När jag läste i dagens SvD om Indiens rymdprogram och hur förhållandevis ekonomiskt framgångsrikt det varit vid en jämförelse med USA:s, slog det mig att det kanske inte är indierna som är kostnadseffektiva utan amerikanerna som får väldigt lite för sina pengar. Det amerikanska rymdprogrammet har en budget på 150 miljarder kr medan det indiska har 10 miljarder kr. Amerikanerna har skjutit upp 113 farkoster och indierna 73. Det finns givetvis vissa kvalitetsskillnader också, men får verkligen skattebetalarna valuta för en femton gånger högre kostnad? Eller är det några som skor sig rejält på NASA:s rymdbudget precis som på millitärbudgeten?
Jag har tidigare skrivit om den huvudlösa amerikanska pengarullningen för de nya amerikanska stridsflygplanen F22 och F35 som framtonar som riktiga kalkoner när man skärskådar vad amerikanska skattebetalare får för pengarna. USA har en militärbudget på 5.000 miljarder kr vilket är ca. halva världens militärbudget. Fredspristagaren Obama planerar att satsa 30 miljarder kr under 2017 på att rusta NATO-staterna runt Ryssland, vilket är fyra gånger mer än idag. Motivet sägs vara det förmenta hotet från Ryssland och de ökande ryska rustningarna.
Den fråga jag tycker man måste ställa sig är vad som verkligen driver denna meningslösa pengarullning till rustningar? Jag kan inte komma ifrån känslan av att det finns starka militärindustriella krafter som skickligt spelar på och underblåser människors rädsla och otrygghet för att hålla pengaflödet igång. Den intensiva och aggressiva antiryska propagandan känns väldigt överdriven. Alla ryska hot man säger sig uppleva i Europa saknar i mina ögon en realistisk grund. Att ryssarna annekterade Krim efter statskuppen i Kiev tror jag var en engångshändelse. Den berodde på att ett Krim som är bebott av ryssar och med ryssarnas enda marinbas i Svarta Havet i händerna på NATO, var helt otänkbart för Putin. Bevisligen hade han ett starkt stöd för sin annektering från den lokala befolkningen. Jag kan inte se några rationella skäl för ryssarna att försöka annektera någon annan randstat med en fientligt ställd befolkning.
Min hypotes är att det är den amerikanska oligarkin bakom rustningsindustrin som på ett cyniskt sätt håller på att piska upp en ny kalla kriget skräck. Man räknar med att p.s.s. tvinga fram mer pengar till vapenköp. Svenska politiker och nästan hela den etablerade journalistkåren går på denna verklighetsfrämmande propaganda, vilket är helt beklämmande. Kan begåvade människor inte längre tänka själva? Ryssland har en militärbudget som är en bråkdel av den amerikanska (600-700 miljarder kr) och landet brottas med jätteproblem med vikande inkomster från sin viktigaste exportsektor p.g.a. oljeprisets genomklappning.
Putin är en ytterst beräknande och logisk person och skulle aldrig ge sig in på något så vansinnigt som att invadera ett fientligt land i Europa där de saknar stöd hos befolkningen, även om det är ett litet land. Ryssarna har säker i minnet sitt misslyckande med att ockupera Afghanistan. Det är dock djupt oklokt att som Reinfeldts Sverige gjort helt avrusta och lämna ett militärt vakuum. Det kan i en spänd situation leda till att USA eller Ryssland tillfälligt besätter vårt territorium för att hindra den andre att göra det. Sverige måste kunna försvara sina gränser, det kan vi inte idag. Vi har bara ett flygvapen som man köpt av Wallenbergs.
På samma sätt skulle USA aldrig klara av att gå in millitärt i Ryssland med en starkt fientligt befolkning. Min enkla logiska slutsats är, att detta rör sig om ett noga iscensatt vapenskrammel för att få fart på vapenförsäljningen som gått ner kraftigt efter murens fall. Det gäller att provocera ryssarna för att få dem att uppträda hotfullt så att man kan säga, vad var det vi sa. Om USA/NATO f.ö. anfaller Ryssland från sina baser som ringat in landet, tvingar man ryssarna att ritalliera med kärnvapen eftersom det blir enda sättet för dem att kunna slå tillbaka mot ett USA beläget på en annan kontinent. Och på kärnvapenområdet saknar USA det övertag de har på andra millitära områden.
Ryssarnas agerande i Syrien är helt logiskt, man vill genom stödet till Assads armé se till att inte USA/NATO även lyckas ta över Syrien med hjälp av sina tillskapade IS-terrorister och orsaka anarki som man gjort i Irak och i Libyen. Mellanösternkriget har ju efter USA:s klumpiga ingripanden utvecklats till ett muslimskt inbördeskrig mellan shia och sunni. Där står USA/NATO och Israel på sunnisidan och ryssarnas ingripande handlar om att hindra väst från att få kontroll över hela Mellanöstern. USA:s klumpiga beväpning av odisciplinerade terrorister och religiösa fanatiker som blivit det i väst hatade IS har bjudit Putin på en drömsits där han kraftfullt kan hjälpa Assad och samtidigt bli hjälte i stora delar av Europa.
Det pinsamma för USA är att den svaga regim de skapat i Irak, i den här konflikten tagit parti emot dem och också ser ut att hellre liera sig med ryssarna. Det finns även tydliga tecken på att Frankrike börjat att mer orientera sig åt Moskvas håll. Den omorienteringen tror jag efterhand kommer att sprida sig till större delen av EU i takt med att antalet flyktingar till EU från arabvärlden fortsätter strömma in. Folken i Ryssland och EU har nämligen ett starkt gemensamt intresse av att inte bli islamiserade.
Min slutsats är dessvärre att bakom alla dessa problem skymtar åter de angloamerikanska oligarkernas manipulerande fram. De vill för död och pina inte ha en fredlig värld utan vapen och de vill ha kontroll över den olja som skall vara säkerheten för deras sedelpress hos FED som de äger.
När man ser den amerikanska pengarullningen på ett antal områden (jag återkommer till den inom sjukvården) så måste man ställa sig frågan om inte USA är den mest korrumperade av världens stormakter? Alla har de problem med korruption, men den amerikansk är astronomisk och den är en central faktor bakom landets skenande statsskuld. Den här korruptionen bör göra varje betraktare i västvärlden mycket orolig, den är långt farligare för vår trygghet, vårt liv och vår hälsa än vad Putins Ryssland är. Den amerikanska korruptionen är en av orsakerna till att vi har anledning befara en global finansiell härdsmälta i förlängningen.
Tack för den tämligen exakta beskrivningen av verkligheten..
GillaGillad av 1 person
…och till den har lagstiftarna till den humanitära stormakten affilierat sig. ”Coruptissima republica plurimae leges” medan folket sover och lyssnar på ”mello”
GillaGillad av 1 person
”Follow The Money.”
Var det inte så att Syrien/al-Assad, vän med Ryssland, inte ville ha en gasledning dragen genom landet från de Mellanöstern-allierade till väst. Väst bestämde sig då för att demokratisera landet och så fick vi Syrienkriget…
GillaGillad av 1 person
Ungefär så här är historien:
– 2009: Assad offered deal
– Quatar wanted pipeline throught Saudi Arabia, Jordan, Syria and Turkey
– Assad turned down deal
– 2012: Assad signed deal on pipeline through Iran, Irak and Syria
Saudi regim started to found moderate rebels to overthrow Assad
GillaGillad av 1 person
Och kanske i ännu större utsträckning var det USA som beväpnade de islamistiska extremisterna som idag har format IS.
GillaGillad av 1 person
Och eftersom mainstream-media ägs så rapporteras inte om upptakten när rebeller stärks i det tysta utifrån. Det är sen när sittande regering slår tillbaka som MSM vaknar; -”Han skjuter mot sin egen befolkning!!!”. Och då kliver USA in och ”räddar”, Standardregel 1A i hur USA tar över ett land…
GillaGillad av 1 person
Finns det ens en teoretisk möjlighet att undvika en monetär härdsmälta i relativ närtid?
Är inte krig den ultimata resetfunktionen, alla avtal och överenskommelser omtolkas till vinnarens fördel.
Är krig den nödutgång oligarkerna behöver för att omstarta lånecykeln, denna gång med precis hela mänskligheten, förutom några få familjer, som gäldenärer?
Är inte det kommande kriget absolut nödvändigt om man tänkt sig behålla nuvarande ekonomiska maktstrukturer?
En global pandemi med 50-90% dödlighet skulle naturligtvis också lösa oligarkernas problem.
Finns det över huvud taget några alternativ till nuvarande maktstruktur i världen?
GillaGillad av 2 personer
Klart det finns alternativ. De är bara mer eller mindre omöjliga eftersom folket vill ha den rådande maktstrukturen.
GillaGillad av 1 person
Tyvärr anser även jag att du har helt rätt. Och frågan är vad vi kan göra åt detta. Det vore intressant att fundera över på vilket sätt och i vilken grad de olika europeiska staterna och våra företag är uppknutna i denna korruption. Genom att börja avslöja detta kanske vi skulle kunna göra skillnad. Och en i detta sammanhang sammankopplad fråga är givetvis hur maktbalanserna gentemot Kina och Indien ser ut och hur dessa förändras, om vi istället för Google börjar använda Chinasearch och istället för Microsoft börjar använda Chinastrong. Eller kanske själva slutar och sälja ut alla våra tekniska framsteg. USA:s superhjärnforskning klarar sig f.n. inte utan svensk teknik. Och 2025-2040 kommer första deltävli´ngen i racet om att skapa Artificiell Intelligens att vara klar i form av den första Superhjärnan. De ”skurkar” som ligger längst fram i detta tekniska race kommer att ha ett oerhört försprång, som innebär mänsklighetens största tekniska genombrott någonsin, men kanske också betyder vår undergång. Alla som är någotsånär insatta i vad som sker vet detta. Men mainstreammedia och allmänheten vet ingenting om detta och får heller ingen som helst information. Tidningsreportagen om robotisering är som att lösa Hänt i Veckan och Guiness Rekordbok i jämförelse med vad som egentligen händer.
GillaGilla
Artificiell Intelligens, de så kallade robotarna ska väl finnas redan? Herregu’ USA har sysslat med vetenskap med många msk lidande i många herrans år, se Cathy O’brien mindcontrolled victim på youtube.com, ett av många utsatta. De psykologiska testerna som avser att öka den spirituella förmågan som många avfärdar som nonsens, detta har varit ett av USA främsta syften. Mycket som vi inte vet och många kommer inte att klara av den chocken det innebär när de inser sig vara lurade. Se bara Cern i Frankrike, hur många har koll på vad som egentligen sker? Varför så mycket chemtrails? Många talar om den ekonomiska kollapsen i USA idag och lika många lyssnar på ledarna att allt är fantastiskt och ekonomin går så bra, finns massa youtube filmer om även detta. F.ö.Bricks länderna kommer att bli intressanta att följa.
GillaGilla
Cern’s officiella plats är Gene’ve Schweiz och ligger på gränsen mellan Schweiz och Frankrike, tolv länder är med som grundare och Sverige är en av dem.
GillaGilla
Alla EU stater borde vända USA ryggen och närma sig Ryssland istället. USA är den mest opålitliga partner man kan ha. Ena dagen är du bästa vän, nästa dag blir du avrättad som Saddam Hussein fick erfara.
Lite OT i denna tråd men jag råkade hitta en text på Svenskt Näringslivs webbsida ”11 myter om ett frihandelsavtal mellan EU och USA” Där menar man punkt för punkt att det nationella självbestämmandet inte kommer att inskränkas och att enskilda stater inte kommer att kunna stämmas pga exempelvis uteblivna vinster m.m. Svenskt Näringsliv menar kort och gott att det Lars Bern och andra redovisat är felaktigt och vi behöver nog titta lite närmare på Svenskt Näringslivs påståenden.
GillaGillad av 1 person
Svensk Näringsliv är en del av svågerkapitalism och oligarkerna. Man ska ta deras uttalanden med en nypa salt.
GillaGillad av 1 person
Svenskt Näringslivs vd Carola Lemne är också Bilderbergare.
GillaGillad av 1 person
But of course! Jacob Wallenberg vet vilka som behöver indoktrineras i the New World Order.
GillaGillad av 1 person
Glömde länken till Svenskt Näringsliv.
http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/frihandel/11-myter-om-ett-frihandelsavtal-mellan-eu-och-usa_600264.html
GillaGilla
Alla punkter kan appliceras på våra egna politiker, regering och riksdag. Oroar man sig för de punkterna i o-frihandelsavtalet då bör man bända upp sina skygglappar ordentligt och titta på vad som händer i svensk politik och lagstiftning.
GillaGilla
Mycket bra! Jag läser just nu boken ”I huvudet på Putin” av Vera Efron. Klart läsvärd. Jag håller med dig gällande den verklighetsfrämmande propaganda som öses över framför allt svenskar. Längesedan, jag genomskådade denna.
GillaGillad av 1 person
Med tanke på den enorma skuldsättningen som idag existerar i världen, troligen över 200 ”trillion” usd och att mängden belåningsbara tillgångar nu inte räcker till för att hålla pyramidspelet igång, så är risken för att slutsatsen ” att vi har anledning befara en global finansiell härdsmälta i förlängningen” inte bara är korrekt utan oxå betydligt närmare i tiden än bara i förlängningen?
Vi lever onekligen i intressanta tider och att föra fram välgrundade alternativa synpunkter är väldigt berikande – tack för det stora arbetet som utförs med denna blogg.
GillaGillad av 1 person
Tror du USA är nöjd med utvecklingen i MÖ? Den har uppkommit i det tomrum som USA hjälpt till att skapa.
Men var det avsikten med interventionerna i Libyen eller Irak? Syrien har de ju hållit sig borta ifrån till stor del men hade de accepterat Assad så hade den långa konflikten kunnat avslutas tidigare.
Ryssland gör i Syrien det USA/EU borde gjort för länge sen. Stöttar den regim som utmanats av rebeller.
För den som enbart lyssnar till Svensk media så är Rysslands agerande hotfullt. För den som törs lyssna på Russia Today och Crosstalk så framstår Ryska insatsen mer logisk än västs velande.
GillaGillad av 2 personer
Utmärkt Herr Bern, som vanligt. Du är for God. Om det inte var sa langt till Uppsala (fran Amsterdam) skulle jag komma förbi och bjuda pa Kaffe och kaka. Självklart helekologisk och Vegan 🙂
Kanske en dag.
Fredrik
GillaGilla
I sammanhanget kan nämnas SAAB, Wallenberg o Investor.
Vilken roll spelade (s) metallordföranden Stefan Löfven vid vapenaffären m Sydafrika?
Senaste beställningen av U-båtar motiveras med hot fr Ryssland.
GillaGillad av 1 person
Håller med LB i hans analys. USA är nog det mest korrumperade landet i världen.
Såg häromdan ”rysaren” ”The Big Short” på bio som beskriver upprinnelsen till finanskrisen 2007-08.
Epilogen fick mig att kallsvettas och se över mina finansiella placeringar.
USA är hårt skuldsatt och har lånat väldigt mycket pengar av bl.a Kina.
Pengarna har bl.a använts till att rusta upp krigsmakten bortom allt förnuft.
Med denna övermäktiga vapenmakt i ryggen är det ingen som vågar kräva amorteringar på lånen.
USA har i praktiken tillskansat sig amorteringsfria lån som nog aldrig kommer att betalas tillbaka.
GillaGillad av 2 personer
Grunden till denna korruption är att penningmängden inte är stabil. Den borde låsas fast vid en viss nivå. Detta innebär att bankerna endast kan låna ut sparade pengar (=pengar på tidsspärrade konton+pengar ifrån utgivna bankobligationer+aktieägartillskott+sparade vinster).
Korruptionen har skapats genom att det anses vara nödvändigt att ha ”en flexibel penningmängd” annars går det inte att lösa de ekonomiska kriserna och att få ned arbetslösheten. Staten har fått hjälterollen genom att den ska lösa problemen genom att den ska öka sina utgifter och låna till budgetunderskotten.
Problemet med detta resonemang är att det är dagens bank- och penningsystem som skapar konjunkturcyklerna. När dåliga lån och icke-lönsamma investeringar avvecklas under kriserna, kan en ny uppgång skapas genom att nya dåliga lån och nya icke-lönsamma investeringar stimuleras fram.
Man skapar efterfrågan på att ta lån genom att sänka räntan under den naturliga nivån. Bankerna har en viss möjlighet att skapa helt nya krediter utav ingenting genom bokföringen (det finns spärregler så att inte hyperinflation uppkommer bl.a. Riksbankens inflationsmål på 2 %).
De som tjänar på detta system är de som äger bankerna. Politikerna tjänar på systemet genom att de offentliga utgifterna kan bli högre om det går att låna till utgifterna (lånen ersätts med nya lån i all evighet). Stora företag anser sig tjäna på systemet eftersom de kan få billigare lån.
Fackföreningar (tjänstemännen som jobbar där) tjänar på systemet genom att de kan begära löneökningar om priserna stiger. Det kan de inte göra om penningmängden är stabil eftersom detta skulle skapa arbetslöshet.
Systemet gör att spekulanterna tjänar på systemet eftersom det höjer priser på spekulationsobjekt. De rika tjänar på systemet genom att det överför förmögenhet ifrån de fattiga till de rika. Den som först får tag på de nya pengarna kan nämligen köpa innan de nya pengarna höjer priserna. De fattiga får betala genom att priserna stiger i stället för att sjunka i takt med produktionsökningen.
GillaGillad av 1 person
Jag har hört att centralbankens räntevapnet aldrig fungerat, inte ens en enda gång. Rätt eller fel vet jag inte. Att istället lösningen alltid är marknadsklimat. Om jag har en affärside, och kan redan från uppstart konstatera att jag får behålla tio kronor av varje hundralapp mitt företag debiterar/fakturerar, då spelar ju inte -+0.01 ränta nån roll. Varför ska jag som företagare ta en risk för ingenting? Omvänt, om centralbankens ränta är 40% och jag redan från uppstart kan se bra möjligheter att gå med vinst, ja då är ju inte 40% ränta nåt problem. Eller?
GillaGilla
Självklart har dagens styrränta som pendlar omkring noll ingen praktisk roll, möjligen en psykologisk. Uppståndelsen runt Riksbankens räntejusteringar är en löjlig fars för att försöka inbilla oss att man har läget under kontroll. Det har man inte!
GillaGillad av 1 person
Jag fick den här kommentaren på mejl från en respekterad vän med stor erfarenhet av affärer med USA-företag som jag vill delge:
”I stora drag delar jag din bedömning om relationen mellan Ryssland och Västvärlden. Jag tror dock inte att det är några rika maktmänniskor som ligger bakom detta. Däremot naiva västpolitiker som tror att de kan demokratisera världen på nolltid. Om de i stället kunde enas om att Assad (eller godkänd efterträdare) är den minst dåliga lösningen för att få fred i Syrien så kanske man kunde ta bort de störande sanktionerna mellan Ryssland och Väst och få igång en positiv process igen där Väst måste inse att de inte skall försöka få greppet över Ukraina. Jag tror att östra Ukraina då kommer att bli ett fruset problem på samma sätt som i södra randstaterna. Kanske får de någon form av självstyre på sikt.”
Jag hade samma uppfattning som min vän tidigare, men den kom att ändras när jag trängde in i bakgrunden till Lehman-kraschen 2008 och såg hur det i princip var svängdörrar mellan de hyperförmögnas banker och den amerikanska statliga administrationen. Det som hänt och händer därefter har tyvärr stärkt mig i min övertygelse om hur denna krets utnyttjar USA:s ekonomiska och militära styrka för att driva igenom en New World Order där samma personer kan föra över all viktig makt till sig själva och sina företag och organisationer.
GillaGillad av 1 person
Bankerna ger stora bidrag till politikerna och kan köpa lagstiftning ifrån politikerna samt skydd mot myndigheterna. Politikerna själva blir rika på bankernas bidrag.
Bankernas och politikernas intressen sammanföll när det gäller människors lån till fastighetsköp. Politikerna vill ha nöjda väljare och dessa äger sin bostad. Politikerna ansåg att alla skulle kunna låna oavsett ekonomi. Exempelvis var det enligt lagstiftningen rasism att inte låna ut till fattiga människor inom de etniska minoriteterna.
Bankerna tjänar på att öka sin utlåning. Men samtidigt var de säkert medvetna om att många dåliga lån uppstod. Därför såldes lånen ut i paket till någon annan för att minska risken. Denna försäljning kunde fortsätta i många led. Bankerna försökte lura människor att köpa CD:s som innehöll dåliga lån.
När bankerna riskerar att gå omkull får de stöd ifrån centralbanken och ifrån staten (detta skapar ett system med perversa incitament). De högsta beslutsfattarna inom politiken och bankerna har hela tiden kunnat tjäna pengar trots kriserna. Det är enbart människor som kan vara korrupta och de vill skapa ett system de kan tjäna pengar på.
Grundproblemet är dock att penningmängden inte är stabil. Ett system med ”flexibel penningmängd” skapar alltid vinnare och förlorare. Vinnarna är de som äger bankerna, politikerna och staten (som kan växa). Dessa människor fattar besluten och kan styra forskning och utbildning på området. De har också möjligheten att bedriva propaganda.
Systemet lever på att centralbanken kan skapa helt nya pengar utav ingenting och att bankerna kan skapa helt nya lån utav ingenting. Detta är ingen marknadsekonomi utan är en socialistisk planekonomi.
Räntan måste sättas av människorna (=marknadsekonomin). Bankernas utlåning ska inte vara större än människornas sparande. En statlig centralbank ska inte kunna manipulera räntan och penningmängden.
Korruptionen finns i bankernas bokföring. Dessa ska enbart kunna låna ut människors sparade pengar (= pengar på tidsspärrade konton + pengar ifrån sålda bankobligationer + aktieägartillskott + sparade vinster).
Bankerna bör inte kunna bokföra kundernas pengar som tillgångar i balansräkningen eftersom de inte äger dessa pengar. Kundernas pengar ska bokföras i en särskild bok.
Kundens syfte med att sätta in pengarna på vanliga transaktionskonton är att de ska hållas i lager (vara säkra) och att de ska kunna användas när kunden så behagar. Dessa pengar bör inte lånas ut till någon annan eftersom insättarens syfte med insättningen är att själv ha tillgång till pengarna. Insättaren bör betala en avgift till banken för denna tjänst.
Är insättarens syfte med insättningen att spara och att få ränta på pengarna, bör dessa pengar sättas in på ett tidsspärrat konto. Banken kan låna dessa pengar av insättaren och låna ut dem i sin tur.
I ett system med fast penningmängd blir det svårare att tjäna pengar på att helt nya pengar skapas utav ingenting. Korruption kan i stort sett endast ske genom att staten/politikerna höjer skatterna och genom att bidrag delas ut till intressenterna (korruptionen skulle bli synlig).
Producenterna skulle få färre fördelar ifrån staten/politikerna och staten/politikerna får det svårare att expandera sin egen verksamhet. Systemet skulle gynna de som sparar och investerar. Systemet skulle gynna konkurrenskraftiga producenter och de fattiga skulle gynnas genom att en större produktion sänker priserna.
GillaGilla
Mycket bra och värdefull redogörelse!!
GillaGilla
”Vi är tacksamma mot Washington Post, New York Times, Time Magazine och andra stora publikationer vars direktörer har deltagit våra möten och respekterat sina löften om diskretion i nästan 40 år.
Det skulle ha varit omöjligt för oss att utveckla vår plan för världen om vi hade utsatts för publicitet under dessa år. Men världen är mer sofistikerad, och förberedd att marschera mot en världsregering.
Den överstatliga suveränitet hos en intellektuell elit och framträdande bankirer är säkert att föredra framför nationellt självbestämmande som praktiserats i tidigare århundraden.”
-David Rockefeller (100) vid Trilaterala kommissionens möte i juni 1991
GillaGillad av 1 person
Det var en riktigt bra analys Lars, håller till stor del med om allt.
@elfyma
The Big Short ska jag också se snart, den verkar riktigt intressant.
En dag kommer hela det hyperkapitalistiska systemet rasar samman, det är helt enkelt för ohållbart, hela vår värld är byggd upp på skulder…tyvärr kommer dock kollapsen blir förödande för våra samhällen, krig och elände kommer bara växa framöver, men å andra sidan har vi i nuläget en såpass välutvecklad civilisation att vi kan klara av ett sådant fall. Oavsett hur hårt det blir, så kommer det ske någon gång i en snar framtid…
@tomas
precis så var det, och det var absolut en av anledningarna för syrienkonflikten, det fanns dock också interna svårigheter i landet, som bidrog till problematiken. men USAs kända, och icke-fungerande regimbyten får nog ta huvudansvaret även för denna konflikt.
Mer generellt så tror jag också att vapenindustrin, speciellt i USA, ligger bakom väldigt mycket vad gäller utrikespolitik, handeln är enorm i USA. Enbart landets egna militäre utgifter uppgick 2015 till 600 miljarder dollar, det är nästan 20% av statsbudgeten!!! Den amerikanska staten gick förra året minus med 440 miljarder dollar, vilket innebär att militärutgifterna var större än detta års statsskuld.
Några till roliga siffror? 🙂
USA står för 31% av den globala vapenexporten
förra året exporterade staten vapen för 10 miljarder dollar ur USA; den högsta summan de senaste 15 åren
förra årets såldes det försvarsmaterial för runt 100 miljarder dollar av de tre största privata vapenproducenter Lockheed Martin, Boing (de gör inte bara flygplan) och Northrop Grumman
Facit: en fredlig värld innebär inga inkomstkällor för vapenindustrin.
GillaGilla
EU och dess föregångare (Europeiska kol- och stålgemenskapen) bildades för att förhindra nya krig i Europa, inte minst mellan Tyskland och Frankrike.
Ideén bygger på att när tullmurar och andra handelshinder rivs, när ekonomierna blir beroende av varandra och när det kulturella utbytet ökar så blir det svårare att starta krig mot varandra.
Om nu ideén är så bra för freden, varför kan inte detta även gälla Ryssland ?
I stället införs omfattande sanktioner mot Ryssland.
På vilket sätt skapar det fred ?
Vore det inte bättre att utveckla handeln ?
De har något vi behöver -råvaror och energi.
Vi har något de behöver – bl.a industriprodukter.
Således en win-win situation som gynnar freden.
Ryssland är väl inte så korkat att de angriper sina bästa kunder ?
Vem ska då handla av dem ?
GillaGillad av 1 person
Touché!
GillaGilla
Angriper man sina bästa kunder och tillsätter egna marionetter i regeringsställning, blir dom kanske ännu bättre kunder?
GillaGilla
“If the American people ever allow private banks to control the issue of their currency, first by inflation, then by deflation, the banks…will deprive the people of all property until their children wake-up homeless on the continent their fathers conquered…. The issuing power should be taken from the banks and restored to the people, to whom it properly belongs.”
Så sade Thomas Jefferson, redan under 1700-talet!
GillaGilla
”Det finns europeiska politiker som börjar kritisera bindningen till USA”. Det räcker inte Vi har ett EU som är en ”administration” på samma sätt som den amerikanska. De lever sina egna liv, fattar de beslut som bestickarligan betalar bäst för, lägger sedan fram ”förslagen” för en massa avdankade politiker utan överdrivet förstånd vilka sedan driver igenom ”förslagen” i ”demokratisk ordning”.
Beträffande Mellersta Östern så är USAs aktiviteter där bara en början; därför kommer de att gå på tills USA är besegrat eller utfattigt, eller om det kanske uppstår tillräcklig kritik mot administrationens politik – eller, hemska tanke, segrar . USA vill längre än Mellersta Östern. De vill åt Turkmenistan, Kazakstan, Uzbekistan och västra Kina med sina enorma naturresurser. Det är därför de också rumsterat om i Kaukasus och försökt/försöker destabilisera området. En bit i sammanhanget var Krim. USA strävar efter hegemoni över världen och därför far man omkring och demoniserar främmande statsöverhuvud och försöker mörda dem på ett eller annat sätt. Och svenska politiker och massmedietjänstemän är blinda.
GillaGilla
De är inte blinda, de är med på tåget.
Finns det någon svensk statsminister eller betydande makthavare som inte varit på
Bilderbergmöte och kommit tillbaka utan att vara närmast religiöst frälsta för multikultur
och NWO?
Man undrar om de får hjärnan utbytt på de där mötena eller om indoktrineringen är så
effektiv att deras lojalitet på blott en vecka byts från Sveriges land och folk till en anonym,
internationell maktelit.
GillaGilla
Våra små politiska hundar blir så i trasorna av det fina sällskapet att de lovar guld och gröna skogar till globalisterna mot en from förhoppning att senare bli belönad av dem för visad lojalitet med deras sak.
GillaGilla
Jag förstod för mer än 20 år sen i samband med att jag började gjöra efterforskningar över internet som då var nytt, att hela maktstrukturen i USA och Washington är en form av” legaliserad” kriminalitet. En del av detta är vad man kallar ”revolving doors”, dvs att det är helt öppet att man går från näringslivet till politiken eller myndigheter för att skapa t ex lagar, policies eller bidrag för att gynna företaget varefter man återgår till näringslivet. Helt utan att skämmas eller ens blinka.
Jag fick ytterliggare bekräftelse på detta vid en middag i maj 1999 under Kosovo-kriget där en annan gäst, en amerikansk advokat verksam i Sverige som hade jobbat som på en administrativ position i Vita Huset under Reagan-åren, berättade att nivån av kriminalitet i Vita Hus-administrationen och på alla nivåer i Washington var så ohygglig och så skrämmande att han bestämde sig för att flytta inte bara från Washington utan att lämna USA och flytta till Sverige för att låta barnen växa upp här.
Jag träffade honom flera ggr senare och han var då en av de kunnigaste personer jag träffat som jag kunde diskutera i princip vilket ämne som helst med, in i minsta detalj, en imponerande person. Han redogjorde för något som jag inte kände till så i detalj och det var med anledning av den pågående Kosovo-konflikten . Det handlade om hur krig på alla nivåer är en planerad affärsverksamhet från det militär-industriella komplexets sida, precis som vilken vanlig affärsverksamhet som helst där det handlar om att skapa marknader, men på en ytterst kriminell nivå.
Man underblåser konflikter runtom i världen med alla möjliga medel och ser sen till att starta krig på löpande band för att upprätthålla vinsterna där man om möjligt säljer till bägge sidor. Vinsterna består egentligen bara av överföring av skattepengar genom kongressbeslut och mutade och utpressade kongressmän rakt ner i vapenindustrins fickor. Det handlar om att med hjälp av media skrämma upp folket och demonisera olika länder och ledare som hot för att få så stora militärbudgetar som möjligt vilket leder till så stora vinster som möjligt för vapenindustrin. Krig är en affärside.
Men det handlar inte bara om det. Advokaten berättade att amerikanska byggföretag kopplade till det militärindustriella komplexet hade innan Kosovo-konflikten startat åkt till området och mätt upp byggnader och infrastruktur som man redan bestämt skulle bombas och beräknat kostnader och vinster för återuppbyggnaden av dessa. Därefter startade man Kosovo-kriget och lätt bomba det som var planerat.
Ett tag senare hörde jag Bill Clinton gå ut och deklarera att: ”nu har vi gjort vårt jobb och skapat fred i Kosovo, nu är det EU:s tur att bygga upp allting igen. Dvs bla vi, svenska skattebetalare fick alltså vara med och betala för återuppbyggnaden och bli svindlade på våra skattepengar genom den här ”affärsverksamheten där amerikanska företag ingående i det militär-industriella komplexet gjorde stora vinster på att bygga upp det man redan tjänat en massa pengar på att bomba sönder och samman.
Oligarkerna har alltså helt enkelt skapat olika svindlande strukturer där pengar kontinuerligt flödar från skattebetalarna rakt ner i deras egna fickor.
Det är ett slags vansinne som pågår i världen, inte helt olikt romar-riket slutfas. Delar av oligarkerna bakom det militärindustriella komplexet ,framför allt de sk neo-cons verkar vara besatta av att få till en konflikt med Ryssland som många initierade bedömmare varnar för kan leda till ett tredje världskrig med nukleära vapen.
Läs bla Paul Craig Roberts krönikor
GillaGillad av 1 person
@elfyma
Sedan är nog klyftorna mellan olika europeiska länder nu större än på länge…så denna teori håller uppenbarligen inte.
GillaGilla
USA måste ha en av värdens mest hjärntvättade befolkning som går på alla sagor som dess regeringar presenterat, att sedan resten av väst accepterat dessa sanningar är högst beklagligt.
Tittar man historiskt så får man en annan bild av hur framtiden förmodligen kommer att te sig om inte denna globala galenskap bromsas upp.
Hela tiden målas ett scenario upp som har handlat, och kommer, att handla om ”skapandet” av framtidens väg som kantas av s.k ”goda föresatser” men som i verkligheten är ”road to hell”.
Anledningen till detta är att denna framtidens väg är skild från dess kanter med de goda föresatserna och vägen i sig, har inget slut utan kommer att fortsätta och fortsätta utan att de goda föresatserna någonsin kommer att kunna realiseras på ett sätt som gör att vägen verkligen får ett slut.
Rädsla är ett instrument som får befolkningen att acceptera t.ex upprustningen av USA/Natos försvar, likväl som den Ryska,Kinesiska, Indiska, Iranska o.s.v. Alla drar nytta av hotet från motståndarna, men framför allt aktieägarna inom krigsindustrin.
Rädsla för klimathotet är ett annat exempel, som Lars B så pricksäkert förklarat mekanismerna bakom.
Rädsla för sjukdomar är ett tredje exempel som Big Pharma drar nytta av för att tillfredsställa de riskkapitalister som satsat pengar i detta.
Jag vill påstå att framtidens väg, både förr och nu, är skapad av en kraft som vill hålla befolkningen i ett tillstånd av okunnighet och rädsla, och våra ”demokratiskt valda” politiker är vägens s k ”nyttiga idioter” som kantar den med lösningar som, i realiteten, är totalt verkningslösa.
Sedan verkar det ju som konflikten mellan USA och Ryssland skall bedrivas i Europa där det är lätt att driva den, det finns ju en befolkning där, med skillnad mot Berings sund, där USA och Ryssland har en direkt gräns mot varandra, mellan öarna Stora och Lilla Diomede ( knappt 4 km från varandra) men s g s ingen befolkning att hålla i ”herrans tukt och förmaning”.
GillaGilla
Det sägs ju att amerikanerna får sodiumklorid i sitt dricksvatten, så de kan inte protestera mot nånting.
Men vad lurad amerikanen i allmänhet är alltså, ”aliens” har tagit kontroll över utrikespolitiken (CFR), centralbanken (FED) och Kongressen. Och Obama som spelar golf och har semester sex månader per år. Och det värsta av allt är att dessa ”aliens” inte ens gillar amerikaner, skulle allt dras till sin spets finns deras lojalitet hos ett annat land (nej inte England).
GillaGilla
Kommer Iran att invaderas nu och en ny dollar-regim installeras ?
http://www.di.se/artiklar/2016/2/6/iran-skippar-dollar—vill-ha-euro-for-sin-olja/
När Saddam Husseien och Muammar Khadaffi ville överge petrodollarn så undertecknade de sin dödsdom.
GillaGilla
USA klarar inte längre ett markkrig, vilket redan Vietnam gav en försmak av och Irak bekräftade, så de försöker sig på att sätta upp terroriststyrkor som i Syrien med känt resultat. Kanske man försöker sig på något liknande i Iran för dåligt omdöme har man ingen brist på.
GillaGilla
The New Order-makterna kommer förr eller senare att på sina sätt upptäcka att Iran använder sin kärnkraftsreaktor på ”fel” sätt vilket ger dem en förevändning att bomba Iran. Dessförinnan har man nog skickat in Gladio-snipers för att försöka destabilisera.
För övrigt 1 såg jag att John F Kennedy den 4 juni 1963 skulle ha undertecknat ett beslut som omöjliggjorde för Federal Reserv Bank att låna till USAs regering mot ränta. Det skulle vingklippa bankhierarkin effektivt. Bara det var en orsak att röja JFK ur vägen.
För övrigt 2 så var Olof Palme på talefot mot Sovjetunionen i mitten av 1980-talet, som Sverige varit länge. Det passade inte new-order-makterna. De som nystar mer i fallet, och klarar av det, kan förmodligen hitta intressanta mordiska orsaker till varför det hände.
GillaGilla
Internationellt, i synnerhet inom EU, så ser det faktiskt grundläggande värre ut jämfört med före finanskrisen pga ökning av sk ”giftiga” lån.Se tex fnordspotting.blogspot.se/2016/01/banker-penningsystem-och-konsten-att.html
GillaGilla
Det är ”bara” våra politiker som vill låta oss bli islamiserade.
USA är ett väldigt egendomligt land, tror det beror på att det mesta där verkar handla om pengar. Jag tror faktiskt att många amerikaner inte är medvetna om vad deras utrikespolitik dragit med sig. Så fort de ska starta ett krig någonstans, behöver de göra inrikespolitik av det. Det elände vi har i dag i hela Mellanöstern, startade mycket i och med ”false flagen” 9/11. Den tycktes bero på att de var helt desperata i att inte tillåta något land att stå utanför det monetära system västvärlden skapat, som bygger på att alla statsskulder utgår från skuld, till en bank ägd av amerikanska oligarker. Istället för att varje nation själv kan styra över sin valuta och devalvera – ge ut mer pengar på marknaden, vid behov.
Man ska inte glömma Saudi Arabiens roll i det hela. De verkar ha ett enormt inflytande i USA, speciellt inom vapenindustrin. Det är deras pengar som gjort detta möjligt. De är deras nära allierade. Deras intresse ligger i att sprida den Wahabistiska tron. De bekostar moskéer runt hela världen, såväl efter krig som efter ökad invandring, som i Sverige.
De är religiösa i USA också, tron går ofta före vetenskapen. Det kan hända att de inte ser lika allvarligt på andra som är religiösa, som vi som är sekulära gör. Men för mig verkar det som om det är Saudi-Arabiens pengar som bekostar stora delar av krigen, som ger jobb och inkomster i USA. Sedan ”ger” USA länderna åt Saudierna att sköta det religiösa.
GillaGilla
Som signaturen ”Tipp” skrev så undertecknade JFK ”Executive Order 11110” den 4/7-63, vilket lär vara en anledning till att han mördades.
Av samma anledning sägs Abraham Lincoln blivit mördad, då han efter inbördeskriget ville införa s.k. Greenback Dollars, en inhemsk räntefri valuta.
Anledningen till detta skulle vara att både Nord och Sydstaterna, lånade pengar för att finansiera sitt krig, ena parten av ”Bank of France” och den andra av ”Bank of England”, vilka båda ägdes av familjen Rothchild.
Efter kriget skulle USA låna pengar av England (Rotchilds) för att bygga upp landet, men Lincoln ansåg att ränta var av ondo och ville därför införa ”Greenbacks” vilket inte sågs med blida ögon av bankirfamiljerna som såg risken att förlora förtjänster.
Slumpmässigt sammanträffande? Tja…med tanke på att jag personligen inte för ett ögonblick tror att Osvald var ensam mördare av JFK och hur bankirfamiljerna idag så sofistikerat snärjer länder i skuld, så håller jag det inte för otroligt.
GillaGilla
Lars
Skitbra sammanställning och många insiktsfulla kommentarer. denna blogg ska bokmärkas 🙂
Johan
Samma Florurföreningar har vi i vår tandkräm samt tuggummi i stort antal i varje snabbköpskassa och skönhetsprodukter i Sverige, från samma industri i USA som vill göra sig av med avfallet, inte bara flour utan dussintals andra giftiga ämnen ingår.
Grattis!
Jag har tandkräm utan flour.och tuggar fradga istället för tuggummi när jag tänker på vad de gör med oss alla. Effekterna av detta myckna flour i allt är många gånger ”subklinist”, vem vet vilka sjukdomar och (lägre IQ) detta bidrar till.Tänk på cocktaileffekten.
http://www.thelancet.com/journals/laneur/article/PIIS1474-4422%2813%2970278-3/fulltext
Här har vi en äkta pandemi och så yrar myndigheterna om svininfluensa och nu möjligen zikaviruset som går att köpa online av av helyllegrabbarna Rockefellers.
http://newsvoice.se/2016/02/08/rockefeller-foundation-ager-patentet-pa-zikaviruset-du-kan-kopa-det-online-2/
Helsnurrigt
GillaGilla
Det är bra att just du skriver så mycket om den mörka sidan av den globala geopolitiken. Det blir lite mera allvar på det hela… Jag och en vän översatte för nästan 10 år sedan Money As Debt – en pedagogisk förklaring till degens monetära konspirtion som håller oss slavar till banker, försäkringar och arbetsgivare. Kolla gärna upp det på YouTube. Paul Grignon är en duktig kanadensikt ekonomiproffessor som har gjort denna film för att upplysa världen. Det hela förklarr även denna oändliga jakt av oändlig tillväxt i en ändlig värld med ändliga resurser. Man har i 10 år känt sig som vaken bland zombier. Att flera människor med integritet lägger ihop det onda pusseln och talar om det offentligt ger kanske lite hopp för framtiden. Jag lade av med politiken nör jag insåg hur ruttet och omöjligt allt är. Så fortsätt gärna skriva och sprid budskapet.
GillaGilla
Kommentarerna är väldigt USA-fientliga. Det är ju så att Ryssland och Putin är det verkliga och enda hotet emot den svenska staten. Vi ska för att skydda oss gå med i NATO för då kan inte den ryska björnen angripa oss. Så har baltstaterna gjort helt rätt. Med Hillary som president går vi mot en hygglig framtid.
GillaGilla