Eftersom cancerceller är beroende av glukos och fruktos för sin utveckling och överlevnad borde det vara självklart att ge cancerpatienter LCHF-kost. Skulle jag diagnosticeras med någon cancersjukdom skulle jag som första åtgärd fasta en vecka och enbart dricka citronvatten. Därefter blir det ingen pasta, bröd, rotgrönsaker utan enbart kött, animaliskt fett, grönsaker som växer ovan mark och aprikoskärnor. Utöver det gurkmeja med peppar utblandat i lite kallpressad kokosfett med kokande vatten. Stora doser med C-vitamin/askorbinsyra för att boosta immunförsvaret.
Därefter återkommande fasteperioder för att bryta udden av cancercellernas stora behov av glukos/fruktos energi. Mig veterligen är cancercellerna ytterst känsliga för bortfall av sin energitillförsel och lär dö ut ganska snabbt. Normala celler däremot tål långvariga svältkurer utan att skadas, vi kan leva gott på det hull vi vanligtvis har vilket cancern inte kan i samma utsträckning. Cancerfonden och skolmedicinen är ute å cyklar och deras motstånd mot att pröva andra vägar än det som läkemedelsindustrin kan patentera och tjäna pengar på är gravt oetiskt.
Fast oavsett om du äter fruktos/glukos så finns det i blodet. Levern producerar den mängd glykos vi behöver, hjärnans behöver också glykos. Så tyvärr finns det inget sätt att svälta ut cancern.
Vid ketogen kost går glukoshalten stabilt ner till 3-4 mmol/L, det innebär svältkost för cancerceller och inget påslag av tillväxthormonerna insulin och IGF1 vilket upprepade ggr vidimerats genom att man kunnat observera remmission av tumörer vid detta tillstånd. Den som äter en socker- och kolhydratrik kost och inte är diabetiker ligger sannolikt på en snittnivå för glukosen på ca. 8 mmol/l och till det skall läggas uppskattningsvis lika mycket fruktos, alltså en sockertillförsel på uppåt 16 mmol/l, en mer än fyrdubbling m.a.o.. Är patienten därtill diabetiker blir ofta sockerhalten (glukos+fruktos) mångfalt större. Därför får diabetiker cancer ca. 3 ggr oftare (lite olika för olika cancerformer). Till det skall läggas ett kraftigt påslag av tillväxthormonerna insulin och IGF1 som stimulerar cancerna att växa till sig.
Slutsatsen är trivial, en cancerbehandling med t.ex. cytostatika har mångfalt större chans att bli framgångsrik om patientens blodsocker ligger på minimum och cancercellerna är försvagade av dålig näringstillförsel samtidigt som tillväxthormonerna är minimala.
Detta kan ett barn räkna ut, men tydligen inte en massa av skolmedicinens högutbildade företrädare.
Det vore intressant att se en riktig studie som visar på det, du har inte möjlighet att länka en sådan? Jag är verkligen inget fan av socker och har inget emot att du har rätt men det finns ett antal studier som inte hittar något sådant samband. Det finns dessutom flertal studier som visar att runt 10E% socker är optimalt. Lägre ökar risken för cancer och givetvis även mycket högre intag.
Övervikt är annars den tydligaste markören för ökad cancer risk.
Självklart kan man inte bara titta på intaget av socker. Om man bara stryper intaget av kolhydrater utan att ersätta dem med nyttiga fetter hamnar ju patienten i svält vilket givetvis leder till ökad dödlighetsrisk. Ketogen kost innebär ett rikligt intag av just nyttiga fetter och då menar jag inte fröoljor som inte är människoföda.
Det finns en massa studier som visar att patienter med högt blodsocker (diabetes-2) har långt högre riska att få en cancerdiagnos och de dör snabbare av sin cancer. Jag har faktiskt upplevt detta på mkt nära håll. Länkar till dessa studier får du leta efter själv, sök på cancer och diabetes så får du säkert napp. Jag hittade över 5 miljoner träffar!
”Svensk studie som visar”
Bara läst abstraktet, men vem ligger egentligen långsiktigt (decennier?) på under 5% TILLSATT socker? 7-10% (optimalt enligt dessa studier) är bra jobbat.
Den här var intressant
”the intake of SSBs was positively associated with mortality, whereas the intake of treats was inversely associated.”
Jag är skeptisk till kostdagböcker, än mer enkäter.
Jag ser att även om Livsmedelsverket rekommenderar under 10% fria sockerarter så rekommenderar WHO under 5%. Vilket alltså enligt studierna skulle vara sämre.
Kunde man inte därtill med nanoteknik eller liknande kunna kontaminera glukos/fruktos molekylerna med ett lämpligt cellgift och dosera det så cancercellerna skulle gå bet på det först av alla.
De är ju först på plan att suga åt sig dessa bidrag av sockerarter.
Sannolikt så har naturen redan konstruerat en substans av den här typen. I naturen finns ett ämne som består av socker (lockbete för cancer), cyanid och benzaldehyd. Molekylen bryts upp i socker och gift med hjälp av ämnet beta-glokosidas som finns i cancerceller men i princip inte i normala celler. Friska celler klarar av att hantera små mängder cyanid med hjälp av ämnet rhodanas som inte produceras i cancerceller eftersom vi via födan kontinuerligt får i oss (små) mängder ämnen som bryts ned till bl.a. cyanid. https://spegling.blog/category/amygdalin/
@ Kjell Lindmark
Börja redan nu att välja bort
bröd och pasta och gröt och ris och socker och kakor och godis och alla söta drycker så är sannolikheten att du drabbas av cancer klart mindre !
Börja sedan med digitaldiet 1-0-1-0-1-0 etc etc som livsstil ! Dvs. Äta
dag 1 sedan fasta dag 0 !
Så kan du bli 100 utan ALS och Alzheimer och demens ! God fortsättning 2020 …
Om du skall kommentera här får du inte vara anonym. Du måste informera red vem som står bakom din signatur.
Det faktum att cancerceller använder aminosyror vis sin uppbyggnad är irrelevant, utan energi kan inte denna uppbyggnad fungera, varför man vist kan svälta dessa celler på den energi de behöver för att bygga. Självklart är det även intressant att studera hur man kan svälta ut de byggstenar som används, men utan energi blir de värdelös.
Ett trevligt, informativt och populärt hållet föredrag. Borde spridas till allmänheten. Låt oss göra detta alla vi kommentatorer.
Jag håller med dig till 100 procent (trots att jag är skolmedicinare, men en öppen och mottaglig sådan).
Både i strikt LCHF och vattenfasta kommer jag inte under ett blodsocker på 4mM/L.
Jag ser det så här:
även om cancerceller kräver 5 gånger mer socker för underhåll och utveckling så är förhållandet mellan antalet friska celler och antalet cancerceller mycket stort, kanske upp mot 1.000.000 gånger. Det uppstår således en konkurrenssituation om glukos där cancercellerna är potentiella förlorare.
För en månad sedan drygt läste jag en vetenskaplig artikel om ketos som funktion av kolhydratintag. Tyvärr antecknade jag inte referensen (det skall man alltid göra när man hittar någonting bra). Jag tror den kom från något sjukhus på Nya Zeeland.
Hur som helst hade man tre grupper:
1. Mindre än 5 procent kolhydrater.
2. Mindre än 10 procent kolhydrater.
3. Mindre än 25 procent kolhydrater.
I grupp 1. tog det i genomsnitt 4 dygn till stabil ketos. I grupp 2. 5 dygn och i grupp 3. blev det varken hackat eller malet, ur och i ketos på ett ostabilt sätt.
Slutsatsen blir att om man ligger under 10 procent är man i business så att säga. Om man inte vill vara strikt. På 2000 kcal i intag rör det sig således om cirka 50 gram kolhydrater ( 4,2 x 50g i runda slängar).
PURE-studien säger under 40 procent men det gäller bara hjärt-kärlsjukdom.
Jag har själv med bestörtning hur man till en anhörig som var allvarligt drabbad av cancer levererade hela lådor med drycker som innehöll runt 50 % socker.
Vad som slog mig var att denna person också var rent besatt av ett starkt ”sockersug”. ”Sött, söt sött!” som hon uttryckte det men hon levde inte så länge efter detta.
Vad är det för krafter som ligger bakom denna medicinska ”misshandel” kan man fråga sig.
Göran, upplevde det samma när bror min drabbades, kartonger med ”näringsdryck” självklart hade han också ett extremt pågående sockersug i botten, en spridd småcellig cancer främst i lungor, lever och hjärna. (Småcellig huddingeklinikens benämning),
för övrigt var brors kropp uppdelad i två delar, huvudet behandlades av Karolinska och övriga kroppen i Huddinge.
(Patient som åsna mellan två hötappar)
Klart, vid fråga till läkaren hade cellgifter och strålning syftet döda så mycket cancerceller som möjligt fram till gränsen för vad kroppen skulle klara innan sammanbrott och död, därefter paus och näringslösning (glukos) så är gången.
Jag har själv med bestörtning hur man till en anhörig som var allvarligt drabbad av cancer levererade hela lådor med drycker som innehöll runt 50 % socker.
Vad som slog mig var att denna person också var rent besatt av ett starkt ”sockersug”. ”Sött, söt sött!” som hon uttryckte det men hon levde inte så länge efter detta.
Vad är det för krafter som ligger bakom denna medicinska ”misshandel” kan man fråga sig.
Enormt jobb du lägger på att delge allmänheten faktabaserad information i så många viktiga frågor. Uppskattas! Under mina 2 månader i ketos hade jag ett fasteblodsocker på 5,6-5,8 mmol/l vid varje mätning, 4-5 st. Koncentrationen ketoner i blodet under denna tid – 2-2,4 mmol/l. Rekommenderar varmt att prova ketogen kost till de som inte gjort det. Mental skärpa, pigg och alert hela dagarna, bra sömn, mkt bra hungerkontroll, fin hy.
Ja, vi har ledsnat på ‘ombudens’ lögner,
vare sig det är Cancerfondens betalda snedvridna ombud
eller massmedias lögnaktiga, okunniga och uppläxande propagandister.
Det nog är därför en kanal som denna, växer med blixtens hastighet.
Lars Bern ger en logisk förklaring av cancer och vad som påverkar den. Sokret är det vita giftet helt klart. Livsmedelsindustrin gör oss beroende genom att tillsätta socker i alla produker då de vet att man gillar smaken och inser inte sitt beroende.
Tack Lars för denna mycket viktiga upplysning. Har två mycket nära vänner som drabbats av cancer, men när jag omtalar risken med socker o kolhydrater verkar det som de tror mycket mer på läkarna än på sanningen. Vad göra?
Lekmannen måste förstå betydelsen av vetenskapens roll och hår på bloggen finns ju gott om begåvade och välutbildade lekmän. Vi läkare disputerar ju i ett ganska stort antal jämfört med andra ämnesområden och vi är dessutom kritiska både mot vår egen forskning andra läkares, Det ingår, det är så det skall får att få fram sanningen.
Det är den framtida vetenskapen i form av grundforskning och klinisk forskning som kommer att avgöra cancercellernas öde.
Man måste komma ihåg att cancer är något oerhört komplicerat.
Gör följande tankeexperiment i form av en vetenskaplig studie på något universitetssjukhus i landet:
Två matchande grupper med avseende på småcellig lungcancer (en av de lömskaste cancerformerna).
Den ena grupper för skolmedicinsk behandling, den andra enbart ketosbehandling.
Går det att utföra en sådan studie? Självklart inte därför att den är oetisk och man får bryta den eftersom patienterna dör i ketosgruppen.
Däremot kan man göra så att en grupp får konventionell behandling och den andra konventionell behandling plus ketos före, under och livslång efter den vanliga behandlingen.
Det är här styrkan ligger; integrativ medicin.
Men studien går nog inte heller att genomföra efter informed concent då alla vill vara med i ketosgruppen med andra ord vetenskapligt problematiskt och komplicerat exakt som cancern i sig.
Till sist, flera cancerformer är idag botbara utan ketos till exempel testikelcancer.
Kombinationen av skolmedicinsk behandling och ketosbehandling samt övriga vettiga alternativa behandlingar är den rätta vägen det borde skolmedicinen veta.
Håller helt med dig och skall tilläggas att det idag mest lovande forskningsområdet inom cancerbehandling är immunterapi där man mobiliserar vårt eget immunförsvar. Det område som borde få långt mer forskningsresurser är hur man undviker att en cancer alls uppstår.
Det etiska problemet är sannolikt att folk dör i ketosgruppen vilket då ”bevisar” att ketos inte fungerar … samtidigt dör också patienter i gruppen som behandlas klassiskt men då är det helt naturligt eftersom behandlingen ju inte alltid har effekt. Har jag uppfattat situationen korrekt?
De två grupperna som undersöktes i artikeln hör, om jag uppfattar saken rätt, båda till en kost med mycket hög andel kolhydrater. Man jämför alltså en grupp med mycket kolhydrater med en grupp med mycket kolhydrater + mera grönt och lite mindre fett. Om den ena gruppen medvetet går in för mera grönsaker etc. så kan detta i sig naurligtvis ha en viss effekt. Den stora frågan är naturligtvis om försöksuppställningen över huvudtaget har någon relevans gällande ketogen kost som är något helt annat.
Ett stort problem då man försöker utvärdera alternativa behandlingsformer är att de som tar till alternativa behandlingsmetoder ofta redan har övergått till palliativ behandling (hopplösa fall som endast får smärtlindring etc.). Det är egentligen väldigt förvånande att man trots detta hittar patienter som botas i den senare gruppen.
Hur många här utger sig inte med påhittat namn eller endast förnamn? Endast mig du påpekat detta på för att mitt argument gick emot ditt? Skriver nu med mitt namn istället.
Att aminosyror är cancercellers främsta drivmedel är väl i högsta grad relevant om vi nu pratar att ”svälta” cancerceller eller vad dess uppbyggnad drivs av som du själv skriver. Förstår inte vad du menar?
Om aminosyror nu är cancercellers huvudsakliga bränsle så blir er argumentation om LCHF-kost och glukos som största ”bov” ganska felaktig. Har du öht läst länkarna?
De som skriver under signatur här har antingen uppgivit sitt namn i ett mejl eller så framgår det av den site som kommentaren kommer ifrån, ingendera gäller dig. Om du skall kommentera mer här under signatur vill vi veta vem du är.
Du har fullständigt missuppfattat detta med aminosyrorna. De är byggstenar för våra celler, men när de skall bygga cellvävnad behöver de energi i form av ATP och det kan cellens metabolism bara producera med hjälp av cellandningen och då behöver de glukos eller ketoner. Cancercellen producerar sin ATP via fermentation som kan använda glukos och fruktos men inte ketoner. Sedan kan levern bryta ner överskott av aminosyror till glukos, men aminosyrorna används inte i cellandningen utan glukosen.
Återigen en mycket förnuftig och saklig framställning av Lars Bern. Men i den utesluter Lars Bern en annan aktör i det cellulära dramat. Jag avser de cellväggsfria mikroorganismer som finns i oss, och speciellt i mångfald hos de med cancer – och då uttalat som mycetala (läs mikrosvamp).
2015 var jag nog först ute att publicera Bengt Larssons artikel om bla Seyfried på svenska. Redan 1996 skrev vi om hur mitokondrierna var avvikande i cancercellerna. Läs själv här: https://www.vaken.se/mutationsteorin-haller-inte-orsaken-till-cancer-ar-en-annan/
Ingemar Ljungqvist, red AlmaNova
Det här är nog den bästa föreläsning jag hört om något kosttillskott. (Möjligen med undantag av Linus Paulings om C-vitamin.) Tyvärr kommer inte hans bilder fram men detta förminskar inte själva innehållet i vad Whitcomb så övertygand hävdar angående vitamin K2.
Dr John E Whitcomb 25 year MD talks about K2 and all the diseases it affects and explains the French paradox and more eg removes arterial calcium
Angående vitamin K2 som jag sjäv använt en kortare tid tills jag upptäckte varningsflagga för detta kosttillskott till och med i fabrikantens medlevererade produktbeskrivning !
Vitamin K2 som kosttillskott ( processat som koncentrat ) påverkar röda blodkropparna genom “förtunningsgraden” av blodet. Det innebär att alla som använder warfarin bör tala med sin läkare och säkerställa adekvat regelbunden kontroll av warfarinets effekter innan man börjar med vitamin K2, samt under tiden man använder K2 vitamin.
Det trodde jag också innan jag hörde det här föredraget. Frågeställning utreds i detalj i föredraget. D3 och K2 går för övrigt hand i hand. Och nu tvekar jag inte för ett ögonblick.
Att K2 är ett botemedel mot ”råttgift” är också väl känt.
K1 får man i sig från bladgrönt och K2 från kött, ägg och inälvsmat till exempel lever.
Äter man 100 till 150 g lever från gräsbetande svensk nötboskap en gång i veckan så får man i sig mycket värdefulla substanser.
Stekt lever med lök och svamp och gräddsås samt samt smörstekt brysselkål. Det är riktigt gott.
Om du står på antikoagulantia så kolla dina blodtitrar som har med koagulation att göra.
Ett väldigt enkelt sätt att kolla blödningstid själv är att rispa sig på undersidan av exempelvis vänster underarm (högerhänta) med en steril injektionsnål. Tvätta med sprit först och låt torka. Rispa 3-4 cm så att det börja att blöda lätt. Torka av och mät sedan tiden till det slutar att blöda. Normalt några minuter, ligger man på 20 minuter skall man vara allmänt försiktig så att man inte utsätter sig traumatiska skador.
Detta gäller allmänt då man tar antikoagulantia.
Man kan säkert få hjälp också med detta test som för övrigt kallas Duke-testet på vårdcentralen.
Om står på antikoagulantia skall man nog vara försiktig med att köpa K2-piller på nätet.
@Robin, visa vem du är och vad du har för utbildning.
Vad det gäller kost och cancer så finns det en intressant artikel hos Andreas Eenfelt (Diet Doctor) om en man som drabbades av hjärntumör men bestämde sig för att besegra den med hjälp av bl.a LCHF.
Nu är ju Andreas försiktig i sin analys av detta men det kan ju vara intressant läsning i detta sammanhang för den som vill.
Jag kan inte länka till artikeln men den finns att läsa hos Diet Doctor
Angående näringsdryck, så låg jag inne på kirurgen i 2 dygn. mat och dryck var sötad, saft mm. Dessutom serverades söt näringsdryck som jag hällde ut. Så inte bara cancerpatienter får sånt, alla ska dricka det. jag höll mig till rent vatten och kaffe. som tur är kom anhöriga med kokosfett som jag förvarade i lådan vid sängen.
Lars, i ett svar till @Lassekniven den 5:e jan. ovan anger Du riktigt nog, att ett lovande ännu inte tillräckligt utforskat område inom cancerbehandling är immunterapi. De två senaste årens nobelpriser berör dessa, även om jag tycker att de är relativt perifera och kanske inte särskilt effektiva sett till hela cancerspektret.
Idag underskattas grovt vitamin D3 som immunterapeutisk agent. Från en praktisk synpunkt och från retrospektiv forskning har patienter med låga D3 -värden visat sig ha dålig respons till immunterapi. Patienter som svarar dåligt på CT har också undermåliga D3-nivåer och vice versa. Detta kan antas bero på dels D-vitaminets viktiga effekt på epigenetiska transkriptionsfaktorer i mikroomgivningen till en tumör, dels till vitaminets primäreffekt vad gäller immunresponsen.
D3-vitamin fungerar nämligen både vad gäller input till och output från s.k. ‘T killer cells’. Det finns bevis för att lågt D3 indikerar dåligt resultat i behandlingen av många cancertyper- bröst, prostata, kolektoral och bukspotts dito-genom att T-mördarceller brister i sin förmåga att åstadkomna programmerad celldöd och inte heller fungerar effektivt i sin primära funktion i frånvaro av otillräckliga D3-nivåer.
Lika naturligt som att propagera för ketos-behandling före CT i ‘integrativ medicinbehandling’ samt att framhålla framtida immunterapibehandling, vore det enkelt och troligen effektivt att kontrollera och korrigera D3-vitaminnivåer före all cancerterapi.
Socker, det giftigaste man kan äta ! väldig intressant vad Lars Bern skriver om socker och cancer (Har själv blivit opererad borttagning cancertumör i tjocktarm januari 2019)
Hur än jag gör så återkommer socker så gott som i all mat.
Säger bara att ni som handla mat i matvaruaffärer kolla innehålls förteckningarna på paketen.
Sockerarter i t.o.m rökt skinka, keso m.m
D.vs : Väldigt svårt att hitta mat att äta utan socker. Socker kanske behövs men det är ju för mycket socker i matprodukter.
Att inte någon konfronterar livsmedelsindustrin att dom håller på att förgiftar svenska folket.
Eftersom cancerceller är beroende av glukos och fruktos för sin utveckling och överlevnad borde det vara självklart att ge cancerpatienter LCHF-kost. Skulle jag diagnosticeras med någon cancersjukdom skulle jag som första åtgärd fasta en vecka och enbart dricka citronvatten. Därefter blir det ingen pasta, bröd, rotgrönsaker utan enbart kött, animaliskt fett, grönsaker som växer ovan mark och aprikoskärnor. Utöver det gurkmeja med peppar utblandat i lite kallpressad kokosfett med kokande vatten. Stora doser med C-vitamin/askorbinsyra för att boosta immunförsvaret.
Därefter återkommande fasteperioder för att bryta udden av cancercellernas stora behov av glukos/fruktos energi. Mig veterligen är cancercellerna ytterst känsliga för bortfall av sin energitillförsel och lär dö ut ganska snabbt. Normala celler däremot tål långvariga svältkurer utan att skadas, vi kan leva gott på det hull vi vanligtvis har vilket cancern inte kan i samma utsträckning. Cancerfonden och skolmedicinen är ute å cyklar och deras motstånd mot att pröva andra vägar än det som läkemedelsindustrin kan patentera och tjäna pengar på är gravt oetiskt.
GillaGillad av 4 personer
De kan leva på vissa aminosyror också, så kött kan man också behöva begränsa.
GillaGilla
Fast oavsett om du äter fruktos/glukos så finns det i blodet. Levern producerar den mängd glykos vi behöver, hjärnans behöver också glykos. Så tyvärr finns det inget sätt att svälta ut cancern.
GillaGilla
Vid ketogen kost går glukoshalten stabilt ner till 3-4 mmol/L, det innebär svältkost för cancerceller och inget påslag av tillväxthormonerna insulin och IGF1 vilket upprepade ggr vidimerats genom att man kunnat observera remmission av tumörer vid detta tillstånd. Den som äter en socker- och kolhydratrik kost och inte är diabetiker ligger sannolikt på en snittnivå för glukosen på ca. 8 mmol/l och till det skall läggas uppskattningsvis lika mycket fruktos, alltså en sockertillförsel på uppåt 16 mmol/l, en mer än fyrdubbling m.a.o.. Är patienten därtill diabetiker blir ofta sockerhalten (glukos+fruktos) mångfalt större. Därför får diabetiker cancer ca. 3 ggr oftare (lite olika för olika cancerformer). Till det skall läggas ett kraftigt påslag av tillväxthormonerna insulin och IGF1 som stimulerar cancerna att växa till sig.
Slutsatsen är trivial, en cancerbehandling med t.ex. cytostatika har mångfalt större chans att bli framgångsrik om patientens blodsocker ligger på minimum och cancercellerna är försvagade av dålig näringstillförsel samtidigt som tillväxthormonerna är minimala.
Detta kan ett barn räkna ut, men tydligen inte en massa av skolmedicinens högutbildade företrädare.
GillaGillad av 2 personer
Det vore intressant att se en riktig studie som visar på det, du har inte möjlighet att länka en sådan? Jag är verkligen inget fan av socker och har inget emot att du har rätt men det finns ett antal studier som inte hittar något sådant samband. Det finns dessutom flertal studier som visar att runt 10E% socker är optimalt. Lägre ökar risken för cancer och givetvis även mycket högre intag.
Övervikt är annars den tydligaste markören för ökad cancer risk.
Svensk studie som visar på 10E%(finns ett antal internationella också):
https://academic.oup.com/ajcn/article-abstract/109/2/411/5261249?redirectedFrom=fulltext
GillaGilla
Självklart kan man inte bara titta på intaget av socker. Om man bara stryper intaget av kolhydrater utan att ersätta dem med nyttiga fetter hamnar ju patienten i svält vilket givetvis leder till ökad dödlighetsrisk. Ketogen kost innebär ett rikligt intag av just nyttiga fetter och då menar jag inte fröoljor som inte är människoföda.
Det finns en massa studier som visar att patienter med högt blodsocker (diabetes-2) har långt högre riska att få en cancerdiagnos och de dör snabbare av sin cancer. Jag har faktiskt upplevt detta på mkt nära håll. Länkar till dessa studier får du leta efter själv, sök på cancer och diabetes så får du säkert napp. Jag hittade över 5 miljoner träffar!
GillaGilla
”Svensk studie som visar”
Bara läst abstraktet, men vem ligger egentligen långsiktigt (decennier?) på under 5% TILLSATT socker? 7-10% (optimalt enligt dessa studier) är bra jobbat.
Den här var intressant
”the intake of SSBs was positively associated with mortality, whereas the intake of treats was inversely associated.”
Jag är skeptisk till kostdagböcker, än mer enkäter.
GillaGilla
Jag ser att även om Livsmedelsverket rekommenderar under 10% fria sockerarter så rekommenderar WHO under 5%. Vilket alltså enligt studierna skulle vara sämre.
GillaGillad av 1 person
@ Kjell Lindmark
Kunde man inte därtill med nanoteknik eller liknande kunna kontaminera glukos/fruktos molekylerna med ett lämpligt cellgift och dosera det så cancercellerna skulle gå bet på det först av alla.
De är ju först på plan att suga åt sig dessa bidrag av sockerarter.
GillaGilla
Hoppsan!
Ursäkta formuleringen men ingen nämnd så ingen klämd.
GillaGilla
Sannolikt så har naturen redan konstruerat en substans av den här typen. I naturen finns ett ämne som består av socker (lockbete för cancer), cyanid och benzaldehyd. Molekylen bryts upp i socker och gift med hjälp av ämnet beta-glokosidas som finns i cancerceller men i princip inte i normala celler. Friska celler klarar av att hantera små mängder cyanid med hjälp av ämnet rhodanas som inte produceras i cancerceller eftersom vi via födan kontinuerligt får i oss (små) mängder ämnen som bryts ned till bl.a. cyanid.
https://spegling.blog/category/amygdalin/
GillaGilla
@ Kjell Lindmark
Börja redan nu att välja bort
bröd och pasta och gröt och ris och socker och kakor och godis och alla söta drycker så är sannolikheten att du drabbas av cancer klart mindre !
Börja sedan med digitaldiet 1-0-1-0-1-0 etc etc som livsstil ! Dvs. Äta
dag 1 sedan fasta dag 0 !
Så kan du bli 100 utan ALS och Alzheimer och demens ! God fortsättning 2020 …
GillaGilla
Cancerceller göds främst av aminosyror och inte glukos;
Klicka för att komma åt S1534-5807(16)30036-3.pdf
http://news.mit.edu/2016/how-cancer-cells-fuel-their-growth-0307
Cancerceller tar vad dem behöver för att överleva och går inte att ”svälta/bota” genom ketogen kost.
GillaGilla
Om du skall kommentera här får du inte vara anonym. Du måste informera red vem som står bakom din signatur.
Det faktum att cancerceller använder aminosyror vis sin uppbyggnad är irrelevant, utan energi kan inte denna uppbyggnad fungera, varför man vist kan svälta dessa celler på den energi de behöver för att bygga. Självklart är det även intressant att studera hur man kan svälta ut de byggstenar som används, men utan energi blir de värdelös.
GillaGilla
High Five!!!
GillaGilla
Jo, men framtidsscenariot är desto dystrare.
Sverige är ett utmärkt avskräckande exempel på ‘Mismanagement’, inom samtliga förvaltningsområden.
Fortsätter det så här kommer Sverige åter att bli Europas Fattigaste Land – likt är 1900.
GillaGilla
Ett trevligt, informativt och populärt hållet föredrag. Borde spridas till allmänheten. Låt oss göra detta alla vi kommentatorer.
Jag håller med dig till 100 procent (trots att jag är skolmedicinare, men en öppen och mottaglig sådan).
Både i strikt LCHF och vattenfasta kommer jag inte under ett blodsocker på 4mM/L.
Jag ser det så här:
även om cancerceller kräver 5 gånger mer socker för underhåll och utveckling så är förhållandet mellan antalet friska celler och antalet cancerceller mycket stort, kanske upp mot 1.000.000 gånger. Det uppstår således en konkurrenssituation om glukos där cancercellerna är potentiella förlorare.
För en månad sedan drygt läste jag en vetenskaplig artikel om ketos som funktion av kolhydratintag. Tyvärr antecknade jag inte referensen (det skall man alltid göra när man hittar någonting bra). Jag tror den kom från något sjukhus på Nya Zeeland.
Hur som helst hade man tre grupper:
1. Mindre än 5 procent kolhydrater.
2. Mindre än 10 procent kolhydrater.
3. Mindre än 25 procent kolhydrater.
I grupp 1. tog det i genomsnitt 4 dygn till stabil ketos. I grupp 2. 5 dygn och i grupp 3. blev det varken hackat eller malet, ur och i ketos på ett ostabilt sätt.
Slutsatsen blir att om man ligger under 10 procent är man i business så att säga. Om man inte vill vara strikt. På 2000 kcal i intag rör det sig således om cirka 50 gram kolhydrater ( 4,2 x 50g i runda slängar).
PURE-studien säger under 40 procent men det gäller bara hjärt-kärlsjukdom.
GillaGillad av 1 person
https://www.fredhutch.org/en/news/center-news/2019/10/keto-fat-cancer-its-complicated.html
Denna länk är läsvärd och tänkvärd.
GillaGilla
Du har rätt Lars, vi måste tala allvar med Makten.
Här behövs någon med jaktinstinkt.
GillaGilla
En utmärkt sammanfattning!
Jag har själv med bestörtning hur man till en anhörig som var allvarligt drabbad av cancer levererade hela lådor med drycker som innehöll runt 50 % socker.
Vad som slog mig var att denna person också var rent besatt av ett starkt ”sockersug”. ”Sött, söt sött!” som hon uttryckte det men hon levde inte så länge efter detta.
Vad är det för krafter som ligger bakom denna medicinska ”misshandel” kan man fråga sig.
GillaGillad av 3 personer
Göran, upplevde det samma när bror min drabbades, kartonger med ”näringsdryck” självklart hade han också ett extremt pågående sockersug i botten, en spridd småcellig cancer främst i lungor, lever och hjärna. (Småcellig huddingeklinikens benämning),
för övrigt var brors kropp uppdelad i två delar, huvudet behandlades av Karolinska och övriga kroppen i Huddinge.
(Patient som åsna mellan två hötappar)
Klart, vid fråga till läkaren hade cellgifter och strålning syftet döda så mycket cancerceller som möjligt fram till gränsen för vad kroppen skulle klara innan sammanbrott och död, därefter paus och näringslösning (glukos) så är gången.
GillaGilla
Det vet du redan!
GillaGilla
Lars Bern på topp, igen. Som vanligt!
Jag är bara magister i konst=nästan läskunnig. Lars Bern är ett informativt unikum.
GillaGilla
Nytt försök att posta.
En utmärkt sammanfattning!
Jag har själv med bestörtning hur man till en anhörig som var allvarligt drabbad av cancer levererade hela lådor med drycker som innehöll runt 50 % socker.
Vad som slog mig var att denna person också var rent besatt av ett starkt ”sockersug”. ”Sött, söt sött!” som hon uttryckte det men hon levde inte så länge efter detta.
Vad är det för krafter som ligger bakom denna medicinska ”misshandel” kan man fråga sig.
GillaGilla
Enormt jobb du lägger på att delge allmänheten faktabaserad information i så många viktiga frågor. Uppskattas! Under mina 2 månader i ketos hade jag ett fasteblodsocker på 5,6-5,8 mmol/l vid varje mätning, 4-5 st. Koncentrationen ketoner i blodet under denna tid – 2-2,4 mmol/l. Rekommenderar varmt att prova ketogen kost till de som inte gjort det. Mental skärpa, pigg och alert hela dagarna, bra sömn, mkt bra hungerkontroll, fin hy.
GillaGillad av 1 person
Stöd Lars Berns oerhört viktiga arbete att upplysa människor om det livsviktiga!
Det kan du göra genom att bli medlem i den förening han har grundat:
Riksföreningen för Metabol Hälsa (RMH):
https://www.metabolhalsa.se/produkt/medlemskap-enskild-1-ar/
GillaGillad av 1 person
Ja, vi har ledsnat på ‘ombudens’ lögner,
vare sig det är Cancerfondens betalda snedvridna ombud
eller massmedias lögnaktiga, okunniga och uppläxande propagandister.
Det nog är därför en kanal som denna, växer med blixtens hastighet.
GillaGillad av 1 person
Lars Bern ger en logisk förklaring av cancer och vad som påverkar den. Sokret är det vita giftet helt klart. Livsmedelsindustrin gör oss beroende genom att tillsätta socker i alla produker då de vet att man gillar smaken och inser inte sitt beroende.
GillaGillad av 2 personer
Lars Bern är en verklig legend!
Ära vare Lars!
GillaGilla
Tack Lars för denna mycket viktiga upplysning. Har två mycket nära vänner som drabbats av cancer, men när jag omtalar risken med socker o kolhydrater verkar det som de tror mycket mer på läkarna än på sanningen. Vad göra?
GillaGilla
Man kan inte mer än informera, sedan får var och en bli salig på sitt eget sätt.
GillaGillad av 1 person
Lekmannen måste förstå betydelsen av vetenskapens roll och hår på bloggen finns ju gott om begåvade och välutbildade lekmän. Vi läkare disputerar ju i ett ganska stort antal jämfört med andra ämnesområden och vi är dessutom kritiska både mot vår egen forskning andra läkares, Det ingår, det är så det skall får att få fram sanningen.
Det är den framtida vetenskapen i form av grundforskning och klinisk forskning som kommer att avgöra cancercellernas öde.
Man måste komma ihåg att cancer är något oerhört komplicerat.
Gör följande tankeexperiment i form av en vetenskaplig studie på något universitetssjukhus i landet:
Två matchande grupper med avseende på småcellig lungcancer (en av de lömskaste cancerformerna).
Den ena grupper för skolmedicinsk behandling, den andra enbart ketosbehandling.
Går det att utföra en sådan studie? Självklart inte därför att den är oetisk och man får bryta den eftersom patienterna dör i ketosgruppen.
Däremot kan man göra så att en grupp får konventionell behandling och den andra konventionell behandling plus ketos före, under och livslång efter den vanliga behandlingen.
Det är här styrkan ligger; integrativ medicin.
Men studien går nog inte heller att genomföra efter informed concent då alla vill vara med i ketosgruppen med andra ord vetenskapligt problematiskt och komplicerat exakt som cancern i sig.
Till sist, flera cancerformer är idag botbara utan ketos till exempel testikelcancer.
Kombinationen av skolmedicinsk behandling och ketosbehandling samt övriga vettiga alternativa behandlingar är den rätta vägen det borde skolmedicinen veta.
GillaGilla
Håller helt med dig och skall tilläggas att det idag mest lovande forskningsområdet inom cancerbehandling är immunterapi där man mobiliserar vårt eget immunförsvar. Det område som borde få långt mer forskningsresurser är hur man undviker att en cancer alls uppstår.
GillaGillad av 1 person
Det etiska problemet är sannolikt att folk dör i ketosgruppen vilket då ”bevisar” att ketos inte fungerar … samtidigt dör också patienter i gruppen som behandlas klassiskt men då är det helt naturligt eftersom behandlingen ju inte alltid har effekt. Har jag uppfattat situationen korrekt?
De två grupperna som undersöktes i artikeln hör, om jag uppfattar saken rätt, båda till en kost med mycket hög andel kolhydrater. Man jämför alltså en grupp med mycket kolhydrater med en grupp med mycket kolhydrater + mera grönt och lite mindre fett. Om den ena gruppen medvetet går in för mera grönsaker etc. så kan detta i sig naurligtvis ha en viss effekt. Den stora frågan är naturligtvis om försöksuppställningen över huvudtaget har någon relevans gällande ketogen kost som är något helt annat.
Ett stort problem då man försöker utvärdera alternativa behandlingsformer är att de som tar till alternativa behandlingsmetoder ofta redan har övergått till palliativ behandling (hopplösa fall som endast får smärtlindring etc.). Det är egentligen väldigt förvånande att man trots detta hittar patienter som botas i den senare gruppen.
GillaGillad av 1 person
Det finns ett annat ytterst alvarligt hot mot människors och andra levande varelsers hälsa:
5G Gigantic health hazard – dr Barrie Trower & sir Julian Rose
GillaGillad av 1 person
Lars Bern:
Hur många här utger sig inte med påhittat namn eller endast förnamn? Endast mig du påpekat detta på för att mitt argument gick emot ditt? Skriver nu med mitt namn istället.
Att aminosyror är cancercellers främsta drivmedel är väl i högsta grad relevant om vi nu pratar att ”svälta” cancerceller eller vad dess uppbyggnad drivs av som du själv skriver. Förstår inte vad du menar?
Om aminosyror nu är cancercellers huvudsakliga bränsle så blir er argumentation om LCHF-kost och glukos som största ”bov” ganska felaktig. Har du öht läst länkarna?
GillaGilla
De som skriver under signatur här har antingen uppgivit sitt namn i ett mejl eller så framgår det av den site som kommentaren kommer ifrån, ingendera gäller dig. Om du skall kommentera mer här under signatur vill vi veta vem du är.
Du har fullständigt missuppfattat detta med aminosyrorna. De är byggstenar för våra celler, men när de skall bygga cellvävnad behöver de energi i form av ATP och det kan cellens metabolism bara producera med hjälp av cellandningen och då behöver de glukos eller ketoner. Cancercellen producerar sin ATP via fermentation som kan använda glukos och fruktos men inte ketoner. Sedan kan levern bryta ner överskott av aminosyror till glukos, men aminosyrorna används inte i cellandningen utan glukosen.
GillaGillad av 2 personer
Jag har lite svårt för kaxighet av den här typen från personer som uppenbarligen inte läst Professor Seyfrieds bok om cancer som en metabol sjukdom.
Nå – den boken kräver förstås lite grundläggande kunskaper om vår fysiologi.
GillaGilla
Återigen en mycket förnuftig och saklig framställning av Lars Bern. Men i den utesluter Lars Bern en annan aktör i det cellulära dramat. Jag avser de cellväggsfria mikroorganismer som finns i oss, och speciellt i mångfald hos de med cancer – och då uttalat som mycetala (läs mikrosvamp).
2015 var jag nog först ute att publicera Bengt Larssons artikel om bla Seyfried på svenska. Redan 1996 skrev vi om hur mitokondrierna var avvikande i cancercellerna. Läs själv här: https://www.vaken.se/mutationsteorin-haller-inte-orsaken-till-cancer-ar-en-annan/
Ingemar Ljungqvist, red AlmaNova
GillaGillad av 1 person
Det här är nog den bästa föreläsning jag hört om något kosttillskott. (Möjligen med undantag av Linus Paulings om C-vitamin.) Tyvärr kommer inte hans bilder fram men detta förminskar inte själva innehållet i vad Whitcomb så övertygand hävdar angående vitamin K2.
Dr John E Whitcomb 25 year MD talks about K2 and all the diseases it affects and explains the French paradox and more eg removes arterial calcium
GillaGilla
Angående vitamin K2 som jag sjäv använt en kortare tid tills jag upptäckte varningsflagga för detta kosttillskott till och med i fabrikantens medlevererade produktbeskrivning !
Vitamin K2 som kosttillskott ( processat som koncentrat ) påverkar röda blodkropparna genom “förtunningsgraden” av blodet. Det innebär att alla som använder warfarin bör tala med sin läkare och säkerställa adekvat regelbunden kontroll av warfarinets effekter innan man börjar med vitamin K2, samt under tiden man använder K2 vitamin.
GillaGilla
Det trodde jag också innan jag hörde det här föredraget. Frågeställning utreds i detalj i föredraget. D3 och K2 går för övrigt hand i hand. Och nu tvekar jag inte för ett ögonblick.
Att K2 är ett botemedel mot ”råttgift” är också väl känt.
GillaGillad av 1 person
Om K-vitamin = K1 + K2:
Här är en bra och informativ länk.
https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-k2#heart-health
K1 får man i sig från bladgrönt och K2 från kött, ägg och inälvsmat till exempel lever.
Äter man 100 till 150 g lever från gräsbetande svensk nötboskap en gång i veckan så får man i sig mycket värdefulla substanser.
Stekt lever med lök och svamp och gräddsås samt samt smörstekt brysselkål. Det är riktigt gott.
Om du står på antikoagulantia så kolla dina blodtitrar som har med koagulation att göra.
Ett väldigt enkelt sätt att kolla blödningstid själv är att rispa sig på undersidan av exempelvis vänster underarm (högerhänta) med en steril injektionsnål. Tvätta med sprit först och låt torka. Rispa 3-4 cm så att det börja att blöda lätt. Torka av och mät sedan tiden till det slutar att blöda. Normalt några minuter, ligger man på 20 minuter skall man vara allmänt försiktig så att man inte utsätter sig traumatiska skador.
Detta gäller allmänt då man tar antikoagulantia.
Man kan säkert få hjälp också med detta test som för övrigt kallas Duke-testet på vårdcentralen.
Om står på antikoagulantia skall man nog vara försiktig med att köpa K2-piller på nätet.
@Robin, visa vem du är och vad du har för utbildning.
GillaGillad av 2 personer
Vad det gäller kost och cancer så finns det en intressant artikel hos Andreas Eenfelt (Diet Doctor) om en man som drabbades av hjärntumör men bestämde sig för att besegra den med hjälp av bl.a LCHF.
Nu är ju Andreas försiktig i sin analys av detta men det kan ju vara intressant läsning i detta sammanhang för den som vill.
Jag kan inte länka till artikeln men den finns att läsa hos Diet Doctor
GillaGilla
Googla på professor Thomas Seyfried.
GillaGilla
Angående näringsdryck, så låg jag inne på kirurgen i 2 dygn. mat och dryck var sötad, saft mm. Dessutom serverades söt näringsdryck som jag hällde ut. Så inte bara cancerpatienter får sånt, alla ska dricka det. jag höll mig till rent vatten och kaffe. som tur är kom anhöriga med kokosfett som jag förvarade i lådan vid sängen.
GillaGillad av 2 personer
En annan länk till fett och cancerbehandling.
https://hygeia-analytics.com/2018/07/10/high-fat-diets-appear-capable-of-boosting-effectiveness-of-some-cancer-treatments/
GillaGilla
Vi har väl ett klockrent exempel här!
Jag köpte och läste hans bok – den var väldigt intressant , för att uttrycka sig milt.
http://www.svaradoktorn.se/441550183#page-comments
GillaGilla
Lars, i ett svar till @Lassekniven den 5:e jan. ovan anger Du riktigt nog, att ett lovande ännu inte tillräckligt utforskat område inom cancerbehandling är immunterapi. De två senaste årens nobelpriser berör dessa, även om jag tycker att de är relativt perifera och kanske inte särskilt effektiva sett till hela cancerspektret.
Idag underskattas grovt vitamin D3 som immunterapeutisk agent. Från en praktisk synpunkt och från retrospektiv forskning har patienter med låga D3 -värden visat sig ha dålig respons till immunterapi. Patienter som svarar dåligt på CT har också undermåliga D3-nivåer och vice versa. Detta kan antas bero på dels D-vitaminets viktiga effekt på epigenetiska transkriptionsfaktorer i mikroomgivningen till en tumör, dels till vitaminets primäreffekt vad gäller immunresponsen.
D3-vitamin fungerar nämligen både vad gäller input till och output från s.k. ‘T killer cells’. Det finns bevis för att lågt D3 indikerar dåligt resultat i behandlingen av många cancertyper- bröst, prostata, kolektoral och bukspotts dito-genom att T-mördarceller brister i sin förmåga att åstadkomna programmerad celldöd och inte heller fungerar effektivt i sin primära funktion i frånvaro av otillräckliga D3-nivåer.
Lika naturligt som att propagera för ketos-behandling före CT i ‘integrativ medicinbehandling’ samt att framhålla framtida immunterapibehandling, vore det enkelt och troligen effektivt att kontrollera och korrigera D3-vitaminnivåer före all cancerterapi.
GillaGilla
Socker, det giftigaste man kan äta ! väldig intressant vad Lars Bern skriver om socker och cancer (Har själv blivit opererad borttagning cancertumör i tjocktarm januari 2019)
Hur än jag gör så återkommer socker så gott som i all mat.
Säger bara att ni som handla mat i matvaruaffärer kolla innehålls förteckningarna på paketen.
Sockerarter i t.o.m rökt skinka, keso m.m
D.vs : Väldigt svårt att hitta mat att äta utan socker. Socker kanske behövs men det är ju för mycket socker i matprodukter.
Att inte någon konfronterar livsmedelsindustrin att dom håller på att förgiftar svenska folket.
GillaGilla
Undvik all mat som kräver en innehållsförteckning.
GillaGilla