Över hela västvärlden sveper en opinion fram mot allt vad etablissemang heter. Partier som ifrågasätter etablissemangets EU växer så det knakar i Europa, trots uppbackning av etablissemanget röstade britterna för Brexit, Österrike kommer sannolikt välja en president mot etablissemanget och i USA:s presidentvalskampanj har de två antietablissemangskandidaterna Berni Sanders och Donald Trump samlat fler sympatisörer i primärvalen än etablissemangets och de amerikanska oligarkernas kandidat Hillary Clinton.
De senaste officiella opinionssiffrorna i USA:s presidentval visar att det övertag som Clinton haft den senaste tiden över Trump har smält ihop. Opinionsundersökningarna pekar nu mot dött lopp. Sannolikt kommer Sanders beslut att stödja etablissemangets Clinton att leda till stor besvikelse bland hans sympatisörer. Många av dem är starkt frustrerade av vad de upplever som ett svek, vilket kan få dem att komma över sin aversion mot Trump. Det kommer att stärka Trump ytterligare.
Tyvärr har det visat sig att de traditionella opinionsinstitut som försöker mäta hur väljaropinionen utvecklas, nästan undantagslöst har misslyckats med att förutsäga den starka opinion som vänder sig mot etablissemanget. Inför Storbritanniens brexitomröstning prognostiserade Populus 55/45, YouGov 51/49 och Ipsos 49/46 till förmån för etablissemangets linje att stanna i EU, valet resulterade i 48/52 mot dem som ni vet.
Vi har sett samma fenomen i USA:s primärval. I Indiana sa prognoserna att Trump skulle vinna med 43%, istället vann han med 54%. I Pennsylvania sa man 48% medan väljarna sa 58%. I Maryland sa man 47% medan han vann med 56%. Samma i Connecticut där prognosen var 54% medan resultatet blev 59%. Samma i Rhode Island med 52% i prognosen medan väljarna sa 65% och i Delaware vann han med 63% mot prognosens 55%. Trumps resultat har hela tiden överträffat opinionsinstitutens prognoser.
Vi har sett samma fenomen i Sverige där de etablerade instituten helt underskattat SD:s valresultat, inte ens vallokalsundersökningarna har lyckats pricka in partiets framgång i de senaste valen. Det är bara två utländska institut Sentio och YouGov som kunnat förutsäga SD:s framgångar. Dessa använder en helt anonym undersökningsmetodik.
Att opinionsundersökningar inte är helt tillförlitliga vet vi, men i detta sammanhang slår det konsekvent fel åt samma håll hela tiden. Det måste alltså finnas en systematisk felkälla.
Jag tror att felkällan är det sätt på vilket det politiska och mediala etablissemanget bemött antietablissemangsrörelsen runt om i västvärlden.
I Sverige har de sju etablerade partierna lagt sina motsättningar åt sidan och gått samman om att stigmatisera SD och att åsidosätta parlamentarismen genom den s.k. Decemberöverenskommelsen som man fortfarande inofficiellt arbetar efter. De etablerade medierna inom MSM och Public Service har frenetiskt utmålat Sverigedemokrater som rasistiska, främlingsfientliga och våldsbenägna trots att det långt oftare varit vänsterextremister som idkat våld mot SD:are. Fackföreningar har uteslutit personer och vissa av dem har sparkats från sina jobb p.g.a. sina SD-sympatier.
På liknande sätt har det amerikanska etablissemanget utmålat Trump och hans supportrar. Man har trummat in bilden av att hans immigrationspolitik kommer att förstöra USA:s ekonomi och att hans supportrar är ekonomiskt illitterata. Inom EU ser vi en lika stark propaganda i etablerade media mot de uppstickande antietablissemangspartierna och deras sympatisörer.
Min slutsats av dessa iakttagelser är att många av de väljare som tröttnat på etablissemangets politik insett den risk de löper om de öppet redovisar sina åsikter. De vill inte bli stämplade som rasister, nazister och allmänt främlingsfientliga eller få sparken från jobbet bara för att de har en mer nationalistisk övertygelse, än den globalism som dominerar den etablerade politiken. Man svarar helt enkelt inte på frågor i en opinionsundersökning där man inte är 100-procentigt anonym. Många ljuger t.o.m. om vad de tänker rösta på, när någon ringer från ett opinionsinstitut.
Genom klappjakten på partier och kandidater som ifrågasätter etablissemangets politiska korrekthet, har den politiska adeln skjutit sig själva i foten. Man har förlorat tillgången till trovärdiga väljarprognoser och tvingas nu planera sin politiska strategi i blindo.
Om det vore val i Sverige idag skulle sannolikt SD bli större än både M och S.
Det faktum att opinionsinstituten i USA har Trump och Clinton ”neck on neck” tyder i mina ögon på att Trump med stor sannolikhet skulle vinna om valet hölls idag. Sympatierna för honom i folkdjupet är systematiskt underskattade. Den som är smart gör klokt i att kalkylera med ett USA med Donald Trump som president. Frågan är om dagens verkliga makthavare – de rikaste av de rika – låter honom komma till makten eller om han likt bröderna Kennedy blir mördad. Någon har redan mördat han som larmat om Clintons påstådda valfusk i primärvalen.
Det mesta tyder på att år 2016 går till historien som året då verkligheten trotsade alla det politiska och mediala etablissemangets förväntningar.
Det är en lång lista på personer som har dött på konstiga sätt, personer som varit involverade i affärer med paret Clinton. Hur kan de som gillar dessa ondsinta personer förbigå det?
GillaGilla
Listan är onekligen lång http://www.freewebs.com/jeffhead/liberty/liberty/bdycount.txt. För lång för att det bara ska vara tillfälligheter. Det är otroligt att tjänstemännen i de slätstrukna svenska medierna kan bortse från allt det elände som Clintons har ställt till med. Tänk bara på Libyen som var ett av Hillary Clintons verk.
GillaGilla
Bara att stryka 90 % av listan. Det som är kvar är värre än lite Toblerone, obetalda parkeringsböter och rekommendationer till livakter, som i Sverige, räcker för att fälla en politiker mer eller mindre.
GillaGilla
En annan effekt skulle kunna vara att brexitarna är mer motiverade. Så opinionsmätningar kan vara ärliga och korrekta. Men fler brexitare går och röstar än remainare för att de känner starkare. I själva verket kan opinionsundersökningarna förstärka den här effekten, när remainarna ser att deras sida kommer vinna i alla fall så bryr de sig inte om att gå och rösta.
GillaGilla
Relevanta tankar. Folkomröstningar borde bara godkännas om det finns en riktig majoritet. Det innebär att antalet röster för ett val ska multipliceras med valdeltagandet. Blir siffran under 50 % ska omröstningen inte godkännas och eventuellt göras om.
GillaGilla
Det håller jag inte med om. Röstning är en möjlighet att utöva makt. De som väljer att inte göra det får finna sig i resultatet.
Men ärligt talat så måste man bestämma sig för varför man överhuvudtaget vill ha röstande? Det finns massor med skäl man kan anföra, men för att diskussionen skall bli meningsfull måste man bestämma sig vad röstning är till för.
GillaGilla
Bra skrivet, Lars!
Man undrar lite stillsamt vad man i framtiden kommer att kalla den period som vi just nu genomlider. Själv skulle jag säga ”Lögnens tidsålder”, eller någonting ditåt. Som bekant brukar ju sägas att det är segrarna som skriver historien, så det kan ju bli något helt annat. Mycket står på spel, totalt sett, och inte bara i Sverige förstås. Ett scenario av Nord-Koreansk typ känns ibland mycket mer troligt än vad man skulle önska. Man hoppas på en fredlig utveckling, men helt säker kan man ju inte vara på någonting, nu längre. Jag bävar.
GillaGillad av 2 personer
Hej Lars , du kanske har i ditt bakhuvud väntat på att jag ska kommentera om Trump för det var jag som la fram bland de första en kommentar om att watch out for Trump. Du har dock börjat balansera in dig på exakt på mina tankar, jag kan bara tacka dig. Många idag har dock bilden av Trump som den onde men du har tagit dig tid att kolla upp Trump och jag tror att det var delvis pga mitt inlägg. Men för andra så plöjer de förstås på och lovprisar Hillary som den goda. Förstås gör etablissemanget om samma fatala misstag som Brexit. Dock kommer de nu att gardera sig och valfuska tillräckligt, inga mer halvmesyrer. Jag har sett Jesus iallafall så nära vi kan komma honom på Jorden i Trump. Han har spolat tillbaka bandet och skrivit om historien så folk till och med i USA har förstått hur världen fungerar. Attackera mig nu om alla icke PK saker som Trump sagt och jag kan bara säga att ni bara lyssnat till 1 % av vad han sagt. Lyssna till resten och utmana mig på vem som borde vara USAs nästa president. Även om Trump inte vinner så kommer sanningen leva vidare och den är starkare än Trump. Tack än en gång Lars för ditt arbete ,helt enkelt fy fn vad bra vi har sådana som du! Inte för att du påverkar styret men men det kommer en dag då svenska folket vänder 180 grader
GillaGillad av 2 personer
Givetvis är svenska mediebevakningen den ensidigaste i världen i detta fall.
GillaGillad av 2 personer
Även om Trump inte blir någon bra president så är han emot etablissemanget och mycket väl medveten om oligarkerna och vilka som styr i kulisserna. Han verkar inte vara någon krigshetsare. Om han lyckas hålla USA utanför konflikter återstår att se. Kom ihåg att Obama är den mest krigiska president USA någonsin har haft. Vill man fortsätta i det spåret då är Hillary Clinton ett bra val.
GillaGillad av 1 person
Svenska politiker och journalister idiotförklarade även Reagan och kallade honom B-skådis, han blev USA:s i särklass mest framgångsrika efterkrigspresident
GillaGillad av 1 person
Dock vill han rusta upp den amerikanska militären något enormt, enligt hans egna ord…detta är något jag inte förstår.
Lars, man får dock inte glömma att Reagan också var den presidenten som genomförde de första och största nyliberala förändringar i USA under 80-talet. I mina ögon är han därmed en av landets sämsta presidenter.
GillaGilla
Där har vi helt olika uppfattning – han var lysande och kommer att gå till historien som en stor president och statsman.
GillaGilla
Håller inte med där Lars, bra med lite olika perspektiv 🙂
Reagans och Thatchers ”No Alternative” politik ser jag som roten av våra tiders ekonomiska och politiska problem!
GillaGilla
Alla gillar ju en ”self-made winner” av naturliga skäl, i synnerhet amerikaner. Dessutom så är förtroendet för presidentskapet nere på lägsta nivå under senaste ca 60 åren, se diagram :
GillaGillad av 1 person
Skulle det inte kunna vara så att makteliten räknat med de främlingsfientliga framgångarna, eller kanske till och med, skapat dessa i syfte att orsaka degenerering i världen, för att sedan, likt en Messias, frälsa värden med patentlösningen NWO, halleluja.
Man är beredd att förlora ett slag, för att vinna kriget.
GillaGillad av 1 person
Makten vinner mycket på att förespegla ett jämt lopp i valundersökningarna. Det var ETT av alla de argument som framfördes av politikerna och experter i Sverige när det kom på tal att införa opinionsundersökningar. Alla förstod hur och att man kunde manipulera folkviljan medelst opinionsinstituten. Därför fick bara någon undersökning göras i Sverige när det infördes (hur det nu kunde göras och vem det var som bestämde det när så många var emot) och man fick inte göra någon undersökning i anslutning till valet, dvs för nära valet.
Folk glömmer bort vad som hänt tidigare i historien och de yngre generationerna har inte en susning om vad som varit. Det är farligt. De små stegen som omärkligt flyttas fram ett mussteg i taget mycket beräknande. Precis som Juncker beskrev det. Debatten gick hög då när opinionsundersökningar kom på tal. och folket sa också nej. Folk var inte intresserade. De förstod allvaret och hur det kunde utnyttjas. Angreppen mot demokratin sker ständigt och därför måste den försvaras varje dag.
Mordet är djupt tragiskt och visar vilka gangstrar vi har att göra med. Det som är beklämmande är att de flesta låter sådana illdåd ske utan att demonstrera vad de tycker. Utan att det ens nämns i Sverige. En likgiltighet som är farlig. Farlig för oss själva. Man protesterar mot så mycket strunt annars och man tycker att framtiden borde vara det mest angelägna av allt. Är det så som makteliten säger att ”folk är dumma och lata”. I vilket fall som helst vill de att folk skall vara det. Annars blir de kallade för bråkstakar, trakasseras och mördas i värsta fall.
GillaGilla
En svensk diplomat sade mig på 70-talet att Sifo friserade Folkpartiets siffror när partiet låg under fyra procent i opinionsundersökningarna. Sedan såg vi samma sak åt motsatt håll för SD. Den som har läst statistik vet att några opinionsinstitut presenterade felaktiga resultat, som inte ryms inom felmarginalen.
GillaGilla
SIFO ägdes under lång tid av folkpartister.
GillaGilla
Jag har funderat på det här med isberg .
Det var inte det om stack upp ovanför vattenytan som gjorde att Olympus sjönk.
Det pratas om makteliten som styr världen mot en ny världsordning, Bilderberggruppen eller rent av så får Rothshields hela skulden för allt elände på jorden men det tycker jag verkar helt orimligt, i själva verket så måste det handla om reinfeltare, bildtare, löfvenare och massvis med andra medlöpare, te.x i stort sett all media, fackföreningar, byråkrater, folk som ser sig själva som utvalda och som inte skäms över att bara tänka snävt egoistiskt och som sålt sin själ till Storebror.
Länge har de arbetat för att få fler som tänker på samma kriminella vis.
Utrikesministern och ÖB exempel på oansvarighet som kan få katastrofala följder.
Maktstrukturen i Sverige består av sådana typer och det är på dessa personer som mer fokus bör sättas .
För min del så tror jag att hela systemet som kallas representativ demokrati snarast bör bytas ut mot en direkt demokrati.
GillaGilla
Lars,
En mer än rimlig analys!
Själv har jag idag starka tendenser till dystopi och din analys kommer mig att tänka på Peter Sellers geniala film om hur etablissemanget ‘valde’ president; ”Mr. President” tror jag den hette.
Apropå ‘skumma’ mord i USA begick ett antal alternativläkare ‘självmord’ samtidigt, i framför allt Florida, trots att de inte på något sätt varit ‘självmordsbenägna’. Om jag inte kommer ihåg fel hade en skjutit sig med två skott i huvudet.
Det enda jag reagerar på är hur du ofta använder ordet ‘vänsterextremist’ – uttrycket verkar i mina ögon på något sätt mer ‘politiskt korrekt’ än äga din vanliga analytiska stringens. Jag känner mig själv ‘utpekad’, t.ex. när jag nu i maj deltog i demonstrationerna mot Monsanto som förekom över hela världen eller för den delen mot bombningarna av Vietnam på 70-talet.
Jag tror att man måste respektera personer som aktivt demonstrerar sitt motstånd mot uppenbara vansinnigheter i världen och filosofer som Bertrand Russel och hans arvtagare Wittgenstein, som gjorde detta, är i mina ögon hedervärda personer. Här var det knappast frågan om några postmoderna ‘vänsterextremister’; postmodernister som snarare lutar sig mot en ‘högerextrem’ filosofi som t.ex. Nazisten Heidegger ger klart uttryck för.
Wittgenstein, som skänkte bort hela sin enorma förmögenhet, kan dock troligen meritera ‘stämpeln’ vänsterextremist men han blev ju på samma sätt som jag själv idag alltmer dystopisk. Det värsta är att jag förstår att han alltmer ‘tröttnade’ på all högfärdig idioti i världen och speciellt inom akademin.
GillaGilla
Om jag inte minns fel så skänkte Wittgenstein familjeföretagen till andra företagare som var framgångsrika för att säkerställa att de ”Wittgensteinska företagen” skulle fortsätta att blomstra.
Wittgenstein var vänsterorienterad men också en pragmatisk vetenskapsman som genom hela livet hade kvar sitt brinnande intresse för flygplan genom att konstruera och bygga modellflygplan.
Hans Högqvist
GillaGilla
Göran
Jag instämmer med din begäran om respekt. Vill bara passa på att påpeka att just Bertrand Russel var en helt annan en den officiella bilden av honom. Han insisterade bla på en oprovocerad total kärnvapenattack mot Sovjet innan dom hade ngn proportionerlig retalieringsförmåga. Han var tillika en uttalad Malthusian och förespråkade liksom andra medlemmar ur det angloamerikanska etablissemanget, massavlivningsmetoder. Han var också en del av round table-gruppen som konspirerade fram två världskrig. Skälet till hans vänsterkaraktär var att det är ett sätt för oligarkin att sprida underutveckling och förhindra kapitalistiska konkurrenter att växa fram.
GillaGilla
Det är inte helt säkert att Trump blir nominerad som rep. presidentkandidat och det är stora krafter (och pengar) igång att se till någon kandidat blir det istället. Precis som i Sverige är mediakåren och i USA 95 % vänster. Skulle Trump bli den som skall företräda republikanerna i presidentvalet, så kommer medierna samla sig till en gemensam kraftansträngning för att få Trump att framstå som rashatare. Vi vet att ordet ”rashatare” är det värsta en person kan råka ut för, om vi nu skall jämföra med Sverige. Hur behandlas Trump i våra svenska medier? Tror inte det finns någon av våra medier inklusive SVT, SR som skrivit, eller sagt något positivt om Trump? Att Bonnierpressen skulle göra det är knappast sannolikt och med Wallenberg-gruppen är det uteslutet. I USA är det i första hand Soros som inte sticker under stol med att han finansierar allt, som kan sätta käppar i hjulen för Trump och givetvis Wall Street med hela banksyndikatet som kommer att lägga en stor slant på Hillery i valkampanjen. Vi kan ställa oss frågan hur stort är stödet för Trump hos gemene man.här i landet efter medierna negativa bild av Trump? Det kan bli svårt att nå framgångar i valkampanjen när etablissemanget samlar sig för en sista attack mot Trump. Det är endast de alternativa medierna i USA som ger sitt stöd till Trump och vem vet om dessa har förmågan att samla sig och ge Trump sitt stöd i valet och på så sätt kan påverka till ett bättre valresultatet?
GillaGilla
Detta inträffar redan trots det går Trump framåt, så han blir kanske mördad. Det som håller tillbaka de styrande oligarkerna är att sedan blir det omöjligt att hävda att USA är en demokrati och Ryssland är det inte.
GillaGilla
Det kan mycket väl stämma – för efter det att man mördat Kennedy , enligt Dr.Greer , så bestämde man sig för att det sättet att hantera problem på, var ”to disruptive to the nation”. Så i klartext – det hela blir för uppenbart.Men jag är inte helt säker ,personligen, på att man inte skulle ta till den metoden om inget annat funkar.Det kan mycket väl vara tid för eliten att kalla fram murder.inc igen.Det skulle faktiskt inte ens förvåna mig om det går så till slut.
GillaGilla
Trump höll ett mycket intressant anförande om sina tankar om utrikespolitik i slutet av april i år.
För er som inte har hört det är länken här: https://www.youtube.com/watch?v=kj1EBKZVVko
50 högintressanta minuter!
GillaGilla
Förra någon vecka sedan eller två hade Metro en artikel om chefer. I den tog de upp om dåliga chefer och då valde de ut Trump som en sådan. Han hade höjt rösten och sparkat personer hux flux. Nu råkar Trump vara en väldigt populär chef bland sina anställda. Att en chef höjer rösten är inte något konstigt. Hur behandlar man t.ex. en anställd som gång på gång bryter mot säkerhetsbestämmelser som riskerar andra anställdas liv eller hälsa? Att inte tappa humöret på en sådan ”idiot” rent ut sagt vore mer eller mindre omänskligt. Att en sådan person till slut får sparken hux flux är inte det minsta konstigt. Personen ska bara ha sparken. Detta har inte det minsta med dåligt chefskap att göra. Kontentan är hur media med små nyanser här och där manipulerar läsarna.
GillaGilla
Det var inspirerande läsning tycker jag. Trump har gått trögt frammåt senaste tiden. Hoppfullt att läsa att han övertfäffat opionsundersökningarna systematiskt. erixon.com skrev att Trump ledde i Florida och Pennsylvania och lika i Ohio, de viktiga Swing staterna. Förhoppningsvis får han mer vind i seglen de sista fyra månaderna. Clinton har ju mängder av skandaler i baggaet att ösa ur. FBI kritiken av emailen borde räcka långt. Hennes korkade uttalande att vita borde lyssna mer på svarta efter dödsskjutningarna i Dallas.Det vore väldigt trist om Clinton vann, är väldigt trött på henne och alla floskler.
Brexit hade bankeliten med sig som inte kunde acceptera Bryssels nya banklagar med bailoutfond, transaktionsskatt, bankunion, bonustak, skatteunion, mm. Bankerna i EMU har stora problem, Deusche Bank har förlorat 92% av sitt värde sedan toppen 2007. Initiativet till folkomröstning togs av en minoritet av Tories ledamöter, flera media var för Brexit. Sedan gällde det att få med sig en majoritet av folket som främst motiverades av att stoppa massinvandringen.
Svenska media och politiker tycker att både Trump och Brexit är förskräckliga vilket är en bra indikator på att verkligheten är tvärtom. En bra tumregel är att bästa lösningen för folket är tvärt emot vad etablissemanget vill.
GillaGillad av 2 personer
Du tillhör den minoritet som märkt att Brexit var den brittiska storfinansens val. Många jublar omisstänksamt trots att Rupert Murdoch och Elisabeth II och Philip stödde Brexit.
Vad som är bra i sammanhanget vill jag däremot inte yttra mig om. Skottland tex kan vilja skydda sig mot en kommande laissez-faire ekonomi även om City of London nu kan tänkas verka för det.
GillaGilla
Tack för komplimangen. Bankirernas politiker och media arbetade för Brexit och fick majoriteten av folket med sig tack vare migrationshotet. Hade det bara varit Etablissemanget för Remain mot Folket för Brexit hade aldrig några Tories ledamöter krävt Brexit och aldrig hade några media propagerat för Brexit. Lyckosamt för The City of London att bli fria från lagstiftningen i Bryssel.
GillaGilla
Alla kan köpas i USA. Tyvärr även Donald Trump.
Trump var bankirernas största skräck 2015, eftersom han inte kunde köpas enl.egen utsago.
Det gilliade väljarna.
http://www.friatider.se/trump-bankirernas-st-rsta-skr-ck
Här förklarar Trump krig mot Israellobbyn/Wall Street (dec-2015)
http://www.friatider.se/h-r-f-rklarar-trump-krig-mot-israellobbyn
Sedan gjorde Trump en helomvändning. Någon som är förvånad ?
Trump lovar rekordstöd till Israel (juli-2016)
http://www.friatider.se/trump-lovar-rekordst-d-till-israel
Om Trump ska uppfylla sina senaste löften så blir det ingen skillnad, möjligen ännu värre.
GillaGilla
Förhoppningsvis är Trumps förändrade inställning gällande AIPAC och stödet till Israel mer av taktisk art, d.v.s att han vill undvika att mördas.
Dock måste vi beakta att en ensam president hur stark och högröstad han än må vara inte själv kan ändra ett land som USA.
Han kommer att få svårt att genomföra sin politik om han inte har senaten och kongressen med sig men förhoppningsvis är Trump en början på ett fredligare USA trots allt.
GillaGilla
Förresten inte första mordet. http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/mi6-spy-who-was-found-dead-in-bag-had-hacked-secrets-files-about-us-president-10479355.html
När jag var elev i realskolan talade vi om politiska mord som något som enbart hörde historien till. Vi trodde på allvar att världen, (i varje fall väst, vi räknade inte ens med resten av världen som redan då var för långt efter) blivit så civiliserad att något så ociviliserat som politiska mord aldrig mer skulle kunna hända. I alla fall inte i väst.Nu har hela väst blivit Vilda västern.
GillaGilla
Hoppas att ledningen på det numera marxist/kommunistiska organet SVENSKA DAGBLADET inser att vi gamla ”svenskan” läsare hellre läser Lars Berns nyktra analyser.Tyvärr blir det ingen ändring förrän man drar tillbaka ca 60.000.000:-/ år i utplundrade skattekronor.
Vi lyckliga läsare av ”Anthropocene.live” har nog dragit ungefär samma slustser om Amerika som Lars Bern. Stort tack!
GillaGilla
Samuel af Ugglas, gillar dina ständiga försvarsattacker mot marxism, kommunism och socialism. Har också slutat läsa SvD när de blev ett kulturmarxistiskt propagandaorgan för massinvandring av muslimer, mångkultur och radikal- feminism.
GillaGilla
Vince Foster mördad i Vita Huset?
https://www.armstrongeconomics.com/international-news/north_america/2016-u-s-presidential-election/clinton-vince-foster/
GillaGilla
Novus VD Sjöström blir bara rödare och rödare i ansiktet när han ljuger sig fram i TV4. Att i dagens läge bara använda telefonundersökningar är inte tillförlitligt. Framför allt när det är som Bern säger att du riskerar att förlora jobbet om du röstar fel.
GillaGilla
Martin Armstrongs dator Socrates spår att den republikanska presidentkandidaten vinner valet 2016. Har Socrates haft fel någon gång? Vet inte. Har bara sett att den valt rätt parti hittills i valen till kongressen och till presidentposten.
Sambandet mellan ekonomi och politik är enkelt och har ingenting med politiska idéer att göra (enligt Socrates). Får väljarna det ekonomiskt sämre vinner inte majoritetspartiet i kongressen/det parti som har presidentposten.
https://www.armstrongeconomics.com/international-news/north_america/americas-current-economy/the-trump-card/
GillaGilla
Opinionsmätningar påverkar på den demokratiska valprocessen och skall självklart förbjudas och inte publiceras. Det är partiernas representanter med sina målsättningar och prioriteringar som skall påverka väljarna. Det skall också anses olämpligt att kasta skit på sina konkurrenter under valkampanjen (vilket Olof Palme införde i stor skala) eftersom ingen ännu sitter med facit.
Kan man hoppas på det i Sverige eller går vi USA:s fotspår även här? Störst käft vinner?
Enfaldstiden är vad vår tid kommer att kallas.
GillaGilla
Allt som har en början har ett slut !
GillaGilla
Jag sätter en slant på Donald Trump. Trump och Putin blir ett radarpar som räddar världen.
GillaGilla
det politiska belöningssystemet finns lite var stans. Barosso till Goldman Sachs.
https://www.theguardian.com/business/2016/jul/08/jose-manuel-barroso-to-become-next-head-of-goldman-sachs-international
GillaGilla
Och landsförrädaren Reinfeldt till Bank of America Merryl Lynch.
GillaGilla
Apropå mord, landsförräderi och hållhakar Lars!
Ska vi inte passa på att nämna Erik Åsbrink och Bengt Dennis också. Åsbrink är idag en välavlönad s.k. konsult till Gooldman Sachs. Han var ordförande i riksbanksfullmäktige 1985 – 90.
Beslutet att avreglera den svenska kreditmarknaden den 21 november 1985 togs formellt av Riksbanksfullmäktige och kunde därför enligt reglerna ske utan inblandning av Sveriges riksdag eller regeringen. Detta skedde bakom Olof Palmes rygg och jag har svårt att tro att Palme skulle acceptera ett sådant beslut.
Han hade naturligtvis insikter om vikten av den politiska penningmakten – ta bara löntagarfonderna som ett exempel. Inte för att jag delade Olof Palmes politik men ändå. Kommer ni ihåg hat-medierna mot Palme jämför dem med dagen hatkampanjer!
Olof Palme mördades den 28 februari 1986.
GillaGilla
Och fd finansminister Erik Åsbrink som är gick till Goldman Sachs. Åsbrink tidigare gift med Ylva Johansson. Åsbrink avgick efter bråk med Göran Persson som anklagade Åsbrink för statskupp.
GillaGilla
Nice try….
Under juni månad var andelen undersökningar som visade fördel brexit större än stanna-sidan:
https://ig.ft.com/sites/brexit-polling/
GillaGilla
Varför trodde både marknad och etablissemang då att man skulle välja stay? Det var de undersökningar jag pekade på som var representativa.
GillaGilla
Många tittade på hur bookmakers prisade de olika utfallen och stanna-sidan hade signifikant lägre odds. Vad de grundade sitt antagande på är såklart okänt.
Min känsla är ”fooled by randomness”: derivatan visade fördel stanna-sidan.
GillaGilla
Den som är mest korrupt brukar väl vinna valet, kanske blir det annorlunda i år. Obama – sämst någonsin. Han vann över Hillary, vi vet alla hur köpt hon är hur är det då med Obama… Hillary borde sitta i fängelse. Det är så dåligt i USA just nu att endast två personer från Demokraterna ställde upp i racet. Trump är ingen politiker därför ska han vinna. Alla är trötta på lögner, korruption och riggat system.
GillaGilla
Kabbalisterna tar väl med sig Trump till Bohemian Grove-skogen och eldar upp honom på ett rituellt bål vid den fyrtio fot höga Illuminati-ugglans fötter.
GillaGilla
Pang! Åskan slog ner på bilskroten. Blixten förvandlade gamla däck och bildelar till en sprittans ny Mercedes-Maybach. Lyxutrustad med skinnklädsel och alla faciliteter! På liknande sätt som vetenskapsmännen nu spekulerar om hur livet uppstod på jorden http://www.evolutionsteori.se/artiklar/livets-uppkomst-och-djurens-evolution/! Fantastiskt! Men det blev ändå så fel! Varför är förarsätet anpassat till Donald Trumps kroppshydda? Till på köpet med en hållare för en tupé! Hur kan blixten ta sig sådana okontrollerbara friheter? Åhh – jag jublar inombords av detta mäktiga skådespel. Gud finns!
GillaGilla
Lennart, hur livet uppkom är en fråga forskarna jobbar på att förklara däremot är evolution ett bevisat faktum! Sen det här med att många tror att Trump har en tupé är ju helt galet…det är ju just det han INTE har, därför ser hans frissa så konstig ut. Ted Danson t ex hade tupé i sina yngre dagar (kolla gärna i bilder på en ung Ted Danson som) men numera har han troligtvis transplanterat in hår. Det märkliga är att Trump, kanske i någon typ av protest mot alla belackare, vägrar att låta en proffessionel frisör fixa håret. I Hollywood t ex finns det mängder med frisörer som ser till att filmstjärnornas löshår ser helt perfekta ut och Trump om någon borde ju ha råd.
GillaGilla
Jag tror mer på Lennart Lindsjös variant med bilskrot och blixt, den verkar troligare än den som forskar i ämnet och således kan kalla sig forskare.
Det att tro på forskare har blivit till en helig ko i det sekulariserade Sverige.
Just nu sker en marsch mot Kiev med tiotusentals deltagare , ingen av dem tror på evolutionsteorin och inte heller på de som styr landet.
Mer om marschen kan läsas på Henning Witte…
GillaGilla
Länk till wittes
http://whitetv.se/en/no-free-medium-in-sweden/1617.html
GillaGilla
På något sätt måste Trump göra något åt sitt överkamm. Det har med hans säkerhet att göra! Presidenthelikoptern får inte stänga av rotorerna under presidentens av och insteg då en eventuell flykt vid fara måste ske på ett omedelbart sätt. Det enda som kan hålla hans överkammade hår på plats vid dessa tillfälle kan t ex vara epoxilim. Men detta kommer enligt min uppfattning ändå att se tokigt ut eftersom alla andras hår virvlar runt! Hoppas han löser detta problem på ett bra sätt! Förutom de nna lilla detaljblir han, enligt min mening, en utmärkt president! Värre hade varit om Hillary hade gjort en Marilyn Monroe vid helikoptern https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:The_Seven_Year_Itch#/media/File:Marilyn_Monroe_skirt_Seven_Year_Itch.jpg Det hade varit en katastrof i vår tid! Speciellt om detta hade skett vid ett Iranskt eller Saudiarabiskt statsbesök! När det gäller frågorna om livets uppkomst tror jag Gud har mycket roligt åt oss. Om nu inte de skriftlärda har en lag om detta också!
GillaGilla
Trumpanhängaren Newt Gingrich`s kommentarer till terrorattacken i Nice.
Raka ord och ingen PK
GillaGilla
Raka puckar, fast jag blir lite fundersam när han säger att han kan tänka sig att acceptera muslimer som förkastar sharia? Vilken slags muslimer är det? Sådana kan helt enkelt inte finnas eftersom sharia ÄR islam, det går inte att skilja åt. Kanske säger han det med glimten i ögat för att vi skall förstå att det gäller islam som helhet, det finns inget att acceptera, islam måste bort.
GillaGilla
Den psykologiska effekten hos människan är stor och folket dras mot massan, flockbeteende. Kan bli problematiskt om massan folket dras mot inte passar :)))
GillaGilla
En enkel tumregel! Det som Soros säger är bra, bör vi passa oss för, det är alltid tvärtom har det visat sig.
GillaGilla
Glöm inte vikten av den vicepresident som kommer in bakvägen. Med ”rätt” vicepresident och en kula a la JFK och statskuppen är fixad. Översatt till svenska blir det brödraskapets representant MP-ledaren.
Förvaltningarna är i Sverige redan infekterade med trojaner på alla nivåer. Och en ÖB som är flygvapengeneral från ett flygvapen med ett Libyenförflutet. Intressant eller va?
GillaGilla