Historiskt har krig ofta orsakats av stark nationalism. Både Första och Andra Världskrigen var till stor del en följd av konflikter mellan nationalstater. Ur denna insikt började det redan efter Första Världskriget växa fram tankar på en global världsordning för att säkra en fredlig framtid genom bildandet av det misslyckade Nationernas Förbund. Efter Andra Världskriget växte sig tankarna på en ny världsordning starkare efter bildandet av FN.
Winston Churchill höll 1947 ett tal med rubriken Europas Förenta stater där han deklarerade: Det slutliga målet, vartill vi bör sträva, är att skapa en auktoritär, alldominerande världsordning. Så länge en effektiv världsregering inte kan upprättas och snart träda i verksamhet är utsikterna till fred och framsteg mörka och osäkra. Utan ett förenat Europa finns inga säkra utsikter till en världsregering. Det är ett lämpligt och ofrånkomligt steg mot uppfyllelsen av detta ideal. Krigströttheten gjorde att många kände som Churchill, att man måste etablera en ny ordning för att hindra framtida nya krig. Detta blev en idealisk grogrund för olika överstatliga projekt som började se dagens ljus.
Redan tidigt under 1900-talet insåg hyperförmögna oligarker som Rockefellers och Rothschilds m.fl. att en fri världsmarknad var deras perfekta storm. Det som stod i vägen för deras multinationella företagsbyggen var nationalstater som stiftade egna lagar, hade självständiga centralbanker och egna valutor. Bildandet av FN och en rad överstatliga organ i dess kölvatten skedde därför med oligarkernas aktiva medverkan. David Rockefeller erkände sin strävan i memoarerna som kom år 2003. Han skrev att en del tror att vi är del i en hemlig klick som arbetar emot USA:s bästa intressen, karaktäriserande mig och min familj som internationalister som konspirerar med andra runt om i världen för att bygga en mer integrerad global politisk och ekonomisk struktur – en värld om ni så vill. Om det är anklagelsen, så är jag skyldig och jag är stolt över det.
Council on Foreign Relations
På 30-talet började de angloamerikanska oligarkerna att mer systematiskt samarbeta för att åstadkomma en ny världsordning där målet var att rasera nationella hinder för de globala bankerna och företagen. Med stora bidrag från Ford Foundation, Rockefeller Foundation och Carnegie Corporation etablerades Council on Foreign Relations (CFR) som en mäktig arena inom amerikansk politik som gav oligarkerna ett mycket stort politiskt inflytande. Det förhärskande synsättet illustreras av den tidiga styrelseledamoten Walter Lippman som skrev att allmänheten förstår inte allmännyttan, den kan bara administreras av en elit vars personliga intressen går utanför lokaliteten.
I stort sett alla amerikaner med makt har passerat revy under åren i CFR. Där stöter vi på David Rockefeller, Henry Kissinger, Bill Clinton, Conrad Black, William F. Buckley, Bill Bundy, Allen Dulles, Gerald Ford, Herbert Hoover, George Kennan, Carl Sagan, Paul Warburg, Oprah Winfrey, George Soros, Colin Powell, Bill Moyers, Rupert Murdoch, Zbigniew Brzezinski, Edgar Bronfman, Sr., Madeleine K. Albright m.fl.. En lagom blandning av hyperförmögna oligarker och deras handgångna lakejer.
Amiral Chester Ward, f.d. medlem av CFR och Chefsjurist i den amerikanska flottan har beskrivit att CFR har som mål att dränka USAs självständighet och nationella oberoende i en allsmäktig regering som styr över hela världen. Det är utifrån denna arena som den amerikanska oligarkins globaliseringssträvanden utgått.
Bilderberg
Inom Västeuropa fanns starka krafter som ville stärka banden över Atlanten. År 1954 tog den tidigare nazisten och nederländske drottninggemålen Prince Bernhard initiativet till bildandet av Bilderberg-gruppen som ett transatlantiskt sällskap till vilket de övriga kungahusen och den angloamerikanska eliten inbjöds. Nästan alla med makt och inflytande i västvärlden har passerat revy på gruppens möten, som t.ex. David Rockefeller, Henry Kissinger, Bill Clinton, Gordon Brown, Tony Blair, Angela Merkel, Alan Greenspan, Ben Bernanke, Larry Summers, George Soros, Donald Rumsfeld, Robert Murdoch, Jean-Claude Trichet, Mervyn King, Edmond de Rothschild, Robert Oppenheimer, Robert McNamara, Henry Ford II, Siegmund Warburg, Paul Volcker, Giovanni Agnelli, Peter Sutherland, Bill Gates, Louis V. Gerstner. Jr., Jacob Wallenberg m.fl.. Utöver de mäktiga har även rader av nyttiga idioter bjudits in för att programmeras in på den nya världsordningen, namn som Carl Bildt, Mona Sahlin, Fredrik Reinfeldt och Stefan Löfven skymtar förbi.
I sin bok Bilderberg Diary, skriver infiltratören Jim Tucker om mötet 1999 att Kenneth Clarke, medlem av det brittiska parlamentet och tidigare finansminister, efterlyste en ny internationell finansiell arkitektur … Kollegorna var ense om att nya regionala valutor, som inte kommer att associeras med något specifikt land kommer att göra mycket för att eliminera nationalism och föråldrade åsikter om självständighet. Det forcerade och svagt folkligt förankrade arbetet med att bygga EU och det vansinniga Euro-projektet skall ses mot denna bakgrund.
En viktig del i oligarkins strategi har varit skrämselpropaganda för att försvaga motståndet mot överstatlighet hos allmänheten. Principen har varit att ju mer rädsla man skapar ju större blir bytet. Ett viktigt instrument i detta arbete är Romklubben som grundades av Giovanni Agnellis handgångne Aurelio Peccei vid ett möte på Rockefellers egendom i Bellagio år 1968. Klubben har varit en drivande kraft bakom falska larm om den globala miljön och falsk propaganda för att skapa intryck av en snar brist på naturresurser.
Romklubbens skrift om Tillväxtens gränser från år 1972 fick ett enormt genomslag genom att oligarkin trumpetade ut dess budskap via sina globala MSA (main stream media). Ingen av skriftens förutsägelser har slagit in, snarare tvärt om. År 1991 kom man ut med nästa propagandaskrift under rubriken Den första globala revolutionen som lanserade skrämselpropagandan om en förestående klimatkatastrof. Den lades till grund för FN:s miljökonferens i Rio 1992 som leddes av Rockefellers nära handgånge Maurice Strong. Där lanserades Agenda 21 för en global styrning. Tanken var att senare sjösätta ett globalt klimatavtal som skulle tvinga alla världens länder att släppa den självständiga kontrollen över sin energianvändning.
EU-presidenten Van Rompuy som precis innan han blev president var på indoktrineringsmöte med Bilderberg-gruppen, avslöjade agendan för en världsregering med att klimatkonferensen i Köpenhamn är ytterligare ett steg mot den globala förvaltningen av vår planet. Försöken att driva igenom ett klimatavtal vid först FN:s klimatkonferens 2009 och nu senast vid COP21 konferensen i Paris misslyckades och världens nationalstater beslutade att behålla sitt självbestämmande i denna fråga. Alla som förtvivlat försökt möta klimatlarmen med en saklig debatt på vetenskaplig grund, har inte riktigt begripit vilka intressen de har emot sig. Detta är inte en fråga om vetenskap utan om världsherravälde.
Trilaterala kommissionen
Rockefeller har tillsammans med sin handgångne Zbigniew Brzezinski och med några ledande ledamöter från CFR och Bilderberg-gruppen även tagit initiativet till bildandet av Trilaterala kommissionen år 1973. Här har personer från väst på absolut toppnivå kunnat träffas och diskutera och planera utan medial insyn. Exempel på ledamöter är David Rockefeller, George HW Bush, Bill Clinton, Zbigniew Brzezinski, George Soros, Jean-Claude Trichet, Henry Kissinger and Jimmy Carter.
Efter ett möte med kommissionens 1991 sa David Rockefeller att vi är tacksamma mot Washington Post, New York Times, Time Magazine och andra stora publikationer vars direktörer har deltagit våra möten och respekterat sina löften om diskretion i nästan 40 år. Det skulle ha varit omöjligt för oss att utveckla vår plan för världen om vi hade utsatts för publicitet under dessa år. Men världen är nu mer sofistikerad, och förberedd att marschera mot en världsregering. Den överstatliga suveräniteten hos en intellektuell elit och framträdande bankirer är säkert att föredra framför nationellt självbestämmande som praktiserats i tidigare århundraden. Det behöver knappast tilläggas att oligarkerna har ägarkontrollen över en stor del av västvärldens MSM.
Brzezinski som har varit rådgivare till inte mindre än sex presidenter skrev redan år 1971 att den teknotroniska eran innebär ett gradvist framträdande av ett mer kontrollerat samhälle. Ett dylikt samhälle domineras av en elit som inte låter sig hämmas av traditionella värderingar. … Förmågan att hävda social och politisk kontroll över individen kommer att öka oerhört (läs NSA). Det kommer snart att vara möjligt att vidmakthålla nästan kontinuerlig övervakning av varje enskild medborgare och upprätthålla uppdaterade, kompletta filer som innehåller till och med mycket personlig information om medborgarnas hälsa och personliga beteende, utöver mer allmän information. Dessa filer kommer att kunna tillgås utan dröjsmål av myndigheterna. … I det teknotroniska samhället verkar trenden peka mot ansamlingen av det individuella stödet från miljontals oorganiserade medborgare, som är lätta att nå för magnetiska och attraktiva personligheter för att effektivt exploatera de senaste kommunikationsteknikerna för att manipulera känslor och kontrollera resonemanget. … människor kommer att bli mer och mer manipulerbara och formbara.
Genom att försvaga nationalstaterna och skapa kaos med växande otrygghet och terrorism räknar man med att mobilisera den nödvändiga opinionen för att kunna införa det totala kontrollsamhället med folkligt stöd.
Fortsättning följer.
Jag är inte religiös men ser paralleller med bygget av Babels torn.
Hoppas vi snart får se Guds (den mänskliga naturens) bestraffning av sådana tilltag.
De flesta totalitära system (Kina, Egypten, Inka) har alla lämnat efter sig magnifika bevis på
vad en total kontroll och livegenskap kan åstadkomma, undrar vad dagens imperiebygge kommer
lämna efter sig för framtida generationer att beundra och förundras över?
I den mån framtida generationer kommer finnas, kanske den nukleära vintern visar sig vara vårt bidrag till historien.
GillaGilla
GillaGillad av 2 personer
Ovanligt ärligt uttalande Hillary Clinton. Trodde först att inslaget var fejkat.
Hon har förstås rätt.
Men varför har de skyldiga till skapandet av dessa terrororganisationer gått fria ?
Är det för att hela etablissemanget är skyldigt ?
GillaGillad av 1 person
”In searching for a new enemy to unite us, we came up with the idea that pollution, the threat of global warming, water shortages, famine and the like would fit the bill. In their totality and in their interactions these phenomena do constitute a common threat with demands the solidarity of all peoples. But in designating them as the enemy, we fall into the trap about which we have already warned namely mistaking systems for causes. All these dangers are caused by human intervention and it is only through changed attitudes and behaviour that they can be overcome. The real enemy, then, is humanity itself.”
”The First Global Revolution”, A Report by the Council of the Club of Rome by Alexander King and Bertrand Schneider 1991.
GillaGilla
Den som har försökt bevara pengar över tid vet att detta är svårt. Oligarkernas förmögenhet skulle ej överleva i en fri marknadsekonomi. Eftersom pengar i ett sådant system bara fås av att erbjuda sådant som andra värderar. Att bevara och utöka deras ägarandel av jordens resurser ligger nog bakom väldigt mycket av deras agerande. Och förklarar deras ständiga stöd till socialismen.
När man äger så mycket som de gör och befinner sig så långt ifrån människorna som man gör när man administrerar jätteförmögenheter så är det omöjligt att upprätthålla ägarandelen genom att erbjuda människorna värde.
GillaGillad av 1 person
Den bästa kommentar vi läst på länge. ”Oligarkernas förmögenhet skulle ej överleva i en fri marknadsekonomi. Eftersom pengar i ett sådant system bara fås av att erbjuda sådant som andra värderar”. De papperslappar som Schyman tilläts bränna inför öppen ridå på bästa TV tid representerar inget värde, det är ju bara ett mått! Inbillar mig att oligarkerna skulle starta ett världskrig om dollarn binds till guld, om dom kunde finna ”måttet” på storleken förstås?
Tack för den Klas!
GillaGillad av 1 person
Korrekt analys! Ouppbackade hittepå-pengar är enda sättet för dem att behålla makten.
Inte underligt att de för ett krig mot guld och silver. De kommer dock att förlora den striden, som alla andra har gjort förut.
Inget rår på ”economic mother nature”
Gold, bitches!
GillaGilla
Din kommentar får mig att fundera vilket kapital som dom Nordkoreanska ledarna har byggt upp! De kan få folk att gråta och skratta på befallning. Därför tror jag att Oligarkernas syftemål är att tillskansa sig våra hjärnor på liknande sätt. Ett fritt samvetande nätmedvetande med alla sina miljontals tangentbord sammankopplade i realtid samt klarsynta intellektuella och belästa skribenter likt Lars Bern och Klas 🙂 kan vara en garant för att detta inte skall hända fullt ut. Varje försök att cencurera digitalt flöde eller stänga nätadresser är förödande för vår demokrati. Internet har aldrig förr funnits i människans historia och kan vara vårt enda hopp om det får vara fredat!
GillaGillad av 1 person
Bra inlägg Lars,
har länge resonerat kring terrorism och dess roll som skrämselverktyg. Det går att läsa om diverse exempel där diverse säkerhetstjänster och stater har varit med och rustat upp olika fundamentalistiska grupper, nu medger de ju detta även rakt ut (exempel IS). Det senaste attentatet i Bryssel göt en också fundersam, när det skrivs om att den belgiska säkerhetspolisen hade detaljerad information om terroristerna innan de utförde dådet…ändå kunde de röra sig helt fritt på en flygplats…det är nog tyvärr en hel del som medvetet ignoreras, för att kunna skapa ”kaos”.
Å andra sidan är det ju inte så att våra samhällen nu bryter sönder pga terrorismen eller immigrationen, förlåt, men så är det inte! Det är återigen en mycket läglig fälla av storkapitalet, folket fokuserar på galna terrorister (som dock absolut utgör en skrämmande faktor) och flyktingar, medans vår ekonomi och välfärd bryter sönder! Mycket lägligt som sagt, man får också fundera på det!
Sedan vissas eviga prat om ”socialism”, ännu en fälla där 🙂 Jag vet att en hel del här inne tycker att det systemet vi just nu har är lika med socialismen, men låt det sägas från en som är född i en socialistisk diktatur och vars föräldrar levt i den under hela deras liv, det är är ingen socialism! 🙂
Först och främst skulle ett socialistiskt system innebära ingen kapitalism och att folket skulle äga all produktion och alla tillgångar…det skulle ej finnas några klyftor (i teori), vilket skulle innebära att alla skulle vara lika fattiga 🙂 det är socialism. Planekonomi där pengarna bara blir färre och färre, tills de tar slut. Det skulle också finnas en helt statligt kontrollerat ekonomi och handel, säg snälla inte att det är just det vi har. Friare än så kan nog marknaden inte vara i nuläget. Finans- och handelssektorn har extrem tillgång och kontroll över politiken, inte tvärtom. idag är produktionens ända mål profit, inte förbrukning, som leder till den ekonomiska obalansen vi idag upplever; girighet står bakom allt. Politiken är bara en del av denna ondska.
Att neoliberalism delvis använda sig av socialistiska modeller och idéer kan man absolut hävda, men då får man också nämna fascistiska idéer.
När dock det hela går för långt, som det nu börjar göra, då kan det återigen skapa vägar åt både socialism och fascism, som vi ju nu också se tendenser av! Som sagt, vi bör lära oss av historien.
GillaGillad av 1 person
Skälet till att kommunistiska planekonomier fungerar dåligt är att de är för dåligt planerade. En planekonomi med femårsplaner planeras en gång vart femte år. Men i en marknadsekonomi med riktiga marknadspriser planeras/omplaneras produktionen av miljontals produkter varje sekund.
Företagens produktionsplaner måste stämma överens med konsumenternas inköpsplaner. Underleverantörernas produktionsplaner i alla led, måste stämma överens med de slutliga producenternas produktionsplaner. Således måste en ständig omplanering av miljontals produkter ske varje sekund.
I en kommunistisk planekonomi är produktionen antingen stillastående eller går på halvfart. Om exempelvis en bil består av 1000 delar, räcker det inte med att tillverka 999 delar.
Ludwig von Mises förklarade detta fenomen redan 1920 (då han förutsåg att Sovjet någon gång i framtiden skulle falla). Detta fenomen beror på att det inte kan ske någon ekonomisk kalkylering i en planekonomi. Ekonomisk kalkylering kräver att det existerar marknadspriser.
Ekonomisk kalkylering innebär att det går att beräkna historiska intäkter och kostnader i en marknadsekonomi (bokföringen). Ekonomisk kalkylering skapar också en viss möjlighet att beräkna framtida intäkter och kostnader i kalkyler (krävs för att kunna planera framtida produktion, anskaffandet av resurser och av investeringar).
Eftersom produktionsresurserna (ex stål, arbetstid) är knappa, måste investeringarna ske där vinsterna är som högst (där konsumenternas efterfrågan är som högst). Investeringarna måste avvecklas där vinsterna är som lägst (där konsumenternas efterfrågan är som lägst) och överföras till sektorer där vinsterna är som högst (rätt typ av produkter kommer att produceras).
På detta sätt planeras produktionen av miljontals produkter varje sekund i förhållande till konsumenternas inköpsplaner. De ekonomiska incitamenten har således en tendens att se till att varken överproduktion eller underproduktion sker. Produktionen kommer då inte att vara stillastående eller gå på halvfart som i en planekonomi.
(Riktiga marknadspriser kan dock endast uppkomma om marknadsränta råder och penningmängden är stabil. I denna situation finns det en tendens att vinsterna i ekonomin blir lika höga. Om företagens vinster har en tendens att bli lika höga överallt i ekonomin, kommer ingen underproduktion eller överproduktion att uppstå. Utbudet kommer att överensstämma med konsumenternas efterfrågan. I en sådan ekonomi uppkommer inga större konjunktursvängningar.)
I en planekonomi har däremot producenten ett produktionsmål att uppnå. I Sovjet ledde detta till incitamentet att skaffa för mycket resurser (ex arbetskraft) för säkerhets skull. Men detta innebär att andra producenter blir utan arbetskraft. Miljontals flaskhalsar uppkommer i en sådan ekonomin och produktionen blir då stillastående.
GillaGillad av 1 person
För ett par år sedan träffade jag en pensionerad Skanska-chef som varit med om en hel del under sitt yrkesliv. Bla modernisering med nytt flygledartorn för Moskva flygplats inför sommarolympiaden där 1980.
En gång när han skulle åka hem så tvingades han flyga via St Petersburg (dåvarande Leningrad) för vidare flight till Arlanda.
Bredvid sig på inrikesplanet till Leningrad så hamnade han bredvid en sovjetisk chef för en spikfabrik som berättade att man enbart tillverkade 8-tums spik (ca 20 cm). Skanskachefen undrade då vilka som har någon egentllg användning av det ? Svaret blev :
-Det blir mycket enklare, eftersom produktionsmålet är satt till ett visst antal ton spik per år.
Tablå.
GillaGillad av 1 person
@ Björn
Det finns massa bra skämt om socialism och den dåvarande planekonomin i östtyskland. kommer ihåg ett 🙂
En kund på Centrum Varuhus i Berlin undrar:
Har ni inga vinylskivor? – Nej
Har ni inga borrmaskiner? – Nej
Har ni inga skruvmejsel? – Nej
Har ni inga tröjor?- Nej
Har ni någonting då? – Ja då, vi har öppet dygnet runt!
Varför det då? -….Vi har inga lås till våra dörrar
🙂
GillaGillad av 1 person
@Arga Socialdemokratern
Nu tänker du säker att du visste att jag skulle kommentera ditt inlägg och vederlägga det. Men icke så denna gång. Jag bara undrar att du inte varnar oss naiva svenskar för att socialisera Sverige mera så att det börjar bli som det var en gång i Östeuropa. Jag förstår att dagens Sverige säkert inte kan jämföras med tidigare Östeuropa, men jag kan även jämföra med ett tidigare Sverige och ett Sverige idag.
GillaGilla
@ Göran
som sagt så ser jag själv inget positivt i socialism. Men var inte Sverige mycket mer socialt förr?
GillaGillad av 1 person
Som född i kommunismens ÖstEuropa så är Sverige på måga sätt lik den. Mörkläggningen av informationen, här äger bankerna allt, där ägede staten allt, övervakningen, hjärntvättandet. Som fritänkande individ kan man bli lagom deprimerad att inse sanningen. Globaloligarkerna har tillåtit medd flit existensen av Sovjetblocket som en experiment att se hur planekonomier skulle kunna fungera.
GillaGillad av 1 person
Jag jämför också Sverige förr och nu. Det är därför jag är kritisk idag. Det är därför jag lyssnar på Lars.
Här kommer lite grand om östeuropa. Jugoslavien hade en intressant ekonomisk lösning. Arbetarna kunde investera sina sparpengar i företaget och de hade inflytande över beslutsprocessen. Man kan kalla systemet för en jugoslavisk variant av löntagarfonder. Arbetarna tillät inga farliga experiment och de var mycket lojala mot företaget. Jugoslavien gick bra ekonomiskt på den tiden. Det måste också ha funnits centralplanering och resursallokering, men det kan jag ingenting om.
Annars hade Jugoslavien en baksida jämförbar med den i övriga östeuropa och Sovjet. Begränsad yttrandefrihet och ett samhälle där det var viktigt med kontakter högre upp. När en svensk universitetslärare fick problem med polisen i Belgrad sade han ”ring polischefen, han är min kompis”. Någon ringde och han släpptes omedelbart.
DDR gick också bra och rankades ganska högt internationellt. Små privata företag tilläts upp till en viss gräns. DDR var dömt att misslyckas, anser jag. Förbundsrepublikens radio kom rätt in i hemmen och folket lyssnade och trodde på allt. Boken ”Der Richter und sein Henkel”, domaren och hans bödel, var obligatorisk läsning i min skola och jag trodde också på allt ung som jag var. Boken handlade om flykten från DDR.
GillaGillad av 1 person
Sovjets femårsplaner designades av Wall street. Även de första två under Stalin.
Och då bortses helt från Lend Lease då Harriman blev Sovjetunionens hjälte.
All socialism av betydelse har skapats av den oligarki Lars diskuterar. Marx var starkt uppbackad av den brittiska eliten för att användas som vapen mot Englands konkurrenter.
Och för att få mer normala demokratisträvanden att spåra ur och splittra befolkningarna i förbittrad klasskamp.
Riktiga arbetarorganisationer i Usa tex, var inte marxistiska men infiltrerades av medlemmar ur oligarkin som lyckades rasera deras strävanden. En del av dessa agenter ur eliten är fortfarande ‘socialdemokratiska’ martyrer bland ovetande anhängare av socialism, som inte fattar varför gräsrötternas försök att organisera sig misslyckats så. Hade dom fått vara ifred för infiltratörer hade dom knappast velat såga av den gren dom sitter på genom att driva företagen till sin undergång. Men oligarkin hade tvingats att retirera.
Många radikala uppviglare av arbetarklassen har varit såna som arbetar för oligarkin med syftet att försvaga balanserade folkliga krafter.
GillaGillad av 1 person
Manipulera känslor har de gjort länge genom EMP. EMP används för att göra msk orkeslösa och deprimerade gnm att rikta pulsen mot ngt specifict eller ngn. Vi vet idag att att elektromagnetiskt som wi-fi, mobiler, smartmeter m.m. påverkar msk hälsa bland annat gnm depressioner.
http://www.stopthecrime.net tar upp om detta.
GillaGillad av 1 person
Mikrovågsstrålningen genom wifi, smartphones och mobilmaster är den enskilt största orsaken till samhällets nedgång och upplösning de senaste 25 åren.
Den påverkar på det elektromagnetiska fältets nivå, kommer inte ihåg exakt men det är runt 10 upphöjt till minus 15-20 cm, vilket genomsyrar allt levande och samhället i stort och ökar entropin, dvs oordningen kraftigt.
Om man ser samhället som ett system så underminerar mikrovågsstrålningen dess funktion i riktning mot upplösning. Meissner-effekten är ett exempel i naturen på motsatsen. När den inre koherensen är tillräckligt hög kan yttre inflytande inte penetrera systemet.
Vi ser symtomen av detta i form av att samhället nu förfaller och förlorar sin förmåga att upprätthålla fundamentala funktioner och försvar mot oordnat inflytande inifrån och utifrån. Att Sverige tidigare lyckats stå utanför alla krig i mer än 200 år visar att vårt land haft väldigt hög integritet och inre koherens.
Mikrovågsstrålningens effekter har AAO naturligtvis varit medvetna om och de använder de mobila systemen som ett effektivt vapen mot mänskligheten, som naturlgtvis har varit väldigt lätt att sälja in till de lättlurade medborgarna genom att de är så praktiska. Förutom strålningens nedbrytande effekter är de ju dessutom perfekta övervakningsenheter där de både kan avlyssna och följa geografiskt.
Mikrovågsstrålningen samverkar också symbiotiskt med andra metoder AAO använder för att minska och på sikt eliminera fertiliteten så att jorden på sikt avbefolkas till ett minimum, vilket är ett av AAOs huvudmål vid sidan av upprättandet av en totalitär världsregering.
Om vi kunde stänga ner de mobila systemen skulle vi plötsligt se en helt annan politik i Sverige, där saker skulle börja gå i rätt riktning, gränserna stängas, försvaret stärkas, folkhälsan förbättras, sjukskrivningar och arbestlöshet minska, de 55 ”No-go”-zonerna neutraliseras, kriminella invandrare deporteras mm.
För övrigt är det tämligen klart att Carl Bildt inte är en nyttig idiot som Löfven eller Sahlin. Han har haft höga positioner inom Bilderberg-gruppen under lång tid. Mycket talar för att Reinfeldt också är en betydande kraft inom AAO-hierarkin och kanske får vi snart se honom på någon viktig position, kanske som FNs nye generalsekreterare? Om han inte hamnar i fängelse innan dess…
GillaGillad av 1 person
Du vore bra om du kunde ange hur strålningen påverkar individen och hur det påverkar individens beteende så att det i sin tur leder till nedgången? Allvarligt så är jag intresserad av en sådan förklaring.
GillaGilla
Det finns avsevärda mängder forskning gjord. Sök bla på dr George Carlo, docent Olle Johansson och journalisten Mona Nilsson. Den sistnämndas böcker innehåller bra överblick över forskningsläget och finns på svenska. Kolla också in maxicom.se.
Men det finns så mycket mer. Redan på 50-talet visste t ex ryska forskare hur farlig olika typer av mikrovågsstrålning var. All artificiell påverkan på det elektromagnetiska fältet innebär stora potentiella risker för allt liv, varför man måste vara väldigt försiktig med all teknologisk utveckling som påverkar det elektromagnetiska fältet.
Det faktum att mikrovågsstrålning tillåts i en sån här skala är en total galenskap, ungefär som när romarna började använda vattenledningar av bly, vilket gjorde att befolkningen blev blyförgiftade och därmed mer eller mindre galna och speciellt ledararna, vilket ledde fram till gradvist förfall och slutlig kollaps av romarriket. Nu är vi i en liknande sits med de mobila systemens påverkan på vårt samhälle. Man förundras över människans omdömeslöshet.
Strålskyddsmyndigheten agerar på ungefär samma sätt som Livsmedelsverket, dvs sprider desinformation och fungerar som en coverup för att neutralisera all forskning som visar på skador. Mobilindustrin fungerar ungefär som Big Pharma och Big Food.
GillaGillad av 1 person
@Bo Larsson
Nej detta ser jag som mikrovågsalarmism..
Visserligen så ökar energin med frekvensen så att mikrovågor har proportionellt större energi en tex. kortvåg. Å andra sidan så gör den sk. skin-effekten att de elektriska strömmarna inte tränger ner så djupt i vävnader:
https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect
Då levande vävnader och mänskiga kroppen består mest av vatten så kan man jämföra skin-effekten hos havsvatten, där jonförekomsten är liknande. Vid 1MHz är sk. skin-djupet 25cm, dvs inom detta djup flyter den mesta strömmen och den mesta energin absorberas här. Men den mesta trådlösa kommunikationen idag som sker nära kroppen dvs. via smartphones ligger på runt 2GHz. Skin-djupet är omvänt proportionellt mot kvadratroten ur frekvensen, så den mesta energin absorberas inom 5mm för 2GHz området. Så det finns ingen chans att farlig mikrovågsenergi kan nå hjärnan , då skallbenet är i vägen. Däremot kanske man skall vara försiktig med walkie-talkie (jaktradio) på kortvågsbandet…
Och till er foliehattar; att linda in huvudet i aluminiumfolie förvärrar em-fältet pga. den låga resistiviteten i AL, som speglar magnetiska fältet mha. virvelströmmarna..
GillaGilla
Tyvärr, Danikullen, du har nollkoll. Sätt dig in i forskningen istället.
Kolla t ex vad Dr George Carlo säger, som anlitades av mobilindustrin i början på 90-talet för att dokumentera om det ev fanns några negativa effekter. Han hade ett stort team till förfogande och höll på i några år.
En sak han utifrån sin forksning kunde förutspå då i mitten på 90-talet som ett resultat av mikrovågsstrålningen från mobiler, var den cancer-explosion vi nu har.
Jag har angett några tips i en tidigare post som du kan söka på. Gör det och läs in fakta.
GillaGillad av 1 person
Ligger inte den här diskussionen väl långt från ämnet?
GillaGilla
Exakt Bo, forskning som stöder riskerna med mobila strålningen får inga forskaranslag och om de får är det ytterst sällsynt. Dessutom används EMP som krigföringsmedel gnm att det försvagar motparten.
GillaGilla
Jo, Lars Bern, detta ligger från ämnet. Jag försöker bara bemöta den värsta alarmismen inom det område där jag har sakkunskap.
@Bo Larsson
EM-strålning kanske var ett större problem på 90-talet med ca 8 ggr högre effekt på GSM mobilerna och betydligt djupare skin-effekt på 900 MHz som GSM använde då. Det har hänt en del sen dess med 3G, 4G etc.. Tyvärr, dina referenser är ren pseodovetenskap.
GillaGilla
@Bo Larsson
Denne George Carlo verkar helt fantastisk. Han verkar inom Dioxiner, passiv rökning, Cellphone EMF, Gulf Oil spill etc. Se här:
http://sciencecorruption.com/ATN167/00249.html
Hur kommer han undan med alla dessa bedrägerier?
GillaGilla
Det enda jag kan bidra med är att det 2004 sades att ett mobiltorn producerar en effekt på en Watt per kvadratmeter i det närliggande området. Om det är sant, så räcker det för att driva lysdioder eller kanske också en liten modern energilampa på varje kvadratmeter. Vart tar energin väggen? Fångar vi upp den när vi vandrar, sitter eller sover som levande antenner/kondensatorer? Vad har hänt sedan 2004? Förresten, en sak till kan jag bidra med. Några svenska forskare sade på 90-talet att elöverkänslighet var ett verkligt problem. De citerades på TV av Bill Clinton i USA. Jag vet inte om det är sant, men senare hörde jag att två forskare fått arbete på regeringskansliet och tystnat.
Det här är inte mitt område, jag oroar mig för hur vår hälsa påverkas och läser intresserat kommentarerna.
GillaGilla
Den mesta elektromagnetiska strålning vi är utsatta för passerar rakt igenom oss utan att avge sin energi, annan reflekteras utan att avge sin energi och vissa frekvenser sätter molekyler och atomer i vår kropp i svängning och dess energi absorberas och blir värme.
GillaGilla
Lars
Ang detta med påverkan av emf bortsett från när det ger cancer. Forskningen uppvisar exempel på att försökspersoner som hävdar problem av emf ofta inte alls känner av själva fältet utan misstar sig vid av/på tester. Men däremot mäter man upp objektiva förändringar i EEG och de obehagliga symptomen sätter in med ganska lång tidskonstant. Tex 100 sekunder. Förklaringen föreslås vara att emf påverkar cellväggars jonbeläggning en aning. Och om man har hög halt i kroppen av gifter sänks tröskelvärden för när besvär sätter in.
Medicin som blockerar Ca+-kanalen i cellen och kost och motion har visat sig ha effekt.
Sammanfattningsvis tycks det verkligen finnas vetenskapliga bevis för icketermisk verkan av emf av betydelse för hälsan.
GillaGilla
Under enbart de senaste fem åren har medvetenheten hos allmänheten mångfaldigas och många många fler genomskådar nu oligarkernas agenda världen över. Under mellantiden från Sovjetunionens kollaps tills 9/11 formulerades nya strategier för USA:s strävan att fylla gapet efter Sovjet. För att klara sina uppsatta mål med att slå ut och intervenera i 6-7 länder i Mellanöstern för att säkra energireserverna. För att kunna få allmänhetens godkännande för dessa krigsinsatser krävs en katalytisk händelse, ett nytt Pearl Harbour för att kunna genomföra sin agenda.
Under 1:a världskriget som rasade i Europa från 1914-1918 sa den amerikanska allmänheten blankt nej till att delta i kriget så oligarkerna måste hitta på ett sätt att få opinionen med sig på att gå in i kriget. Så oceanångaren Lusitania fick agera offer. Fartyget sänktes i maj 1915 av en tysk ubåt utanför Irländska kusten. Det dröjde dock ända till april 1917 innan USA trädde in i kriget.
För att få in USA i 2: världskriget så var den tändande gnistan just Pearl Harbor. Dåvarande presidenten Roosevelt var fullt medveten om att den Japanska flottan skulle attackera och såg till att enbart gamla skepp fanns i Pearl Harbor vid attacken.
Så den tändande gnistan och för att få legitimitet och allmänhetens godkännande iscensattes attacken 9/11 som banade vägen för kriget mot terrorn. I kombination med det fick USA:s allmänhet vidkännas långt gående ingrepp i sin personliga frihet.
Så tre st framarbetande falseflag attacker som enbart syftade till att dra in USA i militära konflikter för att oligarkerna tjänar multum på det. Dessutom tjänar det ytterligare intressen genom att flytta fram positionerna för oligarkernas strävan efter världsherravälde.
Men oligarkerna har börjat få motstånd, ett motstånd som inte kan underskattas. Medvetenheten har mångfaldigas på några få år genom allt fler bloggar, youtubefilmer och diskussionsforum på internet som fått en spridning som inte var möjlig före internet. USA har inte kunnat få till stånd något krig i egna färger i Syrien. Man har fått lita till sina legosoldater i form av olika terrorgrupper. Denna strategi ser nu ut att ha misslyckats efter Rysslands flygunderstöd åt den Syriska armén som försvagat legoarmén så pass att den numera knappast är stridsduglig.
I Ukraina ser den västliga inblandningen ut att ha stoppats på grund av Ukrainarnas eget missnöje med lakejen Porosjenko och resten av George Soros springpojkar. Västvärldens folk har börjat genomskåda oligarkernas agenda och börjar nu på allvar att bjuda motstånd.
Jag hoppas att det finns yngre förmågor med tillräcklig självrespekt och integritet som kan ta lärdom av denna blogg och av andra sanningssägare på internet och annorstädes som i framtiden kan bibringa oss en politik som är helt bortkopplad från oligarkernas vilja. Till det krävs även en helt ny ekonomisk ordning där fractional banking förbjuds existera och att nationalbanker världen över återgår i nationell ägo.
GillaGillad av 1 person
Storbritannien går ur EU och Merkel förlorar valet. Då har vi en helt ny spelplan!
GillaGillad av 1 person
Kommer man att tillåta att Storbritannien lämnar? Det ligger inte i imperiets intresse. Inte minst nu när man till slut håller på att också få in Turkiet i kolossen på lerfötter. Troligen inte en tillfällighet att helt plötsligt kom en flyktingvåg mot EU.
Om nu Britterna röstar nej får de väl som brukligt i EU-demokratin rösta om tills de röstar ”rätt”. Parat med lite konstruerad ekonomisk kris ska det väl få även dem på ”rätt” köl. Merkel ersätts förstås med någon annan som är NWO:s redskap. Dark horse är Marine le Pen, hur svårt skulle det vara att hon strök med i någon sorts terrorattentat. Varken hon eller Trump bör underskatta vikten av säkerhetsarrangemang runt sin person. De är så pass kontroversiella att ett attentat lätt kan fås att ses som gjort av någon extremist.
GillaGillad av 2 personer
Nej man kommer inte att tillåta att Storbritannien lämnar EU oavsett valresultatet. Inför folkomröstningen kommer man att skrämmas med en rad olika saker för att skrämma britterna till att välja ”rätt”. Om de mot förmodan ändå röstar ”fel” så kommer man att göra om det hela ett år senare efter en massiv kampanj och en skakig ekonomi. Glöm inte bort att Bank of England ligger i händerna på familjen Rotschilds.
GillaGillad av 1 person
Några förslag på vad som kan skydda? Vet att rostfri kastrull hjälper mot strålningen och är kastrullen stor kan en lägga både mobil, ipad, data m.m. i den, iaf under natten. Vet också att det finns tyger som lakan och filtar som skyddar (vet inte om det fungerar).
GillaGilla
Mikrovågsstrålningen är ett gigantiskt och avgörande samhällsproblem som måste åtgärdas omgående genom att man avvecklar systemen, förslagsvis genom att backa tillbaka tekniken, G4, G3, GSM osv och successivt ersätta med allternativa möjligheter, t ex genom att bygga ut system av ”telefonkiosker” eller olika former av uppkopplingsmöjligheter på offentliga platser och restauranger/kafeer etc, baserade på fiberoptik, där man kan koppla upp sina telefoner, laptops och andra mobila enheter.
För det personliga skyddet finns det elektrosmoogmätare som mäter strålningen så att man kan se hur stark den är på olika ställen och på så vis undvika att utsätta sig för strålning.
Det finns skyddsnät och baldakiner med silvertråd liknande myggnät som man kan hänga upp över sängen t ex. Det finns också gardiner, kläder och färg som man målar lägenheten med som skyddar. I regel reducerar de strålningen med 80-95 %. Det är relativt dyrt men definitivt värt det om man är rädd om sin hälsa och sitt välbefinnande.
Wifi och trådlösa telefoner ska man absolut inte använda och vanliga mobiler (ej smartphones) kan man ha så länge, men endast för nödfall och då bör man använda högtalare och tala minst 3 dm från mobilen som f ö bör vara så långt från kroppen som möjligt, även när man bär den med sig. Dra in fiber om det går och koppla upp datorerna via ethernetkabel.
Strålningen börjar nu bli så hög i stadsmiljö genom utbyggnad av G4 och ständigt ökande kommunikationsvolymer att det börjar bli svårt att t o m promenera eller vistas i stadsområden.
Bor man i närheten av mobilmast är det ytterst viktigt att man skyddar sig. Forskning har visat hur det uppstår kluster av cancerfall runtom mobilmaster som avtar med avståndet.
En allvarlig effekt av mikrobågssträlningen är att hjärnblodbarriären bryts ner, så att det blodet som strömmar genom kroppen och innehåller mängder av olika toxiner som ska renas av bla njurar och lever strömmar in i hjärnan, vilket naturligtvis påverkar hjärnfunktionen negativt. Genom att hjärnan reglerar inte bara tänkandet och omdömet utan också känsloliv, hormonsystem och hälsan kan t ex empatin minska och att man lättare blir offer för propaganda. Speciellt drabbade av detta är det uppväxande släktet som har mycket mindre motståndskraft när organismen inte är färdigvuxen.
GillaGillad av 1 person
En granne lindade in huvudet i aluminiumfolie.
De kom och hämtade honom så småningom.
GillaGilla
Council on Foreign Relations, publicerar en tidskrift, Foreign Affairs.
Jan/Feb nr 2016 har ojämlikhet som huvudtema.
”Back in 1980, Irving Kristol, the “godfather o neoconservatism,” wrote an essay mocking the left’s
obsession with income inequality:”
”That was then; this is now. Were Irving still around to chime in, he would probably continue to mock. But ever the empiricist, he would have to concedet hat the objective realities o the situation had changed dramatically.”
/Gideon Rose, Editor
Den mäst kända artikeln efter WWII i Foreign Affairs är The Clash of Civilizations av Samuel P. Huntington från 1993 som sedan 1996 blev en bok med samma namn.
Sista meningen i boken.
”In the emerging era, clashes of civilazation s are the greatest threat to world peace, and an international order based on cicilazations is the surest safeguard against world war”
Ti 4/4 deltager jag i möte på SIDA med rubriken Power Africa, ett initiativ från President Obama USA, som Sverige anslöts till av ”Afrikavännen”, förre finansminister Borg. GE är en tung aktör.
I deltagarlistan ser jag bara en från svensk storindustrin (ABB)
Vad jag, penionist utan koppling till något företag eller organisation, har där att göra?
På ANC galan november 1985 (Svensk Rock mot Apartheid) i Göteborg uppträde Olof Palme med rådet.
Var och en får kämpa på sitt sätt! (Ge upp finns inte)
GillaGilla
En vass reklamfilmsproducent som gör kul klipp av Lars Bern’s artiklar efterlyses. Kampanjen skulle säkert sälja sig själv, Bonnier ställer nog upp med lite gratistid i TV för den goda saken.
GillaGilla
De nationella staternas konflikter var väl i grunden att enskilda stater ville stärka sitt inflytande relativt andra. NWO idéerna är i grunden samma sak, vissa intressen vill stärka sitt inflytande. I stort troligen liknande intressen som på det nationella planet var pådrivande för att via nationerna stärka sitt inflytande. När Churchill pratar om ”alldominerande världsordning” är det förstås med brittiska intressen som dominerande.
GillaGilla
Oh, my: Har prøvd å gjøre omgivelse(R) oppmerksom på dette pågående, ved å henvise til dette ærlige og kunnskapsrike nettstedet. Dette som en slesk ”slekt” prøver å påføre våre fremtidige generasjoner bl.a. via sine svikere av noen lekeier, hvor følgerne i EU tilhører de fremste, fremadstormende karrierepolitikere, msm ditto unnvikende – nær pk rammede andre nettsteder.
Jeg må stålsette meg litt mer, før jeg tar denne siste artikkelen inn. Minst en kaffekopp til.
Dette må bli bok. STOR TAKK.
GillaGilla
Håller med Lars Bern. Lite OT.
Debattören Dick Erixon lever fortfarande i tron att angreppen på Irak och Libyen gjordes av humanitära skäl- för att införa demokrati.
http://erixon.com/blogg/2016/03/lat-oss-sta-utanfor-islams-inbordeskrig/
Som Lars Bern, och några till har påpekat, så var demokrati bara ett av många svepskäl för att ta kontroll över ländernas olja, efter att bluffen om massförstörelsevapen avslöjats som bluff. Det har en av de medsvurna, Tony Blair senare erkänt offentligt.
Det skrämmer mig att en inflytelserik debattör som Dick Erixon inte vet bättre.
USA har efter 2:a världskriget inte infört demokrati i något land – rätta mig om jag har fel.
De har tillsatt och avsatt regeringar lite som de vill enl. Bush-devisen:
De som inte är med oss är mot oss.
Dick, och många andra, borde söka sig hit för att få en allsidigare bild av verkligheten bakom USA-propagandan.
GillaGillad av 1 person
GillaGillad av 2 personer
2016 kommer att bli ett spännande år.
Först folkomröstningen om Brexit, sedan presidentvalet som styrs av Rotschilds och Rockefeller…
http://www.zerohedge.com/news/2016-03-27/mysterious-tombstone-donald-trump-appears-central-park
GillaGillad av 1 person
Hur allvarligt är läget i Europa?
http://www.jpost.com/Opinion/Foreign-Affairs-The-war-ahead-of-Europe-449127
http://www.zerohedge.com/news/2015-12-30/swiss-army-chief-warns-social-unrest-calls-upon-citizens-arm-themselves
GillaGilla
Komplement till den obildade politiska enfalden :
http://ledarsidorna.se/2016/03/the-marsta-connection/
http://www.svd.se/sapo-utreder-is-flygblad-i-marsta
http://ledarsidorna.se/2016/03/borja-om-fran-borjan/
https://brixski.wordpress.com/2016/03/22/terrorns-hammare-och-extremismens-nalstick-slar-och-sticker-i-dag-i-bryssel-i-morgon-i/
Observera att historien upprepas så långt tillbaka som 700-talets Södra Spanien (islamska morerna), nu även på svensk mark 1200-1300 år senare.
GillaGilla
@ Björn
Jämför du på allvar den muslimska invasionen av Södra Spanien med dagens migrationsmönster?
Då får du inte heller glömma faktumet att Andalucia, efter återtagandet av katolikerna blev startpunkten för en annan invasion, nämligen den europeiska invasionen av Nord- central och sydamerika.
GillaGilla
Historien upprepas dock.
GillaGilla
antar att alla känner mannen. första gången en förklaring till Iran/Contras affären. planen var att förse både Iran och Irak
med vapen till ömsesidig försvagning och NWO-nytta.Författaren Hans Scherfig skrev i ngn av sina böcker
om en bildad person i bekantskapskretsen – tandläkare? – som blev rasande över Molotov-Ribbentropp – den var ju ett sträck i räkningen, som var att Hitler & Stalin skulle kriga sönder varandra, varefter ”We the good guys” kunde gå kliva in och rensa.
Den andra makten – Allmänna Opinionen – infördes i Sverige av en av de mindre kända, men likväl fascinerande figurerna i Fosterlandets historia.Grevesmöhlen.
http://runeberg.org/trompeten/
http://runeberg.org/trompeten/0004.html
fö
”Förakta ej tidningarna. En papperslapp uppkastad i vinden visar dig vart vinden blåser. Det kan ingen foliant göra.” (H B Palmaer)
GillaGilla
Det var två timmar riktigt bra och upplysande video föreläsning! Många tack!
GillaGilla
For noen ja, men virkeligheten viser at altfor mange ikke gjør det. Men ljuvligt sitat.
GillaGilla
Inleder med ett citat ur Lars` text – ”vid ett möte på Rockefellers egendom i Bellagio år 1968. Klubben har varit en drivande kraft bakom falska larm om den globala miljön och falsk propaganda för att skapa intryck av en snar brist på naturresurser.”
Här är väl i alla fall ett område där de vänt utvecklingen åt det positiva hållet. Återvinningen har satt fart. Förr slängdes allt på tippen, i en salig röra. Organiskt avfall blandat med metaller, batterier, glas och papper. Under industrialiseringen så grävdes mycket sopor ned på området, som senare visade sig väldigt miljöfarliga, då de börjat att läcka ut. Nu saneras dessa tomter för dyra pengar, men nödvändigt. 40 % av järn som används idag är återvunnet. Hur hög var den siffran 1968%? Den som tror att inte naturresurserna tryter så småningom, om man inte återvinner, utan bara förbrukar och förbrukar, kan inte räkna. Självklart finns alla grundämnen kvar på vår planet, men om de blandas i en giftig soppa på soptippar, där järnet dessutom rostar upp, så är de svåra att använda sedan. För att inte tala om hur förgiftat grundvattnet blir.
Att klimathotet skulle vara falskt, vittnar vädret själv om motsatsen. Jag har hört om att temp. ökningen stannat upp, ja, men oftast sker saker i trappsteg. Isarna är tunnare och havsisarna försvinner. Samma personer som vill ha ett oljeberoende och kontrollerad energiproduktion, vill ju inte bygga bort detsamma?
WW2 startade väl inte med att Tyskland anföll hela Europa? Det var den s.k. polska korridoren, där majoritetsbefolkningen var tyskar. Här dödades väl ett stort antal tyska militärer? En situation liknande den i Ukraina nu. Man kan inte utelämna kommunismens expansionsiver i Europa. Den s.k. fascismen var väl mot kommunismen?
Som det stått i tidigare inlägg här, var de rika oligarkernas industrier med och försedde båda sidor med materiel och länder med mat. Så om hela västliga världen varit emot kriget (varit emot Tyskland), hade det inte varit något krig. WW1 var väl för att ”lösa” den tidens finansiella härdsmälta? Att USA gick med sent i båda krigen, beror väl enkelt på att de ville vara med vid fredsprocesserna men inte göra skitgörat. Varför hade de inte samma kommunistskräck under WW2, som efter kriget? De hade visat prov på sin omänsklighet i Ryssland långt tidigare. Samma oligarker (som i USA) hade kontrollen i Ryssland under hela folkmordstiden. Det var det nationalistiska Europa som faktiskt stoppade kommunismen här, fast halva Europa gavs bort till kommunisterna vid freden. Det var inte Ryssland som nation som var faran då, det var kommunismen.
Man ska alltså inte förknippa dessa s.k. oligarker till USA som land, bara för att många råkar bo där. De spelar sitt spel på andra nivåer. Men som med allt annat, så finns det både onda och goda.
Det är ofta ”ismer” och religioner som startar krig och bråk – de vill expandera. Nationalismen har väl inte startat krig precis?
Jag brukar tänka på Sydamerika, som det inte hörs så mycket om. Denna kontinent har haft mycket av det elände som vi kan förvänta oss, om ”de onda” får sin vilja igenom. Urbefolkningen har till stora delar ersatts av en befolkning med helt annan kultur, detta gör att nationalism i sin rätta bemärkelse inte fungerar (alltså en kärlek till sitt lands jord, så att man alltid har det bästa till sin nästa generation för sig). Personer som inte delar folks livsåskådning styr länderna. Globala företag förbrukar deras naturresurser. Korruptionen inom många länder är total. Flera länder har varit knutna till en valuta (dollarn) som gjort dem bankrutta på ”fiatpengar”, samtidigt som ”de globala” då kan kräva dem på deras naturresurser (jord).
Den som missat att det är en stor tragedi och miljökatastrof som drabbar regnskogarna här, lever i en konstig bubbla. Just nu är faktiskt nästan bäst om någon multirik ”god” person köper stora arealer där och vaktar mot avverkning och nedbränning.
GillaGilla
@ Marianne
Håller inte med dig. Absolut har nationalismer startat krig. Både första och andra världskrig startades av nationalister. Den Första handlade mestadels om koloniala ställningar. Andra världskriget startades av Tyskland, när de blirzkrigade Polen 1939. Att hävda att tyskarna agerade reaktionärt är fel. Dels så hade polen och tyskland skrivit under en icke-angreppspakt år 1934, som polen höll sig till när det gällde tyskar i polen eller tyska militärer. dels så måste man enbart läsa igenom tysklands 4 års plan, den är en direkt väg mot storskaligt krig. Givet att finansiella problem var en av faktorerna för att starta ett sådant krig, men långt ifrån det ända. Blut und Boden und Lebensraum var mycket kraftfulla delar av nazismens ideologi. det handlade helt enkelt om den tyska rasens utbredning, och för den behövdes både plats och resurser.
Det var västmakterna som stoppade kommunismen i europa, inte nazi-tyskland. Tyskarna hade också en icke-angreppspakt med ryssland, som dock inte gällde så länge den heller. utan västmakterna hade stalin inte stannat innan han hade kommit till franska västkusten. så tackar ska man USA, England och Frankrike för denna insats! Att det också fanns ekonomiska och geopolitiska intressen bakom detta är ju självklart! att det också fanns feta katter på både sidor som tjänade rejäla summor med pengar under krigets gång är också tråkig realitet. Men hade inte ryssland fått sin del av kakan, då hade vi fått tredje världskriget där i maj-juni 1945 direkt! DÅ föredrar faktiskt jag det långa kalla kriget, som ändå aldrig blev hett!
GillaGilla
Arga socialdemokraten
Du har som jag tidigare påpekat blivit lurad av segrarmakternas extremt falska historieskrivning. Försöker därför påverka dig igen 🙂
Båda krigen var helt och hållet angloamerikas skuld. Inte ens naziideologin kom från Tyskland utan var i hög grad inspirerad och uppmuntrad av britterna. Hitler var precis den man britterna önskade sig. Tillräckligt galen för att våga gå från britternas ord till handling.
Britternas mål var både erövring av Sovjets naturtillgångar och därefter förnedring av Tyskland. Förnedringen uppnåddes genom att pådyvla Tyskland en ond ledare och därefter beskylla befolkningen för att ha låtit sig styras av honom. När britterna väl provocerat igång anfallet mot Sovjet kunde de spela upp nästa teaterscen med den onde Churchill som falskspelande Sankt Göran. Englands sentens att dom inga vänner har bara intressen passar bra och bevisas ytterligare av att britterna försökte övertala amerikanerna att i kriget mot Japan använda en helt vansinnig taktik som skulle ha fördröjt krigsslutet till ca 1955. Omdömet om England som det perfida Albion och Kontinentens Vampyr har fog för sig.
Att Sveriges export till England är ett skäl för att ligga lågt med dessa fakta gör att jag har förståelse för Lars version.
Respekterade men ihjältigna historiker som Harry Elmer Barnes avslöjade hur Usa på alla sätt provocerade fram världskriget trots många möjligheter att undvika det.
GillaGilla
Dagens teknik för metallåtervinning fanns inte på 1960-talet. Det fanns ej heller några tetrapak för tex mjölk.
Jag minns att man bar tillbaka tomma 1 liters mjölkflaskor av glas tillbaka till livsmedelsbutiken, vilka då hade egen diskavdelning som diskade mjölkflaskorna vilka sedan återanvändes med påfyllning av ny mjölk från central mjölktank i butiken.
I det stora hela så kanske det fungerade bättre då.
GillaGilla
Jag minns när vi köpte mjölk i lösvikt i mjölkkannor av metall.
GillaGilla
Du har nog inte riktigt förstått vad min kommentar gick ut på.
Visst var det bra med returglas, utom vid transporten av dem.
GillaGilla
Marianne, jag förstår vad du säger och jag förstår vilka källor du lutar dig mot.
Tyskland behövde en korridor till Königsberg och polackerna kämpade emot. Kriget började, men varken Frankrike eller England infriade sedan sina löften och garantier till Polen 1945. Tyskland splittrades efter det första världskriget och nu har Ryssland samma problem efter Sovjetunionens fall. Jag känner till uppgifterna om att polackerna dödade tyskar, men kan inte bedöma sanningshalten. Det kan ha varit en false flag.
Nu när vi har internet, så skrivs emellertid det andra världskrigets historia om. Stalin försökte förtvivlat få till en allians med Frankrike och England men misslyckades. Han såg också häpet hur Tyskland fick en politisk överenskommelse med västerlandet i Munchen 1938. För att vinna tid skrev han på en icke-angreppspakt med Tyskland, som inte heller var förberett för krig och hade samma intresse. Källan är rysk och inte alls kommunistisk.
Sovjetunionen tvingades inför sjudagarsvecka i fabrikerna bortom Ural (dit tyskt krigsflyg inte nådde) för att klara den försummade krigsproduktionen ända fram till 1945. Tyskland tog till slavarbete och ökade också produktionen fram till samma år. Kriget började när både Tyskland och Sovjetunionen var i underläge. Västmakterna ingrep så sent som möjligt för att låta de två förstöra varandra (jämför med Irak och Iran). Bush den äldre kallade kriget för ett ekonomiskt krig, men det var också grymt maktpolitiskt. Där krossades även det svenska folkhemmet och det är intressant idag. Världen skapades om.
En annan rysk källa, historikern Fursov, kan man lyssna till på youtube. Där finns minst två långa och intressanta till engelska översatta videos. I en av dem säger han att Hitler var västerlandets man och han är inte ensam. En av Hitlers konkurrenter sade samma sak och han levde inte länge. Hitlers idé om en allians med England beskrivs i Mein Kampf ett och två. Den senare boken är bortglömd och det är nog ingen slump och inte heller att Rudolf Hess, den intellektuelle bakom boken, flög till England för att försöka mäkla fred.
Det finns andra mer svårbedömda teorier om Hitlers motiv. Hans moder var hushållerska eller piga åt en Rothschild. Hitler sade att hon behandlades illa och det kan vara en anledning till hans judehat. Det har också tolkats som att modern våldtogs och att Hitler var Rothschilds man. Hitler efterlämnade en son i Paris och modern DNA-forskning bör ha avgjort saken, men vi får ingenting veta. Vi får däremot veta att Hitlers hustru var judinna. Maktens män och kvinnor är så intresserade av den här saken att de letade reda på hennes hårborste!
Jag kan inte helt och hållet bedöma alla dessa nya och gamla uppgifter, det kan bara en kunnig och mycket språkkunnig intellektuell med bra källor, krafterna kvar och om sanningen går emot makten får vi aldrig bra rapporter i vår tid, men att kriget var planerat av eliten är min nuvarande teori. 1900-talet såg Europas förstörelse i två omgångar och vi har inte mycket kvar av vår kultur. Bara makten, oligarkerna, tjänar på det. Det är viktigt att klargöra att jag bara står på Sveriges sida och att jag letar efter sanningen i de ideologiska och ekonomiska konflikterna under det förra århundradet. Mitt bidrag är inte allt, saken är komplicerad och andra kanske vet mer.
GillaGillad av 1 person
Lyssna gärna på Pat Condell i detta klipp.
GillaGilla
Marianne,
”WW1 var väl för att ”lösa” den tidens finansiella härdsmälta?”
Det kan finnas flera faktorer som samverkar mot ett mål. Första Världskriget brukar sägas vara svårt att förstå – motiven. Är det så egendomligt ? Vi hade en stormakt som gjorde ett sista försök att överleva, bibehålla sin roll – Osmanska riket. med ständiga uppror i utkanterna.Från Balkan till beduinstammarna (Lawrence av Arabien). Segrarmakterna styckade upp med neokolonialistiska statskonstruktioner, som är bara ca 100 år gamla.
GillaGilla
En delfaktor är konditionering av befolkningarna som är nödvändig och som sker i bakgrunden i skolor, universitet, media, kyrkor, NGO:s etc. mot mjuka mål. Ett föredrag om bl.a. W. Sargant i kriget om sinnena, hypnos och mottaglighet för påverkan.
GillaGilla
Det talas här om att manipulera sinnenas tillstånd. Nå, sinnena befinner sig ständigt i läget: öppen för påverkan! Det vill säga förstadiet till ett manipulativt tillstånd. Motsatsen skulle vara att stänga ner sina sinnen så att all ingående sindata blockerades. Vidare att 90-95% av all kommunikation är manipulation eller försök till manipulation. Mötet mellan människor är alltid en upplevelse – vad skulle de annats vara? Om jag möter dig på stan och frågar var du heter och bor så har jag redan manipulerat samtalet. Svarar du har jag dels fått ut information om var du bor samt heter utan att själv avslöja motsvarande information. Den enda framkomliga vägen stavas självkännedom. Det är största hotet mot alla manipulativa försök. Att man känner sig själv och därför givet att man inte känner igen sig själv när man är under ett manipulationsförsök. Det räcker så. Man behöver inte alltid känna till vad eller vem som försöker manipulerar en.
Kommer vi till mediernas manipulativa försök så börjar nästan alla ledare med att påstå något. Själv brukar jag roa mig med att slänga om satsdelarna i ett påstående ledare till en frågestats istället. Pröva. Funderar sedan ett slag på frågesatsen innan du sätter tänderna i den underliggande texten och du ser manipulationsförsöken i ny dager. Det händer då något med brödtexten. Jag lovar.
Faktum är att ledare i tidningarna, alla nyheter i TV och radion oftast börjar med ett påstående – inte en fråga. Ett exempel som inte begagnar sig av detta enkla knep är radioprogrammet Filosofiska rummet i P1. Här böjar i stället debatten med en fråga, men så har inte heller redaktionen som syfte att påverka lyssnarna i en vis riktning.
GillaGilla
Nog verkar det fungera, opinionsundersökningar speglar ofta väldigt väl den mediekampanj som föregått undersökningen. Speciellt när det gäller specifika frågor.
När rörelser för den moderna demokratin startade var de priviligierade emot detta. De såg förstås sin priviligierade position hotad, de var förstås själva medvetna om orättvisan i detta system. Med demokrati var de rädda att massorna skulle rösta i egenintresse. De hade då inte insett hur man kan konditionera populasen att rösta emot sitt eget intresse. Ett problem för populasen är att de som säger sig stå för deras intresse inte alltid gör detta i praktiken.
Sen demokratin infördes i väst har också propagandan utvecklats, förfinats och gjorts till storindustri.
Om man ser på propagandan i Sovjet och Kina så var den närmast naivistisk barnslig och klumpig. Den sågs ju också allmänt där för vad den var. Men de hade förstås den auktoritära och totalitära staten att följa upp med.
GillaGilla
NWO – Och folk är upprörda över att jag ”tror” på Chemtrails….Jag fattar inte , bara för att tanken är horribel innebär det väl inte att det inte finns för den skull – titta upp , folk.Vakna.Det är en del av agendan.
Precis som skitmat , falsk forskning , läkemedelspropaganda , söndrandet av Arabvärlden , flyktingströmmar – kontrollen över pengar och tillgångar via FED – EU , Euron och att ”göra valutan virtuell”
Utförsäljningen av svensk välfärd och företag – överförandet av makt till EU , TIPP/ISDS , GMO ,Nato.
Det är det som är planen….hur och exakt vad Chemtrails är och vad det har för syften återstår att se.
En sak är dock säker – JAG har aldrig sagt ja till det här – så jag skulle vilja veta på vilken nivå det ligger med tillståndet här i Sverige – militärt? Politiskt?..Vem och vilka och varför…
Man kanske kunde folkomrösta i frågan 😉 – vilket vi också borde få göra om GMO och TTIP
GillaGillad av 1 person
Såg att du frågat i andra tråden. Svaret är nej. Finns ingen chans då något främmande direkt skulle upptäckas vid den dagliga kontrolldräneringen och analys.
Dessa moln som du kallar dem började uppträda på fyrtio-talet i och med att man flög högre än man gjort tidigare och med andra motorer. Lägg ner era chemtrails och ägna er åt något som är viktigt än detta trams.
Jetvindar (jetstreams)fanns inte före senare delen av fyrtio-talet eftersom ingen flugit så högt att man upptäckt dessa. Naturligtvis har de funnits hela tiden, bara att ingen upptäckt dessa.
Samma med era ”chemtrails” de har funnits där hela tiden så att säga.
GillaGilla
Jag respekterar din ståndpunkt.Det är den dom flesta har – att det är hjärnspöken. Dock…igår såg jag nåt alldeles extra intressant….tyvärr hade jag inte kikaren med mig så jag kunde inte zooma in maskinen som jag ville.Ett flygplan (eller vad det nu var) – kom och gjorde en låååång fin trail som jag bara kände mig tvungen att stanna upp och titta på….döm om min förvåning när jag ser maskinen vända i luften och på till synes samma höjd flyger tillbaka i samma riktning men då utan minsta spår efter sig…inte ens en contrail.
Dessutom verkar dom inte flyga speciellt högt heller – jag har flertalet gånger stått och titta på dessa trailare och då har jag (vad jag kan bedöma) samtidigt sett ett flygplan på till synes högre höjd men med helt normal contrail…Det är nåt som inte stämmer…
GillaGillad av 1 person
Det kan mycket väl ha varit en militärt spaningsplan och det är inte uteslutet att du får kondens i en riktning men inte i den andra.
GillaGilla
Jag har arbetat större delen av mitt yrkesliv med underhåll och konstruktion inom civilflyget.
Att civila passagerarflygplan skulle släppa ut kemikalier är rent löjligt.
Alla konspirationsteorier är inte sanna.
GillaGillad av 1 person
Att speja molnen för att försöka utlösa regn har man experimenterat med sedan 60-talet. Jag tror man testade olika metallsalter. Så självklart förekommer det försök med den typen av ”chemtrails”, men knappast från civilflyget. Den upphetsade chemtraildebatten beror i stor utsträckning på bristande kunskap om hur kondenseffekter uppkommer. Dessa kommer vanligtvis från motorernas avgaser, men kan även förekomma runt vingar om tryck- och fuktförhållandena är de rätta. Det förekommer t.o.m. trails från vindkraftverk ibland.
GillaGillad av 1 person
Givetvis är inte alla galna teorier sanna – men detta kan man se dagligen med egna ögon.
Personligen har jag ännu ingen aning om vad som sysslas med där uppe i luften – men som jag förstår det kan inte en Contrail ligga kvar i, ibland flera timmar och lite sakta sprida ut sig till ett moln. Jag har sett det så många gånger nu. Sen får folk säga vad dom vill. Jag rör mig mycket ute så jag ser det här rätt ofta.
Som jag förstår det så är ju jetmotorn dessutom effektivare idag än ”igår” – bränslet i sig borde också vara renare nuförtiden om det följer logiken.
Och mängden vatten som släpps ut per kilometer (som bildar contrailen) är ju inte så stor vad jag förstår så att det ligger kvar i timmar och bildar disiga molnformationer till slut. Men som sagt det är bara att släppa mobilen med blicken en dag eller två…bevisen finns däruppe…vad det än är. Alla kan se dom.Sen får man tro vad man vill såklart.Men titta upp vettja..
GillaGilla
För den seriöse som vill veta vad chemtrails egentligen är och hur extremt allvarligt det är. Borde naturligtvis stoppas omedelbart och de bakom som Bill Gates t ex sättas i fängelse.
http://www.geoengineeringwatch.org
‘nuff said!
GillaGillad av 1 person
Skulle det med TTIP och EUs jordbrukspolitik gå att bilda kollektiv för ökad självförsörjning av energi och mat ? Kan bostadsrättsförening arrendera/köpa mark i träda och odla energigröda för eget bruk ? Odla korn och vall och föda upp kor och grisar osv ? Alltså¨bara för eget bruk, ej för vidareförsäljning. Vi vill ju högre självförsörjning men frihandelsavtalen leder till motsatsen. Mark i träda finns det gott om. Det som behövs för att starta ngt så här utopiskt är en eldsjäl (Jesus) och en administratör (Petrus). Och frivilligt arbete på fritiden. Det kommer inte att gillas av BigFood, men kan högstdesamma hindra ?
Alltså produktionen ska ligga utanför ekonomin, vilket kan bli svårt eftersom det antagligen behövs lejas in i bland och det behövs betalas.
Har det försökts ? Tänk alla friska bönder som pensioneras bort, tror ni inte att många av dom skulle gilla
husdjursskötsel på halvtid eller mindre ?
Grundproblem;
: vi måste bli självförsörjande trots TTIP och våra politiker.
GillaGilla
Jag håller helt med dig i din analys, men det är viktigt att vi globaliserings- och klimatskeptiker är korrekta när det gäller fakta. Vi ska inte bjuda motståndarna på enkla poäng.
Citatet som tillskrivs Rockefeller stämmer kanske inte. Det kan vara en tolkning av vad han sa: “But this persistent window… and this present window of opportunity during which a truly peaceful and interdependent world order might be built will not be here for…. open for too long. Already there are powerful forces at work that threaten to destroy all of our hopes and efforts to erect an enduring structure of global cooperation.”
Man kan höra det på 4.27 https://www.youtube.com/watch?v=MM8NpjmXD00&feature=youtu.be
Visst kan man tolka det som att han talar om NWO, men citat ska vara korrekta.
GillaGilla
Förstår inte vad du menar? Här är en av flera källor till citaten: https://en.wikiquote.org/wiki/David_Rockefeller
GillaGilla
Om man lyssnar på Yotube-klippet så säger han det jag citerat på tidkoden 4:27. Man kan tolka det som en önskan om globalt styre, men det är inte uppenbart.
GillaGilla
Han har yttrat sig i frågan många fler ggr än i ditt Youtube-klipp, så jag förstår inte riktigt vad du är ute efter? Menar du att citaten på Wikiquote skulle vara förfalskade? I så fall, vad grundar du det på?
GillaGilla
Jag är inte ute efter något annat än det jag skrev – att kritiker av rådande ordning alltid måste ha på fötterna. Om jag har fel här, och om han har sagt det som står i citatet på bilden vid något annat tillfälle än vid UN-middagen så blir jag bara glad. Jag är definitivt inte ute efter att ”sätta dit” dig. Tvärtom, jag följer med stort intresse allt du skriver och är glad att det finns människor som ser helheten, de stora linjerna och vad som hotar oss.
GillaGilla
Du har antytt att citatet är falskt och då vill jag veta på vilken grund? För om det är falskt skall det givetvis tas bort. Så du är fortfarande svaret skyldig.
GillaGilla
Jag kan självklart inte bevisa att han inte har sagt det. Det brukar hänvisas till att det var på middagen för United Nations Business Council, September 23, 1994. Jag har lyssnat på hans tal och han säger inte det som står i citatet. Talet är förövrigt den vanliga soppan om mångfald och hur berikande det är och har varit för USA. Det råder ingen tvekan om vad han anser om homogena nationalstater, men just den ordalydelsen som citeras i bilden säger han inte. Det är ett klipp vid 3:52 i videon. Kanske är det filmade talet redigerat i efterhand eller kanske sa han de citerade orden vid något annat tillfälle. Jag vet inte.
GillaGilla
Jag har bytt bild eftersom den med citatet inte tillför något av betydelse.
GillaGilla
Jag studerade St. Barth, fd svensk koloni, för flera år sedan. Familjen Rockefeller köpte en stor del av ön på 60-talet och mycket ändrades. Nya företag, kanske konferensanläggningar, startades. Många svarta lämnade ön. Detta följdes av nya skatteregler från Paris när Chirac var president. St. Barth var inte längre tvunget att försörja Guadelupe. Är det någon som minns upproret där för några år sedan? Folket på öarna led redan svårt av att ekonomin totalt dominerades av stora franska företag. Arbetets frukt, de nya värdena, vinsten, togs till Paris. Mycket lite investerades lokalt. På St.Barth blev det bättre förstås. Ön fick ett ekonomiskt lyft, som syntes på flera sätt.
Varför flyttade många svarta? Var de inte längre välkomna? Varför ändrades skattreglerna? Jag har inga svar, bara misstankar.
Jag fann flera fotografier från St. Barth och såg vackra båtar, hus och natur, men inte ett enda ansikte. Sådana fotografier kanske finns, men jag fann dem inte.
Det är bekvämt att äga en ö långt borta från eventuella krig och folkuppror. Långt borta från snokande myndigheter. ”Kriget kommer”.”Vi åker till St. Barth”. ”Rebellerna marcherar mot Washington”. ”Vi åker till St. Barth”. ”Ekonomin faller ihop nästa vecka”. ”Vi åker till St. Barth”. ”Vi måste diskutera någonting hemligt”. ”Vi åker till St. Barth”.
Den här informationen är gammal, detaljlös och kanske inkomplett. Så blir det när man skriver från minnet. Kanske någon annan vet mer.
St. Barth var en fransk gåva till den svenska kungen. Han upptäckte snart att ön var ekonomiskt värdelös och inrättade en internationell frihamn för att åtminstone få in lite pengar. Riksdagen friköpte slavarna på 1800-talet med svenska folkets skattepengar. Jag brukar påminna om det när Sverige anklagas för elak kolonialism. På den afrikanska västkusten skapade vi en skola för de svarta. Starka kolonialmakter reagerade och tog över kolonin. En kvinna i Zaires regering sade på 90-talet att nästan alla regeringsmedlemmar hade studerat vid svenska missionsskolor, eftersom det var ett av få sätt att få en utbildning. Skolorna finansierades av vanliga troende svenskar, som inte hade höga inkomster. Det är intressant att se skillnaden mellan vad vanligt folket tänker och gör och jämföra med vad de rikaste av de rika tänker och gör.
GillaGillad av 1 person
”Ekonomin faller ihop nästa vecka” säger Peter Schiff.
http://realcrash2016.com/president-obama-lies/?code=478055/
GillaGilla
Att den kommer kollapsa råder det nog ingen tvekan om, när är dock oklart. det dyker alltid upp en massa ”prognoser”, men efteråt är det nästan ingen som kunde anat när exakt det inträffar. Detta pga att systemet är så pass labilt och att vilken liten kris som helst kan utlösa en gigantisk storm…Den som påstår att vår hyperkapitalistiska ekonomi är totalt ohållbar, den har rätt 🙂
”Armageddon is inevitable”, ja, någon gång kommer vi alla dö, och allt liv i hela universumet. men den kommande finanskraschen kan nog inte räknas som utlösaren. dock så kommer det ju helt klart bli ett jobbigt läge för oss vanliga människor.
Antigen får det nu verkligen kliva fram duktiga politiska ledare som städer upp, eller så får vi nog börja om från grunden. med störst sannolikhet är vi sedan tillbaka i samma sits 100 år fr o m nu, eller så utbryter ett 3. världskrig snart…vem vet.
GillaGilla
Annars så är hans analys rakt på saken, angående landets skulder och bostadsbubblan från 08…skönt att vi gör exakt samma race här i Sverige just nu…
GillaGilla
Ett flygplan som vänder till kontrakurs är möjligen inte ett civilt passagerarflygplan, utan militärt. Det är inte osannolikt att man då drar av till flygtomgång och glidflyger till lägre höjd. Då lär det inte bli några strimmor.
Det händer ibland att ett nyss startat passagerarflygplan får ett fel av något slag efter start och måste återvända. I så fall lär man få dumpa bränsle, eftersom tillåten startvikt oftast är större än tillåten landningsvikt. Det kanske ser ut som kondensstrimmor, det vet jag inte. Men flyghöjden lär vara lägre än marschhöjd och strimmorna lär också upphöra plötsligt när man dumpat tillräckligt.
GillaGilla
Dagens citat:
”…globalismen förutsätter en totalitär maktutövning. Det går inte att bygga en global demokrati. Världens geopolitiska och kulturella skillnader förhindrar detta. Det tror fan att världseliten bejakar globalism, i synnerhet den form som sorteras in under begreppet NWO (googla!).
De rikaste kan bli ännu rikare och de transnationella företagen kan bli ännu mer vinstgivande. Men när det nationella kärlet krossas, så krossas också demokratin och därmed demokratins största tillgång: folkets makt att avsätta sina ledare och välja sig nya sådana.”
https://morklaggning.wordpress.com/2016/03/28/den-fortrangda-nationen/#more-14689
GillaGillad av 1 person
Miljöpartiet har bromsat de terroristlagar som skärps den 1 april. Kunde ha införts för ett år sedan.
http://ledarsidorna.se/2016/03/den-som-lever-far-se-2/
GillaGillad av 1 person
För blogginformation :
http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/s-bidrar-till-mellanoesterns-destabilisering-16528
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/aer-bara-toppen-av-ett-isberg-13628
https://lojesguiden.wordpress.com/2016/03/29/att-konkurrera-eller-inte-konkurrera-det-ar-fragan/
GillaGilla
Härlig artikel om Trump, skriven av en av hans top strateger som precis har hoppat av kampanjen. Händer detta bör man ställa sig frågan om Trump verkligen är ett hälsosamt alternativt för USA och för världen!
http://www.xojane.com/issues/stephanie-cegielski-donald-trump-campaign-defector
”Trump acts as if he’s a fictional character. But like Hercules, Donald Trump is a work of fiction.”
”The man does not know policy, nor does he have the humility to admit what he does not know — the most frightening position of all.”
Mycket bra sammanfattning av Trump som person och ”politiker”, mycket nära min egna uppfattning, baserad på det jag har läst och sett om honom.
GillaGilla
Jag kommer inte att tillåta fler inlägg om Chemtrails och elektromagnetisk strålning (mikrovågor är en del av den) eftersom det inte har relevans för denna krönika. Ni som vill diskutera det får återkomma när jag tar upp de ämnena.
GillaGillad av 1 person
Visst , självklart.Respekteras – det är din blogg , du bestämmer.
GillaGilla
Av någon anledning har vi den fysiska SVD kvar hos mig, i vilken man i dagens utgåva (29/3) förärades en hyllningsskrift för massiv övervakning av medborgarna för att förhindra terrordåd à la Bryssel. Texten har Björn Ulvaeus som avsändare, vem vet, det kanske är han som skrivit den, men den låter mer som en text som någon typ på en globalist-tankesmedja har författat. (Björn har ju tidigare lånat sitt namn till fördel för det kontantlösa samhället; även det helt utan någon som helst kritisk analys.)
Det som är så frapperande är hur barnsligt han argumentererar; med massövervakning blir det inga terrordåd, se på England. Dessutom behövs en gemensam europeisk databas för lagring och delning av all övervakningsdata… det var ju bristande samordning mellan belgiska myndigheter pga. olika språkområden som ledde till att attacken lyckades och som en sista slutkläm redogör hr Ulvaeus hur han som offentlig person efter så många år är van vid att vara igenkänd i offentligheten men att det inte bekommer honom längre och till sist; ”vem vill inte bli sedd”!
Så nu har vi, var och en, ett gyllene tillfälle att bli sedda, dygnet runt! Fantastiskt!
http://www.svd.se/bjorn-ulvaeus-mot-terrorn-med-mer-overvakning/om/terrorjakten-i-europa
GillaGilla
Knepigt – han verkar ju vara en sansad person för det mesta.Han kanske ska dra sitt resonemang ett par varv till i sin egen hjärna.Om saker och ting gjordes på ett korrekt sätt – nerifrån och upp i samhället skulle vi knappt behöva nån övervakning alls – det är min fasta övertygelse.Men visst , då förutsätter man att saker och ting fungerar – och bra dessutom.Vilket inte kan sägas vara fallet nu.
GillaGilla
Nytt ryskt projekt dit två delegater från hugade oppositionsparter i Europa inviteras. Detta projekt benämns COPE och uttyds Congress of Opposition Parties of Europe. Möte 17-18 maj
http://copeforlife.org
http://russia-insider.com/en/top-russian-politician-nikolay-starikov-calls-congress-opposition-parties-europe/ri13621
GillaGilla
Pegida kritiserar Soros…
GillaGilla
Tack för en Intressant artikel!
Än så länge har jag två punkter att kommentera:
1) Beträffande inledningen om krig att krig orsakas av nationalism så vill jag ur perspektivet Aktör-Struktur framhålla att nationalism inte är en aktör. Möjligen kan man hävda att nationalism är en struktur, men då bör man konstruera en operationell definition. Eller så kan man hävda att nationalism är en drivkraft och även då behövs en operationell definition. Likväl, i varje nation finns ett antal aktörer och sfärer av aktörer som inte alltid har samma intressen eller samma agenda. Därför kan man påstå att krig orsakas av konflikt mellan vissa aktörer i olika nationalstater. Närmare bestämt, de aktörer som har tillräckligt inflytande över statsapparaten och mediaapparater (dvs strukturer) kan mobilisera stöd för att använda statsapparaten för sin agenda. (som innefattar att påtvinga aktörer i andra stater sin vilja).
Jag tror därför att det ur förklaringsyfte är mer fruktbart att i första hand söka vilka aktörer som bär ansvar för krig.
2) Vad gäller The Limits to Growth vill jag förmedla att det finns de som marknadsfört rapporten som korrekt.
a) http://cornucopia.cornubot.se/2009/04/tillvaxtens-granser-fortfarane-korrekt.html
Artikeln länkar vidare till två artiklar.
b) http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/sep/02/limits-to-growth-was-right-new-research-shows-were-nearing-collapse
Jag konstaterar att rapporten inte är tillgänglig på the Club of Romes webbplats. (vilket jag finner vara en svaghet)
GillaGilla