Jag har i ett antal krönikor berört den kantring av vårt politiska liv bort från den sedan Franska Revolutionen klassiska höger-vänsterskalan till den nya kampen mellan globalism och nationalism. Den här fasförskjutningen av politiken har fått de gamla partierna att helt tappa orienteringen och det har öppnat upp för helt nya politiska aktörer över hela västvärlden. Jag tror att den här utvecklingen är speciellt allvarlig för våra Socialdemokrater.
Låt oss börja med bakgrunden till det som sker.
Globalismen har sina rötter i den angloamerikanska oligarki som har ägarmakten i flertalet av de globala bankerna och storföretagen. För deras ekonomiska intressen är nationalstater bara till besvär med alla sina egna regelverk och beslut i folkvalda parlament. Globalisterna vill ha en gränslös värld där deras ekonomiska intressen har helt fritt spelrum och där de själva kan utöva makten via olika överstatliga organisationer och mellanstatliga avtal. Så, vilken är då deras strategi för att genomföra sin egen globala maktordning – the New World Order (NWO)?
Globalismens chefsideolog och ledande maktspelare är den hyperförmögna bankiren George Soros. Bakom honom hittar men familjen Rockefeller och mer anonyma familjen Rothschild samt en rad andra angloamerikanska oligarkfamiljer. Soros har en väl genomtänkt plan som går ut på att försvaga nationalstaterna kraftigt. Det skall ske genom att se till att de blir beroende av oligarkernas banker och att deras samhällsstruktur destabiliseras genom social oro. Därmed blir det nästan omöjligt för nationer att föra en självständig folkligt styrd politik.
Soros har instiftat och finansierat en rad förment ideella organisationer som är hans instrument för att genomföra sin plan. Den mest framträdande är hans Open Society. Namnet säger ju exakt vad det handlar om – att riva alla gränser. Han har via sina organisationer orkestrerat den invasion av lycksökande unga män som förra året invaderade EU och då främst Tyskland och Sverige. Och invasionen bara rullar vidare. Samtidigt har globalisterna via femtekolonnare som Angela Merkel och Fredrik Reinfeldt sett till att lycksökarna möttes av vidöppna gränser. Det har inget med kompetens att göra att Reinfeldt idag lyfter feta arvoden från en av oligarkernas stora banker – Bank of America Merryl Lynch. Här rör det sig sannolikt om belöning för utförda tjänster.
Det hela var listigt kamouflerat som en flyktingström från det krigshärjade Syrien, men vi alla vet idag att huvuddelen som kom inte var krigsflyktingar utan just fattiga unga män på jakt efter en bekväm försörjning inom de europeiska ländernas välfärdssystem. Sociala medier i vårt land är överflödade av upprörda inlägg över dessa unga mäns framfart. De klagar på det mesta, för dålig mat, för dåliga boenden, för lite bidrag m.m.. Några av dem ägnar sig även åt sextrakasserier mot våra kvinnor, stenkastning mot blåljuspersonal och bilbränder.
Många frågar sig hur någon som säger sig ha flytt från krig och elände kan uppträda på det sättet? Svaret är att de har informerats av Soros organisationer om alla lagliga rättigheter de kan kräva inom vårt välfärdssystem, det var ju detta och lätt tillgängliga kvinnor som lockade dem hit. Jag tror inte de blev informerade om att vi har en helt annan syn på kvinnor än den dessa män är uppfostrade i. De kommer ju från samhällen där kvinnor är lägre stående varelser och där det är kvinnan som straffas efter en våldtäkt.
Jag vill betona att jag knappast ser att de riktiga flyktingarna från det krigshärjade Syrien utgör något problem. De är färre och det rör sig om familjer som jag tror ganska snart blir integrerade i vårt samhälle utan stora problem. Den gruppen berikar säkert landet som andra riktiga flyktingar gjort tidigare i historien.
I nästa steg, sedan Soros och hans lierade fått fart på strömmen av lycksökare kommer deras nästa drag. När den här massinvandringen som i Sveriges fall vuxit till ett jätteproblem som slukar en allt större del av landets ekonomiska resurser och underminerar välfärden, då skriver Soros att landet måste kraftigt öka sin upplåning för att försörja de unga männen som vi knappas får produktiva under överskådlig tid om ens någonsin. Vi kommer även att behöva långt större samhällsinsatser för att försöka få den sociala oro som dessa unga män skapar under kontroll. Alltså behöver vi låna allt mer för att klara finansieringen och samtidigt hjälpligt upprätthålla välfärden.
Som om allt detta inte vore nog så har Soros-lägret inbillat hela vår politiska adel att Ryssland utgör ett högst påtagligt hot mot vår säkerhet. Slutsatsen blir att hela fårskocken ropar efter ett medlemskap i NATO. Problemet är bara det att för att kvala in i NATO måste vi dubblera våra försvarskostnader för att ta oss från 1% av BNP till stipulerade 2%. Alltså en ökad utgift på sådär 40 miljarder kronor per år till.
Allt handlar om att vi skall tvingas till en livsfarlig skuldsättning som kommer att helt underminera de svenska statsfinanserna. Vår förrförre statsminister den kloke Göran Persson visste vad han talade om när han konstaterade att den som är satt i skuld är inte fri!
Vad händer nu då? Jo, när landets kreditvärdighet börjar krackelera och vi inte klarar räntor och amorteringar på bankirernas lån, då är vår nationella frihet och folkliga beslutanderätt slut. Vi tvingas precis som Grekland att dansa efter Soros pipa. För att få nya krediter kommer det att komma krav på nedmontering av välfärden, att ta bort kollektivavtal om minimilöner, att sänka lönerna inom offentlig service och att sänka pensionerna till våra redan fattiga gamla. Allt som minskar omkostnaderna för globalisternas företag. Vi kommer inte heller att kunna motsätta oss handelsavtal som flyttar makt från landet till de globala företagen. I Greklands fall ser vi att det varit helt verkningslöst att rösta fram en vänsterregering som ändå bara tvingas ta order från bankirerna.
Min slutsats av denna analys är att den socialdemokratiska regeringen nu för en politik som kommer att underminera vårt nationella självbestämmande ännu mer än vad globalisternas EU-projekt redan gjort. För mig är det obegripligt att det inte finns en enda person i ledningen för Socialdemokraterna och LO som ser det dödliga hotet mot deras egen rörelse.
Jag tror historien kommer att visa att den nuvarande politiken innebär ett socialdemokratiskt självmord.
Läs även: http://www.bakom-kulisserna.biz/news/george-soros-uppmanar-eu-att-ruinera-sig-sjalv-for-att-forstora-sig-sjalv/
Ja det är helt häpnadsväckande hur enkelt Alliansen lurade skjortan av hela vänstern.
Alla stod på samma barrikad och skrek, och inte en enda av vänstern ställde sig frågan ”Vad märkligt att vi tycker precis som Moderaterna?”.
Perioden vi lever i nu kommer gå till historien och bli framtida generationers ”tidpunkten för Romerska rikets fall”. Europa är redan dött och besegrat. Det vi ser nu är bara dödsryckningarna.
Folk tror ju fortfarande att ”valet” 2018 kommer rädda dem. D.v.s. man tror på ett system som redan har torpederats.
GillaGillad av 10 personer
Jag är rädd att du har rätt!
GillaGilla
Den historiska diskussionen om vad som blev brytpunkten kommer nog stå mellan åren då Euron infördes, eller de senaste årens s.k. ”flyktingkris”.
Fast det är klart, vinnarna skriver historien så den kommer väl lyda något i stil med att ”Europa befriades slutligen från sina koloniala, destruktiva krafter och välkomnades i världsgemenskapen.”
Folk borde läsa om 1984. Igenkänningsgraden är skrämmande. Ett exempel: Fredsbevarande styrkor.
GillaGillad av 5 personer
Hur menar ni tror ni det är så illa!? kommer det att krascha så snart… trodde det skulle dröja ett tag till typ 202…. men man ska inte bli förvånad att dom kört vår en gång så starka nation i botten är uppenbart… bara att jobba svart och se till att ha ett yrke som finns kvar då knepigt inte tänker då jag sponsra ett idiot projekt alldeles för mkt..
GillaGilla
Arne,
hoppas bara du inte enbart syftar på flyktingsproblematiken, när du snackar om Europas fall. Det är allt för ensidigt.
GillaGilla
Nu ställer ju NATO upp pjäserna för ännu ett storkrig i Europa. Den här gången mot Ryssen.
Att starta krig är det bästa sättet att förändra ett land i grunden. Det har oligarkerna lyckats med förut (se intervjun med Norman Dodd som på 50-talet granskade bl.a. Carnegie foundation). Blir motståndet mot NWO för stort, d.v.s. misslyckas propagandan och censuren, blir det krig.
Och när ännu några generationer av Europas unga män offrats, vilka finns då kvar i de sönderslagna länderna? De miljoner unga män från MENA som invaderat Europa kommer inte stå vid frontlinjen.
GillaGillad av 2 personer
Ryssland kommer att möta ett verkligt invasionsförsök med kärnvapen. Så någon invasion blir det inte. NATO:s vapenskrammel är bara till för hemmaopinionen.
GillaGillad av 3 personer
Låt oss innerligt hoppas på att Nato bara skramlar för oss. Samtidigt finns ju alltid risken att någon klantar till det nu när man fyller på gränserna med Nato-trupp.
GillaGilla
Ja, jag är också orolig för att du kan ha rätt. Men ännu har inte den feta damen sjungit. Det är mycket som på sistone verkar ha gått Soros emot – Brexit, Trump, Italien…
Framtiden är ännu inte bestämd. Med tur så kan vi ge Soros fingret när han vill ha tillbaka sitt lån någon gång i framtiden . Det är trots allt han som ställt till det så det vore inte mer än rätt att han också får betala.
GillaGillad av 2 personer
Eschaton: Bara om fler av oss far klart for oss att Soros och NWO ligger bakom, I enlighet med vad Lars Bern vist skriver. Vapenskrammel for.hemmaopinionen var valfunnet. 1000-tals stridsvagnar skeppar usa just nu till Holland. Gissar att dom har manga ar pa nacken och duger bra I nuvarande propagandakrig.
GillaGilla
Med tanke på vad stenbj skriver nedan så är det så att i Norge har man byggt ut minst 1 hamn vad jag sett för att kunna ta emot betydligt större fartyg. Skulle tro att det är fartygen som ombesörjer den flytande brigaden som USA tillsatte mellan gulfkrigen. Det är också säkerligen den som transporterar mtrl till Holland.
GillaGilla
Snälla jag hinner inte moderera så långa kommentarer. Korta ner under 2000 tecken.
GillaGilla
Vad menar du … egentligen? Ingen hittills kommer upp till 2.000 nedslag … Jobbar du med kodmeddelande?
GillaGilla
Vad jag menar är det som jag skrivit i bloggens introduktion att jag inte vill ha längre kommentarer än 2000 tecken, jag har inte en chans att hinna moderera kommentarer som är längre och tyvärr måste kommentarerna modereras för att kommentarsfältet inte skall missbrukas.
GillaGilla
”Europa är redan dött och besegrat. Det vi ser nu är bara dödsryckningarna.”
Vad hende med det gamla ordspråket ”Så länge det finns liv finns det hopp”? Är det också dött och besegrat;-).
Jag tycker vi bör venta lite innan vi konkluderar om Europas öde för evigt och för alltid. Låt oss inte glömma at det er svårt att spå, särskilt om framtiden!
GillaGilla
Lars Bern…for President… NUUUU
/Glenn
GillaGillad av 1 person
Ingen kan utesluta om Du har rätt eller fel men Soros har ju tidigare demonstrerat sin makt. Vad som däremot är ett svenskt problem är bristen på en seriös debatt med utrymme för olika uppfattningar. Ett totalitärt tänkande kan fungera en kortare tid om man har intelligenta och förutseende politiker. Detta är inte fallet idag och nu står Sverige ensamt och utelämnat. Vem vill överhuvudtaget ha att göra med Sveriges inkrökta eller stolliga feminister? Antingen skrattar man eller småler generat över bristen på politiskt omdöme och förutseende.
GillaGillad av 7 personer
Jag är tacksam för att få ha upplevt den första månlandningen på TV, Rolling Stones hisnande rockmusik, Bob Dylans förunderliga ballader och Perestrojkan med dess Glasnost! Berlinmurens fall och Barack Obamas tal via Twitter på Kairos Universitet, vars ord idag mer har betydelse som en hånfullhet av de visioner han målade upp inför jublande muslimer. Jag hyser tyvärr inte något framtidhopp såvida inte en total mobilisering, av främst SD, mot George Soros planer att införa en ny variant av kommunism som gör oss alla till chippade slavar i planerad konsumtion och produktion under kilometervis av paragrafer, likt som fanns i gamla misslyckade kommunistländer. Tack Lars Bern och jag delar ansvaret att få förmedla dessa sanningar!
GillaGillad av 5 personer
@Lennart Lindsjö
Skulle extremkapitalisten Soros vara ”kommunist”? Tveksamt. En Moderatkommunist då eller? He he he. 🙂
Seriöst! Undersök gärna ordens betydelse innan du använder dem!
GillaGilla
Soros är fascist och fascismen är en socialistisk ideologi.
GillaGillad av 1 person
Nej. fascism och socialism är två helt olika begrepp. Slå upp orden!
GillaGilla
@Martin Gustavsson
Aj Aj! Orden gör inte ont! Men tanden värker! Kanske det finns en tandläkare hos det Vetenskapliga partiet? Stalin, Lenin, Mao, Hitler och nu en ensam billionär med liknande ambitioner att planera Europa och världen utifrån sina egna visioner! George Soros pumpar in pengar via sitt Open Society Foundations Open https://www.armstrongeconomics.com/international-news/politics/why-do-i-oppose-george-soros/ till ett otal samhällsnedbrytande projekt med mål att införa en ny variant av kommunism. Denna vision delas av CopulateMainStreamMedia som samlas kring rödvinsflaskorna för att dela på denna onda Karl Marx utopi. Vi alla, speciellt SD, bör liksom en tandläkare gå till roten till det onda innan vi sätter en krona på en tand. Eller tre kronor på moder Sveas garnityr 🙂
GillaGilla
Martin jag har satt gränsen för kommentarer till 2000 tecken för att ha en chans att hinna moderera. Så korta ner och återkom./red
GillaGilla
@ Martin Gustavsson
Lennart Lindsjö har helt rätt. Det är du som är dåligt påläst.
Bank-”kapitalisterna” kring Federal Reserve och Bank of London är inte ”kapitalister” i reell mening. De investerar inte kapital för att via produktion producera ett mervärde som ger vinst + nyinvestering. De har istället fått sin makt genom att trycka upp pengar från ren luft med vilka svindlerier de sedan köper upp allting. De syftar till makt och totalkontroll över allting – och precis samma syfte har kommunismen (trots att den påstår att arbetarklassen skall ”äga produktionsmedlen”. Pyttsan!!!)
Därför är alla dessa bankkapitalister i hemlighet ”socialister och kommunister”. Och George Soros är inte på något sätt något undantag.
Det finns ett klart (men hemligt) samband mellan kommunismen och det globala finanskapitalet, som förklarar mycket av det som har skett och sker i världen idag. Så här sade f.d. medlemmen av USAs kommunistpartis nationella kommitté, Dr. Bella Dodd, till f.d. FBI-agenten och tillika författaren till boken ”The Naked Capitalist”, W. Cleon Skousen under det kalla kriget: ”Jag tror att den kommunistiska konspirationen bara är en del av en mycket större konspiration!”
Hon berättade att hon strax efter Andra Världskriget först blev varse något ”superledarskap” då det amerikanska kommunistpartiet hade svårigheter att få instruktioner från Moskva om flera viktiga saker som krävde omedelbar uppmärksamhet. Hierarkin i det amerikanska kommunistpartiet fick besked om att i alla sådana här brådskande fall alltid kontakta en av tre utsedda personer vid Waldorf Tower. Dr. Todd berättade att varje gång som de fick instruktioner av någon av dessa tre så godkände Moskva alltid detta.
Vad som bekymrade Dr. Dodd var det faktum att ingen av dessa tre kontakter var ryssar och inte heller kommunister. Alla tre var faktiskt extremt rika amerikanska bankkapitalister. Läs ”The Naked Capitalist”. Den är en tunn men väldigt klargörande bok.
GillaGillad av 1 person
@Lars Bern
Ber om ursäkt. Försökte hålla mig till under 300 ord såsom Newsvoice förespråkar. Blandade ihop era standarder. Kan du göra ett undantag och publicera den vore jag tacksam. Skicka annars gärna min kommentar till mig så kan jag korta ner den!
GillaGilla
Jag har den tyvärr inte kvar. Utgick från att du själv sparat en kopia.
GillaGilla
@ Sture
Jag tror du blivit vilseledd av nyliberala och borgerliga PR-konsulter eller är en. Självaste Stalin med sin hårda byråkrati, en byråkrati som krossade Hitlertyskland, var ändå älskad av folket och vald genom ett demokratiskt system, kanske ett av de mer demokratiska som existerat, i vilket folket bestämde vilka som skulle representera dem och handha byråkratin.
Oligarkerna som styr bankerna, fulmedia och korrumperar politikerna och begränsar möjligheterna för nya partier och förhindrar folkomröstning om EU-medlemskapet är inte folkvalda. och de skor sig på ett sådant vis att jag inte skulle bli förvånad om det börjar växa ut en knorr där bak.
Visserligen är Stalinism och fascism, trots denna djupa demokratiska skillnad i sina sociala fundament, symmetriska fenomen. Kapitalismens oligarki svälter de som inte inordnar sig i den kapitalistiska byråkratin, såsom Stalin svälte de som inte inordnade sig i den kommunistiska demokratin. Men kommunismen behöver inte vara så stålhård.
GillaGilla
Jag har skrivit det tidigare att:
Om JÅ vill skapa ett SD för folket och Nationens bästa som Per Albin Hansson så måste JÅ göra som Per Albin Hansson sparka ut sin Hjalmar Branting och inte låta sig medfinansieras av sådana intressen.
Som jag ser det idag så är SD en kontrollerad opposition.
GillaGillad av 1 person
Det krävs en helt annan politik för att komma tillrätta med de problemen. Om man jämför Grekland med Island så ser man med ens två helt olika tillvägagångssätt. Grekland klarar inte att kasta av sig det internationella kapitalets ok. Island lät sig inte luras i fällan när deras iofs privata banker fick stora ekonomiska problem för ett antal år sedan. Islänningarna vägrade att ta upp internationella lån för att rädda sina banker på dekis, de fick helt enkelt gå i putten. På bara några få år var den Isländska ekonomin åter på grön kvist, medan Grekland aldrig kommer ur den ekonomiska kniptången med mindre än att de går ur Euron.
För vår del måste vi starkt begränsa möjligheten att söka asyl här i Sverige, och de som kommit måste underkasta sig nya undersökningar för att fastställa deras rätt att vistas här. Vidare måste alla som begår allvarliga eller upprepade brott ovillkorligen utvisas på livstid efter avtjänat straff. För att vi skall ta kontroll över vår ekonomi på allvar fordras att vi återför Riksbanken under Riksdagens kontroll och RB:s utträde ur oligarkföreningen BIS (Bank of International Settlement) måste ske.
Vi ska med egna medel arbeta oss ur oligarkernas klor på samma sätt som Islänningarna gjort. För att lyckas krävs helt andra tag i Riksdagen och det finns inget parti som kan eller ens vill göra detta. Lite ironiskt börjar nu LO att kräva tillbaka en mycket mer restriktiv migrationspolitik. Kan det bero på sjunkande medlemsantal eller har man vaknat och ser det omöjliga i att värna medlemmarnas intressen genom den hittills förda politiken?
Ja (S) håller på att ta livet av sig självt, i raset tar man med sig de övriga 7 partierna och nationen Sverige.
GillaGillad av 7 personer
Island, en suverän nation med sin egen suveräna valuta, Grekland en nation som givit upp det väsentliga av sin suveränitet till EU/EZ och använder någon annans valuta.
Det är skillnad som natt och dag.
Thorvaldssons senaste utspel verkade vilja mildra den förment åtstramade asylpolitiken. Det är lite skrämmande hur en galen invandringspolitik blivit en helig ko i alla läger.
GillaGilla
Island hamnade på den brittiska terroristlistan när landet inte ville kompensera brittiska kunder.
GillaGilla
Att återföra Riksbanken under Riksdagens kontroll, kan leda till hyperinflation och att Riksbanken ska finansiera de statliga utgifterna. Det finns för många politiska galningar i Riksdagen.
Det som däremot behövs är en omfattande maktdelning (som minskar Riksdagens makt).
GillaGilla
En alldeles för lång kommentar. Gränsen för att jag skall hinna moderera är 2000 tecken, din var mer än dubbla det.
GillaGillad av 1 person
Dessutom har identitetspolitiken, med sina sterkt forstörande och splittrande effekter, fått en stark ställning innom socialdemokratiska parti:
”Nasjonalstatene er den viktigste hindringa mot at korporasjonene kan sikre seg full kontroll over ressursene og markedene. Derfor passer det godt at anti-imperialismen er omtolket til globalisme. Med identitetspolitikken som redskap har dermed korporasjonene lykkes i å få venstrepartiene til å svikte arbeiderklassen og langt på vei også blitt støttespillere for korporasjonenes kamp for å rasere nasjonalstatene.”
http://steigan.no/2016/12/17/hvordan-klarte-identitetspolitikken-a-feste-grepet/
”…their goal is to subvert Western democracies and make it impossible for governments to maintain order or for societies to retain their unique identities and values.”
http://www.jpost.com/Opinion/Our-World-Soross-campaign-of-global-chaos-464770
GillaGillad av 1 person
Detta med höger eller vänster är en kvarleva från Frankrike och har inget med verkligheten att göra. Skalan är en emotionell skala som är vertikal. Och där V/H-skalan snudd på är samma sak emotionellt – dold fientlighet/ fientlighet!!! Vänster är förtäckt fientlighet och höger är öppen fientlighet, men produkten är den samma – ödeläggelse. Konservatism är bevarande och aldrig förstörande, möjligen försvarande men motvilligt. Lär er emotinal scales och skåda igenom all denna hokus pokus vilseledning. Vänster(dold fientlighet) kan aldrig bygga annat än en polisstat, ty ett nationsbygge med glädje som grund kräver konstruktiv entusiasm.
Fixa emotioner fastställer ett fixt agerande.
GillaGillad av 1 person
Bra att du tar upp saken, Åke, för det återknyter till artikeln. De olika skalorna är på olika plan i olika frågor och kan inte nödvändigtvis placeras på den traditionella välfärds/skatte-skalan.
Var vi uppfattar att balansen ligger på de olika skalorna är individuell, men ligger ibland även på en högre nivå än en dålig balanserad kompromiss mellan två opportunistiska skyttegravar.
Ex.1 Internationell kontra nationellt. Den högre nivån är nationell enhet med internationellt bistånd som löser alla de problem som forskare har lösningar på-.
Ex.2 Socialism kontra kapitalistism. Den högre nivån är att via forskning fastställa vad som skapar mest lycka i samhället och följa konsekvenserna av resultatet. Man kan ex. titta på barnadödlighet, mordfrekvens etc. D.v.s. klart mätbara indikatorer på lycka.
Ex. 3 Ekologi kontra Tillväxt. Den högre nivån är att via forskning fastställa vad som skapar ett hållbart samhälle och inom vilka nivåer tillväxt är tillåten och inom vilka områden vi behöver nedväxt och sedan följa resultatet realpolitiskt.
GillaGilla
1. Internationellt bistånd ger enligt forskningen en större fattigdom. Pengar i sig själv kan aldrig skapa något välstånd. Välstånd skapas genom att de knappa resurserna (fysiska resurser av olika slag) används till investeringar i en större produktionsstruktur.
2. Lycka är en icke-mätbar subjektiv faktor. Lycka skapas av kemiska signaler i hjärnan och lycka kan endast uppnås till en viss gräns. I annat fall blir människor maniska (mano-depressiva, mentalt sjuka).
3. Ekonomisk tillväxt och teknologisk utveckling, kan leda till en renare miljö och att knappa resurser inte behöver användas.
Det behöver dock sättas gränser för hur stora utsläppen får vara och låta den teknologiska utvecklingen minska utsläppen. Teknikutveckling är dock resurskrävande liksom investeringar i en miljömässigt bättre produktion. Detta kräver ekonomisk tillväxt (skapandet av mer resurser).
Det är viktigt att exempelvis införa fiskekvoter som har ett ekonomiskt värde. Kvoter som går att sälja vidare. Detta leder till att en ren havsmiljö får ett ekonomiskt värde (skulle kunna leda till privata miljöinvesteringar).
GillaGilla
Martin jag har satt gränsen för kommentarer till 2000 tecken för att ha en chans att hinna moderera. Så korta ner och återkom./red
GillaGilla
Det enda som kan rädda oss är att Trump drar tillbaka allt amerikanskt stöd till Europas försvar.
Socialisterna måste tvingas att försvara vårt Sverige, folket måste se till att så sker innan muslimerna tar över helt.
GillaGillad av 3 personer
Du glömde nämna att islamismen och flyktingströmmarna helt och hållet är avsiktligt planerade av samma oligarki som Trump är en underhuggare till. Utan den oligarkins ingripanden i MÖ sen hundra år hade araberna haft normala och troligen i huvudsak sekulära samhällen idag. Angloamerikanerna har först skapat och spridit kommunismen och därefter byggt upp reaktionär islamism som motpol för att arabvärlden inte skulle liera sig med de röda som Usa också skapade.
GillaGilla
Peter Grafström !
Kan du utveckla på vilket sätt Trump är underhuggare till Soros, Rockefeller och Rotschild? Skillnaden trodde jag var samma som med Kennedy, att presidentkandidaten inte var utplockad, groomed, sponsrad och upplåst av den styrande bakgrundseliten, som t.ex. tydligen Obama och Tony Blair varit. (Mrs Clinton verkar ha aktivt sålt sig till högstbjudande till alla möjliga intressen istället, liknande uppknytning)
Med egen sponsring blev oberoende kandidater farliga eftersom dom inte blivit uppknutna/-köpta. Kennedy sköts ju. Han tog egena initiativ dels mot Federal Reserve ( Gav ut en USA-dollar på eget initiativ som snabbt och ljudlöst blev indragen efter hans död, Krävde inspektion av Israels Dimona kärnbränsle aktiviteter så an Ben Gurion avgick starx efter han fått brevet, samt hans varningstal om de underliggande hemliga krafterna till pressen i N.Y. April 1961 . https://www.youtube.com/watch?v=DuPkTRxmtSU
GillaGilla
Ang Trump som underhuggare likt alla andra som överlever som presidenter. Det är hittills ingenting ovanligt med Trumps politik. Det som avviker är det som hänt innan. Och vad hände i valkampanjen egentligen? Jo republikanerna som efter Bush låg rätt illa till opinionsmässigt segrade stort och dominerar nu totalt.
Dom verkade splittrade och angrep Trump. Så han framstod som motståndare till oligarkin. Men dom vann på det i slutänden. 1913 låtsades oligarkin genom ena halvan av politikerna att dom var emot införandet av FED. Då röstades FED igenom av den andra lurade halvan.
Cia: vi vann inte kalla kriget för att vi var the good guys utan för att vi var bättre pokerspelare, dvs bluffade skickligare. Men jag har inga förutfattade meningar om Trump eller om oligarkin. Den senare är med säkerhet splittrad iom att framtiden är oviss. Så därigenom har underhuggarna ändå justermån.
Soros:typisk underhuggare, inte en chans att den otäckingen skulle ha överlevt så här länge annars.
GillaGilla
Why I Oppose George Soros
https://www.armstrongeconomics.com/international-news/politics/why-do-i-oppose-george-soros/
GillaGillad av 1 person
nu protesterar människor i london och holland .även fn.mot rysslands och
irans agerande i aleppo.
soros kanske skapat dessa protester
i irak använde nato fd barnsoldater från afrika att kriga
i syrien har de nog bytt till sunnimuslimer.isis. som krigar för cia’s räkning.
och med washington post som mediaförvillare.
jag hoppas trump och potin ordnar fred.
GillaGillad av 3 personer
Jag tror det finns många politiker som är emot den förda politiken, problemet för dom är att åsiktskorridoren är så trång, att skulle dom vädra sina synpunkter mobbas dom omedelbart ut.
Kungen och hans nya kläder, är en relevant beskrivning av verkligheten i dag.
Dessutom är många så lojala sitt ”lag”, (likt idrottsvärldens) fans, så man lagför med begreppet, ”Rätt eller Fel”
GillaGillad av 1 person
Apropå politiskt ledarskap – så är det så att pengar = makt – och den makten finns till allt överskuggande del i dags dato hos den finansiella sektorn. Som princip alla politiker ”dansar” efter hur den finansiella sektorn agerar.
Det går ej att lösa problem med samma tänkesätt som skapade problemen. Det är omöjligt.
Så det gäller att tänka annorlunda – ifall problemen i Sverige och världen ej skall förbli ”eviga” . Om hur att tänka annorlunda, avseende nationalekonomin i Sverige, kan se ut här.
GillaGillad av 2 personer
Bra kommentar Josef, håller fullständigt med dig!
Det största problemet är helt klart den ekonomiska terrorn som bedrivs i världen!
Det finns så många faktorer; statsskulderna som måste betalas mer och mer av den breda massan, trots att den ökande skulden är ett resultat av den samhällsdelen som är allra rikast, sociala klyftor, inkomstklyftor, skatteflykt, globalisering, outsourcing, bank-bailouts, riskkapitalinvesteringar, etc, etc, etc.
Ändå läser man här inne om Europas slut, för att muslimerna tar över…fruktansvärt mår jag säga. Siffror är ens bästa vän; andel muslimer i Europa: 4,5%. Andel muslimer i Sverige: 5%. Hur tar de över, rent demografiskt? Hur matematiskt missbildad måste man vara för att kunna tro att 5% ska ta över 95%?
Att däremot 10%, eller kanske till och med 1% ekonomiskt härskar och bestämmer över 90%, respektive 99%, det hör jag allt för lite av.
Men det är så klart delvis också politikernas och överhetens fel. I veckan underkände tyska Bundestag en ekonomisk rapport, som för första gången någonsin vågade att ta upp hur pass de rika egentligen påverkar tysklands politiska beslutsprocesser. Det var något riktigt stort, men tystades ner snabbt av regeringen! Man kan ju då också undrar över om politiken inte låtit gränserna varit öppna så pass länge förra året, så att det kunde uppstå en tillräckligt stor ”flyktingskugga”, som kunde kasta sig över eliternas giriga ljus. Klart att folk fokuserar på utlänningarna då!
GillaGillad av 2 personer
Stora statsskulder beror i grunden på höga offentliga utgifter. Eftersom resurser är knappa leder höga offentliga utgifter alltid till lägre privat konsumtion och till lägre investeringar inom näringslivet. Således till ekonomisk kollaps.
GillaGillad av 1 person
Bra kommentar. Jag befarar att S straffar ut sig för ett bra tag. Din procenträkning får mig att tänka på den historiska analysen som ges Kapitalet av Thomas Piketty som just bekräftar den absurda koncentrationen av kapital på ett fåtal. Ett sådant tillstånd gynnar knappast investeringsviljan i stort. Makhavarna borde bäva för den stundande revolutionen hur den nu tar sig uttryck. Nåja det finns alternativ skissade i slutet av boken.
GillaGilla
Hel rätt Josef. ”Makt korrumperar, absolut makt korrumperar absolut” (lord Acton, tror jag). Einstein sa också, att om alla tänker lika blir det inte mycket tänkt, vilket är tillräckligt väl bevisat över de senaste decennierna. Globalisternas (=Soros etCons’ idé) är just ett ‘lika-tänk’ enligt deras regler + direktiv och det är tacksamt att notera en växande skara fria, intelligenta och förnuftsbaserade tänkare kommer till tals.
Mvh/TJ
GillaGillad av 1 person
Historia: den grekiska militärjuntan på 70-talet olagligföklarade statsskulden, men de var för svaga att stå emot trycket från de ”goda”.
Nutid: Facebook skall censurera ”nyheter” på bloggen, men även där poppar Soros upp: http://www.zerohedge.com/news/2016-12-16/george-soros-funding-facebooks-third-party-fact-checking-organization
GillaGilla
George Soros är vår tids bolsjevik, en klassisk kulturmarxist.
GillaGilla
Grekland har sedan självständigheten 1830 åtskilliga gånger slutat att betala av på statsskulden. Nackdelen är att nya lån i så fall inte kan tas upp och politikerna gillar stora budgetunderskott.
Därför har man varit tvungna att åter betala av på lånen. Men till priset av en allt högre ränta. Således är budgetunderskotten huvudproblemet, vilka kan förbjudas i grundlagen.
GillaGilla
Mer och mer data om Soros syns på netet, så man kan fråga sig om läckorna kommer från hans ”kollegor”, som låter offra honom för att kunna hålla sig i skymundan själva.
De supermäktiga har ju jobbat så hela tiden med ett frontfiguroffer för att själva fortsätta med sin egentliga agenda i det dolda.
GillaGilla
Ja Soros lever nog farligt under Trump-regimen.
GillaGillad av 2 personer
Skrev en kommentar till en artikel på bloggen
det goda landet där jag påpekade sambandet
Soros och den okontrollerade invandringen
till Sverige och Tyskland.
Efter detta inkommer en kommentar lydande:
Den där Soros dyker upp lite här och där.
Vem är han egentligen?
Ridå!
GillaGilla
Det är bra om man kan sin historia, även humanismen måste sätta sina gränser!
Folkomflyttningarna var just en av anledningarna till Romarikets fall byråkratin klarade inte av den och det är det vi ser idag med massinvandringens konsekvenser. Den offentliga verksamheten klarar inte av detta och det ser vi när våra skattefinansierade verksamheter inte levererar samhällskontraktens innehåll som försvaret, polisverksamheten, sjukvården, åldringsvården, LSS (lagen om särskilt stöd), Migrationsverket, FK, AF m.m.
Vad gör då Riksbanken jo trycker stadsobligationer och skuldsätter nationen, för att höja räntan eller höja skatten går bara till en viss gräns innan dagens samhälle brakar samman. Och det är just det som Soros-typerna den AAO vill med Europa – det att erövra Europa inifrån inte som förut genom WW1, den så kallade Ryska revolutionen och WW2 . Soros och AAO vill inte till något pris att Europa ska göra affärer med Putins Ryssland där av anti Putin-propagandan, Soros typerna äger i stort sätt MSM. AAO vill styra över Europa i vanlig ordning, Europa är AAO’s viktigaste geopolitiska område.
Ett av skälen till Brexit kan just vara att London, ett av världens viktigaste finansiella städer, inte vill underordna sig EU:s finansiella regelverk utan istället tjäna pengar på krisen. Något som talar för det är att bolagsskatten har sänkts kraftigt och globalismen förespråkare och dess företag kommer att flytta huvudkontoren till London, McDonalds är just ett sådant exempel.
Vi får väl se utgången nu när Trump kommit till makten.
GillaGilla
Så sant att man behöver få bukt med den ekonomiska terrorn som soros står för. Senaste beslaget är ju Ukraina som soros snuvade från de ryska oligarkerna. Att han använder amerikansk militär i sina affärer hoppas vi nu att Trump stoppar. Hans planer om att underminera västeuropa måste också stoppas. Vi behöver ledare som kan plocka av soros de verktyg han använder för att expandera sin makt.
GillaGilla
Soros m.fl äger ju The Military Industrial Complex och är därmed USA:s enda riktiga regering ,dock en regering som inte är vald av folket men det fattar inte valboskapen i stort, även om fler och fler sätter ihop sammanhangen.Det är därför jag antar att vi närmar oss en gigantiskt falseflag av nåt slag, i snabbt takt. Bildt, Reinfeldt och Göran P t.ex får nog tillgång till nån fristad när det är dax.Vi andra inklusive Löfven får nog bara titta på när Tsunamin slår in.
GillaGilla
Bekräftande `lök på laxen` :
http://ledarsidorna.se/2016/12/svensk-arbetsmarknad-nasta-station-trasproletariatet/
https://www.armstrongeconomics.com/international-news/politics/why-do-i-oppose-george-soros/
https://www.armstrongeconomics.com/international-news/europes-current-economy/europe-starting-to-break-apart/
GillaGilla
Vad har George Soros att vinna på sina ”smidda ränker”?
Han är ju så pass gammal att han inte kommer att få skörda det han sått.
Förresten så är ju hela oliarketablissemanget så gamla att inga av dessa får uppleva NWO.
Följdfrågan blir: Vilka står i kulisserna för att axla deras mantel?
Bilderberggruppen? CFR? Romklubben?
Om inte dessa, vilka kommer att orkestrera dessa tre grupperingar?
GillaGilla
Bakom NWO står främst två oerhört förmögna familjeimperier – Rothschild och Rockefeller. De lever dessvärre vidare och fortsätter sin maktutövning.
GillaGillad av 1 person
Skulle man kunna anta, att de grupperingar jag nämnde, är de två förmögnaste familjernas förlängda armar, och om så är fallet, finns det konkreta bevis över att det förhåller sig så?
GillaGilla
Låglönejobben kommer
http://ledarsidorna.se/2016/12/svensk-arbetsmarknad-nasta-station-trasproletariatet/
”Staten kommer inte kunna långsiktigt kompensera kommunerna för ökade kostnader samtidigt som ingen regering kommer stifta lagar som tvingar arbetsgivare till att anställa folk som de inte vill ha eller har behov av.
Inte heller kommer det finnas ett långsiktigt utrymme för staten, oavsett regering, att subventionera RUT-jobb i tillräcklig omfattning. Detta kommer ofrånkomligen leda fram till någon form av låglönejobb. Jobb där arbetsgivarna kommer sätta lönerna.”
”Samtidigt ser vi hur yrkeskunniga byggnadsarbetare från Ukraina, Polen och baltstaterna till och med konkurrerar ut svartjobben genom sina F-skattesedlar från hemländerna. Inte ens svarta jobb finns längre i den omfattning som krävs.”
”Medelklassen kommer med stor sannolikhet inte acceptera ett samhällskontrakt där de får tillbaka mindre och mindre men betalar mer och mer.”
GillaGillad av 1 person
Precis vad statsministern utlovade i sitt förstamajtal. Här några kommentarer om det talet:
https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2014/09/17/socialdemokraterna-gor-en-tysk-bajshylla-i-diagrammet-en-titt-pa-stefan-lofven/
GillaGilla
Hatet mot sanningssägare
Johan Westerholm skriver:
”Hatet, och misskrediteringen, har gått över alla kända gränser och vad som smärtar mig är att inte bara att familjemedlemmar vänt mig ryggen utan även vänner. Men mest av allt när det kommit till min kännedom att professionella partners gått miste om uppdrag för att de i olika sammanhang associeras med mig och redaktionsmedlemmar som Ann Heberlein.”
”I detta har regeringen, arbetarrörelsen, Public Service, familjerna Bonnier och Hjörne samt Shibstedt Media Group ett explicit och tungt ansvar. Det är de som förväntas gå före och slå an tonen. Men, i mina mörkaste stunder tror jag faktiskt med facit i hand, att det är precis det de gör. Att dessa är mycket väl medvetna, kanske till och med pådrivande, i vad som sker.”
http://ledarsidorna.se/2016/12/media-drev-och-agaransvar-his-masters-voice/
GillaGilla
Reblogga detta på Ladycobra's Blog och kommenterade:
Mycket bra skrivet! Läs detta!
GillaGilla
Vad angår oss Polens affärer? Eller övriga centrala Europas, för den delen. (Prag ligger väster om Stockholm)
Den totala fokus på väst lämnar svensk media och allmänhet blind och okunnig på händelserna där. Östblock, typ.
Men finns det något hopp för Europas kultur, så är det där vi får söka. Mångutskällda herrar som Vaclav Klaus eller Viktor Orban visar en klarsyn hos politiker som vi får bara avundas.
GillaGilla
Jovisst har Lars Bern rätt i sin analys ovan. Men tyvärr kommer vi inte mycket längre än så här, i våra försök att begripa vad som har hänt och det i mer än i 125 år samt det som fortsätter att hända nu, in i vår samtid.
Anledningen till detta ”tvärstopp” finns i de blogg-regler som Lars Bern har satt upp, förmodligen i en naiv tro att vara anständig och korrekt. Så utan klarspråk om vissa ”obehagliga” fakta, som L B inte tillåter att de yttras, eftersom han inte ”tror på det”, enligt egen utsaga. Något som väl är hans rättighet, vad jag förstår.
Så jag säger som polisen plägar säga: ”Fortsätt vidare, gott folk, här finns inget mer att se”!
GillaGilla
Ja det är så att jag tar inte in rasistiska förklaringsmodeller, det förstör nämligen varje sansad debatt.
GillaGilla
Det finns många pragmatiska anledningar att undvika den diskursen. Tex drar man på sig onödiga attacker.
De viktigaste aspekterna går att diskutera i de termer Lars föredrar. De som vill kan lätt söka info i frågan. Tids nog kanske det behövs och kan diskuteras utan onödiga kostnader.
GillaGilla
Det finns studier som pekar på att det behövs kvalificerad arbetskraft och några enkla jobb kommer det inte finnas behov av. Att bereda sig på detta är i högsta grad ett politiskt ansvar. Dessa har funnits ute nu i några år men debatten är märkligt tyst från politiskt håll.
Klicka för att komma åt varannat-jobb-automatiseras.pdf
Klicka för att komma åt SOU-2015_28_Webb.pdf
GillaGilla
Socialdemokrati är självmord likt alla Karl Marx utopiska läror. 200 miljoner mördade människor under kommunismen är ganska övertygande. Kommunisten mördar och plundrar genom revolution. Socialdemokratin använder istället sitt gift för att sakta döda sitt offer sakta men säkert. Tragiskt nog finns det människor som än idag ser tillbaka med nostalgi och längtan till detta mörka kapitel i mänsklighetens historia.
GillaGillad av 1 person
Ja kommunismen mördade många fler än nazismen för att inte tala om islamismen.
GillaGilla
Vi får hoppas att vi lär av dom misstag som gjorts och förhoppningsvis inte upprepar dom igen.
GillaGilla
Jag tror ryssarna tycker att Hitlers framfart mördade rätt många Lars och siffror om hur många som avrättades under Stalin lär röra sig om 800 tusen.
Det cirkulerar felaktiga siffror bla från Solzjenitsyn även om det inte är avsiktligt. Svälten pga interventions-kriget av tjugo nationer har avbildats i västpropagandan som om den härrörde från 30-talets Ukraina. Svälten då i Ukraina i sin tur bör även ses mot bakgrund att angloamerika krävde betalning med spannmål och nekade ta emot betalning i guld. Ryssarna kunde förstås avstått från import av viktig utrustning till industrin men Stalin räknade 1930 med att bli anfallen om 10 år och det visade ju sig stämma rätt bra så hade dom avstått hade dom kanske gjort långt större förluster. Eftersom kommunismen till hundra procent påtvingades Ryssland av angloamerikanerna så fanns rikligt med verkliga förrädare/orosandar som sökte provocera fram utrikespolitiska äventyrligheter. Avrättningarna var emellertid alltför godtyckliga så det går inte att försvara. Men det handlade i viss mån om verkliga hot.
GillaGilla
Hade varit bra att inte jämföra socialdemokrati med kommunism, då det är två mycket olika ideologier. Socialdemokratin har gjort mycket bra för diverse länder! Kommunism har aldrig gjort något bra för någon.
GillaGilla
Skillnaden mellan kommunismen och social demokratin är att under det kommunistiska styret lyckades man aldrig övertyga befolkningen annat än genom våld och förtryck. Socialdemokratin har använt en annan taktik man har genom propaganda och diverse statliga omfördelnings program gett sken av att vara den goda allsmäktiga pappa staten och på så sätt lyckats göra sig oumbärlig i mångas ögon. Men i grund och botten är det exakt samma lära dessa Utopiska teorier som Karl Marx har skapat har varit grund till så mycket lidande och att det finns dom som fortfarande vill tro på dessa idéer är för mig svårt att förstå.
GillaGillad av 1 person
Sedan tycker jag att det, som vanlig, är lite underhållande att så pass många relaterar vår ekonomiska realitet till socialism, kommunism och till och med bolsjevism. Klassiskt nyliberal retorik att skylla allt och alla på en världsomfattande kommunistisk konspiration (glöm bara inte judarna i det hela!).
Ni har rätt med påståendet att kommunism och kapitalism kan ha gemensamma nämnare, nämligen staten. Statskapitalism kan leda till och har ledd till kommunistiska diktaturer. Därför förespråkar till exempel jag en förnuftig socialdemokrati, som kan förena statlig kontroll och den självständiga marknadskraften- och ekonomin.
Det vi ser nu, och har sett sedan 80-talet, är en klassisk /nyklassisk liberalism som har i stort sätt frångått den statliga kontrollen- och makten. Bästa tecknet är det följande: i kapitalismen så är det enbart stora och mäktiga företagare som är rika, medelklassen mår sådär, den klarar sig alltid, men inte mycket mer, den lägre klassen mår allt sämre och växer saktar men säkert. I kommunismen är staten rik och alla andra är fattiga! Till detta kommer en helt korkad planekonomi som efter en tid också förstör statens rikedom= systemkollaps.
Vår nyliberala och hyperkapitalistiska världsordning hoppar från kris till kris men har utvecklat konsten att aldrig dö. De rika blir allt rikare och staten skuldsätter sig alltmer för att, på något sätt, försöka upprätthålla samhället. Detta har absolut ingenting med klassisk kommunism eller socialism att göra. Varken har det med fascism eller nationalism att göra. Det är en helt ny politisk världsordning som sakna skala!!!
Men, och där kan man absolut hänvisa till Marx, ur denna jord växer det alltid fram höger- och vänsterextrema krafter som sedan tar det hela i en klassisk höger- eller vänsterriktning. Det är precis det steget vi genomgår just nu.
GillaGilla
Den förnuftiga socialdemokratin tog slut 1968 och det finns idag inga förutsättningar för en replay.
GillaGillad av 1 person
Björn,
det håller jag nog tyvärr med om! Men ideologin i sig är, enligt mig, en grymt bra modell för våra samhällen! Det har vi ju också sett verkställas i både 50,-60,-och en bit in på 70-talet.
GillaGilla
Man kan onekligen fråga sig hur inkompetenta ansvariga politiker egentligen får bli :
https://sv.gatestoneinstitute.org/9580/frankrike-bryts-ned
GillaGilla
Om man härleder ordet demo- utifrån latin får det kanske en passande definition på socialdemokrati. Skulle då troligen betyda sammankomst för nedmontering av folkligt styre.
GillaGilla
”För mig är det obegripligt att det inte finns en enda person i ledningen för Socialdemokraterna och LO som ser det dödliga hotet mot deras egen rörelse.”
Dom är nog rätt säkra på att det finns en lönsam karriär för skenopposition.
GillaGilla
Måste arga socialdemokraten spamma ned alla trådar? Går det på något vis att få ett stopp på hans verbala smörja? Kan man få be om lite moderering igen annars mycket intressant och bra debatt!
GillaGilla
Det var det värsta 🙂
Vadå spamma ned alla trådar!? Bara för att jag kommentera rlite här och var…det är väl meningen med ett diskussionsforum?
Rätta mig om jag har fel Lars.
GillaGilla
Du gör en bra insats på den här bloggen – so far!
GillaGilla
Tack Lars,
också tack för alla dina inlägg. Din är faktiskt den enda politiska bloggen jag läser här på nätet. Den håller hög klass, är saklig och baseras på vetenskapliga argumentationer! Något som är sälsynt på nätet!
GillaGilla
Du trakasserar helt enkelt och om om Lars inte ser det så lär han se det längre fram!Tapp på att folk går in för du bråkar för mycket!
GillaGilla
NEJ. det är absolut inte meningen med att kalla det att kommentera utan det är ren trakasseri av andras inlägg. Se bara hur du själv gapar på andras inlägg om källor och sen har du absolut inga källor själv i din statistik du bevisar. BUUUUH. FJÄSK för de du ser upp till ….buhhhh.
GillaGilla
Får inte detta ett slut med dina bråk så är denna bloggen absolut inge för mig.
GillaGilla
Så du berömmer pompöspetter, Lars? då måste en tacka för sig. Har verkligen gillat dig men tänk till vad du går på, ser mönstret och var rädd om dig vad du tar till dig. Många männsiskor spelar ett spel och det handlar bara om fördelar för dem själva. Ha” det så gott du är en mkt go* farbror
GillaGilla
4 kommentarer på det…tråkigt om du anser det vara trakasseri, för det ska det inte vara. det är helt enkelt kritiska kommentarer jag ger på det jag anser vara annorlunda. Kan säkert låta lite hårt ibland, men jag har svårt att skriva snällt när det gäller rasism, hat, generaliseringar eller dylikt.
Å andra sidan vet jag säkert inte ett skit om någonting, så det gäller att inte ta an sig diverse kommentarer…alla får yttra sig, alla får kritiserar, vem som har rätt vet tyvärr inte jag, det får helt enkelt stå kvar i detta virtuella rum! Men kan man inte ta lite kritik blir det svårt med debatter, på nätet och ute i det riktiga livet.
Hade gärna vetat vilken ”fördel” jag får av detta…det lät lite roligt faktiskt 🙂 Enda jag kan se är att jag får andra insynsvinklar på mitt tänkande, men då främst från Lars’ och en del andra kommentarers håll! Hittade förresten din bok Chill Out här på universitetsbiblioteket där jag jobbar Lars, det får bli ett lån över julledigheten 🙂
GillaGilla
Min och Maggie Thauerskölds bok.
GillaGilla
Ingår detta i socialdemokraternas självmorsförsök? http://kurera.se/regeringen-chockhojer-ansokningsavgift-for-naturlakemedel/. Eller försöker man bara försämra hälsan för dem som sköter sin hälsovård hellre än att gynna läkemedelsindustrins rika personer?
GillaGilla
Jag är van vid att tala med människor med olika åsikter utan att hålla med om allt. Det gjorde jag inte heller när jag läste. Jag läser både Pålman och Arga Socialdemokraten, men kommenterar inte alltid. Vi måste ha yttrandefrihet här. Den saknas ju i MSM. Det man inte vill läsa kan man strunta i, det fungerar varje gång. Så gör man i många länder. Det är topic som är viktigt, inte kommentatorerna. Åsikter kan bara ändras med bra underlag.
Jag rättade en gång Arga Socialdemokraten om östra Tyskland och han höll med. Pålman har jag också talat med utan problem.
Till Arga Socialdemokraten. Du kanske vet vad lastbilschaufförer kallar Man. Must aus Nurnberg (lite felstavat).
Till Pålman. Kämpa på och fortsätt kommentera.
GillaGilla
Helt rätt fiskargubben!
Nej, det vet jag inte vad det är för något!?
GillaGilla
Det finns olika tyska språkvarianter och jag är inte expert. Den danska chaufför jag talade med menade att Man var skräp från Nurnberg (han talade tyska). Nu uttrycker jag mig nog mycket artigt när jag översätter. Jag har bara hans ord muntligt och kanske stavar fel. Must eller Musst oder was. Kanske det var slang.
Jag räknar minst fem språkvarianter och många dialekter, t.ex Luxembourgish. Det hade jag ingen aning om när jag med stort besvär lärde mig högtyska.
GillaGilla
Tjena,
ok, skräp är annars Mist på tyska, men ordspråket säger mig som sagt inget, jag är från Berlin och vi är lite som Stockholmare (fast inte lika mycket stekare;)), vi bryr oss inte så mycket om resten av landet och vet inte heller mycket om det! 🙂
Ja, där säger du nåt…finns tyska dialekter som t o m jag som tysk inte förstår…i nordligaste delen av tyskland, vid den danska gränsen, snackar folk nån slags tyska som låter dansk…:) blir väldigt rörigt. riktigt djupt bayrisch är också ett helvete att förstå 🙂
GillaGilla
Fiskargubben,
nu har jag kollat upp och förstår! Mist aus Nürnberg syftar alltså på bildelsproducenten MAN, som främst tillverkar delar för lastbilar! Ett riktigt dåligt skämt 😉
GillaGilla
Tack för ditt svar. Nu vet jag att jag stavade fel. Jag är säkert ursäktad eftersom jag inte såg ordet i tryck och inte är tysk. Chauffören klagade på lastbilen Man. Det var lastbilschaufförernas interna skämt.
Det tyska språket är inte ett enda. Det upptäckte jag i Österrike. Det borde den svenska skolan ha lärt oss.
Vad gäller socialdemokratin är den i vånda. Vi har inte längre en Willy Brandt. Palme hade jag svårt med, men han försökte åtminstone rädda Europa från kärnvapnen. Den nuvarande invandringen kan socialdemokraterna inte hantera. Det är detta som några kommentatorer håller emot socialdemokraterna. Vi behöver se problemen.
GillaGilla