I de första avsnitten har jag berört de idag tre största pågående skadorna på vår miljö räknat i människoliv som går till spillo eller skadas. Miljödebatten handlar sällan om detta, utan vi väljer nästan alltid att rikta in oss på framtida befarade hot mot miljön, långt innan dessa ens orsakat att ett enda människoliv gått tillspillo. Debatten domineras av mer eller mindre välgrundade larm om förväntade miljökatastrofer. Jag skall senare återkomma till varför det är så.
Men även den mest hotfulla möjliga framtida globala miljökatastrofen undviker vi av någon outgrundlig anledning att ha med i beräkningen. Det jag tänker på är den stora geologiska katastrofen som vi vet kommer att inträffa inom en överskådlig framtid. Det högst påtagliga hotet från denna typ av miljökatastrofer förskjuts i tron att de är så sällsynta att vi kan tänka bort dem. Det är en mycket riskabel och oansvarig strategi.
Det stora vulkanutbrottet
Varför väller fontäner av lava plötsligt fram ur några av världens farligaste vulkaner och varför har så många tidigare sovande vulkaner plötsligt vaknat till liv? Vi kan läsa i tidningarna om att Siciliens kända vulkan Etna vaknat till liv. Etna är inte ensamt utan har sällskap av ytterligare 35 vulkaner som fått eller just haft utbrott. Ytterligare ett dussintal visar tecken på kommande utbrott. Så frågan är vad det är som orsakar detta plötsliga och olycksbådande uppsving i den vulkaniska aktiviteten runt vår jord? Vad är det som händer på insidan av jorden just nu?
Allt tyder på att risken för ett riktigt stort vulkanutbrott just nu är ovanligt hög.
En av förklaringarna till att mänskligheten kunnat utvecklas så framgångsrikt under de senaste två hundra åren är att vi levt i en sannolikt onormalt lång lugn geologisk tid. Det normala tidigare i historien har varit att utvecklingen sådär vart hundrade år abrupt avbrutits av år med missväxt, svält och åtföljande farsoter som orsakats av just stora vulkanutbrott någonstans på jorden.
Senast vi hade en geologisk händelse med globala katastrofala konsekvenser var år 1815 då den indonesiska vulkanen Tambora hade ett utbrott. Vad som händer vid så stora vulkanutbrott är att bl.a. stora mängder svaveldioxid kastas upp i stratosfären och lägger en dimma runt hela jorden som skärmar av solens strålning. Tamboras utbrott orsakade en global klimatkatastrof som benämns vulkanvinter. År 1816 efter eruptionen kallades Året Utan Sommar beroende på den effekt det hade på vädret i Nordamerika och Europa. Skördar slog fel och boskap dog på stora delar av Nordkalotten, vilket resulterade i den värsta svälten under de senaste tvåhundra åren.
Det senaste vulkanutbrottet med globala effekter var Pina Tubo år 1991 som var mindre än en tiondel i storlek jämfört med Tambora. Det utbrottet sänkte jordens medeltemperatur med 0,5 grader C under ett år.
Flera av jordens supervulkaner visar ökande aktivitet varför vi måste räkna med ovanligt stor risk för ett utbrott minst i Tamboras storlek inom en nära framtid. Historiskt har ökande vulkanaktivitet sammanfallit med låg solaktivitet som är det vi nu är på väg in i. Det kommer att utlösa missväxt i hela världen och boskap och vilda djur kommer att duka under. En sådan händelse i en värld med snart 8 miljarder människor kommer att orsaka världshistoriens värsta hungerkatastrof. Ju längre norr ut på Nordkalotten ju värre kommer den att slå. Arktiska länder som Sverige kommer att bli värst drabbade.
Sveriges globalistiska politik har lett till att vi för vår livsmedelsförsörjning allt mer förlitar oss på att alltid kunna köpa mat på världsmarknaden. Vid global missväxt kommer detta inte att vara möjligt. Migrantkrisen i Europa visar tydligt att vi inte kan förvänta oss en solidarisk fördelning av livsmedel inom EU. När det är kris tänker alla på sig själva i första hand. Samtidigt kommer vårt snart avvecklade jordbruk inte att kunna föda mer än en bråkdel av landets innevånare. Under Andra Världskriget hade landet beredskapslager av livsmedel som hjälpligt skulle kunna hålla innevånarna vid liv i händelse av avspärrning. Självklart innebar sådan beredskap även en beredskap inför åtminstone ett år av missväxt. Den beredskapen är idag helt avvecklad och även det svenska jordbruket är på väg att avvecklas i EU-globalismens anda.
När det stora vulkanutbrottet inträffar kommer sannolikt miljontals människor att svälta ihjäl i Sverige och vi kommer att få farsoter och hungerkravaller. Dagens svenska politiska elit struntar fullständigt i detta vårt utan konkurrens största miljöhot. Den ansvarslösa ohållbara politiken blir ännu mer iögonenfallande då våra politiker samtidigt öppnat gränserna för ytterligare hundratusentals människor som inte kan försörjas med annat än import. Vår sårbarhet ökar för varje ny medborgare. När vår förre statsminister var ute och flög över våra skogar och såg ett obegränsat utrymme för fler människor, visade han en fullkomlig historielöshet som måste bero på brister i hans bildning. Han borde frågat sig varför dessa breddgrader på jorden alltid varit glest befolkade och att vi ett flertal gånger i historien drabbats av svältkatastrofer.
Det som kallas hållbarhetspolitik är idag totalt fixerad på klimatpolitiken. Vi lägger fullständigt ofattbara belopp på symbolåtgärder som saknar all betydelse för ett befarat framtida klimatproblem. De små minskningar av våra utsläpp per år som fortfarande är möjliga äts upp av ökande utsläpp i Kina och Indien på några veckor.
Glöm inte bort vilka som bar ansvaret när hungerkatastrofen kommer – för det gör den.
Det fanns en anledning till att sinnessjukhus fanns förr. Var finns alla patienterna idag?
Guess no more.. EU-Parlamentet, Fackföreningarna O.s.v.
GillaGillad av 3 personer
Ett lite lustigt sammanträffande i det sammanhanget är att på den adress där idag Rosenbad ligger, låg tidigare Stockholm Läns Idiotanstalt.
En händelse som ser ut som en tanke.
GillaGillad av 1 person
Jag tror att den fortfarande ligger där.
GillaGillad av 1 person
På vad, grundar du uppfattningen att Fackföreningarna skulle bestå av sinnessjuka mentalpatienter.
Ett väl magstarkt påhopp där på ett mycket stort antal människor.
GillaGilla
Till Roger Ahlsells försvar går det att hårdraga detta. Nils Lundgren, en välutbildad nationalekonom, som startade aprillistan, förklarar att politiker är valda av folket och borde ställas till svars om dom inte utför sitt uppdrag. Han har uppmärksammat att under sina 5 år i Bryssel, har politiker oftast blivit omvända, liksom folk som besökte Führerhauptquartier blev! Han säger att det är en mänsklig universiell egenhet som måste kontrolleras om vi skall ha kvar vår demokrati!
http://henrikalexandersson.blogspot.com/2017/03/lundgren-om-makteliten.html?spref=fb
GillaGilla
Alla som missbrukar sin maktposition, måste kunna ställa till svars för sina missgärningar, vad jag inte gillar är att idiotförklara alla förtroendevalda (skyddsombud,försäkringsrådgivare, studieorganisatörer, yrkesombud m.fl) som kämpar för sina arbetskamraters väl och ve, ute på arbetsplatserna.
Facket består till 100%, av sina medlemmar.
GillaGilla
Man förtjänas dömas efter vad man åstadkommit. Därav.
GillaGilla
Reblogga detta på bjornwiklund och kommenterade:
Jaa nog skulle det vara bättre att utveckla matproduktion, odla, inom Sverige än att låta våra pengar flöda iväg till helt onödigt dyr vind-el
GillaGilla
Om tokstollarna inte lyssnar på vetenskapens bevis eller ens den historia vi känner till så kanske de lyssnar på religionen? http://runeberg.org/bibeln/01_41.html
Det slår mig plötsligt att nedmonteringen av vår beredskap är tänkt att just leda till massdöd vid nästa stora vulkanutbrott? Det skulle absolut förklara de makabra besluten att sänka beredskapen istället för att höja den upp mot 7 års lager kapacitet.
GillaGillad av 1 person
Ur denna synvinkel borde Lars Bern få de finaste kläder av linne, en guldkedja med emblem och en sigillring på sitt finger! Med makt och myndighet att att samla in födoämnen, förbereda in tåliga djurbesättningar etc inför de sju svåra år som är föreståndande 🙂 Men på allvar 😦 Våra myndigheter är ytters naiva! Vid en kris kommer de tuffa invandraregängen med vapen i hand att ta för sig! Naturligtvis! Det är en vetenskaplig naturens lag!
GillaGilla
Våra myndigheter, I synnerhet Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, måste vakna nu, när solen går in i en sovande fas.
Så här skriver MSM om deras uppgift: MSB, är en statlig myndighet med uppgift att utveckla samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser.
Visa då detta i handling skriver jag.
Nedanstående information har den amerikanska regeringen fått i juni 2016.
Press Release June 6, 2016
Federal and State Leaders Warned to Prepare for Catastrophic Earthquakes and Volcanoes
The International Earthquake and Volcano Prediction Center (IEVPC), announces today that the United States government has received its final warnings about heavy infrastructure damage, and loss of life predicted from catastrophic earthquakes and volcanic eruptions in the immediate future.
Based on extensive climate change and seismic research conducted since 2010, by leading scientists and researchers in both fields, the IEVPC has just issued its last warnings to the US government and governors of the states affected, to begin immediate preparations for the worst series of earthquakes and volcanic eruptions the US has seen in the last 200 to 350 years.
…
Years of research have shown without question that declines in solar activity are strongly correlated with the planet’s worst earthquakes and volcanic eruptions. Now that the next decline or ‘solar hibernation’ has begun, we will face significant risks to our people beginning as early as next year and lasting for at least twenty years.
…
All leaders worldwide need to take heed of the challenging and potentially dangerous period we are entering, and prepare their nations and their people accordingly.”
http://www.ievpc.org/id67.html
GillaGilla
Den där myndigheten hånar till och med människor i Sverige som på egen hand bygger upp sitt eget katastroflager.
GillaGilla
Det måste MSB inte alls det! Beviset för att din första mening är en lögn, är faktumet att MSB inte vaknar. Du ”önskar” kanske att de gjorde det, men så skriv det då istället för att sprida falsk propaganda om att allting blir bra nu.
Ur Sydsvenska Bilbrandsbladet tidigare i år:
http://www.sydsvenskan.se/2017-02-06/lund-ska-ater-rusta-for-krig
Det är uppenbart att svenska staten förbereder folkmord i Sverige.
GillaGilla
Inträffar detta vilket är högst troligt är det ute med svenska folket som nu på många håll tycks ha förlorat all tåga och kunskap. De flesta kommer nog att titta i sina mobiler för att leta efter mat. Är man född i mitten av 1930-talet och upplevt krigsåren med ransoneringskort och mat licenser så tror jag att inte ens våra politiker har förstånd eller kunskap att organisera livsmedelsförsörjningen. Sveriges jordbruksareal är i dag mindre än Litauens.
Han som flög över Sverige var ju inte Nils Holgersson utan en flinande politiker från Täby. Hans bok reas nu på ICA:s bokrea och dessutom med rabatt den boken duger inte ens till bokbål som skulle kunna värma alla som han trodde skulle få plats i vårt glest befolkade land.
GillaGilla
År 1935 fanns det ungefär 6,25 miljoner människor i Sverige. Sverige kan om allt klaffar försörja cirka 7 miljoner människor på egen hand. Idag klaffar inte allt och vi kan försörja 3,0-3,5 miljoner människor på egen hand. Det minskar dessutom hela tiden.
Hur stora lager kunde vi ha byggt upp med 73 miljarder kronor som invandringen kostade förra året – 2016?
Hur stora lager skulle kunna byggas upp med den överskjutande behållning som bilismen betalar varje år, som betalar dubbelt så mycket i skatter som underhåll och byggande av vägar och broar i Sverige kostar varje år?
GillaGilla
I detta landet skrattar man åt dom. Det gör man inte i Nordamerika. De som kallas survivalister, eller preppers. Deras motto är att civilisationens kollaps är inte längre bort än tre mål mat.
GillaGilla
Spot on igen, Lars
GillaGilla
Våra erbarmligt korrupta politiker vägrar att inför sig själva erkänna att dom aldrig kommer att utsättas för en livsmedelsbrist som även kommer att drabba dem själva. Deras enda hunger tillfredställer de med MAKT. Det är sjukligt!
GillaGilla
I detta sammanhang, kan man påpeka att Schweiz fortfarande bryr sig om sina medborgares möjligheter att överleva olika kriser. Detta gäller inte minst tillgången på mat. Man har väldigt höga tullar på mat och håller ett stort eget jordbruk vid liv.
Mina barn har gått i vanlig skola i Schweiz och under mellanstadiet var det mycket fokus på beredskapspolitik. De satte sig in i saker som potatisodling och hur man föder upp kycklingar i liten skala. Det är nästan otroligt vilka detaljerade planer det finns för allt. Schweiz skulle kunna stänga gränsen helt när som helst och överleva, även om självklart standarden skulle falla. Men ingen skulle svälta eller frysa.
Så kan det se ut i ett högerextremt land där folket får bestämma…….
GillaGilla
Det är inget högerextremt land…
1 seat for the Christian Democratic People’s Party (CVP/PDC),
2 seats for the Free Democratic Party (FDP/PRD),
2 seats for the Social Democratic Party (SPS/PSS),
2 seats for the Swiss People’s Party (SVP/UDC).
….men de är ett mer direktdemokratiskt land vilket innebär att folket deltar mer i politikens diskurs och utformning.
I Sverige har vi för lite direktdemokrati anser jag. Schweizare anser ibland att de har för mycket, men när jag berättar om Sverige så ändrar de sig ofta kvickt och menar att det nog ändå är värt lite extra arbete med de extra folkomröstningarna än att ha en korrumperad politikeradel som styr käpprätt åt helvete.
GillaGillad av 1 person
”Det är inget högerextremt land…”
Om man utgår från gängse terminologi i Sverige, är Schweiz MINST högerextremt. Många av kampanjerna här skulle nog beskrivas i ännu grövre ordalag, om svensk media rapporterade om dem.
Vidare får det största partiet, SVP, SD att framstå som ytterst försynt. Här pratar man nämligen klarspråk!
En intressant observation är att SVP historiskt motsvarar C i Sverige, dvs, de var bondepartiet. Men här fokuserade de tidigt på problemen med invandring. Tänk om C hade lyssnat på Sven-Olle i Sjöbo, istället för att utesluta honom! I princip var det ungefär det som hände i Schweiz. Dessutom gillade Sven-Olle folkomröstningar….
”I Sverige har vi för lite direktdemokrati anser jag. Schweizare anser ibland att de har för mycket”
Nja, de som vill ha färre folkomröstningar är främst de som vill vara en del av en politikerelit. Som det är nu, går det inte att leva på att vara politiker här. Självklart vill många av de som är aktiva i olika partier ändra på detta! Men bland befolkningen i stort upplever jag inget motstånd mot folkomröstningar. Väldigt få vill lämna över makt till heltidspolitiker.
Slutligen är självklart Schweiz inte extremt på något sätt, utan det är Sverige som fullständigt har spårat ut.
GillaGillad av 1 person
En rysk (tror jag det var) forskade påstår att sju av de senaste 400 årens nio stora vulkanutbrott/jordbävningar har inträffat under tider av mycket låg solaktivitet. Han hävdar ännu inte om det finns något orsakssamband men att det skulle kunna finnas sådana. Solaktiviteten håller nu på att minska så – som Lars Bern skriver – kan det ta en ände inte bara med förskräckelse utan med ett fruktansvärt lidande och död. Men de som sitter i regering, riksdag och dn-hus anser sig förstås skyddade så de bryr sig inte.
GillaGilla
Med dagens Vasalopp i åtanke, kräver jag att alla deltagare i skidkapplöpningen i Dalarna måste erlägga en avgift om 500 SEK (en krona för varje år som gått, alltså, plus 4:- i oms) sedan första Vasaloppet genomfördes av Gustav Eriksson, f. 1496 inom Vasaätten. Avgiften skall betraktas som en utsläppsrättighet av koldioxid, som endast gäller just idag, för att i någon mån kompensera för den utökade CO2-mängden, som de hårt stånkande skidlöparna tillför atmosfären utmed fädrens spår. Inte mer än rimligt, i tider som dessa!
Totalt beräknas utsläppsrättigheterna inbringa 5 miljoner kronor. Inbetalning sker snarast till mitt personkonto, som kan erhållas via Upplysningsverket.
(This message was brought to you by the ”Clinton Global Foundation Project”, u.p.a.).
GillaGilla
NU BÖRJAR TILL OCH MED GAMMELMEDIA I UK ATT VARNA OM ISTIDEN
OCH VÅLDSAMMA JORBÄVNINGAR.
MEN I SVERIGE ÄR DET TYST.
Pierce Corbyn som citeras nedan, är en astrofysiker som har drivit gäck med brittiska vädertjänsten Meth Office och deras usla prognoser.
Pierce har utvecklat en egen teknik för att förutse kommande väder mycket långt i förväg.
Samma teknik använder han för att förutse jordbävningar. Det handlar bland annat om solen, månen och jordens placeringar gentemot varandra. Plus Venus.
…
“This strong association between eruption timing and the solar minimum is statistically significant to a confidence level of 96.7 per cent.”
…
Solar expert Piers Corbyn of forecasting group WeatherAction warned the Earth faces another mini ice age with potentially devastating consequences.
He said: “We are now in a decline of solar activity and are on course for a very quiet period.
“This can cause a shift in the jet stream making it move further south and as a result it turns very cold in temperate latitudes including Europe, Britain and North America.
“We are anticipating temperatures to drop leading to ocean water freezing and ice drifts washing up around the coasts in Europe – we expect the next mini ice age.”
He said the link between huge changes in solar activity and earthquakes is down to a reduction in the strength of magnetic fields around the Earth.
He explained fewer solar flares associated with a minimum period reduce the magnetic pull over the surface of the Earth.
This stops all movement of tectonic plates, even the frequent harmless shifts which go unnoticed, allowing huge pressure to build up underneath the Earths crust.
The result, Mr Corbyn said, is much like a pressure cooker with any slightest movement triggering a massive earthquake.
http://www.express.co.uk/news/science/729767/Ice-age-prediction-sun-hibernates-global-cooling-climate-change
GillaGillad av 1 person
Intressant. Om det skulle ske är det sannolikt Västeuropa som kommer drabbas hårdast. https://en.wikipedia.org/wiki/Year_Without_a_Summer
Vilken vulkan som är på tur kan man spekulera i men jag misstänker att om det blir något sådant kan Yellowstone vara på tur. https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_volcanism_on_Earth
Det är ändå på något vis tragikomiskt vis ändå rättvist med tanke på Natos stöd av terrorismen på sistone och att folket stöttat exakt detta med hur de har röstat.
GillaGilla
Jag har alltid en andel aktier i fossil energi i portföljen, främst i landbaserad oljeutvinning. Vid ett nytt utbrott likt Tamboras år 1815 är the sky the limit för kursuppgången.
GillaGilla
Vår Svenska regering betalda av oss för att företräda oss, gör inte det längre. -De har valt att företräda andra utomstående.
De bör avsättas omgående! De bör även prövas för trolöshet mot huvudman.
Istället hittar vi dem påklädda slöjor nere i iran.
GillaGilla
Nejdå. Inte alls. Demokratin är perfekt. Folket har fått precis vad de röstat på.
GillaGilla
Jag delar Lars oro om konsekvenserna vid ett framtida stort vulkanutbrott, historien är full av missväxt och ond bråd död till följd av dessa utbrott.
T ex isländska vulkanen Lakis utbrott 1783, som orsakade att ca 25 % av Islands befolkning svalt ihjäl, pga att en stor del av boskapen på Island dog av förgiftning som utbrottet förorsakade, övriga Europa drabbades också. Svavelhaltiga dimmor täckte stora delar kontinenten, vilka orsakade förgiftningsskador.
Andra stora klimatförändringar under åren 535-36 och 1315-17 orsakade missväxt och svält, kan också härledas till stora vulkanutbrott. Till dessa sistnämnda katastrofer tillkommer att pesten följde dess spår. Som Jusantinska pesten år 541 och digerdöden som kan spåras tillbaka till Centralasien i mitten av 1330-talet.
Det är knappast någon slump att pesten kom då, klimatförändringarna rubbar ekobalansen och ger pestbakterien nya vägar.
Tanken som inte vill släppa mig är att vid ett framtida vulkanutbrott åter släpper lös pesten, denna gång med pestbakterier resistenta mot all antibiotika…
GillaGilla
Överdrivet och alarmistiskt, Lars. Vi är många som kritiserar klimatnojan, men varför bidra till liknande hotbilder genom lösliga spekulationer om fler vulkanutbrott och stora svältkatastrofer? Ingetdera får i dagens krympande och uppkopplade värld tillnärmelsevis lika allvarliga konsekvenser som 1815 eller ens 1915.
Det finns inte heller någon rim eller reson i dina antydningar om att Sverige skulle behöva återgå till att lagra livsmedel, som under krigsåren. Det var tvärtom helt rätt att avveckla både oljebergrummen och övriga lagerprogram. Fredskriser innebär nämligen bara att vissa produkter temporärt blir dyrare, men kostnaden för lagring är mångdubbelt högre. Och någon rent fysisk brist blir det aldrig tal om i fredstid, men det är just det hotet som politikerna hänvisat till (med eller mot bättre vetande). Ser du inte likheten med det växthusspöke som IPCC och vår egen Kungliga Vetenskapsakademi så skandalöst och ovetenskapligt har bejakat?
Lite sorgligt också att behöva påminna om att du seglar under falsk flagg genom att beskriva din blogg som libertariansk. I Mises och Hayeks fria värld förkommer varken någon klimatpolitik eller någon lagring av olja och livsmedel. Du håller med om det förstnämnda, men obegripligt nog inte om det senare.
GillaGilla
Du vet inte vad du pratar om:
http://www.ievpc.org/id67.html
GillaGilla
Nej, Lars, det var inget övertygande genmäle: en länk som är så allmänt hållet att den ingenting alls bevisar om dina långtgående påståenden, utöver det välkända sambandet mellan vulkanutbrott och låg solaktivitet.
Det enda konkreta i länken handlade om Kalifornien. Att stora jordbävningar i den sprickzonen kan inträffa när som helst är verkligen ingen nyhet. Vad som skulle behöva förklaras är varför människor utsätter sig för denna risk, när alla skulle leva säkrare några tiotal mil längre västerut.
Än mindre har du något stöd för den häpnadsväckande utsagan att nästa stora vulkanutbrott (typ Tambora) leder till ”att miljontals människor svälter ihjäl i Sverige”. Och att det globalt kommer att bli ”världshistoriens värsta hungerkatastrof”. Stora ord, små belägg.
Och du bemöter inte min invändning att vi dag har överlägset bättre möjligheter än 1815 att bemästra följderna av stora vulkanutbrott. Därför vidhåller jag att ditt tal om hungerkatastrofer mest liknar ett hjärnspöke.
En parallell till det växthusspöke vi båda avstått från att tillbe.
För mig framstår det som gåtfullt att din klarsyn om klimatet helt saknas när du nu väljer att i inlägg efter inlägg skuldbelägga en illa definerad ”globalism” och dess förmenta huvudmän i olika rikemansklubbar. Precis som klimatkramarna frikänner du därigenom de i realiteten ansvariga, politikerna.
GillaGilla
Om mängden livsmedelsproduktion minskar kraftigt under ett år är det inget hjärnspöke att det kan bli enorm svält förutom att hamstrande oligarkier kan nyttja situationen både för att suga ut massorna ännu mer och på att förverkliga sina sekellånga socialdarwinistiska planer på kraftig befolkningsminskning.
Om Lars inte slaviskt följer den oligarkfinansierade kontrollerade oppositionen von Mises mfl är det ett tecken på att Lars är en självständigt tänkande individ.
GillaGilla
I ett sånt läge har man nytta av guld. Jag vet hur man letar och hittar guld he he.
Har legat och fryst och blivit regnad/snöad på i busken många somrar/höstar , senhösten är bra att prospektera på då löven på träden är borta, man ser då konturerna i topografin då man letar vaskeguld.
De gamla guldgrävarna i Amerika på 1800-talet var bäst, de hittade mera guld med vaskränna och spade många gånger än folk idag som har maskiner. har böcker från den tiden i nytryck som jag köpte i ett av Amerikas gulddistrikt. Så jag är inte hjälplös om det värsta händer. känner mej lugn vetandes vad man kan göra med praktiska geologiska kunskaper om/när svälten kommer.
Lektion ett och två för er som vill bli guldgrävare:
Finns det guld i Sverige = Ja massor men guldet gömmer sig därför så syns det inte 🙂
Varning: Man måste ha tid och utrustning/pengar, kunskap, vara beredd att förlora allt. De flesta nybörjare misslyckas idag så var det också i Klondyke. Till och med proffsen får gå hem tomhänta många gånger. Guld är dyrt av en anledning..
GillaGilla
En otrolig utveckling, fram till 1980 talet/tidigt 1990 tal var Sverige i princip självförsörjande med livsmedel och hade därtill stora beredskapslager – sedan hände något, landet gick med i EU och i och med det så fick politikerna för sig att man inte hade något ansvar för medborgarnas välfärd, Bryssel skulle fixa allt, svenskt jordbruk motarbetades med drakonisk skatte/miljölagstiftning och lagerhållning ansågs mossigt enligt handelshögskolornas ”just in time” princip och anatemat, ”rörelsefrämmande tillgångar” i balansräkningen.
Det finns inget annat land i EU som, så slaviskt, plågar sig självt som Sverige dvs ständiga självmål med globala och flumiga ideal på bekostnad av det nationella intresset.
Det är en stor skillnad på den politiker generation som mindes absoluta och relativa umbäranden under 1930 och 1940 talet och den politikergeneration som fick sin start med Carl Bildt – den äldre generationen var patriotisk, det nationella intresset btr industri och ekonomi var en ledstjärna och ansågs som en garant för välfärdssamhället – in kommer Bildt, Reinfeldt och diverse verklighetsfrånvända socialister och man byter och blandar ideologier med varandra – den svenska borgerligheten köper socialisternas postmodernism och relativa kulturella världsåskådning och socialisterna anammar borgerlighetens destruktiva ekonomiska nyliberalism, resultatet ser vi idag, ett sårbart samhälle där samhällsfunktionerna fungerar allt sämre, en nyfattigdom som vi trodde inte var möjlig för en generation sedan, där produktion har ersatts med historiens snabbaste och största skuldsättning.
GillaGillad av 1 person
Bra Per! Sedan EU, ..Inte EN siffra rätt! Precis ALLT blev sämre. T.o.m glödlamporna! Dessa håller numera bara nått, par veckor. Ja, t.o.m musiken som spelas i radion. Idel depprock och kommunistkärringar som gapar.
GillaGilla
Lars överdriver kraftigt hotet för människan från vulkanutbrott och detta kan ses som fantasier. Sannolikheten att miljontals svenskar stryker med är försumbar. Vid Tamboras utbrott uppskattas förlusten (på Wikipedia) i Europa till 200 000 personer, varav hälften på Irland. Antalet döda i Sverige vara få och kanske Lars kan upplysa om detta.
Idag används en långt mindre andel av inkomsterna till mat. Mat transporteras. Den möjligheten var obetydlig för 200 år sedan. Visserligen kommer länder att behålla mat och marknader att stängas. Samtidigt finns det stora kapital i ett land som Sverige som kan användas. Sverige kan betala minst 10 gånger mer för spannmålen. Det finns mycket djur som kan slaktas och transporteras. Om man ger spannmål till ett djur så får man ju tillbaks en bråkdel i form av kött. Idag skulle effekten i Europa bli mindre än för 200 år sedan.
Innan Tambora får man gå tillbaka mer 1000 för att hitta något liknande. Att det skulle vara en större geologisk risk nu kan ses som tomma spekulationer. Under kriget var både det militära och civila försvaret dåligt. Lagring av livsmedel, bränsle och annat är mest ett efterkrigsfenomen.
Massinvandringar är naturligtvis förkastlig och kommer att blir mycket dyr för svenskarna när kollapsen kommer av av naturresurserna blir allt dyrare att utvinna. Livsmedelsimporten liksom medlemskapet i EU är också vansinne. Och detta blir den sista kollapsen.
GillaGillad av 1 person
Du vet inte vad du pratar om:
http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1191/0309133303pp379ra
http://www.ievpc.org/id67.html
GillaGilla
Den minskande solaktiviteten medför att jordens magnetfält försvagas, vilket i sin tur medför att de tektoniska plattorna börjar röra på sig. De magnetiska magmaströmmarna under jordskorpan behöver ett starkt magnetfält för att hållas på plats. De vulkanutbrott och jordbävningar vi får ligger normalt i skarvarna mellan dessa tektoniska plattor. Etna ligger på en gränslinje mellan den europeiska och den afrikanska plattan som går från Marocko via Italien till Turkiet. Vi har också Ring of Fire som går runt hela Stillahavsplattan. Problemet är att IPCC vägrar erkänna solens varierande aktiviteter som en faktor i klimatdebatten, den omkullkastar koldioxidhypotesen som främsta orsak till klimatförändringar. Återigen går politik före vetenskap.
GillaGillad av 3 personer
Varför skulle minskad solaktivitet påverka vårt magnetfält, som beror på att vi har en roterande järnkärna (om jag förstått det hela rätt)?
Norrskenet är väl att vårt magnetfält laddar partiklar från solen? Så därför ser man mindre norrsken vid minskad solaktivitet.
Nu vet inte jag vilket tillstånd med solaktivitet som är vanligast, men har för mig att hög aktivitet kommer vart 11:e år. Så om låg aktivitet är vanligast, är det så klart större sannolikhet att det blir vulkanutbrott vid låg aktivitet. Men det måste inte hänga ihop för det.
GillaGilla
Vid hög solfläcksaktivitet är solens magnetfält starkare och vice versa. Starkt solmagnetfält inducerar enl. fysikens lagar ett starkare jordmagnetfält och vice versa. Det innebär att nu när solfläcksaktiviteten minskar så kommer även jordens magnetfält att bli svagare. Elvaårscykeln för solfläckar har inte med detta att göra, den finns där hela tiden. När vi går in i en period med låg aktivitet är helt enkelt elvaårstopparna betydligt lägre, så vad vi menar med låg solaktivitet är att elvaårscykelns svängningar får en mindre amplitud. Norrsken beror på partiklar som solen kastat ut och som lyser upp stratosfären när de träffar den, eftersom partiklarna är laddade påverkas de av jordens magnetfält vilket bl.a. visar sig vid polerna. Eftersom jordens inre i stor utsträckning innehåller järn i smält form är det väl sannolikt att förändringar i magnetfältet kan ha en påverkan på rörelserna i jordens inre och därmed även i hur kontinentalplattorna flyter omkring.
GillaGillad av 1 person
Så kan det vara. Men vad har detta med globalismen att göra? Visst ska vi vara självförsörjande på baslivsmedel för att klara diverse kriser, det håller jag med om.
Men man kan inte heller tänka att – det spelar ingen roll hur vi skitar ned, för rätt som det är blir det ett stort vulkanutbrott.
För klimateffekten är då begränsad till några år. Då kommer säkert boskap att få slaktas och vi får äta mer spannmål själva. Kött kräver som bekant mer odlingsareal. Frukter som apelsiner blir bristvara, vi får äta mer potatis.
Detta går inte att jämföra med klimatförändringarna av CO2, som accelererar och kommer vara i 100-tals år.
Eller larmen om all plast, som snart finns i hela näringskedjan. Eller för all del allt kemiskt hopkok.
Globalismen är mer den ekonomiska världspolitiken som kommer minska vanligt privat ägande, till storföretagsägande.
GillaGilla
Problemet sedan svenska politiker blev globalister är att de helt förlitar sig på omvärlden och att avtalade regler följs. Utifrån det har de börjat avveckla det svenska jordbruket. Nu ser vi vad som händer vid första kris, flyktingkrisen, alla struntar i ingångna avtal och tar bara hand om sig själva. Det blir givetvis lika dant vid en livsmedelskris.
GillaGillad av 1 person
En av anledningarna till att det talas så litet om geologiska orsaker till en kommande miljökatastrof är att det miljöindustriella komplexet inte har särskilt lätt att tjäna pengar på det.
GillaGilla
Lars Bern!
Ditt scenario håller inte, då risken är ”VÄRRE” än du beskriver det,
Notera att tektoniska aktivitéter av format inte är problematiska i områden där de ofta förekommer. Där är spänningarna ”utlösta”. Om jag minns rätt så har vi 13 jättelika ”hot-spots” på klotet och flera av dessa har INTE regelbundna utbrott. DETTA ÄR DE FARLIGA! Så när Etna har utbrott, eller Vesuvius, så är detta ett ”gott tecken” även om även dessa relativt ofarliga utbrotten för mänskligheten kan upplevas som farliga. Notera att italienska ”hot-spotten” innefattar såväl Vesuvius och Etna – – kolla kartan, så ser man hela ”hot-spotten”. Flyger DEN i luften ungefär nu, så lär nästa istid starta med tanke på att solen, som nämnts, går in i sovande tillstånd för de närmaste 100 åren.
Extremt kyliga vintrar triggar ingen ny istid, men minns att det bara behövs några få KALLA somrar för att trigga istid under 50-75000 år (förutsatt att jordklotet har rätt lutning och lägen gentemot banan runt solen)! Att vintrarna kan vara milda, typ nära 0 grader, spelar ingen roll, om somrarna håller samma temperatur, eftersom snön då inte smälter undan i ”sommarvärme”.
GillaGilla
Jag vill, som Lars påpekar, tro på fysikaliska orsakssammanhang som är ”rimliga” och där ”vulkanstatistiken” tillsammans med en ökad vulkanisk aktivitet idag empiriskt talar för en nära förestående större geologisk händelse .
Men när det gäller påståendet om att en minskad solaktivitet på 0.1% skulle orsaka en ökad geologisk aktivitet på jorden har jag själv svårt att se som en rimlig fysikalisk förklaring.
GillaGillad av 1 person
Bara en enkel fråga på för mig diffusa områden. Vid solens minskade aktivitet påverkas inflödet av den kosmiska strålningen som påverkar jordens geomagnetiska fält. Är det orimligt att tänka sig att denna förändring påverkar jordens järnkärna på ett sätt som får de tektoniska plattorna att röra på sig? En liten förändring i det fallet kan kanske få stora konsekvenser. Man ser hur svaga elektriska strömmar kan styra starkare strömmar.
GillaGilla
tipp,
Ingenting går att bevisa!
Det enda man kan göra är att försöka få någon fysikalisk förklaring mer eller mindre trolig.
Min erfarenhet av fysikaliska fenomen, som livslång forskare inom naturvetenskapen, är att fysikalisk växelverkan framför allt sker mellan fenomen av samma storleksordning.
Däremot kan en våldsam påverkan ske om ett fenomen har en överväldigande storleksordning i förhållande de underordnade processerna som till exempel det meteornedslag som utplånade nästan alla högre liv för många miljoner år sedan. Få tvivlar på detta.
Omvänt är det få som tror att ett fenomen av ytterst marginell storleksordning kan åstadkomma stora förändringar på fysikaliska fenomen med många storleksordningar större dignitet.
Att en fjäril som ”stampar med foten” skulle kunna åstadkomma en jordbävning tror jag själv inte på även om jag som sagt inte skulle kunna bevisa att detta vore omöjligt 🙂
I det här fallet handlar det förstås om elektromagnetisk strålning som tydligen varierar med i storleksordningen mindre än en procent och som träffar jordens yta. Att tro att denna marginella ytpåverkan skulle kunna ha någon avgörande effekt på de djupt liggande geofysiska rörelserna och till syvende och sist på den teutonik som leder fram till den vulkaniska aktiviteten vi ser på ytan har jag svårt att föreställa mig.
GillaGilla
Det handlar inte om variationer i strålningen utan om ganska kraftiga inducerade förändringar av jordens magnetfält, så du tittar på fel storhet. När solfläcksaktiviteten varierar så innebär det stora variationer i solens magnetfält som i sin tur bestämmer styrkan på jordens magnetfält via induktion. Grundläggande fysik m.a.o..
GillaGilla
tipp
Jordens atmosfärselektricitet har en effekt av ung 1 GW och solen-jorden s elektriska strömkrets lär ha en effekt av kanske 10GW. Den sistnämnda är starkare än övrig kosmisk strålning.
Bara dess varaktiga och konsistenta FÖRÄNDRING skulle kunna påverka .
Antag att 1% av 10GW kan styra järnkärnan vilket är optimistiskt och att det varade ett dygn då blir max tillförd energi <10^13 J
Jordens mekaniska tröghet motsvarar över 10^32 Js energi
Det är dom siffrorna man skall jämföra om man tänker sig att rubba jorden mekaniskt.
Den analysen antyder att det är försumbart.
GillaGillad av 1 person
Du verkar vara en Nobelpriskandidat i fysik.
GillaGilla
Tack för alla lärorika svar. Vid min jämförelse med elektrisk ström så tänkte jag bl a på hur en svag förändring av en gallerspänning i ett gammalt radiorör kunde åstadkomma stora förändringar i elektronströmmen. Min tanke var om den kosmiska strålningen teoretiskt kan skapa förändringar i den ”jordiska magneten” , små men ändå tillräckligt stora för att skapa små förändringar i jorden. Men ändå tillräckligt stora för att här eller, då eller då bidra till förändringar som ger upphov till skalv eller eruptioner.
GillaGilla
Tipp
Det du tänker på är en parametrisk verkan men energilagen är obönhörlig.
Man kan enkelt räkna ut normalkraften mot jordens kärna. Därur kan man dra slutsatsen om vilken friktion som minst föreligger. (kärnan ligger väl inuti ett hölje av smält järn tror jag men friktionskoefficienten är säkert hög så jag antar att friktionen är samma som normalkraften) För en given vridning d av kärnan relativt det omgivande höljet får man energiåtgången.
Det ger ung sambandet energi~2*10^25J ggr d i meter
Dvs d~1 tusendels mm kräver 2*10^19 J
Hela Solen-Jorden strömkretsen är ett kosmiskt batteri med några 10-tal GWs effekt. Bara en liten andel skulle kunna tänkas påverka jordens kärna. 1% är sannolikt en stor överskattning men skulle innebära att det tog över 1000år att vrida kärnan 1/1000-dels mm.
[Ursäkta om jag skrämmer bort läsare för dig Lars 🙂 ]
GillaGilla
Det är nog inte riktigt så enkelt som du tror.
GillaGilla
Det är en förenkling naturligtvis men det energimässiga utgör en fundamental begränsning och den tillgängliga elektromagnetiska energin där ute är väldigt liten i sammanhanget. En relativ vridning av en enorm inre fast magnet kostar enorm energi genom den stora normalkraften och kontaktytans beskaffenhet oavsett vilken energikälla som gör jobbet.
Vad mer precist är det du tänker på?
GillaGilla
Det är ingen fast magnet utan en flytande järnmassa med inducerad magnetism, du har nog helt missuppfattat situationen.
GillaGilla
Nej Lars det är sen 1995 känt att det är en fast kärna ( med radien 1207 km) som snurrar en aning fortare än jorden själv ca 0,6mm/s vid kontaktytan. Järn har enligt en KTH-fysiker med ryskklingande namn en stabil kristallin form vid hög temperatur och tryck därför att det fluktuerar så våldsamt att entropin blir hög. Han jämför det med att en kortlek förblir i form av riktade plan även när man blandar korten. Det flödar 1 miljard ampere genom kärnan. Det är en som en elektromagnetisk motor därinne. Utanför den nämnda radien är det flytande och det är konvektion där som alstrar strömmen.
Inget av det förändrar slutsatsen om att det krävs enorm energi för att ÄNDRA vridningen relativt den dynamiska jämvikten som råder.
Mina siffror tidigare var en höftning utan att stoppa in noggranna värden men slutsatsen blir densamma.
GillaGilla
Tänk om någon jordbrukspolitisk talesperson skulle förorda GMO-grödor och politikerna skulle driva den frågan. Då har vi endast Putin som kan hjälpa oss. Vägen till helvetet blir kort.
GillaGillad av 1 person
DET RÄCKER INTE MED ATT SÄGA ATT REGERINGEN OCH MYNDIGHETERNA SOVER NÄR DET GÄLLER VÅR LIVSMEDELSFÖRSÖRJNING.
Här är lömska planen som bäddats in i livsmedelsstrategin
För några veckor sedan presenterade regeringen sin efterlängtade livsmedelsstrategi, ett dokument som ska ange inriktningen för Sveriges livsmedelspolitik fram till år 2030.
Vid en första anblick ser vi många positiva formuleringar och fina ord om hållbarhet, miljömål, ökad självförsörjningsgrad och minskat regelkrångel. Så långt är allt väl.
Men dokumentet innehåller också en tydlig och skrämmande plan för att kunna sälja ut vår viktigaste naturresurs – åkermarken.
Om planen genomförs så kommer det att vara dödsstöten för det småskaliga och hållbara jordbruket som ända in på 1980-talet stod för den största delen av vår matförsörjning.
…
Istället för sin blinda tro på storleksrationalisering borde regeringen se värdet i att ha en hållbar matproduktion i hela landet. Små- och medelstora familjejordbruk har historiskt kunnat föda landets befolkning.
Med rätt politiska förutsättningar kan vi göra det igen.
Fredrik Wangsten och Marina Eriksson, Förbundet Sveriges Småbrukare.
http://land.se/asikt/lomsk-plan-i-livsmedelsstrategin/
GillaGilla
Människan spår – men vädret rår. Det är väl detsamma för klimatet – eller ?
GillaGilla
Månen kan påverka när seismiska händelser utlöses, på en skala kortare än en månad då så klart. Idén är gammal och sambandet långt ifrån uppenbart, men en statistisk analys har tydligen visat på en korrelation. Paper av Satoshi Ide:
http://www.nature.com/news/moon-s-pull-can-trigger-big-earthquakes-1.20551
Man vet inte ens huruvida Venus är seismiskt eller vulkaniskt aktivt idag, man har aldrig brytt sig om att undersöka det och det finns inga planer på att göra det. Venus är nästan lika stor som Jorden och är så klart lika gammal och på så gott som samma avstånd från Solen. Vår tvillingplanet. Ett gratis laboratorieexperiment som ingen människa verkar intresserad av att undersöka närmare. Ett andra stickprov skulle kunna revolutionera seismologin.
GillaGilla
Sedan vi var på Kanarieön El Hierro hos bekanta har jag följt utvecklingen på denna sida, som beskriver aktivitet på ett bra sätt
https://www.volcanodiscovery.com/home.html
GillaGillad av 1 person
Solen
GillaGilla
om detta är annat än fantasier, hur fösvarar Vi oss mot jordbävningar och vulkanutbrott?
Kan Vi göra som D. Trump bygga en mur?
GillaGilla
https://urvaken.com/
GillaGilla
Den där artikeln i Land som Kent Forsgren här ovan länkade till var nåt av det mest skrämmande jag läst på länge. Sossarna måste snarast bort i från all politisk verksamhet innan landet ligger i ruiner.
GillaGilla
OCKSÅ MILJÖPARTIET MÅSTE BORT.
Miljöpartiet, har tagit ett namn som döljer deras rätta jag.
Det har lika lite som C i dag som någon nämnvärd kunskap om jordbruk och natur.
Och ordet konsekvensanalys ingår inte i deras vokabulär.
En ledtråd som binder samman miljöpartistiska förslag inom riksdag, kommun och landsting är hat mot medborgarna. Alla deras förslag handlar om att djävlas med folk.
DETTA ÄR MILJÖPARTIETS HISTORIA
Sveriges Television, SVT, har alltid varit vänstervridet.
Så och i dag. Om inte värre!
Dess vd Hanna Stjärne tillhör falangen KFML(r)
MP FÖRSÖKER UNDER FALSK VARUBETECKNING DÖLJA SITT URSPRUNG.
DET RÖDA LYSER IGENOM DEN GRÖNA FÖRKLÄDNADEN
Sveriges Kommunistiska Parti, SKP, radikaliserades 1967.
Kommunistiska Förbundet Marxist-Leninisterna, KFML bildades.
1969-70 splittrades KFML och Kommunistiska Förbundet Marxist-Leninisterna (revolutionärerna) KFML(r) bildades.
KFML(r) splittrades. 1981 BILDADE EN FALANG MILJÖPARTIET.
MILJÖPARTIET ÄR DET MEST KOMMUNISTISKA PARTIET VI HAR I SVERIGE.
GillaGilla
Många teorier kring möjlig kyla andra förutspår växthus värme, ärligt talat så är det nog ingen som vet helt säkert var den globala klimatet är på väg. Men det är möjligt att vi får ett mindre gynnsamt klimat i framtiden å andra sidan så borde ökade växthus gaser bidra till en grönare planet med ett behagligare varmare klimat tvärtemot vad den inkompetenta Al Gore förutspått som endast hittat en käpphäst att tjäna pengar på och resten av alarmpanelen som skriker så stämbanden går av.
GillaGilla
En intressant krönika från Lars angående senaste åren satsning på förbränning av majsskördar etc för producerande av biobränsle vore intressant att läsa.
Galenskap utan dess like under maskerandet av ”sinande” oljereserver.
GillaGilla
Om Tambora i Indonesien får ett utbrott så stannar väl luften i nedre delen av ekvatorn genom hadleycellerna eller är det corioliseffekten som gör det? Samma lika om en kärnvapendetonation skulle ske vid södra delen av ekvatorn………..Kan INTE detta nämnvärt kan en säga men undrar om det ligger något i det?
GillaGilla
Vid stora utbrott har stoft och svaveldioxid spridits globalt.
GillaGilla
Det synes mig som att flera av kommentatorerna inte har uppmärksammat detta stycke i min tidigare kommentar.
Av en mycket meriterad astrofysiker, Pierce Corbyn, får vi en förklaring, hypotes om ni vill, till varför solens minskade aktivitet kan leda till kraftigare jordbävningar och kraftigare vulkanutbrott.
“He said the link between huge changes in solar activity and earthquakes is down to a reduction in the strength of magnetic fields around the Earth.
He explained fewer solar flares associated with a minimum period reduce the magnetic pull over the surface of the Earth.
This stops all movement of tectonic plates, even the frequent harmless shifts which go unnoticed, allowing huge pressure to build up underneath the Earths crust”.
GillaGilla
Det var vad jag skrev.
GillaGilla
Kent F
Att det finns en koppling bevisar inte vad som är orsak och verkan oavsett tidsordningen. Och ingetdera av de kopplade skeendena behöver vara orsak.
Det finns ingen trovärdig sk förenad fältteori så det finns nog mkt kvar att upptäcka.
Schrödingen spekulerade i att solen inte har ngt centrum.
Dvs att den geometri och topologi som gäller kanske är konstig på ngt vis så att tex energi kan cirkulera på hittills okänt sätt. Gauss tyckte sig observera avvikelser från den elektromagnetiska teorin för jordens magnetfält.
Men hittills är energilagen felfri. Så hävdar man att solmagnetismen vrider kontinentalplattorna måste det finnas en rimlig kvantitativ beskrivning. Jag har hittills inte sett några siffror på fältstyrkor och mekanism för att den vägen överföra energi som förklarar nåt sånt.
GillaGilla
Sedan 1780-talet mäts temperaturen på många ställen i Europa. Med dessa data har simuleringar gjorts och resultatet är bland annat en karta med temperaturen sommaren 1816. Som framgår var det varmare än normalt i Ryssland. Kallt var det i Frankrike. Sverige hade cirka en halv grad kallare än normalt. Uppenbart spelar normala vädervariationer in.
På Hembloms bokförlag kan man läsa detaljer om varje år under 1800-talets början. Det var lite regn under 1816-1818 och detta bidrog nog till de dåliga skördarna. Spannmål fick importeras 1818.
http://www.hernbloms.se/kallor/eget/1816.htm
Vi denna tid var det normalt att folk svalt ihjäl i mängder och dog av olika sjukdomar. Befolkningen ökade starkt de aktuella åren efter Tambora. Innan under ett antal år minskade den kraftigt, vilket i varje fall inte tyder på att folk svalt efter Tambora.
http://landberga.se/medicinhistoria/svalt.html
Idag är många feta, vilket betyder att de äter betydligt mer än normalt. De bär dessutom på en reserv för dåliga tider. Och även utomlands är dom feta. Mycket mat slängs. Det äts mycket kött. Mat kan transporteras betydligt längre idag, om Sverige skulle drabbas speciellt. Kort sagt kan man säga jordbrukets arbetsintensiva delar är nedlagda och kaloriproduktionen inte har minskat så mycket. Knappast uppstå någon större panik som hindrar export vid ett tillfälligt vulkanutbrott.
Nödåret 1867 var betydligt värre än åren efter Tambora och detta berodde mest på vanlig kyla och regn. Som vanligt drabbades landets nordligaste län värst. Om detta skulle hända igen, vilket har en sannolikhet på omkring 1 på 1000, så blir det absolut inte miljontals döda svenskar. Bara om importen av olja bröts skulle vara enormt mycket värre. Detta verkar mest vara en tokig tro för klimatskeptiker.
GillaGilla
Det Kent Forssgren skrev om Miljöpartiet har jag drabbats av ett antal gånger. Jag var i början av 1970-talet engagerad i Juniorhandelskammaren där vi en kväll diskuterade hur lätt det var att göra kupper i organisationer med lågt deltagande av medlemmarna. Dagen efter tog jag upp denna fråga med vår ordförande i Metall. Hans kommentar var att det händer inte här. Han upplyste mig om att de kommande kväll skulle ha årsmöte. Dagen efter kom han med tårar i ögonen och sade att vi inte i fortsättningen kunde ha något samarbete i fackliga frågor då hela styrelsen blev bortkuppad av en KFMLr falang. För företaget var det inte någon katastrof då den nya Metallstyrelsen bestod av ett antal oduglingar. Vi hade löneförhandlingar kommande vecka. Utfallet av dessa blev mycket förmånliga för företaget. Ledaren för KFMLr-gruppen fick allvarliga problem med sin fru som helt enkelt slängde ut honom från deras bostad. Ledaren fick flytta från orten. De övriga bland oduglingarna slutade då på företaget. Nu inträffade det intressanta ingen av de anställda ställde upp i något fackligt arbete. Det slutade med att jag fick hjälpa Metalls ombudsman med att organisera en ny Metall-klubb.
Åtta tio år senare drabbades jag av några konstigheter i ett företag jag var VD för och med SCA som största ägare. Min telefon började fungera dåligt. Personligen ringde jag Telia och en specialist därifrån kom för att undersöka problemet. Någon hade gjort en omkoppling i nätet så att det gick att avlyssna mina telefonsamtal.
Nu nästan fyrtio år senare har jag fått informationer om att det var en KFMLr aktivist som orsakat mina problem. Min slutsats är numera att man skall aldrig lita på en miljöpartist.
GillaGilla