Sverige och en rad västländer är i flera avseenden inte längre demokratier. Istället har en ekonomisk elit och speciella globala intressegrupper skaffat sig ett betydande inflytande, medan preferenserna hos vanligt folk bara verkar ha ett marginellt och statistiskt insignifikant inflytande över politiken.
Fenomenet framgår tydligt om man tittar på konkreta exempel som senare års handelsavtal och deras relation till demokratiska beslut och nationell suveränitet.
Demokrati utmärks av ett system för maktutövning där folket i fria val beslutar om reglerna för sin suveräna nation. I demokratins och suveränitetens sanna anda, måste alla områden inom politiken – inkluderande miljö, försvar, handel, finanspolitik, arbetsrätt, ägande- och upphovsrätt, kultur m.fl. – underkastas en rimlig och rättvis politisk process och ett demokratiskt självbestämmande.
I dagens globaliserade värld står demokratiska institutioner och nationell suveränitet som motpoler till en annan mäktig institution: den globala marknaden och dess frihandelsregimer.
På ett sätt bär systemet med en fria marknad upp demokratin. Det genererar välstånd och hämmar maktkoncentration som är två förutsättningar för en fungerande demokrati. På ett annat sätt, står globala fria marknader i konflikt med demokrati och suveränitet. Detta gäller speciellt för den nyliberala varianten av kapitalismen som har vuxit till sig sedan 80-talet. Den främjar ensidigt principen om global avreglering, liberalisering, privatisering, öppna gränser och välfärdsstatens upplösning – alla ledande till ökad ojämlikhet och omfördelning av ekonomisk och politisk makt till marknadsdominerande företag och hyperrika oligarker.
Frihandelsavtalen
Några typiska aktuella exempel på konflikten mellan demokrati och suveränitet, och global kapitalism är de aktuella förhandlingarna om handelsavtal som TTIP, TPP och CETA mellan stater runt Atlanten och Stilla Havet.
Enligt tidigare USA-presidenten Obama som starkt stödde avtalen, så skulle de stärka våra ekonomier, sänka trösklarna för handel och investeringar, öka exporten och skapa fler jobb. Enligt hans synsätt skulle avtalen ge en vinn-vinn situation där såväl anställda som företag och länder i huvudsak gagnas.
Emellertid, i skarp kontrast mot globalisten Obamas entusiastiska stöd, betraktar idag många kritiker avtalen som bedrägliga och rent av farliga. Enligt vissa uttalade kritiker kan avtalen ses som trojanska hästar – fällor förklädda som gåvor, som i realiteten bara tjänar de globala företagens och deras ledningars och ägares intressen på allmänhetens bekostnad. I detta kritiska perspektiv, beror avtalens tendens att underminera demokrati och självbestämmande på två faktorer: den process via vilken de har utformats och det sannolika resultatet av handelsförhandlingarna.
I en demokrati, vinner bindande regler legitimitet genom en process av kollektiva förhandlingar och kompromisser – ett sätt som balanserar inflytandet mellan alla intressegrupper i ett land. För att det skall fungera behöver medborgare och lagstiftare känna till innehållet i de lagar som diskuteras. När det gäller de aktuella handelsavtalen gäller motsatsen. Mycket lite information har varit tillgänglig för allmänheten och även för länders parlamentariker. Det har varit omöjligt att föra en öppen debatt om avtalens för- och nackdelar. De begränsade delar vi känner till kommer nästan uteslutande från läckor. Detta är ett nytt fenomen, tidigare i historien har denna typ av förhandlingar drivits med större transparens.
Till stor del beror bristen på transparens på att EU, som i sig är en skapelse av globalister och deras företagsintressen som inte vill ha ett nationellt inflytande på förhandlingarna. Ett av EU-byråkratins mål har ju varit att stärka sin egen överstatliga maktposition på de nationella regeringarnas bekostnad. Detsamma gällde Obama-administrationen som skapats och kontrollerades av globalisterna – de hyperrika angloamerikanska oligarkerna. Obama blev vald med finansiering från oligarken George Soros m.fl. hyperförmögna investerare.
Typiskt är att ett mindre antal fackorganisationer och NGO:s (ofta finansierade av oligarker som t.ex. Soros) haft ett större inflytande på förhandlingarna än nationella regeringar och andra intressenter som utestängts. En framstående nationalekonom som Joseph Stiglitz hävdar att det främst är storägare och några få globala storföretag som är involverade i förhandlingsprocessen, och som därför kan forma avtalen så att de passar deras egna särintressen. Stiglitz menar att det inte handlar om att etablera ett frihandelssystem, utan att målet är en styrd handelsregim för att tjäna de speciella intressenter som länge dominerat västs handelspolitik.
I såväl USA som inom EU går obstruktionen mot en demokratisk input ännu längre. Även om USA:s kongress och EU-parlamentet måste godkänna de avtal som den exekutiva makten framförhandlar, så forceras den processen så att parlamentarikerna bara får en ytterst begränsad tid för debatt och de inte tillåts kräva några förändringar.
Dessa moderna handelsavtal har egentligen lite att göra med handel. Det rör sig snarare om avtal som främst handlar om ersätta nationella regelverk och standards med globala. Medan detaljerna förblir oklara, kommer avtalsbundna länder drabbas av ökat tryck att luckra upp regler för livsmedelssäkerhet, miljöregler, friheten på Internet, regelverk för finansmarknaden m.m..
Frågan är vad som händer om ett land vägrar att följa avtalen? Som utformningen ser ut kan de stora bolagens ägare stämma ett lands regering, om man t.ex. anser att miljöregler har reducerat deras bolags vinst – även om dessa miljöregler beslutats i demokratisk ordning och gäller lika för alla företag verksamma i landet. Beslut i sådana ärenden är tänkta att fattas genom skiljedom av en icke demokratiskt vald tribunal som inte ansvarar inför någon nations medborgare. I praktiken kommer amerikanska ekonomiska intressen sannolikt ha sista ordet i denna typ av skiljedomar.
Mot denna bakgrund är det solklart att aktuella s.k. frihandelsavtal står i stark konflikt med en demokratisk ordning och nationell suveränitet. Allt handlar om att flytta makt från demokratiska nationella institutioner till de stora marknadsdominerande globala företagen och de oligarker som kontrollerar dem.
Den spänning som på detta sätt uppkommer mellan demokrati, nationell suveränitet och ekonomisk globalism har av professor Dani Rodrik döpts till globaliseringsparadoxen. Han menar att det är omöjligt att upprätthålla dessa tre tillstånd samtidigt. Slutsatsen är att vi måste börja tygla den extrema ekonomiska liberaliseringen och avregleringen (det Rodrik kallar hyperglobalisering) för att kunna upprätthålla demokrati och nationell suveränitet. Svensk politik uppvisar en total följsamhet till globalisternas agenda.
Det svenska politiska etablissemanget störtar oss blint in i en situation där vi kommer att helt tappa kontrollen över mycket viktiga beslut som berör oss som folk och land. Vi överlämnar makten över vårt öde till de stora globala företagen och deras hyperförmögna ägare samt till byråkrater i Bryssel som står i deras sold. Inför valet nästa höst bör vi avkräva alla partier ett besked hur de ställer sig till avskaffandet av landets demokratiska styrelsskick.
Krönikan bygger på en artikel med titeln The Free-Trade Regime: Oligarchy in Action.
Imponerad av dina djupgående insikter,lika läsvärt och intressant varje gång,hoppas att du blir sveriges första 110 åring med hälsan ,förståndet och orken i behåll.
GillaGillad av 3 personer
instämmer Magnus Frost,problemet är att styrande politiker saknar dessa ”Insikter”
Onoff-topic http://theduran.com/sweden-loves-soros-leaked-document-shows-65-of-swedish-politicians-loyal-allies-george-soros/
https://nyadagbladet.se/inrikes/amerikansk-miljardar-finansierade-svenska-vansterextremister/
http://www.zerohedge.com/news/2017-04-06/soros-linked-undesirable-ngos-fund-isis-linked-refugee-boats-eu
Än om tidigare http://www.zerohedge.com/news/2016-12-04/something-strange-taking-place-mediterranean
GillaGillad av 1 person
Replik till „rostaratt“ ovan
Mycket intressanta länkar!
De så kallade hjälporganisationerna är tydligen inblandade i göranden som borde belysas bättre. Länkarna ovan är bara ett exempel. John Perkins beskriver i sina böcker hur hjälporganisationer går hand i hand med storföretagen i tredje världen i det som i hans ögon är ytterst destruktivt för befolkningen och ekologin där.
1. Jag bläddrar i en annan bok, THE TRUE STORY OF THE BILDERBERG GROUP av Daniel Estulin. Mycket läsvärd. På sidan 307 är ett foto. Där, på ett Bilderbergmöte, står Bernard Koucner, grundaren av Médecins Sans Frontières (L ÄKARE UTAN GRÄNSER), och pratar med Nicolas Sarkozy.
GillaGillad av 1 person
EU är livs och människofientlig konstruktion som vi lurats in i med meningen att det skulle innebära motsatsen.Så frågan är: Vilka kan vi rösta på som snarast vill ta oss ur EU så att vi kan få tillbaka vårt land? Det är den stora frågan – Så vilka driver den frågan och kommer att vara beredda att stå och falla med den – d.v.s inte förhandla bort den , eller om den?
GillaGillad av 3 personer
Söker svar på samma fråga som du ”I Like Neil Young”. Jag har bestämt mig för att rösta SD i kyrkovalet sedan går jag ur; så länge Antje Jackelén är biskop. Kan inte se att det finns något annat parti än SD att rösta på när det är dags 2018 men den som lever får se. Batra litar jag inte ett skit på och inte de andra heller. Det är så sorgligt men egentligen är jag vansinnigt arg på hur våra makthavare har ställt till det i vårt land helt i onödan!!!!
GillaGillad av 4 personer
Tyvärr har SD den sionistiska flaggan klistrad mitt i pannan. Det är olycksbådande, ungefär lika olycksbådande som att Frankrike precis fick en Rothchild-bankir som högsta höns.
GillaGillad av 1 person
Ja, svenska folket lurades in i EU. Det var som en fälla. Medvetna lögner av förtroendevalda vi litade på. Hemliga förhandlingar i Bryssel leder fram till direktiv som riksdagen omvandlar till lagar. Undan för undan förlorar Sverige sin suveränitet och snart kan de multinationella företagen härja fritt, OM VI INTE ÄNDRAR på det här. Ännu är det inte för sent, hoppas jag.
Hur många inser att vi är på väg att bli ett u-land?
Bengt Ericssons bok Den Härskande Klassen visar hur lite inflytande en vanlig riksdagsledamot egentligen har. EU och partiledningen bestämmer allt. Vid ett tillfälle, berättar Ericsson, läxade förre statsministern Fredrik Reinfeldt upp en grupp riksdagsmän i det egna partiet som hade egna synpunkter på en fråga med orden ”Ni ska inte tro att ni är någon remissgrupp”.
Marionettpolitiker tystas med gräddfilsliv och höga löner.
Många av de yngre politikerna som gör karriär är släktingar till mäktiga politiker. Ericsson berättar vidare om hur Reinfeldts son strax efter det att han passerat tonårsstrecket fick gå före långt mera erfarna politiskt engagerade på vallistan i Solna kommun.
Vi sitter alltså riktigt i fällan här. EU har varit en katastrof. Politikerkåren är oengagerad och inavelskadad. Förtroendevalda flänger som skyttlar mellan PR-byråer, storbanker, storföretag och statsapparaten.
Det behövs en förändring i grunden. Riksdagen och riksdagsledamöterna måste återfå makten att representera folket, ha insikt och bry sig om folkets bästa. Vi behöver osjälviska politiker son José Mujica.
GillaGillad av 2 personer
Jag antar att din beskrivning stämmer in på verkligen nära på 100%. Det är därför jag anser att Sveriges politiska system bör reformeras i grunden.Det måste helt enkelt ändras.Politik har i alla tider gått i armkrok med korruption men upplägget idag gör ju att vi vanliga människor är i ordets verkliga bemärkelse är ”sitting ducks”. Det är mängder av områden som det måste tas omtag på.Det första att se över är arvoden , ersättningar , pensioner och regler för dessa områden – när det gäller politiker.Jag har inget emot att folk har skäliga ersättningar för det jobb man gör.Ersättningar till politiker saknar dock all verklighetsförankring och gör att människor ger sig in i politiken av monetära anledningar snarare än av politisk övertygelse eller en sann vilja att göra gott i samhället , det i sig bäddar för korruption och ”oheliga allianser” som absolut inte är bra för samhället i stort.Det är bra för politikernas egna lönekonton men där slutar nyttan.Hur många tror att Annie Lööf skulle sitta kvar som politiker för en lön på högst 25- 30.000 före skatt?
GillaGillad av 1 person
En viktig orsak till att politikerna och partierna frikopplats från folket är det omfattande partistödet. Money talks som de säger, hade de varit beroende av partimedlemmarnas pengar hade de besvärat sig med att lyssna på medlemmarna.
GillaGillad av 1 person
Utmärkt sammanfattning av vad våra politiker helt enkelt missat i den ofta avd de själva till skyarna höjda globalismen. Verkar som om många där tror att så länger man ”följer med globalt” kan inget gå fel.
Men att 5 triljoner flugor tycker att skit är det bästa som finns betyder inte att de flesta av oss också bör ”följa John”.
Dessvärre är ”försvaret” för att ”rösta med”, att vara ”PK”, ofta att avtalen är så komplicerade att det tar dagar, veckor eller månader att bara läsa igenom dom. Har egen erfarenhet av ett patentavatal på 24 sidor. Dom första 10 sidorna såg bra ut. I resten var undantagen ingömda. Längden i sig av de här avtalen, 100 tals sidor, bör inte imponera någon. Men våra folkvalda har inte fattat galoppen.
Budskapet till mig själv efter det kvalificerade bondfångeri jag utsattes för (USA-företag) är att helt enkelt vägra att ens betänka avtal som inte kan koncentreras på 3 sidor.
Egentligen är de flesta kontrakt som tar mer än en enda sida konstruerade längre med mer komplicerade meningsbygnader endast för att den sidan som föreslog kontraktet inte vill ”gå med på allt” som preliminärt förhandlades. Alltså bör kontrakstförslag som innehåller fler än kanske 3 sidor förkastas direkt. Enkel regel för att få de röstande politikerna att inse vad det är frågan om, at läsa igenom hela förslaget alltså! Att dom istället ursäktar sig, som idag, att dom inte kan eller har tid att sätta sig in i alla detaljer utan istället följer en ”expertgrupps” åsikter bör, som jag ser det, invalidisera varje politikers rätt att representera fler än sig själv. Dags att rensa bort en hel del ohyra som inte vågar stå upp och säga att kejsaren inte har några kläder. När får vi se slutet på den nuvarande PK-eran?
GillaGillad av 2 personer
Du har en mycket viktig poäng där. Amerikanska advokater är mästare på att skriva avtal tjocka som biblar som ingen orkar tränga igenom. Jag vet av egen erfarenhet.
GillaGillad av 1 person
En av våra stora moderna uppfinnare, Håkan Lans, har också bitter erfarenhet…
GillaGillad av 2 personer
Vid sidan av poängen i ditt resonemang tror jag att politikerna är väl medvetna om vad globaliseringen och islamiseringen kommer att leda till. Det finns i dagens riksdag 8 partier som i grunden, obs i grunden , anammar global- resp. islamisering av vad som finns kvar av nationalstaten Sverige. Vi är på väg mot fördärvet i ilfart. Svenska folket kommer givetvis att rösta på nuvarande etablissemang 2018 och fortsätta självdestruktionen som om ingenting har hänt. Media pratar skit om Trump och Putin samt försöker flytta focus från verkligheten till let´s dance och melodispektaklet samt politiskt snömos varför lilla Annie plötsligt seglat upp som statsministerkandidat.
Centerpartiet ledarskap för Sverige, ha ha.
GillaGillad av 2 personer
Kommentaren gäller som replik till stenbj. eftersom kommentarerna hamnar på fel ställe.
GillaGilla
sverige har inga politiker som har sunt förnuft eller intteligens för att syra landet
GillaGilla
Du tog orden ur mun på mej neil,,,,,,vem kan jag rösta på,,,,,mej veterligen så har väl nordfront den ideen,, vänstern är inget alternativ så som jag ser det så är det nordfront,,,,om inte kasselstrand kör igång ett parti med sd folk som blivit uteslutna för sina oligark fientliga åsikter (bättre så lars ?)
Det allra bäste vore förstås att sd ledningen byttes ut så vi får tillbaka det sverigeälskande partiet det en gång var
GillaGilla
Både Nordfront och SD är för extrema, men på olika vis. Nordfront har missat att svenskar inte vill skicka folk ur landet beroende på hudfärg och SD är ett extremt sionistiskt högerparti ungefär likt KD.
Men du har delvis rätt. Vi behöver nya partier. Vi behöver nya partier som är realistiska alternativ och som valsamverkar. Välkommen!
GillaGilla
SD Sionistiska? Du tycker som IS då alltså. Har du hittat på det själv?
GillaGilla
Sionismen och IS är inte antipoder. De är tvillingar.
GillaGilla
EU -kommissionen vill ”tämja” globaliseringen??
https://www.europaportalen.se/2017/05/eu-kommissionen-inga-fler-hemliga-handelsavtal
Finns det verkligen krafter inom EU, som vill motverka globaliseringsprocessen som beskrivs i denna tråd?
GillaGilla
Tillåt mig tvivla tills jag sett påtagliga bevis.
GillaGilla
Hans Högqvist
Inom EU kommissionen – Nej!
GillaGilla
Det brutna samhällskontraktet skriver Ann Heberlein om i dagens Ledarsidorna och säger en hel del om hur illa det blivit i dagens Sverige.
https://ledarsidorna.se/2017/05/det-brutna-samhallskontraktet/
GillaGillad av 2 personer
På sjuttiotalet skanderade vi ”Staten och kapitalet sitter i samma båt!”
Detta ”faktum” verkar inte ha ändrat sig så mycket på femtio år utom att ”kapitalet” har blivit ännu mer koncentrerat och med allt färre personer som äger alltmer. Oligarki, ”fåmannavälde”, är nog ett bra begrepp för detta samhällsfenomenet som sådant även om fenomenet genomsyrat ”utvecklingen” av vår ”civilisation” sedan jordbruket uppkom för 10 000 år sedan.
Monopolkapitalism och imperialism var också ord som användes flitigt på den tiden men det är sällan man hör dem nämnas idag.
GillaGillad av 3 personer
Nej så är det, vänstern har svikit sina tidigare ideal och är idag monopolkapitalisternas främsta drängar. Onekligen en märklig utveckling.
GillaGillad av 5 personer
Hans Högqvist
Socialismen sjunger ”Internationalen” som hyllning till Globalismen numer.
GillaGillad av 1 person
Intressant krönika om denna utveckling i norska Document.no:
https://www.document.no/2017/05/13/er-den-politiske-hoyrevenstre-aksen-forsvunnet/
GillaGilla
Vänstern gör vad som helst för lite gåslever och rödvin, de har oförmåga att se saker och ting ur ett större perspektiv. Kvalliten på politiker sjunker stadigt.
GillaGillad av 1 person
Det är bara att hålla med!
Begreppet ”höger – vänster” har idag förlorat sin mening.
GillaGilla
Det är inte ”socialismen” som sjunger internationalen. Det är välgödda nyliberaler som tillhör 1%, de som skrotat socialismen och förstör landet, som sjunger. Syftet är att förvilla de 99% som de skor sig på.
GillaGilla
egentligen inte så märkligt egentligen om man ser det politiska spelet som ett 3-dimensionellt schackspel. Man har en enormt rik kung som inte har egna fysiska muskler utan måste trixa sig till hela schackbrädet. Då är det lätt att se att det finns ett djup i spelet och att det inte är lateralt. Man offrar spelare kors och tvärs men blir ensam på slutet. Våra politiker är som ”löparna” springer runt och dödar och blir sedan offrade själva. Sickna korkskallar?
GillaGilla
Watson på Infowars blir tröttsam i längden, men den här är mitt i prick på de förment ”progressiva” ungdomarna idag. Om Brexit protesterna efter valet.
Hjärntvätten har lyckats över förväntan.
”/…/ massopinioner/…/ äro emellertid alls icke massornas egna skapelser. De äro tillkomna genom ett meningsmakeri, en social suggestion, en propagandaapparat, som den moderna tekniken möjliggjort /…/
Propagandamakare utövar ett osynligt strålningstryck så mycket mer raffinerat som det ger en illusion av frivillighet. Man tror sig tänka egna tankar, mena egna meningar, döma med egna omdömen, handla med egna handlingar, och dock tänker, menar, dömer och handlar i grunden som den sociala suggestionens blinda redskap.”
1933 Alf Ahlberg
Då ”endast” med allt billigare tryckpress och primitiv etermedia för audio och klumpigt biograffilms format.
”De flesta människor ha inga meningar; de måste pumpas in utifrån som oljan i en maskin. Därför måste en viss anda, av vad slag den än är, ha den tillräckliga makten för de som icke ha några meningar – och de är majoriteten – skola begynna att få sådana.”
1934 José Ortega Y Gasset
Till mycket ett passerat stadium, att ”massorna” måste indoktrineras, idag räcker det med den potentiella eliten. Medan ”massorna” snarare passiviseras än indoktrineras.
Folk är i allmänhet ointresserade och okunniga om vad som pågår i det större perspektivet. Nyligen mötte jag en från kranskommun till Malmö med barn i skolåldern, där det bara är kommunala skolor och i invandringsproblem obefintliga. Jag nämnde att i Malmö kan det skilja en miljon eller mer på identiska hus beroende på vilken sida om skolupptagningsområdets gräns de ligger. Den jag pratade med hade inte en aning och såg klentrogen ut. Perspektivet är inte längre än näsan räcker och omvärldsbevakningen fås i huvudsak från MSM.
GillaGilla
Ja, fullständigt mitt i prick!
Hur kan människor, som så till den milda grad fallit offer för den subversion vårt samhälle utsatts för, fås att lämna sina videospel och nöjen och istället engagera sig för att vi ska få ett fritt samhälle präglat av omtanke och respekt för varandra, naturen och djuren?
Ett viktigt steg tror jag är att kunskap om kemiska, så kallat medicinska, destruktiva preparat når ut.
Var tionde svensk tar SSRI-preparat!
Se de här filmerna! Och varna dem du bryr dig om!
http://www.whocaresinsweden.com/sv/
GillaGilla
Some people love money and get into politics. If they love money so much, they should get into commerce, industry, or do whatever they want – it’s no sin. But politics is for serving the people.
José Mujica
GillaGillad av 2 personer
In the industry you need to produce something, in politics the rule is deception.
GillaGilla
Finns väl 2 instrument som ska kontrollera makten. 1. Journalister…..tyvärr så fungerar inte detta kontrollorgan som kritisk granskare då det genomsyras av PK-sjukan. Vet inte om Qviberg kan vända skutan. 2. Riksrevisionsverket……som nu senast exempelvis Magdalena Andersson fullständigt struntar i. Politiker måste avkrävas ansvar annars är en riksrevision totalt meningslös. Riksrevisionsverket är till delar också korrumperat.
GillaGilla
Vi måste få tillstånd en demokrati där lokalbefolkningen röstar om viktiga skeenden och beslut en gång varje månad kanske i samband de skall betala månadens räkningar på nätet.
Med Bank-id kan man enkelt bygga en Röst-App. Kan vi deklarera på nätet kan vi också rösta på det här sättet. Verklig direktdemokrati.
Vi kan inte styra landet medelst bondfångeri som idag!
GillaGillad av 1 person
Och den som verkligen formulerade korruptionens garn var EUs förste kommissionär Walter Hallstein. Men han hade ju vanan inne. Som den yngste professor i juridik som Tyskland skådat blev han det 1931 i Rostock. Längre fram i sin karriär var det han som formulerade traktaten mellan Hitler och Mussolini. Han var också den ledande bakom den konstitution som ligga till grund för det Tredje Riket.
Nu blev det inget tusenårigt rike utan Hallstein fick ligga lågt i cirka 10 år innan det var dags att träda fram på nytt . Att hans arbeten påminde om varandra är inte att förvåna.
Dock kan man förvånas av historielösheten hos alla EU-kramare.
GillaGillad av 1 person
Fråga, har egentligen BRICS-länderna (Brasilien, Ryssland, Indien, Kina och Sydafrika) någon betydelse i dagens globaliserade värld, då BRICS-länderna fortfarande visar ett starkt stöd för FN, WTO och G20?
GillaGilla
BRICS försöker bygga alternativ till Världsbanken, IMF m.fl. institutioner som vuxit fram ur FN.
GillaGilla
Lars Du har som alltid rätt. Vår utrikesminister som vägrade att tala om hur hon röstat i en för de flesta svenskar aktuell och intressant fråga. Om politiker vägrar att tala om vad de gör då har vi ingen demokrati. Det framkom också att FN har olika röstningsregler. Jag gick ur svenska kyrkan då min dotters konfirmationspräst var pedofil och hade sexuellt umgänge med en pojke i konfirmationsgruppen. Han försvarade sig i rätten med att han inte visste hur gammal pojken var. Prästen fick fortsätta att undervisa konfirmander men pojken flyttades till annan ort. Vi hade en Folkpartiledare och riksdagsman som för många många år sedan blev ledare för Röda Korset med en årslön på 800 000 SEK. Vad fick de gamla damer som gick runt i samhället och skramlade med rödakorsbössorna? Varför är svenskar så enögda och flata för allt som kommer från USA medan Ryssland och Putin utmålas som extremt farliga.
Är man som jag född i mitten av 1930-talet och upplevt kriget så blir man undrande över utvecklingen. Svart har blivit vitt och vitt har blivit svart. Min far anmärkte på att det var så många tyska fartyg inom ett befästningsområde. Han blev då stämplad som en säkerhetsrisk och det var starka krafter som ville skilja honom från sin tjänst.
Dagens politiker är nog sig själva närmas och bryr sig inte om de som valt dem.
GillaGilla
EU oligarkerna känner sig mer kraftfulla efter Franska och Nederländska valen, de forsätter som vanligt, de skiter rent ut sagt i vad vanligt folk tänker och inom sveriges gränsen finns tyvärr inget parti som ifrågasätter EUs makt och beteende längre. Vänstern och Högern ÄR globalismen idag – för att inte prata om svenska journalister!
Läs gärna artikeln nedan,
”You’ll Only Understand Trump and Brexit If You Understand the Failure of Globalization”
http://21stcenturywire.com/2016/11/17/shifting-paradigm-youll-only-understand-trump-and-brexit-if-you-understand-the-failure-of-globalization/
GillaGilla
Globaliseringspolitiken utgör motsatsen till en liberal ekonomi. Jätteföretagen kan slå ut konkurrerande företag med tillfälliga dumpingpriser, enormt komplicerad byråkrati och legislatur och en mängd andra mer eller mindre legala metoder.
Precis som det internationella jätteföretaget IG Farben på sin tid placerade sina fabriker där det fanns extremt billig arbetskraft att tillgå, strävar de nutida jätteföretagen efter att förlägga produktionen till länder där den mänskliga arbetskraften inte utgör någon betydande kostnad för dem, medan de har sitt huvudkontor i Luxemburg eller något annat skatteparadis.
Hur fri är en sådan marknad?
Edward Griffin säger att vi i modern tid aldrig har haft någon liberal ekonomi, utan bara en liberal monopolekonomi.
Allt i Rockefellers anda: ”Competition is a sin.”
GillaGilla
Betänk att alternativet till svenskt EU-medlemskap vore ”Sosse-hegemoni”: Två TV-kanaler, förbud mot parabolantenner, 98% marginalskatt, taximonopol, lördagsstängt på Systemet, inga privata vårdcentraler etc.
GillaGilla
Trams. Vi kan demokratiskt se till att utforma samhället precis som vi svenskar vill om vi bara får tillbaka vår demokrati till nationen. Ut ur EU är det första.
GillaGillad av 1 person
När nöden är som störst är hjälpen som närmast – och om vad jag menar med det på min URL-länk.
GillaGilla
Och 17% årlig inflation.
GillaGilla
Och löntagarfonder.
GillaGilla
Eftersom Palme gick på bio så är nog det alternativet kört är jag rädd.Men visst, jag förstår att du känner en naiv nostalgi efter gamla tider….
GillaGilla
Tanken på att svenska arbetare äger större delar av de företag de arbetar och därigenom får inflytande över dem var nog inte riktigt i Henry Kissingers och de andra sionisternas intresse… 🙂
GillaGilla
Har ofta undrat, om vi hade fått löntagarfonder fullt ut på 80-talet, skulle det ha inneburit att vår industri i huvudsak hade funnits kvar i svensk ägo?
OK, jag inser att några lustigkurrar kommer påstå, att i så fall skulle vi inte ha kvar någon industri alls, härstädes.
Synpunkter?
GillaGilla
Jag är en lustigkurre då. Det är faktiskt så att införandet av AP-fonderna snarast accelererat utförsäljningen av svenska industrier.
GillaGilla
Snaran dras åt….
vår Herre har skapat nötterna, men han har inte knäckt dem…..
GillaGilla
Eller hur 😉
GillaGilla
Hej Lars, har nyss sett det överdrivna klimathotet. Del 2 på tuben, du är ju fullständigt lysande, och förmodligen en av Sveriges smartaste, hyser stor respekt för dig, synd att det inte finns fler som dig.
GillaGilla
De som går emot globalisterna straffas hårt. Turkiet sade upp ett redan uppgjort franskt stridsflygsinköp och fick ekonomiska problem. Erdogan löste en stor del av problemen och blev populär. Nu har Erdogans självständiga linje gett Turkiet ekonomiska problem igen. Hugo Chavez dog under märkliga omständigheter och hans land har det ekonomiskt svårt. Alla vet hur Ryssland, Iran och nordkorea behandlas. 68rörelsen fällde Charles de Gaulle. Sverige är chanslöst. Varför dog Palme? Varför slaskade vår valuta? Varför sade Carlsson på 80-talet att vi levde i en farlig tid? Annars sade han mest att han var arg och upprörd.
Vi kan inte ensamma tackla globalisterna, men Eu är ju globaliststyrt. Det är bara att vänta, som många gjorde under det andra världskriget.
Det är kul att Chavez kallade Bush för burro, spanska för åsna, och jag brukar skriva Burroso, inte Barroso. Det är ungefär vad jag kan göra som protest och det är bara lite muttrande.
GillaGillad av 1 person
Hej Fiskargubben!
Barroso / ”Burroso” är ju en av många som galopperat in i politiken för att samla guld åt Goldman Sachs, folkets guld.
Sedan när åsnan är fullpackad hoppar den in i stallet igen.
GillaGillad av 1 person
Man har lämnat det demokratiska med att olika idéer och ideologier som försöker övertyg för att få folks förtroende. Nu är det en sorts managementkultur, som om landet var ett dotterbolag till koncernmodern EU. Hela det etablerade etablissemanget från höger till vänster säger att det finns inget alternativ, TINA.
Man blåser upp marginella skillnader och ger sken av att det handlade om avgrundsdjupa ideologiska skillnader. När den grundläggande politiken ekonomiskt mm är i praktiken identisk.
En enhetlig ”värdegrund” ska hamras in i folk. Ungefär som McDonalds eller IKEA har företagskultur som folk ska följa när de är på jobbet. Där kan folk sluta och börja någon annanstans om de inte trivs. Det är lite svårare som undersåte i värdegrunds enväldet.
Media fungerar som åsiktspolis och medverkar villigt som propaganda-institution. Folk matas med vilka ”hatare” de ska hata när de inte ska sövas av medias ytliga nonsens. De jagar och hänger skoningslöst ut de som avviker.
Med Brexit och nu valet i Frankrike har det blivit så uppenbart. Efter Brexit gick prominenta tyckare ut öppet och vill avskaffa demokratin. Från vänster till höger stod man eniga bakom Macron, TINA!
Schäuble m.fl. har öppet sagt att demokratiska val inte kan ändra på något i EU. TINA gäller. Man manipulerar in teknokratregimer när det riskerar att bli ”olydig” regim. Irländarna skull helst inte få ha val innan de godkänt sin ”egen” (bankernas) budget. ECB har gått långt utöver sina lagstadgade befogenheter för att tygla de olydiga.
I praktiken har man infört ett fascism 2.0. Det är symptomatiskt att man kallar allt motstånd för fascism.
GillaGillad av 2 personer
Korruptionen är öronbedövande och nu även instanser som var det sista en trodde skulle ske där folk skulle sälja sin heder för pengar…….Samhällen faller samman, våldet eskalerar och nu kommer de styrande snart med lösningen att EU,s militära styrka måste sättas in för att rädda oss……Jepp,, de ska rädda oss för de är så måna om oss 🙂
För övrigt så stiger bitcoin som en raket (just nu 1. 743 dollar per styck och inte kronor som en felaktigt skrev tidigare när biten stod i 1013 någonting) och en väntar på att guldet och silvret inte går att hålla nere längre, för där börjar rallyt mellan guld och biten.
GillaGilla
Våran kära Magda säger att det fattas 40 Miljarder i Sveriges kommuner. Nu är det helt plötsligt uppenbart för Magda att vi har problem? Vem går på att problemen helt plötsligt uppstått som gubben i lådan?
GillaGilla
Så sent som våren/sommaren 2015 var summor uppemot den storleken växelpengar för Magda och någon av våra prominenta nationalekonomer. I vart fall då när det gällde vad asylsströmmen skulle kosta.
GillaGilla
Bitcoin är som de flesta andra valutor, en spelmarker utan ryggrad, men folk tror att den har ett värde, därför har den det. Skillnaden är att den är digital. Bitcoin kan komma att förbjudas. Då blir alla bitcoins helt värdelösa spelmarker. Varje valuta utan ryggrad kan bli värdelös i ett nafs.
GillaGilla
Tjena Martin, vi tar ett snack första kvartalet 2018 så får vi se hur det står still med bitcoin. 🙂 . Har själv inte satsat då en inte vet hur det egentligen fungerar men om någon på sidan vet så dela gärna med Er då en känner starkt för denna virtuella valuta.
GillaGilla
Nu startar invandrarna eget part och det tycker en annan är jättebra. Invandrarna själva är trött på att politikerna inte visar mer gränser för ungdomarna utan låter dem vara gränslösa och bränna bilar hej vilt och åka och kriga utan att stoppa dem med klara gränser. Detta har en tagit upp tidigare om ”gränslösheten” och en förstår föräldrarna till dessa ungdomar som tycker det är för jäkligt från samhällets sida. Sen ska de nya få allas avsky när samhället egentligen har svikit för länge sedan.
Kika på youtube. com ”invandrare överger de rödgröna och startar eget parti”.
Har ni iPad så skriv m.youtube.com när ni söker.
GillaGilla
Svenska folket har ju i flera val tillåtit ”politiker” att genom så kallad ”representation” utplundra medborgarna medelst skatter. Varför detta eviga gnäll? Rösta blankt eller avstå så kanske även korrupta politiker respekterar befolkningen.
Större delen av svenska folket borde skämmas som låter sig utplundras bara för att slippa ta ansvaret för sin egen framtid, barn och barnbarn. Ynkligt!
GillaGilla
Utplundringen har inte skett genom skatter, men genom EU och utförsäljningar av statens kassakor till globalkapitalister. De vill inte betala skatt på sina vinster, men helst dölja dem i skatteparadis.
Globalkapitalisterna har även genom sina politikeradel-lakejer i S, MP och Alliansen stått för både krigen och den makabra massinvandringen av wahhabism, salafister och kriminella individer i horder.
Sionismen har skapat SD för att fånga upp missnöjet, men det är en ulv i fårakläder. De har redan annonserat att det blir ”business as usual” med Moderutterna efter valet.
GillaGilla
Det riktigt stora hotet när det gäller SD är, enligt min syn, NATO. Vi här i Sverige måste behålla vår neutralitet. Dessutom måste Sverige sluta upp med att deltaga i krig utanför vårt land. Vårt försvar ska vara starkt, men det ska vara ett FÖRSVAR. Det ska vara vårt eget. Vi ska inte attackera. Konflikter ute i världen ska lösas på fredlig väg.
Terrorism uppstår genom extremt ekonomiskt utnyttjande och provokationer av befolkningar som inte respekteras och får vara ifred. Terrorism är också ett medel som används av världens ekonomiska elit för att främja deras mål.
GillaGillad av 1 person
Du har rätt.
SD om Försvarspolitik:
”Sverigedemokraterna menar att det är statens kärnuppgift att värna vår frihet och att hävda vår territoriella integritet och vi anslår därför kraftigt ökade medel till Försvarsmakten med målsättningen att nå en nivå av 2,5 % av BNP. Sveriges försvarspolitik ska fokusera på försvaret av Sverige. Genom att stärka vårt eget försvar, genom att fullt ut verka för ett nordiskt försvarssamarbete och genom partnerskapet för fred med NATO tar Sverige sitt säkerhetspolitiska ansvar.”
Riktigt. De har goda ambitioner förutom att de vill vara en del av Nato i stället för att återupprätta neutralitet och alliansfrihet.
”När Sverige återfått ett existensförsvar är det rimligt att Sverige åter bidrar med militärt bistånd i fredsskapande och fredsbevarande insatser med FN-mandat bakom.”
En bra inställning, anser jag, förutom det där med Nato. Där har förmodligen Israels egen nationalsocialism (sionismen) och dess lojalitet med USA talat genom SD.
GillaGilla
Fram t.o.m. 2014 förde Borg en mer expansiv politik, i vart fall som man generellt ser det, bör analyseras strukturellt för att bli mer exakt. Det var både lite underskott i konsoliderad off. sektor (enl. Maastricht kriterierna) och överskott mot utlandet. Iofs underskott som höll sig väl inom EU-reglerna. Det är troligen effekten av detta som gjort att vi de två senaste åren haft relativt sett bra tillväxt jämfört EZ katastrofen.
Magda har sen dess stramat åt och har överskott i konsoliderad off. sektor i år och förra året och 2015 +-0. Hon ville strama åt mer redan i första budgeten som hon inte fick igenom. I hennes prognos blir det mager tillväxt nästa år. Men hon har överskott i konsoliderad off. sektor och tror sig kunna ha det ännu mer framöver. Detta kräver att vi har fortsatta bra överskott mot utlandet. Magda är kamrer.
Frågan är hur mycket hennes sparsamhet kommer att strama åt hemmaekonomin där det är en växande skara främlingar med bristfälliga språkkunskaper som bör ha jobb. Våra regimer har nu under lång tid förlitat sig på att privat sektor ska skuldsätta sig och hålla igång hemmaekonomin.

GillaGilla
Frågan är i hur stor utsträckning bankerna för detta är utlandsexponerade.
De fyra storbankerna har skulder i utländsk valuta som uppgår till 175 procent av Sveriges BNP, eller 7.650 miljarder kronor, enl. Riksbanken. Frågan är vad nettoställningen är. Men att låna i utlandet för att driva spekulationspyramid med tegelstenar och brädlappar fast förankrade i den svenska myllan är en extremt farlig politik. Det kan ta en ände med förskräckelse. Som det gjorde i Baltikum och en del andra östländer
Den privata skuldbubblan är långt större i rel. till BNP än den var i 90-tals krisen och snäppet högre än den japanska i början av 90-talet.
GillaGilla
Apropå Soros :
http://www.express.co.uk/finance/city/803335/George-Soros-lawsuit-New-York-Federal-Court-Brexit-politics
GillaGilla
Det senaste från globalisterna :
https://www.armstrongeconomics.com/world-news/taxes/imf-proposed-a-capital-levy-tax-on-money-in-bank-accounts-raise-property-taxes/
Det går mot `crash and burn`.
GillaGilla
Som om noll och minusräntor var en skatt på sparpengar på banken. Ingen har tittat på vad dessa nollräntor och QE för att slå ner de långa obligationsräntorna har för nettoeffekt på ev. investeringar och att de på andra sidan får sämre köpkraft.
Nu pratar alltså IMF i praktiken mot typ Washington Consensus modellen med höga skatter på arbete och konsumtion och låga på kapital.
Tyskland har abnorma bytesbalansöverskott, då har någon annan motsvarande underskott. Det slår mot andra EU/EZ länder, det är praktisk omöjligt att ha balanserad budget och underskott mot utlandet. Det vill väl iofs också IMF ska justeras. Problemet är att de stora utlandsöverskotten inte expanderar hemmaekonomin. Tyskland måste expandera hemmaekonomin och importera mer.
GillaGilla
Ja, det går mot `crash and burn`.
The International Monetary Fund (IMF) is always the cheerleader to raise taxes to support government. They are instructing Germany to raise taxes and also talking about just imposing a 10% tax on all money that deposits in banks throughout Europe.
(citat från länken ovan – Björn i Bromma)
Intressant att jämföra med punkt 9 på dagordningen från 2016 års BILDERBERGSMÖTE:
9.Precariat and middle class
http://bilderbergmeetings.org/press-release.html
Planerar Globalisterna att sätta in en offensiv för att eliminera medelklassen?
Det här föredraget är intressant när det gäller skatter, eller hur?
GillaGilla
När kommer förändringen? När obligationsräntorna stiger kraftigt?
”The real problem lies with the European Central Bank (ECB) and the Japanese central bank and when they exit their Quantitative Easing programs, their economies are not the reserve currency and lack a solid bid from international capital. The end of QE will lead to a sharp increase in yields on the bond markets, and thus the financing costs for the states will explode far more rapidly today than at any time in past history.”
https://www.armstrongeconomics.com/world-news/banking-crisis/the-coming-central-bank-crisis/
GillaGilla
I det stora hela kan man säga att sättet man vill styra över befolkningen genom att styra agendan börjar allt mer te sig som den idioti det är. Man skapar frågor som folk ska engagera sig samtidigt som man stjäl under föreställningen att det är för allas bästa. Vi lever i ett system som börjar likna ett Sovjet 2.0. När det viktigaste frågorna vi ska bry oss om är vilka sexuellt avvikande beteende som finns och ska accepteras eller att kvinnor bör hata män under föreställningen att det skulle rädda världen eller någon annan påhittad konstig fråga ska styra våra värderingar är vi väldigt vilsna. Och vilsna och förvirrade individer är det enkelt att styra över. Jag bara hoppas att vi slutar gå på dessa patetiska knep som det styrande politruk styret använder och börjar använda vårat intellekt för att belysa dom verkliga agendorna.
GillaGillad av 2 personer
Hej Sjökapten!
Det du beskriver finns väl förutsagt i det här gamla föredraget om subvertion / psykologisk krigsföring:
(Föredragshållaren är rätt rolig, tycker jag.)
Metoderna här är urgamla men så effektiva att de förmodligen har använts i alla tider.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sun_Tzu
Det är svårt att tro att vi inte har blivit manipulerade av en massiv och välkalkylerad insats, eller hur?
GillaGillad av 2 personer
Intressant föreläsning av Yuri han belyser den lömska agenda alla dessa liberala duktiga idioter faller i dom fattar inte själva att dom i slutändan kommer bli offer för sin egen idioti. Och det som sedan kommer är förtryck och elände typ Sovjet eller Nord Korea. Vi får hoppas folk vaknar upp i tid alternativtet är en tragisk undergång.
GillaGillad av 2 personer
Ken O’Keefe är en passionerad antiglobalist vars insikter och åsikter jag delar.
GillaGillad av 1 person
Hotet mot globalismen kommer österifrån. Ryssland och Kina växer ihop. Flera nya organisationer, t.ex. BRICS, utgör också ett hot mot globalismen. Stratfor sade för två år sedan att Ryssland höll på att gå under och får nu backa. Folket lider pga sanktionerna, men landet överlever och oljepriset går upp. Där har jag sett nya isbrytare byggas medan Usa, som har bara två, inte kan finansiera nybyggen och en tid hyrde in en svensk isbrytare i Antarktis. Nu planeras en rysk atomdriven isbrytare, men president Putin är försiktig med pengarna. Den kan bryta upp is som är 4.5 meter tjock. Jag såg en ny isbrytare bryta is sidledes, men vet inte hur tjock den isen var. Det finns andra kanske mer kraftfulla exempel. Nya flygplan och nytt militärt materiel. Globalisterna får inte stopp på Ryssland.
Här ser vi det kulturella samarbetet. Den delvis omkomna Alexandrovensembeln hedras av kvinnor från den kinesiska armén.
GillaGillad av 1 person
Jag glömde nämna några viktiga saker. Atomisbrytaren kommer att byggas, men president Putin skjuter på slutförandet ett år eller två för budgetens skull. Den avancerade isbrytaren kommer att kosta mycket mindre än en amerikansk konventionell isbrytare. Försvaret får mindre pengar i år, men flera fartyg byggs och vapen byts ut. Ekonomin och oljepriset har redan vänt uppåt, men Putin vill bygga en säker grund för framtiden. Kriget i Syrien visade på svagheter och de erkänns och åtgärdas. Ingen övning hade avslöjat dem.
OBOR, One Belt, One Road, intresserar många länder. Kina investerar flera hundra miljarder. Omkring 100 länder var på konferens i Peking nyligen. Indien avvaktar på grund av Pakistans inblandning och antagligen amerikanska påtryckningar.
Vi går mot en multipolär värld med Eurasien i täten och behöver lära oss mer om dessa länder. Jag har studerat rysk media i flera år. Där finns inte den propaganda vi lider av, men problem tonas ned. Sanktionerna och den svaga rubeln ansågs inte officiellt vara problem i början, men det var de. Kreml visste det och sade igång importsubstitutionen. Vi ser redan några resultat och flera under åren fram till 2024. Ryssland ska producera egen utrustning för djuphavsborrning bl.a. Ett nytt passagerarplan kan snart konkurrera med Boeing och Airbus. Västerlandet kan inte stoppa den här utvecklingen utan att gå i krig.
Vi får inte höra mycket om Ryssland, Kina och den enastående utvecklingen. Inget media binder ihop vad som händer i Brasilien, sydafrika och till viss del i Indien. Globalisternas försök att skada BRICS.
GillaGillad av 1 person
Fiskargubben!
Tack för dina intressanta kommentarer. Jag har lärt mig mycket genom att ta del av dina erfarenheter och insikter.
GillaGilla
Tova har hittats och ytterligare en ungdom fick möta det våldsamma Sverige. Föräldrar är livrädda om sina barn där våldet kan slå till när som helst och var som helst. Ingen av oss i befolkningen kunde ens drömma om att politiker skulle låta våldet få detta itrymmme och det i ett samhälle där skatterna är skyhöga. Skatter som är så höga och så de borde räcka till att ge varje familj en egen bodygard. Orimligt hög nivå på våldet i förhållande till vad folket betalar i skatt och därmed rätten till trygghet. Mitt stora deltagande för att ytterligare en oskyldig människa fick betala med sitt liv och en tänker på föräldrarna, syskon, kompisar…….
Tittar på bilder på våra politiker där de står och skrattar, solen skiner verkligen för dem. Berör människors öden dem verkligen? Kan de känna vad föräldrar till utsatta barn går igenom? Kan de öht ta sig tid att se lidande hjärtan , hjärtan som lider överallt i samhället idag, barn, gamlingar, våldsoffer……….Eller är politikerna så upptagna med att just som överskriften i Lars inlägg säger?
Politiker känns som tomma skal idag!
GillaGilla
Globalismen är extremt förmånlig för den politiska klassen, det är därför vi jämt ser dessa sprudlande glada politiker på sina fina möten, medan folket upplever hur deras tillvaro mals ner och hur de får det både otryggare och ekonomiskt sämre. Avståndet mellan politiker och vanligt folk ökar till den punkt där det brister och historien upprepar sig i form av revolter.
GillaGillad av 1 person
Det är just dessa människor där naturliga bromsklossen inte slår till som skrämmer mig så!
GillaGillad av 1 person
Varje gång är det ledande skiktet lika bestört över att deras huvuden rullar. Det är märkligt och tragikomiskt.
GillaGilla
Har bland kommentarerna sett flera som saknar ett parti att rösta på. Jag läste idag för första gången Landsbygdspartiets partiprogram. Jag fäste mig vid två, för mig viktiga punkter: ut ur EU och nej till NATO. Kan inte efter en snabb genomläsning bedöma partiet i övrigt. Att allt fler börjar ifrågasätta SD beror bl.a. på deras hållning gentemot Ryssland, men också deras större intresse för NATO. Man har ju heller inget program emot globalisering, och också därmed, automatiskt, ger man sitt officiella stöd till USA:s krigföring.
Det som förvånar är naturligtvis etablissemangets beredvillighet att underkasta sig och uppge nationen på sikt. Det liknar masochism, för något gott kan vi inte förvänta oss.
GillaGilla
Låter intressant, sneglar också och ser mig om i listan över andra intressanta godkända partier och de’ e’ många.
GillaGilla
Finns många oetablerade eller obevakade (av media) partier som är valbara och intressanta. http://www.val.se/valbara partibeteckningar.
GillaGilla
”…demokratin visserligen fungerar formellt oklanderligt men att de enskilda människornas möjligheter att själva forma innehållet blir allt mindre. I stället blir politik en fråga om val mellan olika eliter, alla med folkriktig framtoning och reklambyrå slipade program.”
Thure Jadestig
(kommer inte ihåg hur gammalt det citatet är, men som de andra från en helt annan tid)
P1 hade förr porträttprogram (där folk fick prata till punkt), kommer inte ihåg vad det hette. Men där var en gång (troligen ca 20 år sen) en för mig okänd advokat som då var den allra populäraste bland kåkfarare. En sympatisk och intressant karl. Han utgöt sig bl.a. över hur folket här i landet fördummats. Han menade att folk var klokare och smartare på 50 o 60-talet och före. De läste och förkovrade sig, men sen dess alltmer ”neddrogade” av kabel-TV och liknande. Omfattningen av sportsändningar är en del i detta.
Idag är det än värre. Men även hos de som har hela fritiden fylld med intressen är det mest hobbys för förströelse.
En eftertänksam analyserande politiker som Fälldin hade varit en omöjlighet idag. Den som har någon djupare tankeverksamhet bakom pannbenet och inte ger ögonblickliga inrepeterade intetsägande frassvar på vad som helst betraktas som dum. En valpamflett som Wigforss inför valet 1932 hade varit en omöjlighet i dag, flera sidor med intelligent och resonerande text. I dag avgörs val av typ partiledardebatter där inget intelligent blir sagt. Det som vanligt folk kunde ta till sig på 30-talet är omöjligt för dagens passiviserade och fördummade medborgare. Och då är en långt större andel i dag ”utbildade”. Och om vi får tro mönstring protokoll var de dåliga på att stava förr men trots det inte lika dumma som idag.
GillaGilla
Här är en intressant bok som visar hur en lycklig och välfungerande kultur fås att fullständigt degenerera och falla sönder genom att förstöra dess värdegrund:
http://www.bokus.com/bok/9780141023380/things-fall-apart/
GillaGilla
Globalismen eftersträvar ett slavsystem:
GillaGilla
Bakomliggande krafter:
http://www.vaken.se/george-carlins-varning-till-manskligheten-2/
GillaGilla
Vissa smarta nya medborgare ser också igenom det manipulerade systemet. På Rinkebymötet uttrycker en kvinna att hon anser det vara moderskärlek att vara hemma första åren med sina barn och inte på dagis……yeess, helt rätt. Detta gillar inte staten då skattemedel för en person per familj försv inner och ingen indoktrinering kan heller ske av barnen. Oops, hur ska staten tackla detta beteende, intressant!
GillaGilla
240.000 kan vara utsatta för hedersvåld i Sverige, fruktansvärd nonchalans från regeringens sida som talar så gott om allas rätt till frihet och värde som människa. -Vad har gått fel? Politiker som inte vill erkänna sina fel och politiker som inte är starka nog att möta problem och svårigheter som vissa har i livet. Politiker som vill ha sagan med det olyckliga livet och som inte har modet att se problemen som finns, vill inte se att deras lyckliga liv för alla människor faktiskt kan kantas av svårt lidande. Sverige som är drömmarnas land kan väl för i h-e inte ha något problem!
Nu hinner verkligen ikapp alla politiker och de lidande som många lever i kan inte stoppas under stolen längre. Hedersvåld, människor i mentala bojor och så långt ifrån frihet och lycka som vi kan komma. Liv som är kantat av rädsla, hot och där livet är ett rent trauma. Skäms ordentligt alla politiker som inte klarar verkligheten utan det går år efter år innan någon reagerar. förbaskade fegisar!
För övrigt så finns det hedersvåld även i pursvenska familjer!
GillaGilla