När vi bedömer vad som skrivs och sägs rörande den animaliska kosten, skall vi vara medveten om att de globala livsmedelsjättarna har en stark strävan efter att minska det animaliska inslaget till förmån för mer produkter baserade på billigt spannmål och industrioljor. Mjölk vill man ersätta med industriproducerade sockrade havredrycker (som t.ex. ProViva). Animalier är betydligt dyrare och svårare att producera, lagra och transportera. Animalier binder mer kapital och representerar ett långt större svinn för industrin än spannmål och industrioljor. Miljörörelsens pågående kampanj mot animalisk föda skall ses mot bakgrund av de strategier som Big Food dragit upp. Miljöpartisterna har som vanligt iklätt sig rollen som de globala företagsintressenas nyttiga idioter.
Som brukligt nuförtiden används den av globalisterna lanserade klimathypen som argument mot animalisk kost. Det tål att upprepas att klimatförändringar orsakade av antropogena utsläpp av växthusgaser ännu inte orsakat några problem. Användningen under de senaste hundra åren av fossil energi har medverkat till att koldioxidhalten i atmosfären stigit från låga 0,03% till 0,04%. Det kan ha medverkat till den globala temperaturökningen sedan mitten av 1800-talet på ca. 1 grad C. Klimatpropagandan från globalisterna går ut på att dessa utsläpp kommer att leda till en klimatkatastrof inom detta århundrade. Det finns idag ingenting som de facto stödjer detta.
Verklighetens observationer är att den globala temperaturen inte har påverkats de senaste 20 åren trots fortsatt kraftiga utsläpp av växthusgaser. Den högre halten koldioxid och den lilla uppvärmningen har medfört en markant ökande växtlighet, krympande öknar och snart sagt årliga rekord för jordbrukets skördar. Det varmare klimatet gör att färre människor fryser ihjäl. Miljontals människoliv har räddats och ekosystemet har blivit mer livskraftigt trots den pågående rovdriften av jordbrukets jordar och skövlingen av regnskogar.
Eftersom koldioxidhalten i atmosfären är nära sin mättnadsgräns vad gäller dess växthuseffekt, finns idag ingen anledning att frukta någon nära förestående klimatförändring orsakad av människan även om vi fortsätter släppa ut koldioxid. Sådana påståenden är bara cynisk propaganda för att skrämma oss att acceptera globalisternas nya världsordning – NWO.
Betesdjur hotar inte klimatet
På SvD:s debattsida hittar vi idag en utmärkt artikel skriven av Gunnar Rundgren och Ann-Helen Meyer von Bremen om köttproduktion baserad på betande djur mot bakgrund av klimatpropagandan. Här följer några utdrag ur artikeln:
Ny forskning visar att betesmarker har kapacitet att lagra betydligt mera kol än vad man tidigare förstått. En sammanställning av olika forskningsresultat gjord av EPOK på Sveriges Lantbruksuniversitet visar att betesmarker kan binda runt 350 kilo kol per hektar och år, om de sköts på rätt sätt. Det innebär att världens betesmarker skulle kunna binda cirka 3 miljarder ton koldioxid per år, viket motsvarar alla metangasutsläpp från idisslarna.
En nyligen publicerad artikel i den vetenskapliga tidningen Biogeosciences, redogör för en nioårig studie av gräsmarker i Skottland som betats av kvigor och får. Där har marken bundit 8 ton koldioxid per hektar och år. Detta uppväger mer än väl alla utsläpp av lustgas och metan från de djur som betat marken och ätit gräs som skördats. När alla flöden räknades in var det en nettobindning på 1,8 ton koldioxidekvivalenter per hektar och år.
Forskning från en gård i Ungern som redovisas i tidningen Agriculture, Ecosystems & Environment, visar också att bete under perioden maj-december fungerar som en sänka för växthusgaser.
…
Dessa forskningsrapporter visar att betesbaserad köttproduktion kan ge neutrala eller till och med negativa växthusgasutsläpp. I båda fallen hade också betesmarkerna använts länge, vilket visar att kolbindning kan fortgå under lång tid, något som också stöds av annan forskning.
Se gärna detta föredrag av den amerikanska bonden Gabe Brown./red anm
…
I Sverige har vi låtit större delen av våra betesmarker växa igen, de utgör numera endast 450 000 hektar, bara en fjärdedel av de ängar och hagmarker som fanns för 150 år sedan. Får, dikor och ungdjur från mjölkproduktionen är de som betar de återstående hagarna. Mjölkkorna blir allt färre och betar allt mindre arealer, i stället äter de mer odlat gräs, spannmål och proteinväxter för att kunna mjölka mera.
Det bästa alternativet till intensivuppfött nötkött är inte kyckling eller sojaproteiner, utan naturbeteskött. Det bästa alternativet till en intensifierad mjölkproduktion är inte havredryck eller läsk utan betesbaserad mjölk. De betande djuren ger oss de enda viktiga livsmedel som kan vara klimatneutrala eller till och med ha en positiv effekt på klimatet. Att återupprätta betesdriften och kraftigt öka betesmarkerna skulle även gynna den biologiska mångfalden och det rika odlingslandskapet, två andra viktiga nationella miljömål. Betesdrift är också bra för djurens välbefinnande.
Det finns därför all anledning att stimulera betesbaserad köttuppfödning och mejeriproduktion i stället för att som i dag, öka industrialiseringen inom animalieproduktionen. En utökad betesbaserad produktion skulle sannolikt medge en konsumtion av får och nötkött som är i nivå med dagens. Däremot är det svårt att se hur nuvarande konsumtion av intensivt uppfödd kyckling och gris, samt hårdprocessad färdigmat rimmar med ambitionen att minska matens klimatpåverkan.
Vi behöver bromsa utvecklingen av en allt mer industrialiserad, globaliserad livsmedelskedja som bygger på stora insatser av fossil energi i form av konstgödsel, (gifter red. anm.), transporter, kylkedjor och så vidare. Det är här vi har de stora klimatbovarna, inte ute i hagen.
Frigående gräsbetare väljer de nyttiga grödorna
Det sorgliga är att skribenterna i stort sett missar den verkliga poängen med naturligt gräsbetat kött. Den ensidiga klimatdebatten får till följd att man försvarar det naturliga jordbruket utifrån ett problem som inte existerar. Det kan möjligen fungera som en tankeställare för alla som snöat in på skrämselpropagandan om klimatet och åter få dem att våga äta en biff eller lammstek som bara är nyttig.
Den stora fördelen med gräsbetat kött är att produkten ur hälsosynpunkt är överlägsen kött från djurfabriker. Djuren går ute och får för hälsan viktig solstrålning. Gräsbetaren väljer själv de grödor bland betesvallens naturliga mångfald som den äter. Forskning har visat att djur har en betydande förmåga att välja ut det som för tillfället är hälsosammast för dem. På betesmarken finns i princip inget ogräs, varför det inte heller behövs några gifter. Det vi kallar ogräs är f.ö. ofta de näringsrikaste grödorna. Jag dricker själv dagligen ett örtte bryggt på ett halvdussin ogräs.
Resultatet är betydligt friskare köttdjur som ger en för människan hälsosammare produkt i avseende på giftrester, mikronäringsämnen och fettsammansättning. De betande djuren skapar även de friskaste jordarna, varför jordbruksmarken inte utarmas och flerårsgrödor minskar behovet av markbearbetning vilket är bra för miljön.
Den industriella köttproduktionen sker med djur som året runt står ihopträngda i stallar utan sol. De utfordras i bästa fall med ensilage, men ett stort inslag är monokulturellt kraftfoder som inte är deras naturliga föda. Kraftfodret kan vara importerat från landskapstora farmer på andra sidan jorden eller vara producerat som monokulturellt majs på gården. Dessa odlingar sker med insatser av konstgödsel och giftiga bekämpningsmedel. Jag har med egna ögon bevittnat detta under några år, när jag hade ett hus bland storbönder på Österlen.
Djuren kan inte själva välja. Allt är utvalt för att gynna maximal slaktvikt hos dem. Trängseln i stallarna skapar en ideal miljö för infektionssjukdomar, varför man ofta tvingas till omfattade antibiotikaanvändning, med risk för framodlande av MRSA-bakterier. På sina håll används även tillväxthormoner. Alla dessa tillsatser lämnar för människan hälsovådliga rester i köttet. Tillväxthormoner i biffen gynnar även tillväxt hos människa – av cancertumörer.
Så slutsatsen är ganska självklar, välj alltid kött från naturligt betande köttdjur. Det är dyrare per kg än industriköttet, men om man äter lite mindre köttbitar kostar det inte mer. Att minska på portionerna är även gynnsamt för vår hälsa, så den som väljer gräsbeteskött för pengarna blir dubbel vinnare.
Lars Bern
Lars, hur stor är det offentligas, staten, länsstyrelser och kommuners kostnadsandel i ett kg svenskproducerat kött jämfört med det vi tvingas att importera?
Det är den enda frågan som behöver besvaras för att medborgaren skall förstå varför svenska betesmarker växer igen!
GillaGillad av 1 person
https://www.svd.se/fet-mjolk-rena-bantningskuren
GillaGillad av 1 person
Klicka för att komma åt Fnytt%20106%2024-26.PDF
GillaGilla
Klicka för att komma åt jenny_reimers.pdf
GillaGilla
http://annikadahlqvist.com/2015/03/07/om-jenny-reimers-i-allehanda-se/
GillaGilla
Här har du helt rätt Lars!
Min farfars far hade ett stort jordbruk i Ådalen. Hans två söner fick var sin likvärdig del. Korna betade i bl.a. i skogen. På kvällen kom till en fäbodvall. Stintorna tog hand om mjölken och den förädlades till viss del på vallen. Skogen var fri från sly men full av ätbar svamp. Att plocka en klädkorg full med kantareller var ingen ovanlighet. Köttet från korna var fint. Folket på gården levde väl och det var ett minimum av sjukdomar. Det moderna skogsbruket har förstört möjligheten till bete i skogen. Beroende på vad som odlades räckte inte betet till på åkerarealen. Varför skall det vara så svårt att hitta en bra balans?
GillaGillad av 4 personer
Två andra effekter av ”skogsbete”.Då korna åt upp allt smått på marken blir risken för att skogsbränder startas och sprids minimal. Den extra gödslingen gör att både kor och träd får mer mat. Dessutom förbättras vattenhållningen genom ökad kolhalt och mikroliv i marken, vilket gör att träden växer bättre. Set enda som bör göras ”först” är att undanjöja eventuella stup/fällor för djuren för att slippa onödiga skador. Åtminstone för mjölkkor bör det även finnas passande lövträd för bättre smak på mjölk, grädde, smör och ost!
GillaGillad av 3 personer
Betesdjuren vill kunna gå in i skogen när det är varmt på somrarna för att få svalka i skuggan och fly undan från flugor och bromsar. Och när det ösregnar har de möjlighet att söka skydd under träden.
GillaGilla
Jag måste få svar på ett antal frågor.
Ekologisk odling ger skördar som är 50 á 60 procent av konventionellt odlade. Hur hittar man jordbruksmark som kan kompensera produktionsbortfallet?
Ekologisk odling ger ogräset fritt fram. Hur hanterar man det? Det är lätt att se vilka odlingar som är ekologiska. Det verkar som att själva grödan är i minoritet.
Jordarna utarmas vid ekologisk odling. Jag har sett insändare som kräver att staten rycker in för att rädda den ekologiska näringen. Problemet tycks vara att man förbjuder mineraliserade kvävegödselmedel. Men jag har läst att man kan tänka sig godkänna dessa. Men motståndet är stort.
En forskare på, och som förespråkade ekologisk odling på SLU, fick frågan hur man skulle komma till rätta med kväveutsläppen i ekologisk odling. Hon svarade att de var inte större än vid konventionell odling. När följdfrågan kom att det gällde per arealenhet, men att per producerad enhet var utsläppen större. Forskaren svarade att eftersom man kastar så mycket mat så är det ointressant att räkna så.
Jag kollade Livsmedelsverkets hemsida och såg att resterna av gifter i produkterna var oerhört låga. Och det finns ingen skillnad mellan ekologisk och konventionell odling. Jag såg också att reglerna för att använda ogräsbekämpningsmedel är oerhört rigorösa. Och jag har inte kunnat konstatera att grundvatten eller annat blivit förgiftade.
Jag väljer fortfarande bort ekologiska livsmedel.
GillaGilla
Det är stor skillnad på giftinnehållet i en rad grödor, även om det som producerats i Sverige är relativt bra. När du köper industrimat har du dålig kontroll på varifrån grödan kommer. Det är inte självklart att ekologisk odling behöver ha nämnvärt lägre produktivitet.
Svaret på dina frågor hittar du här: https://www.youtube.com/watch?v=uUmIdq0D6-A
Självklart har du full frihet att välja billiga livsmedel med lågt näringsinnehåll och mer giftrester – det är ju din hälsa det gäller. Men kanske du även skulle fundera lite på livsmiljön för kommande generationer.
GillaGillad av 5 personer
Jag köper aldrig industrimat utan vanliga råvaror som jag tillagar själv. Men du svarade inte å frågan ”Hur ska vi kunna kompensera de lägre skördarna? Var finns marken?
GillaGilla
Detta att skördarna blir lägre med rätt utförd organisk odling är en myt som sprids av Big Food. Du skall ta dig tid och lyssna på den här bondens föredrag: https://www.youtube.com/watch?v=uUmIdq0D6-A
F.ö. om skördarna blir lite mindre så är det inte heller ett problem eftersom världen idag producerar 4000 kcal per individ och dygn, medan behovet bara är 2000 kcal.
GillaGilla
Att ekologisk odling säpper ut kväve är ren felinformatin. Kvävet, som binds från luften av kvävebiindande växter är ej lösligt som mineralgödsel och spolas därför ej bort även med ”dålig jord”. Se Gabe Brown’s föredrag så kanske du förstår att det är mycket svårt att få ut mer än 60% av normalslörd på jord som i Sverige är i princip lika ”utsliten” som den var när Gabe startade 1993. Han har idag över 4.5% organisk kolhalt i sina jordar, som därför ger honom liknande avkastning men högre vinst än de bästa i ND. I sverige ligger motsvarande kolhalt på 2.1% i snitt, enligt naturskyddsföreningen. Gabe startade med ca 1.7%. Med sådana kolhalter i jorden kan regnvatten ta med sig mycket dyrbara matjord plus konstgödsel plus stallgödsel så snart det spöar i backen. I osynlga täckdiken eller direkt från ytan. Det är här ”skon klämmer”. Utan att förse jorden med ordentligt med material att bygga upp mull- eller kolhalt kommer avkastningen aldrig upp !
I Permakultur visa man hur man gör det småskaligt. Gabe Brown gör det på ca 2000 ha med blandning av spannmål, täckväxer och numera även mobgrazing. ”Ogräs” håller man bäst rätt på genom att så en blandning de växter man vill ha ofta och dessutom aldrig låta jorden ligga bar. Barmark är en ”välkommen” skylt för all slags ogräs.
GillaGillad av 3 personer
Det moderna jordbruket i global skala och speciellt ”giftjordbruket” föröder livet under våra fötter där humuslagren försvinner i rasande takt tillsammans med ett oändligt antal levande organismer och vi har de facto ingen aning om konsekvenserna för mänskligheten på längre sikt av den döda jord vi producerar.
Det går så länge det går men att tro att ”det kommer säkert gå bra” har knappast något med vetenskap att göra.
GillaGillad av 3 personer
Håller med! Finns en dokumentär som går fortfarande att se på SVT Play- Sista skörden.
En oroande prognos. Detta borde vara huvudtema på våra nyheter och i politiska debatter. Vad ska man göra för att stoppa den ursinniga exploateringen av det viktigaste som vi har- vår natur? Istället bjuds vi på utopiska idéer om rymdforskning och tankar om att vi ska flytta till någon annan planet och detta blir människans räddning. Skratta eller gråta?
GillaGilla
Svar till Lasse Forss. Hur kompensera bortfallet? Ja höja priset på varan helt enkelt. Delvis äte vi redan mer än vi behöver /generellt/ och delvis har vi en enorm överproduktion av mat. Vi slänger mat! Enda sättet att avbryta destruktivitet är att producera mindre, dvs. anpassa gapet efter det verkliga behovet.
”Back to Basic” är mänsklighetens räddning. Tar man bort effekterna av globalisering, dvs. faktorer som kan dumpa priser genom att fortsätta sälja skräp till folket – kan man sätta realistiska priser för mat med hög kvalitet.
GillaGillad av 1 person
”Billig” skräpmat inte bara förgiftar kroppen, den är bara skenbart billig. Genom de mycket omfattande bidrag från EU och andra styrande instanser, som finansierar skräpmaten, betalar vi, via våra skatter, mycket mer för dessa produkter än vad som framgår av prislappen.
Lägger man alltså till alla de skattepengar som går till till dessa så storindustrivänliga myndigheter blir skräpmaten inte alls billig.
De så kallade subventionerna ska inte bara räcka till att hålla dessa otympliga och livsfientliga företag, med alla deras mångmiljontjänande direktörer, under armarna – pengarna ska också räcka till att finansiera alla deras transporter kors och tvärs och överallt, allt medan stor del av denna skräpmat ruttnar bort på vägen.
GillaGilla
Naturbetande kor har mjölk med övervägande omega 3. Värdet av detta vet alla som är intresserade av kost och näring.
Fet mjölk från utegående kor är alltså det bästa vi kan ge oss både barn och vuxna.
Dessutom gör de utegående korna en god gärning i betesmarker. De bidrar till att näringsrika växter kan leva och föröka sig. De ökar till den efterfrågade mångfalden. Tillgången till lingon t.ex. minskar i takt med att de utegående korna minskar i antal.
Vad de s.k. miljömänniskorna inte har fattat är att naturen söker balans, en balans som även vi människor mår bra av.
Att enbart knapra på morötter ger ingen balans.
GillaGillad av 3 personer
Reblogga detta på Life, Death and all between.
GillaGilla
Djuren som får vara ute i naturen, i frihet, utstrålar lycka. Titta på kossorna som går med sina kalvar i stora hagar! Till skillnad från oss människor kräver de inte mycket av livet. De är levnadskonstnärer.
Och titta på grisarna som får vara ute med sina små och böka i jorden och vältra sig! Jag älskar att betrakta dem – för deras lycka överförs till oss människor också.
Eller getter som mellan betandet klättrar upp på stenar och stora flyttblock i hagarna, så lyckliga de är.
Om jag är nedstämd någon gång brukar jag ta cykeln och åka till någon hage där dessa lyckliga djur får gå i frihet med sina barn. Det är ett väldigt bra sätt att må bättre igen. För de delar med sig av sin lycka.
I alla ursprungskulturer är respekten för Naturen väldigt stor. Dessa kloka kulturer visar stor Respekt och Tacksamhet mot naturm och djuren som föder dem. Detta borde vi ta efter i hög utsträckning.
I hela mitt liv har jag levat mycket nära djuren och det är min fasta övertygelse att djuren är väldigt lika oss människor i känslolivet.
GillaGillad av 4 personer
Håller med dig savalle. Även djur är kännande varelser så visst finns det stora likheter. Det minsta vi kan begära av oss själva är att vi behandlar naturen med respekt och producerar vår mat på naturens villkor, inte på Globalisternas ekonomiska villkor, det är en återvändsgränd. Frågan är bara när gränden tar slut.
GillaGilla
Så vackert och klokt sagt!
Jag skulle inte kunna formulera det bättre själv!
GillaGilla
Instämmer helt, Savalle!
GillaGilla
”Den industriella köttproduktionen sker med djur som året runt står ihopträngda i stallar utan sol”.
Hur kan detta djurplågeri få tillåtas ske? Jag känner sorg och blir gråtfärdig när jag tänker på deras eländiga liv. Detta för att de snabbt ska nå maximalvikt och ägaren därmed kan tjäna mer – det är så cyniskt att man saknar ord. Har dessa djurägare ingen respekt och medkänsla för djurens liv?
Tack för mycket bra insikter i denna för mig ganska okända värld. Jag ska föra info vidare.
GillaGilla
Jag hade i sex år ett hus på Österlen nära ett enormt stall där det sades finnas nästan 400 djur. Jag såg dem aldrig på utsidan stallet. Svenskt kött m.a.o.!
GillaGilla
Hej Lars.
Om jag inte minns fel tar du MSM som tillskott, hur mycket tar du per dag?
TACK för en mycket läsvärd blogg.
Mvh Tomas.
GillaGilla
Jag tar en rågad tesked i morgonkaffet tillsammans med en rågad matsked gurkmeja.
GillaGilla
Vad är MSM om inte mainstream media? Kan inte tänka mig att du konsumerar media okritiskt.
GillaGilla
MetylSulfonylMetan – man kan ju alltid googla.
GillaGilla
Ett problem man garanterat stöter på om man försöker få modevegetarianer och d:o veganer att ta till sig det Bern skriver, är att argumentet mot att äta kött kan kvarstå av etiska skäl. Visserligen har djuren åsamkats avsevärt mindre lidande om de fått beta naturligt och leva på ett sätt som är så långt ifrån industriell köttproduktion som möjligt, men lik förbannat skall de dödas för att ätas och detta är svårt att sas ”snacka runt”.
GillaGilla
Hela naturens näringskedja är uppbyggd på att äta andra levande organismer. Så jag har svårt att se problemet, allt beror väl på hur djuren slaktas antar jag.
GillaGilla
Med all respekt för de som väljer att avstå från att äta kött av samvetsskäl, men jag tror nog att även veganer och vegetarianer mår bättre av att äta ekologiskt odlade grönsaker utan gifter och konstgödsel.
GillaGilla
Det beror naturligtvis på hur djuret dödas. Ett djur som dödas i sin vanliga miljö utan stress är väl det bästa för djuret och oss köttätare. Men tyvärr måste allt regleras idag och gårdslaktaren som kom då och då existerar ju inte längre.
GillaGilla
Ett sommarlov i min tidiga ungdom sommarjobbade jag några veckor som hudbankare på det slakteri som då fanns i Karlskrona. Det var ett hemskt jobb, i flera avseenden. Jag arbetade i ett lag om fyra personer som stod vid hörnen av ett stort fyrkantigt bord och tillsammans höjde vi upp och bankade ner en nedsaltad kohud några gånger mot bordet och sedan var det dags för nästa kohud. Jag tror aldrig att jag förstod riktigt varför vi utförde detta så monotona arbete. Jag var alldeles för upptagen av den, som jag upplevde det, fruktansvärda stämning som rådde där. Det luktade unket blod överallt. Slaktdjuren skrek i förtvivlan – inte bara de som stod i kö för att bli slaktade – men även de som var i det intilliggande ladugårdsutrymmet och som senare skulle slaktas. Överallt dessa ångestskrik som härrörde från djupaste förtvivlan och maktlöshet. Djurens ögon var vidöppna och fulla av skräck.
Detta var ett litet slakteri. Det lär vara ännu värre på jätteslakterierna.
Transporterna, ofta väldigt långa, är enormt stressande och plågsamma för djuren – och i samband med transporterna är behandlingen av slaktdjuren inte sällan mycket råbarkad, eftersom djuren värjer sig mot att frivilligt gå in i de trånga utrymmena som luktar skräck.
Jag har i min ungdom också deltagit vid gårdsslakt. Djuren som slaktades då var ofta inte alls så skärrade då. Och det gick fort. Och de djuren som inte slaktades – men som genom sin varseblivning, via lukt och ljud, erfor vad som skedde – var ofta förvånansvärt lugna.
Enligt min mening finns det Ingen rationell grund för storslakt. Det är bara ett enda oerhört stort djurplågeri!
GillaGillad av 1 person
Jodå!
GillaGilla
Jag får en våg av välbefinnande i kroppen när jag läser din artikelserie om ekologisk mat. Om vi äter ekologiskt vad plånboken tillåter bidrar detta till producenternas överlevnad och säkrar tillgången på ekologiska matvaror. Betande djur i frihet fanns i bondesamhället för inte så länge sedan. Det är angeläget att människor har valmöjligheter, stöd det ekologiska conceptet och ät ekologiskt.
GillaGillad av 2 personer
Varför ska man konsumera MSM om man äter LCHF-kost?
GillaGilla
I mitt fall för mina leder eftersom jag lider av gikt p.g.a. en njurskada efter en operation. MSM har även synbarligt stärkt mina naglar efter att jag hela livet tidigare haft ojämna naglar. Jag ger även hunden MSM.
GillaGillad av 1 person
Tänk på de giftiga äggen. Jag tycker om ägg men vill inte äta gift.
”The recall of eggs was reported by Belgium, the Netherlands, Germany, Sweden, the United Kingdom, France, Luxembourg, Denmark, Slovakia and Romania, as well as Switzerland,” the source said.
Belgian media reported on Tuesday that the country’s Agriculture Minister Denis Ducarme accused Dutch authorities of failing to warn EU countries about egg contamination after it had been allegedly revealed by the country back in November 2016.”
https://sputniknews.com/europe/201708111056373946-eggs-11-european-states-contamination/
GillaGilla
Naturen och livet på jorden har utvecklats under 4 600 miljoner år och har sedan länge hittat sin egen balans. Den balansen stör vi numera under de senaste knappa 100 åren med diverse kemikalier som naturen inte tål. Vi kan tydligt se det i de utarmade jordar som industrijordbruket fört med sig. Ju mer utarmade jordarna blir desto mer gödning och besprutning fordras för att vidmakthålla någon form av produktion. Näringsinnehållet minskar och kvalitén på livsmedlen blir allt sämre i takt med att vinsterna för storbolagen ökar medans lantbrukarna blir fattigare.
Djurhållning och odling måste ske på naturens villkor, inte på moderna ekonomiska villkor, vilket slår sönder våra fundamentala livsbetingelser och ett friskt liv. Vi kan inte fortsätta på den inslagna vägen då kommer vi att få massvält den dagen en större naturkatastrof inträffar. De mer eller mindre döda jordarna kommer inte att kunna ge några skördar alls ens vid ett måttligt stort vulkanutbrott som delvis stänger ute solljuset under några år. Friska naturliga jordar har en betydligt större motståndskraft vid temperatur och ljusfluktuationer än dessa kvasijordar vi har idag.
CO2 och kväve finns i luften och med lämpliga täckväxter klaras jordarnas energibehov i kombination med de betande djurens eget avfall. Nederbörd rinner då inte av utan stannar kvar i marken varvid något kväveutsläpp knappast kommer att ske. Dagen lantbruk gör att man måste ösa på med konstgödsel för att merparten 90% spolas ut i diken, vattendrag och vidare ut i haven. Varför måste lantbrukarna köpa konstgödsel när det finns inom räckhåll från djuren och från atmosfären helt gratis.
Sedan 1950 har 26% av åkermarken lagts i träda så det finns outnyttjade marker att åter ta i bruk. En del har förvisso bebyggts men markområden finns för att vi ska kunna bli helt självförsörjande på ekologiska och naturliga livsmedel. Det är oss konsumenter det hänger på, politikerna sitter i Globalisternas knä, så från det hållet kommer inget att ske om inte vi genom plånboken styr åt vilket håll vi vill att det ska gå.
GillaGilla
Så riktigt så, med ett undantag, geologerna menar att liv har funnits i 3 miljarder år, de första 1,6 miljarderna var jorden för ogästvänlig.
GillaGilla
Globalisternas politik är ond. En del människor resonerar ungefär som så att ingen människa är ond eller god och att det mesta som formar våra liv har att göra med nedärvda gener och social uppfostran och omgivningen vi befinner oss i.
När jag var barn var jag mycket troende och bad till Gud varje kväll. Sedan när jag blev tonåring tonade tonårstidens starka känslovirvlar ned denna gudstro. När jag var aderton år drabbades jag av självmord i familjen. Jag förlorade marken under fötterna och sökte tröst och hjälp i en religiös församling. Efter ett antal år gick jag ur denna församling eftersom jag jag inte längre trodde på att det var sanningen. Därefter levde jag många år med en förhoppning om att det goda finns och att det kanske finns en god Gud, trots allt, men jag hade sällan ord längre för att be någon bön. För fyra år sedan blev jag enormt sjuk. Jag kämpade mot galenskap och död i flera månader. Grundorsaken till denna sjukdom var inte fysisk, utan ren och skär förtvivlan – en psykisk totalkollaps. Mina älskade djur höll mig vid liv, för jag ville inte överge dem och jag fick hjälp av kärleksfulla människor.
Sedan dess har jag ägnat all min kraft åt att försöka ta reda på varför det finns så mycket lidande. Jag har letat efter roten till det onda. I denna strävan har jag insett att det jag trodde som barn är det riktiga, att det finns det goda och det onda. Jag har också återfått tron på att en god och kärleksfull Gud snart kommer att ingripa. Jag tror att de människor som styr över världen nu är onda och att de följer mörkrets furste, som de har givit ett helt motsatt namn.
Dessa i mina ögon onda människor har som mål att kontrollera allt liv på jorden. Många människor kan inte ta till sig att sådan ondska existerar. Här är en krönika som tar fram i dagen vad dessa onda människor planerar:
https://peterkrabbe.wordpress.com/2017/08/12/den-amerikanska-fyrklovern/
GillaGilla
Gifterna inom jordbruket hotar livet på jorden. Här är en artikel som redogör för orsaken till massdöden av bin och humlor, som spelar en livsavgörande roll för att det ska kunna växa i naturen:
http://www.tv-helse.se/2017/08/11/massdod-av-bin/
GillaGillad av 2 personer
Se där, ytterligare en anledning till att frångå industrijordbruket till förmån för naturliga alternativ.
GillaGilla
savalle, tack för länken!
Nu fick jag bekräftat mina misstankar om vad som hände med mina egna bisamhällen för tio år sedan.
Vi har fält som som sprutas intill vår tomt. En vår kom till min stora förvåning inga bin längre ut ur kuporna och när jag tittade efter så fanns det inte ett enda bi där trots att det var fullt med honung i bikakorna.
Även grodorna som tidigare trivdes så bra i våra dammar har nu i stort sett försvunnit. Salamandrar har vi dock fortfarande kvar men det är kanske en tidsfråga inna även de har förgiftats och försvinner.
Vilken sjuk förgiftad värld vi lever i och det verkar hela tiden bli värre.! Att det finns folk som försvarar detta tillstånd är i mina ögon ofattbart cyniskt.
GillaGillad av 1 person
Ja. hela vår jordbrukspolitik är en enda stor katastrof – i alla avseenden.
Och nu vill landsbygdsminister Sven-Erik Bucht sälja ut svensk jordbrukmark till till de stora industrikoncernerna.
Vill vi ha det så här i Sverige om några år?
Alla ni som tar del av detta – engagera er. Utan folkets godkännande kan dessa fjärrstyrda politiker inte förtsätta på denna avgrundskurs!
GillaGilla
Tack savalle för länkarna. Grisfarmen är bara för mycket.
GillaGilla
Tack själv, Kjell!
Du är en mycket viktig källa till upplysning, och tack till Lars och Alla Er Andra som står upp för Sanningen!
GillaGilla
Hej Lars.
”Jag tar en rågad tesked i morgonkaffet tillsammans med en rågad matsked gurkmeja.”
Tack för info om MSM. Tidigare har du berättat att man skall ta nymalen svartpeppar ihop med gurkmeja för bättre upptag. I så fall, hur mycket svartpeppar tar du till en matsked gurkmeja?
Tack på förhand, Tomas.
GillaGilla
En halv tesked kanske.
GillaGilla
Här är ytterligare ett inlägg i debatten angående ekologisk odling. COOP fick ju på tafsen av Patent & Marknadsdomstolen då man lanserat en film som visar att ekologiska produkter är nyttigare än kemiskt besprutade diton.
http://newsvoice.se/2017/07/07/lasse-wikman-om-kooperationens-kansla-for-samtiden/
Det jag inte visste är att bekämpningsmedlet Round Up är en vidareutveckling av Agent Orange som USA:s armé besprutade Vietnam:s djungler med för att lättare kunna finna fienden.
GillaGilla
Och kemoterapi är en vidareutveckling av senapsgas som användes ofta under första världskriget för att mörda soldaterna i skyttegravarna:
https://en.wikipedia.org/wiki/Chemotherapy#History
GillaGilla
Skogsbete! Det är alltså fäboddrift det är frågan om! Det ger nog ett fåtal lyckliga men magra kor men knappast mat för just någon mer än de som driver fäboden. På farfars tid! Det var då allt jordbruk var ekologiskt och jordarna utrmade på mineraler och gav så lite att en tredjedel av svenskarna fick emigrera till nordamerika, trots att det bara fanns ett par miljoner av oss då. Och hemslakt i all ära men var skulle alla storstadsbor egentligen få tag i något kött alls?
GillaGilla
Skogsbete är ett ytterligare kompliment till beteshagarna. Och Gabe Brown visar att den odlade marken utgör ytterligare ett kompliment. Alltså större mängd tillgängligt bete och större urval för betesdjuren, som har en nedärvd förmåga till självmedicinering, vilket håller dem friska.
Centrering är inte effektivisering, tvärtom!
GillaGilla
Skulle gärna se beräkningar på hur mycket mark som finns i Sverige för att utveckla naturbete och hur mycket föda det kan producera. Tycker att
pro-ekologisterna ofta levererar enl principen: ”ord och inga siffror”.
GillaGilla
Om du besvärat dig att läsa krönikan hade du hittat följande text: I Sverige har vi låtit större delen av våra betesmarker växa igen, de utgör numera endast 450 000 hektar, bara en fjärdedel av de ängar och hagmarker som fanns för 150 år sedan. Får, dikor och ungdjur från mjölkproduktionen är de som betar de återstående hagarna. Mjölkkorna blir allt färre och betar allt mindre arealer, i stället äter de mer odlat gräs, spannmål och proteinväxter för att kunna mjölka mera.
Och som Gabe Brown visat kan man med organiskt jordbruk producera lika mycket per ha som industrijordbruk, bara man gör rätt. Det hade du kunnat läsa i en tidigare krönika.
Så var snäll och läs innan du kommer med nedsättande kommentarer.
GillaGilla
Jag har läst men inte funnit följande, för min bedömning väsentliga:
1. Hur mycket av de 3/4 som var äng och hage för 150 år sedan, kan bli
naturbetesmark nu närmast ?
2. Hur mycket mat kommer det att producera ?
Om du skrivit detta, ber jag om ursäkt för att jag läst slarvigt,
Om Gabe Brown har jag inte avgivit något omdöme eftersom jag bara sett hans föredrag. Vill sätta mig bättre in i saken än så.
Siffror, dvs ”hur mycket” , det saknar jag ofta.
GillaGilla
Gabe Brown har visat att organisk odling som han bedriver den leder till lika hög produktivitet per ha som industrijordbruk och samtidigt blir hans jordar bättre och mullrikare meden industrijordarna utarmas och kräver allt mer konstgödning och giftanvändning för att ge skörd. Så saken är klar.
GillaGilla
”organisk odling” – säger han inte nånstans att han inte är ansluten. Han vet vad han ska göra utan att betala till dem. Om man tänker längre, det gäller naturligtvis, ekologiska bönder, KRAV osv i Fosterlandet. Organisationer behövs inte annat än f a försörja sina tjänstemän. Dessa anser att ekologiska höns är ”naturenliga” i flockar om 3 – 4 000, när deras anmoder Red Jungle Fowl lever om fem till 10 individer.
Om Brown dels exporterar kött utanför gården, och innanför gården inte cirkulerar human piss&skit, så sysslar han med tvåfaldig export av fosfor. Hur klarar han fosforbalansen ?
på 5 – 10 års sikt ?
GillaGilla
Genom att återföra naturgödsel, hur konstigt är det? Det som går bort med köttet är en bråkdel. Besvära dig att lyssna på Browns föredrag innan du fortsätter detta meningsutbyte: https://www.youtube.com/watch?v=uUmIdq0D6-A
GillaGilla
Du ger inte upp tron på s.k. ekologisk mat, Lars.
Jag förstår hur du tänker och att du menar väl. Men naturbeteskött måste inte vara rent ekologiskt. Hur ska man klara vinterfoder och bete, utan mineralgödning och konstkväve? Det är en ekvation som inte går ihop. Även ekobönder gödslar sin mark. De gödslar med ekogodkänd gödning, som är mestadels från slakterier, av konventionellt uppfödda djurs slaktavfall. De flesta som är emot konstkväve, är det för att det framställs av fossil naturgas. det är även en energikrävande process att göra ammoniumkväve, som växterna kan ta upp. De är emot detta (MP och sådana), för de är emot allt som släpper ut CO2. Men du tror ju inte på klimatförändringarna, ändå är du emot konstkväve?
Detta förstår inte jag. Kvävet höjer proteinhalten så markant.
Att använda konstgödning på ett vettigt sätt, är inte dåligt för miljön. Det ökar skördarna på de plöjda och bearbetade arealerna. Vilket alla naturälskare borde tycka är bra, då vi då kan ha mer annan natur kvar.
Att de nyttigaste växterna skulle vara de som vi kallar ogräs, stämmer inte heller. Fast även ogräsen innehåller nyttigheter. Ett bete som inte sköts rätt, får visst för mycket ogräs. Djuren äter det med mest protein i första hand. Så de äter inte allt på första varvet, nästa varv äter de det bästa som är kvar då. Så är de kvar på samma bete för länge, kommer de magra av betydligt.
Ekologiska bönder får inte avmaska sina djur. Detta gör att de mår dåligt och inte kan tillgodogöra sig all mat. Många veterinärer anser detta vara rent djurplågeri.
Det är inte antingen eller. Men ett modernt jordbruk måste bygga på vetenskap. Det är inte så lätt som du gör gällande. Näringsämnen som man tar bort från markerna, i form av spannmål, kött och mjölk, måste ersättas med för växterna tillgängliga nya näringsämnen. Inte minsta lilla molekyl av något grundämne kan skapas av växter eller djur. Alla grundämnen (näringsämnen) som behövs för att få en viss mängd i skörd, måste finnas i marken.
GillaGilla
Problemet är att vi måste ha någon form av certifiering av maten för att konsumenten som är hälso- och milömedveten vet vad den skall välja. Självklart finns det icke ekologiska jordbruk som är väl så bra, vilket jag visat genom att lyfta fram Gabe Brown. Problemet är bara hur konsumenten skall upplysas utan att bli lurad.
GillaGilla
Jag anser, att påstå att ekologiskt, med de regler som detta har, skulle vara bra för miljön – är att vilseleda.
Du redovisar ofta för skrämselpropaganda, här på bloggen. Men att påstå att s.k. konstgödning är skadligt för oss, är också skrämselpropaganda. Miljöpartister är emot konstgödning, de tror att gödning från slakterier är bättre för miljön. Att sedan slakteriernas djurkroppar finns, för att markerna gödslats med konstgödning, är inget en MP vill veta av. De tror det är skillnad, fast grundämnet är samma.
De tror att markerna binder kol, för att kreaturen trampar ned sin egen skit. Om du går i en kohage, kan du nästan aldrig se ett klövavtryck i skithögen.
Kol binds i markerna, när det finns ett överskott av mylla. Alltså att det på grund av extra gödning, växer mer än vad djuren äter. Det är bara att se var det finns kol i markerna, det som bryts och eldas är växter som förmultnat för länge sedan.
Det är med kunskap och vetenskap, folk måste informeras. Faktiskt är inte regeringens övertygelse om det ekologiska jordbruket till gagn för vårt lantbruk. Detta gynnar inte de små gårdarna. Det är de stora som lättast kan ställa om en del av sin areal. Där lägger de all gödsel från sina djurstallar. De får mer bidrag och bättre betalt, för dessa arealen. Men totalt på gården används samma mängd konstgödning. De får ta halm från de konventionella fälten, till sina kravdjur.
Det importeras s.k. ekologisk mat. För det anses viktigare att den är ekologisk än svensk. Tror du på fullt allvar att andra länder följer samma regler kring detta som vi gör?
Ekologiskt kommer gå samma väg som etanolen. De ovetenskapliga miljövännerna begriper inte bättre, utan går på vad några lurar i dem. Dessa blir rika på bidrag och skattelättnader. Det värsta är, att det är länder i tredje världen som drabbas värst av all denna korkade politik. SIDA ger inga pengar till konventionellt jordbruk, som kan mätta många. Det ska vara det traditionella, som bevisligen inte fungerar.
GillaGilla
Ja organiskt och närodlat är säkert ofta bättre än KRAV. Vi vet t.ex. att det i Kina fuskas friskt med förment ekologiska produkter. Det gäller bara att hitta ett sätt att ge fungerande konsumentupplysning.
När det gäller kolbindningen i marken tror jag du har fel. Du fortsätter hänga upp dig på grundämnen, men humus består av kemiska föreningar som bara bildas under gynnsamma omständigheter. Du borde ta dig tid att lyssna på hur Gabe Brown och andra liknade jordbrukare förbättrat sina jordar radikalt: https://www.youtube.com/watch?v=uUmIdq0D6-A
GillaGilla
Skummade i filmen du länkade. Hans idéer verkar vara ungefär som svenskt jordbruk. Han pratar om skyddsgrödor och kvävefixerande växter, om varierande växtföljd och att inte ha bar jord som läcker både näring och vatten.
Allt detta har vi i Sverige vetat så länge jag vet. USA är inget föregångsland vad gäller lantbruk. De har förstört stora arealer av sina marker, med ensidig växtföljd och för mycket gödning. Så har vi aldrig gjort här.
Att inte ta bort allt från fälten, utan lämna en del av halmen, som mullförhöjande och kolbindande, är det jag menar med att mer växer än man tar bort. Så har vi gjort här länge.
Hos oss vill regeringen att maten som upphandlas offentligt, ska vara ekologisk. Kommer inte ihåg procentsiffran, kan vara att de vill ca 30 % till 2020, eller nåt sånt. Att på detta sätt styra produktionen politiskt, istället för att lyssna till vetenskapen, är skadligt. Detta gynnar inte miljön, men stora gårdar kan styra sin produktion i olika sektorer. Mindre gårdar kommer inte klara att få fatt i gödning, som är godkänd.
Du borde mer kolla på hur de mindre gårdarna försvinner i Sverige. Gårdar med mjölkkor, ligger nu väldigt glest. Politikerna importerar hellre s.k. ekologisk mat. Det är därför våra marker växer igen, regelkrångel och hetsjakt av djurskyddsaktivister som jobbar som inspektörer åt länsstyrelserna, är andra ex på varför gårdar försvinner. Dåligt betalt för mjölken under många år, för fläskköttet för några år sedan. Vi importerar mat som varit förbjuden att producera här, eftersom vi har bättre djurskydd.
Nu kommer idéerna om ekologiskt som sista spiken i kistan.
Danskarna som länge haft en enorm överproduktion av fläskkött, i förhållande till markarealen att lägga gödseln på, satsar nu på ekologiskt. De har gödseln, djurfodret importerar de från bl.a. Sverige. Deras grisproduktion är inte godkänd här, men vi importerar ändå köttet. Om en svensk bonde hade klippt av knorren på grisarna, hade det varit färdig lämnat därifrån till slakteriet.
Det är allt detta som är hotet mot vårt egna jordbruk. Vi har alltid innan legat i topp, kunskapsmässigt inom lantbruk. Nu är snart ingen som utbildar sig inom dessa näringarna här. Djurskötarna är inte svenskar längre, ofta arbetskraft öster ifrån.
Jordbrukspolitiken är ren katastrof. Gårdar slås ihop och blir så stora, att bara stora bolag kan köpa dem vid försäljning. Det finns inga gårdar att köpa för en ung familj, som vill producera mat. De som fanns är avstyckade och har ett par ha mark och säljs dyrt som hästgård.
Ursäkta långt inlägg, men det är så fruktansvärt allt ihop.
GillaGilla