Jag har just lyssnat på en presskonferens med Moderaternas partiledare Anna Kinberg Batra, där hon annonserade sin avgång som partiledare. Det var ett väntat beslut.
Batra ägnade sin presentation åt att räkna upp en lång rad beslut som hon beskrev som ett framgångsrikt arbete som partiledare. Det var uppenbart att hon tyckte sig ha blivit mycket orättvist behandlad av sina nu kvarvarande partikamrater.
Det är anmärkningsvärt att hon inte inser och erkänner vad som till slut fällde henne.
Det första viktiga beslutet hon tog som partiledare – att ställa sig bakom Decemberöverenskommelsen. Denna uppseendeväckande uppgörelse som satte den svenska parlamentariska demokratin ur spel var ett skandalöst historiskt misstag. Det var då Moderaterna började krackelera för att till slut spricka och implodera.
Ansvaret för det fatala misstaget vilar tungt på Fredrik Reinfeldt som efter sitt snöpliga nederlag i valet 2014 smet från sitt ansvar och såg till att partiet valde en av hans lojala lakejer till efterträdare. Anna Kinberg Batra var starkt bunden till Reinfeldts misslyckade politik, som gått ut på att underminera den socialdemokratiska välfärdstaten med hjälp av fri invandring. Hon hade därför aldrig en chans. När hon till slut tafatt försökte frigöra sig från arvet efter Reinfeldt, var det för sent, partiet hade redan börjat implodera.
Den cyniska Reinfeldt-juntan med figurerna Borg, Schlingmann och Littorin är en av de historisk största olyckorna i svensk politik. Batra är bara ett oskyldigt offer.
Kloka råd till efterträdaren
Det är nu viktigt att Moderaterna väljer en ny partiledning som återupprättar respekten för den parlamentariska demokratin i partiet. De moderata yrkespolitikerna måste helt enkelt svälja förtretet att en uppstickare som Jimmie Åkesson och hans Sverigedemokrater har stigit in på scenen och lagt beslag på många av deras platser vid den politiska köttgrytan. Strategin att försöka stoppa SD:s framgångar med att sätta parlamentarismen ur spel har bevisligen varit katastrofal.
Den kloka och intelligenta politikern Nyamko Sabuni som stöttes ut ur Folkpartiet (kallar sig numer av någon anledning liberalerna) har nyligen i en artikel i tidskriften NU beskrivit den enda hållbara strategin för alliansen visavi SD:
”Jag har läst om hur socialdemokraterna behandlade kommunisterna på 50-talet. Det är intressant. Stenhård konfrontation på arbetsplatserna för att hålla dem nere, men i riksdagen accepterade man deras stöd för att kunna regera. Det bör vara modellen för behandlingen av sd: hård konfrontation där man tycker olika, öppenhet att samverka där man tycker lika. Allianspartierna borde konstatera att de inte har sämre förutsättningar att regera än de rödgröna. Majoriteter för sakfrågor ska kunna sökas såväl vänsterut som högerut.”
Det är först den dag då alliansen följer Sabunis kloka råd som de har en sportslig chans att kunna utmana den svaga rödgröna regeringen.
Liberalerna vars ledning även är i gungning kommer inte att kunna vända sin nedåtgående utveckling och nära förestående död, med mindre än att de lockar tillbaka Sabuni och väljer henne till partiets ledare.
Moderaterna har i Elisabeth Svantesson ett självklart val att efterträda Batra.
Moderaternas kris
Precis som fan har jag blivit konservativ med åldern. Sverige behöver ett konservativt parti som en motvikt mot all radikalism. Sverige behöver också en fungerande polis och ett fungerande försvar, samt någon som kan reda upp i migrationssoppan.
Mitt förslag som jag hoppas M inriktar sig på är att välja Mikael Odenberg som partiledare. Han har erfarenhet som minister. Han är en person som man vet vad han står för och han har en naturlig auktoritet. Jag är rädd att han är den ende som kan rädda partiet som jag tror behövs. Jag kan personligen inte se någon annan kandidat. Han är precis den man partiet behöver nu!
GillaGillad av 2 personer
Odenberg?! Nej tack till fler krigshetsare med makt.
GillaGilla
Krigshetsare? Förlåt men…….
GillaGilla
Magnus Frisk:
Om man gillar krig, Nato, globalism osv så förstår jag att man svarar med frågetecken eller tror att någon ska ockupera oss när som helst:
https://anthropocene.live/2016/10/28/vad-handlar-larmen-om-rysshotet-om-egentligen/#comment-11201
Herrejösses.
GillaGilla
Jag vet inte om byte av galjonsfigur kan rädda ett sjunkande skepp? Människor ser ju hur partiet har snedseglat rakt på grund och partiledaren är inte ensamt ansvarig för det. En partiledare väljer inte ett partis inriktning. Det gör faktiskt kongress och partistyrelse.
Tanken på att moderater, som nu bytt till SD, skulle byta tillbaka till M är verkligen naivt. När man väl byter parti till SD har det verkligen gått väldigt långt, särskilt om man betänker den svartmålning som SD fått utstå av girigbuks-media och politikeradel när de förespråkat exakt den politik som de andra politikerna reaktivt och ineffektivt sedan tvingats införa.
Betänk också att Jimmie Åkesson är en f.d. moderat. SD är absolut inget vänsterparti för progressiva skatter och välfärd. SD är ett tydligt högerparti i realpolitiken, men mer patriotiskt och mer fredligt, säkerligen exakt det som många moderater önskar sig i stället för dagens krigsivrare i Allians, och smurfblått högersosseri.
Yttermera betänk nu att salafist-råttorna som vurmat för både terrorkrig mot demokratin i Syrien, flyktingströmmen och asylbaronsverksamheten då ser att skeppet plötsligt dras bort från den grundstötning de ville ha… Då kommer även de råttorna lämna skeppet och simma mot andra Allians-skepp där de kommer vara varmt välkomna.
Nej. Moderaterna kan nog inte reparera skadan. Det är nog för sent eller så kommer det ta mycket lång tid.
GillaGillad av 2 personer
Odenberg är tyvärr för Nato-medlemskap.
Men det är väl de andra där också tyvärr.
Men han var emot den landsförrädiska amerikansk konsult och moderatledda avvecklingen av Sveriges försvar.
Konservatism är naturligt om man har ett bra utgångsläge ty då är de flesta förändringar till det sämre. Men när det gäller försvaret bör förändringen var i riktning neutralitet enligt min mening. Bort med det farliga värdlandsavtalet.
GillaGillad av 1 person
Nu är media igång med att sälja in Charlie Bult, … hm, jag menar Carl Bildt, som nygammal Moderat-boss. Hörde bl a Peter Wolodarski på Bonniers-DN, nämna honom, vilket inte förvånar mig ett skvatt, då de bådas vekliga arbetsgivare är de Illuminati, som befinner sig på 33:e trappsteget, de som Bildt i bortåt 40 år har tjänat, inte minst genom de två nyligen avlidna Tri-laterala Kommissionen-grundarna David Rockefeller och dennes expert på realpolitisk världserövrar-strategi, Zbigniew Brzezinski, vars son Mark var amerikansk ambassadör i Stockholm fram till 2015. Såg f ö en bild på Carl och Mark med sina fruar, från i somras, när de promenerar fram i Visby, tror jag det var. Carl Bildt har ju även genom åren haft klipp-kort till Bilderbergs-sällskapets årliga superhemliga möten, något som ju även Wallenbergs-familjen haft.
Med Bildt i Rosenbad om ett drygt år, skulle ordningen så att säga vara återställd härstädes, om vi ser det från Elitens sida. En sida som märkligt nog delas av sossar, vänstern, liberaler, center, ny-moderater, SD-sionister, muppar, feminister, HBQT-individer, multikulturella anhängare, kultur-marxister och militärer (och politiker) förenade i ambitionen av smyganslutning till NATO. Alla dessa grupper har ett synsätt helt gemensamt:
de har inte fattat någonting om vem som utförde terrorhandlingarna, eller förstått syftet med händelserna som inträffade 11-09-2001. TROTS tillgång till underrättelsetjänster lite varstans, inte bara regeringens egna MUST.
Ja, uppenbarligen läser vår Överhet bara MSM och skiter högaktningsfullt i all information som strömmar till dom från en kunnig allmänhet, som lärt sig uppskatta och nyttja Nätet.
Uturdimman_nu/clareal/Ulf Claréus.
GillaGilla
Odenberg verkar vara en bra karl. Ett stort problem dock, som jag ser det. Han har klar deklarerat att dörren till SD fortsatt ska var stängd!? Istället förordar han samarbete med socialdemokraterna (ihop med C och FP(L) då)? Det gör att han inte lär vara mannen för en liberal- konservativ nytändning av moderaterna. Inte heller lär vi därifrån nu äntligen kunna få ett borgerligt parti!
GillaGilla
Odenberg?
Skämtar Du Aprilo…
Skulle bara bli MER av samma S-politik!
Såta Bröder han o von Südow…
GillaGilla
Fler avgångskrav från Stockholmare: https://www.svd.se/ostermalmsmoderat-de-tror-att-de-ager-partiet
Beslutande borgarråd Joakim Larsson i exploatören Nobelhuset ABs propagandafilm för att påverka opinionen i samband med detaljplanesamrådet för det kontroversiella bygget: https://www.youtube.com/watch?v=KCUMORzXBQI
GillaGillad av 1 person
Batra hade tydligen styrkan i sig själv naturligt men tyvärr valde hennes rådgivare att välja den försiktiga imagen. Hela alliansens politik handlar om att motarbeta SD, fokus på politiskt ansvar för att föra landet framåt är underordnat. Hatet för SD har fullständigt förlamat hela politiska landskapet och där hatet har gått in har vettet gått ut. Sverige är en rättsstat och tar emot politiska oliktänkare från andra länder som politiska flyktingar, hur i fanders kan det då komma sig att Sverige inte ens klarar att hantera politiska oliktänkare på hemmaplan?
Sverige behöver inte politiker som inte klarar av krafttag mot ofantliga grymheter eller ännu värre klarar inte ens av att erkänna att sådant existerar i vårt samhälle. Dessa ständiga bortförklaringar och denna evinnerliga förståelse som bara vittnar om en svag karaktär som inte har mentala styrkan att se verkligheten som den är.
Vi vill ha starka ledare som törs se hur verkligheten ser ut och agerar därefter för landets bästa och för medborgarnas bästa!
GillaGillad av 4 personer
Sveriges problem med att inte ta krafttag där det behövs kan härledas till att vi skryter över att vara en rättsstat. Vi är så j-a mycket rättsstat så till och med värsta galna brotten överkompenseras.
GillaGillad av 1 person
I det mesta av din analys har du rätt, men jag är tveksam till Sabunis skicklighet. Hon säger självklarheter, som många andra uttryckt.
Vad gäller Svantesson så uppfattar jag henne som en fullfjädrad opportunist och ”knapptryckare”. M behöver göra sig av med MUF-karriäristerna och släppa fram ett seniort ledarskap. Vilken familj låter barnen bestämma? Barnen bestämmer idag igenom ungdomsförbunden i de politiska ”familjerna” och därför fungerar Sverige dåligt.
GillaGillad av 4 personer
Unga politiska broilers som indoktrineras av borgerlig, tokliberal och lögnaktig girigbuks-press och förlegade ekonomiska teorier på handelshögskolor är så förvirrade rent intellektuellt att de sannolikt inte kommer förstå att folket börjat vakna upp ur sin slummer. I ren panik kommer de nog hitta på så vulgära dumheter att de med stor sannolikhet kommer göra likt både Reinfeldt och Batra, nämligen begå politiskt självmord.
GillaGillad av 1 person
Är Bommersviksanstalten bättre?
Där indoktrineras det!
GillaGilla
Det är nog ungefär samma problematik där.
Konferensanläggningen i Bommersvik som ägs av SSU är nog inte mycket bättre än Moderaterna nuförtiden.
Ungsossarna har svalt nyliberalismen med hull och hår. På Bommersvik står sannolikt politikerbroilers i rad för att få slicka uppåt i den monopolkapitalistiska sekten som glömt bort sin historia.
Det är som att välja mellan pest eller kolera i racet mot välfärdsbottnen. Ingen av grupperna angriper den monopolkapitalism som skapar världens krig och misär.
GillaGilla
Sunt förnuft känner man igen på sin självklarhet och att det är en enkel, beprövad och etablerad metod att följa. Det är alltid riskabelt att ändra arbetssätt eftersom man inte vet var man hamnar. Om det inte är nödvändigt att ändra så är det nödvänligt att inte ändra.
GillaGilla
Moderaterna behöver en karismatisk ledare…
Inte en ny Batra…
Hanif Bali är den ende med mod ryggrad o analysförmåga!
Dags för riktig mångfald)
Nu lär fallet fortsätta!
GillaGilla
Anders Borg skulle bli en utmärkt partiledare för Moderaterna.
Han är en duktig problemlösare.
GillaGillad av 1 person
Alla ur den gamla juntan är uteslutna.
GillaGillad av 6 personer
Hur dessa individer ska förstå att de är förlegade är nog inte helt lätt, samtidigt ska alltså de som fortfarande står bakom dessa sektledare, och alltså inte redan lämnat skeppet, inse exakt samma sak. Uppgiften är minst sagt en utmaning för narcissistiska egon. Fenomenet uppstår i de flesta partier. De intelligenta lyfter på hatten. Kvar är bottenskrapet.
GillaGilla
Absolut är det så för mig.
Sjuklöverns ansvarslösa invandringspolitik har förbrukat allt mitt förtroende. Att navigera så fel visar på allvarliga tillkortakommanden.
Vilka misstag kan väntas framöver?
Nya partier är alternativet.
GillaGilla
Ann Heberlein skulle vara en frisk fläkt i Moderaternas styrelse!
GillaGilla
Herregu’ Anna, snuskgubben klarar ju inte ens att hålla det mest heliga innanför byxorna. Vill inte ha en partiledare som ränner omkring i riksdagen och visar xxxxx och kanske till och med vill utmana andra ledamöter att leka linjalleken. Seriöst Anna så måste landet ha en vuxen ledare med ett vuxet beteende.
GillaGillad av 1 person
Äsch, glömmer bort det nya, nu är det rätt!
GillaGilla
Anders Borg är en landsförrädare. På vilket sätt skulle han vara en tillgång för Sverige?
GillaGillad av 1 person
Har ett helikopterperspektiv sas…
GillaGilla
DÖ var ett riktigt klavertramp.
Svantesson är onekligen åt det Thatcheristiska `iron-lady` – hållet.
GillaGilla
Varför globalisterna vill bli av med AKB.
http://blueshift.nu/varfor-illuminati-vill-bli-av-med-akb/#comment-6638
GillaGillad av 1 person
Annie Lööf har dock en egenskap som kan lura många människor med ett lågt IQ. Hon kan pladdra med vackra ord på ett sätt som kan hypnotisera dem in i tron på de floskler och självmotsägelser som Bilderberggruppen försmutsar människors hjärnor med även via våra girigbuksmedier.
Det enda hon behöver göra är att undvika diskussioner om dessa floskler och självmotsägelser så kan Bilderberggruppens plan faktiskt gå vägen.
Det är väl i princip enbart ett fritt Internet som står i deras väg förutom folkets oförmåga att bilda nya partier som valsamverkar sig in över 4%.
GillaGilla
Tänkte samma tanke att nu ska globalisterna börja leda fram Annie ”öppna gjänser” Lööf till makten. Usch nej -bättre med SD då, kanske de kan få ordning på Sverige – det kan definitivt inte bli sämre än det är nu. Med vidöppna gränser en mandattid till då är det ute med Sverige…
GillaGillad av 1 person
HELA partistyrelsen behöver bytas ut!
Ställa sina platser till förfogande i alla fall…
GillaGilla
Hans Högqvist
Få svenska riksdagspolitiker är värda sitt salt!
Under många val, med början tidigt 80 tal, avstod jag helt från att rösta utom någon enstaka blankröst.
Vid valet 2010 röstade jag FP uteslutande på grund av Nyamko Sabuni som jag uppmärksammat under 2006 – 2010.
En politiker med pragmatisk grundsyn med fakta, erfarenhet och kunskap bakom förslag och beslut – en kvinna och dessutom invandrare som jag faktiskt såg som en möjlig statsminister med sin retoriska begåvning!
Naturligtvis fick hon respass eftersom alla partiledare och partitoppar såg Sabuni som ett hot.
Vid valet 2014 hade jag uppmärksammat Jimmie Åkesson och de riksdagsmän partiet hade, de fick min röst och får det 2018 också. Det enda andra parti jag har ägnat en tanke är KD men det är för stark bindning till den skakiga alliansen för att lägga min röst i den korgen.
SD har folket som är statsmannamässiga, bildade och pålästa, dessutom med en god retorik som inte går ut på att skrika högst och okväda motståndaren.
Nyamko Sabuni i SD´s partistyrelse är en politisk önskedröm. Fundera på det Sabuni!
Dessutom är hoppet att det Svenska politiska systemet ska förändras i riktning Schweiz modell.
GillaGillad av 1 person
Om Sabuni kan tänka sig det – varför inte?
GillaGilla
Gärna även Johan Westerholm, ledarsidorna.se
”sosse” så han är/VAR…
Biståndsminister, Drain the Swamp!!!
En Kulturminister som Eddie Råbock alias Mohammed Omar,
tänk om det bled verklighet i en SD-LEDD Regering!
En annan är Helena Edlund, skribent DGS!
Jämför med dagens usla Regeringsbesättning!!!
Vilken prydnad för Sverige,
med Jimmie Åkesson som Statsminister)
GillaGilla
En annan orsak till avgång: https://corneliadahlberg.wordpress.com/2017/08/25/batra-bbcs-film-om-sverige/
GillaGilla
För en gångs skull håller jag med dig till 100%.
De nya moderaterna är en katastrof för Sverige.
Dom kan ta sitt pick och pack och dra åt helvete!
Ta gärna med er” kukmätaren ” Borg.
GillaGilla
Elisabeth Svantesson verkar ju vettig men tyvärr är hon med i någon kristen sekt.
GillaGilla
Livets Ord…
GillaGilla
Intressant mikrokommentar.
I samma artikel i Expressen anger AKB att hon anser att kvinnor och män behandlas olika i politiken och att hon hoppas att hennes dotter får uppleva kvinnlig statsminister.
I slutet står sedan att D Batra skrivit på instagram: ”Min starka, modiga och vackra fru har avgått”
Är inte det att både förminska och sex-objektifiera henne?
PS dessvärre är hon inte vacker heller!
GillaGilla
Visst behandlas män och kvinnor olika i politiken. För politiker granskas på ett annat sätt än t.ex. en forskare. En politisk kvinna förväntas vara snygg på ett visst sätt, sådant reflekteras inte över, på samma sätt med manliga.
Vem är du, som kan uttala dig om, ifall någon är vacker eller inte? Det ligger i betraktarens ögon och kan finnas i olika plan. Men du tycker kanske att Löven är vacker?
GillaGilla
1) Jag har inte sagt att hon har rätt eller fel. Jag har ställt hennes kommentar mot hennes mans. Inget mer
2) Mitt påstående att hon inte är vacker är dock mitt och endast mitt. Eftersom jag inte är HBTQ-person, så tittar jag inte på män. Ingen kommentar om Löfven, alltså.
3) Jag beklagar att du inte förstod min kommentar. Jag ville peka på att David saboterade hennes kamp för att kvinnor och män skall behandlas lika.
GillaGilla
Urtypen för en Maffiabas i filmer…
GillaGilla
Hon visade viss charm, men för sent!
En glas vin hade kanske hjälpt mot stelheten)
GillaGilla
Anna Kinberg Batra, vilken fantastisk människa och politiker som tyvärr bara fick komma fram med sitt rätta jag när hon kunde i sitt sista tal. Det var ju denna kvinnan vi ville ha och inte den imagen som ni andra tränat henne i. Vilken miss för partiet och vilken förlust för folket, samtidigt vilket segertal för dig Batra. Står upp och ger dig Batra en lååång applåd!
GillaGilla
Ska tillägga att hon var inte det minsta på tapeten då en uppfattade henne rentav som rädd. Hennes avgångstal däremot imponerade stort på mig och fick där en annan bild av hur hon egentligen hade velat jobba.
GillaGilla
När hon kastade Hubbotmasken,
fanns det en levande passionerad kvinna bakom!
Men för sent!
GillaGilla
Alla åtta partiledare är kriminella, då de har ett gemensamt ansvar för att Sverige sedan 9/11 är en kommunistisk diktatur. Ett land som inte sanningsenligt i sina medier berättar vad som händer i omvärlden, utan låter internationella oligarker vrida på verkligheten 180 grader för att passa en sedan länge planerad konspiration om ett totalt maktövertagande, beter sig som landsförrädare och skall behandlas därefter.
Folkviljan har inte fått en chans att komma fram och kan inte heller vid nästa val 2018, sägas vara företrädd av fria medborgare, då lögnen sitter på tronen även i statsmedia. Samt folket är hjärntvättade till galen självdestruktivitet och åtlydnad i en hycklande godhetseufori.
Vem som efterträder AKB är egentligen betydelselöst, givet dagens politiska system.
Jag förvånas hela tiden att de eljest kunniga kommentatorerna här på Berns Blogg, inte ser att just 9/11-lögnen är den räddade plankan, som kan förändra de flesta människors syn diametralt på de styrande krafterna och bringa fram den ilska som behövs för att lagföra skurkarna.
Denna falskflaggade terrorhandling i akt och mening att starta krig, splittra nationer och sätta igång flyktingvågor, är ju vämjelselik, i sin absoluta ondska.
/Ulf Claréus.
GillaGillad av 1 person
Ett litet citat illustrerar det:
”If voting made any difference
they wouldn´t let us do it”
Mark Twain
GillaGillad av 1 person
Moderaterna bör börja att rensa ut bland Muffarna. Tidigare i år var det en från Muff som i TV kallade någon för HORA mm. Det skrattades hämningslöst bland de som var i rummet. Den som skrek hora fick gå men det borde ha varit fler. Moderaterna måste se till att de representeras av folk med kunskap, erfarenhet och gott omdöme.
Mikael Odenberg skulle nog bli en bra ledare för M. De som varit i kretsen kring AKB är trots allt inget att satsa på. Är Livets Ord bättre än SD?
I mitten av mars kontaktade jag Ulf A med synpunkter på att något måste göras så att M inte blev marginaliserat. Vi måste vänta och se blev svaret. Jag mins med saknad ”Jarlens” valkampanj när han i en valrörelse flög runt med helikopter.
GillaGilla
Mikael Odenberg är också sprungen ur MUF.
Han har inte tagit avstånd ifrån migrationsöverenskommelsen.
GillaGilla
S-kramare av stora mått!
Vore en ren katastrof för M…
GillaGilla
MUF har 1/3 av rösterna vid partiledarvalet!
Oavsett om de har uppnått rösträttsålder???
GillaGilla
Det moderaterna med sin F. Reinfeldt gjorde mot Sverige som land, är oförlåtligt. De borde efter denna politiken ligga under 4 % spärren. Att de inte gör detta, tillsammans med sina Allianspartier, speciellt efter DÖ, visar mest hur svensken är – inte partierna. Att svensken gör som denne alltid gjort, är dumkonservativ och vägrar inse när man gjort sakligt fel.
GillaGillad av 1 person
Ingen mening att rösta överhuvudtaget. Det finns inte fria demokratiska val när alla etablerade partier i stort sätt står för samma agenda i viktiga frågor……För Nato, för handelsavtalen, för GMO, för kontanternas utfasning, för tvångsvaccinering, för utförsäkring av dom sjuka, för massflyktinginvandring…..Om SD fick någon position i regeringen så skulle dom göra en pudel precis som SannFinländarna gjorde när dom kom till smörgåsbordet
Stig Lönnqvist
GillaGillad av 1 person
SD vill ha mindre EU, inte NATO osv
Det ENDA parti som kan göra skillnad!
Fick någon position…
Med 25-30 % bör man vara Regeringsbildare,
med Jimmie som Statsminister!
Inget Allianparti har en representativ kandidat!!!
GillaGilla
SD har inte tagit avstånd från NATO
GillaGilla
Lars!
Man ivrar väl inte heller precis?
Har inte lika stor rysskräck som ”Bilderbergarna”…
Både M o C liksom KD vill gå med?
GillaGilla
Demokratin, så som den är beskaffad i västvärlden är bara en illusion, en föreställning som får oss att tro att det finns olika politiska alternativ. I verkligheten har det ingen som helst betydelse vad vi röstar på alla partier och politiska nickedockor dansar efter oligarkernas pipa. Det som skiljer är retoriken och några mindre skillnader i förvaltandet mellan höger o vänster.
Titta på USA som exempel. Oavsett vilket namn som stått på presidentskylten är politiken hela tiden densamma. Ändlösa krig och hot om krig, demonisering av företrädare för olika länder. Lögner om massförstörelsevapen i Irak, lögner om massmord på civila i Libyen o Syrien, Ryssland hotar allt och alla sina grannar m.m.
Till och med Sverige har ställt in sig i kören mot en rad självständiga stater dirigerat från Washington/Pentagon. Sverige som förr tog avstånd från krig, massmord och övergrepp, men som då tyvärr ofta omfamnade andra minst lika avskyvärda krafter.
AKB passar inte in i den nya Alliansen eftersom Annie Lööf kommer att bli nästa statsminister efter valet 2018. Hon har svurit trohetseden åt globalisterna i Bilderbergruppen och massmedierna som ägs av samma globalister kommer att se till att väljarna röstar ”rätt”. Genom att implodera M så banar man vägen för SD som ett ”alternativ” vilket Alliansen kommer att samarbeta med, annars ingen Alliansregering.
SD behövs in i regeringsbildningen för att skapa kaos, dels i Riksdagen men även bland oss väljare, en gammal beprövad metod som heter härska genom att söndra. När väljarna är utmattade av stridigheter kommer alla att ropa på hjälp att lösa eländet och lösningen kommer då att tillhandahållas av globalisterna som fråntar oss demokratin till förmån för något mer fascistiskt enpartistat, eller en ny DÖ för att inte riskera mer blodsspillan.
Också en gammal teknik. Problem, reaktion, lösning. Först orsakar globalisterna ett problem som politiskt kaos, medborgarna reagerar och kräver åtgärder, globalisterna serverar då sin färdiga lösning som vi tackar ja till för att få slut på plågan. 9/11 är ett bra exempel, terrordåd folket kräver åtgärder lösning krig mot terrorn och fråntagandet av åtskilliga fri och rättigheter.
GillaGilla
Jag instämmer helt med Kjell Lindmark och skulle vilja tillfoga följande:
Politiken i Sverige idag styrs inte längre av svenska intressen. Partiledningen inom alla riksdagspartier är alltför mäktig i relation till övriga partimedlemmar och väljarna. Utifrån pumpas ofantliga penningsummor in i partierna. Detta har lett till att stor lojalitet har uppstått mellan penninggivare och toppolitiker. Toppolitiker som dessutom gör utomordentligt ifrån sig mot sina givare belönas inte sällan med extremt högbetalda toppsysslor efter sin politiska karriär. Politiken har blivit en rutschbana för karriärister och mutkolvar.
Därtill kommer att mycket stor del av Sveriges politik styrs av beslut i Bryssel som i sin tur styrs av samma penningstinna krafter.
Politiken här i Sverige har blivit ett spel för gallerierna. En marionetteater!
Förslag till åtgärder:
Väljare och medborgare måste ställa krav på att toppolitiker inte ska få berika sig, vare sig under sin tid som politiker eller efteråt, att vara politiker ska vara ett KALL.
Riksdagsledamöter ska röstas fram LOKALT med direktval.
Riksdagsledamöter ska återfå sin makt och göras personligt ANSVARIGA mot vite om de inte uppfyller sina löften.
Här är ett föredrag som jag verkligen skulle vilja rekommendera:
/Hans Dahl
GillaGilla
Du skriver: ”Utifrån pumpas ofantliga penningsummor in i partierna.”.
Vad har du för belägg för det?
GillaGilla
Svar till Anna Johansson
Bengt Ericson redovisar i slutet av sin bok DEN HÄRSKANDE KLASSEN de officiella summorna som går till de politiska partierna. Det är massvis med miljoner, och det är skattepengar:
http://www.bokus.com/bok/9789174615562/den-harskande-klassen-en-bok-om-sveriges-politiska-elit/
Och här är en belysande intervju av Bengt Ericson:
Det här är redan, som jag ser det, ofantliga summor. Avslöjanden i andra länder – Frankrike, med (Nicolas Sarkozy i spetsen) och i synnerhet i USA, tyder på att det silar in en del pengar i partiernas topp som inte redovisas offentligt även i andra länder som dansar efter Bilderbergarnas pipa. Så med kännedom om våra ledande politikers relation till Bilderberggruppen, som ju är ett verktyg för finanseliten (Globalisterna), kan vi med viss sannolikhet extrapolera att ännu stärre belopp är i cirkulation (över våra huvuden) även här i Sverige. Ett annat indirekt bevis för detta är den fullständigt absurda politik som förespråkas av samtliga riksdagspartier. Här vill jag hänvisa till kommentatorn ”Demokraturbloggen (några snäpp ovanför) som också träffar mitt i prick.
Slutligen ett par citat:
”Power corrupts; absolute power corrupts absolutely.” (Lord Acton)
”When you have power over other human beeings, legalized, it becomes a magnet for the criminal class.” (G. Edward Griffin)
GillaGillad av 1 person
Komplement till mitt svar till Anna Johansson. (Jag glömde underteckna.)
/Hans Dahl
GillaGilla
Det är väl därför vi fått flyktinginvandring,
och de Islamistiska terroristerna!
Då kräver folket att bli beskyddat!!!
GillaGilla
Kristersson är lantis (fr Torshälla), Svantesson (fr Östervåla), dvs lantis, klantisar.
Nemesis Divina.
GillaGilla
Östermalmsrealisten- Borgarklassens diskreta charm!
Yta, yta och åter igen yta, det är det som gäller på Östermalm nu för tiden – yta utan innehåll.
Där av den låga intellektuella debatten bland inflyttade karriärister så att Nya Moderaterna kunde växa så pass under landsföredaren Fredrik Reinfeldt era. Nu har de konservativa inom partiet vaknat och då behövs det politiker med bägge fötterna på jorden därför fick AKB gå.
Och vem säger det jo, en äkta Östermalmare som vuxit upp på Östermalm, men har flyttat ut till naturen, djuren och äkta människor.
ToTh
GillaGilla
Kristoffersson verkar inte vara speciellt konservativ?
Snarare tvärtom…
GillaGilla
Lars, jag tycker att ett libertarianskt parti skulle finnas i Sverige. Kanske kommer?
Jag inspireras av den amerikanska f.d kongressmannen Ron Paul.
https://www.ronpaul.com/
GillaGilla
Det har vi väl?
CENTERN,
Bilderbergarnas favorit för tillfället!!!
GillaGilla
Kristersson kommer det att bli. Han är tillräckligt dum. Batra var för intelligent för sitt eget bästa inom politiken. För att mäta sej mot en av globalisternas val av nästa statsminister för Sverige så behövs en riktig dumkopf för det fornstora partiet moderaterna
Stig Lönnqvist
GillaGilla
En ny Stefan Löfvén?
Som också är Bilderberg-groomad!!!
GillaGilla
Ett förfärligt fulspel pågår i M och det enda som är bra är att många ser det. Batra var inte bra, men vilken show när politikeradeln slåss om att efterträda henne. Dess medlemmar vill ha makt och pengar och vi väljare är bara intressanta i valen.
Jag kommer ihåg hur Juholt behandlades. Journalisterna tvekade inte att angripa hans flickvän. Adeln slogs om makten inför svenska folket. Jag fick en maning att muntra upp honom efter några år och han blev glad. Han fick ingen fin reträttpost, men lyckades till slut bli ambassadör på Island.
Minns ni Margareta Winberg? Hon förpassades till Brasilien efter en maktkamp, misstänker jag. Sahlin hade minst en kvinnlig högplacerad fiende i partiet.
Vad hände John-Olle? En värmländsk socialdemokratisk utmanare dog oväntat. Jag har glömt hans namn tyvärr.
Hur många partiledare har folkpartisterna sparkat ut? Vem vill föra Birgitta Olsson till makten? Vem avsatte MP:s kvinnliga språkrör och varför?
Det är fel på toppen och det syns tydligt. Vi har anarki på både hög och låg nivå (no go zoner och våldtäkter) och vi får inte fram en stark man som kan ställa allt i ordning. President Putin fick ta hand om en större oreda och lyckades bra. Han har stöd av 80 procent av folket.
Det som är dolt kommer fram till slut. Jag ser den oreda Gustav den tredje satte stopp för.
GillaGilla
Parallellen med (vad som försiggick) Gustav den tredjes tid är slående!
/Hans Dahl
GillaGilla
Halva riksdagen mutades av Frankrike och andra halvan av Ryssland. Gustavs far såg problemen, men hans kuppförsök misslyckades. Flera avrättades, t.ex Puke, men kungen överlevde.
Gustav fick ordning på landet. En liknande process pågick i Ryssland, men jag kan inte detaljerna.
Nu vill svenska politiker ”avancera” till Bryssel. De är helt köpta. Det är dags att sopa bort dem, men vem kan ta över? Vi är huvudlösa.
GillaGillad av 1 person
Utmärkt Fiskargubben!
En mycket relevant jämförelse i vår samtid, och det är bara en tidsfråga innan Sverige får en ”statsminister” tillsatt av den franska frimurarlogen av det ”svenska systemet”, sedan början av 1800–talet, som har en mycket stark koppling till det ”nygamla svenska kungahuset” och adeln.
Bästa
ToTh
GillaGilla
En förklaring till vad jag skrivit så att det blir mer begripligt.
Ian Wachtmeister angageman med Sverige Demokraterna, därför kallar jag SD ett kontrollerat oppositionsparti. Partiet har inte längre en folklig förankring och dess retorik riktar sig mot historien, folkhemsretoriken, och inte mot framtiden och dess problemlösning.
GillaGilla
Det är möjligt att Bryssel eller nån annan maktgrupp tillsätter en lite starkare svensk generalguvernör och lurar oss igen. Jag vet inte mycket om frimurarna och illuminaterna. De vill ha det så. Jag håller med om att Sd har blivit lydigt.
Jag vill ha ett starkt, oberoende och neutralt Sverige, men i dagens värld riskerar vi att behandlas som Iraq i så fall. Eller få svälta som Venezuela. Kolonier kan straffas om de mopsar upp sig,
GillaGilla
Fiskargubben
En uppgift jag sett går ut på att
Lebed hade spridit ut falska rykten som var i Usas intresse om att Sovjets bärbara minikärnvapen hade försvunnit. Källa Dmitri Khalezov i hans bok ‘the third truth’
GillaGilla
Fiskargubben!
Vad hände John-Olle, menar du inte John-Olof?
Flygolyckan i Oskarshamn den 8 maj 1989 då sexton personer omkom. Bland de omkomna fanns John-Olof Persson (generaldirektör för AMS), tre riksdagsledamöter samt ett kommunalråd
GillaGilla
Ja, det var honom jag tänkte på. Den värmländske utmanaren hette Odd Engström. Allt kan ha gått rätt till, men deras död hade politiska konsekvenser. Engelska Robin Cook dog plötsligt när han ville bli partiledare och britterna minns att en annan hög politiker också dog i en plötslig hjärtattack vid ett viktigt tillfälle. Lebed dog i en helikopterolycka när han utmanade Jeltsin i Ryssland.
Jag bara noterar vad som hände och vet inte varför, men tycker att dessa män är värda att minnas. John-Olle var ofta på Tv och jag antar att han var på väg mot toppen.
GillaGilla
Vi har en annan flygolycka som lämnar frågetäcken – Bernt Wilmar Carlsson,[1] född 21 november 1938 i Stockholm, död 21 december 1988 i Lockerbiekraschen, var en socialdemokratisk politiker med internationell inriktning I dagarna är Bernt Carlsson åter aktuell då han i förbifarten nämns i Birgitta Almgrens bok Inte bara spioner, visserligen inte vid namn, men personer på internet har listat ut att det förmodligen är han.
GillaGilla
Birgitta Olsson är väl Globalistlakej också?
Men för liten för att lanseras av Bilderbergarna)
GillaGilla
BATRA bidrog till att Löfven kunde genomföra en oblodig socialistisk statskupp i Sverige, DO 2014!!!
Göran Persson spottar effektivt kärnan av svenska folket rakt i ansiktet.
https://www.svd.se/goran-persson-om-m-krisen-aldrig-sett-nagot-liknande
GillaGilla
Den naturliga lösningen kommer väljarna ge utifrån att det finns alltför många partier.
Öppna-hjärtan-moderisterna går till (C) och en del till (L). Den andra halvan går till
till SD. Möjligt är att någon stark, karismatisk profil, Finn Bengtsson, blixtrar ihop ett nytt Högerparti, som Macron, och tar 8-10 %. SD tar drygt 30, och det blir svårt
att neka dem regeringsinnehavet. Om MP som är en förorening, och KD som är glada troende, ettdera eller bägge, sopas in bland dammråttorna under mattan – tjaa, hur blir det då ? En sak är säker – det blir intressant !
Louis de Geer d y, Sveriges förste statsminister, och en av ”Sveriges klokaste karlar”
instiftade första kammaren – befolkad med kloka veteraner, med rätt att dra i nödbromsen, lugna er ungar ! vi måste få tänka igenom en gång till. Storbritannien och några andra har rudimentära första kammare. Min tro är att med traditionella starka första kammare hade vår kontinent varit mycket mer balanserad.
Louis de Geers bok ligger på nätet:
http://runeberg.org/geerminn/
GillaGillad av 1 person
Rösträttåldern borde höjas till systemålder, dvs 20
Valbarhet till RD 25
Minister 30
Då kanske det blev bättre)
GillaGilla
I mina ögon är hela vårt ”demokratiska” partiväsen bara ett ”spel för gallerierna” och det är därför underligt att folk går och röstar. Vilka som är partiledare är för mig av samma anledning totalt irrelevant.
Jag tror på Lars analys av världen, en analys som pekar på att det är en ytterst liten grupp superrika, en oligarki, som styr världens öden via sin ekonomiska makt. Om någon politiker skulle våga utmana denna ordning (som t.ex. Trump verkade göra ett tag) rättar han snabbt in sig i de korrupta leden om livet nu är honom ”kärt”.
Det finns förstås några politiker, Palme och Kennedy för att nu ta två exempel, som utmanat den ekonomiska världsordningen och som därför betalat det aktuella priset.
Det enda som kan ändra på något i grunden är omfattande gräsrotsrörelser men just nu ser jag inga sådana.
GillaGillad av 1 person
Det politiska spelet är det roligaste spel en någonsin har deltagit i :)))
GillaGilla
Så kan man se det hela bara man samtidigt inser att det just är ett spel som inte har så mycket med vår verklighet att göra.
GillaGilla
Precis så G. Sjöberg!
GillaGilla
Ja, det blir tydligare dag för dag: Vi behöver en gräsrotsrörelse! En fredlig, lugn rörelse som inte är toppstyrd. De mäktiga kommer att göra allt de vad kan för att försöka att ta över eller utplåna en sådan rörelse. Men de är få till antalet! Så om vi kan övertyga dem, som nu är i deras tjänst, om att detta är den rätta vägen, då blir de maktlösa.
Och vi behöver ER UNGA för att få Sverige – och hela världen (genom ett internationellt engagemang för befrielse) –
engagera er! Vad kan dessa fega gubbar, de som nu styr i det fördolda, göra på egen hand ?
/Hans Dahl
GillaGilla
SD är i hög grad en gräsrotsrörelse!
GillaGilla
Har varit, kanske…
Neutraliteten är enormt viktig!
Sann demokrati måste införas.
Samtliga riksdagspartier är extremt toppstyrda. Den nuvarande politiken är en enda stor teaterföreställning-
/Hans Dahl
GillaGilla
Sverige befinner sig sedan några år ett krigsliknande tillstånd. Fienden nästlar sig successivt in i samhället och tar ständigt terräng. Regelrätta anfall mot blåljuspersonal, sjukhus mm. Rent militära aktioner med mål att döda!!! FI tillåts dessutom i allt högre grad ta plats i beslutande organ. Små anpassningar till Fi behov tillåts mer och mer såsom till synes oskyldiga öppettider för badhus, byggande av moskéer o dyl.
De svenska ”trupperna” dvs polisen är förfärande passiv. Folkvalda på alla nivåer påminner idag mer om landsförrädare.
Den som önskar bli ny moderatledare bör kraftsamla för en enad front mot dessa fiender. Mitt samhälle har (tillåtits) spåra ur.
Upp till kamp
GillaGilla
Ingen nämner Anders Borg efter att han sprungit runt och gjort Helikoptern vilket ju innebär att han är totalt utesluten ur samtliga seriösa sammanhang på alla plan. Hanif Bali är för barnslig och bra kvinnliga svenska politiker växer inte på träd i det här landet. Risken är därför stor att Svantesson blir en felsatsning.
GillaGillad av 1 person
BALI behövs!
Karisma o ryggrad!
GillaGilla
Migrationspolitiken har splittrat M och Europa.
Vi har politiker som talar om vad väljarna skall tycka och driver poltik som är bra för utlänningar. Vi har politiker som vill öppna gränserna för alla utom skattebetalarna.
Vi har politiker som formar sin världsuppfattning genom partikamraters och andra partiers politiker, inte genom väljarna.
Vi har politiker som beskriver utanförskapsområden och ökad brottslighet som kulturberikning. De stöds av media som inte ställer frågor om den största politiska lögnen i modernas tid, att Sverige behövde stor invandring för att klara pensionsavgångar och välfärd. Media ägnar sig åt att misskreditera president Trump.
Då kvittar det vem som väljs till partiledare.
GillaGillad av 1 person
Ska bli intressant att se hur det går för M nu när alla VET att inom partiet så hugger de bakom ryggen. Ingen ärlig och öppen diskussion utan bettet kan komma när som helst och utan minsta förvarning. Vilken otrygghet att inte veta vem som är ens vän eller fiende, den mest trevliga kan vara kobran som hugger snabbast och värst. Huh, som att gå i mörker och inte kunna se!
GillaGilla
Läget är så illa i Sverige nu, så det måste till hårda nypor för att få ordning på landet. Jag hoppas den nya M-ledaren blir en medelålders man med lite stake, ingen feminist,
godhetsknarkare eller verklighetsförfalskare. Det har vi/jag fått nog av.
GillaGilla
Den enda möjligheten till en förändring i Sverige är att Socialdemokraterna ändrar på sin politik och att partiet tar fram en stark partiordförande. De övriga partierna inkl. SD har för litet inflytande i samhällets alla organisationer, förutom inom juridiken, vilket är en förutsättning till en förändring i samhället Sverige.
Frågan är vad som är lättast att nå, påverka/lobba S eller förändra svenska folkets vanföreställningar – för det sistnämnda krävs att man äger media till en början med. Mycket händer dock inom Internet som sidor som Lars’s men räcker det! Detta säger jag trots att jag aldrig röstat på S, förövrigt så har jag röstat blankt sedan början av 90-talet. Tycker att blankröster skall representeras av tomma stolar i riksdagen. Då kanske det skulle hända saker inom politiken!
GillaGilla
S förändra???
Man har bara ett recept!
MER av samma misslyckade politik…
GLÖM DET!
Man jagar bidragstagande röstboskap!!!
GillaGilla
Vi ser hur makten belönar de duktiga med diverse titlar som Bodström, nu Stockholms nya landshövding. Lyder de duktigt så får de belöning, grattis Bodström till både titel och bostad, miljardärerna är nöjda med dig :)))))
GillaGillad av 1 person
Marcus Oscarsson, han på TV4, räknade upp en mängd tänkbara kandidater. I periferin nämndes Alexandra Teodorescu, Göteborgspostens chefredaktör och ofta anlitad debattör på TV. Som debattör har hon visat framfötterna på ett i mitt tycke häpnadsväckande bra sätt. Dessutom är hon inte PK.
Hon har potential att lyfta Moderaterna med 10%.
GillaGilla
@Åke T
Alice T är gravid och snart mamma. Hon kommer säkert att prioritera barnet. Visserligen har både Busch-Thor och Lööf också barn men resultatet är klart påverkat. Alice T är smartare än de båda nämnda och genom sin födelseort resistent mot kommunismen. Du har rätt i att hon är en bra kandidat dock!
GillaGillad av 1 person
En partiledare måste:
– se bra ut, fin frisyr, dyrt smink), lagom moderna kläder (Macron.
– tala väl som en bra skådis förr i tiden, helst utan manus.
– ha en viss karisma och verka övertygande (Palme).
– se ut som om denne talar till dig och berör dig.
– se glad ut när denne pratar om barn och vår närastående framtid.
– aldrig nämna svårigheter och uppoffringar.
men vad personen EGENTLIGEN säger spelar ingen som helst roll, det är framtoningen som ger röster.
Fanns en sådan person skulle svenskarna och många andra folk följa denne till gravens rand (J F Kennedy, men han gjorde misstaget att kräva något tillbaka av folket).
GillaGilla
Finns det någon politiker i Sverige idag som törs ställa sig upp inför svenska folket och säga:
Jag påtager mig uppgiften att försvara DITT LIV och DIN EGENDOM?
Den personen vill jag se och allra helst träffa, jag längtar.
GillaGilla
The King Maker’s (Bilderberggruppen) har gjort sitt val, Annie Lööf.
GillaGilla
Den viktigaste frågan är invandringen. Om den inte stoppas och utvisning av de som inte ska vara i Sverige sker och det inte införs någon prövotid för att få stanna i Sverige där vilket brott som helst direkt leder till utvisning och islamiseringen inte upphör där alla imamer ska utvisas, är alla andra frågor totalt ointressanta.
Allt annat blir som att hålla på och renovera en båt men strunta i att täta hålet i skrovet.
GillaGilla
FINNS BARA ETT ALTERNATIV!
SD!
GillaGilla
Till:
petergrafstrm
29 augusti, 2017 kl. 06:59
Det är möjligt att Lebed gjorde nåt dumt. Jag har inte läst boken.
Det jag vet är att Jeltsin vann ett val han skulle ha förlorat eftersom kommunistledaren var populärare. Media ryckte in för att hjälpa honom. Lebed var en riktig hårding och uppmärksammades i västerlandet. Jag såg honom på svensk Tv flera gånger. Han berömde Pinochet och ville bli av med kommunismen.
Ryska val kritiseras alltid, men ingen talar om Jeltsins mirakulösa seger i ett omöjligt läge. Ekonomin fungerade inte och Jeltsin hade skjutit sönder parlamentet och brutit mot grundlagen. Stora protester ägde rum och slogs ned. Han hade dåliga opinionssiffror och vann ändå.
Det finns rykten om Gagarins död och Lebeds. Längre än så kanske vi inte kommer.
GillaGilla
Något av det mest skamliga misstagen är att Allians-partierna försöker förtränga faktumet att Sveriges Riksdag har en icke-socialistisk majoritet. Att släppa fram en vänster-regering är/var ett demokratiskt oförlåtligt misstag. DÖ vårt lands mest skamliga och odemokratiska beslut, och där satt ABK sin spik i kistan.
Är det viktigare att försöka förtränga faktumet att SD existerar än att regera landet? Vid valet 2018 är det därtill troligt att SD får mellan 20 och 30 procent av rösterna. Skall Alliansen då fortsätta att svika sina väljare, bara för att man envetet skall ta avstånd från SD? Vilket fnosk.
Man borde vakna upp och inse att det är väljarna som man obstruerar mot när man envetet vägrar samtala med SD. Sådant straffar sig.
GillaGilla
RESPEKTERA väljarnas utslag!
Dessa lär vilja ha en SD-ledd Regering 2018)
GillaGilla
Fallet fortsätter med Svantesson!
EN enda kandidat kan vända utvecklingen…
Hanif Bali)
En Moderat med karisma analysförmåga OCH ryggrad!!!
GillaGilla