Ondskans imperium var en term som myntades om Sovjetunionen den 8 mars 1983 av USA:s dåvarande president Ronald Reagan. Den etiketten på Sovjet föreföll vid det tillfället som ytterst väl grundad. Västvärlden med USA i spetsen hade ett moraliskt tolkningsföreträde som man förtjänat under Andra Världskriget i kampen mot nazismen och den japanska imperialismen. Vi hade kommit att stå för försvaret av frihet och demokrati i världen.
Det kommunistiska Sovjetunionen ledde efter kriget en kommunistisk expansionspolitik med målet att sprida den kommunistiska revolutionen över hela världen. Befolkningen i de kommunistiska länderna hölls instängd bakom murar och taggtråd. Sovjet hade enorma invasionsarméer uppradade utefter den järnridå som gick genom Europa och man understödde kommunistiska diktaturer och revolter runt om i resten av världen.
Sovjet hade byggt upp en kärnvapenmakt jämförbar med USA:s. Alla försök till frigörelse från de länder som kommunisterna lagt under sig slogs ner med brutal vapenmakt – vi minns Ungern och Tjeckoslovakien och att de som försökte fly sköts av gränsvakter. Världens fria folk hade grundad anledning att känna sig hotade av detta ondskans imperium.
Det som syntes stå mellan vår demokratiska frihet och brutal kommunistisk diktatur var det kalla krigets bräckliga balans mellan USA/NATO:s och Sovjets kärnvapenarsenaler. En balans som ständigt utmanades av en allt vansinnigare kapprustning. Västvärlden representerade kampen för frihet, demokrati och marknadsekonomi medan Sovjetisk kommunism handlade om ofrihet, diktatur och socialistisk planekonomi. Västs moraliska ledarskap var oomstritt.
Kommunismen hade en stor svaghet – planekonomins förmåga att skapa ekonomisk tillväxt och välstånd var underlägsen västs friare marknadsekonomi. Kapprustningen kom därför att med tiden ta en långt större andel av Sovjets ekonomiska utrymme i anspråk än motsvarande andel för USA och övriga västländer. President Reagan utnyttjade detta och skruvade upp takten i kapprustningarna, med sitt projekt kallat stjärnornas krig. Trots att det delvis var en bluff, gick Sovjet på den och försökte hänga med, vilket till slut knäckte unionens ekonomi.
Globalisterna
Maktutövningen i USA har under 1900-talet gradvis kommit att allt mer domineras av en tilltagande krets hyperförmögna oligarker som kontrollerar de snabbt växande storföretagen och bankerna med tentakler över hela världen. Målsättningen är att deras företag och banker skall nå dominerande globala marknadspositioner. Man kopierade den framgångsrika modell som en gång Rockefellers Standard Oil tillämpade på världsmarknaden för oljeprodukter. Den modellen skapade världens första privata miljardförmögenhet i dollar och gjorde John D Rockefeller till den okrönta kungen bland den tidens oligarker. Hans devis var att konkurrens är en synd, det gällde att bli tillräckligt dominerande på sin marknad för att kunna eliminera konkurrenterna.
Oligarkernas enorma snabbt växande förmögenheter och ekonomiska makt gav dem allt mer resurser att kunna blanda sig i och korrumpera politiken. Politikerna i främst USA blev mer och mer beroende av oligarkernas pengar för att kunna bli valda. Vi vet t.ex. att såväl Obamas som Hillary Clintons valkampanjer i stor utsträckning varit finansierade av oligarken Soros. USA är på ytan en demokrati, men har enligt bl.a. Jimmy Carter obönhörligt utvecklades till den oligarki som landet är idag.
Oligarkerna med Rockefellers i spetsen har efter kriget aktivt verkat för bildandet av en rad globala institutioner såsom FN, Världsbanken, IMF, WHO m.fl. och man har etablerat dollarn som världsvaluta. Makten över dollarn utövar man genom sitt privata ägande av FED – Federal Reserve.
En viktig strategi är att verka för eliminerandet av handelshinder och öppna gränser för arbetskraften, så att de globala företagen skall kunna tillväxa utan hämmande lokal och nationell lagstiftning – det som brukar kallas the New World Order (NWO). Man skaffade sig efter kriget kontroll över Västeuropas ekonomier genom Marschallplanen för ekonomisk återuppbyggnad och följde upp det med tillskapandet av en överstatlig ekonomisk handelsunion med öppna gränser, det som idag är EU.
Den amerikanska oligarkin lierade sig med sina motsvarigheter i Västeuropa och övriga utvecklade marknadsekonomier. I Sverige är man starkt lierade med familjen Wallenberg. Det som förenar är den tydliga intressegemenskapen mellan oligarkernas globala företag och banker. Alla har de intresse av att bekämpa nationella regelverk och intressen som står i vägen för deras expansion och marknadsdominans. Globala regelverk som försvårar för nationella företag att utmana oligarkernas företag på världsmarknaden understödjer man däremot. De mest tydliga exemplen är FN:s agenda 2030 och Parisavtalet om klimatet.
En central del i strategin är att skaffa sig kontroll över opinionsbildningen. Oligarkerna tog tidigt initiativ till skapandet av en rad mäktiga lobbyorganisationer (Council on Foreign Relations, Bilderberggruppen, Trilaterala kommissionen, Romklubben, olika NGO:s, handelskamrar m.m.) och man korrumperar viktiga NGO:s. Många av dem har t.o.m. kommit till på oligarkins initiativ och är helt beroende av dess pengar. Nationella politiker köps med ytterst välbetalda reträttposter om de hjälper till med den globala agendan (t.ex. Erik Åsbrinks och Fredrik Reinfeldts arvodering från oligarkins banker efter sin avgång).
Ägandet i tidningar, radio och TV-kanaler i väst har målmedvetet koncentreras till ett halvdussin företag kontrollerade av oligarkin. Dessa har idag kontrollen över 90% av västliga Main Stream Media (MSM). Det som ursprungligen var kritiskt granskande medier – den tredje statsmakten – är idag rena propagandainstrument som driver globalisternas agenda. Man skyr inga medel utan sprider ogenerat falska nyheter – Fake News.
Kommunismen stod i vägen för oligarkernas strävan att erövra alla världens marknader, varför dess utbredning till varje pris måste stoppas. Samtidigt var kapprusningen en betydande guldkalv för oligarkerna genom de stigande anslagen till rustningar. USA:s växande militära närvaro över hela världen var därtill en bra draghjälp och ett påtryckningsmedel för att öppna upp stängda marknader för företagen.
Pådrivet av det kalla kriget växte det fram en oerhört mäktigt intressegemenskap mellan försvarsindustri, militär, underrättelse och övriga myndigheter och politiker kontrollerade av oligarkerna. Detta utvecklades till en stat i staten i USA – the Deep State. USA:s president efter kriget Dwight D. Eisenhower upplevde starkt sin maktlöshet och hur politiken i USA allt mer kom att domineras av de ekonomiska intressena bakom detta som han kallade det militärindustriella komplexet. I sitt avskedstal när han avgick varnade han sin efterträdare John F. Kennedy och amerikanska folket för detta hot mot demokratin. Amerikas krig och hemliga omstörtade verksamheter hade allt mer kommit att föras till försvar av oligarkins ekonomiska intressen, istället för till försvar av frihet och demokrati.
Kennedy tog varningen på allvar och aviserade en politik för att försöka återupprätta den demokratiska kontrollen över staten och myndigheterna. Det kostade sannolikt honom och hans broder Robert (justitieminister) livet. Det moraliska tolkningsföreträdet för västvärlden började krackelera.
Lars Bern
Jag håller med om mycket men vill framhålla att det var Sovjetunionen som besegrade Tyskland.
Ekonomin fungerade dåligt. Ett företag fick order att producera ett visst antal spikar och valde att producera bara en sort. Maktapparaten degenererade efter Stalin. Brechnev gladde sig över nya medaljer. Det var många som förstod att landet var på fel väg.
Den propaganda vi får höra idag är skrämmande. Nu talar några experter om vikten att lära oss hantera ett kärnvapenkrig. Det har gått så långt att vi på allvar talar om ett krig i Sverige och allt på grund av oligarkerna. Är det nån som minns skriften Om kriget kommer? Jag har mitt exemplar kvar.
Det som var bra med Sovjetunionen var att folket inte sattes i skuld till bankerna och det var också bra att manliga värden överlevde. Hyrorna var överkomliga under de svåra Jeltsinåren. Sovjetunionens utlandsskulder kan å andra sidan ha knäckt statsbildningen.
GillaGillad av 1 person
Alldeles riktigt, Röda Armén knäckte nazisterna, men västs propaganda har gett oss en annan bild.
GillaGillad av 1 person
Betydelsen av försändningar till Sovjetunionen från främst USA får inte glömmas bort; flygplan, vapen, livsmedel, kläder och läderstövlar mm.
Är förvånad att ingen längre nämner att Tredje Rikets anfall (Barbarossa) var ett preventivkrig från Hitlers sida. Detta förvånande påstående, som främst härrörde från Viktor Suworow, lanserades vid tiden för Gorbatjovs Perestrojka och kom att röna mycket stor uppmärksamhet. Han fick efterföljare, inte minst från den kände tyske militärhistorikern Joachim Hoffmann. Forskningsresultaten visade att Stalin blev förekommen Hitler med bara några veckor. Flera miljoner ryska krigsfångar var ett resultatet av att de ryska trupperna låg anfallsberedda vid den tyska östgränsen, men överrumplades av det tyska anfallet som ju inleddes 22/6 1941 och som i början var mycket framgångsrik.
Det har varit tyst om detta, men forskningen var rätt entydig om att det förhöll sig på detta sätt. Det verkar som ingen i Sverige kommer ihåg preventivkrigstanken. Helt klart är den inte PK!
Ulf Claréus/clareal.
GillaGilla
Ulf Clareus
Suvorow är ingen tillförlitlig källa. Han bygger sitt påstående på en papperslapp där Suchov skrivit ngt som påstås bevisa aggressiva avsikter. Att denna ‘upptäckt’ tillsammans med suspekt info om Kathyn kommer ungefär då Västs hejdukar kunde få tillträde är ingen slump.
Ingen vet säkert om Hitler verkställt sina planer om Britterna erbjudit fred utan krav på att Tyskland skulle anfalla Sovjet vilket misstänks vara orsaken till Rudolf Hess munkavle. Men att Hitler hela tiden planerade att fördriva slaverna bortom Ural (Generalplan Ost)och att systematiskt avrätta judarna på vägen går inte att missförstå även om Hitler inför Barbarossa lindade in orden i kultiska hänvisningar till Heliga Gralen. Under ett år avrättades ca 800 tusen judar av militären vilket ju somliga tror inte har hänt. Vore det stupade stridande partisaner skulle det innebära att bara judarna var partisaner eftersom övriga avrättningar var mindre än 1%. Mentalt sjuka tex. Svårt se det som ett preventivkrig.
Tilläggas kan att Erkki Hautamäki hävdar uppgifter som komplicerar bilden, med en hemlig plan involverande England Frankrike och Sovjet.
GillaGilla
Efter sitt tillträde avskaffade Lindom B Johnsson omedelbart den av JFK införda på silver baserade av staten utgivna dollarn son staten inte behövde betala ränta på till FED. Det är troligen det främsta skälet till att JFK sköts, att han införde en dollar som inte FED hade kontroll över
GillaGilla
Detta är en myt, bara kolla upp executive order 11110 och vad den handlar om. JFK var inte emot the Fed.
GillaGilla
Det fanns två presidenter som ville frigöra sig från Federal reserv och det var Abraham Lincoln och John F Kennedy och båda blev skjutna…säger det något?
GillaGilla
1983 var vi nära världskrig men det fick vi inte veta. Officeraren Petrov misstrodde de sovjetiska satelliternas uppgifter och stoppade en motattack. Officerare i hans position var alltid högutbildade och kunde tänka.
Svt köpte in en dokumentär om Natos ubåtar i Sverige på 80talet, men vill inte visa den. Lägg ned Svt.
https://www.rt.com/news/403625-nuclear-soviet-officer-died/
GillaGillad av 1 person
”1983 var vi nära världskrig men det fick vi inte veta” skriver Fiskargubben, ovan. Petrovs bedrift sägs ha blivit känd först lång tid därefter. Men likt förbaskat måste det ha hänt mycket allvarliga saker på det storpolitiska planet just vid denna tid runt 1983. Det var då som man överallt satte igång med att ha passerkort överallt inom åtminstone försvarsindustri och myndigheter. Från att ha varit helt öppet blev det ”stängda dörrens politik” som kom att råda. Min egna erfarenhet gällde bl a Försvarets Materielverk med försvarsstaber i Tre Vapen på Gärdet i Stockholm. Före 1983/84, helt öppet med en eller annan vakt i de olika trappuppgångarna. Sedan blev det stor centralvakt vid huvudingången och fullständig inhägnad . Det gällde även Saab i Linköping, min nästa anhalt, liksom på alla andra ställen jag besökte i tjänsten. Så när Kalla Kriget ”upphörde” några år in på nittiotalet förväntade många sig att nu skulle skiten bort som ställde till besvär för jämnan, särskilt om man glömt passerkortet hemma. Men icke! De’ blev bara värre. Ändå sa’ man vid början av 1999, nu skulle det råda Stora Freden fram till 2010! Nu skulle Försvaret mer eller mindre bort, inklusive värnplikten. 7 000 man räckte, de skulle ju inte heller användas härstädes. Bara för IO. Jovisst, blev de snart ombaserade till Afghanistan, trots att Bush inte klarade av att uppvisa det till talibanerna utlovade dokumentet, som skulle bevisa ObL’s påstådda skuld för 9-11. Inte heller DOJ gick i land med det. Så istället har nu den 180 gånger waterboardade, men fortfarande hävdande sin oskuld Khalid Sheikh Mohammed, ställföreträdande, fått ta’ på sig skulden och ruttna bort i Gitmo.
GillaGillad av 1 person
IO, Obl, DOJ, förkortningar av vad? Nuförtiden vimlar det av förkortningar som det är omöjligt att hålla reda på.
GillaGilla
Rune Nilsson, nedan:
– IO betyder Internationella Operationer. Vill en svensk bli yrkesmilitär måste han/hon skriva på ett samtycke om att inte neka till en kommendering avseende IO, alltså att tjänstgöra utomlands och om oturen är framme, att stupa på främmande mark. Om inte, blev det nobben för en karriär som militär. Hur det skall bli nu när VP (värnplikten) delvis återinförs, vet jag inte.
– ObL är den i december 2001 i njursvikt avlidne Osama bin Laden, som redan efter några timmar av Ehud Barak från en tv-studio i London, utpekades som skyldig till 9-11, i sin roll som ledaren för de 19 muslimska flygplanskaparna, som bl a fick tre skyskrapor i New York att kollapsa med endast TVÅ stora Boeing-maskiner. (Han ledde kaparna från en grotta i Afghanistan, därav det faktum att amrisarna strax efteråt ockuperade landet, något man fortsatt med, trots att Göran Persson då, endast beviljade amerikanarna några få månaders bombkrig). Fast då på förmiddagen hade inte det 47 våningar höga WTC7 ännu hunnit säcka ihop. Visserligen blev ObL dödad i Pakistan av influgna helikopterburna Navy Seals ( duktiga kommandosoldater) i maj 2011, samt hans döda kropp dumpades i havet (?) och något fotografi som visar upp honom, har vi besparats, ty hans kropp sägs ha blivit illa åtgånget; för hemskt att se, fick vi veta.
– DOJ är Department of Justice. FBI fann aldrig något bevis på att ObL var skyldig till 9-11, så DOJ kunde således inte efterlysa honom, dead or alive, för just detta brott. (Ingen har heller efter gångna 16 år, ställts inför rätta för detta tidernas största kriminella handling).
GillaGillad av 2 personer
Jag läser och lär.
GillaGillad av 1 person
Hur för oligarkerna förmögenheterna vidare till nästkommande generation? Ta Rockefeller som exempel. Om det finns flera barn i familjen så skulle rent teoretiskt familjeförmögenheten splittras upp på ett antal personer. Och i nästa generation så fortsätter den här uppdelningen ifall man har mer än ett barn.
Finns det en motsvarighet med det svenska fidekommissinstitutet som avser storgodsen ? (Att förmögen hålls inom familjen.)
Hälsningar Trygve
GillaGilla
Det vanliga är att man gör som familjen Wallenberg och donerar större delen av kapitalet till en stiftelse där man behåller makten genom att förmögenheten är fortsatt samlad. Stiftelsens regler är sådana att arvingarna har makten i styrelsen.
GillaGillad av 1 person
Alla stora förmögenheter ligger i Trusts, de är så vattentäta att ingen utomstående får ta del av informationen. USA är väl ett föregångsland när det gäller Trusts, något som man sällan talar om när det man nämner skatteparadis. Titta på Wyoming och regler för stiftelser. Detta gör ju att de rikaste aldrig är med på listor och aldrig syns. Dessa listor som Forbes kommer ut med är en illusion.
GillaGillad av 1 person
Här är ett mycket avslöjande föredrag av Edward Griffin som visar hur de superrika undviker att betala någon skatt alls och hur skattesysremet används för att systematiskt plundra dem som fortfarande äger något. Målet för de superrika är att på sikt ta över allt ägande.
/Hans Dahl
GillaGillad av 1 person
Det är väl detta vänsterpolitikerna , DÖ, deltar i, genom att höja, skatter, höja skatter för att ge pengarna til s k uländer som köper vapen från oligrkerna, ger pengar till kufiska rädda-klimatet-organisationer, ger förnödenheter till u länder så att det inte lönar sig att odla och arbeta själv, som på en rad sätt understödjer migration, ger pengar till byggbolag, massmedieföretag och mycket annat. Tillsammans med oligarkerna suger de ut det arbetande folket.
Bertil Bondesson
GillaGillad av 1 person
Bra. Vi är få som har förstått detta-mkt viktigt att Dina kunskaper & insikter sprids.
GillaGillad av 3 personer
Tala för dig själv.
GillaGilla
Tack, Lars Bern, för ditt klarspråk!
GillaGillad av 1 person
Sorry Conny, Lars Bern är väldigt kunnig och har rätt i det mesta, men tyvärr är det inte KLARSPRÅK som han alltid talar. Han verkar inte vilja släppa greppet om sitt tidigare framgångsrika yrkesliv och umgänge med dåvarande höjdare/Elit och förblir därför PK, helt i onödan.
Vinner NWO och Agenda 2030, så kommer vi försvinna. Om nationell suveränitet och folkrättstanken förmår komma till heders igen, blir det vi som triumferar. Då stundar IMT version 2.0. Till mången vänstersjäls stora förvåning kommer de då finna att de ställde sig på fel sida av Historien och det framförallt efter 9-11. Och dom som tror sig vara såå goda! Alla såg det tydligt förra hösten vid det amerikanska presidentvalet. Crooked Hillary arm i arm med Soros/Rothschild, var vänstern och liberalers kandidat, och det mångkulturella och multikriminella, var deras framtida preferens. Inte Trumps (liksom Putins) nationella multipolära värld, fri från inblandning i andra länders styre.
Vänstern har blandat ihop livsstil och politik och fallit för en hyckleriets, relativismen och lättjans propaganda. Deras påtagligt självdestruktiva och historielösa ideologi har fått förgifta Väst under ett drygt halvsekel.
Sorry en gång till: jag ser att inte heller jag har talat klarspråk ovan, om vem som har varit mest pådrivande på världsscenen under lång tid.
Ulf Claréus/clareal.
GillaGillad av 4 personer
Reblogga detta på Life, Death and all between.
GillaGilla
Kanske det här inlägget ger den bästa förklaringen till mordet på Kennedy: http://www.rapidtrends.com/it-almost-became-money-united-states-notes-versus-federal-reserve-notes/
Naturligtvis tabubelagd synpunkt.
GillaGilla
Ja, denna orsak var kanske den viktigaste, men det fanns även ett annat tungt vägande skäl för Deep State och Shadow State att mörda J.F. Kennedy och hans bror. De båda ville börja städa upp i det dolda makt-träsket.
Denna dokumentär är verkligen mycket välgjord och trovärdig. Ta er gärna tid att se den!
För övrigt är det värt att notera att Sveriges Riksbank fungerar på ett liknande sätt som Federal Reserve – det finns alltså ett enormt läckage i den svenska ekonomin! Vilken svensk politiker vågar ta tag i det?
/Hans Dahl
GillaGillad av 1 person
Ja – den här filmen är verkligen stark måste jag säga efter att nu ha sett den första tredjedelen.
Att vi lever i en totalt korrupt värld totalt i händerna på en liten ekonomisk elit kan det knappast råda någon tvekan om. Man vill egentligen inte tro att detta kan vara sant.
Eftersom filmen är så välgjord kan jag inte låta bli att fråga mig om hur den har finansierats.
GillaGillad av 1 person
Dokumentären ”JFK to 9-11 …..” är måhända välgjord, men dock inte trovärdig. Är den bekostad av ADL? Jag gav upp efter 41 minuter. Det räckte.
GillaGilla
Lars inledning är en maffig Herbert Tingsten-macka men det inser nog Lars.
Upproret i Ungern handlade om Usa-finansierade nazistiska våldsverkare. Hade det upproret lyckats finns skäl att tro att det inte följts av fred utan av att Usa trängt närmare in på Sovjets gränser ungefär som dom gör mot Ryssland nu. Kalla kriget var en angloamerikansk bluff för att förhindra att fred och utveckling skulle ‘drabba’ mänskligheten. Att kalla Sovjets militärmakt för en invasionsarme men dess motståndare Nato för försvarsallians är uppochnedvända världen. Sovjet var för många tredjevärlden-länder ett alternativ till Usas utsugning. Sovjets personal uppträdde enligt Cias John Stockwell mkt mer anspråkslöst än de västliga biståndsarbetarna som var dyra i drift.
Angloamerika orsakade att reaktionära islamistiska krafter nu karakteriserar en långt större del av arabvärlden etc. Hade Sovjet och deras tidigare mer sekulära regimer samarbetat ostört hade det sannolikt sett ljusare ut för dem än vad som nu är fallet.
Vi har samsyn om brister i marxistisk ekonomisk teori och praktik, men så djävulskt som angloamerikanska imperiet uppträder så var även ett måttligt effektivt system ett bättre alternativ. I Vietnam mördade Usa den intellektuella eliten i operation Phoenix, förgiftade miljön och utförde folkmord på massorna. Usa tålde inte att dom fick utveckla sitt samhälle i fred. Inga goda exempel fick tillåtas växa fram.
GillaGillad av 1 person
Bara att titta på hur i hela friden farbröderna i pyjamas nere i stenöknerna ka få obrutna och obegränsade mängder ammunition!
Alla som jagar vet att en liten ask 20 skott kostar ca 500:-
Här talar vi kolonnkörning dygnet o året runt med lastbilskonvojer utefter många vägar.
Skulle ammunitionstillförseln brytas skulle de få slut på skott inom någon vecka.
GillaGilla
Tack-o-lov är ondskan i världen kanske snart död. Frågan är väl egentligen vem som personifierar den? Monopolkapitalismen eller kommunismen?
Om hur USA kontrolleras:
https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2017/05/10/oversattning-paul-craig-roberts-hur-informationen-kontrolleras-av-washington-israel-och-troll-vilket-leder-till-var-forodelse/
Om kommunismens Kuba:
http://jinge.se/allmant/den-store-revolutionaren-fidel-castro-dor.htm
Avgör själva!
GillaGilla
Men Martin!
Jag har verkligen stor respekt för din goda vilja och ditt goda uppsåt, men kommunismen är en konstruktion av makteliten.
Karl Marx och baronen Rotschild var bästa vänner. Kommunismen är en syntetisk konstrukt uttänkt av fascistiska krafter.
Peter Krabbe har i en serie krönikor utförligt beskrivet fabianismen som är kommunismens siamesiska tvilling:
https://peterkrabbe.wordpress.com/2016/10/01/fabianismen-del-1-under-skoldpaddans-skal-gommer-sig-labour-ovanpa-rider-rothschild/
GillaGillad av 1 person
/Hans Dahl
GillaGilla
Det skulle förvåna mig om kommunister i allmänhet skulle gilla monopolkapitalismen, särskilt den moralfilosofiskt skolade Karl Marx.
Men visst vet jag att högersossar ofta går Rothchild-sionismens ärenden. Det är klart som korvspad. Dagens sossar saknar ofta demokratiska och socialistiska ideal, för att inte tala om den totala respektlösheten mot medborgarna och mot nationen.
Karl Marx är en intressant man som jag citerat flitigt. Väl värd att analysera för den som vill kritisera honom, men naturligtvis inte i andra eller tredje hand via borgerliga tankesmedjor som vill smutskasta honom utan evidens.
GillaGillad av 1 person
Till Martin
Det som är så attraktivt med marxismen för monopolkaptalismen är att staten är enormt mäktig, äger allt och individerna är helt underkastade staten.
Det enda de mäktiga monopolkapitalisterna behöver göra när marxisterna har kommit till makten är att ta över styrningen, sedan har de sitt slavsamhälle!
Det har redan skett i historisk tid. Rotschild och hans Wall Street var via Jakob Schiff och Robert Aschbergs farfar bankiren Olof Aschberg mycket aktiva med att förse bolsjevikerna med enorma penningbelopp så att de skulle kunna ta över den folkliga och i huvudsak fredliga resningen i Ryssland i början på 1900-talet. Det ledde till historiens dittills största blodbad. Framför allt bönderna blev mördade eftersom (fria) bönder alltid utgör ett hot mot monopolkapitalismen.
I Kina upprepades i princip samma sak. Mao Tse-tung och hans tonårs-mördar-gäng gick monopolkapitalismens utstakade väg.
Marxismen låter väldigt bra för många, men om man undersöker dess historia är det ett enda stort övergrepp och lidande!
Martin, med all din goda vilja och energi, sök efter en ny ideologisk överbyggnad!
/Hans Dahl
GillaGillad av 1 person
Mao och Zhou en Lai gjorde ungefär som monopolkapitalisterna ville men inte av beundran för dom utan därför att brittiska imperiets elitsocialister duperade dom. Kineserna var i god tro vill jag påstå men förtryckta av Britterna som manövrerade ut reformisten och nationalisten Sun Yat Sen och sen duperade dem att tro på både socialism och antivetenskap uppmuntrat bla av John Dewey och Bertrand Russel. Maos överdrivna bonderomantik och underskattning av moderniteten var en följd förutom marxismens klasskamp.
Man bör se dem som lurade offer för imperiet inte bara som onda i sig.
GillaGilla
@ Martin Gustafsson – Vetenskapliga Partiet
Savalle har helt rätt i denna diskussion – du är dåligt påläst. Jag kan berätta för dig att jag i min ungdom var marxist-leninist och läste allt, bl.a. läste jag noggrant alla delar av Kapitalet (del I-II) inklusive hans Teorier om Mervärdet. Det har inte du gjort och säkert ingen i din bekantskapskrets heller. Vänstermänniskrna läser på sin höjd ett kompendium eller en ”Grundcirkel”. Sedan tror de sig veta allt.
Hursomhelst, vad jag inte visste då var att Karl Marx och Friedrich Engels var betalda av bankkapitalet i New York för att skriva sina böcker och hade ett hemligt konto, att förfoga över hur de ville. Detta står att läsa på denna sajt – om du vågar:
http://everykindapeople.blogspot.se/2015/01/det-amerikanska-bankkapitalet-bekostade.html#comment-form
http://everykindapeople.blogspot.se/2015/01/karl-marx-kommunistiska-manifest-var.html#comment-form
GillaGilla
Över 4000 tecken! red
GillaGilla
Att kritisera enskilda judar för deras handlingar, t.ex. George Soros, eller Israel för deras utrikespolitik har blivit nästan omöjligt. Judiska intressen är som prinsessan på ärten och bevakar stenhårt varje kritik. Många skulle säkert instämma i Shimon Perez uttalande i okt. 2201: ”det är vi som styr USA och det vet dom om”.
Omvänt har vi samma problem med den/de som uttalar något positivt om Putin/Ryssland. Västlakejerna är snabbt framme och anklagar – vän till Ryssland är numera något obskyrt. Allt för att upprätthålla kallakriget-andan.
GillaGillad av 3 personer
Rätt år förstås 2001.
GillaGilla
Omöjligt att kritisera Soros? Det vimlar ju av sån kritik överallt.
Beträffande Perez uttalande så har tidigare Sharon och senare Netanyahu sagt detsamma. Men bevisar det ngt? När använder Israel nånsin sitt inflytande över Usa på ett sätt som dess djupa stat inte vill? Först när det verkligen finns en intressekonflikt kan Israels verkliga inflytande skattas.
Jag misstänker att Israel belönas för att upprätthålla ett sken och avleda uppmärksamheten från den övriga makten.
GillaGilla
Så billigt att dra judekortet. Den gemensamma och icke önskvärda nämnaren för dessa herrar är något helt annat, vilket borde framgått vid det här laget. Halmgubberetorik go home:(
GillaGilla
Min kommentar baserades på Paul Craig Roberts krönika, som jag helt instämmer i, och som ju handlar om de faktum att berättigad kritik mot judar/Israel inte är tillåtet. Så enkelt att prata ”judekort” istället för att inse att det finns viktiga problem som borde vara tillåtna att beröra eller diskutera.
GillaGillad av 1 person
Judendomen i sig är så irrelevant! Lika irrelevant som islam är i könsstympningsfrågan. Alla, inklusive judar utsätts för härskarnas otyg och det är just detta – ägandet och innehavandet av makt som bör vara i fokus. Annars står vi där sen och skriker i sandlådan.
GillaGilla
@ petergrafstrm
Medger att valet av Soros inte var det bästa. Nu finns det ju i USA:s toppskikt ett stort antal judar, flera ortodoxa, som sannolikt står Israel nära och som därmed gärna vill föra en utrikespolitik som gynnar Israel. Vi kan ju titta på Wolfowitz vars doktrin styr USA:s intressen och ingrepp/krig i länder som ses som någon form av hot. Det enorma ekonomiska stöd Israel får används ju också för ren lobbyverksamhet i USA.
Personligen har jag inga som helst problem att se att de senaste 15 årens USA-krig i mellanöstern
råkar sammanfalla med Israels intressen.
GillaGilla
Det råkar sammanfalla med aggressiva israeliska grupperingars intressen därför att det dom sammanfaller med är angloamerikanernas malthusianska agenda. Men inte automatiskt med den Israeliska befolkningens intressen. Judarna är kända som affärsbegåvade och torde ha gynnsamma förutsättningar att få till stånd ett gott samarbete med övriga MÖ om dom var utlämnade till sig själva. Detta var också Napoleons uppfattning och han ville därför få judar att komma ditner som positiv stimulans. Då startade Britterna planera för att ist skapa en aggressiv buffertstat i Palestina. Och samtidigt började Britterna spela ut sina rivaler på kontinenten mot judarna. Trots det dröjde det länge innan Britterna lyckades få med de inflytelserika judarna på zionismen. Assimilering var annars det som var på gång.
Houston Chamberlain som verkade i Tyskland uppmanade Tyskarna att förhindra judisk assimilering, och till att utrota dem, men han var bara den siste i raden bland de Britter som underminerade judarnas liv på kontinenten.
Målet var att de konkurrenskraftiga skulle komma till Usa så att Britterna kunde kontrollera Usa med judarna som proxy. Därför skapades B’nai B’rit som ett utskott till Brittiska frimureriet och det ledde vidare till de övriga zionistiska organisationerna som verkar nu.
De pengar Usa’s skattebetalare betalar Israel är skadestånd som egentligen skulle tas direkt från Usas krigsprofitörer. (Inklusive de judiska)
Tyskland har betalat 90 miljarder Usa 130 miljarder, men Usa får ju en hyrd gangster för dom pengarna eller hur? Så Usas oligarki kommer billigt undan med tanke på att det var dom som möjliggjorde Hitlers era.
GillaGilla
Savalle
Martin är, enligt min uppfattning, en smart politiker som vill underlätta samarbete över de ideologiska klyftorna. Har svårt att tro att han inte uppfattat det du tar upp. Men jag håller med om att han ger ett annat intryck.
GillaGilla
Globalisterna gav sig på Nazi Tyskland efter att dessa frigjorde sig från det internationella banksystemet. Detta resulterade i ett världskrig. Vi ser samma trender idag; Ghaddafi som ville införa ett guldmynt för att kringgå västvärldens centralbanker och Saddam Hussein som ville sälja sin olja i annan valuta än USD . Dessa länder förintades också. All Wars are Bankers Wars.
GillaGillad av 3 personer
Nazismen var en skapelse av globalisterna med syfte att slåss mot deras andra skapelse bolshevismen. Hitler byggdes upp och hjälptes på alla sätt. Slapp det drakoniska skadeståndet och hade stor amerikansk assistans. Hitlers militära upbyggnad var i globalisternas intresse. Så detaljen med viss monetär frihet var ingen anledning till kriget oavsett retorik.
GillaGilla
AAO iscensatte Ryska revolutionen och fram till 80-talet styrdes Ryssland av AAO-oligarker som rånade Ryssland på sina naturtillgångar för att så småningom tas över av Putin, kort sammanställt. Putin kastade sedermera ut de Ryska oligarkerna som var AAO’s välbetalda lakejer. Kina som är ett mera kollektivt system gjorde sina rensningar också men genomförde marknadsekonomin utifrån ett kollektivt kapitalistiskt system. Putin värnar om folkrätten idag medan AAO och Neokonservatismen, (https://sv.wikipedia.org/wiki/Neokonservatism), värnar om mänskliga rättigheter vilket ger AAO rätten att föra krig mot stater som inte värnar om mänskliga rättigheter som argument för att avsätta en den ena en den andra och även demokratiskt folkvalda ledare av självständiga nationer eller muta och tillsätta nya ledare samt stödja NGO organisationer.
Ta bara vårt eget exempel i Sverige – Fredrik Reinfeldts Nya Moderaterna en nykonservativ ideologi stödd av AAO. Där har alla konservativa människor i Sverige blivit rejält lurade. Ta inte minst den iscensatta massinvandringen till Europa som är iscensatt just i syfte att upphäva nationalstaten och folkrätten. Folkrätt och mänskliga rättigheter är två olika jurisdiktioner.
Förenklat – folkrätten försvarar nationalstaten medan mänskliga rättigheter splittrar Nationalstaten, ta bara Sverige som ett exempel. För mig blir AAO’s Neokonservatism en sedvanlig taktik och strategi att erövra världen, framförallt Europa nu när Ryssland och Kina återigen har blivit självständiga då måste Europa erövras och nationalstaterna utplånas.
Det handlar om AAO’s hegemoni och AAO’s dominans är hotad i västvärlden pga. BRICS, https://sv.wikipedia.org/wiki/BRICS, och därför ska Europa erövras och Kalergi-ideologin skall genomföras i Europa. https://www.nyatider.nu/forintelsen-av-europa-om-greve-kalergis-paneuropeiska-vision/.
GillaGillad av 1 person
Instämmer helt! Mycket av detta beskrivs utförligt av William Engdahl i hans senaste bok, Geheimakte NGOs.
/Hans Dahl
GillaGilla
Tack, ska köpa han bok!
Bästa
ToTh
GillaGilla
The Rockefeller file av Gary Allen:
/Hans Dahl
GillaGilla
TACK
Lars Bern och Fiskargubben!
Tur att det fortfarande finns ”kloka gubbar” …
Ni är guld värda.
GillaGilla
Eftersom allt handlar om pengar för att kunna iscensätta denna cirkus och få oss alla att gå i fällan så måste Oligarkerna ha makten över pengarna. Utan den makten skulle fulspelet rinna ut i sanden och inga flying monkeys som ställer upp längre. När bitcoin började bli intressant för många så insåg bankerna att det håller på att tappa makten och där började manipulationen av Btc (för någon vecka bakåt bara). Självaste JPMorgan (finansbolag och affärsbank som finns i 60 länder) går först ut och säger att Btc är ”fraud” sen hör och häpna handlar de bitcoin själva, dessutom i skymundan ( i Europa) för att mörka köpet på bästa sätt. Bontjuvar!
Filmen är 4,34minuter lång med Bix Weir,. -Vet Lars att filmen ligger ute på en annan artikel men tycker den passar här också.
GillaGillad av 2 personer
Krigsövningen som Sverige har med Natoländer just nu synas: https://www.youtube.com/watch?v=6WQkvbKloQg
Politiker och media verkar göra allt de kan för att få ett natomedlemskap, krigshetsen och påverkan används för fullt. Varför? Vem styr i bakgrunden?
GillaGillad av 2 personer
Om det här stämmer passar min kommentar här. Jag har sett Trump förvandlas men haft svårt att ge upp om honom. Vinner han till slut över deep state?
”Shipp expressed that the CIA was created through the Council on Foreign relations with no congressional approval, and historically the CFR is also tied into the mainstream media (MSM.) He elaborated that the CIA was the “central node” of the shadow government and controlled all of other 16 intelligence agencies despite the existence of the DNI.
According to Shipp, the deep state is comprised of the military industrial complex, intelligence contractors, defense contractors, MIC lobbyist, Wall St (offshore accounts), Federal Reserve, IMF/World Bank, Treasury, Foreign lobbyists, and Central Banks.”
https://www.infowars.com/high-ranking-cia-agent-blows-whistle-on-deep-state-shadow-govt/
GillaGillad av 1 person
Ni får hjälpa mig ToTh, vad står förkortningen AAO för?
Är det Angloamerikanska organisationer eller något annat språk?
Med vänlig hälsning Stefan.
GillaGilla
Sannolikt Anglo Amerikanska Oligarker.
GillaGilla
Till: Uturdimman (@Uturdimman_nu)
18 september, 2017 kl. 10:48
Tänker du på boken Akvarium av Suvorov? Den läste jag för länge sen. Stalin kunde inte lita på västmakterna efter Munchen. Polen och Tyskland tog över delar av Tjeckoslovakien. Jag tror inte att Sovjetunionen var redo för krig. Sjudagarsvecka infördes efter krigsutbrottet för att klara krigsproduktionen. Stalin var skärrad när han talade till folket. Soldaterna i Ukraina var dåligt utbildade och utrustade och Tyskland hade stora framgångar. Stalin frågade flera gånger när västfronten skulle öppnas och svaret var varje gång ”snart”. Vapenleveranserna hjälpte men det var sovjetiska soldater som slogs.
Tyskland var inte heller redo. Vem hade intresse av kriget? En rysk historiker tror att Tyskland lurades att anfalla.
GillaGillad av 1 person
Fiskargubben
Du tänker på Nikolai Starikov’s ‘Vem fick Hitler att anfalla Stalin’ ang att Tyskland lurades i en fälla?
GillaGilla
Jag tänker på Fursov. Han finns översatt till engelska på youtube. Den enda Starikov jag känner till är ekonom och kritiserar den förda politiken i Ryssland.
Skriver han böcker också?
GillaGilla
Nikolai Starikov är politiker i Ryssland och författare. Tre av böckerna är översatta till engelska
1)Who set Hitler against Stalin
2)Nationalization of the Rouble
3)Russia Crimea History, medförf Dmitry Belyaev
Bland de oöversatta finns tex ‘1917, special operation not revolution’
men 43 artiklar bla delar av titeln 1) finns på
https://orientalreview.org/author/nvs/
Vad har du läst av Fursov?
GillaGilla
Lite smått och gott som fördjupar det du skriver om: Amerikanarna börjar vakna och visselblåsa på hög nivå:
CIA Whistleblower Exposes Deep State and Shadow Government: Infowars Proven Right
På engelska
https://www.infowars.com/high-ranking-cia-agent-blows-whistle-on-deep-state-shadow-govt/
textartikel
Helt ofattbart hur styrda vi varit i decennier i världen vad gäller det mesta. Tur att folk på alla kontinenter börjar fatta detta på bred front.
GillaGilla
En militärkupp pågår i slow-motion i USA. Det som aldrig kunde hända i USA, har nu hänt. US-generalerna har satt koppel på en vald statschef (Trump).
https://www.bostonglobe.com/opinion/2017/09/16/america-slow-motion-military-coup/WgzYW9MPBIbsegCwd4IpJN/story.html
Bland de mest varaktiga politiska bilderna från 20-talet var militärjuntor. Så sent som för några decennier styrde militär- juntor viktiga länder, inklusive Chile, Argentina, Turkiet och Grekland. I dessa dagar ser vi junta-systemets återkommande.. i Washington.
Den ultimata kraften att forma den amerikanska utrikes- och säkerhetspolitiken har fallit i händerna på tre militära män: general James Mattis, försvarsminister General John Kelly, president Trumps stabschef; och General HR McMaster, den nationella säkerhetsrådgivaren. deras framväxt speglar en ny fas i erosionen av våra politiska normer och militariseringen av vår utrikespolitik.
Med tanke på presidentens okunnighet om världs-saker kan framväxten av en militärjunta i Washington verka som välkommen lättnad. När allt kommer omkring är de tre medlemmarna mogna vuxna med global erfarenhet, till skillnad från Trump och några av de brutna politiska operatörerna som omringade honom när han flyttade in i Vita huset.
Redan har de utövat ett stabiliserande inflytande. Mattis vägrar att gå med i rushen för att bomba Nordkorea, Kelly har infört en orderbeställning på Vita husets personal, och McMaster distanserade sig från Trumps beröm för vita nationalister efter våldet i Charlottesville.
Militären, är produkter av deras bakgrund och miljö. Det leder till en förvrängd uppsättning nationella prioriteringar, med militära ”behov” som alltid värderas viktigare än inhemska.
GillaGillad av 1 person
Maktkampen i världen är i full gång och spel planen är på all områden redo för konflikt, ekonomiskt har vi en skuld börda som har drivits upp i absurdum för att berättiga en totalt oansvarig kredit expansion som i Sverige kan leda till en livstids dom för den skuldsatta om man inte kan betala räkningarna eller i bästa fall skuldsanering med existens minimum i 5 år. Att den ekonomiska härdsmältan sedan kan leda till vidare konflikter av militär karaktär är ett troligt scenario. För den moraliska kollapsen för också med sig elände på andra plan man kan inte stå på fel sida av rätt och fel och sedan hoppas att det bara flyter på utan konsekvenser, 68 vänstern får nu se resultatet av den värdelösa värdegrund man anammat.
GillaGillad av 1 person
68-vänstern kom sig bla av Cia’s komplott mot det självständiga Frankrike. Utan Cia hade nog det politiska blivit mer jordnära. Men samtidigt mer hotande för imperiet, som helst vill ha radikaler utan starkt folkligt stöd. Dagens hummerknivs-vänster har en ännu mer radikal värdegrund än 68-orna.
Men det otäcka är att den Orwellska hjärntvätten nu också omfattar vanligt folk.
GillaGilla
En sak kan vi vara säkra på och det är att segrarna skriver historien och de vill att vi skall tycka och tänka vad de vill om krigen. Det är segrarna som skriver skolböckerna och kontrollerar media. Enligt professor Antony Sutton finansierades både ryska revolutionen och andra världskriget av Wall Street. De ville ha krig mellan Ryssland och Tyskland. Finns utmärkta intervjuer med honom på Youtube.
GillaGillad av 1 person
Att vi lever i en upp-och-nedvänd värld beträffande Överhetens och MSM’s påstådda sanningar, har många av oss som kommenterar här på Berns Blogg begripit. Till förvånansvärd stor andel gäller detta inte Normal-Svensson, har jag ofta kunnat konstatera. Jag har i 16 år, allt sedan 9-11, ”förpestat” tillvaron för mina dåvarande yrkeskollegor, vänner och omgivning, med att visa och berätta om hur det verkligen ligger till med ”kriget mot terrorn” etc, men ALLA har förklarat att man tror mer på MSM och politiker, än på en ”konspirationsteoretiker” som hämtar sin näring ifrån Nätet: ”De’ vet ju alla, att där står bara skit å trams ….. .”
Fram till 2014 var denna inställning hos folk som gjuten i betong. De två valen under detta år och en framträdande försvarsdebatt och inslag av det gamla välkända ”ryska ubåtar i skärgårn'”, kris i Ukraina och en begynnande skärpning i tonläget mot flyktingströmmarna, tror jag väckte en del till liv. Donald Trump’s intåg på arenan, blev en annan vändpunkt.
SR, SVT och MSM går dock på som om ingenting väsentligt har hänt. 16-årsdagen av 9-11 nyligen förbigicks helt och all uppmärksamhet kunde turligt koncentreras på Hasse Alfredssons bortgång.
Tja, vad händer nu då? Valet nästa år har redan börjat märkas av. Sossarna eldar redan på med valfläsk och egenberöm. M fumlar i mörker och Kyrkovalet antyder inte särskilt mycket om hur det skall gå nästa september. En förändring kan bara komma utifrån. Sverige är den sista Sovjet-staten, absolut inte Norge, som har sagts. Ekonomisk härdsmälta eller storkrig? En sak är klar: USA är på reträtt och med petrodollarna i spetsen.
GillaGillad av 2 personer
12 minuter sanning om ondskan:
/Hans Dahl
GillaGillad av 1 person
Detta var verkligen en retorisk ”urladdning” mot vårt sjuka kapitalistiska samhälle från en journalist som jag tyvärr aldrig hört talas om.
GillaGilla
Intressant artikel om kommunismen i Ryssland.
Kommunismen på 15 minuter.
http://friasidor.is/kommunismen-pa-15-minuter/
GillaGilla
Men det var rika, som Rothschilds, som låg bakom kommunismen också. Tycker mer att det hela liknar två olika experiment, för att se vilket system som genererar mest pengar och makt, till dessa rika familjer.
Var det inte K. Marx, kommunismens grundare, som sade att – Kapitalismen är kommunismens väg till makten. Det viktigaste är att avskaffa de lokala bankerna, till i första steget en statlig och i nästa steg, en världsbank.
Jag tror inte på att allt är privatiserat, är det bästa. Nationerna måste stå för viss nödvändig infrastruktur som vägar, järnvägar, elförsörjning, försvar m.m. Jag tycker att det är dessa blandsystem, som är de som bekämpats mest av dessa oligarker. Endast sådana system ger starka nationer. Såväl kommunism som rovkapitalism, ger all makt till några få i eliten, med svag eller ingen demokrati.
GillaGilla
Vi har grupper som anslutit sig till mörka krafter över hela världen och i spetsen finns just de jätterika. Överskriften i Lars artikel sätter verkligen fingret på vad hela världen bevittnar i fullständigt moraliskt förfall ”den ondskefulla makten”. Dessa nattsvarta krafter vänjer vanliga människan vid extrem ondskefullhet vilket vi ser i vårt land och vi vänjer oss också, då detta förfallet knappt får oss att höja på ögonbrynen idag och det är helt i linje med hur vissa vill ha det.
Vi är på väg in i ett grymt elakt samhälle som förstör människan både i kropp, själ och sinne!
GillaGilla
Till: petergrafstrm
20 september, 2017 kl. 12:56
Jag har bara lyssnat till Fursov på youtube. I slutet av en lång video nämnde han att Hitler var västerlandets man. Den kan jag inte hitta nu. Talet handlade om hur Rockefeller och Rotschild delar upp länder mellan sig. Han är mycket insatt och värd att lyssna på.
Då talar vi om samma Starikov. Han är kritisk till den ekonomiska politiken, men har svårt att påverka. Andra kämpar också. Hans böcker har jag inte heller läst.
Här får du några korta smakprov av Fursov.
Why the Rockefellers funded the ecology movement
Why Mikhail Gorbachev’s Perestroika was so bad
Du kan t.ex. söka här.
https://www.youtube.com/results?search_query=fursov+andrei+2016
GillaGilla
Jag saknar orden: Frimurare och Judar i skrivelsen. Dessa ord har stor betydelse i sammanhanget.
GillaGilla