Vännen Elsa Widding har besvärat sig att disekera Andreas Cervenkas famösa artikel i Dagens Industri. Cervenkas artikel är ytterligare en i raden av undermåliga journalistiska propagandaprodukter som helt saknar journalistiskt värde, eftersom han inte besvärat sig det minsta att tränga in i ämnet, utan bara okritiskt återger den etablerade maktens uppfattning.
Jag återger Elsas analys av Cervenkas artikel i sin helhet här.
Lars Bern
”Greta Thunberg-hatarna borde börja räkna” är rubriken på din artikel i Dagens Industri av den 18 november.
Vid en första genomläsning såg jag inte vem som undertecknat artikeln och reagerade därför inte. Jag är van vid de starka och hårda ord journalister använder samtidigt som de avslöjar sin fundamentala okunskap om klimatet. Lägg därtill ett till synes outtömligt behov av att ge sig på dem som kommer till andra slutsatser i analysen om vart temperaturen är på väg till följd av en ökad halt av koldioxid i atmosfären.
När jag gick tillbaka till artikeln och noterade avsändaren högg det till i magen. Jag har nog inte velat inse att även de mest sakliga och kunniga journalisterna hoppat på klimatkarusellen. Samtidigt är jag övertygad att du med din analytiska förmåga skulle varit minst lika skeptisk till klimatlarmen som jag, om du bara tagit dig tillräckligt med tid att sätta dig in i fysiken istället för att bara snöa in på sannolikhetslära.
Givetvis håller jag med dig om att det är förkastligt att sprida hat och aversion mot en engagerad tonåring. Detta oavsett om hon har rätt eller fel i sina starka ambitioner att världen så snabbt som möjligt bör lämna fossilsamhället. Greta uppmanar oss att lyssna på vetenskapen. Visst vore det fantastiskt om vi vuxna i större utsträckning gjorde exakt det. Själv lyssnar hon uppenbart bara på politikerna. Är det inte vad så många av oss gör när vi okritiskt tar det som skrivs i en sammanfattning för beslutsfattare, författad av politiker för politiker, som en sanning? Ännu en bra bit från verkligheten kommer dessa slutsatser efter handpåläggning av lobbyister, politiker och journalister som gör fria tolkningar av innehållet. Det finns hundratals med vittnesmål från forskare som har arbetat åt IPCC och som beskriver hur slutsatserna mejslas fram. I mina ögon är detta ingenting annat än ett vetenskapligt förfall, i dina någonting som ens inte behöver uppmärksammas. Här följer några klipp för att illustrera problemet:
Dr. Andrew Lacis, klimatolog vid NASA och “IPCC contributor”: “There is no scientific merit to be found in the Executive Summary. The presentation sounds like something put together by Greenpeace activists and their legal department.”
Dr. Philip Lloyd, sydafrikansk kärnfysiker och kemiingenjör, har varit “co-coordinating lead author” för IPCC: “I am doing a detailed assessment of the UN IPCC reports and the Summaries for Policy Makers, identifying the way in which the Summaries have distorted the science. I have found examples of a Summary saying precisely the opposite of what the scientists said.”
Dr Niel Hutton, geolog, tidigare ”District Geologist for Northwest Territories and the Arctic islands” i Kanada: “In an extraordinary move last spring the IPCC released the 21-page SPM [Summary for Policymakers] for the Fourth Assessment Report (2007) more than three months ahead of the 1,600-page scientific report. This was to ensure that the scientific report was consistent with the SPM. In other words, the science was not to conflict with the politics. […] Most of the statements of the SPM are unproven assumptions, and a review of the literature on the basis of a truly multidisciplinary approach involving physics, geology, history and archaeology leads to much different conclusions.”
Greta har blivit en symbol för den politiska klimatfrågan och skickligt utnyttjats av vuxenvärlden. Fenomenet känns igen från 30-talets Tyskland och från kulturrevolutionen i Kina på 70-talet då barn också på samma sätt som idag utnyttjades för politiska syften. Det är oroväckande många, inte minst äldre tyskar som hör av sig till mig och som med stor fasa bevittnar utvecklingen. Deras viktiga röster och förmåga att se dessa likheter kommer jag att ta fasta på i kommande bokprojekt. Gretafenomenet bör alltså inte blandas ihop med den vetenskapliga frågeställningen som rör koldioxidens stora eller lilla betydelse för temperaturutvecklingen. Vi lämnar nu därför Greta och politiken och går in på sakinnehållet i din artikel. Du skriver att:
”De som ägnar sig åt att såga ”klimathysterin” borde kanske i stället tillbringa en stund tillsammans med en miniräknare.” Det har näringslivet redan gjort.”
Tänk om problemet vore rent matematiskt och så enkelt att bara några knapptryckningar på miniräknaren skulle räcka för att förstå konsekvenserna av en något förhöjd halt av koldioxid i atmosfären. Det låter kanske trivialt att bedöma effekten av en extra koldioxidmolekyl på 10 000 molekyler i atmosfären (från 300 ppm till 400 ppm) men i verkligheten har vi att göra med ett svårbegripligt system som är näst intill omöjligt att modellera korrekt.
Din slutsats att vi befinner oss i en akut kris, eller kanske rent av ett ”klimatnödläge” baseras på en modellförutsättning och antaganden om förstärkningseffekter från vattenånga på flera hundra procent. Det är långt ifrån klarlagt att några förstärkningseffekter ens existerar. I alla andra sammanhang i naturen talar man enligt Le Chateliers princip om försvagningsmekanismer. Observationer visar också entydigt att förstärkningseffekten från vattenånga ser ut att vara väsentligt lägre än vad som är inbyggt i modellerna. Med en lägre klimatkänslighet blir temperaturökningen som en effekt av koldioxid givetvis också lägre. En avgörande förutsättning i modellerna är att det enbart är den ökade halten av koldioxid i atmosfären som ensamt styr temperaturökningen. Genom historien har klimatet förändrats där olika faktorer såsom exempelvis solen, havsströmmar och andra astrofysikaliska fenomen spelar in. Idag har dessa fenomen enligt modellerna tydligen upphört att existera. Det är istället enbart koldioxiden som är kontrollknappen för hur klimatet kommer att utvecklas i framtiden. Är inte detta antagande lite konstigt? Du skriver vidare:
”En misstro mot klimatlarmen finns i delar av näringslivet, även om det mest är föredettingar som är öppna med åsikten. Även i riksdagen sitter ledamöter som har kallat klimathotet för en bluff.”
Visst har du rätt i att det framförallt är dem du väljer att kalla ”föredettingar” som är öppna med sina åsikter om klimatet. Men har du för en sekund funderat på varför det är så? Min slutsats är att de flesta inom näringslivet inte har satt sig in i frågan alls. Man har inte tagit ställning. Som du säkert har märkt tar det ofantligt mycket tid att själv försöka sätta sig in i alla frågeställningar, tid som det flesta inom näringslivet idag inte har. Samtidigt finns det många som inte vågar gå ut med sin skeptiska uppfattning. Man är rädd för att förlora jobbet, förlora forskningsstöd eller bli uthängd i pressen som ”klimatförnekare”, högerpopulist eller Trumpist. Det är därför inte så konstigt om det främst är äldre och oberoende personer, inte sällan pensionerade vetenskapsmän- och kvinnor som öppet vågar vända sig mot klimatlarmen. De flesta jag samarbetar med är oberoende personer, professorer emeritus inom klimatrelaterade ämnen, dvs. inte inom sociologi, psykologi eller agronomi där många tongivande personer i klimatdebatten idag figurerar utan huvudsakligen experter inom fysikalisk kemi, molekylfysik, astrofysik, fysisk geografi, kvartärgeologi, oceanografi, biokemi eller liknande. Jag biter mig hårt i tungan för att inte uttrycka vad jag verkligen känner när journalister ofta förminskar deras gedigna kunskaper. Det rimliga vore istället att journalistkåren tog hjälp av dessa kunniga personer för att tillgodogöra sig ett bredare perspektiv. Då hade förutsättningarna att göra en mer läsvärd beskrivning också ökat markant för dig och andra journalister. Du skriver att:
”Dessa har fått förnyad energi efter en bok av Lennart Bengtsson, professor i dynamisk meteorologi. Han säger sig ta klimatfrågan på allvar, men menar att vi har mycket lång tid på oss att ställa om och att det inte finns någon anledning till oro. Är det en klok inställning?”
Svar JA! Lennart Bengtsson har rätt i sak när han hävdar att vi har lång tid på oss att ställa om. Något klimatnödläge existerar definitivt inte. Om vi på kort tid försöker eliminera koldioxidutsläppen skulle miljontals, kanske miljarder människor snabbt dö. Det är därför bättre att låta utvecklingen få ta tid och fokusera världens resurser på framsteg som stärker tredje världens ekonomi och möjliggör för dem att använda dyrare energi i framtiden. På riktigt lång sikt blir alternativen kanske inte ens dyrare.
Jag vet att Lennart Bengtsson inte ser anledning att kritisera de temperaturkurvor som klimatpanelen IPCC stödjer sig på. Likväl finns det en rad allvarliga frågetecken kring de officiella temperaturkurvorna för 1900-talet som inte går att blunda för. De skiljer sig markant från vad som rapporterats tidigare under 1900-talet, eftersom man under senare år på ett icke transparent sätt ”justerat” historiska data i ökande omfattning. Man kan därför ganska enkelt komma till slutsatsen att 1900-talets officiella temperaturkurvor successivt justerats för att stämma med de klimatmodeller som IPCC förlitar sig på snarare än tvärtom. Således finns en god anledning att inte förhasta vare sig slutsatser eller åtgärder innan man kan dra mer korrekta och hållbara slutsatser från temperaturserier och modeller.
Jag förutsätter att du precis som många forskare, däribland Lennart Bengtsson argumenterar för att FN:s klimatmodeller är pålitliga, och att de bygger på tillräcklig kunskap om hur klimatsystemet fungerar. Men är det då inte lite märkligt att ingen av de 102 klimatmodellerna verkar stämma med verkligheten så som den observerats av satelliter och väderballonger? Inte kommer man väl närmare sanningen för att man tar genomsnittet av 102 modeller där ingen ser ut att stämma? Diskussionen om varför modellerna inte stämmer kan du bland annat läsa om i arbetsmaterialet som ligger till grund för IPCC:s rapporter. Jag avser givetvis de vetenskapliga rapporterna, inte den politiska sammanfattningen för beslutsfattare. Den säger någonting helt annat.
Historiskt ser klimatmodellerna ut att stämma bättre, men överensstämmelsen bakåt i tid beror på hur modellerna har kalibrerats. Du känner säkert till hur regressionsanalys tillämpas inom finanssektorn och hur svårt det är att få överensstämmelse för bara några år framåt i tid. Varför tror du då att anpassning med i princip samma metod kan ge träffsäkerhet när den istället appliceras på ett kaotiskt klimatsystem med väsentligt fler obekanta parametrar? Osäkra faktorer som aerosoler och moln kan man skruva på eftersom ingen ännu vet vilken roll de spelar, för att få det resultat man vill. Svårigheten att modellera moln kan du läsa om i IPCC:s stora rapport AR5 från 2013, AR5 (Assessment Report 5) på sidan 743 där man exempelvis skriver följande: ”The simulation of clouds in climate models remains challenging. There is very high confidence that uncertainties in cloud processes explain much of the spread in modelled climate sensitivity.”
Precis som Staffan Mörner skriver i klmatboken.com bygger klimatmodellerna på en simulering av verkligheten, som dels har en viss upplösning som är betydligt sämre än verkligheten, dels utgår ifrån ofullständig och osäker kunskap om klimatsystemets drivkrafter och mekanismer. Lägg därtill tveksamma klimatdata och flera olösta matematiska problem. Att räkna sannolikheter för olika konsekvenser av detta blir mycket svårt. Med fortsatta och utvecklade temperaturmätningar och jämförelser med modeller kommer vi på sikt att få bättre kunskap om klimatet, men vi är inte där ännu.
När Lennart Bengtsson i sin artikel hävdar att det råder vetenskaplig enighet kring att hela ökningen av koldioxid beror på människan tar han som axiom att klimatet skulle ha fortsatt att vara oförändrat sedan 1850 om människan inte tillfört en ökad andel koldioxid till atmosfären. Så kanske man kan säga men jag tror att det är en kraftig förenkling. Lite längre ner i din artikel tar du upp frågan om att vetenskapen är överens. Du skriver att:
”97 % av forskarna är överens om att temperaturen på jorden stiger och att det är människan som ligger bakom. Hur snabbt uppvärmningen kommer att ske och vilka effekter det får kan ingen vara helt säker på. Klimatet är i stor utsträckning en övning i sannolikhetslära.”
Jag förbluffas över att du Andreas tillhör dem som fortfarande refererar till påståendet att 97 % av forskarna är överens om att ”människan ligger bakom”. Vad säger det mer än att hela 3 % av forskarna anser att människan inte påverkar temperaturen alls?
Det är väldigt få som idag tvivlar på att det har blivit något varmare under de senaste 150 åren, helt oberoende vad det beror på. Vissa hävdar dock att denna uppvärmning kan bli katastrofal och pekar gärna på tecken som man hävdar bekräftar bilden, smältande isar, extremt väder etc. Om dessa fenomen har ökat eller minskat sett ur ett lite längre perspektiv finns det ingen vetenskaplig enighet kring. IPCC ser till exempel ingen ökad trend av extremväder vid stigande temperatur. Man är alltså inte överens om hur mycket temperaturen kommer att stiga under detta sekel eller konsekvenserna av en temperaturökning. Man är inte ens överens om det är bra eller dåligt för världen att temperaturen stiger. De biologer som jag själv har stort förtroende för anser att det är bra.
Jag förutsätter att du har läst på NASA:s hemsida om fyra vetenskapliga studier som visar att minst 97% av klimatforskarna är överens om att den globala uppvärmningen med stor sannolikhet beror på människan. NASA skriver:
“Multiple studies published in peer-reviewed scientific journals show that 97 percent or more of actively publishing climate scientists agree: Climate warming trends over the past century are very likely due to human activities.”
Uttalandet är också väl i linje med hur FN:s klimatpanel IPCC uttrycker sig i sin senaste stora rapport (AR5) när man påstår att människan med stor sannolikhet har orsakat minst 50 % av den globala uppvärmningen sedan 1950. (I oktober 2018 ändrade man sig till att människan ligger bakom 100 % av uppvärmningen sedan 1900, utan att några vetenskapliga resultat tyder på det).
Som journalist borde det vara din skyldighet att gräva i dessa uppgifter som ofta missuppfattas och bidrar till polariseringen. Då skulle du snabbt komma fram till att ingen av de personer som genomfört studierna är varken klimatforskare eller ens naturvetare och du skulle märka att studierna har stora metodologiska brister. Slutsatserna är dessutom triviala. Visst är koldioxid en växthusgas och temperaturen har ökat något, vilket åtminstone till en del beror på den ökade förbränningen av fossila bränslen. Alla forskare jag känner, både i och utanför Sverige, som ställer sig skeptiska till klimatlarmen ingår definitivt i skaran av dina 97 % av forskare. Likväl betvivlar de att en förhöjd koldioxidhalt har en avgörande betydelse för den globala medeltemperaturen.
Klimatet har förändrats med ca 0,11 grader per decennium under de senaste 40 åren mätt som glidande medelvärden över 30 år (satellitdata UAH från juni 2019). Den temperaturökningen är inte mycket att bekymra sig för. Av ökningen på 0,11 grader per decennium står koldioxiden för en liten del eller för en lite större del, kanske rent av för hela ökningen. Om man nu förutsätter att hela ökningen beror på människan så finns det ändå inte mycket som talar för en dramatisk ökning givet trenden för klimatkänsligheten där observationer med satellit visar att den ligger på ungefär häften av antagandet i HadCRUT4, dvs. hälften av 2,31 grader.
När du lite längre ner i artikeln skriver om prognoser och sannolikheter så antar jag att du menar mer eller mindre rimliga scenarios med mer eller mindre rimliga antaganden som grund. I klimatsammanhang talar man inte gärna om prognoser utan hellre om ett tänkbart scenario bland flera andra. Jag kommer hela tiden tillbaka till att du måste sätta dig in i hur modellerna faktiskt fungerar. Annars blir det svårt att greppa vad osäkerheterna betyder och helt omöjligt och meningslöst för dig att räkna på sannolikheter. Man skulle kunna säga att det som skrämmer dig idag är orealistiska modellscenarios som är programmerade för en hög känslighet för just koldioxid. Du kanske borde bilda dig en uppfattning om klimatkänsligheten är närmare 1 eller närmare 3 och förklara gärna för mig hur du kommer fram till ditt resultat. Du fortsätter på samma spår och går in på ännu mer sannolikhetslära när du skriver att:
”Men tio procents risk är väl inte så farligt? Här är det lätt att gå fel. Det viktiga är inte bara sannolikheten utan också konsekvenserna vid olika utfall. Det finns en anledning till varför rysk roulette aldrig har blivit någon folksport, trots att vinstchansen är till synes betryggande 83,3 procent. När Boeing 737 Max fick flygstopp i mars i år efter den andra olyckan på kort tid hade typen genomfört uppskattningsvis över 150 000 flygningar. Sannolikheten att krascha är därmed 1 på 75 000 eller drygt 0,001 procent. Det har ansetts vara en helt oacceptabelt hög risk, en bedömning som ingen har ifrågasatt. Men när det gäller mänsklighetens överlevnad anser klimatskeptikerna att vår risktolerans borde vara oändligt mycket större”.
Det är roligt att du tar upp hur många flygtimmar Boeing 737 har genomfört. Jag har själv många gånger reflekterat över olika typer av vetenskap och hur väl de har testats. Vi har vetenskapen inom det militära som du refererar till eller inom industrin. Båda har gemensamt att de testas noga mot verkligheten, dvs. man bygger inte bara modeller baserat på hur man tror att någonting fungerar, istället testar man vetenskapen om och om igen. Jag skulle gärna sätta mitt liv på att Newtons rörelselagar stämmer men på att klimatmodellerna stämmer skulle jag inte offra många hårstrån. Den politiska vetenskapen bygger inte primärt på observationer utan här utgår man istället från en hypotes. Därefter bygger man en modell och när modellresultaten inte stämmer med verkligheten (observationer) så korrigerar man verkligheten, dvs. mätdata. Man satsar tusentals miljarder på att en utvald hypotes är rätt och man är beredd att offra liv genom att förvägra den fattiga delen av världen billig energi. Man kan tyvärr aldrig bevisa en hypotes men i nästan alla vetenskapliga sammanhang arbetar man med att försöka falsifiera de hypoteser som läggs fram. Först då kan man få en bild av dess trovärdighet. Men de forskare som idag envist försöker hålla fast vid den vetenskapliga principen och arbetar för att falsifiera koldioxidhypotesen kallas i bästa fall ”klimatförnekare”. I värsta fall blir de mobbade och fråntagna forskningsstöd. Att koldioxidhypotesen inte stämmer är inte liktydigt med att det inte finns ett strålningsfysikaliskt samband mellan koldioxid och temperatur. Du känner säkert till att man brukar utgå ifrån att en fördubblad halt av koldioxid i atmosfären leder till en grads temperaturökning. Återigen Andreas, det är alltså den spekulativa förstärkningseffekten från vattenångan som är den stora frågan och som du borde ägna mer tid. Kanske kan data rent av mildra din oro. Du skriver att:
”Låt oss leka med tanken att de har rätt. De 97 procenten av forskarna skulle då utgöra någon slags global konspiration och de enda som skådat ljuset är ett fåtal upplysta motvallsprofeter som Lennart Bengtsson (och hans svans av glada amatörer). Det vore förstås en glädjande nyhet. Men hur sannolikt är det? 1 på fem? 1 på 10? 1 på 10 000?”
Oavsett hur konspiratoriskt lagd man är så är det inte korrekt att 97 % av forskarna ser människans påverkan på klimatet genom ett ökat tillskott av koldioxid till atmosfären som ett problem. Precis som jag beskriver ovan har du fått detta om bakfoten. Fakta i frågan är dock enkel att kolla upp. Det betydligt allvarligare problemet, som borde bekymra även dig, är den kraftiga politiseringen av klimatfrågan.
Dr Johannes Oerlemans, Professor i meteorologi vid fakulteten för Fysik och Astronomi, Utrecht University, var “lead author” för tre IPCC Working Group Assessments: ”The IPCC has become too political. Many scientists have not been able to resist the siren call of fame, research funding and meetings in exotic places that awaits them if they are willing to compromise scientific principles and integrity in support of the man-made global-warming doctrine.”
Du skriver om ”motvallsprofeter” och ”glada amatörer” men jag tror egentligen att du syftar på alla dem som jag beskriver ovan och som försöker hålla fast vid den vetenskapliga principen. Samma personer som du refererar till är också oroade över att vetenskapen har fått en stark politisk slagsida. Det förvånar mig att du inte har några problem med att man förhandlar inom vetenskapen på det sätt som sker inom ramen för IPCC. Men om du tänker efter Andreas -. Sedan när har man förhandlat inom vetenskapen? Det gör man inte. I stället forskar man vidare och accepterar den gängse forskningsmodellen med tes – antites – syntes, vilket är den formel som drivit mänskligheten framåt. Varför bör inte detta förhållningssätt också tillämpas inom klimatvetenskapen?
De som du så nedlåtande kallar ”motvallsprofeter” försöker ingenting annat än att visa på dålig överensstämmelse mellan hypotes och observation, dvs. falsifikation. Det är för mig obegripligt hur du med samvetet i behåll kan bidra till att motarbeta denna så viktiga metod och istället själv bidrar till pajkastning mot meningsmotståndare. Hur förklarar du det och varför klarar du inte att stå emot grupptänkandet? Du skriver:
”Hur man än vrider och vänder på det: att lyssna på dem som tycker att vi bör närma oss klimathotet med en axelryckning innebär att ta en vansinnig risk. Detta har redan stora delar av det globala näringslivet insett. Storbanken HSBC kom nyligen med en analys som varnade för att de hälsorelaterade kostnaderna i elva snabbväxande länder som Kina och Indien kommer att öka med nära 100 000 miljarder kronor till år 2050 på grund av klimatförändringar.”
Återigen refererar du till resultat från modellsimuleringar. Klimatmodellerna kalibreras mot historiska data, men bygger inte på en fullständig förståelse av klimatsystemet eftersom detta inte är möjligt.
Stephen Schneider, som själv stödjer IPCC:s slutsatser, konstaterar att: ”uncertainties in emissions scenarios feed into uncertainties in carbon-cycle modelling, which feed into uncertainties in climate modeling, which drive an even larger range of uncertain climate impacts.” (Nature 411:17-19).
Donald DuBois, Computer Modeler: “I know something about how misleading models can be, and the fact that their underlying assumptions can completely predetermine the results of the model.”
Utan att vara expert på modeller tror jag att klimatmodellerna är rätt i vissa delar men det råder ingen tvekan om att felkällorna är betydande i andra. Modellerna beräknar klimatets utveckling år för år, och tar med sig felen från det ena året till det andra. Felen multipliceras och i dina prognoser för 10 år framåt eller 100 år framåt har felmarginalen blivit så stor att din prognos blir helt meningslös. Modellen förutsäger i praktiken att nästan vad som helst kan hända.
En fråga jag skulle vilja ställa till dig Andreas är hur du bedömer risken för ett kallare klimat? Har du diskvalificerat de modeller som pekar på en nära förestående avkylning och i så fall varför? Varför är du beredd att lita fullständigt på de modeller som är kalibrerade för en känslighet i koldioxid men inte alls på de som tar utgångspunkt i solens förändringar? Konsekvenserna av ett kallare klimat skulle givetvis slå mycket hårdare mot mänskligheten än ett något varmare klimat. Kanske anser du att dessa astrofysiker, som tittar bortom koldioxidens eventuella påverkan på det globala klimatet bara är glada amatörer och därför kan vi sticka huvudet i sanden och strunta i just deras modeller. Som du säkert vet ingår det inte i FN:s klimatpanels uppdrag att beakta någonting annat än den mänskliga påverkan på klimatet. Den politiska vetenskapen intresserar sig enbart för koldioxidens påverkan på klimatet. Här kan man prata om risk!
En annan sak som jag undrar över är varför ni journalister sällan rapporterar om att världen håller på att bli bättre. Varför glömmer ni bort alla de viktiga indikationer som visar att utveckling går åt rätt håll? De största världsproblemen såsom svält, fattigdom och analfabetism, barndödlighet och luftföroreningar har i genomsnitt reducerats med 50 % mellan åren 1990-2015. Matvaruproduktionen ökar likaså. Produktionen av de viktigaste sädesslagen har fyrdubblats sedan 1960 och prognosen för fortsatt tillväxt är god. En av orsakerna är högre koldioxidhalt och temperatur. Kanske är modellernas osäkra förutsägelser av större vikt än verkligheten även här.
Oavsett IPCC:s uppdrag anser jag att man har begått ett fundamentalt fel genom att anta att astrofysikaliska fenomen (exempelvis i jonosfären) inte existerar. Skall man tro temperaturserien HadCRUT4 så är det helt uteslutet att IPCCs antagande om att inga astrofysikaliska fenomen har någon inverkan kan vara korrekt. En snabb ökning av temperaturen från 1910 till 1940 följt av långsamt avtagande temperatur 1940 till 1970 visar att någonting i analysen uppenbarligen saknas.
Det enda vettiga måste därför vara att försöka gissa den troliga temperaturutvecklingen utan mänskliga aktiviteter ur historiska data och ansätta den gissningen som ”nollnivå” i modellerna. Självklart blir då projektioner in i framtiden synnerligen osäkra – men betydelsen av att studera forna tiders klimat skulle framstå i skarpt ljus. Återigen, detta ligger idag långt utanför klimatpanelen IPCC:s uppdrag.
Skulle det vara så att uppvärmningen huvudsakligen har andra orsaker än koldioxid så har vi i dag ingen möjlighet att påverka klimatförändringarna och hela koldioxid-politiken skulle vara totalt meningslös. Ändå är du och många aningslösa personer villiga att genomföra drastiska förändringar där pålitliga och billiga energisystem byts till otillräckliga, opålitliga och dyra. Du verkar dessutom beredd att avskaffa det moderna välståndet och ändra vår livsstil i grunden. En bit på vägen i nedmonteringen ordnar Parisöverenskommelsen. Vi talar här om världens dyraste avtal men med en effekt på temperaturen vid seklets slut som är nära nog noll, enligt Björn Lomborgs beräkningar och enligt IPCC:s eget sätt att räkna. Vilken nytta ser du med det?
Det är min absoluta övertygelse att förhastade klimatinsatser kommer att vara till stor skada för samhället och för både dina och mina barns framtid på jorden.
Andreas! -Gå gärna in på klimatkarusellen.se och köp min bok. Därefter vore det spännande att i lugn och ro prata om eventuella meningsskiljaktigheter.
Elsa Widding
Elsa W kanske skulle börjat sin analys med en förarglig felstavning
Tjära Andreas Cervenka !
GillaGillad av 2 personer
Dumt att klandra Andreas Cervenka.
Han gör bara som han blir tillsagd att göra/säga.
Vi har sett liknande beteende kring Adolf kring 1936.
Antingen är man med eller emot.
Det kostar jobbet och eventuellt värre saker,
om man är emot sin ledare.
GillaGillad av 3 personer
Varför skall detta beteende inte kritiseras?
GillaGillad av 4 personer
Det var inte bara ”kring Adolf kring 1936”. Vad vi upplever idag är en direkt spegling och upprepning av propagandametoderna och indoktrineringen som tillämpades mellan 1910 och 1946 i Tyskland. Andreas Cervenka artikeln är bara en liten del av totalbilden. Det gäller inte bara klimatet, det gäller även den förfalskade propagandan kring Ryssland, Iran och Kina, där man använder identiska metoder med förfalskade dokument, betalda falska vittnen som kallas flyktingar, ”tama” experter, och falska journalister. Personer som motsatte sig eliten som Michael Gerlich (15 februari1883 – 30 juni1934), som var en tysk journalist och historiker och en av de främsta journalistiska motståndarna mot Adolf Hitler. Han arresterades, dödades senare och kremerades i koncentrationslägret Dachau. Idag ser vi något identiskt, utan koncentrationsläger. Journalister som vet för mycket som Udo Ulfkotte eller Bechir Rabani dör oförklarligt, eller helt enkelt får sparken, falskt anklagade för oegentligheter. Vi har ju just nyligen fått uppleva ett ”nazi style” drev mot kineser i DN och SVT, helt baserat på falska dokument och falska vittnen.
GillaGillad av 2 personer
@Fredrik
…”Men översteprästerna och de äldste övertalade folket att begära Barabbas fri och få Jesus dödad.
Ståthållaren sade nu till dem: ”Vilken av de båda vill ni att jag skall frige?”
De svarade: ”Barabbas.”
Pilatus frågade: ”Vad skall jag då göra med den Jesus som kallas Messias?”
Alla svarade: ”Han skall korsfästas!”
Han frågade: ”Vad har han gjort för ont?”
Men de ropade ännu högre: ”Han skall korsfästas!”…. ”
Låt oss ej bli som de *Alla*
GillaGilla
Björn G Något liknade pågår just nu i Sverige, men det gäller Kina och Kineser. Kinas mycket välfungerande samhällssystem med verkligt folkstyre och mycket stor personlig frihet utgör ett mycket allvarligt hot mot det kontroll och övervakningssamhälle som nu drivs i väst av eliten och den djupa staten. Därför ser vi nu intensiva propagandakampanjer i media, statliga och statligt finansierade, med falsk information för att styra folks åsikter bort från att kräva eller acceptera det kinesiska systemet. Historien upprepas ”Han frågade: ”Vad har han gjort för ont?” Men de ropade ännu högre: ”Han skall korsfästas!”…. ” ”
GillaGilla
Jepp – jag gjorde bara min plikt.Och slapp själv bli avrättad på kuppen. Så har diktaturer överlevt i alla tider.
GillaGilla
Vill bara påpeka att ”avrättningar” sker även idag på olika sätt av de som inte böjer sig och samtidigt vet lite för mycket. Varför dog Udo Ulfkotte och Bechir Rabani ”oförklarligt”. Ett annat exempel är hur akademikern och samhällskritikern Bilyana Martinovski arresterades på Arlanda för förtal av Kajsa Klein på uppenbart falska uppgifter och sparkades från jobbet, ett annat exempel å att tysta kritiker med ”fel” åsikter. Dessutom har vi metoden med media drev riktade mot personer med ”fel” åsikter som ”granskas”, och de 500 eller så domarna för ”åsiktsbrott” i svenska domstolar. Blir ganska skrämmande när man börjar sammanställa informationen. Vi är tillbaka till förra århundradet, fråga är bara, vart kommer det att leda. Väpnat uppror, kanske. Hoppas på en fredligare lösning på korruptionen.
GillaGillad av 1 person
Elsa Widding bör tas med en nypa salt när hon skriver om vetenskap, något som hon inte har kunskap i, och erfarenhet av.
Ett exempel. Ett citat fr text på nätet av EW. Artikeln hon nämner är nonsens.
”En nyligen publicerad rapport ”No Experimental Evidence for the significant anthropogenic climate change” av J. Kauppinen och P. Malmi vid i instituitionen för fysik och astronomi i Finland pekar på de låga molnens stora betydelse för temperaturen. Rapporten är ännu inte peer granskad och det går därför inte med säkerhet att dra några långtgående slutsatser av resultaten. Likväl är det intressant att de två forskarna pekar på allvarliga brister i den senaste rapporten från IPCC, AR5 som får till följd att klimatkänsligheten kraftigt överskattas. ”
GillaGilla
Civ. ing. Elsa är utomordentligt kunnig inom naturvetenskap och skall tas med största allvar.
GillaGillad av 9 personer
Lars Bern. Varför visar hon då inte det?
För övrigt så lutar Cervenka sig mot Robert Litterman. Jag vet inte vilken rapport Cervenka menar.
https://www.pnas.org/content/116/42/20886
GillaGilla
Och vilken utbildning och kompetens som underlag gäller som grund för att forma de åsikterna. Ibland undrar man om inte många åsiktsmånglarna har fått en hjärna för att hålla öronen åtskilda med.
GillaGilla
Det är med förundran man läser i stort sätt varje dag att det är vi som gör det o det o skapar klimarkris…
Ingen verka blicka uppåt o se att vi har en sol som göder allt liv på Jorden.
Det finns en sida som heter Spaceweather,där borde alla gå in o kolla på nuvarande cykel samt titta bakåt,då ser man hur cyklarna styr vädret här på Jorden,men det fodrar ju att man har minnet kvar.
GillaGillad av 2 personer
Dessa två enkla satser borde ALLA lära sig:
1. Solen styr väder och klimat.
2. CO2 är livets gas.
Varje dag blir jag alltmer övertygad om att det kommer att bli kallare ett tag framåt.
Matematikern Valentina Zharkova har under lång tid studerat solfläckarna på djupet för att skapa en formel som kan spåra händelser bakåt i tiden typ Maunders minimum. Under 70 år var det så kallt i Europa att många floder var bottenfrusna. Typiskt för denna period var att solfläckarna var ytterst få. Den matematiska formeln kan även användas för att skåda in in framtiden. Valentina Zharkova var en av de två vetenskapsmän som förutspådde att solcykel 24 skulle bli svagare än solcykel 24. Valentina Zharkova påstod också att från 2015 kommer det att bli kallare eftersom vi omkring 2020 går in i solcykel 25 och solcykel 25 lär bli mycket svagare än solcykel 24. Jag har hämtat in officiella temperaturvärden och till min förvåning funnit att temperaturen började falla hos oss just år 2015. Under denna tid har det varit mycket mer moln och ringa nederbörd.
Idag hittade jag uppgiften om att den kosmiska strålning har ökar 13 % under fyra år från 2015 ( Sodankyla Geophysical Observatory i Oulu, Finland). Markku Rummukainen, Sveriges länk till IPCC sopar pliktskyldigt undan det hela: ”Solaktiviteten har en bevisad effekt på jordens klimat. Men den variation som det handlar om är inte så stor att det skulle bli markant kallare på jorden här, och än mindre att den globala uppvärmningen skulle motverkas i ett längre perspektiv.” Solaktiviteten har minskat så att magnetfältets styrka försvagats med 25%. Det medför att Solen inte orkar styra undan den kosmiska strålningen. Solfläckarna lyser med sin frånvaro. Den som vill bli upplyst, läs Elsa Widdings bok. Det gjorde jag.
GillaGillad av 9 personer
Och vem är magistern själv? Något slags auktoritet?
GillaGilla
Utbildning, erfarenhet och kunskap räcker ganska långt.
GillaGilla
Det har ju Elsa Widding också. Vad var alltså klagomålet?
GillaGilla
Precis vad jag menar. Utbildning, erfarenhet, kompetens, går mycket långt och väger mycket tungt när det ställs mot känslor och åsikter.
GillaGilla
Borde vi inte snarare ta alla tonåringar, obildade tyckare, åsiktsfabrikörer, journalister och liknade med mer än bara en nypa salt.
GillaGillad av 1 person
Jo
GillaGilla
Vi bör inse att De styrande har en agenda och att Vi är ett problem i deras agenda.
Deras agenda leder till att vi människor skall beskattas hårdare och oliktänkare skall kastas ut från sina jobb.
De utkastade skall bli utan inkomst och utan social gemenskap, och det är det som är avsikten.
Det är en mörk och ondskefull agenda.
De vill ta ifrån oss det som är oss kärt.
GillaGilla
Du borde ha en klar uppfattning om att det är en betydande skillnad mellan ett akademiskt arbete och ett populärvetenskapligt dito, helt beroende på vilket auditorium man vänder sig till. Har hittillags hört och läst tillräckligt av Elsa Widding för att ha en klar uppfattning om hennes fackmässiga saklighet och vetenskapliga relevans. Och då är vetenskaplig teori och metod just ett av mina fackområden, där jag haft såväl medicinare som andra naturvetare framför mig i skolbänken. Jag tror inte jag tar miste här, i min ändå högst summariska bedömning.
GillaGilla
Vill bara påpeka att det finns en tredje kategori, olika akademiskt arbete och populärvetenskapligt, nämligen ren propaganda, vilken som regel avser att styra åsikter och handlingar med rent emotionella och icke-fakta repetitiva skriverier för att styra offren mot vad som passar upphovsmannen bäst. Vi ser det daglig i pressen.
GillaGilla
Som om Peer Review är en 100%-ig garanti. Jämför med senaste IPCC-rapporten som lutar sig mot en peer-reviewed studie, som Nature var tvungen att återkalla efter månader av försök att rädda den. Eftersom klimat frågad är så politiserad och infekterad är det väl också stor risk att vissa studier som inte passar det politiserade narrativet förhalas eller nekas någon form av oberoende granskning. Välkommen till verkligheten.//Peter
GillaGilla
”Greta Thunberg-hatarna borde börja räkna”
Ett oförskämt påstående som Cervenka inte kan verifiera. Redan det ger mig avsmak ifrån att läsa artikeln av Cervenka.
Kan han bevisa att jag hatar ”klimat Gretha”?
GillaGillad av 4 personer
Tack!
GillaGillad av 1 person
Reblogga detta på Life, Death and all between.
GillaGilla
Elsa Widding trevligt att läsa dina argument mot artikeln som inte till skillnad från dig redovisar vetenskapliga kunskaper. Som jag ser hela klimat hysterin är det inget annat än att ge myndigheter möjlighet att ytterliggare beskatta oss medborgare nu när varje fall i Sverige inkomstskatten inte kan göras högre. Allt detta är ett försök från globala intressen (FN, EU och banker) att underminera nationalstaternas självständighet
GillaGillad av 3 personer
Har man räknat på hur mycket fossil lagrad energi det finns i jorden som skulle kunna brytas och användas på ett rationellt sätt? Och hur mycket skulle det höja halten co2 om allt blev förbrännt?
GillaGillad av 1 person
För ca 550 miljoner år sedan var det som mest ca 7000 ppm CO2 i atmosfären. Omräknat i miljarder ton blir det ca 14000 miljarder ton. Motsvarande bör ligga i kol och olja i jorden. Det blir ca 3800 miljarder kol, minus de 200 ton som finns i atmosfären nu. Det bör vara svaret du letar efter!
När Rockefellers med hjälp av IPCC, Michael Mann, Al Gore och nu sist Greta skrämmer upp oss med ena handen och i tysthet köper sjunkande oljeaktier med den andra kan vi nu vara säkra på varför!
Det mest intressanta de landis-studier, som siffrorna kommer ifrån, är att oavsett höga CO2 -halter i atmosfären har jordens medeltemperatur alltid ”klippts av” vid ca 25C! Och när CO2 har sjunkit har lufthavets CO2 halt stannat runt 200 ppm, ”istidshalt”, som vid sista långa istiden 300 miljoner år sedan vilken varade i ca 40 miljoner år. Vi låg mycket nära 200 ppm på 1850-talet och med kommande sunspot minimum, som beskrivits av botwid ovan, är det möjligt att fossiförbränningen klarar oss ur en ny mycket lång istid.
GillaGillad av 3 personer
Nja kanske delvis. Att den var så hög som 7000ppm visste jag inte, är det uppmätt att luft en innehöll så mycket? .
Det intressanta blir då hur mycket en sån halt skulle påverka temperaturen. Nu kommer det aldrig gå få ut så mycket co2 då väldiga mängder finns så pass utspritt i sediment, berg, levande organismer, torvmossar, etc. Men jag leker ändå med tanken att vi nog aldrig kan förbränna olja och kol i den utsträckningen så vi kan frigöra så mycket co2 i atmosfären att det kan påverka temperaturen så till den milda grad att jordens temperatur kan bli farligt för människor.
GillaGillad av 1 person
MSM:s förhållning och syn på klimatfrågan påminner om etablissemanget/kyrkans behandling av Kopernikus. Vi är på något sätt förflyttade till medeltiden igen. Dogmer och hysteri regerar.
GillaGillad av 6 personer
Cervenka är rädd om både nuvarande och framförallt kommande jobb/positioner ! Hans tidning DI ägs numera av o toppstyrs av globalistklanen miljardärsfamiljen Bonniers !!
Det är därför nära nog uteslutet att få Cervenka att ta reson med logiska resonemang typ Elsa Widdings försök även om denna MSM journalist behöver tillrättavisningarna som Elsa ger !
GillaGillad av 9 personer
Tack Elsa Widding för denna utomordentligt välformulerade inlaga. Tyvärr tror jag att klimatsekten, där tydligen Andreas Cervenka ingår, redan är infångad i Djävulens klor och knappast kan ta in någon fakta i sin hjärncell.
Jag är tacksam för att du Elsa Widding gör dig besvär att bemöta dessa obotliga tokar som antagligen är köpta av mörka krafter med mycket pengar.
GillaGillad av 8 personer
👏👏👏 Tack Elsa för att du orkar! 👏👏👏
GillaGillad av 4 personer
Så här skrev PM NIlsson tidigare numera också en av Bonniersklanen skribenter på Dagens Industri.
Meningslöst att vara svensk
PM Nilsson:
Meningslöst att vara svensk
pm.nilsson@expressen.se
Av PM Nilsson senast uppdaterad 000326 klockan 06:19 publicerad 000326 klockan 05:12
Den nya vågen av nationalistisk populism som lockar allt fler väljare i länder som Danmark, Belgien och Österrike har hittills fördömts som främlingsfientlig.
Förmodligen är det en rättvis beskrivning. Alla partier av det slaget har en udd riktad mot invandring i allmänhet och muslimer i synnerhet. Man tycks dra en gräns mellan ett ”vi” som har bott här länge och ett dom” som är nykomna i landet. Etiketten ”främlingsfientlighet” beskriver alltså gränsdragningen och vad som finns på andra sidan gränsen.
Denna ideologi och dess praktik är väl kända. Att skilja sammanboende kulturer åt kräver brutala kränkningar av mänskliga rättigheter. Fördömandet är på alla sätt berättigat. Läs hela
GillaGilla
Jag vill nog inte hålla med om att ordet ”främlingsfientlig” skulle vara en rättvis benämning. Egentligen är det väl en PK-klyscha som används som tillhygge.
Om jag som närmsta granne får en troende muslim som låter mig förstå att i en framtid kommer han och muslimerna att ta över landet, och att jag som otrogen får finna mig i en helt ny situation, som passar grannen mycket bättre.
Hans ev. sons attityd till kvinnor där han vill knulla min dotter, som är en hora, gör mig inte mera tolerant. Jag har alltså fått en otrevlig granne som råkar vara muslim. Nu finns det ju många fler med samma uppfattning, man vill ju inte heller vara vän med någon otrogen. Så, många muslimer och andra invandrargrupper har ju visat ren rasism emot svenskar och ställer tom krav på positiv särbehandling.
Emot denna beskrivning kan man lyfta den kanske sekuläre muslimen som inte går till fredagsbönen. Han kanske köper julklappar till barnen, är allmänt trevlig som övriga familjen och accepterar Sverige och dess medborgare i stort.
Man behöver alltså inte vara generellt främlingsfientlig, man kan vara emot de
invandrare som inte vill integreras eller assimileras. Det som främst oroar de ”främlingsfientliga” är väl delfacit av massinvandringen som gett oss våldsam kriminalitet, sämre skolor, sämre sjukvård/välfärd, fler fattiga och ett land med allt sämre ekonomi. Allt detta negativa är skäl nog för att vara emot invandring som samtidigt innebär både dåliga och bra invandrare. Kritiken riktar sig naturligtvis emot makthavare och MSM.
GillaGillad av 7 personer
Varför slösa så många ord på att konstatera att den här Cervicka är en fullkomlig idiot? Sådana finns i parti och minut. Vad gör detta specimen så speciellt?
GillaGillad av 6 personer
Sant – det är jobbigt när knoppar brista!
GillaGilla
Han är ingen idiot. Snarare tvärt om. Han får betalt för att föra fram statens och här Bonniers propaganda om klimathysterin, vilken är basen för att bibehålla och öka storföretagens och statens inkomster. Snarare är han väldigt klyftig.
GillaGilla
Nja, Karl, hungrig på pengar och att tillhöra vilket är vad deras manipulering går ut på. Klart och iscensatt enligt ”the book”. Manipulering utan dess like kan en säga där de lärt sig människors behov av att känna värde och tillhöra. Äckligt och tragiskt är vad en kan uttrycka i detta, ÄCKLIGT!
GillaGilla
Oavsett mer känslomässiga bedömningar är det farligt. Mer än en gång genom historien har det resulterat i revolter mot makten som kostat människoliv. Historien är ännu inte avslutad – som bekant. Sista kapitlet är inte skrivet. Framtiden beror på om vi skall lyckas ändra på den nuvarande maktelitens program med massinvandring, massövervakning, propaganda för att hålla folket passivt, och rov-skatterna. Den svenska modellen av ”demokrati” har ju visat sig helt värdelös.
GillaGilla
Idiot är han inte alls; han har tidigare skrivit vettigt om bl a räntepolitiken. Men tydligen korrumperats av sitt nya beroende av den svenska finansadeln, som gillar Gretas intrigerande ärare därför att klimatalarmisten ger klirr i den egna kassan. Via statliga subventionsmiljarder. Svårare än så är det inte. Att Cervenka säljer sin yrkesheder är ingen katastrof för mänskligheten. Svensk klimatpolitik är däremot en stor katastrof
GillaGillad av 2 personer
Stupid is as stupid does.
GillaGilla
Vi lever i den bästa av världar speciellt med vårt jämna klimat.
Kolla på Tony Heller!
GillaGillad av 6 personer
Ja, Tony Heller punkterar alla idiotiska klimathysteriska rapporter på ett fantastiskt sätt. Det räcker med att se några av hans små inlägg på YouTube för att inse vilket världsomfattande vansinne denna klimatnoja är.
GillaGillad av 5 personer
Tack för länken!
Mycket intressant intervju med Tony Heller.
Vad som är intressant med YouTube är att mycket liknande material dyker upp när man spelat upp den första länken.
Efter Tony Heller dök följande föredrag upp av Dan Britt som är geolog och har studerat klimatet genom geologiska strata. En mycket övertygande vetenskapsman och dessutom väldigt humoristisk.
Han pekar på den positiva inverkan av koldioxiden för att hindra den oundvikligt annalkande nya istiden och pekar på människans jordbruk som inledde denna positiva påverkan.
Här fick jag själv mycket nytt att fundera på.
GillaGilla
En alldeles förträfflig text av Widding. Den kommer jag att nyttja frekvent eftersom hon skriver på ett sätt så till och med jag förstår. Vidare har jag en fundering om vad som skulle hända om vi får ett kallare klimat. Tas då koldioxidskatten bort? Kommer det att införas ”avisningsskatt”? Långkalsongskatt? Något måste ju till för att försörja ”Bryssel”.
GillaGillad av 6 personer
En av världens mest okunning kvinnor är Isabella Lövin och då avser jag hennes insikt i det kanske mest komplicerade som finns – klimatet. Att hon är Sverige vice Statsminister må vara hänt, men att hon tillika är Sveriges miljöminister är hårresande. I brist på kunskap hänvisade hon häromdagen till 99,9% av forskarna. Till råga på eländet basar Lövin över SMHI. Detta institut borde ta fram riktiga prognoser då de har verktygen. Istället fabulera denna miserabla institution för att Isabella Lövin skall vara nöjd.
https://klimatsans.com/2019/11/15/smhi-fabulerar-om-havet/
GillaGillad av 6 personer
97 procent av forskarna behöver mjölka ut pengar till sin institution från snåla politiker.
Finns det 97 stycken seriösa klimatforskare i världen. Jag skulle gissa på högst 5-10 stycken.
GillaGilla
Rena rama utpressningen då statliga forskningsstöd lär vara ett av dagens politikers viktigaste maktmedel. Gäller bl.a. både klimat-och läkemedels-forskning, I bägge fallen verkar det som om politiker knyts upp av dyrbar lobbying som endast mycket förmögna intressen förmår driva.
GillaGilla
Det är nog bara hälften av sanningen. Under åren av Adolf Hitlers regim i Tyskland (1933–1945) var propagandan ett avgörande instrument för att förvärva och upprätthålla makten och för genomförande av nazistisk politik. Den utvecklades till en ren vetenskap. Idag ser vi ett upprepande av propagandan i statliga och statligt finansierade media. Klimathysterin är viktig för att bibehålla och öka storföretagens och statens inkomster.
GillaGilla
Nazisterna härjade i bara 12 år, klimathypen har nu pågått i 30 år.
GillaGilla
Ja tyskarna är ett duktigt och systematiskt arbetande folk.
Tänk vilka bra bilar och maskiner som de duktiga ingenjörerna tillverkar.
De som håller på med cirkus Klimat är mera av cirkusclowner, det är därför föreställningen har varat i 30 år.
GillaGilla
Nja, fortsatte nazi sin verksamhet i US efter kriget med massa nazi under andra namn som letat sig in i US under regeringsställning? Iaf så hur lika kan människor bli som Himmler och Rosenstein egentligen, så skrämmande lika? Riktigt otäckt att se och säkert skrämmande undran inför hela världen, hua mig!
GillaGilla
Som bekant är det segrarna som skriver historien, och det har gjort att WW2 historien är ibland mycket grovt förvanskad – till denna dag. Att svenska (S) var nära allierade med tyska NSDAP (Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei eller nazistpartiet) och i verkligheten var en ren spegelbild av det tyska partiet, har dolts till nyligen. Det är nog svårt för dagens människor att föreställa sig hur populär nazismen en gång var, även i USA fanns då starka krafter i vad vi idag kallar den djupa staten som ville införa nazismen i USA som statsskick. Att USA själva drev koncentrationsläger i USA har dolts i historieböckerna. I Tyskland fanns fångläger, arbetsläger och dödsläger, och till denna dag driver USA både fångläger och arbetsläger, med flest intagna i världen. En annan princip hos det tyska NSDAP (nazistpartiet) var kriget som skulle görs slut på alla krig. Alltså militär totalitär dominans, och den principen försöker även USA tillämpa idag, med över 1,000 militära baser på främmande mark, och en större krigsmakt och större rustningsindustri än hela den övriga världen tillsammans.
GillaGilla
Jag påminner återigen om att det nya som inte längre kan ignoreras angrips innan det slutligen accepteras. Flera journalister har börjat att något modifiera sina artiklar. Samma process pågår i den svenska kristenheten av andra skäl. Det är bara att hålla ut.
Cervenka var läsvärd när han skrev i SVD. Han vet nog att nationalekonomi har en del gemensamt med astronomi. Vissa experiment kan inte göras. Antag att kommunen inte finns och du får intressanta resultat, men det är svårt att testa i Sverige. Antag att solen påverkar jordens klimat. Kan vi testa genom att påverka solen? Nej, vi får arbeta på annat sätt och kan komma långt och det har ryska forskare gjort.
President Putin säger att nånting händer i Arktis, men han vet inte vad. Norra Skandinavien påverkas också, men inte Nordpolen, så vitt jag vet. Klimatet är inte vad jag kan bäst. Min lilla amatörteori är att havsströmmarna har ändrat läge och att livet i havet nära Japan och Alaska påverkas. Det är möjligt att Golfströmmen har en ny bana och påverkar ålarna. Teorin bygger på mycket fragmenterade små nyheter, så jag lämnar saken till experterna.
En forskare tror att när massor av träd höggs ned i Centralamerika så ändrade sig Golfströmmen på 1300-talet. Vi fick kyla och pest. Där kan vi tala om mänsklig påverkan, om han har rätt. Skövlingen i Brasilien måste stoppas!
Slutligen tackar jag madame Widding för jämförelsen med gamla Tyskland. Parallellerna är synliga och obehagliga. Notstand förde Hitler till makten och de unga exploaterades. Flera senare färgerevolutioner har genomförts genom att mobilisera de unga. Studenterna i Serbien t.ex. Nu har vi klimatnödläge i Bryssel! Hitlerporträtt hängde i kristna kyrkor och nu är Greta ett svenskt ”helgon”.
De som har läst vetenskaplig teori vet hur svårt det är att ibland helt lita på sina egna discipliner. Newton är idag ett specialfall i vårt kaotiska solsystem, enligt kunniga. Hitler ogillade akademiker. De säger bara å ena sidan och å andra sidan och har inget Alexanderhugg! Förstår inte det totala kriget!
GillaGilla
Heder åt Elsa Widding. Som offrar karriär för sin ärlighet och rakhet. Vi andra gamla gubbar som inte har karriär att se fram emot utan en dålig pension. Vi kan stå för sanningen i ett land som inte har någon form av yttrandefrihet kvar. Utan har man fel åsikt så riskerar man sin inkomst. Säg rätt sak i Sverige så betyder det karriär och plats i tv soffor. Jag högaktar Elsa dels för att hon kommer från energibranschen och är en av Sveriges mest kompetenta och framför allt ärlig. Behövs fler som Elsa.
GillaGillad av 8 personer
Sant, hon är hederligare än de flesta. Utom på en punkt: Den som i likhet med henne är kritisk mot klimatnojan måste med logisk nödvändighet kritisera även nojans verktyg: de höga klimatskatterna.
Om detta har hon hittills valt att tiga. Hon tänker sig kanske att detta är så självklart att det inte behöver sägas. Men för klimatspökets vänner finns ingenting som är självklart, det har hon rimligen noterat vid det här laget.
GillaGilla
”klimatnojan” är skapad för att motivera ”klimatskatterna” och därmed säkra och öka statens inkomster och fossilindustrins inkomster, osv.
GillaGilla
Utmärkt artikel! Har börjat sätta mig in i frågan mer och mer, och känner tacksamhet över att jag bl.a. har en bakgrund som vetenskapsteoretiker. Kvantitiva metoder (statistik) är något av en grundförutsättning för att själv kunna räkna på, utvärdera och förstå modeler och sannolika utfall. Saken är däremot inte så svåra att förstå om man placerar rådata och modellering i diagram som ofta här har gjorts. Då framstår orimligheten i de scenarion klimatalarmisterna presenterar som helt orimliga, vilket de är. Känner en sorg över att bl.a. Johan Rockström hela tiden bereds en plattform för att basunera ut sin ovetenskapliga goja till allmänheten, allt för att väcka en katastrofkänsla bland de fåkunniga, senast nu i SVT… Man kan undra hur långt lögnerna tillåts att få gå.
GillaGillad av 1 person
Det är helt i linje med Josef Goebbels teorier. Upprepa lögnen tills den blir en sanning, och som Elsa Widding mycket riktigt påpekar. ”Klimatfrågan har utvecklats till en mångmiljardindustri.” Det är en mångmiljardindustri inte bara för storföretagen, utan även för staten som ju drar in massiva belopp på skatter och avgifter motiverade av ”klimatet”. Johan Rockström ges alltså enormt utrymme för att överrösta alla alternativa röster och han talar för storföretagen, giriga politiker och staten. Endast han skall höras helst.
GillaGillad av 2 personer
Under Tito i forna Jugoslavien kunde vi få höra följande historia:
– Vet du hur man fångar en tiger?
Man fångar en katt och slår den tills den erkänner att den är en tiger.
Så kommunisterna kunde – de också!
GillaGillad av 1 person
Tänk att världen kan bli så hysterisk, man kan undra vilka som styr oss mot okänt öde? Människan är märklig , följa John mentalitet är en sorglig företeelse som vi i Sverige sett i invandrings politiken och över världen i klimathysterin. Tur det finns några som vågar gå mot strömmen, är det inte nyfikenhet och alternativa idéer som ofta ger kunskap och möjliga lösningar på problem. Och om oron är så stor varför förnekas andras åsikter utan att förlöjligas.
Som okunnig om klimatet och trött på all ensidig info i media så har jag i höst läst bland annat Elsa Widding och Lennart Bengtsson upplysande!
GillaGillad av 2 personer
Reblogga detta på ulsansblogg.
GillaGilla
Hysterin bland klimatalarmisterna växer nu exponentiellt . Snart är det bara strejkande skolbarn, som hjärntvättats i skolan, som tror att koldioxid är en luftförorening. Vi som studerat vet att CO2 är livets gas. DN kallar oss som studerat för ”klimatvetenskapsförnekare”. En samling okunniga kulturjournalister vill nu i en artikel i DN smula sönder argument som:
”Mer koldioxid är bra för växterna”
”Klimatet har alltid förändrats”
”På 1970-talet varnade forskarna för en ny istid”
Vem kan förneka dessa tre sanningar? Lyckligtvis kräver DN att man skall betala för att läsa deras hysteriska artikel. Tack för det DN! Propagandaartiklar brukar normalt vara gratis.
GillaGillad av 1 person
Bloggens policy är att anonyma signaturer måste identifiera sig till bloggred. innan ni släpps fram./ red
GillaGilla
Jag skulle hoppas att klimat alarmisterna får rätt, och att vi får ett varmare klimat vilket vi skulle behöva.
Men vetenskapen från astrofysiker m fl säger att vi tyvärr går mot ett kallare klimat. Ett nytt Grand Solar Minimum likt Maunder Minimum då svenska hären tågade över isen på Stora Bält, och Themsen i London frös till is.
Allting går i cykler, och det är solens cykler som bestämmer klimatet, inte du och inte CO2.
GillaGillad av 2 personer
Inte bara solen. Ökningen av CO2 i atmosfären sedan 1850 kan förhoppningsvis mildra effekten av det kommande solfläcks-minimumet 2020-2080 så att iskyla typ åren 1645-1715 mildras något. Annars gäller att nedkylda hav snabbt tar upp stora mängder CO2 vilket då resulterar i en kombination av avkylning från solfläcksminimum och minskad växthuseffekt vilket skulle innebära en kallare och kanske (mycket) längre kallperiod. Vi var oroväckande nära 200 ppm CO2, minsta värde funnet från 600 miljoner års isprover, innan vi började bränna olja och kol vilket bör ge oss något bättre utgångsläge idag!
När det om några årstår klart att kylan återvänder värre varje höst och somrarna blir torra, varma men kortare kan vi knappast förvänta oss kursändring av ”die-hard” climate collapse followers. Men kanske en ökande utvandringsström från Norden när älvar i norra Sverige döps om till glaciärer?
GillaGillad av 1 person
Jag hoppas också att ökningen av CO2 kommer att mildra nedkylningen. Men jag har inte läst NÅGRA SOM HELST vetenskapliga bevis för att CO2 påverkar klimatet
Klimathysterin som pågår nu är politisk och inte vetenskaplig enligt vad jag förstått. Men jag är ingen expert på området, dock läskunnig.
Jag tror att nedkylningen har börjat i år med minskande skördar bl a i USA. Isen lade sig i älven där jag bor en månad tidigare än normalt. Kan vara en tillfällighet, men jag har bott här (Lule älven) i 35 år och aldrig upplevt en så tidig isläggning förut.
GillaGillad av 1 person
Det är vetenskapligt välkänt att CO2 nivån påverkar vädret, alltså främst temperaturen på jorden, som ju tack vare växthusgaser som CO2 höjer temperaturen på jorden med omkring 30 grader, och därmed gör livet möjligt. Medelvärdet av vädret över lång tid, minst 100 år, är vad vi kallar klimatet. Att du kan iaktta en tidig isläggning ett år betyder bara att vädret har ändrats, men om 100 år kan du ta reda på om vädret har ändrats under varenda år, och då har klimatet ändrats. De senaste åren har det blivit varmare, men det betyder inte en ändring i klimatet, utan väderförändringar.
GillaGilla
Dessa förbannade DR Överallt som är globalisternes vänner, vad f- Kan ni egentligen mer än hålla med sina överådranden, vaaa? Så urtråkigt att se hur de fortsätter sin Manipulering av folket. Greta ör bara en utnyttjat tonårsbarn och inget annat med samma retorik som Adolf Hitlers med dess våldsamma utåtagerande retorik, USCH!
Vi kan detta
Nu och är förbannat trött, kan NI iaf komma upp med något nytt eller? Bara gammal skåpmat med samma retorik för att manipulera sen krigstiden, herregu förnya ER vetja om ni vill oss alla något. Så j-a tröttsamt☹️
GillaGillad av 1 person
Politiker och media håller oss på behörigt avstånd så att vi inte har möjlighet att ställa relevanta frågor. Vi bor på Teneriffa och här finns det nästan lika många bilar som invånare, ca en miljon.
Vi kör en bensinsnål hybridbil. Det finns visserligen en gnutta vind- och solenergi, men merparten av vår elenergi , 94,37%, kommer från fossila bränslen. Att byta till en bil med 100% eldrift, skulle således enbart tära på Jordens resurser.
I en annons påstår ett företag att vi kan producera 100% av energin från de 1.635 soltimmarna på Kanarieöarna. Varifrån elektriciteten skulle komma på natten om det samtidigt är vindstilla framgår inte av annonsen.
Ö-regeringen har utlyst ”klimatnödläge” eftersom det utbröt en skogsbrand på Gran Canaria i somras. ”Klimatnödläge” är en ”populär grej” som politiker utlyser litet här och var, t.ex i EU-Parlamentet. Sammanfattningsvis kan man säga att inkompetensen bland politiker och media här och i Sverige är drygt 100%.
GillaGilla
Håller med om att medias, journalisternas och politikernas total inkompetens, och hur den inkompetensen används, är den verklig faran för framtiden. Det finns emellertid tekniska lösningar. Solpaneler på alla hus, och lagring i batterier, lagring genom att pumpa upp vatten bassänger på dagen, en vanlig metod i Kina, att använda tidvattnet som är omkring 1 meter på Teneriffa, att avleda hälften av vattnet i floder till en nedströms bassäng so ligger högre än floden lokalt, en metod som kinesen och hydrologisten Li Bing uppfann för 2275 år sedan och byggde i Dujiangyan för konstbevattning, ett system som fungerar och används till denna dag. Sedan vet jag inte om det finns politiska, ekonomiska eller naturliga förutsättningar att genomföra något sådant på Teneriffa.
GillaGilla
På en av Kanarieöarna, El Hierro, finns ett pumpsystem som bygger på en befintlig naturlig dam 700 meter upp i bergen. Anläggningen har kostat 82 miljoner Euro, varav EU bidragit med 25 miljoner. Skulle anläggningen gå med vinst har öborna ändå ingen glädje av det, vi betalar alla samma pris för elektriciteten här i Spanien. Det finns planer på att göra något liknande på Teneriffa. Haken är att det bor 100 gånger fler människor på Teneriffa. Allt vatten måste dessutom avsaltas! På Gran Canaria planerade man år 2013 ett pumpsystem med en prislapp på 300 miljoner Euro. Bankerna har stryp krediterna, det händer ingenting.
GillaGilla
Det värsta av alla svenska propagandaprogram heter ”Klotet”. Det sänds just nu men jag orkade inte lyssna på klimathysterin utan skickade en fråga till redaktionen via mail. Det var onödigt eftersom jag omedelbart fick svaret ”Rejected by spam filter”. Jag föraktar dess propagandamänniskor som låser in sig i sina glasburar. Trovärdighet = noll!
GillaGilla
Även jag upplever alltmer att man använder filter för att slippa få kritiska kommentarer och påpekanden om falska uppgifter. Utvecklingen när det gäller propagandan är verkligen oroande givet vad som hände i Tyskland förra seklet. Läs även Julia Caesars artikel om statens grindvakter. https://juliacaesar.blog/2019/11/30/grindvakterna-sjunger-pa-sista-versen-och-de-vet-om-det Intressant att kyrkan en gång i Frankrike lyckades få tryckpressar förbjudna så kyrkan kunde behålla ett åsiktsmonopol. Idag fyller statligt finansierade Näthatsgranskaren samma funktion och media-propagandan mot alternativa media och nationer som Ryssland, Kina eller Iran, som inte har inordnat sig under den amerikanska mobben, blir allt intensivare. Andra händelser är dessa ”oförklarliga” dödsfall av Udo Ulfkotte och Bechir Rabani eller Jeffrey Epstein. Lönnmördades dom för att dom visste för mycket, och vi vet att journalisten Daphne Caruana Galizia på Malta mördades för hon visste för mycket. Uttrycker ni er kritisk mot eliten, använd anonymiseringsverktyg.
GillaGilla
Det skulle vara intressant att få ta del av reflektioner här över Maria Gunthers artikel i DN i lördags.
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/11-vetenskapliga-svar-pa-klimatfornekarnas-favoritargument/
GillaGilla
Kommer i Swebbtv.
GillaGilla
Det är samma djupa statens propaganda som SVT, bara i annan form. Det är USAs djupa stat som talar, storbolagen och staten som söker motivation till att plocka ut mer pengar ur samhället. Det är lögn och Tredje Riket-typ propaganda. Alltså beställningsjobb. Samma metoder som nazisterna byggde sin makt på. Även jag kommer att publicera en artikel.
GillaGilla
Mina reflektioner finns på länken nedan. Nu har jag publicerat mitt svar på artiklarna på DN och SVT. Vad som är mest intressant är att se hur Bonnies och DN går hand i hand, och hur dom använder klassiska propagandametoder, en blandning av sanna och falska yttranden. Jag beskriver även hur man skapar denna förfalskade information. Metoden är klassisk.
https://mychinaway.wordpress.com/2019/12/03/hur-media-forfalskar-och-sprider-propaganda/
GillaGilla
Jag skulle också vara tacksam för synpunkter i sak på denna sammanställning.
https://www.svt.se/special/zAKJF3EG/
GillaGilla
Kommer på Swebbtv.
GillaGilla
Det skulle kräva MYCKET tid att bemöta SMHI´s propaganda.
Det är SVT som bekostat denna presentation. Varför?
Om inte SVT vore en ren propagandakanal skulle man VIA DERAS KANAL kunna bemöta propagandan.
Hanna Stjärne, vd på SVT, påstår att behovet av opartisk och saklig information av public service aldrig har varit större än nu. Då tycker jag att SVT borde agera opartiskt, så vi slipper leta sanning utanför public service.
GillaGilla
Såvitt jag kan se refererar SVT till ett antal vanligen välrenommerade vetenskapliga institutioner. Ska jag tolka din kommentar som att du underkänner dessa eller att SVT har citerat dem fel?
GillaGilla
Dags att påminna om Tredje Rikets Josef Goebbels ord. ”Aldrig kommer vår nation att gå utan opartisk och saklig information”. Samma sak pågår nu i Sverige. Beställningspropaganda. Då skickades de som sa emot till koncentrationsläger som Dachau. Fritz Gerlich (1883 – 1934) skickades till Dachau. https://en.wikipedia.org/wiki/Fritz_Gerlich Idag åtalas dom genom statligt finansierade Näthatsgranskaren eller förföljs av journalister. Exempel är Julia Caesar, Ulf Malmros, Fredrik Virtanen, Martin Timell, Urban Ahlin, eller 73-årige Jim Olsson, pensionerad docent i fysikalisk kemi, alla vilka fick sina liv förstörda där familj, grannar, arbetsgivare, eller vänner systematiskt trakasserades. Inte att förglömma, Benny Fredriksson som drevs i döden av ett drevande journalistpack. Journalister som fått veta att dom kan välja mellan jobbet och sanningen. Vi är tillbaka till förra seklet.
GillaGilla
Svar till Folke nedan. (såg inget ”Svara”-alternativ till hans inlägg). Problemet uppstår när dessa välrenommerade institutioner själva publicerar tveksam information, t.ex NASA som hänvisar till 97%-myten på sin hemsida. Jag har all respekt för NASA när det kommer till rymdvetenskap, men det verkar onekligen som att aktivister innästlat även denna väldigt högt ansedda myndighet.
GillaGilla
Paul Joseph Goebbels skulle ha blivit eld och lågor över detta inlägg i SVT:s statsmedia.
Kraftigt vinklat och fullkomligt lösryckt ur sitt sammanhang.
Men den Godtrogne Svensken går på det hela, likt det tyska folket gjorde i början av 30-talet.
GillaGilla
Björn G Historiskt var det inte ”bara i början på 30-talet” Nazisternas utvecklade mycket effektiva propagandametoder och satte dom i bruk redan 1910. Det var just dessa propagandametoder som fick dom demokratiskt valda till makten 1933, man styrde folks handlingar, röstning. Under åren av Adolf Hitlers regim i Tyskland (1933–1945) var propagandan ett avgörande instrument för att förvärva och upprätthålla makten och för genomförande av nazistisk politik. Idag ser vi ett identiskt system i Sverige med avsikten att påverka åsikter och handlingar, till exempel hur folk röstar. Massövervakningen och datalagringsdirektivet är inget självändamål. Massiva mängder personlig information samlas in via olika system, mycket genom program som Facebook och Google, och för att få tag i den informationen måste eliten och makten i Sverige alliera sig nära med USA och dess avsikter, annars kan USA vända systemet mot makten i Sverige och vi får ett nytt Hong Kong. Denna massiva rå-data ligger till grund för analyser som blir underlag för hur man skall strukturera propagandan mest effektivt för att styra folks åsikter och handlingar, till exempel hur dom röstar. Rå-datan som datalagringsdirektivet samlat in raderas, men analyserna uppdateras ständigt. Vi är alltså i en identisk situation som Tyska folket var mellan 1910 och 1946. Styrning med propaganda, vilket vi ser dagligen i media som Bonniers och statliga media. Det är därför USA alltid försöker få in just denna form av partidemokrati, den går att styra.
GillaGilla
Folke. Ordet ”välrenommerad” tolkar jag som respekterad, uppskattad. SVT tittar jag aldrig på men jag förstår att de jobbat hårt för att lyfta fram EN åsikt. SMHI är liksom IPCC en politiks institution som ligger under Miljödepartementet (Isabel Lövin). SMHI är också Sveriges nationella kontaktpunkt för IPCC och representerar Sverige vid IPCC:s beslutsmöten. Kontaktpersonen, utsedd av regeringen, heter Markku Rummakainen. Han är professor i klimatologi. På SMHI finns det förmodligen ingen katt bland hermelinerna. En medarbetare som ifrågasätter IPCC´s misslyckade datamodeller blir inte länge kvar på jobbet. Jag respekterar inte SMHI. Den politiska institutionen ägnar sig åt fabler för att tillfredsställa den svenska regeringen och IPCC. Här ett exempel: https://klimatsans.com/2019/11/15/smhi-fabulerar-om-havet/
GillaGilla
Utöver svenska institutioner refererades ett antal utländska dito. Är även de diskvalificerade trovärdighetsmässigt?
GillaGilla
@Folke
Vi vet att globalisterna jobbar internationellt.
Självklart refererar de till de källor som passar deras agenda.
Svårare än så är det väl inte – eller hur?
GillaGilla
Lögner sprids globalt. Jag läser dagligen minst en lokaltidning på Teneriffa. Idag var tidningen tjockare än någonsin. Fylld av samma ensidiga propaganda som SVT. Vi får veta vad kungen tycker om ”klimatomvandlingen”, hur dagarna är räknade och rikligt med annonser om vilka företag som skall ”rädda klimatet”. Alltsammans bygger på tossiga datamodeller. Den enda behållningen av läsningen var en skämtteckning där en pingvin säger till en annan som står i begrepp att hänga sig: ”Vänta! FN firar det 25te klimatmötet.” Den desperata pingvinen svarar: ”Äsch, vad tjänade de 24 föregående till?” Jag drar upp kedjan på ulljackan till halsen och konstaterar att temperaturen här har fallit varje år sedan 2015, sommar som vinter. https://www.dropbox.com/s/g4xw32jxefdvebb/COP25.jpg?dl=0
GillaGilla
Det finns en hel del att ifrågasätta. Bara ett exempel:
https://xkcd.com/1732/ är en källa som SVT hänvisar till.
Bilden visar en ”stående” hockeyklubban. Som bekant förlorade hockeyklubbans fader, Thomas Mann, nyligen en rättegång eftersom han vägrade visa upp underliggande data (fabulerade data). IPCC har använt Thomas Mann´s hockyklubban i sin propaganda.
Lars Bern har lovat att kommentera SVT på SWEBBTV. Det ser vi fram emot!
GillaGilla
Tack Lars och ni andra skribenter på sidan . Alltid intressant att få ta del av era synpunkter . Att Romklubben , Bilderberg med fler ligger bakom tidens hysteri om klimatet bör vi väl vara klara över . Pengar , pengar det är det enda allenarådande som får de flesta att hänga med på dumhetens resa . Politiker , journalister, sk tyckare samt alla dessa experter , dessa frotterar sig samt tjänar mycket pengar . Mvh Sjöströ
GillaGilla
Samtidigt som dessa rader skrivs pågår COP25 i Madrid. Ett stort antal koldioxidförgiftade delegater samlas, där det springande syftet är att få ihop finansieringen av FNs klimatfonds 100 miljarder $ per år. Det kommer såklart att misslyckats, på samma sätt som när delegaterna lämnar scenen, den åtrådda minskningen av CO2 utsläppen globalt med 7-8% årligen ej kommer att kunna uppfyllas. Väl är väl det. Undrar om deltagarna är varse, att lokalerna där de vistas under många timmar per dag i genomsnitt innehåller 600-800 ppmv koldioxid?
Medan detta storskaliga, för vårt klimat helt betydelselösa, spektakel äger rum, sker storskaliga , för vårt klimat betydelsefulla och betydande, förändringar:
• jetströmmarna på den norra, såväl som den södra hemisfären, historiskt normalt två per hemisfär, är numera en per hemisfär
• de magnetiska polernas epicentra har flyttat sig betydligt; den norra österut och sydvart; den södra också österut men nordvart.
• magnetosfärens styrka i betydelsen skydd mot kosmisk strålning har sänkts under den 24:e solcykeln, som just har avslutats.
• den 25:e solcykeln indikerar enligt astrofysiska förväntningar en lägre, bibehållen solinstrålning.
Är dessa förändringar sammantagna en förvarning om ett uppsnabbat förlopp mot ny glaciärtid?
Det som kanske hade varit mer relevant för de församlade delegaterna att diskutera vore ovanstående förändringars betydelse samt förberedelser och ökad beredskap för el/uppvärmnings- och födoämnesförsörjning framöver, såväl som skydd mot ökad kosmisk strålning vad gäller hälsan.
GillaGilla
På tal om hemisfärer. Betraktar man hur koldioxidhalten förändras under ett år ser man att när den minskar på norra halvklotet, ökar den på det södra halvklotet. En tolkning är att havet lagrar koldioxid och att haven gasar ut CO2 när det blir varmt. Alarmisterna menar kanske att när koldioxiden ökar i atmosfären vrider sig jordaxen så att det blir varmt där?
GillaGillad av 1 person
Tony Heller reder ut hur alarmister fått det mesta om bakfoten,
GillaGilla
Ytterligare ett empiriskt bevis för att CO2 ökningen huvudsakligen kommer fån havens uppvärmning, inte mänsklig aktivitet.
GillaGilla
@botwid & @Karl W
Det Tony Heller tar upp m.a.a. långa historiska data finns, med samma konklusion, nämligen att temperaturförändringar i luften föregår CO2-förändringar, i den tidsserie från 1958 framåt, som vetenskapligt kontinuerligt uppmätes vid Mauna Loa, Hawaii. Vid matematisk behandling av uppmätta data framkommer att CO2-förändringar är efterställda förändringar i global ytlufttemp. med 9,5/10 månader och dito förändringar i global havstemp. med 11/12 månader. Klimatteologerna är inbilskt faktaresistenta per definition, och kan troligen inte heller räkna. Jordklotets omsättning av CO2/år uppgår till ca 735-810 Gt CO2, där lejonparten, ca 90%, är avgiven/upptagen av havet, styrd av havstemperaturen enligt Henrys lag, som Du @botwid så konkret belyser ovan, nämligen att relativt sett kallare hav absorberar och relativt sett varmare hav utsläpper. Balansen däremellan ger momentana tillskott eller dess motsats till atmosfärens samlade CO2-nivå. Hur svårt kan det vara att förstå?
Vi ska också komma ihåg att, vilket är vetenskapligt verifierat flera gånger, atmosfärens CO2 omsättes-dess halveringstid på vetenskapligt språk- på 4-5 år, antropogena utsläpp i det lägre intervallet p.g.a större andel av den fasta isotopen C12, vilken föredras av växternas fotosyntes, om de får välja, vilket de får till övervägande del, eftersom de antropogena utsläppen, ca 36/37Gt per år, ca 4% av total CO2-omsättning, till övervägande delen är ytnära. Dess, de antropogena utsläppens, bestående tillskottsnivå i atmosfärens CO2-halt är så ringa i det större perspektivet, att dess verkan, oavsett Lambert-Beers lag om IR-absorption vid 15 mikrometer för koldioxid, som överskuggas av vattenångans mycket bredare spektrum, helt kan negligeras. Återigen, hur svårt ska det vara att förstå?
GillaGilla
Bra Göran! Jag har förstått. Det beror på att jag ägnat mycket tid åt att sätta mig in i ämnet. Det är något som de mediokra kulturjournalisterna borde ägna sig åt. De barn som hjärntvättats i skolan i Rinkeby för att demonstrera för klimatet har ingen susning om skillnaden mellan väder/klimat/miljö. Vad vet eleverna om IR-absorption? Jag undrar om skolan hade speciella represalier mot de elever som tänkte fritt och inte ställde upp på det vänsterextrema skolskolket?
GillaGilla
Var det inte Ingmar Stenmark som sa ”Det är svårt att förklara för den som inte begriper”. Klimatalarmisterna, här inbegripet stater och storföretag, vill inte förstå, därför att förstå går emot deras inkomster från nedsmutsningen.
GillaGilla
Fenomenet med Andreas Cervenka är känt sedan lång tid tillbaka, enda till Aisopos tid, alltså ca 600 år före Kristus med fabeln ”Räven och druvorna” vilket i dag skulle förklaras med kognitiv dissonans.
Vi bedömer världen, händelser, nyheter samt information utifrån de referensramar vi har som formas utifrån informationspunkter. När något inte passar in i detta subjektiva mönster går det inte in i medvetandet utan sveper förbi utan mening.
Ramen fungerar som en mur mot yttre information. Är den mjuk och följsam är den öppen för förändring. Hård och sluten innebär att den är stängd för ny information som hotar dess form.
https://www.vaken.se/forsta-referensramar-och-hur-de-styr-vart-tankande/
GillaGilla
Sedan skulle jag vilja ifrågasätta om detta så kallade hat och hot mot Greta verkligen finns på riktigt? Finns det bara för att alla journalister påstår det? Tänk om dem själva enbart producerar detta?
Det dom påstår, får dom visa också! Jag har inte sett det i vart fall. Bara för att man misstror, samt misstycker, så hatar man inte. Vad journalismen vill, är att förtjusta gränsen från att vara oenig till hat och hot.
Gå inte i den fällen.
GillaGilla
Journalister, eliten och makten är snabba med att deklarera ”hot” mot allt och alla som inte instämmer i den agenda dom företräder.
GillaGilla
Eller så är inte svårare än så här: https://youtu.be/TYIh4MkcfJA att förklara.
GillaGilla