Basen för nästan allt levande på jorden är växtligheten. Utan växter kan inga djur och människor existera och planeten skulle vara en död öken som den vi kan observera på grannplaneten Mars. F.ö. är detta säkert förhållandet på flertalet planeter som kretsar kring andra stjärnor i vår galax.
Växtligheten bygger på två kemiska föreningar – koldioxid (CO2) och vatten (H2O). När dessa två föreningar bringas att reagera kemiskt med varandra med hjälp av energi från delar av solens strålning så bildas glukos (C6H12O6) och syre (O2) genom den s.k. fotosyntesen. Glukosen använder sedan växterna för att bygga sina cellulosastrukturer och till de kolhydrater som de lagrar i sina frukter, bär, rötter m.m.. Syret avger växten till omgivningen som en restprodukt.
Detta grundläggande samband innebär att det blir ingen växtlighet utan koldioxid och vatten. I jordens ekosystem har vi utomordentligt gott om vatten men ganska begränsat med koldioxid. Den senare föreningen finns som ett spårämne i atmosfären (0,04%) och mer finns löst i världshaven. Om halten av koldioxid understiger 0,01% avstannar i stort sett all fotosyntes och växterna dör. Livet på jorden upphör. Mellan halten 0,01% till 0,03% och vid låga temperaturer är växtligheten hämmad av brist på tillräckligt med koldioxid och värme. När halten stiger som den har gjort de senaste 50 åren ökar växtligheten markant och skördarna slår årliga rekord.
Det är således tre faktorer som är viktiga för att vi skall få rik växtlighet – vatten, koldioxid och värme. Alla trädgårdsmästare vet detta varför de ser till att deras växthus har en hög halt av koldioxid, värme och en fuktig miljö.
När växterna har värme och god tillgång till koldioxid får de långt livskraftigare rotsystem som går djupare och är vidare än vid lägre koldioxidhalt. Det innebär att växternas förmåga att hämta upp vatten och näringsämnen ur marken förbättras avsevärt. Vid högre koldioxidhalt behöver växterna öppna sina klyvöppningar mindre för att andas in den nödvändiga koldioxiden, det får som sekundäreffekt att mindre vatten avdunstar från växten.
Båda dessa effekter leder till att växternas resistens mot torka förbättras betydligt och växtlighet sprider sig in i gårdagens ökenområden. Öknarna krymper. Större arealer kan odlas och utbytet per ha blir långt högre. Detta är orsaken bakom att världens jordbruk numer slagit skörderekord de senaste decennierna och att färre människor dör av svält.
Klimatfascisterna har lanserat en ytterst skruvad hypotes om att den lägre koldioxidhalt och det kallare klimat som vi hade på 1800-talet skulle varit någon sorts optimalt tillstånd. Inget kan vara mer fel. Den period med kallt klimat och låg koldioxidhalt som vi i princip hade från 1300-talet fram till mitten av 1800-talet präglades av enorma umbäranden, farsoter och ständig missväxt som periodvis raderade ut en stor del av befolkningarna på våra breddgrader. Det var allt annat än ett optimalt tillstånd det var ett verkligt klimatnödläge.
Klimatfascisterna som desperat försöker förklara bort den positiva utvecklingen av växtligheten på jorden under det senaste halvseklet, menar att de snabbare växande grödorna med den högre koldioxidhalten och medeltemperaturen, skulle vara mer näringsfattiga. Det är givetvis bara ett påhitt för att försvara en extremistisk politisk position. Växter med betydligt större och djupare rotsystem tar givetvis upp långt mer näringsämnen och mineraler ur jorden. Att vi idag kan konstatera att halten av viktiga näringsämnen gått ner i våra industriellt massproducerade grödor, beror helt och hållet på att industrijordbrukets monokulturer utarmar jordbruksmarken på ett ohållbart sätt och har inget med en stigande koldioxidhalt att göra.
För att vi skall återfå näringsrikare jordbruksprodukter måste vi gå tillbaka till det ekologiskt naturliga jordbruk, där man växlade mellan odling och stora bestånd av betesdjur som vi hade förr. Betesdjuren är de som ser till att regenera matjorden i markerna. Utan betande djur dör jordarna. Det historisk bästa beviset på det, var när världens rikaste jordar i USAs mellanvästern blåste bort efter att korkade människor skjutit av de 80 miljoner bisonoxar, som var de som skapade och underhöll de bördiga markerna. Händelsen finns skildrad av John Steinbeck i romanen Vredens druvor.
Klimatfascismens köttskam arbetar frenetiskt på att få bort all boskapsuppfödning inom jordbruket. Skulle de lyckas, vilket Gud förbjude, skulle världen inom några decennier inte ha en chans att föda jordens befolkning utan vi skulle drabbas av massvält och flera miljarder skulle duka under. Den utvecklingen skulle därtill påskyndas av att produktionen av konstgödning för att hålla de utarmade jordarna produktiva skulle bli mycket dyrare med klimatfascisternas förbud mot användning av gas och olja.
Människan beroende av de gräsbetande djuren
Växtligheten har skapat förutsättningen för uppkomsten av djurliv och människor. De gräsätande djuren äter växterna och omvandlar växtmaterialets sammanlänkade glukosmolekyler tillbaka till fri glukos som de sedan använder i sin metabolism genom att omvandla glukosen tillbaka till koldioxid och vatten via en kemisk reaktion som frigör behövlig energi och lämnar koldioxiden och vattnet som restprodukter som sedan växter återanvänder i ett evigt kretslopp. Glukosen används även till att bygga upp proteiner och kolesterol som är djurkroppens viktigaste byggstenar eller genom att lagra ett överskott av kolesterolet som en framtida energireserv.
Rovdjur likt människan med en begränsad förmåga att hämta sin energi från växter och då speciellt från växternas cellulosa, har istället utvecklats till att hämta sin näring från gräsätande och andra djur. Rovdjuren är helt beroende av att fånga bytesdjur för att få föda medan djur som människan kan blanda animalier och lättsmälta delar av växtligheten. Växtätarna gör det dock möjligt att omvandla för oss oätlig växtlighet till prima människoföda.
Detta är kraftigt förkortat de grundläggande mekanismerna bakom livet på jorden. För den som förstår grundämnens periodiska system, finns det anledning att även förmoda att liv på andra planeter är uppbyggt på ett liknande sätt.
Vansinnets tidsålder
Människan har under hela sin historia gått hårt åt annat liv på jorden. Växtligheten har exploaterats hänsynslöst genom skövling av skogar och ett jordbruk präglat av monokulturer, men man har dock genom jordbruk försökt skapa ett växtliv för att göra människans existens enklare. Vi har även gått hårt åt djurstammarna på jorden i vår jakt på föda och vi har slagit ihjäl varandra. Det är inget nytt.
Under de senaste 40 åren har det dock skett en viktig och totalt aningslös förändring av människans förhållande till livet på jorden. I kampen om makten på planeten har maktmänniskor valt ut den grundläggande byggstenen koldioxid och stämplat den som det största hotet mot livet. Varenda politiker i västvärlden har de senaste decennierna skrikit sig hesa om hur farlig livets viktigaste byggsten är – för livet! Vansinnet är totalt i klimatfascismens tidsålder. Detta har lett till att de företeelser i det moderna samhället som verkligen skadar livet, nästan inte får någon uppmärksamhet längre och åtgärderna uteblir. Alla resurser går åt att bekämpa livets viktigaste byggsten genom att utropa klimatnödläge! Kan vi bli stolligare?
Klimatfascismen har lett till ett öppet krig mot livets nödvändigaste och absolut viktigaste byggsten. Ett krig där Sveriges Miljöpartiregering ligger i frontlinjen. Det som efter Upplysningstiden kallades vetenskap har totalt förvridits av horder av charlataner som livnär sig på att skrämma människor med livets centrala och nödvändiga byggsten. De som försöka återföra mänskligheten till sunt förnuft och vetenskap bekämpas med ett fascistiskt hat och en frenesi som jag tror saknar motstycke i vår historia.
Lars Bern
Hej Lars!
Vad gör man med en sambo som vägrar ta till sig din eller Lennart Bengtsson kunskap om klimatet?! Hon vill inte alls se eller läsa dina inlägg. Hon tror på att vädret har blivit mer extremt. Känns bara så uppgivet hur hjärntvätten breder ut sig.
En fråga angående LCHF: är bacon något bra eller är det processat och farligt att äta?
GillaGillad av 2 personer
Bacon är sissådär, det är ju som alla charkprodukter behandlat med olika kemikalier. Jag är det trots det då och då. Din fru kommer väl att inse hur fel klimatalarmisterna haft när klimatets utveckling börjar gå åt andra hållet om hon lever då. Hälsa henne att klimatet faktiskt har blivit långt bättre än det var fram till mitten av 1800-talet. Före det präglades vårt klimat av kyla och missväxt som ledde till perioder av svält, farsoter och krig som priodvis decimerade Sveriges befolkning kraftigt.
GillaGillad av 4 personer
Hej Fredde och Lars!
Det finns ett bacon utan tillsatser och fritt från tillsatt nitrit som kan vara cancerframkallande.
Det är Tulip ekologiska bacon.
Grisar är uppfödda ute och har fri tillgång till utevistelse.
Endast salt är tillsatt.
Mvh
Bästa ToTh
GillaGilla
Hej Fredde! Du kan ju trycka ut bilden på den här länken. https://www.researchgate.net/figure/Global-Temperature-and-CO2-levels-over-600-million-years-Source-MacRae-2008_fig1_280548391
Grafen är utomordentligt viktig för att begripa sammanhangen!
Den visar jordens medeltemperatur och CO2-halt under de ”senaste” 600 miljoner åren. Dels visar grafen att maximal medeltemperatur vanligen ”klippts” vid ca 25 Celsius och endast gått över ett fåtal gånger, då bara med någon grad, även när CO2 halten legat på 4000 och 7000 ppm, alltså betydligt mer än 10 ggr mer än idag. Kurvorna visar också korrelation mellan CO2 och temperatur vid låga CO2 värden, upp till ca 2000 ppm. Vid högre CO2 värden saknas korrelation vilket innebär att andra okända faktorer avgör. Det mest intressanta jag ser är nog att den senaste långa istiden, ca 40 miljoner år lång, för 300 miljoner år sedan, inträffade då CO2 halten först gick ned till ca 200 ppm, och stannade där. Sedan sjönk temperaturen stadigt, nästsan störtdök. En liknande korrelation som också syns tydligt de senaste 75 miljoner åren, där dock CO2-halten sjunker långsammare med en långsammare temperatursänkning . Vi kan alltså ha varit farligt nära att gå in i en ny istid som, mot alla odds, industrialismen och frisläppet av enorma CO2 halter som tidigare lagrats i kol, gas och olja i naturen helt enkelt stoppat! Med 400 ppm CO2 har vi totalt ca 800 miljoner ton kol i atmosfären, samtidigt som vi har 2500 miljoner ton bundet i all matjord och ett okänt antal ton i kol, olja och naturgas. När atmosfären hade 4000 ppm CO2 fanns det alltså 8000 miljoner ton CO2 i luften, som alltså motsvarar en en stor del av kol, gas och olja som fortfarande bör finns i naturen.
Siffrorna i grafen kommer från isprover, tagna från antarktis landis, där isen aldrig har smultit bort under de ”senaste” 600 miljoner år som finns lagrade där. Bara det en lättnad kanske? Vi går nu in i ett solar minimum, som kanske kan trigga en livsfarlig, bokstavligen, ny istid likt den för 300 miljoner år sedan om CO2 halten ligger nära sitt absoluta minimum någonsin, uppmätt 300 miljoner år sedan 200 ppm.
Mot detta ”mål” har CO2-haltskurvan pekat de sista 150 miljoner åren, samtidigt som jordmedeltemperatur sjunkit från sitt maximala, ca 25C, till dagens ca 10C. Märk väl att dessa grafer inte är konstruerade med matematiska modeller där man stoppar in antagna/gissade relationer. De bygger på faktiska observationer som ligger i en helt annan klass än matematisk modellering som i dessa komplicerade relationer nödvändigtvis innehåller massor med gissningar! Enligt dom faktiska kurvorna ser det ut som om vi bör fortsätta att göra slut på en hel del fossilt kol (C) och sikta på en optimal stabilitet och växtlighet, enligt Lars text ovan, kanske med ca 1000 ppm CO2 in atmosfären.
Men en snabbkoll gav att faktiskt hela 1500 ppm CO2 är det optimala för växtlighet, enligt beprövad erfarenhet, i växthus!Vi har alltså rejält med tid på oss att effektivisera vårt energiutnyttjande och samtidigt få renare energi. Med nuvarande ökningstakt, 1 ppm per är ca 1000 år eller med dubbla CO2 ökningen ca 500 år. Det gäller alltså att skynda långsamt och glömma alarmisterna. Och om halten blir något högre har aldrig något ytterligare inflytande på temperatur övrer 25 C noterats.
GillaGillad av 2 personer
Vi andas in 400 ppm CO2 och andas ut 40.000 ppm.
Enligt en studie med fyra vuxna i en bil steg CO2-nivån till:
1.000 ppm i 1,5 minuter,
2.500 ppm i 5 minuter,
6.000 ppm efter 22 minuter
även med friskluft ventilation påslagen!
Resultatet blir detsamma i en elbil!
GillaGillad av 1 person
Hej Stenbj
Fick inte access till researchgate men sökte rätt på ett annat ställe:
http://islandrepublicofdan.blogspot.com/2013/06/carbon-dioxide-levels-rising-thank.html
Mycket upplysande för den som vill veta mer.
GillaGillad av 1 person
Tackar! Uppskattat! Frågan jag får: varför lita på detta? Vad är det som inte säger att detta är fejk om msm skriverier är fejk? Men ska lägga fram det fint 🙂
GillaGilla
#Fredde
Min erfarenhet är att det lätt blir kontraproduktivt att försöka övertyga någon som inte vill. Gör tvärtom låt saken bero. Om hon till äventyrs har något intresse av historia kan några böcker som beskriver förhållanden i Sverige under Lilla Istiden, kanske kan bli en ögonöppnare utan att för den skull nämna något om klimatet. Så lite frön här och där när inte klimatet specifikt är på tal.
GillaGillad av 2 personer
Bra förslag. Har också Lars bok angående kosten vilket hon är med på att det stämmer ang olika oljor socker etc som gör oss sjuka.
GillaGilla
Fredde!
Ja det måste vara hemskt att ens närmaste totalt svepts med av detta pågående indoktrinerande vansinne och därför stänger både ögon och öron för alla vetenskapliga argument.
Min egen fru kom ur ”indoktrineringen” för 5 – 10 år sedan inte minst pga av Lars analyser av världen och jag inser att vår samvaro nu gynnas av vår samsyn.
Lars arbete är därför oerhört viktigt i min värld.
GillaGillad av 2 personer
Klok fru du har 🙂 svårt då propaganda är så stark! Känner som sambo att vi ska ha samma syn inom tex detta.
GillaGilla
Men man kan leva tillsammans utan att vara överens. För det första ska man inte vara så säker på att man har rätt. Har flera gånger i mot liv varit fullständigt övertygad om att jag haft rätt, men ändras ståndpunkt. Det kräver mot. Tror problemet är ett annat och dessutom ytterst mänskligt. Vi agerar på den information som vi får till oss och den utgör en del som vi baserar vår personlighet på. Detta är ytterst känsligt för de flesta, att möta andra som inte tycker som vi, med hotet om att man kan ha fel. Egot tillåter inte att anse att vi trott har varit galet. Vi upprörs över att andra inte bekräftar våra tro. Allt detta ändrades när internet kom, ty det har aldrig varit lättare att själv söka upp information jämfört med att passivt sitta still och ta emot information. Det är dessa människor som självmant söker upp information och gör egna efterforskningar, där sanningssökandet är prioriterat där sanningen är det yttersta målet som får flest följare och dessutom attackeras mest. Det ena biten. Den andra är att jämför information mot dels logik samt naturvetenskaplig kunskap.
Detta att passivt sitta still och ta emot information eller aktivt söker upp, representerar två olika personligheter, som visst kan leva tillsammans, om man är medveten om olikheterna,
GillaGillad av 2 personer
Delar dina problem och har en man som inte är engagerad alls och vill heller inte lyssna. Älskar TV och allt som har med mockongbird att göra, vill inte förstå att det finns fulhet bakom de mycket rika och den fula sekten. Jaja, vi klarar oss nog ändå men tröttande 🙂
Tack gode gud för Lars som kämpar med oss alla och ger oss kraft att tro på oss själva🙏🏻
GillaGillad av 1 person
Hej igen!
Tack blir sparsamt med bacon. Finns det någon köttvara som rent av är nyttig att äta till tex ägg vid frukosten?
Tacksam för snabbt svar! Ja hon är så pass ung så hon hinner nog uppleva förändringen. Känns bara så ledsamt att intelligenta människor mer går efter känslor än fakta.
GillaGilla
Hej Fredde!
Min man och jag brukar äta vanligt färskt sidfläsk (plus ägg) till frukost, alltså varken rimmat eller ”baconat”. Vi försöker också att laga så mycket av middagsmaten att den räcker även till frukost. Bekvämt och snabbt.
En annan frukostvariant är kokt ägg med tonfiskröra. Man blandar en burk tonfisk med majonnäs och tillsätter lite citron. Vill man kan man även ta i lite riven rödlök och fransk senap. Serveras gärna med oliver och/eller avokado.
GillaGillad av 1 person
Men tack Elisabet! Detta med tonfisken testar jag gärna.
GillaGilla
Utomordentligt bra skrivet.
GillaGillad av 1 person
Tack för inlägget +++++
Angående en sambo som vägrar ta in motsatta ideer om klimatalarmismen så rekommenderar jag högläsning ur Berns nyutgivna bok efter era gemensamma baconmåltider!
Det är hög trovärdighet i denna bok som kommer att smitta av sig !!!
Om du mot förmodan efter några veckors högläsning inte lyckas öppna hennes ögon så är det absolut särbo som gäller !
GillaGilla
En relation där man måste vara överens, en en svag relation (mellan två svaga människor) för två OLIKA människor kan aldrig vara helt överens, då vi alla är individer och alltid OLIKA varandra.
Svaga människor har en tendens att bli diktatoriska, då svaga människor alltid vill att alla skall tycka som dem tycker, just därför att dem är svaga. I regel blir dessa personligheter också chefer. Sedan frågar man sig varför världen ser ut som den gör?
GillaGillad av 1 person
@Erik
Jag tycker inte du har förstått poängen här ..det gäller inte att man måste nå samsyn utan mer nå en förståelse om att Bern och för den delen Bengtsson också är trovärdiga vetenskapsmän även utan att lyfta någon domedagsprofetia i resonemanget typ Gretahypen !!
GillaGilla
Heregu’ Erik, Hur fungerar du egentligen? Svaga för att vi har olika kunskap eller olika erfarenhet… vad detta snack om svag säger mer om ditt eget sätt att se människor och det gör mig illamående, riktigt illamående och rent av kräkfärdig. Utveckla dig snälla då det handlar om tidens utveckling där vi alla inte följer denna utveckling och kunskap i samma takt. Vi är alla olika men DET SÄGER INTE ATT DET ÄR FOR EVER eller skriver i sten.
Freedom är allt vi vill ha och inga rika gubbar som styr och ställer över oss människor🦅
GillaGilla
Har Lars bok som jag håller på att läsa. Tror faktiskt hon kommer läsa den eftersom detta med kosten tror hon på. Bacon äter hon inte så gärna.
GillaGillad av 1 person
Tack för din fantastiska artikel. Du beskriver det så lätt så jag kan faktiskt känna hur växterna kan känna sig hur de kämpar på och försöker få i sig koldioxiden så de har möjligheten att överleva på ett bra sätt.
I dag var en riktigt bra dag. först såg jag Hans Jensevik på swebbtv, som drog ner byxorna på vår ”regering” och sedan din oöverträffliga artikel. TACK LARS.
GillaGillad av 1 person
Läser allt du skriver med spänning härligt att få höra sanningen
GillaGillad av 2 personer
Och Fredde.
Vill man inte se eller höra sanningen så är det inte mycket du kan göra.
Hon måste uppleva det själv, då finns det en möjlighet.
För att undersöka om ett data är sant, eller riktigt så måste man ha ett annat jämförbart data att jämföra med.
Det finns ju statistiker på hur våra skördar och skogsbruk ökar.
Jag såg det senast på en ek som jag inte hade sett på 5 år. Den hade växt otroligt.
GillaGillad av 2 personer
Ja kanske får man bita sig i tungan och vara tyst. Hon lär väl upptäcka att domedagsprofeterna inte får rätt!
GillaGilla
Dear Lars Bern
Please watch Allan Savory: How to green the world’s deserts and reverse climate change
He shot 40.000 elephants in a few months to prove “miliöpartiets” point only to find out that all life died out.
However he found a way by doing the exact opposite. But see for your self.
Thanks for all your excellent work.
Erik
GillaGillad av 2 personer
Det blir rätt otäckt när unga människor förvrids i att sluta äta kött, sluta flyga, sluta åka bil och avstå från att skaffa barn. Klimatfascism är nog det rätta ordet. Klimatfrågan har övergått från vetenskaplig grund till en politiskt aktiviströrelse som hotar samhället i dess grundvalar. Detta i kombo med andra postmodernistiska idéer om familjebildning, könsidentiteter och veganism.
Det är en oerhört tuff tid för barn och unga idag som matas med mängder av förvridna och i många fall helt tokiga uppfattningar från kändisar, politiker, TV och andra media. Det är en pågående barn och ungdomsmisshandel som saknar motstycke i svensk i historia i omfattning. Det märks väl tydligast på att ungdomspsykiatrin har fullt upp med att ta hand om alla de barn och ungdomar som faktiskt far väldigt illa.
Det Lars Bern tar upp ovan ingick i utbildningen i grundskolan på 60-talet, så vi som var med då känner igen det som LB beskriver. Vad skolan lär ut idag vet jag inte, men det verkar vara långt ifrån den kunskap min generation fick.
Nåväl det lackar mot jul, och jag ska ta mig en hutt C2H5OH till sillen. Man undrar huruvida klimataktivisterna avstår från detta då det innehåller just kol. Eller en bira fullspäckad med Co2 som pyser ut i luften när den öppnas och hälls upp, likaså för julmusten.
Trevlig Helg och God Jul
till Lars Bern och
alla övriga läsare o debattörer.
GillaGillad av 2 personer
Psst; tänk om Isabella Lövin upptäcker att kolsyran i ölet och läskedryckerna är det samma som koldioxid ! Då förbjuder hon nog dessa drycker…
GillaGillad av 3 personer
Tänk om Isabella Lövin upptäcker att hon släpper ut koldioxid när hon andas. Vad händer då?!
GillaGillad av 4 personer
Bättre upp! Straffskatt på kolsyrade drycker, öl, vin och sprit. När hon ändå är igång blir det straffskatt på jäst och bakpulver……extra brödskatt. Mera klirr i kassakistan.
GillaGillad av 1 person
”tuff tid för barn och unga idag som matas med ” bla bla…
Det är väl skillnad på barn, som inte kan äta själva som är beroende av att matas, mot vuxna människor som själva kan ta ansvar för vad dem tar till sig? Eller?
Vill återigen betona att det finns två olika slags människotyper: den som passivt, likt ett bebisar, sitter stilla med öppen mun och förväntar sig att bli matade, och vuxna människor som själva söker upp all information dem kan komma över: jämför, värderar och väljer samt fattar beslut?
Tycker det är nog med kommentarer att vi; matas av dittat och dattan. Stäng munnen, Vrid huvudet år sidan! Hur svårt kan det vara? Är svenska folket en hopp vuxenbebisar som bor på ett vuxendagis?
GillaGillad av 1 person
#Erik
Ok, byt ut ordet mata mot valfritt ord: pådyvlas, indoktrineras eller påtvingas.
GillaGilla
”Klimatfascismen har lett till ett öppet krig mot livets nödvändigaste och absolut viktigaste byggsten. Ett krig där Sveriges Miljöpartiregering ligger i frontlinjen. ”
Ja Folket, har ledsnat på politiker- och journalistslöddret.
Vi behöver företrädare som är Ärliga och tar Ansvar.
Därför skall vi återinföra Tjänstemannaansvar, samt en ny kriminell handling som benämnes ”Journalistkorrupt Handling”.
Straffet för denna handling skall vara 3-10 års fängelse – ovillkorligt.
PS Handlingen kan omfatta allt från människosmuggling till lögner om oliktänkande sanningssägare DS
GillaGillad av 1 person
Eller att var och en tar ansvar!
Svenska folket är det största vuxenbebiskollektiv jag någonsin har stött på. Den starkaste drivkraften är förhoppningen och önskan är att blundar man bara tillräcklig hårt för verkligheten, så slipper man allt vad ett vuxenansvar innebär.
Helst av allt önskar den svenska vuxenbebis-befolkningen att makthavare (som per definition har mer makt än dig, och därför gör vad dem vill med dig) skall vara som goda föräldrar – där vuxnenbarnen ta ansvar och målet är att inte vill vuxit upp.
GillaGillad av 1 person
Reblogga detta på Varjager's Weblog.
GillaGillad av 1 person
Under 20 år har vi njutit av klimatet på Teneriffa. Står vi nu inför en ”klimatomvandling”? Valentina Zharkova, som studerat solfläckar, spådde att det skulle börja bli kallare från 2015. Solaktiviteten är just nu mycket svag. Då orkar Solen inte hålla undan den kosmiska strålningen. Den kosmiska strålningen har minskat 18% sedan 2015. Den spanska motsvarigheten till SMHI har samlat in väderinformation under 30 år på Teneriffas södra flygplats. För det första kan man konstatera att det inte existerat någon ”global uppvärmning” på 30 år. För det andra ser man hur temperaturen började falla 2015, såväl sommar som vinter. Henrik Svensmark har studerar hur den kosmiska strålningen påverkar molnbildningen. Moln som bildats genom kosmisk strålning ”lever längre” och har svårare att bilda regndroppar.
Såväl SMHI som den spanska motsvarigheten är pressade av klimatfascisterna på IPCC. Man hotade nyligen med kvalfulla värmeböljor, tropiska stormar och stigande havsnivåer. Havet skulle inom kort utplåna badständerna.
Dock, ibland måste domedagsprofeterna hejda sig och detta kan jag läsa idag:
”Det statlige spanske værinstituttet Aemet melder et kaldere vær enn normalt i julen og en uke inn i 2020, og mindre nedbør enn normalt.”
GillaGillad av 2 personer
@ botwid
Återigen vill jag ge den som är intresserad av temperaturen i Arktis denna dag och dag för dag information sen 1958 uppföljande länk:
http://ocean.dmi.dk/arctic/meant80n.uk.php
Var är klimatnödläget?
När kommer katastrofen?
GillaGilla
Jag har varit några gånger på ett par av Kanarieöarna. På en av öarna sa en kvinna: Vi har inte kläder för denna kyla. På en annan ett år senare sa en äldre man till mig att han aldrig upplevt så mycket regn och kyla i hela sitt liv som i år. Förövrigt en kall och blåsig semester för mig.
GillaGillad av 2 personer
Tack Lars. Vansinnets tidsålder är rätta ordet. Vi bilade ner till Malmö E6 ner E4 hem. Vart man än åker har man tyckt ihop matjorden och bygger fula plåtlador för omlastning av långtradare. Och regeringen snackar om att man måste bygga snabbjärnvägar för att plats med gods på järnväg. Varför förstör man åkermark där det inte finns en enda järnväg. Vi borde se om vårat eget land för maktbehov. Se över skattesystemet så jordbruken blir lönsamma i klass med europeiska jordbruk. Så vi kan exportera produkter av god kvalite. Bara att inse att globalismen har gjort Sverige till en banan republik. Förbjud trålen i femtio år framåt på svenska vatten. Så kan vi få ett fungerande hav Östersjön. Vanliga nät dammsuger inte. Men troligen sätter lobbyister stopp på det.
En riktigt GOD JUL på dig Lars och alla andra.
GillaGillad av 2 personer
Klimatfascisternas krig mot livet använder klimat-hysteri.piskan som avledningsmanöver för att dölja de verkliga farorna för folket.
Jag vill återanknyta till Katherine Hortons varningar för den allra allvarligaste av dessa.
Katherina Horton talar perfekt engelska. (Jag visste inte att det fanns intervjuer med henne på engelska tidigare.)
Här är en extremt viktig intervju med henne på engelska:
(Dr. Katherine Horton:Defeating 5G as a mass DEW Terraforming platform for AI Artificial Intelligence)
GillaGillad av 2 personer
DEW är förkortning för Directed Energy Weapons,
GillaGillad av 1 person
Hej Savalle! 🙂
Kul att du är tillbaka.
Önskar god helg etc
Info av lite djupare karaktär saknas i media men inte här så alla tillskott är av godo .
GillaGillad av 1 person
Hej och tack, Walden! Och god helg önskar jag dig tillbaka – och givetvis Lars Bern och alla andra som söker efter rättfärdighet, sanning och omtanke
Det går inte att vara tyst längre. Läget är alldeles för akut.
GillaGilla
Trams! Psykisk ohälsa tar sig olika uttryck oberoende utbildning och IQ. Att hon snöat in på detta omöjliggör för henne att söka hjälp.
GillaGilla
@ Erik
Att ofta och gärna uttala sig stöddigt och förraktfullt om allt och alla…
Wannabe Strindberg? : )
GillaGillad av 1 person
Mind control – Världen som måltavla
Pia Hellertz – Fil.dr.
Oktober 2017
Klicka för att komma åt Mind_control-Del1.pdf
GillaGilla
Hello, älskade Savalle🤗, så glad att du är back on stage. Vi jobbar tillsammans och år 2020 är vårat år då mycket sanningar kommer fram, världen runt med korruptionen och alla lögner.
Har också haft ett rent h-e då t. Om. Grannar börjar jävlas som är komm…..er. Står pall och är vaken på varje steg som sker… 🤭
GillaGilla
Tack, kära Katarina!
Ja, nu kommer många sanningar fram.
De onda som styr i det fördolda och deras lakejer på ledande positioner som implementerar deras planer är helt beroende av att kunna vilseföra, bedra och manipulera.
De är beroende av mörker, lögn och sekretess.
De har bundit många människor, men sanningen är nu på väg att befria människorna.
GillaGilla
Ja, sannerligen är det vansinnets tidsålder vi nu bevittnar; klimathysteri, en fullständigt hämningslös import av ”flyktingar” med en fullständigt destruktiv kultur, regeringsstyrd censur, en explosionsartad ökning av grov kriminalitet, och ett hyllande av okunskap, där de största hjältarna inte har en susning om det de pratar om ! En Greta, som hyllas som en ny Messias, men som vid pressträffen efter sitt pinsamma tal i USA blev helt stum när hon fick några enkla frågor, fullständigt inkompetenta politiker, som utan något som helst motstånd är på väg att rasera många länders energiförsörjning, med vansinninga ”hållbara” vind-och solfångare, osv.
Visst, Lars, den metabola pandemin är ett stort hot mot jordens befolkning, men jag är säker på att Isabella Lövin, m.fl. miljöpartister, och Stefan Löven och hans anhang utgör ett betydligt mer akut hot mot vår välfärd. Isabella, för att hon med sin fullständigt avgrundsdjupa okunskap (damtidningsreporter) tillåts härja fritt med sina koldioxidskatter, och planer på att nedmontera vår infrastruktur, och Stefan för att han låter det hela pågå. Han har tydligen ingen annan agenda än att få vara statsminister. Och därtill ett svenskt folk som inte orkar bry sig; jag har en fru med exakt samma inställning som Freddes sambo, och flera bekanta med samma mentalitet.
Sen kan man ju undra hur folk som sysslar med vansinnet ,T. ex. Löven/Lövin lyckas med att undvika att lära sig några riktiga fakta, eller är dom helt enkelt medspelare i det cyniska spelet ?
GillaGilla
@ Gunnar C
Jag misstänker de är bulvaner åt en bakomliggande agenda.
En agenda som blir allt tydligare för var dag.
Önskar Lars B och er alla en trevlig helg och gott nytt år.
GillaGilla
En smula förklaring:
Råkade på ordet BULVAN och funderade på vad det egentligen betyder. Enligt Wiki så är det en fysisk eller en juridisk person som för annans räkning, i eget namn, företar rättshandling som uppdragsgivaren själv föredrar att inte utföra. Skillnaden jämfört med en kommissionär är att det ligger i huvudmannens intresse att dölja att det är denne som är huvudman. Kan inte annat än tänka på tre vissna löv i regeringen. 🙂
Glöm inte att kolla vetapedia som
Lars informerade om !!
GillaGilla
0,04% är 400 PPM. Parts Per Million. Procent är Parts Per Hundred. Vid CO2 100 PPM upphör allt liv. Inte att förglömma att när högre liv utvecklades möjliggjordes det av halten var 2,000 PPM. Marginalen nedåt till förintelsen är alltså väldigt liten, men uppåt väldigt stor. Man har experimenterat med att konstgjort hålla människor i koncentrationer av 6,500 PPM, och det tycks inte påverka människan. Anledningen till denna masshysteri kallas propaganda. Den uppfanns i Tredje Riket, och jag har just skrivit om den https://mychinaway.wordpress.com/2019/12/19/propaganda/ Avsikten är att styra våra åsikter och handlingar, och som bekant var man mästare på det i Tredje Riket. Låt inte det upprepa sig med klimatet, eller någonting annat.
GillaGillad av 1 person
Varför gör ”klimatfascisterna” sådant enormt avtryck på vår omgivningen?
Varför är det ingen som vågar anmäla föräldrarna till arma Greta Thunberg för brottsligt utnyttjande av minderårig ?
GillaGilla
Dom har anmälts flera gånger, men som vanlig agerar inte statsapparaten mot sin egen propaganda.
GillaGilla
Bäste Lars! Vill Du vara vänlig att förklara för mig vad populärvetenskapligt klimatmodeller innebär. Vädermodeller med simulering av kommande väder på TV är trovärdigt på ca. 5 dagar framåt i tiden. Hur trovärdiga är klimatmodeller som prognosverktyg och vad innebär scenarier för framtidens klimat. Satellitmätningar startade för 40 år sedan med global temperatur och jämfört med landbaserade temperaturer är väl ett framsteg i utvecklingen att förstå ev. klimatändringar. Iså fall har den tekniska utvecklingen bidragit till bättre förståelse av klimatet som nu ligger till grund för att utlösa Klimatnödläge och utifrån klimatmodeller skapa på kort tid ett nytt samhälle omställt på elektricitet och nya energikällor?
GillaGilla
Hej käre Lars! Är en yngre kille som ser vetenskap som det viktigaste, och är av naturliga själ mycket frustrerad på vad msm matar ut för lögner om klimat mm, globalisterna får inte vinna. Jag hoppas att det sunda förnuftet åter får sin tidsepok tillbaka! Jag är ett stort fan av dig som person och vill bara uppmana att alltid vara den du är och aldrig böja dig för hot från globalist eliten mm. En lärdom som jag tagit med mig är att ordet vetenskap inte betyder bara fakta utan strävan efter sanningen! Allt nytt gör att gammalt ibland revideras, mvh Roland från Gotland
GillaGillad av 2 personer
En rysk läkare hävdar att vi blir friskare om vi andas mindre. Andas som en mus, säger han. Vi formades när det fanns mer koldioxid och mår bra av att bygga upp den i kroppen. Jag testade vid läggdags och sov som en prins. Han botar sina förkylningar med sin andning. Boken skrevs på 70-talet innan den här hysterin började.
GillaGillad av 1 person
Vad som händer är detta. Det är kroppens avfallsprodukt CO2 som driver andningen, inte behovet av syre O2. Vad som du beskriver är att svälta kroppen på syre, inte lagra CO2, och då blir man ”sömnig”. Motsatsen är att hyperventilera, man tömmer kroppen på CO2 utan att öka syret i kroppen, och därigenom minskar behovet av att andas och tillföra syre. En gång fanns det en sport som gick ut på att simma längst under vattnet, men den avskaffades då deltagarna helt enkelt svimmade under vattnet, efter att ha hyperventilerat för att kunna simma längre sträckor. Vad du beskriver är alltså att till viss grad strypa syretillförseln till hjärnan. Kroppens andnings automatik är rätt pålitlig, så du riskerar inte att kväva dig själv. Ett liknande trick tillämpas ibland av flygbolag, efter att maten serveras drar piloten ner lufttrycket i kabinen, det finns ett vred med en skala i cockpit där han kan reglera det. Då blir folk sömniga. Före landning ökas trycket för att passagerarna skall piggna till.
GillaGillad av 1 person
Det här kan du bättre än vad jag gör. Författaren hävdade dock bestämt att det gällde att öka koldioxidhalten i kroppen. Boken översattes till svenska, men sålde dåligt. Hans bästa argument var att minskad andning kan bota sjukdomar. Sovjet tillät alternativ forskning.
Jag sov bättre och var utvilad på morgonen. Själv har jag botat förkylningar med kroppsarbete på några timmar. Jag gick upp på den kalla vinden och lyfte lådor. I Den siste vikingen, en norsk bok, kan man läsa om en man som botade ryggproblem på samma sätt. Han kröp ned till hamnen och arbetade på sin båt. På kvällen var han frisk. Det kanske handlar om vem det är som bestämmer. Vi eller förkylningen?
GillaGilla
Själv tror jag inte att det rör sig om ett överskott på CO2, för då hade kroppens automatik omedelbar reagerat med ökad andning, utan ett underskott på O2. När vi är i vila producerar vi förstås mindre avfall, som CO2, det är alltså ett lättare fall av svimning, fenomenet i längddykning. Att det kan bota sjukdomar är inte helt otroligt. Vila ger ju kroppen mer resurser till att hela sig själv. Ingen känner väl för att jogga maraton när man har feber. När det gäller kroppsarbeta och förkylning har jag liknade erfarenheter. En gång i lumpen skulle vi ut på manöver i höstrusket, och jag var kraftigt förkyld, men hade ingen feber. Av fel anledning åkte jag med istället för att sjukskriva mig, och förkylningen försvann snabbt. Detta är även fundamentalt i Traditionell Kinesisk Medicin, TKM. Västerländsk medicin är kemikalier i pillerkultur. TKM siktar mer på att stärka eller väcka kroppens egna mekanismer att hela.
GillaGilla
”skulle världen inom några decennier inte ha en chans att föda jordens befolkning utan vi skulle drabbas av massvält och flera miljarder skulle duka under. ”
Är det inte ett sofistikerat sätt för globalisterna att uppnå ett uttalat mål, att decimera jordens befolkningsmängd?
GillaGillad av 1 person
Precis – välj ut Koldioxid……vilken viktig byggsten var det ni valde ut sist..få se nu hmmm…Kolesterol – var det ju ja!!
Och självklart ska vi vräka i oss socker och industriprocessade oljor …som är så NYTTIGT!
Och Klor och Fluor är ju såååå nyttigt…och bra…och tänderna ska vara fulla av kvicksilver..Och Antoxidanter livsfarligt …likaså Kolloidalt Silver….
GillaGillad av 1 person
Beträffande ”skenande uppvärmning” och ingen snö för barn och barnbarn längre som vissa klimathysteriker nämnt, se hur det var i Finland igår: https://electroverse.net/severe-winter-storm-aapo-cuts-power-to-55000-homes-in-finland/
Märk väl att fasförskjutningen mellan solens högsta och lägsta faser och temperatur är ca 3 månader. Alltså varmast mitten på September och kallast i mitten på Mars .
Tidig vinterkyla är alltså en ordentlig varning för lägre vintertemperatur än vanligt. Just häromdan talade bror min, som är apelsinfarmare i New Zealand, om att det är ovanligt torrt och varmt där. Turligt nog, eller smart nog, är hans apelsinfarm organisk sedan många år tillbaka vilket gör att hans metertjocka matjord håller ordentligt med vatten för att ge rekordskörd i det varma vädret, utan konstbevattning.
Kalla vintrar och torra varma sommar är tecken på ett annalkande solfläcksminimum, som förutspåtts av matematikern Valentina Zharkova, som tidigare haft ca 99% rätt om solfläcksminimum!
https://nextgrandminimum.com/2018/11/22/professor-valentina-zharkova-breaks-her-silence-and-confirms-super-grand-solar-minimum/
Det kommer alltså bli svårt för farmare och skogsbönder nästa sommar och kanse flera tiotal följande somrar, med borttorkande grödor och nedbrunna skogar. Ett typiskt resultat av mindre vattenhållning i jordar som tunnats ut under åratal av ökande doser av NPK-gödsling. Det går att ändra på! En ”sidoeffekt” är spårmineral-rikare produkter som dessutom blir nästan giftfria då de ej längre behöver besprutas med gifter som vanligen idag. Spårmineral-rika produkter till djur och människor betyderatt mindre eller ingen antibiotika behövs eftersom alla enzymer som vi kräver för hälsa i sin tur kräver spårmineraler som ”byggstenar”. Utan riklig tillgång på dessa spårmineraler kommer viktiga enzymer fattas, med sjukdom och medicinering som följd.
Ingen känner egentligen inte till hur mycket av varje mineral vi behöver och hur mycket som kan vara dåligt. Men faktiskt ”vet” växterna vad dom behöver och om dom får en naturlig miljö likt under vår evolution bör det räcka med att vi äter dom och de djur som ätit dessa, istället för att gissa på vilka supplements som fattas!
Ett starkt, om inte det starkaste, hälsokortet för regenerativt jordbruk som är betydligt mer avancerat än dagens ekologiska!
GillaGillad av 1 person
Mycket bra krönika! Jag uppskattar särskilt ordet klimatfascism, för fascism är just vad det är. Detta är ett uttryck vi alla bör använda så att det nöts in ordentligt vad klimatlögnhalsarna egentligen står för. De vill med totalitära metoder ”rädda” mänskligheten genom att utplåna den.
GillaGillad av 1 person
Og her kommer en metode:
Sakset fra Peter Krabbes blogg/kommentarfelt. Dessverre er det slik som det sies. ” Noen står over loven”.
GillaGilla
Dr. Barry Trower, som är en wissleblower och en före detta militär expert på mikrovågsvapen säger om 5G:
”There really isn´t much difference from the new microwave weapon called Active Denial.”
Sedan talar han om alla de olika skador strålningen förorsakar på människor djur och växter:
Blod-hjärnbarriären skadas, metabolismen… allt!
Detta förtäckta övervaknings- och vapensystem måste stoppas.
GillaGilla
Rätt ut. Vilket skitsnack. Skillnaden är omkring 30 gånger så hög frekvens och 1.5 miljoner gånger i styrka. Du behöver hålla omkring 1,6 miljoner mobiltelefoner i handen på full styrka för att ens komma i närheten. De vapensystem han talar om är så stora att de måste monteras på långtradare. När det gäller övervakning kan 5G inte göra något annat än nuvarande system. När det gäller 5G tycks det ha satt fart på all världens idioter och propagandister. Sällan har jag sett så mycket goja flyta omkring som när det gäller 5G.
GillaGilla
@ Karl Wang
Är du också expert på mikrovågsvapen, Karl?
Om svaret är ja, kanske det förklarar din inställning…
Om inte så kan du ju förkovra dig lite här:
https://newsvoice.se/2018/10/5g-teknik-varning/
Katherine Horton framhåller att 5G har mycket högre kapacitet än vad som i normalfall är nödvändigt.
Varför ska styrkan kunna skruvas upp…?!!!
Jag håller naturligtvis med dig om, Karl, att kraftiga mikrovågsvapen har en högre kaliber än en enstaka 5G-antenn på en lyktstolpe.
Dessa mikrovågsvapen kom till insats i Irak- och i minst en av dessa ”testningar” riktades vapnet mot en buss med passagerare. Läkarna uppgav att de aldrig sett något liknande. Liken var fullständigt förkolnade och hela kroppsdelar hade förångats.
5G, i områden där installation genomförts går så att säga på tomgång.
– Ändå skockas döda fåglar på marken i dessa områden…
Här är en intressant reklamfilm om hur 5G kan variera sitt utbud och verka SELEKTIVT:
GillaGilla
Kalle Hellberg skriver i artikeln jag hänvisar till ovan:
”Var finns den journalist som vågar beskriva verkligheten med denna dödsteknik, i stället för att bara jamsa med i de godtrognas skara? Var finns den politiker som vågar öppna ögonen och ifrågasätta varför ingen konsekvensutredning tillåts om denna teknik?”
Ja, ni journalister, ni politiker och andra insyltade i lögnens flätverk:
– Vad är er kärast: er egen karriär eller era barn och efterkommande?
Det är dags att välja sida.
GillaGilla
Ta gärna reda på vilken utbildning och erfarenhet denna Kalle Hellberg har, det säger allt om hans skriverier. Jag har försökt debattera sakfråganmed honom, men det går bra inte.
GillaGilla
Man kan säga att journalister och forskare som är kritiska till IPCC sitter i KONCENTRATIONSLÄGER. Det finns oskrivna regler om hur man får uttrycka sig. På alla svenska och tyska redaktioner heter det: ”97% av forskarna, bla, bla, bla. Det råder konsensus!” Därmed har vi hamnat i en situation som är en kopia av det helvete som Hitler skapade.
Jag frågar mig om det finns tekniska läroanstalter i Sverige och Tyskland där man får forska i ämnen som ifrågasätter IPCC´s irrbloss. Hitler (FN) är tillbaka och koncentrationslägren sitter inne i folks huvuden. Det finns en tysk video på YouTube som heter ”Detta händer med kritiker till IPCC” https://youtu.be/a60VrCdZGvw
GillaGilla
Vi har ett enormt problem med informationskvackare och teknologikvackare (jämför kvackare i medicin) och charlataner, främst bland journalister, som sprider massa fejk och falska rykten. Just nu pågår en propagandakampanj i svenska media som vill påskina att Kina skulle införa någon slags massövervakningssystem med ansiktsigenkänning. Lögn och förbannad lögn. Tydligen försöker man avleda uppmärksamheten från den intensiva massövervakningen i Sverige. Du nämnde Hitler. När det gäller indoktrinering och propaganda är vi idag i exakt samma situation.
GillaGilla
https://www.israel21c.org/sweat-ducts-tell-all-israeli-researchers-find/
https://www.researchgate.net/publication/237066576_The_Helical_Structure_of_Sweat_Ducts_Their_Influence_on_the_Electromagnetic_Reflection_Spectrum_of_the_Skin
GillaGilla
@ Karl Wang
Ett uttryck för dig att begrunda:
”Wenn der Bauer nicht schwimmen kann, ist die Badehose schuld.”
GillaGilla
Och det är precis vad som passar väl in på teknologikvackarna som sprider fejk och fruktan. Jag har en bättre åt dig när det gäller debatten ”När debatten går förlorad blir förtal förlorarens redskap” Sokrates.
GillaGilla
Savalle:
Jag är helt med dig i det du skriver ang denna fråga om mikrovågor, 5G, att man kan använda detta som övervakning, hälsorisker för människan osv.
Att avfärda detta som ”skitsnack” är väldigt naivt.
Även här finns det krafter som tjänar Big Money på all denna teknik (Big Tech), därför göms riskerna, precis som med Big Pharma, Big Food…
Mvh Eva
https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2019/12/22/emf-mitigation.aspx?cid_source=dnl&cid_medium=email&cid_content=art1ReadMore&cid=20191222Z2&et_cid=DM417947&et_rid=774487064
GillaGilla
Bara för din information, Eva. Människan har utsatts för dessa ”man-made” radiovågor sedan 1925, utan att några effekter kan observeras, och varenda gång en ny teknologi sett dagens ljus dyker det upp horder av tekno-kvackare utan relevant utbildning eller kunskaper som spår människans undergång. ”Mikrovågor” har använts sedan 1886, då den tyska fysikern Heinrich Hertz experimenterade med dom. Sedan 40-talet har dom varit i flitigt bruk. Om du inte vill exponeras för radiovågorna, kasta din mobil, för de flesta av banden som används av 5G är även i bruk just nu. Hur vill du själv ha det, om du blir sjuk och hamnar på sjukhuset, kommer du att lyssna på en läkare med 20 år utbildning och erfarenhet, eller gillar du bättre råden från en kvackare med folkskola och en första hjälpen kurs. Det är nivån av tekno-kvackarna. Det går heller inte att övervaka mer med 5G än med nuvarande system, som redan används för världens mest intensiva massövervakning i Sverige. https://falsknyhet.wordpress.com/2019/04/05/stralningssekten/ https://falsknyhet.wordpress.com/2019/05/31/de-medeltida-haxprocesserna-har-ateruppstatt-5g/ Men för all del, varför inte följa med i häxprocesserna, stänga av all denna ”farliga” teknologi i Sverige, jag är säker på att WooDoo, trummor och röksignaler bättre passar svenskarnas nyfunna och utvecklande mentalitet och teknologi-nivå, för att inte tala om den alltmer degenererande och framträdande intelligensnivån. Klimat eller 5G, samma visa.
GillaGilla
Karl Wang!
Du säger det själv: ”teknologikvackarna”!
Fler härliga oöversättbara uttryck på tyska, (men du förstår ju):
Ein Griff ins Klo?
Passt wie Faust aufs Auge!
GillaGilla
Du vet mycket väl vad jag menar. Men som sagt, varför inte acceptera och stödja den nuvarande utvecklingen, införa WooDoo som obligatorisk statsreligion i Sverige, skrota kommunikationssystemen och inför obligatorisk utbildning i röksignaler och djungeltrummor. Det är i alla fall riktningen i dagens Sverige. Helt underbara uttryck, intelligens överflödig, i alla fall i Sverige. Jag såg det komma redan 1975.
GillaGilla
Jag är också helt med dig, Eva H. när det gäller detta – med ett undantag:
Du skriver: ”Att avfärda detta som ”skitsnack” är väldigt naivt.”
Jag anser: Att avfärda detta som ”skitsnack” är väldigt avslöjande!
Jag har följt kameleonten under lång tid på olika internet-plattformar och jag har dragit mina slutsatser…
GillaGilla
Karl Wang!
Du skriver: ”Ta gärna reda på vilken utbildning och erfarenhet denna Kalle Hellberg har, det säger allt om hans skriverier. Jag har försökt debattera sakfråganmed honom, men det går bra inte.”
Verkligen…???
Vänd dig till SWEBBTV om du seriöst vill diskutera denna fråga med Kalle Hellberg!
Så ställ sedan in navigationsteknologin i din Yatch på Sydkinesiska Havet mot närmaste hamn och kom hit!
Eller ännu enklare: Ställ upp på en Internet-Konferens-Debatt!
Forskaren Olle Johansson, Mona Nilsson på Strålskyddsstiftelsen, läkaren Lennart Hardell – och andra som du förolämpat så grovt – välkomnar dig säkert att debattera!
Och DU har mage att citera Sokrates!
https://newsvoice.se/2019/11/risker-5g/
(Risker med 5G och trådlös teknik – Lennart Hardell, forskare)
GillaGilla
Alla dessa saknar helt kompetens i ämnet, den så kallade ”Strålskyddsstiftelsen” kan nog bäst jämföras med rörelser som Jim Jones – The People’s Temple, Charles Manson – The Family, David Koresh – Branch Davidians, Shoko Asahara – Aum Shinrikyo, Heaven’s Gate Cult och Hale Bopp, Erich von Däniken. Glöm inte historien, till exempel hur en misslyckad korpral i Tyskland en gång på samma sätt idoliserades till en gudomlig ledare. Kul med dessa predikande enmans bloggare i alla fall. Strålskyddsstiftelsen finns här. https://falsknyhet.wordpress.com/2019/05/31/de-medeltida-haxprocesserna-har-ateruppstatt-5g/ https://falsknyhet.wordpress.com/2019/04/05/stralningssekten/
GillaGilla
Tack, Karl Wang, jag tror att du har presenterat dig själv – och det du står för – för alla som läser detta nu.
GillaGilla
Bern har rätt.
Förr fanns dårhus. Och mentalsjukhus, Troligen av en anledning dit man slussade sådana stollar som idag är lösa och tillåts vara med i samhällsviktiga funktioner. Det torde vara huvudanledningen till den dårskap vi ser idag.
GillaGillad av 3 personer
Jag tror det finns ett samband…Mentalsjukhusen i Sverige stängdes 1980 och bara ett år senare startades miljöpartiet! Det kan inte vara en slump he he..
GillaGillad av 4 personer
Helt rätt. Bern har rätt. Det är bara vuxna bebisar som bor i ett vuxendagis, som är helt oförmögna att på egen hand anstränga sig för att läsa på, som kommer att avgöra vårt öde. Är rädd för att den anonyma försoffade massan ”majoriteten*” för för lat, för bekväm, för korkade, för rädd osv och som därför gör på allt vad klimatfascisterna säger. Titta bara på vart vårt land är idag! Vem fel är det! Vårt.
Den stora totalt intresserade och obildade massan kommer av avgöra och vi ska underkasta oss klimatfascisterna . Upplys, Upplys och Upplys så många du kan.
GillaGillad av 2 personer
Erik; håller med dig angående behovet av upplysning. Men motståndet mot att ens vilja ägna en stund åt att t.ex. se på Lars Berns eller andra upplysares material verkar enormt; man halvsover hellre framför Idol, melodifestivalen eller annat än försöker ta reda på fakta. Svaret man får om man försöker ”väcka” någon är ofta:-Jaja, dom säger så olika, man vet inte vem man ska tro på. Möjligen kan SD´ s uppgång tyda på att ett visst uppvaknande håller på att ske.
GillaGillad av 1 person
@ Erik
När godiset är slut börjar bebisarna att skrika. Var så säker.
Det dröjer inte länge tills dess.
GillaGillad av 3 personer
Förr fanns dårhus, ibland undrar man om inte hela Sverige har blivit just ett dårhus. Läs Ulf Nilsons bok ”Sverige – sluten anstalt” gluefox.com/min/slutenanstalt.pdf
GillaGilla
Putin har alltid uttryckt sig försiktigt om klimatet. Han vet att någonting händer i Arktis, men vet inte vad. Han satsar på nya hamnar för att stimulera handeln och det tyder jag som att han väntar att den här perioden inte är kort. Vi befinner oss i en kallperiod som bara är tillfälligt varmare, som jag förstår det. Han har suveräna forskare och hans intresse för Sverige är väl känt. Jag undrar mycket över havsströmmarna. Vad är det vi inte får veta?
Putin undertecknade det icke bindande Parisavtalet. Greta är inbjuden att tala i den ryska duman. Han är balansens mästare.
Putin skeptisk mot klimatförändringar: ”Ingen vet orsaken”
https://www.friatider.se/putin-skeptisk-mot-klimatf-r-ndringar-ingen-vet-orsaken
GillaGillad av 1 person
Putin kan ”расчет времени” timeing.
GillaGilla
God Jul o Gott Nytt år, alla. O TAKK TILL LARS BERN, för alla bra inlägg.
GillaGilla
Isabella Lövin sa i P4 Extra att….. (citat) ”Sverige är ett av de länder i världen med högst utsläpp av koldioxid per capita” (slut citat). Jag kontrollerade hennes uttalande mot all tillgänglig statistik i ämnet (utsläpp per land och capita av koldioxid) och fann…. ATT HON SITTER I RADION OCH BLÅLJUGER..! Och kommer förmodligen undan med det. Det visade sig nämligen, att inom EU är vi på 24:e plats vad gäller utsläpp… och i världen på 91:a (!!!) plats..!???? Vad gör de s.k. granskande journalisterna med politikers uttalanden…??? Inte ett dugg ! De är fullständigt odugliga och dessutom hjärntvättade !
GillaGillad av 5 personer
Hon är en patologisk lögnare som aldrig granskas av MSM. Jag har ju tidigare bl.a. uppmärksammat att hon i SVT flera ggr påstått att världens öknar växer pga klimatförändringar trots att det är tvärt om. Ingen journalist på SVT granskade och korrigerade henne.
GillaGillad av 5 personer
Propaganda. Lär er hur den fungerar, eller drabbas av följderna.
GillaGillad av 1 person
När man höjer temperaturen i växthusen och höjer koldioxidhalten gör man det som sagt för att det ska växa bättre och att det ökade utbytet mer än väl betalar för kostnaderna för uppvärmning och tillförd koldioxid är då självklart – annars skulle odlarna knappast göra detta. För odlarna på öppna fält är dock höjningen av koldioxiden gratis och även den marginella höjningen av luftens temperatur. Odlare gråter knappast över dessa fakta.
Som alltid måste sann vetenskap bygga på verkligheten och stämma överens med denna.
GillaGillad av 3 personer
Hej Lars,
Vad det gäller havsnivåhöjningen har jag inte läst något om hur landhöjningen på den norra delen av jordklotet påverkar havsnivåhöjningen globalt. En landhöjning på ett ställe på jorden borde väl tränga undan vatten så att havsnivån stiger på ett annat ställe. Känner du till om det finns några beräkningar om hur mycket detta påverkar den generella höjningen?
Hälsningar
Erik
GillaGillad av 1 person
Nej jag känner inte till detta. Att kontinenterna rör sig är givetvis en stor osäkerhetsfaktor när man över tid skall fastställa ev havsnivåhöjningar. Det är sannolikt en av orsakerna bakom att det görs så olika bedömningar av olika forskare.
GillaGilla
Utan solljus hade inte fotosyntesen existerat på jorden. Det var i de blågröna algerna fotosyntes startade och det är fortfarande de blågröna algerna som är de viktigaste syreproducenterna .
Det behövs inga betesdjur för att skapa näringsrika jordar. Sverige har två naturliga jordarter de näringsfattiga podsoljordarna och de näringsrika brunjordarna. Det är de nermalda bergarterna som bestämmer näringshalten i jorden som, i sin tur bestämmer växtligheten, vilket också styrs av mängden nederbörd och värme.
De som ”brukar jorden bäst” är maskarna som bryter ner växterna till humusämnen, samt blandar mineraljorden med humusämnen, då får man en näringsrik brunjord . Denna process minskar om det blir för kallt året om.
Den biologiska mångfalden ökar om klimatet är fuktigt och milt året om. Det har varit betydligt varmare här förr. Temperaturen ökade fram till för cirka 6 000–7 000 år sedan då sommartemperaturen var ett par grader högre än dagens och klimatet i Sydsverige liknade det som nu råder i norra Frankrike. Södra halvan av landet täcktes då i stor utsträckning av ädellövskog. Men ädellöv växte ända upp i Norrland. Det gick dessutom pelikaner i södra Sverige för 3000 år sedan.
Det man reagerar på är, att klimatföreträdarna satt temperaturkurvans startpunkt, strax efter en lång kall period som varade i 300 år, den så kallade lilla istiden. Men vi påverkar absolut klimatet med våra aktiviteter, städerna avger värme till atmosfären. Markanvändningen påverkar albedoeffekten, mobilstrålningens energi absorberas i den största växthusgasen, vattenångan och övergår då i värmeenergi. Jag är övertygad om, att särskilt under vinterhalvåret ökar medeltemperaturen p g a den enorma energi som sprids i biosfären från miljarder antenner. Den energin kan omöjligen vara försumbar.
Bakgrundsstrålningen för mikrovågor ligger runt 0,5 pikoW/ kvadratmeter i effekttäthet. Mobilstrålningen har ökat energin med 100 miljoner mer värmeenergi i lufthavet. Det syns också att temperaturen stiger dramatiskt från 1990-talet efter att GSM byggs ut. Denna energi som uppvärmningsfaktor måste man inberäkna i diskussionen kring uppvärmningseffekten. Vi vet heller inte, om klimatet blivit kallare om inte människans aktivitet orsakat en uppvärmningseffekt. men det är oerhört komplext. Luftföroreningar från industriutsläppen kyler ner luften. Men vad orsaken än är, ökad medeltemperatur främst i norra delen av norra hemisfären. Även då det var varmt här i Sverige för 3000 år sedan var medelhavsklimatet detsamma som idag. Som sagt det är komplext och jag har svårt att tro koldioxiden är huvudproblemet, troligen det minsta. Men en teknikomställning gynnar ju tillväxten.
GillaGillad av 2 personer
Energin för mobilantenner är liten jämfört med den totala energianvändningen som enligt amerikanska EIA (Energy Information Administration), år 2013 globalt uppgick till ca. 5,7*10^20 Joule. Detta motsvarar mindre än en tusendel av den globalt absorberade solenergin under ett år.
Med vänlig hälsning
Anders Rasmusson
GillaGilla
Ok Solvieg, du säger att inga betesdjur behövs för att skapa näringsrika jordar, men Allan Savory har däremot under decennier studerat hur man återbördar förödda marker i värmebälten med hjälp av boskap.
Kolla detta Youtube-klipp (22 min) och du kommer att bli hänförd.
GillaGillad av 1 person
GillaGillad av 1 person
Landhöjningen är numer marginell. Sverige gungar upp och ner. Medan Norrland fortfarande stiger sjunker nu södra Sverige. Med tanke på att inlandsisen var 3 – 4 km tjock och tryckte ner jordskorpan dryga 1000 meter, samt allt vatten som var bundet i isen så var Atlanten 80 meter under dagens havsnivå nere vid Portugal under istiden.
GillaGillad av 1 person
Jag rekommenderar alla att grotta ner sig i samspelet mellan växter och mykorrhizan.
Det vanligaste är att det är svamparna som tar upp vatten och näring till växterna.
I retur får svampen kolhydrater av växterna.
Lägger man ut konstgödsel eller plöjer så minskar eller försvinner mykorrhizan ur marken.
Men som sagt var läs gärna på.
Jag garanterar att många pusselbitar på hur naturen fungerar faller på plats då.
GillaGillad av 2 personer
Här är en bra introduktion på vad jag menar.
https://gronarader.se/natur/mykorrhizasvampar-viktiga-tradgarden/
GillaGillad av 1 person
Här kommer mer:
”Mykorrhizasvampen håller kolet bundet i marken
Mykorrhizasvamparna är av stor betydelse för kolbalansen på vår planet. De håller stora mängder kol bundet i marken, och kolbalansen har sin tur avgörande betydelse för växthuseffekten. Hur mycket koldioxid som släpps ut från marken påverkas i hög grad av mykorrhizan som finns i det översta jordlagret, något som skiljer sig mycket mellan olika delar av jordklotet.”
Personligen ser jag att en ökad mängd CO2 i atmosfären mer som en indikator på hur våra jordar mår.
Ökad mängd CO2 i atmosfären kan nämligen vara en bra indikator på att våra jordlager inte mår så bra.
GillaGillad av 2 personer
Den iakttagelsen kan stämma mycket bra, det megastorskaliga industrijordbruket utarmar jordarna och leder till att massor av kol läcker ut till atmosfären. Detta kan mycket väl utgöra större delen av den antropogena påverkan på koldioxidhalten.
GillaGillad av 2 personer
Vid vilka nivåer av CO2 blir det skadligt för växter då? Antar att det finns kurvor på detta men även att olika typer av växter trivs bättre vid vissa nivåer än andra.
GillaGilla
Vid 0,02% börjar växtligheten avstanna. Jag känner inte till ngn övre gräns.
GillaGilla
2% är 200 PPM. Vi vet med säkerhet att 2,000 PPM gynnar växtlivet och det var sådana koncentrationen som möjliggjorde att högre liv utvecklades på jorden, som människan. Ganska goda marginaler.
GillaGilla
Nej 200 ppm är 0,02%.
GillaGilla
Helt rätt. Mitt skrivfel.
GillaGilla
Hej Lars Bern.
Jag vill börja att tacka för all din kunskap och information som Du i olika medier delgivit mig.
Stödjer och håller med om allt som sanningen ger i detta.
Har dock en undran och fråga till dig.
Befolkningsökningen som ökar dramatiskt i världen, kommer inte detta att påverka klimatet kraftigt. Varför upplever jag det som tabu att prata om detta.
Är inte befolkningsökningen ett större problem än klimatet ??
Hoppas jag har fel, men snart är vi tio miljarder människor.
Önskar Dig en riktig GOD JUL. och tack för allt du tillfört debatten.
GillaGillad av 1 person
Rosling visade tydligt att om man lyfter alla människor upp ur fattigdomen så avstannar befolkningstillväxten och nästan alla par nöjer sig med två barn. Det är därför som Kina och Indien satsar kraftigt på att ta fram billig el för alla fattiga, som är det effektivaste sättet att minska fattigdomen. De gör detta trots att det ökar utsläppen av växthusgaser. Sannolikt en klok prioritering.
GillaGilla
Stort Tack till Savalle som låter Katherine Horton komma till tals. Nu har jag lyssnat på hela inlägget. För mig var det inte första gången jag hörde liknande varningar. Jag var ju precis samtidigt som Pia Hellertz de första skribenterna att publicera den svenska motsvarigheten till detta i pappersmedia 2017 (AlmaNova resp DSM)
Men är det första gången man hör detta är det helt sunt att reagera som signaturen Erik gör, dvs att betrakta sanningsvittnet som psykotisk e.d. , dvs slå ifrån sig då verkligheten är för grym. Katherine Hortons inlägg är emellertid oerhört logiskt,så ettdera är hon den hon utger sig för att vara, vilket jag tror. Eller så är hon själv utsänd infiltratör under mindcontrol. I båda fallen bevisar detta att det pågår otroliga planer bakom kulisserna.
Klimatfrågan kan komma att mycket snart följas av en annan snarlik agenda, dvs att planeten är överbefolkad och borde avfolkas.
Lyssna gärna på Horton eller varför inte besöka http://www.whitetv.se där man kan finna intervjuer med Hortons svenska motsvarigheter.
Ingemar Ljungqvist
GillaGilla
Kol är väldigt nyttigt för växter i olika former. Koldioxiden är ju vad de lever av och gör om till de kolföreningar växter består av. Kol i elementär form gör också jordar bördiga. Detta är välkänt främst genom den svarta jorden i Amazonas.
Man talar idag också mycket om biokol som är träkol och i Stockholm satsar man mycket på detta genom återvinning och pyrolys av organiskt material, förbränning med liten syretillförsel.
I vår trädgård har vi nu börjat med att sprida ut sådan träkol. Det ska bli intressant att se om det blir något resultat.
GillaGilla
Gunnar Clarfjord: ”Erik; håller med dig angående behovet av upplysning/…/man halvsover hellre framför Idol, melodifestivalen eller annat än försöker ta reda på fakta. Svaret man får om man försöker ”väcka” någon är ofta:-Jaja, dom säger så olika, man vet inte vem man ska tro på”.
Detta ämne torde kräva en egen artikel där man problematiserar och går så djupt det bara går, med detta fenomen. Alla någorlunda insatta vet i dag att Sverige är ett experimentland (alla nya innovationer brukar man pröva på Sverige; fungerar det här så fungerar det i andra OECD-länder vad gäller allt från nya smaker på chips till senaste teknik…) och vi svenskar försökskaniner. Det räcker inte med att enbart häva ett 70-tal år av socialdemokratisk maktinnehav. När jag växte upp var många länder i nuvarande EU diktaturer: Spaningen, Portugal, Grekland, lägg till länderna bakom järnridån. Här kan man tala om maktinnehav och propaganda. Dessa lände är inte till närmelsevis så ointresserade, halvsovande, lata och skrämda som svenskar.
GillaGillad av 1 person
Dom diktaturerna är borta nu. Nu är det Sverige som har blivit diktatur, inklusive världens mest effektiva personövervakning och propaganda. https://mychinaway.wordpress.com/2019/12/19/propaganda/ En gång var det tyskarna, sovjetmedborgare, och östtyskar som skrämdes till tystnad, nu är det svenskar.
GillaGillad av 1 person
Ja visst, men VARFÖR?
GillaGilla
VARFÖR, av anledningen att veranda diktatur måste skydda sig mot det potentiella inre hotet, att folket gör uppror och avsätter den härskande eliten. Därför massövervakar man, massinsamlar personlig information, NSA, CIA, datalagringsdirektivet, vilken analyseras och ligger till grund för propaganda levererat genom media, för att hålla befolkningen under kontroll. Därför riktar indoktrineringen uppmärksamheten mot ett falskt förment yttre hot, som Ryssland eller Kina. Tror du verkligen på allvar att Ryssland, än mindre Kina, planerar eller skulle ens vilja invadera och ockupera EU och Sverige.
GillaGilla
Men varför blev det Sverige: ”Nu är det Sverige som har blivit diktatur, inklusive världens mest effektiva personövervakning och propaganda”.
Därför att vi, befolkning tillåter det. Så länge vi tillåter Sverige att bli e ny diktatur, kommer det att bli just en diktatur. Hur svårt kan det vara att blunda för detta?
GillaGilla
GillaGilla
Förklarande tillägg till den som är oinformerad:
Den som jag inte vet vem sean banan är (Hitlers favorit tydligen) ger jag följande länktips: https://youtu.be/Rv7pDaRxum0
🙂
GillaGilla
Det gäller att hålla koll på p’ocenten som Olle sa.
https://www.oppetarkiv.se/video/10438603/nojesmassakern
GillaGilla
Så intressant och bra beskrivet. Tänk om man hade fått ut denna artikel eller en liknande (RMH) till hushållen. Tänk om vi alla tog 500 kopior och la ut dem i grannskapets brevlådor, och om det vore ok, med hänvisning till denna blogg.
God jul Lars och alla andra
GillaGilla
Tack alla skribenter för informativ läsning och litterär njutning genom era texter . Denna sida kan man ta fram och läsa efter att tomten varit förbi och man fått sin (H) julklapp . Som fd jordbrukare här i Värmland så brukar jag ofta tänka på skillnaderna på olika fält i landskapet vid plöjning . Tänker då på antalet fåglar , mest måsfåglar som följer efter traktorn . Ett dukat bord i backen , enorma mängder mask . På de monokulturer som industrijordbruket producerar är maskinnehållet försumbart på sina håll . Som ekobonde hade man koll på detta och kollar även nu när man ” vinglar ” omkring i landskapet . Är väl bara en tidsfråga innan det förhatliga EU pådyvlar oss att odla energimajs på varje hektar . Skillnad syns i Tyskland där majsen fått ett otroligt genomslag . Åkte mycket där under -70 – 80 talen . Vad som styr , banker , Bilderbergkonstelationer , oligarker . Dystert dystert . En trevliga helger önskar Sjöström
GillaGillad av 1 person
Ja det är en sorglig utveckling.
GillaGilla
Trevliga helger själv Peppe !
GillaGilla
En samlad politik för klimatet – klimatpolitisk handlingsplan regeringens proposition 2019/20:65 överlämnades till riksdagen den 17 december 2019. Propositionen är på ca 150 sidor och beskriver en samhällsomställning vars konsekvenser är näst intill oöverskådliga. Sverige skall bli världens första fossilfria välfärdsland är rubriken i kapitel 3. Det finns många skäl till att ifrågasätta denna målsättning. Risken är väl uppenbar om denna miljöfanatism får fortsätta att Sverige blir världens första fossilfria u-land. Information om propositionen måste nu spridas till så många som möjligt. Swebbtv och andra alternativa media har många tittare och läsare. Även riksdagspolitikerna måste bearbetas. Vi får inte tappa tron på att vår riksdag har så pass många förnuftiga ledamöter att de beslut som fattas baseras på fakta. Inte på rena lögner och mer eller mindre manipulerade datamodeller. Vi har snart vintersolstånd och går sedan mot ljusare tider. Låt oss hoppas att ljuset når fram till de människor för vilka klimatförändringarna blivit någon sorts religion överordnat allt annat i livet. Jorden kommer inte att gå under om 10 år kommer de att inse så småningom. Till Lars Bern ett stort TACK för denna blogg och alla dina framträdanden i Swebbtv. Även din bok Den Metabola Pandemin är utomordentligt bra. Önskar dig
God Jul och Gott Nytt År
GillaGillad av 2 personer
Är det någon köttvara som jag numera äter lite av så är det Bacon, det beror inte på själva råvaran utan på behandlingen i tillverkningen, med olika kemikalier mm.
GillaGilla
Det finns alternativ. Tulips nya ekologiska bacon är fri från ALLA kemikalier till och med nitrit (e 250) och dessutom äkta rökt, inte doppad i rökarom som andra bacon.
Vill därför sparka lite extra:
”Våra ekologiska grisar från Danmark går ute större delen av året, och bökar fritt i gräsbevuxen hage. Grisarna har tillgång till innevistelse när de önskar. Under den kallaste vintern är de inne mer, men har då tillgång till rastgård med halm och strö. Även smågrisarna föds upp utomhus, med såväl rastgård som hage. Våra ekologiska grisar äter ekologiskt foder, har knorren kvar och ges ingen antibiotika. Baconet från våra ekologiska utegrisar framställs helt utan tillsatser och innehåller inga e-nummer. I vanligt bacon finns tillsatt nitrit. Nitrit ger bl.a. köttet en rödare färg. Det gör att baconet i det här paketet kan vara lite brunare i färgen än annat bacon”.
https://www.tulip.se/produkter/bacon/ekologiskt-nitritfritt-bacon/
GillaGillad av 1 person
Ett sätt att steka bacon är att ha i vatten i stekpannan, ca en dl. När allt vattenånga bort, är baconen klar. På så vis förvissar du dig om att temperaturen aldrig stiger över 100 grader Celsius. Sedan huruvida det uppstår akrylamid eller inte låter jag var osagt, då det tydligen bara uppstår vi hårdstekning av kolhydrater så som: potatisprodukter – pommes frites) och röstning, men även vid rökning .Någon som vet?
GillaGilla
Sjöfartsverket vill ha 5 nya isbrytare fram till 2030 kostnad ca 5 miljarder har dom inte lyssnat på Greta.Livslängden på en isbrytare är väl rimligen 30 -40 år om dom får arbeta, men då är isarna ett minne blott
God jul från Kenta
GillaGilla
Lika bra att beställa 10 nya isbrytare! Förra gången det var riktigt kallt höll kylan i sig under 70 år. Det var på den tiden Karl X Gustaf tågade med sin armé över isen på Stora Bält. Solcykel 25 lär dra igång efter nyår, det blir kallare!
Sommaren 2018 var tidningarna på Teneriffa fyllda av alg-hotet. Två fartyg specialtillverkades för att angripa algerna denna sommar. Fartygen ligger fortfarande vid kaj och myndigheterna har inte insett att temperaturen fallit varje år sedan 2015.
Myndigheterna har istället utfärda klimatnödläge på grund av en skogsbrand på Gran Canaria i augusti år. Att branden fick god spridningen berodde inte på höga temperaturer utan på att det var torrt i markerna, det hade inte regnat på länge. Det har i sin tur med den kosmiska strålningen, solfläckar och molnbildning att göra.
Vi måste utgå ifrån att politiker är okunniga och inte är intresserad av att lära sig.
GillaGillad av 1 person
En lösning på många av de problem som skapats i Sverige under det senaste kvartsseklet är att alla migranter som inte kan försörja sig själva i det svenska industrisamhället sätts i arbete med att utveckla betet i den svenska naturen. Det behövs många som kan vakta får, getter och nötkreatur om potentialen av betesmarker, även de som inte är fullvärdiga för åkerbruk, skall tillvaratas i framtiden. På detta område har många migranter ett erfarenhetsmässigt försprång. På sikt kommer även denna sektor att rationaliseras med migranternas hjälp, vilket medför höjda reallöner för dem som arbetar där.
GillaGillad av 2 personer
Absolut, många av dem är dessutom vana åsneskötare och därför kan inte omställningen till nöt, får, gris eller höna anses oövervinnerlig svår.
GillaGilla
”Kjell Lindmark
20 december, 2019 kl. 10:18
#Erik Ok, byt ut ordet mata mot valfritt ord: pådyvlas, indoktrineras eller påtvingas”.
Mycket intressant. Byt ut alla ord – spelar ingen roll. Det GÅR BARA att bli matad, pådyvlas, indoktrineras eller påtvingas en knippe åsikter med människors egna goda vilja. Aldrig att du kan tvinga någon att tycka, anse eller ta ställning till något om denna inte själv vill – vill man inte ledas kan man inte heller ledas.Det går inte. Det handlar integritet. Dagligen sköljer åsikter över oss. Ta dem på allvar. Gör din egna efterforskningar. Följ ingen annans åsikt än din egen. Bli aldrig någon annan människans clown.
GillaGilla
”Det GÅR BARA att bli matad, pådyvlas, indoktrineras eller påtvingas en knippe åsikter med människors egna goda vilja.”
Nej, du har fel. Det gäller inte om man är ett barn eller tänker som ett barn.
GillaGilla
Precis, nu sackar vi.
Barn ja… Men nu talar vi om det Svenska ”VUXNA” folket, inte om BARN!
GillaGilla
#Erik
I mitt inlägg tidigare som du refererar tar jag upp påverkan på just barn. Förskolebarn, grundskolebarn och ungdomar tills de blivit vuxna. Barn saknar erfarenhet och de lär sig av vad vuxna säger och gör, föräldrar lärare och andra i deras omgivning.
Jag talar om barnens situation och att det inte är lätt att vara barn eller ungdom idag när propagandan är så överväldigad att jorden kommer att gå under vilket skapat mer psykisk ohälsa bland just barn och ungdomar.
Du förvränger det jag sagt och börjar yra om vuxenbebisar och nu pratar du om vuxna. Det resonemang ovan i ditt svar till mig 19 december, 2019 kl. 07:24 tyder på att du inte förstått vad jag menade eller att du medvetet missförstått det jag sagt för att spy galla på alla som inte ser det du ser.
GillaGillad av 1 person
En lysande beskrivning/ sammanfattning av människans grundläggande villkor och vår nuvarande situation. Dessa Lars ord bör spridas till så många som möjligt. Själv kunde jag inte ens i min vildaste fantasi förutsäga det fullständiga vanvett som fått så många människor i sitt grepp, ja, förvandlat dem till blinda galningar marscherande i en mass-psykotisk mobbvåg, mejande ner envar individ som står upp för sunt förnuft och naturlig förankring. Jag blir i djupet skrämd när människor som jag trodde representerade nämnda sunda förankring i livets självklarheter nu blivit fullständigt förvridna av verklighetsfrånvända, okunniga och makthungriga politiker, som alltmer desperat, bl a genom att använda redan utnyttjade barn(Greta), som projiceras till frälsare, driver igenom det ena stolleprovet efter det andra. Dessa politiker talar vitt och brett och ofta om sitt ansvar, men när det gäller att stå för det ansvar man har för att ha ödelagt sitt eget land är det tyst. Man tar ansvarsbefrielse för givet och fortsätter att föra sin befolkning mot undergången.
GillaGilla
”Ka. Pålman
20 december, 2019 kl. 07:26
Heregu’ Erik, Hur fungerar du egentligen? Svaga för att vi har olika kunskap eller olika erfarenhet… vad detta snack om svag säger mer om ditt eget sätt att se människor och det gör mig illamående, riktigt illamående och rent av kräkfärdig. Utveckla dig snälla då det handlar om tidens utveckling där vi alla inte följer denna utveckling och kunskap i samma takt”.
Din reaktion säger allt. Osäkra och rädda människor får panik om inte alla i gruppen tycker lika. Det är denna djupt liggande skräcken och personlig osäkerheten, och svagheten hos individen, som gör att alla på SVT tycker likadant. Att den ständigt vaktar på varandra, hela tiden. Det är osäkerheten och framför allt rädslan för konfrontation, som är själva grogrunden för åsiktskorridoren. Det är rädslan – att inte passa in. Rädslan att avvika. Rädslan att gå emot gruppen som gör svenska folket och Sverige till en perfekt plats att först driva fram och genomföra NWO.
Ett rekommendera att leva sim särbos, för att man inte är överens – det är svaghetens rädsla det.
”Bosse M
18 december, 2019 kl. 11:31
Angående en sambo som vägrar ta in motsatta ideer om klimatalarmismen så rekommenderar jag högläsning ur Berns nyutgivna bok efter era gemensamma baconmåltider!
Det är hög trovärdighet i denna bok som kommer att smitta av sig !!!
Om du mot förmodan efter några veckors högläsning inte lyckas öppna hennes ögon så är det absolut särbo som gäller”
GillaGilla
#Erik
Rädslan att inte passa in i den sociala miljö man befinner sig i är djupt nedärvt från den tid vi levde i mindre grupper och var helt beroende av denna grupp. Det handlar om överlevnad, blev man utstött ur sin ”flock” var det lika med döden.
Idag riskerar den som inte följer den rådande synen också att bli utstött, bli av med sitt arbete och försörjning och sin sociala gemenskap. Rädslan för detta är många ggr starkare än att stå för vad man egentligen tycker.
Vi har sett ett flertal fall med individer i forskarvärlden och i det vanliga civila livet som fått sparken för sina åsikters skull. Vetskapen om detta gör människor allt mer försiktiga i sitt agerande.
Att vara sambo med en person som inte delar ens åsikter i en specifik fråga torde knappast vara något problem i en i övrigt kärleksfull och sund relation. Man måste inte alltid tycka lika för att älska sin maka, make eller partner.
GillaGilla
Säger du ja. Mycket kan anses nedärvt annat betingat eller inlärt osv, som om vi vore viljelösa zombies. I så fall skulle alla folk vara uppföra sig lika mesigt som politiskt korrekta svenskar gör. Sverige är ett experimentland, av en orsak – dess mesiga befolkning som inte är bered att kämpa för någonting, möjligen beklaga sig på en blogg. Heller somnar man om – och sedan komma dragande med skylla sin egen feghet på nedärv anpassning.
Vi kan häva att det är frimurarnas fel, sossarnas fel, kommunisterna, medias fel, skolans fel politikerna fel osv; men felet ligger hos oss, som inte försvarar vad som vårt.
GillaGilla
”Rädslan att inte passa in i den sociala miljö man befinner sig” kalla också feghet, att sakna ryggrad, att vika ner sig bara för att alla andra gör det! Fattar det inte!
GillaGilla
#Erik
Ja, det har du rätt i, du fattar inget.
GillaGilla
https://biblioteket.stockholm.se/titel/1007879
GillaGilla
Detta är en metod som var mycket framgångsrik i Tykland:
GillaGilla