Här tar Peter Hultqvist emot ett tecken på uppskattning från en amerikansk officer ombord på hangarfartyget USS Theodore Roosevelt.
Med risk att verka tjatig vill jag börja med att upprepa; för att vi riktigt skall kunna förstå dagens internationella politiska utveckling, måste vi inse att det som driver den är; att den västliga angloamerikanska makthegemoni som gällt i tvåhundra år nu är mer hotad än någonsin. Under 1800-talet var Storbritanniens kungahus och förmögna elit den ledande kraften för att efter första världskriget tappa sin ledartröja till amerikanerna. Det brittiska kungahuset spelar dock fortfarande en roll som förgyllning av den idag dominerande angloamerikanska oligarkin.
Nazismen var aldrig något reellt hot eftersom där fanns många gemensamma intressen. Världskommunismen med sin dröm om en kommunistisk världsordning, var däremot ett hot, men den fungerade samtidigt som en ursäkt för uppbyggnaden av världshistoriens största militärmakt (USA med allierade svarar idag för ca. tre fjärdedelar av världens militärutgifter) och kommunismen hotade aldrig fundamentet för dominansen inom världsekonomin.
Världens två folkrikaste länder Kina och Indien har börjat en resa med en fantastisk ekonomisk tillväxt som av demografiska skäl kommer att ge dem en dominerande position i världsekonomin inom något eller några decennier. Dessa länder är tillsammans nära lierade med Ryssland, som till arealen är världens största land och det land som sitter på världens största råvarutillgångar. Man har även ingått ett nära samarbete med Afrikas och Sydamerikas största länder – Sydafrika och Brasilien – i det s.k. BRICS-samarbetet. Om väst skall kunna behålla och försvara sin hegemoni måste man på något sätt bryta denna allians och destabilisera dessa länder. Det är där kampanjen för en ny global världsordning och försvagandet av nationalstaterna får sin förklaring.
Det pågående propagandakriget mot främst Ryssland men även mot de övriga BRICS-staterna skall ses i ljuset av denna kamp om världshegemonin. Vi möter utslag av det här kriget dagligen i våra etablerade medier. Sveriges politiska och mediala etablissemang har ensidigt tagit parti för den angloamerikanska oligarkin. Man vill mot folkviljan föra in Sverige i NATO/USA-alliansen och har drivit igenom ett avtal som ger USA-militär tillträde till svenskt territorium utan något som helst demokratiskt mandat. Den svenska journalistkåren från vänster till höger har även ensidigt tagit parti i propagandakriget och matar dagligen ut det de blir serverade av oligarkins megafoner.
Det aktuella exemplet i propagandakriget är den läcka av de s.k. Panama papers som kom häromdagen. Materialet presenteras av en organisation som kallar sig International Consortium of Investigative Journalists och som är finansierad av USAID som är en gren av CIA och oligarkernas Ford Foundation, Carnegie Endowment, Rockefeller Family Fund, W K Kellogg Foundation och Open Society Foundation (Soros) m.fl.. Man gör ett tafatt försök att klistra anklagelser om korruption på såväl Rysslands president Putin som Kinas Xi Jinping. Ingen av dessa två figurerar dock i det läckta materialet. Det senare måste varit en besvikelse, men trots detta försöker man koka soppa på en spik, genom att hänga ut dessa ledare med hjälp av guilt by association, eftersom man hittat personer i materialet med någon relation till ledarna.
Utan att vara närmare insatt kan jag även konstatera att både Sydafrikas president Jacob Zuma och Brasiliens president Dilma Rousseff just nu är hårt ansatta av anklagelser om korruption. Det verkar ha kommit för lägligt för att bara vara en slump. Nyligen avslöjades även hur USA:s NSA systematiskt avlyssnat Rousseffs telefon; att hon misshagar makthavarna i Washington genom sitt samarbete inom BRICS torde det inte råda något tvivel om.
Svenska politiker har under senare år nästan mangrant fungerat som oligarkins nyttiga idioter. Jag har intrycket att de inte begriper så mycket dock, utan mest vill visa sig på styva linan. Dagens exempel är en debattartikel av socialdemokraten Hultqvist och hans Litauiska kollega om Rysslands annektering av Krim och med krav på fortsatta sanktioner mot Ryssland.
Visst var annekteringen av Krim en fräck åtgärd från Putins sida, men den bör sättas i sitt sammanhang vilket givetvis inte Hultqvist gör. Sanningen är ju den att annekteringen följde på en av CIA iscensatt statskupp i Kiev mot en – låt vara korrumperad – men ändock demokratiskt vald president. I hans ställe har en USA-orienterad ännu mer korrumperad president sats in och ett antal fascister har fått plats i regeringen.
Eftersom Krim nästan enbart befolkas av ryssar och därtill hyser Rysslands största flottbas var det otänkbart för Ryssland att låta halvön falla i fienden NATO:s händer. Att Hultqvist vidgår detta är ohederligt. Istället anklagar han Ryssland för att ha rubbat den europeiska säkerhetsordningen, när det faktiskt är NATO/USA som är i full färd med att rubba den med sin kupp och sitt aggressiva inringande av Ryssland.
Det hade väckt mer respekt om Hultqvist krävt att Krims befolkning under internationell kontroll borde fått ta ställning till den status man vill att halvön skall ha. Intrycket jag har är att folket på Krim faktiskt ger annekteringen det starka stöd som ryssarnas folkomröstning visade på, men jag kan ha fel. Man måste däremot vara mer än tillåtet naiv om man tror att Ryssland kommer att skäppa Krim utan väpnat motstånd, så länge man har folket på sin sida.
Hultqvist argumenterar även för fortsatta sanktioner mot Ryssland. Det avslöjar hur lite han begriper av dagens skeende. Sanktionerna har ju de facto spelat Putin i händerna. Han slipper en massa import som dränerar landet på viktig valuta nu när oljeinkomsterna minskar. Samtidigt får han möjlighet att bygga upp ryska företag som utan konkurrens utifrån kan ta fram de varor som man inte får köpa. Ryssland är för stort för att skadas av sanktionerna, speciellt som man har mycket stora delar av världen som inte deltar. Vad sanktionerna kommer att leda till är att Rysk export/import mer riktas in på länder som Kina och Indien och mindre på EU. Eftersom de förra växer så det knakar medan det senare står och stampar är detta en utveckling som på sikt kommer att gynna Ryssland. De enda som skadas av sanktionerna är en lång rad EU-länder, inte minst våra nordiska grannar.
Det Hultqvist lånar sig till är att medverka i en ensidig allt intensivare propagandakampanj från den angloamerikanska oligarkin mot den nationalistiske Putin. Den har som mål att inför det ryska valet i höst, försöka skapa en liknande folklig resning i Moskva som den man kuppade fram i Kiev. Jag tycker inte att vårt lands försvarsminister skall ägna sig åt ett så starkt ställningstagande i den pågående maktkampen. Det skadar svenska intressen och underminerar landets säkerhet.
Svenska folket vill med stor majoritet att landet skall förbli alliansfritt och då borde försvarsministern rätta sig efter detta om han respekterar demokratin.
If you can’t lick’em – join’em. Så lyder en gammal taktisk visdom: om man inte kan besegra någon, kan det vara klokt att i stället gå samman. Det är ju också grunden för all handel. Genom att hålla andra utanför och nere får man möjligen mer kontroll, men också kontroll över mindre. Ju fler som deltar, desto mer skapas. Det är det som driver många nya företag – och kanske hotar äldre företag. Snabbt fotarbete slår ut tunga gumpar.
GillaGillad av 2 personer
En vapenvägrare och frisedelsåkare som försvarsminister… Skitstövel och hycklare. Ett kräk som lämnade sina jämnårigga i sticket då. Varför skulle han hux flux ha fått ryggrad?
GillaGillad av 3 personer
Krim har i århundraden varit ryskt. Men för att behålla kontrollen över Ukraina skänkte Krusse på sin tid Krim till Ukraina i tron på bestående Sovjet med lydstater. Så blev det ju inte, men historiskt måste ändå Krim ses som ryskt. En diplomatisk lösning kunde vara att göra Krim till en autonom handelsplats ungefär som Hongkong till gagn för både Ryssland och Ukraina.
GillaGillad av 2 personer
Det mest betydelsefulla är att få vara med och leka med stora grabbarna, då är en ngn att räkna med 🙂
GillaGilla
Märkligt att hävda att Krim historiskt sett varit ryskt (från 1783) – det gränsar ju inte ens till Ryssland – p.s.s. som Kaliningrad – båda områdena är ”annekterade” – liksom de Baltiska staterna en gång var. Jag mår illa av att läsa sådant här av upplysta svenskar.
GillaGilla
Det avgörande är ändå var krimborna vill höra hemma.
GillaGillad av 1 person
Fråga dem som deporterats eller funnit det för gott att dra därifrån – nu är det bara ryssar kvar
GillaGilla
Jag förstår hur du som född balt kan känna. Men Sovjetunionen är faktiskt historia. Ditt resonemang håller inte, att ryssar genom historien kan ha trängt ut andra folkgrupper på Krim kan inte läggas nuvarande regim till last, lika lite som nuvarande regim i Washington kan läggas till last att man trängt ut indianerna. Det avgörande idag är vad dagens boende på Krim vill och jag är ganska övertygad om att de vill tillhöra Ryssland. Detta har säkert förstärkts av den katastrofalt misslyckade och korrumperade regim som CIA satt in i Kiev. En folkomröstning på Krim idag skulle sannolikt samla fler röster än den av Ryssland genomförda vid annekteringen.
GillaGillad av 2 personer
Peter Stilbs snackar i nattmössan!
Det finns gott om tatarer på Krim.
Tatarerna fick 24 timmar på sig att lämna Krim , order från Stalin, men nu har dem fått återvända.
Speciellt populära kan man nog inte säga att de var.
Jag har varit där och har bara positiva saker att säga om ryssarna.
Ett sympatiskt folk!
GillaGillad av 1 person
Lars Bern, du vill nog göra gott även för djuren!?!
Nu börjar eldandet – igelkottar bor under rishögar
– värna dessa söta små:
GillaGillad av 1 person
Litet historik :
Estland tillhörde Sverige 1561-1721
Finland tillhörde Sverige 1157-1809
Skåne har tillhört Sverige 1658-intill idag.
Slutsatser ?
GillaGillad av 1 person
Läs historia i stället för att göra bort dig med korkade kommentarer!
GillaGillad av 1 person
Om man ser på Krim isolerat så har halvön faktiskt tillhört det antika Grekland under längst tid, bortsett från ursprungsbefolkningen krimanerna.
GillaGillad av 1 person
Lite off topic… men östgotiska talades där in på 1700 talet! En holländare var där och kände igen ord. Nåt för Göta entusisasterna att bita i!
Angående Krim… Krimkriget var ju faktiskt mellan Storbrittanien, Frankrike, Turkiet mot Ryssland.
GillaGillad av 1 person
@Peter Stilbs
Potemkin erövrade Krim från Turkarna på 1700-talet.
Krim gränsar visst mot Ryssland. Slå upp en atlas och se efter.
GillaGillad av 1 person
Jag förstår Peter Stilbs då ryssarna var långt ifrån trevliga när de tog över andra länder. Se bara hur estländarna blev behandlade av ryssarna under tiden de ägde Estland senast (1944-1991). De förbjöd dem tala estländska utan alla skulle tala ryska, de behandlade alla estländare som andra klassens medborgare. När så Estland blev självständigt (1991) så var det mycket hat mot ryssarna och de gav igen genom att deportera ryssarna till sämsta bostäderna och ryssarna blev andra klassens medborgare. Var själv i Estland under denna tiden och såg det på nära håll. Men som sagt det är historia och länder har ägts av varandra lite huller om buller genom historien.
GillaGillad av 1 person
Bra komplement :
https://peterkrabbe.wordpress.com/2016/04/03/vem-skall-kliva-fram/
GillaGillad av 1 person
Jag läste ”komplementet”, men det var ju samma konspiratoriska smörja. Det är lätt att spåra ur i avancerade konspiratoriska teorier om man inte begriper hur otroligt svårt det skulle vara att styra och samordna alla de här beskrivna ”onda kraftera”.
GillaGilla
Standardargument nummer ett i trollhandboken när man inte har något i sak att komma med – ”konspiratorisk smörja”. Att du bara orkar sänka dig till den nivån.
GillaGillad av 2 personer
Ja, Lars du har helt rätt. Till säkerhetsriskerna vill jag även också föra vår ÖB. Han vekar vara alltför USA orienterad. Sverige skall aldrig gå med i NATO och inte som nu tillåta USA:s spaningsplan flyga över Sveriges territorium eller ha ett värdlandsavtal med NATO.
Jag var i Narva i Estland strax efter det att Estland lämnat U.S.S.R. som resesällskap hade jag Bo Krag som talade flytande ryska. Det var en demonstration på torget mot den nya ordningen.
En äldre kvinna visade oss vad hon nu kunde köpa för sin pension det var fem limpor. Tidigare sade hon kunde hon leva på sin pension och även ha en bostad. Nu var livet svår att leva i Narva. Visst fanns det korruption i länderna bakom järnridå men den verkar ju inte ha varit värre än det som förekommer dagens Sverige. Ett talande exempel är väl en f.d. kabinettssekreterare och dennes arbetskompisar som tycks få bete sig hur som helst. Har vi demokrati här i landet?
Jag är övertygad om att Sverige inte behöver oroa sig för Putin och Ryssland. Vad är det som gör att Ryssland skulle vara intresserad av Sverige?
Bengt-Ove Högström
GillaGillad av 3 personer
Radion har idag gett ett litet exempel på intern-snack inom den Politiska/Myndighets – Adeln PMA – (ingen där riskerar bli verkligt arbetslös). Skattemyndighetsbasens varning till kompisen genomfördes så klumpigt att det kunde uppsnappas. Hur förhåller sig det uppsnappningsbara
till mängden icke-d:o ?
http://www.8dagar.com/2016/04/trumpkort-for-nato-motstandet.html?utm_source=BP_recent
(obs mannen ser normal ut på bilden, inte som en galen, frustande vilde)
Stefan Lindgren, den siste moskvakommunisten, är oftast läsvärd. Tillsammans med Riddar Lars är han en källa till ”alternativa förklaringar”. Högstdenförre har dock mycket färre kommentarer, dvs läsare. – ”alternativa förklaringar”. – något som tycks vara neurologiskt otänkbart för MittFåreMedianerna. Janne Josefsson är ju känd som ”mannen med en hjärnhalva” – kanske gäller det alla MittFåren ? (Bräk som alla andra).
Ill: Riddar Lars och NWO

(obs bilden är från före Djurskyddsmyndighetens tid. Kan alltså inte anmälas för brott mot
djurskyddslagen)
PS Härkeberga är värt ett besök DS
GillaGilla
Hela vår regering är en säkerhetsrisk.
GillaGillad av 2 personer
Mot svensk folket. De facto är det så.
GillaGilla
Underbart klarsynt, varför är det inte fler som ser dessa samanhang idag? Är det för mycket skvalpande i ankdammen så vi missleds i den internationella världsbilden?
GillaGillad av 1 person
Det blir så här när man inte har något försvar kvar. Då får man finna sig i vad de starkare säger och tycker.
USA har störtat oönskade regimer förr, och kan göra det igen.
Vi lever mycket farligt på många sätt.
GillaGilla
Lite off topic men det är noterbart att ”nyheter” just nu skapas av och ges oändligt mycket plats av gammelsmedia själva. Som den s.k Panama-läckan (även om det säkert är CIA som hjälpt till med sammanställningarna). Här är mängder av journalister som går ärenden, men nu när MSM är så ifrågasatta ser man här chansen att visa var skåpet ska stå, nämligen i public service-hörnan.
GillaGilla
Kolla vilka som sponsrar ICIJ så vet du vad du behöver veta
GillaGilla
Ja, Peter Hultqvist riskerar landets säkerhet. Att man matat honom med så mycket vilseledande fakta och fått honom att tro på fabricerade lögner gör att han direkt skall avgå.
GillaGilla
Har svårt att förstå hur någon kan påstå att Ryssland inte hotar Sverige, men än lever väl några rester av rödvinsvänstern. Det är Ryssland som är hotet mot Sveriges säkerhet. Hur ska vi då kunna få fortsätta vara ett fritt demokratiskt land? Svaret är att vi måste snarast gå med i NATO för då blir den ryska björnen tandlös av någon anledning. Något NATO-land har inte ryska trupper kränkt vad jag vet, hur skulle de våga det? Men Sverige, ett land utan försvar, kan det leka med när det vill.
GillaGilla
Varför skulle Ryssland ”leka” med Sverige? Sverige har klarat sig genom hela det kalla kriget så det finns ingen orsak att bli medlem i en aggressionspakt. Medlemskap i NATO gör oss automatiskt till måltavla om det hettar till vilket vi till varje pris skall undvika. Det är NATO som hotar Rysslands säkerhetsintressen genom att dra samman trupper i Rysslands gränstrakter och i förlängningen hotar även det våran säkerhet.
Ryssland har precis som du säger inte angripit något NATO-land men däremot har Turkiet som NATO medlem angripit Ryskt stridsflyg över Syrien. NATO har även angripit Libyen med vår idiotiska medverkan.
NATO absolut NEJ TACK.
GillaGillad av 1 person
Så Ryssland har lekt med Sverige? Ryska trupper har kränkt Sverige? Och nu skall det bli ändring på det.
Värdlandsavtalet är det som är på tapeten. Innebörden av det är väl bara att dessa svenska baser kommer med på ryska listan över hot som kan bli föremål för utradering medelst ryska missiler den dag man finner att så måste ske för den egna säkerheten. Undrar om vi som bor nära dessa baser får gratis jodtabletter eller om vi måste skaffa dem själva.
GillaGilla
Peter Hultqvists utbildning
1977 Hagaskolan, samhällsvetenskaplig linje
1976 Soltorgsskolan, tekniskt gymnasium
1975 Gylle skola, grundskola
Vad säger du Lars! Du som brukar kritisera svenska politiker för att de knappt gått ut grundskolan? Var det tekniska gymnasiet för tufft för honom månntro? Smäller inte samhällsvetenskaplig linje på gymnasienivå högt här för en försvarsminister?
GillaGillad av 1 person
Bra grävt, ett år på tekniskt gymnasium och ett år på samhällsvetenskaplig linje på gymnasium förmodar jag. Otroligt egentligen. Det är ju ingen spänst, kraft, vitalitet, beslutsamhet i vår försvarsminister, han ser helt försoffad ut, lågenergi person, fikarums sittare och semla ätare. Speciellt i jämförelse med den amerikanske officeren.
GillaGilla
Vad gjorde han av den utbildningen? Kolla hans karriär på wiki.
GillaGilla
Sweden , the humanitarian superpower , which is controlled by the ‘useful idiots’ who want to become heroes.
GillaGillad av 1 person
VSB-pakten 1948-1992.
I ett brev den 22 februari 1948 föreslog Stalin för Finlands president Paasikivi att länderna skulle ingå ett avtal om vänskap, samarbete och ömsesidigt bistånd.
Paasikivi hävdade inför omvärlden att Sovjetunionen hade legitima säkerhetsintressen att försvara och utgick från att Sovjetunionen endast hade defensiva ambitioner och genom att gå Sovjetunionen till mötes kunde Finlands självständighet säkras.
Den 6 april 1948 undertecknades fördrag om vänskap, samarbete och ömsesidigt bistånd.
Det skulle gälla i tio år och innebar att om någon försökte anfalla Sovjetunionen över Finlands territorium skulle Finland inom sitt territorium bekämpa denna fiende och kunna be Sovjetunionen om militärt bistånd.
Trots namnet var det inte fråga om ömsesidigt bistånd, Finland förbehöll sig rätten att vara neutral vid krig mellan Sovjetunionen och andra stater om Finland inte anfölls. (Wikipedia).
Sveriges anslutning till USA/Nato tycks gå längre än VSB-pakten gjorde.
Finland gick med på VSB-pakten för att få behålla landets självständighet gentemot Sovjetunionen.
Pakten innebar bl.a att svenska medborgare med finska rötter betraktades som säkerhetsrisker och inte fick arbeta med säkerhetsklassat material.(Jag var en av dessa ”säkerhetsrisker).
Är Sveriges självständighet hotad av USA/Nato eftersom våra makthavare vill ansluta sig till en pakt som går längre än VSB-pakten från Stalins tid ?
Eller är våra makthavare och generaler mutade ?
I våra högre officerares karriär ingår obligatorisk militär/politisk skolning i USA.
Vår förre ÖB Sverker Göransson gick kurser vid amerikanska United States Army Command and General Staff College i Fort Leavenworth, Kansas 1993-1994, där han var en av de främsta bland de utländska eleverna (Wikipedia).
Hur många officerare har skickats till den andra stormakten, Ryssland, för militär/politisk skolning ?
GillaGillad av 1 person
Bra att du för detta på tal. Det förklarar kanske den beklämmande enögdheten hos en del militärbloggare. Karriären kräver det. Men samtidigt är de nog på allvar hjärntvättade.
Människor är skapta av naturen för att kunna absorbera intryck, men naturen är inte illvillig som eliternas propaganda. Den lägger i dagen att människans mottaglighet för intryck i det fallet gör henne till en programerbar robot.
GillaGilla
Du kan mycket om Ryssland, Krim, Ukraina och världen, Lars.
Krimborna skulle med stor majoritet rösta nej till Ukraina igen. De reagerar inte bara på maktövertagandet i Kiev utan också på flera ukrainska blockader. Kiev klipper banden med Krim inte Krim och Moskva. Handeln ligger nere och det ukrainska elbolaget förlorar pengar. Ukrainas och EUs sanktioner stärker Krim och Ryssland och är misslyckade. Ryssland investerar och det kostar, men Krimborna ser resultaten och vill inte ha tillbaka det gamla. Tartarerna tar emot Putin med större entusiasm än Poroshenko som var där i februari 2014.
Den ryska importsubstitutionen har nu kommit så långt att EU kommer att fortsätta förlora pengar när sanktionerna tas bort. Ryssland exporterar mer och mer mat, eftersom produktionen har ökat och rubeln är svag. Ryssland är världsetta på export av vissa spannmålsprodukter och USA är akterseglat. Ryssland kan inte importera franska ostar och kringgår det genom att importera duktiga ostmakare. Produktionen är i liten skala, men den växer. Fläsk exporteras till Kina. Skördemaskiner exporteras till Tyskland och säljer bra. Tass överdriver ibland, men skördemaskiner säljs säkert. Frågan är hur många. Tillverkaren av Lada har goda tider när rubeln är skakig. Ryssland tillverkar säkra bilar för politiker och privatpersoner och hoppas på export.
Det ryska köket har kommit tillbaka till restaurangerna i Moskva. Det finns nya fiskfarmer och förädlingsindustrier, men det tar tid att bygga upp dessa näringar. Exotiska frukter kommer direkt från sydliga länder och kringgår stora västerländska grossister (förutom smuggel via Vitryssland). Ryssland vill inte svika sina nya vänner så jag tror att den internationella handeln kan bli bestående. Finska mejeriprodukter är populära och kanske har en chans. Det har säkert produkter från Baltikum och Frankrike också.
Med tanke på konflikten med västerlandet och Natos uppbyggnad är vapentillverkningen intensiv. Kalibr tillverkas på löpande band och S-400 eller S-300 fabriken har sjudagarsvecka på grund av internationell efterfrågan och Nato. Flera nya försvarsindustrier har skapats och är under uppbyggnad. Rogozin, vice statsminister, vill undersöka hur krigsproduktionen lades upp under det stora fosterländska kriget (andra världskriget) och Putin säger ja. Du har rätt, västerlandets attacker stärker ett Ryssland som går i försvarsställning vad gäller allt. Det går långsamt in i USA och jag tror att ett maktövertagande förbereds istället. Demonstrationer och attacker är att vänta inför det kommande valet. Putin vet och har just inrättat ett nytt nationalgarde och minskat ett annat viktigt organ för budgetens skull. BNP kan öka i år, men han och regeringen är mycket försiktiga. Rysslands insats i Syrien finansieras som en övning i en redan bestämd budget och anstränger den inte. Några andra övningar ställs in, det är kostnaden, men då ska man tänka på att en test av plan i verklig strid ger mycket mer än en övning. Några småfel har upptäckts och åtgärdats, konstaterar Moskva nöjt.
Ryssland och Kina är så nära varandra att de kallas för siamesiska tvillingar eller ”double Helix”. De har vuxit ihop och det säger även Peking.
Hultqvist är okunnig eller lydig och spelar okunnig. En nyttig idiot.
Putin är rysk fosterlandsvän, inte en europeisk nationalist, men man kan kalla honom patriot.
GillaGillad av 1 person
Hultqvist är stolt över att firas av en av de värsta mördarregeringarna. Löfvén känner sig säkert också stolt över detta sammanhang. Då hardei ju försvaret ordnat mot yttre och inre fiender.. Tror de.,
GillaGilla
Lite vid sidan om – enligt Wikileak och RT (https://www.rt.com/news/338683-wikileaks-usaid-putin-attack/) så ligger USA och Soros bakom läckandet av Panama Papers för att sätta Ryssland i dålig dager.. Det är riktigt roligt. Om det är så så visar det att Soros och hans anhang inte drar sig för att sätta andra rika – som skulle kunna bli hans konkurrenter – i klistret. Och det är väl Sveriges finansministern som ska ge Soros och andra däröver en medalj – om det är så att flera flera svenskar och svenska företag tricksat med skatterna. Ska bli roligt att se fortsättningen.
Och även fortsättningen på det nederländska valet angående EU-Ukraina-avtalet.
GillaGillad av 1 person
Hela Riksdagen är i princip en säkerhetsrisk för Sveriges medborgare. Vi behöver en genomgripande förändring av vår utrikespolitik. Först och främst ett Swexit, lämna EU och FN med sina Agendor 2030 m.fl. Utträde ur Riksbankernas bank (BIS) återför Riksbanken till finansdepartementet. Förändra bankväsendet och förbjud fractional banking. Vi skall stå helt neutrala utan bindningar till NATO eller andra yttre organ som begränsar och inskränker vår frihet och suveränitet. Vi skall ha egen kontroll över våra gränser, återinför värnplikten och återuppbygg vår egen krigsmaterielförsörjning utan utländska intressen. Vi har kunnandet för att klara det. Och inga frihandelsavtal som inskränker vårt oberoende.
GillaGilla
Helt rätt!!
GillaGilla
Väl talat!
GillaGilla
Lägg ner Riksbanken också. Den är bara skadlig.
GillaGilla
Hear, hear!
GillaGilla
Panama Papers länk till Hillary Clinton
https://thehornnews.com/clinton-link-discovered-panama-papers/
Republikanska delegater kan sälja sina röster till högstbjudande
https://thehornnews.com/corruption-gop-delegates-may-sell-votes/
GillaGilla
”Svenska folket vill med stor majoritet att landet skall förbli alliansfritt och då borde försvarsministern rätta sig efter detta om han respekterar demokratin.”
Väl talat – Lars Bern.
Om BRICS-länderna här.
GillaGillad av 1 person
Bankerna inom EURO-området håller på att implodera.
https://www.armstrongeconomics.com/world-news/sovereign-debt-crisis/ecb-losing-control/
GillaGilla
Det kan Wi undvika i Sverige – genom att inse att: ”LUFT ATT ANDAS OCH SUVERÄNA PENGAR ATT BRUKA FINNS DET I ÖVERFLÖD AV – ELLER ?”
GillaGilla
Tack Lars för att du är på din vakt! Hela regeringen är en säkerhetsrisk. Vore än värre än FR om PH och MW, från Kågedalen fick göra en ny FR.
GillaGilla
På inledningen skall du nog göra ett omtänk! Att bli tjatig kan du aldrig bli för nykomlingar och de är många ännu!!
Om någon/själv tycker du är tjatig så vet vederbörande inte mycket om inlärning av en befolkning.
Fortsätt att tjata på eftersom det med internet är enkelt. För bara tjugo år sedan var detta med opinionsbildning tungt värre. Hur många nådde man med plakat på torget? Nästan ingen!
Frasen ”jag har skrivit det förr” hjälper knappast en nykomling om inte det finns en länk.
Många nykomlingar e´re! Framför allt i koma-Sverige.
GillaGilla
En utmärkt analys. Instämmer helt. Klarsynt, gör världen begriplig och förklarar vad som sker. Lars Bern är en pärla i bloggosvären.
GillaGillad av 1 person
Peter har sina rötter i Baltikum, så man får nog ha en viss förståelse för hans uppfattning. De länder som har en stor rysk diaspora är de enda som jag förstår kan känna ett ryskt hot.
GillaGilla
Alla som vill att Sverige ska ansluta sig till NATO verkar har en liten barnslig föreställning att medlemskapet bara innebär att Sverige får hjälp om Ryssland anfaller.
För det första. Finns det ens några sådana garanterier? Det kommer den dagen det eventuellt blir aktuellt bara bli ett strategiskt beslut om det gagnar NATO eller inte.
För det andra. Om Sverige går med i NATO kommer det innebära en hel del militära aktiviteter i Sverige. Det mesta av dessa kommer att vara hemliga. Svenska folket kommer inte få veta något om dem. Utländska underrättelseorganisationer kommer att öka sin närvaro i Sverige markant. Tror någon att Ryssland kommer sitta stilla i båten och bara betrakta detta. Det eventuella hot som Ryssland utgör mot Sverige kommer i ett sådant skede öka. Sverige kommer att bli förpliktade att ställa upp med personal åt NATO. En del av sådan förpliktelse är hemliga operation som mycket väl kan innebära terrorhandlingar som mycket väl kan vara riktade mot Ryssland. USA utbildar redan idag och finansierar ”terrorister” som verkar i Ryssland. Tror någon att Putin är helt oinformerad om det?
GillaGillad av 2 personer
En risk med ett svenskt Nato-medlemskap är att Sverige eventuellt tvingas ställa upp för Nato-islamisten Erdogans aggressioner.
GillaGilla
Ja precis. Lika naivt spännande som det var när vi skulle gå med i EU. ”Undra om vi får behålla svenskt snus!?”, eller som humorvärlden kontemplerade det hela på den tiden (busringarna hassan-gänget) ”Är det sant att det kommer tiotusen tyska bögar till Sverige om vi går med i EU?”. Fruktansvärt naivt med tanke på vad som blev av EU.
GillaGilla
Hultqvist kan gärna förklara varför Rysslands annektering av Krim är totalt oacceptabelt till skillnad mot Turkiets sedan över 40 år pågående ockupation av EU-landet Cyperns norra del. Sverige gödslar nu islamisten och IS-kolloboratören Erdogan med enorma belopp, en patetisk eftergift åt islamistens utpressning. Därtill ska den förträfflige islamisten upphöjas till förhandlingspart med sikte på EU-medlemskap i forcerad takt. Sverige och EU styrs av personer som lider svårt av för tjockt pannben.
GillaGilla
Vad fick Peter Hultqvist i present? Det liknar en förgylld tallrik! Att ha blandgodis på? Glasnost var och är en av de största positiva historiska händelse som skett under modern tid. I dess efterföljd blev stora delar av Europa fritt från kommunism. Jag tycker Putin förvaltar innebörden av detta ord på ett utmärkt sätt. Sverige borde nyorientera sig åt det håll där solen går upp! Västerut går solen ner! Fort! Det skulle behövas en ny Michail Gorbatjov i detta väderstreck. Nu på direkten! Kanske Donald Trump är denna man? Amerikas och Europas Oligarker är att likna vid dom gamla Sovjetledarna som ställde till så mycket mänskligt elände! Hoppas ljuset från fiberkablarna förvandlar dom till aska!
GillaGilla
En Sovjetisk Deng Tsiao Peng hade varit mycket bättre för Ryssland med omnejd och för oss. Det hade omöjliggjort angloamerikanernas härjningar sen dess.
GillaGilla
Menade du Deng Xiaoping?
GillaGilla
Knappast. Sovjetstaten styrdes av samma oligarker som styr USA och EU.
GillaGilla
Ryssland utgör självfallet ett potentiellt hot mot Sverige, liksom USA genom att båda har den fysiska förmågan. I princip utgör alla länder med militärmakt ett tänkbart hot.
Inget land kommer sannolikt att anfalla oss i närtid.
Men står man utan eget försvar så lever man farligt eftersom länderna kan i princip över en natt, ändra sin politik och anse sig ha skäl att besätta hela eller delar av vårt land.
Svenska politiker, med sedvanlig intellektuell skärpa, tror att vi blir förvarnade minst tio år i förväg så att vi kan bygga upp försvaret igen.
Har man inget eget försvar kan man bara vara neutral så länge omvärlden tillåter det.
Försvagsminister Hultqvist…
GillaGilla
Något om det ryska hotet.
Ukraina, Estland, Lettland och Litauen, var alla en gång delar av Sovjetunionen.
Idag är dessa halvfascistiska nationer fientligt inställda grannar med Ryssland och har blivit CIA:s nöjespark.
Efter att ha iscènsatt en kupp i Kiev, kontrollerar Washington hela kvartetten effektivt via NATO och placerar i dessa ut stridstrupper, tanks, tunga vapen och missiler.
Denna extrema provokation möts med tystnad i västvärlden.
GillaGilla
Vi kommer säkert att se i vilket läger han huserar efter avgång senare i tiden. Liksom andra politiker med möjlighet att gräva i skattekistan får han säkert en bankposition som belöning. Med någon uppmärksamhets-utsuddande fördröjning!
GillaGilla
GillaGilla
Angående Peter Stilbs tidigare inlägg.
De baltiska länderna töms på aktiva invånare i snabb takt, Efter att de baltiska länderna Estland, Lettland och Litauen blev självständiga 1991 har tiotusentals medborgare sökt sig utomland för att skapa sig materiellt sett bättre liv.
Efter EU-inträdet 2004 har många ester emigrerat till andra EU-länder. Över 50 000 estländare har bosatt sig i Finland. Från Lettland har över 260 000 personer lämnat landet.
För de baltiska länderna handlar dagens diskussion om avfolkning, om människor i sina bästa år som bryter upp.
GillaGilla
@ Korp
Ja och samma utveckling får man väl förvänta sig i Ukraina?
GillaGilla
Du har stor koll på läget, Lars Bern.
Jag såg att du skrev i en arrikel i Morgonbladet, något i stil med att vi inte får låta politikerna sälja ut vårt land, till oligarkerna.
Har du någon idé om hur vi skulle kunna stoppa dem?
Mvh
GillaGilla
Genom att rösta fram politiker som försvarar vår nationella självständighet och vår demokrati och motsätter sig att flytta beslutande till överstatliga organ som EU och FN.
GillaGillad av 1 person
De enda jag kan tänka mig vara aktuella för det är Sd, men tror du i s f verkligen att de kommer att hålla måttet?
GillaGilla
Jag hoppas flera andra skall tänka om.
GillaGilla
Peter Hultqvist är en säkerhetsrisk – för vanligt folk. Men det är hela det svenska regeringsupplägget och samtliga ingående institutioner och personer. Om ni trodde det var illa så är det inte det – det är värre , långt värre. Jag läser just nu en bok som heter : Den härskande klassen – en bok om Sveriges politiska elit.
Jag har inte kommit igenom hela boken ännu – men det jag läst hittills övergår allt jag tänkt/tyckt om politik.
GillaGilla