Idag presenter jag ett ytterst intressant blogginlägg från Anders Thoren som är en tidigare kurskamrat från Teknisk Fysik på Chalmers. Anders har arbetat som företagsledare i Kina i 22 år och är gift med en kinesiska. Han har en idealisk bakgrund för att kunna göra denna jämförelse av utvecklingen i Sverige och Kina.
Lars Bern
Bakgrund,
Utvecklingen i Sverige under senare år föranleder mig att försöka analysera vart Sverige är på väg. Jag har under de senaste 22 åren varit bosatt i Shanghai i Kina och med stigande förundran observerat utvecklingen i Sverige. Det kan kanske därför vara av intresse att försöka göra några jämförelser mellan länderna och försöka extrapolera och se vart vi är på väg.
När jag kom till Kina för 22 år sedan var Kina ett uland och har idag utvecklats till en av världens största ekonomier och fortsätter framåt med rasande fart. Tillväxten var till en början minst 10 % om året, men har nu fallit till ca 5 %. Det är givetvis lättare att nå höga ökningstal procentuellt när ekonomin är liten. Tillväxten i procent måste ju gå ner, annars skulle den ju växa exponentiellt. Per capita är ökningen något lägre, men befolkningstillväxten i Kina har avstannat och kommer om några år att vara negativ pga den långvariga enbarnspolicyn, som numera är omvandlad till en tvåbarnspolicy. Det som gör att befolkningen fortfarande ökar något är att det ökade välståndet har gjort att medellivslängden går upp.
Ekonomin i Sverige har mer eller mindre stagnerat och står och stampar. Jag läste just en blogg av en ekonom, där han visar att ekonomin i Sverige, under alliansregeringens 8 år vid makten, per capita växt med ynka 0,3 % om året. Politiskt låter det naturligtvis annorlunda beroende på, vem man lyssnar på.
Politiskt system
Kina är, som vi alla vet, mer eller mindre en enpartistat, där det gamla kommunistpartiet styr och ställer. Det finns alltså inga fria riksdagsval i vår mening, så politikerna behöver inte på samma sätt, som i Europa köpa röster vart fjärde eller femte år, för att försöka hålla sig kvar vid köttgrytorna. Det betyder inte att politikerna inte lyssnar på folket. Tvärtom är de ledande politikerna mycket lyhörda och lyssnar genom sin stora organisation, vad folk tycker och tänker. Sociala medier spelar här en mycket stor och viktig roll. Social oro hade man nog av i det här landet nu senast under Maos tid. Kineserna har haft tillräckligt med politisk oro i sitt förflutna, så nu vill befolkningen ha lugn och ro.
Är vi så mycket bättre i Sverige då? Efter den så kallade December-överenskommelsen har vi ju också mer eller mindre en enpartistat (Sjuklöverpartiet), som bestämmer utan att fråga väljarna. Vi har en regering som utfärdade en massa löften innan valet och som nu helt struntar i löftena. Ingen opposition värd namnet.
I Kina finns ju en del dissidenter, som står på barrikaderna och kritiserar regeringen. Dessa brukar ju ibland dömas och spärras in.
Hur är det då ställt i Sverige? Hur många SD anhängare har straffats genom att avskedas från sina jobb? (Och hur många har uteslutits från fackuppdrag? moderatorns anm.) Hur länge satt Dan Park i fängelse för att ha ställt ut kritisk konst? Vad sägs om läkaren i Malmö som försökte ta en muslimsk kvinna i handen och försökte vara artig och hälsa och som dömdes för diskriminering. Är vi lika inför lagen?
Är skillnaden så stor att vi kan uppmana statsministern att kalla Kina en diktaturstat? Vad skall man i så fall kalla Sverige? Vad har hänt med vår grundlagsfästa yttrandefrihet och föreningsfrihet? Jag tror inte man skall kasta sten när man sitter i glashus.
Pressens oberoende.
Pressen och TV i Kina har utvecklats mycket under min tid här. Den var i början hårt styrd och var ganska ointressant följa. Numera är den betydligt mer oberoende och framför allt när det gäller rapporteringen av utländska nyheter håller den hög klass. Sociala medier har här också haft ett avgörande inflytande på utvecklingen. När det gäller inhemska politiska nyheter presenterar man förstås den kinesiska regeringens synpunkter.
Hur är det i Sverige? Har vi en fri och oberoende press? Jag tycker inte det, utan den etablerade pressen ”s.k. gammelmedia” har ju blivit politiska megafoner och bedriver s.k. ”agendasättande journalistik”, vilket ju betyder att man bara rapporterar nyheter, som passar in i agendan. Medias stora beroende av presstöd har ju blivit alltmer uppenbar. Nu skall det ju snabbutredas hur man kan förbättra presstödet, eftersom folket överger megafonerna, och söker sig till nätet. Hur skall man då få hänga kvar vid köttgrytan? Jo, genom få mer bidrag från den, som de är satta att övervaka. Bit inte den hand som föder dig.
Själv läser jag inga dagstidningar längre, på nätet finns ju all världens tidningar och där kan man läsa olika vinklingar på nyheterna och själv bilda sig en uppfattning om vad som pågår.
Migration
När jag kom till Kina 1994 bodde 80% av befolkningen på landet. Nu bor 50% av befolkningen på landet. Det betyder att 400 miljoner människor har flyttat in till städerna.
I Shanghai, där jag är bosatt, har befolkningen ökat från att 1994 vara ca 12 miljoner invånare till att det nu torde vara över 25 miljoner. Befolkningen har alltså ökat med 600 tusen invånare per år eller ungefär ett Göteborg om året eller minst två till tre gånger immigrationen till Sverige.
Hur har man klarat en sådan omställning? Det finns flera förklaringar. En är att det finns gott om jobb, allt från enkla skattebefriade städjobb, restaurangjobb och kontorsjobb till professionella aktörer som läkare, advokater och ingenjörer. Många av dessa kan få banklån och köpa en lägenhet. Det andra är att kineserna sparar och investerar och regeringen har uppmuntrat till att man investerar i fast egendom. Många använder sina sparpengar och köper flera lägenheter, som man sedan kan hyra ut och på så sätt senare i livet dryga ut och värdesäkra den låga pensionen. Skatten på hyresinkomsterna från bostadsuthyrning är låg ca 10 %. Det finns ingen hyresreglering, som försvårar andrahandsuthyrning. Detta har skapat en enorm byggboom och lägenheter har producerats i en rasande fart. Eftersom två tredje delar av nyförsäljningspriset för en lägenhet går tillbaks till staten som skatteintäkter och intäkt från markförsäljning har ju skatteintäkterna från denna aktivitet blivit en av de lokala regeringarnas stora inkomstkällor. Det antal jobb som denna byggboom skapat är också betydande. För att minska bubbeleffekterna har regeringen från tid till annan behövt begränsa en persons möjligheter att köpa flera lägenheter, men det finns ju alltid andra familjemedlemmar som hjälper till. Den ständiga prisökningen på bostäder bidrar ju också till investeringsyran.
Här och var har det ju genom felplanering skapats några s.k. spökstäder, där optimistiska lokalpampar förbyggt sig. Men kom ihåg att folkvandringen fortsätter. Under de kommande tjugo åren kommer väl ytterligare några hundra miljoner människor att flytta in till städerna och då kommer dessa spökstäder förmodligen också att befolkas. Eftersom trycket på bostadsmarknaden i storstäderna har varit hårt har ju priserna gott upp rejält. Så de finns ju risk för temporära bubbeleffekter, men långsiktigt tror jag inte att det är så problematiskt.
Kina har ju givetvis också den fördelen, att alla migranterna talar samma språk och har samma kultur, som de redan bofasta. Assimileringen blir ju så mycket enklare. Sedan är ju förväntningarna på insatser från samhället så mycket lägre än i Sverige.
Hur Sverige skall lösa bostadsproblemen och integrera alla invandrare är mig en gåta. Så vitt jag vet, pågår det endast en begränsad planering för nya bostäder och hur man sedan, när man tänkt färdigt, skall finansiera all nya bostäder är oklart. Vi behöver bygga en ny mellansvensk stad varje år och därtill all behövlig infrastruktur i form av sjukhus, vårdcentraler, reningsverk, gator, skolor etc. Listan av behov kan göras lång. Vi hindrar ju folk från att spara i bostäder, utöver den egna bostaden, genom ha en hyresreglering, som håller ner hyran, hög beskattning av inkomsten från uthyrning och i bostadsrättsföreningar råder i allmänhet stort motstånd mot andrahandsuthyrning. Eftersom många av de tilltänkta hyresgästerna i stor utsträckning saknar inkomst måste ju staten eller kommunen finansiera alltihop och både betala byggandet och finansiera hyran.
Ekvationen går inte ihop.
Man kan också ta sig en funderare på hur Shanghai skulle se ut om alla, som kom hit, automatiskt skulle få försörjningsstöd och kunna leva här utan att behöva arbeta. Shanghai skulle då bli en jättelik magnet, som drog till sig oanade mängder människor och staden skull mycket fort bli obeboelig. Trots den stora migrationen så kan man idag röra som var som helst i Shanghai utan större risk, även nattetid, vilket ju är unikt för en storstad av den här storleken.
Infrastruktur
Järnvägs- och tunnelbanetransporter är ju modeord i Sverige. Men det förblir ju modeord. När vi bygger en järnväg, så lägger vi den i Norrland, där det finns väldigt få människor, som kan utnyttja den. Vi skyller på industrins transportbehov, vilket jag har svårt att tro på.
I Shanghai har man byggt ett tunnelbanesystem med rasande fart. När jag kom hit 1994 fanns en nybyggd kort linje med ca ett dussin stationer. Idag finns 15 linjer med minst 250 stationer och 2020 kommer det att finnas, enligt gällande planering, 22 linjer med uppemot 500 stationer. Hitintills har det som planerats, också byggts.
Shanghai har också fått ett modernt motorvägsnät, som i likhet med många andra storstäder är överbelastat, så tunnelbanan är idag en förutsättning för att staden skall fungera.
Shanghai har förstås också bundits in i det nationella snabbtågsnätet, som nu omfattar de flesta större städer i västra Kina och utbyggnaden fortskrider. Shanghai har också fått en andra storflygplats.
I Sverige har vi fortfarande inte motorväg hela vägen mellan våra största städer, även om motorvägen Stockholm – Malmö efter närmare 50 års byggnation är nästan klar.
Hur vore det om vi byggde ut spårbunden trafik i områden, där vi verkligen behöver den, där det bor mycket människor. T.ex. mer tunnelbana och mer förortsbanor i Stockholm, exempelvis pendeltåg till Vaxholm och Norrtälje. Eller kanske rustar upp Bohusbanan och förlänger den några kilometer så den når Oslo så man kan ha en kustpendel Oslo-Göteborg-Malmö-Köpenhamn. Det är ju en region, som har utvecklingsmöjligheter. Nu skall man istället förbruka alla västsvenska investeringsmedel på en ny jättestation i centrala Göteborg. Lägg istället stationerna där de enkelt kan nås med bil och man kan enkelt arrangera pendelparkeringsplatser.
Sverige konsumerar idag alldeles för mycket i olika välfärdsaktiviteter, speciellt under valår, så det blir inga pengar över till järnvägs- och tunnelbanebyggen, inte ens till ordentligt underhåll av den befintliga strukturen. Om invandringen fortsätter i oförminskad takt, kommer den att minska infrastruktur- investeringarna ytterligare och den s.k. snabbjärnvägen, som skall förbinda Göteborg, och Malmö med Stockholm kommer att förbli en dröm. Men vi kanske kan förlänga Botniabanan vidare norrut till ännu ödsligare trakter.
Hur det skall gå om, vi gör, som regeringen tidigare föreslagit, och avskaffar infrastruktur, som vi redan har genom att lägga ner Bromma flygplats och stänga kärnkraften och delar av vattenkraften? Men vi kanske inte skall ha elbilar i Sverige eller bara åka blåsiga dagar. Hur länge har vi diskuterat nya Slussen och kringfart Stockholm?
Jobbskapande åtgärder.
Den kinesiska regeringen jobbar mycket aktivt med att attrahera industri och skapa jobb. Man använder i stor utsträckning skattevapnet för att öka attraktionen för industrin att etablera sig i Kina. Dessa medel kan vara mycket flexibla och variera från ort till ort, beroende på vilket politiskt mål man har. Efter en tid, när jobben är skapade, försöker man långsamt att normalisera verksamheten, så att de nya företagen blir en bra skattebas. Sedan har man ju fördelen av att vara ett land, där många företag kommer hit och drömmer om, att detta stora land skall bli en jättemarknad för deras produkter.
Det är ju inte bara företagens vinst, som genererar välstånd, utan det är ju alla pengar, som företagen spenderar på löner, underleverantörer och insatsvaror etc., som kommer landet till del, plus alla exportintäkter. Även företag som skatteplanerar, och inte går med vinst lokalt, bidrar ju stort till uppbyggnaden av välståndet, genom alla pengar de spenderar lokalt på löner och löneskatter.
Sverige ligger ju som bekant i Europamarknadens utkanter, Europas Norrland, och med allt högre bensinpriser, löneskatter etc, kommer knappast någon att vilje etablera tillverkning i Sverige i framtiden. Vi får vara glada om någon ens vill stanna kvar. Det medför, att snart har vi bara den råvarubaserade industrin kvar om ens det. När sedan den industriella basen reducerats och man inte längre har den underleverantörsbas och annan kompetens för att stötta industrin med vad den behöver, så kommer det att gå ännu fortare utför.
Målsättningen som regeringen har att Sverige skall ha OECDs lägsta arbetslöshet 2020 kombinerat med höjda löneskatter, restaurangmoms och minskade RUT och ROT avdrag går helt enkelt inte att förverkliga. ROT, RUT och sänkt moms på restauranger är ju helt enkelt ett bevis på att skatten på arbete är för hög, för att en vanlig människa kunna betala för dessa tjänster med beskattade pengar. Att skapa många jobb och samtidigt behålla den ”Svenska Modellen” blir ett omöjligt problem att lösa. Alla kan ju inte jobba i stat och kommun.
Ekvationen går ju inte ihop.
Skolan
Den av den förra regeringen beställda evalueringen av den svenska skolan har ju publicerats. Den är en svidande vidräkning med, hur det är ställt i Sverige. Vi har en skolminister, som lovar att fixa det, som det har tagit en generation att rasera, på hundra dagar, även om han nu bett om några dagars respit. Detta visar hur det står till i skolan, där denne minister har blivit ”utbildad”.
Det är klart att det finns många skolor i Sverige, som fungerar väl med mycket engagerade lärare, men rapporten visar ett statistiskt medeltal och det förskräcker. Vad som också måste till är bl.a. en ökad förståelse och support för lärarna från föräldrarna. Man måste idag vara mycket noga med, vilken skola man väljer för sina barn, om barnen skall få den utbildning de förtjänar. Jag tror inte nödvändigtvis, att man måste kasta en massa pengar på skolproblemet. Utan använda pengarna som finns på rätt sätt. Engagerade föräldrar är också en förutsättning en bättre skola.
Jag har haft förmånen att ha haft barn i den svenska skolan och under en tid också i USA. Nu senast har jag haft ett barn i den kinesiska skolan och sett hur den utbildningen har varit. Jag har blivit mycket imponerad av hur den asiatiska utbildningen fungerar idag. Mycket engagerade föräldrar och lärare och mycket hårt arbete för eleverna, visserligen till en viss del på bekostnad av den sociala utvecklingen, men det är ingen tvekan om var någonstans framtidens duktiga ingenjörer och forskare kommer att finnas. Föräldrarnas engagemang i sina barns utbildning är också mycket stort. De är mycket villiga att spendera pengar på att komplettera barnens utbildning utöver vad skolan ger, om så behövs.
Den svenska regeringen, oberoende vilken, vill att vi skall satsa på ”kunskapsjobb” eller som det nu heter politiskt ”nå global spetsnivå” i Sverige. Orsaken är, att dessa jobb är de enda, som kan tåla svenska löner och skatter. Sanningen är ju den, att vi borde satsa på låglönejobb, för de är de enda, som kommer att stå till buds om några år om utförsbacken fortsätter. Den ”Svenska Modellen” är en trevlig dröm, som nog inte kommer att överleva, för den går inte att kombinera med den andra drömmen om, att vi skall vara en ”Humanitär Stormakt”.
Trend och extrapolering.
Extrapolering är ju att försöka se in i framtiden baserat på dagens trender.
Tittar man då på Europas framtid. Hur kommer det att se om 30 – 40 år. Hur kommer Kina och resten av Asien då att se ut? Vad jag har upplevt i Kina under mina 22 år här är något enastående. Ett land som rest sig på aldrig tidigare skådat sätt, på grund av riktigt fattade politiska beslut, är något mycket remarkabelt. När Deng Xiao Ping beslöt att socialismen skull bytas ut mot kapitalism, släppte han fri oanande krafter. En hel del fel har begåtts, inom t.ex. miljöfrågorna, men jag är övertygad om, att även de problemen kommer att lösas och pengar finns det gott om i Kina idag. Man har ju pengar och resurser att lösa dessa problem nu.
Visserligen har detta nya kapitalistiska samhälle skapat mycket stora ojämlikheter mellan olika grupper, men kontentan av allt är att många hundra miljoner människor har lämnat fattigdomen bakom sig. Det finns ju en hel del kvar att göra, och det är regeringens målsättning och fokus på att lösa detta. Folket i Kina är som regel mycket nöjda med utvecklingen, när alla får det bättre för varje år som går. Man fokuserar inte så mycket på Robin Hood modellen, att ta från de rika och ge bidrag till de fattiga.
Europa är nog ganska förlorat idag. De ekonomiska problem vi ser i Europa är en följd av den politik, som förts under sista 30 åren. Politikerna är så inmålade i sina hörn genom alla utställda löften om en ständigt ökande välfärd, som ingen idag kan finansiera och nästan ingen politiker vågar tala klarspråk. Och gör man det, så blir man utfrusen och mobbad. Jag ser nästan ingen annan lösning, än att en stor krasch inträffar, som kan få oss att tänka om och vi får börja om från botten. Den svenska politiken har ju blivit som en religion, det finns bara en tro, och den som inte tror skall hängas ut. Det är ju tur att vi inte bränner folk på bål längre. Prästerna håller ju inte sina predikningar i kyrkan längre utan på ställen som Medborgarplatsen och i Almedalen. Den nya bibeln där vi kan läsa alla sagorna är ju pressen. Det hela påminner allt mer om Maranatarörelsen förr i världen.
För Sveriges del ser det, enligt min mening, mycket mörkt ut. Vi har skapat ett politiskt system som liknar en enpartisstat och som har i pressen en av skatter betald propagandamaskin, som håller den politiska adeln kvar vid köttgrytorna, nästan alldeles oavsett hur man sköter sig och vem man röstar på. Politiker av alla kulörer har mer gemensamt med varandra än med sina kärnväljare.
Vår infrastruktur är eftersatt sedan många år och genom en dyrbar immigration säkerställer vi, att vi aldrig kommer att ha tillräckligt med pengar att betala för utbyggnad och underhåll av den.
Vi försöker med stora skattehöjningar förtvivlat att hålla fast vid välfärden på nuvarande nivå eller till och med i retoriken att öka den, men istället jagar vi iväg fler jobb till låglöneländer, jobb som vi desperat behöver, vilket får till följd att välfärden snarast kommer att minska radikalt. Det finns ju en övre gräns på hur höga skatter, som går att ta ut och vi närmar oss raskt den gränsen nu, om vi inte redan har passerat den.
Vi kommer inte att få ordning på skolan, för det är politiskt omöjligt, därför att vi då måste ställa mycket högre krav på elever och föräldrar. Vi måste också ägna lite mer tid åt de duktiga eleverna och satsa mer på riktig yrkesutbildning för att få fram den spetskompetens, som vi behöver till våra kunskapsjobb, som vi talar så mycket om, att vi skall satsa på. Det skulle heller inte skada, att åter göra läraryrket till ett välbetalt högstatusjobb.
För att det fria skolvalet skall fungera krävs ju att man mäter resultaten ordentligt och sätter rättvisande betyg eller på annat sätt genom inträdesprov på ett rättvist fördelar åtråvärda studieplatser. Skolorna måste ju konkurrera med utbildningsresultat som konkurrensmedel.
I Kina har man i stor utsträckning inträdesprov, som rättas centralt. Det ger en rättvis betygsättning.
Min slutsats
För mig har mina 22 år i Kina var oerhört lärorika, och visar vad man kan åstadkomma politiskt, om man verkligen vill och är i desperat behov av det. I Europa är vi bortskämda sedan länge och den förda politiken omöjliggör en kursändring i tid. Politikerna i hela Europa är totalt oansvariga och inga länder har lagar, som ställer en politiker till svars för sin katastrofala handläggning av ekonomin. Politiker kan utlova vad som helst före ett val, men sedan kan man ostraffat helt frångå sina löften och hoppas att man kan lura väljarna igen vid nästa val. Nationalekonomiskt var väl Sverige till en början bland de bättre i klassen, om man jämför med Sydeuropa där krisen slog till först, men vi har sannerligen på senare år gjort vårt bästa för att hinna ikapp stater som Grekland och Spanien.
Man skall ju inte bara klaga, utan man borde ju också föreslå lösningar, men jag ser egentligen inga lösningar på våra problem. Problemen blir för var dag allt mer uppenbara, men de lösningar, som måste till, är politiskt helt omöjliga att genomföra i det rådande politiska klimatet. Den som föreslår nödvändiga reformer eller protesterar överöses med invektiv.
När politik blir en religion blir problemen näst intill olösliga utan en rejäl krasch blir oundviklig.
Man skall väl också se det positiva. Sverige har ju fortfarande många fördelar jämfört med Kina. Artikeln försöker bara analysera trenden och gör ett försök att extrapolera den in i framtiden. Enligt min uppfattning har Sverige fortfarande åtskilliga år innan Kina passerar Sverige i samlad livskvalitet, men trenden är oroväckande. Jag är inte så bekymrad själv, jag är för gammal, men skall vi lämna över ett lika välmående land till våra barnbarn, som det som min generation har växt upp i, måste trenderna reverseras. Det är i det perspektivet artikeln skall ses.
Kina och andra länder Asien kommer att vara framtidens ekonomiska stormakter där pengarna kommer att finnas och dit alla kommer att dras med eller mot sin vilja.
Och till sist, under alla dessa drygt tjugo åren i Kina har ingen kommit på att kalla mig kines och i Kina finns inga hen.
Anders Thoren
Om ni vill fördjupa er i Kinas utveckling skall ni läsa tegelstenen:
http://www.adlibris.com/se/bok/when-china-rules-the-world-9780140276046
Sverige har ingen framtid……….Efter WW3, det kommande och mycket närstående kärnvapenkrig kommer hela det nordliga halvklotet att vara obeboligen. Sverige kommer att vara stort spökland som
är ubebod i lång lång tid.
GillaGilla
Man behöver inte åka till, Kina för att se detta….
Processen började fedan på 1970- talet…
GillaGillad av 1 person
För att lösa den svenska gordiska knuten föreslår jag herrar Bern och Thoren till presidenter liksom Putin och Medvedev i Ryssland, men med tanke på den kritiska situationen att de förses med en mer oinskränkt makt!
Vad man bör göra med nuvarande makthavare lämpar sig inte i text men deras förmåner skall bort och deras förmögenheter konfiskeras, något som de väl förtjänat!
GillaGillad av 1 person
Men vilka tillsätter dessa makthavare? Hur blev Stefan Löfven statsminister eller för den delen Reinfeldt och nu menar jag först och främst ledare för sitt parti. Är det en ärlig process? Mig veterligen har inget redovisats sakligt för svenska folket. Vart kom dom ifrån bör vara en relevant frågeställning.
GillaGillad av 2 personer
Mycket bra jämförelse!!
GillaGillad av 1 person
Kina har gått från kommunistisk diktatur, till en närmast ohämmad kapitalism, beslutad och genomförd av dess enparti-ledda ”kommunistparti”, som gjorde en helomvändning, ett gigantiskt och lyckat projekt.
Sverige skulle idag behöva en hårdför diktator, höljd över varje form av partianslutning, som först av allt måste krossa den sjuklöveristiska mångkultur-kommunismen, dess kommunistiska Pravda-organ ”gammelmedia”, samt nypa av alla godhets-vasaller, typ svenska kyrkan, och ett otal medlöpare, organiserade eller i form av gatuslödder, legitimerade av AFA/Expo/Reserarchgruppen. Och givetvis krossa invandringskatastrofen, repatriera Mena-horderna till deras ursprung, rensa landet från icke-civilisatoriskt bidragsslödder.
Därefter kan den mödosamma vägen till ett återuåårättat demokratiskt tillstånd börja diskuteras, med ambitionen att (åter)skapa ett homogent och sammanhållet land, en fungerande nationalstat, av modell före~Palme.
GillaGillad av 1 person
För några år sen var det en intervju med Rockström i Sveriges Natur (Naturskyddsföreningens tidskrift) där han bredde ut sig över koldioxiden skadeverkningar osv osv och mänsklighetens oförmåga att samla sig till nån omställning (dvs backa till energifattigdom och tagelskjorta rent allmänt). Han avslutade med att han trodde att svenska folket visst skulle acceptera en ”stark man” (minns inte om han höll sig till det eller om även kvinna var möjlig…) som drev igenom en omställning. Och för att ”rädda demokratin” tycker du också att en diktator behövs? Jag tycker du är lika fel ute som Rockström! Ändamålet helgar INTE medlen!! Väck med jesuitmoralen! Den är inte ett dugg bättre än den som Salafister och Wahhabister förespråkar inom Islams värsta skrymslen.
GillaGilla
Mycket intressant inlägg av Anders Thoren. Dessutom välskrivet.
Håller givetvis med Anders.
Har själv tagit upp dessa problem i tidigare inlägg, men genomslaget har inte varit särskilt stort.
SD:s Oscar Sjöstedt och några till verkar dock förstå problemet. Men vi behöver bli fler.
Hoppas därför många läser och tar intryck av Anders initierade inlägg. Relaterat:
https://varjager.wordpress.com/2015/03/12/industrin-flyttar-ut-fran-den-humanitara-stormakten/
https://varjager.wordpress.com/2013/12/29/varlden-rusar-ifran-sverige/
https://varjager.wordpress.com/2010/01/10/fittuniversitet-raddar-inte-var-valfard/
https://varjager.wordpress.com/naringsliv/ (Ekonomi).
Såg för några år sedan ett SVT-snyftreportage om hur kinesiska ungdomar utnyttjades inom den Kinesiska industrin. Det var ungdomar från landsorten som flyttat in till städerna där de kunde hitta jobb och utbildning.
Meningen var att vi begråta ungdomarna och markera vår avsky mot de elaka arbetsgivarna.
Ungdomarna arbetade hårt och bodde spartanskt i tjänsbostäder som tillhandahölls av arbetsgivarna.
Många av ungdomarna pluggade dessutom på kvällarna till ingenjör och hade stora förväntningar på framtiden.
Situationen var snarlikt Sverige på 50-60 talet då många ungdomar flyttade in till industriorterna från landsbygden och från Finland. Jag var en av dem.
Bostadsbristen var enorm och vi fick tränga ihop oss i villakällare och i andra kyffen för att ha tak över huvudet. Egen bostad eller ett eget rum var en omöjlighet före miljonprogrammet.
Arbetet var hårt och många jobb var stressiga, monotona, bullriga och skitiga.
De unga och starka jobbade ofta över för att ha råd att köpa en bil.
Andra pluggade till ingenjör på kvällarna för att kunna göra en klassresa.
Men vi behövde inte försörja våra föräldrar -som de måste göra i KIna.
När jag berättar om denna tid så är det ingen av de yngre som tror mig.
De känner inte ens till räknestickan och Elfyma-tabellen.
Kineserna kommer att bli oslagbara, om de inte redan är det.
GillaGillad av 7 personer
Dom är snudd på oslagbara idag, vad gäller ambition och framåtanda, men det var vi i Sverige också för sisådär 130 år sen. Om ett antal decennier kommer även kineserna att vara på glid på det sluttande planet. Det är i alla fall mitt tips. Synd att jag väl, antagligen, inte kommer att leva för att få facit…
GillaGilla
Undrar hur länge det dröjer innan någon vågar säga rent ut att det är Anna Kinberg Batra som faktiskt är orsak till utvecklingen mot ödeläggelsen av Sverige, den som Reinfeldt startat.
Hur kunde hon tillåta att Löfven fick lov att genomföra en socialistisk statskupp i Sverige.
Fullständigt ofattbart att en konservativ oppositionspolitiker lägger sig platt för en socialist!
Fantastisk att få läsa något av en svensk med lite perspektiv och god överblick, tack för det Anders Thoren.
GillaGillad av 5 personer
Jo detta pga av att Sverige är hårt styrt av Rothschilds och Wallenberg maffian! I Kina har de inte lika stort inflytande i alla fall inte Rothschilds, men kanske Rockefeller har en del att säga till om där? Och svaret på det är helt enkelt att ta ifrån Bankparasiterna rätten att styra och skapa våra betalningsmedel. Det måste till en hårt styrd Bankreform som tar ifrån Bankerna makten över politiken och för makten tillbaka till folket. Så det finns massor att göra men är det någon som egentligen förstår hur vi skall börja?
GillaGillad av 2 personer
Ett tips om att skapa pengar.
Jag har tjatat om dessa banker i snart 20 år med folk på mina kontaktvägar och det är hur segt som helst i att nå ut.
Det finns en användbar öppning till folks sinnen och det är att beskriva hur banker skapar pengar medelst krediter och beskriva skillnaden mellan den falska bilden av räntegapet. Banken skulle kunna betala tresiffriga tal på inlåningen, som bara är ett fragment på några procent av ”utlåningen”.
Man har råd med minusränta men lite pengar till allmogen, nä nä.
Hur man sedan med bokföringstrix redovisar hur solvent en bank är, när de i verkligheten inte har mer än en dammsudd i kassavalvet.
Att ta upp detta med storbanksters är för avlägset för de flesta i mitt tycke på detta stadium.
GillaGillad av 1 person
Bankväsendet i Kina och USA fungerar ungefär på samma sätt. Dock har bankerna i Kina svårare att påverka politikerna eftersom dessa inte väljs i allmänna val. Detta hindrar inte att partifunktionärerna i Kina kan bli rika. Det handlar om annan sorts korruption.
GillaGilla
Det räcker med att säga ”guldmyntfot” så springer alla och gömmer sig, bankerna öppnar inte på ett bra tag och hushållsbudgeten hos den enskilde medborgaren kommer att kräva minst 90% av ev. lön, inte som idag 11-13% och ”Riksbanken” får det lite svettigt att förklara var guldreserven finns!
GillaGillad av 1 person
Det är Riksbanken som skapar pengar och inte de enskilda bankerna. Dags att sluta påstå att bankerna skapar pengar ut tomma intet. Det är Riksbanken och EU:s bankregler på 106.000 sidor som styr vad bankerna får göra eller rättare sagt hur de tvingas agerat osunt. T.ex. säger Riksbanken att risken att låna ut pengar till Grekiska staten är noll, dvs. att det inte finns någon risk med en sådan utlåning. Riksbanken säger att det är hög risk att låna ut till ett stabilt företag i Sverige. Det är bankerna tvingade att rätta sig efter.
Det är enkelt att rätta till problemet: 1) Avskaffa riksbanken, 2) Låt banker gå i konkurs, 3) Ta bort insättningsgarantin. Har man pengar i en bank som går i konkurs får man ta den smällen. Man måste lära sig att ha sina pengar på en bank som sköter sig. Bäst att sprida sina pengar över flera banker och andra institut.
GillaGilla
Vad gäller Sverige i artikeln så stämmer den överens med min TV- och MSM-lösa tillvaro. Det är böcker och dator som gäller. Och lite påläsning av retorik.
Vi skulle behövas någon form av väktarråd för att se till att vallöften infrias och om ej nyval på direkten göres. Och där får åldern inte underskrida 50 år. Dessa nästan snorungar till politiker kör ju skutan på torra land så det gnistrar om kölen.
GillaGillad av 2 personer
Hade ni levt i Kina hade inte kunnat skriva regeringskritiska kommentarer, tänk på det också 😉
Det blir lite paradoxalt att hylla en stat som Kina på nätet.
GillaGilla
Läs gärna http://www.scmp.com/frontpage/international så ser du snart hur fel du har. F.ö. har jag själv erfarenhet av att bli utmobbat från våra MSM efter att jag kritiserat klimatpolitiken och fackets förföljelse av Sverigedemokrater är ytterligare ett tecken att vårt land inte är mer öppet än Kina.
GillaGillad av 4 personer
Man skriver väl inte regimkritiska artiklar för att man har rätt till det utan för att det är motiverat!
Vilket fel menar du att den kinesiska regimen gör.
Menar du att den också arbetar för att förinta sitt eget folk?
GillaGillad av 1 person
Det finns en orsak till att jag skriver under pseudonym.
Tänk innan du kastar sten i glashus.
Kina är inte det enda land på jorden som inte gillar kritik.
Skillnaden är att Kina går mot ökad öppenhet, Sverige går i motsatt riktning.
GillaGillad av 1 person
Där hugger du i sten. Jag följer på mycket nära håll vänner i Kina som skriver bra så giftiga kommentarer mot regeringen och lokala höjdare. Ingen utav dem har någonsin blivit trakasserad av makten. Du ska veta att det är en stor skröna i västvärlden att Kineser inte vågar vara kritiska till sina politiker och regeringstjänstemän. Precis som Lars Bern skriver är förtrycket mot oliktänkare större i vårt land än vad det är i Kina.
Dessutom kan jag tillägga att det finns 8 demokratiska partier verksamma i Kina och som de facto är tillåtna att verka parallellt med kommunistpartiet. Man har till och med en minister i kommunistregeringen som är vald (dock inte av folket) till hälsominister som hämtats från en av dessa partier. Det är att jämföra med att man i DÖ-överenskommelsen skulle hämta en minister från SD till den svenska regeringen, vilket är, som alla vet, fullständigt otänkbart. Dessvärre är du influerad av västvärldens skeva världsbild om Kina som faktiskt hotar världsfreden.
GillaGillad av 1 person
”att alla migranterna talar samma språk och har samma kultur”
Det stämmer inte riktigt eftersom Kantonesiska som pratas i syd och
Mandarin som pratas i norr är olika. Även kulturen är väldigt olik i norr och syd.
Skriftspråket är dock detsamma i hela landet.
Har själv upplevt de muntliga kommunikationssvårigheterna mellan nord och syd
många gånger. Det avhjälps dock genom skriftlig kommunikation.
GillaGillad av 1 person
Alla lär sig mandarin i skolan
GillaGillad av 1 person
Sedan tycker jag inte att Sverige skulle behöva en hårdstyrd diktatur…som några här inne har skrivit om.
Man bör också vara försiktigt med officiella statistiker, precis som här hemma, men speciellt i ett land som Kina. Fortune Magazine har till exempel publicerat en arbetslöshetssiffra mellan 10 och 12 % i Kina, inte runt 4% som partiet varje år kräver…och som nog låter konstigt i vilka öron som helst! I gamla östtyskland hade vi också alltid 1% arbetslöshet och det styrande partiet SED fick alltid 99,9% av rösterna, härliga tider!
Hur hög arbetslösheten i Kina är vet nog ingen, men när man läser om landets ca 30 miljoner människor som bor under jorden (!), så kan man kanske gissa att den är högre en vad som sägs av partiet. ‘
Och, som vi nu ser, så kan man också undrar vad den äkta tillväxten i Kina är, eller den sanna statsskulden eller hur stor den ekonomiska bubblan som just nu blåser upp sig i Kina egentligen är…
Inget drömland i mina ögon! Jag vill inte veta hur stor kraschen blir, om Kinas ekonomi skulle kollapsa framöver!
GillaGilla
Kina har fortfarande 400 miljoner fattiga som man tänker lyfta ur fattigdomen, något som vi med våra klimatstolligheter vill förhindra. Utan allas tillgång till billig el ger det inte att eliminera fattigdom som är ett enormt mycket större miljöproblem än dem som svenska politiker tjatar om. När det gäller din bild av Kina så tror jag inte du skall oro dig, alla jag känner med erfarenhet av landet har en betydligt mer optimistisk bild.
GillaGillad av 5 personer
Vi behöver ingen diktatur i Sverige utan grundlagar som omöjliggör stolliga politiska beslut.
Kina har idag säkert många fattiga men under den kommunistiska tidsperioden var alla fattiga och minst 100 miljoner svalt ihjäl. Det är bra med små ständiga förbättringar till det bättre.
GillaGillad av 1 person
Officiell statistik förvrängs i alla länder inte bara Kina! I USA skämtar man t ex om arbetslöshetsstatistiken…den är officiellt ca 5% men i verkligheten 24%, rena bedrägeriet alltså. Precis som i Sverige där man snyggar till de verkliga siffrorna med låtsasjobb, ”utbildningar” och andra bländverk. Och alla regeringar i Sverige och andra länder sysslar med denna skönmålning..oavsett om det gäller ekonomin, arbetslöshet osv.
GillaGillad av 1 person
Väldigt välskrivet och väldigt sant.
Många har nog inte varit i någon av alla våra förorter och sett den befolkningsexplosion av andra och tredje generationens invandrade med helt annan kultur och värderingar, som nu pågår. Det är inte bara alla de som vi låter komma in i landet, de ökar ju med en fördubbling vart år eller så. Vi är väldigt snart i framtiden i minoritet. Detta ihop med en kraschad ekonomi, kommer sudda ut Sverige som det land vi nu känner, snabbt och effektivt. Att i mångkulturens religiösa övertygelse, utplåna sig själv – kommer nog att skrivas in i historieböckerna, kanske i Kina, som ett varnande exempel på hur det kan gå, när man låter det humanitära storhetsvansinnet styra över förnuftet.
GillaGillad av 5 personer
Gifte mig med en kinesisk kvinna för drygt 10 år sedan. Har varit gäst i landet vid flera tillfällen men aldrig arbetat där. Men jag har gjort precis samma iakttagelser som Anders Thoren. Kina och Östasien är framtiden Europa hör tyvärr till det förgångna. Om våra politiker inte varit så giriga för egen vinning hade spelplanen kanske balanserat.
GillaGillad av 5 personer
Plus att vanliga människor vill ha gratistjänster och bidrag ifrån den offentliga välfärden. Räkningen ska alltid skickas till någon annan. Väljarna lever själva i en sagovärld.
GillaGillad av 1 person
En utmärkt artikel som landets politiker och mediamänniskor borde läsa om de fortfarande är kapabla att ta till sig något utanför kritcirkeln. Min först besök i Kina var redan 1977 och har följts av åtskilliga. Vad som är imponerande är de vetenskapliga och tekniska framstegen där Kina på flera områden är på väg att gå om USA och Europa. Kina håller på att återfå den ställning landet hade för 250 år sedan och Europa kommer att spela en allt mindre viktig roll i framtidens värld. Ju snarare Sverige inser detta och slutar leka stormakt desto bättre kommer detta att gagna landet. Det gäller att dra ett kraftigt streck över de senaste decenniernas pseudoexistens och i stället följa ett land som Schweiz i spåren och satsa på elitutbildning och sätta den egna nationen främst.
GillaGillad av 5 personer
Schweiz direktdemokrati vore även något att ta efter.
GillaGillad av 3 personer
Kina blir världens finansiella centrum någon gång efter 2032 (enligt Martin Armstrongs ekonomiska cykler). Den stora kraschen kommer inom EU och möjligtvis i Japan. Således kommer kapitalet att på kort sikt flytta till USA och på lång sikt till Kina.
GillaGilla
Instämmer i allt för utom du glömde Japan.
GillaGilla
Det värsta för Sveriges del är att varken vänster eller höger vill att vi ska vända utvecklingen. Sverige är den dödligt skadade musen, som har noll chans, och katten (NWO) gör det den är programmerad att göra. Svenska politiker slår ju knut på sig själv för att behaga EU, FN och Agendan.
GillaGillad av 4 personer
Elbilar i Kina släpper ut två till fem gånger så många smogbildande partiklar än fordon med bensinmotorer http://www.dn.se/ekonomi/elbilarna-ska-skingra-kinesisk-smog-1/ på grund av att dessa laddas av kolkraft. I Sverige laddas elbilarna också med kolkraft. Från Europas brunkolskraft! Där skandalöst den mesta av energin kyls bort till ingen nytta i hiskeliga kyltorn. Den mondäna Miljöpartisten med långkalsonger av akryl från Julavaruhuset, som parkerar sin elbil utanför kommunkontoret, borde ha nytta av denna överskottsvärme. Då hade han sluppit darra på manschetten (av kyla?) när han petar in elsladden i uttaget!
GillaGillad av 1 person
@ Lennart Lindsjö
Även förbränningsmotorn i bilarna kyler av mycket av sin producerade energi. Smogen beror mycket på att många fattigare hushåll eldar med koks och ved i husen, därför är smogen värre på vintern. Moderna kolkraftverk ger nog inte smogproblem i städerna, de ligger utanför dessa. Även kärnkraftverk med kokreaktor, kyler bort av sin producerade energi.
Men jag tror att effektiviteten ändå är större i ett kolkraftverk än i mängder med små förbrännings motorer. Dessutom kan man använda värmen från kraftverken till central uppvärmning, vilket säkert görs också. På sommaren kan man via djupa borrhål värma grundvattenreservoarer för att använda värmen på vintern. Det finns många tekniker för att ta till vara värmen från kraftverk effektivt, men det går så klart inte från utspridda bilmotorer.
GillaGillad av 1 person
Mycket sakligt riktig kommentar. Kina befinner sig i energiutveckling där vi var på 60-talet när vår stadsluft var hälsovådlig. Jag tror de ändrar på det inom 20 år och får lika bra stadsluft som vi har.
GillaGillad av 1 person
Tror faktiskt inte att det är bilarna som är de största bovarna i det här fallet. När det är långhelger blir luften väldigt ren plötsligt, för alla kolkraftverk behöver inte köras och fabrikerna är stängda. På höst och vår när man inte behöver värma i norra kina ell kyla med ac är luften mycket bättre. Detta är ju ett problem idag. Artikeln försöker belysa hur ser det ut om 20 år
GillaGillad av 1 person
Varför då 173 meter höga kyltorn i de två nya blocken F och G i Neurath om värmen kan användas?
Kölnerdomen är 157 meter hög. Mäktiga byggen!
http://www.energinyheter.se/2013/01/tyskland-bygger-nya-kolkraftverk
Värme är ofta en restprodukt till ingen nytta. Mer energi används för att kyla än att värma! Se på taken på alla fabriker!
Den genomsnittliga verkningsgraden för stenkolseldade kraftverk i världen är för närvarande 28 procent, att jämföra med 46 procent för moderna kraftverk. Verkningsgraden för de mest moderna brunkolseldade kraftverken ligger ungefär på denna nivå.
https://corporate.vattenfall.se/om-energi/el-och-varmeproduktion/kol/sa-fungerar-kolkraft/
Dieselmotorerna har ca 40-45 procent verkningsgrad och bensinmotorer i bästa fall 30 procent.
En bränslecell driven med vätgas har en verkningsgrad på ca 70% inklusive elmotor.
http://www.jmf.se/artiklar/basta_bransle.htm
Det verkar som om vätgas eller el tillverkad i kärnkraftverk är framtidens lösning på miljövänliga transporter. Därför min något hånfulla kommentar angående miljöpartisten i långkalsonger som, som enligt min uppfattning, har en närmast religiös aversion mot kärnkraft. 🙂 mvh Lennart
GillaGillad av 1 person
Mycket belysande artikel.
Denna intervju med Bengt Ericson stämmer bra in.
Den härskande klassen. En bok om Sveriges politiska elit.
http://www.axess.se/Tv/vodplayer.aspx?vod=6690
GillaGilla
Bra skrivet.
I landet Sverige så är det egentligen ingen som vill regera och man förstår varför, se gärna :
http://www.tino.us/2016/04/ny-prognos-for-asylkostnader/
http://ledarsidorna.se/2016/04/pa-en-piedestal/
De obildade politikerna och medlöparmedia har försatt landet i fara med sin ”vind-för-våg”-politik.
GillaGillad av 2 personer
Bra och insiktsfullt. Att bygga snabbtåg från Olso till kontinenten är dock mycket jobb. Bl.a. måste man bygga en ny Svinesundsbro, mycket stabilare än den nu ganska nybyggda svajiga bilbron. Sedan dubbelspår hela vägen, men en del är redan lagd. Göteborgs station är en säckstation och måste byggas om i sin helhet. Utan tunga norska pengar går det inte, Bohuslän är mycket glesbefolkat. Idag får Norge mycket av sina färskvaror från kontinenten med lastbilar på nyss färdigbyggda E6-an, och tyvärr kan inte färskvaror fraktas på tåg, eftersom de måste lastas om i båda ändar av tåglinjen. Så nyttan just nu med snabbtåg till och från Olso är inte helt färdigtänkt.
GillaGillad av 4 personer
Skrev inget om snabbtåg. Konventionella pendelyåg kan räcka. Göteborg -Oslo ca 350 km. Två timmar vore väl OK, sedan ytterkgare 1,5 till Makml
GillaGilla
Men visst går Sverige som tåget. Se bara här http://www.statsskuld.com/.
GillaGilla
Sweden..
From ”Humanitarian Superpower” to Failed State?
GillaGilla
Någon som kommer ihåg Facit-krisen ?
Facit-koncernen var ett mycket framgångsrikt industrikonglomerat fram till början på 70-talet.
De var stora inom bl.a elektromekaniska kontorsmaskiner (räknemaskiner och skrivmaskiner)..
Det gick så bra för Facit att de inte i tid anpassade sig till de billigare elektroniska räknemaskinerna som utvecklades i Japan. När de insåg vart utvecklingen barkade hän så var det för sent att agera.
Omsättningen föll snabbt och redan 1972 hotades koncernen av konkurs. Läs mer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Facit_AB
Facit var ingalunda ensamma om att slås ut av den Japanska anstormningen.
Sweda och Hugin som tillverkade elektromekaniska kassaapparater klappade också ihop.
Den elektromekaniska industrin slogs till stor del ut.
Krisen drabbade faktiskt många fler än den omtalade varvskrisen.
LM Ericsson satsade i tid på att utveckla elektroniska telefonisystem och nät (AXE-systemet).
Men de var väldigt nära att missa den fantastiska utvecklingen av mobiltelefoner och mobiltelefonnät.
Moderbolaget var då helt inriktat på tillverkning av fasta telefoner och AXE-systemet.
Bolaget var marknadsledare och det fanns inget omvandlingstryck.
Ericssons framgångar med mobiltelefoner kan tillskrivas dotterbolaget SRA (Svenska Radio AB) och några envisa eldsjälar som arbetade på deras utvecklingsavdelning, inte bolagens ledningar.
Eldsjälarna fick hållas, men hade inte vad jag minns något aktivt stöd från ledningen.
Deras verksamhet var knappt känd utanför den egna avdelningen.
Det var nog ingen som då insåg den fulla potentialen i denna teknik.
Det gjorde inte jag heller om jag ska vara ärlig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Radioaktiebolaget
Mobiltelefoner och mobiltelefonisystem blev senare koncernens viktigaste affärsområde.
Sedan kom stövelfabrikanten Nokia och konkurrerade ut Ericssons mobiltelefoner.
Sedan kom datortillverkaren Apple och konkurrerade ut Nokias mobiltelefoner.
Vad kommer att hända härnäst ? Ingen vet säkert.
Men historien visar att övermod, baserad på tidigare framgångar, är fröet till undergången.
Det gäller såvål företag som länder, inte minst små exportberoende länder som Sverige.
Vi kan inte förutse och gardera oss mot allt som händer i världen, men vi behöver inte påskynda undergången genom att skjuta oss i foten och sedan skylla på naivitet.
Regeringen lovar ”kunskapslyft” och annat trams som låter bra.
Men vi behöver inte mer genuskunskap för att kunna konkurrera med omvärlden.
Sanningen är att invandringsindustrin är den enda industrin som expanderar i Sverige.
Expansionen är så stor att BNP ökar till regeringens stora belåtenhet.
Till vad nytta ?
GillaGillad av 3 personer
Det där med Ericsson och mobiltelefonin stämmer bara delvis.Ericsson motsatte sig en riktig utveckling. Därför slutade ett helt gäng genier hos Ericsson och startade Radiosystem och lyckades. Så småningom köpte Ericsson Radiosystem eftersom de kunde inte uppnå den nivå som Torbjörn Johnsson och gänget uppnått. Kommer så väl ihåg när Torbjörn i hissen sade att explosionen kommer när batterierna kommer i kapp. Långt före att några av den nya generationen mobiltelefoner fanns att tillgå.
En del av namnen finns här: http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=12555
Dock nämns inte en av de genier som jobbade på Radiosystem, Kåre Wallman.
GillaGillad av 1 person
Att nominell BNP ökar i nuläget beror på att penningmängden ökar med 15 % i årstakt. Detta höjer skatteintäkterna och inhemska företags försäljningsintäkter.
Problemet är att en ekonomisk kris alltid uppkommer när ökningen av penningmängden växlar nedåt. Detta hände i början av 1990-talet och 2007. Ibland blir kraschen lite väl häftig.
GillaGillad av 1 person
Penningmängden ökar, eftersom vår statsskuld ökar.
GillaGilla
Lars Bern glömmer att nämna två viktiga faktorer som kommer att påverka Kinas framtid, nämligen Tibet och den demografiska bomb som just nu är på väg att utlösas.
Förr eller senare kommer situationen i Tibet att bli akut och det finns en stor risk för ett väpnat uppror i landet. Hur som helst så kommer Kinas ledare att ställas inför stora utmaningar när det gäller hur olika nationella och religösa minoriteters krav kommer att bemötas i framtiden.
När det gäller den demografiska katastrof som ettbarnspolitiken inneburit för Kina så blir det onekligen intressant att se hur Kinas ledarskap kommer att reagera på de låga födelsetalen och att andelen vårdkrävande ålderspensionärer ökar. Massinvandring från det folkrika och unga Afrika är en lösning men kommer verkligen en sådan lösning att accepteras av folkopinionen?
Med tanke på ovanstående utmaningar som ligger i Kinas nära framtid så framstår onekligen Sveriges problem som relativt hanterbara.
GillaGilla
Hur tycker du vi skall hantera Sveriges problem då, får vi höra? Tror inte heller du skall oroa dig för Kinas problem, de har betydligt bättre koll än vad vi har i Sverige.
GillaGillad av 2 personer
Självklart så är jag mycket oroad över Kinas framtid och anledningen är att ett kinesiskt katastrofscenario med etniskt våld eller en ekonomisk kollaps följt av politiskt kaos skulle drabba hela världsekonomin mycket hårt.
Det kinesiska kommunistpartiet ligger ju faktiskt bakom 1900-talets största svältkatastrof. För snart 60 år sedan svalt mellan 18-42 miljoner kineser ihjäl på grund av politiska beslut fattade av samma parti som nu sitter vid makten.
Att den politiska ledningen i dagens Kina så länge och envist hållit fast vid den destruktiva ettbarnspolitiken trots att demografer mycket länge varnat för konsekvenserna är knappast ett tecken på att Kinas ledare har så mycket bättre ”koll” än sina partikamrater för 60 år sedan.
Sveriges problem är det svenska folkets problem, så länge den absoluta majoriteten av väljare röstar på ”sjuklövern” så kommer inget att förändras i grund här i Sverige.
Kanske är det helt enkelt så att majoriteten av svenskarna inte anser att det är så fel att Dan Park hamnade i fängelse, arbetslösheten bland ”etniska” svenskar är låg och skatterna har ju faktiskt sänkts under den tid alliansen satt vid makten. Folk verkar i grunden vara ganska nöjda med situationen i vårt land.
När det kommer till invandringen så har ju onekligen den svenska invandringspolitiken förändrats mycket snabbt och drastiskt det senaste halvåret i takt med att motståndet mot invandringen ökade bland väljarna.
Svaret på din fråga om vad skall göras för att lösa Sveriges problem blir alltså att de som är missnöjda med hur vårt land styrs måste få väljarna på sin sida, då ändras också politiken.
GillaGillad av 1 person
Tyvärr är det väldigt många som inte klarar av att se att det kalla kriget är över. Kina har inte längre kommunism utan statskapitalism, vilket är ngt helt annat och Ryssland är inte heller kommunistiskt utan ett utpräglat kristet nationalistiskt land. Och vad gäller destruktiva etniska konflikter så är nog den relativa risken för sådan framöver betydligt större i Sverige än i Kina. Betänk även att Kina befolkningsmässigt är 130 gånger större än lilla Sverige.
GillaGillad av 1 person
@ Erik
Du låter lite som F. Reinfeldt, när han pratade om att vi måste ha ökad invandring för att klara att försörja alla äldre. Tror inte att detta stämmer, det handlar mest om att se till att pengarna inte lämnar landet och att inte öka statsskulden. Nu ökar vi skulden, för att klara all invandring – den som skulle vara så lönsam.
De länder som har störst problem, är de med en allt för stor befolkning. Med den logiken (med hög invandring) skulle ju många afrikanska länder vara jätterika. Mekaniseringen, datoriseringen och urbaniseringen gör, att länder behöver mindre befolkningsmängd – inte större. Även miljön behöver mindre.
Vi behöver nog införa en ett barns politik i Sverige också snart. Hur snabbt ska man tillåta en grupp att fördubbla sig, om och om igen. Tänk på räkneexemplet med risgrynen på schackbrädet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Riskornen_p%C3%A5_schackbr%C3%A4det
GillaGillad av 1 person
Reinfeldt hade mer rätt än fel i det uttalandet Marianne. Invandring innebär naturligtvis omkostnader men att avstå från invandring i en situation då födelsetalen är låga och andelen ålderspensionärer ökar kostar också.
Finland som har en mycket striktare invandringspolitik än Sverigehar en högre statsskuld och även en högre arbetslöshet än vårt land. De finländska arbetslöshetssiffrorna blir än mer anmärkningsvärda om man betänker att den arbetsföra delen av Finlands befolkning minskar med cirka 14 000 personer årligen.
Japan som helt har valt bort invandringen som en lösning för landets demografiska problem har en större statsskuld räknat mot BNP än Grekland. Japan har varit i recession sedan början av nittiotalet och om en del av Finlands kris kan skyllas på euron och Nokias kris så har Japan fortfarande en kraftfull exportindustri och landet är naturligtvis en inte en del av euroområdet.
En ung och växande befolkning ger inte automatiskt tillväxt, det är sant. Men när ett lands födelsetal blir så låga att befolkningen inte längre kan reproduceras utan börjar minska samtidigt som medelåldern ökar och andelen ålderspensionärer ökar dramatiskt så kommer en ekonomisk kris som ett brev på posten!
Precis det som redan drabbat Finland och Japan och snart kommer att drabba Kina.
GillaGilla
Vi kan inte jämföra med Finland, landet har gjort misstaget att ge upp sin valuta och man har drabbats starkt av EU-sanktionerna mot Ryssland.
GillaGillad av 1 person
Men herregud, våra ekonomiska kriser kommer inte av åldrande befolkning. De flesta länder med högt befolkningsantal går dåligt. Island är ett litet land, men kom snabbt ur sin dyra bankkris, genom att inte höja sin belåning. Finland har som sagt Euron, precis som det mer folktäta Grekland. Japans statsskuld är till sin egen befolkning, det är en väldig skillnad. Vad jag vet har vi haft en kontinuerlig befolkningsökning, när jag var liten var vi 6 miljoner.
Vi jobbar betydligt högre upp i åldrarna nu också. Varför kan vård till de äldre inte vara lika positivt för ekonomin som utgifter för invandring? De som kom på 60 och 70 talen fick jobb i vår industri direkt, går verkligen inte att jämföra med dagens invandring.
Kina går ju som smort fast de stoppat sin befolkningsökning, de kommer ta in arbetskraft utifrån så klart, om det behövs. Dessa gästarbetare får åka hem med pengar på fickan, när jobben tryter igen. Det är bara så som man kan dra ekonomisk nytta av arbetskraftsinvandring, tyvärr, på lång sikt.
GillaGilla
Erik, alla resonemang blir nonsens om man bara använder termen ”invandring”. Allt beror naturligtvis på vilken sorts migration det handlar om – det blir helt missvisande om man klumpar ihop sociokulturell probleminvandring med arbetskraftsinvandring från länder med kompatibel kultur. Finlands dåliga ekonomi beror på några interna industriella och politiska misstag och flera externa faktorer som landet inte har kunnat råda över. Finland har de senaste åren haft bättre välfärdsförmåner än Sverige och i förening med en otymplig byråkrati har det blivit alltför dyrt. Men demografiskt är det ju uppenbart att Finlands befolkningsunderskott finns i Sverige. Det är just de arbetsvilliga och driftiga sverigefinnarna och deras barn som nu skulle ha behövts i Finland. Den emigrationen blev en nettovinst för Sverige, minskade arbetslöshetstrycket i Finland under en svår tid, men skapade ett demografiskt underskott. De probleminvandrare som i fjol kom till Finland blir en mycket dyr och socialt konfliktskapande nettoförlust för landet. Och även i Finland finns en utbredd okunnighet och politisk korrekthet som splittrar befolkningen och lamslår politiken, fast Finland inte på långa vägar är lika infantiliserat och feminiserat som Sverige. Men ett annat illavarslande tecken är att vänstern och facken totalt ansvarslöst och osakligt hela tiden har saboterat den borgerliga trepartiregeringens försök att få rätsida på problemen, trots att de själva bär en stor del av skulden till att problemen har uppkommit.
GillaGilla
# Erik
Du och den svenska 7-klövern lever kvar i villfarelsen att import av människor räddar våra pensioner.
Det förutsätter att invandrarna är lika produktiva som svenskarna och producerar mer än de förbrukar.
Men invandring kan inte rädda våra pensioner ens i detta utopiska fall.
För hör och häpna- även invandrare blir gamla och vill kvittera ut pensioner.
Jag vet, för jag är en av dessa invandrare som blivit pensionär i Sverige.
Har visserligen gjort rätt för mig och betalat in mer i skatt än jag förbrukat, men detsamma kan ju även sägas om många pursvenskar. Och hur många flyttar hit för att rädda svenskarnas pensioner ?
Invandringens fördelar bygger på ett kedjebrevsförfarande baserat på ständigt ökande invandring.
Men när tilltron till luftslottet upphör rasar hela kedjan.
Nej pensionerna kan inte räddas med ständigt ökande invandring, lika lite som att kedjebrevsbluffar håller hur länge som helst.
GillaGillad av 1 person
Jag blir lite konfunderad av ditt inlägg Sixten. Att som du formulerar det ”Finlands befolkningsunderskott finns i Sverige” löser inte Finlands demografiska problem. Något måste göras för att ersätta den arbetskraft som nu går i pension och då ser finska nationalekonomer invandringen som en nödvändighet: http://svenska.yle.fi/artikel/2015/01/29/eva-rapport-finland-klarar-sig-inte-utan-invandring
Du Sixten använder begreppet ”sociokulturell probleminvandring” och anser om jag förstått det rätt att invandringen till Sverige de senaste decennierna kan karakteriseras på det sättet.
Sanningen är ju att Sverige har lägre arbetslöshet, högre sysselsättningsgrad och högre produktivitet än Finland. Märkliga siffror om Sverige fyllts med sociokulturella probleminvandrare de senaste decennierna!
Till sist skriver du om att Sverige är infantiliserat och feminiserat. Konstigt att inte alla dessa sturska sverigefinnar som utgör det där befolkningsunderskottet som nu plågas i detta infantila och feminina helvete som är Sverige inte flyttar tillbaka till sitt finska moderland!
Svaret kan ju faktiskt vara att återvändande finländare inte tas så väl emot om de försöker komma tillbaka in på den finländska arbetsmarknaden. Åtminstone påstår mina finländska arbetskamrater det, du kanske har ett annat svar Sixten?
Ett land där ett politiskt parti som Sannfinländarna kan vinna röster på att infantilt hetsa mot svensktalande landsmän i allmänhet och ålänningar i synnerhet har uppenbarligen problem med något som kan karakteriseras som just infantil omogenhet och avundsjuka.
Ett gått råd Sixten, använd inte sådan tillmälen mot oss svenskar, det ger bara ett dåligt debattklimat och slår till syvende och sist bara tilllbaka på dig själv.
GillaGilla
Erik, jag ser mig som halvsvensk / halvfinne, har alltid levt och arbetat i kontaktytorna mellan svenskt och finskt och brukar med varm hand dela ut ros och ris åt båda befolkningarna när det är påkallat. Finlands probleminvandring kom huvudsakligen i fjol, i övrigt har nästan all invandring varit behövlig just på grund av det demografiska underskottet. I stort sett har arbetskraftsinvandringen varit välkommen, men visst finns det på sina håll en sorts nationell njugghet, som har gjort att t ex många återvändande sverigefinnar har upplevt att det är högre i tak i Sverige och att deras erfarenhet inte har värdesatts. De finska nationalekonomerna bortser i likhet med de flesta ekonomer från de sociokulturella skillnaderna mellan olika folkgrupper. Den allmänna okunnigheten om dessa kommer att bli ett dyrt misstag för Finland och ett gigantiskt misstag för Sverige. Sverige är ett rikt land, som har haft turen med sig, en gosse med guldbyxor. Naturresurserna och företagens produktivitet har tillåtit många misstag, men de närmaste åren kommer den branta nedförsbacken och jag delar Anders Thoréns dystra bedömning. Jag vidhåller att Sverige är fruktansvärt infantiliserat och feminiserat – rättare sagt kanske en tredjedel av dess befolkning – och dessutom lider det politiska och mediala etablissemanget av en farlig inbilskhet, hybris och bristande verklighetskontakt. Mycket av översittarklassens förmenta tolerans är bara hyckleri och jag föredrar den mer kärvt finska rättframheten och ärligheten. Även för mig och mina närstående blev det en chock när vi i samband med höstens migrantvågor upptäckte hur utbredd den politiska korrektheten och infantilismen numera är t o m i Finland och därför finns det anledning att vara pessimistisk om hela den västerländska civilisationen. Sannfinländarna har inte hetsat mot finlandssvenskarna, bara kritiserat att så mycket resurser satsas på svenska språket t ex i skolan och att finlandssvenskarna gynnas oproportionerligt mycket. Som yrkesman är jag av samma uppfattning. Det som jag här har skrivit är inte menat som invektiv, bara som kortfattat och brutalt uttryckt lång erfarenhet. Det är viktigt att analysera även mjukdata och jämföra Sverige med andra länder för att kunna särskilja mellan det typiskt svenska och en mer allmän västerländsk utveckling.
GillaGilla
Svenska skolorna har blivit en ekonomisk marknad och då främst genom skolpengen. Om varje elev i grundskolan ger skolan ca. 6000 kronor (siffror flera år bakåt kan vara högre idag) i månaden så förstår alla vilken vinning det blir att få så många elever som möjlilgt till skolan. Inträdesprov riskerar ju att minska antalet elever som klarar sig och därmed förlorad skolpeng. Att sen sätta högre betyg eller godkänt än vad som egentligen eleven är värd pga att skolans rykte står på spel. Även om högre betygsättning kanske inte är allt för vanligt att så sker så existerar dock problemet och risken. För många elever som inte klarar godkänt minskar också skolans rykte och därmed färre elever som söker sig till den skolan.
Till detta kommer krav på läraren att inte vara i konflikt med föräldrar eller elver heller för den delen då det riskerar att föräldrarna eller eleven vill byta skola och därmed minskade intäkter för skola…….Så summan av detta blir att läraren abdikerar inför elever och föräldrarna och makten ligger lägger sig i fel skål. Det här vet alla idag och utnyttjas till fullo. Läraren står helt ensam både inför rektor och inför föräldrarnas krav.
Till detta står sen Fridolin som INTE är utbildad lärare ens och har ändå stor erfarenhet av skolan då han faktiskt har arbetat som outbildad lärare i några månader……jepp så ser Sveriges skolminister erfarenhet och utbildning inom skola ut 🙂 🙂 🙂 Denne Fridolin står sen och säger att bussning av elever från segregerade områden till fina områden blir jättebra. Om vi har ett lågt antal elever med försvårad inlärning så kan duktiga elever bli sk. medhjälpare och ett stöd för den med svårigheter….men inte om antalet med svårigheter blir för högt i en klass. SUCK!
JA, Thoren, tror att du har alldeles rätt i din artikel både vad gäller skolan och Sveriges utveckling i framtiden.
Vi är många som både känner av det urusla klimatet i samhället och även ser med egna ögon vad som sker och vi skrattar inte kan jag lova.
GillaGillad av 2 personer
Så går det när man har statlig styrning av skola. Barnen ska indoktrineras i kulturmarxistisk ideologi (motsatsen till fakta och logik). Grundlagarna bör säga att det är skolans ledning som styr skolan och att målet är inriktat på att ge kunskap.
Problemet är att veta vad som är bra styrning och vad som är bra kunskap. Därför behövs en möjlighet att kunna klassificera skolorna och en möjlighet att kunna välja den skola som anses vara bra. Man måste också tillåta skolor med annorlunda inriktning eftersom elever är olika.
Man bör gå över till ett system där människor själva betalar skolavgiften och fritt väljer skola. För de som inte har råd får staten gå in och betala avgiften.
GillaGillad av 1 person
Det är nog inte det statliga skolsystemet i sig, utan hur det sköts just i Sverige. Där håller jag helt med om att det är uselt!
Kolla man på Kina har de också en helt statlig skola, men där är resultaten mycket, mycket bättre. Vi behöver nog en helt ny modell och enligt mig bör vi också hålla bort riskkapitalföretag från skolorna!
GillaGillad av 1 person
@Per Olof Persson
Skolan bör nog vara statligt reglerad och i statens ansvar, inte kommunernas. Skulle detta släppas fritt, kommer det att blossa upp en massa religiöst inriktade skolor. Vi är ett så pass litet land, att staten bör kunna se till att alla får en lika utbildning. Den bör istället regleras hårdare, nu kan skolor själva välja hur de ska spendera sina pengar. En del har uselt läromateriel, för de har investerat i något annat.
Men ordningen och respekten för lärare och personal, måste tillbaka. Skoluniform av enklare slag, mobilfritt, mer praktiska ämnen och gymnastik.
GillaGillad av 1 person
Om ett fritt skolval skall fungera måste man ha prov som rättas centralt för att då ett rättvist system.
GillaGillad av 1 person
Kinas utveckling är jämförbar med Japans efter kriget.
Kina har hämtat ”låghängande frukt” och nu blir det svårare, jfr med Japan.
Med modern teknik bygger Kina upp ett hypermodernt samhälle, samma som Tyskland efter kriget.
Europas stagnation, värre än Sveriges, beror bl.a. på EU’s direktiv, som försvårar företagande, dyr energi, osäkerhet ang. framtiden som hindrar investeringar i Europa vilka hamnar i USA (kemi, petrokemi etc) och Asien.
Alliansen genomförde stora skattesäkningar på löner, ca 10 % som gjort det lönsamt att jobba, jfr med Belgien, högsta löne- skatterna i Europa, ca 60 %.
Vår yngsta dotter flyttade till jobb i Sverige nov. 2015. Med samma bruttolön får hon 40 % mer efter skatt än hon fick i Belgien.
Belgien har dessutom gåvoskatt, enorma arvsskatter beroende på värdet mellan 3% till 50 %. Skola, försvar, energi sorgebarn i Sverige, ej möjligt att hinna reparera under endats 8 år av borgerlig regering.
Enda orsaken till att vi stannar kvar i Belgien sedan 50 år är att sjukvården är så mkt bättre ân den i Sverige, här är man inte ett ”nummer” utan en patient med en eller en grupp av ansvariga läkare.
Min fru har Neuroendocrene tumör (NET cancer) på pancreas och hon har haft två operationer, 2010 och 2016, samma kirurg och samma onkolog och samma 2 specialister ytterligare.
Kina med sin ”command-ekonomi kommer att fortsätta sin starka utveckling men givetvis sker det fortfarande utifrån en situation att ”bygga ifatt”.
Ref. till Erik ovan, problemen kommer med den demografiska utvecklingen samt folkets krav på demokrati, Kinas folk existerar ju i en värld med ”informatika”, alla vet vad som händer i världen.
Sverige’s opposition måste börja agera, denna regering är ett skämt och ett farligt sådant med typ Kaplan, Fridolin, Wallström och Löfven.
Hur Reinfeldt kunde schabbla bort regeringsmakten fattar vi inte och oppositionen nu är ett skämt.
GillaGillad av 1 person
Tack, Anders Thoren (och Lars Bern), för den mycket intressanta artikeln! Många läs- och tänkvärda kommentarer dessutom.
De som framöver tar på sig det extremt otacksamma politiska ledningsansvaret måste redan nu börja planera, kalkylera och utforma krispaket som kan mildra samhällskollapsen. I en sådan situation måste samhällsapparaten och omsorgsindustrin skalas ner till det absolut oundgängliga och massavskedanden av offentligt anställda kan bidra till att utlösa total anarki. Ett psykologiskt fungerande sätt att mildra katastrofen vore kanske att samtidigt införa medborgarlön t ex i tre år, dvs staten fördelar tillgängliga skattemedel lika mellan alla vuxna – motsvarande existensminimum – oavsett om man arbetar eller inte. Bara inkomster utöver detta beskattas (lågt). Antalet offentligt anställda minimeras och systemen kan sedan långsamt byggas upp igen efter behov och resurser.
På grundskole- och gymnasienivå innebär det att varje elev tilldelas en skolpeng som får användas fritt för undervisning i vilken form som helst och av vilka lärare som helst. Men basstoffet delas upp i många kurspaket och regelbundet godkända kurser krävs för att eleven i längden ska tilldelas skolpeng. Det här betyder ökad småskalighet och ett kompetenstillskott, därför att både kunniga föräldrar och friställda lärare kan undervisa en handfull elever privat och få ut en rimlig månadsinkomst, eftersom de inte behöver hålla sig med dyra skollokaler och dyr administration. Det hela skulle naturligtvis inte bli problemfritt, men för många elever t o m bättre än dagens verklighet och definitivt bättre än total anarki i den dystra framtid som nog de flesta av oss här förutspår.
GillaGilla
#Sixten
Intressant med friställda lärare och varför inte införa hemundervisning som fritt val igen i Sverige (kanske var det du menade) . Idag tyvärr bara möjligt i särskilda fall som om skolan inte t.ex kunnat avhjälpa mobbing mot en elev efter stora försök. Sverige är väl bara ett av några länder i världen som förbjuder hemundervisning utan särskilda skäl. Många elever skulle må väldigt bra med en sådan undervisning under lugna trygga former.
GillaGilla
När kommunismen föll i östeuropa var det en del som menade att ”vänta bara kapitalismen i väst kommer också att falla”. Tyckte då att det var ett helkorkat påstående. Idag vet jag bättre. Det verkar vara det som håller på att ske. När produktionen flyttades från väst till låglöneländer typ Kommunistkina så blir det boom i kina och anorexia i väst. Jobben försvinner alltmer men välfärdssamhället lever vidare som om inget hänt. Det ena sjunkande skeppet Europa klamrar sig nu alltmer fast vid det andra sjunkande skeppet USA. Kapitalismen hade tydligen sina brister ändå. Så kan det gå. Framtiden tillhör Kina. Väst har snart gjort sitt för den här gången. Det kan ta lite tid men trenden pekar mot ett skifte till sydostasiens fördel.
GillaGilla
Men Kina har bytt system till statskapitalism, kanske är det bättre än helt fri kapitalism?
GillaGillad av 1 person
Lars, det tycker jag låter mycket vettigt!
jag tror Kina har, som många andra här skrivit, gjort en lång väg, men har mycket kvar att göra. jag ogillar nog helt enkelt det gamla kommunistiska inflytandet över människornas friheter. men som ni säger så är det kanske inte så illa, där är min kunskap så klart begränsad. jag har nog också svårt för att kunna acceptera hur en kommunistisk ekonomi kan byta till kapitalism och lyckas med det…vet dock inte hur stora problemen med den nuvarande bubblan egentligen är, så det hela är kanske inte så lyckat ändå.
Men mer generellt tycker jag absolut att en statskapitalism, som du kallar den för Lars, är att föredra. Denna helt frisläppta kapitalism som vi ser nu leder till inget gott, och den har ju redan förstört rejält mycket.
Som vanligt kan jag bara drömma mig tillbaka till keynesiansk kapitalismen som fanns på 50, 60 och 70 talet och som faktiskt gjorde mycket för vår välfärd och ekonomi! Frågan är om den i dagens tid fortfarande skulle fungera. Eller om vi kanske måste lära oss helt nya ekonomiska ideologier och modeller…jag vet tyvärr inte. Men när jag läser att Kinas BNP i år ”enbart” är 6,4%, om det nu stämmer, så kan man ju ändå resonerar att de gör nåt rätt och vi gör nåt riktigt fel 🙂
GillaGillad av 1 person
Varför inte kalla det ”nationell socialism”, alltså med statliga skolor, järnvägar, vägar, energi m.m. blandat med privat ägande inom annat. Men det är väl för likt ordet nationalsocialism (nazism i slang). Det är väl detta Kina har? Tyskland lyckades vända sin ekonomi med samma recept.
GillaGilla
@Arga Socialdemokraten
”keynesiansk kapitalismen”. Något sådant existerar inte. Keynesiamism är socialism.
På Sveriges Riksbank arbetar 60 doktorer i nationalekonomi som tillämpar keynesianska teorier. Hur går det? Helt åt skogen, rent ut sagt.
Lågkonjunkturer skapas av politiker som försöker reglera marknaden. Tills människorna har lärt sig att förstå det kommer ekonomin alltid att vara som den ser ut i världen just nu.
GillaGilla
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunaliseringen_av_skolan_i_Sverige
GillaGilla
Intressant! Det framgår inte i vilken typ av företag Thoren varit verksam.
Ett av de TV-program (2002) som gjort mest intryck på mig verkar inte vara tillgängligt på nätet.
http://smdb.kb.se/catalog/id/001585488 (Made in China)
I programmet deltager en ekonom från Morgan Stanley i Hongkong.
”Det är fler som läser naturvetenskap i Kina än inom hela OECD. I dag kommer vi som illegala invandrare till Europa. Snart kommer vi som turister till de fina restaurangerna.”
Ett boktips: Ian Morris – Why the West Rules for Now, The patterns of history and what they reveal about the future.
”The nearest thing to a unified field thero of history we ever likely to get. I loved it” / Niall Ferguson
Min TeFy-examen är från början av 70-talet i Lund. På AF var det plakat med röda stjärnor. Clarte och Vietnamröelse. Min personliga favoritbok om Kina är Drömmen om Människan av Bo Gärtze / Tore Zetterholm fr 1977, speciellt kapitlet, 350 miljoner kvinnor blir människor.
Utan MAO hade dagen Kina inte varit möjligt!
Titta inte bara på felstegen. Gäller även Olof Palme.
Har ”bara” varit i Kina,Vietnam och Algeriet på arbetsresor, men de var tillräckligt långa för att ge en bild av vad som är på gång. Skillnaden i Kina mellan ett statsägt stålverk och ett privatägt var enorm.
Beträffande Sverige i världen, ser jag hur regeringen (s) arbetar intensivt för att bana väg för svenska exportföretag. Alliansregeringen gjorde stor skada. Den stora frågan är om svenskt näringsliv är intresserat? Lättare att tjäna pengar på skattefinansierad privat omhändertagandeverksamhet.
Det stora slaget mellan oss i Väst, Kina o Ryssland står i Afrika!
See You in Lagos.
GillaGilla
Jag var verksam som fabrikschef och VD för tillverkningsföretag. Mestadels inom medin tekninsk verksamhet.
GillaGillad av 1 person
Väldigt intressant läsning som alltid:-)
GillaGilla
I boken Why Nations Fail beskrivs situationen och utvecklingen i Kina som skenbart optimistiskt, det vill säga att den när som helst kan upphöra med anledning av Partiets absoluta, oinskränkta makt. Institutionerna i Kina är fortfarande, enligt författarna, ”exkluderande” och styrda av auktoritetsintressen som inte alltid sammanfaller med marknadsliberala/kapitalistiska diton.
De liknar Kinas ekonomiska framgång vid en kaneriefågel som fått en större bur att flyga i, men som likväl inte är fri.
Finns det fog för att Kinas välståndsutveckling ”en dag” gör en kovändning?
GillaGilla
Många i väst hoppas att Kina fails, det tror inte jag. Risken är större för USA och EU.
GillaGilla
Jag håller med lars. Kinesiska regeringen lyssnar genom sin organisation på medborgarna. Om man vidtar åtgärder som skulle skada exportindustrin för mycket, så skulle folkets dom bli hård och det skulle bli stora problem att upprtthålla partiets auktoritet. Kom ihåg att kineserna till stor del är ganska välmående idag. En kraftigt sänkt levnadstandard, på grund av felaktiga politiska beslut skulle i Kina liksom i Sverige orsaka stora oroligheter.
GillaGilla
I Kina finns det inga hen-kineser men det finns han-kineser.
GillaGilla
Livet på Jorden styrs av några enkla etiska regler som på olika sätt beskrivs i de flesta religioner.
Om man delar in livet i fraktioner så syns det lättare. Man har religionen som kulturell sammanhållning(egregor), andlig aktivitet kunskapsförmedling och fostran, planeten behövs som spelplan, livet som sådant med sina hierarkier, mänskligheten som art bland andra arter, grupper som partier & fotbollsklubben etc., familjen för produktion av nya kroppar, en själv med konsten att hålla en kropp vid liv.
Om nu en grupp (banksters) förstärker sitt varande så att allt annat stannar av, kommer ingen att överleva.
Detta över tid av generationer. Mellan dessa fraktioner måste råda en balans eftersom om endast en försvinner så försvinner resten också. Vissa Hinduer är lite för markanta på arter och man får inte skada något djur o.s.v. I Sverige är vargar viktigare än bönder, I USA är det pengar som är prio ett, Kina har gruppen som sin prio ett. Om olika kulturer lever i samförstånd men åtskilda så sker ett livskraftigt utbyte.
Med kulturblandning a la multi- blir grupperna svaga och alla får det sämre av det enkla skälet att idéer vandrar på önskvärda kommunikationslinjer.
tips: använd ungarnas LEGO och bygg dessa fraktioner så ser man hela sceneriet enkelt.
GillaGilla