En filosofisk betraktelse av Anders Thoren
Min bakgrund
Jag är född och uppvuxen i en tjänstemanna familj i Göteborg. Jag studerade där och till sist vid Chalmers, där jag examinerades från linjen för Teknisk Fysik 1968. (Kurskamrat till Lars Bern). Jobbade därefter i industrin, först som R&D ingenjör sedan med försäljning och management.
Efter att ha bott utomlands (och i princip varit immigrant först i USA, sedan i Tyskland och nu senast i Kina) nästan 30 av de senaste 35 åren, så får man lite perspektiv på Sverige. Jag försöker att ha mycket kontakt med Sverige och har tillbringat alla mina semestrar i Sverige och jag följer en hel del svenska websajter, för att hålla mig informerad. Jag kallar mig fortfarande svensk och jag hoppas en dag, att jag återvänder till Sverige, även om jag på senare år blivit allt mer tveksam till det. Jag hoppas denna filosofiska betraktelse kan förklara varför.
Vad är religion?
Jag tror att man filosofiskt måste utvidga betydelsen av ordet religion till att omfatta mycket mer än de traditionella religionerna. De traditionella religionerna är normalt, när vi talar om dem, den kristna tron i olika varianter, islam, olika asiatiska varianter osv. Sedan finns ju de utdöda religionerna som asatron och de gamla grekiska gudarna som exempel. I Asien finns också exempel på sådana försvunna religioner. Urinnevånarna i båda Amerika hade ju sina varianter.
Alla religionerna baseras ju tron på något, som inte går att bevisa med normala fysikaliska lagar. Tron på livet efter döden är ju i många religioner en stor sak. Normalt är ju att, desto äldre man blir, desto större betydelse får religionen. Tron kan ju försätta berg.
Religion idag
Vad som skett i världen är ju att religionen (med något undantag i islam) förlorat en hel del inflytande över befolkningen i framför allt Europa, men även i Asien. Folket har därför börjat leta efter något annat att vända sin blinda tro mot. Vad vi nu ser är, att vi tillbeder andra gudar som ersättning. De tio budorden är övergivna eller ersatta med annan blind övertygelse. Människors behov av att tro på något kvarstår dock oanfrätt.
Kina
Även om det finns en hel anhängare till de traditionella religionerna i Kina, så är väl Kina att betrakta som relativt ateistiskt, även om en hel del buddistiska sedvänjor kommer till uttryck exempelvis vid begravningar. Vad tror då folk i Kina på istället. En stor icke religiös ersättningstro är tron på den traditionella kinesiska medicinen (TCM). Att diskutera med en troende kines att malda svampar, björngalla och liknande inte har någon medicinsk verkan är, som att säga till en djupt kristen att gud inte finns. Man får normalt som svar: ”Du måste förstå att dessa mediciner har en mer är tusenårig historia och vi kineser vet att det fungerar. Det tar bara lite längre tid jämfört med västerländska mediciner.” Sedan är det färdigdiskuterat. Jag vet förstås att en och annan växt både i väst och öst har kunnat användas som medicin.
En stor fördel för Kina är dock att TCM som religion inte har politiska ambitioner.
Europa och Sverige
Den nya religionen i Europa är godhetsreligionen. Den har väl sin grund i de kristna värderingarna, men har väl lämnat all verklighet bakom sig. Alla världens problem skall godhetsapostlarna ta på sig att lösa. Den som inte ställer upp och inordnar sig skall straffas. Det är inga påvliga bannbullor längre utan mycket mer sofistikerade angrepp via pressen och sociala media.
Regeringarna i Europa uppdelas numera i de goda och ondsinta. De mest ondsinta, som exempelvis Polen och Ungern, tilldelas en mängd –ism och –ist ord. De lite mindre ondsinta, men inte lika goda, som vi i Sverige och Tyskland ses ned på och man ger arroganta tillmälen i TV. Svenska ministrars besök i dansk TV är ett exempel.
Om politikerna är den nya adeln, som tillskansat sig nya privilegier, så är pressen det nya prästerskapet, som predikar hur människor, som tillhör godhetsreligionen skall tycka och hur de skall stödja adelsmännens beslut. Almedalen är det nya kyrkomötet.
Korruptionen i form av vänskapskorruption frodas. Utnämningar görs inte längre efter kompetens, utan det som meriterar är innehav av partibok.
Den nya bibeln är PK-pressen. Ett av de stora problemen är ju förstås, att vad man skall tycka ändras ju efterhand. Ena veckan skall man stå på Medborgarplatsen, när översteprästen predikar om att ha öppna gränser och välkomna flyktingar, några veckor senare skall man applådera en stängd Öresundsbro. Det kräver en stor insats av bibelskrivarna. Hela tiden måste de liksom på Orwells sanningsministerium ändra historieskrivningen, så den passar just nu. Med hjälp av dagens digitaliserade värld är det ju lätt att radera och ändra i historien. Just nu är ju sanningsministeriet överhopade med arbete, eftersom det visade sig den gamla sanningen var katastrofal och kunde leda till uppror (Se oponionsmätningarna). Googla exempelvis Expressens skriverier om Julia Ceasar där man raderat historien för att passa nutiden. Orwell måste ju vara synsk för att kunna så på pricken förutspå framtiden redan på fyrtiotalet, när han skrev böckerna.
Religionen i Sverige har ett antal underreligioner. Många av dessa underreligioner finns ju också i övriga Europa. Det ger ju människorna en känsla av valfrihet. Man kan välja mellan olika godheter, som exempelvis klimatfrågan, invandringen, djurens rätt, köttätarmotstånd, mot kärnkraft etc. Ingen får ostraffat säga emot och ingen kan eller vågar sätta sig ner och utreda vart dessa religioner, om de utövas in absurdum, leder. Att det leder till en ekonomisk katastrof av stora mått står väl klart för mig, men varför kan ingen presentera en utredning om konsekvenser, som håller för en vetenskaplig granskning.
Jag föreslog en gång för en frälst att varför pratar vi inte med Indien, så de slår ihjäl sina heliga kor, som ändå inte är till någon nytta, så kan jag äta min biff i lugn och ro utan att behöva skämmas, för att de svenska korna fördärvar klimatet med sitt fisande. Det var inte särskilt opportunt, ty de indiska korna var ju, till skillnad från de svenska, heliga.
Låt oss göra en annan enkel kalkyl. Vi har minst 400,000 invandrare som behöver en bostad. Helst i någon av de större städerna, där de helst vill bo med sina fränder. Varje invandrare behöver minst 20 kvadratmeter bostadsyta. Att bygga en bostad i Sverige kostar minst 20,000 SEK per kvadratmeter för en enkel lågstandardbostad vid massproduktion. Vad kostar det då att husera dessa personer? En enkel multiplikation.
400,000X20,000X20=160,000,000,000,
Eller 160 miljarder eller 16 tusen per svensk, barn och pensionärer inräknade., men svensk godhet har ju som sagt inga gränser. Sedan tillkommer ju kostnader drift och underhåll, uppvärmning samt för all annan infrastruktur som skolor, sjukhus, gator, reningsverk, elproduktion, vattenverk etc.
När nu de stora kostnaderna för invandringen skall rulla över på kommunerna tror jag att kommunalskatten kommer att höjas med minst 5 procentenheter och vi kommer mycket snart att se kommunala skatter uppemot 40%.
Gör om räkneexemplet och räkna på Malmö stad, som idag subventioneras av övriga kommuner med ca 5 miljarder kronor. När alla svenska kommuner går på knäna och de inte längre kan subventionera Malmö. Hur ser det då ut? Läste dock för en tid sedan att Sundsvalls kommun kommer att tjäna 500 miljoner SEK på invandringen. Varför då inte belåna denna tillgång stället för att höja skatten, så närmar vi ju oss Grekland lite snabbare?
Istället försöker staten dölja de verkliga kostnaderna för invandringen genom att dela upp kostnaderna på så många ställen som möjligt så att det inte sticker i ögonen på folk. Har någon sett en sammanställning där kommunala, landstings och statliga kostnader har räknats samman och presenterats för väljarna för ställningstagande. För att finansiera det hela försöker man också manipulera så det inte syns. Tömma SJ på pengar, tömma Akademiska Hus på pengar avsedda för universiteten, trängselskatten i Göteborg från början öronmärkt för infrastruktur är bara några exempel.
Varför räknar ingen på detta? Jo, för att räkna på detta är ju att förneka religionen och det får man inte göra ostraffat. Hur kommer kalkylerna att se ut om vi följer Centerns råd och importerar 30 miljoner människor eller följer Reinfeldts råd och öppnar våra hjärtan och fyller alla tomma fält och skogar med människor i nöd. Vi kanske skall följa vänstern och ha fri invandring och generösa bidrag. Sverige är ju ett rikt land. Kan inte någon räkna på detta? Svensk ekonomi närmar sig nu som sagt med stora steg den grekiska. Vi är dessutom till skillnad från grekerna belånade upp över öronen, så katastrofen här blir större än i Grekland.
Jag vill återigen påpeka, att jag har i princip inget emot invandring, om svenska folket verkligen är överens om detta och får veta vad det egentligen kostar och vad de får avstå från, för att betala den. Jag är inte medveten om att något parti i sjuklövern frågade sina väljare före valet, om hur många invandrare de kunde acceptera. Politikerna av idag lyssnar inte längre på sina väljare.
Man kan ju på liknande sätt räkna på vad andra grenar av godhetsreligionen kostar. Nedläggning av kärnkraft, och ersätta den med vindkraft. Ökade transportkostnader genom ökad skatt på bränsle. Vad betyder det för industrin. Industrijobben är ju en grundläggande förutsättning för välfärden. Vi kan inte leva av att städa och tvätta åt varann. Något måste också produceras, som vi kan sälja utomlands, för att betala vår import. När man hör hur ”seriösa” politiker föreslår, att vi skall sänka momsen på cykelreparationer blir jag vettskrämd. Återigen saknar jag en vettig presentation av vad exempelvis övergång till vindkraft och nedläggning av kärnkraft kommer att få för ekonomiska konsekvenser för gemene man och för landet som helhet.
Det finns ju många andra sekter av religiös karaktär, framför allt inom den rödgröna politik sektorn, som exempelvis fackföreningar, hyresgästorganisationer, kooperationen, Rädda Barnen etc. Jag har under årens lopp, när jag hör så kallade ”experter” uttala sig, blivit alltmer frågande till vad som pågår. Alla så kallade ”experter” säger exakt det, som de är betalda för att säga. Det är normalt helt onödigt att lyssna till dem eller att läsa vad de skriver i så kallade debattartiklar. Dessa högt betalda mycket förutsägbara experter dyker ständigt upp i MSM, TV och Radio. Har ni exempelvis hört en representant för hyresgäströrelsen säga att, vi måste nu skyndsamt bygga mer bostadsrätter och villor, så våra medlemmar kan flytta till sådana, när de sparat ihop till insatsen, för att sedan på sikt kunna bygga upp sin ekonomi, så när de senare pensioneras, de kan bo billigt och barnen kan ärva? På det viset kan via frigöra billiga hyresrätter för dem som vill in på bomarknaden. Den dagen jag hör något sådant kommer jag att lyssna noggrant.
Om man betraktar Sverige utifrån, och, som jag, och har rätt många års perspektiv och jämför svensk politik för femtio år sedan med dagens politik, blir man inte bara mörkrädd utan också rejält ledsen. De borgerliga har splittrats och sprungit och gömt sig och släppt fram en mycket destruktiv rödgrön regering, som gör sitt bästa att ta död på all ekonomisk verksamhet så fort som möjligt. Läste just på den utmärkta bloggen skriven av Rebecca Weidmo Uvell en genomgång av ärendena på Stockholms Arbetarekommuns årsmöte.
(Läs: http://www.uvell.se/2016/04/29/sossarna-i-stockholm-sp%C3%A5rar-ur-31856398 )
Gör som jag och försök räkna de ärenden på listan, som syftar till att göra livet bättre för socialdemokraternas väljarbas, dvs den arbetande delen av befolkningen. De kallar sig dock fortfarande arbetarekommun. Som ni snart blir varse, så är de arbetande bara till för att betala skatt, så socialdemokraterna kan dela ut dessa pengar lite här och där. Uvells blogg är lite omfångsrik, men i mitt tycke mycket läsvärd.
Vad är lösningen på detta problem
Att vi på något sätt måste revoltera mot den politiska adeln av alla kulörer är väl klart. Att politikerna har svikit sina väljare är väl ganska uppenbart. Kanske kan vi införa direktdemokrati enligt schweizisk modell, så folket direkt fick ta konsekvenserna av sina egna beslut.
Jag har hört invändningen att folket inte förstår och därför inte kan rösta om svåra frågor, som kärnkraften och dess risker eller liknande. Politkerna vet ju bäst, så de kan bestämma å våra vägnar, eller skall vi bestämma själva? Jag tror att vi måste låta väljarna bestämma och besluta mer, även om konsekvenserna av vissa beslut kan vara svåra för många att analysera. Den politiska adeln kommer i sin nuvarande form aldrig att föreslå något annat än det som gynnar dem själva, därför litar jag inte på dem.
Den politiska adeln kan idag utan konsekvenser ställa sig upp och säga och lova vad som helst utan konsekvenser. Det finns ju hur många exempel som helst på detta. Vad politiker lovar före valet och vad de sedan gör efter valet.
Fixa skolan på 100 dagar är ett exempel. Avvisa 80,000 som fått avslag på sin asylansökan ytterligare ett. Nu har det gått 4 månader på året så minst 25,000 borde ju redan ha rest, Regeringen lär ha avsatt 33 miljoner extra till polisen i budgeten för dessa avvisningar. Om de avvisade inte bor allt för långt bort räcker dessa drygt 400 kronor per person kanske till en bussbiljett över gränsen. Det visar ju med all tydlighet att politikern ifråga inte menade vad han sade. Sådana uttalanden får en politiker idag göra ostraffat.
Denna lista kan ju göras hur lång som helst, tänk bara på vad som sades på Medborgarplatsen och i Münchenbryggeriet.
Om jag, som företagsledare, ställde mig upp och presenterade lika mycket floskler för min personal, blev jag inte gammal på företaget. Förutom att fatta rätt startegiska beslut är den viktigaste egenskapen hos en ledare att man talar sanning och gör ett allvarligt försök att hålla sina löften. Då får man folk med sig. Denna egenskap saknar jag hos nästan alla av dagens politiker oavsett politisk färg. Företagsledare, som skriver glädjeplaner och satsar på affärsflygplan och jaktresor brukar inte bli så gamla på sin post, om man inte jobbar i adeln ägt religiöst företag. Politiker kan dock sitta i minst 4 år innan något händer.
Vilken lösning finns då på detta? Vilket parti skall man rösta på? Jag vet sannerligen inte. Vad jag tror kommer att hända är, att dagens S och M partier kommer att splittras, om de inte raskt skärper sig och ber sina väljare om ursäkt för den förda politiken. Det finns ju trots allt i båda partierna en hel del pålitliga människor, som nu lider rejält under de nuvarande partiledarna och deras politik. Om man splittrade M och S och ”Nya S” och ”Ännu Nyare M” bildades med nya ledare och de inte lider av SD-fobi, så kanske det går att göra något på sikt.
Utan att egentligen känna till hans politik, tycker jag att partierna borde lära från Donald Trumps framgångar. Han talar till folket och lyssnar på dem. Amerikanska väljare är dock mer lättrörliga, så hans framgång kommer mycket fortare än för de alternativa partierna i Europa. Hans väljare är inte för honom utan mot etablissemanget.
Som företagsledare har jag under årens lopp gjort en ganska sorglig iaktagelse. Att prata folk tillrätta och få någon, som inte fungerar i företaget, få honom eller henne att bättra sig är i allmänhet utsiktslöst. Karaktärssvagheter accentueras ju äldre man blir. Det sorgliga är, att man måste ofta byta ut folk, för att få det att fungera. Därför måste partierna snarast byta ut nästan alla sina ledare, om de skall överleva.
Tills slut
Jag har dock inga illusioner, att politiken i Sverige, kommer att ändras i min livstid. Man måste vara försedd med en stor portion galghumor, för att man mentalt skall klara sig. I alla länder i världen, där man blandar samman religion med politik, får man stora problem med interna konflikter. Och med detta utvidgade religionsbegrepp är vi nu mitt inne i denna till synes olösliga kris. När till och med höga svenska politiker står upp i talarstolen i riksdagen och uttalar invektiv och ledamöter tillåts gå omkring med sådana på tröjan för att förnedra demokratiskt valda politiska motståndare, då har samhället fallit djupt ner i en misär, som blir mycket svårt att ta sig ur. Och Sverige är mycket splittrat. Jag känner ibland att jag har vuxit upp i en annan värld.
Kan jag till sist rekommendera, om ni inte redan sett det, ett mycket ironiskt U-tubeklipp, som illustrerar trons makt över människorna:
En liten rättelse bara. Det var väl Sandvikens kommun som tjänade 500 miljoner på invandringen och inte Sundsvall?
GillaGillad av 1 person
Du har rätt. Jag ber om ursäkt.
GillaGillad av 1 person
Pengar är inte huvudproblemet.
Vi skapar en nation med vissa innevånare som som betraktar sig som handikappade.
De har sämre förutsättningar och kan då skylla på detta när de inte fullföljer sina förpliktelser mot det samhälle de lever i.
Ojämlikheten som detta skapar är i sig det stora problemet för alla.
GillaGilla
Sant – Oppti – pengar är ej huvudproblemet – därför att: ”LUFT ATT ANDAS OCH SUVERÄNA PENGAR ATT BRUKA FINNS DET I ÖVERFLÖD AV – ELLER ?”
GillaGilla
Mycket bra! Det känns så sorgligt bara, ingen utsikt till det bättre och det tycks bara eskalera åt fel håll.
Fler borde läsa detta och ta fram miniräknaren och börja räkna på fakta.
Hur kunde det gå så fel för Sverige?
GillaGillad av 4 personer
Jag upplever att förfallet i Sverige accelererar. Jag klarar inte tanken på att återvänd till Sverige efter bara 17 års vistelse utanför det f.d. fosterlandet. Sverige har varit ett tryggt land att bo i, det är det definitivt inte idag.
GillaGillad av 1 person
En utmärkt beskrivning av tillståndet i Sverige.
Nej, politiker lyssnar inte på sina väljare. Politiker ser som sina uppgifter att tala väljarna till rätta, att informera om vad de skall tycka för att de skall passa partiet.
Dessvärre är det så även i EU.
Varför måste EU uppdra åt Turkiet att vakta gränsen mot EU?
Varför klarar inte EU av det? Vill ingen hålla i yxan?
Politiker komma sällan med konstruktiva förslag. De kan i bästa fall välja mellan förslag andra lagt fram och förkasta allt SD föreslagit oavsett det är bra eller inte.
Sveriges hopp om förändring är verkligheten.
Brist på bostäder, brist på åldringsboenden, brist på tullare, brist på poliser, brist på läkare och sköteskor, brist på järnvägar, brist på försvar och höjda skatter kommer sakta öppna ögonen på svenskarna.
De får svälta sig till ekonomiskt förstånd.
GillaGillad av 5 personer
En del bra poäng i detta resonemang. men som företagsledare borde han inte ställer invandringsproblematiken allt för högt…det är nämligen så att hans 160 miljarder för bostäder för invandrare nästan kan finansieras, om diverse företag i Sverige skulle betala den skatten de ska varje år (källa: skatteverkets årsredovisningar). den siffran som försvinner där av fusk eller ”misstag” ligger varje år kring 120-130 miljarder. en enkel lösning:)
Sen tycker jag det är mycket underhållande att en person som bor i Kina pratar om hur pass politiskt korrekta vi måste vara i Sverige och hur lite vi får säga och hur pass hårda vi blir straffade av staten. lite ironiskt kanske, hoppas jag!? 🙂
GillaGilla
Du bekräftar precis vad som skrivs i artikeln. Dock vet Anders vad han pratar om av erfarenhet. Du tror.
Har du överhuvudtaget varit i Kina, eller förlitar du dig som vanligt på vad DN ljuger om?
Själv har jag varit där ett tjugotal gånger och det är inte som du tror. Förstår du överhuvudtaget skillnaden mellan c:a 1,3 miljarder och 10 miljoner människor?
GillaGillad av 4 personer
# duktiga sossen
pust, menar du att ngn i kina inte får eller kan ha åsikter om ett annat land. har du mer tolkningföreträde för att du bor i sverige? dan park har suttit i fängelse för sin konst, privata medborgare som bloggar får samtal från säpo. medborgare i sverige blir hotade till livet för sina politiska åsikter och även uthängda i media. fast detta visste du väl?
ibland undrar en om du får betalt för att sitta på seriösa sidor, du försöker göra det snyggt och inte för uppenbart, du förskönar samhällsstrukturer som absolut inte fungerar längre . antingen är du en lobbylist eller så är du är löfvens hemliga son 🙂
ber om ursäkt för uteblivna versaler, handen gipsad.
GillaGilla
Det är ett vanligt missförstånd att tro att bara för att skatten inte betalas i ett led, så går den helt statskassan förbi.
Det är naturligtvis så att pengar som inte beskattas i ett led, skattas i ett annat.
GillaGillad av 1 person
Ett värre självmål än detta ”snömos” får man leta efter!!??
GillaGilla
Glenns respons tyckte jag var bäst och mest innehållsrikt, så jag tackar för denna upplysning 😉
@ Peter
Varför redovisar skatteverket då ändå ett minus på mer än 100 miljarder varje år? Jag är mycket säker på att det är exakt det argumentet skattesmitare och storbolagen använder sig av, när de förklarar sina uteblivna skattebetalningar! Mycket bra!
@ Sigvard
som vanligt kommer vi ej överens, bra. jag har en gammal skolkamrat som bor i Kina och min familj har varit gästfamilj åt flera kinesiska studenter. snackar vi om Hong Kong kan jag säkert hålla med om det. snackar vi om övriga Kina, inte så mycket. helt klart kan jag bara referera till den forskningen, och de medierna, plus mina bekantskaper som jag har läst och pratat med (precis som skribenten med andra ord), så jag har naturligtvis ingen helbild av detta gigantiska land. Är det inte så att självaste Jinping senast i år har betonat vikten av en allt strängare, skärpt politisk korrekthet i Kina? den gäller inte bara partiet och dess medlemmar, utan hela befolkningen, utbildningssektorn, armén och media. Jinpings maktcentralisering, som även innebär de sociala medierna med modern propaganda är del av partiets ”four representatives”. denna ny-moderna kombination av kapitalism och kommunism äcklar mig personligen ganska mycket.
Vad kinas regering gör med bloggare, konstnärer eller journalister som säger emot vet vi också. jag vet inte om vi kunde diskutera alla dessa ämnen som flödar runt här, enbart på denna hemsida, så pass öppet och fritt i ett land som kina. vad tror ni?
GillaGilla
Ej trovärdigt, se tex
http://www.di.se/artiklar/2016/4/28/debatt-sverige-pa-vag-mot-djup-kris/
http://ledarsidorna.se/2016/05/det-racker-med-att-aka-till-malmo/
GillaGilla
Björn,.
DI artikeln har helt rätt. men som jag sade så ser jag flyktingfaktorn enbart som en i en rad olika ekonomiska faktorer som kan påverka negativt framöver! Det är mycket annat som ligger o väntar under ytan! Hade man kanske erkänt bubblan och den konstiga penningpolitiken som förs, så hade man kanske inte tagit emot så pass mycket folk, absolut!
GillaGilla
Om näringslivet skulle betala full skatt, blir det inte mycket över till investeringar. Detta kallas Ebberöds Sparbank.
GillaGilla
@Arga Socialdemokraten
Du kommer aldrig bli nöjd förrän det betalas 100 % skatt av alla.
När man tar pengar från företag eller medborgarna kan man aldrig se vad man kunde ha fått för de pengarna.
Har du aldrig funderat på att göra någon nytta i stället för att förespråka att medborgarna ska tas ifrån sina resurser?
Alla socialister har möjlighet att rent praktiskt visa hur man ska driva företag, hur arbetsmiljön ska vara, vilka löner de anställda ska ha osv. Frågan är bara hur det kommer sig att de inte gör det? Man kan jobba för sina pengar eller så kan man stjäla dem. Jag fördrar att tillhöra den grupp som jobbar för dem.
Observera att du, Arga Socialdemokraten, tycker att de om man får in lite pengar från företag och andra personer, så ska de omedelbart spenderas. Du vill inte att dina medmänniskor ska få sina bördor lättade. Snart kommer ytterligare pengar att behövas. Mer skatter. Senare behövs ytterligare pengar. Mera skatter. Finns det något slut?
GillaGilla
he-he, det behövs en Göran på sidan 🙂
GillaGilla
Minns Ylva Johanssons fadäs.
Hon försökte ge sig in på ett område som hon inte behärskade.
Att Veta AB.
Slutade med konkurs och 200 000 000kr av skattemedel försvann.
Att hon lyckats klamra sig kvar på parnassen är fullständigt obegripligt.
GillaGilla
Kan du beskriva – lite översiktligt hur du vill att ett ”samhälle” ska läggas upp och finansieras.
Ta rubbet – sjukvård , vägar , vatten , skola , barnomsorg , pensioner , sjukersättning o.s.v.
Frågan är inte illasinnad eller aggressivt ställd – utan jag är bara nyfiken på hur du skulle lägga upp det – d.v.s hur resursfördelningen skulle gå till om du var ”kung”…:)
Att ”flyktingmottagandet” är en härdsmälta – det behöver vi inte dividera om – det vet vi redan.
GillaGilla
nästan kan finansieras……..herregu’, och om företagen betalar den skatten de ska…..försöker du ställa företagen som ansvariga…..usch!
Sätt ett bra betyg nu på mitt inägg, du självutnämnda sossebetygsättarn, i’m waiting…….
GillaGilla
Spot on! Så jäkla bra skrivet. Håller med om vartenda ord.
Tack för att du valde Sverige, sa Reinfeldt. Detta gäller dock inte mig. Jag har bestämt mig för att välja bort Sverige och tänker flytta härifrån så fort som möjligt med allt vad det innebär, inte minst minskade skatteinkomster att förfoga över för den politiska adeln.
V
GillaGillad av 2 personer
Ord och inga visor. Tack
GillaGilla
Hoppas mycket på Borgerlig Framtid när de kommer in 2018.
http://www.borgerligframtid.se
GillaGilla
Ett intressant alternativ, som jag inte kände till. Jag skall studera deras program noga.
GillaGilla
Behövs det fler varianter av samma politik?
GillaGilla
Borgerlig Framtid är ett attans ”smakligt” alternativ. En röst på det partiet är absolut en möjlighet.
GillaGilla
Fast att diskutera invandring som en ekonomisk ekvation är väl litet futtigt? För mig är folket religonen. När jag dör så är det ju folket som finns kvar. Majoriteten av kopiorna av mitt genetiska material finns i närbesläktade människor. Min specifika kombination försvinner visserligen. Ungefär som alla de känslor jag har känt under mitt liv. Känslorna och upplevelserna finns kvar och känns av massor av människor. Det är bara min kombination och kronologi av upplevelser som upphör. Så är förhållandet mellan gener och individ. Minne och upplevelse.
Jag vill att det skall finnas människor som jag även i framtiden. Människor som känner ”vi” med oss som lever nu. Såsom jag känner vi med mina förfäder. Att diskutera pengar om det här? Nä, känns inte bra.
GillaGilla
Imploderar ekonomin? Hur skydda sig själv?
Artikeln tar upp en del negativa faktorer som näringslivet är medvetet om. Grunden till det ekonomiska välståndet är näringslivets investeringar i produktionen av varor och tjänster (denna faktor ger pengarna dess köpkraft för privatpersoner och för offentlig sektor).
När det politiska systemet gör det omöjligt att få lönsamhet i att göra investeringar inom näringslivet, kommer investeringarna i allt större utsträckning att avvecklas. Både kapitalister och vanliga människor kommer i allt större utsträckning att spara pengar (varken använda dem till investeringar eller till konsumtion).
Förtroendet för det politiska- och det ekonomiska systemet sjunker. Människor börjar att spara för de sämre tider som kommer och dessa tider kommer pga politiska beslut (det behövs inget tjafs om psykologiska orsaker).
Pengarnas omsättningshastighet kan plötsligt sjunka kraftigt och då sjunker även priserna i ekonomin (en deflationskris uppkommer). Skatteintäkterna kollapsar och staten kan inte låna pengar eftersom centralbanken har infört nollränta.
En räntehöjning är omöjlig eftersom skulderna i ekonomin är för stora och skulle leda till att skulderna inte kan återbetalas. Eftersom inkomsterna samtidigt sjunker går det ändå inte att betala tillbaka skulderna. Enda möjligheten är att centralbanken köper upp alla dåliga lån som finns i banksystemet samtidigt som centralbanken finansierar de statliga utgifterna genom att köpa statsobligationer.
Förtroendet för det politiska- och det ekonomiska systemet sjunker ännu mer och den kraftiga ökningen av penningmängden leder till att förtroendet för valutan sjunker till noll. Nu skapas i stället en inflationskris som gör det omöjligt för näringslivet att investera.
Hur kan individen skydda sig? Genom att äga tillgångar som fastigheter, aktier och guld. Pengarna kommer att flyttas ifrån Japan och Europa till USA. Dollarns värde kommer att stiga kraftigt och för att inte amerikanskt näringsliv ska slås ut kommer någon typ av monetär reform.
GillaGilla
Vad är det som får dig att tro att du får behålla din fastighetsegendom , ditt guld (om du inte grävt ner det nånstans) och aktier vid ett krisläge? När dom – NWO alltså – knackar på dörren i bästa stridsmundering och hypermoderna vapen i näven – då är det nog bara att släppa egendomen marschera iväg mot närmsta Interneringsläger.
Valutor och aktier är ju virtuella idag – nånsin hört talas om en Magnetronbomb?
Sen är det bara att börja om från gå , igen..
http://www.ausairpower.net/ASPC-E-Bomb-Mirror.html
GillaGillad av 2 personer
Om man utgår ifrån krisen i Tyskland under 1920-talet blev en del tyskar mycket rika. Exempelvis kunde man köpa hela kvarter med fastigheter för ett fåtal dollar. Spekulation i varulager gjorde många rika som exempelvis inköp av koppar.
GillaGilla
Börskraschen på 30-talet så konfiskerades guldet. Bail in, jaa, då tar de både statspapper, aktier, innehåll i bankfack och dina pengar (banken har visserligen avtal som säger att allt över 100.000 euro tillkommer banken). bankkontot får en väl be på sina bara knän att få ta ut pengar så en kan köpa mat.
GillaGilla
Fast den linjen du följer om dollarn är Harry Dents, som inte alla förutspår. Jim Sinclare, Bill Holter, Jim Rogers m.fl. förutspår dollarns förfall, en devalvering. Min kvinnliga intuition säger mig att devalvering av valutor ligger framför oss och ingen valuta är skyddad utan detta gäller globalt. Håller dock med dig fullt ut om guldet och silver som kommer att få vingar. Big big big big party, är att vänta och att vi kommer ihåg att värnar varandra.
GillaGilla
Per-Olof,
det du tar upp är det helt avgörande för de flesta människor som kommer att få sin levnadsstandard massakrerad när ekonomin kollapsar, vilket de flesta tyvärr är helt aningslösa om idag. Jag tror att du i huvudsak gör en korrekt beskrivining av det mest troliga scenariot, jag har väl kommit fram till ungefär samma sak.
Men vad jag ser är att i princip alla marknader är riggade och i dagens situation utgör bubblor som är på väg att brista. Därför blir det väldigt svårt att säkra sina tillgångar då man kan räkna med att upp till kanske 90 % av värdet på samtliga marknader kommer att raderas ut de närmaste åren, på ett liknande sätt som vid depressionen på 30-talet.
Därför är varken fastigheter eller aktier något man bör satsa på om man vill bevara värdet på sina besparingar( bortsett från om man verkligen vet vad man håller på med då specifika objekt kommer att stiga pga omständigheter vid kollaps som troligen t ex aktier i säkerhetsbranschen eller produktiv jordbruksmark i lämpliga områden).
Återstår då guld och silver som av allt att döma ligger i startgroparna inför en superbullmarket just nu som den enda trygga marken att stå på när hela havet stormar.
Frågan är vad som händer med valutorna. Jim Rickards som är en av världens främsta experter vad gäller valutaspelet i världen (se hans böcker Currency Wars och The Death Of Money t ex)
Han tror att vi nu ser början på slutet för dollarn. Mycket som hänt på senare tid stärker det, bla BRICS-ländernas avståndstagande från dollarn, USA:s statsskuld och att petrodollarstrukturens 40-åriga existens krackelerar och att ett nytt monetärt system är på väg in som inte är baserat på Bretton Woods systemet med dollarns som reservvaluta.
Varför förklarat mer i detalj tror du att dollarn kommer att stärkas vid en kollaps?
GillaGilla
Instämmer i hyllningarna. En bra bild av vad som skett och sker med vårt land.
Jag brukar säga att tre folkrörelser byggde upp vårt välstånd. Nykterhetsrörelsen, frikyrkorna och arbetarrörelsen. De förmedlade disciplin, tro på en framtid och att man skulle bemöda sig som det hette. Samtidigt utmanade de det fasta etablerade som tryckte ner och hindrade utveckling. På så vis blev även frikyrkorna en samlingsplats för entreprenörer och fritänkare, människor som ville göra uppror men på ordnat sätt.
Med makt har de olika folkrörelserna blivit till något helt annat. Nu förtrycker man mer än lyfter, man kväver mer än släpper fritt. Det är märkligt hur makt kan förvränga och förstöra. Men samtidigt kanske det svenska folket också varit mottagligt för godhetsreligionen för även om folkrörelserna skapade ordning och bidrog till välfärd så fanns det en stark styrning i dom. Politiker och präster samarbetade när man med hårda nypor rensade upp bland de fattiga och dom som inte levde efter ordentlighetsnormerna. Människor var rädda för överheten hur den än visade sig. Präster lydde man, något andligt stöd handlade det sällan om. Antagligen sitter ängslan och viljan till lydnad mycket djupare än vi förstår. Och de revolter som görs blir ofta till små krampaktiga försök utan kvarblivande följder.
Ibland kan jag undra om vi svenskar vill ha frihet, utveckling och välstånd. Om detta inte ger oss skuld och ångest. Vi skyller på Jante och på Luther medan vi beter oss som statare utan valmöjligheter.
GillaGillad av 1 person
Varför lyssnar så många amerikanare på Trump och varför är de mer lättrörliga som väljare?
Än så länge har Obama bara lyckats att fånga in ca 48 miljoner bidragstagare till kontanthjälpsmottagarordningar och kanske 20 miljoner till hans nya Ponzi projekt Obamacare. Majoriteten amerikanare är inte som svenska medborgare beroende av den socialistiska ingenjörskonsten som har gjort oss helt beroende av utplundrade skattepengar, papperslappar som förlorar köpkraft för var dag som går. Schyman gör vad hon kan för att elda upp dem på bästa TV tid inför ögonen på hela svenska folket.
GillaGilla
Vid läsningen av denna utmärkta artikel slår det mig att det var ju Sverige anno 2016 som det talas om i Nya Testamentet – ”Så skola de sista bliva de första, och de första bliva de sista”.
Allt till de som kommit till landet sist. Bostäder, bidrag, pensioner, …
Halleluja!!
GillaGilla
Budorden: Hedra fader och moder…Varför. Ja inte av tacksamhet, för de gett dig livet och en hygglig uppväxt. Mera krassst: Bra för karriären och du slipper emigrera.
Sanningsbegreppet: Stora Islam och små frikyrkor har ett dylikt: uppenbarelsen. Den upplevs som sann.
Den troende kommunicerar ”extra-somatisk” med den högre andevärlden, Om man respekterar ”uppenbarelsen” som verklig kommunikation, dvs är tolerant, liberal,var och en sin tro,, så blir det besvärligt. Profeten själv hade dock rätt att felförklara andras uppenbarelser.
Själv har jag hallucinatioer. På gränsen mellan dröm och vaken. Särskilt när jag druckit sprit.Jag ser små figurer i hyllorna vid datorn. Gestikulerar, springer ut och in. En lång man står och pissar. Gungar med överkroppen.Men jag tror inte de är sanna. Min son insåg problematiken när han var fem. Då hade en
vuxen berätta om Gud. Sonen frågade: ”Pappa, hur gör Gud när Gud kissar och bajsar” ?Jag medger att jag inte kommit längre. Det är omöjligt att tänka sig en i verkligheten verkande gud som inte har någon ämnesomsättning. Eller en extrasomatisk verklighet som kommunicerar med en somatisk.
Et västerländskt, tolerant vidsynt förhållningssätt – som därmed accepterar andras uppfattning att uppenbarelser är verkliga berättelser om verkligheten ?
GillaGilla
ja, hedra fader och moder, hemskt! förutsätter att de varit bra föräldrar annars absolut INTE en tanke om att hedra, det görs bara när föräldrarna haft GODA aVSIKTER FÖR SINA BARN. Tänker på herdersvåld där föräldrar inte ska ha minsta lilla heder utan mer skämmas för sin unkna syn på barnens RÄTT TILL FRIHET.
GillaGilla
Det finns väl inga politiker i Sverige förutom (v) som inte högprioriterat lyssnar och tar till sig vad näringslivet tycker? Det framgår kanske inte av artikeln. Här är ett exempel:
http://www.dn.se/debatt/sociala-problem-vanligast-i-orter-med-fa-invandrare/
GillaGilla
Det var roligt att höra. Jag bor i en kommun där invandrarantalet inte är överdrivet stort. Därifrån plockar man mängder av poliser för att placera dem i Södertälje och Botkyrka. Eller avser Fölster de ”nya svenskarna”?.
GillaGilla
Om man säger Sveriges BNP är fyra tusen miljarder, en flykting kostar en (1) miljon per år, vi kan alltså hjälpa fyra miljoner människor, det är taket, och då satsas allt på godhet. Resten av 60 till 100 miljoner behövande människor då? På något års sikt måste även tio miljoner svenskar börja lämna sitt härjade land, divide-by-zero..
GillaGilla
Tack för en lektion i svensk politik som havererat totalt. Jag ser bara på med allt större fasa över en oundviklig utveckling där vi alla kommer dö utan mening pga naivitet.
I en internet värld bör steget till direktdemokrati via egna röst distrikt vara en mer demokratisk utveckling än dagens huggsexa om politiska uppsrag utan anavar. När politiker kan elda upp 100 miljarder och vägra förklara sina handlingar är samhället ruttet innefrån och ut. När no go zoner tillåts växa och inte stoppas och polisen har gett upp så undrar jag varför vi kan tillåta oss missledas mer.
Tyvärr har svensken aldrig gjort revolution annat än när en högt uppsatt adel drogs ur sin vagn utanför riddar huset.
Om vi nu kan få fram en ny ledare med uppdraget att ge oss våra röster åter finns en liten möjlighet att styra upp väldärden innan den faller som en utopi vi förlorat. När politiker helt saknar viljan att utöva sin makt representativt bör vi kunna avsätta dom och avkräva de värsta straff för sånt som är olagligt i varje annat fall inom arbetslivet!
GillaGilla
En lysande essä om läget i nationen. Det är värre än man vill tänka på. Vilken välsignelse om någon enda av de politiska ledarna hade samma klarsyn och överblick.
Det jag saknar allra mest i dagens Sverige är just intellektualitet, att de som kan och vet något har inflytande. Istället har vi negativ meritering. De kompetenta stöts tidigt ut, då de utgör ett irriterande inslag för alla ”visionärer”, sådana som Mona Sahlin eller Åsa Romsson. En viss ”naivitet” tycks vara meriterande.
Utbildning borde vara en merit, liksom intelligens. Det duger inte att som ledare dra på sig omöjliga kostnader för fri invandring, för sent inse vansinnet och sedan föreslå omöjliga ”lösningar” som massdeportation – allt med ursäkten att man är lite naiv. Man kunde ha tänkt efter innan istället, och sparat mycken möda, lidande och pengar.
Intelligens, kunskap, erfarenhet och verifierbara meriter har blivit omoderna. De ersätts av den nya folkligheten, eller religiositeten. Man ska sjunga med i änglakören, och helst inte tänka själv. Den som begriper minst är mest folklig. Den som fattar något avfärdas lätt med att han inte ska tro att han är något. Ämbeten och adelskap ärvs istället för att ges till de mest dugliga. Meritokrati är ett fult ord.
Själv har jag haft en alltför stor tro på att förnuftet till slut segrar. Historien visar tyvärr ofta på motsatsen. Högkulturer som det antika Egypten, Inka, grekerna eller Romarriket har alla gått under och slutat med ett trampat jordgolv. Det är inget konstigt om även Västvärlden gick samma öde till mötes. Förstår vi mekanismerna bakom sådana härdsmältor? Är det vänskapskorruptionen som urholkar kompetens och konkurrenskraft eller är det pacificeringen av ett långt och tryggt maktinnehav (lågvarig fred: pax romana/americana) som försvagar försvarsviljan mot yttre fiender? Är det institutionaliserad korruption eller falsk trygghet av en lång tids fred och devalverande av de manligt krigiska dygderna?
Att religioner får ett ökat inflytande är ett dåligt tecken. De stora framstegen både teknologiskt och politiskt har skett under minskat kyrkligt inflytande.
Trumps pragmatiska nykterhet inger en smula hopp för USA och Väst i en annars rätt dyster värld.
GillaGillad av 2 personer
Politikernas makt behöver minskas och väljarnas makt ökas. Ett nytt parti som bara har denna enda uppgift på programmet behövs för att samla dem som är missnöjda med nuvarande politiska adel, oavsett om de i övrigt har vänster- eller höger sympatier. Ett parti som upplöses när de beslut fattats som partiet har gått till val på att genomföra. Under ledning av personer med stort allmänt förtroende och en alternativ karriär att återgå till när de lämnar riksdagen eller som redan har en karriär bakom sig för att inte misstänkas för att klamra sig fast vid makten.
När ett stort antal väljare anser att politiken har spårat ur behöver väljarna snabbt kunna återta makten från politikerna under mandatperioden. Det är ändå väljarna som är huvudmän och politikerna som är deras valda ombud. Inte tvärtom som politikerklassen synes tro.
GillaGilla
Tummen upp!
GillaGilla
Sverige har under en ganska lång tid blivit allt underligare. De värderingar som fanns i min ungdom är borta bland dagens ungdomar. Att ägna sig åt spel och dobbel var förr inget för vanliga ansvarstagande människor av den enkla anledningen att alla (även de som vinner ibland) utslaget över tiden förlorar 50 % av insatsen, men det var tillåtet att lämna in stryktips eller köpa en ”Penningslott”. Jag blev allvarligt varnad av en skolkamrat redan 1961 för att dricka läskedrycker, vilket vi ändå gjorde mycket sällan. Alla trender togs emot med stor skepsis, men det ansågs ändå allmänt att man borde bära den FÖRRA modetrenden, annars var man kanske litet mossig. Reklam betraktades som reklam, trots att den på den tiden ofta var mest information. ”Vi har nu fått in ett parti av…”. Idag MÅSTE man odla i pallkragar om man har en gräsmatta, samt grilla varenda sommarkväll, vilket har fått villaområdena att både se ut som, och lukta som en lastbilsterminal. Den första varma vårdagen går plötsligt alla män omkring i kortbyxor, även utanför sin egen tomt. Det är inte acceptabelt mode i många länder, och borde inte vara det i Sverige heller. Varför går allt nedåt, varför går inget uppåt?
GillaGilla
Den senaste månaden har bestått av en ren Rödgrön dokusåpa, grundlagt på lösan sand med grumlig identitetspolitik. Man väntar bara på nästa politiska skandal.
Det säger egentligen det mesta…
GillaGillad av 1 person
tyvärr måste jag hålla med dig Björn, det som har hänt de senaste veckorna är helt sanslöst dåligt och löjligt! det är därför jag vill ha utbildade politiker…sen måste de bara göra ett bra jobb också, det är en annan femma. men dessa hobbypolitiker, särskilt inom MP, är fruktansvärda 😦
GillaGilla
Olyckligtvis är problemet större än outbildade hobby politiker…..Sverige hade på 80- talet sin u-båts-revolution… Där dog resterna av den gamla social-demokratiska folkrörelsen, och ersattes av gradvis introduktion av NWO! Den nygamla världs ordningen behöver plundring av resurserna i hela världen….den tredje världen var först, sedan södra periferin i Europa…nu är det våran tur!
För att medicinen skall gå lättare ner behöver man hjärntvätta befolkningarna, det görs enligt gamla planer som kommer från Tavistock institutet i England och Frankfurt ‘skolan’ i Tyskland. Några utdrag från sidan ( väl värt att läsa i sin helhet):
https://ionamiller.wordpress.com/2009/10/19/tavistock-timeline-of-culture/
1948 Tavistock joined with Kurt Lewin’s Research Center for Group Dynamics (RCGD) at the University of Michigan the next year and begin disseminating human relations literature, relating theory to practice, including promotion of change, engineering consensus, mass persuasion, breakdown of cognitive structure, and overcoming resistance.
”It is conceivable that one persuasive person could, through the use of mass media, bend the world’s population to his will.” The article goes on to describe “the modification of cognitive structure in individuals by means of mass media” and how “a person can be induced to do voluntarily something that he would otherwise not do.” The article also provides “a list of essential requirements for the success of any campaign of mass persuasion.”
He set up a workshop to conduct a ‘change’ experiment, which laid the foundations for what is now known as sensitivity training. In 1947, this led to the establishment of the National Training Laboratories, at Bethel, Maine. Carl Rogers believed that sensitivity training is “perhaps the most significant social invention of this century.”
GillaGilla
Inget nytt egentligen utan en återupprepning av vad flera varnat för i många år.
Varför bilda ett nytt parti när det redan finns ett med sunt förnuft och tiden är på väg att rinna ut?
Risken är överhängande att ett nytt stort islamistiskt parti snart ser sitt ljus, anhängare saknas onekligen inte.
Finns inte en chans att jag lägger min röst på ett M eller S inom överskådlig framtid.
GillaGillad av 1 person
Tom – när nöden är som störst är hjälpen som närmast.
HÄLSAN ÄR EJ ALLT – MEN UTAN HÄLSAN FÅR ALLT ANNAT UNDERORDNAD BETYDELSE – ELLER ?
Så det är mer än lite märkligt att inget av de befintliga riksdagspartierna i Sverige har god folkhälsa överst på sina agendor. Inget parti utanför Riksdagen har det heller – vad jag vet.
Men undantagen bekräftar principen – och nu finns Hälsopartiet – som bildades ca en månad före valet 2014. Jag gillar deras agenda – som även innefattar att överföra rätten att nyproducera pengar från affärsbankerna till Riksdagen via Riksbanken.
Näst efter god hälsa – så är vem som står för nyproduktionen av pengar det viktigaste av allt – för att Wi i Sverige skall kunna få uppleva en renässans av den svenska välfärden. Pengar = makt – och om hur att för gott bryta den i dags dato hart när enväldiga makten för affärsbankerna att nyproducera pengar – i mitt blogginlägg: ”LUFT ATT ANDAS OCH SUVERÄNA PENGAR ATT BRUKA FINNS DET I ÖVERFLÖD AV – ELLER ?”
GillaGilla
Tack fantastiskt välskrivet, att man aldrig kan läsa den här typen av läsning i MSM? En sak jag ofta tänker på är hur kan dessa människor tro att de är goda? Det vi gör är ju i princip att vi sitter här och tar emot människor som både är friska nog och som har pengar så att de kan ta sig genom hela världen för att till slut hamna i Sverige medan vi struntar fullständigt i de människor som verkligen behöver vår hjälp. Och de sorgliga är att vi kan hjälpa oerhört många fler med samma pengar om vi ger dem till världens allra fattigaste människor istället. Enligt vad jag kan läsa mig till så kostar det cirka 1 000 kr per år att se till att de allra fattigaste människorna i världen överlever ett år. Jag kan också läsa mig till att det dag efter dag dör cirka 30 000 människor (varav 20 000 barn) i världen pga vatten, mat, medicinbrist. Varför pratar ingen om de människorna?
GillaGillad av 2 personer
Instämmer. Vad är det för godhet i att importera billig arbetskraft eller att låta flyktingförläggningsbaroner få våra biståndspengar? Hur kan man tro sig vara god när man tar från de allra fattigaste och mest utsatta, från barn som svälter och kvinnor som lider nöd i stor utsatthet för att unga friska starka män ska kunna leva lyxliv här i landet? Den godheten förstår jag inte och vill inte heller ta till mig.
GillaGillad av 1 person
I alla tider har den afrikanska strategin varit att skaffa så många barn man kan och hoppas att så många som möjligt klarar sig.
Västerländskt bistånd gör att de allra flesta överlever. Sju barn som får sju barn med start före tjugo års ålder.
Oj, befolkningsboom i afrika? HOPPSAN!
GillaGilla
Förfallet pågår inte i bara Sverige det är över hela västvärlden. Förste maj skulle tyske justitieministern tala men fick fly i sin pansarklädda bil efter att ha blivit utbuad av den uppretade publiken. Trump gör segertåg i USA. Intensiv propaganda för NATO-inträde och för att Brexit eller Swexit inte blir verklighet. Det globalistiska etablissemanget är livrädda och skakade över att förlora sin makt till folket. Den ena skandalen efter den andra i Sverige. Kaplan, Khan, Romson och MP, Sahlin m m
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3581199/New-footage-Cologne-New-Year-sex-attacks-shows-woman-screaming-mustn-t-touch-mustn-t-touch-overwhelmed-police-struggling-control-crowds-migrant-men.html?ITO=1490&ns_mchannel=rss&ns_campaign=1490
GillaGilla
Kollade Ukraina-dokumentären som SVT censurerat från tablån, amerikanska ockupationsregeringen (nwo) lika ful som vanligt låter högerextrema rasera landet och sen gillra mut-fälla för att plocka bort desamma
GillaGilla
Det har ju faktiskt räknats en del på hur invandringen påverkar Sveriges ekonomi. En rapport från OECD år 2013 kom fram till att Sverige tjänar på invandringen.
Svenska ekonomer som Ekberg och Ruist har däremot kommit fram till att invandringen går med förlust.
Island och Finland är två nordiska länder som har det gemensamt att de har en mycket mer restriktiv invandringspolitik än Sverige. Båda länderna har drabbats av svårare ekonomiska problem än Sverige de senaste tio åren. Om invandringen verkligen var sådan kvarnsten för den svenska ekonomin så borde det hav varit det ha varit Sverige som haft de största ekonomiska problemen, inte de två länder som tar in minst invandrare!
GillaGilla
Finlands kris är orsakad av NOKIAs dominerande ställning inom Finsk export.
Efter att Microsoft lyckats förstöra företaget har Finsk industris främsta motor försvunnit och orsakat de ekonomiska problem Finland nu har.
En ekonomi med en dominerande spelare som tas ur spelet.
Islands kris är på samma sätt orsakad av en alltför dominerande spelare som plötsligt försvunnit ut.
I deras fall en banksektor som svällt över alla gränser och sedan dukat under för sin egen tyngd.
Inget av dessa två länders kriser har ett skvatt med immigration att göra, snarare är det avsaknaden av immigration som räddat dem undan de samhällsstörningar som följer med multikultur.
Att Sverige kunnat bygga upp så stora samhällsproblem beror på att vi haft stora reserver av infrastruktur och samhällstillit att ta av, immigrationen har inte på något sätt varit till fördel för landet, tvärtom så har de penningrelaterade kostnaderna för immigrationen nu stigit till sådana nivåer att Sverige måste låna till konsumtion, ett säkert tecken på att vi lever över våra tillgångar.
Den viktigare resursen, tilliten, ser vi förbrukas i en rasande takt och ersättas av no-go zoner, hederskultur, klankultur och brottslighet, tillit kan inte lånas eller tas ut i form av skatter, den byggs upp över tid.
Hela ditt resonemang är ett exempel på det som kallas halmgubbar, att göra irrelevanta kopplingar och förvänta sig att det är motpartens sak att motbevisa de påståenden man på så sätt tror sig kunna göra.
En intellektuellt ohederlig och barnslig, primitiv argumentation.
GillaGilla
Du förstod visst inte riktigt vad jag menade med mitt inlägg pllay. Vad jag ville visa på genom att peka på de svåra ekonomiska problem som drabbat Finland och Island är helt enkelt att det är andra faktorer än invandring som leder till ekonomisk recession i moderna postindustriella länder här i Norden.
Du pekar själv på just sådana faktorer pllay. Spekulation, finansiella bubblor sådana som på Island och i fallet Finland bindningen till euron och problem i exportindustrin.
Men det finns en demografisk dimension i Finlands ekonomiska kris. De som menar att Finlands restriktiva invandringspolitik skadar ekonomin är inte kommunister eller miljöpartister utan nationalekonomer.
Här är några länkar till intressanta artiklar som denna: http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-08-06/finland-told-it-must-attract-immigrants-to-end-economic-decline
eller denna http://na.se/asikt/ledarkronika/larsstroman/1.2934301-finland-behover-mer-invandring
Enligt olika undersökningar sjunker tilliten mellan människor i Sverige men vad du pllay missat är att vi svenskar i dag känner mer tillit än 1980. Tilliten ökade stadigt mellan 1989 och 2009 trots eller kanske tack vare massinvandringen: http://fof.se/tidning/2014/8/artikel/sveriges-unika-tillit-sjunker-kan-man-lita-pa-folk
Våldsbrottsligheten tycks snarare minska än öka i takt med att vårt land blir mer mångkulturellt: https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/vald-och-misshandel.html
Faktum är att Finland är det land som har flest mord i Norden, minst sagt en indikation på att invandring inte leder till ökat våld i samhället: http://svenska.yle.fi/artikel/2015/05/12/finland-har-flest-mord-i-norden
GillaGilla
Väl talat.
Det är obegripligt vilka kopplingar vissa gör. Vidare måste man räkna på betydligt mer än statsskulden – Den privata skulden, arbetslöshet, försvar, väntetid i vården, skolresultat m.m. Det har ju en väldig betydelse vad skulden använts till – infrastruktur eller bidrag.
GillaGilla
Det är alltid samma visa tyvärr. när de gigantiska investmentbanks i USA gick i konkurs och utlöste finanskraschen 08, så sa en investment banker som hade gått helt mot strömmen och satsat mot bostadsmarknaden och obligationerna, Eismann hette han: ”When this is all over, they are gonna blaim poor people and immigrants.” Och så har det också blivit!
En enorm och helt vild och lös finanssektor, inte bara i USA; men också i EU och även här hemma i Sverige orsakar äkta systemkollaps, men kommer alltid undan med det!
GillaGilla
Finland tillhör Euro-samarbetet och kan själv inte påverka sin penningpolitik. Island valde den hårda vägen genom att låta sina privata bank(er) gå omkull istället för att staten skulle rädda deras existens. Island tackade nej till oligarkernas erbjudande om lån från IMF och andra.
I Sverige har vi räddat bankerna med statliga medel, sannolikt lånade pengar vilket belastar vår ekonomi för lång tid framåt.
Finland kan inte påverka sin ekonomi, Euro.
Island tog inte på sig ansvaret för en huvudlös bankstrategi.
GillaGilla
Tror du verkligen att du kan lura oss med de där lögnerna? Varför måste kommunerna höja skatten med upp till fem kronor, för att de tjänar på in vandringen? Tror du på jultomten också?
GillaGillad av 1 person
Tack Erik för en mycket bra poäng.
Jag är riktigt less på folk som hävdar att detta med invandringen kommer innebära systemkollaps, socialt och ekonomiskt för Sverige, när den svenska ekonomin ändå har gått väldigt bra de senaste 10 åren, jämfört med andra länder. Statskassan och BNP mår väldigt bra. så klart finns det andra sociala, ekonomiska och socio-ekonomiska faktorer som inte alls stämmer i vårt land, men över lag har vi klarat denna extremt långa recessionen som har härjat i världen sedan finanskraschen väldigt bra.
Med detta inte sagt att vi har har en tuff politisk tid i sverige och kanske en kommande megabubbla på bostadsmarknanden, såsom en väldigt märklig penningpolitik.
GillaGilla
Tack för den uppmuntran Arga Socialdemokraten.
GillaGilla
Som halvvägs 150 år LivsErfaren så hag har vuxit ifrån religioner – men är mer än väl medveten om att den allt överskuggande ”religionen” i hela världen i dags dato är brist på pengar.
Men brist på pengar är lögn och förbannad dikt – därför att pengar kan ju aldrig vara en bristvara egentligen – eller ?
GillaGilla
hej,
jag tycker att det är lite tröttsamt att du alltid länkar till ett och samma blogginlägg…det tillför inte diskussionen särskilt mycket.
GillaGillad av 2 personer
Det är en del att fundera på, om vad som händer i vårt samhälle. Jag tror kanske inte att det är den ekonomiska biten som är besvärligast. Man måste faktiskt också räkna på, att en del av de invandrade kan med sitt arbete bekosta sitt boende. Den största orsaken till våra problem är så klart att vi har en massa parallellsamhällen. Så var det inte förr, på samma sätt. Då var det mer företagsledare, tjänstemän och arbetare. De flesta med enklare jobb, accepterade att de högre upp på samhällstegen, som då var bättre utbildade – hade mer innanför pannbenet.
Idag kommer den berömda kränktheten in. En som inte är utbildad, som knappt klarat grundskolan, tycker sig ha samma värde i samhället, som en som utbildat sig med gott resultat. Ofta låter man andra attribut ersätta en som är väl skolad. Om någon har en sexuell läggning, som är vad som helst utom det ”vanliga”, anses detta som en merit och att det ger mervärde. Samma om någon har en främmande religion eller hudfärg. Allt som förr ansågs tillhöra det privata, har nu blivit viktiga meriter. Har det gått dåligt i skolan kan man göra stora hål i öronen, fylla kroppen med piercingar och tatueringar – vips så är man en person som syns, om någon tycker att det stör i arbetslivet – blir man kränkt.
Visst är det bra att inte alla är lika. Men för mig har det inget mervärde i samhället – för samhället är allt utom det privata. Samhället byggs av kunskap; samhället är el, vägar, avlopp, rent vatten, mat att handla m.m. Men i ett välmående samhälle, har vi tid och råd – för vårt privata liv. Så man kan inte bygga och utveckla ett samhälle på en massa privata olikheter. Vilken religion, hudfärg eller sexuell läggning folk än har – så är deras behov av samhällsfunktionerna desamma. Det är här Sverige håller på att spåra ur.
För att samhället ska fungera och kunna utvecklas, måste det byggas med lagar som ska följas, inga kompromisser.
Alla måste lära sig och förstå dessa funktioner som bygger ett samhälle. Demokratin går ut på hur vi ska behålla och utveckla dessa samhällsfunktioner, men det är dessa som diskuteras minst. Det verkar vara viktigare att politiskt styra vilka sånger man sjunger på skolavslutningen, än att styra så att avloppet är rätt dimensionerat, reningsverket fungerar, vägarna, elen och vattnet likaså. Folk tror att man kan odla utan gödning och att fler blir mätta i världen om vi odlar mindre, samtidigt som vi tar emot fler hit.
Allt tycks gå att lösa med religionsfrihet och mångkultur, som båda kan vara som en boja för hjärnan. Man saknar verkligen logiken och den riktiga vetenskapen som skapar kreativitet för samhällsbyggande.
GillaGillad av 2 personer
Intressant fenomen du tar upp.Det nya . lättkränkta , skitnödiga Sverige.Jag har funderat rätt mycket på dessa fenomen själv.Ibland tror jag att det är jag själv som är för gammal för att förstå och ibland blir jag bara såååå trött på alla dessa grupperingar som ska ”särbehandlas”. Jag ska tillägga att jag varken har tatueringar , piercingar eller nån speciell sexuell läggning ”utöver” det normala. Kanske är det det att jag aldrig varit utsatt – kanske får man nog om man ständigt måste ”förneka” sig själv och så kokar det över och nu har vi ett kocketteriets samhälle….hmmm…Oavsett vad som är vad.Det viktiga – så som du så riktigt påpekar – är väl ändå att skyddsnät fungerar om dom skulle behövas och att avloppet s.a.s är dimensionerat rätt. Det kanske inte är så konstigt att vår tågtrafik rasar ihop.Samhällets funktioner ska vara felfria och dessutom ska samhället vara tryggt för ALLA att vistas i – vart som helst och vilken tid på dygnet som helst – det borde vara målet.
GillaGilla
Hej Anders
Det verkar nästan som om man måste vara teknisk fysiker eller något liknande för att förstå vart Sverige är på väg idag. Det är i stort omöjligt att diskutera med svenskar. Dom har skaffat sig en ny religion som Du säger och är i gemen oemottagliga för fakta. Det är betecknande att många som trots allt törs skriva något som bryter mot mallen själva är invandrare. T.ex. Alice T. på GP Tino S. (också tekn. dr.). Jag är som Du tekn. fysiker och Tekn. Dr. (från KTH om det ursäktas) och vad Du beskriver är i stort sett identiskt med vad jag känner. Jag har också bott och jobbat utanför Sverige de sista 32 åren. Det gör att man inte gradvis vänjer sig vid vansinnet som pågår, vilket de flesta svenskar tycks göra. Man kommer dit ned referensramar som ibland är något år gamla och då framträder skillnaden mot tidigare mycket klarare. Även begåvade svenskar tycks ha väldigt svårt att extrapolera trender. Dom ser inte hur förhållandena ändras. Jag tror att de flesta som har förmånen av att inte bo i Sverige idag har mycket lättare för att se vartåt det barkar. Jag får lätt ont i magen när jag läser en del kommentarer till Din artikel. Även folk som hittat hit har svårt att förstå vad Du skriver. Jag tror att det gått så långt nu att en krasch är ofrånkomlig och har därför förra veckan blivit medborgare i ett annat land så att jag har ett alternativ till ett kollapsat Sverige. När jag började jobba var kraven på kompetens uttalade för de flesta statliga befattningar och en del statligt anställda experter var extremt kompetenta, även om man jämförde internationellt. T.ex. AB Atomenergi som jag hade viss kontakt med. I dag låter man landet styras av en valp som springer runt och viftar med en kolbit… Statsministern lyssnar till hr Arnstad som falskt påstår att han har en examen och statsministern förstår inte skillnaden. Vi brukade göra oss lustiga över Potemkinkulisser, Rasputin och Lysenko. Idag har vi motsvarande pack i Sveriges högsta ledning och jag ser ingen möjlighet till förändring inom min återstående livstid.
GillaGillad av 2 personer
Hej
Man ser ju att rätt många är frälsta.
Hälsningar
GillaGillad av 1 person
de flesta som har förmånen av att inte bo i Sverige idag har mycket lättare för att se vartåt det barkar. Det har du nog rätt i. I det här landet (som vi stolt kallade Sverige) sker så mycket underlig statistik, nyhetsförmedling och politiskt beslutsfattande att man börjar få svårt att se vad som sker. BNP ser bra ut sägs det. Men är det av lika värde att sälja bilar, flygplan, malm och skog som att passa varandras barn, sälja asylboende, och tolka från främmande språk för invandrare som inte tycker det är lönt att lära svenska. Brottsligheten har gått ner sägs det men det beror på att polisen inte har tid att spana och därför inte upptäcker brottsligheten.
När ensamkommande barn kom till Ystad fick de ta hand om fina skollokaler; resurssvaga som varit där tidigare skickades ner i en källare. I Långshyttan där ortsborna kunde gå till folktandvården blev det stopp därför att barn och ensamkommande barn kom i första hand. Varhelst man skrapar på ytan så ser man varåt det barkar, men det skriver inte tidningar om.
Fick prenumerationsreklam från DN nyss. Där får man de handplockade nyheterna, skrev de. Inget är mer sant. Mer undertryckt sanning får man leta efter.
GillaGillad av 1 person
När jag blir full på fredagskvällarna brukar jag slå min käring. Men det gör ingenting för min granne slår sin käring varenda kväll. Sådan är den logiska strukturen på Fölster et al s argument. Etniska svenskar i glesbygd har det svårt och det dokumenteras i siffror, antalet betalningsförelägganden t ex.
Till dessa kvantifierbara problem kommer de problem som uppstår i invandrartäta områden med hög ungdomsarbetslöshet. Brinnande bilar, kontainrar, skolor.Om skolbranden upptäcks tidigt, vilket sannolikt är vanligt, hamnar den inte i någon statistik, till skillnad från betalningsföreläggandet. I det invandrartäta området intill där jag bor har det senaste året inträffat trakasserer mot flickor på väg till kvällsundervisning i musik, två handrgranatexplosioner, ett mord på öppen gata, en skottlossning mellan gäng, flera rån
vid järnvägsundergången. (Där kommunen satt upp belysning som dock inte är påslagen nattetid) Jag har sett en svensk snygg kvinna passera ett invandrargäng som hängde i hörnet. De kommenterade henne med ”kossa” och ”fitta”.
Jag är ofta i Stockholm- Reimersholme. Där ser jag något annat. Snygga kvinnor i gympakläder som joggar runt ön. Pensionärer ute med hunden.Kanoter i vattnet.
Är man nojig om man tror att det inom svenska företag finns uppfattningen att invandringen är bra för att den knäcker facken ? Det märkliga är att de mest sargade och blödande facken, Hotell & Rest, Transport, är de som mest aggressivt angriper invandringskritiken. Jag misstänker att det beror på att de lever i det alltmer illusionösa : Svensk lag råder i Sverige.
GillaGilla
Teknisk Fysiker börjar smaka illa. En av döttrarna berättade att hon under studietiden vid tillfälle råkat nämna att hennes pappa var TeFy.
”Och han är helt normal?”
Jag delar inte här uppträdande TeFy´s syn på tingen. Lite lästips.
http://mgafrica.com/article/2016-05-08-the-truth-about-whos-bigger-between-big-spending-china-and-the-us-that-will-surprise-many-africans
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sa-larde-hon-sig-svenska-rekordsnabbt
http://www.skd.se/2016/05/04/kvinnliga-ingenjorer-skapade-natverk/
Det har aldrig funnits större möjligheter för den som vill utöva ingenjörskonst. Ni som grävt ner er i nostalgigropen. Ingen av värde bryr sig om ert gnäll.
Jag tror Lars Bern hade med det i sin bok Svart Snö.
”De fega pojkarna får inte pussa de vackra flickorna”
GillaGilla
Kanske någon känner till fd KGB-agenten Bezmenovs kommentarer till oss i väst från 80-talet? Enligt honom är vi utsatta för en hjärntvätt sen barnsben, en marxistisk hjärntvätt av djävulska proportioner. Den globala kommunistiska konspirationen uppfann och styr alla våra dogmer idag: feminism, HBTQ, enorm stat med meningslösa jobb, marxistisk MSM, vetenskapen, ateismen, tog över och förstörde religionen, uppfann frikyrkorna, utnyttjar alla ”useful idiots” i höga politiska positioner etc etc. Vem kan se igenom den enorma, ofattbara konspirationen(ingen teori – bara fakta för den öppensinnade)?
Enligt Bezmenov(och Lenin) är det totalt omöjligt för en människa att ändra sina tankar och ta in i sitt sinne att allt han trott på sen barnsben är en lögn uppfunnen av ondskan. Han förstår inte förrän staten kommer och skall skjuta honom. Och då är det för sent. Dessutom finns det gott och ont i världen och om ont styr världen just nu – vad skall man tro på? Kan en normal vänlig människa föreställa sig verklig ondska? Absolut inte. På tal om vetenskap har jag en del erfarenheter och alla vet att ett människoöga kan se några få väglängder och inget mer. Ändå tror han att det han ser i denna dimensionen är allt som finns i universum. Är han inte godtrogen?
Vem vet vad som finns(fanns?) i källaren på FFA i Bromma? Tefatsprototyper som byggdes på 50/60-talet när det störtade många tefat i Sverige och sen skickades till USA. Tefat kan växla mellan dimensioner och kan bli osynliga på ett ögonblick för människoögat. Alltså tror vanligt folk att de var en synvilla och inte finns… På tal om den vanliga människans ”tro” på dagens offentliga religion – vetenskapen. Har någon sett en bananfluga(eller annat djur/växt) födas till nåt annat än en bananfluga? Aldrig. Eller en människa födas till nåt annat än människa trots att vi är fler människor idag än någonsin begravts på jorden tidigare? Ändå är vi ”tvärsäkra” på att vi ”utvecklades” linjärt från en encellig organism i havet för några miljarder år sen via ”de starkas kamp som gav seger” – på tal om marxism…
Bezmenovs och KGBs historiska slutsats är enkel och rationell: Alla civilisationer kollapsar när landets religion kollapsar. Vad gjorde marxisterna allra först? De förstörde religionerna inifrån och skapade korrumperade frikyrkor etc för att lura människor. Sverige är föregångare i all marxism, vi rankas som toppland av marxisterna. De kan kollapsa vårt land på nolltid eftersom svensken tappat sin livsglädje, mod och handlingskraft pga sitt marxistiska tänkesätt och moral. Våra toppolitiker är genomkorrumperade. Ändå gör svensken ingenting. Vi står inför alla tiders utmaning om vi vill överleva som folk och nation. Allt måste ifrågasättas från grunden och svensken måste agera framför Riksdagen om intel andet skall bli till en öppen marxistisk diktatur.
Se Bezmenovs video här: https://www.youtube.com/watch?v=y3qkf3bajd4
Kanske jag är för ärlig i mina kommentarer, kanske många blir chockade. Men all information finns där för den som är beredd att lära sig nya saker som hålls hemliga för massorna.
GillaGilla
Instämmer….Bezmenov säger sanningen utan krusiduller…..för den som vill gräva djupt mot sanningens botten om var konspirationerna startar, läs den här boken (fri pdf version): ” The Controversy of Zion”.
Här är en introduktion till boken som också kan nedladdas från samma sida:
http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=71206
GillaGilla
Till alla skribenter kan jag rekommendera siten: http://www.henrymakow.com – en judisk akademiker som övergett den förstörda judiska religionen och exponerar de kabbaliska judiska makthavarna samt andra korrumperade makthavare i den marxistiska globala eliten. Tämligen unik och omfattande information som kan chocka och väcka upp vissa människor – och få många andra att lägga benen på ryggen beroende på deras mottaglighet för nya tankar som går tvärs emot deras förprogrammerade sanningar sen barnsben.
Goethe: ”Few people have the imagination for reality.”
GillaGilla
Instämmer helt och hållet….Makow håller hösta klass när det gäller information om vad som händer och sker i världen!
GillaGilla
Henry Makow ruskar om en ordentligt, liksom Lasha darkmoon.
Detta nya ordet ”godhetsreligion” är faktiskt en emotionell nivå (sympati) väldigt nära apati.
Apati är granne med döden och då ser man hur nära vi är samhällets död som funktion.
Lyssna på det emotionella snacket runt någon skadad eller lidande, där det formligen dryper av oanvändbara floskler. Om man i den meningen avser sympati är den rent livsfarlig. Då blir sympati granne med apati. Detta påstående om sympati vållar våldsamma protester från de flesta, men ser man till vad verkligen ordet betyder klarnar det kanske. Sympati=att känna lika; med andra ord avsäga sig sin egen integritet.
Jesus hade en poäng här: Ge inte den tiggande en fisk utan lär honom att fiska.
Var effektiv om det behövs, i annat fall håll truten.
GillaGillad av 1 person
Yes, ngn som förstår hur vi ska hjälpa en människa och inte skapa just det du säger, apati. att tro sig veta vad andra känner eller ge sig själv rätten att avgöra andras emotionella nivå är bara översitteri. att ge en människa bevis på sin egen kraft och förmåga, då pratar vi medmänklighet, respekt och värde. Allt annat är bara egoism eller bekräftelse för sig själv vilken duktig medmänniska en är.
uppenbarligen lider många i vårt land av bekräftelsesyndromet och hjälper människor in i apati istället för att ”lära fiskaren att fiska”. vi ser hela dagarna i ända hur detta bekräftelsesyndrom skapar våra förorter och faktiskt skapar en extremt dålig miljö för ungdomarna och övriga som bor i dem. jag vill lägga alla politiker som ansvariga för att egentligen inte bryr sig ett skvatt om hur dessa människor mår och det är just det dessa människor känner av.
GillaGillad av 1 person
Jag kund inte hålla med dig mer om jag så försökte.Mycket snack och liten verkstad – det går fetbort , som man brukar säga nuförtiden.
Jag antar att det du nämner här är granne med ordet ”frihetsfundamentalism” – vilket då bör betyda ungefär att det är ok om du vill jobba i Burka på sjukhuset eller bada med kläderna på i badhus eller kräver att du ska få sitta näck på bankettmiddan. Det bör leda till apati i längden.
GillaGilla
Det är häpnadsväckande hur nästan alla diskussioner förr eller senare kopplas till ett judisk världsherravälde.
Jag kan tyvärr inte ta en sådan…blogg?…”alternativ media”? på allvar, när huvudsidan visar en bild på hitler och hävdar att han har varit en ”judisk illuminati agent som ville förstöra den vita europeiska rasen…
vad är detta för källor egentligen? 🙂
GillaGilla
Håller med dig. Misstron och hatet mot judendomen sitter djupt. Den judiska kulturen har varit lite för framgångsrik för att falla alla i smaken. Men om man hävdar att nazismen var en judisk komplott då tappar man i mina ögon all trovärdighet och argumenten slår tillbaka på avsändaren.
GillaGillad av 1 person
Några citat: Henry Makow: Just as our governments do not represent us, organized Jewry does not represent Jews. It represents the Illuminati bankers.
“You know very well, and the stupid Americans know equally well, that we control their government, irrespective of who sits in the White House. You see, I know it and you know it that no American president can be in a position to challenge us even if we do the unthinkable. What can they (Americans) do to us? We control congress, we control the media, we control show biz, and we control everything in America. In America you can criticize God, but you can’t criticize Israel…” Israeli spokeswoman, Tzipora Menache
“Every time we do something you tell me Americans will do this and will do that. I want to tell you something very clear, don’t worry about American pressure on Israel. We, the Jewish people, control America, and the Americans know it” Ariel Sharon October 3 2001.
”The more we do to you, the less you seem to believe we are doing it.”
– SS Josef Mengele
”It is easier to fool people than to convince them they have been fooled!” — Mark Twain
“ To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize.” Voltaire.
GillaGillad av 1 person
Är off topic men
Chuck ”can cut a knife with butter” Norris’s son Mike kommer snart ut med filmen AmeriGeddon
http://www.imdb.com/title/tt4059702
som visar hur NWO tar steget och krossar amerikanerna genom att slå ut elnät och banksystem.
Inte ute än som sagt men tror verklighetens förslagna NWO överträffar dikten mångfalt (cynismen är oändlig när det gäller monstren/oligarkerna).
Skulle vara ganska häftigt om en ”Norris” väcker amerikanerna och gör upp med NWO.
GillaGilla
”Att kunna visa sig tolerant är ofta detsamma som att inte ha några intressen i saken”
GillaGillad av 1 person
Jag tillåter mig också göra en filosofisk betraktelse. I filmen Bodyguard sjunger Whitney Houston så underbart ”I Will Always Love You”. Men Dolly Partons original var mer genuint äkta! Den som hon sjöng i filmen ”Det bästa lilla horhuset i Texas” https://www.youtube.com/watch?v=_utP1mGoutQ. Enligt Wikipedia riktades hela Texas ögon mot denna bordell när en TV-reporter uppmärksammar den formellt olagliga verksamhet som pågick där med den lokala sheriffens vetskap. Burt ville gifta sig med Dolly. Men Dolly kände sig ovärdig pga av sitt världen äldsta yrke! Och sjunger vidare ”Bittersweet memories – That is all I’m taking with me”. En betraktelse med en bästa hälsning och tack till en annan betraktare!
GillaGilla
”Med ”tillit” avser Fukuyama ett samhälles allmänna nivå av förtroende visavi okända, benägenheten att tro folk om i huvudsak gott och göra affärer och ingå olika sorters överenskommelser även med dem som man inte är släkt med eller känner personligen.” http://www.svd.se/fukuyama-far-oss-att-borja-tanka
Att lita på ”alla”” dvs konkret när man, och det är oftast – inte har anledning till misstro. – i smått, grannar arbetskamrater, taxiföraren, därtill på myndigheter, polis, rättsväsende, militär (att dom inte rättsom griper makten) skola, därtill i affärer – se där grundbulten i västerlandets välståndsutveckling, i kombinationen kapitalism&demokrati. Nu ser vi två hot, som Fukuyama et al inte förutsåg för 25 år sedan som stora hot mot den här grundbulten. NWO/TTIP och massinvandringen.
Läge att läsa Fukuyamas senaste.
GillaGillad av 1 person
Rockefeller – Controlling the Game – Del 1
Av Jakob Nordangård:
http://www.klimatupplysningen.se/2016/05/06/rockefeller-controlling-game-del-1/
”Genom sina stiftelser har Rockefellerfamiljen ett mäktigt verktyg. De har sluppit kortsiktigheten som finns hos politiker och företag och har jobbat under långa tidspann. Steg för steg har de metodiskt byggt upp stöd för de förändringar de vill åstadkomma. De har givit sig in på i stort sett alla områden som rört mänsklig aktivitet. Bank/finans, politik, media, utbildning/kunskapsproduktion, energi, jordbruk/livsmedel, hälsa/medicin, religion, teknik/futurism, befolkningskontroll och naturvård. Områden som alla långt senare skulle komma att samlas under den stora planetära ödesfrågan – Klimatet. En fråga som sökte den stora lösningen – The Great Transformation. Vägen till den hållbara Utopin. Global Environmental and Economic Governance.”
GillaGilla
Identitetspolitikens pris :
http://fnordspotting.blogspot.se/2016/05/nagon-djavla-ordning-far-det-vara-aven.html
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22796692.ab
GillaGilla