Den rubricerade frågan har den senaste tiden ställts till mig av en rad Facebook-vänner och läsare av bloggen. Jag skall därför försöka besvara den med vad jag tror.
För att kunna utreda frågeställningen och ge ett uttömmande svar, skall jag inleda med att sammanfatta den geopolitiska bakgrundsbild som jag tidigare tecknat i olika andra sammanhang. Låt mig börja med ett färskt citat från presidentkandidaten Donald Trump som ger en bra sammanfattning av de makter som är i rörelse:
Vår fantastiska civilisation, här i Amerika och över hela den civiliserade världen, har nått räkenskapens tidpunkt. Vi har sett det i Storbritannien, där de röstade för att befria sig själva från globalt styre och globala handelsavtal, och globala immigrationsöverenskommelser som har raserat deras suveränitet och förstört många berörda länder.
Och själva grundvalen för världsomfattande politisk makt ligger precis här i Amerika och det är vårt korrumperade politiska etablissemang som är den dominerande kraften bakom strävan efter radikal globalisering och att beröva de arbetande folken deras inflytande. Deras finansiella resurser är i praktiken obegränsade, deras medieresurser saknar motstycke och viktigast av allt, djupet av deras omoral är absolut obegränsat.
Det Trump har i åtanke är den angloamerikanska oligarki som dominerat världspolitiken under de senaste hundra åren. Den har sin kärna i USA och har under efterkrigstiden styrt USA:s politik och millitär inifrån det mäktiga Council on Foreign Relations (CFR). När president Kennedy försökte flytta tillbaka makten till Vita Huset blev han mördad, oklart av vem.
CFR-kretsen ser nu sin makt allt mer hotad av de grundläggande demografiska förändringarna världen. Snabbt expanderande ekonomier som Kina och Indien växer ikapp västvärlden i en rasande takt. I strävan efter att permanenta den västliga hegemonin, har man därför börjat arbeta på den gamla tanken på inrättandet av ett globalt styre, där man hoppas kunna tvinga in Kina och Indien för att konsolidera och behålla sin maktposition.
Oligarkerna har lanserat en rad globala projekt som skall flytta makten från nationalstaterna till centrala maktcentra som FN och EU. Man lanserar även en rad handelsavtal vars syfte är att flytta makt från nationer till oligarkernas globala företag och banker. En del av strategin är att minska nationalstaters suveränitet och möjligheter att föra en självständig valutapolitik, likaså tanken på öppna gränser för att få igång folkförflyttningar till Nordamerika och Västeuropa, i syfte att vända västs negativa demografiska utveckling. En annan del är att tvinga in världens länder i ett överstatligt s.k. klimatavtal, för att kunna styra energianvändningen.
Den okrönte ledaren för globaliseringskrafterna är CFR-ledamoten och multimiljardären George Soros som i sin tur är lierad med och dirigerad av några av världens ledande finansfamiljer och bankirer. Han har gjort sig känd genom sina destabiliseringsförsök mot länders valutor (kronan 1990) och han har med sitt ekonomiska stöd bl.a. matchat fram de korrumperade politikerna Barak Obama och Hillary Clinton och han har finansierat Al Gores falska klimatpropaganda. Alla är de i hans sold.
På sikt kommer kampen om världsdominansen att stå mellan den angloamerikanska oligarkin och den kinesiska härskarklassen. Kinesernas svaghet är deras stora beroende av en rad strategiska råvaror där man inte är självförsörjande. Detsamma gäller EU. För att hindra kineserna från att få ett ointagligt övertag och att marionetten EU inte skall bli beroende av Ryssland, har oligarkerna därför insett att man måste skaffa sig kontrollen över världens viktiga råvaruresurser. Detta har satt strålkastarljuset på Mellanösterns olja och gas och på Ryssland som sitter på såväl stora mineraltillgångar som olja och gas och en enorm bas för livsmedelsproduktion.
Under efterkrigstiden har det vuxit fram en ytterst ohelig allians mellan oligarkin i väst och de kungliga sunnitiska oligarkerna i Saudiarabien och övriga s.k. Gulfstater. De senare har haft mycket nära relationer med familjen Bush, med Bark Obama och de stödjer presidentkandidaten Hillary Clinton med mycket stora belopp.
I slutet av 1900-talet tappade väst trots relationerna till Gulfstaterna allt mer av inflytandet i Mellanöstern. Regimerna i en rad länder vände sig mot väst och att man fick därför allt svårare att kontrollera olje- och gastillgångarna i regionen. Den för oligarkernas globala makt känsliga frågan om dollarns ställning som reservvaluta, utmanades öppet av flera stater som diskuterade att sluta med oljehandel i dollar – s.k. petrodollar.
Efter kommunismens fall och Sovjets upplösning år 1991 hade den västliga oligarkin goda förhoppningar att kunna skaffa sig kontroll över den ryska marknaden med dess enorma råvaruresurser. Amerikanska företag, banker och agenter strömmade in i landet och påbörjade en kolonisering. Detta fick dock ett snabbt slut när nationalisten Putin valdes till president. Han stängde snabbt dörren för oligarkernas intressen och slängde ut en lång rad västliga organisationer som han betraktade som främmande agenter. Bl.a. var NGO som lever på pengar från Soros aktiva för att underminera de nationella krafterna.
Eftersom en kritisk förutsättning för att vinna den långsiktiga maktkampen mot kineserna är kontrollen över Ryssland, försöker nu den västliga oligarkin att störta regimen i Moskva. Av allt att döma är målet att destabilisera den ryska ekonomin genom sanktioner och provokationer för att få landet att rusta ihjäl sig på samma sätt som Reagan lyckades störta Sovjet. Man har även satt igång en av historiens intensivaste propagandakampanjer mot Putin-regimen där naiva svenska MSM och hela vårt okritiska politiska etablissemang spelar med fullt ut. Ryssland har i sin tur startat en motkampanj, där man bl.a. med stor skicklighet letar upp och publicerar sådant som västliga ledare försöker dölja. Allt tyder på att kampanjen och sanktionerna snarast stärkt såväl regimen som den ryska ekonomin.
Mycket talar för att oligarkins Bush-regim ihop med den dem närstående Saudiska regimen släppte fram terrorattackerna den 11 september 2001, för att på så sätt få tillstånd en typ Pearl Harbor incident för att kunna motivera ett fälttåg mot de stater i Mellanöstern som visade starka tecken på att vilja vara självständiga. Målet var att störta alla regimer i regionen som inte frivilligt underordnade sig oligarkin.
Det Tredje Världskriget
Kriget startade i och med fälttåget som började med attacken på Talibanregimen i Afghanistan år 2001. Därefter har man i tur och ordning störtat de legitima regimerna i Irak, Libyen, Egypten, Jemen och man är fortfarande 15 år senare i färd med att försöka störta regimen i Syrien. Man har enligt den turkiska regimen även försökt störta regimen i Turkiet med en militärkupp. Man har med sanktioner försökt underminera Iran som USA inte vågat anfalla, eftersom Iran skulle bjuda ett långt allvarligare militärt motstånd än vad de andar länderna klarat. Efter WWII har USA inte vunnit ett enda krig mot en något så när jämbördig krigsmakt, däremot har man förlorat mot vida underlägsna arméer.
Fälttåget i Mellanöstern har i stort sett varit ett totalt fiasko. Den regim som man efter en enorm blodspillan lyckades etablera i Irak är på glid över till inflytande från Iran. Iran satte igång utvecklingen av egna kärnvapen och tvingade på så sätt USA att förhandla bort sanktionerna och regimen sitter i orubbat bo. Kuppen i Egypten misslyckades och det med Saudiarabien lierade Muslimska Brödraskap som tog makten, har störtats av militären som nu väljer ett samarbete med Ryssland/Iran. Den legitima Assadregimen i Syrien har bjudit segt motstånd mot den proxyarmé av mestadels utländska muslimska terrorister (IS m.fl.) som väst ihop med Saudi har rustat och finansierat. Efter att Ryssland ingripit för att stödja regimen har proxy-krigarna pressats tillbaka. Turkiets ledare Erdogan blev av allt att döma varnad, sannolikt av ryske presidenten, när statskuppen mot honom startade, varför han kunde sätta sig i säkerhet och kuppen blev ett fiasko.
Ryssland har pressats genom en snabb utvidgning av NATO och den av CIA iscensatta kuppen mot Ukrainas demokratiskt valde president som var ryssvänlig. Ryssarna svarade med en illegitim blixtsnabb annektering av Krim som bebos av ryssar, utan att behöva avlossa ett skott. Propagandakriget mot Ryssland och Putin rasar vidare enligt principen ju mer rädsla man kan skapa ju större blir bytet. När ryssarna hjälper Assad att försvara sitt land mot västs invaderande proxyarmé anklagar den västliga propagandan dem för krigsbrott, medan inte ett knyst säga om alla de två miljoner människor som uppskattas ha fått sätta livet till i västs illegitima 15-åriga korståg i Mellanöstern. Terrorbombningarna mot civila i Jemen är det väldigt tyst om. Ett annat led i denna propaganda är att hota med kärnvapen. Såväl MSM som olika Internet-kanaler är fulla av artiklar om ett nära förestående kärnvapenkrig. I USA figurerar detta i presidentvalskampanjen, där Hillary Clinton utmålas som en hök som kommer att sätta igång ett kärnvapenanfall mot Ryssland.
Ett annat led i den västliga propagandan är att skrämma med en nära förestående rysk invasion av Västeuropeiska stater. Det senare är givetvis helt löjeväckande med tanke på att dagens ryska militärbudget är 1/5 av vad Sovjet en gång lade ner och 1/15 av vad USA/NATO lägger ner. Ryssarna har ett mycket starkt kärnvapenförsvar, men inte resurser att invadera resten av Europa. Som världens största och resursrikaste land, varför skulle man besvära sig att erövra andra länder? De enda som har minsta anledning att frukta ryssarna är länder med en stor rysk diaspora.
Hur stor är då risken för en konfrontation med kärnvapen mellan USA/NATO och Ryssland/Kina?
Det faktiska läget är att västvärlden är långt mer sårbart än Ryssland vid ett kärnvapenkrig. Ryssland är dels mer glesbefolkat och man har en hög civil beredskap för att kunna skydda sina medborgare vid en kärnattack. Man har enligt egen uppgift nyligen genomfört en civilförsvarsövning med 40 miljoner människor. Man kallar även hem utlandsboende ryssar. Västvärldens civila samhälle är i stort sett helt oskyddat. Bara i lilla Sverige har vi gjort oss av med i stort sett alla skyddsrum och vi saknar all livsmedelsberedskap och andra förberedelser. Eftersom vi gått i säng med NATO måste vi kallt räkna med att bli attackerade med kärnvapen vid en sådan konflikt.
Ryssarna behöver i stort sett bara spränga några s.k. EMP-kärnladdningar i övre stratosfären över västliga länder för att helt sätta civilsamhället ur funktion och skapa total panik. En sådan laddning skulle snabbt slå ut all data- och telekom, kraftförsörjning, kommunikationssystem, banker och annat som är beroende av oskyddad elektronik. Ryssland förfogar idag över kärnmissiler som kan uppträda som såväl ballistiska som kryssningsmissiler. USA/NATO saknar försvar mot dem.
Det faktum att väst saknar i stort sett all beredskap talar för att västs vapenskrammel bara är en del av propagandakampanjen för att försöka destabilisera Ryssland. Jag tror alltså allt är tomma hot, men spelet är ytterst farligt. I och med att NATO kryper tätt inpå Ryssland med sina kärnladdade missiler minskar förvarningstiden för ryssarna vid en attack, vilket kraftigt ökar risken för att ett kärnvapenanfall börjar av misstag. USA/NATO leker med andra ord med elden och vår säkerhet, i sin kampanj för att försöka störta Putin och få kontroll över ryska råvaruresurser. Att Putin tar hoten på blodigt allvar minskar inte risknivån.
Om nu Putin är den hänsynslöse despot som vår antiryska propaganda gör gällande, så är det knappast någon smart strategi att försöka trycka in honom i ett hörn. Strategin är därtill ett misslyckande eftersom han blivit mer populär hos sitt folk än vad någon västlig ledare kommer i närheten av. Därtill blir han trots hatpropagandan allt populärare hos vanligt folk i väst. I USA är det fler som ogillar Clinton och Trump än Putin. Han är alltså som ledare långt bättre rustad att klara ett krig än våra svaga ledare.
Det bästa Sverige kan göra är att ta helt avstånd för oligarkins globalism och att återgå till vår ställning som ett alliansfritt suveränt land. Det har tjänat vår säkerhet i nära 200 år. Det våra politiker nu deltar i är ett djupt oansvarigt spel med vår framtid och våra liv.
Jag tänkte skriva en längre kommentar men jag tror allt kan sammanfattas med att det är så enormt sorgligt. Folk förstår inte att nästan allt de läser och hör är ren och skär lögn. De blir lurade att det finns en stor och farlig fiende som bara väntar på att komma och äta upp oss. De tror på propaganda som matas dem från morgon till kväll och det har gått så långt att de i många fall aktivt stödjer en genomkorrumperad person som Hillary Clinton.
Sorgligt är vad det är.
Ska sanningen fram riskerar jag en mindre depression på grund av det här.
GillaGillad av 4 personer
Visst är det sorgligt. Under livets gång har jag utvecklat ett clownbeteende och försökt vara rolig och uppmuntrande i dom olika skiftena. Men här är det stopp! Känner mig som på marsch till ett gigantiskt fångläger. Till en slutstation med hånskrattande megafoner och beordrande ändlösa planerade konsumtion- och arbetslinjer intill tiden ände. Ett Soros rike! Tillsammans med människor som jag älskar men som inte fattar vart vi är på väg! ”Men Lennart då” Vart är ditt glada humör? Jag svarar ”släng dig och väggen och vakna ditt naiva offer”. Ser du inte? Hör du inte? Känner du inte ondskan i nuets världsande? Ack – P aom om jag ändå hade överdrivet – men nej! Detta är inget skämt!
GillaGillad av 1 person
Med tanke på dina livserfarenheter så antar en annan att du förstår ditt värde i att finnas för andra när svårigheterna blir uppenbara. Du är en tillgång Lennart.
GillaGilla
Dax att börja preppa och bygga ett skyddsrum. Blir rädd när man tänker på hur makteliten agerar och nu känns det riktigt nära. Kommer det starta med en false flag i Syrien? USA målar sina jaktplan som ryssarna se https://www.rt.com/viral/362321-us-jets-russian-colors/
GillaGillad av 1 person
En detalj i sammanhanget är at t EUs committe on foreign affairs har röstat för att öka de institutionella möjligheterna att bemöta den Kreml-inspirerade propagandan. EU-parlamentet ska rösta om det i nästa månad. Det har också talats om att elektroniskt hindra ryssarna att sända programmen i Väst. I så fall är det tydligt att vi går mot en allt hårdare diktatur i Väst.
GillaGillad av 1 person
Ett rykte säger att Amerikas FED inte kan trycka sedlar där det står ”Federal Reserve Note”
längre istället kommer det att stå United States Note” så Amerikanska staten (folket) har tagit denna makt tillbaka från bankirerna. på tiden i så fall detta NWO FED skapades i lönndom 1913.
Detta innebär att NWO är besegrade av vithattarna. YES!
Har jag rätt hörde ni det här först, de globala vithattarna har flyttat guld i kubik bokstavligen till …. Eh jag vet inte riktigt men detta ska ha gått live den 1 oktober.
Dessa krig du nämner hänger ihop med pengar, centralbanker, superoligarker och mutabara politiker. Är pengarna kontrollerade av folken istället för oligarkerna som styr alla länders centralbanker idag förutom en handfull (en två tre stycken) så blir det nog inga krig. Dit måste vi komma globalt.
Vi måste bekämpa bankelitens kontroll av världens banksystem för fredens skull.
Vi kanske skulle snacka med Ingves, se om han tycker som jag 🙂
Nåja detta med centralbankerna är ju inga nyheter för läsarna här men i alla fall, tyckte jag behövde skriva lite bara.
GillaGillad av 1 person
Venezuela är en mess! Du köper
er ett hus för ett uns guld och du köper mat för 5- 6månader för ett uns silver. Säger ganska mycket om hur utvecklingen ser ut…….
GillaGilla
En hamburgare kostar cirka 120 dollar. När Bernie Sanders fick en fråga om Venezuela svarade han aldrig på den.
GillaGilla
Ja ryss skräcken har plötsligt inga gränser i svensk media och huvuddelen av fårskocken springer med i hysterin utan att veta ett dugg om vad som pågår runt om i världen.
Ju mer man sätter sig in i världspolitiken så visar alla tecken på att USA är de som ligger bakom så mycket lidande och elände rumt om i världen.
Skönt att det finns några tänkande människor kvar i vårt land, tack Lars.
GillaGillad av 1 person
Bäste Lars! Du vet att jag i allt väsentligt delar din kritiska syn på klimatextremismen, och inom det området är du med din djupa kunskap en auktoritet.
Men med detta sagt – dina utrikespolitiska analyser skulle knappast få godkänt vid en granskning. Låter mer som att du är köpt av Putin och sprider hans bild av världen. Det vet jag ju att du inte är, men det du skriver innehåller mänger av ”konstateranden” som bara är gissningar, konspirationsteorier eller endast rykten.
Det gamla vanliga patentargumentet när man inte gillar sanningen är konspirationsanklagelser. Jag bemöter dem nedan i det kursiverade. Jan Erixson är anmärkningsvärt dåligt påläst.
Att påstå att USA ligger bakom kuppen i Turkiet är en sådan.
Fel, det finns en uppsjö med dokumentation av CIA:s inblandning i militärkupperna år 1980 såväl som 2016. Erdogan har pekat ut Fetullah Gulen (som lever i exil i USA) som hjärnan bakom som-marens kupp. Samme Gulen har mycket starka historiska band till CIA. Den som vill läsa på hittar massor av källmaterial bl.a. här.
Och konspirationsteorierna kring 9/11 är avfärdade hur många gånger som helst.
Fel, det finns rader av oförklarade omständigheter runt 9/11 som inte kunnat avfärdas. Låt mig bara peka på WTC7 som störtade samman utan någon förklaring. Det är även ett faktum att nästan alla terroristerna kom från Saudi och ändå attackerade USA Irak. När USA:s senare öppnade möjligheten för anhöriga till offren att stämma Saudi, la Obama in sitt veto.
Dina personliga gissningar om orsakerna till mordet på Kennedy är fantasieggande, men det finns ju inget som helst faktastöd för dem.
Fel, Kennedy förklarade krig mot CFR i sitt tal i april 1961 och ifrågasatte även oligarkernas kon-troll över FED. Jag bara konstaterar att han blev mördad. Även hans bror Robert som stod bakom kritiken blev mördad.
Att USA skulle ha iscensatt den folkliga resningen i Ukraina är också avfärdad hur många gånger som helst.
Fel, självaste Victoria Nuland har berättat för kongressen att man spenderat 5 miljarder USD för att vrida kontrollen over Ukraina från Ryssland efter 1991. Det finns en uppsjö med dokumentation om såväl CIA:s som George Soros inblandning i kuppen.
Påståendet att USA vill åt mellanösterns olja är som du vet inte alls korrekt – tack vare utvinning-en av skifferolja i USA behöver man i princip inte importera någon olja alls. Och det har gjort att oljepriset rasar.
Fel, strävan att kontrollera Mellanösterns oljekällor har inte med USA:s egen oljeförsörjning att göra. Syrienkriget t.ex. handlar om att Assad sagt nej till en gasledning från Gulfstaterna som planerats för att förhindra ökad rysk export av gas till EU.
Påståendet om de 40 miljoner ryssarna som skulle deltagit i något slags civilförsvarsövning kan inte verifieras av någon överhuvudtaget, inte en enda journalist verksam i Ryssland har märkt något av detta överhuvudtaget. Troligen är detta ytterligare en i raden av alla ryska utspel för att försöka lura väst att ”Rysslands beredskap är god”.
Fel, det finns rader av uppgifter om denna beredskapsövning i såväl västliga som ryska medier. Och det är ett ostridigt faktum att trots hot om kärnvapenattack mot Ryssland från Hillary Clinton står västvärlden i stort sett helt utan beredskap mot ett sådant krig. Är det någon läsare som vet var närmaste skyddsrum finns?
Det enda vi vet säkert är att ryska flygplan uppträder aggressivt i Sveriges närområde, vi vet att ryssarna olagligt ockuperar Krim och aktivt stödjer destabilisering i Ukraina.
Fel, det var CIA-kuppen i Kiev 2014 som destabiliserade Ukraina och ryssarna har gjort en fredlig men illegitim annektering av Krim där man har ett kompakt folkligt stöd. Såväl NATO flyg som ryskt flyg uppträder i vårt närområde.
Vi vet att ryssarna hotat baltstaterna, vi vet att de är i hög grad inblandade i bombningen av civila i Syrien.
Civila dödsoffer beror på att de av Saudi och NATO skapade IS-terroristerna gömmer sig bakom civilbefolkningen. USA och Saudi är engagerade i ett folkmord i Jemen. USA/NATO:s fälttåg i regionen under 15 år har kostat 2 miljoner liv.
Jag litar inte på ryssarna för fem öre. Däremot tror jag inte att vare sig Ryssland eller USA är så dumma att de startar ett kärnvapenkrig. Båda länderna styrs av rent ekonomiska intressen och att förstöra sina länder i ett kärnvapenkrig skulle ju förstöra alla tillgångar.
Med USA/NATO:s besinningslösa vapenskrammel för att destabilisera Ryssland kan ett krig utbryta av misstag.
Att USA/Nato spelat en mycket smutsig roll i många konflikter, och att både ryssar och amerika-ner beväpnat olika islamistiska rebellgrupper i såväl mellanöstern som Afghanistan, det vet vi. Stormakterna spelar båda ett smutsigt spel. Men att som du gör närmast utmåla Ryssland och Putin till hjältar och USA och Obama som skurkar är väldigt lågt tycker jag.
Jag har inte utmålat någonting, jag har bara redogjort för observerbara fakta.
Att Nato skulle ”krypa tätt inpå Ryssland med kärnvapen” är ju inte sant. Rysslands gränser till Natoländer är fö bara en liten bråkdel av landets gränser. De flesta långdistanskärnvapen finns dessutom på ubåtar och de rör sig över världshaven precis som de vill och som de alltid har gjort – både ryska och amerikanska. Var finns Natos nya kärnvapenramper i närheten av Ryssland? Jag känner inte till några. Men du kanske vet?
Fel, Ryssland är helt inringat av USA/NATO-baser vilket är löjeväckande att försöka förneka.
Diskussionen om oligarkierna är intressant, liksom analysen av Soros. Det finns en hel del poänger i detta, även om jag tycker du drar det lite långt. Och du missar en sak – att oligarkerna i Ryssland och de forna sovjetstaterna i södra Ryssland är om än starkare än de i USA och Europa. Putin själv har enorma ägarintressen i naturtillgångar och olja, och samma sak gäller ledande politiker kring honom. Hela Ryssland styrs av oligarker, men det nämner du inte ens. Och oligarkernas tentakler rör sig även in i Västeuropa och Sverige – mycket av människosmuggling, kriminalitet och droghandel i Europa kan kopplas till kriminella grupperingar i forna Östeuropa, inkl Ryssland.
Av världens rikaste oligarker finns minst hälften i USA och en mycket stor del i övriga väst och det är de som står bakom strävan efter en egen världsordning. Två av moderaternas tidigare partiledare är idag avlönade av just dessa oligarkers företag och banker.
Vad gäller Nato så har Sverige ända sedan kalla krigets dagar haft samarbete med dem. Många vet inte att alla svenska vapensystem sedan decennier är koordinerade med Nato, liksom sambandssystem mm. Tanken har aldrig varit att Sverige ska vara alliansfritt, hela vår försvarsstrategi har varit att försöka bedriva uppehållsstrid i avvaktan på stöd från Nato. Så var det redan på 1980-talet när jag själv gjorde min befälsutbildning. Myten om ”alliansfriheten som tjänat Sverige väl” är bara en myt.
Jag delar däremot din syn på den dåliga svenska beredskapen och självförsörjningsgraden inför olika former av påfrestningar på samhället. Där har svenska politiker och myndigheter alltför länge varit mycket naiva. Uppryckning krävs!
Men bäste Lars – släpp konspirationsteorierna och de vilda fantasierna om världspolitiken och skriv om det du är en stjärna på att analysera, nämligen miljö- och klimatpolitiken!
Men bäste Jan – gå hem och läs på, om bl.a. vilka intressen som ligger bakom klimatpolitiken och varför amerikanska myndigheter ägnar sig åt systematisk historierevision av klimatdata för att försöka tvinga fram en politisk tvångströja på resten av världen. Jan allt hänger samman det är bara du som inte ser det.
Hälsningar Jan Ericson
riksdagsledamot (M)
GillaGillad av 1 person
Se mina kommentarer i den långa texten.
GillaGillad av 2 personer
Lars Berns kommentarer till denne Jan Ericsson är mitt i prick. Sanna, så sant det nu går att vara. Att denne Jan Ericsson är riksdagsledamot för Moderaterna, som han ju själv skriver, är illavarslande. Att inte ens en riksdagsman har fått (hemlig) information från SÄPO, MUST, Utrikespolitiska Institutet, Utrikesdepartementet eller annan myndighet, är ytterst illavarslande, men inte heller förvånande i beaktande av hur Mörkläggningsapparaten SR/SVT har fått hållas, i FEMTON ÅR, utan minsta tillrättavisande.
Förräderiet inom den svenska statsförvaltningen synes vara hundraprocentigt. Eller är det den svenska skolans fel?
GillaGillad av 2 personer
Jag anser det ytterst anmärkningsvärt att en politiker från den moderata riksdagsgruppen är en klimatförnekare? ( ”Bäste Lars! Du vet att jag i allt väsentligt delar din kritiska syn på klimatextremismen”. Citat Jan Eriksson).
Bör inte partisekreteraren informeras om att den moderat riksdagsledamot Jan Eriksson, mot partiets vilja, sprider klimatförnekande propaganda på en Putinvänlig konspiratorisk extremistblogg? Allvarligt! Vem ar på sig ansvaret och informerar partiet?
GillaGilla
När jag var pojke och stod och sportfiskade ute i Limhamn blev jag ledsen och frustrerad över att jag förlorade fiskedrag. De satte sig någonstans på bottnen och hur jag än drog gick linan av så småningom. Jag skaffade då ett cyklopöga, snorkel och simfötter. Hoppade i vattnet och följde fisklinan och kunde ofta dyka ner och lirka ut mitt drag från stock och sten. Samtidigt fann jag andra linor som jag kunde följa och finna fler drag än mitt eget. Det ledde så småningom till en våtdräkt och en liten affärsverksamhet. Bästa Jan Ericson! Stå inte och fiska på betongkajen och stirra på ytan! Det är din plikt som politiker att hoppa ner i vårt samvetande nätmedvetande och dra i linorna som numera består av fiberoptik! Det är så Lars Bern digert arbetar och presenterar de silverglänsande dragen i lådan till allas gagn! Det är Din plikt att göra detsamma! Lycka till! mvh Lennart
GillaGillad av 2 personer
Jag blir närmast förundrad över hur du dom klok välutbildad person kan ha svalt så många konspirationsteorier på en gång. I sak har du fel i de flesta av dina invändningar ovan. Varför gör du dig till megafon för Putin?
Jag orkar inte ta alla punkter en gång till. Men det där med civilförsvarsövningen i Ryssland är belysande. Du säger att det finns massor om det i utländska media. Javisst, alla citerar Putin. Men ge mig en enda artikel som berättar om att den genomförts! En enda artikel eller foton signerad någon av alla de journalister som verkar i Ryssland! Det är märkligt att ingen diplomat, inga västambassader i Moskva, inga västliga affärsmän – ingen alls – verkar ha märkt något alls av en övning som påstås ha ägt rum och involverat 40 miljoner människor. Inte ens på dociala medier finns ett enda vittnesmål. Gör det inte att du blir lite fundersam i vart fall?
Jag blir besviken på dig. Ärligt. Och släpper nu din blogg. Inte längre värd att följa när den blivit en sagobok. Du förstör mycket för klimatrealisterna när du skriver sådant här. Spiller lätt över på klimatdebatten. Om det upplevs att du tappat fotfästet i dessa frågor ligger det nära till hands att dra paralleller med dina utspel om klimatet.
Blir rent bedrövad faktiskt. Känns mer som att du blivit ledare för något slags sekt.
/Jan
Fö som fotnot: Du vet tydligen inte ens att det inte finns några från IS i Aleppo. Det är helt andra grupper som gömmer sig där. Du får läsa på.
GillaGilla
Inte ett enda svar i sak från den här moderate riksdagsmannen utan bara en massa lösa anklagelser om konspirationsteorier, vilket numera är patentmetoden när man inte klarar en sakdebatt. Jag återkommer till honom som fenomen i en särskild krönika.
Vad gäller fotnoten är mitt svar: Och det vet du Jan Ericsson!
GillaGillad av 2 personer
Jag ska ge dig eloge som tar dig tid kommentera på denna blogg. Men det första felet du gjorde var att instämma i Lars Berns klimat och miljöanalyser. Redan där har du ett problem som riksdagsledamot i och med du går emot moderaternas förhållning ang miljöpropagandan. Eftersom du nu väljer att tacka för sig på denna blogg antar jag är ett bevis för att du är rädd för sanningen. Men vi behöver politiker som förstår och du vågade ta klivet och nu backar. Kom igen nu Jan Ericson.
GillaGilla
Politiker sekten är vida känd, ren masshysteri i mina ögon! Ingen kontakt med verkligheten what so ever! Att behöva gå in på medborgarens kontaktsidor visar väl mer eller mindre på bristen på medborgarkontakt där makteliten frotterar sig i sin egen verklighet istället för den folket lever i. Detta ska sen folket betala med era löner och själva leva i ren fattigdom, fyyy faaan, att du Jan Erixon ens jättar kommentera vad som är sanning utan någon som helst faktaredovisning. SKÄMS!
GillaGilla
Jag skulle gärna vilja höra ett tal om klimatrealism i riksdagen från din sida. Vågar du det?
GillaGilla
Appropå konspirationsteorier, klicka in på nätet och se hur nedslagsplatsen vid Shanksville såg ut där det påstodda fjärde planet slog ner där man påstår att delar av folket ombord attacerade kaparna efter att dom fått (telefonsamtal?) om de tidigare händelserna.
Som vi alla vet fungerar inte mobiler på 10000 meters höjd ens idag och täckningen var knappast bättre 2001.
Titta på nedslagsplatsen, internet är fullt med bilder nytagna till på köpet med röken kvar.
Inga stora delar alls av planet bara små fragment, inga kropsdelar alls.
Hur är det möjligt, se på MH17 eller Lockerbie dådet där nästintill oskadade kroppar ligger omkring planet.
Hur kunde alla de personer som påstods finnas på Shanksvilleplanet bara försvinna?
Enligt sanningskommisionen handlade det om ett fjärrstyrt plan fyllt med spängämnen
eller annat brandfarligt gods, ettplan som sköts ned av ett av ytterst få stridsflygplan som fanns kvar inom landets gränser vid tidpunkten.
I efterhand har man visat upp en relativt intakt cockpit men av någon outgrundlig anledning syns den inte på något av fotona från nedslagsplatsen.
Jag gillar heller inte konspirationsteorier och just därför vill kag punktera den officiella versionen kring 9/11 som är just en sådan teori.
GillaGilla
”Jag blir närmast förundrad över hur du dom klok välutbildad person kan ha svalt så många konspirationsteorier på en gång.”
Karln kan ju knappt ens formulera en grammatisk svensk korrekt mening! Tyder på utvecklingsstörning?
GillaGilla
När man läser ditt skriftspråk Jan, liknar det en mellanstadieelevs? Det är oroande att få bevittna dagens rikspolitikers bottenlösa förfall i det svenska skriftspråket. Att knappt ens klara av att formulera en mening – med både subjekt och predikat? Samtidigt? Skrämmande!
GillaGilla
mattias: det gär att ringa på 10000 meter under gynnsamma omständigheter, jag har själv gjort det flera ggr. Och att det inte fanns några större delar av planet kvar är inte så konstigt, går något i backem med 800 km/h blir allt pulvriserat, inklusive passagerarna. Jämför med det tyska German Wings planet som flögs in i ett berg med flit. Bara små metall
fragment kvar.
GillaGilla
Magnus Ström:
I fallet Germanwing gick inte alls allt upp i rök trots att man kraschade rakt in i ett berg och inte en åker som fallet var vid Shanksville.
I Frankrike har man hittat en massa kropsdelar man har t.o.m lyckats indentifiera den skyldige pilotens kropp låt vara att den inte var intakt.
I Shanksville har man inte hittat några kroppdelar alls vilket är högst besynnerligt om nu det verkligen handlade om ett passagerarflygplan med såväl kapare, personal såsom vanliga passagerare ombord.
Jag kan inte förklara det annat än att det troligtvis handlade om ett fjärrstyrt plan utan människor ombord.
Det är faktiskt samma sak med ”planet” som träffade Pentagon, inga andra kroppar än de som befann sig i byggnaden innan kraschen har hittats så heller inget bagage något som fanns i drivor efter nämnda germanwings katastrofen.
GillaGilla
Jan Ericson, du har tappat känslan för den lilla människan!
GillaGilla
Om det vore så väl att denne riksdagsman vore ensam i riksdagen om att vara historielös och totalt okunnig i sin historien- såväl som nutidsanalys så kunde allt ändå gå väl.
Tyvärr är jag rädd att denne Hr Ericson är långt ifrån ensam om sin aningslöshet/dumhet i vår riksdag.
Läs på! Gör om – gör rätt!
GillaGilla
Hur många i den övre politiska sfären står på CIA:s lönelista? Måste vara ett problem, eller hur? Hur komma tillrätta med det?
GillaGilla
On/off-topic, enkom för kännedom. https://www.newcoldwar.org/wikileaks-two-faces-hillary-clinton-syria/
GillaGilla
Kan inte summeras på ett bättre sätt. Lars Bern är fantastisk på att enkelt summera de stora frågorna vi står inför.
GillaGilla
Du är ”suverän” Lars! 🙂
GillaGilla
Är nu politikerna tomma marionetter styrda av oligarkin så finns ju trots allt yrkesfolk, dvs militärer som skall verkställa eventuella vansinniga beslut om att starta anfall med kärnvapen.
Som yrkesfolk inser de konsekvenserna och då de kanske samtidigt inte är döva för sanningar likt de på denna blogg så är det inte säkert att man verkställer de vansinnigaste besluten.
Tycker mig redan ha märkt ett avståndstagande hos vissa ledande generaler i USA mot den värsta ryss-hetsen.
GillaGilla
Vi får hoppas att USA väljer likt Sovjetunionen att falla ihop fredligt istället för att starta ett världskrig.
Med Hillary finns inget hopp alls kvar för det konkursfärdiga landet i öster, hon är på alla de sätt en långt värre politiker
än den i många fall oduglige Obama som låtit statsskulden skena till ofantliga nivåer.
USA har under hans 8 år lånat på sig ofattbara 10000 miljarder dollar eller nästan 3 miljarder dollar varje dag.
Trump är realistisk och har sjukdomsinsikt gällande landets läge, tyvärr är han väl bombistisk och hade tjänat på en lugnare framtoning.
Vi får tyvärr bara vänta och se vem presidenten blir och skulle Hillary vinna får vi sätta hoppet till en resning inom militären då det fortfarande finns vettiga generaler inom deras arme.
GillaGilla
Sovjet föll ihop 1991.
GillaGilla
Denna text borde vara obligatorisk läsning för samtliga riksdagsledamöter i Sverige.
GillaGilla
En riksdagsledamot har reagerat, se Jan Erixsons kommentar.
GillaGillad av 1 person
Riksdagsledamoterna bryr sig inte dom följer bara sin partilednings önskan.
Här följer man strömmen likt en zombifierad robot allt för sin egen karriärs skull.
Skulle en riksdagsledamot våga gå emot strömmen så är hans politiska karriär slut.
M.a.o är det ingen mening att ens diskutera med dem annat än att visa folket förrakt för dem.
Vill man dem något viktigt få man gå direkt på dom som bestämmer där nämligen partiledningarna.
GillaGillad av 1 person
Läs gärna Ann-Marie Pålssons bok ”Knapptryckarkompaniet” som handlar om Reinfelds odugliga styre i Moderaternas riksdagsgrupp.
GillaGillad av 1 person
Mkt givande att ta del av en beskrivning från högre nivå av vad som hänt och sker och varifrån makt och beslut utgår. Värdefull bekräftelse i en tid när stora media som människor fortfarande litar på inte längre återger en realitet.
GillaGilla
Lars Bern har skrivit en mycket bra sammanfattning av det aktuella världsläget. Lika klart är normalsvensken inte känner igen sig. MSM och SR/SVT härstädes har ju inte alls beskrivit läget på detta sätt, eller hur? Frågan är hur många på ansvariga befattningar har begripit hur läget verkligen är. Jag har själv under 15 års tid bland mina mycket välutbildade kolleger och vänner sagt något snarlikt, men av samtliga bemötts med stort tvivel: ”Näh, de’ tror jag inte på och Internet kan man bara inte lita på, de’ vet alla! Att ”9/11″skulle vara utförd av Mossad och CIA, skulle inte gå att hålla hemligt; nån’ skulle skvallra!” Det här har upprepats hundratals gånger. Anledningen ligger inte på det intellektuella planet. Yrkesfolk är inte dumma, men den mänskliga psykologin med sin extrema flockmentalitet spelar in. Att få höra att Överheten har lockats till kriminella och odemokratiska handlingar, tycks inte få gå för sig. ALLT man trott på skulle ramla sönder om den vidriga sanningen tar’ skruv. Sålunda värjer man sig så länge det bara går och stoppar huvudet i sanden, långt ned.
Nu skall tilläggas att L B’s inlaga är skriven för ”finrummen” och hållen i hovsam ton, som det brukar heta. Det är författarens rättighet. Men om man förstår den vanliga innebörden av ordet ”oligark” kan man säkert nå en bättre förståelse.
Nu till artikelns fråga: ”Blir det ett tredje världskrig ….. med kärnvapen?”
Lars Bern tror inte det …. det är mest vapenskrammel. Hoppas han har rätt. Men jag kan inte låta bli att tänka på den judiske militärhistorikern och analytikern Martin van Creveld, som ju har hävdat, att han från Israels högsta ledarskap har fått veta, att man inte kommer att dra sig för att utlösa ”The Samson Option” vid randen av totalt nederlag. Kapaciteten i form av kärnvapen och leveransförmåga, har Israel.
Om och när det går upp för världen vad främst sionisterna, men inte enbart dom naturligtvis, har hittat på under ett sekels gång, kommer måhända en total undergång av större delen av mänskligheten kännas minst pinsam, än att stå där med skammen av att ha varit den främste torgföraren, av de mest nesliga lögner som yttrats, någonsin.
GillaGilla
Flera bekanta från Libanon instämmer i att Israel är ett hot mot hela mänskligheten då de har fjärrkontroll på USAs kongress. Samt att de har kärnvapen från USA sedan länge. Det som gör dagens situation så infekterat farlig är det nationalistiska dysfunktionaliteten som gör att palestinier mördas helt utan annan anledning än ett rent förtryck. Det kommer bli samma förtryck i Europa inom bara några år om USA tillåts använda sina handelsavtal för Globala företag som inte betalar sin skatt. Vilket visar att de föraktar oss och Soros har investerat i alla flyktingströmmar som SVT utmålar som hemska. Vem får fram alla båtar och smugglare, det är organiserade gruppresor som borde ha stoppats i Turkiet och Libyen. Ska Europa översvämmas av individer utan id kommer kriminaliteten att explodera. Ett sätt att med en poliskår i förfall begära in trupper för att ”skydda folket”, först då kommer några piggna till ur dvalan och fatta att demokratin varit ett spel för galleriet.
GillaGilla
GillaGilla
Det är tydligt att oligarkerna med hela västvärldens MSM kämpar mot presidentkandidaten Trump.I Sverige är Bonnier-Schipstedt och SVT fullt ut engagerad i Löjeväckande försök till Karaktärsmord på Donald Trump.
GillaGillad av 2 personer
Jag vill hänvisa till det utomordentligt tydliga tal som Donald Trump höll i torsdag, 13.10 i West Palm Beach, Florida vid ett stort ”rally” där. Runt 52 minuter långt. Det var ord och inga visor; det råder sålunda totalt krig mellan amerikanen Trump och globalismen, representerad av The Clinton Machine. Ett nytt uttryck från Trump”; Men Crooked Hillary var inte heller så dumt, särskilt när han skällde det rakt i hennes nylle.
GillaGillad av 2 personer
Har läst någonstans att USA:s ekonomiska maktelit, köper fastigheter på Nya Zeeland.
Håller råttorna på att lämna det sjunkande skeppet?
Är dock inte säker på uppgifterna om fastighetsuppköp, någon annan som vet mera???
GillaGilla
De rika köpte mark i Argentina på 90-talet. Patagonien var speciellt intressant för dem. Nya Zeeland får strålande tider när brexit är ett faktum. Britterna har inte köpt mat därifrån på lång tid och handelsförhandlingarna har redan börjat. Dessa två platser är också säkra om vi får en konflikt.
GillaGilla
Det rekommenderas att inte äga något i Europa eller Amerika från investerare. Båda ställena riskerar ekonomisk ruin.
GillaGilla
De väljer den södra humosfären pga. currlioisaffekten
GillaGilla
Expressen ringer och en medlem av knapptryckarkompaniet försöker tala Lars till rätta. Det senare visar hur kraftfull propagandan är. Politikerna påverkas lika mycket som folket. De behöver börja söka information på Internet för att få en mer balanserad världsbild. På den här bloggen får moderaten bra information och ser vad deltagarna tycker. Sådant behöver en riksdagsledamot veta.
Jag såg en del av det tal jag tror Lars hänvisar till. Trump sade många sanningar och var övertygande. Det var som några av Kennedys tal och påminde om Martin Luther Kings, inte till innehållet utan i kraftfullhet. Trump utfärdade en krigsförklaring mot etablissemanget i Washington. Om talet uppmärksammas på youtube har Trumps chanser ökat betydligt.
Donald Trump: ”A moment of reckoning.”
GillaGilla
http://www.globalresearch.ca/us-nato-military-convoys-of-tanks-and-armored-vehicles-at-russias-doorstep-rolling-along-the-estonia-russia-border/5433373
https://www.google.se/search?q=nato+estonia&hl=sv&tbm=isch&gws_rd=cr&ei=FRACWIPHJ4qqsAGahZvgCQ#gws_rd=cr&imgrc=KNrUZuT1jT2UdM%3A
Mitt intryck är att det är Ryssland som är inringat.
FÖ lite OT ? Max Webers tes: de protestantiska länderna i NordEuropa har det gått bäst för.
Mkt lite korruption. Mkt mera i katolska länder ? Synpunkt, gärna. Kommer Webers ”atteistiska” protenstantism att malas sönder av invandringstrycket ?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Max_Weber
GillaGilla
Daily Mail rapporterar att ryssar i utlandet uppmanas sända hem sina släktingar. Lokal rysk media citeras och den har inte alltid rätt, men oftast har den det. Där hittar man den intressantaste rapporteringen till exempel om de problem som finns ute i regionerna. Så är det också i Usa. När gamle Bush uttalar sig gör han det ofta i en lokaltidning och vet att den signalen räcker och når Washington. En pensionerad amerikansk general gick emot Washingtons krigspolitik i en liten cigarrtidning. Den har inte många läsare, men artikeln citerades ofta på Internet för några år sedan.
Den ryska skyddsrumsövningen rapporteras av flera ryska medier, men den blåses inte upp och jag tycker det är klokt. Vår moderate deltagare kan kolla upp detta med relevanta svenska myndigheter. Sverige följer Ryssland noga.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3833941/Russia-orders-officials-fly-home-relatives-living-abroad-tensions-mount-prospect-global-war.html?ito=social-facebook
President Putin har lite lägre popularitetssiffror men är fortfarande mycket populär. Folkets vrede drabbar istället premiärminister Medvedev och regeringen. Putin är inte den allsmäktige diktator han utmålas som och har ibland problem med att få sina order verkställda. I somras hotade han vissa myndighetschefer med avsked om de inte nådde de uppsatta målen till hösten. Han får kritik för att han inte utfärdar flera order till regeringen och riksbanken och den kritiken är orättvis. Putin vill ha ett fungerande demokratiskt samhälle. Finansministeriet och flera ekonomer kritiserar riksbanken och har rätt, men en enda man ska inte styra det stora Ryssland. Tanken att Putin är allsmäktig lever inte bara i västerlandet, den lever i Ryssland. Oligarkerna har varit arga sedan sanktionerna kom, men de styr inte landet och kan inte hota presidenten.
Oljepriset går upp och rubeln är lite starkare. Matexporten är större än vapenexporten och kanske kan gå om energiexporten om utvecklingen fortsätter. Ryssland har ekonomiska problem, men de motverkas med flera åtgärder. Nya ryska industrier byggs upp för att motverka sanktionerna och det strypta försvarssamarbetet med Ukraina. Det tar lång tid att ta fram nya produkter men när de är på plats ändras allt. Om vår svenska regering hade bara tio procent av Moskvas handlingskraft skulle vi kunna rädda Ericsson och andra viktiga företag.
GillaGilla
Jag kan berätta att från terrassen på mitt Hotel med utsikt över Marmarasjön så ser jag ett femtiotal större styckegodsfartyg ligga för ankar, sysslolösa.
Dessa fartyg transporterade tidigare varor till Ryssland.
Att utsätta Ryssland för sanktioner kan jämföras med ett självskadebeteende.
Ur rysk synvinkel ger sanktionerna att folket samlas, enas.
Motivation i Sverige är ekonomiskt tvång vilket inte på långa vägar fungerar lika bra.
Eriksson o resten av de köpta personerna i riksdagshuset har all anledning till att vara oroliga för sitt ställningstagande för den onda sidan och sitt landsförräderi.
GillaGillad av 1 person
mycket väsen för lite ull sa kärringen som klippte grisen. Alla dessa konspirationsteorier. Domedagsprofeter har funnits länge och den sista idioten är bevisligen inte född än. Konspirationsteorier om Pearl Harbor och 11/9, fram med bevisen som styrker detta.
GillaGilla
@Jalarik
Du måste ta dig tid och kraft för att se förbi systemmedias lögner. Här får du en länk om 9/11. http://friasidor.is/category/fri-forskning/911/
GillaGillad av 1 person
Tack Lars för din fina beskrivning. Önskar att många fler svenskar vore mera nyfikna och vetgiriga.
GillaGilla
TV 4 visar sexhandelns ökning idag…….Herregu” alla ni politiker , detta har ni visat vägen för Detta har bara NI alla POLITIKER med er politik medverkat till. Grattis och hoppas ni känner er stolta. Medborgaren har påvisat detta faktum i många år men ni har valt att inte lyssna, ni vet ju bäst och har valt rasism perspektivet istället för sanningen………igen och igen. Se sanningen och gör något åt detta istället för att tro att livet är en saga…….långt ifrån vissa människor lever i denna saga ni förespråkar, . VAKNA alla politiker! .
GillaGilla
Tack Lars Bern för en utomordentligt bra och sann skriven artikel. Jag har själv följt med, läst och utforskat allehanda information om bl a det politiska världsläget, under dom senaste 15 åren. Kan därför verkligen bekräfta att din information ingalunda grundar sig på vare sig konspirationsteorier eller fantasi, utan på ren verklighet. Bättre än så här kan världsläget i stort inte förklaras, så som du har gjort!
Sorgligt bara att så många fortfarande väljer att springa ”dräng” med huvudet under armen eller djupt begravd i kvicksand. Det visar enbart på hur villigt folk låter sig manipuleras och vilseledas av korrupta makthavare, myndigheter och massmedia som förmörkar och ljuger om sanningen!
Om det blir ett WW3 får den närmaste tiden framför oss utvisa, har dock en magkänsla som säger att det ser sannerligen inte bra ut för någon fred. I synnerhet efter alla vedervärdiga och sinnessjuka händelser dom senaste åren, så lutar det starkt ditåt. Behövs bara ett ända litet misstag eller missförståelse, för att hela ”fyrverkeriet” ska fara i luften och utplåna den största delen av mänskligheten på jorden. Det är ju dessutom deras målsättning som Bill Gates m fl har uttryckt mer än en gång, att 90% av jordens befolkning ska utrotas och resten förslavas.
Det gäller att ha is i magen och inte gripas av panik, utan förbereda sig på det som kan bli en verklighet.
GillaGillad av 1 person
Vår moderate knapptryckare har här mycket att lära och så kul det är att informera en svensk rikdagsman med lön och pension vi bara kan drömma om.
40 million Russians take part in evacuation drill
GillaGilla
Tipsar om Lördagsintervjun i SR, P1 med utrikesminister Margot Wallström. Där ställdes frågor ang Sveriges relation med Ryssland, NATO, valet i USA, kriget i Syrien och Ukraina/Krim. Wallström ansåg inte att Sverige var hotat av Ryssland. Den kyliga relationen framstod som ett resultat av EU. Men eftersom många EU-länder nu svängt var det tydligen dags för Sverige att svänga med. Hon såg därmed inte EU som en överrock men NATO. Flera ggr upprepade hon att försvaret måste stärkas men det står redan i Lissabonfördraget.
Samtidigt vill jag tipsa om att wikileaks nu läckt nya mejl om valet i USA och Clintons brottslighet.
Om man läser igenom mejlen förstår man hur Clintons kampanj går tillväga. Hur man först utmanövrerade Sanders och nu Trump. Svenska medier inklusive public service SVT och SR är inte sena att haka på. Den demokratiska kampnjen för Clinton har satt i system att ljuga, styra medierna och bortförklara alla Clintons skandaler. Kommunikationen mellan Clintonkampanjen och pressen är intensiv. Clinton skönmålas medan Trump förlöjligas. I desinformationen fokuseras på en massa kvinnohistorier. Som visat sig vara påhittade. Medan historierna om Clinton viftas bort av Aftonbladet. Kvinnorna var inte födda då påstod man men det har varit rättegång vilket kan läsas om i friatider. I Lördagsintervjun fick Wallström förfrågan om valet och hon svarade på ett korrekt sätt. Det anstår inte Sverige att lägga sig i andra länders val.
Det tredje ex handlar om Gotland som jag inte följt först men p g a public service märkliga beteende i nyhetssändningarna blev jag intresserad. I snaphanen.dk togs det upp och professor Arnstbergs inlägg är mycket intressant.
https://morklaggning.wordpress.com/2016/10/14/fienden/#more-15523
GillaGillad av 2 personer
Det är en imponerande sammanfattning som för många inte kommer att förstå innan de själva tagit sig tid att söka egen information och ställa mot svensk media som styrs av en familj som är helt Israel vänlig. När Löfven går ut och påtalar att han vill se Clinton som vinnare erkänner han bara att regeringen springer bud åt USA. Ingen statsman lägger sig i ett val utan att veta utgången.. redan 2005 skrev Rasmussen på för Sveriges räkning att vi förbinder oss till FN resolution 2030 som både Reinfeldt och Löfven bekräftat, vilket innebär att vi utan egentlig vetskap har förpliktat oss att utjämna vår standard gentemot omvärlden fram till dess. En av anledningarna till att vårt land i Europa tagit emot flest asylflyktingar som dessutom saknar utbildning. Redan nu har polisen tappat våldsmonopolet och ledningen med Eliasson söndrar organisationen inifrån för att bereda väg för att kalla in trupp istället. När väl det sker är demokrati bara ett tomt ord.
GillaGillad av 1 person
Lars Bern,
Du skriver att ”Det bästa Sverige kan göra är att ta helt avstånd för oligarkins globalism och att återgå till vår ställning som ett alliansfritt suveränt land. ”.
Frågan är kan vi det? Den internationella bankeliten, styr och ställer väl här rätt så mycket, bl a genom vår centralbank, som ytterst är kontrollerad av Federal Reserve.
De kommer inte att vara overksamma om Sverige försöker bli mer självständigt. Det är ju det som hela deras agerande går ut på. Att krossa nationell suveränitet och skapa en global regering, styrd av dem.
Förvisso folkomröstades det i Storbritannien för ett Brexit, men dess realiserande har vi ännu inte sett. Kommer det att stoppas av bankmaffian, månntro?
GillaGillad av 1 person
Bollyn har en mer ingående och trovärdig beskriving av 9/11
GillaGilla
Och här en lång rad arkitekter och byggnadsingenjörer med fackkunskaper som bekräftar alla misstankar. http://www.ae911truth.org/
GillaGilla
Om Lars analyser är till 50% rätt så råcker det.
Jag ser Lars som ett komplement till all annan info.
GillaGilla
Noterade i Ericssons inlägg att han påstod att Putin är typ oligark och har stora ägarintressen i naturtillgångar och olja. Möjligt att han har men det är i då fall väl dolt. Försöker man få bevis för det går det inte att hitta. Vad som hittas är overifierade påstående av ett par figurer som knappt kan anses som trovärdiga eller initierade.
Som sagt det är kanske möjligt men utan några handfasta indicier hamnar det i kategorin fantasifull konspirationsteori.
Att USA:s intresse att kontrollera MÖ inte handlar om den egna energiförsörjningen kan ett barn förstå. Oavsett fracking finns där energi, kol, olja från Kanada och Venezuela mm. En politisk fråga vad de ska välja. MÖ handlar om att kontrollera primärt handelsvägarna för Eurasiens energiförsörjning. Kontrollerat man dessa har man vetorätt över energiförsörjningen.
Troligen är inte Ryssland huvudmålet, de är mer som Iran, Saudi m.fl. råmaterialkällor. Kina har nu seglat upp som global spelare. Det har aldrig tidigare hänt, de har historiskt varit relativt ”provinsiella” och fokuserat på mittens rike och de direkta grannarna.
Kina dom växer snabbt när det gäller F&U, satsar stort på att bygga ett kluster av universitet i toppklass inriktade på naturvetenskap och teknik. Tror de ligger lågt med HBTQ, feminism och genusforskning. De har ett ambitiöst globalt investeringsprogram för t.ex. ”silk road” infrastruktur över den Eurasiska kontinenten och Sydostasien. Planerar även en transkontinental järnväg över Afrika. Även en järnväg från Pireus/Thessaloniki över Balkan till Budapest.
Detta medan det enfaldiga EU sitter fast i din hemmasnickrade artificiella nyliberala finanskris, konstruerad av Chicago boys.
GillaGillad av 1 person
Hackerattacken mot advokatfirman Mossack Fonseca som avslöjade de s.k.Panama Papers som finansierades av George Soros hade som mål att just misskreditera Putin och visa på hans ”gömda tillgångar”. Till stor besvikelse för globalisterna kammade man noll och lyckades istället hänga ut George Cameron – snopet.
GillaGillad av 1 person
Jag föreställer mig att:..Sedan nov 2001 eller från början av 2002 ligger Sverige i krig mot Afghanistan. Att Göran Persson sände svenska militärer till att anfalla Afghanistan. Varför ska vårt land döda afghaner? Är sossarna rädda att vårt land ska anfallas från Afghanistan? Vi har förlorat minst 5 soldater i detta meningslösa krig.
GillaGillad av 1 person
Igen en mycket bra artikel Lars. I mångt och mycket i linje med vad jag tror.
En sak som jag tror du har fel om är Soros roll i det hela. Jag tror att han bara är en löjtnant till globalisterna. Det är praktiskt för dem att vi kan skylla allt på Soros. Globalisterna har till och med konspirationsteoretiker som har som uppgift att föra fram just denna vinkel. Jag tänker på Glenn Beck som gör allt för att vi ska se denna grunda och löjeväckande konspiration. Tänk även på att J.P. Morgan som ansågs vara den mäktigaste och rikaste finansmannen i USA i slutändan efter sin död bara visade sig vara en löjtnant till familjen Rotschild.
Jag tror att alla de som vi ser i globalisternas rampljus bara är löjtnanter. I bakgrunden står de verkliga globalisterna. Hur kan det till exempel komma sig att den nya påven propagerar för flera av globalisternas mål, så som dekonstruktionen av familjen och kolonisationen av väst med folk med en världsåskådning som är helt främmande från den traditionella västliga? Detta samtidigt som de världsliga synliga globalisterna har gått till en icke tidigare skådad offensiv. Jag upplever inte att det är en slump
GillaGillad av 1 person
Ligger kanske en hel del i det du skriver.
GillaGillad av 1 person
Jan Ericson
http://www.infowars.com/40-million-russians-to-take-part-in-emergency-evacuation-drill/
http://www.interfax.ru/russia/530781
Använd nåt översättningsprogram till den sista länken.
Förövrigt får en väl vara glad att nån i riksdagen ens bryr sig. De flesta av er verkar leva i nåt parallellt universum.
Så tack till bloggägaren och till dej Jan.
Peace!
GillaGilla
Lars, jag saknar ett inlägg om Diego Garcia. Hamnade det i spamfoldern? Det har hänt på andra bloggar. Om du inte gillar det inlägget, ta bort den här kommentaren och publicera resten.
Nu säger vi cyberspace och förut sade vi information super highway. Kriget har kommit till Internet. Datorer i hela världen kan redan vara infekterade med sovande farliga program. Jag vet att Ryssland försöker försvara sig men det är svårt. Militären kan gå över till kurirer, men det är svårt att skydda förvaltningen. Ryssland kan redan vara under attack utan att vi får veta det. Etablissemanget i Washington är upprört över skandalerna kring Clinton och Trumps framgångar. Eu funderar på nya sanktioner mot Ryssland för Aleppo. Vi har redan en konflikt. Den är lågintensiv men den växer. Kriget i Ukraina intensifieras. En ukrainsk helikopter har skjutits ned och den hade Nato personal ombord, enligt DPR (Donetsk peoples republic).
http://katehon.com/article/cyber-threats-within-how-us-manipulates-internet-space
Vicepresident Biden hotar med Internetkrig. Artikeln är på ryska. Läget är uppskruvat och jag tror att en attack är kontraproduktiv. Ryssland kan svara på riktigt. Internet är ett farligt område för alla länder. Kraftverk kan stängas ned och lamporna slockna. Jag tror inte på de amerikanska anklagelserna av ryska officiella hackers av den anledningen. Varför dra på sig eld i en situation som redan är farlig?
https://russian.rt.com/article/326281-putin-uznaet-kogda-eto-proizoidyot-baiden-poobeschal
GillaGilla
Mig veterligt har jag inte rensat bort något inlägg om Diego Garcia. Det enda jag tagit bort här är inlägg om förintelseförnekelse, vilket jag tidigare redovisat att jag inte vill ha diskuterat här på bloggen. På samma sätt kommer jag inte heller att publicera inlägg som förnekar Stalins Gulag-förintelse.
GillaGilla
Lars, om min kommentar inte når dig måste vi ha epostkontakt så att du kan rätta till det. Jag har just postat om. Jag lovar dig att jag inte bryter mot dina regler.
GillaGilla
Jag har postat om den ön tre eller fyra gånger och jag har inte brutit mot dina regler., jag lovar. Någonting händer på den ön.
GillaGilla
I så fall kan du lägga ner din blogg Lars Bern.
GillaGilla
Jag är ledsen men det blir ingen mer diskussion här om förintelsen. Jag kommer heller inte att själv ta upp det ämnet.
GillaGilla
USA-hieararkin säger att det är ryssarna som ligger bakom alla dataläckorna i USA, och säger sig förbereda en cyberattack på ryssarna. Vad händer om/när ett cyberkrig går överstyr, kommunikationssatelliter slås ute, större och mindre EMP-explosioner slår ut kommunikationer, datorer i inte bara fiendelanad utan stora delar av världen? Elkraft och uppvärmningsmöjligheter slås ut. Tåg och bilar tvingas stanna. Affärerna och bankerna stänger. Sjukvården slutar fungerar, vattenverken stannar. Ett sådant scenario är troligare och lika skrämmande. Kärnvapenkrig kan politiker tänka sig men troligen inte ett utvidgat cyberkrig.
GillaGillad av 1 person
Just detta diskuterade en väninna och jag för över tio år sedan – vad händer om någon stänger av strömmen. Vi kom fram till mycket ruskiga saker. Tänk vidare!
GillaGilla
Mmm, det gäller att ta sig ur storstan snabbt för att slippa fastna. Ett ställe att åka till tills det lugnat ner sig och göra upp med nära och kära ett ställe att träffas på. Det sägs att du har högst 12 timmar på dig att ta dig dit du ska sen är det kaos, köer och försent att ta sig fram. Militär/ polis kommer att sättas ut och tvinga folk till uppsamlingsställen kallat fema camp i USA och något liknande blir det säkert här också. Storstan kommer att tas över av kriminella som länsar affärer och även hemmen.
Matförråd, vatten, bensin, sjukvårdsartiklar, toalettartiklar och gärna viss del kontanter. Det är väl det bästa en kan göra utifall något händer och händer inget så används förrådet ändå.
GillaGilla
En viktig ö söder om Indien har stor militär aktivitet. I nästa inlägg postar jag länken
GillaGilla
En intressant artikel om Rysslands ekonomi av Paul Craig Roberts och Michael Hudson.
http://michael-hudson.com/2016/09/can-russia-learn-from-brazils-fate/
Som kontrast till det självständiga Japan som aldrig satt sig i den nyliberala finansiella rävsaxen och som alltid opererat sin ekonomi i sin egen suveräna valuta. Och aldrig satt sig i skuld till utlandet, tvärt om har man stora tillgångar i utländsk valuta. De kan ju inte som USA sköta de globala affärerna i sin egen. Talet om den ekonomiska ”katastrofen”, förlorade decennier, i Japan är kraftigt överdriven, de har klarat sig bra per capita, hela tiden lägre arbetslöshet än EU och USA, välfärdssystemen intakta osv.
“Japan’s Debt Burden Is Quietly Falling the Most in the World
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-06-01/japan-s-debt-burden-is-quietly-falling-by-the-most-in-the-world
“Japan is the country where public debt in private hands is falling the fastest anywhere.“
”Accounting for the Bank of Japan’s unprecedented government bond buying from private investors, which some economists call “monetization” of the debt, alters the picture. Though the bond liabilities remain on the government’s balance sheet, because they aren’t held by the private sector any more they’re effectively irrelevant.”
Frågan uppstår hur har Sverige skött detta, vi har sen 1970 haft negativt exportnetto pga tre oljeprischocker. 3 år på 70 talet och 1980. Efter den huvudlösa (fast växelkurs) kredit o valuta avregleringen enl. nyliberal modell eskalerade utlandslånen så pass att vi drog på oss rel. stort underskott i bytesbalansen (räntebetalningar) vid 90-tals krisen, något minus i exportnettot var där aldrig även om det ett år var nära noll. Frågan är var har alla dessa exportöverskott tagit vägen?
GillaGilla
Neocons avskaffade MAD (Mutual Assured Destruction) doktrinen om kärnvapen, alltså att bara användas som vedergällning om det skickades kärnvapen mot dem, de ändrade till Preemptive First Strike doktrin.
De trodde sig vara totalt herre på täppan efter Jeltsin sänkt Ryssland ner i avgrunden.
Det gör läget nu mycket farligare än under kalla kriget, om Ryssland eller Kina anser att nu är det farligt nära att USA skulle kunna använda sig av den doktrinen gäller det för dem att slå till först själva. Hillary Clintons läckta epost har knappast bidragit till avspänning. Man kan anta att både Ryssland och Kina ser på dessa med största allvar.
GillaGilla
Jag tror inte på ovanstående utläggning. Däremot är jag övertygad om att vi befinner oss i det som Bibeln kallar ”den yttersta tiden”. En anledning till det är förvirringen. Men även globaliseringen som kan leda till en världsregering, uppbyggd av FN och EU. FN har kantrat och håller på att byta från godhet till ondska. Israel förföljs redan av FN, som styrs av islamska/arabiska samt andra odemokratiska länder. EU börjar alltmer likna Statys i Daniels bok. Faktiskt tror jag att USA försöker stå utanför ett världskrig tills Israel ligger i fara att bli utraderat av Gog och Magog, Ryssland och deras vänner. Vi behöver inga fler teorier men däremot profeter som skall tyda profetiorna…..
GillaGilla
Du har rätt om den yttersta tiden. Antingen om det gäller tillståndsförändring eller handlingsförändring. Det är skillnad på tillstånd som är ett religiöst begrepp och vårt tänkande på orsak och verkan dvs handling, men de hör ihop och båda behövs. Solen kan gå upp i väster i nästa uppenbarelse och tre världsreligioner väntar det. Det är dags.
Att identifiera Gog och Magog med Ryssland är att gå för långt, de som styrde dessa länder i forntiden var ett helt annat folk.
Det pågår ett andligt krig vi ser i handling på vårt plan. Det som händer är att västvärlden misslyckas på alla fronter i denna tid. Himmelen säger ifrån och till slut lär vi oss. Vi är i en kritisk tid. Notera att Uppenbarelseboken inte är låst, men det är Daniels bok. Gamla Testamentet avslutades med en låst bok, men inte det nya.
Annars uppmanar jag dig att studera informationen på den här bloggen. Många initierade kommentatorer samlas här där Lars är motorn. Krigsrisken är uppenbar och alla behöver veta det.
GillaGilla
Först och främst, tack Lars till dina otroligt bra texter! Rationellt och objektivt, tack!
Mycket intressant tanke. Jag tror också garanterat att vi befinner oss i ”den yttersta tiden”. Förvirring är en av flera tecken som ska visa att vi lever i denna tid. Andra tecken är intensifiering av meningslöst våld, krackelerad familjekärna, naturkatastrofer osv(2 Timoteus 3:1-7).
Bildstoden/statyn i Daniels bok( Daniel kapitel 2) är en bild av historiens alla världsmakter genom tiderna:
Huvudet av guld(störst inflytande, kungen stod över lagen) – Babylon/Assyriska Riket
Bröstet/armar av silver(kungen stod inte över lagen) – Medo-Persiska Riket
Buk/lår av koppar (hellenistiska kungar hade ingen direkt total rätt att styra över riket, påverkade av eliten och pengar) Hellenistiska/Grekiska världsmakten.
Benen av järn (mindre värdefullt material än koppar men starkare, alltså starkare militärt dock inte lika starkt maktinflytande) – Romerska Riket – Fötterna som är blandat järn och lera är en bild av dagens världspolitiska scen, spräckligt och brist på sammanhållning.
Uppenbarelseboken nämner ett ”vilddjur” med ”tio horn” och en ”skökan” som anser sig dom en drottning. Detta vilddjur avser Förenta Nationerna och de tio hornen medlemmarna som stöder FN, och skökan avser det stora Babylon/falsk religion. I Uppenbarelseboken 17:16 nämns det vidare hur vilddjuret/FN ska förgöra och plundra denna skökan, med andra ord FN kommer att förbjuda religion inom en snar framtid. Vilket känns ganska realistiskt p.g.a. årtusenden av krig som välsignats och startas av ”religion”. IS samt fundamentalistiska ”Islamister” som gömmer sig bakom Islam gör inte saken bättre, många är eniga att religion idag har orsakat krig, lidande och elände.
Man behöver inte vara profet för att tyda profetiorna, dock ödmjuk inställning för att vilja förstå dem.
Mvh
GillaGilla
Det här är en länk jag förgäves har försökt posta några dagar. Det beror inte på Lars, det vet jag, det beror på ett problem på worldpress. Nato bygger militärt upp på Diego Garcia söder om Indien och det är viktigt men okänt. Jag sätter stjärnor mellan några delar av länken och hoppas att den går fram. Ta bort alla stjärnor och läs informationen.
https:*//www.*superstation95.*com/*index.php/*world/*2239
GillaGilla
https://www.superstation95.com/index.php/world/2239
GillaGilla
Svensk hatmedia såsom aftonpladdret och övriga Hillary-fjäskare är extremt dåligt insatta angående hur USA’s kärnvapensystem fungerar, dom tror att presidenten bara trycker på en knapp för att skicka iväg missiler vilket är fel, utan det krävs en så kallad ”two-men rule” – i alla steg, från toppen ner till missilbaserna. Väskan som presidenten har med sej (bärs av en vakt) är ingenting annat än en ID-central för att bekräfta att orderna verkligen kommer från presidenten om denne skulle befinna sej tex utomlands, därefter är det pentagon som bedömer hotbilden och där leder USA’s försvarsminister arbetet tillsammans med alla höjdare inom armen, flygvapnet & marinen samt CIA, rådgivare och experter och dessa samlas till ett krismöte om presidenten skulle ge order, och finns det ingen hotbild mot USA eller om dom inte ens är i ett krig öht så går man inte vidare med ordern, utan det mest troliga är att presidenten avsätts med omedelbar verkan om denne skulle försöka starta ett kärnvapenkrig för nöjes skull.
GillaGilla
Svenska skvallerblaskorna Aftonhoran och Sexpressen deltar tillsammans med amerikanska imperialister ,islamistiska krafter och israeliska krafter med George Soros i spetsen i en komplottkampanj mot Ryssland och deras stolta ledare Vladimir Putin i syfte att reta upp honom och det Ryska folket samt Ryska staten.
GillaGilla
Läs: https://anthropocene.live/2016/11/03/overlistar-putin-vasts-ledare-igen/
GillaGilla