Inlägg av vännen Bertil Torekull
Aldrig har jag som människa, medborgare, som pappa, morfar, farfar eller som journalist känt en sådan existentiell bävan. Den kom som en vittring innan jag for till USA för valet, bekräftades på natten i Washington då vårt öde lades i en lynnig fastighetsspekulants händer och har förföljt mig sedan jag kom hem och firade helg. Med nya ögon betraktade jag de två invandrare som av och till fanns i mitt hus – den ene sedan mer än ett år tillbaka, den andra på tillfälligt besök, 27 respektive 17 år gamla och med – som det heter med sådan underbar självklarhet – ”hela framtiden framför sig” Och jag tänkte: hur ska det gå för dem? Hur ska det gå för oss alla? Vad krävs, hur ska jag räcka till ens för mina närmaste? Behöver jag kanske själv hjälp?
Ty världen bävar med USA och Ryssland i deras bisarra pas des deux, Sverige bävar i sin lillgamla teaterroll som ordförande i FN:s säkerhetsråd – vad kan vi mer än klubba rösträkningen!? Regering, riksdag bävar liksom partierna som svingar vildsint kring sig som om alla gett upp om att nån gång få in ett avgörande argument; land, stad, varje kommun bävar på olika sätt och de som inte bävar vet att vända ryggen till eftersom solidaritet för länge sedan enligt den färdigbyggda välfärdsstatens ryggmärgsreflex är en utlokaliserad skitsak, osäkert till vem men bara inte till mig, bara till någon annan, t ex till en diffus myndighet med personalbrist och köer utan barmhärtighet.
Sådan den förgrovade katastrofskildringen av ett panorama alltför komplext att fatta. Då har jag inte nämnt klimatet, inte nämnt artificiell intelligens, nära sin egen intellektuella tipping point. Däremot kan jag nämna den nyss registrerade blixten från en fjärran dvärggalax. Blixten – äntligen en metafor som alla utom den blinde fattar!- blixtar ska man inte leka med, en slog 2001 ner i min telefon när jag talade utan att veta om åskan i närheten och sedan dess är jag döv på även det örat. Vår senaste fräscha galax-blixt har varit på väg genom rymden i tre miljarder ljusår (räkna själv!) och jag bryr mig plötsligt inte längre om vad som hände i fjol… det är för nära, jag vill frånochmed nu bara minnas det jag inte kan komma ihåg, länge länge sen. Ja, långt innan min Mor hörde pipet från vaggan där jag låg nedblodad efter förlossningen för att barnmorskan inte knutit åt navelsträngen tillräckligt hårt…
Det är bara 86 år sen – en millisekund i storblixtens långresa. Vi lever, inser jag nu, i långsamblixtens tid, det som sker har plötsligheten över sig men i förening med en extrem ultra rapid ty outhärdligt långsamt har något skett inför ögon som intet såg. Först efteråt då vi inte räknas ska vi få veta om Trump var på riktigt…
Bertil Torekull
Och Ronald Reagan var sk B-skådis…
GillaGilla
Hellre än att bäva över faror som bara finns på löpsedlar, och faror som inte finns överhuvud taget, kunde det vara tid för dig, Bertil, rannsaka ditt samvete efter allt vad du ställt till med under din långa tid som makthavare i media. Det var du som under hela din tid som chefsredaktör på SvD ansträngde dig med händer och fötter för att hindra varje diskussion om vilken mängd människor från dysfunktionella länder som Sverige lämpligen bör bjuda in till vårt – och våra barns och barnbarns – land. Du lät dina journalister defamerade var och en som engagerade sig i frågan, mig också. Är du nöjd med dina tilltag mot oss andra? Är du nöjd med dig själv?
GillaGillad av 3 personer
Jag satt i SvD:s styrelse under hela Bertils tid och känner inte igen något av det du skriver. Bertil vände tidningen olyckliga utveckling och visade på en framgångsrik väg som sedan Svekfors körde av och hamnade i konkursdiket.
GillaGilla
Jag skulle gärna visa artiklarna som skrevs om mig dåförtiden men de finns inte på internet. I en artikeln hade jag förmodligen mördat Olof Palme. I en annan ingick jag i ett nazistiskt terrornätverk med förgreningar till bl. a. Wasabröd. Eftersom jag var bland de första att uttrycka att jag inte gillade invandringspolitiken. Författaren var en liten knubbig journalist som jag glömt bort namnet på, mustasch hade han. Att du ingick i styrelsen gör ingenting bättre.
GillaGilla
hahaha, en bitter kommentar en sen fredagskväll…det säger en del om dig själv.
Å andra sidan, vad säger det om mig när jag kommenterar det du skrivit…:(
GillaGilla
”Först efteråt då vi inte räknas ska vi få veta om Trump var på riktigt…”
klockrent och härligt filosofiskt, tack för trevlig läsning!
Tänker på en av mina favoritförfattares citat och hade älskat att se vad han skulle ha att säga om president Trump, i landet där även han föddes och levde i.
“The world is indeed comic, but the joke is on mankind.” – H. P. Lovecraft
GillaGilla
Tänkvärt blogginlägg, verkligen… – och hur ser lösningen ut ?
GillaGilla
Friedrich Nietzsches citat ”Det som inte dödar mig gör mig stärkare” passar bra i dessa turbulenta och osäkra tider.
Enligt en amerikansk psykolog er nyfikenhet den besta kur emot ångest och oro. Nyfikenhet är en stor och värdefull resurs som det är viktigt att mobilisera i denna kaotiska og osäkra tid, för att förstå vad som hendar, og orsakerna bak händelserna. Nyfikenhet er en resurs som kann utvecklas:
https://www.quercusbooks.co.uk/books/detail.page?isbn=9781782064978
Stress gör oss stärkare:
The Upside of Stress: http://www.penguinrandomhouse.com/books/316675/the-upside-of-stress-by-kelly-mcgonigal/9781101982938/
Motgång har fördeler: https://www.normanrosenthal.com/blog/book/gift-adversity/
GillaGillad av 1 person
Det finns en slags tröst mot din bävan i den kosmiska vissheten vi fått genom vetenskapen att när en tillräckligt stor asteroid träffar planeten så finns det, med stor sannolikhet, ändå annat och kanske intelligentare liv i alla de miljoner galaxer vi kan se genom Hubble-teleskopet.
Andas djupt och meditera på saken och känn lugnet, modet och ett halvt leende komma!
GillaGilla
Är det någon av Er som har förstått vilken maktkamp som nu försiggår mellan världens ledande nationer. Den grova smutskastning och desinformation som delvis läckt genom nätmedia är förmodligen bara en bråkdel av vad som försiggår i kulisserna och som vi gräsrötter kommer att få vetskap om. Sverige är ett förlorat land. Svenne banan kommer att vid valet 2018, om det blir något , sälja landet till NWO, Nato, islam och djävulen.
GillaGillad av 1 person
Ja, det har jag förstått och den kan uttryckas som en kamp mellan Merkurius och Apollo, på sätt som kan läsas i Yuri Slezkine’s bok från 2004, utgiven på Princeton University Press och betitlad ”The Jewish Century”.
Förvisso ryms andra betraktelsesätt, t ex att det är en kamp som utgått från de Hemliga Sällskap som såg dagens ljus i London 1891, en tidpunkt då det brittiska imperiet var på sin höjdpunkt, men likväl ville Överklassen därstädes bli än mäktigare, eller åtminstone hindra europeiska uppstickare, typ det 1871 enade andra tyska kejsardömet. Den nationella stat som vi svenskar hade som föredöme och som gav oss 100 år av ständigt ökande välstånd, innan vänster-tsunamin rullade in, där personer som Bertil Torekull med flera, framgångsrikt red fram på dess vågor, som ju egentligen skapats av de Merkurianer jag inledningsvis omnämnde.
GillaGilla
Man måste ha jobbat i Mellan Östern ett par år för att få full insikt vad det på många håll rör sig om, annars så är man ute på sunkig mark :
https://detgodasamhallet.com/2017/01/12/uppsala-valdtakten-har-offer-blivit-forovare/
GillaGillad av 1 person
tack björn för din länk.men oj vad jobbigt att läsa den.
som förälder känns det som vi bör starta ett medborgargarde för att försvara våra barn om inte regeringen känner sitt ansvar och skickar hem dessa gossar.jag har bott på cypern 6 mån och där var ju flickor bara ute om de hade vuxen följeslagare.jag har bott 5 månader i tanzania .1/2 kristna 1/2 muslimer och där kunde flickor röra sig fritt.
gå till skolan ensamma mm.ett vänligt folk.
GillaGillad av 2 personer
Jag håller med Björn i Bromma. Så ser verkligheten ut.
Och slutsatsen blir väl då att förföljda individer som utsatts för våldtäkt t.ex. icke är välkomna här. Om det nu är så att vi endast skall ha hit välartade individer som ej blivit stukade på nåt sätt så får väl asylbegreppet ändras så att vi slipper ta emot de förföljda.
GillaGilla
Känns lite som en gammal bitter man som tappat taget.
GillaGillad av 1 person
Ett intressant resonemang och väldigt djupt kanske någon form av filosofiskt sammandrag med evigheten som inslag. Vad som slår mig är att den förvirring och osäkerhet många känner beror på förnekadet av det gudomliga, den i oss själva och den Gud som skapat oss som sin avbild, genom att separera Gud från dess skapelse har man lyckats skilja skapelsens krona från sin skapare och gjort henne osäker och olycklig. Genom att förneka våran plats i skapelsen och påstå att vi är en överutvecklad schimpans har man lyckats att förvilla många till att följa en filosofi som leder till undergång både själsligt och fysiskt. Därav många så kallade humanistiska läror som egentligen söker att driva människa till separationen från sitt gudomliga ursprung.
GillaGillad av 1 person
Bertil, med förhoppning om en god fortsättning på det nya året.
Vem ska lösa problemet som USA står inför, en pessimist eller en optimist, det är frågan.
USA har idag hamnat i en återvändsgränd, vilket vi kan vara överens om, både utrikespolitiskt som inrikespolitiskt. Om USA vill bli en trovärdig spelare på den internationella och den inrikespolitiska spelplanen igen så måste USA ändra på sin politik. Låt mig citera Einsteins mycket talande citat.
”Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.”
Albert Einstein
Jag vill tro att Donald Trump kanske kan åstadkomma en ny lösning på problemen då han är en entreprenör, med andra ord en optimist.
Mvh
ToTh
GillaGillad av 2 personer
Reagan och Thatcher var hånade på sin tid, men har fått ett annat eftermäle. Med Trump är det ännu värre. MSM löper amok. DNs och SvDs förstasidor var fullsmetade med Trump när nyheten om hotellhändelserna i Moskva spreds. Tills dess att buzzfeed (eller vad de heter) la ut hela dokumentet med historien om urinerande ryska prostituerade som var inhyrda för att skända den säng som Obama sovit i tidigare. Som i ett trollslag försvann alla Trumpinslagen från förstasidorna när det blev uppenbart att det var en fakenyhet. Vad är det för amatörer vi har att göra med som jobbar i media? Tror de inte att folk fattar vad de håller på med?
Var bland det bästa jag sett när Trump tillintetgjorde CNN på presskonferensen häromdagen. Jag är inte ensam om att tycka så kan jag försäkra.
GillaGillad av 3 personer
Lyssna på detta: https://www.youtube.com/watch?time_continue=144&v=M4cIkYSD4Pk
GillaGillad av 1 person
Bra länk, tänkvärda ord. Samma sak som FOX News säger till CNN, kanske Katarina Jenouch, Lars Wilks, Nyheter Idag elller denna blogg och annan alternativ media snart ställer till MSM i Sverige. Var var ni? Skicka länken till redaktionerna på Sydsvenskan, DN och SvD till att börja med, de har något att fundera på där tror jag,
GillaGillad av 1 person
Ursäkta, men jag förstod inte exakt vad han syftade på.
Vill någon förklara?
GillaGilla
Det som FOX-mannen frågade CNN var de var när FOX själva blev nedsablade för påstått agendasättande journalistik. Vad jag menade var att alternativmedia i det här landet kommer att få anledning att fråga MSM hur de försvarade yttrandefrihet när MSM själva hamnar i skottgluggen. Och det kommer MSM att göra, om de inte redan har gjort det.
GillaGilla
VAd som slår mig är hur många som har bestämda uppfattningar och åsikter om saker och ting, som till största delen är rena illusioner. De flesta lever i en fantasivärld och det är därför samhället ser ut som det gör.
GillaGillad av 2 personer
Usaval.blogg.ystadsallehanda.se
Torekull på Österlen o i USA
GillaGilla
Är AI ett framtida hot?
Martin Armstrong som själv under ett par decennier har knackat in datorkoden till Socrates (som har förutsagt de stora börskrascherna och Sovjets fall osv), skriver i en artikel att det går att programmera in känslor i ett AI-system.
I exempelvis Japan finns det talande robotar som märker av individens känslomässiga tillstånd och kan anpassa sig till detta. Men detta beror enbart på att programmeraren har knackat in en datorkod som gör att programmet kan anpassa sig efter situationen.
Däremot går det INTE att göra ett datorprogram som tänker som en levande varelse. Det går ENBART att göra datorprogram som härmar levande varelser.
GillaGilla
P-O,
men hur vet du att AI-program i framtiden inte kommer kunna göra det? Tänk om programmet blir så pass smart att det själv kan programmera ett program som kan tänka som en levande varelse! Vi kan inte veta hur ett sådant program kommer kunna beräkna och programmera!
Kolla bara på vad deep mind gjorde i detta spel Go…spelaren, som var nummer 1 i världen, kommenterade efter förlusten att ”detta inte var mänskliga drag som Deep Mind utförde.” Och Googles deepmind är fortfarande bara en narrow, alltså ett svagt AI. Tänk vad ett självutvecklat, välutvecklat AI kan åstadkomma.
Jag ser AI absolut som ett av våra största hot och jag hade önskat mig mycket mer reglering inom denna utvecklingsbransch.
GillaGilla
AI är ett stort hot, jag håller med.
GillaGilla
http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/torekull-har-oppnat-sitt-hem/
Är detta samma torekull ?
Isåfall är det pass ifrån mej,,,
GillaGilla
Man lägger märke till annonsen efter artikeln. Där uppmanas man skaffa hemlarm!
GillaGilla
Han bor i Skillinge.
GillaGilla
Nej Lund och Brantevik.
GillaGilla
Såg att torekull var miljöpartist?
Sorry lars,,jag tycker inte du ska dra ner din bloggs värde genom att låta torekull skriva här.
Dessutom besitter torekull inte förmågan att på ett förståligt vis skriva en artikel,,,,den förmågan har du lars,,det är nog just detta som gör din blogg läsvärd
Mitt tips,,,,spola torekull,,,annars är risken att dina läsare tröttnar lars.
GillaGilla
Bertil Torekull är en av mina bästa vänner. Ja, Bertil är miljöpartist och han lever som det. Han har bl.a. investerat en stor del av sitt lilla kapital i egna vindkraftverk. Som hans vän Ingvar Kamprad sa en gång när vi möttes, andra pratar miljöåtgärder, Bertil han genomför dem – själv. Detsamma gäller hans syn på flyktingar, han är konsekvent och upplåter sitt hem, hur många hycklande PK-figurer i Stockholm gör det?
Vi har givetvis väldigt olika åsikter i en rad frågor, men vi är båda tillräckligt civiliserade för att kunna skilja sak och person. Det är i mötet mellan olika åsikter och värderingar som utvecklingen förs framåt. När jag skrev min första bok gjorde jag det med ett stort oegennyttigt stöd från Bertil, det lärde mig väldigt mycket om skrivandets konst. Självklart har vi väldigt olika sätt att hantera språket, mitt sätt är ingenjörens och vetenskapsmannens hans mer litterärt. Smaken kan vara delad men det ena behöver inte vara sämre än det andra.
GillaGillad av 3 personer
Var det Bertil T som invigde dig i skrivandets konst? Ja då har du sprungit om honom. Kanske beror det på att du kommer från en annan bakrund. Dina skriverier är sakligt och begripligt skrivna. Inget svammel där inte!
GillaGilla
Lars, jag köper ditt resonemang, förutsatt att han låter flyktingen bo gratis i sitt hem utan att det kostar det offentliga ett öre.
GillaGilla
Bra Lars!
GillaGilla
Som jag tidigare sa Lars!
Det är inte vad man säger utan HUR MAN SÄGER som är skillnaden!
GillaGilla
Med andra ord, en klassiker!
Tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin!
GillaGilla
@ pelle och andra,
ursäkta, men återigen är det väldigt tragiskt och komiskt att ni faktiskt föreslå att censurerar en mediekanal, via förslaget att ”spola Torekull”, enbart pga att han har en annan, från er egen avvikande åsikt. Är inte detta exakt det ni beskyller den så kallade MSM för dag in och dag ut? 🙂
GillaGilla
@ Lars,
tycker det är mycket duktigt av dig att ta in andras bloggartiklar på din egen då och då, då detta skapar en mycket bredare syn och ett bredare resonemang på saker och ting! Det säger också en hel del om dig själv och ditt eget tänkande och din syn på världen! Det är inte enbart si eller så, det finns tyvärr väldigt många sanningar (och osanningar). Den rätta kommer vi ändå aldrig komma fram till 😦
Att en del bajsar ner Torekulls mer litterära, mer filosofiska artiklar ser jag, ursäkta ordvalet, tyvärr som aningen anti-intellektuellt. Men det kanske är så att intellektualism tillhör ”PK” och ”NWO”…? (P.S. med glimten i ögat en sen lördagskväll)
#hurkommerdetsigattjagejhanågotvettigareattgörasåhärdags?
GillaGilla
Får vi be om att den samhällsomstörtande personalen på SVENSKA DAGBLADET ‘s redaktion kryper fram ur sina hålor och försvarar sina illdåd som dom presterat för utplundrade 50.000.000:kr Snacka om att bedriva subversiv propaganda?
GillaGillad av 1 person
2016 var ett politiskt omvälvande är i Västvärlden med Brexit och Trump segrar, det tydliggjorde det hur omfattande det socialliberala etablissemanget var i Väst. Alla etablerade partier och medier var högljutt emot de nya politiska förändringarna, trots att gamla politiken med globalism, multikultur, feminism och politisk korrekthet varit förödande för folket.
Etablissemangets motstånd mot ny politik har redan börjat med Fake News attacker och det skall bli intressant att se vad Trump kan lyckas göra med ett sådant starkt motstånd.
GillaGilla
Det ligger absolut en poäng i det du säger om att öppna sitt hem,,,men som det har sett ut i sverige under lång tid så ska det vara stängt både vid sveriges gränser o hemma hos torekull.
Att sympatisera med samma parti som ex fridolin säger ganska mycket om en person.
För min del är det enkelt,,jag fortsätter läsa din blogg även om torekull gör ett inlägg ibland,för jag tycker du lars gör ett kanonjobb och att du är sund i ditt resonemang,,men jag är inte säker på att torekulls artiklar höjer värdet på bloggen,det kommer nog att förstöra mer av den fina andan du har på bloggen.
När jag läste hans artikel så var det inte mycket jag förstod av budskapet,,,,det var innan jag visste att han varit journalist o i högsta grad varit med o bidragit till hur sverige har blivit,,,att han var miljöpartist gjorde inte saken bättre.
När det gäller skrivkonsten så slår eleven läraren med hästlängder i detta fall,,,,du har fått den gåvan lars,tror inte att det går att lära sej sånt,det är medfött
Jag tillägger om det jag skrivit,,,,,,,så här tycker jag,,,,,,
GillaGillad av 1 person
Trump är förvisso en ”ny stjärna ” på himmelen.
På ” Science News Weekly Alert” såg jag hur man hade lyft fram Trump’s nominering av en ”vaccinmotståndare”.
Exclusive Q&A: Robert F. Kennedy Jr. on Trump’s proposed vaccine commission
En intressant intervju som tyder på ett ”öppet sinne” hos Trump.
http://www.sciencemag.org/news/2017/01/exclusive-qa-robert-f-kennedy-jr-meeting-trump-proposed-vaccine-commission?utm_campaign=news_weekly_2017-01-13&et_rid=112451559&et_cid=1103183
GillaGilla
Den kommande veckan kan bli högdramatisk, så Torekulls bävan delas säkert av många.
” …. världen bävar med USA och Ryssland i deras bisarra pas de deux” skriver B T, som om dessa två länder är lika skyldiga till det vidunderliga skeende som världen fått se utvecklas sedan ”9/11”. Om nu Torekulls främsta nyhetsinformation under de senaste dryga 15 åren har emanerat från SvD eller andra likartade tidningar, eller för all del ifrån SR/SVT, så förstår jag att han skriver som han gör. Således, på sätt som man gjorde under (det första) Kalla Kriget, då när allt var svart eller vitt, när vi i väst levde i ”The Free World” och dom där borta, enbart var farliga ”commies”, men fruktade, ty deras atomvapen garanterade MAD’ness åt alla. Det verkar numer bortglömt. Sedan 2007 har exempelvis Israel och Lobbyn (den i USA) bönat och bett både Bush och Obama, ända upp i FN:s generalförsamling, att Amerika måtte nuka Iran, ett land som visserligen kommit i skuggan av Ryssland på senaste tiden, men inte är det Ryssland eller Putin som har hotat väst med stryk.
Jag skulle ytterst gärna vilja höra Torekulls förklaring till varför World Trade Center 7 störtade samman då i september 2001, tvärs över gatan till tvillingtornen, men 7-8 timmar senare. Det kanske förklarar varför Torekull inte tycks gilla den ”lynnige fastighetsspekulanten”, som han ju for över till D. C. i november, för att kanske titta på, från nära håll. Torekulls bävan syns endast gälla Trump. Men Häxan Hillary, då. Hon som POTUS hade betytt att status quo skulle hålla i sig i minst fyra år till. Alltså fortsatt Lögn-regemente, fler krig och flyktingströmmar och en marsch mot NWO och för oss svenskar, ett garanterat folkmord, lagom till 2030.
GillaGillad av 1 person
Jag tror Uturdimman andades in lite för mycket rökmoln där i New York den 11. september 2001. Förlåt, men hänger du upp dig på sådana teorier, så kan i alla fall inte jag ta dig på allvar. WTC 7 stod ju hyfsat nära tornen och det finns faktiskt rapporter från både polis, brandkåren och byggnadens egna arkitekter som enkelt och logiskt förklarar händelseförloppet. Jag vill inte lista upp allt nu, men fysisk skada, delar från tornen som rasade mot eller in i byggnaden och ett resulterande eld, som faktiskt aldrig släktes kan nog ha varit en rätt så förståelig förklaring till raset.
Och ja, bävan gäller nu Trump, inte Clinton. Vet du varför…? För att Trump nu är president…låter också som en ganska logisk förklaring i mina ögon.
Sedan snackar du om folkmord i Sverige, på svenskarna då alltså, fram till 2030…Menar du allvarligt att det inte kommer finnas några svenskar kvar i Sverige om 13 år? Hur är det ens möjligt, rent demografiskt?
Juste…de ska ju folkmördas, ursäkta!
GillaGilla
”Avsiktliga och systematiska handlingar i syfte att helt eller delvis förinta en etnisk, religiös eller nationell grupp. ” En del av definitionen till Folkmord.
Det krävs inte ett fysiskt mördande, för att man kan tala om folkmord.
Fundera lite på de nordamerikanska ”indianerna”, ursprungsbefolkningen alltså och deras öde, inte minst under 1800-talet. Fysiskt har de inte dödats och de var faktiskt inte heller så talrika, men inte fan har de något att säga till om! Invandringen till Nordamerika från europeiska länder var även organiserad, så som den ju är till Sverige från olika grupperingar, som har något att tjäna på det. Inte bara reda pengar utan fastmer inflytande i form av ”söndra och härska” eller något annat. Många svenskar och du tillhör förmodligen denna kategori, lider av gravt hyckleri och är hårt angripna av sin egenuttalade ”godhet”, i grunden ren narcissism. Och räkne okunniga!
År 2030 är helt realistiskt, eftersom de flesta större orternas skolor kommer då ha fler utländska barn än etniskt svenska. Gäller redan nu i Malmö, f ö.
Torekulls bävan startade redan innan han for iväg till D. C. strax före valet och gällde uppenbarligen hans skräck för att Trump skulle bli POTUS. Min och många andras bävan nu och en vecka framåt, gäller om Clinton-understödjarna skall lyckas att peta bort honom via sina mediala Fake News och oändliga mut-kassor.
Vad rör WTC7, ids jag inte en gång till peka på alla orimligheter beträffande dess öde och då inte minst det faktum att den officiella kongress-kommissionen INTE MED ETT ORD tar upp det. Liksom alla andra västmedia, vars ägarskap finns inom samma oligarki-familj.
Om du meddelar din adress, skall jag sända dig en skrift som entydigt förklarar ”Sjuans” ras, via ”controlled demolition”. Heter ”Beyond Misinformation – What Science Says About the Destruction of World Trade Center Buildings 1, 2, and 7”. Utgivare är ”Architects and Engineers for 9/11 Truth. Googla gärna http://www.AE911Truth.org. (Sex viktiga regeringsmedlemmar har jag tillsänt skriften, men alla har reglementsvidrigt underlåtit att besvara mig. Varför?)
GillaGilla
Om man inte ser att sjuan föll genom en kontrollerad rivning,då är det för att man inte vill se,,,,,,det är en svår konst att erkänna att man blivit grundlurad,,,jag blev själv grundlurad av 911,,,genom att se på tv,,,,,nu har jag satt mej in i det hela,,,solklart fall av fals flag,,,,,humorn i det hela är när dom lyckades hitta pilotens pass nästan helt oskadat,,,,, jag skulle nog gå igenom detta en gång till a-sossen,,,,du kommer att falla tungt när sanningen läggs fram,,,då får du skäms ännu mer än om du kommer till sans nu.
GillaGilla
@ pelle,
är så klart öppen till allt och visst vet man aldrig i vår konstiga värld, men jag är väldigt trött på dessa långsökta teorier…de tillför inget riktigt egentligen. Men helt klart håller jag med om att det hela är en false flag! Klassisk anledning till krigsförklaring! Men om det nu var en slump, eller om det var planerat emellan Al Qaida och Bush administrationen, på något sätt, sorry, men det kan ingen någonsin veta! Men det behövs ju inte heller, 9/11 hände och sen kunde agera Bush helt fritt! Detta är det enda relevanta! Hur det hände är ju egentligen helt sekundärt.
Och det känns ändå ganska korkat att placera ut sprängämnen, när det ändå fanns flygplan som kraschade in i byggnaderna…som någon riktigt korkad konspiratorisk snubbe på youtube, som ”hade bevis” på att flygplanen var någon slags 3D hologramvisning……….snälla!
GillaGilla
@uturdimman
svårt att ta dina argument på allvar, när du jämför amerikans ursprungsbefolkningens öde med vad du anser vara ett folkmord på det svenska folket.
Sedan definierar jag inte ett folk via en etnicitet, jag tycker inte man måste eller bör göra det i dagens värld längre. Rasism och rasbiologi har vi redan grejat med i mitt hemland (är alltså ingen ”etnisk svensk”, utan en renodlad arisk tysk ;)). Det blir snabbt farligt och vidrigt när vi pratar om vilka människor som biologiskt ska tillhöra ett visst land. Tyvärr blir det återigen ett aktuellt ämne i vår tid…mycket tragiskt.
Tänk om alla som tillhör det svenska samhället, som pratar språket, som är medvetna om och följer landets regler och som tillför landet och samhället något, kunde anses vara svenska. Att de som inte gör det inte är välkomna i vårt samhälle är väl en självklarhet! Tyvärr är ju absolut politiken lite blind vad gäller denna fråga, men den attityden ändras ju redan. Varför måste man alltid prata om etniska människor, om folkmord, folkutbyte….vad fan vet jag. Då har vi ju snart åter en värld, där alla håller sig hemma och hata den andra!
GillaGilla
En märklighet har inträffad nu då Obama helt plötsligt sparkar ÖB för the National Guard inför den 20 januari. Inget ”hemvärn” på decenniets viktigaste dag?
Alla hangarfartyg är hemtagna. Stor uppbyggnad av US-pansar intill Ryssland i Östeuropa. Säkerhetstjänster som ”erkänner” att USA:s datasäkerhet är botten (och detta med NSA:s kapacitet).
Finns något tidigare liknande? Ja, inför sprängningarna av WTC-tornen +hus 7 & 6, då stod jaktflyget på marken. Allting var helt klart förberett med armerade hus och lastbilar fanns för att köra bort rasmassor, dåligt timade TV-sändningar etc. Och tittar man än längre bort i tiden så stämmer mycket av scenen även med Pearl Harbor där befälet var permitterat och båtarna omoderna, Lucitania, Maines, Tonkin, Irak WMD och kanske många fler.
GillaGillad av 1 person
Vi behöver lite poetiska vingslag mellan varven. Men jag förstår indignationen hos de läsare som inte förstår poesi. Vi som levde när Beppe Wolgers var i högform fick lära oss lite av poesins ådra, tack Beppe.
Nåväl nog lever vi väl i bävans tid just nu. Långt borta är sextiotalets förutsägbarhet och åthutningen man fick av hr lärarkandidaten att man råkat drista sig till att dua magistern. Nog är det väl riktigt att våra liv endast är en snabb blixt i universums tid och rum.
Nu tillhör inte MP mitt favoritparti men jag kan ändå känna en respekt för de som väljer det partiet av miljöskäl. Torekull omsätter ju en del av deras resonemang i praktik vilket är mer än vad andra gör som enbart hänger sig till läpparnas bekännelse. Det hedrar.
De flesta som läser här är sannolikt betydligt yngre än Torekull vilket gör att de inte är på samma våglängd som en erfaren och vis man.
Lite poesi mår vi bra av och det är inte meningen att man ska förstå allt bokstavligt, poesi lämnar öppet för lite olika tolkningar beroende på sinnesstämning.
GillaGilla
Mussolinis nedanstående citat kan inte feltolkas:
”Fascism should be rightly called corporatism, as it is the merger of state and corporate power”.
GillaGilla
“The merger of State and Corporate Power”
Men detta var (och är) ju i allerhögste grad Sverige: Roland Huntford: The New Totalitarians.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_New_Totalitarians
GillaGilla
Är så i många länder numera, dock skulle jag påstå att företagsmakten har gått förbi statsmakten och stå ännu högre än denne!
Därmed dör också ”socialism argumentet” som påstår att staten har den totala makten över finans- och företagsväsendet. Så är inte fallet (det hade också varit dåligt), utan det är tvärtom att företagen numera kontrollera statsmakten och politiken= Nyliberalism, till en början i alla fall (framkommen under Thatcher och Reagan, tack!), numera Corporate Capitalism, eller Crony Capitalism.
GillaGilla
Ett kallt WW2 eller ett ödesdigert WW3.
Kan oddsen förbättras?
Se Patrick J. Buchanan
”Patrick Buchanan has been a senior advisor to three Presidents, twice a candidate for the Republican presidential nomination, and the nominee of the Reform Party in 2000.”
https://www.lewrockwell.com/2017/01/patrick-j-buchanan/cold-war-ii-world-war-iii/
https://www.lewrockwell.com/2017/01/patrick-j-buchanan/us-making-war-8-countries/
https://www.lewrockwell.com/2017/01/patrick-j-buchanan/trumps-enemies/
GillaGilla
Jag har bävat i årtionden och konstaterar att nästan med blixtens hastighet, de senaste åren, har Sverige förvandlats så att en ev. världserövrare knappast vill ta i Sverige med tång.
GillaGilla
Kanske billigare än ett militärt försvar.
GillaGilla
http://snaphanen.dk/2017/01/15/sondagskronika-hamnaren-i-marieberg/#more-188118
Glöm inte kommentarerna.
GillaGilla
jag antar att wolodarsky arbetar för att ägarna ska bli nöjda som alla andra anställda.
vilken tur att vi slipper läsa dn.se nyhetsprogrammen i svt.
en frihet att bli lyckliga av
GillaGilla
http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/the-rothschilds-and-their-200-years-of-political-influence-969772.html
Finns även med svensk text i sammanfattning.
GillaGilla
Jag ser fram emot hur saker i världen (förhoppningsvis) förändras med Trump. Friska fläktar är alltid bra (nytt tänkande). Det diset vi har levt i de sista decennierna, med mer och mer utflyttning av all tillverkning till låglöneländer, för att all konkurrens handlar om pris – måste få ett slut. Globaliseringen fungerar inte och jag hoppas att Trump är den som får världen att öppna ögonen för detta.
Se bara på vår granne i väster, som än så länge lyckats skydda sitt jordbruk med hjälp av skyddstullar. De hade definitivt inte haft mycket kvar, om de varit med i EU.
Han som skriver med namnet ”Vetenskapliga partiet”, som innan varit så rädd för utveckling och företagande för miljöns skull. Borde verkligen se fram emot att mer av tillverkningen flyttar till sina respektive länder, bara då kan utveckling och resurssparande gå hand i hand. Att man återvinner och lagar saker, inte importerar billiga skitsaker från Kina och öst.
GillaGilla