Plötsligt är etablissemangets media fulla med uppgifter om att den ekologiska maten inte ger några hälsofördelar och samtidigt utgör ett miljöhot. Att media som normalt vinnlägger sig om politisk korrekthet på detta sätt svär i miljökyrkan är uppseendeväckande. Ligger det måhända en hund begraven bakom denna plötsliga omsvängning?
Låt oss börja med i vad mån det finns några hälsofördelar med att äta ekologisk mat framför den inom EU vanliga industriellt producerade maten? För att svara på den frågan bör man titta på vilka de viktiga skillnaderna är?
Vanliga animaliska produkter ifrån i huvudsak kraftfoderbaserade djurfabriker har t.ex. ett betydligt lägre innehåll av nyttig CLA, omega-3, vitamin K2 och många mikronäringsämnen. Den viktiga balansen mellan omega-3 och omega-6 fett är rubbad vilket ökar risken för inflammationer. De ekologiska produkterna innehåller inte heller rester av tillväxthormoner och antibiotika som ofta används i djurfabrikerna. Hormonerna kan gynna cancerutveckling och djurantibiotikan är en viktig orsak bakom den ökande förekomsten av multiresistenta bakterier. Kraftfodret som används innehåller även rester av cancerogena bekämpningsmedel som t.ex. glyfosat (RoudUp).
Det går att räkna upp rader av liknande stora hälsoskillnader mellan traditionella livsmedelsprodukter och ekologiska. Jag skall inte ta upp utrymme med det här, ni hittar det lätt på nätet. Självklart går det att hitta enstaka exempel där ekologisk mat är mindre hälsosam och det hänger då ofta samman med dess sämre hållbarhet p.g.a. utebliven giftbesprutning. Det vanligaste exemplet är förekomsten av mögelgift som aflatoxin. Men är konsumenten bara medveten om detta utgör det ingen hälsofara.
Det finns forskning som visar att i länder där korna i huvudsak är gräsbetande och där smörkonsumtionen är högst, där har man en drastisk minskad risk att drabbas av hjärtsjuklighet. Hur professor Lars Bergström vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, då kan påstå att tron på den ekologiska kosten är en dröm, en känsla utan verklighetsförankring som framför allt handeln tjänar stora pengar på, visar att han talar för Big Food. Liknande påståenden har kommit från danska statliga ICROFS (The International Centre for Research in Organic Food Systems) som givetvis går i EU:s ledband.
När det gäller ekomatens miljöeffekter så är situationen mer komplicerad. Det är givetvis ingen tvekan om att ekologisk produktion har en lägre produktivitet per area när det gäller de basala näringsämnena (kolhydrat, fet och aminosyror) och därför kräver större brukade arealer för att ge samma utbyte. När det gäller det breda spektra av mikronäringsämnen är det tvärt om, vilket framgår i denna dokumentär. När det gäller läckage av näringsämnen är det heller inte självklart att ekojordbruket är skonsammare, speciellt om det är beroende av att marken plöjs. Utsläppen av växthusgaser från djurhållningen blir dock betydligt mindre från gräsbetande djur på ängs och skogsmark än från djur i djurfabriker.
Jag kan inte bedöma vilket vägval som är bäst ur miljösynpunkt, jag tror dock skillnaden är ganska ringa om man bortser från arealbehovet. När det gäller hälsoeffekterna på oss människor av ekologisk kost kontra icke ekologisk, skulle jag bedöma att skillnaden är betydande till fördel för det ekologiska. Eftersom den ekologiska kosten blir dyrare att producera kommer människor att nöja sig med att äta mindre (vilket även är hälsosamt) varför nackdelen av större produktionsarealer i stort sett kommer att elimineras.
Så, varför kommer dessa påstådda nackdelar med ekologisk mat nu?
Huvudorsaken är givetvis människors ökande medvetenhet om industrimatens usla näringsinnehåll, och då speciellt en rad viktiga mikronäringsämnen. Denna medvetenhet leder till en snabbt ökande efterfrågan på ekomat i våra butiker. Självklart ringer alla varningsklockorna på Big Foods huvudkontor.
Med tanke på den intensiva antiryska propagandan i våra etablerade medier under de senaste åren, kan jag inte heller frigöra mig för känslan av; att det som initierat dessa falska skriverier om ekologisk mat även är att Ryssland nyligen deklarerat att man tänker göra en massiv satsning på ekologisk och GMO-fri livsmedelsproduktion, för export till den kraftigt växande ekomarknaden.
Dessa Fake News-artiklar kan vara en ny trist påminnelse om att etablissemangets medier numera bara är propagandakanaler för globalistiska ekonomiska intressen som hela tiden försöker manipulera oss.
Lars Bern
Om du vill bli medlem i Riksföreningen för Metabol Hälsa (RMH) kan du sätta in årsavgiften 200 SEK på bankgiro 195-1607 och ange namn och mejladress. För utlandsbetalning gäller BIC/IBAN: HANDSESS / SE79 6000 0000 0004 5848 8631. Föreningen har sitt säte på Dalarö med adress Box 55, S-137 25 Dalarö.
Intressant som vanligt!
Vad jag förstått går det dock med en vetenskaplig inställning att nå samma produktivitet med ett ”organiskt” jordbruk.
http://annikadahlqvist.com/2015/06/07/jorden-kommer-att-radda-oss/
GillaGillad av 3 personer
Vad få känner till är att småskalig odling garanterat ger högre avkastning per hektar med ganska enkla metoder.
Metoden ”Tre systrar” är ett sådant exempel.
Ett annat kan du ana dig till i dokumentären som Lars länkar till.
Föreställ dig grästäckt mark med betesdjur mellan fruktodlingarna i ställer för den sterila mark som visas i dokumentären.
Då kommer de att ha motståndskraftigare träd, gräs som håller kvar vattnet bättre samtidigt som den hindrar att jorden blir försaltad.
Träden ger dessutom skugga för de betande djuren, vilket gör att djuren inte drabbas av värmestress lika mycket, det resulterar i en bättre tillväxt på djuren.
Nackdelen är att en person inte hinner med en lika stor areal som den som verkar i ett monokulturellt system.
Själv är jag väldigt noga med att mina djur har tillgång till skugga på högsommaren.
GillaGillad av 2 personer
”….etablissemangets medier numera bara är propagandakanaler för globalistiska ekonomiska intressen som hela tiden försöker manipulera oss”.
Klockrena slutsatser!
Professorer som idag handlar ”fakta mot betalning” finns det tydligen gott om även i Skandinavien!
När Big food/ag. och Big farma via köpta professorer klagar på kosttillskott/naturmedel och/eller ekologiskt, framhåller man nästan alltid att ”det tjänas stora pengar” på alternativen. Att rent enorma pengaflöden dagligen koncentreras till väldigt få just inom Big food, farma och jordbruk försöker man på det viset skyla; man anklagar istället andra för sina verkliga svagheter, att ”tjäna stora pengar”.
Verkligheten är just det motsatta: det finns inga stora pengar att göra inom det ekologiska! Det är helt enkelt svårindustrialiserat vilket är anledningen till att man inte kan göra detta med stordrift utan behöver dyrbar arbetskraft som tar bort storvinsterna. Idag byggs kalkylerna på billiga massproducerade råmaterial, industriell raffinering , långtidslagring mördande marknadsföring och god vinst. Det ekologiska ger istället många små pengaströmmar till ekologisk manuell arbetskraft och handel, strömmar som big food nu ser tydligt genom att de egna storflödena minskar! Inga stora pengar alls tjänas mer överhuvudtaget när Big food tappar marknaderna till ekologiskt.
Att ekologiskt också är rättvisare vill man också skyla så gott det går genom dom helt falska anklagelserna om ”stora pengar i handeln”.
Det är naturligtvis väbetalda spinnmästare som lurar fram passande ordmat som professorer sedan serverar till oss i fårskocken med hjälp av fina titlar.
GillaGillad av 2 personer
SVT 1 visade kl 2000 ikväll programmet ”Sista skörden” som utomordentligt tydligt visade hur hotade planetens jordar är hotade av det industriella kemikaliejordbruket. Mycket sevärt program som kan ses på SVT Play. Såvitt jag förstår så var det ett kraftfullt inlägg från ett av etablissemangets huvudorgan till STÖD för organisk odling eller har jag missuppfattat programmet ???
GillaGillad av 2 personer
En halv miljardasiater som sluppit svälten på grund av det industriella jordbruket håller inte med påståendet att jordbruk av den typ vi hade 1860 kan försörja mer än någon miljon i Sverige. Med kött till främst överklassen förstås. Vi har ju tyvärr provat det redan
GillaGilla
http://www.aktuellhallbarhet.se/animalier-ar-ur-hallbarhetssynpunkt-fordelaktiga/
GillaGillad av 2 personer
Reblogga detta på morganstankar och kommenterade:
Märkligt att Miljöpartiet inte idislar mer över industri producerade livsmedel som blir allt mer näringsfattiga och ohälsosamma. Tvinga dina barns skolor att servera närproducerat precis som många redan gör och fråga mat affären varför utbudet inte är bättre, vi kan alltid handla någon annan stans men du måste visa tydligare din konsumentmakt. Flera it biljonärer satsar nu på eko mat så det blir fördelni gs ekonomi mot globalister
GillaGillad av 2 personer
Sista skörden på SVT play, som du länkar till, rekommenderas, klart sevärd.
Som de flesta redan vet här är att vår matjord mår bäst av att vara täckt av perenna växter, vilket var dokumentärens budskap.
Jag hade förstås gärna sett att de hade förklarat att gräs är den absolut mest självklara perenna grödan vi kan ha.
Men vi får vara glada för det budskap de försökte förmedla även om de inte nådde hela väger fram.
Man får nog allt försöka skilja på ekologisk uppfödning och ekologisk odling.
Det går alltid att visa att odling oavsett om den är ekologisk eller inte ger ett näringsläckage, eftersom våra anuella odlingar där man måste plöja upp jorden läcker näring just på grund av att man har plöjt.
Naturgödsel är svårare att dosera optimalt på plöjd mark än vad konstgödsel är.
I konstgödsel vet man exakt hur NPK förhållanderna är vilket man inte vet med naturgödseln.
Då är det lätt hänt att man gödslar lite för mycket.
Så jag tycker inte att deras kritik var helt orättfärdig, men jag vill ge de betyget underkänt ändå på grund av att de har ryck det ur sitt sammanhang och för att de dragit helt fel slutsatser.
Hade de sagt, undvik perenn odling så långt det går, då hade jag gett de betyget godkänt.
GillaGilla
@Anders Rydén
”Så jag tycker inte att deras kritik var helt orättfärdig, men jag vill ge de betyget underkänt ändå på grund av att de har ryck det ur sitt sammanhang och för att de dragit helt fel slutsatser.”
Vilket sammanhang bör man ha i åtanke samt vilka slutsatser var fel? Jag tolkade budskapet till att industrijordbruk dränerar jorden på kolhalt och på mikronäringsämnen. Kolhalten är troligast värst skada då denna bidrar till att hålle fukt och möjliggör ett rik jordbiologi (som bidrar till en bra miljö för växter) samt dessutom gör kolsyrehalten orsakad av kol att vittring av nya mineral ökar. Är detta fel och vad kan tilläggas?
”Hade de sagt, undvik perenn odling så långt det går, då hade jag gett de betyget godkänt.”
Misstänker att du menar icke perenn odling?
GillaGilla
Jag menade anuell odling, du har rätt.
Det du citerar från mig handlar om DNs intervju med Lars Bergström från SLU.
Det är svårare att gödsla optimalt med naturgödsel på plöjde mark, det har han rätt i, det vet så gott som varenda bonde också.
Personligen ogillar jag plöjning och jag plöjer ingenting på de marker som jag själv brukar.
Men så håller jag bara på med uppfödning, odling är bara till självhushåll.
Mitt grönsaksland avänder jag täckodling och förplantering.
Min ena arrendator plöjer en del, men det är mindre än 20% av arealen som han brukar.
GillaGilla
Du odlar alltså perenn betes/slåttermarkmark. Får aldrig djuren smaka spannmål? Verkar ju annars vanligt.
Plöjningsfrispannmålsodding handlar om att byta ut plogen mot besprutningsmedel, om man inte heter Fukuoka, men han verkar ju varit ett fenomen.
GillaGilla
Ryssland och äganderätten i detta land, har en helt annan historia än i vårt land.
1. Ta en bilfärd mellan S:t Petersburg och Moskva.
Hur ser landskapet ut ?
Mark i träda.
2. Black Earth Farming etablerades i tron om Ryssland som en stor, kommande jordbruksnation. Hur gick det ?
3. Rysslands ekonomi kommer troligen även kommande år bygga på inkomster från olja och gas.
Under rådande förhållanden i Ryssland undrar jag avseende förutsättningarna för landet att lyckas inom andra näringar.
Men kanske förutsättningarna är annorlunda idag.
GillaGilla
Ryssland är idag världens största veteexportör och jordbrukssektorn växer starkt. Landet är inte så oljeberoende som man försöker tro i västvärlden, och ryssarnas övriga näringar har gynnats starkt av västs sanktioner.
GillaGillad av 1 person
Låt oss hoppas på din beskrivning av verkligheten.
”Världens största veteexportör” ?
Stolypin genomförde reformer under 1900-talets inledning.
Denna period var lovande för landet.
Bolsjevikerna kom sedan till makten 1917. Landet tog en annan utveckling.
Nu går i alla fall oljepriset upp i världen, drygt 52 dollar fatet.
Ryssland ökar sin BNP.
När oljan var nere i nära 20 dollar fatet var läget ett annat.
GillaGilla
Ryssland är ju en värld i sig – en hel världsdel.Att den lämnas i fred från Globalismen måste vara nåt av det bästa som hänt planeten. Dessvärre kommer det inte att vara så för alltid.Att skicka på Ryssland en massa sanktioner är i längden helt kontraproduktivt för Globalisterna eftersom det bara stärker Ryssland på alla områden då landet egentligen har precis allt man behöver inom sina egna gränser.Man får utvecklas i fred och köra sitt eget race – det kan man vara ganska nöjda med tror jag.
I går gick ju filmen Sista Skörden på Propaganda SVT. Det var lite förvånande med en sån pass stark film i SVT.Folk som brukar snacka om att det är onödigt att ta extra kosttillskott i form av vitaminer och mineraler får nog tänka ett par varv till.
https://www.svtplay.se/video/13357996/sista-skorden/sista-skorden-1
GillaGillad av 1 person
Se denna dokumentär som visar konsekvenserna från användandet av konstgödning och växtgifter. Skrämmande utveckling men folk verkar inte ha en aning om detta och går och röstar på alla som stödjer globalister som stödjer denna verksamhet.
https://www.svtplay.se/video/13357996/sista-skorden/sista-skorden-1
GillaGillad av 1 person
Bilden är kanske påväg att vända, svt igår visade ett program om att jorden håller på att bli sönderbrukad. Förstörd jordstruktur och näringsfattig skörd, vilket kunde bidra till att vi behöver äta mer för att få i oss samma näring som man fick i sig förr på mindre mängd mat. ”Sista skörden” hette det.
GillaGillad av 2 personer
”MÄNSKLIGHETENS FRAMTID HÄNGER PÅ KORNA”: …och vi behöver först skämmas, sedan be dem om ursäkt och lova bättre respekt för vårt 8000 år gamla samarbetsavtal”, skriver Jörgen Andersson.
När kor och andra betesdjur får uttrycka sig naturligt, samspela med gräs, svampar och mikrober som miljoner år av evolution lärt dem, då pumpas koldioxid från atmosfären ner i matjorden som därmed blir mer mullrik och bördig för varje år som går.
Utan betande djur bryts det här samspelet och mullhalten sjunker.
GillaGillad av 1 person
Hans Högqvist
Jag påminner igen om den lite naiva dokumentären ”DIRT” som visserligen innehåller några faktafel men har en form som gör att även yngre kan ta den till sig – om den visas i kortare delar, den är 1:20 lååång. En del utvikningar kan man spola förbi.
Väl värd att titta på!
GillaGillad av 1 person
Några intressanta länkar:
http://www.sverigessmabrukare.se/
http://www.permakultur.se/
GillaGillad av 1 person
Otroligt viktigt ämne – det handlar om vår överlevnad!
Även jag såg gårdagens dokumentär ”Sista skörden” (1 tim.) i Svt igår. Mycket bra (ovanligt) av Svt att sända ett så bra program på bästa sändningstid!
Det jag saknar lite i kommentarerna här, är monokultursodlandets effekter på klimatet t.ex. att utarmad jord inte binder kol och vatten. Nu handlar denna tråd visserligen inte om klimatet men det hänger ju ihop. När jorden är utarmad så tar den inte emot vatten (regn, snö) utan det blir översvämningar och jordskred i stället och jag får en känsla av att alarmister kallar detta för ”extremväder” när det i stället handlar om extremt korkat odlingssätt och bearbetning av våra jordar. Även ”förtätningen” av våra städer med asfalt och betong. För att inte tala om skövlingen av regnskogen som gör att hela jorden får ett torrare klimat? Har ”rockstjärnan” Rockström någonsin talat om det?
Det här kan du Lars mycket bättre än jag och säkert många andra också. Kanske tar du upp det i någon annan tråd?
GillaGillad av 1 person
Mer om PERMAKULTUR:
Här kommer några länkar till en permakultur-by i Italien.
Spännande, eller hur?
http://www.ic.org/directory/torri-superiore-ecovillage/
https://en.wikipedia.org/wiki/Torri_Superiore
http://www.torri-superiore.org/
GillaGillad av 1 person
Skulle inte Ekologisk odling orsaka svältkatastrof också… med upp till 50 % lägre skörd. Korruptionen verkar ha behov att idiotin får råda i vårt avlång land.. Men vart skulle läkemedels- och livsmedels-industrin ta vägen om vi gick och blev friska? http://wp.me/p1zCpc-7ksk
GillaGilla
Ekologisk odling skulle rimligen kräva att man behåller en balans med resurser och naturen vad gäller mänsklig population. Överskrider man den gränsen väntar konsekvensen runt hörnet. Nedväxt.
GillaGilla
Nedväxt? Det har vi redan ett överflöd av i konventionell odling…
GillaGilla
All mjölk ser likadan ut, men nu har man funnit att de högproducerande kor som man föedrar i USA och delar Europa, t.ex. Holstein, innehåller en typ av protein som man blir sjuk av. Däremot inte korna i Asien och Afrika:
http://www.motherjones.com/environment/2014/03/a1-milk-a2-milk-america
GillaGillad av 1 person
Jag undrar:
Den tvångsvaccinering som Riksdagen ska rösta igenom den 4 maj
– vilka vaccin ska den gälla?
– vilka åldrar ska den gälla för?
– vilka etniska folkslag ska tvingas?
Jag har t ex haft alla barnsjukdomar så viss immunitet mot dem borde jag ha. Ska jag ändå tvingas vaccinera mig – gamla mänskan – mot t ex mässling?
För X antal år sedan drabbades jag av kvicksilverförgiftning som jag numera rensat ut det mesta av. Okunnig förstod jag inte varför jag blev så sjuk av ett influensavaccin i början av 1970-talet. Nu vet jag. Det innehöll kvicksilver.
Man kan profylaktiskt vaccinera sig med homeopati, vilket jag tillämpat både på mig själv och min katt. (I UK är det helt OK att vaccinera sina djur homeopatiskt, vilket svensk veterinär tillråder men kan inte tillämpa …)
Med ett understött gott immunförsvar (med hjälp av t ex vitamineraler) och akut’mediciner’ såsom kolloidalt silver klarar man sig bra. Därtill effektiva homeopatimedel.
Tredje punkten:
Gäller det endast svenskar och gör man undantag för icke-svenskar? De senare brukar väl vara ganska skeptiska till vaccinationer i en del läger. Och jag förstår dem.
Alltså, Big Pharma är på gång här i landet och det finns de i Riksdagen som går storebrors ärenden. Ska vi nu minska till fyra miljoner på åtta år i Sverige, så räcker det inte med lögner, svält, droger och gifter ovanifrån för att det ska bli så. Vi måste tvingas till vaccinering också.
Jag har dock mina dubier beträffande RD-motionärerna … och det lär jag inte vara ensam om som jag märkt …
GillaGilla
Köp och ät alla tillskott som finns.
GillaGillad av 1 person
Har en fråga om crons som är en tarmsjukdom. Min sambo har denna och vid gruppträffar hävdar de cron sjuka att kosten kan göra skillnad. Detta avfärdar läkarna på plats. Någon här som har kunskap om detta?
GillaGilla
http://discovermagazine.com/2015/july-aug/4-take-worms-call-me
GillaGilla
Crohns tarmsjukdom blir direkt bättre om man utesluter socker och stärkelse i maten och äter mer fett – alltså mindre snabba kolhydrater. Samma med ulcerös kolit. Nisse Simonson en läkare från Östersund har berättat om sin sjukdom som han led av i 40 år i återkommande skov. När han ändrade sin kost blev Nisse Simonson av med sin ulcerösa kolit
GillaGilla
Måste bara tipsa om min favorit:
https://www.svd.se/mitt-pa-det-skotska-hoglandet-finns-en-prunkande-lustgard
Artikeln handlar om stenmjöl, alger har också testats. Poängen är att växterna blir näringsrika som tusan av detta gödsel, sen om kossorna äter av detta blir de också näringsrika 🙂
Stenmjöl och alger har vi obegränsat av i Sverige, vi skulle kunna teama upp med eller konkurrera med Ryssarna och ersätta alla av Wall Enbergs utsålda industrier såsom Volvo, karmiskt destruktiv vapenindustri m,m med detta superekologiska och GMO -fria alternativ och göra ännu mera vinst än Wall Enbergs gammel-industrier. och plenty arbetstillfällen skulle vi få, en no brainer.
Men politikerna är i koma som vanligt.
GillaGillad av 1 person
Du får väl ge förslaget till Löfvens 1:a maj-tal så att han inte föreslår slyröjning till låga löner för invandrare och ungdomar igen. 🙂
GillaGilla
Intressant!
Vi har precis installerat bergvärme till vårt hus och som halverar uppvärmningskostnaderna. De borrade två hål om 150 m och då blev det två containrar med stenmjöl som anses av kommunen som ett ”miljöproblem”.
Men någon av dem som borrade påpekade att några människor hade insett att detta stenmjöl var just ett fantastiskt gödningsämne som man dessutom kan få helt gratis om man passar på när de borrar. Jag räddade själv en skottkärra till trädgården.
GillaGilla
Och, relevant eftersom de har makt i dessa sammanhang:
Släkterna Wall Enberg och Stenbläck är globalist-skurkar! Med bästa kontakter till de mäktigaste bankirerna i världen. många triljoner i privat ägande, Kamprad är en fattiglapp i jämförelse.
Man tillskansar sig inte så mycket makt och rikedom genom att vara en ärlig och kristen person, kan var och en fatta.
Kan historien om dessa Pappenheimare och den är inte vacker….
Vissa påstår att vi nu går in i en ny tidsålder där dessa globalister inte är frekvensspecifika, de kommer alltså inte att kunna vara på jorden längre, bra i så fall. Trött på dessa typer som tror de äger världen. folken på jorden måste vara härskarna över sina regioner, inte eliten…..
SVERIGE UT UT GLOBALISTERNAS EU!!
GillaGilla
Mozart – Requiem
Lyssna tyst…
Fred 🙂
GillaGilla
Enligt Rebecca Uvell fins det inga som helst problem med folkhälsan, det blir bara bättre och bättre.
https://www.svt.se/opinion/rebecca-1
GillaGilla