Som jag visade i den första krönikan drivs utvecklingen av världens livsmedelsproduktion i stor utsträckning av ett fåtal globala konglomerat – Big Food som eftersträvar total marknadsdominans, för att de skall kunna styra råvarupriser, hindra nyetablering av konkurrenter och i slutändan kunna sätta priset till konsument med ett minimum av konkurrens. Glöm aldrig bort att stilbildaren för dagens globala företag John D Rockefeller myntade begreppet att konkurrens är en synd!
Billiga förgiftade råvaror
De råvaror som Big Food prioriterar är billigt spannmål, socker, industrisocker som high fructose corn syrup, vegetabiliska oljor och rena industrioljor som Canola. Därför bedriver man lobbyverksamhet för att industrimat baserad på dessa billiga råvaror skall gynnas. Det är bara att gå in i dagens matmarknader för att konstatera hur oerhört framgångsrik denna industrilobby varit. Den på spannmål, socker och växtoljor baserade industrimaten dominerar golvytan.
De rekommendationer mot animaliskt fett som lanserades av en amerikansk regeringskommission år 1977 låg helt i linje med den strategi Big Food dragit upp. De animaliska råvarorna som är dyra och svårhanterliga vill man minimera. En fullständigt hysterisk kampanj mot naturligt fet mat och mestadels hälsosamt kolesterol drogs igång i MSM som kontrolleras av samma globalister som kontrollerar Big Food.
Den omfattande avfettning av en massa matprodukter som sattes in, innebar att allt måste passera någon av industrins processer. Självhushållning med färska lokalt producerade matvaror försvårades, vilket var ytterst gynnsamt för industrin. Den naturliga maten demoniserades av kampanjer i MSM precis som nu ekologiskt odlade produkter.
Omställningen av den amerikanska livsmedelsförsörjningen skedde mot bakgrund av intensiv lobbyverksamhet och betalda forskare som skrev falska forskningsrapporter. Redan på 60-talet betalade Big Food forskare för att spela ner sambandet mellan kardiovaskulär sjuklighet och billigt socker, för att istället falskeligen lägga skulden på animaliskt mättat fett. Konsekvenserna av denna människofientliga livsmedelspolitik visade sig nästan omedelbart. Omkring år 1980 ser man hur kurvan över olika former av metabol sjuklighet viker av brant uppåt, i en takt som idag sprider sig som en pandemi över hela världen. Snart är varannan människa överviktig, vilket är det första tecknet på en begynnande metabol ohälsa.
Produktionen av industrins råvaror i form av spannmål, socker och växtoljor drivs efter en enda princip – max utbyte i kg per areal. Andra kvalitetskriterier än mängd saknar i praktiken betydelse. Näringsinnehållet blir betydelselöst och produkterna består mest av tomma kalorier. Maxutbyte uppnår man genom storskalig produktion där massiv konstgödning används.
Gifter som t.ex. glyfosat (Roundup) sätts in på bred front, för att effektivt ta död på allt annat växtmaterial som kan påverka produktiviteten. Av bara farten förstörs med tiden viktiga mikroorganismer i jorden. Många ogräs är faktiskt nyttiga, de har vanligen mycket djupare och kraftigare rötter än våra matväxter. Därigenom löser de ur och drar upp näring och mineraler från djup, liknande de som ofta endast träd klarar. Det man borde göra är att slå ogräsen samt plöja och harva ner resterna före sådd så att det uppsugna plus en del inlagrat kol tillförs toppskiktet där matväxterna hämtar sin näring.
Big Food bedriver intensiv lobbyverksamhet för att få acceptans för giftresistenta GMO-grödor som möjliggör giftbesprutning under hela växtperioden. Därmed kan utsädet även patenteras, vilket ger industrin totalkontroll över bönderna och underlättar deras styrning av råvarupriserna.
Ett exempel på ett riktigt oskick som utvecklats på senare år, är att man strax före skörd av spannmål glyfosatbesprutar för att döda av spridda områden med ej mognade strån. De sädesstrån som fortfarande är gröna över spridda områden på ett fält dödas på detta sätt för att underlätta att få sädeskornen att lossna när man skördar.
Resultatet av den omfattande giftbesprutningen blir kortsiktigt ett högre utbyte och en säd med ännu högre förorening med glyfosat. Innehållet av växtgift i rader av industrimat och i viner blir allt större och utgör idag ett allvarligt hot mot folkhälsan. Bl.a. ökar enligt American Cancer Society förekomsten av mycket dödlig levercancer med en dubblering sedan 1980. Med stöd av olika studier knyts detta till människors exponering för växtgifter.
Big Foods accelererande giftanvändning för att uppnå billiga produktivitetsvinster, är inget mindre än att såga av den gren vi sitter på. Gifterna förstör människors hälsa och förgiftar jordbruksmarken och utarmar den biologiska mångfalden. Världen befinner sig nu i en katastrofal metabol pandemi som kommer att knäcka sjukvården inom något decennium. Vi är samtidigt på väg in i en global förgiftningskatastrof orsakad av Big Foods kortsiktiga massiva missbruk av växtgifter.
För att kunna skapa en hållbar livsmedelsförsörjning måste såväl giftanvändningen som industrimatens innehåll av billiga kolhydrater och växtoljor ersättas med riktig naturlig mat, med en för oss människor naturlig blandning av ekologiska animalier och icke förgiftade växter.
Helt korrekt, närproducerat och ekologiska råvaror som man själv lagar och skippar alla hel och halvfabrikat. Tiden räcker för det genom att sluta glo på TV och i mobilen/datorn. Ni slipper öda tid på att stå o stånka på gym då matlagning och handling ger motion. Jag har personligen sumpat 10 kg på det och har 10 kg till att svarva av. Jag skrev i ett tidigare inlägg så här:
”Lokalt producerad el, lokalt producerad ekomat, lokalt producerad färskvatten och lokalt producerade medicinalväxter är nyckeln till att Globalisternas agendor går i stå.”
GillaGillad av 4 personer
“ First they came for the Socialists, and I did not speak out—
Because I was not a Socialist.
Then they came for the Trade Unionists, and I did not speak out—
Because I was not a Trade Unionist.
Then they came for the Jews, and I did not speak out—
Because I was not a Jew.
Then they came for me—and there was no one left to speak for me. ”
(Först hämtade de socialisterna, och jag protesterade inte, för jag var inte socialist;
Sedan hämtade de de fackanslutna, och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten;
Sedan hämtade de judarna, och jag protesterade inte, för jag var inte jude;
Sedan hämtade de mig, och då fanns ingen kvar som protesterade.)
Så skrev den tyske teologen Martin Niemöller, som 1937 greps och fördes till koncentrationslägret Sachsenhausen.
Det pågår en mycket lömsk plan med syftet att avveckla det svenska småjordbruket. Det har redan skett i andra länder.
Politikern och författaren Gore Vidal varnade redan 2002 i boken Evigt krig för evig fred för att detta då höll på att hända i USA. På sidan 47 skriver han att mäktiga bolagsdirektörer hade utarbetat en plan ”för att eliminera jordbrukarna och deras gårdar. Den var detaljerad och väl genomtänkt.”
Jag återger här ett insänt brev av Ebbe Hörman i senaste numret av tidskriften Småbrukaren:
”Vill Bucht skapa ett feodalsamhälle?
Man vill ju tro att landsbygdsminister Bucht som kommer från småfolket ska verka för deras bästa. Men nu verkar det som att han vill riva upp jordförvärvslagen och därmed släppa in aktiebolag att få köpa upp de svenska jordarna. När det gäller små gårdar så har det redan gått långt – mycket har redan köpts upp av industrijordbruken.
Detta är en olycklig utveckling. Trots allt är det de mindre gårdarna som har byggt upp den svenska landsbygden. Naturligtvis i samklang med övrig landsbygdsbefolkning. Jag vill att man minskar stöden till de större jordbruken och istället ger större stöd till dem som bidrar till det öppna landskapet. Då bevarar vi den svenska småbrukarkulturen. Om aktiebolag får härja fritt kommer en tredjedel av de svenska markerna att växa igen.
Bra att Förbundet Sveriges Småbrukare protesterar mot den nya lagen. Men var står LRF i frågan?”
Vill du att Sverige ska bli ett till i raden av länder där matproduktionen tas över av de multinationella jätteföretagen?
Vi behöver ditt stöd för att kämpa emot! Du kan hjälpa till genom att bli medlem i Förbundet Sveriges Småbrukare:
http://www.sverigessmabrukare.se/
Slutligen vill jag påminna om de mycket kloka orden i kommentaren ovan:
”Lokalt producerad el, lokalt producerad ekomat, lokalt producerad färskvatten och lokalt producerade medicinalväxter är nyckeln till att Globalisternas agendor går i stå.”
GillaGillad av 2 personer
Sverige är extremt med att blint följa de nyliberala dogmerna. Den inneboende logiken medför att efterhand kommer det mesta av värde här i landet att ägas av utländska globala intressen. Man har lämnar över det mesta av suveräniteten till EU och överstatliga institutioner, öppnat portarna på vid gavel för det globala finanskapitalet. Att gå och rösta i allmänna val blir då meningslöst då den svenska riksdagen inte kan bestämma något av värde.
Man pratar om att satsa på försvaret och att återinföra värnplikt. För att försvara vad då? Vad är det unga män och kvinnor med livet som insats ska försvara?
GillaGillad av 1 person
Globalisternas intressen i Afghanistan t.ex..
GillaGillad av 3 personer
Som jag förstår det är det redan långt gånget med ”big agro biz” i USA, familjejordbruken lär försvinna i allt snabbare takt. Ägarbolagen finn i New York eller annan stor metropol. Har läst någon artikel om det men det är inget som uppmärksammas speciellt mycket. En finansialisering av jordbruket.
FDR:s jordbruksekonom Galbraith argumenterade att det var just det lilla familjejordbruket som gjorde det amerikanska överlägset det sovjetiska storjordbruket. Bl.a. att få exploaterar sig själva som jordbrukarna, i praktiken jobbar de 24/7. Men mekaniseringen har ju gjort det allt mindre arbetskraftsintensivt.
Nu reagerar Tyskland på kinesiska uppköp av deras industri. Vi en näringslivsminister som var drillad av typ Timbro som stod och hånade vår fallerande bilindustri. I grunden ingen skillnad på efterföljande men de har förstånd nog att inte så oförblommerat exponera sin dumhet.
Tänk om vi satsat 80-100 miljarder om året på F&U istället för en huvudlös invandringspolitik som importerar bidragsberoende. Även om man bara gödslat det planlöst hade det förmodligen givit långt bättre avkastning.
GillaGillad av 1 person
Ja, det är djupt omoraliskt att deltaga i dessa orättfärdiga krig. Och det är ännu mer omoraliskt att förmå andra att deltaga i dessa krig, men själv sitta säker!
GillaGilla
Var det inte i tidningen Småbrukaren som Rune Lanestrand var redaktör fram till han ansågs ha blivit lite för obekväm? Eller är detta något annat?
GillaGilla
Till Bosse J
Man har berättat för mig hur orättvist den store pionjären för småbönder och skaparen av organisationen Förbundet Sveriges Småbrukare, RUNE LANESTRAND, blev behandlad. Jag och många andra är djupt berörda av detta svek. Väldigt många gick också ur organisationen som protest mot denna orättvisa.
Tiden har gått och nu är det en ny styrelse och jag upplever den som mycket positiv. Vi måste gå vidare. Men jag och många andra skulle väldigt gärna vilja att den nuvarande styrelsen ger återupprättelse och ber om förlåtelse till Rune Lanestrand och att vi alla kan förenas igen.
Vi behöver varandra!
GillaGilla
Jag håller med Kjell Lindmark i det mesta men anser inte vi kan skylla allt på några globalister. Det finns förvisso sådana som försöker styra, men Världen är alldeles för komplex i dag för att det skulle vara hela förklaringen.
Det ekonomiska systemet är en större bov. Ett självreglerande system skapat för och baserat på ett överskott av fossil energi. Med den mänskliga girigheten (egennyttan) som drivkraft har det ökat antalet homo sapiens från ca 0,5 till 7 miljoner på 300 år.
När vi nu når toppen av utvinningen av fossil energi så fungerar inte samma system längre. Trots desperata åtgärder som nollränta och pengaskapande så närmar sig krisen.
Vi kommer tvingas tillbaka till lokalt producerat igen när långa transporter inte är möjliga. Tillbaka till en sundare livsstil med mer fysiskt arbete.
Globalisterna är medvetna om detta och slåss nu allt desperatare för sin överlevnad. Men de kommer aldrig att vinna det slaget. Deras möjlighet att påverka minskar stadigt. Den här bloggen är en liten del av den utvecklingen.
GillaGilla
Reblogga detta på Life, Death and all between.
GillaGilla
I denna mycket intressanta intervju berättar en pensionerad forskare om hur det amerikanska jordbruksverket förfalskade brisanta förskningsresultat gällande glyfosat (Roundup) – ännu ett vittnesmål om hur livsmedelskontrollerande myndigheter, vars uppgift det är att skydd oss mot farliga kemikalier, istället samarbetar med de stora kemiföretagen.
Han redogör också för hur glyfosat, detta så flitigt använda växtgift, förstör den inre balansen i människokroppen, vilket leder till mycket allvarliga sjukdomar.
GillaGillad av 1 person
Igen, ekologisk mat, vad är det? Här (Luleå) rundbalar vi för fullt i natt. Plast, diesel, mjölksyrebakterieacceleratorer, utländsk arbetskraft, för ung arbetskraft, Kvernelandsgrejer som klipper nio meter och räfsar ihop i ett tag och mera. Mycket mera. Vet du vad du menar med ekologisk mat så tala då om det för oss vanliga. Eilif
GillaGilla
Frågan redan besvarad – KRAV!
GillaGilla
Jag tycker du gör, som Ancel Keys med sina studier av orsaken till dödligheten i kardivaskulära sjukdomar, på 1950-talet, körsbärsplockar. Du kanske inte ens har hittat några körsbär.
Det är inte i alla länder som för tidig död orsakad av icke smittsamma sjuk som t.ex. Cancer ökar. Enligt WHO lista över alla länder minskar dödligheten i bl.a. Cancer bland befolkningen under 70 år i länderna med längsta förväntade livslängden, t.ex. Japan, Spanien pch Schweiz. I Sverige är i stort sett dödligheten hos denna åldersgrupp konstant.
Däremot i USA och Kanada är det en klar ökning. http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/128038/1/9789241507509_eng.pdf?ua=1
Jag tror inte att det är någon signifikant skillnad på mängden växtgifter som vi får i oss i västvärlden, utan den ökade dödligheten i icke smittsamma sjukdomar beror på alkohol och drogmissbruk, rökning, övervikt och högt blodtryck som WHO har identifierat som de stora riskfaktorerna. Det är i utvecklingsländerna som ökningen är mest katastrofal och det är där drogmissbruk, rökning och övervikt ökar mest. Att hänföra ökningen till växtgifter är väl att sila mygg och släppa igenom elefanten.
GillaGilla
De officiella siffrorna över dödligheten i cancer är nästan undantagslöst 5-årsöverlevnad, vad som händer efter fem år ser man inte i statistiken. Detta åstadkommer man genom att hålla de cancersjuka vid liv lite längre med cancerogena cellgifter som får cancern att komma tillbaka. De siffror man skall titta på är andelen av befolkningen som får en cancersjukdom och den andelen stiger stadigt på de flesta håll och närmar sig varannan. Fortfarande dör ca. varannan av sin cancer, låt vara lite senare än tidigare.
GillaGilla
Trots alla gifter och korrumperad läkemedelsindustri så ökar den förväntade medellivslängden i världen med 1 år för vart fjärde år. Och Japan med längst mededellivslängd fortsätter att öka med samma takt som övriga länder.
GillaGilla
I USA som är mest utsatt eftersom de ligger tidigast i förgiftningsspåret, planar medellivslängden ut. Vi kommer att se samma trendskifte i en rad andra länder när pandemin rullar vidare. Japan är ett föredöme eftersom de har en annan nyttigare kosthållning.
GillaGilla
Att livslängden i USA ”planar ut” var ett mycket snällt svar.
Artikeln i Fortune nedan säger att medellivslängden minskade i USA första gången på många år 2015.
http://fortune.com/2016/12/08/us-life-expectancy-drops/
Varken cancer eller andra sjukdomar relaterade till metabol sjuklighet minskar med mindre än att man ratar storföretagens sockersöta lågfettsskräp och äter mer ekomat plus mycket naturligt helst mättat fett . Men eftersom det inte finns pengar att tjäna på koststudier blir de få. Men själv sponsrar jag kostfonden med en hundralapp varje månad, som en liten liten motvikt till våra numera enfaldiga eller självälskande politikers svansande efter den förmögna internationella eliten. Att sälja ut det svenska jordbruket till internationell rovdrift, alltså tills att det finns jord kvar, är rent ofattbart. Man förstår samtidigt varför samma intressen vill skrämma oss för Ryssland. För där sker en betydligt sundare utveckling utan GMO och organiskt, något som inte vilar på gissningar, tomma löften och förtigna forskningsresultat utan däremot något vi vet har fungerat säkert i sekler.
GillaGilla
Angående medellivslängd:
Europas och Spaniens äldsta person blir 115 år i år. När hon föddes var medellivslängden för kvinnor i Spanien 35.7 år!!
Numera har Spanien världens näst längsta förväntad livslängd med 83.2 år efter Japan med 83.4.
Från Svenska Magasinet (Costa del Sol, Spanien).
GillaGilla
Hur skall Livsmedelsverket kunna kontrollera allt ”närproducerat” – till exempel halten av aflatoxin, ett extremt cancerframkallande mögelgift?
GillaGilla
Aflatoxin kan förekomma i importerad torkad frukt, ris m.m. från betydligt varmare länder än Sverige. Att aflatoxin skulle finnas i svensk eko-framställda livsmedel verkar helt osannolikt. Det krävs hög värme och luftfuktighet för att detta mögel ska växa till sig. Felaktig behandling och förvaring är också en riskfaktor. Import av kontaminerat djurfoder kan överföra giftet från ex.vis kossa till mjölk så att vi får i oss det.
Gränsvärdet låg tidigare på 4 mikrogram/kg i de regelverk som omfattar kontroll av importerade produkter som nötter, ris, dadlar, vindruvor, russin och andra torkade frukter. Efter påtryckningar från Big Food ändrade EU gränsvärdet 2009 till 10 mikrogram/kg.
Slutsatsen är att svensk ekomat är betydligt säkrare än importerade, särskilt när Big Food har ”påverkat” (läs tvingat) EU och Sverige som medlem däri en höjning av gränsvärdet.
GillaGillad av 1 person
Hur överlever överhuvudtaget till exempel hunzafolket utan något kontrollerande livsmedelsverk –
och alla djuren i oförstörda skogar, hur kommer det sig att de är så friska, utan sjukhus, kemiska medicinska preparat och hälsokontrollerande myndigheter?
http://thepdi.com/hunza_health_secrets.htm
(Ursäkta tonen, men jag skulle önska att dessa myndiga instanser stod på vår sida istället…)
GillaGilla
En mycket bra förklarande artikel till varför så många professorer och andra med fina titlar ”köps upp” av Big Food och Big Spray i snart varje land för att försvara och skenförminska den resulterande direkta och indirekta förgiftningen av dessas högst tveksamma affärer. Kostnaden ett tiotal miljoner om året för några fint titulerade ”experter” som vänder ministrar, politiker och oss andra via MSM blir ingenting mot de 1000-tals miljoner om året i fortsatt försäljning av deras lågsamt dödande gifter och mat. Läser just färdigt boken ”Fat for fuel”, av Mercola. Han-boken kan bli ”nästa stopp för demonisering”, den vanliga hat och skrämselpolitiken via de ovan nämnda jättarnas finpackade experter/språkrör. I sin bok, ”Fat for Fuel” , som förmodligen är det starkaste kompletta avståndstagandet från industimat och -jordbruk, det som orsakar vår industrisjukvård, jag hitintills sett, förespråkas kraftigt ökat intag av ekologisk mat och naturligt mättat fett både i botande och preventivet syfte. Boken behöver spridas även på Svenska och din artikel här, Lars, förtjänar översättning till bästa Engelska!
GillaGilla
Ja, sådan kunskap hindrar lidande och räddar liv.
Här finns utrymme för följande så fruktansvärt missbrukade bibelcitet:
”Ni ska lära känna sanningen och sanningen ska göra er fria.” (Joh 8:32)
GillaGillad av 1 person
Dagens rubrik i SvD
”Ojämlikhet mellan könen – en förklaring till fetma”
Tidningen SvD är bokstavligen talat ett skämt!
https://www.svd.se/
GillaGilla
Ytterligare en rapport om myndighetsfusk. Nu gäller det bi-döden:
Vill vi ha det som i USA att fullastade lastbilar med bin måste köras kors och tvärs genom landet för att blommor ska kunna bli pollinerade.
Här får vi veta hur känsliga bina är för sådana transporter:
Vi måste bevara och återgå till det giftfria och naturliga!
GillaGillad av 1 person
Problemet är de enorma monokulturer som skapats till förtjänst för några få markägare. Återgången måste bli till en naturlig balanserad odling där även pollinerande insekter kan leva. En steril konstbevattnad öken med bara ett växtslag är en ohållbar situation som har förstört stora arealer brukbar mark.
En återplantering med naturligt växande skog kan binda vatten igen och på sikt återskapa ett fungerande ekosystem.
GillaGillad av 1 person
GMO kan innehålla en gen som gör människan steril:
http://www.vaken.se/bill-gates-och-populationskontroll-gmo-kan-innehalla-gen-som-gor-manniskan-steril/
GillaGilla
KRAV har inte tillräckligt med resurser för att kunna utföra en adekvat kontroll.
Nu hävdas att det mesta är ”ekologiskt”, vilket ger högre priser och högre förtjänst.
Hade DDT fortfarande använts, så skulle det nog funnits ekologisk DDT.
GillaGilla
Väldigt dum kommentar. Hur skulle det vara med en seriös diskussion?
GillaGilla
Krav gör kontroller via certifierade fristående kontrollföretag. Så den strukturen finns redan och är inget problem. Sannolikt gör man även egna stickprov för att garantera produkternas renhet.
Ekologiskt DDT finns redan och har varit i praktiskt bruk i årtusenden. I södra och sydöstra delarna av Asien har man använt Neem trädet där man kunnat utvinna ekologiska bekämpningsmedel men även en hel palett av mediciner för människor och djur. I Indien m.fl länder hade varje by ett eller flera dylika träd för att använda i sin läkekonst och som bekämpningsmedel på sina fält.
Det fina med bekämpningsmedel från Neemträdet är att skadeinsekterna inte blir resistenta.
För ett antal år sedan försökte några tyska forskare sig på att föröka extrahera och syntetisera de verksamma beståndsdelarna för att göra en kommersiellt gångbar produkt som ekologiskt bekämpningsmedel. Men det gick inte man gav upp. Alla de egenskaper Neemträdet besitter har blivit bekräftade av modern forskning.
GillaGilla
Ytterligare något om naturligt växtskydd:
http://www.battrevarld.nu/naturligt-vaxtskydd/
GillaGilla
”Det är bara att gå in i dagens matmarknader för att konstatera hur oerhört framgångsrik denna industrilobby varit. Den på spannmål, socker och växtoljor baserade industrimaten dominerar golvytan”.
En stilla undran, vad händer när den ”golvytan” tömts och det ekar av tomhet i ”mattemplen”?
GillaGilla
Vi äter mindre spannmålsprodukter, socker och växtoljor främmande för vår metabolism och de metabola sjukdomarna avtar.
GillaGillad av 1 person
Kan socialisterna i Sverige fortsätta att vinna val på att garantera livsmedel producerade av livegna svenska bönder som är ”näst intill gratis”?
Det har de gjort under alla mina år som livsmedelsproducent.
Det är inte den bild man får av situationen i Venezuela idag som knappast någon svensk tidning upplyser oss om.
https://www.thenewamerican.com/world-news/south-america/item/25615-venezuela-socialism-s-house-of-horrors
GillaGilla
Tittade på ett program ”Sockeraktivisten” från USA i kunskapskanalen i går kväll……Instämmer helt ,socker är ett gift,….läsk,godis, processat kött o kolhydrater mm säljs via Big Food
GillaGillad av 1 person
Big Food, Big …. o Big Ego.
Allt Bern skriver om ämnet är intressant, men jag väntar på hans vetenskapliga behandling av ämnet som motvikt till Torbjörn Fagerströms syn.
Här är ofta kommentarer av råhögern, som inte gärna nämner statarsystemet, som avskaffades 1945.
GillaGilla
Bra blogginlägg Lars. Men hur ska vi få gehör för ekologisk matvså länge massmedia styrs av pk-ismen. Har nyss läst Den banala godhete av Ann Heberlein, som borde läsas av alla men främst politiker
GillaGilla
Den lokala produktionen av mat finns kvar i större delen av Världen. 1/3 av maten produceras i stordrift i huvudsak i Västvärlden. I de tätbefolkade länderna närmare Ekvatorn är det lokala marknader med korta avstånd från producent till konsument som överväger. Vissa varor som t ex matolja och läsk når ned till konsumenten även där men övervägande delen är lokalproducerat som distribueras via många små marknader.
Det liknar mer bytesekonomi där pengar rör sig inom ett snävt område. Mycket som konsumeras i ett varmare klimat är grönsaker och andra färskvaror som inte klarar ”big foods” hantering.
Men vårt sätt att odla påverkar ändå dessa länder negativt. I tropiska klimat blir det helt fel att odla med öppna jordar som vi gör. I en tropisk regnskog finns allt organiskt material i växterna ovan jord och bara några cm djupt humuslager i marken. När de försöker efterlikna vår odling med plöjning och sådd så rubbas balansen och mycket av näringsämnena sköljs bort av regnen.
Producenter påverkas av ”big ag” och köper deras upplägg med nya grödor som behöver besprutas. De enorma områden med oljepalmer som täcker stora delar av tropikerna kommer att göra dessa områden oanvändbara inom några decennium.
Lösningen är att efterlikna den lokala naturliga växtligheten så mycket som möjligt. Blanda växtsorter som berikar jorden. Djupa rötter drar upp mineraler till ytan, legymer samlar kväve från luften via bakterier på rötter, kombinationer av växter hjälper varandra och ger tillsammans högre skörd än var för sig. Detta innebär en mycket mer arbetsintensiv odling som krockar med bondens ekonomiska tillväxt.
Vi behöver t ex plantera massor av träd som har många positiva effekter på biosfären. Men då går det inte att köra med stora traktorer över fälten längre och lönsamheten per man sjunker även om produktionen per ytenhet och kvaliteten ökar.
Drömmen om evig tillväxt är vår fiende även här. När skall vi tänka kvalitet i stället för kvantitet? Vi kan inte både ha kakan och äta den.
GillaGillad av 3 personer
Strävan efter kvantitet är ofta destruktivt, medan strävan efter kvalitet ofta är uppbyggande.
GillaGilla
Suverän sammanfattning som vanligt!
Vad gäller viner så ”exploderar” försäljningen av ekologiska viner. Men det allra senaste är ”naturviner” där man undviker all kemisk manipulering.
Jag och min hustru är väldigt förtjusta i just naturviner och när vi nyligen var på en bättre restaurang frågade vi om de hade några naturviner. Svaret vi fick från kyparen var att ”alla vår viner är naturviner”. Först trodde vi att de hade blandat ihop ekologiska och naturviner men nejdå – de visste vad de talade om. Ett intressant tecken i tiden!
När jag nyligen var inne på ett större Systembolag frågade jag om de hade några naturviner men butiksbiträdet tittade då frågande på mig men gick in på datorn och sökte och det visade sig att de hade ett enda naturvin i butiken men prislappen på den flaskan var nästan 300 kr.
Nu har vi istället beställt en låda om sex flaskor och då hamnar prislappen runt 200 kr per flaska.
GillaGilla
En kommentar från en annan blogg om rättsfallet mot Tim Noakes i Sydafrika ger definitivt hopp:
”People making themselves well on a low-carb diet is such a threat to junk food and pharma. But no amount of force can put this genie back in the bottle. Success has a voice that won’t be silenced.
Sista meningen, ”Framgång har en röst som inte låter sig tystas” är något som driver de flesta av oss som lyckats ta oss upp ur den metabola sjuklighetens avgrundsdjupa hål. Verkar dessutom som om många av oss över 70 som nu nyttjar det nya bränslet dagligen återfått en hälsa som gör att det kan bli svårt att bli av med oss lika snabbt som om vi drevs med det billiga massproducerade långsiktigt giftiga bränslet vi använde i god tro innan vi blev sjuka.
GillaGilla
Apropå min kommentar om rapsoljan, ToTh skriver: 16 juli, 2017 kl. 01:16 Hur kommer världens energibehov lösas?
Vårt dagliga bröd giv oss idag!
http://malmedel.nu/ovriga-nyheter/det-farliga-mjoldammet/
Det finns ytterligare kunskap i området matlagning/tillverkning som är ohälsosamt för människan – ja direkt dödande. På den tiden vi hade bagerier och bagare som tillverkade vårt bröd så var bagarna överrepresenterade som yrkesgrupp när det gällde andningsproblem och infarkter – hur kom det sig!
Man konstaterade att genom inandning av mjöldammet som skapades vid degframställningen så inandades mjölet in i lungorna och vid långvarig exponering så ökade andningsproblem och infarkter markant inom yrkesgruppen. Mjöldammet är inom industrin ett stort problem idag och skapar bl.a. bagarastma, de minsta partiklarna svävar länge och osynligt i luften men man pratar inte längre om infarkter – varför inte då!
Jag kan då dra slutsatsen att mjölet och oljan tillsammans idag är en av de bidragande orsakerna till den världsomfattande metabola sjukligheten och att kancer har ökat dramatiskt i världen. Canola oil, är en genmodifierad rapsolja som används rikligt inom livsmedelsindustri. Canolaolja skapades i ett kanadensiskt universitetslaboratorium av Dr Baldur Steffanson.
Där av namnet Canola oil .
GillaGilla
Vad jag säger Lars är att, jag tycker inte om när man gör Dieselbilen, jag säger inte att diesel är ofarligt, till en syndabock när problemet finns inom livsmedelsindustrin och vad den tvingar i människor i sitt dagliga intag av livsmedel. För om hela sanningen skulle komma fram så har vi fått ett politiskt sprängstoff – mycket börjar hända så vi får se.
Det bästa valet vi kan göra idag är ju att välja KRAV-märkta livsmedel och helst närodlat så långt det går.
Bästa
ToTh
GillaGilla
Göran Sjöberg,
tack för tipset med naturviner 🙂
GillaGilla
Instämmer. Vindruvor, och därmed viner är mycket kraftigt besprutade med gifter – om de inte är ekologiska/natur.
Dyrare viner som inte är ekologiska/natur kan också innehålla skadliga nanopartiklar som används för märkning i syfte att bekämpa piratkopior.
GillaGilla
I det här fallet håller jag inte med Lars Bern. Jag hänvisar till ”Ekologisk odling – vägen till svält”. https://www.svd.se/ekologisk-odling–vagen-till-svalt
Författarna förklarade att orsaken till att de skrev boken var att de som förespråkar ekologisk odling endast använder skrämselpropaganda (vanlig mat innehåller gifter) som argument och att man med hänvisning till boken kunde redogöra för den forskning som visar hur det ligger till i verkligheten.
Jag väljer alltså konsekvent bort ekologisk mat och jag tänker inte ändra mig på den punkten.
Jag känner folk på Livsmedelsverket som gör mätningar i olika livsmedel och ingen av dem väljer ekologisk mat.
En fråga som jag inte hittat svar på från den ekologiska sidan är hur man ska kompensera livsmedelsbortfallet som den ekologiska odlingen förorsakar. Läs artikeln.
GillaGilla
Det finns en uppsjö med studier som visar på mycket stora rester av t.ex. glyfosat i olika livsmedel (redovisat bl.a. i en länk i artikeln om du nu besvärat dig att läsa den), medan de ekologska innehåller långt mindre. Andra skillnader är att ekologiskt gräsbeteskött har en betydligt bättre och hälsosammare fettsammansättning.
Dagens globala jordbruk procucerar 4000 kcal per dag och individ, vi behöver bara 2000 kcal så pratet om svält är ren desinformation. Detta bara för att ta några exempel på felaktigheter i det du skriver.
GillaGilla
Jag tror de flesta inte förstår vad ekologiskt odlat betyder. Det handlar om matproduktion på ett hållbart sätt med förnybara resurser, helst lokalt producerat. Det har egentligen inget med kvalitet att göra, även om maten som produceras oftast innehåller mindre av oss tillsatta kemikalier. De har sannolikt även en större procent näringsämnen per kg då de inte övergöds med kväve.
Att odla spannmål ekologiskt ger ca halva skörden. Det kompenseras med högre pris och stöd från skattepengar. Men hur hållbart det är kan diskuteras då det är samma traktor som bränner diesel där som på konventionellt jordbruk. Sannolikt går det åt mer diesel per producerat kg i ekoodlingar då skörden är mindre.
SVD artikeln innehåller inga felaktiga fakta. 100% ekomat betyder dubbla odlade arealen med bubbla ytan som lakas ut i vattendrag etc så vi vore tillbaka på ruta ett men med större insats av arbete och traktorbränsle. Nu kommer väl Lars dragande med sina kossor igen, men det bör påpekas att alla inte vill äta nötkött hela tiden och att det är få platser på Jorden som är tillräckligt glesbefolkade och har lämpligt klimat för utegående kossor.
Det går att mångdubbla matproduktionen per ytenhet, men det sker till priset av mer nedlagt arbete. Även utan dieseldrivna traktorer i ett småskaligt jordbruk. Stenbj var inne på det nedan, det är väl Permaculture han tänker på som är ett steg vidare efter ekologiskt med en helhetssyn som täcker mycket mer än matproduktion.
GillaGilla
När det gäller åtgång av diesel inom jordbruket så är det viktigt att tänka på att det lokalproducerande ekologiska jordbruket inte inkluderar alla dessa dieselslukande jättetransporter fram och tillbaka och kors och tvärs på världshaven och de internationella motorvägarna.
GillaGilla
Pogust, du skrev: ”Att odla spannmål ekologiskt ger ca halva skörden. Det kompenseras med högre pris och stöd från skattepengar. ”
Inte enligt Gabe Brown . Han har lyckats få samma avkastning för spannmål och till och med större skördar ibland, med nästan inget kväve tillsatt. Resultatet blir betydligt större marginal för odlaren med dom lägre utgifterna. Det är ju nettot som räknas! Samtidigt som jordarna blir bättre år från är med hjälp av diversifierade täckväxter, kan bli 10 olika sorter, och betesdjur för ”mobgrazing” för bästa gödselspridning och nedtrampning. Han låter djuren äta ca 1/3, resten blir till jorden för ökad avkastning året därpå.
När vi kan få SLV att klassa producenter efter både närings- och gift-innehåll kommer framsynta farmare som anammar Gabe Browns ideer även få betydligt högre pris för sina smart framställda produkter!
Se länken på tidigare inlägg eller googla Gabe Brown tillsammans med youtube.
GillaGilla
stenbj,
Jag refererade till vad kravodlande lantbrukare berättat för mig här i Sverige. Mitt inlägg var för att påpeka att de forskare som skrev artikeln i SVD faktiskt hade rätt i sak. Att kravodling/organiskt inte i sig självt räddar Världen utan att det faktiskt även har nackdelar.
Permakultur är nåt helt annat. Vi skall inte blanda ihop det med konventionell odling, organisk eller ej. Permakultur är ett steg längre mot en helhetssyn där mer än matproduktion ingår. Det handlar främst om etik. Att inte ta mer från biosfären än vi behöver och lämna ett överskott till framtida generationer.
Gabe Brown driver sin farm efter Permakultur principer. Ett annat bra exempel som passar vårt klimat bättre är Sepp Holzer i Österrike.
http://www.seppholzer.at
Den bästa introduktionen finns nog här:
http://www.geofflawtononline.com/
GillaGilla
Vilket trams!
SvD är en av det mest desinformativa dagstidningar när det gäller miljön- och hälsofrågor för att inte tala om livsmedelsverket!
LÄS PÅ!
https://www.svd.se/
GillaGilla
Jag är ledsen men länken är inte aktuell längre!
Man får söka efter rubriken på SvD eller Google.
Med vänlig hälsning
ToTh
GillaGilla
Artikeln i SVENSKA DAGBLADET tar inte in i beräkningen hur mycket av den mat som nu produceras som kastas bort – och det är ofantliga mängder.
Svälten i världen beror på helt andra faktorer. Det produceras mycket mer mat nu än som behövs, men många får inte del av den maten. VARFÖR?
Långsiktig säker produktion kan inte uppnås med industrijordbruk, eftersom det förstör jordarna (OCH GRUNDVATTNET) och har ett ”bäst-före-datum.
Risken för svält är däremot stor om jordbruket är sårbart, vilket industrijordbruket är i allra högsta grad.
Lokal, varierad och naturlig livsmedelsproduktion kan ge mycket hög avkastning, exempelvis genom odling på olika nivåer (Permakultur) och har hög resiliens – och är TILLGÄNGLIG på plats – beredskap.
Klok stadsplanering med frukträd, takodlingar, fasadodlingar, parker med bärbuskar – här finns det plats för innovativt tänkande.
Titta gärna på den här filmen om hur vansinnigt mycket mat som kastas bort:
Post scriptum: Min åsikt i övrigt om den här artikeln i SVENSKA DAGBLADET är att den känns forcerad. Tror artikelförfattarna verkligen på det där själva? Trycket är väl rätt stort uppifrån kan man gissa…
GillaGilla
Artikeln i SVD handlade om en jämförelse mellan konventionellt industrijordbruk och ett industrijordbruk under ekologiska principer. Den handlar INTE om jämförelse med småskalig arbetsintensiv matproduktion.
Det faktum att vid likvärdiga produktionssätt kommer den ekologiska lantbrukaren producera hälften så mycket till samma insats av arbete och energi ligger till grund för artikeln. Jag har fått det konfirmerat av lantbrukare som ställt om till ekologisk odling. De minskar skörden men får bättre betalt och slipper hantera giftiga kemikalier.
Det är hur dagens storskaliga jordbruk bedrivs som är ohållbart, oavsett om de är kravmärkta eller inte.
Skall vi ställa om till helt hållbar produktion så måste det till ett annat ekonomiskt system där arbete inte beskattas. Dieseln bytes mot fler på fälten som jobbar i jordbruket.
GillaGilla
@ pogust
Ja, småbrukarna måste kunna ha möjlighet att ha en rimlig inkomst av sin verksamhet. Kvalitet kostar mer, men det ger också mer – inte minst när det gäller livskvalitet och hälsa!
GillaGilla
Ytterligare en förstörande effekt av industrijordbruket är att det förbrukar betydligt mer vatten än gammaldags ekojordbruk. Tidigare kunde humushalten hållas och med hjälp av kreatur öka, viket i direkt proportion påverkar markens vattenhållning. Det kemiska jordbruket har motsatt effekt, dels genom att naturlig gödsel eller djur inte används, dels genom att kemikalierna dödar en del av det mikroliv som krävs för att humushalten skall öka. Resultatet är en exploderande vattenanvändning vilket i sin tur redan har gjort kvarvarande vattenresurser omtvistade och samtidigt skapat nya investering- och exploateringsobjekt för samma globala kapital som vill köpa upp (investera i) nya jordar, då det nya jorbruket inte ser uta att klara sig särskilt länge utan att flytta till ej industribrukade marker. Det mest flagranta exemplet på vattenförstöring är Aralsjön, där de tillrinnande vattendragen ”kapats” av bomullsindustrin som genom besprutade konstgödslade GMO odlingar idag kanske använder 10 x mer vatten än vad ekologisk odling på samma fält skulle förbruka. Desperat lagrar man ibland vatten i dammar som då avdunstar i betydligt raskare takt än man trott, lika på många andra ställen i Världen där det nya vattenkrävande industrijordbruket införts. Ibland blir det t.o.m. för salt. Samtidigt bygger envisa klipska farmare upp sina nedslitna jordar på många ställen i USA, med resultat att grannarna idag inte begriper hur dom kan få toppskörd helt utan konstbevattning.(Googla: Gabe Brown!) Att lagra vatten direkt under växterna i en vattenhållande jord är hela hemlighte, framförallt i mycket varma klimat som då, med den högre temperaturen, kan leverera enorma avkastningingar nästan helt utan avdunstning, i huvudsak matat på med vatten under normal regnsäsong. Med rätt infrastruktur ”välfärdsbringande regn”. Utan rätt infrastruktur blir alltför ofta idag precis samma regn till ”natur”-katastrofer, eftersom utan humusrik jord (eller permanent skog) blir resultatet istället ofta våldsamma översvämmningar som spolar bort inte bara jord utan ofta ”allt”.
Med hjälp av naturanpassad permanent skog på höga höjder skapas bäckar, åar och floder som rinner med mindre variation och året runt och därför ofta kan eliminera behov av dammar för både stadsvatten och ibland vattenkraft! Med hjälp av ekologisk plogfri odling ökas kol och humushalt för våra jordar så att de kräver mindre eller ingen bevattning även i mycket torra tider. Men allt detta håller ökat industrijordbruk på att snabbförstöra, ofta med hjälp av cyniska professorer på LRF och i Uppsala, köpta av kemisk industri och exploatörer som står redo att ”investera i Svenskt jordbruk” så snart de givs klartecken till sådan exploatering och därmed långsiktig förstörelse av det kapital vi ärvt av våra förfäder. Västafrika är ett av de rikaste länderna i Afrika i form av råvarutillgångat, natur och klimat. De har alltså dragit till sig enorma utländska INVESTERINGAR, och har idag ironiskt nog en av världens FATTIGASTE befolkningar. Vilka ländervill ha sådana investeringar?
Beträffande bomull, märk väl att det mesta odlas med GMO och kemi. Alltså det enorma klädutbudet i bomull vi idag har i våra varuhus idag till låga priser kommer från det förstörande industrijordbruket.
Var kan man köpa jeans som inte förstör? Ekologiska jeans.
GillaGilla
Jag lagar mina gamla kläder så länge det går. Jag (gubbe) har jeans sen jag var ung. När jag (sällan) köper kläder blir det antingen begagnat eller överskott (Jag har ibland fått presentkort på kläder, då har jag köpt nya). Till vardagsbruk är överskottsvaror från militära överskottslager suveränt, kostar nästan ingenting och är nära inpå outslitligt.
Textilindustrin är numera till stor del baserad på rena slavarbetet i tredje världen. Jeanstillverkning exponerar dessa stackars utnyttjade människor (ofta kvinnor och barn) för mycket giftiga kemikalier, särskilt färgningen.
GillaGilla
I en spansk butik köpte jag ekologiskt producerade bomullskläder! Bomull och soja är de mest besprutade grödorna. Här visade de en film och kontroll i ett samarbete med indiska odlare.
Det finns även några i Australien som experimenterar med hampa. Det är en gröda som var ganska omöjlig att odla i Sverige-att det kan utvinnas substanser. Man måste emellertid ha mer solljus så man odlar den hampan som röks med stor energiåtgång-lampor.
Nåväl, de odlar hampa och det är en gröda som är ganska aggresiv, invasive. Där behövs inte mycket tillsatser för att ge en stor skörd, fibrerna är perfekta till rep och även till ersättning av bomull. Såg en affär och lite fel tänker ja då de har ett grönt blad som symbol.
Det finns hopp därute! Det är konsumentmakt som kan stoppa. Såg att svenskarna först tänker på priset och sedan på varan när de handlar mat. Det finns statistik på hur mycket pengar hushållen lägger ner på mat, att utgå från den.
Jag visade praktiskt genom att steka en bit falukorv av billigare sort. Man lägger biten i pannan och sedan kör man på och då återstår en massa fett och en pyttebit som är köttinnehållet. Tog en av bättre märke med högre köttinnehåll och då blev det en korvskiva kvar.
Jag tycker att det är att luras då en korv får ha 12% köttråvara och resten köttbiprodukter, bindemedel, vatten, smakarom, konserveringsmedel. Då köttvaran är en rad och resten upptar typ 15 rader
GillaGilla
Om hur kemiska växtgifter förstör jordarna och mikroorganismerna och de mycket, mycket viktiga daggmaskarna i jordarna:
GillaGilla
Den sista videon lägger till en sak till mitt tidigare inlägg om vattenhållning: När glyfosat har brutit ned mikroorganismer i jorden under några år försämras inte bara vattenhållning utan även vattenupptagning vid regn, vilket i bilden till höger manifesteras av att det är vått det är mellan raderna. Det är alltså inte att det växer lite saktare på glyfosatmarken man vill visa utan att vattnet inte sugs upp av jorden som tidigare utan kan helt enkelt rinna bort och då ta med sig jord, något som gör industriodling ”livsfarlig” så snart det finnes lutning och risk för större regn innan grödorna täcker helt på plogat land.
I en av Gabe Browns videos, på youtube, berättar han hur många timmars regn numera kan gå ”rakt in” i hans förbättrade jord. Han nämner också att han lagrar mer vatten i sina 1000 hektar än vad man kan hålla i den närmaste stora vatten reservoaren!
36 minuters fantastiskt föredrag om fungerande ekologisk med cover crops utan plog och utan konstgödsel! https://www.youtube.com/watch?v=K51DaRKET20#t=380.28105
GillaGilla
Signaturen pogust skriver i en kommentar ovan: “Det går att mångdubbla matproduktionen per ytenhet, men det sker till priset av mer nedlagt arbete. Även utan dieseldrivna traktorer i ett småskaligt jordbruk. Stenbj var inne på det nedan, det är väl Permaculture han tänker på som är ett steg vidare efter ekologiskt med en helhetssyn som täcker mycket mer än matproduktion.”
Permaculture är en förkortning av PERMAnent agroCULTURE, alltså hållbar, resilient ( naturligt motståndskraftig) odling. På svenska säger vi PERMAKULTUR.
Permakultur är enormt smart och effektivt. Naturligt samspel mellan olika växter och insekter och mycket annat utnyttjas optimalt. Som ett exempel ser man till att det finns rikligt med daggmaskar i jordarna. De utför enormt mycket arbete med jorden, på ett skonsamt sätt, som främjar produktiviteten i hög grad. Skogsträdgårdar, odling på flera nivåer, ekologiskt byggnation (som också ingår i samspelet med naturen, även när det gäller energi- och vattenförsörjning) är några centrala tankar. Allt är giftfritt och bra för växter och djur och människor!
För att tala i metaforer skulle man kunna likna permakultur vid en mästare i kung-fu som med smidig elegans besegrar sitt motstånd, medan industrijordbruket då blir en galning som bara vevar runt med armarna och inte träffar målet men slår sönder allt annat omkring sig.
Här är några länkar till permakultur:
http://www.permakultur.se/
http://stjärnsund.nu/
https://eldoga.wordpress.com/odling/
GillaGilla
Jag såg om Gabe Browns föredrag igår. Vattenabsorbtionen är nog ett ypperligt måttt på jordkvaliten, vilken annars vetenskapligt kan mätas i procent ”jordkol”. Med runt 1.6 % kol i jorden låg vattenabsorptionen på ca 15 mm regn per timme.
Mer än detta medförde vattenansamlingar på ytan. När han lyft jordkolhalten till över 4% hade samma siffra ökat till 200 mm per timma, se videon. Effter 22 timmars regn kunde man köra traktor dan därpå på marken, kom även fram i videon. Grannens mark var samtidigt delvis sjö. Permakultur är ju idealiskt och kan kräva mycket manuellt arbete. Jag skrev istället om den intelligenta stordriften som gjort Gabe Brown till en av de mest lönsamma storbönderna i North Dakota. Dom kör en kombinationsodling av grödor med en kombination av många täckväxter och numera också kombinerat med djurdrift då dom fann att det gick snabbare att bygga upp bättre jord även med djur. Dom har även valt djur som tål kallt väder och snö så att dom kan flyttas om på fälten året runt och hitta födan bland de många täckväxter man avsiktligt valt, bla fär vinterfoder. Utan plog tar förstör man inte heller jordens ”transportväsen” ,”mykorrzian”, som då aktivt kan bidra till större mineral och fosfortillgång för växtern från jorden.
Han har inte störst avkastning per acre, men den lönsammaste eftersom användninge av kemiska ämnen är minimal. Som han sa, ”vi planerar så att vi sedan skriver på de flesta checkarna på baksidan istf på framsidan”. Definitivt sevärd länk för alla som odlar! Endast Svensk text eller text saknas.
GillaGillad av 1 person
Signaturen stenbj skriver i kommentaren ovan:
”Permakultur är ju idealiskt och kan kräva mycket manuellt arbete.”
En uppmaning till alla välmenande politiker, myndighetsutövare och samhällsförändrare – särskilt ni som är unga och fulla av kraft och energi – som läser detta:
Här finns möjlighet att ge våra nya svenskar med bristande formell utbildning fint arbete – och jag är övertygad om att många av dem besitter oerhört värdefull kunskap från sina ursprungskulturer som skulle kunna höja vetandet och kunnandet inom småjordbruk och djurhållning.
Kameler, åsnor och, för oss svenskar, nya metoder som finslipats genom årtusenden på andra delar av vår planet kan berika och befrukta vårt lantbruk, eller hur?
http://angeredskamelcenter.se/
http://www.nyttigt.eu/kamelmjolk/
http://ealdoras.blogspot.se/2013/08/asnemjolkstval.html
GillaGillad av 1 person
Gabe Brown har flera filmer som handlar om hans arbetssätt för att undanröja behoven av gifter och konstgödsel. Han bevisar att det går att bedriva jordbruk på ett hållbart sätt, genom att hantera jorden och växtligheten på det sätt naturen själv gör.
Metoden är applicerbar över hela världen och i alla klimatzoner anpassat efter lokala växter och djur. Många talar om att ett naturlig eller ekologisk odling skulle vara mer arbetsintensivt än dagens konventionella metoder.
Det ser ut att förhålla sig tvärtom. Den metod Gabe Brown använder sig av är mindre arbetsintensivt. Han behöver inte plöja, inte bespruta, inte konstgödsla, inte rensa ogräs. Följaktligen behöver han inte köpa några gifter, ingen konstgödsel och inget foder till djuren.
Metoden går ut på att låta naturen sköta arbetet självt. Det enda han gör är att så och skörda, resten sköter sig på egen hand. Han har skaffat betande djur av en art som klarar utevistelse hela året, även under vintern. Djuren har alltid mat året om eftersom hans åkrar alltid har växtlighet med olika typer av täckväxter, jorden är aldrig naken och riskerar därmed inte att blåsa bort eller rinna bort.
Naturen självt har utvecklat denna metod under miljarder år och vi gör det rakt motsatta, det naturen inte kan göra utan insatser med gifter och konstgjorda medel.
GillaGillad av 1 person
Det bör påpekar att Gabe Brown driver sin ranch på 2000 hektar mark (5000 acre). Vad jag kan se så försörjer han 1 familj på det.
Produktionen i Sverige är 45 ton potatis, 5 ton vete, 8 ton korn per hektar, etc.
Nu får ni räkna själva och fundera på hur bra den typen av matproduktion vore här….
GillaGilla
@pogust
Så vitt jag förstår så säljer han en hel del av sin produktion på den lokala marknaden. Hur stor hans produktion är vet jag inte men du kanske har sett några jämförande siffror. Han lär säkerligen ha inkomster som täcker de utgifter han har plus lite till.
För det första ligger Nord Dakota mitt i inlandet långt från kusterna vilket ger stora temperaturskillnader mellan dag och natt och mellan sommar och vinter. Hans gård ligger på samma breddgrad som Österrike men har ett klimat som i odlingsdagar per år är sämre än Norrlandskusten. 120 dagar för ND och 150 dagar för Norrlandskusten. Dessutom är det betydligt torrare i de centrala norra delarna av USA.
Det Gabe Brown gör att han med sin metod har förlängt sin odlingssäsong med ytterligare 50-60 dagar. Dessutom har han inkomster på flera saker. Nötkreatur, får, grisar, fjäderfä och Bordercolliehundar. Nötkreaturen ger kött, fåren ger kött och ull, fjäderfäna ger kött och ägg och grisarna ger kött. Dessutom får han mer betalt för sina naturliga produkter än motsvarande industriprodukter.
Förutom de inkomster han har så slipper han utgifter för utsäde(eget, ingen GMO) inga gifter och ingen konstgödsel. Han behöver färre maskiner då djuren själva är ute och äter och sprider sitt gödsel utan mänsklig inblandning.
Jag skulle gärna se en bonde i Sverige som anammat denna praktik och se resultatet här på plats i vår del av världen.
Och handen på hjärtat är det absolut nödvändigt med maximal produktion istället för maximal kvalitet?
GillaGillad av 1 person
Kjell Lindmark,
Måste erkänna att jag gick lite vilse där i de av oss okända mått de använder och fick en för liten skörd vid försök till översättning från videon till metriska enheter. Sorry jag räknade fel där 😦
Nej det behöver inte vara maximal skörd till kostnad av kvalitet, snarare tvärt om. Men vi får inte heller glömma att jämföra fakta om resultat för att få en uppfattning om vad som är möjligt att åstadkomma. Vi uppe i norr har en stor yta i förhållande till folkmängd att spela med, det finns inte närmare Ekvatorn där flest bor.
Just nötkött kräver stora arealer som bara är möjligt i glesbefolkade länder. En ”reality check” behöver vara med hela tiden så det inte blir helt fel.
Jag är medveten om skillnaden i klimat kontra ljus där det råder inlandsklimat, har haft diskussioner med biodlare i USA/Canada om det många gånger. Vi har en unik situation här med Golfströmmen som värmer.
Gabe Brown är inne på den väg vi alla måste gå snart, mot ett hållbart samhälle. Bort från monokulturer till att utnyttja olika produkters (djur/växter) positiva inverkan på varandra. Men det är viktigt att hålla sig till kalla fakta och inte låta entusiasmen fara iväg med glädjesiffror. Då kommer det att slå tillbaka, det finns många som är rädda för förändringar. Någon behöver ta på sig rollen som ”devils advocate” ibland….
GillaGilla
@pogust
Det är ok. Du har helt rätt i att förändringar är jobbiga. Oavsett om det är till det positiva eller negativa. Vi människor har nog ofta skräck för det nya och okända, så det är bättre att rulla vidare som man alltid gjort. Det är också rätt att man inte ska stirra sig blind på glädjekalkyler, då är risken stor att man kör i diket.
I Gabe Browns fall så höll hans lantbrukarkarriär att gå åt fanders redan i början. Han råkade ut för starka hagelskurar som kvaddade hans chanser till inkomster fyra år i rad. Detta till trots fortsatte han oförtrutet vidare. När haglet tagit hans säd, sådde han snabbt flerårigt olika sorters gräs så att djuren åtminstone fick mat och undkom utgifter för foder.
Han lyckades med konststycket att vända nederlag till något positivt, han gav aldrig upp.
Om man som lantbrukare vill ställa om kan man göra det i små steg, det tar ändå tid att få sina sabbade jordar att återhämta sig från industrijordbrukets monokulturer. Gabe ger tips på hur man själv kan ändra sina arbetsmetoder steg för steg och följer man det och använder den lokala växtlighetskulturen som redan finns så blir det inga bekymmer.
Att härma det som naturen själv gör i helt vilt tillstånd kan knappast inte gå fel. Han har bevisat det, och han bjuder in alla och envar till att besöka hans ranch för att se med egna ögon hur han gör.
GillaGillad av 1 person
Visst ska vi välja ekologiskt. Om ryska fiskodlingar, som jag har frågor om. Ni ska veta att ryska Karelen är ett ganska stort område. Jag har farhågor om fiskodlingar på grund av basfödan, men detta är en framgångsrapport och jag hoppas att nån kunnig kommenterar.
http://tass.com/economy/956882
GillaGilla
Det är spännande att läsa inläggen på Lars synpunkter.
Inte någon av vad jag kan se av kommentarerna har funderat på vad som händer när miljöpartiet tillsammans med socialisterna har väntat ut och lyckats med att avveckla det som i media idag kallas för ”industrijordbruket”
En ny typ ”lantbruksminster” (socialist) kommer att kommendera oavsättliga, skattefinansierade så kallade tjänstemän med ett antal arbetarbrigader med multikulti drönare, svenskar i en salig blandning med afrikanska/arabiska invandrare att producera livsmedel till svenska folket.
Efterfrågan blir garanterat större än vad som finns tillgängligt.
Gud nåde den som säger eller påskiner det olämpliga användandet av ”kemikalier”. Den blir satt på bröd och vatten för resten av sitt liv om han/hon inte kastar sig på knä framför den till tiden rådande socialistiska maktinnehavaren och erkänner sin felaktiga tankar och Glyphosaten (RoundUp) kommer att flöda som aldrig förr!
Jag ser en Mugabe, Maduro, Obama eller annan socialistdiktator framför mig.
GillaGilla
Förvirrade invändningar utan saklig förankring. I mina ögon är storskaligt industrijordbruk just planekonomi när den är som sämst. Tydligen är du dåligt påläst. ty det var den typen av jordbruk som ledde till den hittills värsta miljökatastrofen när Sovjet torkade ut Aralsjön. Det vi nu gör i västvärlden är att systematiskt utarma våra jordar på deras naturliga liv med kemikalier och gifter drivet av en globalistisk planekonomi. För hur man som du kan rubricera EU:s jordbrukspolitik som ngt annat förvånar mig. Hur man kan gilla det övergår mitt förstånd.
Fria bönder som likt Gabe Brown äger sina egna utsäden och bedriver ett växelrikt jordbruk med djur och ett minimum av gifter och kemikalier som några kommentarer här pekar på, är just marknadsekonomi när den är som bäst.
GillaGillad av 1 person
Samuel nämner afrikanska invandrare.
Richard Dowden ger i sin bok, Afrika-framtidens kontinent från 2008, råd till resten av världen som vill hjälpa Afrika. Högst upp på listan.
Avskaffande av jordbrukssubventionerna.
Enligt en gammal artikel i ”Sursvenskan” så äger de hundra största markägarna 25 % av Skåne. Hälften är ”adelsmän”.
Kolla t.ex bolagen som driver jordbruk på Barsebäck, Christinehof /Högestad och Viderup.
Minns inte siffrorna, men en betydande del av omsättningen kommer från bidrag.
Piper på C/H pratar mycket om ekologi. Hur hans verklighet ser ut vet jag inte.
Kommentaren skriven i Kävlinge Skåneland av pensionerad CivIng TeFy.
(handlar mycket ekomat)
GillaGilla
Ledsen Lars, jag har tidigare kommenterat livsmedelsproduktionen genom att jämföra våra förhållande med dem världen har fått uppleva med Mugabe, Chavez, Stalin och några andra. Säger bara arma folk, skall svenska folket tvingas uppleva det?
Socialisterna har förorsakat skada nog i vår livsmedelsproduktion liksom i den övriga delen av världen där dom har lyckats bedraga befolkningen.
”Fria bönder som likt Gabe Brown äger sina egna utsäden och bedriver ett växelrikt jordbruk med djur och ett minimum av gifter och kemikalier som några kommentarer här pekar på, är just marknadsekonomi när den är som bäst”.
Det är en myt att svenska livsmedelsproducenter äger sina produktionsmedel, jord eller andra rättigheter förknippade med produktionen.
Läs RF Kap.2 § 15, sista stycket.
Svenska bönder blev förslavade den 10 Juni 1932 av FOLKPARTIET.
Fråga prof. Bo Rothstein, han vet!
GillaGilla
@Samuel af Ugglas
Att fokusera på diverse politiska ledare av olika kulörer gör dig inte lugnare och gladare. Om du kan lägga en knapp timme på att se och lyssna på Gabe Brown, en bonde i North Dakota som övergivit industrijordbruket på egen hand och övergått till att odla på naturens egna villkor.
Se hans beskrivning om tillvägagångssätt och metoder för att få en mycket bra avkastning med mindre insatt arbete och till lägre kostnader. Fundera på om inte du skulle kunna använda hans metoder i ditt dagliga arbete utan att behöva lyssna till några pekpinnar från något håll. Om du väljer att faktiskt göra det så befriar du dig själv från kopplingar till kemiska industrin.
Prova på under de närmaste fem sex åren och du kan säkert få mer avkastning och mindre kostnader. Och därmed större frihet och du slipper se en massa avdankade politruker framför dina ögon.
Lycka till
GillaGilla
Tack för länken!
Jag kände inte till Gabe Brown men vad han här berättar bekräftar det jag lärt mig från många andra som är inne på samma linje. Om man försvarar vårt nuvarande giftjordbruk efter att ha sett denna föreläsning så tror jag inte man kan vara speciellt vetenskaplig i sina attityder till världen.
Detta är i stort sett samma idéer om fördelarna med mångfald inom jordbruket som den japanske forskaren Masanobu Fukuoka kom fram till redan på 1960-talet och omsatte i praktiken.
Om detta skrev jag en krönika för ett par år sedan
http://annikadahlqvist.com/2015/02/08/radda-jorden/
GillaGilla
Till Samuel af Ugglas
Jag kan förstå att du är upprörd och indignerad. ALLA inom svenskt jordbruk har misshandlats av statsmakten. Och det gäller också skogsägare. Sverige har en uråldrig tradition av fria bönder och jordägare, men det är ingenting kvar av det nu. Detta missbruk av centrerad makt började långt före 1932. Gustaf Wasa var en stor tyrann mot bönderna. Skiftet var en våldtäkt på hela landsbygden. Den lilla byn som jag bor i kämpade emot i det längsta, (Vi är sega här ute!) Men även här tvångsinfördes skiftet.
Ingen som har studerat historien och som vill leva efter kärlekens princip vill ha en massa tvång.
Socialismen, kommunismen, fabianismen, fascismen, nazismen är alla mycket nära besläktade msd varandra. De utgår alla ifrån att en mäktig statsapparat ska styra människornas liv i minsta detalj – och de skyr inga medel i denna strävan.
Edward Griffin, en av de historiker som jag hyser allra mest respekt för, säger om fascism och socialism ” They are two wings of the same ugly bird.”
Lyssna gärna till dessa två föredrag av Edward Griffin:
Peter Krabbe är, som jag ser det, en briljant svensk samhällsanalytiker. Här skriver han om fabianismen, som är en mer förtäckt variant av socialismen, men enormt mäktig, där i det fördolda, Detta är del 1 i en serie av krönikor om fabianismen:
https://peterkrabbe.wordpress.com/2016/10/01/fabianismen-del-1-under-skoldpaddans-skal-gommer-sig-labour-ovanpa-rider-rothschild/
Sann frihet som bygger på hänsyn och omtanke till varandra och till djuren och till naturen är det som vi ska sträva efter. Det ska finnas riklig plats för oss alla, dig också, Samuel!
Och alla bör vi sträva efter att leva enligt DEN GYLLENE REGELN:
”Därför, allt vad ni vill att människorna skall göra er, det skall ni också göra dem. Detta är lagen och profeterna” (Matt 7:12)
GillaGilla
Johan Rockström…..vilken tok …5 minuter i Aktuellt….men Lars Bern får inte i gammel-media (Svt+tidnings-skräp) ha någon åsikt alls…
GillaGilla
Gammel-media är ett passande uttryck på flera sätt, tycker jag. Jag associerar till förlegade synsätt och även till det tyska ordet ”gammeln” som betyder fördärvas.
Main-Stream-Media (MSM) är ett annat uttryck för vad som har hänt med massmedierna i stor del av världen.
Noam Chomsky, som i en internationell opinionsundersökning blev vald till världens ledande interlektuella personlighet, har skrivit en bok som heter Propagandans makt och som belyser hur massmedierna vilseleder människorna.
I en annan bok, Att förstå makten, varnar Chomsky för vad som händer när storskaliga industrimetoder – med stöd av starkt politiskt tryck som är styrd av monopolfinansen – med tvång och list pressas på andra kulturer (sidan 280):
”Om därmed en ekonom från till exempel Harward idag kommer till ett östeuropeiskt land och berättar: ”Här är vägen till utveckling”, så är det värre än att slå på en dator med en kofot. Det finns en miljon olika sociala och kulturella faktorer som han inte förstår, och varje stor förändring som pressas på människorna blir med mycket stor sannolikhet katastrofal”.
Gammel-media, MSM, sprider nu skräckpropaganda om ekologi i syfte att bana vägen för ett fullständigt införande av monopolindustrins makt i vårt land. Nyckelordet i deras skrämselpropagenda nu är SVÄLT.
Kjell Albin Abrahamson skriver följande tänkvärda ord i sin bok Stor var Lenin…En massmördare och hans statskupp (sidan 240):
” Vi ska komma ihåg att en hungerkatastrof aldrig inträffar i ett demokratiskt land. ”All massvält har varit politiskt framkallad”, berättade den österrikiske professorn Josef Nussbaumer vid universitetet i Innsbruck när jag intervjuade honom för några år sedan. Nussbaumer, med matlagning som fritidshobby, är en av världens främsta experter på hungerkatastrofer.”
Om vi kan återfå demokratin här i vårt land kan det rädda oss från en potentiell framtida hungerkatastrof.
GillaGillad av 1 person
Rättelse (i citatet av Chomsky): Harvard
GillaGilla
Geoff Lawton förklarar hur biologin i jorden fungerar och varför industrijordbruk är så fel. Hur man genom kompost kan återskapa ett levande system igen.
GillaGilla
Tack för den länken! Lawton har gjort mycket och just den här videon om jordliv passar perfekt ihop med diskussionen. Att Lawton och Brown så tydligt arbetar med samma målsättning, jordliv, är enormt. Mest för att Brown lyckats åstadkomma år från år ökande jordhälsa, avkastning och bättre giftfria produkter, samma som permakulturen lyckas med, men med hjälp av storskaliga metoder istället för i mycket manuella.
Igen blir det klart att Browns ekologiska odling kan ge samma giftfria välgörande produkter som permakultur kan, men med minskad arbetsinsats. Inte bara jämfört med permakultur utan även med mindre arbetsinsats jämfört med dagens besprutande och övervattnande standardjordbruk som det finns alldeles för mycket av även i Sverige! I grunprinciperna för bägge ingår att arbeta med naturen, aldrig mot. ”Ogräsen” har viktiga roller som snart bara Monsanto, och deras smygbetalda professorer världen runt, aldrig vill inse.
GillaGilla
Enormt intressant film!
Naturen är fantastisk. Jag har två gamla och sjuka hundar och de lär mig varje dag nya förunderliga ting om naturens vishet. De behöver denna vishet nu, när döden nalkas – och de besitter en förunderlig instinkt som hjälper dem denna sista tid, något som jag anar kanske är ännu mer utvecklad hos de vilda djuren.
Vi måste hitta tillbaka till det naturliga!
GillaGilla
@Samuel af Ugglas
Allemansrätten är alltså det stora hindret i ditt värv som jordbrukare. Varför inte dra fördel av att allmänheten har rätt att gå i dina skogar och marker. När du etablerat ett naturbruk i enlighet med det Gabe Brown gör så får du tid över till att hålla föreläsningar om naturens sätt att växa och hur man framställer mat utan gifter och konstgödsel. Du kan ha gårdsförsäljning av dina helt naturliga produkter och ge skolbarn och andra värdefulla kunskaper om vår jord.
Allemansrätten bygger på en hävdvunnen rätt sedan urminnes tider och bör värnas mot alla privatiseringsattacker. Ett väl fungerande friluftsliv är mycket viktigt för dagens betongboende folk. Sedan är det så att allemansrätten inte ger någon som helst rätt att förstöra för, eller störa markägaren, vidare ger inte allemansrätten helt fri förfoganderätt av annans mark. Att plocka vilda bär och blommor är för många en källa till rekreation och vila.
Om allemansrätten skrotas helt och stängsel o grindar sätts upp överallt i kombination med skyltar ”Privat- Tillträde förbjudet för obehöriga” kommer landsbygden att dö ut helt och hållet. Vilket inte skulle vara till gagn för dig heller. Du skulle inte heller kunna njuta av naturupplevelser i fjällvärlden om Samebyarna stängde sina marker för besök.
Ditt ägande och förfoganderätt inskränks, som jag ser det, inte på något sätt i ditt värv. Det finns andra saker som som i så fall är värre. Lån till banker, usla avtal med Big Food som ska köpa dina produkter med låga ersättningar. Använd det du faktiskt har och börja ta till vara de möjligheter som finns.
GillaGilla
För några år sedan nämnde jag till en bekant bonde att det förmodligen skulle kunna gå at få ut 50% mer mat till hans djur genom ”mobgrazing”. Han sa att det var inget för honom eftersom han började bli till åren, och för mycket jobb, och så såg han lite tröttare ut. Inte ens när jag påpekade att det kunde innebära 50% fler djur registrerade kassaparaten, Han jobbar från morgon till kväll och ser trött ut för det mesta. Nu, något år senare är fälten ifråga till salu, men han syns då och då fortfarande och djuren får gå två veckor på varje fälthalva så inget hinner så att säga ”växa färdigt” innan dom gröna bitarna bits av.
Idag såg jag i Brown-videoföredraget att dom smarta killarna redan för många år sedan satte in automatiska tidsinställbara grindöppnare i elstängselen, drivna med solpaneler och bufferbatteri. Det innebär inget extra arbete trots fältbyte flera ggr per dag! Kanske några timmar varannan dag eller så för att inspektera och flytta flyttbara el-grindarna till nästa fältgrupp och ställa in rätt timing så att mat och nedtrampning balanseras för varje flytt. För några år sedan ansågs det tydligen vara för mycket jobb att flytta boskapen ofta, det som behövs för bästa effekt. Och så snart elgrinden öppnas sugs flocken över till nästa fält som inte betats på kanske 60 dar eller mer beroende på mark och tillväxt. Våran bonde kör också omkring och sprider konstgödsel ett par gånger per säsong, Då går det ju inte att ha elstaket kors och tvärs. Han vet inte att den ökande mullhalten efter något år producerar betydligt mer gräs än vad marken gör idag, utan dyr konstgödsel! Alltså behövs snart inte heller någon traktor om han följer Browns råd. På vintern säljer han ut eller tar in boskapen, Och eftersom han odlar det ”mest lönsamma snabbväxande gräset” istället för en kombination av 10+ arter av sommar och vinterväxter som Brown gör, blir det idag ingen växtlighet kvar på vintern att mata några djur med, för våran bonde.
Browns föredrag är rena guldgruvan för alerta farmare, världen över. Det här föredraget från 2014 har nu setts 120,000 gånger. Inte illa för ett sådant ämne, jord- och djurbruk!Postar länken igen!
https://www.youtube.com/watchv=9yPjoh9YJMk
GillaGilla
Begriper inte hur den kopierade länken ovan fick ett tecken ändrat så att den ej fungerar.
Samma länk finns dock redan i kommentarerna ovan. Men ett nytt liknande föredrag, mycket bättre artikulerat, så att det blir lättare att förstå för oss svenskar, spelades in i Mars i år, 2017:
Med Svensk text på detta skulle Browns giftfria och tydligen mycket lönsamma metoder kunna spridas snabbt även i Sverige, så att vi slipper industrijordbruk. Men när bönderna inte förstår tror dom bara att det är för bra för att vara sant, en ny ”snake oil” -försäljare. Men Brown säljer ingenting . Han berättar bara vad dom gjort sedan 1993 på den egna gården.
GillaGilla
Stenbj skriver: “ Begriper inte hur den kopierade länken ovan fick ett tecken ändrat så att den ej fungerar.”
Ibland är det omöjligt att skriva kommentarer här på bloggen. De bara försvinner. Ofta har det hänt när jag försökt länka till alternativmedicinska cancerbehandlingar. Det hände mig senast igår när jag gång på gång försökte länka till The Budwig Center Clinic. Jag provar igen:
http://www.budwigcenter.com/
GillaGilla
Ofta skriver jag i mejlen och kopierar sen till bloggen. Försvinner det så finns det kvar i mejlen, etc..
GillaGilla
Tack stenbj för detta enormt intressanta och så vänligt och pedagogiskt framförda föredrag av Brown!
GillaGilla
Censur utifrån?
Problemet är att bloggen inte tar emot mitt meddelande, när jag ibland försöker länka till alternativa medicinska behandlingar. Varje gång som jag försöker skicka meddelandet bara försvinner det. (Det går bra att skriva det i rutan men när jag trycker på skicka kommer det inte in på bloggen.)
Jag misstänker att meddelandet ibland på något sätt censureras bort utifrån. Exempelvis försökte jag många gånger hänvisa till en gratisvisning (som pågick i en vecka) av ”The Truth about Cancer” (de två första filmerna finns tillgängliga fritt på Youtube, men de övriga sju filmerna måste man i normala fall betala för om man vill se dem) som är enormt bra när det gäller alternativ cancerbehandling. Jag provade flera dagar i streck, men gick inte. Däremot kunde jag skicka kommentarer som vanligt om andra ämnen.
GillaGilla
Låter mycket konstigt, jag har sett en massa länkar till det du nämner. Jag tror inte på censur, måste vara ngt annat fel.
GillaGilla
Savalle, mejla länkarna til Lars, email finns i bloggen någonstans, så han kan testa själv att lägga in dom. Lycka Till. Sten.
GillaGilla
Tack, det ska jag göra om det uppstår sådana problem igen.
GillaGilla
Det finns en man i Sverige som kan beten och gräs. Jag hörde honom en gång och var fast. Jag köpte fröer från ett företag i H-borg, Olssons då jag brukade min gård i Sverige. S.ligger långt efter i vallens skötsel. Regelmässigt sås det tre sorter. Mina kollegor kallade mina vallar för Tinas muppvallar. Jag la ner lite mer vid sådden. Det var en salig blandning och jag fick blanda in bakterier för det inte vuxit vissa baljväxter på många år. och som det växte! Det finns absolut ingen anledning att gödsla en vall-jag fick rekordskördar då jag hade in olika sorter och sparade in på gödning som är dyrt. Nyttigare för djuren dessutom. Danielsson hette han från Småland tror jag.
En kollega flyttade till Irland och han började plöja upp en vall. Stopp sa hans anställda vad gör du? Det har tagit oss 40år att få vallen så fin. Vad som inte görs är att putsa vallen, putsa putsa putsa då sprider du dyngan, parasiterna(masken) gillar inte det, i Sverige fryser den bort det mesta helt gratis om dyngan är finfördelad.
Att flytta djuren ska egentligen göras varje dag och sedan putsas. Man har i teorin 21 hagar lagom stora för antal djur per dag. Så gör man på Nya Zeeland en hel del, finns filmer.
Det speciella för Sverige är betesängen, S. har mest arter på kvm i världen! Mer än regnskogen. Sverige har skrivit på i FN en bevarandeplan. Den bryter S emot. Bondens intressen, djurens intressen kolliderar med Länsstyrelsen och Jordbruksverket. Revingehed är ett exempel googla det om striden mot bonden och veterinären-djurexpertisen-och politikerna och tjänstemännen.
Också om att kor är klimatpåverkare och förstör naturen-klimatet. De ger inte upp och då ger bonden upp och betesvallen växer igen-och djurarterna dör eftersom de lever av boskapen och växtlivet. Ibland undrar jag om de vill att det vackra Sverige ska vara ett barrskogsbälte igen. Sveriges natur är beroende av skötsel om man vill ha änglamarken, bättre ta ett beslut innan det är försent
GillaGilla
Tack för att du delar med dig av dina så insiktsfulla erfarenheter, Kristina.
GillaGilla
Ett tillägg till min replik på Kristina von Helands kommentar:
Som jag ser det finns det ingen i Sverige som praktiserar lantbruk -och som är fri från korruption – som tycker att Länsstyrelsen och Jordbruksverket står på deras sida. Har jag rätt i min förmodan?
Och om det är så illa, hur går vi vidare?
Ser fram emot svar.
GillaGilla
Här är en intervju med Gabe Brown med inställbar englesk text:
Och tack Göran Sjöberg för din krönika om Masanobu Fukuoka som med sin bok THE ONE-STRAW REVOLUTION är en av de viktigaste pionjärerna på vägen fram mot dagens permakultur.
Denna krönika framhäver också hur ödmjuka vi människor blir inför naturen när vi kan skönja det underbara och oerhört komplexa samspel som råder på alla nivåer.
Här är länken igen:
http://annikadahlqvist.com/2015/02/08/radda-jorden/
GillaGillad av 1 person