I Svenska Dagbladet idag den 2 jan 2018 har man en artikel med rubriken ”Förvånande ointresse” för diabetikers kost. (https://www.svd.se/vardens-totala-ointresse-for-diabetikers-kost-forvanar)
Artikeln handlar om P-O Heidling som drabbats av diabetes typ 1 och som utsatts för skolmedicinens vanvård och ointresse vilket jag skrivit om upprepade gånger. Heidling blev i stort sett frisk den dag han slutade lyssna på skolmedicinmännen och började ta tag i sin sjukdom själv med hjälp av en kostomläggning till lågkolhydratkost. För oss lekmän som studerat ämnet diabetes är en sådan kostomläggning ju självklar. Diabetes manifesterar sig genom att man får för högt blodsocker, vilket är skadligt för vår kropp på en rad sätt. Blir halterna tillräckligt höga är tillståndet akut livshotande.
Det förhöjda blodsockret beror antingen på att kroppens produktion av insulin är för låg (diabetes-1) eller att kroppen blivit resistent mot insulin genom överbelastning (diabetes-2). Varje medelbegåvad människa inser att den kost som leder till att blodsockret stiger (=främst lättförbrända kolhydrater) måste undvikas om man lider av någon form av diabetes. Skolmedicinmännen har av allt att döma dålig koll på detta triviala faktum, vilket sannolikt beror på att deras främsta kunskapskälla är reklambroschyrer från Big Pharma. De tjänar mångmiljardbelopp på syntetiska insulindoser och blodsockersänkande piller med besvärande biverkningar. Läkarkår och nutritionister är medvetet eller omedvetet korrumperade av industrins ekonomiska intressen.
P-O Heidling konstaterar att kostomläggningen har förändrat mitt liv på ett fantastiskt sätt, men det verkar bara vara en anekdot i sjukvårdens ögon. Han är en i en snabbt växande skara människor i vårt samhälle som sedan ett decennium har tagit tag i sina hälsoproblem på egen hand och fasat ut en massa kolhydratrik skräpmat. Kalorierna i kolhydraterna har man bytt mot naturliga fetter som kött, smör, grädde, oliv- och kokosolja. Alla som gör det når snabbt normalvikt och blir friska eller i vart fall betydligt friskare.
Trots dessa självklara hälsovinster framhärdar rader av skolmedicinmän i varningar för kolhydratsnål kost. Kan det vara så att de är rädda för att människor skall bli för friska?
Lars Bern
Som varandes skattebetalare i detta land skall vi avkräva våra folkvalda att ändra på de kostråd som nu ligger för handen. Det minsta man kan begära är att staten själv, utan inblandning av Big Pharma, satsar pengar till en förutsättningslös forskning i ämnet kost och hälsa. Att tillförsäkra medborgarna korrekt information om vikten av en allsidig och näringsriktig mathållning och ändrar de kostråd man ger idag. Stopp för hel och halvfabrikat, återgå till matlagning från grunden med fräscha ekologiska produkter, helst närproducerat utan långa transporter.
Skolmedicinen är idag kidnappad av läkemedelsbolagen och deras forskning/produkter. Det saknas i stort sett forskning som står helt vid sidan av dessa multinationella bolag.
Det finns stora pengar att spara, och höja livskvalitén om våra folkvalda väljer en alternativ väg som vården har att följa. Det betyder att politikerna börjar lyssna till de som förespråkar de alternativ som faktiskt redan finns. Vi som betalar kalaset borde få välja hur vi vill vårdas, fortsätta med kemiska substanser eller övergå till alternativa vårdmetoder. Självklart finns det medikamenter som tillhandahålls av Big Industries som är nödvändiga, men inom avdelningen metabol sjuklighet är den i princip obefintlig.
För detta krävs det att folket ställer krav på de som bestämmer, att vänta på att de gör det frivilligt då kommer inget att hända. Vi har genom föreningen Metabol Hälsa en viktig roll att spela för att få en ändring tillstånd. Förändringen måste komma nerifrån annars kommer inget att förändras. Till att börja med kan vi, om vi inte gjort det ännu, ändra vår kosthållning själva i enlighet med de tips o råd vi får här.
GillaGilla
När jag blev frisk från min mycket besvärande ofta invalidiserande kärlkramp för nu 7 år sedan trodde jag i min enfald att detta skulle välkomnas av läkare med stort intresse. Hur kunde denna livslånga ”obotliga” sjukdom, enligt deras tidigare uttalanden ha botats. Då de visade noll intresse tänker jag nu som Sherlock Holmes i fallet med den stulna hästen. Förövaren var lätt att hitta när Holmes fick reda på att ingen hund skällt den natten. Många skolmedicinares verkliga intresse är alltså inte att bota, som många av oss trodde. Men undantag finns, som Dr David Unwin, som verkligen tog det på allvar när en diabetespatient hade fått perfekta blodvärden utan mediciner genom kostbyte. Det är sådana ärliga läkare som går på djupet ”när det inte stämmer” vi behöver många fler av. De som skriver av oss som anekdoter finns det ingen anledning att besöka igen.
GillaGilla
Vad har hänt, tar de in sådant i tidningar nu? Räknas inte det till ”osanningar”?
GillaGilla
Kanske en omsvängning till det bättre.
GillaGilla
Lars Bern skriver: ”Heidling blev I STORT SETT FRISK den dag han slutade lyssna på skolmedicinmännen och började ta tag i sin sjukdom själv med hjälp av en kostomläggning till lågkolhydratkost.”
Det är ett lögnaktigt påstående. Han tar 60 % mindre insulin efter kostomläggningen.
Han är alltså inte i stort sett frisk.
Han måste äta en speciell lågkolhydratkost.
Han kan inte en endaste dag glömma bort att ta sitt insulin.
Måste man äta en speciell kost och måste man ta insulin, så är man inte i stort sett frisk.
Hur brett är ”i stort sett-intervallet” för Lars Bern?
GillaGilla
Heidling skriver ”förr kunde jag få insulinkänningar någon gång i veckan, nu händer det högst någon gång i halvåret. Med lite kolhydrater och lite insulin blir svängningarna i blodsocker minimala. Det ger en stor frihet i livet.” Detta är en beskrivning av ett i STORT SETT friskt hälsotillstånd. Att undvika kraftigt blodsockerhöjande kost är inte en speciell kost utan en sund kost som alla borde följa och klarar man sig på lite insulin som diabetes-1 patient så är man inte frisk men däremot i stort sett frisk som jag skriver.
Signaturen Niltsons anmärkning och tidigare liknande anmärkningar stärker mitt intryck av att han är en person som driver en agenda för starka ekonomiska intressen, ett s.k. troll, vilket inte är ok på denna blogg. En sökning via Ratsit ger heller ingen träff på namnet Niltson, vilket stärker misstankarna mot signaturen.
GillaGillad av 1 person
Jag håller med!
Det är stora pengar på spel för läkemedelsindustrin med 500 000 000 diabetiker i världen.
GillaGilla
Porta gärna Niltson, om du vill. Det roliga är dock att hans kommentarer leder till våra segrar. Så var det när han skrev strunt om Ryssland. Han förstår det inte själv, men han är en nyttig idiot. Om han inte hade funnits, had vi varit tvungna att uppfinna honom. En värre förolämpning är det svårt att utdela.
GillaGilla
Men du har ju svarat signaturen, han har sagt sin åsikt. Vad är problemet? Det är väl bra att olika synpunkter kommer fram. Jag blir också ofta beskylld för att vara avlönad av andra, bara för att jag tycker olika. Lars har själv skrivit att han skriver oavlönad, alltså inte betald av någon lobby som inte tror på klimathotet (som oljeindustrin t.ex). Jag tror på klimatförändringarna, men diskuterar så klart hellre med de som inte tror. Varför tror Lars att alla som inte håller med honom i allt, är lobbyister? (Ska inte skriva – dömer andra efter s…..). Ska alla hålla med, blir det mer som en predikan.
Om detta med kosten nu. Har sett flera dokumentärer där folk säger sig ha blivit helt friska från diverse sjukdomar som fetma, astma, högt blodtryck och diabetes genom att lägga om sin kost helt – till enbart grönsaker och frukt. De har framför allt bannat allt som är mejerifett och köttet. Även mjölkprodukter som ost, inget kött, inte heller fisk och ägg. De har inte bannat kolhydraterna, de vita är så klart aldrig bra. I dessa dokumentärer har de sagt att det är kött/mejerilobbyn som styrt att folk tror att man blir frisk av detta. Men de menar att det är fettet i en chokladkaka som man blir sämre av än sockret.
Jag har en känning av att det ligger mer i detta, har lite svårt att tro att man blir friskare i alla avseenden av att äta en massa kött och mejerifetter. Ska prova efter julen. Vet att jag brukar känna mig piggare de dagar jag ätit mycket grönsaker. En fastekur med grönsaks och fruktjuicer och mycket örtte, mår många bra av.
Men man måste läsa olika saker. Man kan inte bara gå på en källa. Det som är bra för en person, behöver inte vara det bästa för en annan.
GillaGilla
Min misstanke drabbar bara de som konsekvent alltid drar en lans för de stora globala ekonomiska intressena. Därför är jag misstänksam mot dina motiv.
GillaGillad av 1 person
Drar mig till minnes.
Signaturen P. Niltson är en anti-copycat på signaturen Piltson som drev lågkolhydratkostfrågor och akademisk kritik mot bland andra bantningsprofessor Rössner för ett antal år sedan i samband med sajterna Kolhydrater i Focus och doktor Dahlqvists blogg.
GillaGilla
Marianne
Steve Jobs var vegetarian och tidvis frukterian, han fick cancer i bukspottkörteln. Ashton Kutcher åt mycket frukt för att gå in i rollen som Steve Jobs, fick problem med bukspottkörteln. Eller det är bara en skröna?
GillaGilla
Lars skriver att jag går storkapitalets intressen när jag värnar svenskt jordbruk. Jo, SLU är nog storkapitalet
GillaGilla
Ja tyvärr ser vi ofta hur LRF och SLU driver industrijordbrukets intressen, vilket jag beklagar. Och det du konsekvent försvarar är det svenska industrijordbruket. Det finns faktiskt annat svenskt jordbruk.
GillaGilla
Så du drar svenskt jordbruk över samma kam av industrijordbruk som vi ser i USA, Kina m.fl.
Med allt vårt kunnande och miljöhänsyn vid gödselhantering, djuromsorg och annat. Det är inte schysst.
GillaGilla
Var har jag påstått det? Men icke desto mindre så bedrivs det ett industriellt jordbruk även i Sverige. Jag har faktiskt haft en gård i Skåne där jag varit omgiven av flera gårdar med säkert 600 nötdjur som stått stallade inomhus året runt och jag har en vän som drev en köttgård i Sörmland med ungtjurar som han köpte in och drev upp maximalt till slakt, även de inomhus. Samtliga dessa använde kraftfoder varvat med ensilage. Man kostade även på sig några få betesdjur, dock max 10% av beståndet. Samtliga dessa gårdar använde giftbesprutning med glyfosat på sina marker vad jag kunde förstå, brukade få en dunk för att döda all växtlighet på vår infartsväg (innan jag begrep bättre).
GillaGilla
Men Lars, du måste ju förstå hur man driver ett lantbruk. När en mjölkko fått sin kalv, blir hondjuren rekrytering och handjuren föds upp till slakt. Första sommaren går de kalvarna ute, men är på stall andra säsongen. Du kan inte ha en flock med 500 kg tjurar på bete.
Det finns gårdar som köper upp dessa ungdjur och föder upp, ja.
Alla som använder Roundup är inte industri för det. Det är ett vedertaget sätt att hantera ogräs på, för att bearbeta jordarna mindre mekaniskt, man kan då ha längre period med växande gröda. Här gäller att hitta en bra balansgång med teknikens hjälp, som att spruta kanterna. Finns folk som missbrukar medlet, speciellt villaägare.
Många lantbrukare är förbannade på LRF, för att de inte värnar deras intressen, ja.
GillaGilla
Du är en oförbätterlig lobbyist för giftanvändning i matproduktionen.
GillaGilla
Ann-Charlotte
Din iakttagelse när det gäller frukter är intressant.
Här kommer några reflektioner:
Icke-ekologisk frukt är ofta starkt besprutad med väytgifter och GMO-manipulerad, vilket är cancerframkallande.
Att enbart livnära sig på frukt och samtidigt föra ett stillasittande liv ger mycket högt blodsocker, vilket föder cancer
Att enbart livnära sig på frukt gör att brister uppstår i kroppen, vilket försvagar immunförsvaret.
GillaGilla
Ekologisk frukt (och allt annat) är starkt besprutad av chemtrails.
GillaGilla
Ja savalle, frukt och grönt kan innehålla många konstigheter som man nog inte ska överdosera. Föredrar egenodlat, så mycket mer smak också. Och så mycket ogräs som är nyttigt att äta…
GillaGilla
Men hur ska bonden göra, när EU kommer med regler att man inte får putsa trädor innan september? Eller som nu senaste, att en remsa ska vara för annan vegetation vid kanten av större åkrar.
Jordbruket är väldigt styrt av regler. Men det gör ingen nytta att hacka på dem som måste lyda reglerna. Hacka på politikerna i så fall. Sätt dig in i alla regler lantbrukaren har att följa. Hade de sluppit sitta med alla regelverk och ifyllande av formulär, så kunde de varit mer ute på åkrarna.
GillaGilla
Marianne.
Vad lärs ut i skolorna? Får dagens lantbruksungdomar lära något om alternativen via sin utbildning eller de får söka information på sin fritid (som de inte har för alla regler och formulär, som du skrev)?
GillaGilla
Till Marianne, 4 Jan.
Du skrev: ”Du kan inte ha en flock med 500 kg tjurar på bete.” Det löstes vanligen genom att det blev oxkött, alltså kastrering. Men det går även med gräs. Med spannmåll går nog bara stallar för tjurar, eftersom kynnet påverkas ordentligt av avsaknaden av fettsyror som det annars blir av gräsmaten. Gräs via högväxelbete är svaret på alla dina behov här. Glöm dina gifter, de drabbar alltid oss i slutledet. De ”behövs helt enkelt bara av de som säljer de billiga giftblandningarna till överpriser och använder 30% av intäkterna till mördande reklam och professorsköp, över hela västvärlden! Du borde kunna läsa ”Grass-Fed Nation” av Graham Harvey. Även om den är på Engelska, mycket lättläst.
GillaGilla
Anna Johansson
Din ironi lär stocka sig i halsen på dig en dag. Nu är mycket på väg att redas ut. Sanningen är på väg att uppenbaras, Anna Charlotta!
Borg, Bildt och andra av samma sort kanske inte blir så mycket att luta sig mot längre då!
Ta gärna del av vad som sägs i den här intervjun:
GillaGilla
Allt beror på hur sjuk man är och hur mycket friskare man blivit?
”Smått sett” verkar Niltsonkommentaren relativt sjuk i en strävan mot ett sundare liv. Det som förbättrar visar vägen.
Som relativt frisk efter botad cancer betraktar jag mig verkligen som i stort sett frisk och tacksam för fortsatt liv.
*\*
En sanningssägare ljuger alltid.
Jag är en sanningssägare.
Ibland är det svårt att veta vad som är vad.
GillaGilla
Rätt där Walden, då det endast är personen själv som varit sjuk som kan avgör hur frisk den känner sig.
GillaGilla
Typ 1 diabetiker är som du vet insulinberoende. Dm svälter ihjäl utan insulin. Att reducera insulinet till eller med 60% är enastående. En försäkring att ej få även typ 2, vilket annars händer alltför många typ 1 idag om dom blir liberala med kolhydraterna och därför måste kompensera med mer insulin. Därefter följer gradvis ökad insulinresistens och därmed typ 2, samtidigt som typ1 vilket vanligen leder till en alltför tidig död. Endast ren typ 2 kan bli helt insulinfria, något jag tycker du borde känna till när du uttrycker dig så självsäkert. Sluta skriva på Lars fina blogg om du bara kan klaga.
GillaGilla
”Måste man äta en speciell kost och måste man ta insulin, så är man inte i stort sett frisk.”
Det är på det viset att de flesta människor äter en speciell kost som är totalt onormal. Nittio procent av maten i matvaruaffär är mat som inte ska stoppas in i en mänsklig kropp om kroppen ska må bra.
Vad Heidling har gjort är att börja äta en kost som människans kropp är konstruerad för.
Jag förmodar att en person som har en bensinbil inte stoppar in diesel i den. Eller är det så att man inte har en riktig bil om man måste ha ett speciellt bränsle till den?
GillaGilla
Svar till Savalle
Om det var apropå det jag skrev om att äta grönt. Så menar i alla fall jag mest grönsaker, så klart. Har aldrig hört om någon som bara ätit frukt, men det finns säker det med.
GillaGilla
De kallas frukterianer.
GillaGilla
Jag är inte ett dugg förvånad att det som beskrivs händer. Vi hade en dotter som hade diabetes typ 1. Detta berodde på att hennes bukspottkörtel hade slutat att fungera. Det vi då kunde konstatera var att läkarkåren bestod av allt för många lata oduglingar. En del läkare tycktes ha köpt sin legitimation på antingen Överskotts Bolaget eller Clas Olson. På KS i Solna fanns en professor som tillhörde de bättre liksom hans partner. Hon hade som man säger ”ben i näsan”. Tyvärr flyttade de två till Uppsala. Vår dotter lades först in på Danderyds Sjukhus. Den kvinnliga chefsläkaren där hade svårt att ta till sig all information. Efter några månader där skrevs vår dotter ut från sjukhuset. Jag tyckte att både vår dotter och min fru behövde vilas upp. Jag sände dem till Mauritius i två veckor för att vila upp sig. Väl hemkomna konstaterade min fru att vår dotter fått ett sår på höger stortå. Vi åkte in till KS i Solna. Där sade ortopederna att det var lika bra att amputera hela foten. Min fru gick i taket och sade endast tån men icke mera. Så blev det. Det var nog så att min fru hade bättre kunskaper än läkarna. Hon hade varit chefssköterska på en ortopedisk operationsklinik. Efter operationen ville inte såret läka. Den ansvariga läkaren sade att han nu hade prövat alla antibiotika som fanns att tillgå utan att det blev någon förbättring. Sedan sade han att nu skall jag prova att sätta in larver. Kort där efter var såret läkt.
Efter någon vecka skrevs vår dotter ut från KS i Solna. Det blev en rehabvistelse på Ulvsunda. Ett helt olämpligt och helt felaktigt byggt ställe för in fiktionskänsliga patienter. Två enkelrum delar på toalett-& tvättrum. Här fick vår dotter VRE. Nu skulle hon operera starr på St Eriks Ögonsjukhus. Den operationen resulterade med att hon blev blind på båda ögonen.
Nu hade den professor som flyttat till Uppsala föreslagit att en GastroPacemaker skulle opereras in. Tyvärr fanns det ett riktigt stolpskott till sjukvårdspolitiker (F. R. gift med någon som kallade sig för statsminister). Hon hade förbjudit KS i Solna att göra d.y. operationer. Det fick endast göras i Huddinge. Nu blev det flera månaders väntetid. När operation sent om sider kunde göras var hälsotillståndet inte så bra på vår dotter. När operationen väl var gjord sade kirurgen att detta var den första patient med diabetes typ 1 som fått en GP inopererad. Det blev inte bra så den fick opereras bort.
Den professor som konstaterat att bukspottkörteln var utslagen visade inget större intresse för patientens situation. Hade han varit anställd i den engelska industri koncern jag arbetade för hade han omgående fått sparken och koncernen skulle aldrig lämna några referenser eller omdöme om honom. När denne gjorde sig besväret att titta till patienten konstaterades det att utrustningen inte hade fungerat på de senaste 26 dagarna. Orsaken till detta berodde på att personalen på KS inte begrep vad de gjorde.
Efter 2 månader på intensive vårds avdelningen var det en kvinnlig tysk bördig läkare som kom in på salen och uttryckte sig så olämpligt att min fru körde ut henne från salen. Jag gick efter henne och talade om för henne hur ohyggligt dumt hon uttryckt sig. Jag sade åt henne att nu kan endast två saker ske. Det ena är att Vår dotter är så förbanna på dig att hon bestämmer sig för att hon skall göra allt för att leva vidare eller så gör hon det motsatta. Vår dotter bad då att få träffa överläkaren på den avdelning hon legat. Denne kom ned och då bad hon honom att stänga av respiratorn. Han beskrev vad som kunde göras och att han skulle återkomma följande dag med tre andra läkare och då skulle vår dotter upprepa vad hon önskade. Så blev det och ett liv släktes då ut.
Min hustru var hela tiden varje dag hos vår dotter. Det hände så mycket på KS i Huddinge att mycket skulle ha polisanmälts.
Vår dotter hade mycket högt IQ 1,74. Hon hade fått ett erbjudande om ett jobb på KODAK i USA
De hade upptäckt hennes hennes speciella egenskaper.
GillaGilla
Sorgligt med alla dessa upplevelser av en oduglig svensk sjukvård och inte kompetent skolmedicin.
GillaGilla
Stoppa Nlltson på vår blogg-Lars Bern-, fy fan !!
GillaGilla
Tack vare anthropocene och andra fristående bloggar så är Niltsontrollarn både mätt i magen och har ett innehållsrikt liv. Tänk vad Lars B,s blogg och andra fria bloggar bidrar med!
GillaGilla
Kanske så?
Men personligen har min insikt ökat när följugenheten blivit uppenbar.
Ibland gynnas felsökningen av att söka efter det som fattas.
Se bara på reklamen och nyhetsfiltreringen.
Statistik är ett bra sätt att ljuga.
GillaGilla
Var väldigt försiktig med att stänga av kritiska röster. Genom dem vässas argumenten och läsupplevelsen blir ofta bättre.
GillaGilla
Man måste dock försöka få bort troll som har en dold agenda och inte spelar med öppna kort.
GillaGilla
Lösenordet är alltså ”troll” de lömska som döljer sitt verkliga uppdrag. Brukar säga att
ekologiskt mest är ett sätt att lura storstadsakademiker. Det kan väl inte vara dolt och smyg.?
GillaGilla
Personen finns inte registrerad alls, då får han gå hem. Ärliga öppna kort gäller och är en anledning till att många av oss skriver här.
GillaGilla
Olle.
Om du skaffar boken “The MYTHS of SAFE PESTICIDES” av André Leu skulle den läsningen av den boken möjligen kunna ge dig en mer nyanserad syn på ekologiskt jordbruk.
GillaGilla
Väldigt tråkigt när alla har samma åsikt. En diskussion väcker olika åsikter och kunnande. Bara för att en har en annan åsikt, behöver man varken vara s.k. troll eller ond. Man vill kanske bara vända på ett synsätt, eller ge annan vinkel.
Man skummar här bland kommentarerna och känner igen dem som alltid håller med i hela inlägget Lars skrivit. De är inte lönt att läsa.
GillaGilla
Marianne, du skriver: ”Man skummar här bland kommentarerna och känner igen dem som alltid håller med i hela inlägget Lars skrivit. De är inte lönt att läsa.”
Detta förvånar mig. Menar du verkligen att alla de välgrundade och sakliga argument som förs fram av kommentatorer som ofta har en liknande inställning till frågor som berör giftfria metoder imom jordbruket är ointressanta?
Handlar det då inte mer om halsdarrighet än sanningssökande från din sida?
GillaGilla
Svar till Savalle
Att det inte är så lönt att läsa en kommentar som bara beskriver hur man håller med om allt i inlägget, är väl inte så svårt att förstå.
GillaGilla
Marianne
Nu har du deklarerat din inställning till att ta del av argument som du inte delar. Det förklarar mycket.
Jag kommer att tänka på ett citat på engelska som är rätt träffande, tycker jag:
”You can lead a horse to water, but you can´t make him drink.”
GillaGilla
Jag är diabetiker 2 sedan 2001 och har själv med dr. Annica Dalkvist fått helt ny information om kostens betydelse för min förbättring av hälsan. Jag anser att läkarutbildningen måste utvecklas mer mot botande än syntomlindrande som Big pharma driver med att tillgodoser läkarna med ”mutor” . Jag har läst en del böcker av läkare Nisse Simonsson som nu efter pensioneringen ”biktat sig” om hans utskrivning av statiner och många bjudresor och nu varnar för statiner med svåra biverkningar. Varför inte utföra årliga hälsoundersökningar och utifrån dessa resultat kalla till återbesök om något bör åtgärdas. Jag anser att våra sk myndigheter måste själv inse specialisternas ekonomiska intressen från Big pharma och stödja alternativ till dagens mediciner enligt FASS. Sedan tror jag att landstingen idag måste styras på annat sätt med mindre byråkrati så att bl a vårdköerna kortas. Man kan politiskt ta bort TJÄNSTEMANNANSVAR som infördes på -70 talet inte har något gott med sig.
GillaGilla
Hur menar du att man politiskt skall ta bort tjänstemannansvar
( tjänsteperson heter det visst numera)??
Jag instämmer i din analys av förbyggande hälsovård men att varken politiker eller tjänstemän ( personer) skall var fria från ansvar förstår jag inte.
Har man en ansvarsfull befattning får man ta mig sjutton ansvara för vad man åstadkommer!!
Det oavsett genus.
GillaGilla
Ursäkta mig ordet ”varken” skall ersättas med ”både”.
GillaGilla
Alla vill vi äga en världsbild som är trovärdig och där också olika pusselbitar faller väl på plats och detta erbjuds övertygande, i alla fall för mig, på Lars Berns blog.
När det gäller vår hälsa och ”pusselbiten” diabetes gäller det också att få en fysiologiskt övertygande förklaring och här är det som sjukvården står för i mina ögon rent kriminellt när den driver läkemedelsbolagens dolda agenda. Här sopas den mest elementära medicinska vetenskapen under mattan. För hur svårt kan det vara att inse att om man inte äter de kolhydrater som höjer blodsockret behöver man inte heller ta så mycket insulin. Det är framför allt insulinet som i höga doser och i det långa loppet leder till alla komplikationer för diabetiker.
GillaGilla
Det är därför så oändligt trist att se inlägg från uppenbara representanter (köpta lakejer?) för läkemedelsindustrin som P. Niltson där hans förvridna pseudonym måste betraktas som ett rent hån mot alla som verkligen är intresserade av en debatt för att förstå sjukdomen diabetes i vetenskaplig belysning.
Om man sedan verkligen vill gå på djupet och försöka greppa hur blodsockerregleringen sker genom balansen mellan de två hormonerna insulin och glukagon har jag hittat en vetenskaplig föreläsning som är det bästa jag hittills träffat på. Den kräver dock lite grundläggande kunskap om vår fysiologi och även med en sådan kunskap behöver man se föreläsningen ett par gånger för budskapet riktigt ska kunna sjunka in.
GillaGilla
Till olle holmqvist, svar på:
3 januari, 2018 kl. 07:32
Visst är det enkelt att missbruka ”ekologiskt”. När det gäller mat bör man använda mer direkta beskrivningar som det blir svårt att ljuga om.
T.ex:
Kött: Bara gräs och skog matad, noll kraftfoder.
Allt mat: Inga kemikalier, inte ens konstgödsel?
Vilken gård kommer det ifrån?
En utmärkt bok som t.o.m talar om varför konstgödsel stoppar växternas direkta kolbildning i jorden heter ”Grass Fed nation” av Graham Harvey. Den borde översättas eftersom den är välfylld med tips till bönder som vill göra skillnad. Boken beskriver många Engelska och Amerikanska producenters framgångar med gräsbetat och tillhörande ökande kolinlagring, men också hur kolhalterna i våra jordar bokstavligen dagligen oxideras bort, framförallt genom politiska beslut i USA och EU som nästan jämt verkar tagna efter ”intensiv lobbyverksamhet” av Monsanto, Bayer, Syngenta och Potashcorp m.fl.
Man talar om kornas metanutsläpp som ingår i ett kretslopp som var enormt mycket större förr än idag, med enormt många fler betesdjur, utan växthuseffekt.
Vad industriförespråkare däremot nogsamt undviker är daglig oxidation av existerande kol i jordbruksmarker till CO2 genom plöjning. Här ligger förmodligen den allra största enskilda CO2 källan. Något som industrin lyckats dölja genom att bl.a. tala om kossor. Som vanligt gäller det att anklaga konkurrenter för de brott man själv begår. Hur den försämrade jorden inverkar på vår hälsa är väl beskrivet i samma bok! Dålig jord, mindre viktiga mineraler, ohälsa i växter, djur och människor.
GillaGilla
Man talar mycket om CO2 utsläpp från jordar vid bearbetning. Vissa jordar, som gammal sjöbotten släpper ut mer än andra mer sandiga. Läser du aldrig ATL?
Vad man inte talar så mycket om, är, att därför släpper de s.k. ekologiska gårdarna ut mer CO2. För de måste jordbearbeta mer och traktorerna dricker då även mer.
När släppte kreaturen ut mer metan än nu? Vi har aldrig haft så många som nu på planeten och de ökar stadigt i och med att fler och fler har råd att äta kött oftare.
Om du tänker på dinosaurierna, så orsakade de en växthuseffekt, med sina utsläpp.
GillaGilla
Marianne, du skrev:
”Vad man inte talar så mycket om, är, att därför släpper de s.k. ekologiska gårdarna ut mer CO2. För de måste jordbearbeta mer och traktorerna dricker då även mer.”
Se svaret jag skrev till Olle Holmqvist nedan. Vid ekologiskt brul som plöjs som vanligt industrijordbruk utan gifter kan det bli som du säger. no-till med varierade täckväxter året runt utan kemikalier är det som ger inlagring av kol och betydligt mindre traktorer.
Var bygger dina siffror på hur mycket kreatur vi har idag och förr? 60 miljoner 1 tons bisonoxar fanns det i USA på 1850-talet och gissningsvis samma storleksordning här, i Öst. Argentina/pampas då och nu?
Gissar att en mycket stor och hitintills ouppskattad koldioxidkälla de sista 50 åren kan vara från oxiderande kol i våra plöjda och ofta bara åkermarker. Accelererad av konstgödsel.
GillaGilla
Och vad är det för fel på att djur släpper ut metan eller CO2. Vad de släpper ut är totalt ointressant.
Att dinosaurierna ens kunde existera beror på högre halter CO2. Det behöves dels för att de kunde bli så stora och dels för att det skulle kunna finnas tillräcklig med mat åt dem.
GillaGilla
Svar till Stenbj. En länk med dsiffror ca 1,5 miljarder nötkreatur i världen idag.
http://www.svensktkott.se/om-kott/kott-och-miljo/miljo-och-klimat/notkott-och-klimat/notkreatur-i-siffror-sverige-och-varlden/
GillaGilla
Är det verkligen klarlagt att jordens klimat är bestämt av halten CO2 och CH4??. — Merkaptanerna obeaktade.
Har inte blivit riktigt klok på det.
Däremot är drickbart vatten och överbefolkning på vissa platser en ”utmaning” för mänskligheten.
Så vitt jag vet dog inte dinosaurierna ut av CO2 eller metangaser utan mer troligt av ett ´himlanedfall´ i Mexicanska bukten med svallningar i jordskorpan och vulkanutbrott som följd, vilket i sin tur förorsakade en svårartad långvarig vinter. Paradigmskifte till däggdjur.
Samma klimat som Kim Jong kan framkalla med sin knapp på skrivbordet.
GillaGilla
Dinosauriernas utveckling möjliggjordes av en betydligt högre koldioxidhalt än idag som ledde till större växtlighet och gav dem föda i överflöd.
GillaGilla
mer direkta beskrivningar som det blir svårt att ljuga om.
T.ex:
Kött: Bara gräs och skog matad, noll kraftfoder
Hur mycket kan Sverige, Europa, Världen producera ? i nte exakt, men hygglig uppskattning.
GillaGilla
Enligt boken jag refererarde till, ”Grass Fed Nation” av Graham Harvey: 250 kg lamm och oxkött per år per hektar är ett konservativt minimum i England. Existerande gräsland, inte det mest produktiva låglandet där man idag odlar spannmål. Djurmaten är alltså endast vall bestående av flera gräs- och örtsorter mm, noll spannmål och noll konstgödsel och noll mineraltillsatser. När jorden ej störs men växelbetas kan alla viktiga mineraler tas upp från jordens djup via s.k. mykorrzia. Värt att notera är att sluttningar aldrig lämpar sig för modernt åkerbruk då även under Svenska förhållanden ett riktigt skyfall vart 50-onde år plötsligt kan spola bort jord som vanligen bildats under betydligt längre tid. Det har alltid varit sådan risk i sluttningar, ju mindre mylla och ju torrare, desto större risk. Med konstgödsel upphör(!) mullbildningen och med åkerbruk minskar mullen totalt.
Räkna gärna ut hur mycket det blir då även sluttningar kan användas till 100% för växelbetande djur. (Eg. högväxelbetande från Engelskans mobgrazing) Jämför även med hur mycket kött och spannmål till köttproduktion (GM!) vi importerar, samt besparing av konstgödsel och det till den hörande ganska
stora energiförbukningen (Haber-Bosch). Vattendrag med återställt (lax)fiske kan vi räkna som en långtidsbonus.
GillaGilla
Svar till Stenbj
Så nån bok menar att nötkreaturen kan gå ute och beta året runt i Storbritannien och de behöver inget extra kraftfoder. Den personen måste ju ha löst problemet med svälten i världen. För då måtte deras gräs växa hela året och de måtte ha ena särdeles proteinrika sorters gräs.
GillaGilla
Göran
har beställt o ska läsa boken. Ska ställa data där mot vad som hävdas i Sverige av de härstädes förkättrade ”Uppsalaforskarna”.
Leu är tydligen djupt nedgrävd i organisk skyttekrav, men han kan ju ändå¨har rätt i sak. En rätt väg till egen uppfattning är att undvika att förälska sig i en partens ståndpunkter. Man måste läsa och förstå både pro et contra.
”Andre and his wife, Julia, run an organic tropical fruit orchard in Daintree, Queensland, Australia. ”Diskussionen skulle vinna väsentligt om vi höll oss till svenska förhållanden.
http://www.greppa.nu/ > från normaljordbruket
”22 december 2017 –
Åtgärderna för att minska näringstillförseln till haven verkar ge god effekt. Tillförseln av både kväve och fosfor från Sverige minskar, men övergödningen är trots det ett fortsatt stort problem. Det skriver Havs- och vattenmyndig…
19 december 2017 –
Att införa ett år vall i en fyraårig växtföljd med stråsäd på en gård i Skåne gav högre halt organiskt kol i marken och ökade veteskördar. När vallen rötades till biogas blev det dubbel klimatnytta genom kolinlagring i mark och er.
15 december 2017 –
Är det bäst att ta bort vegetation i diken med grävning, klippning, bränning eller rentav kemisk bekämpning? Det har franska forskare studerat och kommit fram till att flera metoder behöver kombineras för god markavvattning och sk”
Hur lura sig själv:
1) ha en allmän misstänksam inställning att t ex konventionellt jorbruk är väldigt fel (jättemycket giftsprutning)
2) läs en, eller flera negativt/kritiska böcker från Queensland, Dakota eller Afrika
3) läs inte allmänna lärobocker om t ex marklära
4) läs inte konventionspositiva debattböcker från t ex ”Uppsalaforskarna”
PS ordet ”normal” kan dels betyda ”rätt riktig, som det bör vara”
dels ”vanliga, ofta förekommande, frekventa”
Allt jordbruk hotas av fosfor brist. Det ekologiska drabbas först.

http://phosphorusfutures.net/the-phosphorus-challenge/the-story-of-phosphorus-8-reasons-why-we-need-to-rethink-the-management-of-phosphorus-resources-in-the-global-food-system/
för långt förlåt
GillaGilla
O.H. Vad menas med detta: ”..När vallen rötades till biogas blev det dubbel klimatnytta genom kolinlagring i mark och er.” Om man gör biogas (metan mest alltså?) av marken genom rötning, lär man omvandla det kol man lagrat där. Hur kan det bli dubbelt?
Märk väl att jag håller med om att fosforn säkert tar slut när man odlar ekologiskt, med årlig plöjning! Då förstörs nämligen mykorrzian som är växternas nödvändiga länkar till mineralerna i jorden . Men vid ekologiskt utan plöjning (no-till) blir det alltså inget underskott.
(Joel Salatin, Gabe Brown. )
Däremot vid no-till med giftbesprutning antar jag att även det mesta jordlivet dör, inte bara plantrester och ogräs. Läste att man försöker med ”näringspray” som sådana no-till växter kan ta upp genom bladen, då jorden då bara tjänar som ett rotstöd. Framåt?
GillaGilla
Salatin, Brown, Savory (stavn?)eller Leu platsar inte bland mina husgudar. Schimärer med samma substans och fortlevnad som röksvampar. Men socialpsykopatologiskt intressanta. Här en till i samma div:

Fosforbrist blir det eftersom fosfor förs bort med skörden varje gång, med eller utan årlig plöjning Med konstgödning tillförs ny fosfor.
Rötning > mer kol i marken. Bra det.
Biogas driver spannmålstorkar o annat .
Bra det. Så slipper annat fossilat bli uppeldat.
(förutsättn: klimat-rättroende)
GillaGilla
Först har vallen lagrat in kol i marken, när den vuxit. Sedan slår man vallen och kör till biogasanläggningen, där den är med att göra metangas. Sedan kommer röten från biogasanläggningen tillbaka till bonden som gödning. Därav dubbel användning.
Att odla ekologiskt utan att plöja, blir oöverstigliga problem med ogräset. Detta hade alla gjort annars, tror folk att bönder köper gödning och ogräsmedel för skojs skull?
GillaGilla
Nej men för enkelhetens skull!
GillaGilla
Och för att de tror att vad de har lärt sig är det enda rätta.
GillaGilla
Vetenskapligt har man visat att organiskt/ekologiskt jordbruk i det långa loppet (inom typiskt 5 år efter övergången) har samma eller t.o. m. högre produktivitet än det konventionella ”giftjordbruket”. Det finns idag många exempel på detta men Monsanto har av naturliga skäl måttligt intresse för denna verksamhet.
Den japanska forskaren Fukuoka vände sin framgångsrika forskarkarriär inom jordbruksgifterna ryggen redan på 60-talet och sedan ägnade resten av sitt liv åt och bevisade också i praktisk handling att man kan uppnå bättre produktivitet med naturliga metoder. Men man måste förstås förstå vad man håller på med.
Nyckeln till framgången är att förstå samarbetet med mykhorriza/svamprötter som gör mineraler tillgängliga i utbyte mot det socker de får från täckgrödor av olika slag.
Men tror man att jordbruksgifterna är ofarliga så gör man förstås det även om det aldrig har bevisats.
GillaGilla
Självklart är det bra för alla svampar i jorden som samarbetar med växtligheten, om man inte rör i jorden, gärna täcker den med vissa grödor. Man gör olika försök med jordbruksgrödor, för att få fram fler fleråriga sorter. För man måste ju skörda och så. Det är ogräsproblemet som oftast knäcker. Folk är så emot GMO t.ex. Men det hade varit bra att få fram tvååriga sädesslag.
Här har SLU också gjort försök för många år sedan med mykorrhiza inom skogs och odling.
GillaGilla
Ge data, inte exakta ungefärliga med skördeutbyte i ena o andra systemet. har sett liknande data en gång majs i USA tror jag.
Om det är ”vetenskapligt bevisat” måste du kunna ge ref.
Ser f ö ut handla om fattiga bönder i Afrika (Leus inslag)
din sista mening begriper jag inte, – är det logiskt möjligt att bevisa – slutgiltigt – ”ofarlighet”. jag beter mig ändå som luft vore ofarligt.
GillaGilla
362 published organic–conventional comparative crop yields. Our results show that organic yields of individual crops are on average 80%
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308521X1100182X
Det är möjligt att någon geofaktor t ex markfaktor ger bättre för organic några år
sedan blir det fosforbrist
GillaGilla
”Organiskt” och ”ekologiskt” är något annat än vad ”no-till” utan tillsatser är. Läs vad Göran skriver om Fukuoka och mykhorriza istället för att kasta bort Joel Salatin och Gabe Brown som ”tunna anekdoter” eller vad du skrev. Visa att Gabe går med förlust eller ljuger om sin kolhalt i dag från 1.8 till 6% med NOLL input förutom luft, regnvatten och frön som han inte producerar själv. En enastående människa ser jag honom som. Och det sker en ”grass”-revolution i USA som med fler bromsar som dig kommer födröjas till dödagar för många i Sverige. Motsvarande mullhalt för Gabe’s farm är från 3% till 10%. Eller hittar han på om detta eller att hans jord idag kan inflitrera 150 mm regn i timmen istället för 15 mm-h vid den låga mullhalten? Eller ljuger/hittar han på om något annat? Om du inte kan tycker jag att du bör hålla tyst istället för att försöka skriva ner genuina hårt arbetande individer på samma sätt som köpta Uppsalaprofessorer gör som levebröd.
Läs boken jag rekommenderade för att få många många fler namn på de som driver övergången till ett bruk där fosforn inte begränsar tillväxten för växter som samverkar med mykhorriza , vilka kemiskt löser ut denna och andra ämnen som växterna behöver från marken. Vanligen finns det mer än tillräckligt med fosfor i marken men inte i en form som plantor utan hjälp från mykhorriza kan ta up. En hemlighet som Potashcorp absolut inte vill att bönder ska känna till. För den firman räcker det ju med att fler och fler utvinner kväve gratis från luften! Deras aktier trendade nedåt hela förra året. Av den fosfor som tillsätts tar växterna inte upp mer än en bråkdel. Resten ackumuleras och köcker sedan ut och göder alger som förgiftar vattendragen. Det existerar inget underskott på fosfor, som påstås! ”Problemet” är att utan hjälp av Mykhorriza kan växterna inte ta upp de annars olösliga formerna. Med plog- och/eller giftbruk blir det ingen Mykhorriza.
Det blir slösbruk istället.
GillaGilla
Leu har flera exempel i sin bok på väl genomförda jämförande studier och även Kristin Olsson har i sin bok ”The Soil Will Save Us” visat på samma sak när hon går igenom den forskning som bedrivits i USA. Olsson pekar också på hur Big Pharma sedan har korrumperat forskningen i USA genom att ”infiltrera” universiteten.
Forskningen på organiska jordbruksalternativ får högst en halv procent av forskningsanslagen trots att resultaten är lovande.
För att uttrycka det milt motarbetas allt småskaligt organiskt jordbruk eftersom de enda som tjänar på detta är bönderna själva.
I grund och botten handlar det om jordens kvalitet (humus/organiskt liv) och hur vi idag förstör den med det moderna giftjordbruket.
Prof. Montgomerys bok ”Dirt” belyser också övertygande hur vi går mot en oundviklig katastrof.
I mina ögon får man vara väldigt naiv om man inte ser vad som redan pågått sedan länge med vår framtid.
GillaGillad av 1 person
Göran, här ett citat av Fukuoka med tillägg jag fann i boken nedan, översatt, hans erfarenheter som forskare och jordbrukare i Japan sedan 1940-talet.
”Vi har tillåtit en liten kabal av laboratorieforskare sponsrade av företagare att förändra själva naturen hos maten vi äter. De har ersatt de naturliga processer som har matat mänskligheten sedan vi utvecklades på planeten med sin egen teknik och de förstör snabbt landet som matar oss. Ingen frågade om vi ville ha vår mat producerad av Monsanto och Syngenta hellre än av naturen. Det har inte skett någon nationell debatt; ingen folkomröstning, men det skulle vara svårt att tänka på en fråga som är viktigare än vad vår mat är. Denna ofta osynliga revolution har för det mesta orsakats av hemlig lobbying av regeringar och offentliga tjänstemän med enda mål att sälja de produkter som företagen vill sälja.”
Harvey, Graham. Gräs-Fed Nation: Få tillbaka maten vi förtjänar (s. 130). Icon Books Ltd. Kindle Edition.
GillaGilla
På amazon hittar man också reviews. de gynnsamma överväger, psykologiskt rmligt, men jag råder alla att scanna och söks hitta de få kritiska
Dirt
https://www.goodreads.com/book/show/587916.Dirt#other_review
> Colby Moorberg
The Myths of Safe Pesticides
Customer Review
1.0 out of 5 starsA promising topic ruined by a scientifically illiterate author
ByMarkus Eggeron June 27, 2015
Format: Paperback
Unfortunately, the book is full of half-truths and scientifically incorrect statements. If you want to do a study of logical fallacies, this book would be a fruitful region to harvest. I share the opinion of the author that if we can get away with less pesticides, that would be desirable. I was hoping this book would provide interesting information around that subject. Instead, it is full of fear-mongering and government bashing. The author endeavors to ”explain” biochemical processes in ways that are completely laughable and plain wrong. If he had a basic education about bio-chemistry, it might dawn on him what nonsense he writes.
I had high hopes for this book. In fact, as someone who lives in an area that has problems with pesticide wash-off and all the consequences of that. I have even recently voted ”yes” on a ban on pesticides and advocated on social media for other people do vote the same. Pesticides are an important subject. But if you want to truly learn more about it, look elsewhere. If you want to get a good scare by a bunch of nonsense, then this book is for you. Just don’t repeat what you read when you are around scientifically literate people, because you’d make a complete fool of yourself.
Kom ihåg:
en egen uppfattning kan man bara motivera när man känner bägge sidors argument.
GillaGilla
Solar Minimum The Fastest Decline in almost 10,000 Years
AI-programmet Socrates spår en brutal nedgång fram till 2028-32. Detta betyder svält, krig och annat elände.
https://www.armstrongeconomics.com/history/ancient-economies/solar-minimum-the-fastest-decline-in-almost-10000-years/
GillaGilla
har nu sett ett entimmas föredrag av Montgomery, skrev Dirt,
och jag tolkar honom inte som Göran, utan som en optimist.
Ingen svartmålande dystergök. Jordbruk o erosion fick läras på botaniken 1970. Fåren- erodörerna – på Gotland. Kärt återseende till argumenten. Vi – kan – göra någonting, enl Popper – Piecemeal Agricultural Engineering.
Återskapat jord genom att skörda tång i havet har kustbor alltid gjort. På Irlands västkust skyddades den skapade åkerjorden med mödosamt uppbyggda stenmurar.
Till Stenbj.
utifrån att vi har 2 500 000 ha odlad mark
med prod 250 kg kött per ha och år räcker till
10>4 djur (250 kg kött) på 10>7 innevånare
blir en tusendels ton = 1 kg per person och år
inte mycket.
sent nu, felräknat ?
GillaGilla
Felräknat, ja det var det: 2.5 milj. ha x 250 kg blir 62 kg per person vid 10 miljoner (10^7) innevånare. Men lantbruksverket säger 8% av totalt 41 milj ha =3.3 milj ha, vilket blir 82 kg per personår. Dessutom kan, som Thorsten Laxvik från Norrbete nyss visade i SVT, en större mängd skog användas för samma ändamål, dock med ännu bättre kött pga trädens bättre permanenta mykorrzia förbindelser ger hälsosammare växter, kor och därmed också människor. (Flera andra fördelar för skogen med djur i.) Att fisket i våra vattendrag därmed även återställs gör att betydande arealer kan avsättas för växelbruk till vegetarianer så att även dom kan slippa en mängd av sina , förmodligen, växtgiftinducerade åkommor genom att djuren naturligt återvinner det kol plogen förstör under ett par år mellan grödorna, såvida man inte gör bättre, som Brown, och planterar med no-till med ”seed drill” .i täckväxterna så att mykorrzian blir permanent ostörd. Bättre än vad vi gjorde förr till och med, då vi trodde att man måste plöja för att odla!
Glöm ej att jordar som arbetats upp till hög mullhalt kan ge en enorm avkastning de första åren efter de plöjs upp. I USA, där bisonoxarna byggt upp till 2 meter mullig svartjord under århundraden räckte myllan så länge att man aldrig begrep att man höll på och förbrukade en ändlig resurs, som dels var mull som inte bara gjorde jorden perfekt utan även lagrade det vatten som regnade mitt i vintern tills mitt i torksommaren då den behövdes som bäst! Rakt ner i jorden under plantorna! När myllan sedan tog slut och torkan kom i början på 1930-talet fanns varken mylla eller vattenhållning kvar. Det som fanns kvar blåste bort i den berömda ”Dust Bowlen”, väl beskriven i Steinbecks ”vredens druvor” . Sedan blev vädret något bättre men det viktiga var att man ”löste” vattenproblemet genom att borra djupbrunnar och förbrukar idag ”nästa” ändliga resurs. Idag är man snart igenom även denna resurs, som också den gjorts ändlig p.g.a. att utan mulljord blir det inget vattentryck från en vattenhållande matjord vilket betyder att ”vattencyklen” är bruten. Grundvattnet fylls inte längre på! Påföljande ”Flash floods” vid större årliga regn är en indikation på kolfattig dysfunktionell jord, intensivbrukad åkerjord och öken t.ex., inte på mycket regn, som våra tidningar ofta ger intryck av. Gabe Brown höjde sin jords regninfiltrationskapacitet från 15 till 150 mm per timme. Det kan man göra även i Central Valley i CA, men inte om man tror på tidningar, köpta professorer, m.fl.
GillaGilla
Kan någon kortfattat förklara hur man odlar utan att plöja? Jag är lite okunnig. Jag odlade ekologiskt i många år i liten skala med bra resultat, men jag fick gräva och med mycket arbete ta bort ogräs och rötter.
Det finns några speciella jordbruk i Ryssland och de plöjer inte. De odlar mitt bland andra växter och får bra skördar. Är det så man ska göra? Några av bönderna lämnade städerna för att få leva ett sundare liv. Dn har uppmärksammat att flera av dem är högutbildade. Det påminner om gröna vågen i Sverige på 70talet.
Det är efterfrågan på de fria jordbitarna i östra Ryssland. Jag minns inte exakt, men jag tror att ungefär 40.000 fick tillstånd och att lika många står i kö. Kruxet är att man måste vara rysk medborgare. Var och en får en hektar och äganderätt efter fem år. Vägar behöver byggas och lokalpolitikerna verkar inte tycka om kostnaderna.
Jag läste med förskräckelse vad ”sjukvården” gjorde en deltagares dotter. Mina egna dåliga minnen bleknar i jämförelse.
GillaGilla
Här kan du se hur man gör: https://www.youtube.com/watch?v=uUmIdq0D6-A
GillaGilla
En undring, apropå din länk: varför funkar mångfald så bra bland växter, och inte bland människor?
GillaGilla
goph999
Intressant frågeställning!
Och jag har en idé om ett svar på detta:
Globalisterna har sått hat mellan folken, mellan nationerna, mellan olika grupperingar – var de än har kunnat.
Detta är konstgjort och fullständigt naturvidrigt som så mycket annat som genomförts av Globalisterna. När de har förintats kommer mångfalden bland människorna också att vara det optimala!
GillaGilla
Tack för den länken – mycket sevärt och lärorikt. Otroligt hur mycket fosfor som kunde göras tillgängligt utan tillsatser.
GillaGilla
Se gärna hela Browns utmärkta föredrag! De flesta detaljerna finns med. Här ett försök till kortfattad principsammanställning.
Man väljer ut en mängd olika växter som passar ihop, t.ex med vete, de flesta fleråriga, och planterar dessa efter en vanlig höstskörd, som sedan växer så länge det går på hösten, övervintrar och återkommer på våren. En del bör vara kvävebindande, ett eller fleråriga, ej säker. De fleråriga är viktigast då de binder upp till mykhorrzia som ser till att växterna får alla mineraler de behöver om de finns, i lösliga former. På våren får allt växa tills det blir dags för att så, t.ex vete eller sädesblandning. Då kan man antingen se till att marken betas av genom ”snabbväxelbete”, så att det som inte äts blir bra nedtrampat och gödslat under en dag. Därefter kör man med ”seed drill” som sår genom att skära upp med in rullskiva, mata ned och packar efter. Man kan kombinera ”seed drill” med något som rullar ned täckväxterna först om man inte har djur. Nedrullningen eller avbetningen och nedtrampningen är mycket viktig då den då minskade levande växtligheten dels kommer att skydda jorden från torka och solöverhettning, dels se till att det inte finns ”rum” för ogräs att rota sig. Plus den allra viktigaste: När en växt betas av, klipps eller rullas ned på det här viset, släpper växten själv av onödiga rötter för att kunna överleva med ”mindre grönt”. ”Kolet” i rötterna plus vatten släpps då ut i marken. (Samma när man fäller ett träd eller klipper ned en buske.) Detta är den viktigaste mekanismen för att öka kolhalten och därmed mikrolivet långt ner i jorden, så långt ned som växten är rotad, samtidigt som det som blir kvar på toppen är utmärkt föda och skydd för mask och mikroliv. Djuprotade perenna växter, även t.ex. maskros är alltså ”lika värdefulla till djuren som till marken/marklivet” när de betas, eller klipps. Man bör även så blomfrön dels på sidor och där det ej går att odla och dels blanda där det passar. Funktionen är att attrahera insekter och bin som håller skadedjur borta och pollinerar, plus ögonfröjd och kanske även sinnesfrid.
GillaGilla
Sten,
Vi verkar vara på samma sida om staketet! 🙂
Just nu har jag börjat läsa en intressant bok i två volymer och som du säkert skulle uppskatta.
”EDIBLE FOREST GARDENS” av Dave Jacke och Eric Toensmeier.
Den verkar vara seriös och handlar precis om det du säger. För att ett organisk jordbruk skall fungera i det långa loppet (permakultur) måste ekologin/samspelet fungera även tillsammans med själva jorden genom att göra mineralerna tillgängliga för växterna. Det handlar om ekologisk vetenskap i ordet verkliga mening för att uttrycka det milt – en helhetssyn!
De perenna växterna är då själva nyckeln eftersom de förser svamphyferna med nödvändig näring för att de skall fungera..
De som är skolade/utbildade inom traditionellt jordbruk har tyvärr inte en susning om hur detta fungerar. Det ligger helt enkelt inte i jordbruksindustrins/myndigheternas intresse att lära ut denna vetenskap.
GillaGilla
Tack för en utmärkt förklaring och även till Lars. Jag är dålig på att svara och behöver bli bättre på att tacka.
GillaGilla
min afrikanska fru har lärt mig att äta ris.det är ju kolhydrater men det är stor skillnad från att äta potatis eller pasta.jag äter inte mjöl .
med riset går det bra att bli mätt och smal.
det är långa frakter till vilhelmina men i min by fryser potatisen när man försöker odla så det känns ändå ok.
älgkött stekt i smör och kokt ris .riset går ju använda till gröt som mellanmål.
GillaGilla
Kall kokt potatis är bättre än ris.
GillaGilla
Som det Egyptiska riket då!
GillaGilla
Många inlägg om teknisk drift av ett jordbruk. Problemet med jordbruket i till exempel Sverige är inte brukningsmetoderna, dvs. att en del är dåliga, utan den politik som förs mot bönderna i Sverige som är direkt anti mot dem. Den medför att bönderna tvingas att använda brukningsmetoder som inte är lämpliga.
GillaGillad av 2 personer
Så sant!
Jordbruk är politik på många olika nivåer och där småbrukarna knappast är några vinnare. Lars Bern sätter in detta i ett globalt perspektiv som belyser hur svårt det är för ett enskilt land att bryta med det moderna giftjordbruket.
Själv tror jag att framtiden ligger i den så kallade permakulturen om vi ska kunna återställa våra jordar. Men det måste ”massiv politk” för att få detta att ta fart.
I Sverige finns ett intressant experimentjordbruk i Värmland som verkar vara väldigt framgångsrikt.
http://www.ridgedalepermaculture.com
Det är några amerikaner som dragit igång detta . Jag ska själv tillsammans med den lokala Naturskyddsföreningen besöka den i september för att med egna ögon övertyga mig om möjligheterna. Speciellt kycklingverksamheten är imponerande av videorna att döma.
GillaGilla
Stöd småbrukarna som har misshandlats så enormt av korrumperade makthavare.
Bli medlem i Förbundet Sveriges Småbrukare! Vi behöver många fler medlemmar för att kunna få gehör för våra önskemål!!!
http://www.sverigessmabrukare.se/
Spara in på något som du kan undvara, om du tycker att du inte har råd!
GillaGilla
Hoppsan!
Jag riktar mig naturligtvis till alla läsare i min kommentar ovan, även on jag valde att svara på Göran Sjöbergs så tänkvärda och kloka inlägg.
GillaGilla
Precis. Det är många som har åsikter om hur jordbruk ska bedrivas, men inte lika många som har erfarenhet.
Grejen är att det är många som vill kunna äta sig mätta också. Man kan inte bara driva jordbruk, som för syns skull. Det ska ge rejält med mat också.
GillaGilla
Det finns ingen motsättning mellan tillräckligt med mat och ett giftfritt jordbruk. Det påståendet är ren desinformation.
GillaGillad av 1 person
ber alla se detta knappt timmeslånga föredrag av Montgomery.
förf till Dirt. För mig är det optimism. Fast Göran S. skriver:
”Prof. Montgomerys bok ”Dirt” belyser också övertygande hur vi går mot en oundviklig katastrof. ”
Vad jag kan se tar han inte upp den urgamla metoden:
sjögräs & tång > matjord. Varför skulle inte det kunna
utnyttjas idag mot det sedan antiken dokumenterade jorderosionen ?
> stenbj. Det är storlekksordning som är viktig. Såna här beräkningar innehåller många approximationer. Du skriver:
”Felräknat, ja det var det: 2.5 milj. ha x 250 kg blir 62 kg per person vid 10 miljoner (10^7) innevånare”. Felräkning medges. Genant !
https://dl.sciencesocieties.org/publications/aj/abstracts/99/4/960
endera tycker man att allting är fel som SLU-professorerna tycker,
– mindre intellektuellt krävande – eller så tycker man som Aristoteles : Sanning är det som stämmer med fakta.
https://www.slu.se/ew-nyheter/2017/4/ar-ekologisk-odling-atervandgrand/
Klicka för att komma åt kirchmann_h_et_al_170323.pdf
För Sverige och NordEuropa är svenska och NordEuropeiska förhållanden intressantare än utomEuropeiska-. Visa – varför, hur, på vilket sätt” -”Uppsala-professorerna” har fel när de hävdar att ”Vid ekologisk odling minskar näringsförrådet i odlingsmarken över tiden ”
Kristin Ohlson är en entusiasmerande aktör, men begränsas av att hon saknar biologisk utbildning. Det betyder att hon blir beroende av de forskare hon talar med, och sådant de utelämnar. Exempel:
hon hävdar att naturen strävar mot biologisk mångfald, inte monokulturer.
Havsbottnarna är smockfulla med naturliga monokulturer.

Sjögräs och tång i kustvattnen.
Zosteraängar utanför Lysekil
GillaGilla
Till olle holmqvist
5 januari, 2018 kl. 01:01.
Beträffande DIRT är Montgomery en bra realist som inte skriker ”katastrof” som klimatmaffian gör, trots att har ordentlig belägg på vad vi ”åstadkommit” hitintills. Möjligheterna att rädda alltihop visar han klart i boken DIRT, med flera exempel på kulturer som överlevt längre än ”vår” Bl.a Kina där regeln var att ”allt” skulle ut tillbaks till landet. Svårt för oss idag med kvicksilver och tungmetaller i nästan alla skit, och lik. Men vi borde ju åtminstone ”utvinna” gifterna ur rötslammet innan det mot betalning till knappast samvetsgranna bönder sprids ut som ”jordförbättringsmedel”, pga att det är högt i kväve och fosfor. Vi behöver inte sätta till varken N , P eller K till jorden med vettiga och giftfria no-till metoder. Visat av Gabe Brown, bl. a..
Montgomery har nu en ny ”optimistisk bok” ute ”Hidden half of nature”. A talk about it here:
GillaGilla
Jag måste väl sätt mig in hur Gabe Brown räknar. Mina två hjärnhalvor (jag inte fler)
klarar inte av mer än detta:
1. i matjorden finns viss mängd P.
2, växterna tar upp en del av detta i sig själva
när de växer, in i DNA, RNA, fosfolipider i cellmembran m m
3. vid skörd transporteras en stor del a växten bort, ovanjordisk för stråsäd, underjordisk för potatis
ergo innebär all odling,, till or no-till
borttransport av P.
(för kväve är det i princip annorlunda pga N-fix
möjlighet hos ärtväxter)
Varifrån kommer det P som ersätter det P
som transporteras bort med skörden ?
Tycker Stenj. bör kunna förklara med egna ord.
Debatter vissnar om hela tiden hänvisas till ”den här boken/artikein/videon…
GillaGilla
Olle!
Du skriver: ”Tycker Stenj. bör kunna förklara med egna ord.
Debatter vissnar om hela tiden hänvisas till ´den här boken/artikein/videon…”
Du som brukar efterlysa dokumentation i debatten!
För mig tyder det på att du känner dig svarslös…
GillaGilla
Svält under 2020-24?
Datorn Socrates spår kraftig prisuppgång på vete mm under dessa år.
https://www.armstrongeconomics.com/world-news/climate/climate-change-is-the-an-omg-event/
GillaGilla
alltså debatten vissnar om det – bara – hänvisas till dokument.
på vilken konkret fråga är det jag vist mig svarlö.s. berätta så skall jag svara om jag kan
GillaGilla
Jamie Olivers program på kunskapskanalen igår. sockerchocken. Mycket bra och upplysande. Tycker jag.
GillaGilla