Låt oss utgå från den tes som drivs av klimatdomedagssekten, att mänsklighetens utsläpp av växthusgaser är på väg att dramatiskt värma klimatet på vår planet. Hittills har vi upplevt en uppvärmning på ca. 1 grad C sedan lilla istiden upphörde i mitten av 1800-talet. En betydande del av denna uppvärmning kan sannolikt tillskrivas den stigande halten av atmosfärens koldioxid från 0,03% till 0,04%.
Vi har ännu inte kunnat notera några observerbara klimatförändringar som ligger utanför jordklimatets normala variabilitet. Uppvärmningen på 1 grad C har lett till att vissa glaciärer dragit sig tillbaka under de gångna 150 åren och att vi kan observera att permafrost på vissa nordliga breddgrader tinar. Sekten tillskriver felaktigt varje extrem väderhändelse den uppvärmning som skett, men ser man till väderstatistiken så har inte extremvädren ökat utan snarast tvärt om.
Nu menar domedagssekten att en fortsatt ökad koldioxidhalt kan ge dramatiska ökningar av planetens medeltemperatur vilket man menar skulle få katastrofal effekt. Det är mot bakgrund av denna övertygelse som Sveriges politiker, myndigheter och företag pumpar in hundratals miljarder i det som kallas klimatåtgärder. Vi påstår oss på det sättet ta vårt ansvar för att hindra den annalkande katastrofen och landets klimatminister menar att vi är så ambitiösa i vårt arbete att resten av världen kommer att avundas oss.
Vilken effekt kommer då den svenska klimatpolitiken att ha på klimatutvecklingen? Svaret är ingen effekt alls!
Det förhåller sig nämligen så att våra politiker och deras svans av opinionsbildare och journalister angriper problemet i helt fel ända. Det finns nämligen bara ett sätt att minska utsläppen av koldioxid från fossila bränslen, och det är att begränsa utvinningen av de senare.
Det enda som händer om ett mycket litet land som Sverige minskar sin fossilanvändning är att den fossila energi som vi skulle ha köpt, blir lite billigare på marknaden och köps då upp av andra länder som inte för samma politik som vi, och det är flertalet. Idag finns det inga som helst tecken på världsmarknaden att efterfrågan och därmed utvinning av fossila bränslen skulle minska – tvärt om. Oljepriset ligger åter på rekordhög nivå trots en växande produktion. Det stigande priser beror således inte på att producenterna lyssnat på domedagssekten och börjat minska sin produktion, utan på att efterfrågan ökar.
Det jag här pekar på kan alla räknekunniga enkelt räkna ut. Tyvärr förhåller det sig så idag att ytterst få politiker och journalister är räknekunniga. Man har ingen utbildning i svår matematik, så man har uppenbara svårigheter att räkna ut hur olika faktorer i klimatpolitiken hänger samman. Det mest tydliga beviset för detta är planerna på att ställa om starkt fossilenergiberoende industrier och transporter till eldrift. Men att detta kräver ökad produktion av el motsvarande ett halvdussin nya kärnreaktorer för att bli möjligt, har man inte lyckats räkna ut.
Eftersom politiker inte är räknekunniga så har man kommit att inbilla sig att omställningen skulle kunna drivas av fler intermittent producerade vindkraftverk med mycket stora miljöskador som följd. Detta har tyska politiker trott, men trotts en massiv vindkraftsutbyggnad som förstört hela den tyska landskapsbilden och som dödar miljontals fåglar och skadar ekosystemet, har man inte lyckats minska sina utsläpp av växthusgaser.
Nu finns det som jag sa, bara ett sätt att effektivt minska utsläppen från fossilförbränning och det är att minska utvinningen av den fossila energin. Om våra politiker sekonderade av tonåringen Greta som backas upp av globalistiska oligarker, menade allvar med sin klimatoro, så är inte nuvarande klimatpolitik någon lösning. Då borde våra ansträngningar helt inriktas på att minska utbudet av fossil energi. Vi skulle ju kunna börja med det mest näraliggande, nämligen att övertyga vårt grannland Norge att sluta med sin oljeutvinning och lämna oljan under havsbotten ifred.
Det faktum att ingen som helst uppmärksamhet ägnas det enda fungerande sättet att minska utsläppen, får mig att tro att man när det kommer till kritan inte bryr sig ett dugg om klimatet, utan att man har en helt annan agenda. För även om våra politiker inte är räknekunniga, så kan de väl inte vara så dumma att de inte begriper det enkla logiska sambandet mellan utsläpp och utvinning.
Klimatpolitiken handlar givetvis om något helt annat. Det handlar om makt och om en desperat jakt efter skatteinkomster för att livnära en allt dyrbarare politisk adel. När man pratar om skatteväxling handlar det i slutändan om att man är i desperat behov av nya skattebaser. Man kan inte längre höja inkomst och kapitalskatter utan att strypa den ekonomiska aktiviteten i samhället. Det tragiska med dessa nya skattebaser är dock att uttagen av olika energi- och miljöskatter drabbar samhällets sämst ställda. Vi kommer i kölvattnet av den här politiken att få en snabbt växande skara fattiga människor i vårt samhälle.
Tyskland vars omställning ligger före Sveriges har redan sett tydliga bevis på den nyfattigdom som följer i spåren av stigande priser på el och annan energi. Hundratusentals nyfattiga tyskar har fått sin elförsörjning avstängd för att de inte haft råd att betala sina elräkningar. I dagarna kom det även rapporter från Storbritannien av liknande slag, där fattiga pensionärer tvingats stänga av sin uppvärmning.
Politikeradeln räknar kallt med att man skall få massorna i samhället att acceptera en kraftigt minskad levnadsstandard och även ren fattigdom och nöd eftersom det är för en god sak – man räddar ju världen!
Min prognos är att politiken kommer att misslyckas, helt enkelt för att domedagssekters profetior normalt inte slår in och klimatet förblir ganska normalt och odramatiskt. Den dagen kommer i land efter land, när massorna som fått det sämre inser att de blivit lurade och revolterar. Revolten har redan börjat i Frankrike och den kommer att sprida sig över hela Västeuropa.
Politiska rörelser som ställer sig på den allt fattigare medelklassens sida kommer att fortsätta stärkas för vart år som går. Den gamla politiska adeln kommer att förlora sin makt och lämna efter sig ett Europa i total upplösning. USA befinner sig redan i en upplösning som drivs på av en allt fattigare medelklass. Samtidigt kommer länder som Kina, Indien och Ryssland att segla upp och ta kommandot i världspolitiken, bl.a. med hjälp av energi från tusentals nybyggda kolkraftverk. Oljeländerna kommer att fortsätta pumpa upp sin olja i allt ymnigare strömmar. Och Isabella Lövin, inget absolut inget annat land kommer att avundas det nya Fattigsverige där våra gamla lever på gatan och folk börjar göra uppror med eller utan gula västar.
Lars Bern
Brittiska pensionärer har i flera år tvingats välja mellan värme och mat. Jag har för mig att isen på Grönland tillväxer. Det sägs bero på ett kallare hav. Har havsströmmarna ändrat läge?
GillaGillad av 3 personer
Inte bara brittiska. Nya Zeeland har tvingats införa en speciell socialhjälp för äldre som fryser. En glaciär på Grönland växer, och det har gjort att vädergudarna (den tvåbenta jordbundna varianten) aka klimatsekterna, har gått i stabsläge för att bortförklara det, liksom dom gjorde när det var rekord-isar och rekord-kallt runt nordpolen för några år sedan. Jag har inte hört att havsströmmarna ändrat läge, i alla fall inte mer än dom ändå gör naturligt hela tiden. Det man är orolig för är att Golfströmmen skall stanna. Då blir det arktiskt klimat i Sverige. Det betyder sommartemperaturer på kanske 15 grader, och vintertemperaturer på minus 50 till 60 grader. Staten har säkert lösningen klar. Höj skatterna.
GillaGillad av 5 personer
Isarna på Grönland är en kombination av inlandsisar och glaciärer. Alla ser ut som ETT istäcke dock. Inlandsisarna täcker ett område som liknar en enorm djup tallrik och kan liknas vid en tallrik med gröt, dit man slevar mer och gröt. Det väller då ut över kanterna i strid ström. När kalvningsfrekvensen ökar längs Grönlands kuster är det bevisat att inlandsisen VÄXER, vanligen i höjd. Något isflöde i söder, d v s en glaciär, smälter av eller står stilla. Detta beror på att isen täcks av partiklar från NÖ USA resp Västeuropa, som svärtar ytan – precis som liknande i Himalaya – varvid mer värme upptas under den 2,5 mån långa sommaren, d v s det ev blir avsmältning. I norr, växer däremot en glaciär/isflöde, mest beroende på att vindarna inte blåst fram lika mycket föroreningar som tidigare år.
När hysterikernas skrämselpropaganda om Grönland produceras används alltid bilder från smältvatten från de 2,5 mån sommaren, men inga bilder visas från de 9,5 mån vintern.
GillaGillad av 1 person
Jag misstänker att Golfströmmen redan har ändrat läge. Ålarna har svårt att hitta till Sargassohavet. Jag undrar om Ryssland och Norden värms upp av strömmen från Stilla havet. Det är i Arktis det blir varmare. Jag har aldrig studerat klimatet och välkomnar andras insikter.
Jag trodde folket på Nya Zeeland var rikt. Kriget mot pensionärerna äger rum i flera länder. Brittiska pensionärer fick en liten hjälp när de började dö, men det var småpengar, vill jag minnas.
GillaGillad av 1 person
Riklig dontioner till EU och sänkt förmögenhetsskatt tycks skapa värme genom ilska, i alla fall, även om god beredskap mot sådana nedkylningsevent ev. skulle kunna vara effektivare på längre sikt, när ilskan avtar och insikten om den egna skulden tilltar?
GillaGillad av 1 person
Dessutom mår isbjörnarna alldeles utmärkt till alarmisternas stora förtvivlan. När Al Gore föddes var dom 7000, nu är det bara ca 27 tusen kvar.
GillaGillad av 1 person
@Fiskargubben Själv har jag intresserat mig mycket för klimatet, och vad jag kan se blir det bara bättre. En ytterligare yta två gånger USA är nu odlingsbar, det blir mycket mat. ”För 6.000 år sedan var till exempel klimatet i Sverige varmt nog för sköldpaddor och vilda vindruvor och Sahara var inte världens största öken utan en välmående savann.” För 1,000 år sedan odlade romarna vindruvor i Skottland. För 15 år sedan var jag i Chongqing, Kina. Kallt, ruggigt och dimmigt. Nu är det soligt, klart, med behaglig temperatur. Synd bara att fanatiska sekter backade av personer med profiter i sikte förstör bilden. Jag har bott på Nya Zeeland. Landet är rikt, men korrumperat, förorenat och nedkört. Jacinda Arden (statsministern) sa hennes primära mål var att utrota barnfattigdom. 27% av barn går hungriga till skolan. Bildningsnivån en av de lägsta i OECD. Levnadskostnaderna så höga att folk började bo i bilar på gatorna, tills myndigheterna gjorde det kriminellt med 200 dollars böter. Du får inte ens längre stanna och ta en tupplur i bilen. Det är ”illegal camping”. Inköpschefen på Auckland Airport fanns på avlöningslistan hos leverantörerna, och betalade preliminärskatt på mutorna. Ur led är världen.
GillaGillad av 1 person
Det är känt att is och snö behöver luftfuktighet för att bildas.
Det är även känt att kallare luft innehåller mindre vatten.
Därför är det i konsekvens med att det blir mer nederbörd med varmare klimat. Så länge som temperaturen vid nederbörden är under 0 grader, så blir det snö, som sedan blir is om den inte smälter bort.
Därför snöar det mer än tidigare i arktisk och antarktiskt. Helt i linje med ökade temperaturer på jorden.
Problemet är att snön smälter bort, vilket kan resultera i att isen på Grönland kommer att försvinna under en kort period. Som den gjorde på det som idag är Kanada.
Se https://youtu.be/Yze1YAz_LYM
Snö och is kan liknas med öknen, med skillnaden att vatten finns, men i fruset tillstånd så är det inte tillgängligt för växter och djur.
GillaGilla
Klimatet har inget med hur mycket som pensionärer har att leva på.
Dessutom, klimatförändringarna och dess problem är det inte vi som får se de stora effekterna av, det är de som är barn nu kommer att se början, men deras barnbarn kommer att få ta konsekvenserna av våra ageranden.
Så människans påverkan på klimatet de senaste 5000 åren är vetenskapligt belagt. De modeller för klimatscä gningsr som fungerat de senaste 500 000 åren har slutat fungera att förutsäga klimatet de senaste 5 000 åren, sedan människan började odla. Vi skall gå mot större glaciärer nu, istället smälter de.
Vi har ökat koöimnehålket med Gigaton per år, det påverkar klimatet. Det är observerat tidigare under geologiska tidsspan.
Frågan är vad vi kan och bör göra. Och ja, det är bra att vi visar vägen och visar exempelvis USA att vi kan göra annat än att gräva ned sopor. Som ett exempel att det vi gör, faktiskt gör skillnad.
Här, bättre förklaring av en forskare om vad jag talat om. Kolla själv.
GillaGilla
Reblogga detta på Life, Death and all between.
GillaGilla
Överhuvudtaget har Sverige, och inte bara Sverige, alltmer kommit att styras av de inkompetenta, okunniga, outbildade och ökande flora av sekter bestående av olika likväl okunniga aktivister vilka somliga kallar sig journalister. Vi har vädersekter, strålningssekter, immigrationssekter, byråkratsekter, Greta-sekter, osv och de flesta baserar sina aktioner på ideologier inte på verklighet och pragmatik. När det gäller Greta fenomenet har det för oss äldre en mycket obehaglig bismak. Det var nämligen den metoden Adolf Hitler och främst Himler använde i sin propaganda. Greta-syndromet är en nästan identisk kopia.
GillaGillad av 8 personer
För mig är att använda Hitler i jämförelse med det som händer runt Greta som ger mig avsmak
Du får gärna säga att du inte håller med henne. Men det du gör är att visa dig som en ogin, elak, okunnig gubbe som är besviken över att ingen längre lyssnar på honom.
Och ja, det är hennes generation och deras barn och barnbarn som kommer att behöva städa upp efter vår generation. Långt efter att du och jag är döda…
Som en gubbe till en annan. 😜
GillaGilla
Liknelsen mellan Greta och Hitlerjugend fungerar om man inser att Greta är indoktrinerad av en annan sekt. Hitlerjugend var fö en amerikansk ungdomsrörelse i regi av kväkare. Hitler bytte bara namn på den men behöll kväkarledarna. Texter som ”Arbeit macht frei” var en direkt översättning från den amerikanska förebilden.
Att även den sekt som Greta litar på har vuxit fram från Usas oligarki gör parallellen än starkare.
Dagens unga nationalister fryses ju ut av medierna.
Dom har samma strävan att skydda sin framtid men får ingen uppbackning av etablissemanget
GillaGilla
Jag har inte varit tydlig. Det är inte en fråga om att använda personerna Hitler eller Himmler att jämföra med, utan de metoder som det Nationalsocialistiska paritet använde för att indoktrinera ett helt folk. Dom metoderna är identiska med de metoder som används idag, och det gäller inte bara Greta-syndromet. Få vet, eller ens vill veta, men det som man då kallade propaganda (på tyska) är samma sak som idag kallas samhällsinformation, reklam och PR. Detta bygger idag helt på de metoder Josef Goebbels utvecklade, bara namnet har sanerats. Ordlekar som används av både journalister och politiker idag är ofta identiska med de som användes på 30-talet för att åsiktsstyra. Vi bör vara kusligt medvetna om detta och intensivt kritiska.
GillaGilla
När det gäller just Kina, och till del Indien, så leder länderna redan när det gäller just den utveckling Lars vill se, att sluta bryta fossilbränsle. I Kina går idag tiotusentals gruvarbetare arbetslösa och letar efter en ny framtid efter att kolgruvorna stängs på löpande band. Visserligen bygger man en del nya kraftverk, men dom är små och effektiva och de flesta tycks drivas på naturgas. Visserligen producerar dom CO2, men genom att bränna naturgasen istället för att låta den läcka ut i atmosfären förbättrar man uppvärmningsfaktorn 23 gånger. Bara 2016 stängde Kina över 1,000 gamla kolkraftverk. Dessutom leder erkänt Kina i vindkraft, solkraft, kärnkraft, man leder i Torium teknologin, elbilar, snabbtåg, och även på förbrukningssidan leder man enormt. Energiförbrukningen är relaterad till välfärden och utvecklingen, och utvecklingen i Kina var 2018 6.5%, kolförbrukningen ökade betydligt mindre men det berodde på att man stängt ner gammal kolkraft att det blev brist på energi under den kalla vintern så man tvingades återstarta en del kolkraftverk tillfälligt. Kinas fossil energi rapporteras ha gått från 80%, samma som USA’s idag, till 30%, siffran är inte officiell. En icke försumlig del beror på att man flyttat uppvärmning och matlagning från kol till naturgas och elektricitet. Det är en utveckling som fortsätter i rasande takt. Vi skall heller inte förglömma att den ökande värmen och CO2 halten har medfört att att en yta på jorden två gånger USA nu är odlingsbar, vilket den inte var tidigare. Det blir mycket mat.
GillaGillad av 4 personer
But in the end of the day så stiger Kinas koldioxidutsläpp rejält.
GillaGilla
Utmärkt, Kina tar ansvar för att ge växtligheten just det den behöver. Och vi får därmed, det för oss livsnödvändiga syret. Ös på bara, höj CO2 halten minst 1000ppm till, då är vår lycka gjord.
GillaGillad av 1 person
Den har stigit med omkring 2% i ett kort tidsperspektiv. I det långa tidsperspektivet har den mer än halverats. Kinas utvecklingstakt är nu omkring 6.5%, och som vi vet är energibehovet proportionellt. Skulle utsläppen ha varit relativt oföränderliga hade dom stigit med 6.5%, alltså ser vi en förbättring med 4%. Ungefärliga siffror förstås. Dessutom stängde man under 2016 och 2017 tusentals gamla kolkraftverk, och hade lite för bråttom, så det blev brist på energi och man fick återstarta en del. Det var ökningen i ett kort tidsperspektiv. De nya ”kolkraftverk” man bygger går ofta på naturgas. Ett typisk propaganda drev jag följde upp. ”Kina bygger ett nytt massivt kolkraftverk” hette det i klimatsekterna propaganda. OK, så jag åkte dit med Kinas ”Earth” och ”Streetview”, och läste lokalnyheterna, och det var sant, man byggde ett nytt stort kraftverk, och det skulle eldas med kol. Vad klimatmaffian förteg var att där fanns redan fyra gamla pannor/kraftverk. Man byggde ett femte, och rev ett av de gamla, och planerade att göra samma sak med alla gamla kraftverk, och därmed reducera utsläppen, inte bara CO2, med en faktor 10.
GillaGillad av 1 person
@Kjell Lindmark. Kina är intressant, mycket intressant, för man låter sig inte påverkas av någon mobb av gapiga klimataktivister och klimatsekter i väst. Man jobbar pragmatiskt och systematiskt. Man har planer på att med solpaneler värma upp jorden, fånga in CO2 och använda det för odla mat där det inte går nu. När Kina ska göra något, då händer det saker. Enligt slutrapporten från den senaste klimatkonferensen släpper Kina ut bara hälften av vad USA gör, glöm inte att vad som gäller är antalet människor, inte bara vilket land. Kina är mitt uppe i en massiv samhällsomformning, och det går snabbt. https://newsvoice.se/2019/02/kina-system/ och https://kinarummet.wordpress.com/2018/12/07/godisautomaten-som-levererar-elbilar/
GillaGillad av 1 person
NIX! Kina har ställt upp ett antal ”potemkinkullicher” av vindparker resp solparker där utlänningar kan se dem längs motorvägar och snabbtågslinjer. På sin höjd utvärderas de – men någon ”satsning” utgör de inte. Däremot skriver klimatfanatiker från västländer en massa ”önsketänkanden”.
Ryssland och Kina litar på sin egen ”klimatmodell”, vilken är den enda av ca 70, vars prognos när nog följer verkligt uppmätt väderdata. Och därför inkluderas den inte i IPCC m fl sammanställningar – den är ju så avvikande från övriga modellers prognoser – ingen tycks tänka sig att det är denna som är den ”sanna”.
Kinas politik är att bygga ut kolkraften i snabb takt och kärnkraft i långsammare tempo. Att de rev en massa kolkraft visste jag inte, och ifrågasätter jag. Indien har f ö samma policy. Gasdrivna kraftverk trodde jag fått vänta tills den ryska gasen från Sibirien börjar levereras, vilket sker tidigast vid kommande årsskifte (även om första pipe-linen blir klar ungefär nu).
För Indien och Kina är den viktigaste åtgärden att genom elektricitét kunna ”släcka” alla öppna ved resp koleldar som används för värme och matlagning. Dessa tar en miljon liv årligen. Elektricitét innebär även fler jobb och annat välstånd.
Vad gäller kolgruvor, så är det min uppfattning att mindre gruvor rationaliseras bort, medan övriga gruvor upprustas för högre produktion. Något som skett i Europa för ca 100 år sedan.
GillaGilla
Ibland är folk verkligen roande. Nu bor jag just i Kina så jag har haft lätt att åka dit och ta en titt på dina ”potemkinkulisser”. Sedan är det ju stora och massiva installationer som syns från satelliterna, så betyder det att både Kina, Ryssland och USA i maskopi har photoshoppat alla satellitbilder? Hur är det med de lämmeltåg av journalister, fotografer och turister som har fotat och skrivit om ”potemkinkulisserna”, och var kommer all elektricitet från som ersatte den från de tusentals gamla kolkraftverk man stängt ner. Var kommer bilderna ifrån som man kan se på Kinas motsvarighet till Street-view. Kanske Xi har jobbat övertid i sovrummet för att photoshoppa dom med. När det gäller kärnkraft så är det väl en smaksak att kalla ett trettiotal nya kärnkraftverk för ”långsam utveckling”, mer än en fördubbling, och massiva satsningar på att få igång Torium systemen. Koleldning för värme och mat är i stort sett redan släckt i Kina, men Indien fortsätter att arbeta på problemet. Indien tänkte satsa stort på kolkraft, med massiv kolimport från Australien, Kina erbjöd då sin rena energi, Indien tog emot erbjudandet, och Australien är numera inte bästa vän med Kina, som bekant. Var kommer alla dessa 10 tusentals arbetslösa gruvarbetarna från, och Kina stängde för inte så länge sedan 4,500 Kolgruvor. Åk och titta efter själv. Ett solkraftverk i Kina är lätt omkring 25 kvadratkilometer. 37.550000° 105.053889° https://www.npr.org/sections/parallels/2017/03/14/519621699/as-chinas-coal-mines-close-miners-are-becoming-bolder-in-voicing-demands http://www.china.org.cn/english/government/131492.htm
Yeah – right -get real.
GillaGilla
Dessutom, till skillnad från väst och Ryssland, så satsar Kina på elfordon. Detta eftersom städerna har blivit näst intill obeboliga pga smogg.
Det var länge sedan kinesen böjde sig med cykel för transport.
Ja, Kina ökar kraftigt koleldningen. Men de satsar även på atomkraft, i form av saltreaktorer och torium.
Det skulle vi även gjort, om det inte var för att USA behövde bränsle till atombomber…
GillaGilla
@ajxn För det första har städerna inte alls blivit näst intill obeboeliga pga smogg. Peking, 0.5% av ”Kina” är definitivt ett sorgebarn. Peking är egentligen en öken, och då och då bildas inversioner, kall luft lägger sig statiskt ovanpå varm, det blåser inte, och föroreningarna ackumuleras som under en ostkupa. På andra ställen, med punkt undantag, har det skett en mer än halvering av föroreningarna och det är nu bättre än i Sverige. Glöm inte heller att Kina har ett 30 tal städer som är större än hela Sverige. Kina bygger ”kolkraftverk”, men glöm inte att man under flera år stängt ner tusentals gamla förorenande kraftverk, och de nya ”kolkraftverken” drivs faktiskt med naturgas, alarmistsekterna undviker gärna att påpeka det. ”länge sedan kinesen böjde sig med cykel för transport”, tvärt om, det är så mycket cyklar att det är ett problem. Numera bygger man separata vägar där bara cyklar tillåts. Cyklar är väl i klassiskt hänseende en misnomer. Moderna ”cyklar” har ofta tripp datorer, allhjulsdrift med elmotorer, stereosystem, GPS, laser system osv. Lite bilder.
https://cdn.road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/worlds-longest-cycle-path-opens-china.jpg?itok=uIECNx2O Bilden är från Xiamen (östkusten). Högst upp, endast kollektivtrafik. Nästa nivå, endast cyklar, med egna parkeringar (just utanför bilden till vänster), gatunivån, annan trafik. I Peking, där det blir kallt, planerar man att bygga in dessa vägar i glas så man cyklar ”inomhus”. http://en.people.cn/NMediaFile/2018/0208/FOREIGN201802081602000245610611551.jpg Delningsekonomin, den gäller inte bara elbilar. I Peking lagstiftar man nu för att begränsa antalet cyklar. https://media.treehugger.com/assets/images/2017/03/xiamen-bicycle-skyway-dissing-weitling-architecture-china-infrastructure_dezeen_2364_col_3-1024×683.jpg.650x0_q70_crop-smart.jpg Jag funderar själv på att köpa en, fällbar, 15 mils räckvidd. Ger samma flexibilitet som bilen, utan köer, parkeringsproblem och kostnader.
GillaGilla
Tack Lars. Nästa steg kommer om 15_25 år. När fyrtio o femtio åringarna blir pensionärer. Vet inte hur många som jag känner i den gruppen har byggt nya hus för en 5-6 miljoner som har ganska höga skulder som pensionärer. Dom har inte haft en tanke att man ska få ner skulderna tills man blir pensionär. En del av dom där sitter fruarna på höga tjänster i regering som tjänstemän. Så sanningen är att dom kan inte räkna annars vore man inte så korkad. Varför många äldre har klarat sig är att dom har bott kvar i sitt hus dom byggde som 20-30 åringar. Dom har inga skulder utan dom kapital på banken utan att haft allt för höga inkomster. Svågerns far som var som en andra farsa för mig. Sa alltid att det är inte dom höga inkomsterna man blir rik på. Utan dom låga utgifterna. Han hade varit egen företagare hela sitt liv. Enda sättet att rädda planeten är att konsumera mindre och leva ett lugnare liv med mera själv hushåll. Då börjar man närma sig sanningen. Men då blir det välfärd för fel grupp och staten o politiker tappar välfärden.
GillaGillad av 2 personer
Kommer ni ihåg Burk-Curt, den där äldre killen som samlade burkar och alla trodde han kämpade för att överleva och var utfattig. När han gick bort visade det sig att han var mångmiljonär. Problemet med både ekonomi och miljö är den svenska modellen, tankekulturen, man vill leva loppan just nu för andras och lånade pengar, för i morgon kan staten ha hitta på ett nytt sätt att konfiskera dom. När man blir gammal ska det ju vara samhällets skyldighet att ta hand om en för man har ju drygt betalat för det under en livstid. När det inte går försöker man laga de brutna benet med ett plåster bestående av massinvandring av ”pensionsräddare” som i realiteten bara blir ytterligare en börda både ekonomiskt och på klimatet. Bara att hela systemet inte fungerar utan är självförstörande. http://akelundgren.se/produktioner/dokument%C3%A4rt/burk-curt.html https://www.dagensps.se/privatekonomi/en-borsmaklares-vanor-med-en-lodis-livsstil/ Jag lovar. Kina svämmar över av ”Burk-Curtar”.
GillaGilla
Det blir allt mer folk på Jorden. Som måste få tillgång till energi! I vilket land förutom Sverige är makthavarna uttalat villiga av backa utvecklingen tillbaka till bondesamhället?
De alternativa kraftkällorna är löjligt ineffektiva. Som sagt, vem kan räkna?
GillaGillad av 1 person
Om det vore så väl att man backade tillbaka till bondesamhället, här handlar det tyvärr om en allt fattigare urban medelklass utan kontakt med produktiv jord.
GillaGillad av 5 personer
ÖKAS CO2 till ca 0,08% eller mer, så har någon räknat ut att då kan jorden lätt försörja 10+ ggr dagens totalbefolkning, SAMTIDIGT som hälften av all brukad mark återställs till naturen. Det stora hotet är att FN påtvingar införande av GMO, samt användandet av de förrödande glyfosaterna i all brukad mark.
Minskas CO2 till 0,02% börjar jordens högre livsformer att dö ut. Öknar breder ut sig, stäpper uppstår, avskogning, tundror växer. Vid ca 0,01% CO2 är allt högre liv utdött och jorden ser ut som Mars. För 100-150 år sedan hade detta utdöende påbörjats.
Ovanstående har bl a visats i olika experiment, inte minst testerna av Marsboenden etc.
GillaGilla
@Roland Salomonsson Jag tror det stämmer ganska bra. Vad alla dessa klimatalarmister inte säger, och kanske inte ens vet, är att allt liv, faunan, inklusive människan, är beroende av floran, vilken i tur är beroende av CO2 för att överleva. Begränsa eller tar vi bort CO2 dör och begränsas all växtlighet, och djurlivet begränsas eller dör ut. Problemet är att storföretagen och staterna som driver den förfalskade debatten idag tjänar grova pengar på den. Al Gore är ju känd som klimat och CO2 hetsare av mått. Idag tjänar han grova pengar på handel med rättigheter. Svenska staten får ju en stor del av intäkterna från nedsmutsning, varken dom eller storföretagen vill mista dom inkomsterna. Alltså gäller det att förhindra att vi utvecklar ett bättre samhälle, för händer det försvinner pengarna.
GillaGilla
Jag håller inte med. Du förutsätter i resonemanget att energibehovet inte ändras. Som någon sa, att bli rik beror inte på hur mycket man tjänar, utan hur mycket man göra av med. Samma sak med energi. I Kina tror man att man kan få ner energibehovet med 95%. Kina har redan flyttat transporter till floder och järnväg från långtradare. Järnvägen lär vara 5 gånger mer energieffektiv än långtradare, och floderna 10 gånger mer effektiva. Höghastighetståg börjar ersätta flyg, 85% energieffektivare, och centrum till centrum snabbare och säkrare. Delningsbilarna ersätter 2.5 tons fossilmonster, har en utnyttjandegrad 10 gånger högre och 20% i driftkostnader och 5% vägslitage och energibehov. Det jämför 2.5 ton fossil/elbilar med 225 Km/t toppfart och 50 mils räckvidd på batterier med en 400 Kg elbil med 40 till 70 Km/t toppfart och 5 till 10 mils räckvidd. Det betyder att tillverkningsutsläppen utnyttjas tio gånger bättre eller mer. Uppvärmning och matlagning med kol ersätta med värmepumpar och biogas. Man värmer inte upp, eller kyler, hela lägenheten konstant, utan bara det rum man använder, 80% besparing. Vad som är mest intressant är hur allt detta genomförs, inga påbud, lagar, skatter och tvång som i Sverige. Man gör det attraktivt och bekvämt, då går folk åt det hållet.
GillaGillad av 1 person
Din beskrivning av hur Kina fungerar motsvarar inte min erfarenhet. Det system du beskriver är nog från något enstaka propagandeprojekt eller framtidsvision. Energislöseriet i Kina är enormt och där finns en oändlig inbesparingspotential.
GillaGilla
Den vanliga listan på önskedrömmar. Industrin drar mängder med energi, det är den som producerar ökad levnadsstandard. En elbil drar på grund av fysikaliska lagar lika mycket energi som en fossilbil om vi räknar in värme och kyla, fossilbilar har högre förluster sommartid, men inte vintertid. Och de är mycket mer praktiska för alla. El är dock mycket billigare idag, tack vare den hisnande skatten på fossilbränsle. Men det kommer snart att ändras.
En elbil på 400 kg? Bara batteriet väger 400 kg.
GillaGilla
@Anders Thorén Och vilken är din erfarenhet, och var kommer den ifrån. Däremot är det sant att tidigare fans mycket slöseri, speciellt runt Peking och flera kuststäder, men det har ändrats. Min erfarenhet är på plats under många år med förstahandserfarenhet precis som vilken annan innevånare som helst, inte från något projekt. Jag har dessutom rest mycket och set hur man verkligen alltmer använder energin mycket vettigt. Jag beskriver den värld jag just i detta ögonblick sitter och skriver i. Visst finns det fortfarande stora besparingsmöjligheter. Det är just det man är mitt uppe i just nu. Man bygger tunnelbanor och monorails i rasande takt, snabbtåg, skiftar ner massiva 2.5 tons fossilbilar till 400 Kg smarta elbilar, har flyttat långtradartrafiken till tåg och floder, installerar smarta belysningssystem, elkaminer blir värmepumpar, osv. Jag beskriver det Kina jag personligen upplever och är del av och ser med egna ögon första hand.
GillaGilla
Greta, inte klimatet, blir vår undergång.
GillaGilla
”Klimatpolitiken handlar givetvis om något helt annat. Det handlar om makt och om en desperat jakt efter skatteinkomster för att livnära en allt dyrbarare politisk adel.”
TACK Lars. Det är ju precis detta det hela handlar om!
Med dessa nya skattepålagor kommer tyvärr en stor del av den svenska medelklassen att återgå till fattig underklass.
GillaGillad av 3 personer
Klimatpolitiken har stor betydelse för skatteuttaget. Pensioner och arbetslöshetsersättning fungerar inte längre, immigrationen är dysfunktionell, pengarna försvinner i svarta hål. Då är ”klimatet” bra att ha.
GillaGillad av 6 personer
De svenska utsläppen av koldioxid per person är nu cirka en tredjedel av vad det var i mitten av 1970-talet. Huvudorsaken till den stora minskningen var utbyggnaden av kärnkraften. Vill Sverige få ned sina utsläpp ytterligare så är en fortsatt utbyggnad av kärnkraften den bästa lösningen. Energin från vindkraft kan ge ytterligare ett bidrag men är beroende av att den buffras av vattenkraften. Solenergi finns i överskott under sommaren när energitillgången redan är tillräcklig men är helt otillräcklig vintertid när energin behövs. Problem är att man inte kan lagra energi i de mängder som skulle behövas. Om politiker och deras utvalda och kvoterade myndighetpersoner brydde sig om att räkna skulle de inse detta.
För de som intresserade av att veta hur stora det svenska utsläppet är hänvisas till databaser på Internet. Skulle jag nämns det kommer jag att utsättas för hot av klimataktivister.
GillaGillad av 4 personer
Ska man optimera vindkraften borde väl ändå det bästa vi har att tillgå, vattenkraften, byggas maximalt eller vad säger expertpanelen här?
Numera försvåras ju enligt upogift småskalig vattenkraft på många håll av myndigheter så de tvingas stänga. Sen har vi ju 4 orörda älvar att utnyttja till visserligen stora ingrepp i skog och mark men hellre det än energibrist och nedstängning av industrier för min del.
Gällande övergång till fossilfri stålproduktion kan då vätgasen till detta ändamål tillverkas vid tidpunkter med stor tillgång på överskottsel?
GillaGillad av 1 person
Vindkraft är bara en kostnad, blir aldrig lönsam.
Vattenkraft är det säkraste sättet att producera el på f.n.
GillaGillad av 1 person
Om man skall kunna använda vattenkraften som lagring av vindkraften måste stora vattenmagasin byggas. Det räcker inte med att bygga vattenkraftverk.
Dessa magasin likt Suorvamagasinet (Akkajaure) med en regleringsgrad på 30 m kräver enorma ingrepp i landskapet. Det landskap som nu i vissa fall är nationalparker. Vid korttidsreglering, som ofta behövs för att matcha den intermittenta vindkraften, blir påverkan på stränderna stora.
Ojdå! Tänkte inte på det!
Bo Adolfsson, Hjo. CTH V71
GillaGilla
Miljö Greta har nog mera kunskap än mig. Om man lyssnar på experterna. Södertälje på sjuttiotalet varje bostadsområde stod det containerpannor för miljonprogramsområdena som eldades med hög svavlig olja. Hela stan luktade oljerök. Sågverket i Östertälje hade egna pannor o turbiner. Ibland var lakanen i samhället svartprickiga när dom hängde på tork. Då var det rubriker i Länstidningen. Vilken skillnad det blev när fjärrvärmen byggdes ut. Jag var med där och eldade kol på nittiotalet med världens bästa rening med svavel skrubber från svenska fläkt. Men enligt sekten verkar ju inte ens fjärrvärmeverken tillräckligt rena. Utan det ska vara fågelgiljotiner. Förlåt vindkraft. Det här har gått till överdrift med klimatsekten.
GillaGillad av 1 person
Lagring som inte avser elektriska batterier är det tyst om. Att t.ex. dels förstora dammarna i vattenkraften och med hjälp av sol och vind pumpa tillbaka vatten är en möjlighet. Har inte räkna på det men skall göra det.
GillaGillad av 1 person
Kina gör faktiskt det, men bara ungefär 2.5% av all el är så kallad ”pumpad vattenkraft”. Man anlägger solkraftverk och vattenkraftverk på samma ställe. På dagen levererar solkraften och delvis används för att pumpa upp vatten från en sjö till en damm. På natten ger solkraftverket ingenting, men då drivs vattenkraftverket av den uppumpade vattnet. Lägg in denna position i Google Earth. 36.184102° 100.617379° https://en.wikipedia.org/wiki/Longyangxia_Dam https://www.planet.com/gallery/longyangxia-solar/ https://earthobservatory.nasa.gov/images/89668/longyangxia-dam-solar-park Andra intressanta projekt är att lagra CO2 som sedan används för att odla mat, eller att man med speglar koncentrerar solenergin mot ett torn där det hettar upp salt, och på så sätt lagrar energi. http://saltxtechnology.com/energy-storage/ (i Hägersten, visst har Sverige möjligheter i Kina), https://en.cnesa.org/latest-news/tag/CSP https://futurism.com/molten-salt-make-24-hour-solar-energy-possible/
GillaGilla
Den svenska välfärden och samhället som vi äldre kommer ihåg skapades just av ingenjörer som kunder räkna, och var världsberömda för det. Nu tycks ingenjörerna ha ersatts av obildade yrkestyckare och makthungriga politruker som likt forna tiders kejsare och kungar istället vill bygga monument till sin egen ära. 82% röstade ju på dom i senaste valet.
GillaGillad av 1 person
Det var en utmärkt sammanfattning av läget! Vår enda möjlighet att minska miljöförstöring och därav beroende ohälsa är att minska fossilanvändningen. Som utgör 80% av vår energikonsumtion globalt. Kommer alltså aldrig att hända. Som Limits to Growth förutsade redan 1972.
Men toppolitiker är inte så korkade som det verkar (de flesta i alla fall). De har bara ingen möjlighet att ändra situationen. Vårt system bygger på ständigt ökande konsumtion, till det behövs energi. Tillväxten är problemet, den kräver ökande energianvändning. När nu tillväxten hotas av allt större kostnader för utvinning av de resurser som krävs, försöker de med alla medel fördröja den förestående ekonomiska kraschen. Därav experimentet med negativ ränta som gör det möjligt att fortsätta köra på kredit lite längre. När skulderna måste ökas med 5 enheter för att erhålla 1 enhet ökning av BNP, som i Englands fall, då förstår man varför de väljer BREXIT.
Ja det blir fler gula västar och andra folkliga protester. Det politiska landskapet förändras, men ingen kan göra nåt åt situationen under rådande system. Det krävs att vi ändrar till ett system som är i balans med den natur som föder oss. Att vi inte tar ut mer resurser än vad som återskapas. Kommer vi dit? Jag är tveksam. En kraftig reduktion av antalet homo sapiens till balansen är återställd är nog en bättre gissning. Så har det alltid fungerat tidigare när någon ras har fått för stor påverkan, naturen har sin gilla gång.
GillaGillad av 3 personer
Kunde inte ha sagt det bättre själv.
http://ensvensktigerinte.blogspot.com
GillaGilla
Vad vi vet är att nativiteten sjunker med ökande välfärd. Sverige upplever det, det föds för få barn säger man, Japan upplever det, vi ser samma fenomen i otaliga länder. Kina upplever vändningen just nu. Lösningen globalt är alltså att arbeta på att utveckla välfärden lokalt i alla länder, vilket är precis vad som Kina sysslar med i sitt BRI projekt, vilket naturligtvis väcker mycket ont blod hos globalisterna och den djupa staten som vill se det motsatta, en massimport av andra kulturer som driver upp nativiteten. Både Ryssland, Kina och BRI är det värsta möjliga hotet mot globalisterna och deras profiter och skövling av planeten.
GillaGillad av 1 person
Om du med välfärden menar att alla skall nå Västerländsk standard då håller jag inte med. Det skulle betyda en drastisk ökning av energi och råvarukonsumtion. Det är inte befolkningsmängden i sig som är problemet, utan att alla strävar att öka sin konsumtion med åtföljande miljöförstöring och ökande sjuklighet.
Befintliga resurser räcker gott till hela Jordens befolkning, förutsatt att vi rättar mun efter matsäcken. Och att vi lämnar den omöjliga tanken på ständigt ökande konsumtion bakom oss. Med en ”steady state” ekonomi i balans med biosfären skulle vi alla kunna leva gott om vi delade resurserna mellan oss på ett rimligt sätt.
Men det kräver ett helt nytt ekonomiskt system, nåt som inte kommer att hända innan det befintliga kraschat.
GillaGilla
@Pogust För det första så är levnadsstandarden i Kina idag högre än Sverige (med undantag), men inte likadan och inte på samma grunder eller värderad på samma sätt. Att som du säger det skulle betyda en drastisk ökning av energi och råvarukonsumtion är just precis problemet. Slöseriet. Det finns en helt annan sorts värdering och livsstil i Kina, Man ser inte välfärd som att ha maximalt med pengar att spendera och maximalt med dyra prylar utan man ser mer till att vara nöjd, belåtenhet och tillfreds med livet. 92% är nöjda och entusiastiska om framtiden, 72% är nöjda med vad regeringen gör. Miljardärerna bygger inga ”Trump” monument över sig själva, kör vanliga familje- eller elbilar, äter på kvarters restaurangen, och bor i vanliga bostäder. Jag tror inte att det är det ekonomiska systemet som skall ändras, utan samhällssystemet, och där ligger Kina mycket långt före. Man tänker och fungerar mycket olika, hela samhället är byggt som på ett delningssystem där staten inte är mellanhanden.
GillaGilla
@Pogust Kom just att tänka på det. I Asien talar man ofta om HDI och GNH, inte om GDP som ett index på framsteg och välmående. HDI står för Human Development Index och GNH står för Gross National Happiness. Ibland om LI, Life Index. Kina talar ofta om att man lyfter 10 till 15 miljoner var år ur fattigdom. Där använder man sig av pengar som måttstock, hur många dollars har en person att spendera var månad eller dag. Problemet med mätmetoden är att den inte alls reflekterar livsvärdet och livstillfredsställelse. Dessa ”fattiga” människor lever mycket gott och har det bra, kommer man till bergsbyarna finns ändå inget att spendera pengar på, men man äter och lever gott. Detta flekterar hur man tänker annorlunda.
GillaGilla
En utmärkt analys i mina ögon – som vanligt!
Jag har som sagt ingen TV sedan många år tillbaka för att just slippa höra alla dumheter och fake news från officiellt håll. Igår lyssnade jag däremot på radion och förfärades av den klimathysteri som råder i våra etablerade medier. Jag tror man nämnde Skellefteå, en liten kommun av alla ställen på jorden, som beslutat om att bli ”fossilfritt” till år 2040 (?) som ett föredöme för den övriga världen att följa efter. Man var dock lite ”orolig” för hur folk skulle komma att reagera när denna politik omsätts i praktiken.
Är detta storhetsvansinne eller ren idioti kan man fråga sig.
Det hela påminner mer om agendan hos en liten religiös sekt än agendan hos ett etablissemang av Sveriges storlek.
President Macrons krypande för för Globalisterna förbleknar faktiskt i jämförelse med vad som nu pågår hos oss. Att ett barn som Greta utnyttjas i propagandasyfte är i mina ögon det verkliga bottennappet och det är förvånande att folk i gemen kan gå på sådant totalt nonsens. Jag kan inte inbilla mig att man ens i Nordkorea kan ligga på en sådan bottennivå.
Som Lars påpekar tror jag dock att det finns en gräns när även vi svenskar sätter på oss Gula Västar.
Vive la France får man väl säga så länge!
GillaGillad av 6 personer
Jag hörde samma inslag , trodde det var första april! Det sitter alltså folk och räknar fram ”klimatbudgetar ” för 10 svenska kommuner, och man hörde på kommunchefen att han egentligen inte trodde på genom förandet…
GillaGilla
Karl W, jag vet inte var du hämtata dina felaktiga data från beträffande Kinas energiförsörjning.
Den är och förblir till ca 80% baserad på fossil energi. Inte 30% som du anger.
Vind svara för ca 4 och sol för 1 %.
Du kan läsa mer på länken nedan:
https://www.thegwpf.org/the-road-from-paris-chinas-climate-u-turn/
GillaGilla
Det stämmer inte, man har reducerat den massivt. Du får nog hitta lite mer tillförlitliga källor än bloggosfären och anti-Kina propagandan. 30% är som jag sa ingen officiell siffra, utan det är analytiker inom akademiska kretsar som räknat fram det. Kina saknar den rigorösa kontroll, rapport och övervakningssystem som länder som Sverige har, så man måste förlita sig på olika uppskattningar, rimlighetsanalyser och beräkningar, och det är det man har gjort. Att fossil användning är massivt reducerad är klart, men exakt hur mycket är svårt att säga. Patricia Adams, som är källan till ditt inlägg, är en typ CheGuevara revolutionär och extremist på Anguilla som skriver om Anguilla Revolutionen och ”eliten”. Hon föddes på ön av afrikanska invandrare, är utbildad lågskollärare, aktivist, och förtjänar respekt för vad hon gjort, men är knappas en tillförlitlig vetenskaplig källa.
GillaGilla
Bara for din information, sökte just. 2017 var Kinas solkraft 7.3% 2019 uppskattas den vara mellan 15% till 20%. 2017 var Kinas fossilkraft omkring 50%, så med den snabba omställningen kan 30% mycket väl vara rimligt. 2015 stod vattenkraft för 20%, vind omkring 10%. Vad som är mest intressant är hur snabbt det förändras och illustreras av att man kan sätta upp omkring 35 vindkraftverk på bara en enda dag. När Kina sätter sidan till att få något gjort, då händer saker. Lita inte på all den fejk som flyter runt.
GillaGillad av 1 person
Jag tycker vi skall studera diagrammet i början av artikeln. Kolanvändningen ökar. Vem som eldar upp kolet är ju betydelselöst för koldioxidhalten i längden.
GillaGilla
@Anders Thorén Sant som du säger, men vad jag ser minskar kolanvändningen enligt kurvorna. Toppen tycks ligga omkring 2013, och det var just då som Kina började sina massiva nedskärningar och började stänga tusentals gamla kolkraftverk. Detta till trots att både Indien och USA har ökat sin kolanvändning. Indien har nu börjat växla om till ren energi. Det som ökar är naturgas och biogas, vilket är tekniskt nästan samma sak. Sedan icke att förglömma att den naturliga temperaturökningen och ökade CO2 halten, även om den är mycket marginell, har medfört att ett område två gånger USA’s yta nu har omvandlats från öken till odlingsbar mark.
GillaGilla
Befolkningen ökar, energiåtgången ökar, CO2 ökar, odlingsarealer ökar, förmågan att binda CO2 ökar, fotosyntesen ökar, syretillförseln ökar, vad är det vi oroar oss för egentligen?
Visst ja….politikernas dumhet ökar.
GillaGillad av 6 personer
Syrehalten sjunker något p.g.a. den ökde förbränningen som binder syret i mer CO2, men det är så lite att det saknar betydelse eftersom syrehlten är så pass hög. Hela 21%.
GillaGilla
Då ökad CO2 halt gör att växtligheten ökar så ökar även fotosyntesen som producerar syre men det ser i nuläget ut som att det är en liten, men ändå nettoförlust i syreproduktionen.
GillaGillad av 1 person
Reblogga detta på Roger Engstrand.
GillaGilla
Politikers dumhet är tyvärr inte hela orsaken. Det finns sen århundraden en målmedveten strävan från mäktiga intressen att fördunkla människors fattningsförmåga.
Naturvetare har under industrialismen och militarismens inflytande varit mer förskonade från medvetet framskapad irrationalism men inom andra områden som har inflytande över intellektuella har avsiktlig förstörelse av det rationella tänkandet pågått. I modernare tid är dekonstruktivismen med bla Jaques Derrida ett exempel. Även Usas kollektivistiska utbildningspedagoger som John Dewey.
En bjärt kontrast mot dessa är Kon Fu Tse med sitt fokus på kunskap, humanitet och enkel och klar framställning.
De ovan nämnda fördunklarna hör intimt samman med malthusianernas agenda att förhindra vetenskap och teknologi eftersom den hotar en etablerad oligarkisk makt. Både hemma och inom rivaliserande länder.
Det är därför ingen slump att dunkelt tänkande kunnat etablera sig och spela roll.
Inom den rena klimatvetenskapen vet man att det råder stor osäkerhet i prediktioner. Men i dess politiserade gren går det att sälja maktens ordinationer och den ovan nämnda irrationaliteten som inympats bland intellektuella är fertil grund.
Den enkla okonspiratoriska förklaringsmodellen är naturlig men otillräcklig vid närmare betraktande.
GillaGillad av 1 person
”Den enkla okonspiratoriska förklaringsmodellen är naturlig men otillräcklig vid närmare betraktande.”
På vilket sätt menar du att den är otillräcklig?
Får den inte tillräcklig vetenskaplig genomslagskraft eller/och fördunklas den i vintekonomiska syften…..eller?
GillaGilla
Jag menar att underliga fördunklingsläror som dekonstruktivismen är exempel på, inte uppstått spontant
och etablerat sig pga dess utövares personliga nycker. Utan det är mäktiga oligarkiska intressen som ligger bakom därför att ett kunnigt och rationellt tänkande folk hotar den maktmässiga status quo som en oligarki eftersträvar och gynnas av. Bla Rockefellers har sen ett århundrade systematiskt förstärkt fördunklingsläror och det ligger bakom förstörelsen av utbildningssystemet i Usa vilket spridits till övriga väst. Mängder av skenbart progressiva rörelser tex feminister har fått stöd genom sin potential att användas till försvagande av sammanhållningen.
Om feminism enbart hade sitt ursprung i utövarnas behov hade den radikala typen inte kunnat växa sig så inflytelserik inom universitet.
Den politiska korrektheten är mkt lättare att inympa om folk är inlärda att allt är relativt. Att allt är bara ord.
Folk med mer grundliga kunskaper ses inte som en tillgång i politiska partier om dom tillämpar sitt rationella tänkande.
GillaGilla
På åttiotalet lanserade Ronald Reagan ”stjärnornas krig”, fake, men bidrog till att sänka Sovjetunionen. Ryssland sitter idag på de största oljereserverna, sticker i ögonenav avund här i väst kan jag tänka. En geopolitisk dimension kan vara att svälta ut ryssen, ja för vi behöver ingen fossil energi här i ju, vi har sol, vind och vatten
GillaGilla
Det finns inget land med självaktning som avundsjukt ser Sverige som ett föredöme. Tvärtom, vi kommer att stå som ett varnade finger i världen om vad som händer när man låter barn och outbildade politiker styra utvecklingen.
GillaGillad av 1 person
Klimathysterin är en Hoax enbart för att pumpa folket på skattemedel utan att folket ska resa sig i protest. Executive ordern har ju givit Trump rätten att ta ifrån många rika deras bankkonton och finansiella tillgångar så de är helt enkelt i finansiell torka. Vet inte hur många filmer de slängde ut på youtube om valrossen som störtade ut för ett stup men det var sida upp och sida ner. Alla vet väl att djur och barn säljer i reklam och därför används barn och djur för att hjälpa till att skapa dramatiska känslor hos folket i denna klimathysterin så klimathysterin kan fortsätta.
Vi kommer inte att tillåta att gamlingar som jobbat för all välgång för många i detta land inte ska få ha det bra, där går gränsen. Sen undrar vissa politiker varför de är hatade och anser att folket ska bete sig bättre…What? Antingen har politikerjobbet stiget dem åt huvudet och de har blivit politikerdivor eller så har de inte fått någon uppfostran hemifrån vad gäller hänsyn och respekt och är helt enkelt ouppfostrade barnrumpor.
GillaGillad av 1 person
Vad som personligen stör mig väldigt mycket är hur dagen propaganda, inte bara när det gäller klimatet, utan även områden som strålning, läkarvård och mat, alltmer reflekterar hur Nationalsocialisterna i Tyskland en gång använde barn i sin propaganda. Australiska news.com.au har uppmärksammat det i den är artikeln. Denna bild ger obehagliga associationer till vad som händer idag. https://cdn.newsapi.com.au/image/v1/4f7ab8c1ac38245b50ca22254e75f4e7 Hela artikeln finns här. https://www.news.com.au/world/europe/diary-reveals-heinrich-himmler-enjoyed-back-rub-before-killings/news-story/640857652d606924f7d08a079cef5870
GillaGillad av 1 person
Bravo Lars Bern och jag lovar att missnöjet jäser i nästan hela Europa p.g.a. politikernas okunskap och egoism och MSM:s alla bortförklaringar och ”tillrättalägganden”!
GillaGilla
Löfvén kallar pensionärernas demonstration för ett uppror. Ordvalet säger mycket om honom. Jag är svång (hungrig)! Förstår inte, gubbe. Vi kallar in kravallpolisen.
GillaGilla
I dagens Die Welt:
Vindkraftverken dödar miljarder insekter. Politikerna är ointresserade.
Insekterna är ju mycket viktiga för det biologiska livet!
De s k miljövännerna har ingen helhetssyn och kan inte göra en livscykelsanalys.
GillaGilla
Bo, vilket tror du, överlägset, dödar flest flygande insekter, vindkraftverken eller den oerhörda yta som utgör front och vindruta på de fordon som färdas på alla vägar?
Ta dessutom sedan med i beräkningen de markkrypande insekterna som blir överkörda och ihjältrampade samt att merparten av de flygande insekterna sällan flyger över trätoppshöjd då det som intresserar dom ligger lägre.
Mer är att en mängd insekter försvinner då de sugs in i motorerna på flygplan vid start och landning.
Inte heller att förglömma den mängd insekter som varje år försvinner i skogsbränder.
Lägger man sedan till de s.k skadeinsekterna som besprutas bort men som skulle utgjort föda till andra insekter och djur, så kan man nog säga att vindkraften står för en väldigt liten del av insektsproblematiken.
Däremot utgör vindsnurrorna, iaf i Svergie, ett betydande problem (i dagsläget) för bl.a rennäringen, men det intresserar knappast läsarna av Die Welt.
GillaGillad av 1 person
Varför inte fråga om, hur många fåglar, fladdermöss som dödas av vindkraften varje år?
GillaGilla
Då måste man även fråga hur många fåglar och fladdermöss som dör av fordon, flyg, kraftledningar, kommunikationtorn och katter per år och precis som med insekter så utgör inte vindkraften i jämförelse något nämnvärt hot.
Enbart katter står för 800-1000 ggr fler dödade fåglar än vindkraften.
GillaGilla
Att CO2 står för en betydande del är kanske tveksamt; en viss del är ett rimliga ordval. Uppvärmningen innan WWII lär inte bero av CO2…
GillaGillad av 1 person
Apropå Tyskland. EU riskerar att sjunka ihop pga politiker :
https://www.armstrongeconomics.com/international-news/germany/german-car-sales-collapse/
GillaGilla
Jag anser att befolkningstillväxten är det största hotet mot en hållbar hushållning.
Vem ska stoppa den ökande globala befolkningens krav på samma levnadsstandard som de utvecklade ländernas medborgare lever på?
Kan Greta förbjuda nu underutvecklade länders invånare en höjd levnadsstandard?
Ser mörkt ut för världsfreden när kampen om naturresurserna skärps.
Vem vill frivilligt leva i fattigdom?
GillaGilla
Det ser bara mörkt ut därför att imperiet vill hålla folk nere i okunskap så att deras tillgångar kan plundras. Stora barnkullar är associerade med kvinnors ofrihet och samhällets underutveckling. I utvecklade länder har barnalstringen frivilligt gått ner under bibehållen folkmängd.
GillaGillad av 1 person
Ibland undrar man vad miljön egentligen handlar om. Körde gasoltankbil från 1985- 1990. Då var dom flesta taxibilarna gasoldrivna eller motorgas som det hette. Sen helt plötsligt över en natt skattade man bort dom bilarna mot bensin o diesel trettio år senare vill man ha bort dieselbilarna. Finland pratar man om gasdrivna bilar Tyskland likadant. Man kunde ha bytt bort gasolen mot naturgas. Styra ett land med skatter för miljöns skull. Det blir många tokigheter under resans gång och slutar i fattigdom. När bensin o diesel börjar närma sig 17kr men ta sig till jobbet måste man i arbetspliktens Sverige.
GillaGillad av 1 person
Jo. Räknekunnigheten kan kanske vara något lägre hos politiker i allmänhet, men de har kompenserat med god ”känsloargumentation”, som tycks lura ca 75% av folket, även om jag tror att Greta kan vara på väg att vakna strax.
Men att ökad population och konsumtion av el kräver ökad produktion av el, motsvarande ett halvdussin nya kärnreaktorer för att bli möjligt, har t.o.m. MP (!!!) lyckats förstå. Kanske med viss hjälp från högerns PR-konsulter? MP har i alla fall röstat för 30 år till med kärnkraft. (sic)
Detta har naturligtvis inget med ”ekologisk hållbarhet” att göra. Ekologisk hållbarhet skrotade MP för länge sedan i realpolitiken, då de tog bort sitt utträdeskrav ur EU, som ökar på transporterna och orättvisorna i samhället.
Noterar även att det faktiskt finns fler sätt att effektivt minska utsläppen från CO2. Ex. Mindre konsumtion och mindre population, minskad längd på resor, minskad vikt på fordon, minskad hastighet, ökade kollektivresor, ökd isolering av hem, mindre hem, värmepumpar.
En mer allvarlig ränkemiss är sannolikt oförmågan att förstå ganska enkel exponentialfunktion och dess långsiktiga effekter.
MP (m.fl.) har nämligen en tradition av att vara för massmigration av exponentiellt växande kulturer, samt en intern sekteristisk tillväxtvurm som påminner om kaniners, gräshoppors, ekonomers och sektledares.
Populationsökningarna, som är att vänta i ”kulturutbytet” som pågår i vårt arktiska klimat, kommer förmodligen öka CO2-utsläppen, enligt exponentilfunktionens enkla logik, så vida vi inte plötsligt förväntas reducera befolkning på ”IS-vis” i mycket stora mängder, eller förväntas tävla i att bli exponentiellt fler och fattigre tills domedagen faktiskt inträffar i något annat ”extiction event”, som får 2 graders ökd värme att framstå som gemytligt.
GillaGilla
För kännedom
https://uvell.se/2019/04/25/iles-pr-byran-bakom-greta-thunberg/?fbclid=IwAR1-KzZQ88ofFx9feEPIp0HDAlg-9Xy70PpyPCGlxVElJq4c8dt7AEHBcOU
GillaGillad av 2 personer
Verkligheten är alltid mer intressant än ideologiskt struntprat i Sverige!
När det gäller utsläppen av koldioxid från fossilt bränsle är Kina utan tvekan den mest intressanta ”spelaren” i världen.
Här är en gedigen genomgång av vad som pågår i Kina.
Klicka för att komma åt China-U-Turn.pdf
GillaGilla
Tänker på sista raden i artikeln där ingen kommer att avundas Sverige när fattiga som jobbat för detta landet (vanliga människor) kommer att leva på gatan vilket händer redan. En Svensk man som om två år går i pension lever uppe i skogen vid ett köpcentrum i Västerås och bor i TÄLT. Txxxx som han heter miste sitt jobb för två år sedan och fick ingen hjälp av samhället om han inte skrev in sig som drogare eller som behov av psykologisk hjälp. Denna mannen har inga drogproblem och inga psykiska problem utan stod bara utan skydd och valde då att försöka klara sig själv genom att plocka burkar då han faktum inte får några pengar av samhället. Många hjälper denna mannen till och med polisen är där med tomburkar liksom min man.
Om två år när han går i pension flyttar han upp till en stuga i Norrland som han ärvt men måste vänta till han får pensionen då inga tomburkar går att plocka där uppe för uppehälle. Detta är en sann berättelse hur det står still med vårat land och det som våra politiker vill dölja.
GillaGillad av 1 person
Jag tror dig och jag har länge trott att det handlar om drog /spritmissbruk som gjort att alla värdar vägrar dem boende. Men du hävdar alltså att det kan vara falska anklagelser? Varför? Är det repressalier av ngt slag?
GillaGilla
Klart det är sant och något som mycket väl går att kontrollera. Nej, det är sociala lagen att du måste skriva in dig om du är hemlös för att få hjälp som det verkar och därmed låst till sociala lagens kontroll och behandling över dig. Det finns någon grupp som ser över de hemlösa som jag pratade med och de är informerade om honom och de VET att han inte går på droger. Denna gruppen har varit där men Txxxx vill inte vara i rullorna på det viset, han har stolthet, är smart och sitter inte som en crying baby.
GillaGilla
Men, handlar det om att det är omöjligt att finna jobb som han har möjlighet att utföra? Eller är han föremål för ngn form av repressalier?
GillaGilla
Som lite krydda på moset till dig Peter så har sociala varit hos Txxxx och frågat om några NYA bor där för de ska inte bo i tält men Txxxx frågade de inte ens hur han mådde, de du! Sverige av idag!
GillaGilla
Det finns kanske en förhistoria mellan honom och dom eller deras kolleger eller?
GillaGilla
Första gången jag så en äldre dam leta i papperskorgarna var i Stockholm 1992 och jag blev mycket förvånad eftersom damen var både hel och ren så jag frågade henne hur det kunde komma sig att hon letade i papperskorgarna då berättade hon att hon samlade burkar eftersom hennes änkepension tagits från henne! Jag skäms faktiskt över hur våra gamla behandlas i dagens Sverige!
GillaGilla
Jag har sett välklädda herrar plocka burkar också men jag antog att det var miljöpartister…
GillaGilla
Tack alla kloka människor på bloggen!
Blev oerhört berörd av videon ovan (Tack Thomas)!
Vet hur det känns att bli utkastad på gatan, det blev jag när jag var 16 år. Men det är värre att bli det när man är gammal och kanske sjuk. Skäms alla politiker!!!
Jag har inte klimatångest, utan snarare politikerångest. Vad dom kan ställa till med som varken kan räkna eller styra ett land vet man aldrig. Idiotiska skattepålagor för att sko sig på det skamsna folket. Alla ismer som politiker slår oss i huvudet med och feminismen leder oss rakt ner i stupet.. tillbaka till naturen, tycker jag!!!
GillaGillad av 2 personer
Som du ser Ulla så går det inte att lita på dagens politiker och även tråkigt nog många andra, men här i Frankrike är det bättre (frånsett Macron) ordning och reda i kommunerna mycket bra läkare och tandläkare, och skatten på pension ca 8%! Jag råder alltid mina vänner att flytta från Sverige medans tid är.
GillaGilla
Thomas,
Det är något som jag inte förstår här.
Jag följer varje lördag sedan en tid tillbaka de omfattande demonstationerna som äger rum i Frankrike och har fått för mig att det är ”vanligt folk” inklusive pensionärer som har det svårt som är ute på gatorna och visar sitt missnöje.
Om det är så mycket bättre i Frankrike än i Sverige som du nämner så borde folk vara ute ”en masse” framför allt i Sverige.
Nå – på Mynttorget i Stockholm verkar folk nu börja samlas – ett friskhetstecken i mina ögon.
GillaGilla
Hur kommer Du undan Sinken? Den har väl gått upp till 25 %!?
Nej! Jag skall inte överge mitt land Sverige!
GillaGilla
Tack för intressant inlägg Bern och tack för att du städar upp i inläggen både vad gäller off-topic och antal inlägg från samma person och inläggens längd !
Jag höjer dock ögonbrynen något och skrynklar min panna en aning mer än vanligt över ditt senaste inlägg dock ! Har Bern börjat tro på CO2 hotet så pass att han föreslår
kraftiga begränsningar i fossil-utvinningen ?? Hmmm !
Du som är mattekunnig till tusen
kan du räkna ut hur mycket 1 stort träd slukar av CO2! Hur mycket skulle då 10 miljarder nya träd sluka årligen ?
Ja det tycker jag att Greta och hennes unga trosfränder skulle orka plantera årligen runt om vårt klot !!
Ja , både du och jag mfl. hjälper givetvis till med ett sådant ärbart projekt som dessutom kanaliserar
uppväxande släkte och dess övernenergi på att demonstrera !
GillaGilla
Den här länken säger allt.
Högkonjukturerna.
Minoan tid,Romartid,Vikingatid och Vår tid.
https://www.iceagenow.info/climate-change-helped-destroy-ancient-civilizations-with-no-help-from-your-suv/
GillaGilla
Jag är mest bekymrad över att klimatpolitiken liksom miljöpolitiken backas upp av ”forskare” som verkar ha övergett den vetenskapliga metoden för att falla in i det för dagen politiskt eller privatekonomiskt korrekta.
Under påskhelgen fick jag en påminnelse om detta när jag besökte Stånggrundet 1000 m sydost om Forsmarks kärnkraftverk, där man också ville sätta upp 15 st. vindturbiner runt biotestsjön.
Ornitologer hävdade att havsörnar fiskade i biotestsjön, men inte flög högt nog för att träffas av turbinbladen.
En stor havsörn, med vita stjärtfjädrar och vingspann över 180 cm, lyfte från en trädtopp när vi närmade oss nordvästra udden och sedan fortsatte den at stiga och stiga tills den försvann i de tunna molnslingorna på bortåt 1000 m höjd.
Havsörnsbeståndet är rikligt vid Forsmark för att ideellt arbetande människor sedan mitten av 1960-talet transporterat ut sekunda men felfria charkuterivaror under vinterhalvåret. Men nu anser forskare att det är OK om beståndet beskattas på 1-2 örnar per år.
Vattenfall stoppade planerna 2013 efter att ha satsat miljoner på ett projekt som inte behövdes som visas av att energitillskottet från vindkraften svarar mot 2% av vad effekthöjningen i kärnreaktorerna gett till det svenska elnätet.
Länk, kolla appendix, fig 3 och 4 och avgör själva om ni tycker att vindturbinerna står bra till:
Klicka för att komma åt _rnstudier_2009_2010_16995633.pdf_17085983.pdf
GillaGilla
När kommer dessa nyheter till tals??
https://www.svt.se/opinion/i-tider-av-klimatlarm-hall-fast-vid-vetenskapen.
Jag personligen som fattig pensionär i översta norrland oroar mig mest för att klimathysterikerna pådyvlar oss nordbor obetalbara skatter på drivmedel, el, och värme.
Var tusan skall jag ta vägen?
Snart blir jag förbannad….
GillaGilla
Svensk klimatpolitik är en direkt avspegling av Agenda 2030, artikel 31, som också anger COP 21, Parisavtalet 2015, som implementeringsavtal.
I sept först, senare dec, 2016 undertecknade Löfvén och Romson Agenda 2030 utan föregående demokratiskt beslut i Sveriges Riksdag. I samband därmed förklarade de bägge unisont (inför världen), att Sverige minsann skulle vara ‘projektland’ för genomförande av Agenda 2030.
Eftersom begränsning av drivhusgasutsläpp är stipulerat i artikel 31, lägger detta en ‘våt filt’ över svensk klimatpolitik. Regeringen S & MP, då och nu, har investerat hela sin politiska prestige i ‘klimathysterin’ och kan inte backa från detta utan politiskt fallissemang. MP agerar vakthund. Partiet har kärnkraft som icke-källa till energi. Energipolitiken är ‘förstaderivatan’ av ekvationen klimatpolitiken.
Därför: förnyelsebar energi blir lösenordet utan tillskott till CO2. Kärnkraft förblir omöjlig enligt den nuvarande regeringen. Eftersom biobränsleproduktion av el ger långsiktig ökning av CO2-utsläpp, återstår praktiskt endast vindkraft för storskalig, tidsnära elproduktion, dels som ersättning för förtidsnedlagda kärnkraftverk, dels för utbyggnad för att klara omställning till ‘fossilfritt samhälle’, närmast omställning av bilflottan till eldrift.
Konsekvensanalys saknas, som alltid i S & MP- visioner. Beräkningar, om genomförda, skulle av politiska skäl, enligt ovan, ändå inte presenteras, eftersom de är underordnade regeringens åtaganden.
Själv presenterade jag en sådan konsekvensanalys, den 21 febr. kl12:36, under ‘Min syn på Nordstream II’.
Under kort tid behöver 23.000-35.000 nya vindkraftverk byggas i Sverige, företrädesvis havskraftverk av effektivitets- och utrymmesskäl, till en statsutgift om 1200 miljarder kronor i bidrag från skattebetalarna.
Det säger sig självt, att en sådan utbyggnad inte kommer till stånd. Därför slutar svensk, nuvarande, klimatpolitik i dels ingen effekt på världens CO2 utsläpp, dels återkomst av kontinuerlig elbrist för större delen av det svenska folket parat med återgång till fattigt agrarland utan egna försörjningsmöjligheter för en för stor befolkning, grundat migrationspolitiken, också den en direkt avspegling av Agenda 2030, artiklarna 29 och 25 samt implementeringsavtalet Global Compact, tidigare diskuterat på Lars blogg.
Under tiden fram mot stupet kommer struntåtgärder, som flygskatt och drivmedelsskatter, att plåga det svenska folket till ingen nytta.
GillaGilla
Hur löses effektbehovet med vindkraft när kärnkraften är borta?
GillaGilla
Energiproduktion från kärnkraftverk finns med i kalkylen ovan,om det är svar på Din fråga? Praktiskt emellertid, fungerar aldrig vindkraft som ersättning. Det framgår av min ref kommentar och har ett flertal gånger konstaterats av Lars Bern och Lennart Bengtsson. Sverige, likväl som Tyskland och Danmark, behöver en mycket stor del tillförlitlig, alltid tillgänglig energi, för sin försörjning. Detta kriterium klarar aldrig vindkraftsverk, hur mycket än foliehattarna i den svenska utopiaregeringen hävdar det.
GillaGilla
Tack, Göran Åkesson, för ytterligare en utomordentligt viktig kommentar.
Jag minns att – enligt min mening – Sveriges främste samhällsanalytiker, Peter Krabbe, refererar till en kommentar av dig i en tidigare krönika på hans blogg, när han skriver: ”Från en av mina bloggkommentatorer bifogar jag denna sammanställning av vandringen mot landsförräderiet.”
Här är krönikan (Läs den!):
https://peterkrabbe.wordpress.com/2018/10/13/landsforraderiet/
Och här är en annan krönika av Peter Krabbe om Agenda 30 (skriven 2015!):
https://peterkrabbe.wordpress.com/2015/10/17/2030-agenda-och-maktens-man-hur-hanger-det-ihop-del-1/
GillaGilla
Till:
Karl W
26 april, 2019 kl. 03:58
Du kan mycket om klimatet och jag lyssnar förvånat på dina nyheter om Kina. Jag kan bara bidra med en enda liten sak om uppvärmningskostnader på den franska landsbygden. Vi bodde i två olika hus och kunde bara värma köket på vintern. Vi hade upp till 15 täcken och ingen ville sova ensam för kylans skull. Gasen var dyr och det var svårt att få tag i ved. Det kan fortfarande vara likadant ute i byarna, eftersom mycket har stått stilla där. Jag frös mer i Provence än i Sverige. Västarna har rätt.
GillaGilla
”Det finns nämligen bara ett sätt att minska utsläppen av koldioxid från fossila bränslen, och det är att begränsa utvinningen av de senare.”
I teorin kanske. Men ett minskat utbud leder till högre priser vilket triggar oljeletningen som i sin tur leder till att utbudet ökar igen.
Ett sätt. möjligen det enda sättet, att minska fossilanvändningen är att forskningen om annan energi leder till att denna konkurrerar ut fossil energi på marknaden.
Jag har svårt att tro att fossil olja någonsin kommer att konkurreras ut som effekt. Att bl.a. Sveriges elproduktion skall vara helt fossilfri även som effekttillskott när det behövs inom något decennium visar bara på nuvarande politikergenerations bristande kunskaper och dess ointresse av att förhindra slöseri med skattebetalarnas pengar.
GillaGilla
Det som händer i Paris just nu måste vara ”ofattbart” för svensken i gemen.
GillaGilla
Inte heller den franska klimatpolitiken har med klimatet att göra.
GillaGilla
Jag tror du har rätt!
Det är frågan om makten över ”konsensus”! Dimridåerna finns inte bara på Paris gator!
GillaGilla
Tog idag del av Göran Rosenbergs uppskrämda röst i Gomorron Sverige. Rädslan/klimatångesten hade tydligen framkallats av att titta på Our planet på Netflix med Sir David Frederick Attenborough. Han hade enligt uppgift sett den flera gånger och lät lika uppskrämd som valrossarna blev på filmen. Enligt Rosenberg har vi knappt 20 år på oss innan drastiska minskningar kommer att ske av djurpopulationen och isarna smält bort i snabb takt på Arktis. Denna pekoralen avlöstes sedan av den vanliga söndagspanelen och vid påannonseringen av programmet fick man reda på att ingen mindre än Göran Greijder skulle deltaga i tyckandet. Då fick jag nog och stängda av den skattefinansierade radion.
GillaGilla
När jordens medeltemperatur stiger så blir vattnet varmare och ökar sin volym, men blir inte jordskorpan(berg och jordar) också varmare och ökar sin volym. Detta borde ju påverka så att havsnivån minskar.? D.v.s. den relativa havsnivån skulle inte påverkas?
GillaGilla
Inte allt vatten blir varmare, mest på ytan, och havsströmmarna avgör en hel del. Samma sak med jordskorpan.
GillaGilla
Det blir alltså en mindre mängd vatten som blir varmare när jordens medeltemperatur stiger? I så fall ökar ju inte vattenvolymen så mycket och påverkar havsnivån marginellt?
GillaGilla