Från min gamla vän Anders Thorén har jag fått följande tankeväckande betraktelse.
Lars Bern
Efter att ha bott mer än 30 år i utlandet, varav de sista 25 i Kina, har jag nu återvänt till Sverige. Detta är ett litet kåseri om hur jag upplever Sverige efter så lång tid utomlands.
Skatterna nu har nått sådana nivåer att vi knappt kan tillverka något längre, utan vi skall gladeligen gå in i en ny era som kallas det ”Postindustriella samhället”. Dvs vi skall tvätta och vända hamburgare åt varandra och sedan får vi alla sjukvård och pension. Nedan är en punktvis redogörelse för min och min familjs integrering i det svenska samhället med några kommentarer.
- Skatteverket
Att få mig registrerad av skatteverket var överhuvudtaget inget problem. Värre var det för min kinesiska fru. Polisen ville först inte ge henne något personnummer av diffusa skäl, som jag inte förstod. Hade att göra med att det var mindre än ett år kvar på hennes permanenta uppehållstillståndskort (PUT-kort). Efter ett par veckors diskussion löste sig detta. Skatteverket vill förstås ha sin skatt, så de krånglar inte i onödan.
- Försäkringskassan
Här trodde jag i min enfald att anmälan var automatisk när man skattskrev sig i Sverige, men inte så, man måste ansöka om att få bli medlem. Efter anmälan behöver försäkringskassan 7 månader för att behandla ansökan. För min fru tog det ännu längre tid, eftersom hon måste skaffa fram och bifoga en kopia på sitt beslut om uppehållstillstånd från Migrationsverket. När jag ringde dit för att be om en kopia, fick jag svaret att de inte handlägger sådant över telefon utan det måste beställas via nätet. Man går in på nätet och beställer och får då beskedet att det tar tre månader att behandla ärendet, vilket gör att det tar nästan ett år för min fru att komma med i försäkringskassan.
- Banker
Vi har köpt ett hus att bo i. När jag skulle betala handpenningen, så gick det inte att betala över internet, eftersom det var mer än 150.000. Gick då tillsammans med mäklaren över till SEB, men fick till svar att handläggaren skulle just gå till lunch. Ringer telefonbanken och får beskedet att det är två timmars väntetid att komma fram. Det löste någon timme senare sig när SEBs handläggare ätit sig mätt.
- Fiberkabel
Eftersom en kabel fanns framdragen till tomtgränsen, ville jag ju ha den installerad så fort som möjligt, speciellt som mobilmottagningen, där jag bor, lämnar en del övrigt att önska. Det tog IPonly 6 månader att fixa detta. Jämför detta med Kina, när vårt internet havererade där. Vi ringde in klagomålet klockan 9 på morgonen och klockan 14.00 samma dag var de där och fixade det.
- Solceller
Inte för att jag tror att solceller löser några problem med elförsörjningen, men det kunde ju vara kul att prova, så jag beslutade att installera solceller på fastigheten. Försökte först med EON. Efter att ha talat med deras säljare, som lovade att det skulle fixas snabbt och jag fick en offert. Sedan kom de tillbaks och ville ha allt i förskottsbetalning, eftersom jag som nyinflyttad givetvis inte har någon kredithistoria i Sverige. Det hjälpte inte att jag sände dem en skärmdump på mitt transaktionskonto, där det fanns mer än dubbelt så mycket pengar än vad solcellerna skulle kosta. Försöker man sedan ringa till dem hamnar i dessa avskyvärda automatväxlar där man efter att ha tryckt en massa siffror hamnar med en röst som säger ”Det är är många som ringer till oss just nu etc….” Dvs. EON kan inte kontaktas per telefon. En lokal entreprenör, som svarar i telefon fick jobbet istället.
Sedan lovade staten 30% i ”Bidrag” vilket var medräknat i kalkylen när jag beställde. Något bidrag är det givetvis inte fråga om, utan bara att staten inte skattebelägger köpet på de sedvanliga nivåerna, utan avstår från moms och andra avgifter. Sedan blev jag förstås lurad, sedan ”bidraget” sänkts till 20%. Efter ansökan i början av februari fick jag brev från länsstyrelsen, som talade om, att det finns inga pengar just nu och sedan har jag inte hört av dem.
EON och andra lovar 5-7% i ”avkastning”. När jag jobbade i industrin och beräknade avkastning räknade vi med avskrivningar. Då blir förräntningen istället 0 till 2 % om du skriver av anläggningen på 20 år.
Men som man säger: The difference between men and boys, is the price of their toys.
- Allmänna kommunikationer
I dagens bilfientliga samhälle skall vi ju alla åka med allmänna kommunikationsmedel. Om man inte bor i en storstad frestar detta på tålamodet, Jag har givit upp.
Några exempel: den 6 juni kom min sondotter på besök. Hon kom med tåg till Alvesta. Fem minuter innan tåget kommer dit avgår bussen till vår stad, och nästa buss går två timmar senare. Jag fick ju givetvis ta bilen och köra de 10 milen dit och åter för att hämta henne. Senare på kvällen kommer en vän till familjen till oss från flygplatsen i Köpenhamn. Tåget är en timme försenat och sista bussen har gått, så jag fick ta bilen och köra ytterligare 100 km igen.
När man bor utanför storstaden är bilen ett absolut nödvändigt fortskaffningsmedel. Ett kommunikationsmedel, som nu skall hårdbeskattas.
Det skulle vara intressant att veta hur mycket diesel per betald passagerarmil det går åt till att driva alla dessa länsbussar, som kör runt hela dagen nästan tomma. Med stigande drivmedelspriser kommer väl turerna att glesas ut ytterligare.
Det finns uppenbarligen inget som helst samarbete mellan trafiken i regionen och regionsöverskridande trafik såsom SJ.
- Sjukvården
Efter det att jag flyttade till Sverige har jag tyvärr drabbats av en del rätt allvarliga hälsoproblem och varit i behov av sjukvårdstjänster. Min erfarenhet är, att bara man tar sig förbi, det jag kallar ”Alvedondoktorerna” på vårdcentralerna, som vill skicka hem folk med rådet att ta några Alvedon eller liknande, så fungerar sjukvården i Kronoberg där jag bor tillsvidare utomordentligt snabbt och bra. Jag har blivit väl och professionellt omhändertagen. Vi får väl se vad som händer när landstingens sparbeting ökar.
Kommer tjänstesamhället att fungera? Jag tror inte det. Vi har en situation i Sverige där färre och färre människor skall försörja allt fler. Vi har halverat jordbruket och flyttat ut industrijobb. På Ledarsidorna.se finns en artikel som beskriver situationen, tyvärr numera bara för prenumeranter. Skatterna på arbete har nu nått sådana nivåer, att vi måste devalvera kronan radikalt för att förbli någotsånär konkurrenskraftiga. Alla enkla jobb försvinner. Detta är tvärt emot det jag upplevt i Kina, där enkla servicejobb har ökat explosionsartat i antal.
Om jag köper en enkel tjänst för t.ex. 450 kr/timme. Så går minst tvåtredjedelar av det direkt i skatt, om det inte har s.k. RUT eller ROT avdrag. (90 kr moms ca 120 kr i arbetsgivaravgifter och ca 80 kr i inkomstskatt plus övriga skatter, som skall betalas med beskattade medel) Företag, banker och den offentliga sektorn avskaffar mer och mer enkla tjänster så det blir färre och färre jobb för de outbildade. Vi har antagligen redan passerat toppen på Lafferkurvan så ytterligare skattehöjningar ger inte mer inkomster för staten.
Det kommer knappast att sluta väl.
P.S.
Köpte just en Husqvarna gräsklipparrobot (tillverkad i England), som fungerar utmärkt, så nu behöver jag inte köpa den tjänsten. Den betalar sig nog på tre år. Kanske dags att beskatta robotar.
Ljungby 2019-06-19
Anders Thorén
Om nu Sverige är så dåligt, så tycker jag att Anders Thoren och hans fru ska flytta tillbaka till Kina! Allt är ju mycket bättre där!
GillaGillad av 1 person
Jag kan personligen vittna om att det är det faktiskt.
GillaGilla
Du tycker alltså att folk skall flytta ut istället för att påtala det som vi upplever som problem och skapa debatt. Jag tror inte det är en bra lösning.
GillaGillad av 7 personer
I princip håller jag med dig, men det går faktiskt att påtala problem och driva debatt när man är borta från eländet. Att fly är inte bästa lösningen, men vad är alternativet. Jag är pensionär nu, har några år kvar, och jag vill ha ett bra, trevligt, fredligt och harmoniskt liv. Det finns inte i det som en gång var Sverige. Jag har inget emot MENA folk, med det är inte trevligt eller ens uthärdligt när dom i massor flyttar in i mitt hus och hotar och påtvingar mig sina kulturer, religioner, matvanor, språk, vanor, droger, våld, och klädesval. Det som jag en gång kallade mitt hem och mitt eget är förstört, jag ses alltmer själv som oönskad och främling och får krav att ”integrera” mig. Läs denna artikeln, det är inte det liv jag klarar att leva i. http://katerinamagasin.se/rapport-fran-en-svensk-smastad-stadens-butiker-har-bildat-telefonkedja-att-hjalpa-varandra-sla-larm-nar-stoldligor-dyker-upp/
GillaGillad av 1 person
Du har rätt Anders,
vi måste tillsammans hitta och föreslå en lösning på problemet.
Så här löses det i Tyskland.
Kanske passar lösningen även Sverige.
https://ledarsidorna.se/2019/06/kriminella-klaner-ett-allt-storre-problem-i-tyskland/
GillaGillad av 1 person
Karl W
När en läser problemet med stora gäng som kommer in i butiken och praktiskt taget roffar åt sig vad de vill ha med stora kostnader för en enskild näringsidkare blir en bara trött. Trött , för samhället med våra kära politiker gör inte tillräckligt åt kriminaliteten utan verkar mer nonchalera kriminellas beteende. Vem önskar ens att öppna någon form av försäljning i egen butik när det ser ut på detta viset. Dagarna verkar vara fyllda med konfrontationer med tjuvar och rädsla istället för att njuta av eget företagande. Aldrig en butiksförsäljning med fysiskt kundmottagande för min del utan då blir det på nätet så en slipper dessa problem.
GillaGilla
@Ann-Margret, Alla skattebetalare har mina handhjärtan oavsett etnicitet.
GillaGilla
Du håller alltså inte med om att de missförhållanden som beskrivs är absurda och onödiga?
GillaGillad av 2 personer
Är Sverige så himla bra då? Jag har alltid bott i Sverige och tänker inte flytta, dock tror jag att Kina är avsevärt mycket bättre.
De är väl inte styrda av Globalisterna som vårt land är.
Varför får man inte tycka att ens hemland är SÅ dåligt när det är det?
När man har mage att klaga blir man ombedd att flytta?
GillaGillad av 1 person
Allt du beskriver hade verkligen kunnat vara bättre. Men du med utlandserfarenhet vet att dessa problem i varierande grad uppstår vart du än flyttar. …och det brukar lösa sig. Sedan är du orättvis när det gäller svenska skatter. Dessutom exkluderar du de positiva effekterna av Rut och Rot. Sverige är med alla skavanker ett ganska bra land att bo i för de allra flesta. Vårt EU-medlemskap bidrar ytterligare till detta.
GillaGillad av 1 person
RUT och ROT visar övertydligt hur skadlig vår straffskatt på anställda (arbetsgivaravgifterna) är och vad som skulle hända om den halverades eller togs bort helt. Straffskatten har lett till att Sverige har världens mest slimmade och automatiserade företag, och vad har Sverige för nytta av det? Färre som åker bil till jobbet, och sitter och glor genom köksfönstret och väntar på brevbäraren och bidragsavin?
Företagen får alltså ändå betala lön till dem som inte kommer och jobbar. Det är så korkat att klockorna stannar.
Sossarnas skattepolitik är: ”Dra åt snaran tills dom skriker, men sluta inte förrän dom slutar att andas”.
GillaGillad av 1 person
Törnrosa sov i hundra år, svensken blev nedsövd av socialisterna och kommer knappast att vakna inom överskådlig tid, beredd hålla med Dig Ann-Margret.
GillaGilla
Helt fel tolkning vad av Anders säger.
Sverige är fortfarande ett bra land. Men utvecklingen går åt olika håll här och i Kina. Och det Sverige som vi har vant oss vid sedan ett par generationer tillbaka finns snart inte mer.
Till och med Trump har begripit och noterat detta.
GillaGillad av 2 personer
Det går verkligen åt olika håll. Året 1912 införde Kina demokrati, första partivalet var i november 1913, och precis som i Sverige gick det åt skogen, det kostade miljoner liv i motsättningar, strider och konflikter. Så kom Mao Zedong, och allt skulle vara känslor och ideologi. Det fungerade inte heller som vi vet. Skriver man ner alla floskler som solidaritet, rättvisa, jämlikhet, alla människors lika värde, feminism, utjämningspolitik, klyftor, skola, välfärd, påbjuden värdegrund, påbjuden åsiktsmall o.s.v. så har vi absolut ”Magdalenas Lilla Röda”. Kanske hon är den enda som är tillräckligt bildad för att producera något sådant. Kina har radikalt förändrats de senaste 30 åren, man tänker och fungerar totalt olika, pragmatiskt. Medan svenskarna tjafsar och utreder gör man något i Kina. Om du är GAL och jag TAN och det behövs en järnväg, då bygger vi en järnväg. Punkt.
GillaGilla
Väldigt många är funderar på nytt land och här kan ni gå in och titta vad det kostar att bo i just det landet ni önskar prova på. Går också att se vad månadslönen är om ni väljer att arbeta, köpa eller hyra bostad samt även se hur brottsligheten ser ut dag som natt m.m. Blir vi sen sjuka så har vi rätten att nyttja vårt medborgarskap att komma hem vilket är tryggt när en är sjuk och inte fit for fight
https://www.numbeo.com/cost-of-living/
GillaGilla
Reblogga detta på ulsansblogg.
GillaGilla
Så fruktansvärt tråkigt när en kommer tillbaka till sin core och samhället inte samarbetar med historien och de som söker sig tillbaka. En skäms för våra politiker som inte väljer en lättare väg för de som kommer HEM men inte få det möte de borde få och har all rätt till. Välkommen hem vill en säga iaf trots alla motgångar, verkligen välkommen hem till dig och dina kära!
GillaGillad av 3 personer
Det som förvånar mig är att Anders ville flytta tillbaka. Har noterat att många utlandssvenskar har svårt att känna igen sitt land. (Är själv utvandrad sedan snart ett kvartssekel). När jag besöker Sverige idag känns det knappast som att ”resa hem”, utan snarare som att besöka ett land där man både
förstår språket och de sociala koderna, men där landet ändå är främmande.
Jag har tyvärr tvingats inse att jag inte skulle kunna ”flytta hem”, även om jag ville, ty på den plats Sverige låg finns numera ett annat land. Ett land som är märkligt bekant, men ändå inte Sverige.
GillaGillad av 5 personer
Kan bara hålla med. I år är vi rädda att något skall hända när killarna besöker farmor ett par veckor. Kanske får hon komma till oss i fortsättningen. Det är oansvarigt att skicka sina barn på besök till ett av världens mest kriminella länder. Sverige tillhör — i flera bemärkelser — Tredje världen.
GillaGillad av 5 personer
Det märkliga är ju att dessa grottmänniskor, som varken vet vad dom heter, hur gamla dom är å saknar pass, kommer ”in”, utan att blinka.
Dessutom till ”dukat bord”…
GillaGillad av 9 personer
Det är mycket värre än så. Sverige har blivit en fristad för allsköns våldsverkare, terrorister, kriminella, bedragare och pengatvättare. Till Sverige kan dom komma, ingen ID behövs, bara en falsk rövarhistoria om att ha ”flytt”, och så kan dom sitta här, dessutom avlönade av skattepengar, och planer och finansiera ny terrordåd, nya kriminella handlingar, och staten skyddar dom som ”flyktingar”. Kina jagar just nu en hel del korrumperade individer som flytt med stulna pengar, och en har förra året häktats i Sverige, anklagad för att ha stulit 280 miljoner. Kina begär honom utlämnad för att ställa honom inför rätta, HD har just släppt honom ut häktet. Även Hong Kong har varit ett säker gömställe för kriminella, korrumperade och bedragare, och det är just det man försöker ändra på.
GillaGillad av 3 personer
Inte nog med det. De kommer in gång på gång. Varje gång med en ny identitet. Om ett bidrag är bra så är 8 bidrag bättre.
GillaGillad av 1 person
Tja, det går utför, inget nytt där. Men det finns förstås uppsidor också. Fast inte om man bor utanför Södermalm…. 😉
GillaGillad av 2 personer
Efter att jag flyttat från Sverige för 30 år sedan har jag besökt Sverige en gång om året och dom senaste åren har jag sett förändringar som gjort mig ledsen, och förmodligen blir mitt sista besök i Sverige nästa år då en god vän fyller 85 år.
Jag råder alla som funderar på att flytta till Sverige att först prova Frankrike.
Glad Midsommar till er all.
GillaGillad av 2 personer
Det var en intressant betraktelse av Anders T men en sak som jag inte förstår är att det viktigaste i Sverige tydligen är att gräsmattan är nyklippt/välklippt.
Anders tycks redan ha ställt in sig i konformistledet, det svenska.
Grannarna har börjat prata om mig, när skall han klippa gräset, en man pekade på en grannes nyklippta gräsmatta och sa att det ser väl snyggt ut, men fick svaret av mig att det ser ju för djävligt ut.
Inga blommor, inga smultron, ett biologiskt liv som på betongplatta.
Undras om man klipper gräset i Kina?
GillaGillad av 1 person
Man klipper faktiskt inte gräset i Kina, och jag skojar inte. Man anlägger istället trädgårdar fulla av träd, buskar, mossa, stenar, gångar och blommor. Allt arrangerat efter en urgammal tradition som kallas “YaJi” (雅集) på kinesiska. Det betyder ungefär ”Mästarnas samlade konst” och började under vad som kallas “Spring and Autumn Period” från 770 till 476 F.Kr. Det var alltså innan Qin Dynastin skapade staten Kina. En fundamental del av YaJi är Huādào, som betyder ”blommornas väg”, och är en konstart som går tillbaka över 3,000 år. 2,500 år senare kopierade Japanerna Huādào och kallade den för ”Ikebana”, som betyder ”levande blommor” (Ikeru=leva, Hana=blomma). 1891 introducerades konstarten till Européerna.
GillaGillad av 2 personer
Karl W, då får det bli en kinesispirerad trädgård i mitt nyinköpa hus.
Kärsbärsträn har redan växt upp till några decimeters höjd.
Har man även klättrande växter på husen, vildvin, klätterrosor))?
På det ekonomiska området så påstås det att majoriteten alltid har fel i sina förutsägelser så gräsklippningens dagar kanske är räknade i Sverige…
GillaGilla
Björn Sveninge Inte bara det. I ett svenskt bostadsområde är det en platt gräsmatta, alla gångvägar är spikraka och i räta vinklar och asfalterade, några buskar ditsatta med matematisk precision. Sterilt och exakt. En trädgård i Kina har klättrande växter, vildvin, klätterrosor, dessutom kullar, stenar, slingrande stensatta stigar, broar, mossa, och statyer, annan konst och kanske en tjärn, bäck med ett liten fors eller vattenfall. Historiskt finns det mycket komplicerade regler om geometri, växtval, kombinationer av växter och material, färgval, och hur trädgården förändras under året och över tid. Det är en hel mycket omfattande vetenskap och att designa och anlägga trädgårdar är ett yrke likt en arkitekt i Sverige. Ett enkelt sätt att anlägga en sådan trädgård är att skaffa lite bilder och kopiera. https://stud.epsilon.slu.se/4010/7/li_s_120314.pdf https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_garden#Beginnings
GillaGilla
Gräsmattor uppfanns väl av brittiska adeln? Visa att man var så rik att man kunde vaska prima jordbruksmark.
GillaGilla
Min enkla fråga är, vad i H-vete gör du där. Min historia. Det måste ha varit omkring 1980, jag hade bott i Japan i några år, kom till Arlanda för att tillbringa julen i Sverige. Först stoppades jag i tullen, tullsnoken ansåg jag hade för mycket alkohol med mig, svenskar fick bara ha hälften av vad andra fick ha. När jag påpekade att det hade inte med medborgarskapet att göra utan bosättningen, vilket tydligt framgick av passet, blev killen hotfull. Det tog 20 minuter av gafflande innan jag hittade en chef som förklarade att det var faktiskt bosättningen som gällde. Så skulle jag hämta hyrbilen. Mina kreditkort var från Schweiz och Japan, men en svensk måste ha ett svenskt kreditkort ansåg man. Samma gafflande, tills jag hotade med att gå och ringa media, i USA. Så körde jag iväg. Snöglopp, halt, smutsigt och svinkallt. På vägen till Stockholm stannade jag och funderade och fråga mig själv just, vad i H-vete gör jag här. Detta gick igen varhelst jag gick. Det är faktiskt annorlunda på andra ställen. Alla känner till bankstrulet i Sverige. För ett par år sedan gick jag in på min Australiska Bank, hivade upp 5,000 dollar (33,000 kronor) i kontanter och ville sätta det på mitt konto. Inget problem, kul att du är tillbaka tyckte kassören.
GillaGillad av 5 personer
Jag har aldrig bott utomlands, men sedan fyrtio år ändå känt mig mer och mer alienerad i det svenska samhället. När något ändå ibland fungerar bra och man blir bemött med kunskap och intresse får man nästan tårar i ögonen.
Mycket kan man ändå avstå ifrån om man inte hänger på alla hysteriska trender utan tänker och väljer (bort) själv, men det går inte att välja bort behovet av en bil vad än Miljöpartiet önskar, för då blir man inlåst i sin bostad och kan inte ens handla litet livsmedel. Detta är en realitet i nästan hela Sverige utanför Stockholm, och vi har därför mer än en (1) personbil registrerad på varannan (2) medborgare! Barn och gamla som inte har bil blir i stor omfattning skjutsade av anhöriga dit de måste åka.
Att ens uttala tanken att alla dessa bilar snart skall bort eller möjligen bytas ut mot högst begränsade elbilar är så monumentalt befängt att man kippar efter andan. Välkomna ni maktfullständiga politiker som låter munnen gå om saker ni inte har en avlägsen susning om, ut till oss som bor utanför Stockholm för att se hur många timmar ni klarar er här utan bil.
GillaGillad av 1 person
Jan Andersson Bilen kommer inte att försvinna. Det kommer staten, oljebolag, biltillverkare osv inte att tillåta. Det svenska bil och fossilsamhället byggdes av amerikanska oljebolag redan på 50 talet, jag var med då. Sverige var redan då en lydstat och vasallstat till USA och dess storbolag. Hela den svenska kulturen och samhällsmodellen, ”den svenska modellen” vilar på att smutsa ner och dyrkan till fossilbilen. Staten och alla dessa storföretag lever på att det finns bilar och nedsmutsning. Dom arbetar intensivt och osynliga i bakgrunden på att nedsmutsningen inte får upphöra. Det är därför man så intensivt bekämpar den kinesiska modellen, som rör sig mot ett rent samhälle, den vore rena katastrofen för staten, oljebolag och bilbolag, med flera. https://newsvoice.se/2019/02/kina-system/
GillaGillad av 2 personer
Jan Andersson I den här artikeln kan du läsa hur främst amerikansk storindustrin i det tysta försöker sabotera alla förändringar till ett rent samhälle. Visste du att vindkraftverk kan orsaka cancer. Det påstår till och med Donald Trump. En ”faktagranskning”, som formulerades med strängt undertryckt saklighet: ”Det är inte bevisat att ljudet från vindkraftverk orsakar cancer”, låt os vända på det ala-5G argumentation. Det är inte bevisat att vindkraftverk inte orsakar cancer”. https://www.dn.se/kultur-noje/bjorn-wiman-donald-trumps-forsok-att-strypa-vetenskapen-ar-hans-farligaste-hittills/ https://unv.is/dn.se/kultur-noje/bjorn-wiman-donald-trumps-forsok-att-strypa-vetenskapen-ar-hans-farligaste-hittills Andas djupt och njut. Avgassmaken i din mun betyder välstånd.
GillaGillad av 1 person
Bra, Karl Wang, att du nämnde 5G!
Här är en alldeles färsk intervju på SWEBBTV med Olle Johansson:
(Lördagsintervju 53 med docent Olle Johansson om 5G och riskerna med den nya tekniken.)
Wang-skade-garanti utlovas…
GillaGilla
Savalle Och vem är då Olle Johansson, jo en avdankad extremaktivist och anti-teknologi kult medlem. Han har inte ens kompetens inom de områden han utger sig för att vara expert inom. Han har hållit på i över 40 år och fabulera, enligt honom skulle större delen av befolkningen redan vara avliden av ”strålskador”, cancer och alla män vara sterila. När hans religiösa vidskeplighet inte slår in och visar sig vara sann när det gäller en generation av teknologin, flyttar ha bara fram propagandan till nästa. Nu är han tydligen ”expert” på 5G, trots att teknologin ännu inte ens är i bruk. Bevare oss för dessa kulter och deras präster och profeter. Och hur är det med signaturen Savalle, som flyter runt på alla kommentarsfält och sprider fulkunskaper
GillaGilla
Norrländska försökskaniner i storebrorssamhället…
”År 2020 vill man att det ska finnas kommersiella tjänster för 5G i minst en stad i varje EU-land, här i Sverige blev det Umeå som fick agera försökskanin. ”
https://jmm.nu/5g-sverige-eu-smarta-stader/
Härliga tider, strålande tider…
GillaGilla
Savalle Att 5G är ett påbud tror jag är fullt möjligt. Kan det vara så att innevånarna i EU med Sverige som ledande nation nu har blivit så förslöade, indoktrinerade och efterblivna att myndigheterna nu måste driva utvecklingen. ”försökskaniner”, det kanske stämmer, man vill ha reda på om folk i allmänhet har förmåga att ta tillvara och använda den nya tekniken, och ny teknik i allmänhet. Lite skillnad i Asien, där är det allmänheten som driver påbud om snabbare utveckling, och politiker och tjänstemän är försökskaniner om dom är kapabla att leverera vad allmänheten kräver av dom. Annars åker som ut.
GillaGilla
Wang-skade-garanti utlovades…och infriades!
Försåtlig fjäskande fal filur försöker förringa fakta från framstående förskare förmedelst fult förtal!
GillaGilla
Karl Wang försöker med alla tänkbara verbala medel att förhindra en saklig debatt om farorna med 5G.
Jag har följt honom på newsvoice.se och Peter Krabbes blogg där han härjat tidigare. Han har blivit avstängd där på grund av sina enormt aggressiva utfall mot dem som varnar för följderna med den starkt ökande strålningen.
Jag är övertygad om att herr Wang har en agenda. Denna agenda består av tre punkter:
1. Angripa och förtala personer som vill ha en debatt om 5G
2. Angripa och förtala personer som vill ha en debatt om geoengineering
3. Promota och skönmåla Kina
För att visa att det är fler forskare än Olle Johansson som är starkt oroade över den planerade snabba utbyggnaden av 5G vill jag framhålla följande utdrag:
”5G, a new millimetre band frequency range being introduced by the telecommunications industry worldwide has been identified by over 2,000 scientists and 1,400 medical doctors from all over the world, as presenting a direct threat to human health, as well as to animal, insect and plant life.”
Här är hela artikeln:
https://lightonconspiracies.com/prime-minister-of-poland-signs-global-appeal-to-stop-5g/
Och här är en annan mycket viktig artikel om 5G:
https://newsvoice.se/2019/06/5g-experimentet/
GillaGilla
Savalle Falskt, jag har inte blivit avstängd någonstans, men jag har slutat läsa och kommentera på bloggar som sprider förfalskad information och omöjliggör all saklig debatt. Så vem är denna anonyma ”Savalle” som flyter runt på bloggarna och sprider fejk. Vetenskap fungera nämligen så att man bevisar något, inte drömmer upp något vild åsikt och sedan kräver att alla andra ska bevisa att det är fel. Det flyter mängder av tomtar, arkitekter, läkare, bloggare och folk med stulna falska ingenjörstitlar runt med massa vilda overifierade påståenden och åsikter. Sedan heter det inte ”strålning” utan radiovågor. Inte ens så långt sträcker sig kunskaperna. Ordet ”strålning” hänför till radioaktiv och röntgenstrålning, något helt annat. Bara en förfalskning i mängden för att försöka skapa falsk sensation och panik. När det gäller KI har man tydligen bara försökt undvika ytterligare en ”Paolo Macchiarini” skandal av inkompetens. Denne pratglade man är varken forskare eller professor, utan assistent, och har sysselsatts med ”experimentell dermatologi”, och man drog samtidigt in anslagen. Man kan följa hans vilda fabuleringar 40-50 år tillbaka och om dom vore sanna skulle mänskligheten vara utrotat nu. Visst har jag en agenda, jag vill gärna hänga ut och avslöja alla dessa kulter och sekter som försöker styra utvecklingen i samhället, klimatet är bara ett, men när det gäller telekommunikation är det faktiskt mitt eget kunskapsområde och jag behöver inte acceptera hänvisningar till massa ovetenskapliga bloggare som aldrig kommer längre än att hänvisa till alla dessa anonyma vetenskapare och doktorer, som när man hittar dom antingen inte alls är vad dom utmålas att vara eller inte ens visste att deras namn missbrukats.
GillaGilla
@ Karl Wang
Du skriver: ”Visst har jag en agenda, jag vill gärna hänga ut och avslöja alla dessa kulter och sekter som försöker styra utvecklingen i samhället…”
Om du verkligen skulle vara seriös så borde du betänka att börja argumentera i sak istället.
Propaganda och förtal hör inte hemma i en sanningssökande debatt.
GillaGilla
Savalle Jag har verkligen försökt ha seriösa debatter och diskussioner med dessa kultmedlemmar, men det blev ungefär som att diskutera astronomi med någon som bara svarar med bibelcitat eller att diskutera med flat-earth fanatiker. Dom kallar sig ”ingenjörer”, titeln är ju inte skyddad liksom ”forskare” eller ”vetenskapsman” som inte heller är skyddade, men dom är totalt okunniga. Det går helt enkelt inte. Dom bara repeterar ”X antal ”läkare” och ”forskare” varnar…..” så vi tog helt enkelt och skrev till dessa ”läkare” och ”forskare” och frågade varför dom varnar för denna ”strålning”. Tillbaka kom en massa arga mejl att det gör dom inte alls, deras namn har bara satts upp på dessa listor utan dras vetskap, alltså missbrukats. En annan agenda jag har. Om du i reklam gör ett påstående att X preparatet bota Y sjukdomen, då kan du åläggas att bevisa ditt påstående eller få höga böter. Vi har en del begränsningar i yttrandefriheten, och jag vill se en lagändring så så att alla dessa sekter kommer under samma slags lagstiftning, den som sprider falska rykten skall kunna åläggas att styrka dom. Det skall behandlas på samma sätt som menen i en domstol, max fyra år i fängelse. Som det nu fungerar sprider man massa falska rykten, och sedan begär att alla andra skall bevisa att det är fel. Vänd på bevisbördan som det skall vara.
GillaGilla
Det är beklagligt att se vad utför landet gått de sista 20 åren? Förr var vi ”bäst i klassen” nu är vi sämst med den lägsta tillväxten i EU. Numer finns inget som Sverige kan ståta med, förutom den ökade kriminaliteten, om någon kan vara stolt över det?
Kanske kan vi vara stolt över vår statsminister som har den högsta lönen av alla EU-ministrar, men det jämnar ut sig då landets pensionärer blir allt fattigare för vart år? Undrar om det var det här studenterna tänkte på när de stod på skoltrappen och sjöng; ”Och den ljusnande framtid är vår …”?
GillaGillad av 2 personer
Anders Thorén
Varför stannade du inte i Kina?
Det finns redan nog med gamla gubbar i Sverige.
GillaGilla
Det kunde jag i och för sig gjort, men jag är trots alla år i Kina fortfarande svensk och har barn och barnbarn här och långa flygresor på gamla dagar är inte så uppiggande. Min fru har inget emot att bo i Sverige.
GillaGillad av 1 person
Ang kollektivtrafik
Läs hela, jag inleder med åsikt och slutar med fakta
Jag VILL inte dela fordron med andra människor. Särskilt inte då risken att någon är aggressiv och våldsam ökar.
Vidare har allt; bilar (WV bubbla till Golf), Sängar (60 cm till i vart fall 120 cm) mm ökat. Jämför en gästtoalett i 50-talshus med dagens!
MEN inte sätena i bussar, spårvagnar och tåg. Dock har människorna vuxit och mest på bredden. Så jagvill inte.
Ang bussars förbrukning så kan man ta linjelängden gånger 2,6:
Bussarna går oftast tomma i ena riktning, t.ex från industri på morgonen och till på kvällen. Det ger faktor 2.
Sedan innebär den kollektiva samåkningen i snitt 30 % längre resväg.
Om bussen drar 4 liter per mil och har 20 passagerare ena riktningen blir förbrukningen 10,4 liter/mil ekvivalent. På 20 passagerare blir det 0,52 l/mil
En småbil med 2 i drar 0,2-0,3.
FLYG drar f.ö. under 0,5 l/passagerarmil och kör fågelvägen. Vad bråkar man om???
GillaGillad av 1 person
Vad man bråkar om. Jo – det gäller att hålla folks hjärnor och sinne sysselsatta med att tjafsa med varandra om struntsaker så ingen kommer på den där förbjudna tanken att verkligen nämna dom riktiga allvarliga problemen. (Utmaningarna på nysvenska). Politikerna kan ju hamna i den otrevliga situationen att dom måste göra något. Det får inte hända. Den nya bilismen, du halar upp mobilen, var står närmaste elektriska delningsbil. Bokar den med appen, en tvåsitsig elbil som kostar omkring 8 kronor timman, du slår in destinationen i en app, och appen dirigerar dig dit du vill, förbi alla trafikstockningar, du parkerar, och bilen är ledig för nästa kund. Du kan även köpa din egen elbil, 40,000 kronor. Tyvärr finns detta inte i Sverige, för bilen drar ingen bensin, smutsar inte ner, sliter lite på vägarna, används tio gånger så mycket, så staten, oljebolagen och bilbolagen tjänar inte storkovan på den och gör allt för att stoppa en sådan utveckling. Det är denna kultur som nu gör att Sverige backar med expressfart.
GillaGilla
Tråkigt det är när Jantelagen visar sig till och med på den här sidan. Kom inte och klaga på Sverige utan flytta tillbaka hur har svensken blivit så vidrig kommunist vidrig. Tycker det är underbart att läsa Anders kåserier. Då förstår man hur mycket Sverige har förändrats till det sämre. Bor man här så förstår man inte det här med att komma in i systemen. Men det verkar bara gälla svenska män med utländsk fru. Tack för krönikan och ha en riktigt härlig svensk midsommar. Gäller även Ann-Marie kanske hon ändrar tankar. Även Lars Bern nestor själv. 🌹💐🌺
GillaGillad av 6 personer
Välkommen tillbaka Anders Thorén. Jag har besökt Kina 4 ggr under de senaste 12 åren och kan intyga att din beskrivning är korrekt. Istället för att piska dig för dina iakttagelser säger jag 谢谢 (tack). Vi behöver mer av den varan även från andra delar av världen där samhällsservicen fungerar betydligt bättre än här. Sverige halkar neråt på listan av välfärd och service.
Vi behöver dessa iakttagelser för att även vi ska kunna sträva efter att bli bättre, kunna påverka våra politiker till att ändra strategi för att ge oss medborgare en drägligare tillvaro.
GillaGillad av 1 person
Egendomlig kommentar av Ann-Margret.
Jag tycker Anders har rätt på varje punkt.
GillaGillad av 1 person
I runda slängar alla tio miljoner svenskar lämnar Sverige för utlandet där de spenderar 25 år, därefter återvänder till Sverige, vad händer?
GillaGilla
Det finns inte 10 miljoner svenskar, de är nog bara 7 miljoner.
GillaGillad av 4 personer
Förmodligen att alla flyr i panik tillbaka till utlandet när dom förstår vad dom kommit tillbaka till.
GillaGillad av 1 person
Det ryktas att Reinfeldt köpt sig en egen ”no-go” zon, Storholmen mellan de ursvenska områdena Djursholm och Lidingö?
GillaGillad av 1 person
Ryktas?
GillaGillad av 1 person
Är Reinfeldt en av de arga vita männen?
GillaGilla
Kan vi förmoda att det inte blir några beslut om att bygga eller att dela ut bostäder för ensamkommande på den platsen.
GillaGilla
Kan inte vara lätt att komma till Sverige efter åratal i Kina.
En sak är iallafall säker, Kinesiska skor är av bra kvalite till låga priser och skulle det förmodan vara så att man av någon anledning tog sig friheten att skriva något negativt hur den kinesiska administrationen fungerar som sjukvård eller annan byråkrati så hamnar man i bästa fall i ett omskolningsläger där tumskruvarna dras åt och i sämsta fall får man ett nackskott där kostnaden för ammunitionen faktureras de anhöriga.
Den nye svensk kinesen bör luta sig tillbaka i soffan, pusta ut och uppleva känslan av ren luft istället för kolrök. Ingen polis som kollar han eller hans frus identitet, ifall dom är separatister eller eventuellt har brutit mot lagen om antalet foster dom satt till världen
,,, obs,,,man räknar även med de barn som aborterats.
GillaGilla
Inte min bild av Kina
GillaGilla
Inte min bild heller, men det är den förvrängda nidbild propaganda maffian vill att folk i väst skall tro på, och en och annan sväljer den tyvärr. Det mesta i varor är av topp kvalitet till tredjedelen eller tiondelen av det svenska priset idag i Kina, skillnaden är skatter och avgifter. I Sverige hamnar man ju i fängelse om man hyser och uttrycker fel åsikter, tre månader var ju senaste domen mot en 70-åring. Yttrandefriheten är stenhårt reglerad i Sverige, men inte i Kina. Väntetiden hos läkaren och tandläkaren brukar vara 10 till 30 minuter, att laga en tand, 50 kronor, läkarbesök 20 kronor. Byråkratin är liten eller ingen, i Sverige kan det ta ett halvår att få tillstånd att sätta upp solpaneler, i Kina gör man det bara. I Sverige brukade jag bli stoppad minst en gång i vecka, ibland tre gånger om dan, för ID kontroll. I Kina har det aldrig hänt under alla år. I Sverige är hela mitt liv i detalj reglerat, övervakat och styrt, till och med färgen på mitt hus och aktiviteter i mitt sovrum. Ingenting sådant i Kina. Sedan är luften bättre i Kina idag än i svenska städer. Den sedan decennier slopade ettbarnspolicyn var en rekommendation och familjeplaneringskampanj, men propagandan har försökt framställa den som en lag. Lögn. Den ”kinesiska administrationen” är ständigt utsatt för påverkan, det går till och med att kalla in tjänstemän till förhör där dom får förklara sig. Det är så Kinas folkstyre fungerar. Man gnäller in till media, man går och rycker den ansvarige beslutsfattaren i slipsen (om han har någon) och ber honom skärpa sig. Det brukar som snabbt göra, och om inte blir ett allvarligt samtal – med efterträdarten. Jämfört med Sverige är individens frihet enorm i Kina, man får vara ifred och sköta sina egna angelägenheter.
GillaGillad av 2 personer
@Christer Cederlöf
Definitivt inte min bild av Kina.
GillaGilla
Människor som kommer från andra länder får lätt skrattsjuka då de ser på TV hur deras och andra länder framställs. Exempelvis Syrien är hur modernt som helst i vissa delar som är intakta men Sverige visar bara söndertrasat och elände, Polen har inte så många människor kvar som använder åsnor som Sverige gärna visar upp iaf tidigare vilket har fått många polacker att gå i taket, Mellanösterns länder har supermoderna gallerior, universitet och sjukvård liksom många många många andra länder.
När en i en diskussion för ett tiotal år sedan nämnde att Afrika har mobiler som vi så trodde de inte på mig och undrade hur de laddade mobilen när ingen ström finns då det var deras uppfattning (var nu den kom ifrån). Skulle det vara så att ström inte finns/ fanns tillgängligt långt ut på landet så fanns det butiker i närheten som gärna lånade och säkert idag också lånar ut sitt strömuttag samt att det finns solcell laddstationer liknande telefonkiosker vi hade förr.
Politik kan bli en het potatis för många oavsett land då politiker världen runt skapar otrivsel med sitt motstånd mot medborgare som inte rättar in sig i ledet vilket säkert är EN orsak att folk väljer att flytta. Sverige och svenskar är inget undantag 🙂
GillaGillad av 2 personer
Jag är i alla fall en som absolut inte får skrattsjuka över hur speciellt länder öster om Europa framställs av media, journalister och politiker i Sverige. Falsariet är det grövsta och gamla kommunistiska, fascistiska eller nazistiska propagandister kunde inte ha gjort det värre. Det är inte något att skratta år, det är rent ut farligt att föra ut en så förfalskad bild av verkligheten, hur den ser ut i andra länder. Det borde vara straffbart. Det är modernare än Sverige idag. Kina hoppade över koppartrådstelefonen och gick direkt till mobiler, nu börjar mobiltelefonen bli omodern, man går till WeChat. För ett par år sedan plingade det till i luren. Det var en kille som öppnat en ny affär på en plats som heter Shapingba, och undrade om jag kunde komma till öppningspartyt i morgon kväll. -:Blir lite svårt, jag är i Australien. -:OK, du får väl höra av dig när du kommer närmare. Det var ett videosamtal. Kostnad 20 kronor i månaden, samma ”nummer” över hela jorden. Som Anders Thorén beskriver, att få in fiber i Sverige är ett 6-månaders projekt, i Kina ringer man på eftermiddagen, och klockan nio nästa dag anländer installatören. Dessförinnan kan man använda mobilen. I Kina går man med jättekliv mot en delningsekonomi med elbilar, snabbtåg, monorails osv. Sverige utreder 1800-talsbanor och fossilbilar med elektrisk påhängsmotor. Staten vill ju inte förlora skatteintäkterna som nedsmutsningen skapar. I Kina är papperstidningarna borta. I Sverige pumpar staten in mediastöd för att inte förlora kontrollen över sina propagandakanaler, vilka numera har beskattningsrätt för att överleva. Man känner sig sjuk över efterblivenheten.
GillaGillad av 2 personer
Anders Thoren! Men du måste skämta?!
Hur kan man tycka att Kina är ett bättre land än Sverige?
Hur många världsuppfinningar har kommit därifrån under 1900-talet?
Ett land där man censurerar internet!
Ett land där kolsmoggen är så tät att folk i städer går med andingsmasker!
Ett land där man flår hundar levande på gatorna och äter upp dem som om vore det tidig medeltid.
Där det flyter bajs och soppåsar i floderna.
Du har kommit hem och behövde vård -Fick du inte den i Kina månne?
Byråkratin på våra myndigheter är alltså inget du fixar. Men herregud!
Jag har också jobbat runt om i världen. Nästan överallt är det skitigare.
Visst, nog kunde Sverige ha förvaltat vinsten från rekordåren bättre. Men Sverige har tradition av fritt tänkande utanför boxen, Som gett oss osedvanligt många världsuppfinningar och industrier som gjort oss världsledande på många plan. Ett sådant fritt tänkande är ingen självklarhet i många länder och allre minst i just Kina. Där bara lyder folk. De uppfinner inte! Det är en jävla skillnad som du inte verkar ha fattat.
Patetiskt!
Tekniska och vetenskapliga landvinningar kräver frihet. Det är i n g e n slump att landet med ”Liberty” som valspråk landsteg på månen!
GillaGilla
Att dom vart först på månen berodde inte på att dom har ”Liberty” som ordspråk, utan att dom vart skitnödiga när dom upptäckte att Ryssarna var först i rymden med kommnunikationsmöjligheter.
Det var (och är) nog rysskräcken som driver deras teknikutveckling, samt deras ego att vara störst och bäst samt deras, av globalisterna, pålurade ambition att vara världspolis.
GillaGillad av 1 person
Vilket rätt ut vidrigt skitsnack och grova lögner. Låt mig börja och jag skräder inte orden.
”Hur kan man tycka att Kina är ett bättre land än Sverige”
Genom att inte ”tycka” utan att ha bott på båda plasterna i åratal och kan jämföra.
”världsuppfinningar” Ta med några tusen år istället. När svenskarna bildligt satt och tuggade rötter i grottor byggde kineserna astronomiska datorer, uppfann papperet, rodret och krutet, vattentäta skott, skapade medicin, etablerade sidenvägen, bryggde te och skapade vetenskap. Hela bibliotek av uppfinningar. Hela den västerländska välfärden bygger på ”stulna” kinesiska uppfinningar. Problemet med just 1900-talet är att Kina gjorde det grova misstaget att införa ”demokrati” 1912.
Kina censurerar inte internet, man blockerar spioneri och kunskapsstöld. Sverige censurerar.
”kolsmoggen” I din sjuka fantasi. Kina är betydligt renare än Sverige idag.
”flår hundar” Lögn, man flår inga hundar. Inte äter man dom heller. https://robingeephoto.files.wordpress.com/2011/02/002001.jpg
”bajs och soppåsar i floderna” Lögn. 95% av Kinas floder är så rena att man kan dricka vattnet utan rening.
”Sverige – fritt tänkande utanför boxen” Knappast. Inget land har så sträng åsiktsstyrning, åsiktskontroll och åsiktsövervakning. Kina leder enormt i frihet.
”gett oss –-världsuppfinningar” Stämmer, som numera är tvingade att lämna Sverige pga skattefascismen och åsiktsförtrycket. Sedan 50-talet har inga jobb skapats i Sverige, förutom de skattefinansierade.
”industrier –-världsledande” Stämmer, och som har flytt och nu flyr, få har blivit kvar.
Kina har världens friaste tänkande idag. Det är därför Jänkarna gör i byxorna. Det är ingen tillfällighet att Kina är världsledande idag.
GillaGillad av 3 personer
Oj, oj oj, nu är det många som är förtvivlade. Säg att du skojade bara 🙂
GillaGilla
@Arne Eriksson
Landsteg på månen, ja för 50 år sedan. Men ”Liberty” var inte först ut i rymden. Man ligger dessutom långt efter i utvecklingen av 5G där Huawei är överlägset alla andra. Snabbtåg har man utvecklat i rask takt och utbyggnaden fortsätter, i Liberty-landet stannade järnvägsutvecklingen på 50 talet. Boeing tillverkar flygplan som kraschar sig själva. Ryssland har redan gått om USA i utvecklingen av atomdrivna missiler och Kina utvecklar vapensystem som kommer att få USA:s militärindustriella komplex att förminskas till en Lego fabrik.
Jag har aldrig sett en hund nackas eller hundkött till salu på någon matmarknad jag besökt. Har verkan sett bajs eller sop-påsar i några floder där överhuvudtaget. De sprider lögner på löpande band. Allt det du påstår är osanning.
GillaGillad av 1 person
Bara lite reflektioner. Det är inte bara 5G där Kina ligger långt före och inte bara teknologi. Hela Kinas samhällssystem är alltmer futuristiskt, välfungerande och utvecklas snabbt. Framför allt ligger man ljusår före resten av världen i att tillämpa teknologi. Hur är det med svenska järnvägar. En gång låg man ganska långt framme, ASEA, men det är helt borta nu, spåren lär ju vara av 1800-tals modell, lite lappade och lagade dock.
GillaGilla
@Kjell Lindmark mf kommunistkramare.
Haha, ”Landsteg på månen för 50 år sedan” Ja, Kina har väl inte ens idag lyckats tillverka ett kommersiellt jetflygplan 2019!!
Ni pratar i nattmössan!
För det är så att, Om styrningen försvinner i Kina så är det åter till risfälten som gäller i det, ert drömland, som ni drömmer om -På D i s t a n s, Bekvämt nog LER!
Så Löjeväckande!
GillaGilla
Anders Gustafsson Kina har faktiskt ett kommersiellt jetflygplan som flög först 2017, Comac C919 . Dessutom trillar den inte ner ur skyn som Boeings. Dessutom tillverkar man stealth flygplan och var världsförst med sitt serietillverkade elektriska flygplan, och världsförst med passagerare-drönaren Ehang. Dessutom ligger man först i världen med elbilar, snabbtåg, elfartyg, vindkraft, solkraft, och troligen med kärnkraft och definitivt i kommunikation och cybersamhället. En anledning är att man dumpade den centralstyrda kommunismen redan för 40 år sedan, vilken Sverige fortfarande ilsket hänger kvar vid, låt vara under annat namn. Sedan har man lyckats med sitt avancerade samhällssystem som är gräsrotsstyrt och drivet, till skillnad från det svenska samhället som är så hårt toppstyrt att man till och med övervakar, kontrollerar och styr aktivitet i allas sovrum. Rätt fascinerande att uppleva skillnaderna.
GillaGilla
@Anders Gustavsson
Där högg du i sten ordentligt. Här kan du se Kinas svar på Boeing 737 o Airbus 320 Comac 919, jungfruflög den 5 maj 2017 och skall levereras till den första operatören 2021. Hittills är 3 exemplar färdigställda och undergår nu rigorösa provflygningar.
Bortsett från det är jag inte kommunist, det imponerar inte att fästa infantila etiketter på meddebattörerna, din trovärdighet är därmed noll.
GillaGilla
@ Karl W
Jodå, jag vet Kina ligger före i det mesta numera. Man tillverkar eldrivna batterifordon, både stora och små, alla har fullt fungerande AC i bussar, tunnelbanor och tåg. På tal om tåg, lejonparten av Kinas höghastighetsjärnväg bygger på samma 1800 tals-princip när det gäller spåren, om än betydligt mer finslipad.
Sverige och övriga västvärlden sackar efter alltmer för varje dag som går. Väst stryper utvecklingen med klimathot och ekonomiska sanktioner till höger o vänster medan Kina bygger broar med alla länder som är intresserade. Vi är det tyvärr inte vilket kommer att bli vårt fall.
GillaGilla
Kjell Lindmark Vad jag skrev var att ”Kina har faktiskt ett kommersiellt jetflygplan”, inte att det var i full produktion eller att det var kommersiell konkurrent på marknaden. Det verkar som det faktiskt var i luften redan 2015, men det tar omkring 7 år att designa ett flygplan, och sedan skall det testas. Jag har själv varit involverade en gång. Sedan har jag inte stämplat dig som ”kommunist”, det har du tydligen missuppfattat, men det är OK. Däremot anser jag att det svenska politiska och samhällssystemet bara är en kopia av det sovjetiska. Om du inte tror på mig är väl OK, då rekommenderar jag några års bosättning i Kina för egna erfarenheter och upplevelser. Väldigt intressant utveckling och mycket att lära från.
GillaGilla
Kjell Lindmark När det gäller Kinas höghastighetståg går dom på räls – ännu, men tekniken är så finslipad att man har ställt ett mynt på högkant i full fart, och det stod kvar på högkant när tåget stannat på stationen. Videon finns på YouTube. Nu experimenterar man med Maglev och nya koncept som flyter på luftkuddar utan räls och fäller in hjulen precis som flygplan när dom fått upp farten, tåg som kör över 2,000 Km/t i vakuum tunnlar, alltså ungefär tre gånger så fort som ett trafikflygplan. Att Kina bygger broar till andra länder är ju sant, men konstigt nog sker det även till Sverige, man köper upp företag som Volvo, utvecklar dom, och dom finns kvar i Sverige. Jack Ma öppnar just upp för svenska småföretag att sälja i Kina, WeChat är tillgängligt med inbyggd översättare (kineserna skriver på kinesiska, du får det på svenska eller engelska), Kina köper högspänningsutrustning, SKF investerar i Kina, osv. Sverige har ett par mycket allvarliga problem, det ena stavas ”politiker” det andra ”media och journalister” som hela tiden förvränger och rent ut ljuger. Det finns en lite hat-grupp, färre än ett dussin (vi har namnen) som hela tiden får exklusivt yttra sig i media eller uttala sig och som svartmålar och smutskastar. Vi måste hitta ett sätt att åtgärda det.
GillaGilla
@Karl W
Du missuppfattade mitt svar till Anders Gustavsson som etiketterade mig m.fl. som kommunist, det var inte du som gjorde det. De jag replikerar till anger jag med snabel a och namnet högst upp precis som här. Jag gör alltid så för att adressera vem och vilket inlägg jag svarar på just för att det inte skall bli missförstånd. Du är således oskyldig.
GillaGilla
Gett var nog rätta ordet. Med CE märkningar och patent svårigheter så var det något som skedde förr.
GillaGilla
Jag tror inte att jag någonstans sagt att Kina är ett bättre land än Sverige. När jag kom till Kina för 25 år sedan var Kina ett U-land, idag är Kina en framstående industrination. Sverige tycker jag rör sig i fel riktning, om man nått skärningspunkten med Kina beror givetvis på vad man anser är livskvalitet. Är livskvalitet att tjäna pengar leder nog Kina redan. Är den däremot att vistas i natur etc. leder Sverige stort. Man måste ju göra sin egen bedömning baserat på vad man uppskattar. När man nu under många år bott i Kina kan man ju uppleva Sverige som en oas, även om jag tycker att den nedåtgående trenden borde reverseras och därför påpekar vad jag tycker borde göras.
GillaGillad av 2 personer
Välkommen tillbaka till Sverige, Anders Thoren!
Jag har tagit del av alla dina krönikor här på bloggen och jag tycker att de har varit mycket intressanta.
Jag har stort förtroende för den bild av skillanderna mellan Sverige och Kina som du har gett oss.
Jag tycker att du har rätt i din kritik av hur det har blivit i Sverige.
Det är min förhoppning att det ska bli bättre just genom att uppriktig kritik framförs.
GillaGilla
Kina är piratkopieringens förlovade land.
Lita aldrig på en kines, vilket område det än må gälla.
GillaGilla
Stämmer. En ”kines” håller sig till verkligheten och ärligheten. inte föreskriven propaganda.
GillaGilla
Fast är det inte så Karl W, att du är bunden och har band till Japan egentligen och inte Kina?
GillaGilla
K. Pålman ????? Mitt band till Japan är att jag bodde där i flera år, men annars är det Kina och Sverige, förutom att jag bott i flera länder för jobbet.
GillaGilla
Man läser ju här och fattar vilka som röstar rött.
Dessa som fortfarande tror att Sverige är bättre än alla andra länder i Världen….stackars krakar, mest synd om Sverige!
GillaGilla
Det är fantastiskt att i detta land av propaganda få andra bilder av Kina. Det är som när jag omkring 1994 kom ut på Internet, som en del av en procent, och fick en helt annan bild av USA.
Reinfeldt har nämnts i tråden. Hans fastighet ligger på Storholmen nära Stockholm. Som på många öar i skärgården är det ont om invandrare och därför söker sig folk dit och tvingar upp priserna. Jag vet en ö där journalistmaffian har samlats i årtionden. Dessa, de värsta av de värsta, kommer med sina unga älskarinnor och ser ned på ursprungsbefolkningen. Några fiskare tvingades sälja när priserna och fastighetsskatten gick upp. Den processen är nästan avslutad och då är det dags att ta bort den skatten. Några få fattiga bor kvar, men de är gamla och vägrar sälja sin fädernesärvda mark. Invandrarna? De kommer som pigor och drängar från fastlandet. I detta klassamhälle trivs TV-stjärnor och journalister. Där finns också kristna, men de är helt tysta.
GillaGilla
Bern. Ett långt tag höll jag dig över alla för din klokskap. Men ditt proklamerande för att Kina är överlägset väst är på någotvis blixtbelysningen som visar varför du uteslöts ur seriösa sammanhang, men att du ej verkar begripa varför.
Det är tragiskt att du inte fattar.
GillaGilla
Krönikan är inte skriven av mig, men jag publicerade den för att debatten är intressant. Man måste kunna spegla olika uppfattningar.
GillaGilla
När det gäller oss som har provat båda är det lätt att se att Kina är överlägset i det mesta idag, och svårt att se hur Sverige och väst kan komma ikapp någonsin. Sverige leder i högspänningsöverföring, men det övertaget går tillbaka till ASEA tiden, innan ASEA blev Schweiziskt och ABB. Problemet är att den USA styrda pressen inte låter svenskarna veta.
GillaGillad av 1 person
Carl Johansson
Märkligt att se hur vissa sätter in sig själv i seriösa sammanhang. Vi bevittnade just nu din till synes passiva ilska som verkar ha tappat självkontrollen så pass att att den hugger hej vilt utan eftertanke .
Eller står du för att vi ska ha ensidiga diskussioner och hur seriöst är det? Verkar som ledordet är, my way or the hightway!
GillaGilla
Ja, det står ju alla fritt att tycka vilket statsskick som helst vara av godo. Om man föredrar en regim som bedriver statsmonopol och där man anser att demokrati och mänskliga rättigheter är ett västerländskt påfund ( som Kinas ambassadör i Sverige uttryckte sig) och att alla ska springa åt samma håll, ja då står det ju var och en fritt ! Man kan ju också uttrycka sig som Göran Persson gjorde som statsminister ” Kina är världens största demokrati”!!!???? Det är inte obekant att Kina har en väldans massa människor att ta hand om och det måste ”man” naturligtvis ta hänsyn till. Är säkert en svår abrovink att överföra en demokrati likt Sveriges i ett land med så många olika minoriteter. Men kan kan ju göra som den Kinesiska regimen, man ockuperade Tibet och nu lever det tibetanska folket på undantag och de som har tolkningsföreträde är hankineserna som befolkat spillrorna av en kultur som endast är ett minne blott. Man har skapat Tibet till en nöjespark likt Disney World och samtidigt väntar man ihärdigt på att Dalai Lama skall falla av pinn så man kan skicka fram en ny ”Dalai Lama” Made in Kina !
GillaGilla
Christer Cederlöf Bara för din information, det är Sverige som driver statsmonopol, inte alltid i företagsform. Sverige är ju otroligt toppstyrt. Det svenska media kallar ”statliga företag” i Kina är i verkligheten företag ägda av stiftelser. Orsaken till det är att Kina har förhindrat utvecklingen i USA att en viss etnisk grupp skaffar sig dominans och monopol genom att köpa upp dom. Mänskliga rättigheter respekteras betydligt bättre i Kina än i Sverige. Drottninggatan eller IKEA morden hade aldrig hänt i Kina för Kina hade respekteras offrens mänskliga rättigheter genom att inte låta terroristerna vandra omkring fritt. I Sverige respekteras terroristernas mänskliga rättigheter, men inte deras potentiella offers. Kina är ingen demokrati i svensk mening. Kina är folk och gräsrotsstyrt. Kina har aldrig ockuperat Tibet, det var tibetanerna som ockuperade Kina, för närmare 1,000 år sedan. Tibet är dessutom en region som Europa med många länder, språk och kulturer. Tibetanerna sköter sina egna angelägenheter idag, dom vill vara kvar i den kinesiska unionen, det är bara att fråga dom istället för att läsa USA propagandan. Dalai Lama vill tillbaka, Peking välkomnar honom som religiös ledare, problemet är den radikala svansen som vill återinföra den ytters grymma teokratin och använda Dalai Lama som gallionsfigur.
GillaGillad av 1 person
Tack Karl W för dina synpunkter på mina rader om situationen i Tibet. Jag kan bara konstatera att ibland är det lönlöst att debattera med någon som tyvärr inte har läst på historien, eller som önskar förvanska vad som skett i Tibet mot det tibetanska folket och deras situation idag. Jag anser att man bör visa mer respekt för ett folk som det tibetanska vilka har utsatts och utsätts fortfarande idag för en förföljelse sedan decennier tillbaka av den kinesiska regimen.
GillaGilla
Kan väl samtidigt kommentera att ifall jag skulle komma med någon kritik angående Kinas behandling av det Tibetanska folket eller annan kritik mot regimen så innebär det per automatik att jag hamnar på de bortglömdas arena. Vad detta innebär i praktiken finns det facit att ta del av ! All form av kritik mot regimen betraktas som separatism och priset för detta står vederbörande väldigt dyrt. Men det är klart. Föredrar man en sådan regim framför statsskicket vi har i Sverige där demokratisk värdegrund tillämpas, så står det naturligtvis alla fritt att välja.
GillaGilla
Christer Cederlöf Om du vill veta hur Peking har behandlat de många folken i Tibet, åk dit och fråga. Man får mycket väl kritisera i Kina, men liksom Sverige tillåter man inte högförräderi, omstörtande verksamhet eller att uppvigla till väpnade revolutioner. Åk till Malmö och fråga den judiska folkgruppen vad svensk demokrati och värdegrund är. Den personliga friheten i Kina är fantastisk jämfört med den svenska.
GillaGillad av 1 person
kontaktmöjlighet saknas
——————————————————————————
Yuval Noah Harari in conversation with RUSI Chairman, Lord Hague of Richmond
Publicerades den 18 nov. 2018
Yuval Noah Harari is joined by Lord Hague of Richmond, Chairman of the RUSI, as they explore topics from ’21 Lessons for the 21st Century.’ RUSI is an independent think tank engaged in cutting-edge defense and security research. Transcript available here:
Prof. Yuval Noah Harari is a historian, philosopher and best-selling author of ‘Sapiens’ and ‘Homo Deus’. Discover his ideas, writing and lectures.
GillaGilla
Rolf Eriks. Sverige ganska bra?? Du skämtar väl?? Eller så kanske Du aldrig bott i något annat land överhuvudtaget. Endast de stackars Svenskar anser Sverige är ok. En banankoloni är vad Sverige har blivit.
GillaGilla
IP-Only installerar på sex månader! Det måste vara någon sorts hastighetsrekord för dem.
Deras affärsmodell är att muta in så många kommande fiberanslutningsområden som möjligt, har de väl fått in dem så är det inte så bråttom längre. Sen handlar de upp billigaste entreprenörer som ska göra jobbet, det kan ta flera år innan folk får den lovade fibern.
GillaGilla
Media har Victory när några skriver att de inte känner igen Sverige längre och det är ju faktum vad de har arbetat för. Sverige finns inte enligt önkemål utan det heter EU idag. Kan säga att vi åkte kortege med veteranare (Amerikanare) 150 stycken på nationaldagen och alla firade nationaldagen med svenska flaggor på bilarna. Media skrev inte en rad om denna träffen trots att vi hade tillstånd för utökat antal bilar genom centrum och det var nog för flaggorna. I know, vi skulle ha haft EU flaggor då hade de skrivit helsida 🙂
GillaGillad av 1 person
Många olika uppfattningar om Kina har kommit till uttryck på denna tråd.
Jag frågar mig om det är planerat och bäddat för att Kinas valuta ska ersätta dollarn i världshandeln.
Här är en nerkortad och smått modifierad variant av en i mina ögon ytterst intressant kommentar från Peter Krabbes blogg:
”Det finns en tabell som verkligen belyser den västerländska civilisationens senaste 600 år men bilden är inte länkbar därför återger jag den istället i denna form:
GLOBAL RESERVE CURRENCIES SINCE 1450
Portugal 80 Years (1450-1530)
Spain 110 Years (1530-1640)
Netherlands 80 Years (1640-1720)
France 96 Years (1720-1815)
Britain 105 Years (1815-1920)
USA 1921-
Varje övergång till nästa fas präglas av krig, ekonomisk sammanbrott och när den nya eran uppstår finns redan finanserna på plats som ser till att en ny tillväxt etableras.”
https://peterkrabbe.wordpress.com/2019/05/30/mot-en-ljusnande-framtid/
GillaGilla
Savalle Kinas valuta kommer inte att ersätta dollarn. Kina har varit kristallklart tydliga med det. Orsaken är pragmatisk. Dels kommer det att innebära att Kina tar över USA’s enorma problem med underskott, dels skapar det precis som du säger olika politiska spänningar, dels bygger USA’s dollardominans på att den underbyggs av oljan, och oljan förlorar alltmer sin dominanta ställning. Kina vill istället skapa en teoretisk referensvaluta, alltså något som en kryptovaluta. USA fasar. Kina har ju själva internt haft åtskilliga sammanbrott och kriser genom sin långa historia, men nu har man utvecklat ett system som omöjliggör upprepande. Du tycks har stort tilltro till Peter Krabbe, och han är nog en trevlig prick i det trevliga samhället Vellinge med 6,000 innevånare, som ligger i lilleputtlandet Sverige, och han är tydligen duktig arkitekt, men att använda hans blogg som referens är ungefär som att diskutera cancerforskning eller rymdfärder med Blondinbellas blogg som referens. Inte speciellt seriöst eller tungt.
GillaGilla
@Karl Wang
Genom ditt personangrepp även mot Peter Krabbe står det nog klart för de allra flesta här vilken din hemvist är.
Du sparkar verkligen vilt omkring dig.
Den som är seriös och söker sanningen vågar debattera i sak.
GillaGillad av 1 person
Jag hänger inte med, Karl. Det finns två typer av dollar. Dollarn och petrodollarn. Båda kostar amerikanerna pengar på olika sätt, trots att siffrorna ”ser bra ut”, så typiskt för vår tids regressiva ekonomer. Kina behöver inte axla den bördan.
Dollarn, liksom pundet, kommer att förbli en viktig valuta, men Eurasien tar över på annat sätt och det vet Washington.
Sluta snacka strunt om Peter Krabbe. Han skriver krönikor och kommentatorerna bidrar massivt. Du gör t.ex. ned mina och Savalles inlägg, som om vi vore provinsiella bondläppar utan förstånd.
GillaGilla
Fiskargubben Det finns bara en valuta som heter Dollar. Dollarns värde underbyggs av oljan. Därför myntades ordet ”petrodollarn”. Därför är USA så angelägen att kontrollera all olja på jorden. Dollarn kommer inte att försvinna, men dess dominans och kontroll över världsekonomin försvinner alltmer. Det är därför USA är i panikläge nu och hotar alla som inte gör som dom blir tillsagda för att behålla USA kontrollen. Kina kommer inte att låta Yennen ta dollarns plats. Det är inte jag som drar in Peter Krabbe, men jag ser honom bara som en av tusentals fabulatörer som inte bidrar till någon saklig debatt. Talför, ord-vig, fascinerade, i min åsikt likt Harry Potter, men saknar insikt, erfarenhet och kunskap om värden utanför byn.
GillaGilla
@ Karl Wang
Här är ett citat som jag skulle önska att du begrundar när du är ute på det stora Sydkinesiska havet med din fina båt:
Gud kväser dem som förhäver sig,
men de ödmjuka upprättar han.
(Job 22:29; Bibel 2000)
GillaGilla
Kinas tillväxt har senaste 40 åren är nästan svår att föreställa sig och har inneburit mycket positiva förändringar för det kinesiska folket, men man bör också ha 2 tankar samtidigt i huvudet att ta ställning till. För den fattige kinesen på landsbygden har Kinas tillväxt inneburit många positiva förändringar men även negativa då liberaliseringen av ekonomin inneburit en växande ekonomisk klyfta mellan stadens och landsbygdens innevånare. Kinas ekonomiska tillväxt har också inneburit enorma miljökatastrofer som också kommer att påverka alla på vår planet. De socioekonomiska klyftorna har ökat i samma takt som tillväxten vilket den kinesiska regimen vet om och det är inte alltid som kapitalism och demokrati går hand i hand.
Faktum kvarstår: Kina är en framgångssaga när det gäller ekonomisk tillväxt men faktum kvarstår att censur och hårdare tag mot regimkritiker har ökat. Att hävda något annat vore som att skjuta sig själv i foten, och därför föredrar jag att ha bägge dessa tankar i huvudet samtidigt. Om man väljer att leva i ett land där tillväxt är överordnat det fria ordet eller där det råder socioekonomisk obalans så står det alla fritt. Kina har alltid hävdat uttrycket ”harmoni” och jag ställer mig frågan till detta uttryck då man går hårt åt människor som står för demokrati och mänskliga rättigheter.
GillaGilla
Christer Cederlöf Själv har jag inte alls svårt att föreställa mig förändringarna i Kina, för jag har levat mitt i större delen av dom personligen. Sedan finns det inga ”fattige kineser på landsbygden”. Det är en socialistisk klyscha som systematiskt nötts in i Sverige, och menar att folk på landsbygden skall ha precis lika många kronor inkomst per månad som folk i staden, men det är en falsk bild. Landsbygdsbefolkningen åker inte till snabbköpet och köper grönsaker, dom går bakom huset och drar upp dom i grönsakslandet. Det finns ingen ”klyfta” för man försöker jämföra två helt olika saker och livsstilar. Det finns inga sociala klyftor, och om dom finns är dom till landsbyggdes fördel, livet är som oftast bättre där än i staden. Miljökatastroferna finns i väst, Kina har tagit tag i dom och åtgärdar problemen och mycket framgångsrikt. I väst hänger man ilsket fast vid fossilt, kol och olja. Inte i Kina. Det finns heller ingen censur i Kina, men liksom nu senkommet Sverige har man länge tagit tag i terrorpropaganda, terrorism och uppvigling, högförräderi och försök till våldsbaserad omstörtning, vilka i västpropagandan kallas just ”regimkritik”. På samma sätt är alltså Rakhmat Akilov (Drottninggatan), Abraham Ukbagabir (IKEA), och Brenton Tarrant (Christchurch) just ”regimkritiker”. Sedan har Kina betydligt mer av de ”fria ordet” för man riskerar inte att bli någon ”Benny Fredriksson”, Martin Timell, eller som Thomas Mattsson bli trakasserad och förföljd av en journalistmobb i sitt hem. Man riskerar inte att få familj, vänner, arbetsgivare osv mobbade heller. Kallas ”granskning”. Man får fritt och säkert uttrycka sin åsikt och mening. Det går inte i Sverige längre. Den svenska demokratin ses som ett skräckexempel på terrorism, våld och söderfall, Mänskliga rättigheter gäller i Kina, men inte i Sverige. Fråga offer från Drottninggatan eller IKEA.
GillaGilla
Karl W. Hur producerar man energin i Kina när man inte använder fossilt, kol eller olja?
GillaGilla
Man använder faktiskt fossilt, både kol och olja, men man går ifrån det, och där det finns naturgas använder man det stort både i alla fordon och för el. Naturgasen är 23 gånger mer växthusdrivande än CO2, och CO2 ”göder” dessutom alla växter som producerar mat och syre. Man flyttar systematiskt energiproduktionen bort från fossilt. Analytiker påstår att gamla kolkraftverk har gått fån 80% till 30% och minskar. Kinas vindkraft producerar mer idag än hela USA’s kärnkraft, Kinas största solkraftverk lär nu vara på 40 kvadratkilometer. Vattenkraften, världens största vattenkraftverk ligger i Yangtze och man bygger mängder av mindre och mikrokraftverk. Solpaneler och vattenvärmare är nästan standard på alla hus. Sedan gäller det förbrukningen. Långtradarna är nästan borta, godset flyttat till floder och järnväg. Man bygger monorails, tunnelbanor och snabbtåg i rasande takt, man kör inte bil. Kolvärmare och kolspisar är ersatta med värmepumpar och biogas. Ljus är helt LED, och har ofta system där ljuset går på sparlåga om det inte behövs, om någon kommer tänds det. Man använder alltmer elbilar, små lätta 400 Kg bilar ersätter 2 tons fossilbilar, som delningsbilar har dom10 gånger bättre utnyttjande, varar tre gånger så länge, och kräver tiondelen service med en bråkdel av energiförbrukningen. Du behöver inte köra runt och leta parkering, elektroniska system guidar dig. Man gör om hur hela samhället fungerar. Ändå är det lång väg att gå, man har bara börjat. Problemet Sverige, och än mer USA har, är att man format hela samhällssystemet så att det nästan inte går att ändra. Stat, kommun, bil och oljeföretag, och därmed jobb och välfärd måste få inkomst från nedsmutsning, annars faller systemet. Makten vill och vågar inte ändra på det.
GillaGillad av 1 person
Förlåt, Skall inte stå ”Thomas Mattsson” utan ”Docenten”, han som fick ”hembesök”.
GillaGilla
Det är konstigt hur alla världen samhällen är så komplicerad men ändå så förutsägbara! Det handlar hela tiden om etablissemangets ”absoluta” makt och motsättningen mellan att de ”suger ut” ”folket” men ändå av rädsla för ”revolutioner” ändå måste ta sitt samhälleliga ansvar för sin maktposition. En mångtusenårig motsättning för att uttrycka det milt.
Historiska perspektiv berikar enligt min mening den egna världsbilden och därför läser jag själv en del ”aparta” böcker av kompetenta författare ( de flesta inte några ”bestsellers”).
En av de senare böckerna i den raden, och som jag just nu kommit in, i är ”Svälten – Hungeråren som formade Sverige” av Magnus Västerbro. Den handlar om åren runt 1867 då ett stort vulkanutbrott på andra sidan jordklotet {sådana som Lars Bern och jag själv anser vi bör förbereda oss för istället för att oroa oss om de uppenbara fördelar som en måttlig uppvärmning av vårt klimat på några grader medför) innebar att en förödande köldperiod drabbade framför allt de nordliga delarna av Skandinavien.
Författaren skildrar hur i detta läge olika politiska uppfattningar om att ”hjälpa eller inte hjälpa” den drabbade norrländska befolkningen mot en annalkande oundviklig svält bryts mot varandra.
En mycket intressant läsning om, hyckel, girighet och ”medmänsklighet” blandas i skuggan av en annalkande katastrof.
En av de bättre böckerna jag ”satt tänderna i” på senare tid.
GillaGilla
Göran Sjöberg jag instämmer, boken ”Svälten” en mycket bra och intressant bok.
GillaGilla
Till:
Karl W
26 juni, 2019 kl. 03:34
Karl, dina bidrag om Kina är värdefulla, eftersom vi i vanlig ordning är felinformerade, men jag hävdar bestämt att dollarn har två ansikten och belastar amerikanerna. Den genererar stora skulder hemmavid. Obligationerna har väl varit inflationskyddade sedan Clinton och privata banker göds oförskämt mycket? Ta en titt på statsskulden, som icke till ringa del orsakats av krig för att försvara petrodollarn. Spännvidden mellan dessa två olika dollar är ett sätt för storkapitalet att berika sig på folkets bekostnad. Den som läser ekonomi kan omöjligen överblicka hela teorin. Hur många läser mikro? Samhällsekonomisk teori? Dynamisk teori? Nä, det är kostnads- och intäktsanalys och administration som gäller för att få chefsjobb. Redovisning och revision, väljer några.
Kineserna är kloka och har tusentals års erfarenhet. De undviker säkert fällan och väljer istället samarbete i Eurasien. Bygger de sin valutas värde på arbete? Rätt i så fall, ty naturresurser är inte nödvändigtvis beständiga. Japan och Tyskland byggde sina ekonomier nästan utan dem och Japan satsade klokt nog mer på hemmamarknaden än exporten, trots att den senare är gigantisk.
Peters blogg är inte provinsiell. Han och några av oss har bott utomlands och fått perspektiv. Ordet bondläpp är en direkt översättning från franska, ska du veta. Jag fick tänka om helt i Frankrike när jag lärde känna tänkandet. Det hände också i två andra länder. Vi är dock mestadels koncentrerade på Europa, vår egen kontinent, men några av oss rapporterar också om Ryssland. Hela världen kan vi inte täcka, men det krävs heller inte.
GillaGilla
Jag har stor respekt för ”bondläppar”, för mig betyder det en person med båda fötterna på jorden som inte snackar massa strunt och utger sig för att vara allvetare och orakel utan att begripa något. Det är motpolen jag har problem med, utan att försöka reflektera på någon namngiven individ, vältaliga och ord-viga ”byfånar” och stads-lurkar som utger sig för att veta allt och kunna allt, bara inte har provat – än. Och problemet är nog att folk inte läser något utom propaganda, och blint tror på den. Det är klart, åsikter får man ha, men åsikter tycks alltmer säljas som fakta. Japan och Tyskland byggde sina ekonomier på amerikanska dollars, som dom tvingades spendera i USA, och blev förslavade. Det var faktiskt exporten som lyfte japan, men dom ville inte köpa något. På 70-talet sågs det som ett enormt problem. Kineserna kan sin historia, respekterar sin historia, och upprepar inte misstagen. Deras styrka ligger i samarbete, inte ”demokrati” som per definition är att bekämpa sig själv, som folk. På 60- och 70-talet var nog svenskarna ett av värdens mest vetgiriga folk. Man ville lära allt från alla. Idag då, man ser sig som någon slags herrefolk, stormakt och humanitär ledare, bara att alla andra tycks se landet som ett skräckexempel och till och med skrattar åt Sverige. Går det att vända?
GillaGilla
För några år sen rapporterades att hemmamarknaden stod för 90 procent av Japans ekonomi. Jag har inte studerat landet och blev mycket förvånad. Det stod klart att valet var medvetet och jag började fundera. Landet har visst skydd. Det är sant att den gigantiska exporten var ett hot i väst, men den står för ungefär bara tio procent. Frankrike tvingade alla japanska varor att lossas i en enda hamn för att skapa en riktig flaskhals. En typisk fransk elitlösning, som inte höll.
Ja, Tyskland och Japan förslavades med dollar, men de ekonomiska undren var hemmagjorda. Ekonomin fick ett lyft i södra Tyskland efter kriget. Små källarföretag byggdes långsamt upp och växte sig så småningom mycket starka (se tyska Heimat). Jag tror att de fortfarande är viktigare än industristäderna i norr. De gjorde som i Gnosjö, betalade punktligt, anställde släktingar och grannar och de handlade med varandra. Ägarna var troende katoliker och Gnosjöborna troende frikyrkliga. En ekonomi ska med moral byggas. Landesbanken var en stor resurs. De nationaliserades på 30-talet, ett av få bra beslut på den tiden. Jag hoppas på rapporter om växande småföretag i Kina och Japan. Asiater har en arbetsförmåga vi inte har.
Xi och Putin är våra stora hopp.
Går det att vända? Vi ska inte ge upp, jag tror att det kan göras, men med viss smärta. Det konstiga med Sverige är att vi ibland är först, ibland sist. Dessa ”goda soldater”, kanske bara du förstår vad jag refererar till.
GillaGilla