I dagens samhällsdebatt talas det väldigt mycket om fakta och faktagranskning av de olika argument som flyger omkring. Olika sidor i debatten försöker komma åt sina åsiktsmotståndare genom att anklaga varandra för att använda Fake News – påståenden som de säger inte är faktabaserade. För att föra sina påståenden i bevis säger man sig ta stöd i vetenskapen. I den förvirrade klimatdebatten hör vi t.ex. klimatalarmismens profet Greta utropa att vi skall lyssna på vetenskapen. Hennes motståndare pekar, baserat på faktiska observationer, på att hon har helt fel när hon påstår att människor dör och lider av klimatförändringar. I den lika förvirrade hälsodebatten säger sig alla sidor ha stöd i vetenskapen. Hur kan det ha blivit så här?
Förklaringen till förvirringen rörande vad som är fakta och vad som är falskt är att alla tror att man kan sätta likhetstecken mellan vetenskapliga hypoteser och fakta. Nästan alla samhällsdebattörer som säger sig ta stöd i vetenskapen, har ingen aning om vad vetenskap är. Man tror att det vetenskapen redovisar är fakta, men så enkelt är det tyvärr inte. Det finns egentligen bara en enda vetenskap som man kan hävda är detsamma som fakta och det är matematiken. All annan vetenskap bygger på mer eller mindre välgrundade hypoteser om verkligheten, men de beskriver inte exakt hur verkligheten ser ut. De är inte fakta. Det handlar i bästa fall om modeller som är väl grundade i faktiska observationer. Oftast är vetenskapen bara dåligt underbyggda modeller med stor inbyggd osäkerhet och stora luckor i verklighetsförankringen.
Vetenskaplig forskning går till så att forskare samlar faktiska observationer av något fenomen. För att försöka förstå de samband som ligger bakom det observerade fenomenet, formulerar sedan forskarna en hypotes som tycks stämma med insamlade observationer och mätningar. Med hjälp av den hypotesen hoppas man sedan kunna förutsäga hur det observerade fenomenet kan tänkas uttrycka sig andra sammanhang. Detta gör man ofta med någon sorts modell eller formel baserad på hypotesen. Problemet är att verklighetens olika fenomen nästan alltid är oerhört mycket mer komplexa än de faktorer som forskaren väljer att studera. Vetenskapliga hypoteser och formler är oftast hopplösa förenklingar av verkligheten. Forskaren har alltså redan i urvalet av vad man mäter och observerar lagt in en värdering. Den världsberömde kvantfysikern och Nobelpristagaren Werner Heisenberg har formulerat det med vad vi observerar är inte naturen själv, utan naturen som den exponeras för vår metod att göra vår observation.
Det centrala i all sann vetenskaplig utveckling är att alltid ifrågasätta uppsatta hypoteser och försöka kullkasta dem med observationer av verkligheten där hypotesen inte stämmer. Lyckas man visa att en hypotes inte beskriver hela verkligheten återstår bara att formulera en ny hypotes. På det sätter rullar den vetenskapliga utvecklingen framåt från hypotes till hypotes. Problemet är att vetenskapliga karriärer och ekonomiska intressen ofta är byggda på en viss hypotes, varför det vetenskapliga etablissemanget och starka ekonomiska intressen ofta är väldigt ovilliga att erkänna nya bättre faktabaserade hypoteser.
Det mest klassiska exemplet på hur en på observationer byggd hypotes kullkastar en etablerad uppfattning, var när Galileo Galilei lanserade den bild av vårt solsystem som kullkastade den världsbild som fram till dess med kyrkans stöd varit förhärskande. Han dömdes till husarrest av kyrkan och en annan forskare med samma uppfattning brändes på bål av kyrkan. Det tog kyrkan flera hundra år att erkänna Galileis hypotes.
Ett annat typiskt exempel var Newtons hypotes rörande förhållandet mellan fysiska kroppar och deras rörelser, den s.k. klassiska mekaniken. Den uppvisade en exakthet som var oerhört övertygande och fick på sin tid total uppslutning inom den vetenskapliga världen. Den Newtonska mekaniken uppvisade fantastiska tillämpningsmetoder som är till stor nytta. Men trots detta så dök det upp EN forskare med en hypotes som kullkastade den. Han hette Albert Einstein och hans hypotes fick namnet Relativitetsteorin. Forskarvärlden tvingades erkänna att Newton haft fel. Men inte ens Relativitetsteorin är fakta utan bara en modell som beskriver en del av verkligheten. Den strider mot andra observationer, men fysikerna har ännu inte hittat någon bättre beskrivningsmodell – hypotes att ta till.
I dagens samhällsdebatt har vi en rad situationer där vetenskapsvärlden på liknande sätt slutit upp bakom hypoteser som fått en stor anslutning. Den mest aktuella är växthushypotesen rörande hur gaserna i atmosfären påverkar jordens klimat. Uppfattningen i debatten, främst bland naturvetenskapligt obildade debattörer, är den att forskarvärlden är enig bakom växthushypotesen och att den beskriver fakta. Den förmenta enigheten i klimatforskarvärlden är dock inte på långa vägar så stor som enigheten en gång i världen var bakom den klassiska mekaniken.
Växthushypotesen är inte fakta, den har mycket stora luckor som den inte kan förklara. Klimatforskarna försöker trots det förklara klimatets utveckling med hjälp av datormodeller baserade på hypotesen. Förståelsen av klimatsystemet är svag och forskarna visar stor osäkerhet. Detta tar sig uttryck i att man med sina modeller inte klarar av att förutsäga klimatets förändringar. Dels lämnar de prognoser man gjort utrymme för mycket olika utfall fram till början av nästa århundrade. Det rör sig om en osäkerhet i bedömningen av jordens medeltemperatur på hela 3 grader C, vilket i dessa sammanhang är en mycket stor osäkerhet. Faktiska observationer av de senaste 20 årens utveckling av klimatet avviker starkt från klimatmodellernas förutsägelser. Den stora osäkerheten beror främst på bristande förståelse av molnens inverkan på klimatet.
Med andra ord, behovet av en bättre vetenskaplig förklaringsmodell för klimatets utveckling är akut. Man kan alltså inte med något fog påstå att de vetenskapliga modeller som producerats av FN:s klimatpanel IPCC är att betrakta som fakta som vetenskapligt obildade debattörer tror. Så, att som Greta kräva att vi skall tro på vetenskapen är i detta fall helt missriktat, eftersom vetenskapen är så totalt osäker och observerbara avvikelserna så stora.
Felaktiga vetenskapliga hypoteser som inte stämmer med observerbara fakta kan få totalt katastrofala effekter. När det i början av 1900-talet började dyka upp allt fler hjärtinfarkter sökte forskarna efter en förklaring. Man tittade på de blodkärl som satt igen sig och orsakat infarkterna och fann då plack uppbyggt av LDL-kolesterol. Den slutsats man drog var att detta livsnödvändiga kolesterol var orsaken till plackbildningen. En annan slutsats som forskare drog var att detta kolesterol nog kom från kolesterolet i de animaliska fetterna i kosten som människor åt.
USA:s främste nutritionist som hette Ancel Keys blev den som kom att formulera en hypotes som gick ut på att mat med mycket mättade animaliska fetter (med rikligt med kolesterol) var det som låg bakom de allt frekventare hjärtinfarkterna. Keys genomförde efter kriget en studie där han studerade kosten i dryga tjugo länder med avseende på mättade animaliska fetter och förekomsten av infarkter. Avsikten var att visa på det samband som hans hypotes hävdade. Det gick dock inte att hitta något samband, så han tog helt enkelt bort de länder där resultaten avvek från hans hypotes och publicerade en studie där han bara redovisade sex länder där resultatet var i linje med hypotesen. Eftersom Keys var en mycket stor upphöjd auktoritet inom amerikansk nutrition och medicin kom hans hypotes på detta sätt att, trots forskningsfusket, läggas till grund för USA:s näringspolitik. En politik som senare kopierades i hela västvärlden och som fortfarande styr den svenska officiella näringspolitiken. Det hjälpte inte att andra forskare redan 1959 tydligt visat att det saknades ett samband mellan LDL-kolesterolet i blodet och risken att utveckla en infarkt.
Det är Keys falska hypotes som är den viktigaste orsaken till den pandemi av fetma och hjärtkärlsjuklighet som bröt ut efter att man utarbetat näringsrekommendationer som varnade för mättade animaliska fetter. Man kan med fog säga att den här vetenskapliga hypotesen, underbyggd av Keys forskningsfusk, till dags dato har kostat flera hundra miljoner liv och fortsätter att årligen skörda uppåt 20 miljoner liv. Detta är en folkutrotning som vida överträffar alla folkmord under de senaste hundra åren.
Svaret på den rubricerade frågan är alltså NEJ! Vetenskapliga hypoteser är sällan fakta utan i bästa fall en hyffsad uppskattning av verkligheten och i sämsta fall en katastrofal felbedömning.
Mot denna bakgrund är min slutsats att vi, när vi planerar hur vi skall driva vårt samhälle, slutar att tillmäta olika vetenskapliga hypoteser en avgörande betydelse, utan istället vänjer oss vid att göra frekventa faktiska observationer av verkligheten. På det medicinska området har jag tillämpat denna metod i min bok om Den Metabola Pandemin och på klimatområdet har jag ifrågasatt domedagslarmen baserat på vad vi faktiskt kan observera, och det är inte särskilt alarmerande.
Lars Bern
Om ni vill stödja mitt arbete ekonomiskt, har ni möjlighet att göra det genom att antingen bli stödjande medlem i RMH eller att donera till föreningen. Alla medel som flyter in går oavkortat till vår ideella verksamhet. De enda betalningar som går till engagerade personer är en liten blygsam lön till den kvinna som sköter medlemsregistret och till betalning av reseutlägg och andra direkta omkostnader i arbetet mot kvitto. Styrelsen jobbar helt ideellt.
Föreningen kan ta emot bidrag på följande konton:
Bankgiro: 195-1607
Swish: 123 270 0441
Reblogga detta på ulsansblogg.
GillaGilla
Expressen skriver i dag på debattsidan, en docent i livsmedelsteknik, att vi bör äta mer ultraprocessad mat. Skälen för det är att vi annars inte kan mätta en värld av allt fler människor. Denna debattartikel borde bemötas från Lars B, eller någon annan i RMH.
Nu lär väl Expressen inte ta in något genmäle även om någon gjorde sig besvär att skriva en. Men det är typiskt, när trenderna i samhället börjar gå åt ett håll som inte Storfinansen önskar då öser man ut diverse artiklar genom sina egna propagandakanaler som MSM de facto är.
https://www.expressen.se/debatt/darfor-ska-du-ata-mer-ultraprocessad-mat/
GillaGilla
Whats new? Storfinansen har brölat som idioter om detta sedan Annika Dahlqvist och Skaldeman drog igång det här i Sverige runt 2004 eller vad det nu var för år. Många av deras taburettfigurer har ju lämnat stafettpinnen vidare t.ex Maj-Lis Hellenius , Rössner och VoF-gänget. Håller låg profil idag.
Här har vi t.ex ett axplock ur några gamla roliga serietidningar.
https://www.vof.se/skepdic/kolloidalt-silver/
https://www.vof.se/skepdic/lchf/
https://ki.se/forskning/mai-lis-hellenius-fett-saker-pa-den-ratta-livsstilen
GillaGilla
@I Like Neil Young
Inget är nytt. Jag ville bara peka på ytterligare en artikel i ämnet livsmedel som följer Big Food´s intressen.
GillaGilla
Den förstärkta växthuseffekten ( koldioxidhypotesen) är falsifierad. Sverige med EU, går i otakt med övriga världen. Tongivande Politiker och Byråkrater planerar New Green deal inom EU som kostar oss Välfärden
GillaGilla
Den är inte falsifierad men politikernas åtgärder följer inte logiskt av den faktiska klimatförändringen.
Det är det sistnämnda som bör stötas och blötas.
Käbblet om vetenskapliga fakta bara hjälper de manipulativa eliterna. Jag håller med om kritiken mot etablissemanget men det är en farlig utveckling när alla tror att klimatvetenskapen är humbug.
Det blir utrymme för allsköns vanföreställningar som eliterna kan gömma sig bakom.
GillaGilla
På vad sätt och av vem och kan man läsa om denna ”falsifiering? Gör av Dig. Hälsar Bo Andersson
GillaGilla
Varifrån har Du uppgiften om attCo2-hypotesen skulle vara falsifierad? Undrar Bo Andersson
GillaGilla
Att forskarnas hypoteser som ligger till grund för deras datormodeller är falsifierade framgår med all önskvärd tydlighet av figuren som finns i den länk du fått tidigare.
GillaGilla
Temperaturen stiger först, enligt vissa mätningar i isar, därefter stiger CO-halten (enligt samma isar), vad är hönan och vad är ägget?
GillaGilla
Inte helt ologiskt eftersom havens förmåga att absorbera CO2 minskar med stigande temp enligt gaslagarna.
GillaGilla
År klimatvetenskap överhuvudtaget en vetenskap? Alltför många olösta frågor?
GillaGilla
Man måste ha tålamod och bygga upp statistisk signifikans. Det är det eliterna inte har och försöker snabbt kuppartat tvinga igenom sin vilja. Tids nog går det att bättre värdera den vetenskapliga kvaliteten. I nuläget är tex havsnivåstigningen betydligt högre än tidigare. Det skulle ju kunna vara en slumpmässig variation utan signifikans men det stöder iaf tesen om GW.
GillaGilla
”Man måste ha tålamod och bygga upp statistisk signifikans”
Javisst det tar 10.000 år. Så tålamod bör vi ha.
GillaGilla
Havsytans nivå stiger med mellan 0 och 3,5 mm/år beroende av vilken källa man förlitar sig på. 3 mm/år betyder 30 cm på ett århundrade d.v.s. ingen människa kommer att drunkna till följd av detta.
Det är intressant att notera att det absolut inte går att se någon plötslig förändring i havsytans nivå. Du kan enkelt se detta genom att t.ex. studera havsytans nivå i Stockholm. Notera att havsytan i Stockholm sedan 1800-talet långsamt har sjunkit till följd av landhöjningen. Det du inte hittar är någon plötslig förändring i den takt havsytan i detta fall sjunker.
Om det skulle ske en katastrofal förändring så borde detta gå att se i Stockholm så att havsytan sjunker allt långsammare d.v.s. i bilden nedan borde man se ett ”klubblad” som vänder uppåt, detta ser man inte och detta bevisar samtidigt att talet om betydligt högre än tidigare saknar grund.
https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?id=050-141
Notera att havsytan under istiden låg ca. 120 meter lägre än nu och vid slutet av istiden steg havsytan ca. tio gånger snabbare än idag.
GillaGilla
precise data gathered from satellite radar measurements reveal an accelerating rise of 7.5 cm (3.0 in) from 1993 to 2017,
källa
WCRP Global Sea Level Budget Group (2018). ”Global sea-level budget 1993–present”. Earth System Science Data. 10 (3): 1551–1590. Bibcode:2018ESSD…10.1551W. doi:10.5194/essd-10-1551-2018. ”This corresponds to a mean sea-level rise of about 7.5 cm over the whole altimetry period. More importantly, the GMSL curve shows a net acceleration, estimated to be at 0.08mm/yr2.”
Jag gissar att dom menar H(m)=0.3t+½*0.8t^2 t i sekler
Dvs jag antar att dom definierat med en faktor ½
Då blir det år 2100: dH=0.24+0.26=0.5m
Accelerationsdelen är förstås förknippad med större osäkerhet. Det kan ju visa sig vara helt fel.
Men om vi testar med den ändå får vi för
år 2200: dH=0.54+1.30=1.84m
år 2300: dH=0.84 +3.14=3.98m
år 2400: dH=1.14+5.78=6.92m
år 3000: dH=2.94+38.42=41.36m
Men man får ha tålamod tills säkrare info kommer
GillaGilla
Vad, vem avgör vad som är vetenskap ? När blir en vetenskap en vetenskap? Finns någon som behärskar delar eller helhet inom klimatvetenskap och vem avgör kompetensnivå?
GillaGilla
John Ionannides är professor och medicinare vid Stanford och är mycket kritisk till hur kliniska medicinska studier utförs. Han menar att ända upp till 70 procent av alla studier kan vara behäftade med större eller mindre felaktigheter( detta gäller givetvis inte mina egna många PEK…ha…ha…).
Ta en titt på detta föredrag på Youtube:
Hans utbildning och karriär finns också att läsa på Wikipedia
GillaGilla
Bäste Lars! Bra sammanfattning av den vetenskapliga metoden. Vårt vardagsspråk, även forskarnas är lite vårdslöst. En belagd teori säger egentligen bara att i nuvarande läge inte finns något som motsäger att verkligheten skulle fungera som teorin beskriver., inte att det är ett ”faktum” och detsamma som verkligheten. Låt oss övergå till observerade företeelser. Co2 , metangas m fl ”hindrar/försvårar” solvärme att stråla tillbaka ut i rymden. Är vi ä överens om detta? Är vi vidare överens om att keeling-kurvan visar ökande halt av främst Co2? Är vi överens om att kurvan pekar brant uppåt efter industrisamhällets enorma användning av fossila bränslen? Är vi överens om att ökad värme frigör mer växthusgas/CO2 som u sin tur höjer Medeltemperaturen på jorden? Jag stannar här t v och ser fram mot Din syn på saken. Hälsningar Bo Andersson
GillaGilla
Jag skriver i min sammanfattning att vi skall hålla oss till faktiska observationer, medan alla dessa modeller som redan efter något års utveckling visar sig inte stämma med faktiska observationer inte har med fakta att göra. Det antropogena bidraget till CO2 omsättningen i atmosfären är 3,6%.
GillaGilla
dom 3.6%-en fungerar ‘parametriskt’ så att som en följd av bidraget till uppvärmningen en betydligt större mängd CO2 avges från haven men med tidsfördröjning. Så har jag uppfattat vad forskarna hävdar.
GillaGilla
Ser fortfarande fram mot Dina synpunkter på mina frågor. Jag talar inte om modeller utan växthusgaserna och deras egenskaper och sätt att fungera och interagera. Hör av Dig! Hälsar Bo Andersson
GillaGilla
Lars! Väntar fortfarande på en kommentar från Dig om mina tre frågor till Dig. Ditt första svar handlade ju om något annat. Hälsar Bo Andersson än en gång
GillaGilla
Som jag skriver bör man titta på faktiska observationer och då ser man att hypoteserna inte stämmer med verkligheten, alltså är de falsifierade.
https://anthropocene.live/2017/02/16/matematiska-datormodeller-fungerar-inte-som-prognosinstrument/
GillaGilla
@ Lars B
Din synpunkt belyses så solklart i Lars Bengtssons lilla föredrag och en viss ironi mellan raderna få en att le… 🙂
Citerar ett exempel men ej ordagrant:
”Det mediala systemet och politikerna vänder sig till vår tids dramaturger i stället för att lyssna på det vetenskapliga kunnandet som med sedvanlig försiktighet framförs.
Detta medför att ett vetenskapligt handikapp, där kalla fakta är omvänt proportionellt mot allmänhetens bildningsnivå.”
GillaGilla
Svar till Bo Andersson ang. CO2 !!
CO2 and* NO are natural thermostats , infrared radiation from CO2 and NO , the most efficient coolants in the thermosphere. when the upper atmosphere ( or thermosphere) heats up , these two molecules try as hard as they can to shed that heat back into space .
One part of NASA is now in conflict with it`s climatologists after new NASA measurements prove that carbon dioxide acts as a coolant in Earth`s atmosphere. NASA`s Langley Research Center has collated data proving that ”Greenhouse gases” actually block up to 95% of harmful solar rays from reaching our planet, thus reducing the heating impact of the sun , CO2 and NO are two substances playing a key role in the energy balance of the air above our planet`s surface tending to cool , not to heat .
Global warming was a huge exaggeration since in reality climate is totally , completely dependent on what the sun is doing to the system .
” The Sun is the major driver of the earth climate system ”
* NO – Nitric Oxide
GillaGilla
När det gäller klimatvetenskapen är ju osäkerheten redovisad genom de stora felgränserna som den officiella versionen anger.
Det är en avspegling av hur stor osäkerheten är om vattenångans återkopplande verkan.
Det är naturligtvis logiskt möjligt att något oväntat tillkommer och det kommer antagligen även vid en fortsatt temperaturstegring att finnas en kvarstående osäkerhet, men i det fallet är det rimligast att lita på den samlade vetenskapens bedömning.
Den berättigade kritiken mot de särintressen som övar inflytande över hur vetenskapen används som förevändning, bör nog inte riktas mot själva vetenskapen inom klimatforskningen,utan snarare mot att forskare i beroendeställning tenderar att ligga lågt när hänvisning till forskningen överanvänds av särintressen.
Det handlar då om att forskningen behöver frigöras från en ohälsosam beroendeställning och det är intimt förknippat med att eliterna överhuvudtaget har tillåtits monopolisera alldeles för mkt makt.
Den oligarkiska (dvs icke valbara eller avsättbara) monopolmakten är fienden generellt.
Borgerliga och libertarianer pratar ogärna om revolution, konfiskation, om att bryta ner västs maktkarteller.
Dom angriper i första hand vänsterkrafter och ger då för mkt andrum för monopolmakten.
Och marxister har hela tiden haft intimt samarbete med den nämnda monopolmakten och förtryckt medelklassen för monopolmaktens räkning. Oavsett om de vänsterinriktade vill kännas vid det eller ej och hittills är dom dåliga på det.
Så över hela politiska spektrum råder en intellektuell förlamning. Den förlamningen påverkar allt, inkl forskningens frihet och oberoende.
De borgerligt inriktade borde ha en analys av hur man bör göra för ett gott samhällsbygge om man bryter ner monopolmakten så att den inte återkommer. Dom litar ist helt irrationellt på Adam Smith och liknande figurer. Både han och Marx arbetade för samma herrar, det brittiska imperiet med dess strävan efter maktmonopol.
GillaGilla
Jag kan uppskatta i stort sett allt du skriver men jag saknar två faktauppgifter: Du skriver:
”Observationer av de sett allt du skriver, men jag saknar två fakta. Du skriver: ”Observationer av de senaste 20 årens utveckling av klimatet avviker starkt från klimatmodellernas förutsägelser” . Siffror som visar detta skull ha stärkt detta.
Du skriver också: ” han tog helt bort de länder där resultaten avvek från hans hypotes och publicerade en studie där han bara redovisade sex länder där resultatet var i linje med hypotesen”. Vilka länder tog han bort och varför? Hade folket där en annan diet?
GillaGilla
Här hittar du en beskrivning: https://anthropocene.live/2017/02/16/matematiska-datormodeller-fungerar-inte-som-prognosinstrument/
Googla gärna själv men här har du en beskrivning: https://academic.oup.com/eurheartj/article/38/42/3119/4600167
GillaGilla
Tack för att du fortsätter din och allas vår kamp för att bringa klarhet i detta virrvarr av vansinniga olika beslut som tas av våra makthavare i många länder.
Vår diktator, papegojan, gav bort 8 av våra inbetalade skattemiljarder till ”klimathotet”.
Finns det någon inspelning från ditt möte på Dalarö senast?
Jag hade inte pengar nog att resa till det mötet.
GillaGilla
Nej tyvärr mötet spelades inte in, men det blir fler.
GillaGilla
”Klimatet” är medeltalet av ”vädret” under en längre tid, som 100 år eller så. När systemen inte alltid med någon högre noggrannhet kan förutsäga, ibland inte alls, vädret från dag till dag, hur mycket tillförlit kan vi förvänta oss av klimatförutsägelser. När havet stiger har alarmisterna kastat sig över teorin att det är för att isarna smälter, därför att det passar deras propagandaavsikter. Ingen tycks ens har ens fundera över om geologiska faktorer inverkar. Alltså att ”bassängen” som haven ligger i minskar därför att botten höjs. Vi är ju väl medvetna över att marken på vissa ställen sjunker, som i Pakistan. Efterlyses, kristallkula – som fungerar.
GillaGilla
” Ingen tycks ens har ens fundera över om geologiska faktorer inverkar. Alltså att ”bassängen” som haven ligger i minskar därför att botten höjs.”
Det är nonsens Karl. Det är en självklarhet för forskarna att ta hänsyn till landhöjningen och den är betydande här. Större än GW effekten i Stockholm.
GillaGilla
@petergrafstrm
Att man har koll på landhöjningen i Skandinavien, Nordamerika och kanske några andra platser, så har man det inte utmed de tektoniska plattgränserna i oceanerna. Magma strömmar ständigt upp i och utmed bl.a mitt-atlantiska centralryggen. En bergskedja som sträcker sig från Island och nästan ner till Antarktisk. Där och bottenrörelser i Stilla Havet har forskarna knappast koll på.
GillaGilla
Hur vet du att dom inte har kollat det?
Och vad säger att det måste vara en höjning av botten?
Om det ist är en sänkning skulle den verkliga avsmältningen vara högre än det verkar.
GillaGilla
Dessa tektoniska gränser till havs är flera tusen mil långa. Några resurser att övervaka alla dessa eller havsbottnarna i oceanerna finns inte. Man har koll på Nordsjön, Bottenhavet och eller där havsbaserad oljeutvinning sker men det är små ytor som aldrig kan ge någon heltäckande bild av det.
GillaGilla
Kvantitativt typiska värden går nog att estimera genom stickprov.
Det är väl kontinentalplattor som rör sig över och under varandra och det måste inte bli någon nettoskillnad, väl.
Ryggen är ju nästan endimensionell och påverkar därför bara en rätt liten yta procentuellt.
Låt oss säga en 1oooo-del vilket motsvarar en effektiv bredd på 4km.
Jag vet inte hur bred ryggen är men det är inte hela som reser sig om den gör det.
För att den ska ge 10% av havsstigningen =0.2-0.3mm/år måste GENOMSNITTLIGA nettostigningen av ryggen vara 2-3m/år. Det l¨åter väldigt mkt så om den uppskattningen är vettig kan man utan särskilt mkt empiriska data bortse från den effekten.
Och jag undrar om inte forskarna har kollat det och kanske kommit till den slutsatsen om jag kunde komma en bit på vägen på några minuter.
Den katastrofala tsunamin lär ha berott på att havsbottnen eller skikt under den plötsligt sjönk 20 m vill jag minnas att jag läste. Så ibland sjunker bottnen verkar det.
Och frågan är om det stiger mer längs den ryggen du nämner än det sjunker.
Iaf verkar det fullt möjligt att bedöma statistiskt med lite noggrare info från bottenkartor även om dom är gamla.
Gravitationen gör ju att jorden tenderar att bli rund så om nåt går upp går ofta ngt ner också.
GillaGilla
Det finns en självklar geologisk effekt av att floder transporterar material från kontinenterna ner i havet. Man har uppskattat mängden material som på detta sätt förs ner i havet till ungefär 8,8 kubikkilometer material per år (Milliman & Meade i Journal of Geology 1989). Effekten syns dock endast över mycket långa tidsrymder d.v.s. den drunknar i andra förändringar som är snabbare.
Ovanstående uppskattning ger havsytehöjning till följd av materialtransport via floderna till ungefär 1,5 mm/århundrade.
https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/628741
Det kan vara intressant att notera att t.ex. Bangladesh till stor del är ett stort floddeltaområde. I ett deltaområde packas den vattendränkta marken långsamt ihop vilket leder till att marken med tiden sjunker. Processen kan göras mycket snabbare om man pumpar upp stora mängder grundvatten för bevattning i lantbruk eller som vatten för en stor stad.
GillaGilla
Tack
Min gamla kemilärare som säkert är borta för länge sen brukade säga att naturen eftersträvar peneplanet. Det du nämner illustrerar det.
GillaGilla
Jag har gjort det enklare för mig. Jag definierade Vetenskap = Skapa Vetande.
Det nya paradigmskiftet är nu när kvantfysiken involveras i biologin. Nu blir till och med Einstein på efterkälken. Gregg Braden som f.ö kommer till Stockholm i slutet på mars är här oerhört intressant:
https://greggbradensweden.com/bonus-day/
OBS Titta nu eftersom den kanske är borta imorgon.
Dock var Einstein bra på ett sätt. Han gillade när han blev överbevisad att den hypotes han stått på tidigare var felaktig. Han fick ompröva sin kunskapsresa. Jag tror Du delar det draget med Einstein Lars, eller hur?
Då är länken ovan redan njutningsresan!!!!
GillaGillad av 1 person
Om jag minns rätt raderade Ancel Keys dessutom i sina diagram, dvs. han tog bort de observationer som inte stödde kolesterolhypotesen. Hans fusk kan jämföras med hur NASA/GISS gjort ”administrativa ” förändringar av äldre uppmätta temperaturer, där 1930-talets höga temperaturer sänkts och 1940-talets låga höjts. Professor em. Wibjörn Karlén har utrett detta i ett äldre inlägg på Klimatrealisterna.
GillaGilla
Alldeles riktigt!
GillaGilla
Om en hel grupp av s.k. experter (IPCC) sluter upp i konsensus bakom en lögn så kommer ingen sansad människa , och än mindre ett barn , att tro att deras slutsats är osann ! En sådan gemensam överrenskommen lögn kallas för en konspiration !
GillaGillad av 1 person
Och ju längre , högre och mer du upprepar en lögn – dess ”sannare” blir den.
Vi har hur många exempel som helst på detta. The Madness of Crowds.
GillaGillad av 1 person
Modeller med mycket lite stöd i faktiska observationer får då kallas för hypotes. När hypotesen används i argumentationen som varande faktiska förhållanden, ja , då får modellen kallas för pseudovetenskap.
Eller är det ett för ”hårt” uttryck i sammanhanget?
GillaGillad av 1 person
Många tror att vetenskap är sanning. Så är det också i min familj och därför undviker jag ämnet. Lars skriver enkelt och bra, bättre än vad jag kan göra. Den ocean vi inte förstår är större än den lilla pöl vi tror oss förstå. En duktig forskare känner sin vetenskaps begränsningar.
Vi lever i ett stort oöverskådligt kaos. Därför väljer vi ut ett mycket litet område och även där tvingas vi förenkla kraftigt. Vår kunskap är ett styckverk.
Assar Lindbeck sade en gång att han som ekonom bara hade tillgång till en enkel verktygslåda och så är det. Politiker och journalister har övertro på vetenskapen och det är vidskepelse.
På 60-talet skrev en journalist att vi hade så duktiga politiker och forskare att Gud kunde avskaffas. Sådana tankar beredde vägen för ett totalitärt propagandasamhälle och det har vi nu.
Sanningen är tillståndsrelaterad, inte händelserelaterad som i vetenskapen. Evigheten är vår, hurdana vi nu är. Se vägen och dikena. Jag känner båda och är inte bättre än andra. Mer om dikena.
”Jag är vägen sanningen och livet” av Anders Skarp
GillaGilla
” Politiker och journalister har övertro på vetenskapen och det är vidskepelse.”
Njaaaej, politiker och journalister har en övertro på sig själva och ser sig ofta som direkt utsända av ‘Gud’, för att uppfostra folket.
På senare tid har dessa även låtit sig korrumperas av Globalisterna, som strör pengar över de som går deras ärenden.
Det intellektuella höjden hos våra politiker och journalister kan oftast liknas vid våra förfäder – neandertalarna.
se: https://sv.wikipedia.org/wiki/Neandertalm%C3%A4nniska
GillaGilla
@Björn G
Förolämpa inte Neandertalarna, de hade större skalle en Sapiens och antagligen större hjärna. Så de kanske var intelligentare än vi, på sätt och vis, men dukade ändå under av okänd orsak.
GillaGilla
Enligt de senaste vetenskapliga rönen så har den vita europeiska människan en hel del Neanderthalgener i sig vilket gav den vita människan vissa unika egenskaper som ljus hy, blont och rött hår men även ökad kapacitet till långsiktigt tänkande och planering plus diverse annat man fortfarande forskar på. Så ditt nedvärderande inlägg om politiker att jämföra med Neanderthal är helt fel och en skymf mot Neanderthalarna. Dessutom överlevde Neanderthal ca fyra hundra tusen år av kallt klimat under bistra istider i Europa.
GillaGilla
Lars,
En alldeles utmärkt sammanfattning om ”vetenskapen” enligt min mening.
Om man kan verifiera en hypotes genom experiment och dessutom misslyckats med att falsifiera den genom experiment som är inriktade just på falsifiering så talar mycket för att hypotesen är ”trovärdig”!
GillaGilla
Enl Dr Patrick Moore så är fossila bränslen organiska är det någon form av tillsatser som gör att det stöter på problem. Är det någon som kan förklara? Tack
GillaGillad av 1 person
#L
Tillsatsen är väl kol som verkar vara en hämsko för miljörörelsen. Det man inte vill se eller förstå är att livet på denna jord är baserad på just kol. Växterna och dess fotosyntes är beroende av kol i form av CO2 och kol i jorden. Vi har mycket låga halter CO2 i atmosfären just nu och i slutet av förra istiden var vi endast 30ppmv från att växtligheten börjat dö ut. De flesta växter ger maximal avkastning vid en halt mellan 1000 till 2000 ppm CO2 i atmosfären, dagens nivå är lite drygt 400ppm.
En del olja och gas är nog organiska men det mesta tyder på att en stor del är abiotisk olja och gas som strömmar upp i sprickor från jordens innandöme. Märk väl att de flesta olje och gaskällor ligger vid seismiskt aktiva zoner. Kol och torv är däremot organiskt.
GillaGilla
”det mesta tyder på att det är abiotisk olja”
Har du tagit del av experters kritik mot den teorin?
(Jean Laherrere, Ugo Bardi, Dale Allen Pfeiffer )
DEBUNKING ABIOTIC OIL
http://fromthewilderness.net/free/ww3/012805_no_free_pt3.shtml
No Free Lunch, Part 3 of 3: Proof by Ugo Bardi & Dale Allen Pfeiffer 1/28/2005
tre andra artiklar i serien en bit ner på sidan under rubriken DEBUNKING ABIOTIC OIL
http://fromthewilderness.net/free/ww3/index.shtml#oil
Abiotic Oil: Science or Politics? By Ugo Bardi 10/04/2004
No Free Lunch, Part 1: A Critique of Thomas Gold’s Claims for Abiotic Oil by Jean Laherrere
edited by Dale Allen Pfeiffer 10/21/2004
No Free Lunch, Part 2: If abiotic oil exists, where is it? by Dale Allen Pfeiffer 1/12/2005
GillaGilla
De enorma metanhydritdeponierna runt om i världshaven är nog ett starkt bevis för att jordskorpan tillförs kol och väte från jordens inre.
GillaGilla
Och nästa led i argumentet?
GillaGilla
@petergrafstrm
För det första, vilket jag redan nämnt, är att olje och gasförekomster ligger i områden med seismisk aktivitet vid plattgränser som är aktiva eller plattgränser som varit aktiva för länge sedan. För det andra innehåller råolja olika mängder svavel beroende på var den utvinns. Från Wikipedia ”Ämnet i fri form är speciellt vanligt kring geologiskt aktiva områden såsom Italien och Japan. Det bildas där genom oxidation av svavelinnehållande ångor som sipprar ut i sprickor i vulkaniska bergarter.”
Således sipprar svavel upp ur jordens inre vilket olja och gas också torde göra och där berggrunden är rätt sammansatt för att binda och fånga upp oljan och gasen hittar vi våra källor. Vidare har Israel hittat stora gasförekomster under östra Medelhavet. I Grekland under Egeiska havet räknar man med att det kan finnas stora mängder olja och gas. Dessa områden ligger också i direkt anslutning till plattgränsen mellan Afrika och Europa.
Att oljan anses vara fossil är av ekonomiska skäl. Man vill förespegla att olja och gas är ändliga resurser för att hålla priset uppe. I själva verket nybildas olja och gas ständigt ur jordens inre och det förekommer att sinade oljekällor fyllts på efter att ha legat i träda under några år. Det kommer säkerligen att finnas både olja och gas så länge som vi behöver.
GillaGilla
Inget av det du skriver innebär att den fossila teorin motsägs.
Om du läser min kommentar (18 februari, 2020 kl. 12:35 ) om konvektionen i jordens mantel så ser du att jag uppskattade att med exemplet av Englands kol och naturgasfyndigheters uppskattade ålder motsvarar det ungefär ett varv runt konvektionscellen.
Och den har en diameter på tex 2800km.
Dvs den fossila teorin måste då rimligen innebära att innan det blev petroleum etc har materialet haft möjlighet att gå igenom alla tänkbara termodynamiska omgivningar och även långt under där den abiotiska teorin tänkes utspela sig.
Att man sen finner oljan på lägre djup beror väl på att den omgivningen ger kemisk stabilitet
Och rörelserna i en konvektionscell måste ju inte betyda att det påverkar så stora djup som hela konvektionscellen.
Men det finns antagligen mängder med olika djup som materialet kan tänkas passera så man kanske finner oljan när den först gått djupt ner och sen kommit en bit tillbaka och där den genomgår stark dissociation och syntes på vägen.
Jag har inte sett någon skriva om det(och har inte sökt mkt heller så det är ju tänkbart att jag förbisett något) men dessa data verkar bekräfta att stora djup kan vara involverade.
Då behöver det såvitt jag kan fatta det inte vara någon konflikt med fossilteorin att det ‘sipprar upp’ en del som du nämner.
Det kan ju däremot innebära att mängden tillgänglig olja är lite större.
Tex att istf att naturen omvandlar 1% av solljuset till den råvaran så är det 1,1%, bara som hypotetiskt exempel.
GillaGilla
@petergrafstrm
Om du läser det jag skriver mer omsorgsfullt ser du att jag inte motsätter mig att olja även kan bildas av organiskt material. Så här skrev jag:
”En del olja och gas är nog organiska men det mesta tyder på att en stor del är abiotisk olja och gas som strömmar upp i sprickor från jordens innandöme.”
Eftersom det går att göra råolja på en timme med hjälp av värme högt tryck och alger som man sedan kan raffinera som vanligt så avvisar jag inte det biologiska inslaget. Men det finns sannolikt fler sätt som olja och gas kan uppstå.
GillaGilla
Du skrev ”det mesta tyder på att en stor del är abiotisk olja och gas ”
Det är det jag vänder mig mot. Jag ändrar mig gärna om jag blir bekant med ett enda starkt argument för det.
I min kommentar om konvektionscellernas dynamik redovisade jag något som jag inte hade en aning om tidigare och som ju anyder att fossil materia sannolikt rört sig väldigt långt från de platser den till sist utvinns. Kanske mer än tusen km.
Trots höga temperaturer är manteln tydligen fast.
Vid ett djup av 250 km tangeras gränsen mellan fast och smälta men över och under är det fast. Fossilt material behöver förstås inte följa den karakteristiken men eftersom omgivningen är fast kan det hända att det fossila tvingas följa med?
Det är enorma temperaturer redan på 100km 1500C
på 250km 1700C och ännu högre längre ner.
Jag gissar att där nere dissocierar det nog och sen syntetiseras det igen högre upp på återvägen.
Och då kommer det nog att överlappa med metanföreningar.
Det behöver därför inte vara två olika processer utan nånting som syns i olika faslägen av en cyklisk process.
De vanliga petroleumfyndigheterna skulle då kunna vara den längst komna delen av en cykel, medan det andra är en tidigare fas i samma cykel.
Men detta var som sagt okänt för mig tidigare och bör förstås kollas mot nån som har kännedom om det.
GillaGilla
Kanske OT, men viktigt!
”Moderaterna Erik Ottosson och Åsa Coenraads vill införa tvångsvaccination av befolkningen
Den 19 februari 2020 röstar Riksdagen om tvångsvaccinering efter att två motioner bereds i Socialutskottet. Båda motionerna går ut på att barnvaccinationsprogrammet ska bli obligatoriskt. Detta är tredje gången Moderaterna försöker få igenom tvångsvaccinering av befolkningen. Motionerna tar också upp att de vill att information om risker med vaccinationer skall förhindras. De vill även att regeringen ska införa sanktioner mot föräldrar som inte vill vaccinera sina barn. Detta går emot Sveriges grundlag som går ut på att all medicinering bygger på frivillighet.”
https://www.swebbtv.se/blogg/413-swebbtv-nyheter-7-februari-2020
”Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om ett obligatoriskt vaccinationsprogram för barn och tillkännager detta för regeringen.”
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/_H7021808
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/obligatoriskt-allmant-vaccinationsprogram-for-barn_H7022033
Vädjan till alla läsare här:
Kontakta människorna i riksdagen och påminn dem om att detta förslag till riksdagsbeslut går emot Sveriges grundlag som går ut på att all medicinering bygger på frivillighet!
GillaGilla
Andra gången på relativt kort tid som Moderatjävlarna föreslår det här.
Vilka Globalister är det som djupa tentakler i det partiet?
GillaGilla
Ja, och timingen är imponerande. Det förstår vi ännu bättre om vi tar del av denna intervju:
(Coronavirus och ny övning 20:e februari. Upptrappning av kaosagendan)
Nya ”terrordåd” i övermorgon…?
GillaGilla
Efter 38 minuter i intervjun ovan: ”desinficera sedlar” och ”smittrisken alltför stor med sedlar” och ”istället införa digital valuta”.
Jag har inför Riksdagens förestående ställningstagande till de båda motionerna om tvångs-vaccinering av moderaterna Erik Ottosson och Åsa Coenraads botaniserat lite på Riksdagens hemsida.
Där hittade jag en intressant video som jag gärna vill dela med mig av till er.
Efter drygt 8 minuter får vi reda på att regeringen har för avsikt att avskaffa rätten för företag att använda digital faktura…
Sveriges näringsminister Ibrahim Baylan redogör för regeringens syn.
Börja gärna att ta del av frågestunden redan efter 6 minuter, så missar ni inte Ibrahim Baylans intressanta synpunkter på alla bombningarna i Sverige!
Mycket empatisk, denne företrädare för vår regering, eller hur?
Stackars bomb-läggare, vilket hundliv…!
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/fragestund/fragestund_H7C120200123fs
Ibrahim Baylan är Sveriges näringsminister med ett förflutet som energiminister, samordningsminister och skolminister…
Energin…,samordningen…,skolan…
En Kung Midas skulle kanske rentav bli grön av avund på allt vad denne topp-politiker åstadkommit för oss svenskar!
GillaGilla
Signaturen I Like Neil Young skriver: ”Andra gången på relativt kort tid som Moderatjävlarna föreslår det här.”
– Ja, motion efter motion om tvångs-vaccinering av riksdagsledamöter för moderaterna!
Nu är det moderaterna Erik Ottosson och Åsa Coenraads motionerat om tvångs-vaccination av befolkningen.
Tidigare har moderaten Sofia Arkelsten varit kanske partiets flitigaste motionär om
tvångs-vaccination – som omväxling till all motion på Pride-parad-danser och DYlikt.
https://newsvoice.se/2017/08/sofia-arkelsten-vaccinlobbyist/
Sofia är numera direktör på PR- och kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson…
Moderat-apparaten består av en brokig skara: stormrika hjärt-öppnare, holmeriska basballlige-medlemmar med Palme-connection, notoriska tvångs- vaccinerare…
Och när det gäller tvång så har vi ju också den moderate riksdagsledamoten Hanif Bali.
Hanif Bali tycker att även släktingar till dem som begår brott ska straffas – och så har han ideer om hur familje-storleken ska kunna minskas genom statligt ingripande med mera:
https://newsvoice.se/2020/02/stoppa-fornedringsbrottsligheten/
Men Hanif Bali tycker att det är fel att IS mördar kristna:
”Moderaterna möblerar om i sin riksdagsgrupp. M-ledamoten Hanif Bali petats från sin plats i arbetsmarknadsutskottet där han haft ansvar för integrationsfrågor. I stället får han ett nytt uppdrag i näringsutskottet. Enligt Bali beror det på att han vid en riksdagsomröstning för två veckor sedan röstade för att IS massmördande i Mellanöstern ska erkännas som folkmord på kristna.”
https://omni.se/bali-flyttas-fran-uppdrag-efter-folkmordsomrostning/a/kREmX
Moderaterna…
– Vaccinationstvång alternativt ett ett halsbrytande svärdhugg – två vägar mot samma mål?
GillaGilla
Följ pengarna? Det finns ju en anledning varför deras sponsorer är en hemlig angelägenhet. Kan gissa på eller är ganska säker på att Vaccindustrin sponsrar med några sköna $
GillaGilla
Jag skulle vilja visa två bilder från Sebastian Lüning´s föredrag ”Hur mycket bidrar människan till klimatet”. Den första bilden visar tre grafer. IPCC vägrar att befatta sig med den som har med solens magnetism att göra. Den andra bilden visar hur de båda väderfenomenen El Niño och La Niña styr uppvärmning/nedkylning av Stilla Havet. Genom att utnyttja det återkommande mönstret, ser vi att vi just nu går in i en kall fas som kan vara fram till 2035.
Sebastian Lüning´s föredrag på YouTube kan du se här:
GillaGillad av 1 person
Elementär vetenskapsteori: med en sann teori kan man förutsäga vad som vill hända. Kan hypotesen inte göra det, är den falsk. Alltså falsifierad.
CO2 hypotesen har visats inte kunna förutsäga något om framtidens temperatur. Det finns dessutom inget statistisk samband mellan temperatur på jorden i klimathistorien. Om det inte finns samband mellan de två, kan orsakssamband heller inte finnas.
Ergo: CO2 kan inte driva klimatet.
Jordens atmosfär plus jord är ett jämviktssystem, ett kaotiskt, non-lineärt system. En av de mest robuste typ system i universum. Så gott som omöjligt att ödelägga. Eftersom det inte har något center. Systemet upprätthåller och kontrollerar sig själv genom negativa feedbackmekanismer.
Tex. Co2 minskar sin värmeeffekt logaritmisk med stigande koncentration. Effekten just nu är minimal. En S- formad kurva som redan har planat ut.
Med ökande co2 får vi nästan momentan ökning i absorption i plantorna, alltså negativ feedback. Momentan i betydelsen jordtid över kanske 50 – 100 år eller mera. Kortlivade människors tid är det inte. Det måste dessutom vare tusender av andra negativa feedbackmekanismer.
Jorden har kontrollerat sin atmosfär i millioner av år. Temperaturen har så länge vi vett gått upp och ned i kurvor. Och gör det fortfarande.
Det finns en enda fråga som behöver besvaras: hur kommer det sig att jorden plötsligt inte kan kontrollera effekten av en ringa mängd co2 som tillsammans med vattenånga bidrar med ungefär 0,17 % av den samlade värmegaseffekt? Bara därför att den kommer från just människor?
Aj, vad vi låter , säger musen till elefanten ,på vägen över bron. Är det så? .
GillaGilla
CO2-hypotesen har inte falsifierats bara därför att det har förekommit prognoser som bortser från de stora osäkerheter som det råder enighet om.
Vetenskapsfolk är inget kollektiv utan mer individualistiska
Den politiska karaktären på IPCCs ledning kan antagligen leda till att man är mindre strikt
med vad man ställer sig bakom officiellt.
”co2 som tillsammans med vattenånga bidrar med ungefär 0,17 % av den samlade värmegaseffekt”
Jag antar att du syftar på andelen växthuseffekt från CO2. Då är det en mkt större procent.
”water vapor accounts for about 50% of Earth’s greenhouse effect, with clouds contributing 25%, carbon dioxide 20%, and the minor greenhouse gases and aerosols accounting for the remaining 5%.” https://en.wikipedia.org/wiki/Greenhouse_gas
GillaGilla
Wikipedia är absolut ingen tillförlitlig källa i detta sammanhang.
GillaGilla
Det är inte wikipedia som är källan utan följande
Schmidt, G.A.; R. Ruedy; R.L. Miller; A.A. Lacis (2010), ”The attribution of the present-day total greenhouse effect” (PDF), J. Geophys. Res., 115 (D20), pp. D20106, Bibcode:2010JGRD..11520106S, doi:10.1029/2010JD014287, archived from the original (PDF) on 22 October 2011, D20106. Web page
Och det saken gällde var att bemöta den tidigare kommentaren som hävdade 0.17% medan Schmidt et al anger 20% för CO2s andel av växthuseffekten
GillaGilla
Nej, man ska nog inte lita på Wikipedia vad angår global uppvärmning. Der finns troll som ” redigerar” allt i en och samma riktning. Tar bort och lägger till så vi alla förstår at vi är i livsfara, om inte FN griper in med makt.
Co2 från människor cirka 3,5 %. Co2, naturlig produktion cirka 95 % ( från allt som ruttnar i naturen).
Mänsklig bidrag till uppvärmning: 0,117 % av all växthuseffekt. Så om vi halverar vårt co2 bidrag till atmosfären, så kanske kan vi halvera vårt bidrag till uppvärmningen till 0,05 %. Men hur gör vi med de övriga 99,1 % naturliga bidrag? Det är en stor gåta.😂
https://www.geocraft.com/WVFossils/greenhouse_data.html
GillaGilla
Om Wikipedia citerar en vanlig vetenskaplig artikel är det den artikeln man ska kritisera i så fall.
Jag vet inte vad du menar med mänskligt bidrag till uppvärmning.
Om du menar själva energin från våra maskiner etc så är det försumbart.
Menar du CO2 så stämmer inte den siffran du anger.
Lars citerade att människans bidrag till CO2 omsättning var 3.6% . Den delen påverkar temperaturen så att världshaven med stor fördröjning släpper ifrån sig mycket mer CO2.
Men bortsett från det kvantitativa. När du frågar vad gör vi med det naturliga, så gäller ju att det redan var i jämvikt. Det är civilisationens uttökning av det som ansamlas under lång tid som ger en avvikelse från den tidigare jämvikten
GillaGilla
Mänskliga effekter är bidrag till alla gaser som bidrar till att hålla temperaturen uppe i atmosfären, vattenånga som är den viktigaste, co2 och naturligtvis de andra gaser. Du bör se i den bifogade länken vad det rör sig om. Här är den igen. En sammanfattning:
https://www.geocraft.com/WVFossils/greenhouse_data.html
Definitionen på en vetenskaplig hypotes är att den kan falsifieras.
Om inte är det inte någon vetenskaplig hypotes. Det är ett påstående, t.ex. änglar existerar. Detta påstående kan inte falsifieras. Alltså är det inte en vetenskaplig hypotes.
En hypotes som inte kan förutsäga effekterna i framtiden, därför att data är helt oklara, kan alltså inte falsifieras och är därför inte en vetenskaplig hypotes men ett påstående, en tro, en religion. Vi är därför i den intressanta situationen, att dina egna argument mod mot falsifikation visar, att jordens undergång i co2-smeten inte är vetenskap men just tro, religion osv. Bravo!
Prova söka Carl Popper på nätet.
GillaGilla
Jag frågade dig eftersom du angav fel värde och därför undrade jag om du menade ngt helt annat.
Men det antar jag nu att du inte gjorde och då hade du helt enkelt fel med den %sats du angav
Water vapour rules etc är inget nytt och vattenångan kommer i jämvikt fort och går fram och tillbaka mellan atmosfären och hav och land. Den ackumuleras inte som CO2
Det är för att CO2 ackumuleras (jämviktstid lär vara hundra år eller så) som den ständigt ökar sitt bidrag till växthuseffekten.
När det gäller vattenångan har forskningen ännu inte någon riktigt bra kvantitativ förståelse av molnbildningen så därför anger forskarna en stort intervall av 3+/-1.5 grader till år 2100 beroende på hur mkt molnbildningen återkopplar energibalansen.
Vad beträffar falsifiering så varierar det ju med individers kompetens och om dom inte centralstyrs så finns det flera alternativ att falsifiera.
I långa loppet kan man kräva av dom att dom rensar bort det som inte stämmer och så har forskningen gjort hela tiden, men det sker inte momentant.
Nu är det en brytningstid och man får ha tålamod tills man ser mönstret tydligare.
Det är ingen panik men det är inte forskarna som driver på paniken utan helt andra krafter.
GillaGilla
Det där sög jag i mig, tack Jörgen. Lysande förklaring och enkel och upplyftande när mina egna tankar stämmer med dina men enkelt förklarat. Tack!
GillaGilla
”Forskaren har alltså redan i urvalet av vad man mäter och observerar lagt in en värdering.”
Jag undrar om det någonsin finns frågeställningar eller hypoteser som är helt värderingsfria eller neutrala? Eller är neutralitet ett begrepp som skymmer de allmänt accepterade uppfattningarna om objektet/frågeställningen för att underminera kunskaper som går emot ”neutraliteten”.
GillaGilla
Bäste Lars! Vad sägs om följande rader: 1. ”Växthusgasernas ökning är en bidragande orsak till den tilltagande uppvärmningen efter 1970-talet” 2. ”Växthuseffekten under de senaste drygt 50 åren, har varit en dominerande faktor bland de yttre processer som påverkar klimatet”. 3. Jämfört med växthuseffekten är det direkta värmebidraget från den mänskliga energiproduktionen försumbart”. 4. ”Klimatet kan. …..nämligen inte observeras utan endast bestämmas eller beräknas”. Ser fram mot ettsvar på frågorna. Hälsar Bo Andersson
GillaGilla
Kjell Lindmark
16 februari, 2020 kl. 06:03
Här påstår dom att havsbottnen sjunker pga den ökande tyngden av tillfört smältvatten.
Därför kan avsmältningen ha underskattats sen 1993 skriver dom
https://www.livescience.com/61328-ocean-bottom-is-sinking.html
GillaGilla
Om IPCC:s prognoser om klimatet baseras på äkta vetenskap så borde det bara finnas en (1) prognos, inte uppåt 100 st.
Bara där faller allt på sin egen orimlighet
GillaGilla
Jag instämmer i att när man har en överordnad roll som ledningen i IPCC så borde man absolut se det som ett problem att släppa lös entusiastiska snarare än stringenta data.
Jag tror det är det klassiska dilemmat med byråkratier. Ledningen känner en press på sig att få fram av globaliserarna önskade slutsatser.
De bästa forskarna törs inte försöka ta rodret.
Så det blir brist på styrning.
Om forskarna vore mer oberoende av makten för sin försörjning skulle dom troligen ta rodret och styra upp det hela.
Men uppdaterade informationer som Maths Nilsson tar upp på sin blogg verkar ge enhetliga slutsatser enligt honom.
Han håller ju med om att den ursprungliga hockeyklubbsgrafen var baserad på felaktiga data men han säger att trots det har den återkommit i flera varianter baserad på riktiga data och var alltså inte missvisande trots allt.
Det går nog bra att ställa hövliga frågor till vid hans artiklar ifall du tvivlar på vad han påstår så svarar han nog.
Dom som är skeptiska mot etablissemanget bör också vara skeptiska mot skeptikernas källor.
Det kan finnas starka motiv på den källsidan också.
GillaGillad av 1 person
@ petergrafstrm
Kloka ord.
Här är några relevanta kritiker till dagens klimathysteri. Det är bara att fördjupa sig för den som vill veta mer än vad som MSM för fram:
Patrick Moore, en av grundarna av Greenpeace;
Ivan Giaver, som vann Nobels fredspris;
Judith Curry, pensionerad chef för avdelningen för atmosfärsvetenskaper vid Georgia Institute of Technology;
Richard Lindzen, pensionerad chef för avdelningen för atmosfärsvetenskaper vid Massachusetts Institute of Technology och medlem av National Academy of Sciences (du vet, den saken Einstein var medlem av);
Vincent Courtillot, medlem av French Academy of Sciences;
Khabibullo Abdussamatov, medlem av Ryska vetenskapsakademin;
John Christy, som är professor vid University of Alabama i Huntsville, som håller temperaturdata som används av NOAA och NASSA, och som bidrar till IPCC-rapporter;
Roy Spencer, som håller uppgifterna med John Christy;
Frederich Seitz, tidigare president för National Academy of Sciences.
GillaGilla
Angående debatten om abiotisk respektive fossil teori. En sak som jag undrat över är konvektionen i jordens mantel.
Klicka för att komma åt Mantle%20Convection%20Speed.pdf
När man tar data därifrån
konvektionscell diameter 2800km
genomsnittlig konvektionshastighet 5cm/år
Ålder på tex Englands antaget fossila naturgas och kol-källor 150 respektive 300My (My=miljoner år)
Då finner jag om jag räknat rätt att antalet varv som konvektionen cirkulerat blir 0.85 respektive 1,7 varv
Storleksordningen 1 varv alltså och yttersta orbitalen går alltså ner till 2800kms djup
Och alla radier mindre än det värdet förekommer antagligen i konvektionscellen så många olika förlopp med temperaturer och tryck förekommer under konvektionens gång beroende på var i cellen materialet råkar transporteras
Antag att det exemplet avspeglar ett generellt giltigt förhållande
Då undrar man om det finns en enda plats där fossila lämningar INTE passerat igenom områden där
den abiotiska teorin antar att det härrör ifrån?
GillaGilla
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/02/18/hs-lakare-rekommenderade-cancersjuk-kolhydratsnal-diet-utan-vetenskapliga-bevis
GillaGilla
Har dom inte hört talas om Warburg-effekten?
GillaGilla
Angående havsnivåns accelerationsdel ½at^2 där jag här anger a i enheten mm/år^2
Flera källor citerar värden på a= 0.08 och upp till 0.13
Men följande ref utmanar dom resultaten;
https://www.nature.com/articles/s41598-019-47340-z
A revised acceleration rate from the altimetry-derived global mean sea level record
Marcel Kleinherenbrink, Riccardo Riva & Remko Scharroo 29 July 2019
Dom får ett mkt mindre värde med så stor osäkerhet att det är liktydigt med 0 inom 95% konfidens.
Dom skriver att man ska akta sig för att tro att det är noll bara för att osäkerheten är stor.
Eftersom deras resultat är kompatibelt med noll anger dom inget eget värde men säger att det är i linje med en annan källa från 2017 som fann 0.018+/-0.016
GillaGilla
Bra bloggpost Lars! Vill bara påpeka att länkarna som du publicerar i kommentarerna ökar relevansen och trafiken till de charlataner som de leder till.
Rekommenderar att du plockar bort dem och sätter en hakparentes och ex. anger [känd irrelevant förvillar-källa raderad]
Alla troll är inte medvetna om sitt trollande och dess effekter, men vissa är det.
Samma sak med alla ovetenskapliga osanningar som används. Alla är inte medvetna om lögnerna de använder, men vissa är väldigt medvetna om dem.
(Mitt användarnamn beror på mitt anonyma svenska namn. Om det stör dig får du gärna redigera kommentaren eller radera den.)
GillaGilla
Blir det kallare nu? Studera gärna diagrammet bakåt i tiden.
http://ocean.dmi.dk/arctic/meant80n.uk.php. Det är skillnad på fakta och tycka.
Som Peterson och Lööf.
GillaGilla