Som i alla krig är sanningen det första offret. Ett typiskt exempel på riktigt grova lögner och desinformation förmedlades den 21 feb av familjen Bonniers husorgan Dagens Nyheter i en debattartikel. Där hade man släppt fram den angloamerikanska oligarkins egen supertorped George Soros. Han var globalisten som berövade oss kontrollen över vår valuta år 1992. Om Soros brukar jag säga att om ansiktet hos en gammal man är själens spegel, så stämmer det bra in på honom.
Soros skriver att Putins syfte just nu är att påskynda EU:s sönderfall, och det bästa sättet är att översvämma EU med syriska flyktingar. Ryskt flyg har bombat civilbefolkningen i södra Syrien och tvingat den att fly ... Detta alltså skrivet av den man som själv tagit fram, finansierat och distribuerat en handbok på bl.a. arabiska i massupplaga, som beskriver hur man som migrant enklast ljuger sig in i olika europeiska länder. Han är alltså i högsta grad personligen medskyldig till flyktingkatastrofen, att tusentals människor dukar under och att Europas samhällen slits sönder. Det skyller han falskeligen på Ryssland.
Korståget
Bakgrunden till det USA-ledda korståget i Mellanöstern var av allt att döma att sätta stopp för självständiga oljeländer som börjat föra sin egen oljepolitik och slutat handla sin olja i dollar. Hela den amerikanska hegemonin inom världsekonomin bygger i stor utsträckning på kontrollen över världens oljehandel. Terrorattackerna den 11 september 2001 och fabricerad desinformation om irakiska massförstörelsevapen användes som förevändning när USA och Storbritannien illegitimt anföll Irak år 2003. Målet var att störta svårstyrda ledare som Hussein, Khadaffi och Assad samt återta initiativet i Afghanistan och mot mullorna i Iran. Den angloamerikanska oligarkins korståg där blåögda svenska politiker varit behjälpliga, har till dags dato kostat två miljoner människor livet och tiotals miljoner har tvingats på flykt.
Efter att ha störtat Irak och Libyen in i uppslitande inbördeskrig och fått Hussein och Khadaffi dödade siktade USA in sig på att få bort Assad i Syrien. Eftersom det var politiskt omöjligt att få hemmaopinionen med på att sända amerikanska soldater även till Syrien, valde Washington att starta ett proxy-krig mot Assad genom att tillsammans med Turkiet och Saudiarabien rusta en terroristarmé som i stor utsträckning bestod av fanatiska legoknektar som inte var syrier. Denna armé utvecklades senare till en riktig gökunge som USA tappade kontrollen över och därtill som utropade sig själva till den Islamiska Staten – IS. Assad visade sig även ha ett betydligt starkare folkligt stöd än det man räknat med, så han bet sig kvar till priset av ännu ett blodigt krig.
I ett desperat försök att återta kontrollen i Syrien drog president Obama a red line för Assad, att om han använde sina kemiska vapen mot terroristerna så skulle USA ingripa. Kort därefter inträffade givetvis en incident där man hävdade att kemiska vapen kommit till användning. Innan man i Washington hunnit samla sig för att inleda en amerikansk intervention, agerade den betydligt mer snabbfotade Putin som hade vitala intressen att försvara i Syrien. Ryssarna annonserade att man kommit överens med Assad om att Ryssland skulle ta hand om alla kemiska stridsmedel som Syriska armén hade och oskadliggöra dem. Återigen hade Putin tagit initiativet och USA ställts inför ett fait accompli!
IS framfart i Syrien och Irak som USA tappat kontrollen över väckte en enorm avsky över hela världen och den späddes på av attentat i Europa iscensatta av IS. USA blev tvungna att agera för att inte helt tappa Europas stöd varför man påstod sig sätta igång bombningar av IS för att stoppa dem. I realiteten var dock avsikten att inte skada dem innan de störtat Assad. IS fick med USA:s tysta medgivande fortsätta sitt skräckvälde och flyktingströmmarna växte lavinartat. När Putin såg vad som verkligen hände, tog han åter initiativet i slutet av oktober förra året. Han sände betydande flygstridskrafter till Syrien för att på allvar börja bomba sönder IS ställningar och hjälpa den syriska armén att återta sitt territorium.
Eftersom IS var nära lierat med NATO-landet Turkiet och president Erdogans son hjälpte dem att finansiera sin terrorverksamhet genom att sälja olja som de stal i ockuperade områden, kom Ryssland på kollisionskurs med turkarna. Ryssarna bombade nämligen oljetransporterna, vilka tidigare snarast haft USA:s skydd. I ett klumpigt försök att provocera Putin att attackera Turkiet så att NATO skulle tvingas ingripa på deras sida mot ryssarna, sköt turkarna ner ett gamalt ryskt bombplan. Erdogan räknade dock fel och den betydligt smartare Putin lät sig inte provoceras. USA å sin sida hade i det här läget blivit fullständigt bortkollrade och verkar inte ännu ha hittat vilken fot de skall stå på.
Soros
Soros påstår i DN att det är ryska bombningar som ligger bakom flyktingkrisen. Ryssarna började bomba terroristerna först två månader efter att strömmarna av flyktingar och migranter förra året nådde sitt maximum. Det ryssarna därefter bombat är just de legoknektar och terrorister från IS som ju ligger bakom massflykten. Nu kommer rapporter om att ryska och kurdiska insatser fått dessa terrorister att börja ge upp och gruppera om. De siktar nu istället in sig på att ta Libyen som ju även destabiliserats av oligarkins korståg i Mellanöstern och mordet på Khadaffi. Så snart blossar ett nytt av väst orsakat inbördeskrig upp där.
Soros skriver vidare att Putins Ryssland och EU kämpar mot tiden. Frågan är vem som stupar först. Putins regim gör statsbankrutt 2017 då en stor del av dess utlandsskulder förfaller, och det kan mycket väl bli politiska oroligheter dessförinnan. Den här intrigmakaren gör sedan en kullerbytta och försöker skrämma med att det bankrutta Ryssland skulle vara ett större hot mot EU:s stabilitet än invasionen av migranter är. Soros argumentation har givetvis ett tydligt syfte, det handlar om att underminera förtroendet för Rysslands ekonomi, landet och dess ledning har ju ställt sig i vägen för hans och brödraskapets nya världsordning – NWO. I Europa eftersträvar de ett utraderande av de homogena kristna befolkningarna som är ryggraden i de olika nationalstaterna. Det skall inte kunna återuppstå några fria starka nationalstater igen som kan stå i vägen för deras NWO där deras banker, globala företag och överstatliga organisationer har all makt.
Ryssland och oljan
Den riktigt stora attacken mot rysk ekonomi började för två år sedan med statskuppen i Ukraina och de därefter införda ekonomiska sanktionerna mot Ryssland. Soros var aktivt engagerad i den kuppen också. Jag har tidigare konstaterat att sanktionerna i huvudsak gynnat regimen i Moskva och mest varit till skada för några EU-länder som Norge och Finland. Putin fick faktiskt draghjälp för att minska importen av västerländska varor som dränerade landet på valuta. Sanktioner mot så stora länder som Ryssland, som därtill har bra handelsförbindelser med resten av världen, är meningslösa. Detta tror jag Washington ganska snart insåg och började därför arbeta med en alternativ strategi för destabiliseringen av rysk ekonomi och störtandet av Putinregimen.
Måltavla blev Rysslands stora oljeexport. Enligt Henry Kissingers devis att den som kontrollerar oljehandeln den kontrollerar världen, hade man i Washington länge sett med oro på rapporterna om väldiga reserver på ryskt territorium. Uppskattningar av de i stort sett oexploaterade oljereserverna i bl.a. Västsibirien tyder på att där finns världens största tillgångar. På sikt skulle det kunna innebära att Ryssland kan bli världens dominerande oljeexportör, något som man till varje pris vill förhindra. Det som det senaste året hänt med oljemarknaden skall nog ses i det ljuset.
När Saudiarabien deklarerade att man tänkte pumpa tillräckligt med olja för att kunna försvara sin marknadsandel tolkades detta på många håll som riktat mot amerikansk skifferolja. Syftet skulle vara att köra ner oljepriset så att skifferoljeföretagen skulle gå omkull, hette det. I mina öron låter den förklaringen som desinformation. Att Saudiarabien skulle starta ett handelskrig mot USA låter inte sannolikt, landet är ju ett amerikanskt protektorat. Relationen bygger på att all olja skall handlas i dollar och att USA som motprestation skall garantera den genomkorrumperade kungaklanens säkerhet. Min hypotes är alltså att prispolitiken strävar mot ett helt annat mål.
Genom att köra ner oljepriset till omkring 30 USD/fat räknar man med att sätta stopp för skifferoljeprojekt på andra håll i världen, främst i Ryssland och Kina. Det visar sig ju att den amerikanska skifferoljeproduktionen som redan är igång klarar sitt kassaflöde även med det lägre priset, däremot går det inte att lönsamt satsa på nya projekt med dagens prisnivå. Det man vill uppnå är att USA/Saudi fortsatt kan behärska oljehandeln och att Rysslands exportinkomster sinar samtidigt som ryssarna inte kan finansiera nyexploatering av sina enorma reserver i Västsibirien. USA har i dagarna påbörjat sin aviserade export av billig naturgas och man släpper på restriktionerna för Iran, allt medverkar givetvis till ett fortsatt lågt pris som skadar rysk ekonomi. Att allt detta sker samtidigt med USA:s korståg för att destabilisera hela Mellanöstern och ta kontroll över oljehandeln där är ingen slump.
Den angloamerikanska bankvärldens dominans inom världsekonomin bygger i stor utsträckning på dollarns ställning som global reservvaluta. Efter att man övergav guldmyntfoten har avtalet om att oljehandeln skall ske i dollar utgjort säkerheten för valutans värde – det som brukas benämnas petrodollarn. För att detta skall fungera måste man ha kontroll över oljehandeln. Oljepriser på över 100 USD/fat kom att hota hela systemet, genom att den prisnivån visat sig leda till en utveckling där USA/Saudi i förlängningen skulle tappa kontrollen över handeln. Bl.a. utgör Rysslands potentiellt betydligt större oljereserver ett stort hot eftersom man inte lyckades ta kontroll över den ryska oljan efter murens fall.
Under Jeltsin hade man förhoppningar att få in Ryssland i sin NWO och därmed skulle oligarkins oljebolag komma in i ett svagt instabilt Ryssland och kunna kontrollera oljekällorna. Men efter Putins makttillträde har han resolut stängt dörren för en sådan utveckling. Han satsar nu på att skapa en stark rysk kristen nationalstat som jag pekade på i förra avsnittet. På marknad efter marknad utmanar han oligarkernas marknadsdominans och globala företag.
Fortsättning följer.
Kan vi inte involvera denna serie i svenska skolundervisningen? Det vore väl fantastiskt….
Tusen tack som vanligt. Ser fram emot 9an…
GillaGillad av 2 personer
Den här artikeln borde också ingå i skolundervisningen!
http://nyadagbladet.se/kultur/valdtakten-av-europa-myten-som-blev-verklighet/
Den rekommenderas starkt!
GillaGilla
Imponerande skrivet – mycket bra!
GillaGillad av 2 personer
Det är mycket intressant som du Lars skriver. Jag har länge haft en känsla av att det är något väl organiserat bakom denna flyktingström som vi nu upplever. Alla tycks ha mobiltelefoner samtidig säger en del att de gått i veckor men deras telefoner fungerar. De flesta ser välmående ut och är bra klädda.
Man får aldrig riktigt reda på vad som gör att de flyr. Att säga att man inte sympatiserar med den styrande makten är väl lite tunt. Vem gör alltid det. Vad är den egentligs orsaken? De flyende verkar ju ha haft både mat och pengar.
Att nu skrämmas med Ryssland och Putin är att dölja något. Om Sverige blir ett värdland för NATO då har ju Ryssland all anledning att resa borst och vi får ett mer instabilt läge här i Norden. Jag tror att Putin kommer att agera på ett helt annat sätt än vad vår högsta militära- och politiskaledning tror.
Bengt-Ove Högström
GillaGillad av 3 personer
I onsdagens Uppdrag Granskning framgick med all önskvärd tydlighet att asylsökande har tillräckligt med ekonomiska resurser för att köpa andrahandskontrakt på hyresmarknaden. Jag är inte alls intresserad av att bidra till dessa individers försörjning… De som verkligen har hjälpbehov får vackert stanna kvar i krigsområdena, hjälp på plats är alltid att föredra!
GillaGillad av 2 personer
Lars,
dina analyser är väldigt tänkvärda. Du skriver att ”Terrorattackerna den 11 september 2001 och fabricerad desinformation om irakiska massförstörelsevapen användes som förevändning när USA och Storbritannien illegitimt anföll Irak år 2003.”
Detta tror jag är fullkomligt korrekt. Vad som inte kom med är dock att hela 9/11 antagligen var fabricerat av den ‘trojanska hästen’ inom den amerikanska administrationen, för att de skulle kunna starta ‘kriget mot terrorismen’. Jag vet att detta låter knäppt men mycket stod på spel och jag påstår inte att den amerikanska regeringen med George W. Bush var skyldig till detta – och de var sannolikt helt ovetande. Men detta är ett verk av de globala finansoligarkerna ”behind the scenes” som behärskar stora delar av CIA och FBI och kan använda sig av dessa i hemlighet utan att övriga delar av dessa organisationer får reda på detta. Det är precis så som f.d. CIA-agenten Colonel Fletcher Prouti säger att det brukar gå till med ‘Clandestine Operations’.
Eftersom ryktena om ‘inside job’ varit så ihärdiga under många år och inte ville lägga sig beslöt jag mig en dag för snart ett år sedan att titta på lite YouTube-filer om detta. Jag blev alldeles paff. Det fanns alltså inte bara knäppa islamister, muslimer och vänstermänniskor som med krystade argument hävdade detta utan helt vanliga amerikaner som tvärtom med mycket välgrundade argument gick igenom på vilket sätt de visste att detta var ett ‘inside job’.
Allt detta som de beskriver har naturligtvis dragit på sig astroturfarnas personangrepp – vad annat vore att vänta.
Här finns alltså bl. a. en arkitekt som leder en grupp på 3200 arkitekter, en kvinna med 30 år som flygvärdinna som säger sig veta varför detta är ett ‘inside job’ (hon har skrivit 2 böcker om detta), en brandman med 30 års brandmanserfarenhet som efter sin pensionering vågar gå ut och säga vad han fann ut under släckningsarbetet, här finns en kvinnlig CIA-agent som berättar hur detta gick till och här finns filmregissören Aaron Russo som genom samtal med sin vän Nick Rockefeller (antagligen under spritens inflytande) fick reda på kriget mot terrorismen och jakten på Usama Bin Laden nio månader innan detta hänt. Nick Rockefeller berättade bara i ett svagt ögonblick vad de planerade göra i kampen för att få kontroll över oljan. Och här finns mycket, mycket mera. Den som vill kan surfa och bedöma själva.
GillaGillad av 1 person
Utredning av 911: 600.000 dollar
Utredning av Clintons kärleksaffärer med Paula Jones och Monica Lewinsky: 40.000.000 dollar
Sture! Har du sett någon eller några videos av Dr. Judy Wood? Om inte, sök på namnet på Youtube. Jag tycker själv att hennes frågor och undersökningar om 911 i t.ex. videon ”Where Did The Towers Go” rester väldigt stora frågetecken, som ingen har kunnat besvarat, ännu.
GillaGillad av 1 person
Göran,
nej jag har inte sett något av henne. Förutom de videor jag beskrivit ovan så finns det några som beskriver hur en pilotförening i USA ser på 9/11-bilderna, dvs. ”fake”, a ”False Flag Operation”. Plus några andra. Denna massiva avklädning av den kriminella bankmaffian i USA runt Federal Reserve borde samlas i ett större dokument på någon sajt.
Tack för att du tipsade mig om henne. Jag gick in på den sidan du refererade till och sedan på http://www.amazon.com och läste reviews om hennes bok. Väldigt intressant. Skall köpa den boken och följa hennes föreläsningar på YouTube.
GillaGillad av 1 person
Sture
Judy Wood sprider desinfo om icke-existerande teknologi.
Hon redovisar en del korrekt info och en del felaktig som leder till att uppmärksamheten leds bort från möjliga förklaringar till omöjliga.
Dom som tar upp möjliga förklaringar är marginaliserade medan Wood säljer sina texter med full hjälp av de stora.
GillaGilla
Göran
Jag har nu tittat på hela videon. Extremt intressant. Under en tvåtimmars lång föreläsning så visar dr. Judy Wood, som är fysiker, hur WTC 1 och WTC 2 fullkomligt pulvriseras till damm inom loppet av 10 sekunder. Man får alla de bilder man sett på TV hundratals gånger, fast nu körda i ultrarapid. Man kan då följa hur stora stålbjälkar far ut i luften högt uppifrån men innan dessa har nått marken så har de pulvriserats. Det var mycket övertygande bilder. Jag har aldrig sett det så tydligt som nu.
Jag har tidigare varit inställd på ”controlled demolition” och användning av thermite, eftersom tornen faller ihop lika fort som vid fritt fall. Men nu visar Dr. Judy Woods också att all bråte, som skulle blivit ett resultat av byggnader som faller ihop, nästan totalt saknas och har uppgått i ett dammoln som blåser iväg.
Detta handlar om långt framskriden teknologi som den trojanska hästen inom den amerikanska administrationen (med hjälp av delar av FBI och CIA) använt sig av för att få med opinionen på ett krig mot de oljeproducerande Irak och Syrien, som nu kallas *kriget mot Terrorismen’ och samtidigt leder till förstörelsen av det kristna Europa. Man slår så att säga två flugor i en smäll.
GillaGilla
Jag har också sett videon där stålbalkarna påstås övergå i gasform eller något okänt tillstånd.
Men nu undrar jag var finns detta beskrivet i fysiken, förgasning av enorma stålbalkar i fritt fall.
Man kan ju också tänka att videon är retucherad, detsamma gäller fordonen med lokala brännskador och avsaknaden av rasmassor.
Det är väl en smal sak för en hollywoodstudio o fixa detta?
Hollywood syftar förresten på trollkarlens trollstav som är ihålig.
Det är samma ägare till Hollywood som till WTC.
GillaGilla
Den video jag tittat på är ett 2 timmar och 24 minuter långt föredrag av Dr. Judy Wood på en stor konferens nyligen [https://www.youtube.com/watch?v=vadSaWyiozg].
Var och en kan då gå in och skaffa sig en egen uppfattning. Episoderna med stora stålbjälkar som förintas till damm återfinns ungefär vid tidpunkterna 45-50 minuter, för den som vill ha ett snabbspår. Huruvida det finns en sådan teknik idag övergår min horisont och också både Peter Grafströms och Björn Sveninges, förmodar jag. För att komma med sådana påståenden måste man känna till all fysik- och kemi-forskning i hela världen. Och det gör nog ingen.
GillaGilla
Sture
Stål smälter eller förångas oavsett energisort. Det pulveriseras inte. Betong och Granit pulveriseras ty det är amorfa substanser medan metall har en mer elastisk struktur. Slå med hammare på stål och granit och jämför.
Videos som visar att stål pulveriseras i tomma luften är nog lika äkta som videos på flygplan vars vingar syns skära in i betongen utan att ett hål initialt uppstår ungefär som om det flög in i ett moln. Judy Wood har tidigare låtit sig luras av att en stålstång tycktes pulveriseras men det var den gången en synvilla. Betongdammet låg då som en slöja i luften och dolde att stålstången bakom dammslöjan helt enkelt välte ner utan att pulveriseras. Efter det debaclet kanske dom har fixat ngt mer åt henne. Jag skall titta på videon. Men först skall nämnas att det är minikärnvapen av den typ som beskrivs i artikeln nedan som enligt andra källor ryktas ha varit på drift genom BushII regimens försummelser. Hundratals. Dessa skulle ha utrangerats eller genomgått en ‘tvätt’ för att återställa dem i kurant skick. Kärnvapen har nämligen bäst före datum pga att det ständigt pågående spontana sönderfallet genererar dotterisotoper med egenskaper som försämrar möjligheterna för att uppnå kritikalitet. Dessa minikärnvapen från 1950-talet har sprängkraft max 16ton (dvs inte kiloton!) http://foreignpolicy.com/2010/04/01/the-little-nukes-that-got-away-2/
Dom eller andra typer av kärnvapen förklarar tillsammans med konventionella kapningsladdningar vad som hände vid 9/11 och etablissemanget använder Wood som desinformatör för att rikta bort uppmärksamheten från kärnvapen.
NNSAs (National Nuclear Security Administration)personal tvättade rent kroppsedlar från 700+ omkomna vid Fresh Kills. (Namnet kommer från holländskans namn på färskvattenkälla men är också självklart ett utslag av amerikansk svart humor)
Denna personal var därvid iförd strålskyddsmundering med ögon och även öronen övertäckta.
Räddningspersonalen vid wtc bar strålningsdosimetrar(officiellt kallade ngt annat) så att de kunde tas ur tjänst innan akut strålsjuka kunde inträffa. Men de första veckorna sa läkare att det verkade röra sig om strålningsskador, sen fick de tillsägelse att hålla tätt. Den läkare som hanterade avläsningen av dosimetrarna, Allison Geyh, påstods senare avliden i leukemi vid 50 års ålder. Kronisk strålsjuka tycks bekräftas av den stora övertaligheten av cancer hos räddningspersonal. Även Wall street mäklare i området fick mkt ökad cancerförekomst. Officiellt skyllde man på asbest och benzen.
Myndigheterna förbjöd användning av geigerräknare för privatpersoner.
De procedurer som vidtogs efter 9/11 överenstämmer med vad som rekommenderas i samband med kärnexplosioner.
GillaGilla
Sture
Nu har jag tittat på videon. 45-49 min då ser jag inget exempel på stål som pulveriseras. 49-50 etc då visar hon upp bilder av det exempel som är känt sen länge att hon misstolkat. Hon förnekar vid minut 50 ca att stålet bara föll ner och de två filmrutor som syns har för stor separation i tiden för att upplösa förloppet. En effekt av sampling, inget bevis för att stålet upplöses. Har för mig jag har sett en tätare sekvens av bildrutor, men oavsett det är det här bluffmakeri och inte vetenskap att tolka bildsekvensen så.
Wood är en av många akademiker som gör karriär som scharlatan. Makten utser villiga redskap.
GillaGilla
Peter Grafström,
du måste förklara för mig vart du vill komma för jag förstår inte det. Dr. Judy Wood är constructional engineer, och kanske också arkitekt (jag känner inte till licenssystemet i USA) och dessutom har hon utbildat sig i bildanalys, så hon är väl lämpad för sin undersökning.
Hon står alltså på en jättestor energikonferens med mängder av ingenjörer, arkitekter och energiexperter och har erbjudits två timmars föreläsningstid för detta auditorium. Fjorton år efter 9/11 mottages hennes föredrag väl av detta auditorium, att döma av frågestunden. Du befinner dig i Sverige och vill bevisa för mig att hon är en bluff. Jag måste erkänna att du inte lyckas särskilt väl.
Hennes huvudtes är: vart tog all bråte vägen? Byggnaderna hade 110 våningar och mätte 415-417 meter på höjden. Och hon använder sig av samma videos som vevats och visats för oss gång på gång. När byggnader faller ihop på detta sätt har man beräknat att dessa byggnader borde ge en hög bråte som sträcker sig minst 15 våningar upp. Praktiskt ingenting blir kvar. Vilket också samtidigt motbevisar de kritiker som menar att det rör sig om controlled demolition. Ja, det såg verkligen ut som ”controlled demolition” eftersom t.ex. building 7 sjunker ihop som en pannkaka på mindre än 7 sekunder, vilket är lika med ”fritt fall”. [WTC 1 och WTC2 likaså]. Men Dr. Judy Wood visar att det blir ingenting kvar. Ytterst lite bråte.
Richard Gage, som är arkitekt och leder en arkitektgrupp på 3200 arkitekter som är kritiska till de officiella förklaringarna till 9/11 har räknat ut att denna building innehöll en stålkonstruktion på 40.000 ton stål-balkar. Vart tog allt detta stål vägen? Ja, det låg i alla fall inte på marken. Det fanns en del, och det fanns smält stål, som var ett tecken på användning av thermite (vilket inte borde funnits där men som man också funnit).
Jag är inte fysiker eller kemist, men är insatt i biomedicinska resonemang. Jag kan inte avgöra den exakta orsaken till detta utan överlåter denna diskussion till arkitekter, ingenjörer, fysiker och kemister.
Vad jag däremot inser är att detta handlar om högteknologi, som inte har designats av en person som gömt sig med sin dator i den Pakistanska bergen. Detta är ett verk av delar av FBI och CIA på uppdrag av den trojanska hästen inom den amerikanska administrationen, som i sin tur arbetar på uppdrag av den globala bankmaffian för att ge ordentlig skjuts åt sitt ‘krig mot terrorismen’.
Du gör anspråk på att förstå all teknologi och påstår att denna teknologi att ‘dustifiera’ materia (kanske med elektriska fält och mikrovågor, som hon menar) inte existerar. Hur vet du det?
Det finns teknologi långt tillbaka i tiden, t.ex. de egyptiska pyramiderna, som vi fortfarande inte begriper oss på. Så varför skulle just du förstå detta? Förklara det för mig.
GillaGilla
Ju fler teorier om hur det gick till och vilka som ligger bakom, desto bättre för förövarna!
Där har du Judy Wood i ett nötskal.
Sist hörde jag att Saudi-arabien utpekats som den skyldige.
Och Sture, hur vet du att det inte blev några rasmassor?
Jag har sett Judy Wood intervjuvas i Austalisk tv, varför fick hon berätta sin historia där?
I sveriges riksdag satt en centerpartist, Ove Svede’n och han påstog på sin blogg att WTC alls hade fallit till marken pga. Osama Bin Laden.
Han blev omedelbart utsparkad ur sveriges riksdag och förlöjligad.
Samma människor som utförde dådet styr nu Sverige och resultatet ser vi och kan dagligen läsa i te.x Riktiga Nyheter.
Jag har studerat dessa händelser i många år, känner du till att en robot sprängde hål i Pentagon, det blev ett hål genom flera väggar som inte ett flygplan kunnat ta sig igenom.
Studerar man tvillingtornens konstruktion så ser man att fasaderna är ett gitter av grova balkar, jag tror inte att ett flygplan byggt av tunn aluminiumplåt kan ta sig igenom balkväggen.
Skulle vara intressant att höra vad Grafström tror om detta!
När det gäller betongen i våningsplanen har uträkningar visat att lägesenergin inte räcker för att pulverisera betongen…
GillaGilla
Sture
Det verkar som du föreställer dig att Usas eliter vill att sanningen skall komma fram, men de flesta som intresserat sig för 911 har motsatt uppfattning. Då bör man förvänta sig desinfo och att dom som tycks nå ut till en större publik är till gagn för desinfon.
Ville Usas eliter ha fram sanningen skulle de kunnat ge NISTs utredningen fria händer men ist stryptes utredningen och analysen.
Judy har fel på många punkter. Stålet skeppades till Kina och försvann inte alls. Den Rich Gage du nämner har på webbsidan till deras organisation påvisat de felaktigheter om stålets påstådda pulverisering som Wood sprider.
Påståenden om att oförklarligt mkt försvunnit förutom att det flyttats saknar grund.
Byggnaden går 27m ner under markytan och är en 60m kvadrat det ger volymen ca 100 tusen kubik. Bråten stack ju upp flera våningar ovanför det. Och rätt mycket pulveriserad betong spreds över Manhattan. Om det dessutom är sant som några omvittnat att där fanns smält stål undertill får vi en fingervisning om var den nedre delen av den stora stålkärnan tog vägen. Det sprids också desinfo om att inga rester efter människor hittats bara benfragment <1mm på hustak runt om. Men i verkligheten hittade dom över 700 offers kroppsdelar innan de avblåste 'inventeringen'. Det finns uppgifter om att stora mängder jonbytarkemikalier som militären har för dekontamimering användes. Dvs ämnen som i vissa fall byter ut giftiga varianter mot andra. Tex radioaktiva mot icke radioaktiva. Verkar vettigt om man skall ordna begravningar att resterna görs mindre radioaktiva. Men det är kanske inte riskfritt ens med strålskyddsmundering. Accepterar man att radioaktivitet förekom förklarar det varför man vill slippa undersökningar och därför vill forsla bort så fort som möjligt.
Vid OKC-sprängningen 1995 forslades också bråten bort rekordsnabbt och ingen brottsplatsundersökning tilläts. Det strider helt mot deras normala protokoll såvida det inte handlar om radioaktivitet.
GillaGilla
@ Peter Grafström
Du skriver så här:
”Det verkar som du föreställer dig att Usas eliter vill att sanningen skall komma fram, men de flesta som intresserat sig för 911 har motsatt uppfattning.”
Hur kan du förvränga min ståndpunkt så?
Jag har intresserat mig för 9/11 sedan något år tillbaka och skrivit många kommentarer som t.o.m omnämnt på denna sida. Jag är väl medveten om att en hel del bråte skyndsamt forslades till Kina och en del andra underligheter.
Alla de åsikter jag då ger uttryck för är att 9/11 är ett ”inside job” eftersom man använt en teknologi som ligger långt, långt över vad en ensam man i en grotta i Pakistan skulle kunna designa, än mindre utföra. Och jag påstår t.o.m. att detta utförts som ”Clandestine Operations” av delar av CIA eller FBI som kontrolleras via mellanhänder av de globala oligarkerna. Och det är också den åsikt som kommer fram i Dr. Judy Woods föreläsning.
Detta får du till ”att verka som att jag föreställer mig att USAs eliter vill att sanningen skall komma fram.” Hur är det med logiken, Peter Grafström? Det blir lite snurrigt, minst sagt.
GillaGilla
Sture
Logiken är att du litar på personer som du själv säger får stort utrymme att föra fram sina påståenden. Du borde bli mer misstänksam om du anser att Usas eliter är inblandade. Om dom hade sensationella hemliga tekniker som de använde vid 9/11, varför tror du då att de skulle låta Wood föra fram det med sin bok? Därför att de inte vågar motarbeta Wood??
Du litar ju på Richard Gage. Han kallar Woods förklaringar för junk science och jag instämmer.
Det är en envis vanföreställning om en påstådd uppfinning av Tesla och att det finns fri energi-teknologi som hemlighålls för att oligarkin annars skulle förlora sin födkrok när alla får tillgång till denna fantastiska möjlighet. Men Tesla gjorde ingen sån upptäckt och ingen annan heller.
GillaGilla
@ Peter Grafström
OK. Kan vi enas om att 9/11 var ett ”inside job” utfört som en ”Clandestine Operation” av mindre grupper ur CIA eller FBI eller av båda och på order av den trojanska hästen inom den amerikanska administrationen utan övrigas vetskap och initierat av viktiga personer inom den globala finansoligarkin? Hur detta exakt gått till har jag ingen aning om annat än att man använt sig av mycket avancerad teknologi.
GillaGilla
Alla krig har alltid startats av en false flag operation, 9/11 startade The War on Terror. Sju länder i MENA skulle attackeras. Det är helt enkelt praktiskt, Du får hemma opinionen med dig på krig och du väljer tidpunkt och kan planera allt efter den. De som är emot krig stämplas som opatriotiska.
GillaGillad av 1 person
Gustav lll skickade ut svenska soldater utklädda till Ryssar som skulle mucka gräl med svenskarna men det bar sig inte bättre att de utklädda svenskarna stötte ihop med en rysk patrull.
Till Peter Grafström, jag har kikat på Judy Wood och hon är en bluff, desinformation som har etablisemangets välsignelse.
Hon har fabricerat de mest otroliga bilder som kanske lurar någon.
Ur hennes bok kan man bara lära sig att inte låta sig luras.
En studie i skojeri!
GillaGilla
Vi är fortfarande i begynnelsen av all denna händelseutveckling som tar sin början i 9/11, fortfarande i lugnet före stormen. Men om man inte förstår denna händelse – vilket jag inte gjorde tills för några månader sedan – så förstår man väldigt lite vad DE är beredda att göra med oss. Efter 9/11 följde ”kriget mot terrorismen”, invasionen av Afghanistan, Irak, den arabiska ”våren”, kriget i Syrien, miljoner dödade civila och tusentals amerikanska soldater – och allt det som nu sköljer över oss. På den här video berättar regissören Aaron Russo, som producerade ”Rose” (med Betty Midler), ”Ombytta roller”, ”Rude awakening”, ”Missing Pieces” och America: From Freedom to Fascism”, om sin vänskap med Nick Rockefeller. Han berättar hur han blev kontaktad av Nick Rockefeller och utvecklade en djup vänskap. De bjöd varandra på middagar och hade djupgående diskussioner om allt mellan himmel och jord under flera år. Nick ville att han skulle gå med i ”Council on Foreign Relations” (CFR). Han kände sig smickrad ty här befinner sig de verkligt framgångsrika, och detta innebär viktiga affärsförbindelser och mycket makt. Men så undslipper sig Nick Rockefeller några hemligheter, han kanske inte borde ha sagt (sannolikt under middagsspritens inflytande): Han berättar (11 månader före 9/11) att det snart skall ske ”a major incident” varefter man skall starta ett krig ”mot terrorismen”, invadera Afghanistan och Irak och lägga beslag på deras olja som skall ingå i ”The New World Order”. De skulle också störta Chavez i Venezuela. Aaron Russo avböjde CFR. Han förstod aldrig varför Nick Rockefeller var så förtjust i makt och att förslava människor. Han hade ju hur mycket pengar som helst och t.o.m. kunde göra hur mycket pengar han ville (via Federal Reserve, min anm.). Vad skulle han ha allt detta till? Nick å sin sida förstod inte varför Aaron Russo tänkte på alla människor – de var ju bara ”serfs”, dvs. trälar. Aaron Russo trodde på de fria skapande människan – och hans samvete sade stopp.
”Nick & I discussed many things,” mentioned Aaron, ”one of the things we discussed was reducing world population. …In a way, I agreed, there are too many people in the world, but I don’t think I have the authority to say who’s going to die & who’s not going to die. But they [the CFR] felt that they wanted to reduce world population,” by about ”fifty percent.” Detta är alltså vad de planerar att genomföra och händelserna i Europa får ses i detta perspektiv.
Att 9/11 skulle vara en ”False Flag Operation” genomförd av en ”trojansk häst” inom de amerikanska maktkretsarna förstår jag är väldigt svårt att ta in. Och ni behöver inte tro mig på mina ord – utan undersök själva. Men låt inte frågan bara bero – det är ett stort misstag. Intervjun är gjord av Alex Jones, vilket kan vara lite stötande. Bry er inte om honom utan koncentrera er på Aaron Russo.
GillaGilla
#Sture
Så konstiga saker så en undrar vad tusan som är på gång med tanke på att CFR vill reducera befolkningen med 50% enligt Glen Beck, så kommer här en länk om kistor som finns överallt i USA, både nedgrävda masskistor och plastkistor placerade på stora fält. Det handlar om miljontals! Varför?
GillaGilla
I sammanhanget kan följande vara intressant läsning.
https://peakenergi.wordpress.com/2013/09/25/petrodollarns-kollaps-samhallets-kollaps/
GillaGilla
Gravar för USA:s militära veteraner. De samlas på sådan här gravfält för att ”hedras” i sin sista vila.
GillaGilla
Det här kan handla om något helt annat än att hedra soldater men nu lämnar vi fysikens område och går in i det ockulta.
Ockult betyder ju dolt.
Jag tvekar att skriva det här för det är mycket lungnare och trevligare att prata om fysik, kemi, naturvetenskap, men det handlar om under vissa omständigheter skördade själar.
Samtidigt är det nog nödvändigt att känna till alla livets områden om man skall förstå vad som pågår och varför.
Att kistorna är gjorda i betong, jag vet ärligt talat inte varför men det ger ett läskigt intryck!
GillaGilla
#Göran, Jo jag såg sen att det verkar vara för krigsveteraner och USA verkar ha 2 miljoner av dem. Vilket också stämmer med fälten i Phonix, Texas som verkar ha halv miljon iaf svarta masskistor vardera. Men hur många fler fält finns det som har dessa massgravar runt om i USA? Det dyker ju upp nya stora fält hela tiden som byborna finner runt om i USA, långt ute från bebyggelse.
# NGJ, läste dokumentet och blev fundersam på hänvisningen till sidan 74 och 75 angående transporterna av fångar till lägren (fema camp) och att de föredrog passagerartåg med begränsade resurser och fann då denna film. Tågvagnar (massor) inredda som en enda stor cell där folk ska stå i klasar, inga öppningsbara fönster heller.
Ja, jag vet inte riktigt vad som är ok och vad som är spoky men en vet iaf att det är ovanliga saker som en tar del av.
https://www.youtube.com/results?search_query=fema+boxcars
GillaGilla
ALLA krig har alltid startats av en false flag operation. Se min kommentar ovan.
GillaGilla
Väl skrivet Lars,
du nämnde inte Iran i samband med oljefrågan. Min uppfattning är att USA har nu äntligen närmat sig Iran, just för att kunna dumpa det globala oljepriset ännu mer. och det är just det som händer. vi får se hur parlamentsvalet i Iran slutar idag och om det blir några politiska ändringar efter det.
Jag tror att du är inne i helt rätt spår när du fokuserar på USAs och Rysslands koncentration på oljan. Just USA har ställt till det för extremt många människor, pga girigheten efter oljan och dess makt.
Men jag tycker också man ska vara försiktigt när det gäller flyktingproblematiken. Att så många har sökt sig till just Europa kan säkert ha styrts av olika intressen, men man får inte underskatta människornas lidande i alla dessa konflikter. Att det sedan finns en hel del andra migrantgrupper som kanske inte har rätt till asyl är en annan fråga, men krigsflyktingar bör man inte avfärda som turister som enbart vill ha ett bättre liv. Oavsett så kan man ju fråga sig, vem vill inte det? Men i mitt gamla hemland tyskland säger man: den som säger A måste också kunna säga B. med detta vill jag säga att, om alla nya och gamla stormakter jämt och ständigt våldta den så kallade tredje världen, antingen via extrahering och exploatering av mänskliga eller naturliga resurser, så måste man vid något tillfälle också svälja den bittra saften, när människorna söker sig till världens ljusa punkter! Glöm aldrig att nästan all vår välstånd byggs på tredje världens skelett.
Vad jag inte förstår när det gäller Soros är att, om han nu är så medmänsklig, varför pumpa han då inte in 1 biljon i utvecklingsländerna, i stället för att vilja låna ut de till ländernas flyktingprogram…han och andra likasinnade har ju verkligen alla medel för det, ändå vill de alltid tjäna ännu mer pengar.
GillaGilla
Vi är nog eniga och om du läser vad jag skrivit har jag på intet sätt förringat alla stackars små människors lidande. Tyvärr används det som en obehaglig bricka i detta cyniska maktspel.
GillaGilla
Hej Lars,
min kommentar syftade inte på din artikel, utan främst på Bengt-Oves kommentar och på diverse andra som brukar komma upp här och på annat håll. Skulle ha varit tydligare med detta. du skriver faktiskt alltid sakligt och visar empati för dem flesta som lider av girighetens och nyliberalismens vansinne!
GillaGilla
Flyktingkrisen är en sak – migrantkrisen från en rad länder som inte är i krig är en annan.
Att pumpa in pengar i utvecklingsländer är ett bra sätt att underminera deras egen förmåga att utveckla jordbruk och industri. Detta blir aldrig lönsamt med alla pengar från den goda i Väst.
GillaGilla
Bonnierägda Sydsvenskan lägger ett Stauffenberg-perspektiv på våldtäkterna i tredje världen. Det var inget moraliskt fel att försöka mörda Hitler menar man. Därför är det heller inget moraliskt fel att störta diverse ”barbariska regimer” i tredje världen. Enligt Sydsvenskan finns det många tänkbara kandidater (ja hur många som helst väl?) att ge sig på. Men denna ”hjälp” uppskattas tydligen inte av de otacksamma flyktingarna. I stället väljer de att dyka upp vid våra gränser. Förstår de inte sitt eget bästa?
http://www.sydsvenskan.se/opinion/signerat/mats-skogkar/till-valdets-forsvar/
GillaGilla
Du bygger upp en arvsynd när det gäller väst agerande i tredje världen. Jag har aldrig velat att t.ex. socialdemokraterna ska ge bidrag till korrupta regeringar i tredje världen eller att de ska ge råd som håller invånarna i fattigdom. Jag har ingen skuld i det. Jag behöver inte leka humanitär flyktingmottagande för saker och ting som jag inte har deltagit i.
GillaGilla
Exakt Sosse, ibland tänker du till ordentligt. Din fråga är så relevant, – ”varför pumpa han då inte in 1 biljon i utvecklingsländerna”. Det om ngt är att bry sig om andra msk, att de får vara kvar i sin invanda omgivning, sina nära och kära, sitt språk…you name it. Varför många sen söker sig till moderna länder får var och en tänka ut själv men de som är fast i lägren ligger iaf mitt hjärta närmast och de ser knappast ut att ha pengar till senaste frisyren eller mobilen. De ser mer ut som att de skulle vara glada om de kunde få mat för dagen och rent vatten. Skillnaden som Bengt Ove reagerar på i texten om du läser den korrekt handlar om msk basbehov och att det är den hjälpen som är viktigare än att vi ska hjälpa msk att självförverkliga sig. Ett tips sosse att ta med dig till din politiska grupp är Marslows behovstrappa.
Basbehoven måste vi hjälpa msk med då det trappsteget kräver att vi hjälper en medmänniska som inte mäktar med. Men i det andra trappsteget har msk egen kraft att stå och det ska respekteras, allt annat blir förnedring av en msk egen inneboende kraft att skapa och känna sig kompetent. Det är EU en mästare på att göra msk beroende av andra.
GillaGilla
TV4 och DN stöder Soros agenda så gott som dagligen. Vem som äger de institutionerna vet vi.
Återigen tack för att du gör det jobb som skribenterna borde göra, Istället skriver Expressen om ett och halvt års gamla nyheter.
Stackars människor som tror på lögnerna som Bonniers sprider ut.
GillaGilla
Fulspel på högsta nivå… Detta hade jag inte en aning om för ett år sedan…
GillaGilla
Den som styr över oljan styr länderna, sa Kissinger, och fortsättningen var ”den som styr över maten styr över folken”. GMO-är ett vapen i USAs strävan att ta över makten. Bomullsbönderna i Indien tar sina liv därför de är idag lika mycket i händerna på Monsanto som de tidigare liveget var i indiska herremännens händer. För övrigt såg jag att USA behandlar ett lagförslag att de enskilda staterna inte ska få lova att lagstifta om att produkter inte ska få GMO-märkas. Sådana bestämmelser kommer att ingå även i ett TTIP-avtal.
Beträffande Rysslands statsskuld så lär den ligga på 30-50% av BNP, USAs på över 100%. Soros lär inte lyckas göra Ryssland bankrutt.
När det gäller västländer som lider av sanktionerna mot Ryssland kan man lägga till de större Frankrike och Italien och förmodligen även Tyskland. South Stream har aktualiserats igen. Grekland och Italien har skrivit eller är på väg att skriva avtal med Gazprom.
Ryssland-Indien lägger upp en tidsplan för handel i lokala valutor. Kina varnar USA för att försöka angripa yuanen. Så USA lär inte klara ett handelskrig, i synnerhet inte som giriga oligarker håller på att avlöva USA på industri. Så USA kommer att fortsätta sina konventionella krig. Trots allt har de omkring 1000 militärbaser runt Ryssland-Kina. Och Norska nobelkommitten kommer att försätta dela ut fredspriser till amerikaner.
När vaknar svenska massmedier och politiker?
GillaGillad av 2 personer
Efter all propaganda om peak oil verkar det inte finnas någon oljebrist i världen. Men frågan är om USA tjänar på ett högt eller lågt oljepris? Enligt investeringstjänster är mängder av amerikanska skifferoljebolag konkursmässiga och dessa har stora lån hos amerikanska banker.
Man varnar för både energi- och bankkris i USA. NWO vill inte att (deras) banker ska dras med i fallet. Dessa oljebolag har även gett sysselsättning och tillväxt i USA (bra för politikerna).
En annan fråga är om SaudiArabien och USA fortfarande är bästisar? USA har hjälpt ärkefienden Iran och SaudiArabien bör vara sur på USA.
Det kan finnas motstående intressen inom NWO där militärindustrin tjänar på en upptrappning av krigen. Både USA och SaudiArabien kommer med stor sannolikhet att höja sina försvarsbudgetar.
När det gäller IS så kan det vara så att det är SaudiArabien som ger denna organisation ekonomiskt stöd. SaudiArabien finansierar moskébyggen i Europa och organisationer som stöder deras sunni-muslimska tro.
Den sunni-muslimska minoriteten hade makten i Irak genom Bath-partiet. När Saddam störtades gav USA makten till den shia-muslimska majoriteten. En teori är att det är ledare inom Bath-partiet som bildade IS när sunni tappade makten. Shia-regeringen började förtrycka sunni-minoriteten.
GillaGillad av 1 person
Jag skrev att det var Saudi, Turkiet och USA som startade IS.
När det gäller skifferoljan skrev jag att befintliga anläggningar trots det låga priset klarar sitt kassaflöde, så även om företagen går omkull så kommer andra att köpa källorna och fortsätta pumpa, vilket är det avgörande.
GillaGilla
Lars, en sådan källa har en livslängd på några få år. De ger full produktion nåt år sen avtar det snabbt. Hela produktionen bygger på en kontinuerlig borrning av nya källor. När nu företagen går i konkurs så kommer inga nya källor borras och hela bubblan spricka på några års tid. Det är knappas möjligt för nåt nytt företag att ta över en tom källa och fortsätta pumpa.
Jag förstår inte ditt resonemang, hur skulle ett nytt företag lyckas där bef gått i konkurs?
All tillgänglig data jag funnit tyder på att vi nått ”peak oil” sen några år tillbaka. Oljekonsumtionen sjunker i industriländerna men ökar fortfarande lite i utvecklingsländer. Som du så förtjänstfullt påtalat så är det energin dvs oljan som styr över politiska beslut och händelser i Världen.
Energiutvinningen är en mycket kapitalkrävande bransch och helt beroende av riskkapital. Den ekonomiska kris vi ser komma kan ha stor betydelse för framtida energiutvinning.
GillaGilla
Du måste skilja på lönsamheten för ett företag med en balansräkning och kassaflödet för ett enskilt borrhål. Sedan finns det de som till varje pris vill försvara sin föreställning om Peak Oil med att skifferoljan snabbt sinar, så är det ibland men inte alltid. Glöm Peak Oil det finns olja så det räcker i minst 100 år det lovar jag dig. Tar du kol och gas räcker det i kanske 1000 år.
Enligt Bloomberg: Oil prices can be even lower to justify completing wells that have already been drilled but haven’t yet been hydraulically fractured, or fracked, the last step before production begins. There are more than 4,000 of those wells in the U.S. It makes economic sense to complete wells in 18 areas in the Permian and Eagle Ford at sub-$30 oil. In Reeves County in the Permian, oil prices above $14 justify fracking an already-drilled well.
Det är ju självklart så att många företag blivit skuldsatta och behöver högre priser för att klara avskrivningar och räntor, vilket inte innebär att inte deras borrhål har positiva kassaflöden. Sedan följer den här tekniken Moors lag vilket innebär att produktiviteten fortsätter att stiga, så man kommer att klara 30 USD/fat länge än.
GillaGilla
Ja Lars jag skulle verkligen vilja vara så förhoppningsfull ang vår energi som du är! Dessvärre finner jag inga data som visar på det. Ditt löfte om 100 år skulle ju kunna verifieras av data i stället för hänvisning till msm media som du i andra sammanhang inte direkt finner trovärdiga.
Sen har vi tidigare diskuterat produktivitet, och jag hänvisat till det faktum att ökning av densamma under de 300 år som den industriella utvecklingen pågått skett med hjälp av motsvarande ökning av energikonsumtion. Moors lag må gälla hårddiskar, men knappast energi.
GillaGilla
Om du besvärar dig att titta på de prognoser som oljebolagen producerar så ser du samma sak. Det finns hur mkt data som helst att finna för den som vet hur man Googlar, jag hinner tyvärr inte hjälpa dig med det. Om du nu tror så mycket på Peak Oil så skulle väl ett vad sitta bra, eller?
GillaGilla
När det gäller ”fracking” så finner jag Rune Likverns data trovärdiga. Han har 20 år i oljebranschen och skriver på bloggen http://fractionalflow.com. Han gjorde november 2015 en detaljerad studie av ett oljefält, Backen i North Dakota.
Summary
The next 8 – 10 months LTO extraction from the Bakken will be in a steep decline, even if oil prices significantly rebounds. The future trajectory for LTO extraction from the Bakken is now driven by financial dynamics which has to run its course and a lasting, low oil price will cause serious financial stresses on most of the LTO companies in the Bakken.
När det gäller ”refracking” dvs återstimulering av gamla källor:
As far as actual data from restimulated wells provide any guidance for the economics thereof, it is that it requires a very high oil price to become profitable.
Jag driver själv företag sen 30+ år tillbaka och förstår inte vad du menar med ”Det är ju självklart så att många företag blivit skuldsatta och behöver högre priser för att klara avskrivningar och räntor, vilket inte innebär att inte deras borrhål har positiva kassaflöden” . Antingen går det + eller – över ett antal år, så enkelt är det i slutendan. Och här går det minus, som bara är möjligt viss tid om nya krediter beviljas, till kreditgivarna ger upp eller räntan blir totalt ohållbar.
Man skall även komma ihåg att för ett år sen då oljepriset fortfarande var högt så låste producenter sin produktion till ett högre pris och köparen har fått ta smällen vid priskraschen. Det är också en anledning till att det kunnat fortgå så länge.
När det gäller Peak Oil så väntar jag med spänning på fakta från trovärdig oberoende källa som visar på att det är en myt.
GillaGilla
Skall vi slå vad? Vad sätter du på din tro på Peak Oil?
GillaGilla
Jag kan konstatera att du inte vill svara på några enkla frågor, och får väl nöja mig med det. Varför du inte vill svara får var och en som bryr sig fundera över.
Jag har redovisat var jag får mina data ifrån. T ex Gail Tverberg http://ourfiniteworld.com som på sin blogg klart redovisar data som beskriver vår situation. Veckans post har till i dag 1861 kommentarer från läsare över hela Världen, och allt fler inser vart vi är på väg.
Jag medverkar inte här för vadslagning, det finns det bättre sidor för. Utan för att diskutera fakta och lära mig mer genom en kommunikation med framsynta personer.
GillaGilla
Du hänvisar alltså till en blogg. Det finns massor av bloggar med nymalthusianska budskap och alla har alltid fel. Jag var med på 70-talet när Peak Oil skulle inträffa redan 1992 enligt dessa spåmän, så du får förlåta om din ”källa” inte imponerar. Att du hänvisar till 1861 kommentarer säger ju inte ett skvatt. Jag vet att det finns massor med människor där ute inklusive du som tror på malthusianismen, men det bevisar inget. Men om du nu är så tvärsäker, varför inte ta chansen att tjäna en hacka på ett vad. Men det finns inga malthusianer som vågar slå vad efter att Julian Simon vann vadet mot Paul Ehrlich år 1980, alla vet ni innerst inne att ni har fel.
GillaGilla
Lars,
när det gäller jordens ”överbefolkning” så har man ansett detta väldigt länge. I boken ”The Rise Christianity” av professorn i historiesociologi, Rodney Stark, visar han hur man redan flera hundra år före Kristus ansåg att jorden var överbefolkad. Han berättade t.ex. om staden Antiokia, där man byggt husen så att människorna bodde som sardiner i en sardinburk, vilket gav upphov till denna åsikt. Utanför murarna fanns det dock gott om plats.
Det avgörande för jordens förmåga att föda en befolkning är energiöverföringen från solen. Och denna kapacitet är inte på det minsta sätt uttömd.
Därför blir det så skrämmande när de globala bankmaffian (som Nick Rockefeller berättade för Aaron Russo i mitt tidigare inlägg) anser att 50% av jordens befolkning (3.500 miljoner människor) behöver försvinna från jordens yta. Vad skall de göra nästa gång befolkningen tillvuxit till 7 miljarder? Döda 3,5 miljarder en gång till?
GillaGilla
Robert F. Kennedy, Jr. February 22, 2016
”Why the Arabs Don’t Want Us in Syria. They don’t hate ‘our freedoms.’ They hate that we’ve betrayed our ideals in their own countries—for oil.”
http://www.politico.com/magazine/story/2016/02/rfk-jr-why-arabs-dont-trust-america-213601
GillaGilla
Soros kan säkert beskyllas för mycket, men att han skulle vara skyldig till att krascha den svenska kronan på 90-talet är totalt fel.
Svenska staten bedrev en oansvarig ekonomisk politik, vilket bäddade för en svagare krona. Att sedan försöka pegga en misskött krona mot en starkare valuta (ecun) var dömt att misslyckas.
Soros såg bara chansen att utnyttja situationen och tjäna pengar på ett lands katastrofala penningpolitik.
Så fungerar marknaden. Inget konstigt eller ”elakt” med det.
På samma sätt kommer alla fiat-valutor till sist att kollapsa mot guld och det kan vi inte skylla på de som köper guld, det kan bara skyllas på naiva och korrumperade politiker som tror att vi kan skapa rikedom genom att trycka ”papperspengar”.
GillaGilla
Kronan var övervärderad liksom pundet men det hade kunnat rättas till under mer ordnade former om det inte varit för typer som Soros. Hur skulle annars Sverige i längden kunnat exportera landets produkter? Soros är en spekulant av värsta sort.
GillaGilla
Thor, du vet inte vad du skriver om. ”mer ordnade former” innebär att man låter sin valuta flyta, vilket man vägrade. Som man bäddar får man ligga!
På liknande vis fick SNB bita i gräset härom året när de försökte pegga den starkare francen mot euron.
Lika idiotiskt det. Jag slår vad om att Soros tjänade en hacka på det med.
GillaGilla
Märklig värld vi lever i! Enligt Socialstyrelsens direktiv finns det en fysisk, psykiskt,social och/eller andlig orsak till det varjehanda vi människor möter. Som Lars Bern beskriver är ansiktet själens spegel. Eftersom jag bekänner mig som kristen kan jag inte ha någon åsikt om själva människan George Soros men med mera att utav kärlek älska min nästa såsom mig själv. Dock ryser jag av förskräckelse över det hans uppenbarelse utstrålar! En högmodig drift att härska och behärska. Han och hans gelikar, eller som jag ser det, hans olyckskamrater, har som önskan att söndra, förslava och förvandla fria lyckliga människor till lydiga konsumenter av vinstgivande produkter planerat över tusenårig tid. Samvetslöst helt utan vidare skrupler. Det verkar som om de ser människor mer som lealösa kreatur som skall stå och blänga på deras kolorerade väggtidningar och skratta och gråta på deras befallning. Om det är vinstgivande vill säga! Till vilken nytta? Enligt min tro är dom fast i det jordiska fängelset. Deras själar har ingen förmåga att svinga sig vidare ut i universums hemligheter. Det är kanske skälet till deras makalöshet. Det är därför George Soros ser ut som han gör! Olycksalig! De har av eget val förlorat sin valfrihet. Men folket utanför deras bepansrade panoramafönster börjar vakna och viska via fiberlanen. Kanske ett nytt evangelium är på väg? I så fall har George Soros likt alla andra samma möjlighet att komma vidare trots att tiden går oss bi! Märklig värld vi lever i! Men spännande tack vare personer som Lars Bern!
GillaGilla
Reblogga detta på EU Unionen och Världen – eu28blog.wordpress.com och kommenterade:
TACK Lars!
Varför kommer INTE detta fram i svenskt media??
Jag följer många media ur olika infallsvinklar världen runt.
Är det detta som är DEMOKRATUR i.st.f. demokrati?
EGOT är viktigare och ett omedvetet FOLK är lättare att styra eller hur?
VAR är Sverige på väg?
Jag är mycket orolig, varför finns ingen seriös debatt i Sverige, kolla hur den sköts i tysk media!!
HELT annorlunda!?
GillaGilla
TACK Lars!
Varför kommer INTE detta fram i svenskt media??
Jag följer många media ur olika infallsvinklar världen runt.
Är det detta som är DEMOKRATUR i.st.f. demokrati?
EGOT är viktigare och ett omedvetet FOLK är lättare att styra eller hur?
VAR är Sverige på väg?
Jag är mycket orolig, varför finns ingen seriös debatt i Sverige, kolla hur den sköts i tysk media!!
HELT annorlunda!?
Admin = Olle i Kristianstad
GillaGilla
Svenska MSM är en del av propagandan för NWO.
GillaGilla
Ja och hur ska man få folk begripa detta? Det har nu gått så långt att politiker och ”så kallad massmedia” spelar samma fiol. Därtill kan du tillägga kändisar med ”rätt åsikt”. Har man synat dessa åsikter från dessa godhetsapostlar? vi kan ta tex Schyffert med hans berömda pizzauttryck för hur flyktingfrågan ska lösas. Virtanen vågar man knappt nämna på denna sida. Nivån är nu så låg att vem som helst med ett fungerande intellekt kan fastslå att något ej står rätt till. Dock är jag fortfarande intresserad av din uppfattning ang matvaruindustrin och centralstyrning men det är väl en annan fråga.
GillaGilla
Slik er også norsk MSM, om noe så verre – og jeg synes ikke jeg overdriver.
Begrepet NWO finnes ikke. Globalisme er knapt knyttet til NWO, det har liksom ingen betydning av hva som kommer fram her, blir utad som et moteord, ingenting å bry seg med. Slik holdes befolkning utenfor … ikke verdt å gi dem informasjon. Bakgrunnstoff er og blir tabu. Og det kan man jo forstå, når taushet er nødvendig i dette falskspillet våre myndighetene driver med på nasjonalt- og europeisk nivå. Holde kortene tett til brystet, til toget er gått og ”to the point of no return”.
Hvor lenge dette spillet aksepteres av alternative, etablerte medier, det får de etterhvert erfare evnt. på besøkstall. Jeg selv lunter avgårde med dem og søker med humor/ironi og/eller tenner i bånn – men begynner å bli lei. Skjønt respons på symtomer er også av info-betydnint, og bidrar til motstandsprosessen.
Hjertelig takk igjen.
M.v.h.
GillaGilla
Jag funderar över Soros uppgift om att Ryssland gör statskonkurs 2017.
Rysslands statsskuld jämfört med USA,s är väl försumbar?
Och vem kan tvinga Ryssland i konkurs?
Sverige verkar vara på väg in i ett värdlandsavtal med NATO, vi styrs mot vår vilja in North atlantic terrorrist organisation.
Vad är en skräckfilm av Hitchcock jämfört med verkligheten?
GillaGilla
Bra skrivet, en riktig nagelbitare den här sviten =) !
GillaGilla
Detta är fruktansvärt och svenska MEDIA som bara
”USA-JUBLAR”!!
Det är något i stil med ”MARENATA RÖRELSEN” som ”våldtagit” ”Moder Svea”??
Detta är är ju precis som vad ryska ”OLIGARKER KAPITALET”, som vi alla enligt VÄST skall BOJKOTTA med handelshinder o.s.v.
Västerut gäller BARA frihandel enl FRU C MALMTSTRÖM i Eu, vilket är bra.
HELT UTAN transparens för befolkningen i Sverige och EU?
ÖSTERUT handelsbojkott i våt närområde, som vi är beroende av!!
Är det USA-NATO med vapen industrin och risk kapitalet som styr oss från andra sidan av Atlanten?
Vad är skillnaden, som aldrig diskuteras i Sverige?
När får vi yttra oss i Sverige?
ALDRIG!!!
Svenska POLITIKER kom ut på ”torget” och träffa oss svenska folket, som ni säger er vilja företräda!
Mer än ca 2 veckor för valdagen!
I mina och många andras ögon kalla vi detta för demokrati med öppen dialog!
Är det märkligt med det svenska ”POLITIKER FÖRAKTET°, som blir värre och värre för var dag?
FOLKVALDA back to BASIC!
GillaGilla
I USA dör republikanske Högsta domstolen domaren Antonin Scalia när han är på tillfälligt besök på Cibolo Creek Ranch. På denna ranch har Hollywood (som NWO äger) bland andra spelat in filmerna ”There Will Be Blood” och ”No Country for Old Men”. Ingen obduktion eller brottsutredning, inte heller nån officiell lista över vilka personer som befann sig där samtidigt.
Ny vansinnesskjutning i Kansas USA.
Det amerikanska folkets rätt att bära vapen, Second Amendment, måste skrotas, precis som i Europa så måste folket avväpnas.
Obama har inte lång tid kvar på kontoret, sista rycket blir att skrota Second Amendment?
(Personen som försökta mörda Ronald Reagan hade tittat på filmen ”Taxi Driver”, och en ensam galning mördade JFK. Flygplanet som flög in i Pentagon 9/11 pulveriserades, finns inte en del kvar, inte ens flygplansmotorerna)
GillaGilla
Man hittade några flygplansdelar på marken. Det finns bilder på det.
GillaGilla
Alla krig har alltid startats av en false flag operation, 9/11 startade The War on Terror. Sju länder i MENA skulle attackeras. Det är helt enkelt praktiskt, Du får hemma opinionen med dig på krig och du väljer tidpunkt och kan planera allt efter den. De som är emot krig stämplas som opatriotiska.
GillaGilla
Så underbart läsning. Äntligen känns USAs agerande under senare tid rationell (och hemsk).
Men tror du det finns någon anlending att tro att efterfrågan på olja har sjunkit och kan ha bidragit till de lägre priserna? Läste nämligen en artikel från Brandon Smith på alt-market.com (tror jag) där han kom med argument om att världsekonomin har saktat ned ordentligt. Han hänvisade till bland annat till att fraktfartyg inte utnyttjas i samma grad som tidigare och att walmarts nedskärning var tydliga signaler på hur det verkligen ser ut. Hade varit intressant att höra om du har någon tanke om detta. Går ekonomin sämre än vad de flesta förstår?
GillaGilla
Självklart är det en tillfällig faktor, men den går över.
GillaGilla
Ekonomin går sämre än de flesta förstår. Den kommer att fortsätta gå dåligt så länge som man håller på med subventioner.
GillaGilla
http://newsvoice.se/2016/02/09/minns-du-finanskrisen-2008-snart-ar-vi-dar-igen-michael-zazzio-och-anders-sultan/
GillaGilla
Ja ab, vi har nog bara nedgång att vänta i Västvärlden. Fokus flyttas så sakteliga österut och Asien kommer att ta över stafettpinnen som Världen finansiella centrum inom några decennier. Vägen ner blir naturligtvis gropig med tillfälliga toppar och daler, men utför lär det gå. Baltic Dry Index är en bra mätare på det.
Det här följer den naturliga utvecklingen då högkulturer till slut blir mer komplexa än vad tillgänglig energi kan underhålla. Allt mer energi åtgår till att hålla systemet igång (komplex byråkrati t ex) och allt mindre blir över till verklig produktion.
Jag har aldrig riktigt förstått talet om att ”tjänstesektorn” skall rädda oss när allt mer produktion flyttar till Asien. En viss tid har vi väl lite försprång att snickra dataprogram och liknande tjänster till utvecklingsländerna, men det dröjer inte så länge innan de är ifatt och förbi även där.
Det som händer i södra Europa drar sig norrut, vi lever över våra tillgångar och får rätta munnen efter matsäcken vi också vad det lider. Det behöver tas upp i media och diskuteras så vi har en möjlighet att ändra vad som behövs (skära ned utgifter) i tid medan vi fortfarande har resurserna.
GillaGilla
….Om han varit Svensk: GEORG TRAGISK
GillaGilla
Vilka personer är gatekeepers för the NWO inom svensk politik, media och kultur samt polis och svenska myndigheter?
GillaGilla
Wolodarski
GillaGilla
I vilken mån kommer spelplanen att förändras om Donald Trump blir president?
GillaGilla
Om Donald Trump blir president lär spelplanen bara förändras på sådant sätt att det blir längre mellan varje drag. Med andra ord blir det en fördröjning av införandet av NWO. Han må vara president i åtta år och sedan återgår det hela till som det var innan han blev president.
Ska Donald Trump bli framgångsrik som president måste han ha med sig både senaten och kongressen. Blir han obstruerad där kan vi bara hoppas att hans frispråkighet drabbar etablissemanget där, dvs. att han talar om för amerikanska folket vilka typer, med namn, som arbetar åt etablissemanget och inte åt folket.
GillaGilla
Trump är beviset på att en förändring är på gång i USA. För första gången har 2 kandidater som inte placerats dit av den finansiella eliten chans att vinna. Sanders skapar också panik i bankvärlden.
Gemene man har till slut tröttnat på det spel för gallerierna som presidentvalen varit och vill ha en ny person på posten som inte är köpt av kapitalet. Trump har skickligt spelat på dessa känslor och gör ett lite tölpaktigt intryck för att identifiera sig med den stora lågutbildade under och medelklassen. Ju med de etablerade politikerna skäller på honom, desto fler ställer sig i protest bakom Trump.
Om sedan Trump verkligen lyckas ändra så mycket återstår att se. Sticker han ut halsen för lång så är risken att han går samma väg som Kennedy bröderna…. Men vinden har vänt för bankirerna och de får motvind oavsett vad som händer. Folk har vaknat och börjar förstå att de inte behöver acceptera de ökande klassklyftorna längre.
Det här har bankirerna insett, se på omdaningen av polisen med pansarfordon och militära vapen. USA kommer att implodera så småningom av sig självt, förhoppningsvis hinner de inte ställa till så mycket mer oreda i resten av Värden innan dess…
GillaGilla
Skillnaden är den att John F. och Robert Kennedy var etablissemanget och de utmanade sin egen grupp. Det skapar alltid ett ursinnigt hat precis som borgerligheten i Sverige hatade Palme – och även han blev mördad!
GillaGillad av 1 person
Ja du har en poäng där. Sen skulle det förmodligen vara omöjligt i dag att göra samma sak då folk allt mer inser vad som pågår. De skulle väl inte som i Frankrike ta till gatan med högafflar, men protester skulle det bli.
GillaGilla
Skälet till att Trump kan bli president är att väljarna har börjat förlora förtroendet för politiken/politikerna. Man röstar på någon som inte tillhör det politiska etablissemanget. Människor har blivit anti-politiska.
Intressant i sammanhanget är att Martin Armstrongs cykler har slagit in. Krigscykeln, den ekonomiska cykeln och cykeln för förtroendet det offentliga skulle sjunka 2015.75 (1 oktober). Exempelvis började Ryssland bomba i Syrien den 1 oktober och Kina är i recession.
(Det som vi nu ska se upp med är en eventuell EURO-krasch. Cykeln för EURON börjar gå ner 2016.22, således i mars.)
GillaGilla
https://www.rt.com/news/333801-ukraine-special-forces-crimea/
Nytt proxykrig på gång för att störa ryssarna och skapa ”nyheter” i västmedier om hur hemsk Putin är?
GillaGilla
Att USA försöker knäcka Ryssland genom ett dumpat oljepris är nog ingen högoddsare. USA försöker ”göra en Reagan”. Sovjetunionen bröt ihop i hög grad pga det under 80-talet sjunkande oljepriset. USA fick Saudiarabien att pumpa för högtryck och översvämmade marknaden med olja. När Sovjetunionens intäkter från oljeexporten sjönk kunde landet inte längre betala sin import.
GillaGilla
Det var en kombination med sjunkande oljepris och skenande utvecklingskostnader för att försöka syna USA:s stjärnornas krig, som ju var en bluff som Reagan iscensatte.
GillaGilla
Sabotage fanns också på agendan genom insmugna fel i teknologi erhållen utifrån. 2004 spred västs msm uppgifter om en saboterad oljepipeline 1982 med programvara erhållen från ett Kanadensiskt företag. 3veckor senare dementerades det av den västvänliga moscowtimes. Varför spred västimperiets msm denna (des?)info från en fd Reaganmedarbetare? http://www.nytimes.com/2009/10/27/science/27trojan.html
GillaGilla
Det krävs lite tur också. Först blev det överinvesteringar inom oljeområdet, och därefter en recession, och därefter sura SaudiArabier.
GillaGilla
Mina tonåringar har lärt mig uppskatta FOX’s (NWO-certifierad) ”Family Guy”, där allt är kul utom ”Stewie”. Jag kan inte förstå vad som är kul med ”Stewie”, som är en baby som är smartare än alla, strävar efter världsherravälde, är gay, och vill döda sin mamma? Jag har lekt med tanken att karaktären ”Stewie” är en kärleksfull blinkning till Henry Kissinger och George Soros, är helt säker på att de tycker ”Stewie” är jättekul.
GillaGilla
Idag gick det en sk postkonferens på Kunskapskanalen med den tunisiska kvartetten som fick Nobels fredpris 2015. Det som dessa herrar hade att förtälja stämmer väldigt väl in i ovanstående artikel.
Bla så framgick det att om yttre inblandning i Syrien och Libyen hade uteblivit, redan från början, så skulle förutsättningarna för en fredlig lösning i dessa länder i samband med den ”arabiska våren” varit åtskilligt större såsom i fallet Tunisien
Obegripligt att tidningen DN kan hemfalla sig åt fusk-o-ljug, vilket avslöjades snudd på studs av bloggsfären. En pajastidning.
Betecknande nog så tar huvudanstiftarna knappt emot några flyktingar, det skall bevisligen stjälpas över på andra i ”nånnanismens” namn, framförallt och huvudsakligen Europa av någon outgrundlig anledning.
Vad är tandlösa FN till för egentligen ?
GillaGilla
Nu 30 år sedan mordet på statsminister Olof Palme. Vem tjänade på det? I en ny bok : ”Demokrati till döds – Sveriges väg in i den globala diktaturen”, pekas CIA ut som Palmes mördare. Enligt författaren Kristoffer Hell var ubåtarna från NATO-länder. Palme mördades kort innan han var på väg till Moskva. Palme kunde troligen presentera bevis på att ubåtarna dirigerades från USA. Åren 1982-95 med topp -87 bedrev det anglo-amerikanska imperiet en psykologisk operation mot Sverige som blev en vasallstat i imperiet.
GillaGilla
Det är därför jag gillar Sanders rejält, han pratar med sunt förnuft om förändringar som faktiskt är genomförbara. tänk till exempel hur mycket man kan göra för dem offentliga sektorerna med 10% av USAs militärbudget, som ligger på 600 miljarder dollar årligen…! Att han är såpass anti- Wall Street och anti- FED gör han ännu mer sympatisk. USAs nyliberala politik har skapat otroliga klyftor sedan 80-talet och det är jättemånga som är missnöjda och fattiga. Samma sak sker i England. Jag ser det som ett tecken på att nyliberalismen och hyperkapitalismen, med sina helt avreglerade marknader, låga skatter och klassklyftor inte fungerar (för de 90% som inte är höginkomsttagare).
Vad jag ogillar med Trump, bortsett från hans vulgära karaktär, är att hans egna liv är så pass mycket baserat på pengar och business. Jag kan inte se honom som en gemene man som vill det bästa åt alla. Han är en typ som vill göra bra affärer, inget annat. Men han verkar ju ändå bli republikanernas slutgiltiga kandidat…
GillaGilla
Detta är en vulgär åsikt eftersom höga skatter och omfattande regleringar i USA har lett till lägre ekonomisk tillväxt, lägre investeringar inom näringslivet och därmed till lägre reallöneökningar.
Detta är en politik som har slagit ut medelklassen och som har gynnat en liten rik elit som har kunnat tjäna pengar på de höga offentliga utgifter (exempelvis på försvarsutgifterna, jordbrukssubventionerna, subventionerna till vind- och solkraft, samt på bankernas enorma utlåning).
Systemet har även gynnat de stora företagen på de små företagens bekostnad. Systemet har gjort det svårare för människor att försörja sig på vanliga arbeten.
GillaGilla
Alltid dålig på kommentera ledaren i sitt ursprung men sen länge vet du att mina kommentarer har ett syfte. MEN jag har märkt att du Lars liksom jag tycker att ibland kan det va kul att slå vad om saker. Nu har tiden gått långt men jag har för mig att du trodde det skulle bli nyval så jag kan i princip slå vad med dig om vad som helst att det ej kommer bli det. Jag är ens ej säker på att det blir ett demokratiskt val 2018.
GillaGilla
2018 kan bli det sista valet eftersom väljarna inte har samma värdegrund som politikerna. Valen kan tas bort genom ett riksdagsbeslut (skälet som anges kan vara att ”flyktingkrisen kräver att valet skjuts upp till 2022”).
GillaGilla
Denna blogg är en av två som är totalt överlägsna först inte bara att ledarna i sig är klockrena utan att kommentarerna är nästan lika bra. Ledarsidorna är självklart den andra bloggen och tack per Olof för du begriper vad jag försöker få fram.
GillaGilla
Några av Er som skrivit kommentarer i dena tråd, nämner 9/11 och attackerna på WTC 1 & 2 samt lite om teorierna, om och varför, detta terrordåd genomfördes. Vad som sällan nämns i sammanhanget men som stärkt, iallafall min uppfattning, i att detta dåd är ett ”inside job” är kollapsen av WTC 5. Denna byggnad träffades inte av något flygplan men föll som ett korthus, precis som WTC1 & 2 och på de videosekvenser som finns att se, så kan jag inte komma till någon annan slutsats att, i alla fall WTC 5, var utsatt för en s.k ”controlled demolition”.
I denna byggnad lär FBI, Skatteverket samt andra myndigheter, haft kontor och som utredde bl. a Enron skandalen och som av en händelse så träffades samtidigt den del av Pentagon som lär ha utrett en stor muthärva inom försvarsmakten. OM någon av er har trovärdiga fakta kring dessa händelser. (inga You Tube-klipp) så delge mig gärna dessa.
GillaGilla
Du har helt rätt. Men den byggnad du talar om kallas building 7, dvs. WTC 7 (inte WTC 5) och den omnämns av signaturen Sonny i Lars Berns förra artikel ”Efterlysning”. Och jag har själv skrivit om den på sajten ”Det goda Samhället”.
GillaGilla
Då blev det ingen Peak Oil. Idag meddelade Martin Armstrong att oljereserverna har nått en 86 årig topp (detta kan vara vändningspunkten för oljepriset som kan börja stiga).
GillaGilla
Nå, vad Martin menar är att konsumtionen har hunnit ifatt produktionen. Måhända inte enbart, men sannolikt mycket beroende på minskningen av produktionen från tjärsand och hydraulspräckning i Nordamerika. Alla oljelager har varit fulla en tid, även tankbåtar har använts till lagring.
Peak Oil är nåt annat, en mer långsiktig minskning av utvinningen som vi nog ser definitivt bevis på först efter 10 år till eller så. Den kommer sannolikt att utlösas av vår kommande ekonomiska tillbakagång som Martin även har tankar om. Ekonomi och energi är tätt sammanlänkade, beroende av varandra.
Intressant de analyser hans datorer gör. De är ju helt befriade från mänskligt tyckande och endast baserade på insamlade ekonomiska data. Att vi har cykler inser nog de flesta, men att det går att förutsäga dessa cykler så långt i förväg och hitta formler för att förutse utvecklingen 10-tals år framåt blir nästan lite woodokänsla när man inser hur komplex vår ekonomi är.
GillaGilla
”Men efter Putins makttillträde har han resolut stängt dörren för en sådan utveckling. Han satsar nu på att skapa en stark rysk kristen nationalstat som jag pekade på i förra avsnittet. På marknad efter marknad utmanar han oligarkernas marknadsdominans och globala företag.”
Heja Vladimir Putin !
GillaGilla
@ Per-Olof
nu fokuserade jag just på den samhällsgruppen med högst inkomst, som faktiskt har fått lägre skatter år efter år! att ”den gemene mannens” skatt då höjs är ju enbart logiskt.
Avregleringen syftade på finansmarknaderna, som, precis som du skrev, har ledd till en enorm omfördelning av kapital och till en prioritering av riskinvestering, som till slut gav oss finanskrisen 08.
vad mer flexibla baslöner, chefsbonusar och inkomstskillnader har gett folket har vi ju sett, tyvärr inte lägre, utan högre arbetslöshet…dock hela tiden med en växande tillväxt….den nyliberala drömmen om tillväxten som skapar nya arbetsplatser….precis som krisbubblorna, så har denna dröm också spruckit.
jag är för en stabil skattepolitik, men då ska skatterna också hamna rätt! som du skrev så har ju skatteintäkterna använts till allt möjligt, för utom till välfärd…resultatet kan vi även beskåda här hemma i sverige! mycket tragiskt och svinigt gjort!
GillaGilla