För er som har följt min serie krönikor Drömmen om världsherravälde kan de vara av intresse att studera några starka bevis för den bild jag där målade upp av maktkampen mellan nationalism och globalism.
Under tisdagskvällen sände det enda verkligt sevärda i SVT:s utbud – Kunskapskanalen – ett program om frihandelns pris. Där redogör man för de pågående förhandlingarna om ett omfattande s.k. frihandelsavtal kallat TTIP mellan USA och EU. Det framgår tydligt att detta avtal på intet sätt stärker frihandeln utan att det, som jag tidigare påpekat, bara handlar om att flytta över makt från nationalstater till globala storföretag genom den s.k. ISDS-mekanismen. Den ger t.ex. storföretag som Coca Cola rätt att kräva skadestånd av svenska staten om vi av folkhälsoskäl skulle införa en skatt liknande tobaksskatten på socker. Dessa skadeståndsprocesser avgörs sedan vid The International Centre for Settlement of Investment Disputes (ICSID) inom världsbanken. Detta är en institution som står under fullständig kontroll av den angloamerikanska oligarkin, vilket framgår tydligt i programmet.
En annan konsekvens av TTIP-avtalet, om det går igenom, är att oligarkernas globala industrimatsföretag med avtalet i hand, kommer att kunna stoppa märkning av livsmedel vad gäller innehåll av GMO-produkter och andra liknande märkningar. Våra möjligheter att själva avgöra vad vi stoppar i oss med industrimaten kommer gradvis att helt försvinna. Den som sköter TTIP-förhandlingarna för EU:s räkning är unionens handelskommissionär Cecilia Malmström som sägs vara liberal. Hur någon med den politiska etiketten överhuvudtaget vill ta i detta avtal är för mig totalt obegripligt. Liberal är någon som arbetar för människors frihet och TTIP handlar om precis raka motsatsen. Jag rekommenderar er att lägga 50 minuter på att se detta program.
En vän sände mig häromdagen en kort uppriktig intervju med den tidigare NATO-befälhavaren Wesley Clark som ger en skrämmande bakgrund till oligarkernas korståg i Mellanöstern för att slå sönder nationalstaterna där och få kontroll över oljetillgångarna. Detta korståg har hittills destabiliserat hela regionen, kostat två miljoner människor livet och drivit tiotals miljoner på flykt. Massor av flyktingar har tagit sig in i EU och är på väg att helt destabilisera EU. I snart sagt alla EU länder går nationalistiska EU-fientliga partier framåt och i några länder har de tagit makten. Det svenska samhället är kraftigt skadat och på väg mot ett helt instabilt läge till följd av detta korståg.
Oligarkernas offensiv handlar om att destabilisera nationalstater som Sverige m.fl., att föra över makt från vår riksdag till överstatliga EU och till oligarkernas globala företag och att skrämma svenskarna med ryssen för att få in landet i deras militärunion NATO. Vi skall med andra ord bli slutligt allierade med en makt som ägnar sig åt hänsynslösa anfallskrig i stor skala.
Pusselbitarna faller på plats i snabb takt. Igår informerades det att den förre statsministern Fredrik Reinfeldt får en fett avlönad befattning som rådgivare till en av oligarkins stora banker Bank of America Merrill Lynch. Misstanken att han agerade på instruktion från oligarkin när han tillträdde som statsminister stärks kraftigt. Under hans statsministertid förklarade han att Sverige inte tillhörde svenskarna, han förvandlade nationalsymbolen till en extremistsymbol, han satte igång en destabiliserande migrantström och han avvecklade försvaret för att i avsaknad av försvarsförmåga sedan skrämma väljarna att acceptera ett medlemskap i oligarkernas militärallians. Han utnämnde Bilderbergaren Carl Bildt som länge gått i oligarkernas sold till utrikesminister. Många var frågande inför den utnämningen, men nu framstår den som helt logisk. Bildt var den överrock som oligarkerna satte på Reinfeldt för att bevaka att han levererade det han blivit tillsagd. Nu är det pay back time för Reinfeldt för nermonteringen av nationalstaten. Om inte detta är korruption så vad är det då?
Trollen kommer nu att kasta sig över mina enkla konstateranden och slutsatser och skriva konspirationsteorier som är deras standardargumentet för att försöka hindra oss medborgare från att reagera över stämplingarna mot vår frihet och demokrati.
Om vi inte nu försvarar vår demokrati kommer vi att förlora den inom ett decennium. Och kära vänner det stora hotet mot vår frihet kommer knappast från Ryssland.
Det är nog snarare så att Reinfeldt aldrig ”lovades” något arbete av Bank of America – men – han visste vad han skulle leverera för att få ett sådant ”jobb” hos den banken eller hos någon annan bank.
De sista 20 åren har svenska politiker släppt alla hämningar när det gäller att utarma nationen och berika sig själva, Reinfeldt må vara den vidrigaste exponenten för demokratins förfall men han är i gott sällskap, Borg, Eklund, Persson, Rosengren, Persson, Nygren etc – alla levererade till banker och företag och fick sin belöning.
GillaGillad av 4 personer
På de gamla Wallenbergarnas tid fanns inga fallskärmsavtal, alla visste att de tog hand om de som varit lojala.
GillaGillad av 3 personer
Som så ofta mycket bra!
Jag tror inte att något hot kommer från Ryssland. Vår försvarsledning och försvarsminister tycks
vara hjärntvättade. Om Ryssland skulle anfalla Sverige så väljer de nog inte att anfalla mot Stockholm i första hand. Det finns smartare ställen att anfalla på. Vill man anfalla Sverige så kommer troligtvis även Finland att dras med. Sverige skall inte gå med i NATO. Om så sker kommer vi i nästan samma situation som Ukraina.
Det s.k. frihandelsavtalet kommer vi inte att vara till någon större glädje för vårt land. Vem är det som dikterar villkoren?
Svenska folket kommer att likt statare att få stå med mössan i hand och acceptera det som ges av de styrande utanför Sverige.
GillaGillad av 5 personer
Hela samhället är mer eller mindre korrupt och dollartecknen framför ögonen bara snurrar.
GillaGillad av 1 person
48% av miljardärer i USA är av judisk härkomst.Federal reserv bank system bildades 1914 med Rotskild,Schiff, Rokkefeller,Warburg mm. alla gamla bankirfamiljer av judisk börd.19 av 14 chairmen sedan 1914 av judisk börd.De senaste välkända såsom Greenspan,Ben Bernanker,Lord King och Nuvarande Yellin.
Tongivande oligarker som misslyckade att överta ryssland p.g.a Putin i majoritet judar.
Verkligheten överträffar sannerligen fantasin
M.m.
GillaGillad av 1 person
Judar är alltid överrepresenterade i kretsar där hög intelligens är en stor tillgång som inom naturvetenskap, klassisk musik, bankirverksamhet m.m..
GillaGillad av 4 personer
Det kan också finnas strukturer i de akademiska, konstnärliga eller pengaprofiterande miljöerna som gör att judar promoverar andra judar – alltså att etnisk härkomst går före faktisk kompetens. Så brukar det åtminstone låta när kvinnor och invandrare klagar över vita heterosexuella medelålders överrepresentation.
GillaGillad av 2 personer
Möjligen, men de är enormt överrepresenterad bland t.ex. Nobelpristagare och det blir man inte via nepotism.
GillaGillad av 2 personer
Hög intelligens ska inte förväxlas med girighet….
GillaGillad av 1 person
En förklaring kan vara att judar under lång tid har utsatts för ett hårt evolutionärt tryck där bara de intelligentaste klarat av att överleva pogromer och utresningar. Många gånger har den intelligensen använts för att bygga upp förmögenheter som ett sätt att öka sin överlevnadsförmåga.
Judar har nog i allmänhet därför också känt mer lojalitet mot sina egna jämfört med medborgarna och de länder de bott ,i varför de stöttat varandra och hjälpt varandra med utbildning mm vilket befrämjat utvecklandet av en högre standard än hos den lokala befolkningen
På samma sätt kan för övrigt de svåra förhållande på kallare bredgrader ha givit upphov till ett evolutionärt tryck och vara en bidragande förklaring till varför den vita rasen (som har mindre pigment pga mindre solinstrålning) utvecklat en större överlevnadsförmåga med högre intelligens och förmåga till förutseende och planering samt kreativitet, uppfinningsrikedom och en starkare hälsa.
Att år efter år klara av ett klimat med snö och minusgrader mer än halva året kräver något helt annat än när man bara behöver sträcka upp armen för att plocka ner en banan för att överleva. De som inte var tillräckligt förutseende, intelligenta, kreativa och starka klarade inte av att överleva det kalla klimatet helt enkelt.
GillaGilla
Om jag inte kommer ihåg fel så tror jag att man hittar den högsta intelligensen bland kineser hemma i Kina och i än högre grad hos den kinesiska diasporan. Så jag är inte säker på att din hypotes håller helt.
GillaGillad av 1 person
Nej, det är säkert fler faktorer som spelar in, evolutionärt tryck kan uppstå på olika sätt, men det är ju anmärkningsvärt hur befolkningar på kallare bredgrader med ljusare pigment stått för merparten av uppfinningar och utveckling i modern tid.
För övrigt är det ju ganska kallt i de norra delarna av Kina. Dessutom är det ju frågan om vilken intelligens vi mäter. I vilket fall så är det evolutionära trycket hur det nu än är beskaffat något som formar de egenskaper en befolkning har. De omständigheter som råder under en längre tid befrämjar viss överlevnad och vissa egenskaper.
GillaGilla
Varför är inte svenskar eller holländare då lika överrepresenterade? Vi är skitsmarta vi med…
Judar är enligt mig överrepresenterade inom nobelpristagare just av den anledningen att dom är överrepresenterade inom vetenskap och dess institutioner. Kolla vem som donerar, äger och skapat dessa institutioner. Dom håller ihop och det är gynnsamt inom alla sammanhang som är kraftigt konkurrensutsatta. Dom har som kineserna du berättade om en plan som är långsiktig (och den förs vidare genom deras rasideologi).
GillaGilla
Peter Frost gav på unz review exempel på tre folk med högre IQ där det berodde på selektion i samband med handel. Det var Igbo folket i Nigeria som bedrev handel vid ett floddelta. Och det var Azkenazi-judar som hade familjeföretag och anställde barnen där med följd att stora barnaskaror var kopplade till stor omsättning.
Vidare nämnde han en brittisk undergrupp som passade in på samma mönster.
Det handlar ju om avsaknad av sociala skyddsnät och därför sker en selektion på affärsbegåvning som avspeglar sig i antal barn.
GillaGilla
John Davison Rockefeller var Baptist och inte av judisk börd. Visst finns judar blad de rikaste, men också bland de fattigaste. Hälften av alla judar i Israel är konverterade en generation eller så. Ska vi leta uråldriga judiska församlingar så leta i Iran.
GillaGillad av 2 personer
Bo Larsson: Den nationella IQ-nivån i Israel ligger på 85 – medan den ligger på 102 i Sverige. Bara ett sakligt konstaterande i all vänlighet.
GillaGilla
Tja, det kan ju bero på att 30% eller nåt sånt av befolkningen i Israel är araber.
GillaGilla
Pusselbitarna ramlar nu på plats!
Nu förstår jag varför alliansen startade korståget mot Sveriges vapenägare.
GillaGillad av 4 personer
Hej Lars,
mycket bra inlägg. Jag är också mycket negativ till TTIP, ännu ett bra och tydligt tecken på att marknads- och handelssektorerna har tagit över den politiska processen, det ska ju inte ens köras en folkomröstning angående detta, extremt stora avtal.
Vad gäller Reinfeldt så blev jag inte särskilt förvånad, tyvärr har det blivit allt för vanligt att politiker värvas av lobbyföretag eller finansföretag, för att hjälpa till med lobbyarbetet…detta bör förbjudas, det är helt odemokratiskt! Jag skriver själv ett inlägg om detta som publiceras under kvällen!
Bra inlägg, tack Lars!
GillaGillad av 3 personer
Om en Amerikan påstår att MÖ destabiliseras av Oligarker så bör han rodna!
GillaGilla
Det är naivt att INTE ha konspirationsteorier. Det finns alltid en dold agenda bakom allt som sker.
GillaGillad av 3 personer
Hear, hear
GillaGillad av 1 person
Lars Bern
Glöm nu inte att det var Carl Bildt som inledde Sveriges kraftiga ekonomiska nedgång genom att använda en ekonomisk teori från 1880-talet, som gick ut på att hålla en ”fast kronkurs”. Det var denna fasta kronkurs som George Soros valuta-spekulerade utifrån och lurade skjortan av Sverige. När han spelat till sig en stor del av guldreserven (som jag tror den fasta kronkursen upprätthölls av) så hade, när kronkursen tilläts flyta, den svenska kronans värde sjunkit så lågt att USAs bilföretag lätt kunde köpa upp Volvo och Saab, våra svenska flaggskepp. Nu när man ser hur Carl Bildt anställts av George Soros undrar man ju förstås vilken roll George Soros hade för att Carl Bildt skulle hävda denna teori, som var så olycklig för Sverige och så lyckosam för George Soros och den globala finansmaffian/oligarkin.
GillaGillad av 4 personer
Jobbar Carl Bildt för George Soros?
GillaGilla
Båda tillhör Bilderberggruppen där även David Rockefeller är med.
GillaGillad av 1 person
Jag är övertygad om att USAs makt elit vill styra globalt över världen och dom har helt ogenerat köpt utvalda delar av våra regeringar utan att någon blivit dömd för uppenbar koruption.
GillaGillad av 1 person
Den stora obesvarade frågan är hur bär vi oss åt för att göra en revolution och bli av med våra korrumperade politiker?
GillaGillad av 3 personer
Vi kan ju börja med att sortera bort globalisterna när vi röstar.
GillaGillad av 6 personer
Det förvånar inte mig utan stärker bevisen för hur makten jobbar för att ta över makten i andra länder. Antingen så samarbetar man med förrädare som belönas rikligt för att ta kontrollen över landet i fråga eller så krossar man det i krig och tillsätter en vasallregering.
En känsla av obehag infinner sig. Fienden har intagit vårt land och samarbetar med förrädare. Hur bekämpar man fienden på bästa sätt?
GillaGillad av 1 person
Mycket som du skriver låter vettigt, men hur skulle amerikanska oligarkin kunna bestämma vem som ska vara partiledare i ett svenskt parti, det sker väl genom omröstning inom partiet? Så att några rika personer i USA skulle kunna bestämma det har jag svårt att se.
GillaGilla
Han togs till Bilderberggruppens möte några månader före valet 2006 av Jacob Wallenberg och Carl Bildt där han givetvis matades med instruktioner. Han var då redan partiledare och förväntades vinna valet mot Göran Persson. Han var säkert inte svår att övertala eftersom han alltid visat ett förakt för svenska folket, bl.a. genom sin bok ”Det sovande folket”.
GillaGillad av 5 personer
Fredrik, du glömmer Håkan Juholt! Han hade inte utsetts av bilderberggruppen (utan genom omröstning inom partiet) och då gick det som det gick!
GillaGillad av 1 person
Reinfeldt har lämnat Sverige helt öppet för total utplundring av allt socialisterna inte han med att roffa åt sig.
Arma land, arma befolkning
GillaGillad av 2 personer
Den här videon ger exempel på hur Canada har drabbats av TTIP som jag ser som en början på världshäravälde där alla utom USA är vinnare och då speciellt Banker, ekonomer och advokater.
Vi blir styrda av TTIP regler. Jämför Limon Brothers försäljning av värdelösa inteclningar där många Europeiska banker köpte och förlorade. Inga rättegångar om banker som ljuger.
http://www.svtplay.se/video/7078993/frihandelns-pris/dokument-utifran-frihandelns-pris-avsnitt-1
GillaGilla
Du kan börja försvaret av demokratin genom att DU KOMMER på Folkets Demonstration nu på lördag 19/3. Klockan 13-15 på Norrmalmstorg i Stockholm.
Genom din närvaro visar du att de demokratiska krafterna är större och starkare än de antidemokratiska bland makthavarna och dess gatukämpar bland extremismrörelserna till höger men framförallt till vänster.
GillaGillad av 5 personer
Jag ser inte TTIP som något som kan öppna helt andra vägar för livsmedel. Hur många läser vad maten innehåller? Väldigt få personer. De som är intresserade får påpeka för affärer att de vill veta vad som är i maten kan butiken inte tillfredsställa det kan man handla någon annan stans.
Det skulle till och med kunna gå att få en slags konsumentstiftelse att tala om vad maten innehåller. Sedan läser man av deras undersökning med hjälp av en app och streckkoden. Kan man inte veta om det är GMO i det man köper kan det ge negativ effekt för de som säljer det. Var och en kanske börjar intressera sig för maten och börjar leta efter bra mat. Förhoppningsvis ger det en återkomst för svenskt jordbruk.
Skatter på produkter för att minska konsumtionen av något ska man inte gilla, för det innebär alltid det kommer slå på priset på alla andra varor och dessutom kommer alltid något bra att bli extra beskattat.
GillaGillad av 1 person
De få ggr jag köper industrimat läser jag alltid vad maten innehåller och jag är låååångt ifrån ensam om att göra det.
GillaGillad av 2 personer
Jag läser också alltid vad maten innehåller. Men jag kan inte påstå när jag går omkring i en affär att jag ser andra göra det. De som ser mest ohälsosamma lägger oftast upp berg med dålig mat på bandet vid kassan. Sedan kan man faktiskt undra om någon förstår vad som står i innehållsförteckningen. Jag förtår inte allt.
GillaGilla
Problemet är inte vad som INTE står i innehållsförteckningen, utan vilken information som du inte blir delgiven p g a att det utgör ett handelshinder, det gäller inte bara GMO utan även t.ex klorsköljd kyckling, vilket inte heller framkommer på förpackningen, så även övriga tvivelaktiga ingredienser, i vilket EU använder sig av försiktighetsprincipen, d v s finns det väldokumenterade farhågor ang. en substans så skall den inte tillåtas men i USA måste det vara bevisat att en substans är farlig innan den förbjuds. Ska man tolka ISDS-klausulen, så utgör försiktighetsprincipen ett handelshinder, vilket möjliggör för ett USA baserat företag att stämma EU eller en nationalstat för att man blir ”ofördelaktigt” och ”orättvist” behandlad och därmed går miste om (OBS!) framtida vinster.
Ovanstående gäller även om USA företaget anser sig missgynnat p g a lag,avtal eller politiska beslut.
Det finns även en annan klausul som jag nu inte kommer ihåg namnet på, men som innebär att om Sverige eller annat EU land, avser att göra någon form av nationell lagändring så måste USA konsulteras först för att fastställa att handeln med (läs från) USA inte missgynnas.
Allt detta kan innebära att vår nationella bestämmanderätt, i förlängningen, hamnar hos multinationella USA baserade företags styrelserum, uppbackade av dess synnerliga skärpta juristavdelning.
En annan aspekt är de s.k ”tredjepartstinvesterarna” som hjälper mindre bemedlade företag att driva stämningar, mot del av skadeståndspengarna.
Jag hoppas innerligt att de negativa delarna i TTIP-avtalet inte kommer att verkställas, men det är nog mera sannolikt att få se en svart fiskmås ringa i Uppsala domkyrkas klockor.
GillaGillad av 2 personer
Att opinionsbilda genom bloggar och att skriva av sig sin frustration i kommentarsfältet är bara ett första steg. Det måste till handling, och då räcker det inte med att kryssa på valsedeln.
Jag vill uppmana dig som läser detta att söka upp det parti som du mest sympatiserar med och driva dina hjärtefrågor. Partitoppen vill att fotfolket agerar som deras springpojkar, men finn dig inte i det. Kom med förslag, argumentera baserat på kunskap, uppmana partikamraterna att sluta ljuga, för varandra och för sig själva, och betona vikten av en verklighetsnära lägesbeskrivning.
Vi är många som genom utbildning och yrkeserfarenhet gjort oss mycket mer kvalificerade än alla Sveriges toppolitiker. Man kan säga att det är vår plikt att bidra till det politiska arbetet.
GillaGillad av 2 personer
Gör man så blir man snabbt utfrusen av de politiska adelsmännen – jag har egen erfarenhet från Folkpartiet som ju f.ö. bytt namn till Liberalerna, nu när de helt övergivit de liberala idealen. Ditt förslag fungerar inte ens om man blir riksdagsman för ett parti, vilket Anne-Marie Pålsson skrivit om i ”Knapptryckarkompaniet”.
GillaGillad av 4 personer
Folkpartiet kan tvingas till namnbyte (Publicerades den 8 juni 2014)
GillaGilla
Politiska partier har proffspolitiker som inte kan något annat, och sådana som vill bli proffspolitiker. Där finns förlamande beroenden. Men vi andra som har vett och förstånd och inte är beroende av politiken för vår försörjning, vi är inte lika lätta att styra. Om vi blir tillräckligt många på gräsrotsnivå som vill uppnå något så kan vi åstadkomma det. Att inte försöka, är att ge upp.
GillaGillad av 1 person
Nja, jag är inte lika säker på det som du Lars. Betänk att dagens politiska elit enbart fruktar en sak – att inte bli omvalda och därmed tappa alla välavlönade uppdrag, samt den status uppdragen medför.
Får dom klart för sig via flera och flera uppretade gräsrötter/sympatisörer att maktbasen snabbt eroderar, och kanske detta bekräftas av opinionsundersökningar – då vete fan!
Ser man på det från den lilla människans synvinkel så mår man bättre själv av att engagera sig allt man mäktar med. Jag har själv provat – och välunderbyggda frågor och synpunkter är svåra att värja sig mot även för proffspolitiker.
Gå in på Sveriges riksdag, där står alla mailadresser till samtliga riksdagsmän, ös på – maila dem och uppmana vänner att göra likadant.
Många bäckar små…..
GillaGillad av 2 personer
Att gå med i ett sv dagens partier ger ingen förändring alls. Däremot ett krav på att folket får e rösta oftare och till en blrjan via ombud, det skulle skapa panik inom partierna
GillaGilla
Tips på vad jag kan göra för att visa motstånd mot ttip mottages varmt.
GillaGilla
http://www.stoppattip.se/namninsamling.html
GillaGilla
För de som missade den holländska dokumentären ”Frihandelns pris” så går den i repris på Kunskapskanalen nu på lördag 19/3 med start 22.35.
En ytterst sevärd, informativ men också skrämmande dokumentär.
GillaGillad av 1 person
För övrigt så är hoppetossan Cecilia Malmström ingen liberal politiker, enbart en karriärpolitiker.
GillaGillad av 1 person
Går också att se SvT Play
GillaGilla
Lever man i en demokrati räcker det absolut inte att rösta vart fjärde år, utan man måste i princip engagera sig aktivt varje dag, i opinionen och direkt gentemot sina representanter och gärna i samarbete med likasinnade så att man tydligt kan klargöra och kräva den politik man vill ska genomföras.
Det skall tydligt klargöras för representanten, som just är REPRESENTANT för sina väljares vilja, att denne inte kommer att bli omvald och han eller hon inte gör som väljarna gett order om.
Vidare skulle i en demokrati behövas en demokrati-utbildning av röstberättigade inkluderande en ekonomiutbildning eftersom nationens ekonomiska administration ska vara direkt underställd riksdag och medborgarna och inte någon d-a köpt och oligark-kontrollerad riksbankschef/direktion.
Vidare behöver oligarkernas system för att kontrollera regering och riksdag avslöjas och vilka som sitter som gatekeepers för att se till att oligarkernas agenda genomdrivs.
Dessa gatekeepers, landsförrädare, är de vi ska speciellt rikta in oss på, avslöja och samla bevis för deras brott. Finns tillräckligt med bevis ska de dras inför krigsrätt för landsförräderi.
Kan vi få fram tillräckligt med formella bevis vad gäller Bildt och Reinfeldt för att åtminstone virtuellt ställa dem inför krigsrätt som ett första steg och därefter skapa opinion för verklig krigsrätt? Kanske man kan göra samma sak med gatekeepers inom msm som DN, SVT m fl.
Det här något vi definitivt borde satsa på för det i sig skulle hjälpa till att exponera och avslöja hela den korrupta strukturen
GillaGillad av 2 personer
Bo, problemet är vad jag uppmärksammat här på bloggen tidigare och det är det svenska valsystemet. Så länge det är partierna som bestämmer vem som blir vald kommer detta att fortsätta. Läs boken som Lars rekommenderar lite längre upp, Knapptryckarkompaniet. Vi behöver två stora förändringar.
Först en minskning av antalet ledamöter till 149. Sedan en förändring av valsystemet liknande det finska att man väljer en person inte ett parti som i Sverige. Visst vi har möjligheten att kryssa, men det påverkar marginellt.
GillaGillad av 3 personer
Trippelgilla!
GillaGilla
Kan t.ex. Coco Cola stämma den amerikanska staten på skadestånd om den inför en sockerskatt?
GillaGilla
Antagligen, men varför skulle dom beskatta sig själva.
GillaGillad av 1 person
Ja, Göran Fredriksson! Det kallas för investeringsskydd och finns redan i dag. Vattenfall stämmer t ex den tyska regeringen på grund av beslutet att stänga ner två av koncernens kärnkraftverk. Orsaken är att företagets marknadsplan plötsligen inte längre liknar verkligheten. Marknadsplanen sa att si och så mycket pengar skall kommer in, men det gör det inte då ska vi har kompensation! Detta är kapitalismens älsklingsbarn. Stämma för att kompensera på grund av strukturomvandlingar som gör att företaget tvingas ändra din affärsplan? Tänk om alla egenföretagare kunde skriva liknade avtal med sina uppdragsgivare? Mitt företag går inte lika bra, då stämmer jag bara regeringen? Marknaden ska vara självreglerande. Levererar du en produkt som ingen vill ha, för du anpassa dig efter marknadens behov. Inte stämma regeringar. Det är folket som skall välja politiker ratificerar folkviljans beslut. Då för företagen anpassa sig. Detta är på väg bort helt nu.
GillaGillad av 2 personer
@Göran Fredriksson
Sockerindustrin i USA har stora subventioner från staten. Förmodligen skulle den inte vara så stor som den är utan dessa subventioner.
GillaGilla
Angående politiker och partier, så sade en vis tysk filosof en gång så här:
Jag kan inte bli politiker, för att jag är en anständig människa.
Vidare menade han att en person som ansluter sig till ett parti ganska så snabbt inser att han eller hon måste följa detta partis rådande politisk och ideologisk linje, med andra ord så finns det ingen plats för egna tolkningar, egen kunskap eller eget engagemang.
tyvärr måste jag nog instämma 😦
GillaGillad av 1 person
Det finns gott om tid till egna engagemang och frågor. Varje enskild riksdagsledamot kan lämna in motioner. När det kommer till röstandet gäller det nog bara att följa partiets linje. De flesta politiker engagerar sig i sina egna högst egoistiska åsikter. De tar ingen hänsyn till vad andra anser om deras åsikter utan vill tvinga sina egna på andra med våld eller hot om våld.
Om jag var riksdagsledamot skulle min största fråga vara hur vi skapar förutsättningar för minst 500.000 jobb i morgon. Jag skulle absolut aldrig lämna in en motion om att Riksdagen ska ha ett hunddagis eller var godis ska få placeras i en butik eller åt vilket håll en viss staty i Stockholm ska vara riktad. Jag har träffat en del riksdagsledamöter och talat med dem. Ingen av dem har något engagemang i de stora frågorna utan bara i småsaker som mest berör dem själva.
GillaGillad av 2 personer
@ Göran
Jag var absolut säker på att du inte hade några invändningar mot TTIP 🙂
Nu har den fria marknadsekonomin gått för långt! Problemet, som jag ser det, är en ännu värre avreglering av den europeiska marknaden. Lars var redan inne på livsmedelsbranschen, men TTIP siktar även mot att öppna upp EUs sjukvård, VVS branschen och, kanske ännu värre, utbildningssektorn. Och den sistnämnda är ett speciellt dåligt skämt, då utbildningssektorn (i sverige och andra länder) redan lider under den storskaliga privatiseringen som har skapats det senaste decenniet.
Problemet med bland annat livsmedelsindustrin är att Amerika kan svämma över den europeiska marknaden med billig skräpmat. 70% av deras mat är nu GMO, vilket innebär att den också är mycket billigare!
Bredvid ISDS så är arbetsmarknadsproblematiken nog den största, när det gäller TTIP. Enkelt sagt, så kommer det försvinna väldigt många jobb till USA, både lönerna, lagar och fackförbunden är lägre och svagare där. Vad TTIP är? En omvänt outsourcing strategi!
GillaGillad av 1 person
Haha Arga Socialdemokraten! Nu hade du faktiskt helt fel. Jag tycker TTIP är totala dyngan rent ut sagt. I min värd är det ett ofrihetsavtal. Eftersom dynga luktar ganska illa kanske folk lyckas tänka till och undra vad det är som luktar.
Utvecklingen i världen går mot mer socialisering hela tiden och kapitalism blir mindre och mindre. Ändå lyckas människor som du skylla allt på kapitalism. Det förekommer inga avregleringar. Det blir mer regler och lagar hela tiden. Det du kanske anser som en avreglering inom t.ex. sjukvården och skolan i Sverige är ingen avreglering. Om skolan skulle vara avreglerad skulle det innebära att de själva bestämmer sin läroplan och inte tvingas använda sig av statens centralstyrda.
Du kan få fundera lite på följande. Det finns ungefär 50 kommuner i Sverige som inte har några friskolor. De kommunerna presterar sämst. Det kan inte skyllas på många invandrare i skolor efter dessa kommuner hade ganska lite invandrare.
Det finns en fördel med friskolereformen. Elever som mår psykiskt dåligt i den skola de går i kan idag byta skola. Det kunde de inte tidigare. Det är sådant jag inte gillar med socialister, att de tror att de är utsända av gud när de får ett uppdrag av partiet och har en allsmäktigt förmåga att förstå sig på vad som är bäst för alla andra. De flesta föräldrar jag känner som har valt en friskola har gjort av mentalhygieniska skäl.
Jag kan slå vad om att du förmodligen gillar att facket i Sverige ska bestämma vad som ska vara en godkänd utbildning, att facket bestämmer vilka som ska få jobba på en arbetsplats m.m. Just nu bestämmer Kommunal att en utbildad läkare inte är kompetent att arbeta som en underskötare.
Vad jag skulle vilja se som TTIP kan hjälpa till med är att folk åker ut till bonden direkt och köper sin mat. Jag vill se att bonden själv slaktar sin gris och säljer direkt till kunder. Men det kommer nog aldrig några socialister att gå med på. Ska en sådan frihet tillåtas?
GillaGilla
@ Göran: ”Du kan få fundera lite på följande. Det finns ungefär 50 kommuner i Sverige som inte har några friskolor. De kommunerna presterar sämst.”
Du känner väl till att undersökning efter undersökning visar att friskolorna lider av betygsinflation. De ger hellre ett högre betyg än ett lägre för att locka elever med bättre resultat – stället mot vad de nationella proven visar vid en jämförelse.
”Utvecklingen i världen går mot mer socialisering hela tiden och kapitalism blir mindre och mindre”.
Det är precis tvärt om. De ”fria marknaden” (som aldrig funnits) som du och dina gelikar argumenterat för är nu verklighet. Vi på vänsterkanten har hela tiden varnat för döva öron för vad som komma skall. Men nu vill högern inte veta av denna gökunge som ni närt, ursäktat och gullat med. Ni fick som ni ville, varför klaga nu? USA Für alle, go go go!!!
”Det blir mer regler och lagar hela tiden”.
Det är var kapitalism är. Investeringsskydd osv. Vad som är bäst för multinationella företag och ju starkaste och rikaste ju bättre för oss alla!
”facket i Sverige ska bestämma vad som ska vara en godkänd utbildning, att facket bestämmer vilka som ska få jobba på en arbetsplats m.m. Just nu bestämmer Kommunal att en utbildad läkare inte är kompetent att arbeta som en underskötare.”
Javisst gör som i Kina: förbjud alla fackförbund. Du vet väl att Kina är världen mest framgångsrika kapitalistiska land eller stat. Kapitalismen behöver ingen demokrati. Det sa Anders Borg redan hos Aschberg https://www.youtube.com/watch?v=-g51NFNlJQI
GillaGilla
@Ale
De kommuner som presterar sämst är vad resultaten av centrala prov visar, inte vad skolorna ger för betyg. Att ni socialister vill ha statsstyrda skolor med centrala planer är för att få korkade och endast indoktrinerade elever. Tänk om eleverna fick lära sig riktig ekonomi. Vilka skulle då ens fundera på att rösta socialistiskt? Fritt tänkande individer gå inte ihop med socialism.
Det finns ingen fri marknad och har aldrig funnits någon som du själv påpekar. Men jag kan inte förstå hur du kan påstå att det skulle vara friare idag. Det skapas som sagt vad mer och mer lagar helat tiden och en del av den är lobbad av företag som du påpekar. Men jag försvarar inte kapitalism av slaget svågerkapitalism eller monopolkapitalism. Tvärtom förkastar jag den. Den typen av kapitalism älskar socialism. De tjänar enorma pengar på den, pengar de inte skulle tjäna utan socialism. Oligarkerna skulle inte kunna genomföra sina planer utan socialism.
Det får finnas hur mycket fackföreningar som helst för mig. De ska däremot inte bestämma vilka som får ha ett visst jobb eller och tvinga människor till saker de inte vill. De ska inte lägga sig i avtal som människor och företag ingår frivilligt. De ska inte hävda monopol inom sin egen verksamhet. De borde inte syssla med att skapa arbetslöshet.
Sist. Vem behöver demokrati? Demokrati är trots allt en lättversion av kommunism och för eller senare leder demokrati till ett totalitärt samhälle.
GillaGilla
Ser tyvärr inga andra möjligheter idag än att framtvinga ett extraval före 2018.
För reageringen och alliansen kommer inte att lyssna på oss, om vi inte skriker riktigt högt på alla plan för att skapa opinion mot de naiva.
Denna blogg, och många andra bloggar, är viktiga verktyg i opinionsbildningen.
”Granskning Sverige” har också en växande lyssnarskara på YouTube.
Allt fler gör som dissidenterna i forna Sovjet- använder svart humor som vapen.
Det senaste är att demonstrera – att återerövra det offentliga rummet.
Ja, t o m pensionärer går nu ut och demonstrerar. Läs mer:
https://varjager.wordpress.com/2016/03/12/folket-demonstrerar-igen-den-19-mars/
Du som inte vågar/vill gå ut och demonstrera kan bidra med en donation till dem som kämpar ideellt på barrikaderna för vår skull.
http://www.folketsdemonstration.se/
http://www.granskningsverige.se/donera/
GillaGilla
Men i England går Osborn mot strömmen.
http://www.telegraph.co.uk/food-and-drink/news/sugar-tax-what-does-it-mean-and-who-will-be-affected/
GillaGillad av 1 person
@ Göran
Förlåt, men vi har helt enkelt två helt skilda åsikter, vilket ju också är bra!
Hur kan du påstå att skolan inte är avreglerad? lagmässigt, säkert inte, det har du rätt i. men ekonomiskt är det ett av världens mest avreglerade system vi har, sedan en längre tid tillbaka. i min värld är det helt absurt att det finns vinstdrivande riskkapitalbolag som får driva skattefinansierade skolor. det är kanske också därför de kommunala skolor har fått värre och värre pengar varje år? Balansen finns inte längre.
Eller så är den svenska kommunala skolan helt enkelt dåligt, det kan man så klart diskutera.
Kolla du på t ex Finnland, som har en helt statlig skola, så ser du att de presterar bäst i hela världen. de lägger också rikligt med resurser på skolan, vilket alltid är en bra idé.
Mycket märkligt att du tycker att världen blir allt mindre kapitalistisk och att mer socialisering förekommer. När socialstaten i princip är död, välfärden krymper och storkapitalet bara växer och växer.
Facit: Agree to disagree 🙂
GillaGillad av 1 person
Till Arga socialdemokraten: Skolorna i Finland är kommunala (utom en liten andel privata med speciell pedagogik). Skolorna får statsbidrag, men kommunerna har ändå höga kostnader och ansvaret. Man har statliga läroplaner (kompletterade med kommunala) och tydliga krav och kontroller, men både kommunerna och i synnerhet de mycket välutbildade lärarna har förvånansvärt stor frihet att lägga upp hela undervisningen som de vill. Verksamheten i svenska grundskolor är i alla avseenden mycket mer detaljreglerad, kringskuren och ideologiserad än i Finland – och förbrukar mycket mer resurser!
I grunden påminner systemet om det som fungerade väl på 60- och 70-talet i Sverige. Därefter har ju de svenska skolbyråkraterna och politikerna genom otaliga ”reformer” lyckats rasera det mesta och det parti som bär största skulden är utan minsta tvivel socialdemokraterna. Men övriga partier och allt annat som har påverkat barnens, föräldrarnas, skolpersonalens och hela samhällets attityder och normer under det senaste halvseklet har samverkat till raset.
– Ett stort tack till Lars Bern för bloggen – det är ett nöje att ta del av resonemangen och både bloggposterna och kommentarerna ger mycket värdefull information! TTIP blir en av skruvarna i kistlocket.
GillaGillad av 1 person
@Arga Socialdemokraten
Om skolan skulle vara avreglerad enligt mig, så skulle varje skola själv bestämma läroplanen och vad som ska läras ut. Ingen skola skulle vara styrd av politiker eller staten. Helst skulle utbildningen betalas direkt av föräldrarena eller av eleven i högre utbildning. Faktiskt skulle lärare i en sådan skola ha högre lön och kostnaden för den enskilda personen skulle vara lägre.
Om det kostar 100 kr för en kommun att ge en elev utbildning under en dag och ett riskkapitalbolag gör det för 90 kr och likvärdigt utbildning, vad är det då för problem med att riskkapitalbolaget gör en vinst? Du som skattebetalare har tjänat 10 kr. Den vinst som genereras kommer att återinvesteras i något annat som kan generera pengar och välstånd. Är det bättre att pengarna går till några lata byråkrater eller regelskapare som gör livet ännu surare för lärare och elever? Lärare är förbaskat trötta på all byråkrati och de vill utbilda och inte fylla i blanketter halva dagarna.
Det enda friskolorna idag kan göra är att bara ha olika sätt att komma fram till det statliga centralplanerade målet. Det är ingen fri skola eller utbildning. Det finns oändligt antal mål att uppnå. Hur kommer det sig att vi ska tvinga våra barn att bara vara tillåtna att uppnå några av dem? Ska målen vara bestämda av vilket parti som råkar ha makten i Riksdagen? Jag tycker barnen och dess föräldrar ska få bestämma målen. Det finns inget rätt mål. Låt var och en få undersöka själv.
Eftersom du nämnde Finland så har de faktiskt antagit FN:s stadgar om de mänskliga rättigheterna att föräldrarna ska bestämma sina barns utbildning. Således är hemskolning tillåtet i Finland. Två länder i världen har förbjud mot hemskolning: Sverige och Tyskland. I Tyskland infördes det av Hitler medan Sverige införde det på 2000-talet.
Det är nog rätt som du säger att socialstaten minskar, men det är är på grund av att pengarna börjar ta slut för den. Jag tycker du ska ta dig en titt på hur mycket som slösa bort inom staten. Det förekommer ingen kritik om allt slöseri från vänsterhåll. Om jag ska vara elak kan det kanske bero på att många inom vänstern vill ha en plats vid det bordet. Desto större bordet blir det mer stolar kan ställas fram.
GillaGilla
I Finlands skolor har läraren hög status vilket är en viktig faktor som ger respekt. Vidare har de i Finland specialpedagogik som ett naturligt inslag redan från första klass och de är många elever i en klass som får den hjälpen innan elevens självförtroende har blivit förstört. Just specialpedagogiken i Finland där eleven lämnar klassen för egen tid är så vanligt att ingen elev känner att det är ngt konstigt. Sverige har däremot specialpedagogik men alldeles för sent för mitt tycke, elevens självförtroende har redan blivit sargat och eleven har blivit sönderstressad av att ligga efter. Från detta jobbiga läge ska sedan eleven försöka hitta sin vilja och glädje att komma rätt med specialpedagogisk hjälp. Dessutom har Sverige för få specialpedagoger som i sin tur får jobba på högvarv för att hinna med de elever de har.
GillaGilla
Döden brukar oftast komma smygande och vill man se de allt flera tecknen på att Reinfeldts plan på att montera välfärden fungerat så pass bra att vänster radikala själva agiterar för den iden. Genom att på SVT endast tillsätta vänster vriden styrning ( vilket är olagligt eftersom de ska agera objektivt) sist redaktören från Aftonbladet.
Den nya tjänsten för vår Fredrik f.d Statsminister kan inte tydligare visa på korruption som Maud Olofsson helt sonika bara skakade av sig anklagelser och kunde vägra ett KU förhör. Hägglund som enligt tidningarna idag sitter på 4 stolar och trots detta kan lyfta ersättning från tidigare tjänst.
Föraktet för vanligt folk har inte varit större än på den tiden vi hade en adel som styrde och ställde med våra liv och varför låter vi dessa politiker som endast har en egen agenda av att sko sig med varandras hjälp under paraplyet att de har olika politisk ståndpunkt. Sossarna har nu sina lägenhetsaffärer och ordf i KI fick genast ett högavlönat toppjobb efter att han haft fingrarna med i att engagera en kriminell läkare som var beredd att offra andras liv för sin berömdhet.
Det är nu verkligen dags att styra upp hur politiker sköter sina uppdrag och att de får klart för sig att de är våra representanter och att korruption straffar sig för småföretagare och då ska även politiker straffas! Se exemplet med att vi ville se vilka som utövade lobbyism och vad som stod i deras protokoll, där vara politiker ense om att det var internt arbetsdokument. Det har gjorts studier som visar att lobbyister med motsvarande lägre röstandel får minst tre gånger större utdelning för sina intressen än vad väljarna får.
Demokrati är något man får kämpa för har många kloka personer sagt tidigare genom historien men alltid måste det tydligen komma ända fram till ett avgrundsdjup innan flertalet förstår att de MÅSTE agera nu.
Om Eu skriver TTIP avtalet är våra kommande generationerna fast i en gammal kapitalism som säljer långsam dös och sedan kan stämma oss ifall vi inte längre vill ha deras produkter eller tjänster. På vilket sätt kan Cecilia Malmström som liberal sedan i TV säga att hon gör som hon vill för vi Svenskar ( folket) har inget mandat över hennes nuvarande tjänst. Det mina vänner är ett kvitto på att råttorna dansar på borden.
GillaGillad av 1 person
En intressant intervju med Pulitzer Prize-vinnare Chris Hedges, som fick en reprimand från ”sin” tidning NYT efter att ha yttrat sig kritiskt om kriget mot Irak: https://www.rt.com/shows/sophieco/155268-ukraine-crisis-cold-war/.
Han talar just om journalisternas medlöperi i karriärismens intresse och faran för samhället att ha den typen av journalistik som vi också har.
GillaGillad av 1 person
Din adekvata information förhindrar sjuka konspirationsspekulationer. Tack Lars Bent! Jag har druckit mig frisk av ditt klara källvatten! För en tid tillbaks trodde jag att det var utomjordingar som tagit över vår media, samhällsväsen och politiker! Fick absolut ingen sense i vårt nutidsskeende. Jag väntade bara på att Reinfeldt eller någon annan skulle dra av sig sin gummimask och visa sitt ödleansikte på bästa sändningstid och ge en ödestiger förklaring. Visserligen var ansiktet i en av dina föregående artiklar lika förskräckande. Men likt en kriminalpolis som pusslar ihop bilder och namn på maffia Corleone blir det ingen scince fiction som kokar i havregrynsgröten. Undrar bara om idealististiska Miljöpartister förstår att dom är helt miljöblåsta av totalkapitalister som vill socialisera världen för eget syfte! Många har lagt sitt livsverk på den största av bluffar! Åhh!
GillaGillad av 1 person
Att kalla någon för konspirationsteoretiker är knappast relevant, ty alla data finns tillgängliga men är så fragmenterade att sanningen döljs av en förvirring.(se: gemstone university) Jag har studerat dessa ämnen i flera år och puzzlet som läggs blir det samma som med Berns artikel. Det fulspel och ondska som blottar sig är så enorm att den för normalsjälen är näst intill omöjlig att ta till sig.
Och bankmaffians olika brandväggar för att med avledande av uppmärksamhet använda epitetet antisemit, att offra ”sina egna”, och instigerandet av krig medelst ”false flag” händelser, allt i avsikt för att bygga sitt imperium visar på en gargantisk ondska.
GillaGilla
Först avtal med Mp 2011 om migrationen och så fick vi en tsunami ..
Som tack blir Fredrik nu Rothschilds dräng på Bank of America Merrill Lynch.
”Who controls the issuance of money controls the government!” – Nathan Meyer Rothschild
ISDS would give foreign investors the right to sue states.
GillaGilla
2017 är det Politiska Helvetesåret
Detta säger Martin Armstrongs modeller. Armstrong har gått 6 000 år tillbaka i tiden och samlat in data om politik, ekonomi och krig. Året 2017 förutspåddes redan för 30 år sedan.
”Vi kommer in i en period av politisk förändring och dessa förändringar drivs av ekonomin (ekonomiska försämringar). När du manipulerar ekonomin skapar du kaos, vilket kan leda till revolution inom landet eller till krig internationellt”.
”Framgångarna för Alternative for Germany Party (AfD) är slutet på Angela Merkel”.
”So we are indeed just 4 elections away from complete chaos. (1) BREXIT, (2) US Presidental Election, (3) Germany Election, and (4) the French elections.”
https://www.armstrongeconomics.com/international-news/europes-current-economy/2017-the-year-from-political-hell-2/
GillaGilla
http://www.hangthebankers.com/jean-claude-van-damme-rothschild-rockefeller-live-tv/
GillaGilla
@Göran, jag är inte socialist, men känner (eller kände mig snarare) bekvämast på vänsterkanten innan detta med feminismen osv började göra sig gällande runt 2003 kanske? Detta då vänstermänniskor, som jag umgicks med i vart fall, var mer livsbejakande – inte så konservativa som högermänniskor kan vara. För betänk att allt man konserverar blir unket över tid – gäller även åsikter. Nu är jag rätt desorienterad och har mer gemensamt med kritiken från höger som Lars står för.
Själv skulle jag vilja se en fredlig syndikalistiskt republik men utan att den politiska makten innehas av eller utgår från en statschef men dock att alla människor skulle vara garanterade rättigheter via en konstitution. Medborgarna skall själva bestämma kring sin närmiljö, familj samt arbete. Ungefär som alla idrottsklubbar, båtklubbar och bostadsföreningar är organiserade. Att dela makt och inflytande samt ha möjlighet att rösta bort styrelsen (makten) när den missköter sig Blir väl svårt att förena kan jag tänka?
GillaGilla
Alternativt se flera parallella samhället bredvid varandra. Inte stöpa allt en i samma form. Ta en hyfsad stor ö t ex Gotland bygg oöverkomliga murar runt ön. Alla som vill släpps ner och här får människor göra precis vad de kan tänkas behaga göra med samhället och varandra. Ungefär som Kristiania men helt utan kontakt och styrning från yttervälden. Fantastiskt att se den enorma kreativitet som bor i var människor få blomma ut. Denna kreativitet som alla makthavare är så gränslöst rädda för. Sedan en ö bebodd enbart kvinnor/feminister osv. Studera exemplet och ta lärdomar. Efter det kunde man välja vilket samhälle man ville leva i.
GillaGilla
http://www.nation.co.ke/counties/mombasa/Sh1-bn-fertiliser-arrives/-/1954178/3120832/-/9vcuu3z/-/index.html
så gör Putin – bygger upp sitt rykte strategiskt.
”profit-seeking international coffee houses and their local networks’ search for cheap beans, Mr Wainaina is one of the few remaining prisoners of faith: He still believes that one day the government will end the international cartel that strangles the local coffee industry.”
http://www.nation.co.ke/news/How-ruthless-coffee-mafia-enslaves-Kenya/-/1056/2958210/-/wts4huz/-/index.html
så gör ”internationella kartellen” vem nu det kan vara
” Och kära vänner det stora hotet mot vår frihet kommer knappast från Ryssland.”
Putin skrämmer (gamla Rysslandsskräcken) och fascinerar. Krim.. Syrien/Assad….
överflygningar (?) av Sverige..På sidan ”8dagar” en artikel med Rysslands syn i svensk prorysk tolkning. (Stefan Lindgren är den siste svenske Moskakommunisten – alltid läsvärd, därför att han säger vad ingen annan säger)
F ö Putin liknar Hitler i att han testar: steg för steg..? Krim.. Syrien..sedan ?
Hitler begärde ”hela makten” i det då llila partiet, hans tal drog ju betalande publik fick det.
– 1933, begärde ”hela makten” i riket – fick det. – 1936 ockuperade det demilitariserade Renlandet.
Inget motstånf fr Frankrike ”Die 48 Stunden nach dem Einmarsch ins Rheinland seien die aufregendste Zeitspanne in seinem Leben gewesen. Wären die Franzosen damals ins Rheinland eingerückt, hätten die Deutschen sich mit Schimpf und Schande wieder zurückziehen müssen, denn die militärischen Kräfte, über die sie verfügten, hätten keineswegs auch nur zu einem mäßigen Widerstand ausgereicht.[1]” Wiki)
Så SudetTyskland, så resten av Tjeckoslovakien, så mot Polen, men nu förklarade Chamberlain (inte Churchill) krig.
Putin med sjunkande oljepriser kan ändå visa musklerna.

Gasledningen kan ju tjäna för provokation: Exilrysk terroristgrupp ur minoritetsfolk stationerar sig i Sverige. – hotar bomba gasledningen. Gör försök. Ryssland kräver och får gradvis utökade
övervaknings möjlighet i Slite- Kajplatser, så landbaserade förråd, så egna bostäder
för familj, skolor för barn osv. .
Märk att gasledning slickar den sv terrotorialgränsen. Den hade blivitt kortare om den dragits mitt i Östersjön. Obefogad ryssnoja ? Hoppas det.
GillaGilla
”Märk att gasledning slickar den sv terrotorialgränsen. Den hade blivitt kortare om den dragits mitt i Östersjön”
Kortare innebär inte alltid bättre. Valet att lägga en gasledning, grundar sig på den för, gasledningen, gynnsammaste sträckningen med tanke på djup och bottenbeskaffenhet samt tillgänglighet för ev. reparationer och serviceuppdrag.
Så ”Obefogad ryssnoja”……svar JA!
GillaGilla
Lasse P !
”Kortare innebär inte alltid bättre. ” – utred, förklara, motivera, hur just i det här fallet – en kortare sträckning,- färre rörmeter – utred, berätta ! om man jämför karta över sträckningen med djupkarta över Östersjön –
– så ser man att djup inte kan ha varit viktigt. Rören fortsätter nämligen ca 10 mil östsydyost ut på
djupa vatten fr Ösels (Estlands) territor till breddgrad Stockholm(58 ?) för att först då dyka söderut o slicka territorialvatten vid Gotland.
”djup och bottenbeskaffenhet samt tillgänglighet för ev. reparationer och serviceuppdrag.”
Per, berätta konkret vad av detta som gör att att rören kröker mot sydsydväst, mitt ute i djupaste Östersjön, när Estlands territorialvattengräns inte så påbjuder ?
F ö Katthammarsvik, finns det ngn ort WorldWide – i ”oträngt” läge – (=mkt hav utanför) där fastland ligger så nära territorialvattengräns ?
Svenska gränsförhandlare har måhända inte världsrykte i senare historien. Finland 1809,
Saint Barth 1878, Norge 1905, FN-tjänst Kongo, Gaza. (där det sedan dess varit ständigt
fred och välstånd).
Jag spekulerar att Putin är en intelligent spelare med många kort. Ett är Östersjön. Se där vad som händer där. Tio fingrar på tio tangenterna, och två fötter på pedalerna.
GillaGilla
Olle H! Tyvärr fanns det ingen ”svara” symbol under ditt nedanstående inlägg så jag svarar här istället. Ber om ursäkt för mitt generaliserande svar.
Vad det gäller dragningen av gasledningarna, så har ju faktiskt Sverige och andra berörda östersjöländer godkänt dragningen i dess nuvarande läge och Andreas Carlgren, som då var miljöminister, gav Nordstream rejäl bakläxa över deras miljöutredning och efter 23 månader kunde deras utredning godkännas och regeringen gav sitt tillstånd. I de beaktanden som skulle göras fanns bl a krav på hänsyn till kemiska vapen, minor, störningar på fiske, övergödning och vattengrumling.
Finska viken var ett problem eftersom det är ett område med större förekomts av gamla minor från WW2, likadant efter den baltiska kusten men där i mindre omfattning. Sträckningen söderut förbi Gotland är i ett område med minst förekomst av minor och oexploderad ammunition och där man även klarar ett större dumpningsområde av kemiska stridsmedel, mest senapsgas, för att i området söder om Bornholm mot Tyskland, med nöd och näppe, klara ett annat dumpningsområde för kemiska stridsmedel och områden med minförekomst, dessutom tillfredsställde denna dragning de övriga miljökrav som angavs.
GillaGilla
Bildt och Reinfeldt m fl på de anklagades bänk:
Landsförräderi är ett förräderibrott som utgör angrepp på en stats rätt eller säkerhet i förhållande till en främmande makt, till skillnad från högförräderi som utgör angrepp på statens bestånd i sig. Vid lindrigare brott används brottsrubriceringen landssvek. Landsförräderi regleras i brottsbalkens 22:a kapitel, medan högförräderi och spioneri hanteras i kaptiel 19, ”Om brott mot rikets säkerhet”.
Enligt svensk rätt (i modern tid) kan landsförräderi endast begås då Sverige är i krig. Landsförräderi innebär enligt svensk lag att man hindrar, missleder eller förråder dem som är verksamma för rikets försvar eller förleder dem till myteri, trolöshet eller modlöshet alternativt förråder, förstör eller skadar egendom som är av betydelse för totalförsvaret alternativt åt fienden anskaffar krigsfolk, egendom eller tjänster eller begår annan liknande förrädisk gärning (Brottsbalken 22 kap. 1 §).
Man kan urskilja dels militäriskt landsförräderi, dels diplomatiskt landsförräderi, beroende på om handlingen utförts i samband med befintligt eller förestående krig med främmande makt, respektive om brottet begåtts i fredstid. Vanligen förutsätts att förbrytaren är undersåte till det land mot vilken förbrytelsen begås eller att någon annan orsak till nationell lojalitet finns för handen.
Landsförräderi har traditionellt bestraffats mycket hårt. I Sverige är det lägsta straffet fyra års fängelse, och det högsta livstids fängelse.[1] Landsförräderi i krigstid av militär personal kallades tidigare i svensk strafflag krigsförräderi och kunde i svåra fall bestraffas med döden, även efter avskaffandet av dödsstraffet i fredstid 1921. Bestämmelsen kvarstod som gällande lag fram till 1973, men kom aldrig att tillämpas, sedan avskaffades dödsstraffet för brott begångna i krigstid i enlighet med lag 1973:17-20. 1975 förbjöds dödsstraffet i grundlagen, se SFS 2010:1408.[2]
GillaGilla
Angående länken: Om Coca-Cola exempelvis skulle vilja stämma staten Sverige så reglerar ttip bara att tvisten ska avgöras i en av två möjliga europeiska domstolar. Jag har svårt att tro att någon med så fina meriter som den uppgivna bloggförfattaren verkligen uttrycker sig på detta sätt? Kapad identitet? Kan du styrka den på något sätt? I kommentarerna kan man ana spirande nazism och antiziganism (bland annat evolutionslära applicerad på människor). Dessutom misstänkliggörs före detta regeringspersoner i blogginlägget. Om de nu är onda oligarker, varför gör/gjorde de inte som Putin och skapar en demokratur – dvs. en skenbar demokrati och sitter kvar vid makten. Appropå det, en demokrati har fortfarande aldrig angripit en annan demokrati. Är vi överens om att Ryssland anfallit och startat det pågående kriget mot Ukraina?
GillaGilla
Varför skall Coca Cola kunna stämma staten om vi lägger en skatt på socker? Finns ingen anledning att möjliggöra det överhuvud taget. Enligt Uppdrag Granskning avgörs skiljedomen vid ICSID och inte vid ngn europeisk domstol. Om det nu gör ngn skillnad, möjligheten skall inte ges alls.
Och om jag inte missminner mig så började fö inbördeskriget i Ukraina när fascister tillsammans med CIA iscensatte en statskupp mot landets demokratiskt valde president och ersatte honom med en korrumperad marionett som är på väg att helt tappa kontrollen över landet. På samma sätt angrep den amerikanska plutokratin den demokratiskt valda regimen i Chile 1973 och satte igång korståget i Mellanöstern som kostst 2 miljoner liv.
Den mest näraliggande demokraturen är vårt eget land efter DÖ, möjligen är Ryssland det också, men deras ledare har åtminstone fortfarande sitt folk med sig, vilket man inte kan säga om vår.
Vilka kommentarer uttrycker spirande nazism?
GillaGillad av 1 person
Det här ses som nazism idag!
”Fosterlandskärleken är och kan icke vara villkorlig. Den finns i oss, den leder och driver oss, den är mäktigare än någon annan makt. Just därför böra dess flöden förenas till en gemensam svenskmannagärning för att göra det svenska fosterlandet ett tryggat hem för alla svenskar, på samhörighetens fasta grund. Vår blågula fana är symbolen för denna samhörighet.”
”För att internationalismen skall bliva en verksam sammanbindningslänk mellan de olika nationerna, får icke det nationella folkkynnet undertryckas eller nationens säregna förhållanden avskaffas.”
”En persons lämplighet i samhälleliga värv måste vara att han känner och handlar svenskt, att ingenting hindrar honom att tveklöst och sveklöst tjäna Sverige.”
GillaGilla
Björn Sveninge: Det var väl en härlig hyllning till det svenska och vårt fosterland Sverige?
I ditt exempel ser jag bara positivt laddade ord som är tänkta att klä svenskheten i en vacker skrud.
Varför skulle det vara fult gjort?
Det behövs bevisligen mer kärlek i världen, också bland oss svenskar i Sverige. Så låt oss helga detta. Så länge kärleken till sitt eget inte omsätts till hårda knytnävar ser jag inget problem med mer fosterlandskärlek.
GillaGilla
Rotschilds analysföretag EIU…
Om USA:s näste president heter Donald Trump skulle det innebära ett globalt hot i nivå med jihadismen, varnar brittiska analysföretaget EIU.
*
Van Damme was invited on the French show to speak about the US elections and commented on Donald Trump, Ted Cruz and Vladimir Putin. However, he quickly hijacked the narrative and went on to explain how the Rothschild and Rockefeller families control the politicians and run the world from behind the scenes.
GillaGilla
@Björn
Hur känner och handlar man svenskt? 🙂
Jag tycker att man ska tjäna det samhället man lever i i stället, oavsett nationalitet. Det är just det farliga med nationalism, att den fokuserar på sig själv och utesluter andra.
Det ses inte, eller bör inte ses som nazism, men det bör ändå ses som något negativt. Det är dock viktigt att inte relativisera dessa nya nationalistiska ideologier. Att kalla någon för nazist eller något för nazistiskt är lätt gjort, men historiskt och politiskt helt inkorrekt! Detta betyder dock inte att det inte är något farligt eller negativt i det.
GillaGilla
Jag glömde skriva ut att texten som jag lade in ovan var författad av Per Albin Hansson.
Han var alltså en dålig och farlig nazist!?
Sen om man inte förstår att syftet med massinvandringen är att förstöra den vita rasen…
Jag kan inte se någon god tanke i att rasblanda i stor skala.
Försåvitt jag inte vill ha ett spittrat mångfacetterat samhälle som inte förmår göra motstånd mot kulturmarxismen.
GillaGilla
@ Lars
Bra med kritiska inlägg 🙂
Jag tror Hendrik syftade på diverse kommentarer på diverse inlägg. Helt klart finns det då och då kommentarer som är anti-semitiska, rasistiska, fascistiska eller nazistiska, tyvärr, men det är ju inte ditt fel.
Vad gäller Ukraina håller jag med Lars, delar av den nya regeringen i Kiev har varit, eller fortfarande är faktiskt nyfascister:
Andriy Parubiy- högste minister i säkerhetsrådet- medgrundare av Svoboda, f.d. SNPU (national-social party of Ukraine)
Dmytro Yarosh- Parubiys vice i säkerhetsrådet- partiledare av Pravyi Sektor (Right Sektor), ett högerextremistiskt parti
Oleksandr Sych- Vice premiärminister- högt uppsatt medlem i Svoboda
Dessa herrar var i regeringen under året 2014.
Man får helt klart uttrycka sig kritiskt om Putins agerande i östra Ukraina. Men man får också ställa sig frågan varför den nya regeringen och coupen , som stöddes av Obama administrationen, både politiskt och finansiellt, hade högerextrema element i sig. Och hur seriöst och genomtänkt denna strategi var av Amerika. Ryssland har atomubåtar stationerade på Krim, en fientlig ny regering med politiska extremister kan säkert ses som en säkerhetsrisk. Vilken regeringen som helst hade agerat på det, dock kanske på ett annat sätt än vad Putin gjorde.
GillaGillad av 1 person
Jag har tagit emot inlägg bland kommentarerna som jag inte publicerats därför att jag uppfattat att de varit rasistiska, det är dock en svår balansgång mellan det fria ordet och vad som bör sorteras bort för att inte förstöra debatten. Det är möjligt att jag gör felaktiga bedömningar ibland.
GillaGilla
Jag håller helt med om att vi nu hamnat i en brytningstid där Eliten ser en öppning för att tvinga världen in i sitt egna spel och kontrollera alla i ett chippat samhälle utan kontanter, det blir krig lovar jag. Det hellre än att alla förlorar sin demokrati eller natuonell självkänsla, ja vi lever globalt men har lokala traditioner att måna om ifall inte ikea och H&M lyckats få alla stöpta i precis samma form.
Grunden är Konflikten inom den angloamerikanska oligarkins strävan efter en egen NWO och mot traditionella nationella makthavare är idag det främsta hotet mot världsfreden.
Det krig som rasar i Mellanöstern har dessa rötter. Där ställs oligarkernas krossande av nationella maktstrukturer mot nationalstater som Ryssland, Iran, Kina m.fl. som tänker försvara sina nationella intressen.Den enda vettiga lösningen på denna konflikt är att världens politiska ledare tar kommandot och tillsammans försöker hitta en medelväg mellan nationalism och internationell samverkan, som tillåter världens folk att få ett inflytande över sina liv via fungerande demokratiska institutioner. Rockefellers idé att suveräniteten hos en intellektuell elit och framträdande bankirer skulle vara att föredra framför nationellt självbestämmande leder helt fel. Det skulle bara fördjupa den pågående konfrontationen vilket förr eller senare leder till en urladdning som kan bli ytterst ödesdiger.
Källa: Drömmen om världsherravälde X
GillaGilla
Den tysta majoriteten måste kräva förändring
Martin Armstrong skriver i sin senaste artikel att ”vi måste närma oss det absoluta förtrycket för att den tysta majoriteten ska bli arg och kräva förändring. Så innan vi tippar över kanten, var beredd på att förlora mer av de mänskliga rättigheterna”.
https://www.armstrongeconomics.com/armstrongeconomics101/basic-concepts/where-does-the-future-lie/
Armstrong satt fängslad i 7 år utan att vara dömd för något och överlevde ett mordförsök i fängelset. En storbank ville komma åt hans analysprogram (datorkoden) som gav stora marknadsvinster. Banken hade mutat en domare som var kusin till president George Bush.
GillaGilla
Lars Bern, du skall inte bara köpa dessa påståenden om nazister och fascister utan avkräva tydliga bevis. Annars gör du som de som verkligen vill störta Sverige i fördärvet.
Sossen han gnäller på andra medan han sen snabbt fördömer andra utan bevis.
Stå upp som du gjort tidigare och böj dig inte för de odemokratiska rörelserna som det vimlar av i Sverige av idag.Socialismen och vänsterextremismen styr alldeles för mycket idag.
GillaGilla
Sigvard,
om du inte har sett och läst de otaliga anti-semitiska kommentarer här inne, då måste du har ett speciellt filter i din webbläsare. sedan kan de ju vara väldigt subtila ibland, men det är ändå ett väldigt tydligt mönster.
Rent ut rasistiska och nazistiska kommentarer är inte lika mycket representerade, men de förekommer ändå. Men alla har ju rätt till sin mening, på nätet i alla fall.
och snackar du om odemokratiska rörelser, som extremvänstern helt klart är en del av, så får du inte glömma den högerextrema!
GillaGilla
Och de högerextrema är vilka? Att det är allting till höger om din extrema vänsterposition säger oss andra en hel del om vad du arbetar för.
Återigen bevis på dina påståenden, inget snack om subtila, utan bevis.
GillaGilla
”Att opinionsbilda genom bloggar och att skriva av sig sin frustration i kommentarsfältet är bara ett första steg.” Ja det kan bli lite mkt av ett till synes psykopatologiskt behov av att spy sin galla över SLV m fl.
Jag kan förstå behovet – men seriös debatt blir det inte. För det krävs underlag, inte bara ”ATT” utan därtill VARFÖR/HUR. Lars B:s sida är den minst kontaminerade i sammanhanget. Du vinner en meningsfrände
bara om högstdensamme inför argumentet tänker: Jamen så måste det ju vara..
Tack Lasse P. för HUR/VARFÖR när det gäller gasledningens dragning i Östersjön.
Förstår Lars B.s gränsdragningproblematik. (OT: Min arbetarklassbakgrund gör att jag tycker det är lite fisförnämt borgerligt att kalla Lars för Lars. Jag är bara två år yngre men skulle finna det naturligt att säga ”Lasse” är det OK? analogt Bo/Bosse Hans/Hasse Nils/Nisse etc däremot inte Christer/Krille, Torsten/Totte ämne för egen kröna. OT som sagt)
Opinionsbildning förlorar på ATT-argumentering SLVs sista på Aftonbladet typ. Invektiv kan emellertid
också vara skön konst. Ett par favoriter:
”Med hjälp av det nya instrumentet som kallas mikroskop, kunna vi alla ständigt vara sjuka”
”Mkt i denna avhandling är nytt och mycket är sant, men vad som är sant är icke nytt, och vad som är nytt är icke sant”
Lichtenberg ca 1795
GillaGilla
@ Olle
sköna exempel 🙂
Jag måste tyvärr hålla med dig. jag har själv en liten blogg, men skulle aldrig påstå att jag är en opinionsbildare. jag bildar mig en opinion, en egen uppfattning och låter andra ta del av det, om de vill.
Lars blogg är mycket mer avancerad och, som du skriver, så håller den ganska god kvalitet rakt igenom, bra referenser, resonemang, en viss neutral utgångspunkt, osv.
Andra bloggar och så kallade nyhetssidor, som svämmar över den digitala världen, är tyvärr riktigt ensidiga. Och där är det stora problemet med dagens kunskapssökning. jag jobbar som bibliotekarie och har studerat en hel del om modern informationssökning. grejen är ju denna att du kan googla fram dig en uppfattning om världen, som är totalt ensidig. Googlar man på problematisk flyktingpolitik eller t ex judar i världspolitiken, så kan man få fram 1000 tals sidor om hur flyktingar tar över Europa, byta ut den ”vita rasen” eller hur judar styr allt inom politik och ekonomi. detta tas sedan som fakta, även om det skrivs av mycket, ska vi säga oseriösa eller tvivelaktiga aktörer. Väldigt intelligenta och avancerade sökalgoritmer ser sedan också till att upprätthålla samma sökmönster- och resultat. mängden av (dess)information övertyger och indoktrinerar. Folk ifrågasätter inte längre och tar allt för givet. Det är det stora problemet med för mycket och för lös information och kunskap i dagens samhälle.
GillaGilla
Seriösa eller oseriösa? Återigen ser du allt från din synvinkel. Du och andra bibliotekarier måste lära er är att din (er) synvinkel är inte alltid den sanna synvinkeln.
Du sprider din uppfattning som den enda sanningen och där står du Stalin nära.
GillaGilla
@Sigvard
Nej, det har du så klart rätt i. Därför utgår jag ju ifrån rådande forskning och att inte allt är sant! Man måste ifrågasätta källor.
Roligt att du jämför mig med Stalin 🙂
GillaGilla
@ Sigvard
Lite gott och blandat,
fanns mycket mer på den gamla bloggsidan, men orkar inte kolla igenom den också. ändå uppstår det en ganska tydlig bild, mycket konspiration och öppet judehat, mycket rädsla och avsky mot invandrare, lite saltat med öppen rasism, antisemitism och även lite gammalt och nynazistiskt. Det är inte normen, men det förekommer, och det bör man vara medveten om!
-Muslimer kan inte integreras i det svenska samhället eftersom deras religion/kultur förbjuder integration med andra religioner/kulturer.
-Det måste vara fruktansvärt att först ha kunnat fly undan islam och därefter finna att muslimerna i större antal redan har intagit det nya värdlandet.
-Är det judarna du menar? Det är ju inte så konstigt efter att världsjudendomen både internationellt och inom Tyskland förklarade tyskland krig.
-Ett grundtips är att du maskerar dig väl med heltäckande klädsel och har pepparspray tillgängligt.
Ungefär som att hålla knotten på avstånd vid midsommarfirande utomhus.
En baggis!
-När makten vill att ”The Sheeple” skall tro på något, ex ”förintelsen” så upprepar man saken till förbannelse och de som är kritiska till den officiella (maktens) version stämplas som förnekare eller rasister.
-Det är bekräftat och erkänt att ”alla tiders värsta massmördare var judar”.
-Självklart finns det raser. Titta dig omkring. Problemet med ordet ras är att det inte är väldefinierat. Somliga anser att judar utgör en egen ras medans de i själva verket är en parasitisk religiös sekt som lever på kriminalitet.
-Nu gäller dock inte längre kampen för Sveriges överlevnad utan för den vita rasens överlevnad.
-Hur kan du anse att det är extremt att inte vilja fylla Europa med tiggande, kriminella analfabeter?
-Men du är definitivt inte på det svenska folkets sida ty du vet uppenbarligen inte vad som händer med avkommen till en svensk och en neger. Av din text har du inte en aning. Barnet får mängder av fysiska och psykiska problem något som är väldokumenterat i amerikanska undersökningar. De två raserna är inte kompatibla även om de kan få barn ihop – deras DNA är för olika. Dessutom får barnet en medel-IQ som ligger mellan faderns och moderns.
GillaGilla
Det verkar som om du inte tycker att dessa saker får sägas oavsett deras sanningshalt. Är det så?
GillaGilla
Rasism, fascism, nynazism, främlingsfientlighet, antisemitism etc… Alla sådana ord har använts så länge så grovt och slarvigt som slagträ mot oliktänkande att jag faktiskt inte kan ta någon på allvar som klagar på kommentarer som påstås vara präglade av detta.
Jag menar inte att begreppen är värdelösa eller att det aldrig finns anledning att påtala sådant. Vad jag menar är att begreppen urvattnats till den grad att jag direkt misstror påståenden om dessa företeelser. Dessutom sjunker min aktning för den som använt begreppen. Man har ropat ”varg” alldeles för många gånger…
Sen anser jag generellt att epitet som mest syftar till att kategorisera en debattör, och då särskilt i en negativt laddad kategori, nästan alltid är en fördummande företeelse som slår tillbaka på den kategoriserande (åtminstone i mina ögon). Bemöt argumenten istället!
GillaGilla
GillaGilla