SvD har på dagens debattsida ett propagandainlägg för sin ideologi – globalismen. Det måste givetvis ses mot bakgrund av den oro som amerikanska valet och ett antal val inom EU skapat hos dem. Debattinlägget radar upp alla de traditionella försvaren för globalismen såsom stordriftsfördelar, tullfrihet, specialisering, lägre priser m.m.. Globalismens baksida berörs inte, trots att problemet idag är att nackdelarna är på väg att växa ikapp fördelarna. Detta har nationalister som motsätter sig globalismen insett och de är på frammarsch över hela västvärlden.
När man som jag kritiserat globalisterna i olika sammanhang möts jag alltid av standardargumentet – att min kritik bra är konspirationsteorier. Jag tror dock inte att den huvudsakliga kraften bakom globalismen är någon konspiration, även om det finns ett och annat inslag som för tankarna i den riktningen.
Globalismens framväxt under de senaste hundra åren är enligt min mening en direkt konsekvens av den moderna företagsamhetens affärslogik. Det började med John D Rockefeller och hans oerhört stora framgång med strategin för sitt Standard Oil. Han skaffade sig nästan total kontroll över världsmarknaden för oljeprodukter och kunde på så sätt bygga upp världens första dollarmiljardförmögenhet. Rockefellers koncept att skaffa sig dominerande globala marknadspositioner togs därefter upp av det ena storföretaget efter det andra och kom att grundlägga en serie av världens största privata förmögenheter. Familjen Rockefeller själva fortsatte att tillämpa strategin inom marknaden för läkemedel.
Världsmarknaden inom en rad branscher har med denna affärslogik kommit att domineras av en handfull mycket stora företag och deras oerhört förmögna huvudägare. Dessa globala företag har givetvis ett mycket starkt intresse av att eliminera alla faktorer som kan hindra deras fortsatta expansion och marknadsuppbyggnad.
Det största hotet mot de globala företagens utveckling är nationalstaterna som kan tänkas fatta politiska beslut som på något sätt försvårar deras expansion och marknadsföring. Den europeiska unionen EU har givetvis tillkommit för att möta detta hot, på samma sätt som s.k. frihandelsavtal såsom TTIP, TPP, CETA m.fl. som nu är under förhandlande. Ett annat hot mot de globala företagen är att nya potentiella konkurrenter skall kunna växa sig starka bakom skyddande nationella regelverk, därför är det viktigt för dem att ta sig in på alla marknader så att sådana hot kan stävjas i sin linda.
Det är även viktigt att bredda vägen för globaliseringen genom att underminera nationella krafter med hjälp av åtgärder för att destabilisera nationalstaterna. Den mest framträdande av globalisterna – George Soros har skapat en rad förment ideella verksamheter (Open Society m.fl.) vars enda syfte är att destabilisera och rasera gränser. Han finansierar migrantströmmar, våldsamma upplopp, skenande valutor, statskupper mot nationalistiska ledare m.m.. Globalisterna agerar enligt den klassiska strategin att härska genom att söndra. Genom att dränka Europas länder i lycksökande migranter från fattiga länder, räknar man med att torpedera välfärdsstaterna och krossa deras starka fackorganisationerna, för att driva ner lönenivåerna.
Det är ett riktigt konstaterande att globaliseringen av företagandet och den friare handeln till en början bidragit starkt till ekonomisk tillväxt och högre levnadsstandard för massorna. Det har dock alltid varit till priset av att samhället blivit sårbarare och människor förlorat sin trygghet. Men med den snabbt ökande digitaliseringen försvinner nu många av globalismens stordriftsfördelar och varor och tjänster kan med hög produktivitet framställas lokalt.
Strategin har även varit att med skrämselpropaganda befrämja maktkoncentration till elitistiska överstatliga organ som FN och EU. Man skall komma ihåg att FN kom till genom starkt aktivt engagemang från bl.a. familjen Rockefeller och skrämselpropagandan om klimatkatastrofer lanserades av samma kretsar. Filosofin är att ju mer rädsla du skapar ju större blir bytet.
Problemet i dagens västvärld är att globalismen inte längre erbjuder vanliga människor en bättre ekonomi, medan nackdelarna i form av otrygghet, sjuklighet och sönderfallande samhällen ökar. Frukterna av den ytterst måttliga ekonomiska tillväxten idag hamnar hos de rikaste och hos övre medelklassen, samtidigt som en stor del går åt bara för att täcka snabbt ökande transaktionskostnader. Handelsvolymerna i luften och på haven växer fyra ggr snabbare än BNP med ökande miljöskador som följd. Trump red i sin valrörelse på detta, dagens amerikanska medelklass är den första som har det sämre än sina föräldrar.
Storföretagens globala grepp om läkemedelsindustrin tillsammans med infiltration av universitetssjukhusen via deras forskningsstiftelser har skapat en sjukvårdskultur, där allt är inriktat på en våldsam övermedicinering med industrins kemiska preparat. Övermedicinering har därmed seglat upp som den tredje vanligaste dödsorsaken i väst. Dagens läkare i västvärlden får näst intill ingen utbildning om hur man hjälper människor att bli friska och att undvika sjuklighet genom kost och naturliga, ofta väl beprövade gamla metoder.
Industrimaten baserad i huvudsak på billiga spannmålsprodukter, socker och vegetabiliska oljor från ett halvdussin totalt dominerade globala livsmedelskoncerner, ligger bakom en global metabol pandemi av bibliska mått. Professor Bengmark skrev häromdagen i AB att En tsunami av ohälsa, speciellt kroniska sjukdomar, sprider sig runt jorden. Sjukdomar som alzheimer och cancer beräknas år 2050 ha tredubblats i antal och till exempel diabetes åtminstone fördubblats, något inget hälsosystem kan klara av . ”Solidarisk sjukvård för alla” löper risk att bli en historisk parentes … spridningen följer utbredningen av intensivjordbruket. Främsta orsaken är sannolikt en mycket för stor konsumtion av växt ”förädlad”, kaloririk mat, som i stor mängd är inflammations- och sjukdomsframkallande. Detta sker samtidigt som den nationella lokala livsmedelsproduktionen slås ut. Lokalproducerad nyttig animalisk mat försöker man få bort genom propagandakampanjer baserade på de fabricerade klimatlarmen. Förra året började medellivslängden sjunka i USA.
Globaliseringens förödande effekter slår hårdast mot de mest sårbara grupperna i samhället. De rika och den övre medelklassen kan enkelt gardera sig och fortsätta höja sin medellivslängd och sin levnadsstandard. Nästan alla i denna grupp har f.ö. privata sjukvårdsförsäkringar.
Ser man till den svenska politiska scenen, är det mest förvånande att det är Socialdemokraterna som står långt fram i försvaret av globalismen, trots att det är deras kärnväljare som är globalismens stora förlorare. Här skulle Sverigedemokraterna ha öppet mål om de förstod mekanismerna bakom globalismen och begrep att utnyttja dess konsekvenser, men så verkar det inte vara, de är totalt upphängda på invandringen som ju bara är ett symptom.
Moderaternas hållning är nästan lika märklig som den socialdemokratiska. Det gamla nationalistiska försvarsvänliga Högerpartiet har bytt skepnad till globalismens bannerförare och nationens dödgrävare. Två av partiets gamla statsministrar går i de ledande globalisternas sold. Men i gengäld gynnas fortfarande många av de moderata kärnväljarna lite grann av globalismens få kvarvarande frukter.
Sist men inte minst – med ökad globalism dör demokratin.
Bra sammanfattning. Lägg dessutom till det jag tipsat om tidigare Radiokorrespondenterna (det senaste) om Sydafrika och Korrespondenterna del 8 (det senaste) om landgrabbing och ledarsidorna (med länkarna nedan) så visar det utmärkt att det inte handlar om något annat än orättvisor. Om rättfärdighet. Det handlar inte om rasism eller nyordet högerpopulism eller några andra påhittade konstruktioner som etablissemanget kör med för att lura folk och skrämma folk till lydnad.
http://ledarsidorna.se/2016/12/vi-ses-i-livbatarna/
http://ledarsidorna.se/2016/12/en-tickande-bomb/
http://ledarsidorna.se/2016/12/chris-forsne-attestupan/
Såg några andra inlägg också om pensionen i synnerhet kvinnors dåliga pensioner som är en skandal. Svenska pensionärer har sämst pension i Norden.
GillaGilla
Tack för att du delar din visdom med oss i grannlandet i väst också (ursäkta min norsk-svenska:-). Jag tror att många av dom problem du skriver om kan förklaras av nogon evige bristar i människan, nämligen dom her:
https://sv.wikipedia.org/wiki/De_sju_d%C3%B6dssynderna
Dom her sju er det tyvärr mycket svårt att bli av med, och dom har skapat mycket elände genom historien. History repeats itself, as they say…
GillaGilla
Har inget emot ett globalt fritt samhälle. Problemet uppstår iochmed att staten ska äga saker, driva verksamheter, reglera marknader (pådrivna och köpta av Big Business), monopolisera pengar/betalmedel, ägna sig åt omfördelning av ”wealth”, sponsra konstiga projekt i fjärran länder, försöka uppfostra sina medborgare att tänka ”rätt”, censurera felaktiga idéer… Listan är enorm!
Om staten endast hade som uppgift att förse medborgarna med ett skydd av deras individuella rättigheter, genom ett yttre försvar, en polis och en rättsapparat som tolkar lag och dömer, så skulle inte demokratin hotas av globalisering. Givetvis måste statens funktioner finansieras frivilligt, eftersom all form av stöld under hot är omoralisk oavsett vem som gör den och oavsett vad man tänker göra med stöldgodset.
GillaGilla
Och vilka är det som tar över när staten inte längre äger ngt?
Det är en liberal förvillelse att de många skulle tjäna på direkt eller indirekt att nationalstater privatiserar sina tillgångar.
Det är dom privata maktmonopolen som genom NWO hotar. Nationalstaternas politiker byts utifall att privatiseringen gått så långt att politikernas betydelse reducerats ut mot nya femtekolonnare som går samma oligarkis ärenden, nu tillsatta helt öppet av den privata makteliten.
Amerikaner som kör med det där är färgade av att Usa är ungt och har expanderat på andras bekostnad under hela sin existens så dom inbillar sig att dom sitter inne med en lösning.
GillaGillad av 2 personer
Menar du att allt blir bra om var och en sköter sig själv? Om du blir sjuk så är det ditt problem, om jag blir sjuk så är det mitt? Skola till barnen får vi fixa bäst vi kan, och handikappade får skylla sig själva. Blir det ett bra samhälle? Alla slåss mot alla – tillbaka till stenåldern!
Varför ska vi just ha polis och försvar – vad och vilka är det som ska försvaras? Du? Varför skulle jag försvara dig? Att du inte skulle komma på tanken att försvara mig tar jag för givet.
GillaGilla
Jag håller med förutom att rättsapparaten som tolkar och dömer ska vara helt privat som ska legitimeras på skicklighet. Idag är rättssystemet totalt jävigt. Vid alla konflikter mellan stat och medborgare är det staten som dömer i konflikten. Det måste bort. Parterna i en konflikt ska själva välja domare. Den som vill vara domare får se till att vara skicklig så att någon vill välja honom eller henne som domare.
GillaGilla
Jag tycker att det är intressant att fundera över det du beskriver, och är kanske villig att hålla med. I alla fall med din beskrivning av problemen som du nämner. Frågan är dock om det du beskriver inte bara är en konsekvens av att staten gör mer än att vara en nattvältarstat, vilket skapar korrupta incitament. I nattväktarststaten kanske det juridiska systemet kunde fungera utan att bli partiskt för statens sida. Vad tror du?
GillaGilla
Instämmer helt!
GillaGilla
Riktigt bra skrivet! Det är en mörk beskrivning av vår tid, men att förstå problemet är det första steget mot en lösning.
Får vi hoppas …
Tack!
GillaGillad av 1 person
Jag tror nog att sd vet vad globalism är,,men väljer att inte prata om det för dom strävar åt det hållet själva,något är sjukt med sd,,toppen
GillaGilla
Skulle SD svika så kommer de att utplånas som parti. Det tror jag knappast är deras målsättning.
Och sviker SD så kommer det att uppstå ett nytt alternativ långt till höger
GillaGillad av 2 personer
Sd har redan svikit,detta förstår inte svensson,där är problemet boris,troligtvis styrs dom av något som dom inte ska styras av.
En kompis var på banken,han tog upp dollarkris osv med bankkillen som var väl insatt i amerikanska dollarn,,,,,nej nej nej sa han,,inga problem med nån kris i usa,att usa lånat mycket pengar är inget problem,alla lån usa har tagit är investerade i bra saker,,,pengarna är säkrade säger han,det finns teckning för allt menar han,i mitt tänk går inte det han säger hem,,,,,vad säger ni?
GillaGilla
Pelle, angående dollarn så kommer den att stärkas i och med att ekonomin försämras. Kapitalet söker sig till den starkaste och säkraste valutan. Det finns inget alternativ i dag till USD, den är reservvaluta och skulle den krascha blir det kaos i all handel. Den används i många länder i stället för landets egen valuta.
Yuan kan ta över om nåt decennium kanske. Tills dess kommer alla att se till så USD blir kvar. Ett problem är att de behöver höja räntan i USA. Men då kommer kursen att bli ännu högra och det påverkar oss alla i Världen med högre kostnader då allt handlas i dollar. Samt att de får svårare att exportera sina ev produkter som Trump nu vill de skall börja tillverka igen. (Om nån nu vill ha skräpet….)
GillaGillad av 2 personer
Pelle! ungefär 56.000.000.000.000 kronor är investerade i kriget i Mellanöstern. Fråga bankmannen om det är en bra investering. Jag skriver investering för att vara ironisk. Alla dessa pengar är totalt bortkastade.
GillaGillad av 1 person
# Pelle
Ha-ha, det gäller att manipulera och lura…ja ja, ingen kris i USA…..ok!
GillaGilla
Pelle, visst vet de vad det är. Det är det de kämpat mot hela tiden. Och det vet etablissemanget också. Därför att det bara är etablissemanget som tjänar på globalismen – men endast kortvarigt. Det enda vi kan göra nu är att hålla koll på läget. Och trycka på. Globalisterna kommer inte frivilligt att släppa taget om köttgrytan. Glöm inte vilket otroligt jobb nationalisterna gör och gjort när de offrat så mycket av sina liv bara genom att skriva kommentarer och inlägg för att informera folk och göra motstånd. Och SD, Trump m fl har fått offra mycket. Det är ett fantastiskt jobb och jag kan inte nog tacka och beundra alla som hjälpts åt och engagerat sig i folkrörelsen och i de nationalistiska partierna. Så mycket av sina liv som alla offrat för vår skull. Utan folkrörelsen som växer inte bara i Sverige utan i hela världen så hade det inte gått. Såg som hastigast, skall titta mera på det, att Brexit går vidare.
Så häng i Pelle, det är flera som är observanta och Boris (8 december, 2016 kl. 08:55) har helt rätt att folkrörelsen inte kommer att finna sig i några svek. Sviker SD går folket vidare. Det är bra att du är observant och påtalar risken, Pelle men jag instämmer med Boris.
GillaGillad av 1 person
Problemet är att sd blir en bromskloss som fördröjer allt,,om sd var ärligt sverigevänliga så skulle dom pratat om hotet av globalismen,men inte ett ljud,det är så sjukt,av mej kommer sd inte få någon röst så länge kungarna styr sd helt odemokratiskt.
GillaGilla
Det enfaldiga politiska argumentet är att globalism och frihandel utan restriktioner är det bästa som har hänt men detta är inte evidensbaserat utan bara tom ideologi.
Obalanserad frihandel utarmar de nationer som tar emot fulla containers och returnerar dem tomma, vinnarna är en minoritet bestående av kapitalägare, vissa professionella yrkesgrupper och politiker som sätter sina egna löner.
Frihandelns förlorare är alla andra, en stor majoritet av löntagarna, det hjälper föga att platt teven kostar 5 000 från Kina istället för 10 000 från Europa eftersom det inte uppväger förlorade hyggligt betalda industrijobb och arbetslöshet till följd av globaliserad frihandel.
En stor delanledning till västvärldens skuldsättning och dåliga finanser i allmänhet är just globaliseringen – om man konsumerar mer än man producerar så måste man låna och det är vad som har hänt sedan tre decennier tillbaka.
Om man som politiker inte förstår hur saker och ting hänger ihop och lever i en illusion av rikedom baserad på skuldsättning och dessutom får för sig att öppna gränserna för en miljon fattiga migranter utan kompetitiv utbildning, som ska ta del av en söndervittrande välfärdsstat, då är det inte förvånande att en permanent betalningskris skapas och att landets pensionär är förtvivlade.
GillaGillad av 2 personer
Du får nog tänka om lite för dina teorier stämmer inte rent ekonomiskt. Det är på det viset att länder inte handlar med varandra. Det är människor eller företag som handlar med varandra och de gör det oavsett var de befinner sig geografiskt och de gör det för att de båda vinner på det. De spelar således inte den minsta roll var din platt-tv är tillverkad.
Det som orsakar kriser är när någon går in och blandar sig i den frivilliga handeln mellan människor eller företag. Dessa någon är politikerna. De blandar sig med skatter och regleringar. De blandar sig i genom att ge monopol till företag. De förstör riktig konkurrens och sätter principen om konkurrens ur spel.
GillaGillad av 1 person
Liberalernas gamla vanföreställningar. Dom har fortfarande inte upptäckt att Adam Smith var en bluff som medverkade till att söka pådyvla imperiets konkurrenter Britternas export. Alla tänkande företrädare för nationalstater vill använda skyddstullar tills de byggt upp sin konkurrenskraft. Problemet hos oss som Fiskargubben påpekar är att det inte finns ngn sån uppbyggnad utan ist finansparasitism som fn verkar frestande. Den stora bristen med S och med Marxistiskt grundade rörelser är att man spelar ut vanligt folk mot entreprenörsklassen så att den inte uppskattas och därför är man heller inte benägen att uppmuntra till individuella prestationer vare sig i utbildningen eller i andra sammanhang.
GillaGillad av 2 personer
Bildligt från MURALGRANSKAREN
Om man Rächte Drottning Ursula Lill-Finghret Försågh Hon Sigh Richligt af ens Öfriga Anathomie.
GillaGilla
Globalism innebär mindre självbestämmande för vanliga människor. Nationalism betyder att varje folk/etnicitet kan bestämma sitt eget öde, och den kanske viktigaste reformen som krävs är att förbjuda länder att låna pengar. Det står skrivet i USAs konstitution att kongressen ska trycka pengarna, men p.ga. av kryphål har de idag Federal Reserve som är privatägt och vägrar ta fram sina räkenskaper.
Privata banker (kommersiella banker och centralbanker) skapar pengar ur ingenting i samband med utlåning. Stater borde göra det istället så att ingen statsskuld uppstår. Överhuvudtaget bör det mest finnas en stor statlig bank och mindre sparbanker som kunderna äger. Inget mera fractional reserve banking.
För att återknyta till globalisering så är det klart att alla olika folk är för olika för att leva tillsammans. Vi har evolverat var för sig och vissa folk är mer utvecklade i vissa avseenden. Det är tragiskt att vi inte har ungefär samma förutsättningar, men det är naturen som har skapat skillnader mellan etniciteter. Det går inte att ignorera.
GillaGillad av 3 personer
Precis, enyaaa (8 december, 2016 kl. 08:25) Jag går ännu längre och påstår att i en ”global värld” utan gränser i ett enda stort rike har folk inget alls att säga till om. Även i en liten nation som Sverige hade vi svårt att göra vår röst hörd , men det är definitivt bättre än nu i EU där svenskarnas röststyrka är mycket svag. I praktiken har vi inget att säga till om mer än färgen på cykelstället. De viktiga frågorna tas någon annanstans av en samling skurkar på ca 7 000 personer. Och de struntar i oss. Än värre blir det i ett världsrike.
Vi kan inte kontrollera makteliten, vad de gör och inte ansvarsutkräva dem. Kan vi inte det finns ingen demokrati. Tipset häromdagen där Aktuellt visade danskarnas ”svinhotell” där grisarna transporterades hit och dit visade tydligt på problemet. Vi kan inte kräva ansvar när våra barn förgiftas, (har redan hänt i Danmark där föräldrarna lurades att ge barnen D.vitamin), av mat, vatten (Landskrona idag), och alla saker vi omger oss med. Idag hade vi behövt alla pengar som vi lägger på EU och kolonisationen till att bara sanera, avgifta och restaurera och reparera Sverige.
Pengahanteringen är en enda stor bluff. Avregleringen var ett stort misstag. När Riksbanken avreglerades sa det poff och pengarna försvann ur Sverige. Vi måste också göra bankdelning.
Bra och kunnig kommentar!
GillaGillad av 1 person
I Sverige är fortfarande många medborgare kvar i villfarelsen att vi har en fungerande demokrati; att vi väljer vårt styre själva utifrån partiprogram mm.
Ingenting kunde vara felaktigare!
Oligarkin och globalisterna med sin främste (offentlige) apostel Soros har en klar majoritet av ”folkvalda” i sin hand, bevisligen ställer de upp som lydiga marionetter och följer ”his masters voice”, ;http://theduran.com/sweden-loves-soros-leaked-document-shows-65-of-swedish-politicians-loyal-allies-george-soros/
Vakna Svenska medborgare – se verkligheten – skaffa fakta och avskaffa MSM!
GillaGilla
Jerusalem Post: Soros’s Campaign of Global Chaos
http://www.jpost.com/Opinion/Our-World-Soross-campaign-of-global-chaos-464770
”The peoples of the West need to recognize the common foundations of all Soros’s actions. They need to realize as well that the only response to these premeditated campaigns of subversion is for the people of the West to stand up for their national rights and their individual right to security. They must stand with the national institutions that guarantee that security, in accordance with the rule of the law, and uphold and defend their national values and traditions.”
GillaGilla
Detta börjar nu bli helt infernaliskt! Fredrik Strage Kränkare på DN uppmanar nu SD-väljare att flytta till ett annat land. Förslagsvis Thailand! http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/fredrik-strage-kara-sd-valjare-vad-sags-om-att-flytta-till-jimmieland-i-thailand/ En psykosocial ande som liknar hemsk historia börjar nu eskalera utöver måttfullhet! Har folk glömt eller inte är kunniga om fanatismens Goebbels in Berliner Sportpalast im Jahre 1943? Eller mullret från bulldozerna i Katyns skogar? Eller Birgitta Dahls (S) ancient friend PolPot vars röda khmerer slog ihjäl folk med påkar utanför Pnom Penh http://www.kambodja.name/page3/index.html Det ”nya” Sverige är nu mitt uppe i processer som, enligt min mening, kan likställas med förstadiet till dessa mänskliga katastrofer! Det är verkligen akut att samla nationellt råd med experter som kan rådgiva politikerna innan sådant skit som Fredrik Strage pluttar ur sig i MainStreamfläktarna får fäste i polariserad okunnig och/eller menlös befolkning! Tack Lars Bern för dina framsynta artiklar! Dina syntaxer börjar dyka upp lite här och var på fri media! Grattis till dig!
GillaGillad av 5 personer
Hahaha, vilken kul lurifax! Den där Fredrik Strage. Han har inte fattat att nationalister knappast är landstrykare och kosmopoliter. Nationalister växer inifrån så de behöver inte fara omkring som skållade troll över hela världen .
GillaGillad av 1 person
Jag tror snarare att det börjar närma sig den dagen då de likt DDR och Sovjet hindrar dugliga svenskar att flytta utomlands. För varje svensk ingenjör, sjuksyrra, programmerare, tekniker och operatör av alla de slag mm som sticker med sina familjer så sunkar landet ihop sakta men säkert. Sen kan de stå här med sina importerade pizza och kebabtekniker och försöka hålla igång samhället..
GillaGillad av 1 person
Vi lever i en tid av globalistiskt hyckleri av episka mått. Man säger sig stå för godhet och mänskliga rättigheter men utövar Barnamord under föreställningen att det är en mänsklig rättighet. Man säger sig stå för yttrandefrihet och demokrati men lagstiftar så att sexuellt förvirrade beteenden Inte får nämnas eller botas. Man påstår att man är mot könstympning men lägger ner stor energi på könsbyten betalda av skattebetalarna. Om vi inte slutar med detta hycklande blundande för självklara realiteter är nog framtiden en sorglig historia och våran undergång som civilisation oundviklig.
GillaGilla
I globalismens hemland sjunker livslängden. http://www.mvt.se/nyheter/livslangden-sjunker-i-usa-om4413725.aspx
GillaGilla
De flesta inom den sk politiska adeln har marinerat sig själva i sina egna floskler.
Då blir man ett extremt lättfångat byte :
https://sputniknews.com/politics/201610141046339185-sweden-soros-loyalty/
GillaGilla
”…det mest förvånande att det är Socialdemokraterna som står långt fram i försvaret av globalismen, trots att det är deras kärnväljare som är globalismens stora förlorare. ”
Det är inte särskilt förvånande om man känner till att asocialdemokraterna är marxister snarlika sionizter och kommunister. Skillnaden var att de senare ville förstöra samhället snabbt och asocialakrobaterna långsamt.
Förvisso fick Palme & Co stark dragkraft av 68-rörelsen att öka samhällsförstörelsetakten, vilket skedde.
Redan på sjuttiotalet övergav asocialakrobaterna den svenska ”arbetarklassen”. Då påbörjades förberedelserna för invasionen av parasiter och kriminella från tredje världen…
”Moderaternas hållning är nästan lika märklig som den socialdemokratiska. Det gamla nationalistiska försvarsvänliga Högerpartiet har bytt skepnad till globalismens bannerförare och nationens dödgrävare.”
Ja, det är konstigare vid en ytlig betraktelse. Dock befolkas politiken främst av psykopater som lockas till den oerhörda makt de inte skulle ha.
Det är lätt att köpa dessa psykopater som inte har någon lojalitet till sina väljare, vilket globalistmaffian gjort. Hur många hundra miljoner har folkförrädarna Reinfledt & Co på sina hemliga bankkonton? Eller sålde de sig och oss billigare?
I övrigt håller jag med…
GillaGillad av 1 person
Bra artikel som vanligt av Lars Bern.
GillaGilla
Norge følger etter Sverige i politikken. Kent Andersen, politiker i et av Norges regjeringspartier, Fremskrittspartiet (en mix av Moderaterna og Sverigedemokraterna), er forsonlig innstilt og inviterer medlemmer av ”PK-sekten” over på den rette siden:
”Vil du redde ditt smarte image? Bytt politisk side nå”
https://www.document.no/2016/12/08/redde-smarte-image-bytt-politisk-side-na/
GillaGillad av 1 person
Vi behöver ett nytt parti i sverige som sätter sverige och svenskarna först. En donald trump typ. SD har blivit oroväckande otrovärdiga.
GillaGillad av 1 person
SD har agerat egendomligt under senare tid, alltmer NATO-vänliga, SDU-hanteringen, uteslutningar, emot Folkets Demonstration, emot Nya Tider och senast igår, emot Rysslands/Nordstreams önskemål om hamn på Gotland. Kommer inte att rösta 2018.
GillaGillad av 1 person
David Rockefeller lever ännu 101 år gammal. Hans familj intresserade sig för miljörörelsen redan på 1980-talet.
Det finns vilda teorier om hur vissa kungahus och oligarker kan leva länge. David har genomgått flera hjärttransplantationer (minst sex) på bekostnad av andra i kön och det vet vi. Man talar också om ungt blod donerat av många unga. Det är mycket svårt att utvärdera sådana rykten.
Den ekonomi vi har i Sverige idag ser ut att öka BNP med banktjänster. Den riktiga ekonomin är inte i bra skick. Den lokala och nationella ekonomin råker illa ut under globalismen och ska bära den finansiella sektorn.
Jag tror inte att kulmen är nådd. Vi genomgår en vansinnets tid vi inte ännu har lärt oss hantera, men några har börjat uppmärksamma den och det finns uppmuntrande tecken på insikter i flera länder. Också på denna blogg.
GillaGillad av 2 personer
Globalisterna får nu skulden för allt elände men är det inte den giriga kapitalismen som är den skyldige? Är det inte de som föder alla lobbyister och påverkar/mutar det vetenskapliga etablissemanget och alla dess professorer inom BigPharma, BigFood och BigWar och i dess förlängning våra beslutsfattare.
Hur kommer man då tillrätta med Globalismens/kapitalalismens baksida? Är det verkligen genom stängda gränser? Är det verkligen omöjligt att få till en globalisering där folkviljan bestämmer? Är det omöjligt att tänka sig att folket skulle rösta fram krafter som sätter upp regler i folkets intresse när det gäller expansion, marknadsföring, miljö, demokrati osv. Vi – folket är ju tex på god väg att stoppa CETA och TTIP avtalen.
En annan sak vad tjänar tex Rockefeller dynastin på att stödja/igångsätta klimatlarm? De blir ju då av med sin oljeindustri när sol och vind energi tar över. De tappar ju kontrollen om varje hustak förses med solpaneler – eller? Ja världen är verkligen upp och ner.
Att Socialdemokraterna står långt fram i försvaret av globalismen är inte så konstigt. De har bara en sak i huvudet just nu och det är arbetstillfällen. Kosta vad det kosta vill. Moderaterna stöder de nationalism, globalism eller kapitalism ja det kan man verkligen fråga sig? De verkar ha en identitetskris och det är de verkligen inte ensamma om.
Sist men inte minst – med ökat folkligt engagemang (högre folkligt medvetande) kan vi få en sund globalism på alla sätt och vis och ändå värna våra egna intressen.
GillaGillad av 1 person
Världsregering är ju målet och klimathotet (som verkar vara en bluff) används för att nå dit. Allt tyder på att Rockefellerfamiljen är en av de större ägarna i Federal Reserve, så det handlar inte längre om pengar utan om hur de vill forma världen.
GillaGilla
Lars säger att han inte anser att man behöver beskriva det som en konspiration utan att det handlar om affärsmässiga överväganden. Problemet är att motståndarna till deras affärsmässiga verksamhet om vi uttrycker det enkelt, är baserade på varianter av marxismen som i hela sin omfattning varit under monopolkapitalismens kontroll. Så länge det inte är allmänt känt så är det verkligen i högsta grad en konspiration. Fabian Society’s målsättning har i 130års tid varit att smyga in socialismen överallt. Dom har tillsammans med sina öppet marxistiska föregångare hela tiden varit ett monopolkapitalistiskt elitprojekt. Dom har tydligt understrukit att dom gillar att smyga och infiltrera men är till stor del okända av de flesta politiskt intresserade. Dom har under hela sin existen jobbat målmedvetet på den globalisering som Lars ofta beskriver.
Ett av målen var att eliminera Europas ursprungsbefolkning med undantag för aristokrater och ersätta den med en korsning där afrikaner var en komponent och utseendetypen skulle vara som forntidens egyptier (så att det går lättare att se skillnad på herrefolk och undersåtar?)
GillaGillad av 1 person
Sant tyvärr.
GillaGilla
Det som Lars Bern skriver i artikeln är allt för hovsamt hållet. OK, allt är inte konspirationer, men likt förbannat har Eliten i Väst betett sig kriminellt och naturligtvis fullständigt odemokratiskt, om vi för pedagogikens skull, inskränker oss till tiden efter Kalla Krigets slut (säg 1990).
Falsk flaggad ”9/11” med ett massmord på 3000 oskyldiga och sedan krig efter krig i MENA, som är solklara brott mot Freden, Krigsförbrytelser och Brott mot mänskligheten, enligt den Internationella Militär-Tribunalens statuter från 1945 och retroaktivt utdömda 1946 genom hängning i kort snara, för ett flertal tyskar. Räcker att säga the Chilcot Inquiry!
Elitens MSM har tillika serverat Fake News i en aldrig sinande ström, så folk har i praktiken varit oförmögna att rösta i åtskilliga val. Om vi lever i en skendemokrati eller en diktatur är en ren smaksak, för hur i all fridens namn skall vi under rådande förhållanden, veta något om, exempelvis, konsekvenserna av en NATO-anslutning?
GillaGillad av 1 person
”…krossa deras starka fackorganisationerna, för att driva ner lönenivåerna.”
Här går våra åsikter isär Lars. Fackföreningarna är ett av organen som håller nere lönenivåerna. Om du inte tror mig kan du börja läsa vad fackföreningarna själva skriver i sina program.
GillaGilla
Saltsjöbadsavtalet (1938) mellan LO och SAF handlade egentligen om att hålla lönerna nere för att full sysselsättning skulle uppnås. Detta fungerade bra fram till omkring 1970.
Avtalet innebar egentligen att företagens investeringar skulle vara långsiktigt lönsamma och att detta i sin tur skulle leda till högre reallöner för arbetarna. Detta fungerade bra under 1950- och 60-talen.
Låga nominella löneökningar kan således leda till höga reallöneökningar under förutsättning att produktiviteten ökar (produktionen per arbetstimme). Detta kräver att investeringarna ökar per anställd.
Denna process kan leda till att arbeten slås ut och därför måste nya arbeten skapas genom att det är lönsamt för företagen att expandera in på nya typer av varor och tjänster. Men processen fungerar inte om politikerna höjer kostnaderna genom skatter och regleringar.
GillaGillad av 2 personer
Alldeles korrekt Göran. Man ska komma ihåg att mellan storstrejken 1909 och när de första kollektivavtalet undertecknades 1938 så skakades näringslivet av ett otal strejker och arbetsnedläggelser. Sverige var då världsbäst på antalet strejker och de avbräck i företagens vinster det medförde.
Så SAF Svenska Arbetsgivare Föreningen förhandlade då fram detta avtal med LO som skulle bli en win-win situation. LO:s medlemmar skulle få en anständig löneutveckling mot att SAF fick arbetsfred.
Så för att detta samspel skulle fungera krävdes det av LO och dess förbund att vara återhållsamma och ansvarsfulla vid avtalsförhandlingarna. Det innebar att LO tog ansvar för att hålla arbetarna i schack så att det inte blev några onödiga konflikter och vilda strejker under avtalstid var och är förbjudna.
Så LO är garanten för att inte arbetarna ställer för höga krav i sina villkor. Samtidigt som arbetsgivarorganisationerna håller igen på arbetsgivarnas krav.
Så om detta, den svenska modellen, är bra eller dålig är svårt att veta exakt, men tittar man på tiden före införandet så verkar det tillståndet på arbetsmarknaden särskilt tilltalande. Om vi skulle haft bättre villkor idag utan LO och SAF(Svenskt Näringsliv) tror jag inte, snarare större skillnader i villkor mellan olika grupper, vilket jag inte tror är önskvärt ens för de besuttna.
GillaGillad av 1 person
Storstrejken 1909 gav oss fastighetsskatten. Den kom också i flera andra länder. Makten såg hur folk kunde överleva på sina små jordlappar och med viktigt hemarbete (ofta kvinnligt) utan kontanter under en strejk. En australier säger att vi egentligen arrenderar de fastigheter vi äger.
Många arbetare hade på den tiden en ko eller en get, frukt och grönt och egen ved. Sedan inskränktes jakt – och fiskerättigheterna. Det har jag från en förfader som med fyra barn lyckades överleva det svåra 30-talet genom att bryta mot reglerna.
Vem kan idag överleva på en liten jordplätt? Jag hade det som bisyssla, men gick i stort sett back år efter år. Jag hade potatis till jul, men vad den kostade.
Ved hela vintern med eget arbete, men jag kände mig utplundrad.
GillaGilla
Why are jobs leaving the country?
https://www.armstrongeconomics.com/armstrong-in-the-media/the-forecaster/freedom-of-movement-three-aspects-under-assault/
”It is not due exclusively to cheaper labor. That is total nonsense. It is the huge cost of regulation and taxes. The higher government raises taxes, the more overvalued the cost of labor. When I helped restructure companies looking to set up plants inside Europe, I had to weigh all costs. I placed manufacturing jobs in Britain because 1.) they had the skilled labor force, and 2.) they had 40% less in taxation from the corporate aspect compared to Germany and certainly France.”
”The United States is the most unstable country when it comes to taxes. You cannot set out a business plan for 25 years because the tax rates may change every four years. Companies leave the U.S., not because of the price of labor, but to have a safe and secure place to do business without the rules changing.”
GillaGillad av 1 person
Se denna starka video om läget i Sverige(se hela) https://youtu.be/4NdnzFqHzpA
GillaGilla
Här är söta farbror Soros! säger sig själv vara en spelare och kan inte se till sociala konsekvenserna av sitt gambling med valutor t.ex. När Budapest togs över av Natzi och många judar sändes iväg till slav och döds läger i tågvagnar, vart tror ni Soros gjorde för dessa landsmän? Då var Soros upptagen med att konfiskerade dessa familjers fastigheter. Säger ideligen att han inte känner sig skyldig och tycker han har moral och även jobbar på det :))
filmen är 13 minuter lång
GillaGillad av 1 person
Anders Jensen här ovan frågar vad Rockefeller & Co tjänar på att klimatlarma, då man skulle förlora oljeinkomster vid alternativa energislag? Som jag ser det av samma orsak som man urlakar medelklassen i USA och som också spiller över i övriga västvärlden. Klimatlarmen syftar i huvudsak till att den fattiga världen inte ska få något välstånd att tala om, alltså berövas möjligheten att utvecklas till att ha just en bred medelklass.
Man inriktar sig på att endast ha en liten klick förmögna människor och resten i fattigdom. Med det konceptet blir det betydligt enklare att styra sina undersåtar alltså massorna. När vi är upptagna med att få i hop mat för dagen och skydd för väder och vind har vi ingen tid över att fundera på vad oligarkerna har för sig. En stark välmående medelklass hotar på allvar oligarkernas planer.
Samma princip gäller med massinvandringen till i huvudsak Västeuropa, att skapa oreda och oro för att den tidigare homogena befolkningen skall vara upptagen av andra bekymmer än att hålla koll på vad Soros och hans anhang håller på med. Krigen i Mellanöstern som bidragit till migrantströmmarna har även syftat till att skapa kaos även där och målsättningen är att slakta alla de band MÖ haft till Sovjetunionen och Ryssland. Syrien var väl det sista fästet som ännu håller stånd med stöd av Ryssland.
Genom att kontrollera oljan, odlingarna (GMO) och genom de ännu ej färdigförhandlade ”frihandels”avtalen skulle man ha en stark position för att tvinga regeringarna i världens länder på knä för att genomföra sitt världsherravälde. Men agendan har stött på patrull, Ryssland med BRICS-länderna stretar emot, flera andra stater likaså. Europas folk har börjat inse vad klockan är slagen och nationalistpartierna får alltmera stöd. Till det kan läggas Brexit och Trump. Vad gäller Trump är det bäst att avvakta och se vilken politik han verkligen kommer att föra.
Så just nu står det och väger, skall oligarkerna våga sig på ett storkrig eller ska man bida sin tid ett tag och omgruppera sig med nya strategier?
GillaGillad av 1 person
Nej, de kommer inte att starta storkrig, krig förstör för mycket och dessutom känner sig eliten väldigt trängda. Det vi ska göra är att samla ihop oss och stötta, hjälpa och göra bytesaffärer med varandra. Farbror Lars kan vara en knutpunkt där vi alla vet vart vi kan vända oss för att söka hjälp och stöttning. Vi är många på sidan och fler kommer att hitta till sidan och den är en bra början. Det är just detta eliten är så rädda för att vi ska förena oss och hjälpas åt, det är det sista de vill då vi gör då vi blir oberoende av dem och det system de byggt upp.
GillaGilla
Den nya medeltiden med finansoligarkin som feodalherrar och vi andra som livegna i detta nyfeodala system.
Om folk ska kunna opponera mot detta krävs kollektiv organisering. Det kräver ett relativt stort mått av socialt kapital. En omöjlighet i det mångkulturella samhället. Förmodligen den underliggande tanken hos sådana som Reinfeldt och Borg, starka fackföreningar och organisering är en omöjlighet i det mångkulturella samhället där ”klanen” är viktigast.
GillaGillad av 1 person
Som sagt vi/folket är genom kollektiv organisering på god väg att stoppa CETA, TTIP och GMO inom EU. Optimist som jag är så ser jag det inte som omöjligt att med framgång fortsätta bekämpa oligarkin på detta sätt.
GillaGilla
Hur kan klimatlarmen hindra den fattiga världen att utveckla välstånd? Klimatlarmen leder ju till innovativa nya energilösningar. Om fattiga byar förses med elektricitet från tex lokala solpaneler, vindkraftverk eller bränsleceller hur kan det motverka ökat välstånd? Den totala fattigdomen i den fattiga världen har ju också minskat markant de senaste decennierna. Så oligarkernas strategi verkar tydligen inte ha fungerat där – eller?
GillaGilla
Utvecklingsländerna tar sig ur fattigdomen genom en massiv satsning på el från kolkraftverk och utbyggnaden avtar inte trots det s.k. klimatavtalet.
GillaGilla
Återstår att se om oligarkernas strategi (som hittills verkar ha misslyckats) om minskad kolanvänding till förmån för förnybar energi kommer att hindra den fattiga världen att minska sin fattigdom. Framtiden får utvisa detta.
GillaGilla
What´s next ?
https://www.armstrongeconomics.com/markets-by-sector/precious-metals/gold/gold-headed-lower-under-1000-into-the-abyss/
GillaGilla
Plus att Indien just nu konfiskerar guld (Armstrong) av privatpersoner. Ekonomin kraschade totalt i Indien och en 20 dollar går inte ens att handla med i butikerna då de inte har växel att ge tillbaka. Högst en dollar sedlar gäller!
GillaGilla
Artikelförfattaren har definierat problemen. Själv har jag funderat på hur en lösning av denna typ av problem ska se ut. Situationen är komplex med en hård politisk styrning av ekonomin/samhället (politisk ideologi) kombinerat med stora kapitalstarka företag (vinstintresse på andras bekostnad).
För att kunna styra individerna till önskat beteende måste det ske en samverkan mellan politiker, storföretag, massmedia, forskning, utbildning etc. När dessa maktspelare samarbetar och agerar mot gemensamma mål, är det möjligt att med hjälp av propaganda, hot eller med hjälp av ekonomiska förmåner att styra individerna i önskad riktning.
Den självklara lösningen är att med en stark grundlag förhindra politikernas möjlighet att fatta beslut och därmed också minska politikernas maktställning. Man måste förhindra att karriärpolitiker uppkommer som yrke och möjligheten till ekonomisk vinning för politikerna.
Exempelvis får en politiker sitta högst en mandatperiod. Att införa en riksdag med två kamrar och besluten måste få majoritet i bägge kamrarna. Att subventioner till näringsverksamhet och bidrag till organisationer förbjuds.
Att skattetrycket ska vara högst 25 % av BNP. Att landet inte får vara med internationella organisationer som FN, EU och NATO. Att ingen utrikespolitik får föras. Att ingen skolpolitik får föras osv.
Det går att tänka sig en grundlag som består av tusentals förbud mot politiska beslut. Det räcker att politikerna fattar beslut om sådant som militär, polis och domstolsväsende.
Därefter är det viktigaste att den politiska sektorn hjälper de som inte klarar sig själva rent ekonomiskt. Exempelvis att man betalar skolavgift och sjukvårdsavgift till de som inte har råd med dessa.
Sammanfattningsvis – att förhindra att människor styrs utifrån andra människors politiska ideologier, samt att förhindra att storföretagen kan påverka politiska beslut och beslut inom statliga myndigheter.
GillaGilla
De starka sluga hänsynslösa privata semihemliga broderskapen styr världen och har underminerat demokratin. Inte de svaga politikerna. Att ta ifrån dem ytterligare makt har nämnda broderskap inte svårt att anpassa sig till. Kort politikerkarriär garanterar ju att dom blir en slags torpeder för redan mäktiga.
En bättre ide är att politiker måste vara särskilt kompetenta individer med erfarenhet av betydelsefullt slag. Bra protokoll och tester för att selektera särskilt dugliga individer och teambuilding så flera olika områden får representation. Staten kan under rätt omständigheter vara en utomordentligt mekanism för att gynna ett sunt näringsliv och en långsiktigt god utveckling. Jag instämmer med att ideologier bör tonas ner.
GillaGilla
Kommentarer skall vara max 2000 tecken. Korta ner den och återkom.
GillaGilla
Sevärd film!
Man brukar säga att Tysklands öde är Europas öde.
GillaGilla
Många pratar om nationalism här men det är inte min grej. Älskar att vi blir mer informerade om andra länder och även ta del av dem men samtidigt måste det ske med små steg. Människor och systemet måste hänga med och det gör inte det som det ser ut nu. Alldeles för snabba incitament och i brådskan körs många människor över. Tål inte att se hur många människor blir drabbade av detta och hur många liv som förstörs, blir så fruktansvärt förstörd av allt lidanden som människor får utstå. För jösse namn alla som kör detta race med EU och att vi ska vara enade, tänk lite grann på alla som blir lidande som ändå har varit en tillgång för systemet. som har med sin familj som insats jobbat skiten ur sig för att ni sen ska kunna iscensätta era drömmar. Snälla, tänk lite mer och längre!
GillaGilla
Nja, någon enstaka pratar om nationalism här är väl mer rätt, i det hela inte särskilt många! För rättelsens skull.
GillaGilla
Om någon nu pratar för sitt lands skull så är det också ok, Det viktiga är att de styrande inte tar hänsyn till människor, som trampas över i deras framfart. Det är det fokus som en vill påtala om, de styrandes totala ignorans över alla som blir drabbade i deras framfört för ett enat EU!
Stanna upp en stund och se förödelsen ni skapar, många blir drabbade och ni bör se er omkring! Rotschild, Soros, Rockefeller, what ever, se vad som händer i männsiskors liv p.g.a eran framfart?
GillaGilla
Vad finns kvar att hålla fast i då det brakar igenom fullständigt? Liberala ideal? Fantasier om att överenskommelser som inte grundar i annat än ord, förhandlingar och enskilda ekonomiska intressen, skall skydda oss mot den stakes rätt?
Nej, det blir en återgång till familjens, släktens, kulturens, religionens och rasens lojalitet .
Antingen låter man narionen upplösas och sjunka tillbaka till så pass låg grad av förädling, ungefär som det ser ut i flera MENA-länderna idag, eller så erkänner man att nationalstaten på en i huvudsak etnisk grund, men med visst utrymme för variation, är den balans som bäst och säkrast skapar trygghet och harmoni. De globalistiska ambitionerna får aldrig gå före den egna nationens och dess folk väl och ve.
GillaGilla
Vilken suverän artikel! 🙂
GillaGilla
Soros har ju härjat och söndrat och härskat i Östeuropa ända sedan 1989, han är mycket illa omtyckt där då han förstört så otroligt mycket. Kallas i väst för filantrop (!) men är det rakt motsatta. Jag var själv vittne till hyperinflation och kaos i Bulgarien under 90-talet, och diverse ”demokratiprojekt” som följde därefter, så jag har sett hans ”filantropi” med egna ögon, men inte bara han, även andra aktörer har givetvis varit verksamma men han är en av de största finansiärerna. Och nu har han börjat aktivera sig i väst, vilket framgår av över 2000 läckta dokument när Open Society Foundation hackades. Så mycket oreda man kan ställa till med om man har pengar…
GillaGilla