Jag har i olika professioner arbetat med miljöfrågor i över 40 år och har följt och deltagit i miljödebatten hela tiden. Forskare i min närhet började på 80-talet uppmärksamma den stigande halten av växthusgasen koldioxid i atmosfären och den risk för oönskade klimatförändringar som detta innebar. Jag tillhörde de miljövänner som engagerade mig i debatten, om hur vi skulle kunna minska vår användning av kolbaserade bränslen för att kunna bromsa upp utsläppen av koldioxid som forskarna menade var huvudorsaken till den stigande halten.
Som fysiker visste jag att koldioxidens växthuseffekt följde strålningsfysikens lagar och att gasens värmeabsorption följde en logaritmiskt avtagande kurva. Eftersom gasens absorption enligt strålningsfysiken är nära sin mättnad, visste jag även att en ytterliga högre halt knappast kunde få en dramatisk effekt. Forskare i min närhet försäkrade även att klimatförändringar i allmänhet är mycket långsamma förlopp som det tar uppåt 100 år att säkert fastställa. Dessa insikter övertygade mig om att vi hade relativt gott om tid på oss för att minska förbränningen av kolhaltiga bränslen. Jag såg inte klimatförändringar som världens viktigaste miljöproblem på långa vägar och har alltid uppfattat politikers ensidiga klimattjat som löjeväckande.
När senare klimatlarmen började tillta i intensitet, tog jag det mest som den gamla vanliga miljöalarmismen för att hetsa politikerna att bevilja forskarna högre anslag. Detta var något som jag upplevt tidigare med andra miljölarm som t.ex. falsklarmen om skogsdöden och överdrifterna om ozonhålet. Att FN via sitt IPCC ständigt var ute och larmade insåg jag berodde på deras behov av att hitta en ny global roll för organisationen. År 2006 så kom den tidigare amerikanska vicepresidenten Al Gore med sin film En obehaglig sanning, där han drog på utav bara den med rena domedagspropagandan. Med min insikt i ämnet tog jag inte filmens skrämselpropaganda på allvar, utan såg att frågan mest användes för ett politiskt syfte. Jag måste erkänna att jag då inte brydde mig om att analysera vilka syften Gore hade innerst inne.
Den som slutligen fick mig att på allvar engagera mig i klimatfrågan år 2008 var vännen och tidigare Sandvikchefen P-O Eriksson. Han menade att jag med min insikt i miljöfrågorna borde engagera mig i debatten för att bemöta de stolligaste alarmisternas grova överdrifter. Jag ägnade sommaren och hösten samma år åt att studera argumenten i debatten och läsa på om det senaste inom vetenskapen.
Det jag fann var att klimatfrågan blivit helt politiserad och att den nu användes för att driva en politisk agenda. De starka politiska krafterna bakom larmen som samtidigt kontrollerade huvuddelen av forskningsanslagen, hade i stor utsträckning korrumperat klimatforskningen. Forskarna bjöd över varandra i alarmistiska klimatmodeller som förutsade katastrof inom något eller några årtionden. Man excellerade mest i fantasifulla datormodeller utan stöd i faktiska observationer. De forskare som inte hoppade på alarmisternas hype tystades ner och hindrades från att få sina vetenskapliga resultat publicerade.
Jag skrev en kritisk debattartikel i SvD hösten 2008 där jag ifrågasatte den överdrivna politiskt drivna alarmismen. Att jag bara ifrågasatte alarmismen men inte växthuseffekten och människans klimatpåverkan hade ingen betydelse, jag blev över en natt en dissident som snabbt frystes ut från etablissemangets olika debattarenor. Jag var inte ensam, vi var en handfull äldre professorer och personer med naturvetenskaplig bakgrund. Vi samlade en grupp med målsättningen att försöka föra ut vetenskapliga fakta om hur det verkligen förhöll sig till allmänheten. Gruppen fick namnet Stockholmsinitiativet och lever fortfarande. Den driver bloggen klimatupplysningen där man i flera år nu publicerat forskningsresultat som motsäger alarmisternas modeller.
För egen del valde jag att stå utanför Stockholmsinitiativet eftersom jag snabbt kom fram till att det vi hade emot oss, var ingen vetenskaplig tvist utan en mycket stark politisk rörelse som hänsynslöst missbrukade vetenskapen för att driva sin politiska agenda – globalismen. Observerbara fakta saknade helt betydelse. Jag valde vägen att möta klimatfrågan via politiska analyser av just globalismen, i stället för fruktlösa försök att argumentera med vetenskapliga argument.
Vad jag funnit är att bakom Al Gores produktion och distribution av hans grovt överdrivna och rent lögnaktiga argumentation i filmen En obehaglig sanning stod globalismens onda genius miljardären George Soros som i stor utsträckning finansierat projektet. Soros driver en agenda som går ut på att underminera nationalstater för att skapa globala maktcentra, som t.ex. överstatliga avtal och styrmedel. Efter hans finansiering av Gores domedagspredikan gick han vidare och finansierade Obamas seger i USA:s presidentval 2008. Han var även huvudsponsor bakom Hillary Clintons valkampanj. Med valet av Obama fick han indirekt kontrollen över den statligt styrda amerikanska klimatforskningen. Resultatet av detta framgår av diagrammet ovan.
Eftersom den ytterst måttliga globala uppvärmningen från den stigande koldioxidhalten, inte på långa vägar var tillräckligt skrämmande för att tvinga fram en global världsordning, där världens länder gick med på att underordna sig FN:s överstatliga styre, blev det nödvändigt att frisera väderdata så att man kunde hävda att världen gick mot en katastrof. Detta parades med en intensiv propaganda i västvärldens medier, som ägs av globalisterna, där man blåst upp varje normal väderhändelse som tecken på en klimatförändring.
Med statliga NASA som instrument började Obama-administrationen att på gamalt Sovjetmaner, gå in och ändra i historiska väderdata för att få fram en beskrivning av en värld under snabb uppvärmning. Diagrammet ovan visar de fullständigt grundlösa korrektioner som gjorts under åren 2000 till 2016. Dessa kraftigt korrigerade data har sedan lagts till grund i arbetet med FN:s klimatavtal. Avtalet är alltså byggt på historiens största och för mänskligheten dyraste vetenskapliga bedrägeri.
När det enkelt har gått att se att Al Gores klimatkatastrof inte inträffat som förutsagt och vädret snarats har gått i en helt annan och lugnare riktning än den han prognostiserat, har allt fler börjat ifrågasätta klimatlarmen. Genombrottet inom den etablerade politiken kom för några år sedan när den ena efter den andra av USA:s republikanska politiker började avslöja Obamas bedrägerier med klimatdata. Frågan kom slutligen upp i presidentvalet där Donald Trump rubricerade klimatlarmen som det bedrägeri de är. Han har lovat att USA lämnar FN:s klimatöverenskommelse och att man rullar tillbaka en rad av de onödiga klimatåtgärder som Obama drivit igenom.
Den viktigaste faktorn som styr jordens klimat är planetens förhållande till solen. Solen är nu på väg in i en period med mycket låg aktivitet, vilket historiskt alltid inneburit perioder med ett klart kallare klimat. Det innebär sannolikt att den högst måttliga verkliga uppvärmning som orsakas av den stigande halten av växthusgaser, kommer av allt att döma drunkna i solaktivitetens avkylande effekt. Med andra ord kommer Trumps politik mot globalisternas överstatliga åtgärder att få draghjälp av solen själv.
På längre sikt när den låga solaktiviteten går tillbaka till det normala, kan man tänka sig att uppvärmningen återkommer med förnyad styrka om utsläppen fortsätter i nuvarande takt. Jag bedömer dock det som ett mindre problem, eftersom vi nu ser en tydlig teknisk utveckling som kommer att kraftigt minska behovet av kolhaltiga bränslen på några decenniers sikt. Teknik för att lagra el för såväl mobilt som stationärt bruk kommer att ersätta förbränningsmotorer i stor skala och den kommer att dramatiskt ändra förutsättningarna för lönsam solenergi i områden med god soltillförsel. De stora bilindustrierna har en rad nya eldrivna modellar på väg ut och försäljningen kommer att öka kraftigt de närmaste åren. I arktiska regioner som här på våra breddgrader kommer vi sannolikt få se en utbyggd elproduktion från ny kärnkraft. Sverige som skall avveckla sin kärnkraft kommer att tvingas importera el från grannländer med kärnkraft.
Diagrammet slutar 2000. Det ar inte vad skriver. Kan du lagga in 2000-2016 bade fore och efter andringarna du skriver om ?
GillaGilla
??
GillaGilla
@stenbj


Relevanta diagram för artikeln:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Global_Temperature_Anomaly.svg
Den mest relevanta diskussionen om dessa föreläsning om data, vilket korrelerar med Lars Berns artikel.
GillaGillad av 1 person
Som vanligt en klockren analys från Lars. Önskar att du styrde Sverige i stället för alla korrumperade amatörer som inte har förmågan att se verkligheten!
GillaGillad av 1 person
Bra där igen Lars! Soros är en ondskefull man, men ändå inte med i den innersta cirkeln.
Hjärnorna och motorn har du hos Rockenfeller (Rockefeller) och Rotschild som du så väl beskrivit i tidigare krönikor.
Syftet vet vi – en global regering bestående av marionetter för just dessa oligarker. En mardröm som förhoppningsvis vi kan stoppa med upplysning och information.
GillaGilla
Soros är nära lierad med Rockefellers och Rothschilds.
GillaGillad av 1 person
Tack för en intressant artikel, det är kul att se att det finns offentliga dokument i Sverige som beskriver detta öppet. Har tidigare varit i kontakt med andra professorer, som precis som du kritiserar allt från klimatfråga, konspirationsteorier kring Rothschild och månlandningar. Det som slår mig är att trots detta tal om klimatfrågan är det vi ser omkring oss i nuet.
Är man i en stad som New Dheli, Ulan Bator eller många andra Kinesiska storstäder så slås man av en vägg av koldioxid och avgaser. Det är ett faktum av att vi faktiskt kvävs till döds utav dom här typerna av utsläppen. Hur förhåller du dig till den frågan? Är det något som borde prioriteras på dagsordningen, att minska utsläppen för att rena luften? Eller anser du att det är ren hoax det med? Jag dela med mig av egen erfarenhet jag rest i städer som dessa. Jag har inte kunnat andas in djupa andetag, snoret är svart efter en dag, extrem huvudvärk och jag har hört människor hosta tills dom gråter av smärta.
Handlar det inte om att hålla hemmet vårt rent och hållbart för nästa generationer? Att förneka människans påverkan på miljön kanske kan kännetecknas som ignorans för vad som faktiskt sker? Strutsen som stoppar huvudet under sanden. Förnybar energi och allt det som de ”hysteriska” klimatpolitikerna diskuterar är egentligen inte så illa, eller? Eftersom det handlar om att hålla det rent omkring oss, eller är det mer en kritik mot de som faktiskt har lagt monopol på den ”gröna teknologin?”
Min vision är att jag inte önskar andas in okatalyserade avgaser och koldioxid dagligen, hitills har klimatfrågan och dess anhängare varit de mest framstående med policymaking. Däremot tycker jag att det är intressant att läsa klimatskeptikernas analyser, det är trots allt en demokrati i Sverige.
Tacksam för svar.
GillaGilla
Koldioxid är livets gas som ger upphov till all växtlighet på jorden och är förutsättningen för att du skall få mat på bordet, så när du klumpar ihop koldioxid med smogg visar du att du inte har en aning om vad du skriver om. Halten koldioxid i atmosfären är 0,04% medan halten syre är 21%, så att du skulle kvävas av spårämnet koldioxid sakanr all grund. Detta sagt är givetvis smoggen i många asiatiska storstäder ett stort problem som inte har med koldioxid att göra. Den beror på svavel, kol och marknära ozon. Vi hade denna typ av smogg i Europa på 60-talet.
GillaGilla
Javisst, så är det och det har världen känt till länge. Speciellt känd via Henry Ford’s artiklar under åren 1920-1922 i ”The Dearborn Independent”, under namnet ”Protocols of the Learned Elders of Zion” , som består av 24 stycken delprotokoll.
(Nu kommer alla ”Anständiga” härstädes ställa sig upp och ropa att det var ryske Tsarens Hemliga Polis som skrev denna förfalskning!)
GillaGilla
En schweitsisk domstol sade på 30-talet att protokollen var en förfalskning och Per Ahlmark framhöll det gärna. Många citat kommer från en fransk frimurarbok från 1800-talet. Något att tänka på. Den organisationen vet vi inte mycket om.
För att glädja dig kan jag framhålla att det för länge sedan i Spanien pågick processer om upphovsrätten till Anne Franks dagbok.
GillaGilla
Mycket intressant artikel Lars. klimatet är jag lite extra intresserad av just nu. det är väldigt lätt att bli skrämd av alla nyheter kring detta ämne, det måste jag säga! Jag har också en liten dotter som jag helst vill ge en lugn och säker framtid. Samtidigt har jag alltid varit skeptisk just när det gäller den överdrivna politiseringen av ämnet. Hur kan till exempel länder som USA eller Saudi Arabien ens pratar om att rädda klimatet…det är ologiskt eller bara hyckleri. Eller när jag hör hur extremt rika oljemiljardärer pratar om climate change…det blir en fas.
Samtidigt ser jag extrema miljö (inte klimat) förändringar och försämringar. Överfiske, minskade regnskogar, markförsurning, smog, dieselpartiklar i luften, plast i haven, storskalig olje- gas- och kolförbränning…etc. Detta förstör hur mycket som helst för oss, men det är inte riktigt något som tas upp. Att fossila bränslen äntligen gått ner är enligt mig mer av en naturlig teknologisk utveckling. Och det är bra att den går framåt!
Men fortfarande används det enorma mängder med bl a olja. Sammanfattningsvis; har jag fattat rätt?
-ca 4mm stigande havsnivå per år
-ca 0.6-0.8grader C stigande global temperatur sedan 1880
-CO2 halten ökar i atmsosfären och därav ökar även temperaturen
-mer CO2 har tagits upp av fler plantor i världen, som tar bort ca 10% av halten per år
-både havsnivå och temperaturökningen verkar numera vara mer eller mindre konstanta för varje år, de stiger alltså inte längre lika snabbt och/eller stannar till och med upp vissa år
-CO2 halten har också slutat stiga mycket snabbt
Här kommer de nya energiteknologier in i spelet; solar och vindkraft, ny kärnkraft. jag hade gärna fått några referenser kring solaktiviteten som du skrev. Om vi nu fortsätter ställa om energisektorn framöver, kommer då co2 halten sjunka signifikant igen, vilket leder till en stadig temeperatur och havsnivå? Skulle en lägre solaktivitet då leder till ett mycket kallare klimat? Och är solaktiviteten eller CO2 halten en mer avgörande faktor för den globala temperaturförändringen?
…många frågor…
GillaGilla
Det går inte att ge ett kort svar på alla dina frågor, det får återkomma i en kommande krönika. En detalj, havsnivån började stiga med 2-3 mm/år efter att lilla istiden slutade i mitten av 1800-talet, alltså inget som har med nuvarande utsläpp att göra och takten i höjningen har inte ökat.
GillaGillad av 1 person
Hej Lars,
ja, det får du gärna skriva om framöver! Väntar på detta! 🙂 Får börjar med er bok!
GillaGilla
Sedan istidens slut har havsnivån ökat 120 meter. Havsnivåhöjning är det normala under en interglacial. Sverige har en internationellt erkänd havsnivåexpert, Nils-Axel Mörner (https://en.wikipedia.org/wiki/Nils-Axel_Mörner#Views_on_sea_level_change) som hävdar att stigningen inte överstiger 1mm/år.
En höjning av världens medeltemperatur på mindre än 1ºC på ett sekel måste anses ligga inom den naturliga variabiliteten. Det märkliga är att våra klimathotare/politiker inte tycker att det är bra. De vill tydligen tillbaka till de förhållanden som rådde under lilla istiden c:a 1300 – 1800
http://popularhistoria.se/artiklar/klimatkris-pa-medeltiden/
med allt vad det innebar av missväxt, svält och pestepedemier.
Olja, kol och naturgas står för mer än 80% av världens energiframställning. Ska du ersätta den energin med otillförlitlig vindkraft och solfångst kommer det inte att finnas mycket plats över till bostäder och odlingsmarker.
Våra regering påstår att öknarna växer pga den ökande koldioxidhalten i atmosfären (från 0,03% till = 0,04% det senaste seklet). Men se, där LJUGER regeringen!
Varför ljuger regeringen?
https://www.sciencedaily.com/releases/2013/07/130708103521.htm
Om Lars har rätt och vi går mot kallare tider kommer du att få se en minskning av CO2-halten, ty kallare hav tar upp mer CO2. Om nu CO2-halten oroar dig.
Och skulle havsnivåhöjningen förvandlas till en dito sänkning föreslår jag att du säljer din bostad och flyttar närmare ekvatorn ty då är en ny istid i faggorna. Ett istäcke på flera km ovanpå huset är inte att leka med.
GillaGillad av 2 personer
Börje Sandquist – i senaste numret av Nya Tider skriver Nils-Axel Mörner just om detta.
GillaGilla
Arga Socialdemokraten. Det är inte så komplicerat. Koldioxiden har aldrig tidigare under Jordens 4,6 miljarder år styrt klimatet på Jorden.
Sambandet mellan koldioxid och temperatur är helt slumpmässigt. Vi har haft istider när halten koldioxid har varit 20 gånger högre än idag. Dinosaurierna hade det 7-10 grader varmare än vi har det idag och halten koldioxid var 5 gånger högre.
Isborrsprover ifrån Antarktisk och Grönland visar att värmen ökar före halten koldioxid ökar. Haven fungerar som en kolsyrad läskedryck. Det atmosfäriska trycket och vattnets temperatur bestämmer hur mycket koldioxid som finns löst i havsvattnet.
Vattenångan är en kraftfull växthusgas medan koldioxid är en svag växthusgas osv. Klimatet går emot en ny istid och miljardtals människor kommer att dö av svält………
GillaGillad av 1 person
Hej
En liten fråga bara om CO2-halten.
Är det CO2-halten som ökar temperaturen, eller är det temperaturen som ökar CO2-halten?
GillaGilla
Vi tackar för en enastående sågning av vetenskapens största klimatskojet, en ”hoax” enligt mr Trump.
Vi vill rekommendera studiet av artiklar presenterade av Physicists of the European Physical Society, working on the Storage of Intermittent Energy and the replacement of nuclear energy in Germany. Vi hade nöjet att vara inbjudna till deras möte 13-14 september 2016, organiserat av the Energy Group of the European Physical Society.
De klargjorde de problem som EnergieWende har i Tyskland med ökande överskott av intermittent vind-och solkraft som ej kan användas och ej heller lagras:
”They gave excellent presentations about the problems with intermittent energy and storage, based on peer reviewed articles written in scientific publications. We would especially recommend”:
• Friedrich Wagner, Max Planck Institute for Plasma physik : fritz.wagner@ipp.mpg.de, see : http://link.springer.com/journal/13360/topicalCollection/AC_42d906c59e74a8f414db6b199f4bae6e
and
• Jozef Ongena, Chairman of the Energy Group European Physical Society, ( Royal Military School and Juelich Research Institute) who succeeded to produce a Position Paper of the Energy group
“European Energy Policy and Global Reduction of CO2 emissions: Towards an effective sustainable electricity production in Europe”. Ongena, Jozef . :
http://www.epsnews.eu/2015/07/eps-energy-group-position-paper/
Site : http://epsenergygroup.eu/frontend/index.php
Med dagens teknologi är det omöjligt att lagra överskott av el från intermittent produktion.
Hoppas att dessa artiklar klargör problemet med EnergieWende,
Vi kan inte förvänta oss att kunna producera och lagra nödvändig el-kraft från vind -och sol för att ersätta förbränningsmotorn, bensin och diesel, då nödvändig lagrings teknologi inte finns.
Ny kärnkraft, effektiv och säker utvecklas i USA, Kina och Ryssland m fl länder. Denna kärnkraft har en ”Energy return on Investment EROI” som är ca 10 ggr högre än intermittent vind- och solkraft.
Anne och Lars
GillaGillad av 2 personer
Även om EROI skulle vara plus minus noll borde, enligt min amatörbedömning, vara rimligt att fullt ut satsa på kärnkraften. Gärna i internationella samarbetsprojekt med kontrollerad fusion ständigt fostrande bedside och kunskapsdelning i gemensamma moln. Det borde råda en ”rädda världen” entusiasm inför dylika projekt istället för töntiga Parisavtal! Istider kan slå till snabbt! Lika snabbt som ett meteornedslag eller ett större vulkanutbrott! Vi är inte förberreda på reellt sannolikt skeende! Runt ett fusionskraftverk kan vi människor överleva trots nya istider!
GillaGilla
Intermittent vind- och solkraft gör alla energikällor ekonomiskt olönsamma. Vid en del tillfällen måste tyskarna sätta ett negativt pris på denna el (betala för att någon ska ta emot elen).
Vid andra tillfällen producerar sol- och vindkraft ingen el. Därför måste det investeras i en dubbelt så stor energiproduktion i form av reservkraft. Alla kraftkällor blir olönsamma (även sol- och vind).
GillaGilla
Det rör sig om en postmodernistisk religion samt en politisk jakt efter nya skattebaser.
https://www.armstrongeconomics.com/international-news/nature/climate-change-v-religion-or-just-propaganda/
https://www.armstrongeconomics.com/international-news/nature/climate-change-history-the-fall-of-empires-come-when-warming-turns-of-cooling/
GillaGillad av 2 personer
Hej Lars
Allt ok till sista stycket.
Du spår att uppvärmningen kan bli problematisk i framtiden om vi inte …….
Du spår att energilagring kommer att lösa ”problemen” med solenergi mm
Du spår att kärnkraft kommer att behövas på nordliga breddgrader.
Fel, fel, fel
Det finns inga tecken på framtida problematisk uppvärmning orsakad av växthusgaser. Kom ihåg den minskande marginaleffekten av mer CO2 i atmosfären för den händelse att det skulle bli lite fortsatt uppvärmning från den medeltida dödskylan.
Vad är det för energilagring du pratar om som är så fantastisk; det verkar som fågel fenix?
Vi på nordliga breddgrader har massor av ved, om vi nu inte vill använda fossila bränslen som av allt att döma finns i överflöd. Kärnkraft är ett extremt komplicerat, dyrbart och livsfarligt sätt att koka vatten. Den tekniken bör vänta i kullisserna.
Trots detta med beundran från vännen Gösta
GillaGilla
I länder där politiker inte lagstiftat mot teknikutveckling av säkrare kärnkraft tror jag att man kommer med intressanta lösningar på problemen, dock inte i Sverige. Kom ihåg Gösta att teknikutvecklingen står inte stilla, inte heller inom superkondensatorer som kommer att kunna lagra stora elenergimängder.
GillaGilla
Säkrare kärnkraft ok, men konkurrenskraftig? Men visst nån gång i framtiden kanske.
Superkondensatorer kanske i framtiden kan lagra lika mycket per kilo som dieselolja, fan trot, men jag vill nog hålla mig på visst avstånd från den där super kondensatorn – verkar lite läskig.
GillaGilla
Gösta Walin! Kärnkraften kommer att bli säker. Den kommer att kunna tillverkas på löpande band mer eller mindre. En större industri kan ha sitt eget kärnkraftverk eller ett bostadsområde och förmodligen ett enskilt hus. Du köper ditt kärnkraftverk som en skåpbil levererar. Efter installation producerar den energi åt dig i 40 år utan underhåll.
Det finns bara en sak som kan stoppa en sådan utveckling. Politiker.
GillaGillad av 1 person
Tillägg om säker kärnkraft…. kärnkraften har som sagt orsakat lika många döds under sin 40-åriga historia i hela världen som enbart den svenska trafiken orsakar under ett kvartal. Säker kärnkraft har vi redan.
GillaGilla
Med internet vet alla nu vad bankirterroristen Soros har för sig, men han och hans jämlikar har manipulerat världen i årtionden långt innan internet. med den makten skapades världskrigen, big pharma, klimatbluffen och andra helt vansinniga förmenta ordningar i världen.
Soros och hans NWO -chefer ska i fängelse!
Så får vi lugn och ro på planeten.
GillaGillad av 1 person
Det har nyligen snöat i Sahara…
http://www.telegraph.co.uk/news/2016/12/20/stunning-photos-capture-rare-snow-sahara-desert/
Dåligt eller brist på dricksvatten måste rimligen vara ett mycket större problem för mänskligheten än eventuella mindre förändringar av temperaturen. Rekordkyla i norra amerika nu också för övrigt.
GillaGillad av 2 personer
Klimat debatten har som mål att styra tillgången på energi. Just energi frågan är nog den punkt som är och kommer vara anledningen till mycket av dom konflikter vi ser i våran omvärld. Många gånger är det svårt att förstå varför till exempel Sverige motsätter sig en gas ledning som både Tyskland och Ryssland vill ha. Vi skulle till och med själva kunna skarva oss in på denna ledning och vi skulle då få tillgång till gas som är på stark frammarsch bland annat inom sjöfarten. Men energi politik styrs sällan av vettiga argument utan av giriga särintressen och gärna under skenet av någon utflippad utopisk miljö extremism.
GillaGillad av 1 person
Den enkla förklaringen till Slite/karlshamnaffären är följande : Våren 2015 trakasserade ryska flottan svensk elkabelutläggning mellan Sverige och Litauen och begick klart folkrättsbrott mot fartyg i svensk tjänst. Sverige protesterade i en not och fick ingen ursäkt. Normal diplomatisk sed är då att trakassera tillbaka på närliggande område vilket Slite/karlshamn-affären naturligtvis är. Till spelets regler hör också att förneka att detta är dirket hämnd.
Sverige är redan förbundet med rysk gas och får det via Nord Stream 1 och ledningen från Danmark som är del av det europeiska nätet. Rysk gas är med i bränslet för ersättaren till Barsebäck 2, det lika stora fossilgasverket Öresund (500 MW el) som behövs som dubblering till sydsveriges alla vindmöllor. Så någon påskarvning behövs ej och är en sämre lösning pga at då blir prispressen sämre.
GillaGilla
Det var en intressant förklaring till detta bråk om gasledningen. Men det gör denna blogg intressant man får information som annars kanske inte kommer fram.
GillaGilla
Klimathysterin är enbart en religion. (Punkt)
GillaGillad av 2 personer
Nej. jag håller inte med dig där. Man bör nog inte försöka skoja bort det hela med att det är typ ‘religion’.
Det är med stor sannolikhet ett problem med de utsläpp som påverkar klimatet.
Men, det finns snudd på oräkneliga problem som rimligen måste vara mycket mer problematiska för mänskligheten och annat liv på planeten.
Luften i Peking är exempelvis i nuläget allt annat än bra.
I början av december gick ett fartyg på grund i närheten av Hässelby. Stockholm tar dricksvatten från Mälaren.
Ren luft och rent dricksvatten. Dessa två ting är viktiga för både människor och djur.
Hur passar ren luft och rent dricksvatten in i våra politikers s.k. ‘värdegrund’?
GillaGilla
Ja ett lååångt större problem än klimatfrågan är rovdriften på den sista allmänningen – haven. Men den frågan vill inte globalisterna med sin gränslösa värld höra talas om, därför passar är en del av syftet med skrämselpropagandan om klimatet att avleda uppmärksamheten från de verkliga miljöproblemen – och man har lyckats. Hur många gånger har ni hört vår högbegåvade statsminister nämna havens miljöproblem och hur ofta nämner han klimatet?
GillaGilla
Det började med att Hannes Allfvén blev sur på (s) och lyckades övertala (c) att kärnkraft var farligt. Det gjorde Fälldin till statsminister i valet 1976, då svenskt näringsliv såg möjligheten att bli av med (s)-helvetet. De svek Palme som argumenterade för kk.
Stämningen var hög i kk-industrin dagen efter valet 76. Det tog en månad för de ansvariga att inse.
”Han går inte att tala med”
Paniken var total.
Svenskt näringsliv hoppades tidigt att klimathotet skulle få upp ny kärnkraft i Sverige på dagordningen. De var inte beredda på kraften i förnybart och de som politiskt är mot kk.
Lars Bern, P-O Eriksson och andra var 10 år för sent ute.
Meteorologer som Bert Bolin, Lennart Bengtsson och Erland Källén ställde gärna upp och argumenterade för klimathot och kk som lösning.
I sytemet protesterade jag högt medan Bern o Eriksson hade huvudet uppe i *****
Nu använder (s) regeringen klimathotet för att promota svenska företag i Afrika. SIDA, Power Africa och Business Sweden, Energy for Afrika,
Jag återkommer i vår med fakta.
http://www.klimatupplysningen.se/2013/04/22/fokusera-pa-elektricitet-och-rent-vatten-for-de-fattigaste/
GillaGillad av 1 person
Du skriver på din länk ”För det svenska samhället har det inget större betydelse att klimathotet överdrivs. Globalt, för de fattigaste, är det däremot katastrofalt” Naturligtvis är det så! Men ur en annan förfärlig synvinkel ser vi också hur klimathotets kontruerade rädslor sakta förvandlar vår värld till en imprealistisk variant av kommunism som populärt kallas för globalism. Men det är inget som hindrar att dessa frågor drives parallellt!
GillaGillad av 1 person
Enligt Milankovics cykler ska vi få en ny stor istid om 4000 år, har jag läst någonstans.
Hur som helst så var det varmare för 1000 år sedan än idag, det fick jag lära mig redan i folkskolan: Eken gick längre norrut och människor flyttade till Grönland pga. fina betesmarker där. Sedan kom lilla istiden som varade till mitten av 1800-talet, som redan påpekats här. Nu har vi fått tillbaka lite värme. (Om havsnivån stiger någon mm, har vi fortfarande landhöjning här i norr.) Vad jag förstått så ökar CO2-halten i luften när den blir varmare. CO2 är bra för växtligheten, ja nödvändig!
Solenergi har vi inte så stor nytta av här, men vattenkraft finns ju. (Skogen ska vi inte elda upp, den behöver vi). Kärnkraft är kanske bra, den är iaf. effektiv. Det forskas på vätgas som drivmedel så att framställningen kan bli billigare. Vindkraft förslår inte långt, men jag undrar vad dessa snurror gör med vindar och väder om det blir många av dem. De kanske stör hela vädersystemet?
God Jul alla!
Ina
GillaGillad av 1 person
Vi befinner oss i en istid som varat omkring en miljon år och som vart 80-tusende år avbryta av en interglacial som varar mellan 10-15 tusen år. Just nu befinner sig jorden i en sådan interglacial som har namnet Holocene och som varat i 11.600 år. Vi kan alltså räkna med att en ny istid börjar imorgon eller om sisådär 4000 år, men vi vet inte när.
GillaGillad av 2 personer
Hej Lars!
Detta stämmer med vad jag lärt från att läsa Gösta Pettersson bok Falskt alarm. För mig fungerar den som en utmärkt lärobok om klimatet. Han har inte svar på alla frågorna men han ger en bra redovisning av det vetenskapliga läget. Hur ser du Lars med din kunskap och bakgrund på den boken?
Kunskapen måste ut och kanske det kan bli något lättare med Trump vid rodret.
Mats Persson
GillaGilla
Jag har inte läst boken, men jag vet var Gösta Pettersson står och vi drar i princip samma slutsatser. För mig är det politiken bakom larmen som är det viktiga att avslöja.
GillaGilla
Jag tyckte också ”Falskt larm” var välskriven. Dock en av de viktigaste bevisen den sk bombkurvans avvikelse från IPCC:S Bernmodell för kolcykeln verkar inte så 100%-igt:
http://uppsalainitiativet.blogspot.se/2013/09/den-seglivade-myten-om-bombkurvan.html
Sammantaget, svårt att veta vad som är rätt. En stor poäng, som dock kvarstår är att den långsiktiga fördelningen av kol mellan atmosfär och hav bör vara ca 1:60 i längden när jämvikt infunnit sig. (I havet orsakar kolet ingen växthuseffekt, bara försurning.) Bernmodellen stred mot detta jämviktsläge vill jag minnas, vilket åtminstone är principiellt graverande. Nu kan det ju finnas olika praktiska anledningar till att tillåte detta ändå.
GillaGilla
Behövs det sägas mycket mer:
God Jul
GillaGilla
Övergripande förklaringar till korrektionerna anges ofta vara dåliga gamla sorters termometrar, felaktigt placerade mätställen, slarv i protokollen et c. Intressant att meteorologerna och deras mätteknik verkar ha blivit allt sämre under åren, och speciellt under de senaste åren. Det skulle då också betyda att att meterologer och atmosfärsvetenskapsmän blivit avsevärt sämre yrkesmän de senaste åren. En intressant möjlg förklaring .
GillaGilla
Om det är som de säger, varför går då alla korrektioner åt ett håll? Alltså inte alls trovärdigt, detta är rent bedrägeri speciellt om man studerar gamla tidningsklipp om vädret tidigare under 1900-talet.
GillaGillad av 1 person
Co2 i havet beter sig som champagne, när det blir det varmt så går den upp lättare. Forskaren Henrik Svensmark visade att temperaturen på jorden följer variationer hos den kosmiska strålningen. Han visade att kosmisk strålning skapar moln som ger svalka. Eftersom solen är vår närmaste stjärna som skapar denna strålning så har Trump vind i seglet om han står fast vid sin åsikt. Se dokumentären Svensmark – The Cloud Mystery https://www.youtube.com/watch?v=ANMTPF1blpQ
GillaGillad av 1 person
@Lars Röstlund
Det som slår mig när jag läser din kommentar och skriver denna bloggpost
https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2016/12/23/forskning-logn-forbannad-logn-statistik-sekterism-nagra-enkla-satt-som-klimatbluffen-luras-pa-manniskor/
är att kyltorn för kärnkraftverk skapar moln och att det utanför kärnkraftverk är betydligt varmare i vattnet än på andra platser.
GillaGilla
Varmt vatten i kall luft är inte samma sak. Svensmark bevisar i dokumentären att kosmisk strålning skapar moln.
GillaGilla
”Som fysiker visste jag att koldioxidens växthuseffekt följde strålningsfysikens lagar och att gasens värmeabsorption följde en logaritmiskt avtagande kurva. Eftersom gasens absorption enligt strålningsfysiken är nära sin mättnad, visste jag även att en ytterliga högre halt knappast kunde få en dramatisk effekt. ”
Att kurvan är logaritmiskt verkar allmänt erkänt. Har du någon referens/stöd på att koldioxidens värmeabsorbtion är nära sin mättnad?
Jag instämmer i att klimatfrågan är genompoltiserad men är ändå en klimatagnostiker. Om du kan underbygga ditt påstående kanske jag blir omvänd men har svårt att tro att folk skulle kunna vara så dumma att de missar detta, hur politiserad frågan än är.
Jag instämmer inte i att det är självklart att vi på ett effektivt vis kommer att kunna lagra el framöver. Elbilarnas batteriteknologi tex är väl knappast att beskriva som revolutionerande.
GillaGillad av 1 person
Jag bedömer att vi inom ett decennium får fram superkondensatorer baserade på grafen vilket kommer att revolutionera ellagringstekniken. När det gäller övriga frågor föreslår jag att du använder Google, där finns hur mkt mtrl som helst.
GillaGilla
Googlade i frågan. Första träffen blev detta:
https://www.skepticalscience.com/saturated-co2-effect.htm
Inte alls orimlig bortförklaring. Min mening: Det hela är alldeles för komplext för någon kategorisk slutsats. Även om mättnad nu föreligger är det inte ens tillräckligt för att avfärda växthuseffekten och de som bejakar växthuseffekten är naturligtvis inte dumma. Att något så enkelt som co2-mättnad skulle föreligga och därmed motbevisa växthuseffekten verkar helt otroligt. Ibland tycker jag du verkar väl dogmatisk.
GillaGilla
Jag har inte motsagt växthuseffekten, då har du inte förstått vad jag skrivit. Det är bara det att koldioxiden har inte så mycket mer att absorbera i sitt spektralområde, väldigt lite är kvar som läcker ut och då kan halten stiga flera ggr om utan mer växthuseffekt. Före den industriella eran med 0,03% koldioxid var effekten 3 garder C och om den ökar till det dubbla kanske effekten blir någon ytterligare grad, sedan är det slut.
GillaGillad av 1 person
”Jag har inte motsagt växthuseffekten, då har du inte förstått vad jag skrivit. Det är bara det att koldioxiden har inte så mycket mer att absorbera i sitt spektralområde, väldigt lite är kvar som läcker ut och då kan halten stiga flera ggr om utan mer växthuseffekt.”
Växthuseffekten eller co2:s påverkan på klimatet består troligen av flera mekanismer. Detta med absorbtion är en av dem och där har vi möjligen uppnått mättnad. Länken jag gav ovan beskriver hur co2 kan påverka klimatet på andra vis. Klimatet är ett oerhört komplext system…
GillaGilla
CO2 Contributed by Human Activity: 12 to 15ppmv
M a o att mänsklighetens fåtaliga ”korn” utsläpp av CO2 – relativt den ”oändliga” CO2-mängd som är i rörelse i myllan, haven, atmosfären, floran, faunan osv – i någon avgörande grad skulle kunna förändra klimatet till varmare är en ren bluff. Mera ingående i sak om det här.
GillaGilla
Värmeutstrålningen ifrån jordytan till rymden sker med ljusets hastighet (300 000 km/sekund). Inom rymdfarten definieras rymden som 100 km ovanför havsnivå, den så kallade Karmanlinjen. Värmeutstrålningen tar således 0,0003 sekunder.
Värmeutstrålningen (fotonerna) har ingen massa och går i de flesta fall igenom de atomer som luftens molekyler består av. En atom består av en pytte-pytte-liten atomkärna och ett jättestort tomrum där elektronerna rör sig.
Koldioxid-molekylen kan i ett mycket fåtal våglängder ta upp värmeutstrålningen till 100 %. Men koldioxid-molekylen släpper ifrån sig värmeutstrålningen i samma stund som den tas upp. Våglängden förändrar sig och värmeutstrålningen tas inte upp igen av koldioxid-molekylerna.
Detta sker så snabbt att fördröjningseffekten är försumbar.
GillaGilla
Problemet är att hälften av det molekylen strålar ut igen går tillbaka till jordytan, därför får man en växthuseffekt från denna absorption.
GillaGilla
Det blir således en fördröjningseffekt eftersom jordytan inte nödvändigtvis släpper ifrån sig värmen omedelbart. Värmen kan även i långsam takt överföras ifrån jordytan genom kontakt med luftens molekyler.
Värmen kan transporteras ifrån molekyl till molekyl i atmosfären och slutligen ut i rymden. Dagtid (när solen värmer) måste Jordens atmosfär ha en avkylande effekt på jordytan. Månen (som inte har någon atmosfär) är 100 grader varm dagtid.
Under natten har dock atmosfären en värmelagrande effekt. Månen är ju 150 grader kall under natten.
Jordens oceaner har en ännu kraftfullare lagringskapacitet av värme. Därför verkar det vara en bluff att växthusgaserna gör Jorden 33 grader varmare än utan atmosfär.
Ett annat problem är att IPCC’s strålningsmodell baseras på att Jorden är en platt skiva och att den infallande solinstrålningen ges samma infallsvinkel över hela jordytan.
Men jordytan är sfärisk och solen är inte vinkelrätt mot jordytan överallt. IPCC har inte förklarat varför de andra planeterna i solsystemet har blivit varmare samtidigt som Jorden.
GillaGilla
Om man jämför satellitserien UAH som administreras av kända global warming skeptiker, med NASAs fuskserie så ser man precis samma trend http://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/mean:60/from:1981/plot/uah5/mean:60/offset:0.45
Snälla människor, skärp er!
GillaGilla
Hej Lars
Du får ”draghjälp ” av matematikern/statistikern Douglas Keenan ( PS ovanför min nivå)
Se nedan
”Douglas J. Keenan (a matemathisian/statisian) is sponsoring a contest:
The prize is $100 000. To anyone who can demonstrate, via statistical analysis,
http://www.informath.org/Contest1000.htm
that the increase in global temperatures is probably
not due to random natural variation
should be able to win the contest.
Scientists assert that they can determine, via statistical analysis, whether global temperatures have been increasing more than would be reasonably expected by random natural variation. I have argued that there is no observational evidence for global-warming alarm: rather, all claims of such evidence rely on invalid statistical analyses. ”
Klicka för att komma åt AR5stat.pdf
GillaGilla
Till Lars
Jag förstår att Du är kärnkraftsvän och inte gillar miljöpartiet.
Men varför inte se helheten i miljö och klimatfrågan.
Solens läge just nu och medeltemperatur på jorden är inte helheten.
Helheten innefattar mkt mer tex sot och partiklar i atmosfären,
vattenkvalitet i åar och hav, näringsämnen på fel ställe, stora dagbrott för Uran, alla krig på jorden.
Att kämpa för klimatet och miljön ger arbetstillfällen i Sverige.
Jag har solceller för elproduktion, solfångare för varmvatten och pelletspanna för husets värme.
Vad är nackdelen med att kämpa för miljö och klimat?
Med det Du skriver så hjälper Du till att skapa total förvirring när det gäller klimat och miljöfrågor.
Jag gillar dina åsikter om mat, hälsa och metabola sjukdomar, men även där råder total förvirring bland folk i allmänhet.
GillaGilla