Nyligen blev den gamla globalistiska diplomaten Henry Kissinger rådfrågad av Donald Trump i hans arbete med att förbereda sitt maktövertagande. Mötet var extremt intressant mot bakgrund av Kissingers roll som USA:s utan jämförelse mest inflytelserika diplomat under efterkrigstiden och det faktum att han står den tongivande oligarkin mycket nära, genom sin roll i Council on Foreign Relations, Trilaterala Kommissionen, Bilderbergruppen m.fl. viktiga lobbyorganisationer. Efter mötet har han gett några intervjuer bl.a här i CNN där han bl.a. konstaterar att globaliseringens haft vinnare och förlorare, vilket inte fått tillräcklig politisk uppmärksamhet. Därför skall man inte vara förvånad över att förlorarna kommit att uttrycka någon form av politisk reaktion, vilket burit fram Trump till presidentposten. Vi ser samma reaktioner i en rad EU-länder.
Efter mötet med Trump gjorde Kissinger några intressanta konstaterande, där det viktigaste var att den här valda presidenten är den mest unika som jag har upplevt i ett avseende – han har inget bagage, han har inga förpliktelser till någon speciell grupp eftersom han har blivit president baserat på sin egen strategi och ett program som han själv lagt fram för den amerikanska allmänheten … Och jag tror att han har möjlighet att gå till historien som en mycket betydande president.
Kissinger passade även på att ge Obama – oligarkernas egen marionetts utrikespolitiska strategi knappt godkänt och menade att han i princip dragit tillbaka USA från den internationella politiska arenan.
I ett avseende håller jag inte med Kissinger. Trump har med sig ett bagage och ett mycket intressant sådant – han är oberoende affärsman med ett värdefullt nätverk inom amerikanskt näringsliv. När man skall försöka bedöma vilken väg som president Trump väljer, tror jag man skall hålla det i minnet. Hur kommer en slipad affärsman att se på strategivalet i kampen om kontrollen över världsekonomin?
Det är Kina som är hotet mot USA:s storhet
Trump har lovat amerikanska folket att göra USA stort igen. Fråga er således vilka internationella intressen som hotar USA:s storhet idag? Millitärt är USA helt ohotat med en långt större militär makt än något annat land, så han tänker nog mindre på den storheten. Han kommer att konsolidera USA:s militära ställning, men ser mindre värde i att ägna sig åt att bomba misshagliga regimer som företrädarna gjort. Däremot har han markerat sin avsikt att ta itu med den omfattande korruptionen inom vapenindustrin, som jag tagit upp i tidigare krönikor.
Det Trump ser, är att USA i snabb takt är på väg att förlora sin dominerande roll inom världsekonomin till Kina. En ofarlig gissning är att det är där som hans strategiska framstöt kommer att sättas in, speciellt som Kinas fantastiska framgångar i stor utsträckning gjorts på USA:s bekostnad. Massor av arbetstillfällen har förlorats till Kina samtidigt som det har varit till USA som en betydande del av de billiga kinesiska varorna exporterats. Stora delar av det amerikanska handelsunderskottet har denna upprinnelse. Trump menar att detta bl.a. möjliggjorts genom en planekonomiskt manipulerad kinesisk valuta.
Trumps viktigaste geopolitiska fråga är hur USA på smartast sätt skall möta Kinas snabbt ökande inflytande inom världsekonomin? Motståndarna menar att en mer restriktiv handelpolitik kommer att skada den ekonomiska utvecklingen. Det är givetvis en risk, men den snabba digitaliseringen av industrier har samtidigt ändrat på en rad skalekonomiska faktorer på ett sätt som kommer att minska den risk Trump tar.
USA har även anledning att pressa Kina till eftergifter på ett annat plan. Kinas gamla allierade det helt opålitliga Nordkorea har under passivitet från Obama i lugn och ro kunnat rusta upp sig som kärnvapenmakt och sin armé som är mycket omfattande. Landet är ett direkt hot mot världsfreden och då speciellt mot USA:s allierade Japan och Sydkorea. En god gissning är att Trump kommer att ställa krav på Kina att ta sitt ansvar för den växande fara för freden i området som Nordkorea utgör.
Ryssland hotar inte USA:s storhet
Trump inser sannolikt att den pågående upptrappningen av fientligheter mot Ryssland som globalisterna och deras MSM propaganda är engagerade i, långsiktigt kommer att skada USA:s intressen. Globalisternas strategi att försöka destabilisera Ryssland med NATO:s vapenskrammel och sanktioner för att störta den nationalistiska Putin-regimen, har av allt att döma slagit tillbaka. Putins regim är starkare än någonsin, man har berövat USA initiativet i Mellanöstern och Ryssland har drivits i armarna på Kina och Iran.
Med tanke på kommande politiska förändringar inom EU kan vi förvänta oss att sanktionspolitiken snart havererar. Trycket i många europeiska länder att återuppta affärsrelationer med Ryssland ökar hela tiden. Risken för USA är att relationerna mellan Ryssland och EU normaliseras och USA hamnar vid sidan om även här. Om USA skall kunna återställa sin ledarroll i världsekonomin måste man leda denna utveckling, det går inte att tappa initiativet som Obama-regimen gjort.
Det går att ana sig till Trumps strategi om man betänker utnämningen av Exxon Mobils vd Rex Tillerson till utrikesminister. Tillerson är vän med Putin och han ser på Ryssland med affärsmannens ögon. Om USA skall kunna hävda sig som den ledande stormakten måste man bygga affärsrelationer med ryska företag och vara med i exploateringen av landets enorma naturresurser. Att helt släppa denna möjlighet till Kina eller för den delen Tyskland eller Frankrike ligger inte i USA:s intressen.
Jag tror således att USA kommer att acceptera den nationalistiska regimen i Kreml och att man kommer att föra en Rysslandspolitik som öppnar för amerikanska företag på den ryska marknaden. Jag tror även att Kissingers möten med Trump syftar till att kompensera för Kinas militära och ekonomiska offensiv genom att föra Ryssland och USA närmare varandra.
FN är ett hot mot USA:s storhet
Globalisterna har satsat stort på att försöka upprätta en global världsordning med FN som sitt viktigaste instrument. Bl.a. har klimatfrågan utnyttjats för att kraftigt förstärka FN:s överstatliga makt. Bakgrunden var delvis ett behov att kunna kontrollera den globala energimarknaden. Globalisternas korståg under 15 år i Mellanöstern som startades av oljefamiljen Bush i nära allians med Saudiarabiens och de övriga sunniregimerna i Gulfen, var en annan del av denna strategi. Nya utvinningsmetoder för skifferoljefyndigheter i USA och på andra håll har på kort tid minskat Mellanösterns strategiska betydelse. Trump har tydligt markerat att ett led i att stärka USA:s ekonomiska ställning är att åter bli helt självförsörjande på olja och gas. Intresset för Mellanöstern kommer att trappas ner och Trump har markerat ett återupprättande av USA:s stöd till Israel.
Obama-regimen har genom rent bedrägliga metoder medverkat i strävan att utnyttja falska klimatlarm för att öka FN:s makt. Det av globalisterna styrda FN har på detta sätt tappat fokus på sin roll att arbeta för fred i världen, vilket den förlamade insatsen mot globalisternas 15 åriga krigande i Mellanöstern tydligt visar. Arbetet med att bli globalisternas världsregering har helt absorberat FN-byråkratin. Trump har markerat sitt avståndstagande från den roll Obama försökt ge FN och menar att detta inte legat i USA:s intresse. Krav har rests från Kongressens majoritet att USA skall minska sitt ekonomiska stöd till organisationen. Det är riskfritt att räkna med en kraftigt minskade roll för den korrumperad och ineffektiva FN-organisationen den närmaste framtiden.
Svarte Petter är svensk
Det obegåvade svenska politiska etablissemanget kommer att sitta med Svarte Petter i hela detta politiska spel. FN med Sverige i Säkerhetsrådet kommer att försvagas och vi har gjort oss till ovänner med såväl Trump som Putin. Vi svenskar kommer att få betala ett högt pris för politikernas inkompetens – men vi får ju de politiker vi förtjänar.
Kissinger har sagt mycket vettigt på gamla dar. Har egentligen aldrig haft någonting emot honom.
GillaGilla
Näh precis, det ”man inte känner till, har man inte ont av”, brukar det heta.
Annars betraktas ju Henry The K, som en blodbesudlad krigsförbrytare av rang, trots Nobels fredspris. Och bryter med bred tysk accent, gör han!
GillaGillad av 1 person
Vi får de politiker vi förtjänar helt klart. Men Svenska politiker tror mycket på Kina och arbetar för goda relationer med Kineserna. Kanske kan vi återupprätta kontakter med Ryssarna via Kina? Sedan tror jag inte riktigt på det där att Amerika är svagt i MÖ eller i förhandlingar med Ryssarna. Betänk att dollarn fortfarande är härskarvalutan i världen. Endast Kineserna kan stjälpa Trumps återuppbyggnad av Amerikas storhet ett återuppbygge som lär bli svårt så länge eliterna tror på sin globalism och hittills har de ju haft rätt. Amerika härskar med världens största krigsmakt och med en valuta som de kan köpa upp vilket land som helst utom Kina.
GillaGilla
Varför gå via Kina för återupprätta kontakter med Ryssland ??
Löfven kan när som helst ta upp telefonluren och ringa Putin för att återupprätta kontakten – om han vill- men han vill inte.
Det är inte Ryssland som startat sanktioner mot Sverige.
Det är Sverige som lyder husbondens röst (USA) och jävlas med Ryssland. Senast när det gäller gasledningen.
Till vad nytta för Sverige ?
Men Sverige köper märkligt nog rysk olja precis som tidigare (eftersom vi så väl behöver den).
Det är hyckleri och dubbelspel.
GillaGilla
Reblogga detta på Om Sverige NU och kommenterade:
Ja, Sverige och EU?
GillaGilla
En bidragande orsak till de inkompetenta svenska politikerna skulle jag säga är hur Sverige agerat i EU-samarbetet och hur vi kryper för FN.
Svenska politiker har alltid försökt vara ”bäst i klassen” och infört alla EU-direktiv som kommit rakt av. Visst, det har varit en del prat om Lex Laval och ”den svenska modellen” och så vidare. Fast i praktiken är det EU som styr allt svenskt lagstiftningsarbete. All ny lagstiftning måste alltid beakta EU-rätten och om det finns risk att det krockar måste EU Kommissionen ge sin välsignelse. Detta har varit vanligt förekommande alla arbetsmarknadsåtgärder både förra och nuvarande regeringen hittat på.
Många andra EU-stater jobbar på ett helt annat sätt, där de ser EU som ett verktyg för att stärka den egna nationen. Detta är särskilt tydligt i de nyare medlemsstaterna, men även hos en hel del av PIGS-staterna. T.ex. har Italien struntat i Dublinförordningen om asylansökning i över 10 år. Svenska politiker har däremot alltid sett EU och FN som ett självändamål. Trots det senaste fiaskot med regeringens naiva initiativ kallat ”global deal” (den svenska modellen på global nivå) och hur man vill vara bäst med att införliva FN:s Agenda 2030.
Sverige har en politisk klass. De som syns i media, d.v.s. ministrarna, är inte de som styr partierna och så är det över hela linjen. Det finns ingen insyn i de politiska partierna t.ex. var finansieringen kommer ifrån och alla formella berednings- och beslutsprocesser är hemliga. Det faktum att i princip alla finansministrar och andra inflytelserika personer (Bildt, Reinfeldt m.fl.) fått anonyma toppjobb inom finansvärlden efter sin ”politiska gärning” är ju solklara tecken på korruption. När detta händer i andra länder skriker vi ”bananrepublik”.
Men det verkar som att alltfler börjar vakna och ifrågasätta den aktivistiska journalistiken. Verkligheten stämmer inte med den karta SVT, SR, DN, SvD etc. håller upp. Frågan är vilket motdrag som kommer komma. Får vi vårt eget 9/11 snart?
GillaGillad av 3 personer
Intressanta reflextioner, numera är vi öppet en knähund för USA.
Politiker har tjänat egna syften för maktpositioner riskfritt då alla kan säga nej till KU förhör.
Morgondagens krig blir betydligt snabbare och skoningslöst varför en försvars strategi bör värna om att förstå omvärlden, alliansen kasserade alla militära mobb förråd och la ner värnplikten. Allt verkar verka för att politikerna vill tvinga in oss under annat befäl.
GillaGillad av 3 personer
Jag håller helt med om denna analys inte minst efter läsning av CrouchingTiger av Peter Navarro ( som fått en befattning i Trump administrationen) samt The-Hundred-Year Marathon av Michael Pillsbury. Två mycket läsvärda böcker som jag varmt rekommenderar.
Min bedömning är att Trump söker ett närmande till Ryssland för att balansera Kina. Kina är det stora problemet för USA och även för världen i allmänhet. Kinas ambition är att återvinna den ställning man hade före 1800. Och härvid skys inga medel. Det är bara att studera den kinesiska militära uppladdningen som blir allt mer imponerande.
Svensk utrikespolitik befinner sig på den övergivna kartan. Den består av en samling feminister som bedömer politik efter känslor förefaller det. Jag erinrar mig när Wallström på sin norrländska dialekt uttryckte att Putin hade kalla ögon! Vad Sverige och även Europa behöver är realpolitiker som Kissinger och inte emotionella amatörer.
GillaGillad av 2 personer
Dessutom är det förmodligen så att Kina, även för Ryssland, på sikt är det största potentiella hotet. Betänk, över en milliard kineser strax söder om ett råvarurikt men nästan folktomt och öde Sibirien. En sådan debatt förs för övrigt också i Ryssland.
GillaGilla
Många tror att Trump ska bli en hårding mot kineserna. Han kan bli en tuff affärsman men knappast en hård politiker. Kineserna är så etablerade både i USA och Västeuropa. Vi ser att västs sanktionspolitik mot Ryssland inte skadat dem mer än temporärt. Ett handelskrig mot Kina blir inte bättre för väst. Dessutom är Kina och Ryssland inte stora ovänner längre. De samarbetar på en lång rad områden. Inte minst energiområdet och transportområdet. Ryssland med Sibirien kommer att bli ett intressant turistområde. De västliga är redan överbefolkade. Så sammantaget tror jag Trump ser den stora nyttan av att samarbeta både med Ryssland och Kina. Och hade svenska politiker inte varit så stora i korken så hade det funnits bitar även för Sverige. Först måste man dock sluta med att se vår största och rikaste granne som en fiende. Sverige är på väg att bli isolerat mellan öst och väst i stället för att ha kunnat vara en brygga för avspänning. Den bryggan bygger finnarna.
GillaGillad av 2 personer
En bra kommentar, Tipp. Ryssland och Kina har vuxit ihop och det vet inte alla. Det går inte att skilja på dem. Trump måste samarbeta med dem båda, men han kan ha vissa framgångar med Ryssland och få igång handeln och det tjänar Usa på. Kina kommer han att hantera på ett annat sätt, men Ryssland överger inte Kina.
Finland är en brygga mellan länderna medan Sverige är en stoppkloss för oss och för relationerna.
Det är inte många i Sverige som har dina insikter. Jag har sett Ryssland och Kina växa ihop en längre tid. Man kan skriva böcker och avhandlingar om det ekonomiska samarbetet, BRIC:s och det militära samarbetet. Ryssland överger inte en så nära allierad. Trump måste ta hänsyn till det. Se på vad som händer i Sibirien.
GillaGilla
En annan sak som Trump nog måste ta hänsyn till är berget av amerikanska skuldsedlar som Kina ligger på. Ryssland och Kina laddar upp med guld som underliggande värde för sina valutor. Släpper Kina ut en massa skuldsedlar så kommer många länder hamna i trångmål. Dessutom är det så att Kina, Ryssland och Iran handlar väldigt mycket i lokala valutor så dollarn är inte så behövlig där och sanktioner kommer inte att bita. Indien är också med på ett hörn även om de fortfarande är lite osäkra på grund av gammal fiendskap med Kina och Pakistan. Men ryssarna jobbar med en transportled från Ryssland till Indiska Oceanen. Indierna är inte så roade av amerikanerna heller. 290000 självmord bland indiska små bomullsbönder under senaste tioårsperioden på grund av slavkontrakt med Monsanto sätter sina spår. Och Bhopal är inte glömt. Ej heller destabiliserande NGOer.
Om svenskar lärde sig mer om rysk-asiatiska blocket så skulle de snart se vilka utvecklingsmöjligheter som finns där. Tyvärr är jag för gammal att starta om.
GillaGilla
#Tipp
Sverige kommer aldrig att lära sig, så fungerar det med de som tror att de sitter bland maktfolk. Själv tor en mycket på Indien som efter några år efter Kinas överdrifter kommer att ta rodret.
GillaGilla
Jag tror på både Indien och Kina och förstår inte vilka överdrifter du syftar på. Indien är mer klämda av väst och en del av etablissemanget lär ha en affinitet till det Brittiska trots att det var dom som gav upphov till splittringen av Indien i två fientliga delar på religiös grund.
Kinas sidenvägsprojekt gör att dom inte vill riskera relationen med Pakistan så åtminstone nu tycks det skapa splittring Indien/Kina. Men rimligen borde Indien ha mer gemensamt med övriga Brics än med väst.
GillaGilla
Nej, minskat inflytande för sverige är bra för oss svenskar. Sverige är svenskarnas värsta fiende.
GillaGillad av 2 personer
Apropå politiskt ledarskap – så är det så att pengar = makt – och den makten finns till allt överskuggande del i dags dato hos den finansiella sektorn. Som princip alla politiker i Sverige ”dansar” efter hur den finansiella sektorn agerar.
Om hur den makten kan återföras till folket här.
GillaGillad av 1 person
”M a o så rekvirerar Riksdagen ränte- och återbetalningsbefriade pengar från Riksbanken – för att täcka sina budgetunderskott med – p g a nödvändiga infrastrukturinvesteringar, social välfärd osv – istället för att som nu höja skatter och avgifter och låna av bankirer.”
Vad du föreslår är att staten skall konfiskera värde av de som sparat pengar. Det är vad som händer när staten skapar pengar. Om vi har en kyckling och en krona så är kycklingen värd en krona. Men om vi trollar fram en ny krona så kan den som sparat den första kronan bara köpa en halv kyckling.
Mer socialism således. Bara ett nytt sätt för politiker att ta ifrån sparsamma människor deras pengar. Mitt förtroende för politiker är noll.
GillaGillad av 1 person
Problemet är att makten inte överförs till folket, utan till staten/politikerna med detta förslag.
Jag tror dock inte att Sverige som ensamt land kan införa ett system med fast penningmängd (100%-iga reserver för bankerna) eftersom kronan skulle bli urstark. Exportindustrin skulle slås ut och massarbetslöshet skulle uppkomma.
Det är dock sant att staterna lånar upp pengar för att aldrig betala tillbaka sina lån. Därför kan statens utgifter till viss del betalas med en ökad penningmängd.
Exempelvis Romarriket finansierade till 20 % sina utgifter med nyutgivna mynt (staten ägde silver- och guldgruvorna). Detta leder varken till hög inflation (eller till deflation) så länge det finns ett högt förtroende för staten/politikerna och ekonomin.
Det stora problemet är inte penningmängdens storlek, utan penningmängdens omsättningshastighet. I exempelvis USA har penningmängdens omsättningshastighet sjunkit ifrån 2,1 till 1,4 (med 33 %).
Vi är således inne i en deflationskris som innebär att en allt mindre andel av pengarna används till konsumtion och till investeringar inom näringslivet (hoarding). Således minskar förtroende för staten/politikerna (och därmed ekonomin).
Således kan man tänka sig att:
1) En 100-ig reserv för bankerna införs.
2) Penningmängden fördubblas på 10 år, vilket är en ökning med 7,18 % per år. Penningmängden är just nu 2 163 miljarder kr, vilket skulle ledda till en ökning det första året med 155 miljarder kr.
3) 155 miljarder överförs det första året till den statliga budgeten.
Men för att förtroendet för staten/politikerna ska öka:
A) Måste ett förbud införas mot budgetunderskott och upplåning inom den offentliga sektorn.
B) Att skattetrycket får vara högst 25 % av BNP.
C) Ekonomins knappa resurser måste överföras ifrån den finansiella- och den offentliga sektorn till investeringar inom näringslivet eftersom ett lands välstånd endast beror på storleken av landets produktionsstruktur.
GillaGilla
@Per-Olof Persson
”Deflationskris”
Samtidigt som priserna fortfarande stiger i affärerna? Knappast.
”Omsättningshastighet”
Kanske det. Kanske inte. De som rapporterar om det har som jobb att ljuga och systemet är numera så komplext att chansen finns att de inte ens vet själva.
Statens åsikt om vad som är pengar är bara intressant såtillvida att staten kräver in skatt. Den funktion jag vill ha från centralmakten är militärt försvar. Vilket enligt NATO standard kräver 2 % av BNP (vad nu BNP är för övrigt). Men låt gå för 5 %, vi slår på stort. Nådde vi 5% skattetryck till centralmakten så kan centralmakten kräva att få betalt i tandpetare eller oanvända kalsonger. Jag kommer göra mig omaket att omvandla vad jag råkar tycka är pengar för dagen till det centralmakten kraven kräver, så länge statsskicket är på den nivån.
Men att staten skulle behöve ”uppfinna” pengar åt oss är inte sant. Oavsett vad så kommer vi såsom ekonomiska aktörer att använda det som är lämpligt som pengar. Om någon får för sig att starta en ”bank” och ge ut en form av pengar, bra. Om banken går omkull och de som använt bankens ”pengar” förlorar dessa ”pengars” värde, också bra, det hjälper människor att vara skeptiska mot kreditgivare och penningmakare och agerar som en hälsobalans i vad systemet nu råkar vara.
Vad som intresserar mig är prylar. Mat kvinnor och sång. Och hur dessa fördelas kan variera i olika sammanhang och på olika nivåer.
GillaGillad av 1 person
@Per-Olof Persson
Jag blandade ihop litet ord och syftningar i min text, till exempel ”statsskicket är på den nivån” skulle naturligtvis vara ”skattetrycket är på den nivån”. Borde inte vara så svårt att nysta upp.
GillaGilla
OM HUR NATIONALEKONOMI-FÖRSTÖRANDE BANKSYSTEM KAN VRIDAS RÄTT
Det följande gäller fortfarande – eller ?
Sagt av Bill Still:
– slut citat av översättningstexten på videon ovan.
Jag har ”harvat” på nätet sedan 2007 – och jag har ännu aldrig stött på någon eller något som har fört i bevis att problembeskrivningen och lösningen är annat än korrekt. Har Du ?
GillaGilla
Lars Bern
”planekonomiskt manipulerad kinesisk valuta”
Kan du förklara uttrycket och dessutom jämföra med hur angloamerikanska bankväsendet och penningpolitik skulle vara mindre manipulerat.
GillaGilla
Det är sant. Sveriges penningpolitik är i högsta grad planekonomisk och vi ser varje dag vad det leder till. Avskaffa Riksbanken och planekonomin. Riksbanken, Stefan Ingves och de 60 doktorer i nationalekonomi som arbetar där är bland de mest destruktiva människorna för Sverige.
GillaGilla
Lite inside från amerikansk mark :
https://www.armstrongeconomics.com/armstrongeconomics101/basic-concepts/the-future-is-not-as-dark-as-it-seems/
GillaGilla
Björn,
en nyliberalare blogg får man leta efter!
Kul att en amerikan pratar om den europeiska skuldkrisen och att den uppstod på grund av fel skattepolitik och för att politiken är för vänster i Europa…Det är ju verkligen socialt att privatisera storskaligt, ha en fortsatt avreglerad- eller svag reglerad finanssektor och ha ständigt ökande klyftor mellan toppskikten och resten av samhället, där medel- och lågklassen stannar av, respektive går ner allt mer.
”The left hate the rich because they want a piece of that pie without working for it.”
Detta är ett typiskt argument som enbart kommer från nyliberala. Det är därför Amerika har sin grandiosa ”American Dream”, jobbar hårt, så blir du rik och är någon i samhället. Problemet är dock att de flesta vill jobba hårt, eller redan gör det, men ändå inte klara att betala månadens räkningar. Men de är nog helt enkelt avis på överklassen och för lata, fy för dem!
Absolut måste man kritisera ECBn och agerandet av regeringarna, men man måste också kolla vem som gynnas av dessa ageranden. Den europeiska ekonomin rullar framåt, ändå stiger arbetslösheten, storbankerna tjänar miljarder på det billiga pengaflödet och på utlåningen, de rika 10% i varje EU land blir rikare för varje år…etc. Där har vi också huvudproblemet, den rika överklassen står för en allt större del av den sammanlagda förmögenheten, samtidigt som deras skattenivåer har sänkts de senaste 20 åren. Resten av samhället, som delvis får allt mindre över, måste därmed allt mer stå för den växande statsskulden. Det är ju också därför skatterna höjs. Men skyll inte det faktumet enbart på politiken!
GillaGilla
Knappast en nyliberal blogg som det hänvisades till. Nyliberal är lika med socialism och det borde väl du gilla.
Du snackar om regleringar. Användarmanualen för en bank i EU är på 106.000 sidor och de när skrivna av personer som vet väldigt lite om hur en bank fungerar. Den första centralstyrda manualen var på 36 sidor och de sidorna utlöste en bankkris.
Om säger att du vill starta en bank som ska bygga på sunda principer t.ex. att styrelsen ska vara fullt ansvariga för kundernas pengar, så kommer du inte att kunna göra det på grund av denna användarmanual.
Sverige Riksbank och Finansinspektionen håller på och utrotar alla mindre banker i Sverige där affärsidéen bygger mycket på lokal kännedom och personlig kännedom.
Enligt Sveriges Riksbank är det mindre risk att låna ut pengar till den grekiska staten eller Södertälje kommun – som gör en förlust som består av 1/3-del av kommunens budget – än att låna ut pengar till ett lokal företag som går jättebra och visar en en vinst på 15-20 % varje år.
Nu skriver jag inte detta för att övertyga dig om något utan jag skriver det för att berätta att din våta dröm är på väg att uppfyllas.
GillaGilla
Svenska socialistiska parasiter borde läsa högt för vårt folk följande kommentar:
http://www.americanthinker.com/articles/2017/01/enough_with_defending_europe.html
GillaGilla
Samuel,
att allt alltid handlar om socialism hos dig…
Förövrigt är denna blogg en jättebra exempel på hur nationalism och hat mellan nationer blir ett resultat av det ”socialistiska” globala finansväsendet som vi har idag. Amerikaner skyller nu alltså på det europeiska folket och hävdar att USA har betalt för den europeiska välfärden!? Skojar de?
Samtidigt skriver man om hur Obama, Clinton och Co. har destabiliserat Mellanöstern. Ja, det har de, men bloggaren nämner inte ens vår gamle vän George W., som startade den nuvarande destabiliseringsprocessen.
”Enough with defending Europe”…det var dagens!Nu har alltså det amerikanska storkapitalet hittat sig en ny syndabock. Kommer vi européer blir de nya judar,, i amerikanska ögon?
Och varför inte starta ett nytt storkrig med USA, det hade varit nåt för bankerna och vapenindustrin!
GillaGilla
Ja, det är lite lustigt att inte alla presidenter som varit med om att kriga här och där får vara med som syndabockar.
Jag tycker personligen att oavsett vad man har för åsikter borde man finna bäst gemensamma lösning än att sätta sin partibok som viktigast på en lösning.
GillaGilla
Socialismen i Sverige har från att ha varit en ideologi som många önskat ansluta sig till för att hjälpa svaga individer i samhället, dock inte utan ofrivilliga uppoffringar. De inblandade har numera övergått till att bli ett rövarpack som har som enda mål att plundra driftiga företagare på egendom och rättigheter, lantbrukare och skogsägare på sin egendom som socialisternas trogna oavsättliga tjänstemän numera tillskansar sig utan ersättning. Räcker inte det för man skall fråga sig vem som var värst Stalin eller svenska socialister. Blodsspillan kommer per automatik med de så kallade ”flyktingarna”, iscensatt av vem?
GillaGilla
Monopolkapitalet skapade marxismen just för att ‘proletariatets’ företrädare skulle bli fiender med hederliga medelklassentreprenörer vilka är farliga konkurrenter till monopolen om dom får vara ifred. Socialister som hela tiden överinsetts av Fabian society’s angloamerikanska eliter, skuldsätter sina nationalstater till bla angloamerikas banker inte minst för invandringen. Bra för dollarn.
GillaGilla
Monopolkapitalistiska parasiter är finfina grejer eller hur Samuel, dom som skapat och spridit kommunismen till andra för att slippa få kapitalistiska konkurrenter. Och den källa du citerar är grovt partisk och i verkligheten har USA enormt saboterat för Europa genom att förstöra utvecklingen över hela världen och beröva oss marknader och understött extremister och snedvridit all produktion till förstörelseredskap. Men det är förstås utmärkt om dom slutar stödja sin terrororganisation Nato. Till den kommande regimens försvar kan man säga att politiker måste framställa det som att Usa är offer inför hemmaopinionen eftersom Usas befolkning verkligen har nackdel av den nuvarande ordningen. Men det är verkligen inte Europas fel. EU är skapat av och för Angloamerika!
GillaGilla
Sanna ord Peter!
Det är ytterst märkligt att vi i decennier har fått höra att vi i EU är vasallstater åt USA, vilket vi ekonomiskt och politiskt är, och nu skyller Trumpeten USA statsskulder delvis på oss…som du säger är det ju säkert del av hans taktik…men ändå…
Jag tycker inte det amerikanska folket har skapat våra statsskulder, eller våra kriser. Däremot tycker jag att den gigantiska amerikanska finanssektorn har gjort det. Mår jag påminna om året 2008 och den nära ekonomiska apokalypsen? Mår jag fråga vem som hade skapat den? Frågan riktas mot f.d. Lehmann Brothers, till Goldman and Sachs, till Deutsche Bank i USA, till Fannie Mae, Freddie Mac, Merrill Lynch, Hypo, CIT….etc, etc, etc. Listan är väldigt lång och alla dessa bolag, förutom Lehmann då, är återigen all-in. Även Fannie och Freddy ska nu åter privatiseras under Trump och Mnuchin. De har helt frångått Trumps retorik som faktiskt riktade sig mot denna skandal. Nu ska den ske igen i stället!
En sak är säker, någon gång ska räntorna upp igen, det ska nog ske under Trump framöver. När de gör det, så kommer systemet kraschar stort igen, med tanke på alla lånade pengar som nu har skapats. Denna gång pratar vi dock inte privata subprime lån till amerikanska hushåll som storkillarna trada med, utan nu är det statslån som det handlas med! Frågan är dock, när nu staterna är skuldsatta ner till stjärten, vem kommer då rädda bankerna denna gång? Och vem kommer rädda staterna? God kväll!
GillaGilla
MartinA Jag tror du har tänkt lite bristfälligt där! ”om vi trollar fram en ny krona så kan den som sparat den första kronan bara köpa en halv kyckling” Resultatet av att man skapar mer pengar blir som bekant mer inflation och priset på kycklingen kommer genast att stiga till 2 kronor!
GillaGilla
Märk väl att fackföreningar i Sverige gärna producerar den där extra kronan och gör sina medlemmar fattigare.
Fattig = beroende.
GillaGilla
Hej Lars och god fortsättning !
Jag hoppas att Trump kan genomföra några av hans löften, som att bl.a. begränsa subventionerna till FN och miljöpolitiken.
Varje stor kultur i historien börjar med en stark ”religiös grund” , läses miljöpolitik.
Initialt kontrolleras religionen och tron av eliten interpret i samhället.
Respekt för ”tron” legitimerar makten och överklassens auktoritet.
Med andra ord om man köper en elbil så legitimerar man miljöpolitiken. 😉
GillaGilla
Med Trump som POTUS står vi alla inför en nystart av slag, uppfattar jag att många tycker, undantaget förstås alla de som känslomässigt hatar honom (och Putin). Kanske t o m en ny ”Stunde Null” och ett förnyat slut på Kalla-Kriget(2.0), som Obama ju faktiskt återupprättade, m h a sin krigiska utrikesminister och tacksamma Wall Street banksters.
Inom ”9/11-truth”-rörelsen spirar hoppet om en ny och obunden utredning av en kommission som inte direkt beordras ”to fail”. Vad som hände 11/9 2001 är förvisso väl utrett sedan länge, ”an Inside-job” alltså, men väldigt många verkar, eller vill fortfarande inte begripa, eftersom Lame Street Media, politiker och Elit tiger och mörkar, så balkarna bågnar.
Lars Bern påstår i sin eljest goda analys, att det var Bush-familjen som startade 15 år av korståg i MÖ. Proforma riktigt, men upptakten och de skyldiga är naturligtvis en blandning av Likud-politiker och neocons samt de gamla AngloZionists som under 125 år har hållit i trådarna, först väl gömda bakom ridåerna, men sedan rätt lång tillbaka, alltmer öppet och oförblommerat.
Så om världen skall kunna få en nystart måste en ny IMT tillskapas och rättskipning utmätas. Denna gång är de lagar som kallades London-statuten när de upprättades 1945, några månader efter Stunde Null (9/5 ’45), inte längre retroaktivt tillkomna, utan har fastmer 7 decennier på nacken. Nytt blir att de som nu skall få snaran om halsen, tillhör de maktcentra, som då påstod sig handla rätt och riktigt. Så gudomligt riktigt, anser dessa makter, att de har rätten att unipolärt från FN-området i New York, få tillsätta alla lokala regeringar, globalt och oinskränkt. Annars tillhör man ”An Axis-of-Evil”, dömda till undergång.
Sedan skall naturligtvis inte våra svenska potentater glömmas bort. De inom media, särskilt SR/SVT och allsköns Elit och Överhet, som uppträtt fullständigt odemokratiskt och även rent kriminellt, skall synas ordentligt i sömmarna.
GillaGilla
När vi ändå pratar om hur Trump och Co. skyller på NATO och Europa och konstaderna som uppstår!
Här är en liten jämförelse, som gör det extra komiskt, eller tragiskt, att USAs nya finansminister kommer just ur dem djupaste Wall Street kretsarna. Men vi får vara glada för det, det är ju ändå ”socialismen” som förstår ekonomin och samhällen!
Så, USA lägger ungefär 700 miljoner dollar i NATO fonden varje år. Sedan 1945 är det ungefär 50 miljarder dollar. Det är ju en stor summa, absolut. Trumps påstående om att USA betalar mycket mer än de andra länderna är helt enkelt inte sant. De betalar mer, men de har ju också en större statsbudget och försvarsbudget. Ändå står USA enbart för 22% av hela NATO utgifterna. Tyskland står till exempel på en andra plats med 15%! Sedan är det ju också främst USA som driver på diverse NATO konflikter…då får man väl också betala lite mer för kalaset!?
Oavsett, om vi jämför dessa 50 miljarder med vad USAs stora bank bail out har kostat, så vet åtminstone inte jag, om jag ska gråta eller skatta. De 700 miljarder som det alltid pratats om är en alldeles för liten summa, detta enligt bl annat denna Forbes artikel:
http://www.forbes.com/sites/mikecollins/2015/07/14/the-big-bank-bailout/#2165431a3723
Efter undersökningen, så har special inspector general för TARP (troubled asset relieve program) kommit fram till ofattbara 4,6 biljoner dollar, som alltså redan är utbetalda till amerikas gigantiska banker och investmentbolag.
50 miljarder………………………4600 miljarder (4,6 biljoner)
under 70 år………………………..under 8 år
Trump regeringen fokuserar på Europa och NATO…………………………..Trump regeringen med Ross och Mnuchin ministrarna nämner inte ens finanskrisen och Wall Street längre.
Ja, klassisk bait and switch kallar jag detta för!
GillaGilla
Det spelar inte så stor roll vilka man skyller på. Går du tillbaka i historien kommer du att finna Wall Street i bakgrunden till både demokratiska och republikanska presidenter. Din kompis Bernie Sanders har t.ex. varit ett skyddshelgon för vapenindustrin i den stat han verkade i.
Att man har en uppfattning som inte är socialistisk – som jag har – innebär inte att det du skriver om är något jag gillar. Tvärtom hatar jag det. Jag gillar inte heller organisationen Svensk Näringsliv eftersom de hoppar i säng med politiker. Företag som försöker vinna fördelar genom att ligga med politiker kan vara åt skogen.
GillaGilla
Göran,
jag förstår dig! Jag ogillar bara när man jämt och ständigt skyller på en politisk skala, som inte är relevant i vår tid. Det nyliberalismen har åstadkommit är ju just att vänster- och högerskalan raderas ut. Varför tror du folk söker sig återigen till vänster- och högerextrema partier?
Och att Wall Street ställer sig bakom vilken president och ideologi som helst är ju bästa beviset på den tesen.
Annars är vi nog överens om en hel del. Men din tidigare definition av nyliberalism=socialism kan jag inte hålla med om. Per definition, och i verkställande praktik, så är nyliberalism den raka motsatsen till en social liberalism! Att vi har en lite överdriven social liberalism i det sociala sammanhanget kan jag möjligen hålla med om, men inte i det ekonomiska och geopolitiska sammanhanget!
Och ja, mår vara att det finns tjocka bankmanualer, men det hindrar ju inte diverse storbanker i både EU och USA från att göra gigantiska intäkter. Och när det går dåligt för dem, då tillkallar man helt enkelt den dumme Jan staten för att baila-out dem….Ser du hur smart nyliberalism har blivit: man kapitalisera och privatisera profiterna och socialisera förlusterna!
GillaGilla
Vilken strategi Trump väljer är nog för tidigt för att välja,
krigshetsaren Obama kommer förstöra åtminstone Trumps politik för Ryssland,
Eller ja, obama och obama, MSM och övriga sheep/deep-state-lögngrupper!
‘Putin Did It’ Is the World’s Most Dangerous Conspiracy Theory
http://russia-insider.com/en/russia-bashing-worlds-most-dangerous-blame-game/ri18375
För Kina tror jag han kommer agera logiskt och inte alls så hetsigt som MSM försöker påstå.
GillaGilla
Arne Plahn – Det finns ett hyffsat svar på inflation. Som du förstår är inflation något som skapas medvetet av eliten för att förstöra statens möjligheter att ge ut SKR och frångå bankernas kriminella verksamhet. Ruttnande pengar förhindrar spekulationsekonomin och tar ifrån spekulanterna möjligheter att spekulera. https://parasitstopp.wordpress.com/2016/03/24/16639/
GillaGilla
Nu har du fel. Orsaken till inflation (utöka mängden pengar) är för att rädda statens finanser. Ökad inflation innebär mer skatter. Deflation som är av godo för alla vanliga medborgare stämplas som ond, för det innebär att staten får mindre pengar att stjäla från medborgarna.
Inflation innebär samtidigt att de som får pengarna först i hand tjänar på det eftersom de kan köpa två kycklingar innan alla har upptäckt att det finns mer pengar och värdet på kycklingen stiger till 2 kronor, vilket innebär att de som sist får den nya pengar helt plötsligt bara kan köpa en halv kyckling.
Har prisfallet inom hemelektronikbranschen missgynnat konsumenterna? Skulle priset på kyckling sjunka från 1 krona till 500 öre innebär det att konsumenten får ett ökat välstånd medan staten inte får mer skatter.
Inflation eller deflation spelar ingen roll för spekulation.
GillaGilla
Jag borde läsa minan inlägg bättre innan jag postar dem. Det ska stå 50 öre ovan och inte 500 ören. Nu vet ni det innan någon skriver någon larvig kommentar om det för att de inte har något annat att framföra.
GillaGilla
Staten kan omöjligt öka mängden pengar i samhället. Då 3% endast är pengar (SKR) och resten 97% är luft i molnet som omsluter hela bankväsendet. Du måste förstå att talet om pengar är bluff då ekonomi i samhället handlar om att skapa mer och flera skuldslavar. Det hela förklaras på denna blogg. Inflation är en myt som bankerna håller vid liv för de är livrädda att folket ser att Kejsaren är utan kläder.
Läs….https://parasitstopp.wordpress.com/2015/09/02/ingves-framsta-upppgift-ar-att-maximera-mangden-skuldslavar-at-bankerna-inte-att-halla-reda-pa-inflationen/
GillaGilla
Trump är det andrum vi har behövt i världen från den totalt vansinniga social liberala politik som förts i världen dom sista 50 åren. Denna revolterade 68 vänstern filosofi har skapat en totalt verklighets frånvarande attityd hos befolkningen i väst där allt som är fel är rätt och det enda man haft som mål är njutningar för stunden utan något som helst ansvarstagande. Nu står många som fån och ser en massa problem utan lösningar och kan inte förstå varför den utflippade hippie filosofi dom har följt inte ger dom resultat dom inbildat sig. Det kan mycket vara den sista möjligheten vi har till bättring om vi inte tar tillfället i akt kan den västerländska civilisationen snart vara ett minne blott. Om vi lyckas vrida lagar och attiyder i rätt riktning kan vi fortfarande få möjlighet frodas i denna värld alternativet om detta inte görs är en snar och plågsam undergång.
GillaGilla
USA har ett enormt handelsunderskott mot Kina. Dopade med ett rejält budgetunderskott som till en skrämmande stor del täcks av amerikanska statspapper som Kina äger. Detta har jag ingen källa på, men minns att jag läst. Någon som vet? Är det riktigt lär väl Trump få svårt att vara tuff mot kineserna.
GillaGilla
Jag har lite svårt att förstå att ett lands ekonomi alltid ska skylla på någon annan t.ex. Kina. Går det dåligt för ett land ekonomiskt beror det i allra högsta grad på det landets politiker.
Detta snack om handelsbalans hit och dit. Vem behöver handelsbalans? Staten. Det handlar bara om att kunna ta pengar från dem som handlar med varandra.
Om det nu ska vara handelsöverskott, vem ska då betala för det. Ska kineser med dålig lön göra det? Ska barnarbetare i Indien göra det? Ett land med svåra sociala problem som de behöver få bukt med? Ett land är dess socialistiska regeringen låter stora företag exploatera där medborgarna får några ören och regeringen tusenlappar?
Jag bara undrar. Vilka vill ni ska vara förlorarna för att ni ska få det bra i Sverige?
GillaGillad av 1 person
”Jag bara undrar. Vilka vill ni ska vara förlorarna för att ni ska få det bra i Sverige?”
Skämtar du? I ett fritt marknadssamhälle fungerar normalt utbyten på vinna-vinna basis.
Kortsiktigt måste det dock finnas stora förlorare för att åstadkomma detta:
1. Politikeradeln med byråkrater och lögnmedia. Dessa ska åtalas och dömas. En del till döden och andra ska fråntas alla sina ägodelar, för att nämna något.
2. Finansväsendet ska saneras stenhårt och de skyldiga dömas likadant.
3. Invällarna ska utvisas och inte få ett öre till.
GillaGilla
Göran – jag har inget bekymmer med att se att alla skulle kunna bli vinnare – och om det här.
GillaGilla
Trump kommer kanske att välja strategin twitter till att kommunicera med omvärlden och helt skit i MSM. Vad ska då medieägarna göra?
GillaGilla
Lustigt att Henry Kissinger talar väl om Donald Trump när han inte helt nyligen gick ut och sade att Donald Trump var en ny Adolf Hitler.
GillaGillad av 1 person
Till alla som hävdar att den som talar om New World Order är en konspirationsteoretiker. Följande sagt av John McCain:
”70 years we have had en New World Order. And it has been relatively peaceful. What we are allowing Vladimir Putin to do is undermining that World Order.”
GillaGilla
Ja, fast efter 45 så fick vi väl en helt ny världsordning, och efter 1991 igen…man får inte överinterpretera sådana uttalanden heller.
Förra året hade vi också en annan världsordning än den vi har nu! Sådant ändrar sig snabbt och ständigt.
GillaGilla
Kan det tänkas att president Trump har
baktanken att med handel och företags-
samarbete komma åt rysslands naturtillgångar
samt därmed (köksvägen) styra
utvecklingen mot smygglobifiering av landet.
M.a.o. är även han köpt av NWO
Kan världen vara så ond?
GillaGilla
Bra tanke Stig. Den får också stöd av faktumet att Tillerson är en mycket stor Rysslandvän, men enbart pga hans oljeintressen med Exxon Mobile!
GillaGilla
Ok, vem är inte köpta av NWO, he he rätt många va? Vi får väl se framöver hur hela denna cirkus utvecklar sig. Men ALLA av de rikaste är med i NWO och det ska bli superintressant att se vilka sanningar som kommer fram…..Många vill komma åt Ryssland 🙂
GillaGilla
Vad har Trump sagt om oljepriset? Vad säger han om Venezuela och dess folks umbäranden? Är det bara Maduros fel att inflationen är fruktansvärd för ett folk som försöker slita sig från imperialism och dollarhegemonin. Varför tror ni att matproduktionen, självförsörjningsgraden ex i Sverige nära 0% vid ex en avspärrning. Läs för en gångs skull om utvecklingen i Venezuela från en annan vinkel än den som MSM sprider. http://www.counterpunch.org/2016/06/10/the-venezuelan-crisis-the-real-culprit-is-oil/
GillaGilla
Till Tipp. Jag kan inte svara på annat sätt.
Kina håller ett Damoklessvärd över Usa. Nyligen sålde någon amerikanska statspapper till viss del och det räckte för att tvinga upp boräntorna i Usa. Fed reagerade också. Den som kan köpa billiga statspapper påverkar alla andra räntor. Kina kan sänka den amerikanska ekonomin. De som sålde ryska statspapper för något år sedan tvingade centralbanken till en farligt hög ränta i Ryssland. Vi talar om sanktionerna, rubeln och oljepriset och ser inte hur priset på statspapper påverkar räntan. Du kan glömma ryska ekonomers kritik av centralbanken.
De lokala valutorna är viktiga och Usa hatar dem.
Jag är också för gammal för att börja om.
GillaGilla
Lars,
tycker Trumps strategi blir allt tydligare…
har precis läst att han nu tänker tillsätta Wall Street advokaten Jay Clayton som huvud för SEC, security and exchange commission, som ”oberoende” ser över finanssektorn. Bland annat har han representerat Goldman& Sachs, Barclays or Bear Stearns i diverse deals och rättegångar…Det är nu tänkt att gänget snabbt ska avveckla Dodd-Frank kommissionen…härliga tider för tradare och riskkapitalister, om detta går igenom.
Med detta inte nog, så ska Gary Cohn blir Trumps huvudfinansrådgivare…för alla som inte vet, men kan gissa…Cohn är Goldman &Sachs’ president. Vet inte hur många Goldman killar nu jobbar i Vita Huset, men det är inte få!
Läste även att den blivande finansministern Tillerson nu får blygsamma 180 miljoner dollar av Exxon just, för att han måste sluta vara Exxon Mobiles VD…hoppas han klarar sig!
Detta är galet!!!
GillaGilla
Många förvirrade nu men gå gärna tillbaka till vad Trump sagt så kan ni lugna er om vad hotet från Kina innebär. Kissinger vill bara vara nästa ledare till lags dock kvarstår hans böjelser för småpojkar kan jag tro. Tragiskt att vissa ser upp till honom dock. Synd att Trump vann annars kunde han blivit statsminister här.
GillaGilla
Republikaner i USA föredrar Putin framför Obama !?
http://yournewswire.com/poll-republicans-prefer-putin-over-obama-president/
Om Trump fortsätter att lyssna på sina väljare så kan relationerna med Ryssland bli bättre. Då blir de svenska krigshetsarna ensamma om sin ryssfientliga agenda.
Apropå mediabilden av Ryssland och demoniseringen av Putin i västmedia:
Granskning Sverige försöker få svar från en känd journalist på Expressen.
GillaGilla
Lennart Bengtsson är entusiastisk över att Usa kan tänkas lyckas splittra Ryssland och Kina efter att ha tagit del av en partisk Usa-sympatisör. Kina har i det avlägset förflutna bedrivit fredlig handel med Afrika och är inställda på global utveckling under ömsesidiga betingelser med Afrika och andra. Usa vill exploatera och parasitera och vill ist utrota en stor del av jordens befolkning. De rika bygger skyddsrum och Usa börjar bygga missilbaser närmare Kina. Sydkorea godkände nyss såna och plötsligt visar Samsung efter sitt kostsamma debacle mkt bättre ekonomiska resultat. Tillfällighet?Angloamerikas splittringspolitik har skadat Europa och övriga världen enormt. Att angloamerika förlorar privilegiet med Dollarn ligger i alla andras intresse.
Troligen skulle det leda till att goda krafter fick större chans i Usa.
GillaGilla
Många hypoteser om Trumps strategier men de närmaste 15 dagar med Obama kan vara avgörande för vårt öde! Jag länkar en tänkvärd dagsfärsk info om stora militära aktiviteter i Europa! Vänligen sprid detta……..det är ytterst allvarligt!!!! Det pågår en fullständig upprustning framför våra ögon där europeisk mark kommer att nyttjas av USA-s geopolitisk intresse mot Ryssland. USA-s maktelit är på väg att förlora kontrollen över världen. Det finns så många krigszoner i världen som aldrig förut. Europa för NATO/USA har inget värde, förutom en strategisk plats där -ytterligare en gång till- kan tillfoga Ryssland den största möjliga skadan.
http://www.globalresearch.ca/outgoing-president-obamas-operation-atlantic-resolve-against-russia-us-sends-3600-tanks-against-russia-massive-nato-deployment-underway/5566679
GillaGilla
Tack, Anna! Påläst och insatt. För övrigt undrar en om vi gick samma utbildning på en högskola i mellan Sverige? Om så, kul att höra dig!
GillaGilla
Tyvärr K. Pålman! Mina aktiva studier har jag bedrivit på en centraleuropeisk universitet, långt ifrån Sverige och det svenska språket. Våra djupa övertygelser, intresse för det existensiella i livet däremot känner inga gränser.
Det finns i den sk. ”mellanmänskliga” möten som gör att man uthärdar livet och dess motgångar…..
Det är vad Lars Bern bjuder oss på: en mellanmänsklig plattform som jag tackar för…..
GillaGilla
Trump kommer att alliera sig med Ryssland och avskaffa FN (genom att sluta finansiera det). Därmed förlorar Kina sitt veto i världspolitiken och blir omringat av fienderna Ryssland, Indien, Taiwan, Sydkorea och Japan. Isolerat får Kina hantera sin ekonomiska bubbla på egen hand, och utsättas för sanktioner som att USA vägrar betala deras US-obligationer. Så vida Kina inte går med på att göra gigantiska investeringar i amerikansk industri och infrastruktur.
Försvarslösa allianslösa Sverige kommer att ha både Ryssland och USA som sina ärkefiender, med ett kollapsande EU som granne och med den döende tyrannin Saudiarabien som sin ende låtsasvän i världen. Synd för Margot förresten, att FN upphör att existera bara veckor efter att hon blev invald i Säkerhetsrådet! 🙂
GillaGilla
Amerika eller som jag ofta använder Usrael som inbegriper England, Amerika och Israel. Dessa länder försvarar dollarglobalismen eller ett mer känt men gammalt uttryck ”dollarimperialism”. Amerika med Trump eller vem fan som helst är ytterst noga med att dollarn fortsätter att vara härskarvalutan, för att försvara den absoluta maktfaktorn hotar de alla länder med kärnvapenkrig som försöker frigöra sig från denna dollarglobalism. Som PARASITSTOP beskriver det hela här. ”Sverige stöder USA:s eviga krigande då den svenska bostadsbubblan kommer ploppa annars. Som jag beskrev i den här bloggen så har USA:s kunnat köpa allt gratis från resten av världen då resten av världen tvingats använda dollarsystemet när de ska handla med varandra. USA:s centralbank (FED) har mao varit centralnavet som andra länder tvingats gå igenom för att kunna handla med varandra. De länder som vägrat har USA antingen destabiliserat genom diverse ”revolutioner” eller genom finansiell krigföring (där den mest framträdande generalen heter Soros) – har inte det fungerat har USA helt sonika bombat det motsträviga landet till stenåldern (Libyen, Irak etc). Genom att bara USA:s centralbank (FED) kan skapa dollar från ingenting har USA:s finansparasiter sedan kunnat köpa upp alla tillgångar i landet gratis. ” Läs…..https://parasitstopp.wordpress.com/2017/01/09/bostadsbubblan-spricker-nar-usas-imperialism-dvs-dollarn-dor/
GillaGilla
Det blir väl med Trump som med Obomba om man ska döma av hans val av val av Treasury Secretary
Steven Mnuchin Donated To One Democrat In 2016 – The Woman Who Declined To Prosecute His Bank
http://www.zerohedge.com/news/2016-11-29/trump-picks-former-goldman-banker-steven-mnuchin-treasury-secretary-cbs-reports
GillaGilla
Fel länk, här är den rätta:
http://www.zerohedge.com/news/2017-01-07/steven-mnuchin-donated-one-democrat-2016-%E2%80%93-woman-who-declined-prosecute-his-bank?page=2
GillaGilla
För att förstå orsaken till att USA bombar skiten ur länder (om inte Soros färgrevolutioner och finansiella krigföring fungerar) så måste man ha en lite djupare förståelse för hur bank och betalsystemet fungerar genom dollarimperialismen (Sovjets utrikesministers uttryck på dollarns härskarställning efter Bretton Woods 1944). Hur USA:s krigande och den svenska bostadsbubblan hänger ihop beskrev jag här:
Bostadsbubblan spricker när USA:s imperialism, dvs dollarn, dör
https://parasitstopp.wordpress.com/2017/01/09/bostadsbubblan-spricker-nar-usas-imperialism-dvs-dollarn-dor/
GillaGilla
En artikel som nog förklarar lite om Trumps jobbretorik, minusränta, falsk konsumentindex, falsk jobbstatistik mm. Det är nästan som det är skrivet för Sverige!
http://suremoneyinvestor.com/2017/01/two-ways-the-government-is-lying-to-you-right-now/
GillaGilla
Lars med kolleger
Hur ser ni på nedanstående scenario?
http://newfreepages.blogspot.co.nz/2017/01/eric-zuesse-likely-way-that-trump-would.html
GillaGilla