Gårdagens blogg där jag redogjorde för Oxfams kartläggning av den snabbt ökande klyftan i världen mellan de rikaste och övriga, har föranlett vänner till mig att ifrågasätta om jag förordar ett socialistiskt omfördelningssystem. Det bloggen handlade om var att peka på, hur den här snabbt växande klyftan gett näring åt revolten från stora väljargrupper mot det globalistiska etablissemanget i en rad västländer. Alla vet vi att socialistisk omfördelningspolitik aldrig fungerat, den göra alla fattigare så det är inget alternativ.
För att förstå utvecklingen är det nödvändigt att djupare analysera hur den ökande gränslösa frihandeln och rörligheten påverkat vårt samhälle. Till en början måste man fråga sig vad samhällets och nationens roll skall vara? Jag menar att den rollen är att skapa bästa möjliga levnadsförhållanden delaktighet för de människor som lever här.
Fri handel och fri rörlighet har förvisso stimulerat ekonomisk tillväxt räknat i övergripande BNP-mått, men problemet som jag pekade på är att denna tillväxt inte längre kommer dem som inte tillhör den rikaste tiondelen, till del. I USA har medelklassen fått det klart sämre trots tillväxten och jag skulle inte vara förvånad om vi inte har samma fenomen här i Sverige. Den ekonomiska statistiken är tyvärr vilseledande eftersom man jämför löner och konsumentpriser. Politikerna odlar myten att vi nästan inte har någon inflation, samtidigt som inflationsmätningarna inte inbegriper hushållens största kostnad – den för bostaden. Alla vet vi att priserna på bostäder skenat nästan okontrollerat under senare decennier och gröpt ur levnadsstandarden för stora grupper.
Orsaken till att medelklassen inte längre får sin del av tillväxten är enligt min mening att globalismen gjort arbetskraften – medborgarna för vilka samhället skulle vara till – till en handelsvara. Globalismens öppna gränser och handelsfrihet har gett de stora företagen möjlighet att flytta arbetskraft över gränserna och att lägga verksamhet där människor säljer sig till lägst pris. Detta har satt krokben för medelklassens möjligheter att i löneförhandlingar kräva sin beskärda del av tillväxten, på samma sätt som man kunde för några årtionden sedan. Hotet att inte få något jobba alls, hänger över dem och tvingar dem att acceptera en krympande del av kakan. Deras fackföreningar som tidigare kunde sätta hårt mot hårt är idag bara skuggan av sin forna kraft.
Det globala samhället är ett Kolndyke för den mest välbärgade tiondelen som har världen som sin arena och som fritt kan handla över gränserna med den övriga arbetskraften. USA-valet visar tydligt hur den rika övre medelklassen slöt upp bakom globalisternas kandidat den korrumperade Hillary Clinton. I miljardärernas Kalifornien vann hon med flera miljoner röster.
Problemet är inte duktiga entreprenörer som blir miljardärer. De investerar ofta sina vinster i nya företag vilket verkligen stimulerar tillväxt och välstånd. Jag känner fler av dem och vet att det stämmer. Problemet är att vissa av dem som blivit väldigt rika inte kunnat låta bli att använda sin enorma rikedom för att manipulera den fria marknaden på ett sätt som skadar fri konkurrens. Det senare fenomenet började redan för hundra år sedan med Rockefellers Standard Oil och många hyperrika har sedan tagit efter den strategin. Microsofts Bill Gates är ett färskt exempel.
Politiker har genom åren försökt på olika sätt att försvara marknadsekonomin mot missbruket, men tyvärr har de hyperförmögna globalisterna lärt sig hur de skall korrumpera politiker utan att det framstår som mutor, varför de politiska åtgärderna mestadels blivit helt tandlösa. Vår egen förre statminister har t.ex. belönats av globalisterna med förmenta konsultarvoden från en av deras banker, efter att ha drivit igenom deras agenda i Sverige.
Globalismen är ett skräckexempel som de förmögnaste av de förmögna har fått intet ont anande politiker och hela den gamla vänstern att ställa sig bakom. Att kunna göra arbetskraften – flertalet medborgare för vilka samhället är skapat – till en handelsvara bland andra är givetvis de globala företagens perfekta storm. Att sedan få Sveriges statsminister och tidigare fackombudsman Löfven som globalismens försvarare tillsammans med en samlad vänsterrörelse, är sannerligen en bedrift.
Bonusraseriet
Vi har under senare decennier sett hur ersättningarna till de högsta cheferna i näringslivet fullständigt exploderat och de politiska makthavarna har inte varit sena med att kroka på trenden med snabbt stigande arvoden och flerdubbla arbetsfria inkomster. Den här utvecklingen är självklart inte hållbar, vilket den aktuella revolten visar.
Runt sig har de hyperförmögna familjerna och entreprenörerna samlat en armé av högavlönade direktörer, experter och konsulter som fått sin beskärda del av vinsterna från den globala ekonomin. Systemet har försvarats mot ifrågasättande, med att dugande personer måste bli rikt belönade för att de skall vara motiverade i sina befattningar. Men är det duglighet som belönas? Min erfarenhet är att det oftast inte är det. Det handlar mest om att skaffa sig en skyddande armé av lojala personer runt företagens storägare.
Jag har åratals erfarenhet av att förhandla så kallade incitamentsavtal med företagschefer och jag vet vad oerhört svårt det är att forma avtal som verkligen belönar dugande goda insatser. Jag har sett skräckexempel på hur de största ersättningarna ofta har hamnat hos helt odugliga, men lojala personer.
Låt oss ta ett aktuellt exempel SEB:s avgående chef Annika Falkengren som de senaste åren lett löne- och bonusligan bland landets bankchefer trots att SEB haft en sämre utveckling än bankindex under hennes år som chef, enligt Dagens Industri. Slår man inte sitt branschindex tycker jag inte en företagschef skall ha någon bonus alls. Mycket talar för att hennes ersättning handlat mer om lojalitet och relationer till finansfamiljen Wallenberg än om faktiskt uppnådda resultat.
Det mest uppmärksammade fallet de senaste decennierna var när det uppdagades att dåvarande ABB-chefen Percy Bernevik tilldelats en miljardpension av framlidne Peter Wallenberg. Barnevik gjorde visserligen ett lysande jobb under sin tid som chef för ASEA fram till 1988, men han lyckades aldrig med fusionsskapelsen ABB (vilket nog var ett omöjligt jobb). Efter att han lämnade sin VD post där var företaget nära konkurs. Jag har skrivit om detta i min bok ”Varför försvinner våra kronjuveler?”.
Trots ABB:s dåliga utveckling skrevs pensionsavtalet och det handlade bara om köpt lojalitet. När sedan avtalet ifrågasattes i debatten smet Peter Wallenberg från sitt ansvar och utmålade grundlöst Barnevik som ohederlig. Det faller ingen skugga över Barnevik. Han har f.ö. använt sina miljoner till ett högst ideellt projekt för bekämpande av fattigdom i Indien.
Dessa övergenerösa belöningar vore inget problem om de bara stannade hos en liten krets toppchefer, men det hela har utvecklats till ett enormt pyramidspel som genomsyrat hela ledningsskiktet i storföretagen. En mycket betydande del av företagens genererade resultat hamnar hos en välbärgad krets chefer, experter och konsulter i näringslivet. Sedan tar andra inklusive den politiska adeln rygg på näringslivets bonusfrosserier och låter även höja sina ekonomiska förmåner utan någon som helst anknytning till duglighet. Det samhällsekonomiska utrymmet för att erbjuda vanliga lönearbetare bättre ersättningar har på så sätt gröpts ur. Här hittar vi en viktig förklaring bakom de vidgade klyftorna mellan en gynnad övre medelklass och den stora gruppen vanliga lönearbetare.
Vad kan man göra?
Om nu en socialistisk s.k. fördelningspolitik bara kommer att göra problemet värre, hur skall vi då återställa en samhällsekonomisk ordning där den tillväxt som skapas fördelas något sånär jämnt över olika grupper i samhället?
Jag tror att Donald Trump är den enda lösningen på spåret. Vi måste sluta att betrakta vår arbetande medelklass som en handelsvara och se dem som andelsägare i det samhälle de tillhör. Istället för att exkludera människor och göra dem till handelsvaror måste de respekteras och inkluderas som delsägare i AB Sverige.
Om den västliga revolten mot etablissemanget skall kunna kväsas, måste vi sätta stopp för en globalism helt styrd av några få hyperrika familjer som inte känner några hämningar i sitt giriga berikande. Vi behöver inte en friare handel med bl.a. människors arbete utan en smartare och mänskligare.
”Jag menar att den rollen är att skapa bästa möjliga levnadsförhållanden delaktighet för de människor som lever här.”
Slutade läsa där. Hopplöst naivt. Kontakta jourhavande antropolog? Den demografiska verkligheten i sverige är bortom fattningsförmåga förändrad. Det finns inget ”vi” att jobba med.
GillaGillad av 1 person
Herr Bern, om jag kunde rösta på Dig I nästa val skulle jag aldrig tveka.. Kan jag det, please?
GillaGillad av 1 person
Sannolikt inte!
GillaGilla
Grunden till den ekonomiska koncentrationen på ett fåtal händer på bekostnad av de många är konstruktionen av det ekonomiska systemet. Sedan guldmyntfoten avskaffades är det fritt fram att trycka oändligt mycket pengar. Pengarna produceras inte längre av centralbankerna utan av privatägda banker.
Svenska riksbanken är den enda bank som enligt grundlagen får tillhandahålla utgivningen av legala betalningsmedel det vill säga kontanter. Idag utgör kontanterna i Sverige ca 4-5 % av alla betalningsmedel. Resten 95-96% har producerats av de stora bankerna i form av skulder. Om en person går in på banken och vill låna 1 mkr, så finns inte dessa pengar förrän banken sätter in dem på kundens konto. Kunden betalar sedan av detta lån (räntor och amorteringar) med riktiga pengar det vill säga arbete. Våra politiker verkar inte känna till grundlagen.
Dessutom pågår kampanjen att kontanter ska försvinna, då skapar affärsbankerna 100 % av betalningsmedlen.
Bankernas kapitaltäckningsgrad är idag ca. 8%. Med andra ord kan banken låna ut 12,5 ggr så mycket pengar som de har i eget kapital och ta ränta på allt ihop. En mycket god affär.
FED är privatägd och skapar pengar, som lånas ut till amerikanska staten mot ränta. USA är nu den genom tiderna mest skuldsatta nationen. FED:s stora ränteinkomster används sedan för att köpa upp företag globalt. Pengarna kallas också FIAT pengar till skillnad från guldbaserade valutor. (Både Yuan och Rubel är numera gulduppbackade.) De globala skulderna i FIAT pengar är nu så stora att det är omöjligt att dessa ska kunna betalas tillbaka.
Sverige beskrivs som ett rikt land, men om alla skulder i landet summeras blir bilden en helt annan. En stressanalys skulle visa att vi inte tål några större räntehöjningar innan det uppstår stora problem. Att vi kan upprätthålla vår levnadsstandard beror på att den är lånefinansierad.
Systemet kan liknas vid ett gigantiskt pyramidspel och är den största orsaken till att omfördelningen av tillgångar blir mer och mer ojämn. Varje gång det blir ”kris” ökar bankernas tillgångar och därmed koncentrationen av ägandet.
GillaGillad av 4 personer
Den som är satt i skuld är icke fri, sade en känd politiker.
Men det är glömt nu. Historien upprepar sig.
https://varjager.wordpress.com/2017/01/15/lanekarusellen-snurrar-allt-snabbare-med-musik/
GillaGillad av 1 person
Riksbankens totala tillgångar ökade med 161 miljarder kr under år 2015. Denna ökning beror främst på att Riksbanken skapar nya elektroniska pengar för att köpa upp tillgångar som statsobligationer ifrån bankerna.
Således höjer Riksbanken bankernas förmåga att låna ut mer pengar.
GillaGillad av 1 person
Kontanterna har fått respit av Högsta Förvaltningsdomstolen:
Klicka för att komma åt 2793-14.pdf
Den som kräver någon på betalning är enligt domen skyldig att ta emot kontanter om betalaren så föredrar.
Det kan ha följdverkningar på alla P-automater mm som bara tar kort.
Intressant, åtminstone.
GillaGillad av 1 person
De som säger att socialism fungerar dåligt har empiriskt sett rätt men eftersom både socialismens belackare och anhängare brukar undvika att beröra att socialismen skapades av den oligarki som kritiseras kompliceras bilden.
Man kan inte vänta sig att en ideologi som understötts av utsugarna skulle ge offren fördelar. Så länge detta tigs ihjäl av både V och H-sidorna kommer inget konstruktivt fram.
H bör ta itu med de enorma avvikelserna från begreppet marknadsekonomi i den reella monopolkapitalismen. V (i vid bemärkelse inget speciellt parti) bör se skillnad på samhällsnyttiga entreprenörer och skadliga och medverka till en bred debatt av definitionerna. Små och medelstora företag kan ha stora fördelar av en stark statsmakt som tar över finansmakten från oligarkin. Det handlar alltid om vilket recept som får dugliga individer att hamna på rätt plats sett ur perspektivet med samhällsnytta. Smartare och mänskligare som Lars skriver. V har fn ingen realistisk lösning. H tror på marknaden (som oligarkin har eliminerat) och blundar för oligarkins smusslande utanför folklig kontroll.
GillaGillad av 2 personer
Det här är en sak jag misstänker att våra härskare håller på med. Ungt blod och transplantationer.
”Just off a winding highway along the Pacific coast in Monterey, California, is a private clinic where people can pay $8,000 to have their veins pumped with blood plasma from teenagers and young adults.”
http://www.blacklistednews.com/For_%248%2C000_this_startup_will_fill_your_veins_with_the_blood_of_young_people/56306/0/38/38/Y/M.html
GillaGillad av 1 person
Begreppet medborgarlön börjar alltmer användas. Det är ett försök att hitta på ett sätt att fördela ett lands ekonomi mera rättvist genom att inte beskatta arbetaren och göra denne för dyr och därmed arbetslös, utan istället skatteväxla så att den som har tillgång till land eller andra av jordens gemensamma naturtillgångar skattar för det. Men man kanske istället skulle kalla det medborgarutdelning, dvs att medborgarna får en rimlig utdelning på landets gemensamt producerade tillväxt precis som aktieägarna får i det bolag de är med och äger. Politikerna talar ofta om reformer. Men att man inte kan tala om reformer förrän man har reformert penningväsendet, Det förstod William Jennings Brown, amerikansk utrikesminister, redan 1896.
Enhet är det politiska parti som först har lanserat begreppet Existenslinjen istället för Arbetslinjen. Dvs att människans existens ska var överordnad http://enhet.se/existenslinjen-med-basinkomst/
GillaGillad av 1 person
Vi har försörjningsstödet och detta är en typ av medborgarlön. Hade jag fått medborgarlön så hade jag jobbat svart.
GillaGilla
Martin Armstrong har ett intressant inlägg i ämnet:
https://www.armstrongeconomics.com/world-news/civil-unrest/the-difference-between-the-left-right/
Jag håller med om att det inte finns nån lösning så länge vi håller fast vid bef ekonomiskt system. Synergin mellan det kapitalistiska systemet och den fossila energin som startade för ~250 år sen driver utvecklingen. Kapitalismen bygger på evig ökande tillväxt, fossil energi kan bara utvinnas effektivt i ett kapitalistisk system.
Till för några hundra år sen drevs Världen helt av fotosyntesen. Vi kommer tillbaka till något liknande igen så småningom, dock med mycket förbättrade möjligheter att ta tillvara solljuset. Men en reduktion med uppåt 80% av vår energikonsumtion kommer sannolikt att ske inom en inte så avlägsen framtid.
Hittade en nystartad sida som försöker påvisa sambanden på ett pedagogiskt sätt:
http://www.energyandstuff.org/
Kan vi ändra oss från att se evig tillväxt som självklart till att acceptera ett samhälle där vi inte får det bättre materiellt för vart år? Där vi mäter livskvalitet i stället för prylar. Mera lokala beslut i mindre grupper utan energislukande stor ”overhead” i kommuner, landsting etc. Tillbaka till mer lokalt odlad mat där konsumenten känner producenten, i stället för storskaligt kemikalie-jordbruk.
Det måste till en helomvändning inom många områden för det…
GillaGillad av 2 personer
Ingen ekonomisk tillväxt innebär slakt av välfärdssektorn.
GillaGilla
Ekonomisk tillväxt kan ske från annat än en massa prylar och skrot.
Lokalt odlad mat med mindre kemiska
ämnen, män kan få sina nyp i Sverige utan höga resekostnader till Thailand, etc., etc. Riksbanken måste skyddas från klorna på ECB och fortsätta trycka kontanter, o.s.v.
GillaGilla
Nej inte slakt men omformning. En form av välfärd kan existera på en betydligt lägre nivå som det gör i många länder utanför Västvärlden. Det behöver inte vara stora dyra byråkratiska system typ Landstinget utan läkare som får sin utkomst direkt från det lokala samhället utan mellanhänder. Det fungerade utmärkt när jag var barn, läkaren kom tom på hembesök direkt vid behov!
Det kommer att återgå till vad som fortfarande gäller i många länder, de äldre stannar i det gemensamma boendet och tar hand om barnbarnen. Dagis och seniorboende försvinner och vi återgår till ett naturligt förhållningssätt mellan generationerna.
GillaGilla
Skulle vilja påstå att vi behöver smartare och mänskligare politiker för att uppnå ovan mål. Det är ju dock dessa som kan sätta agendan i slutändan om man inte låter sig korrumperas. En väg skulle vara ett skarpare tjänstemanna ansvar.
GillaGillad av 1 person
Det krävs även att man begränsar politikernas möjlighet att bli valda till endast en valperiod. Sedan är de ute.
GillaGilla
Egendomsrätten, rätten att nyttja och äga egendom fungerar inte i Sverige. Det har den inte gjort under flera generationer. Vet medborgarna om det?
Läs gärna RF Kap. 2 § 15 sista stycket!!!
GillaGillad av 1 person
Finns ingen egendomsrätt blir det inga investeringar eller företag.
GillaGilla
Vilken underbart nyttig vitamin substans morgonfrukost och mobiltelefon läsning, samt de kunniga belästa inläggen kommentarer.
Tack.
GillaGillad av 1 person
Här i Sverige har bonusbegreppet fått en dålig klang. Efter att ha arbetat åt ett engelskt företag i mer än tio år har jag fått en positiv uppfattning om bonus. Bonus avtalet var ett femsidigt dokument som var grunden till hur storleken på bonusen skulle räknas ut. Grunden var att företagets lönsamhet hela tiden skulle förbättras.
Faktorer som inte hade med den utövade verksamheten att göra rensades bort t.ex. valutaförändringar. Allt baserades på den budget som koncerns ledningen godkänt.
Som VD hade man också rätt att ge medarbetare bonus men nivån var endast 50% av VD:s bonus. Något som inte alla förstod var att budgetera för bonusutbetalningarna då dessa påverkade lönsamheten. Det var en del andra förmåner som kunde erhållas men allt syftade till att lönsamheten och vinsten måste öka.
GillaGillad av 1 person
Du kunde ha tydliggjort varför bonus fått ”dålig klang” här: för att man tvärtom ibland belönar inkompetens
GillaGilla
Ekonomen Harry Dent:
People are angry. They’re discontent. They’re sick and tired of how small the world has become and they’re ready to revolt.
Our political divide today is the worst it’s been since the Civil War… and I see no way for compromise anymore. We’re beyond it. We’re quite literally at the end of our tether. And the U.S. has one of the most deeply divided populations. Today we’re nearly as divided as we were before the Civil War!
http://economyandmarkets.com/economy/harry-dent-2016-two-biggest-events/
GillaGillad av 1 person
Det verkar som att Trump vill införa en tullavgift på omkring 10 % för att skydda arbetena i USA. Vi får se om det fungerar.
GillaGillad av 1 person
När det gäller bilar brukar Trump nämna 35℅.
GillaGilla
Det är medelklassen som gör jobbet. Utan deras insats klarar sig inte under- och överklassen. Medelklassen har alltså moralen på sin sida om man önskar att mer av ansträngningarna ska tillfalla dem.
Lättast sker detta genom att ta rikingarna på skatten. Låt dem ta ut sina bonusar och spekulationsvinster. Låt dem kämpa för att visa vem som är störst. Omfördelning gör man alltså sedan via inkomst- och förmögenhetsskatt.
I en globaliserad värld finns det antagligen globala fackföreningar som kan bevaka medelklassens intressen, det borde också finnas globala partier som kan besluta om omfördelningar via skatter.
Innan globaliseringen är verkställd med borttagande av nationerna (inom hundra år?) blir frågorna;
När får vi se första globala partiet som förgrenar sig till lokala partier inom nationerna? När får vi se det första politiska MacDonaldkonceptet?
Ps I den globala världen blir det väl så att likasinnade sluter sig samman – kanske bildar de intressesamfund och nationer bildas på nytt Ds
GillaGilla
Man testade med höga inkomstskatter och förmögenhetsskatt under 1970-1990. Resultatet blev inget vidare.
Det räcker med en skatt – skatt på företagens omsättning. Detta drabbar företagens ägare direkt (alla andra drabbas indirekt).
GillaGilla
Att i samarbete med andra få leda stora och viktiga verksamheter borde väl i sig vara så givande och intressant att inga gyllene ersättningar skulle behövas. Däremot borde väl de ansvariga också själva satsa (riskera) pengar i sina verksamheter. Då är de mer trovärdiga och värda att dela eventuella vinster. Ett företags första uppgift är inte att ge sina ägare avkastning utan att ge sina kunder nytta och värde. Om de inte får det för sina pengar, är varken ledning, anställda eller ägare värda några pengar heller.
GillaGilla
Det är tvärtom:
Ett företags första uppgift är att ge sina ägare avkastning och detta ska ske genom att företaget ger sina kunder nytta och värde.
GillaGilla
Problemet: ”Ett Sverige med växande klyftor och girighet som ledstjärna”
Lösningen: ”Ett: Förbjud regeringar att låna pengar och istället ge ut dem själva.
Två: Kriminalisera bankernas Fractional Reserve Lending d v s tvinga dem att alltid ha minst 100 % täckningsgrad för all utlåning. Allt annat är i praktiken falskmynteri.”
– slut citat härifrån.
GillaGillad av 1 person
Låt Riksbanken betala de offentliga utgifterna till 100 %.
GillaGillad av 1 person
Per-Olof – jag är med på Din vagn.
GillaGilla
Även om staten äger Riksbanken och lånar pengar utan ränta är det risk för ökad penningmängd och inflation. Företag och privatpersoner lär väl få betala ränta och då måste penningmängden öka med räntebeloppet.
Sedan att medborgarna är tvingade att använda systemets pengar som ägs och kontrolleras av eliten är förslavade. Guld och silver verkar fortfarande bäst, flera gruvor, ingen central kontroll. Hur skulle ett rättvist och säker penning system se ut egentligen? Någon?
GillaGilla
Bra artikel av PC Roberts om Trump vs CIA, rekomenderas.
http://www.paulcraigroberts.org/2017/01/17/trump-vs-cia-paul-craig-roberts/
GillaGilla
Om alla nationer i globalistisk anda inför en lag som innebär att företagsvinster måste fördelas lika mellan ägarna och de anställda så skulle det lösa en stor del av problematiken. Men för det måste vi ha politiker som företräder folket.
GillaGilla
Detta skulle fungera som en bolagsskatt på 50 %.
GillaGilla
Njaa – inte riktigt. En bolagsskatt motiverar inte ägarna och de anställda. Att dela vinsten skulle däremot motivera de anställda till oanade bedrifter och högre vinst, vilket även ägarna får del av.
GillaGilla
Och då tar alla sin del av en ev förlust också eller?
GillaGilla
Ja absolut, Inga utdelningar till vare sig ägare eller anställda förrän förlusten är reglerad.
GillaGilla
Jugoslaviens arbetare kunde investera sina sparpengar i företagen och fick ägarandelar. De hade visst inflytande över chefstillsättningar. Det var sådana företag som Nato förstörde i kriget 1999. Där försvann arbetstillfällen och sparkapital.
Systemet drog in viktigt kapital när det inte fanns att få på annat sätt och gav arbetarna medinflytande.
GillaGilla
Jag vet mycket litet om ekonomi men har fascinerats av alla domedagsprofetior under de senaste årtiondena om överbelåning och bristande kapitaltäckning. Vad händer när alla lånar pengar av alla, nationer, företag och individer. Med låg ränta blir kapital tillgängligt för fler. Pengarna sinar aldrig eftersom de tillverkas elektroniskt på bankerna.
Statsskulder ökar, privatbelåning ökar, ingen vill eller behöver betala tillbaka.
Ingen vet var detta ska sluta, inte ens ekonomer. Optimisterna betonar att det gått bra hittills – mycket längre än man trodde – medan pessimisterna ser någon sorts domedag närma sig.
Reella värden ökar inte i samma takt som pengarna, vilket borde betyda att inflationen skulle galoppera, men det gör den inte.
Är det någon som anar vartåt det lutar?
För övrigt tycker jag att Lars Berns resonemang är lysande. Globaliseringen har inneburit utlokalisering av industrijobb till Kina och andra låglöneländer. Arbetarna i västvärlden har blivit arbetslösa och facken försvagade. Trump kan innebära ett trendbrott avseende globalisering om han återinför tullar. Frihandel har sina sidor. Avigsidor för arbetarna och möjigheter för globala kapitalister.
Fattigdomen i världen minskar snabbt, liksom att kapitalkoncentrationen ökar. Hur ska man tolka det? Är kapitalkoncentration och ökade klyftor trots allt bra för alla? Vad händer med makten när den koncentreras på allt färre händer? För pengar är makt. Har demokratin spelat ut sin roll liksom facken?
Ekonomi är ju inte bara pengar utan också reella värden: fastigheter, varor och tjänster. Det ger en viss tröst att husen står kvar även efter en superinflation eller annan monetär katastrof.
Men vad betyder allt detta? Finns det någon som kan orientera sig och göra en kvalificerad gissning om vad framtiden har att bjuda oss?
GillaGilla
Räntorna på banklån kan endast sjunka ned till noll plus inflationstakten. Om exempelvis inflationstakten är 2 % är detta bottenläget för räntan.
När räntebotten är nådd kan räntan endast stiga. Problemet med detta är att människor/företag i allmänhet lånar mer när räntan är låg. När räntan börjar att stiga börjar andelen dåliga lån att öka och bankerna blir konkursmässiga.
GillaGilla
Det finns många domedagsprofeter. Så många att de som verkligen har kunskap försvinner i bruset och vi misstror alla som inte följer mantrat om evig tillväxt. Sen är vår Värld alltför komplex för för att nån människa skall kunna överblicka hela systemet.
Vi kan skapa nya ekonomiska teorier. Vi kan öka vår teoretiska skuldsättning. Men vad är pengar? Värdet på pengarna är vad vi kommit överens om, vad vi gemensamt tycker de är värda. De är skuldebrev som innehavaren kan lösa mot varor och tjänster. Den dag vi förlorar tron på att staten kan backa upp värdet så försvinner det.
När den teoretiska ekonomin inte längre följer den fysiska verkligheten så måste en av dem ändras. Och jag tror inte det blir verkligheten…
Det är den fysiska verkligheten som avgör till slut, oberoende av alla teorier. Om vi inte inser att vi lever på en planet med fysiska begränsningar så ligger vi illa till. Om vi tror att vi kan fortsätta obegränsat att förstöra den biosfär vi är beroende av så är vi inte så smarta.
Självklara saker egentligen. Men vi tror vi kan fortsätta lite till, det löser sig nog av någon på nåt sätt. Jag behöver inte ta ansvar, det skall ”staten” och politikerna göra åt mig. Gör nån annan det åt oss? Eller kommer det bli evolutionen som trycker på RESET-knappen när vi simmat in i kaklet?
GillaGilla
Jag tror vi måste se tillbaka på hur det fungerade innan den fossila revolutionen. Med mindre lokala självbestämmande enheter som Schweiz fortfarande har. Den representativa demokratin bör begränsas så mycket som möjligt och direktdemokrati återinföras. Vi hade så före den stora kommunsammanslagningen på 60-talet med ideellt arbetande lokala politiker som kände oss och måste stå till svars då de mötte oss i vardagen.
Vi måste vrida tillbaka mycket av de rationaliseringar/stordrifter som blev möjliga/önskvärda pga den billiga energin. Mer fysiskt arbete igen, i ett lugnare tempo då vi inte behöver stressa längre för att uppehålla tillväxten.
Fokus kommer åter till det som möjliggör vår existens; hur solen genom fotosyntesen skapar liv på Jorden. Hur vi bäst tillvaratar den resursen som blir vår enda energikälla igen så småningom. Produktionen av mat, fibrer, byggnadsmaterial, etc. Jordbruket kommer åter i fokus men med mer manuellt arbete och en omställning till mindre skala. Vi kommer att få tillbaka djurhållningen för att återföra näringsämnen till jorden. Vi måste även börja återföra fosfor, kväve och andra näringsämnen från våra egna exkrementer till jorden. Vi kan inte fortsätta spola ut dem i vattendragen och importera från gruvor i fjärran länder.
Jag tror inte vi behöver få ett sämre liv om vi administrerar kontraktionen rätt. Mer fysiskt arbete kommer att göra oss friskare. Fritidssysselsättningen behöver inte vara att flyga med en drönare importerad från Kina, vi kan finna lika mycket eller mer nöje i enklare hantverk som snickrande eller stickande/virkande nyttoföremål som ger oss glädje i många år.
Men det här är bara spånande om en omöjlig förändring. Vi kommer att fortsätta vårt utnyttjande av de allt mindre resurserna tills systemet kraschar. Som jästceller i ett glas sockerlösning…..
GillaGilla
Lars Bern har helt rätt. Det är lojalitet som belönas, inte kompetensen. Det har jag fått smaka på under min tid i näringslivet också. Inom IT finns en sanning som aldrig går ur: kompetensen styr, inte makten. Det är en ständig dragkamp mellan IT-styrgrupper och kompetensen som har den unika förmågan att lösa problemen. I en styrgrupp vill man styra, men man saknar kompetensen att lösa de problemen styrgrupperna själv skapar genom felaktiga beslut som man tvingar på kompetensen att genomföra.
Hur många gånger har jag inte hamnat i likartade diskussioner där styrgruppen (makthavarna) säger: gör så här! Ja visst, svara jag, men ansvaret när det inte fungerar får ni ta, som fattade det felaktiga beslutet för era förslag kommer inte att fungera. Lösningarna på flera olika problem i en komplex IT-miljö löses aldrig av en styrgrupp. Det bli extra tydligt inom IT-sektorn, men lär nog finns i alla branscher.
GillaGillad av 2 personer
Det går ej att lösa problem med samma tänkesätt som skapade problemen. Det är omöjligt.
Så det gäller att tänka annorlunda – ifall problemen i Sverige och världen ej skall förbli ”eviga” – eller ?
GillaGilla
Här är en rejäl sågning av Oxfams rapport:
http://www.usatoday.com/story/opinion/2017/01/17/inequality-wealth-declining-world-poverty-bjorn-lomborg-column/96647922/
Björn Lomborg pekar att tex. så räknas studenter (med lån) som fattigare än en dagarbetare i Afrika. Pensionskrav är heller inte medräknade.
Globaliseringen har gjort att endast 10% av jordens befolkning lever under fattigdomsgränsen (500 USD per år) mot 30% för tio år sedan. Medianen har ökat från 1000USD till 2000USD på samma tid.
Men allt detta har ju haft ett pris, så vi ser nog pendeln svänga tillbaks…
GillaGilla
Det är märkligt att aktiebolag ger sådana enorma ersättningar til de högsta cheferna som ändå bara är anställda och inte tar någon risk. Man kan säkert få en duglig VD för ett stort bolag för 5 miljoner per år istället för det mångdubbla. Varför betala mer än nödvänidgt?
GillaGilla
Vet att Government Sachs är 2000-talets motsvarighet till Rothschilds under 1900-talet, men tycker trots detta det vore rimligt att folk får veta hur mycket familjen Rothschild hunnit roffa åt sig sedan False Flag 1 (franska revolutionen) ? att mjölka på centralbanksnivå i Väst i 200 år borde ju bli en del pengar ..
GillaGilla
Absolut – det borde vara paybacktime snart…
GillaGilla
Den verkliga inflationen är betydligt högre än den som politiker annonserar. I deras värld så innehålls inte tex avgiftshöjningar för elabonnemang, tomträttsavgälder, sophämtning, vatten-avlopp et cetera samt övriga fasta nödvändiga hushållskostnader.
För övrigt så kan klockrent avläsa resultatet av den sk globalistiska politiken enligt nedan :
https://www.numbeo.com/crime/region_rankings.jsp?title=2017®ion=150
Ett rejält debacle.
GillaGilla
Ständigt krympande innehåll i förpackade livsmedel utan motsvarande prisnedgång är också en smygande inflation.
GillaGilla
Du har du rätt i. Soldatens ärtsoppa var bra och konkurrerade ut andra tillverkare, men nu finns inte mycket fläsk kvar i soppan. Det är ett exempel på dold inflation. Ett annat var köerna i Sovjetunionen. Jag blir arg när jsg köper en matförpackning och ser att den bara är till hälften fylld.
Ett annat problem är att vissa produkter tillverkas med inbyggda fel, så att vi ska tvingas köpa nytt. Det blir dyrt i längden.
GillaGilla
Vad som ligger bakom många så kallade revolutioner är att dom sällan är intierade av vanliga människor utan anstiftarna är ofta helt andra krafter.
GillaGilla