Jag har i tidigare krönikor rörande coronapandemin hävdat att den är en del av den metabola pandemin som jag redogör för i boken med samma namn. Efterhand som det kommer in allt mer data rörande coronapandemin förstärks bilden av att den bara är ytterligare en yttring av denna metabola pandemi som snart omfattar halva jordens befolkning och som tar 40 miljoner liv i förtid varje år. Coronan kommer bara addera ytterligare en massa spillda liv. Om inte det medicinska etablissemanget i över 50 år blundat för och medvetet dolt de grundläggande orsakerna bakom de metabola sjukdomarna, så hade världen inte drabbats av någon coronapandemi. Infektioner i Covid-19 hade passerat som ytterligare en ny variant av influensa och det hade inte klassats av WHO som pandemi, antalet förtida dödsfall hade varit långt färre än dagens.
Som vanligt går det politiska etablissemanget helt i takt med det oerhört mäktiga matmedicinska industriella komplexet. Man undviker nogsamt att uppmärksamma kostens och de metabola sjukdomarnas betydelse för ohälsan. Förra sommaren försökte vi från Riksföreningen för Metabol Hälsa fästa regeringens och de politiska partiernas uppmärksamhet på att man måste uppmärksamma och ta itu med den metabola sjukligheten med en skrivelse. Vi möttes av kompakt tystnad från den politiska adeln och den regering som nu skändligen så totalt misslyckats med att hantera coronautbrottet i Sverige.
Politikerna har kommit med vaga regler och rekommendationer att hålla avstånd och tvätta händerna samt rekommendationer för oss äldre att isolera oss i karantän. Man har stämplat alla oss över 70+ som en riskgrupp, men inget av alla dessa politiska ljushuvuden har kommit på tanken att fråga sig varför vi äldre drabbas hårdare av Covid-19? Orsaken är att de metabola sjukdomarna tar år att utveckla och att de därför är långt vanligare bland äldre. Det är inte självklart i sig att enbart hög ålder är en riskfaktor.
Dålig kost är den dominerande orsaken bakom kronisk metabol sjuklighet såsom fetma, insulinresistens, typ 2-diabetes, cancer, hjärt-kärlsjukdom och olika demenssjukdomar. Dessa samband finns väl dokumenterade i den nämnda boken. Sambanden mellan denna sjuklighet och Covid-19 fallen finns dokumenterade i en färsk artikel.
Den 30 maj rapporterade amerikanska Centers for Disease Control and Prevention (CDC) att bland Covid-19 fallen var de två vanligaste underliggande hälsotillstånden hjärt-kärlsjukdom (32%) och diabetes (30%). Sjukhusinläggningar var sex gånger högre bland patienter med ett rapporterat underliggande tillstånd (45,4 %) än de som inte rapporterade underliggande förhållanden (7,6 %). Dödsfallen var 12 gånger högre bland patienter med rapporterade underliggande tillstånd (19,5 %) jämfört med dem utan rapporterade underliggande förhållanden (1,6 %). Tvåtredjedelar av de personer i Storbritannien som har insjuknat allvarligt i Covid-19 var överviktiga eller feta och 99 procent av dödsfallen i Italien har inträffat bland patienter med redan existerande metabola sjukdomar, såsom högt blodtryck, diabetes och hjärtsjukdomar. Dessa sjukdomar, gemensamt kallat metabolt syndrom, är kopplade till nedsatt immunförsvar och allvarligare symtom och komplikationer från Covid-19.
En viktig faktor som driver metabolt syndrom är insulinresistens, definierad som en nedsatt biologisk reaktion på insulin, det hormon som reglerar blodsockernivåerna. Dysreglering av blodsockernivåer spelar en viktig roll vid inflammation och respiratorisk sjukdom. En studie av patienter med Covid-19 med redan existerande typ 2-diabetes, visade att de med bättre reglerad blodsockerkontroll klarade sig bättre än de med dålig blodsockerkontroll. Specifikt var välkontrollerat blodsocker (glykemisk variabilitet inom 3,9–10,0 mmol/L) förknippat med minskade medicinska ingrepp, organskador och dödlighet av alla orsaker under sjukhusvistelse, jämfört med personer med dåligt kontrollerat blodsocker (glykemisk variabilitet som överstiger 10,0 mmol/L). En annan studie visade att patienter med hyperglykemi som behandlats med insulininfusion hade en lägre risk för dödsfall från Covid-19 än patienter utan insulininfusion, sannolikt på grund av minskade inflammation.
Den viktigaste faktorn som bestämmer blodsockernivåerna är kolhydrater i kosten, det vill säga raffinerade kolhydrater, stärkelse och enkla sockerarter. Det finns även andra faktorer som t.ex. stress och olika läkemedel som påverkar blodsockret negativt men i mindre utsträckning.
Det skrämmande är att under de senaste 50 åren så har de officiella kostrekommendationerna i flertalet västländer förespråkat kraftig minskning av mättade fetter och istället mycket kolhydrater och raffinerade fröoljor, vilket är just den kost som driver högt blodsocker och inflammation, de främsta orsakerna bakom de metabola sjukdomarna. Dessa destruktiva kostriktlinjer utgör grunden för menyer på vårdhem och sjukhusavdelningar där personer med Covid-19 och redan existerande metabola syndromet genomgår återhämtning och respit. Jag har själv nyligen legat på sjukhus i fyra dygn och kan omvittna den stolliga menyn.
Problemet är inte bara begränsat till vårdhem och sjukhus. När människor själva isolerar sig hemma, lagrar många icke-färskvaror typ baslivsmedel som är billiga såsom kolhydratrik pasta, bröd, ris och spannmål. Vår livsmedelsförsörjning domineras av processade livsmedel. 71 procent av tillgängliga livsmedel i USA klassificeras som just det.
Eftersom världen står inför en snabb överföring av ett nytt virus, har det funnits små möjligheter att genomföra prov rörande huruvida patienter med Covid-19 mår bättre på kolhydratfattig kost jämfört med andra dieter. Det finns dock starka bevis för att begränsning av kostens kolhydrater är ett säkert och effektivt sätt att uppnå god glykemisk kontroll och viktminskning, och minska behovet av medicinering vid administration av typ 2-diabetes. En systematisk genomgång som jämför låg-carb diet (typ LCHF) med fettsnål kost visade att låg-carb dieter är överlägsna för att uppnå glukoskontroll, samt för att begränsa kardiovaskulära riskfaktorer på kort och lång sikt. I Sverige förföljs trots det läkare som förordar sådan kost av det skolmedicinska etablissemanget.
Begränsning av kostens kolhydrater är en enkel och säker intervention som resulterar i snabba förbättringar i glykemisk kontroll som kan genomföras tillsammans med vanlig vård i en medicinsk eller hemma miljö. Eftersom 88% av den amerikanska befolkningen är metabolt sjuk (i Sverige något mindre) är dess bidrag till svårighetsgraden av Covid-19 infektion sannolikt betydande. Därför bör antagandet av kostråd för personer med underliggande metabolt syndrom som föreslagits i Storbritannien av Aseem Malhotra, ges mer allmänt stöd av regeringar och beslutsfattare globalt, för att minska bördan av de redan existerande metabola sjukdomarna hos dem som infekteras av Covid-19, nu och in i framtiden. Då håller det inte att som den svenska regeringen fullständigt strunta i dessa varningar.
Lars Bern
Om ni vill fördjupa er i ämnet kan ni läsa min bok ”Den Metabola Pandemin”. Om ni vill stödja Riksföreningen för Metabol Hälsa ekonomiskt, har ni möjlighet att göra det genom att antingen bli stödjande medlem i RMH eller att donera till föreningen. Alla medel som flyter in går oavkortat till vår ideella verksamhet. De enda betalningar som går till engagerade personer är en liten blygsam lön till den kvinna som sköter medlemsregistret och till betalning av reseutlägg och andra direkta omkostnader i arbetet mot kvitto. Styrelsen jobbar helt ideellt.
Föreningen kan ta emot bidrag på följande konton:
Bankgiro: 195-1607
Swish: 123 270 0441
Är detnågon av er som är upplysta som blivit sjuka icovid 19.
GillaGillad av 1 person
Ingemar – jag hade i början av pandemin lätta symptom i ca 3-4 dgr (april tror jag). Konstig huvudvärk, förändrad lukt och smak och ev lätt feber. Tre goda vänner hade liknande symptom, ganska lätta men en av dem lite kraftigare symptom men i jämförelse med vanlig influensa ändå lätta. I vår lokaltidning beskrev en person jag känner flyktigt att han drabbats av liknande lätta symptom, blev testad vid en flygplats vid avresa från Italien och han var positiv och befann sig i karantän i hemmet. Om jag inte läst detta hade jag inte trott att jag (ev) hade covid…
GillaGillad av 3 personer
@Ingemar
Jag blev hastigt sjuk med feber och sedvanliga influensa symptom i mars månad. Då tog jag min sista kur av LIAN HUA QIN WEN i fyra dagar. Redan dagen efter märktes att influensan var på tillbakagång. Efter fyra dagar var jag helt återställd. Huruvida detta var just Covid19 vet jag inte, det kan ha varit någon annan ”vanlig” influensa.
GillaGillad av 1 person
I februari hade jag något som troligtvis var covid. Några dagar med ledvärk och trötthet samt lite feber en dag. Några i min omgivning fick samma symptom strax efter.
Körde med min vanliga kur av kollodialt silver och det försvann efter 3-4 dagar. Men under tiden var jag rejält trött och fick inget gjort.
GillaGillad av 1 person
Jag har två mina två i 30-årsåldern ungdomar som drabbats av covid-19 ! Bägge jobbar på lasarettet och fick säkert viruset därstädes ! Bägge två var kärnfriska utan en enda bakomliggande sjukdom !
Rejält utslagna i cirka två veckor ! Nu OK och testade att dom har antikroppar mot viruset och tillbaks i tjänst igen i vården ! Jag har även en granne i 60+åldern oxå han inom vården ! Han har varit nersövd i 4 veckor med respiratorbehandling pga coronan och är fortfarande nu efter 8 veckor kvar på sjukhus för regab ! Han kan gå endast några få steg med rullator för närvarande enligt hans fru ! Jag har även en äldre släkting 90+ som avled med covid-19 nu i början av maj månad dagen efter han fyllde 90 faktiskt Så ja man skall passa sig för detta virus det kan slå hårt är min övertygelse!
GillaGilla
Sådana fall är alltid tråkiga att läsa och höra om.
Hade de fått information om förebyggande medicinska metoder mot COVID-19? Sådana finns ju och de tar bort risken för komplikationer med så gott som 100 procent.
Jag inser att sjukvanvården inte har erbjudit personerna du nämner de mer akuta existerande metoderna, vilka man botar COVID-19 med varje gång. Detta är cyniskt och extra upprörande just när människor som står en nära drabbas.
GillaGilla
“Coronan kommer bara addera ytterligare en massa spillda liv”
Hur är det möjligt att inte Svenskarna har gått ut på sta’n och demonstrerat mot offentlighetes behandling av de gamla under coronan.
De har ju dött, i tusental, en kvalfull onödig död , pga. bristande behandling.
Nej, i stället gick de ut i massor för att demonstrera för Black Lives Matter!
Hur många svenska liv skall förspillas innan regimen ställs till svars?
GillaGillad av 5 personer
De som BLM-demonstrerade skulle aldrig demonstrera mot äldrevårdsdöden – tvärtom! Ni vet ju hur det står till i deras hjärnor, eller hur? Deras idoler och ideologier … Och hade vettiga men mer lr mindre fega svenskar gått ut i demonstration. så kunde de räkna med motdemonstranter från den andra sidan. Eller hur? Smittorisken om ifall att den fanns/finns har väl också spelat in. Dock ,,, ,,,
GillaGillad av 2 personer
Det här säger allt om vilka liv de bryr sig om:
https://detgodasamhallet.com/2020/07/14/mohamed-omar-alla-liv-raknas-eller/#more-29992
GillaGillad av 1 person
Anledningen är väl densamma som att tyskarna inte gick ut och demonstrerade mot regimen 1933 till 1945. Pacificerade genom propaganda.
GillaGilla
Och rädsla för att bli uthängda som rasister i Media.
Vi har ju sett hur Expressens journalister ‘bussas på’ dem som höjer en avvikande röst.
De t.o.m kommer till ditt hus, ringer på din dörr och trampar runt med fotografen i din trädgård!
GillaGilla
Länk:
GillaGilla
Är detta riktigt vad är det då som vår ”sjukvård” håller på med?
https://www.facebook.com/groups/547414585596675/permalink/1255920014746125/
Var det inte stora doser med C-vitamin som var ett botemedel mot dessa kroppens reaktioner… 🤔😎🤠
GillaGillad av 1 person
Bland andra grundaren av Greenmedinfo, Sayer Ji, hans hustru, medicine doktor Kelly Brogan, och doktor Andrew Kaufman var tidigt ute med att avfärda corona-viruset som en bluff:
UNMASKING THE LIES AROUND COVID-19: FACTS VS FICTION OF THE CORONAVIRUS PANDEMIC April 27, 2020 https://londonreal.tv/unmasking-the-lies-around-covid-19-facts-vs-fiction-of-the-coronavirus-pandemic/
A Message to Help Dispel Fear By Kelly Brogan, MD https://kellybroganmd.com/message-to-dispel-fear/
Många har pekat på, att befintliga gifter i cellerna, läkemedelsindustrikemikalier, dålig näringsstatus, underliggande sjukdomar, elektromagnetiska frekvenser som 5G och föroreningar i luften ger exakt samma symptom som COVID-19 och orsakar alla eller en stor andel av COVID-19-fallen:
David Icke THE TRUTH BEHIND THE CORONAVIRUS PANDEMIC, COVID-19 LOCKDOWN & THE ECONOMIC CRASH March 18, 2020 https://londonreal.tv/the-truth-behind-the-coronavirus-pandemic-covid-19-lockdown-the-economic-crash-david-icke/
Hur det än är med den saken, så förebygger och botar man COVID-19 till så gott som 100 procent. Det finns många metoder att välja mellan:
Läkare: Patienter dör sannolikt i onödan i Covid-19 pga D-vitaminbrist Av Torbjörn Sassersson -maj 14, 2020 http://www.tv-helse.se/covid-19-d-vitaminbrist
Var inte rädda.
GillaGillad av 1 person
Bara som ett liten udda och oförskämt påpekande. Sverige har inte haft något 5G och är ett av världens mest covid drabbade länder med omkring 1,000 fall eller mer per dag. Kina har haft full drift av 5G i över ett år, och har nästan inga fall. Kina är 140 gånger större. Tyder det på att 5G skyddar mot covid. Jag tror inte på det heller, men konspirationsteoretikernas teser kan i alla fall avfärdas som skrock.
GillaGilla
Forskning oberoende av själva industrin talar sitt entydiga språk: Den moderna informationsteknologins frekvenser skadar och dödar människor, djur och natur.
Strålskyddsstiftelsen https://www.stralskyddsstiftelsen.se
GillaGilla
Per Strålskyddsstiftelsen har inget med varken forskning eller vetenskap att göra. Det är en extremist och och halvreligiös aktivistorganisation likt scientologerna som sysslar med likt trolldom och häxprocesser ackompanjerad av förtal och ryktesspridning. Björn Cedervall, radiologispecialist vid Vattenfall och docent i medicinsk strålningsbiologi vid Karolinska institutet, har avfärdat ”Strålskyddsstiftelsen” som en personkult, ”helt fokuserad på personer snarare än vetenskap”. Andra har kallat dom WooDoo-vetenskapare, eller förvillare. Samtliga involverade saknar både relevant utbildning, kunskap och erfarenhet att ens förstå vetenskapliga rapporter..
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85rets_f%C3%B6rvillare
https://falsknyhet.wordpress.com/2019/04/05/stralningssekten/
https://falsknyhet.wordpress.com/2019/05/31/de-medeltida-haxprocesserna-har-ateruppstatt-5g/
Jag föreslår lite mer kritisk granskning av dina kunskapskällor.
GillaGilla
Karl W
16 juli, 2020 kl. 04:11
Då råder jag dem som läser dina och mina kommentarer om EMF och 5G, att själva jämföra Strålskyddsstiftelsens material med det material som du länkar till. Wikipedia är ökänt för att vara styrt av de stora industrierna. Detta gäller inte bara läkemedelsindustrin, utan även mobilindustrin.
Strålskyddsstiftelsen har i allra högsta grad med forskning och vetenskap att göra. Där finns en fantastisk mängd sanningsenlig information samlad som visar hur skadlig EMF och 5G är.
GillaGilla
Per Strålskyddsstiftelsen kan bäst beskrivas som en kult eller sekt av religiös karaktär av samma karaktär som under häxprocesserna på medeltiden, och dom har bara kontakter med likatänkande troende av samma övertro och vidskepelse. För all del, vi har religionsfrihet. Vi talar mer om en toleransgräns för skrock, inbillning och vidlyftig fantasi. Wikipedia är inte styrt av de stora industrierna utan välkänt av vänsteraktivister och agitatorer, och jag håller med om att den inte alltid är tillförlitlig, men det finns faktisk mer litteratur och erfarenhet att ta del av. Sedan har jag ju själv arbetat med detta i större delen av de senaste 50 åren, och det har gett en viss insikt i ämnet.
GillaGilla
I de uppgifter som kommer fram ser det ut som om metabolt sjuka drabbas hårdare än andra. Den främsta orsaken verkar vara att immunförsvarets prestanda är nedsatt. Brister på viktiga vitaminer och spårämnen som har en avgörande roll för immunförsvaret, verkar spela en stor roll för utfallet.
GillaGillad av 3 personer
Bra inlägg där Kjell L
men jag tror att man skall förutom allvarlig D-vitaminbrist oxå lägga till vissa mediciner som frikostigt förskrivs av våra så kallade läkare ! Exempelvis har i dagarna nu det erkänts till och med från socialstyrelsen att vissa vätskedrivande mediciner kan förvärra covid-19 sjukas tillstånd däremot hade dessa experter inte funnit statinförskrivningen tillståndsförrvärrande utan tvärtom som tillståndsförbättrande tvärt emot vad som många andra inklusive Bern och den mycket högt meriterade svenske läkaren o kirurgen Ralf Sundberg riktar ett stort rött stopptecken för!!
GillaGilla
@Bosse M
Tack! Ja, självklart är överförskrivningen av diverse mediciner ett stort problem i sammanhanget.
GillaGilla
Hur mycket skulle Sverige spara i sjukersättning, ej utbetald läkemedelssubventionering och produktionsbortfall som försvann om ingen svensk var överviktig eller led av diabetes?
Jag gissar att beloppet är respektingivande.
Att samtliga svenska politiker struntar i detta belopp (samt struntar i väljarnas hälsa) har jag svårt att tro på. Att de är mutade av amerikanska (huvudsakligen) Big Pharma och Big Food tror jag heller inte på. Påverkade kanske, men inte i löndom mutade att hålla tyst om denna metabola skandal.
Vore inte en upplysning till dem en ide?
Inte då bara en bifogad PDF mailad till 349 riksdagsmän utan detta + myndighetschefer, influencers, journalister (både MSM-journalister och alternativjournalister), läkare, bloggare och andra viktiga inflytelserika individer i vårt land.
Då skulle man kanske kunna få igång en debatt om våra urusla kostvanor. Idag är det bara en liten elit som känner till detta. Stora flertalet litar ju fortfarande på tallriksmodellen.
GillaGilla
Jag tror inte dom är mutade av Big Pharma och Big Food, snarare hotade och kontrollerade. Bättre upplysning vore en önskedröm, men så länge vi har helt oreglerad frihet att ljuga, förfölja, sprida desinformation, falska rykten och propaganda tror jag bättre upplysning förblir en dröm. Glöm inte att samma gruppering som kontrollerar Big Pharma och Big Food även kontrollerar media och därmed upplysningen. Dom vill inte att du, eller politikerna, skall få någon ”upplysning” som skadar deras vinster.
GillaGilla
Kanske det är partiboken som bestämmer vilken knapp de skall trycka på.
Dissidenter göre sig icke besvär i den församlingen..
GillaGillad av 1 person
Även Plånboken är med i beslutsprocessen.
GillaGillad av 1 person
I Sverige selges det reseptbelagde medisiner for rundt 40 miljarder pr år.
GillaGilla
Tidigare statsepidemiolog och rådgivare för WHO Johan Gisecke undanhåller som vanligt mänskligheten precis alla fakta om hur man förebygger och botar COVID-19 till 100 procent och WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus ljuger sin vana trogen om corona-läget:
P1-morgon 2020-07-14 https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1526068?start=180 (Tre timmar in i programmet, om delningstiden inte skulle fungera)
Dr Mercola beskriver i text och med videor det fortsatta corona-bedrägeriet och -skrämselpropagandan från WHO, myndigheter och media. Sverige är informationsmässigt inte mycket bättre än USA, även om man här åtminstone inte bryter mot de mänskliga rättigheterna genom inlåsning av medborgarna:
The COVID-19 Curve Has Been Flattened Analysis by Dr. Joseph MercolaFact Checked July 14, 2020 https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2020/07/14/coronavirus-death-curve.aspx?cid_source=dnl&cid_medium=email&cid_content=art1HL&cid=20200714Z2&mid=healthrtl20200714z2&rid=915769108
GillaGillad av 2 personer
Om vi nu en gång för alla skulle inse att Covid 19 pandemin är en enda stor bluff organiserad av oligarkerna faller vetenskapen också på plats och vår bisarra tillvaro idag blir mer begriplig.
Ingen vetenskapsman har sett något Corinavirus – rätta mig om jag har fel. Ett påhitt helt enkelt! Och PCR-testningen är därför också en enda stor bluff.
Osv. !
GillaGilla
Jag har samma uppfattning som Kjell Lindmark ang sambandet mellan metabola feltillstånd och näringämnesbrister/immunförsvaret. Speciellt påverkar mineral/spårämnesbrister i utvecklingen av metabola sjukdomar, eftersom dessa är nödvändiga för vitaminers verkan, kroppens framställning av enzymer och hormoner samt för epigenetiska kontrollprocesser. Själv är jag övertygad om att alla metabola feltillstånd uppstår och utvecklas i takt med ökande mineral/spårämnesbrister, men utvecklar inte resonemanget här.
Som allt annat verkar alla näringsämnen i symbios. Ett bra exempel är nya rön som Dr Rath Research Institute, USA, tagit fram i samband med C-19, och som specifikt rör cellreceptorn ACE2, som angetts ha starkt samband med att Sars-Cov2 bereder sig tillträde till cellers inre. En formula, som i laboratorier visat sig ha bättre funktion än tänkt vaccination, innehåller C-vitamin, vissa essentiella aminosyror, bioflavanoider, polyfenoler, selen, magnesium, koppar, en formula som epigenetiskt ‘stänger’ inträdesdörren ACE2-receptorernas funktion.*
Detta stärker min övertygelse att ett om kroppen får alla näringsämnen i form av mineraler/spårämnen (>60 st), alla 16 vitaminer, alla essentiella fett (3 st)- och aminosyror (9+3 st), i rätt mängd dagligen, ser kroppens självläkningssystem till att man inte blir sjuk metabolt, ej heller riskerar drabbas av svår sjukdom p.g.a. virusangrepp etc. Rätt kost är såklart nödvändig.
* Ref. https://www.jcmnh.org/ artikeln ‘Effective and safe global public health strategy to fight the COVID-19 pandemic’
GillaGillad av 1 person
Jag läste en bok om just det här, hur vårt invärtes mikrobiome liknar det som finns i naturen och hur vi med större förståelse kan äta vad som gör oss friskare.
Läs vad folk tycker om den här:
https://www.goodreads.com/book/show/28789732-the-hidden-half-of-nature
GillaGillad av 1 person
Göran Åkesson
14 juli, 2020 kl. 06:37
Din kommentar är viktig. Synergin mellan olika näringsämnen har betydligt bättre hälsoeffekt än enskilda näringsämnen för sig. Av den anledningen är det till exempel också nyttigare att få i sig naturligt C-vitamin, än att få i sig de syntetiska formerna av askorbinsyra.
GillaGilla
C-vitamin är en enkel molekyl som är densamma oberoende av varifrån den kommer. Att dess effekt kan påverkas av andra näringsämnen är självklart, men det har inget med dess ursprung att göra. Detta visade redan Linus Pauling på sin tid.
GillaGillad av 1 person
Molekylen askorbinsyra är ju alltid densamma, oberoende av om den finns i en burk med askorbinsyra eller om den fortfarande befinner sig i sitt naturliga tillstånd, till exempel i en apelsin. Apelsinens C-vitamin är dock betydligt mer hälsobringande än burkens askorbinsyra, eftersom apelsinens C-vitamin befinner sig i sitt naturliga synergistiska sammanhang, det vill säga ett komplex av många olika näringsämnen.
GillaGilla
Denna slutsats är inte självklart riktig eftersom dagens framförädlade apelsiner är mycket sockerrika, vilket inte är hälsobringande.
GillaGilla
Vitamin-, mineral- och de andra näringsämnena-komplexet är nyttigare än askorbinsyra-molekylen, och sockret i en apelsinen är inte dåligt på samma sätt som raffinerat socker.
Det finns en del vetenskapliga studier som visar att askorbinsyra tillsammans med sina synergister är nyttigare än askorbinsyra utan sina synergister. Ett exempel är flavonoider.
Apelsin är bara ett av många exempel:
Paprika, camu camu, citron, blåbär, lingon, körsbär, amla och så vidare innehåller C-vitamin med olika synergistiska näringsämnen och är nyttigare än askorbinsyra.
C-vitaminet i grönsaker är nyttigare än isolerad askorbinsyra, eftersom där ingår hela C-vitaminkomplex med alla näringsämnen som är avsedda att fungera tillsammans med askorbinsyra-molekylen.
GillaGilla
Du får gärna lägga ut länkar till forskning som visar det du skriver.
GillaGilla
lars bern
15 juli, 2020 kl. 09:13
De länkarna gav jag dig för…typ ett år sedan.
GillaGilla
Bra, då kan du lägga ut dem igen eftersom bloggen har en massa nya läsare.
GillaGilla
Jag vet inte riktigt hur jag skall hitta min kommentar med all den informationen om C-vitamin. Artiklarna sedan dess med tillhörande kommentarer är så många. Gjorde den inget intryck på dig, du svarade trots allt ungefär ”Det kan nog vara så”, det vill säga du tänkte att jag verkade ha rätt.
GillaGilla
lars bern
15 juli, 2020 kl. 10:56
Här är den artikel från 18 september 2019 i vars kommentarsfält du och jag diskuterade naturligt C-vitamin versus syntetisk arkorbinsyra/askorbater. Din och min diskussion börjar cirka 40 kommentarer ner i kommentarstråden med LasseKnivens ”Lassekniven 18 september, 2019 kl. 09:30 ETT ROP PÅ HJÄLP (Off topic) https://anthropocene.live/2019/09/18/uthangd-av-propagandakanalen-svt/comment-page-1/#comment-49144”:
Uthängd av propagandakanalen SVT https://anthropocene.live/2019/09/18/uthangd-av-propagandakanalen-svt/
Jag tycker även att kommentarerna till ”Lassekniven
21 september, 2019 kl. 08:33 https://anthropocene.live/2019/09/18/uthangd-av-propagandakanalen-svt/comment-page-1/#comment-49235” under samma artikel är väl värda att läsa.
Notera gärna att jag i en av mina kommentarer i samma kommentarstråd diskuterar ett faktum som i och med corona/COVID-19 är mer aktuellt än någonsin, nämligen C-vitamins/askorbinsyras/askorbaters fantastiska läkande egenskaper på den stora dråparen sepsis, som skolmedicinen inte har några vettiga behandlingar mot https://anthropocene.live/2019/09/18/uthangd-av-propagandakanalen-svt/comment-page-1/#comment-49313
GillaGilla
Här är just min kommentar om, att C-vitamin i sitt naturliga sammanhang är nyttigare än askorbinsyramolekylen på egenhand:
https://anthropocene.live/2019/09/18/uthangd-av-propagandakanalen-svt/comment-page-1/#comment-49299
GillaGilla
Här är hela min kommentar om att naturligt C-vitamin ,där askorbinsyramolekylen befinner sig i sitt naturliga sammanhang, är nyttigare än askorbinsyramolekylen isolerad:
”per
27 september, 2019 kl. 06:49
@ lars bern
20 september, 2019 kl. 03:28
Det finns en del jämförelser som visar att naturligt C-vitamin och C-vitamin tillsammans med flavonoider har en mer positiv inverkan på hälsan än vad askorbinsyra har:
– I en vetenskaplig studie visade Curto et al att C-vitamin i sitt naturliga tillstånd, men inte askorbinsyra, motverkade störningar från urinblåsan.
– Johnson C, Luo B har visat att askorbinsyra tillsammans med flavonoider visar något bättre absorption än askorbinsyra.
– Levine et al skrev 1996 ”Diets with high vitamin C content from fruits and vegetables are associated with lower cancer risk, especially for cancers of the oral cavity, esophagus, stomach, colon, and lung. In contrast, consumption of vitamin C as a supplement in experimental trials had no effect on development of colorectal adenoma and stomach cancer”.
– Bhagavan HN, Wolkoff BI skrev 1993 ”it appears that slower disintegration times improve the bioavailability of vitamin C, and that is what foods have.”
– Judith A. DeCava skriver i Is a detoxification program necessary, att flavonoider ökar avgiftningsenzymers aktivitet i levern.
– Vinson, J.A. et al har visat att askorbinsyra i ett citrus-medium var avsevärt bättre på att avlägsna sorbitol från röda blodkropparna än askorbinsyra.
– Sockers binding till proteiner, som stör biomolekyler i kroppen, minskas i betydligt högre grad med C-komplex i mat än vad askorbinsyra gör, har Vinson et al och Davie et al visat med jämförande studier.
– Djurstudier har visat att vitamin C-komplex med mat reducerade totalkolesterol och triglycerider och att isolerad askorbinsyra och bioflavonoider var och en för sig här var ineffektiva, även om de höjde koncentrationerna i blodet. Man kunde också se att C-komplex med mat minskade arteroskleros/åderförkalkning.
– En annan djurstudie visade att vitamin C-komplex i mat minskade galaktitol hos personer med grå starr 41 procent mer effektivt än askorbinsyra. Vinson et al 1992.
– Peter Wilhelsson, som har gått igenom den vetenskapliga studien ”The use of Bioflavonoids in the Prevention and Treatment of Athletic Injuries” av Craigin, redogör för resultatet och skriver ”Återhämtning från idrottsskador var dubbelt så snabba hos idrottsmän som intog bioflavonoidtillskott jämfört med de grupper som endast intog C-vitamin [askorbinsyra] eller placebo.”
GillaGilla
Så här såg våra följdkommentarer ut:
”lars bern
27 september, 2019 kl. 09:29
Jag tar min C-vitamin med citron.”
”per
27 september, 2019 kl. 10:47
Forskningen visar som sagt att det C-vitaminkomplex inklusive bioflavonoider som du får i dig från citronjuicen ökar effekten i kroppen av askorbinsyran.”
”lars bern
28 september, 2019 kl. 11:33
Sannolikt är det så, men även den rena askorbinsyran eliminerade faktiskt mina giktproblem helt. Vännen Lassekniven gav mig rådet att blanda askorbinsyran med pressad citron (ekologisk givetvis) och det rådet följer jag.”
”per
28 september, 2019 kl. 01:06
lars bern
28 september, 2019 kl. 11:33
Ja, askorbinsyra har en hälsofrämjande funktion även på egen hand, om än inte i samma grad som naturligt C-vitaminkomplex eller askorbinsyra tillsammans med bioflavonoider.
Man kan ju till exempel titta på hur vissa läkare i USA har dristat sig till att börja bota sepsis med natriumaskorbat. Trots ytterst låga doser så fungerar det. Alternativmedicinskt skolade läkare och andra terapeuter rekommenderar betydligt högre doser och då blir effekten ännu mycket bättre.”
GillaGilla
Jag tror att jag haft en släng av årets influensa. Som vanligt en dag med lättare symptom. Då tog jag större dos C-vitamin, som jag gjort de andra åren jag känt av influensasymptomen. Jag har levt som vanligt. Jag är LCHFare sedan 2009, och det är jättebra för mig. Jag är diabetiker, men tar inga mediciner. Jag lider inte av min diabetes..
GillaGilla
Lars: Dina åsikter om dom enorma pengar Merkel nu vill skänka till krisdrabbade EU länder i syd,
där Svenska folket ska sättas i skuld för en stor del av det vansinnet? Svenska delegater håller i dagsläget på med ”förhandlingar”..
Jag anser att det i princip borde kategoriseras som brott mot mänskligheten…
GillaGilla
Från mig får du åsikten att Merkel vill skänka EU-Syd pengar för att Tyskland skall få sina lån till dessa länder återbetalda.
GillaGilla
@I Like Neil Young
Ju mer länderna i norr belånar sig för att ge ut till södern desto större blir smällen är kraschen kommer. De som fått bidragen påverkas inte alls medan vi som skuldsatt oss är rökta. Grattis!
GillaGilla
Björn, det finns ingen möjlighet att Sydeuropa skall kunna betala tillbaka. Vad det än kallas är det ett direkt bidrag.
Det är ett systemfel från början med euron. Man kan inte ha olika nationella centralbanker som sätter sina egna regler när man har gemensam valuta. Det måste vara en centralbank för hela EUR-området! Men det var politiskt omöjligt…
Det finns obalanser. Sverige har relativt liten statsskuld och stor privat skuldsättning. Italien har det omvända, stora privata tillgångar och en konkursmässig stat. Italien skulle beskatta sina invånare högre i stället för att erhålla mer stöd från dem som redan är överbeskattade.
GillaGillad av 1 person
”Sverige har relativt liten statsskuld ”
På papperet ja, men det är i förhållande till BNP.
Sveriges BNP har blåsts upp med 20-40 procent av inflödesrelaterade aktiviteter.
GillaGillad av 1 person
Jag vet inte om det bara är jag som inte får covid-19 hypen att kännas som en världsdräpare.
Naturligtvis vill jag inte bli sjuk då man faktiskt riskerar att bli riktigt illa däran, men jag får det inte att gå ihop riktigt med det som sägs kring faran över smittsamheten.
Sverige har haft ett väldigt öppet samhälle jämfört med omvärlden och har många konstaterat smittade men min känsla är att det kan vara till vår fördel i förlängningen.
Med det menar jag att om man tittar på utvecklingen av covid-19 så pekar allt i avtagande(beträffande antalet inlagda på sjukhus) sedan i slutet av april trots att antalet smittade varit konstant stigande.
Antalet inlagda borde visat en mer horisontell linje då antalet smittade ökar i samma takt som före ”peaken”.
Har vi, trots allt, uppnått en grad av ”flockimmunitet”?
Skulle så vara fallet så är sannolikheten att vi klarar en ”andra våg” betydligt bättre än många andra länder.
Det fanns ju farhågor kring Påsk, skolavslutning/studenten, BLM-protesterna m.m att antalet nya covidfall skulle öka ”signifikant” men det uteblev…..varför?
Nu är vi i semestertider och jag har, sedan midsommar, sett återgång till nästan normala nivåer av besökare på fik, restauranger stormarknader samt köpcentrum utan att totala antalet covidvårdade i Sverige ökar igen…varför?
Noterbart är att det är väldigt få som använder ansiktsmask och de facto är det många äldre som rör sig ute i samhället nu, men ingen ökning i statistiken över inlagda på sjukhus…varför?
Nu är jag ingen expert på statistik så det skulle vara intressant om mina, högst amatörmässiga observationer och antaganden, delas av några andra.
GillaGilla
Jag håller med dig! Det är mycket med det här som inte går ihop.
Massor av saker faktiskt. Om man däremot sätter på sig Globalisthatten och tittar ur det perspektivet med allt vad vi vet och anser oss veta om vad Globalisterna vill uppnå. Jag då går hela klabbet ihop.Rakt av. Det är faktiskt helt perfekt snyggt. Lika snyggt som vad man ville uppnå och uppnådde med 9/11.
GillaGilla
Att corona utnyttjas i politiska syften börjar bli allt klarare. Man kan fundera på vad som ligger bakom. Att Demokraterna i USA försöker utmanövrera Trumph inför valet är en sak. Men det finns flera bottnar.
I höstas var repo räntan uppe i 10% och systemet var på väg att krascha när bankerna inte litade på varandra längre. FED fick snabbt trycka upp pengar för att rädda situationen. Det var nära en ekonomisk krasch då. Vi lever på gränsen med ständigt ökande skuldsättning som inte är hållbar. En omställning måste ske till en lägre nivå. Det är politiskt omöjligt att sänka levnadsstandard när vi vant oss vid ständigt mera prylar och resor.
Det måste till en stor händelse som kan utnyttjas att stänga ner delar av ekonomin och på så sätt få en tillbakagång. Corona passade perfekt. Liksom 9/11 var pefekt att starta krig i Mellanöstern för att säkra oljetillgången för Amerikanska företag. Och skapa en situation där ökande militära utgifter inte ifrågasätts.
Sen sambandet mellan vaccintillverkare och förd politik är ännu del.
Jag är övertygad om att det är den resursbrist som kommer smygande som är det verkliga bakomliggande orsaken. Vi kan inte fortsätta öka skuldsättning för att betala vår nuvarande välfärd och strunta i kommande generationer som förmodas stå för kostnaden!
Tror nog många topp politiker är medvetna om det. De kan dock inget göra utan en kris som ursäkt. Företagsledare och några ekonomer vet definitivt vad som stundar.
Ju större kris desto större förändringar kan politiker göra. De har alltid utnyttjat den situationen. Möjligen undantaget Svetsarn och Co som har fullt upp att klamra sig kvar vid makten…
Ursäkta mig Lars om det vart lite långt det här.
GillaGillad av 1 person
@pogust
Bra kommentar där !
men frågan är oxå vilket i detta kaos som kom först ”hönan” eller ”ägget”?!
Jag har en tanke att viruset tagits fram från början för att Kina skulle använda det för att stävja oroligheterna i HongKong som blev alltmer ohanterliga under 2019!!
Sedan när anden plötsligt for ut ur fladkan så att säga så passar alla Mammons tiilbedjare/ barn på att ”sko sig ” på olika sätt nu ..
GillaGilla
Tack Bosse! Ja vi lär inte få svar på alla frågor. De olika delarna av vår Värld blir allt mer sammankopplade och orsaken till skeenden blir svårare att förstå. Mycket verkar konstigt med det här viruset.
Att politiker använder (och ibland framkallar) kriser i samhället för att kunna göra impopulära förändringar är välkänt sen århundraden tillbaka.
GillaGillad av 1 person
En artikel och video från Dr Mercola om att fröoljor har en stark koppling till kroniska sjukdomar och ökar risken för COVID-19. Detta är ett av flera exempel på hur den onaturliga matindustrin med olika medel har förstört människans hälsa under de senaste närmare etthundra åren:
Are Seed Oils Behind the Majority of Diseases This Century? Analysis by Dr. Joseph MercolaFact Checked July 18, 2020 https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2020/07/18/chris-knobbe-macular-degeneration.aspx?cid_source=dnl&cid_medium=email&cid_content=art1HL&cid=20200718Z2&mid=DM593339&rid=918925657
GillaGilla
Märkligt att LIVSMEDELSVERKET går ut med promemoria att lösgodis inte kan överföra coronasmitta och det därför inte är finns skäl till den halverade försäljningen som Cloetta klagar över.
De söker förmodligen bistånd för förlusten.
Nej LIVSMEDELSVERKET borde ju jubla över den kostvaneförändringen.
GillaGilla
Viktigt att vi slipper mask i Sverige. Här (länk) listas alla stora undersäkningar senaste 20 åren som visar att det har nära noll i effekt. Kan däremot öka smitspridningen. plus att man andas in sin egen koldioxid. Många i usa får nu panikattacker och andra problem.
GillaGilla
Dr Mathias Rath som samarbetade med legendariska Linus Pauling har publicerat ganska så intressant information om hur man motarbetar cancer och covid-19 med olika kosttillskott: https://www.dr-rath-foundation.org/2…y-over-cancer/
Mycket illustrativ och detaljerad genomgång om hur forskningen gjordes.
Och om ni inte orkar läsa allt så är lösningen:
This ‘team’ of micronutrients can be subdivided according to specific mechanisms of cancer control. For example:
• Support of connective tissue production and maintaining its integrity and stability: vitamin C, lysine, proline, copper, manganese.
• Inhibitors of connective tissue digestion: lysine, proline, vitamin C, N-acetyl-cysteine (NAC), green tea, selenium.
• Inhibitors of new blood vessel formation (Angiogenesis): green tea, NAC.
• Inducers of cancer cell death (Apoptosis): vitamin C, green tea, NAC, selenium, arginine, proline.
GillaGilla
Ursäkta korrekta länken är:
https://www.dr-rath-foundation.org/2018/08/victory-over-canc
er/
GillaGilla