Bilden: Bangladesh nämns ofta som exempel på havets stigning. Men det är istället landet som dels sjunker dels eroderas. Här syns hur gamla träds rötter sticker ut 60 – 80 cm ovan marken. Det betyder att så mycket jord sköljts bort av vågorna i cyklonen Sidar 2007
Numera får vi dagligen exempel på hur västvärldens agendasättande MSM sprider desinformation i form av Fake News. Det senaste flagranta exemplet kommer från Svenska Dagbladet som berömmer sig själva om att vara en kvalitetstidning. Tyvärr är det så långt från sanningen som man kan komma.
Svenska Dagbladet är enbart ett propagandaorgan för den globalistiska agendan. En viktig del av agendan är att hitta på motiv för införandet av en överstatlig global maktordning och det främsta motivet man dragit till med, är en fullständigt osaklig skrämselpropaganda om klimatkatastrofer orsakade av i huvudsak livgivande och positiva utsläpp av koldioxid från samhället. Trots att globalisterna i snart tre decennier ägnat sig åt att skrämma med olika katastrofala klimatförändringar som lurar runt hörnet och som givetvis inte inträffat, har man inte mer fantasi än att fortsätta i samma hopplöst motbevisade spår. Genant oseriöst SvD!
Det senaste bottennappet från SvD är en artikel i den 30 juni under ”Världen Nyheter” skriven av en Jenny Stiernstedt som påstår att ”Stigande hav tros leda till 2 miljarder flyktingar”.
Hennes artikel har fullständigt pulvriserat av en av världens främsta experter på havsnivåförändringar docent Nils-Axel Mörner i ett inlägg på bloggen KLIMATSANS.
Mörner skriver:
Det är ännu en manifestation av vetenskaplig goja och klimatpolitisk demagogi av värsta sort. Man frågar sig: vad vet hon om havet och havsytans variationer? De påståenden som görs i artikeln tycks ge svar på denna fråga.
Hon vet så gott som ingenting, och det hon torgför är rena floskler helt utan vetenskaplig stringens. Det visar att hon har gått vilse i demagogins träskmarker.
Själv är jag specialist just på havsytans variationer med hundratals fackgranskade artiklar i internationella vetenskapliga tidskrifter.
Om man med trovärdighet skall uttala sig om hur havsytan kommer att ändras i framtiden så måste man förankra detta i djupt kunnande i sakfrågan, observationsfakta i fält och insikt i vad som är möjligt och omöjligt med hänsyn till involverade fysikaliska processer. Det är uppenbart att Fru Stiernstedt är fullkomligt okunnig om allt detta. Istället hemfaller hon till klimatpolitikens skräckkabinett av demagogiska påståenden utan förankring i fakta och fysik.
Hon målar upp en framtid där 2 miljarder människor år 2100 påstås kunna vara på flykt på grund av ”stigande havsnivåer” – i grunden felaktigt. Så otroligt dumt. Fru Stiernstedt hänvisar till en pensionerad professor i ”utvecklingssociologi”, ett ämne som inte har något som helst att göra med vetenskapen om havsytans förändringar.
Låt oss se lite på vad som verkligen sker längs världens kuster:
Maldiverna – havet stiger inte alls
Bangladesh – havet stiger inte (men stora översvämningar förekommer av helt andra skäl: floderna översvämmar lågländerna, cykloner driver in vatten över kusten)
Södra Indien – havet stiger inte alls
Tuvalu – havet stiger inte
Vanuatu – havet stiger inte
Kiribati – havet stiger inte
Fiji öarna – havet är mycket stabilt (vi har just avslutat en stor undersökning på plats)
Surinam & Franska Guyana – havet har varit stabilt under sista 50 åren
Amerikas Ostkust – havsytan som sådan stiger inte, men landet sjunker (efter istiden), vilket ställer till problem, men dessa har inget som hels att göra med ett stigande hav, bara med en sjunkande landyta (precist som i Holland och tyska Nordsjökusten)
Venedig – landet sjunker, men havsytan i sig stiger inte, utan har varit mer eller mindre konstant under 300 år
Nordsjön, Kattegatt och Östersjön – här vet vi precis hut mycket landet höjer sig respektive sänker sig efter istiden och kan med mycket stor noggrannhet beräkna hur havsytan själv förändrats, nämligen med 1.0 ±0.1 mm/år (vilket blir 1.0 ±0.1 dm/100 år). Landet höjs c:a 1 mm/år i Skåne, 5 mm/år i Stockholm och 10 mm/år vid Höga Kusten.
Satellit mätningar säges ge en havsytestigning under de senaste 25 åren med runt 3.0 mm/år (eller 3,0 dm/100 år), men detta värde bör korrigeras till 0.5±0,1 mm/år
Så är det med havsytans verkliga förändringar när vetenskapliga observationsfakta sätts i främsta rummet. Det innebär att det helt saknas en faktabas för de skräckscenarier som ofta fritt får skölja genom media, och som tas upp i den klimatpolitiska demagogi som många hänger sig till, bl.a. Fru Stiernstedt.
Avslutningsvis, fyrar Fru Stiernstedt av en extra demagogisalva: FN:s klimatpanel anger en havsytehöjning på maximalt 1 meter fram till år 2100, men att andra källor nu anger 2,5 eller”hela 3 meter”. Där trampar Fru Stiernstedt över gränsen för fysikens lagar och geologins fakta.
När de kolossala ismassorna under sista Istiden smälte som mest, steg havsytan inte med mer än runt 1.0 ±0.1 meter/100 år. Detta värde kan tas som fysikens och geologins absoluta maximumvärde, vilket en eventuell nutida havsytehöjning vida måste understiga.
Så är det om man ser till de vetenskaper som handlar om havsytans förändringar. Vad Fru Stiernstedt påstår representerar villfarelser i demagogins träskmarker.
Så långt Nils-Axel Mörner som är docent, specialist på havsytans rörelser och tidigare föreståndare för ”Paleogeofysik & Geodynamik” vid Stockholms Universitet
president för ”Commission on Sea Level Changes and Coastal Evolution” (1999-2003)
ledare för ”The Maldives International Sea Level Project (2000-2005)
president för ”The Independent Committee on Geoethics” (2015-2017)
ledare för ”The Fiji New Sea Level Project” (2017)
Professor Lennart Bengtsson som är Sveriges främste klimatforskare skrev denna kommentar som är så viktig att jag lägger in den här:
När det gäller information om klimat och miljö har tidningen blivit ett skämt. Tankarna går till Camera obscura. Inte heller behöver man ta till Nils-Axel Mörner, det räcker alldeles utmärkt med IPCC – rapporten från 2014. Det var ju faktiskt avsikten att länderna och dess seriösa? media skull basera sin information till allmänheten på sakkunnig utvärdering. Fröken/Fru Stiernstedt är faktiskt alldeles omöjlig med sina klimatreportage. Varifrån hämtar kvinnan sina sakuppgifter?
Under det senaste kvartsseklet baserat på satellitaltimetri har havet stigit med ca 3mm/år utan någon acceleration. In situ mätningar som Mörner refererat till ger lägre värden men här har experterna delade meningar.
För att åstadkomma 3m vattenståndshöjning under detta sekel krävs minst en större asteroid som spränger sönder större delen av Västantarktis eller något liknande.
Är det någon som efter dessa sakupplysningar från en av världens ledande forskare fortfarande är av uppfattningen att Svenska Dagbladet är en seriös kvalitetstidning?
Eller har Svenskan förfallit till ett simpelt propagandaorgan för den nya världsordning som är på väg att falla ihop som ett korthus?
Den enda förmildrande omständigheten för detta trams är att SvD varumärkesdeklarerat Fru Stiernstedt som Politik- och klimatreporter. Det är väl ett sätt att säga att det hela är politik och har inget med verkligheten att göra. Politik är som bekant att vilja.
GillaGilla
Vilket sammanträffande, Martin Moraeus tangerar detta ämne idag.
http://blogg.land.se/bonde-pa-riktigt/jag-har-varit-vetenskapsfornekare-och-nu-har-jag-ho-ladan/
Hans slutsats var att grundproblemet är en allmän brist på förnuft och känsla bland vanliga människor.
GillaGillad av 1 person
Anders. Gör som jag, ta en paus då och då och gå in på ”Tanja Bergkvist’s blogg”. Hon är en lysande stjärna i dessa tider, där galna häxor dyker upp
på snart alla livets områden där offentlig finansiering är möjlig.
Hon är den mest sanningssägande komiker (med förtjänad doktorshatt)
landet haft sedan Tage Danielsson.
Nu går jag ut och klipper häcken, mentalt stärkt och glad att det fortfarande
finns något som håller mungiporna uppe på en luttrad och ofta nedstämd
svensk.
GillaGilla
När du nämner att klippa häcken drar jag mig till minnes historien om damen som ringde för att beställa villaolja och bad oljebolaget att sända ”mannen med den långa slangen eftersom hon hade hålet så långt upp i häcken”!
GillaGilla
Lars! Jag måste svara dig här.
Det känns som att den där har kommit till på Emil Oförvägen.
GillaGilla
Undra på att vi slutat läsa dags-och kvällstidningar, Normala, sansade och intelligenta människor stängs ju ut som skribenter och därmed ett skitinnehåll. Tidningsfolk och journalister undrar över varför vi föraktar dem.
GillaGillad av 3 personer
Reblogga detta på Life, Death and all between.
GillaGilla
När det gäller information om klimat och miljö har tidningen blivit ett skämt. Tankarna går till Camera obscura. Inte heller behöver man ta till Nils-Axel Mörner, det räcker alldeles utmärkt med IPCC – rapporten från 2014. Det var ju faktiskt avsikten att länderna och dess seriösa? media skull basera sin information till allmänheten på sakkunnig utvärdering. Fröken/Fru Stiernstedt är faktiskt alldeles omöjlig med sina klimatreportage. Varifrån hämtar kvinnan sina sakuppgifter?
Under det senaste kvartsseklet baserat på satellitaltimetri har havet stigit med ca 3mm/år utan någon acceleration. In situ mätningar som Mörner refererat till ger lägre värden men här har experterna delade meningar.
För att åstadkomma 3m vattenståndshöjning under detta sekel krävs minst en större asteroid som spränger sönder större delen av Västantarktis eller något liknande.
GillaGillad av 3 personer
Skandal att dessa mytomaner får fortsätta och att dom får betalt för det också!
GillaGillad av 2 personer
Jovisst, helt riktigt, men än värre är att samma resonemang kan tillämpas på Sveriges Radio och Sveriges Television. Där vi inte har något val alls. Vi pröjsar ju dyrt för vårt innehav, en eller flera, TV-mottagare i hushållet. Deras usla, lögnaktiga och vänstervridna analys av vad som händer i världen, kan man ju då hävda, att det får vi helt gratis! Så då behöver inte cheferna på SVT och ansvarig minister, hysa dåligt samvete för att man serverar FAKE NEWS. Underförstått, det rör sig ju enbart om propaganda!
GillaGillad av 2 personer
Jag har tidigare använt en höjning på 10 mm för Höga Kusten, Det lär i dagsläget vara c:a 8 mm.
För ett antal år sedan satte jag in en annons i en Holländsk tidning med texten ”Är du rädd att havet stiger , köp då denna fastighet utmed Höga Kusten i Sverige för här stiger landet över havet med 10 mm per år”. Det var många rädda.
GillaGilla
Om 2.000 år kan du promenera mellan Umeå och Åbo.
GillaGilla
Vad kan man göra i Åbo som man inte kan göra i Umeå?
GillaGilla
Ja, nu börjar korthuset falla samman!
Jag rekommenderar varmt Johan Hakelius artikel i Fokus sommarnummer 26-33 med rubriken ”Ska vi vaska demokratin?” samt Axess Magasin nr 5 med ett flertal artiklar på temat ”Någonstans eller varsomhelst?” av David Goodhart, Susanne Popova, Nicklas Lundblad, Emil Uddhammar, Martin Ådahl och Susanna Birgersson.
Intressant läsning så här mer än ett år före valet! De etablerade s k sanningarna ifrågasätts allt mer 🙂
GillaGilla
Det rör sig om en religiös kult som utnyttjas för `the hunt for taxes` :
https://www.armstrongeconomics.com/world-news/climate/merkel-to-confront-trump-at-g20-on-climate/
GillaGilla
Har någon uppgifter på hur många procent av värdens glaciärer som påstås ha smält bort till dags dato.
GillaGilla
Avsmältningen av glaciärer började efter lilla istidens slut i mitten av 1800-talet och beror alltså inte i första hand på perioden med stigande koldioxidhalt från mitten av 1900-talet. Antalet som har dragit sig tillbaka får du googla fram.
GillaGillad av 1 person
Jag tänkte mer i banor över att det uppskattas att om de stora ismassorna smälter skulle havsnivån stiga med 80-100 meter, om avsmältningen, hittills, skulle reducerat ismassorna med t.ex 1%, skulle havsnivån redan stigit med 0,8-1 meter, så antingen är avsmältningen, som jag ser det, avsevärt mindre än vad som påstås. eller så är beräkningarna käpprätt åt h-vete.
GillaGilla
Från en senatsutfrågning i USA, där en riktig forskare visar på fakta och även förklarar glaciärernas variationer.
Keep up the good works!
GillaGilla
Fru Stiernstdet har säkert regeringen Löfvens öra.
Dom tror på tomtar och troll.
GillaGilla
Det märks sannerligen att de gamla sinnessjukhusen stängts. Nu finns alla dessa galningar ute bland oss andra b.l.a i yrken där upplysning & fakta är en styggelse. Och de är många.
Sinnessjukhusen byggdes av en orsak!
Nu lever vi i en tid som alltmer präglas av dumhet och psykotiska känslostormar och flum snarare än vetenskap. Det börjar bli bråttom att ta tag i detta problem.
GillaGilla
SvD får gärna skriva vad dom vill. Genom alla ”fake news” gör dom bort sig totalt till slut. Men, den stora skandalen består i att vi svenska medborgare plundras på ca 50.000.000:Kr i skattepengar/år vilket gör att oduglingar som Stiernstedt luras till att hitta på vad som helst. Ju mer ovederhäftighet som rinner ur henne ju mer skattepengar kan hon roffa åt sig! Äckligt!
GillaGilla
Det är MSM som står för den signifikanta mängden Fake News idag. Vi lever i lögnens århundrade. Borde det inte vara straffbart att sprida så här flagranta lögner till allmänheten?
GillaGilla
Lögner har spridits i alla tider. Skillnaden är bara att idag är det lättare att påtala lögnerna.
GillaGilla
Tack Lars Bern,
och tack och lov att det fortfarande finns ”kloka gubbar” kvar i vårt feministiska samhälle, tummen upp 🙂
GillaGilla
Bra Lars Bern, att du talar klarspråk om SvD. Tidningen har sedan den såldes 1998 förvandlats till ett propagandaorgan för en västerländsk Elit, främst bestående av bankoligarker och amerikanska neocons, som helt kriminellt tänker ta’ över världen och privatisera och globalisera allt. Det är denna sfär som lät genomföra 9/11 under falskt banér och satte igång allt elände vi nu har genomlevt därefter.
Jag var en SvD-prenumerant från början av 70-talet, men slutade i vredesmod 5-6 år in på 2000-talet. Tidningen gick inte att känna igen. Deras vidriga linjeledare, t ex efter Irakkriget på våren 2003, kommer förskaffa chefredaktören herostratisk ryktbarhet.
Märkligt har det dock varit att se, att det var först under det stora valåret 2014, som svenska folket insåg, att det inte längre stod rätt till i världen. Försvars- och NATO-frågan och invasionen av muslimer m m, hade då fått upp ögonen på många. Det tog alltså tid, men nu är landet skakat, kluvet och man är med rätta mycket rädd för framtiden. Västmedias lögner höll länge skenet uppe. Det gäller i hög grad även för vänstern med anhang. Man märker att dom så smått börjar förstå vad dom ställt till med.
Det är dock 9/11-konspirationen som vi måste avslöja för hela värden. Det är den gordiska knuten vi måste lösa. För det behövs en drastisk åtgärd och så är det klart!
WTC7 är ”lösningsmedlet”.
Ut på gatorna och demonstrera. ALLA bär på en skylt med orden jag skrev ovan: WTC7. Inget annat. Varje vecka på lördagar vid middagstid upprepas det. Ställ er på de ställen som de rumänska tiggarna använder sig av. Utanför Systemet, varuhus etc. Det kommer väcka uppmärksamhet och zigenarna får inte en syl i vädret! Kommer reta gallfeber på imperialist-vänstern och tas’ upp i Rapport.
P.S. För de saktmodigas räkning, kan jag säga att WTC7 står för World Trade Center 7, 47 våningar högt och som även det kollapsade 2001-09-11, men först åtta timmar senare och UTAN att något flygplan hade smackat in i byggnaden. Det sprängdes, men MSM har tigit, liksom många andra. En skandal utan like! (Googla WTC7, om nån’ fortfarande inte begriper. Jämför sedan med höghuset i London, Greenfell Tower, 24 våningar högt, som 17:e juni brann i några dygn, men likväl stod där utan kollaps. WTC7 brann på några få ställen, men säckade likväl ihop).
GillaGilla
Snacka om att missbruka vetenskapen. Här jämförs verkligen äpplen och päron. Jag tar inte ställning till om havsnivån kommer att höjas eller ej, men att antyda att nuvarande mätvärden skulle vara en indikator på att havsnivån inte kommer att höjas i framtiden är osakligt.
Här finns det uppenbart olika sätt att se på framtiden, men det verkar som att både Nils Axel Mörner och hans antagonister är överens om att havsnivån stiger redan nu (se resonemang omkring satellitmätningar ovan)
GillaGilla
Han rödklädd som häller i tratten är Public Service
http://simsalablunder.blogspot.se/2013_03_01_archive.html
GillaGilla
alltså enligt verklighetsförnekarnas nidbild, fy så styggt !
GillaGilla
scrolla ned till tredje bilden och förstora
GillaGilla
Media med dess ljugande och okunskap, hur jobbigt som helst. Tacka vet en bloggar och alternativ media som står kvar och håller samma linje hela tiden. Blir enklare när en kan lita på skribenten och dennes mod att stå upp för sannningen och inte för egen vinning.
GillaGilla
För övrigt denna reklam, går inte ens att dra i rullgardinen numera för där ligger också reklam som startar upp för minsta lilla komma åt ( hela butikssidor). Etablerad media tröttar ut oss ordentligt och idag kryllar det av reklam till och med mitt iTV nyhetssändningarna.
Att en hamnar på etablerad media emellanåt beror på att en inte är tillräckligt uppmärksam när en trycker på en länk som tyvärr går till dessa medias artiklar.
GillaGilla
Har kört båt sen 80 talet och grunden ligger på samma djup fortfarande.
GillaGilla
Jag har stor respekt för Mörner, han imponerade under en klimatdebatt som modererades av Lotta Gröning. Var du där, Lars? Jag var inte bekant med dig på den tiden. Jag har några frågor jag gärna vill ha svar på.
Vattenytan kan ha stigit flera gånger efter istidens slut. Först när massor av is smälte och sedan när issjöarna bröt igenom den smältande isvallen. En sådan fanns i Skandinavien och dränkte antagligen Doggerland i Nordsjön. Jag fick lära mig att vattnet bröt in i Medelhavet och sedan nådde Svarta Havet. Var det fel, som så mycket annat i den svenska skolan? Undervattensarkeologer har hittat rester av byar utanför Indien. Vi har flera gamla berättelser om en stor flod. Hände det i slutet av en annan istid? I så fall är myterna hundratusentals år gamla.
Varifrån kommer det vatten som långsamt höjer havsytan? Från rymden? Från jordens inre? Från de glaciärer som smälter? Det finns en teori om att jordens massa ständigt ökar, men den kanske inte stämmer.
Några amatörfrågor till de som vet. När jag inte kan en sak förlitar jag mig på experterna. Bloggen har lärt mig mycket om klimatet och jag har gjort reklam för den bland släktingar och bekanta.
Några tror att inte bara regn och snö fyller på grundvattnet. De tror att vatten nybildas eller bara kommer från jordens inre. Jag har ägnat många timmar åt att läsa in en tysktalande författare, som skrev om det, men det är tveksamt om teorin kan bevisas.
GillaGilla
Dina frågeställningar är allt för omfattande för att kunna besvaras här. Jag tror dock inte vatten nybildas från jordens inre beroende på att allt syre är förbrukat där. Däremot talar mycket för att kol och väte som finns kvar i jordens innandöme sakta sipprar ut som naturgas, därav de enorma deponierna av metanhydrit i havsdjupen och permafrosten på nordkalotten. När denna metan reagerar med atmosfärens syre nybildas dock vatten och koldioxid.
GillaGillad av 1 person
En stor eloge till Klimatsans och Sture Åström som utför ett viktigt arbete. Besök bloggen och stöd gärna ekonomiskt.
GillaGilla
Lars, tack för alla sakliga inlägg på din blog och som ständigt sticker hål på de uppblåsta myter som ständigt omger oss..
Det går bara inte att frigöra sig från tanken på en global konspiration (globalister/ den extremt ”lilla” elit som äger den ekonomiska makten).
Detta globala fenomen är egentligen inte någonting nytt under solen.
Jag läser just nu, som den metallurg jag är, med stort intresse en bok om bronsålderns framväxt för ca 5 000 tusen år sedan, skriven av arkeologiprofessor Kristian Kristiansen i Göteborg och professor Thomas Larsson vid Umeå universitet.
http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?search_word=The+Rise+of+Bronze+Age+Society&gclid=EAIaIQobChMIl–i2P3u1AIVDoGyCh1umwK2EAAYASAAEgJzd_D_BwE
http://www.gu.se/omuniversitetet/personal/?userId=xkrikr
Tvärtemot vad man kanske skulle kunna tro var den internationella långväga handeln över hela Eurasien med strategiska råvaror (framför allt koppar och tenn som är det legeringsämne som förvandlar koppar till brons) omfattande men hade tydliga element av att ideologiskt stärka eliten i de samhällen som handlade med varandra. Brons var vi denna tid av militärstrategisk betydelse innan järnet ersatte bronsen för ca 3000 år sedan.
GillaGilla
Ledtråd: Vilken grupp är det som är totalförbjuden att kritisera och/eller diskutera? (där ligger den verkliga makten)
GillaGilla
Vattuminskningen, den gången var det tvärtom. Fenomenet observerades som något som verkligen inträffade, olika teorier framfördes. Innevarande CO2-uppvärmning,
observationer av verkligheten motsäger teorin, men med Trix&Fix, Knep&Knåp
så ska verkligheten ritas om så att den förutfattade meningen bepansras mot all kritik.
Klicka för att komma åt Kultur-fakta-K14-v3.pdf
Det var bättre förr i tiden
GillaGilla
Noam Chomsky:
“Kom ihåg att medierna har två grundläggande funktioner. En är att indoktrinera eliterna, att se till att de har rätt idéer och förstår att tjäna makten. Normalt är ju eliterna den mest indoktrinerade delen av ett samhälle, för det är de som utsätts för den mesta propagandan och faktiskt deltar i beslutsprocessen. För dem har man New York Times och Washington Post och Wall Street Journal och andra. Men det finns också massmedier vars huvudfunktion är att klara resten av befolkningen – att marginalisera och eliminera den så att den inte blandar sig i beslutsfattandet. Och den press som är utformad för det ändamålet är inte New York Times och Washington Post, det är soffprogram på teve och National Enquirer och sex och våld och spädbarn med tre huvuden och fotboll, allt sådant.”
(ATT FÖRSTÅ MAKTEN, sid. 157-158)
GillaGilla
Ja vansinnet vet ingen ände.Enligt liberalernas – det som Folkpartiet döpt om sig till (det är givetvis absurt att ha just Folkpartiet som namn på nåt så ofolkligt som Folkpartiet) Jan Björklund ,så håller en ny underklass på att växa fram i Sverige , och det håller jag verkligen till 110% med om.
Det jag däremot inte håller med om är hans definition av den underklassen.Så som jag ser det är denna nya underklass rik på pengar och makt , men är mentalt underlägsen en vanlig arbetare – oftast.Jan Björklund tillhör själv denna nya mentala underklass liksom ca 99% av alla politiker och många andra som har det ”bra” och är ”nåt”. Man tillhör en mentalt förkrympt och av narcissism uppblåst klass.Att dessa naiva , lindrigt begåvade , mentalt tillknäppta och av politisk korrekthet styrda människor tillåts bestämma över den stora massan är djupt skadligt och gränsar till ren absurditet. Skiten måste få ett slut – vi kan inte ha det så här längre – en mental underklass kan inte tillåtas fara fram med samhället och världen på detta sätt längre.
GillaGilla
Kalla dom inte för ‘politiker’. Den rätta beteckningen är ‘funktionärer’.
GillaGilla
Dagens skämt – Dagens Nyheter kämpar vidare. Man har nu hållit seminarium i Almedalen om ”kriget mot sanningen”. Peter Wolodarski var ordförande!
https://sv-se.facebook.com/nejnato/posts/1533675323358082
GillaGilla
Ha, ha, haa!
GillaGilla
Angående PeterWolodarski, chefredaktör för Dagens Nyheter
Kriget mot sanningen…
Han verkar i alla fall vara rätt kompetent inom denna diciplin.
GillaGilla
Varför har vi inga satellitbilder över Nordpolen? Vad är det man döljer? En rysk expedition som har varit på den absoluta nordpolen har skrivit om den stora virveln. Berättelser om den stora virvel berättas av ursprungsbefolkningar som bor i Ryssland nära Nordpolen. Någon gång översätter jag kanske artikel om detta på min blogg. Men vad är den stora virveln? Det är en mekanism som ser till att isen inte byggs upp på Nordpolen för att obalans skulle uppstå och jordskorpan skulle kunna förskjutas så att Nordpolen hamnar vid Ekvatorn med all is. Detta har hänt förr i tiden och skapade stora översvämningar. Denna ryska expedition har alltså landat på den absoluta Nordpolen och skulle vila, när det upptäcker på natten sprickor i isen och nästa dag har hela isen börjat snurra som en virvel och försvinna in i jordöppning som finns på den absoluta Nordpolen. I.o.m. att isen inte var hel men sprucken spirade det ut dimma och värme från vatten underifrån och det var rena medelhavsklimat under tre dagar som detta pågick. Sedan har det lugnat sig och återigen kom kylan tillbaka och isarna började bilda en sammanhängande täcke.
Det är inte bara golfströmmen som går mot Nordpolen men ytterligare tre två strömmar till! Jag lämnar länken till artikel om detta på Ryska:
http://skifhronic777.blogspot.se/2014/01/blog-post_26.html
http://sibved.livejournal.com/227497.html
http://april-journal.com/rubriki/novaya-epokha/225-velikij-polyarnyj-vodovorot-prosypaetsya
En sak till. Jordens omkrets växer med 4 cm per år! Det blir 40 cm per 100 år. Kontinenterna blir med andra ord längre ifrån varandra! Ändå har vi ungefär samma havsnivå! Var kommer all vatten ifrån? I Jordens inre bildas det primärvatten hela tiden och den är 30 gånger mer i volym än vad som finns på ytan. Oljan bildas på samma sätt och därför är den abiotic.
GillaGilla
Mycket märkliga påståenden, du får allt komma med mer trovärdiga källor till det du skriver. Jag tror inte vatten nybildas i jordens inre, det kräver syre som inte kan existera fritt där. Däremot innehåller jordskorpan stora mängder vatten, som givetvis kan tränga ut.
GillaGillad av 1 person
Betänk att jorden expanderar, vatten är konstant. Något går inte ihop här. Det finns inte mycket information om primär vatten på nätet för att då skulle det inte vara någon brist på vatten.
Här bifogar jag ett video: https://youtu.be/AUaPleXoK8E
http://blueshift.nu/primary-water/
I denna video med lite udda namn tas detta ämne upp också
DN: ”Jorden har mer vatten i sitt inre än i alla världshav, hävdar forskare som har analyserat mineralinnehållet i en diamant. Det kan tyda på ”
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/stora-mangder-vatten-i-jordens-inre/
Denna video kan vara värt att se också:
En annan artikel
Efter det att forskare har hittat vatten i en mineral inuti en diamant så tror man nu att det finns stora mängder vatten i jordens inre. Man tror till och med att det kanske kan finnas mer vatten inuti vår planet än vad vi faktiskt har här på ytan.
Man grundar detta på att mineralen i diamanten, ringwoodite, som troligen bara finns i ett skikt på mellan 410 och 660 kilometers djup i jordens inre, består av en procent vatten. Det låter kanske inte mycket men med tanke på att i stort sett hela detta skikt bara består av ringwoodite så blir det i slutändan en hel del vatten.
Joseph Smyth vid University of Colorado säger till BBC:
”I think it’s stunning! It implies that the interior may store several times the amount of water in the oceans. It tells us that hydrogen is an essential ingredient in the Earth and not added late from comets.
This discovery implies that hydrogen may control the interior processes of the Earth just as it controls the surface processes, and that water planets, like Earth, may be common in our galaxy”
Det tros finnas ringwoodite även på Mars vilket givetvis skulle underlätta för oss människor när vi väljer att bosätta oss där om det går att utvinna vattnet från mineralen på något sätt.
http://feber.se/vetenskap/art/295822/stora_mngder_vatten_kan_finnas/
GillaGilla
http://primarywater.org/
http://primarywaterinstitute.org/
GillaGilla
Jag håller med och undrar samtidigt om man inte borde ta bort sådan här uppenbarligen bisarra inlägg. I mina ögon tillför de ingenting konstruktivt men det kanske är svårt att dra gränser.
Seriösa radikala rörelser som vill förändra samhällen i grunden har alltid dragit till sig ”knäppgökar” som sett en möjlighet att föra fram sina egna käpphästar.
När jag var politiskt aktiv på 70-talet mot USA’s krig i Vietnam dök det t.ex. upp en person som på allvar hävdade att man skulle kunna skapa energi genom att installera turbiner i avloppsrören och utnyttja fallhöjden i höghusen. Han talade ständigt om detta och värsta var att det fanns folk utan naturvetenskaplig utbildning som trodde att det kunde ”ligga någonting i” detta.
GillaGilla
Tack för dina länkar. Vi har flera teorier om varifrån vattnet kommer och jag är mycket intresserad. Jag studerade det du skriver om för några år sedan, men kunde inte komma till en vettig slutsats. Det är kul med det som är udda, men hur ska man hantera det? Samla på sig det udda som jag gör och undra? Det är mycket jag inte kan utvärdera, men jag vet att vi är okunniga. Min egen vetenskap har sina hål.
Den kanadensiska kusten är förvånansvärt bra återgiven på kartan. Floderna har deltan och det tyder på ett flöde utåt. Vi har också en mystisk karta över Antarktis. På 1800-talet påstod en norrman att han hade sett virveln. Ön Friesland anses vara påhittad, men kartan angav byarnas namn. Några brittiska öar försvann för bara några tusen år sedan. Norska Nansen lämnade en rapport om konstigheter i Arktis.
Ryssland tar turister till polen och många plan flyger från Europa till Usa över nordpolen. Jag tror inte att virveln kan döljas om den finns. Skulle en indisk pilot hålla tyst om han såg virveln? Är den ryska rapporten verkligen förlorad?
Amerikanarna planerade att stjäla en ström och förlägga den till sin ostkust, men Europa protesterade.
En amerikansk kartograf undrade över ordet monikar och jag sade honom att det antagligen betyder munkar. Han talade om Svarta Berget och jag berättade att det finns en svart klippa på Spetsbergen. Det ville han inte höra eftersom han trodde på kartan.
GillaGilla
@ Fiskargubben
Jag har satt upp länkarna därför att människor skulle ställa sig denna frågeställning och forska vidare i det. Tyvärr verkar det snarare så att de som är utbildade har svårt att tänka nytt. Jag kommer ihåg en händelse med Dogon befolkning i Afrika som vaktar en grotta som sin helgedom där Sirius bana med månar är avbildad. Vetenskapsmän förstod inte ens vad det är förrän de körde detta i dator. Hur kan denna ”primitiva” stam kunde veta det? VOF skriver också om detta men i en annan version som är typisk för VOF: http://www.vof.se/skepdic/dogon-och-sirius/
Vart vill jag komma? Efter andra världskriget då folk hade det knappt har stora expeditioner varit på polerna. Varför var det så viktigt att komma till polerna? Vad fick vi för redogörelse av från dessa expeditioner som vi alla gemensamt betalade? Allt är hemligt.
Gamla kartor över Nordpolen anses vara fantasier. Gamla berättelser från ursprungsbefolkningar likaså. Man skulle kunna göra listan hur lång som helst där ett bra exempel på mörkläggning är pyramider att inte tala om ovanliga formationer i naturen som anses vara naturligt skapade men som i själva verket är hundratusentals år gamla gruvor. Vetenskap har stora problem inte minst med tanke på att sinnet och avsikt påverkar materia och de har de svårt att förstå. Allt ska ha fasta ramar på något sätt i vår värld. På Nordpolen ska det vara enbart kalt och temperaturen får inte växla för att göra sig av med ismassor. I Afrika ska det vara varmt. Inget får skifta. Inandning och utandning som så många gamla kloka böcker pratar om får inte existera i vetenskapen.
Julius Vernes har åkt med ubåt och i en roman har på Nordpolen en virvel fört honom under vatten. https://sv.wikipedia.org/wiki/En_världsomsegling_under_havet
Tänk om makten serverar sanning till oss dolda i sådana böcker samt science fiction filmer.
GillaGilla
David Hume:
“ Force is always on the side of the governed, the governors have nothing to support them but opinion. It is therefore, on opinion only that government is founded.”
GillaGilla
Denna kom alldeles nyss på en annan favoritblogg. Tror alla L-B fans uppskattar denna. FN varning 3 år kvar att rädda världen:) . Stor humor….
https://www.corbettreport.com/un-warning-just-3-years-left-to-save-the-earth/
GillaGilla
Ja hur många gånger har man inte hört detta från dem som vill härska över hela världen.
GillaGilla
SVT/Rapport i dag: Värmebölja i Portugal – en direkt effekt av klimatförändringarna. De rådiga portugiserna har nu tagit krafttag mot hettan och byggt ett flertal solceller. Det räcker dock inte – alla länder måste följa efter.
FAKE NEWS MEDIA.
GillaGilla
Studera ämnet VÄDERMANIPULATION
GillaGilla
Till ivanbjorn
4 juli, 2017 kl. 07:11
Nu har jag sett videon om gudarnas roll. Fysiken och astronomin är intressant och jag hoppas att en expert kommenterar. Gudarna har jag svårare att ta till mig. Vatten trycks upp nedifrån och når källor på höga berg och det kan inte kapillärprincipen förklara. Orinocofloden börjar med såna källor.
Det finns stora mängder etanol och metan i universum och varför är det så? Etanol är sprit och tillverkas genom jäsning. Det kan finnas eller ha funnits liv på många planeter.
Forskare i Sovjetunionen och Ryssland har studerat flera udda ting. En kvinnlig forskare fann att visst vatten frös först vid minus 40 grader. Hon studerade trädens vätskor. Jag fick lära mig om den abiotiska oljan och risken för en ny istid på Internet. Forskarna fick rävar att skälla som hundar efter några generationer. Vårt stora grannland bryter ny mark medan västerlandet lever med sina gamla vetenskapliga helgon (ursäkta alla ni som kanske har undervisat i dessa ämnen, men jag fick lära mig min egen vetenskaps svagheter och vill se nytt).
Jag har känt mig ensam på bloggen när jag har rapporterat om Ryssland. Det är bra att du kommenterar.
GillaGilla
Ja Ryssland är mycket långt före Väst vad beträffar forskning av materia och icke materia och av paranormala ting.
GillaGilla
I början av 70talet såg jag en rysk kvinna flytta föremål med tankekraft. Den sovjetiska videon visades i svensk Tv. Voffarna skulle förstås säga att hon fuskade med magneter under bordet.
Det indiska reptricket fångades på film och kameran kan inte hypnotiseras. Jag funderar på såna saker, men mycket försiktigt. Vetenskapen faller ihop när vi sluter våra öron.
Några britter upptäckte att sjömännen behövde frukt för att slippa skörbjugg, men det tog flera år innan marinministeriet lyssnade. Doktor Semmelweis fick läkarna att tvätta händerna trots stort motstånd. Det finns en gammal historia, eller kanske skröna, om att vetenskapsmännen sade att humlan inte kan flyga. Sen flög den iväg. Ni finns det säkert bättre teorier.
Jag vet att det finns kemister som studerar alkemi i hemlighet för att inte bli utskrattade.
Dogonfolket kände till Sirius B innan den upptäcktes. Stämmer det?
Vår svenska isbrytare Oden har besökt Arktis flera gånger och vi fick inte veta vad forskarna gjorde. Vi forskar om norrskenet och har gjort det länge. Vad vet vi? Om det elektriska universum Hannes Alfvén talade om. Han var verksam i Sovjetunionen när han stoppades i Sverige.
Studera Grebennikov om du har tid. Han studerade flugor och gjorde en intressant uppfinning. Om man ska tro honom, tillägger jag försiktigt.
GillaGilla
Kolla kommentarsfältet på Vetenskapsradions Facebooksida rörande SMHI’s nya prognoser om havsstigning.
GillaGilla
Den antropogena (= humaninducerade) inkrementella höjningen av oceanisk ytnivå är ett autoevident evidens m a p antroposof…, nä antropogen influens.
Det blir besvärligt för källarboende i Köpenhamn och Amsterdam. Likväl intet ont utan gott därjämte. Mera vatten betyder mer livsutrymme för liv: livets mångfald ! Och bättre för storstadsakademikern med kastspöt!
GillaGilla
Till ivanbjorn
5 juli, 2017 kl. 11:57
Vattnet kan vara miljarder år gammalt, kanske äldre än jorden, och vad vi vet om planeternas tillkomst kan behöva korrigeras. Ny forskning är i sin linda eftersom vi bara kan studera ganska stora planeter i andra solsystem. Vi tror vi vet, men det är så mycket vi inte vet. Vi är många som anar våra vetenskapers begränsningar, men vi går inte över till New Age. Denna nyhet släpps fram och oroar antagligen de som tycker sig veta bättre. Den får mig att tänka på din video.
”Research conducted by a team of galactic experts at the University of Montreal, Canada into almost 1,000 planets has produced a stunning discovery – every planet in a system is close in size and similarly spaced in its orbit in comparison with planets in other systems. The finding seriously challenges humanity’s understanding of how systems form.”
https://sputniknews.com/art_living/201707051055259051-planets-star-system-form/
GillaGilla
Tack för dina redogörelser.
”Dogonfolket kände till Sirius B innan den upptäcktes. Stämmer det?”
Ja det stämmer.
GillaGilla
Hej, Johan, (Ivan). Det är kul att vi får tala om dessa saker på bloggen. Jag tror på Gud och har svårt att förstå talet om interplanetariska gudar, men jag tycker om nya teorier. Jag anar en ny fysik och en ny astronomi och en omställningsprocess som inte är lätt för några av oss. Det är bra om du kan posta del två av videon. Vi har experter på denna blogg, men de kanske inte kommenterar. De har yrkesliv.
Sedd från sidan är en galax två tefat varav ett är uppochnedvänt. Nånting håller ihop och särar på dem. Pappa och jag undrade över det på 60-talet. Forskarna talar om svarta hål och som lekman förstår jag inte dem (tyskarna talade om svarta solen). Teller talade om materia och antimateria. Svart materia talas det också om. Är det så? Din video talar om andra saker.
Om du har läst mina inlägg vet du att jag misstror Big bang.
Gamla pyramider pekar mot en annan nordpol söder om Grönland. Den nuvarande kommer en dag att närma sig Ryssland och ge Skandinavien ett bättre klimat.
Jag är inte fysiker och har fått mothugg. Nybildas vatten eller förs det upp underifrån?
GillaGillad av 1 person
@ Fiskargubben.
Jag vet inte om detta är rätt tråd för att fortsätta denna diskussion eftersom artikeln handlar om havsnivåer och fake news och den artikel är jag glad för liksom många andra artiklar som Lars Bern skriver. Jag har ännu inte hunnit översätta del två av video och nu på sommaren ägnar jag mig minimalt åt datorn. (https://www.youtube.com/channel/UCYZQBOy6KmchGP9nXFhikCQ )Vill du veta mera om ursprung och om gudarna då är ett måste att lyssna på olika videor från olika personer!
T.ex. rekommenderar jag intervju med Credo Mutwa som David Icke gjorde, videor med Michael Tellinger. Nassim Haramein som är fysiker och hans föredrag som är mycket viktiga i sammanhanget. Studera vidare hur vårt psyke fungerar med tanke på avsikt och resultat (där mindcontrol är en viktig del i manipulation av oss), lära sig innebörden av orden att expandera inåt och då förstår man att universum inte är oändlig, men det är en annan historia.
Ja det är mycket som man kan ta reda på och en del av detta behandlar min blogg (klicka på min profil bredvid fotografiet), inte som en serverad sanning, men som en möjlighet där man själv betraktar det sagda – idéerna och med öppet sinne försöker man betrakta detta.
Öppet sinne innebär i sin tur att man tar bort alla fasta punkter i sitt liv och alla sina övertygelser för att man inte ska tro men veta. VETA kommer från intuition och från ens egen position av betraktelse av den cirkel som skapelsen ÄR. Var står jag i förhållande till cirkeln? Från vilken position betraktar jag den? Den har varken början eller slut.
Det vi bråkar mest om här på jorden är just våra övertygelser som är så färjade av våra karriärer och vår önskan att vara en del av kollektivet som vi har jobbat oss in igenom skola och vår position i samhället. Det vill vi inte förlora och därför så mycket fördömande och fördomar mot allt som inte faller in. Detta utnyttjas mycket skickligt av illuminater för att hålla oss i ovetskap.
Det är bara vår inre styrka och vår egen realisation av sanningen vi bär inom oss utan hänsyn till samhällsstruktur och utan hänsyn till det som är accepterat som vi som kollektiv kan göra framsteg. Där bidrar alla till vår del var vi än står. Oavsett om vi betraktar dem som onda eller goda, bildade eller obildade. Alla behövs; verkligen alla för att vi ska förstå att vi lever i en illusion och all denna illusion som dessutom förändras ständigt kommer att tvinga oss att leta efter vårt egentliga ursprung och därmed sanningen om oss.
Ett bra exempel på detta är bananer. Att konstatera att det är bananer bara för att vi som kollektiv har bestämt att de heter så är en slags sanning. Så fort vi ger egenskaper åt dessa bananer med tanke på utseende och mogenhet så är det en illusion och inte sant för att vi benämner och pratar om förändring! Idag gäller den alla tror på den och i morgon är den förändrad!
Vetenskap är den moderna religionen som bara det är ett ämne för sig. Den som inte tror på vetenskap eller t.o.m. evidensbaserad vetenskap är en foliehatt troligen. Men vetenskapsmän har själva skrivit hyllmetrar om t.ex. svarta hål, kvasarer och gud vet vad som man måste läsa och ta för sanningen om man vill vara in. Men har någon vetenskapsman verkligen varit där? Mätt alla påståenden och visat resultat av sitt besök i t.ex. svart hål? Därför är vetenskap inget annat än den moderna religionen och där faller ämnet ”klimatförändringar” mycket väl in.
Jag tackar för mig och till Lars Bern att mina tankar här blev publicerade trots att de ibland leder till en ordentlig avvikelse från ursprungsartikeln.
GillaGilla
Vi började med att diskutera havsytans höjning. En intressant fråga som ledde till annat och var lite OT. Du har rätt i att vi ska ta diskussionen någon annanstans.
Jag har alltid samlat på mig udda fakta och nu kommer de till nytta. Nu har jag även tid att gräva djupare. Jag ska besöka din blogg.
Tack Lars att du tillät mig och Ivan att föra diskussionen till en annan nivå. Tack också att du förklarade att vatten antagligen inte kan nybildas i jordens inre. Jag lyssnar, men jag är frågvis. Du sade också att vatten kan nybildas på jordytan och det har jag aldrig hört förut. Du drar det stora lasset och vi andra följer.
GillaGilla
En dikt av Laurie Boxer:
Channel 1 had a special about a Yellow Alert
So I worried a lot — don’t want to get hurt
Channel 2 said the flu was going around
So I got a flu shot and went out of town
Channel 3 said ”Those flu shots are dangerous too,”
So I turned on Channel 4 to find out what to do
They said, ”See a doctor,” so I could survive
In the Waiting Room I waited and watched Channel 5
Channel 5 and a tranquillizer made me feel fine —
Those soap opera problems are much worse than mine
But at home, Channel 6 had a story about pills
And how people dropped dead from prescription or thrills
So I called back the doctor as I watched Channel 7
A star was in rehab — News at 11
So I went into rehab, where I watched Channel 8
All about crime and murder and hate
And when I got home, I turned on Channel 9
And watched blood and horror on some battle line
I took a deep breath and screamed, and then
Gave up and fainted as I watched Channel 10
When the paramedics woke me, the answer was clear
So I killed my TV and stopped living in fear
GillaGilla
När namnet på ön Grönland myntades, var då någon viking enbart ironisk?
GillaGilla
Mycket intressant fråga.
GillaGilla