Från vännen professor Lennart Bengtsson har jag fått följande reflexioner som jag finner ytterligt intressanta och då speciellt för alla er som kommit att oroas rörande de konsekvenser stigande antropogena utsläpp av växthusgasen koldioxid kan få på sikt, en oro som är medvetet uppiskad av en intensiv skrämselpropaganda från globalisternas MSM.
När ni läser och kommenterar detta skall ni tänka på att det handlar hela jorden och inte bara vårt lilla arktiska land, där förhållandena inte är typiska för resten av världen:
Efter att tidigare varit skeptisk till den förnybara energin och inte minst biomassa är det förvisso intressant att läsa de senaste rapporterna on tillväxten inom solenergin (t.ex. IEAs key renewable trends). IEA tillhör på alla sätt en av de mest framgångsrika och nyttiga internationella organisationerna. Under åren 2004-2015 har det skett en fenomenal ökning av den elalstrande solenergin från 2.6 TWh/år till 253TWh eller en årlig ökning med drygt 50%. Det intressanta enligt IEAs senaste rapport är att den snabba ökningen nu sker allmänt i de flesta länder. Fortfarande är dock det totala energibidraget bara drygt 1% men förstås väsentligt större inom den viktiga elen. Allt tyder på att den snabba utvecklingen fortsätter; den är småskalig och lokal och blir allt mer användbar eftersom olika former av ellagring ständigt förbättras. Med en antagen årlig ökning på 14% under åren 2020-2050 skulle en ökning med en faktor 50 erhållas vilket inte vore en omöjlighet baserat på den utveckling som pågår för tillfället.
Man kan därför inte utesluta att solelen kommer att fortsätta att snabbt utvecklas och därför kommer att blir den primära källan till elkraft mot mitten av seklet. Med en motsvarande utveckling av vindkraft samt bättre energihushållning kommer säkert oron för en allt för hög växthusgaskoncentration att lösas av sig självt utan att samhället skall behöva återgå till centralhushållning a la svenskt 1940-tal eller sovjetkommunismens regelverk.
Nackdelen med den glest fördelade förnybara energin kan när det gäller solenergin praktiskt lösas genom att använda befintliga tak på bostäder, fabriker och allmänna lokaler. Att producera så där 100 000 TWh/år kräver nämligen en sammanlagd yta på så 300 000 km2 vilket är av samma storleksordning som världens alla befintliga byggnadstak.
I länder med otillräckliga solförhållanden kan alternativa möjligheter utvecklas inklusive vindkraft, jordvärme och energi från biomassa. Vidare kan man utgå från att regionala elsystem kommer att byggas ut mer och mer ungefär som dagens elnät som förenar Skandinavien, Finland och de Baltiska länderna och därigenom bättre utnyttjas.
Det finns med andra ord mycket goda möjligheter för en kraftig utveckling av den förnybara energin och all anledning att se positivt på framtiden. Det kanske mest positiva är att en sådan utveckling i flera avseenden kan ske småskaligt vilket betyder att enskilda människors kreativitet och egenintresse kan utnyttjas fullt ut. Detta är betydligt bättre än alla politiska deklarationer a la Kyoto och Paris. När de ekonomiska och tekniska förutsättningarna föreligger kommer de stora förändringarna att infinna sig utan vare sig stora ord eller politiska aktivistmöten.
Lennart Bengtsson den 15 juli
Precis som jag tidigare skrivit om den kommande revolutionen inom transportsektorn, bort från förbränning av kolvätebränslen till ren eldrift, innebär utvecklingen inom solenergisektorn något väldigt positivt som vi alla kan glädjas åt. Den idag snabba tekniska utvecklingen inom såväl solenergin som tekniken för lagring av elenergi samverkar till att skapa ett överlägset system för miljövänlig energiproduktion och miljövänliga transporter. De två teknikområdena är beroende av varandra. Att allt detta drivs mer av naturliga marknadskrafter än av politiska styrmedel och planekonomi borgar för att övergången blir snabbare och smidigare än vi tidigare kunnat ana. Den politiskt styrda klimatpolitiken kommer att köras över av marknadens krafter och göra överstatliga styrmekanismer och avtal obsoleta.
Globalismen med sin New World Order kommer inte längre att kunna utnyttja människors oro för klimatet för att sätta tvångströja på mänskligheten som planerat.
Lars Bern
Lars Bern är en brandfackla i det politiska mörkret! Älskar denna blogg!
GillaGillad av 4 personer
Skall bli intressant se hur hemproducerad energi kommer beskattas.
GillaGillad av 2 personer
Precis – det ska bli spännande att se hur man löser den biten.
GillaGilla
I Spanien har vi redan solskatt. De som har solpaneler betalar skatt för att få tillgång till elnätet. För att förhindra att medborgarna hittar på egna lösningar hotar man med böter, upp till 60.000.000 Euro. Nej, det är inte första april idag!
GillaGillad av 1 person
Tjosan ja.Varför vill en privat-nisse med solel ha tillgång till elnätet? Är det i dem fall solelen inte funkar?
GillaGilla
Och 50.000.000 Euro i böter i Tyskland nu för det myndigheterna bedömer vara falska nyheter:
TT-AFP-AP 2017-06-30
Det tyska parlamentet har röstat ja till en lag som innebär att sociala nätverk som Twitter och Facebook kommer att kunna dömas till uppemot 50 miljoner euro i böter om de inte tar bort inlägg med falska nyheter och hatbudskap.
Och Italien införr tvångsvaccinering:
http://www.thenhf.se/italien-tar-till-storslaggan-for-att-driva-igenom-tvangsvaccinering/
”Big State” brer ut sina tentakler.
GillaGilla
Man vill väl koppla upp sig mot nätet för frekvenshållning och för reserv. Frekvens och reserv kan hållas utan nät men då behövs det mer utrustning. Att vara ansluten till nät blir ett avgiftselement i de elnättaxor som kommer att införas i Sverige de närmaste åren. Andra avgiftselement är administration, effekt och energiöverföring. Detta är strukturen, men varje nätbolag kan sätta priser på sin egen kombination. Även noll är ett pris som bör sättas på avgiftselementet effekt under låglasttid.
GillaGilla
2006 föreslog Bengtsson Breeders och utrustning för att lagra CO2 i marken.
(annars stor skada från klimattförändringar)
Så sent som 3/6 – 17 skrev han här hos Bern
”Hur tänker man sig förse en stad som Lagos ( ca 20 miljoner innevånare) eller Shanghai (ännu större) med solpaneler och vindfarmar?”
Nu har han sett ljuset och skriver.
”Nackdelen med den glest fördelade förnybara energin kan när det gäller solenergin praktiskt lösas genom att använda befintliga tak på bostäder, fabriker och allmänna lokaler”
GillaGillad av 2 personer
I Sverige finns en potential att producera 49 TWh solel per år om landets alla tak belades med solceller(religiösa byggnader undantagna). Alltså knappt en tredjedel av produktionen i dag.
Källa:
Klicka för att komma åt FULLTEXT03.pdf
Examensarbetet ovan illustrerar läget 2013 och vissa saker kan ha förändrats.
Men om vi blickar in i framtidens lösningar kommer den nya billigare och effektivare lagringstekniken in i bilden och då blir sol och vindel en helt annan och hetare potatis. Vi kommer med all säkerhet att få se nya solpanelskonstruktioner med högre verkningsgrad än idag. Dagens kiselceller har en verkningsgrad på runt ca 15% och gränsen för kiseltekniken ligger på knappt 30% alltså en fördubbling mot dagens teknik. Med all säkerhet kommer nya typer med än högre verkningsgrad att se solens ljus i framtiden allt eftersom efterfrågan och behoven ökar.
Intermittent produktion av el som inte sammanfaller med förbrukningsbehov är problematiskt eftersom det kan ge stora störningar i elnäten med överspänningar och frekvensrubbningar. Men när lagringstekniken blivit effektivare och framförallt billigare kommer intermittent sol och vindel att bli mycket mer intressant.
för Sveriges del kanske det inte är så nödvändigt att lägga om produktions-rodret ännu eftersom solel än så länge inte är ekonomiskt lönsamt utan subsidier från staten och ett högre elpris. Dock finns det behov i andra delar av världen som skulle kunna få tillgång till billig el som kan hjälpa till att dra många u-länder ur fattigdom och svält.
När globalisterna förlorar möjligheten att skrämmas med CO2 så blir det något annat. Ska vi gissa på nya rön angående farligheten med elektromagnetisk strålning som kommer att stå i centrum. Man har jobbat på att privatisera och kontrollera färskvattentillgången, så Globalisternas fantasi att hitta på nya skrämsel och kontrollåtgärder är obegränsade.
Lokalt producerad el, lokalt producerad ekomat, lokalt producerad färskvatten och lokalt producerade medicinalväxter är nyckeln till att Globalisternas agendor går i stå.
GillaGillad av 4 personer
”När globalisterna förlorar möjligheten att skrämmas med CO2 så blir det något annat. Ska vi gissa på nya rön angående farligheten med elektromagnetisk strålning som kommer att stå i centrum. Man har jobbat på att privatisera och kontrollera färskvattentillgången, så Globalisternas fantasi att hitta på nya skrämsel och kontrollåtgärder är obegränsade.
Lokalt producerad el, lokalt producerad ekomat, lokalt producerad färskvatten och lokalt producerade medicinalväxter är nyckeln till att Globalisternas agendor går i stå.”
Tror det blir svårt att skrämmas med just elektromagnetisk strålning nu när hela världen och snart varenda hushållsartikel är trådlöst uppkopplad. Men i princip håller jag med dig – nåt kommer man att försöka hitta på – såklart.
GillaGilla
Man kan fortsätta med klimathotet fast i en ny tappning, version 2.0. Den lyder så här:
”Ny forskning visar att vi är på väg in i en ny istid. Chiles huvudstad har i dagarna fått erfara den värsta snöstormen sedan 1971. (hänt precis nu) Södra Australien kommer att vara snötäckt stora delar av året och invaderas av pingviner. På norra halvklotet kommer snön att ligga kvar i en linje norr om alperna över somrarna. Glaciärerna växer till sig o isbjörnarna syns snart att jumpa på isflaken i Mälaren. Vi måste enas om att elda på med mer utsläpp av växthusgaser, förbjuda elbilar och sol o vindenergi för att om möjligt vända denna trend.”
GillaGilla
Varför ska vi byta till elbilar och annat dyrt och krångligt nu när oljan är billig som aldrig förr, klimatet påverkas knappast av koldioxiden och partikelskräcken pm2.5 har visat sig vara ungefär lika vetenskapligt bevisad som global warming?
Sitt still i båten och bygg upp rikedom och välstånd, det kan behövas lite marginaler framöver.
GillaGilla
Luftföroreningar bl.a. från dieselmotorer står för miljontals dödsfall årligen, så det är nog tyvärr betydligt bättre grundat än klimathysterin.
GillaGillad av 1 person
Källa på detta?
GillaGilla
Känner du till Google, om inte be ngn hjälpa dig så slipper du fråga mig om källor. Här har du den första träffen jag fick på Google: https://www.svd.se/sju-miljoner-dog-av-dalig-luft-2012
GillaGillad av 1 person
”Polycykliska aromatiska kolväten (PAH) bildas vid ofullständig förbränning. De största utsläppen sker i samband med hushållens uppvärmning (främst vedeldning) samt vid el- och värmeproduktion. Trafikens bidrag, inklusive arbetsmaskiner, utgör idag en mindre del.”
Källa:
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Luftfororeningar/Kolvaten/
GillaGilla
Återigen, du måste se frågan i ett globalt perspektiv. Inse att förhållandena i lilla Sverige inte kommer att styra utvecklingen. I städer som Shanghai, Peking, Deli m.fl. är såväl PAH som kväveoxider från trafiken ett i högsta grad dödligt problem. Och t.o.m. i Oslo bedömde man nyligen föroreningarna från dieselbilarna så allvarliga att man förbjöd biltrafiken ett dygn.
GillaGilla
Min misstänksamhet fick vatten på sin kvarn:
http://www.klimatupplysningen.se/2017/07/13/pm25-hotet-annu-ett-korthus/
GillaGillad av 1 person
I många artiklar påstås att däcken är den stora faran men det är kanske fel. Elbilar genererar minst lika mycket partiklar från däcken som bensin- och dieselbilar så partikelproblemet löses inte med denna utveckling.
GillaGillad av 1 person
Kommentar till
lars bern
16 juli, 2017 kl. 09:24
Lars varför använder du inte samma måttstock när det gäller diesel som elbilen. Att producera fram El-bilar och batterier skitar ner mer i miljön än dieselbilar gör.
När man mäter luftföroreningarna som exemplet Oslo som är ännu mindre än Sverige i internationella sammanhang så mäter man under vintertid när föroreningarna är som störst och på ställen där luftväxlingen är som minst. Då får man ett meridianvärde och inte ett medelvärde av en helhet. Det är på samma sätt som när man mäter Co2 och får den numera kända Hockeyklubban som resultat!
I debatten i MSM så använder sig journalisterna sig av skrämseltaktik, man ger sken av att all dieselbilstrafik kommer att förbjudas i städerna. Vad man inte säger är att, så vitt ja vet, det gäller motorer före 1997. Det har hänt mycket i teknikutveckling sedan dess. Jag refererar till artikeln Lennart Bengtsson den 12 juni 2017.
Ps. Att använda SvD som källa i klimatfrågor förvånar mig Lars.
Bästa
ToTh
GillaGillad av 1 person
IVL:s livscykelanalys av tillverkningen av litiumbatterier som den hittills bedrivits med fossil energi, visade att livscykelförbrukningen balanserar för de olika framdrivningssystemen runt 8000 mil, därefter ger elbilen inga utsläpp. För elbilen kan man räkna med minst 100.000 mils livstidssträcka, medan få förbränningsmotorbilar håller bråkdelen så långt. Man pekar även på att om batteritillverkningen utvecklas så att man kan använda förnyelsebar energi så kommer givetvis balanspunkten långt tidigare. Till det skall läggas att en elbilsflotta tar bort utsläppsproblemen där de är som hälsovådligast, nämligen i världens storstäder. Så det är nog du som missar i valet av måttstock.
GillaGilla
Förbränningsmotorer är väl på väg ut och kommer att ersättas med bränsleceller i bl.a. fordon. Liksom dunket från en fiskebåt. Bränsleceller kommer nog att ta över en del av byggnadsuppvärmningen men för att producera både el och värme.
GillaGilla
Förbränningsmotorn kommer att ersättas av den överlägsna elmotorn, möjligen kan bränsleceller få en roll som elkälla.
GillaGilla
Och var skall energin tas att producera alla dessa solceller? De produceras som bekant av olja och smutsig kol i Kina i huvudsak. Att producera fler solceller med energin från bef är ju inte möjligt då EROEI är för lågt. Vi måste öka vår fossil-energiförbrukning för att producera denna mängd solceller (och vindsnurror) drastiskt under kommande år. Är detta politiskt, finansiellt och tekniskt möjligt?
Kom ihåg att 1/3 av kostnad/energiåtgång är själva cellerna, 2/3 är transporter, fundament och allt annat som behövs för ett fungerande system. Lägger man sen till kostnad/energi för att producera batterier så blir siffrorna ännu sämre. Några % bättre verkningsgrad har inte stor betydelse då det inte är den största delen av kostnaden.
Var finns en realistisk kalkyl över total kostnad/energiåtgång? Återigen en artikel där skribenten enbart fokuserar på en del av ett komplicerat system och förbiser andra viktiga delar. Mycket mänskligt visserligen att vi tenderar att få tunnelseende inom vårt speciella fack och missar helheten.
GillaGilla
Svensktillverkade solceller återbetalar sin utsläppsskuld på 4 månader och energiåtgång på 1,5 år för tunnfilmscellen och 3,5 år för kiselvarianten. Sedan genereras ren el under resten av cellernas levnad som garanteras i ytterligare 22 år men är i praktiken det dubbla.
Och i takt med att allt fler solceller installeras i Kina sjunker andelen genererad el från kol o olja, så miljöbelastningen kommer att sjunka framöver. Kostnaden för att tillverka paneler har sjunkit dramatiskt från 1970 talet men har nu planat ut och tillverkningsprocesserna för dagens paneler har nog nått sin maximala effektivitet.
Vår elproduktion och våra elnät är sammanbundna med hela Norden, Baltstaterna, Polen och Tyskland. Det som händer med elpriserna där kommer att få genomslag även hos oss. Sverige måste hänga med i utvecklingen av nya tekniker om vi inte ska sitta kvar med Svarte Petter i ett mörkt rum i framtiden.
Intermittent elproduktion som sol och vindkraft blir mer intressant och effektivare när vi får möjlighet att lagra överskottsel som kan brukas när den behövs som bäst. Alltså kapa topparna i förbrukningen för att jämna ut produktionen från baskraftverken. Görs det lokalt fordras ingen kapacitetshöjning i näten.
GillaGillad av 1 person
Jag skulle vilja se en ordentlig diskussion av begreppet EROEI (energy return on energy invested). av Lars Bern och Lennart Bengtsson. Se exempelvis https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_returned_on_energy_invested
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301421516307066
GillaGilla
Lagring och kostnad är huvudproblemen. Det är bara solsken ibland. För den som kan räkna hem det för privat bruk utan subventioner är det förvisso ett intressant komplement, rimligen bättre än vindkraft – det blåser ju bara lagom ibland. Men fortfarande behövs för Sveriges del vatten- och kärnkraft för utjämning – på realistiska villkor.
GillaGillad av 2 personer
Som jag påpekade i ingressen handlar detta om världen i första hand, självklart är förhållandena lite speciella i det arktiska landet Sverige.
GillaGillad av 1 person
Lite data för produktion av tysk solcellsel 2016
………………………………….Juli……December
Installerat MW……….40289…40809
Max effekt MW………25688…12170
Medeleffekt MW……..6643….1064
Mineffekt MW……………..0……….0
På sommaren får tyskarna ut 15% i medel av installerad effekt.
På vintern får tyskarna ut 2,5% i medel av installerad effekt.
På natten får tyskarna ut 0% av installerad effekt.
GillaGilla
Allt detta OK, men låt det komma i naturlig takt utan subventioner eller straffskatter så får normala marknadskrafter bestämma hur och när en eventuell övergång sker!
P-O Eriksson
GillaGillad av 2 personer
Bra synpunkt P-O!
GillaGilla
Reblogga detta på Life, Death and all between.
GillaGilla
Solel genereras inte enbart med hjälp av solceller. Svensk industri ligger i framkant när det gäller att exportera solelsteknik som än så länge är effektivare än solceller. Stirlingmotorn som uppfanns 1816 ser ut att få ett uppsving då Kockums tillverkning av Stirlingdrift för svenska u-båtar nu utvecklats till att generera el med hjälp av solvärme. En anläggning i Arizona stod klar 2010 på 1,5 MW, 60 stirlingmotorer à 25 kW med licenstillverkade motorer från Kockums.
Det svenska/Italienska företaget Ripasso energy gör samma sak tillverkar solkraftverk på Kockumslicens och har fått sin första order för en anläggning på Sicilien. Det unika med Ripassos produkt är hybridteknik där värme från solen driver motorn dagtid och nattetid används valfritt bränsle som kan generera värme, vilket ger en permanent drift, förvisso inte helt utsläppsfri. Dock utnyttjas solen då den lyser.
Vi har alltså en potential att även exportera modern och miljövänlig teknik över hela världen där behoven finns vilket får ses som ett välkommet tillskott till vår sargade industri. Det finns många områden i världen som är lämpade för just denna teknik där solen lyser i princip varje dag.
GillaGillad av 1 person
Jag vet att Stirlingmotorn har kommit tillbaka i Sverige och lite annat jag inte har lust att lägga på Internet för landets skull. Vi har samarbetat med Usa om det här och det tycker jag inte om. Vi skulle aldrig ha sålt ubåtar till Australien.
Stirlingmotorn arbetar med kyla och värme och kan vara en tillskottskraftskälla i våra hus under kalla vintrar med en bra lösning. Jag tror på en kombination av kraftkällor i vårt kalla klimat. Vi behöver gå tillbaka till det gamla.
GillaGillad av 1 person
Amerikanarna får tillverka sina stirlingmotorer på licens från Svenska Kockums. Det betyder inflöde av kapital till oss vilket inte kan vara till nackdel. Australien har INTE köpt några u-båtar av oss, de valde franska produkter istället.
GillaGilla
Ett litet svenskt företag har SALTXTECHNOLOGY har har en genial lösning på lagringen av energi.
saltextechnology.com
GillaGilla
Fördelen med solpaneler jämfört med vindkraft är att det är lättare att förutse när de kan producera el. Jag har konstruerat en jacuzzi som utnyttjar denna fördel. Jacuzzin värms av en vattenbärande solpanel på 4 kW. Emellertid krävs en 5 W pump för att cirkulera det vattnet. Ursprungligen hade jag en 5W pump (230 V) och ett ”solrelä” som såg till att pumpen bara var igång när solen var tillräckligt stark. Kostnaden för elförbrukningen hamnade på en Euro per år. Denna lösning har fungerat perfekt i 14 år – elförbrukning 14 Euro. Av nyfikenhet köpte jag en solpanel (10W) och en passande solpump (7 W). De har nu fungerat i två år. Lönade det sig att byta?
Solpanel och solpump kostade tillsammans ca 50 Euro. Om femtio år har jag sparat in investeringen. Hur stor är verkningsgraden på solpanelen när den med tiden minskat till hälften? Orkan den driva pumpen? Nej!
GillaGillad av 1 person
Vattenfall försökte nyligen lura på mig sina elpaneler för att sättas upp på taket till mitt fritidshus.
Men någon reduktion av den alltmer betungande nätavgiften ville de inte ställa upp på om jag köpte deras paneler.
För ju fler som sätter upp vindsnurror och solpaneler desto mer måste nätägare/kraftproducenter investera i reglersystem och elnät, samtidigt som intäkterna från deras egna elproduktion minskar. Nätavgifterna blir skyhöga med denna utveckling.
Alternativet är obalanser och störningar i elförsörjningen.
http://thoralf.bloggplatsen.se/2017/07/10/11459227-stromavbrott-kommer-bli-vanligare/
Det blir svårt, för att inte säga omöjligt, att räkna hem en investering i solpaneler (eller vindsnurror) så länge nätägarna kan kompensera sig med höjda nätavgifter.
GillaGillad av 1 person
Som jag skrev i ingressen skall inte denna fråga bedömas utifrån förhållandena i lilla arktiska Sverige.
GillaGilla
Det är helt korrekt att det kan bli störningar och obalanser i elförsörjningen när intermittent el genereras. Det problemet finns även i andra delar av världen, bl.a. i södra Australien. Lösningen på det problemet levererar Elon Musk Tesla-chefen som ska bygga en batterifarm för att laddas med överskottsel från närliggande vindkraftsparker som sedan laddas ur efter behov då minskar riskerna med obalanser och överbelastningar.
http://m3.idg.se/2.1022/1.685759/tesla-bygger-varldens-storsta-batteri-i-australien
GillaGillad av 1 person
Jag undrar vad som händer om vi sätter solpaneler på varje tak. Två stora svenska anläggningar stängdes ned efter stenkastning och annan skadegörelse. Fallande grenar kan stänga ned en anläggning. Till hösten måste man upp på taket och sopa bort löv. Till våren ska snön försiktigt tas bort och jag vet att det inte är enkelt. Våra gamla kan antagligen inte och måste leja. Vad säger försäkringsbolagen?
Jag tror på solel som ett komplement, men som separata system. Ett till datorn, ett till lamporna osv. Då är man säkrare. Jag kan el, men fick lära om när jag experimenterade. Olika paneler har olika egenskaper och kan inte kombineras hur som helst. Transformatorer måste man läsa in. Solpaneler på varje tak gör oss beroende av fackmän och den kostnaden måste räknas in.
Jag påminner om de stora oväntade kostnader tyskarna upptäckte när elsystemet skulle anpassas. Den överraskningen ska vi ta lärdom av.
Det är antagligen bättre att bygga stora anläggningar i Sahara och exportera till Europa. Nu har vi ny teknik för att transportera likström utan stora förluster. Till Baltikum? Jag hoppas att en kommentator kan berätta om den.
GillaGillad av 1 person
Det Lennart Bengtsson skriver om handlar inte om våra arktiska delar av världen utan om den del av världen där flertalet människor bor och där är de problem du ser långt mindre än hos oss. För att förstå utvecklingen måste vi vänja oss vid att lyfta blicken från vårt lilla hörn av världen.
GillaGilla
Du har rätt, Lars, och jag nämnde Sahara, men det talades ju om solel på alla våra svenska tak. Jag ser problem med det av egen erfarenhet.
GillaGilla
Och då förlorar politruckerna den skattebasen.
Hur blir det ?
GillaGillad av 1 person
Man beskattar t.ex. varje ord som skrivs på internet. Skriver man något som MSN inte gillar blir det högre skattesats.
GillaGilla
Enligt Världshälsoorganisationen WHO tillskrivs mer än 500.000 dödsfall varje år luftföroreningar från kolkraftverk. (I USA är motsvarande siffra 30.000, tack vare bättre rening.) Vad få är medvetna om är dessutom att utsläppen från kolkraftverk innehåller upp till 10 gånger mer radioaktiva ämnen än vad som släpps ut från ett kärnkraftverk.
Det är värt att notera att antalet dödsfall inom solenergisektorn är mer än tio gånger högre än i kärnkfraftsindustrin – här är det framför allt vid monteringen av solpanelerna som dödsfallen sker (folk ramlar ner från taken och slår ihjäl sig).
GillaGillad av 1 person
Om all fossil elektricitet ersätts med förnybar måste tillverkning, transport och underhåll av alla sol- vind- våg- och vattenkraftverk skötas med överskottet från samma förnybara energi. Vad säger termodynamikens andra huvudsats om detta? Kan industrisamhället överhuvudtaget existera utan det storskaliga användandet av lagrad energi från underjorden? Eller är den fossilfria teknikövergången i slutänden bara ytterligare ett exempel på en perpetuum mobile?
Kort sagt, det är väl trevligt med lite förnybar energi om det får oss att må bättre. Men lurar vi inte oss själva när vi drömmer om en fossilfri värld?
GillaGillad av 1 person
Energin i den ingående solstrålningen är mer än 10.000 ggr större än det mänskligheten förbrukar, så jag tror inte du skall oro dig.
GillaGillad av 2 personer
Jo visst finns det solinstrålning i överflöd, men det besvarar inte min fråga. Solen bidrar med strålning men inte med material och arbete. Så låt oss säga att vi bygger ett solkraftverk. Kan det solkraftverket sedan alstra energi till att bygga ett nytt solkraftverk, och dessutom generera överskottsenergi som kan användas till exempelvis uppvärmning eller elbilar? Kom ihåg att hela kedjan måste vara fossilfri, från brytning och utvinning av material till underhåll och skrotning etc.
När blir det för dyrt att göra hela detta arbete med enbart förnybar energi, utan hjälp av fossila bränslen? Kan vi hålla på i tusentals år, eller bara i några decennier? Jag har ingen aning, och jag tvivlar på att någon annan har det heller. Men jag tror att den förnybara trenden är lite av ett experiment, och om vi verkligen vill försäkra oss om stabil energitillförsel så länge som möjligt borde vi satsa på kärnkraften. Förnybart kommer nog att få sin chans när väl den industriella eran är över.
GillaGilla
Läs Bengtssons artikel innan du kommenterar, du hittar svaren på dina frågor där.
GillaGilla
Det enda svaret jag får är en bekräftelse på att kärnkraften är den enda realistiska ersättaren till kol, olja och gas. Solceller på alla världens hustak, kom igen!
Däremot tror jag som sagt att förnybar energi av olika slag kommer att vara till nytta i ett postindustriellt, småskaligt samhälle. Precis som det var innan den industriella revolutionen. Så jag är inte emot hypen som sådan, det är alltid trevligt med ny teknologi. Men jag värjer mig emot uppfattningen att vi kan ersätta fossil energi med förnybar och därefter puttra på i samma gamla hjulspår. En total övergång till förnybart tror jag innebär en återgång till en förindustriell tillvaro, mer eller mindre. Vilket i och för sig kan vara trevligt i det långa loppet. 🙂
GillaGillad av 1 person
Jag anser av helt andra skäl än de du anför att vi måste ha en diversifierad energiproduktion. Ett supervulkanutbrott som skärmar av stora delar av solstrålningen skulle givetvis vara katastrofalt om världen blir helt beroende av solenergi.
GillaGillad av 1 person
Förra helgen var vi ute och åkte i vår Bensindrivna bil och då övriga församlingen ville gå ut för att titta på en sevärdhet , kände jag inte riktigt för detta (har sett den ett antal gånger) – utan satt kvar i kärran och lyssnade på P1 – då kom detta program på – angående utsläpp av växthusgaser m.m .
Oerhört intressant.En del kolfyndigheter har brunnit naturligt i tusentals år.
Lyssna på programmet , strunta i alarmismen och ta till dig det rent vetenskapliga.Mycket spännande.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6651716
GillaGilla
Apropå trafikavgaser.. Luftföroreningar är mycket farligare än man tidigare trott, enligt världshälsoorganisationen.
Främst i hushåll där maten lagas på spisar med kol, trä eller biomassa.
Kvinnor och barn i fattiga länder är mest drabbade då de andas in rök och sot från läckande kol och träspisar, enligt WHO.
Miljoner människor avled till följd av sjukdomar orsakade av luftföroreningar utomhus. Det är föroreningar som trafikavgaser med främst diesel, kolkraft, sopförbränning och utsläpp från industrier.
Eftersom många utsatts för luftföroreningar både inomhus och utomhus, lägger WHO inte bara ihop de två dödssiffrorna. Den totala uppskattningen beräknas till sju miljoner döda av luftföroreningsrelaterade sjukdomar.
Mätmetoderna har förbättrats, så att man tar med föroreningar från landsbygden och inte bara i städerna.
Detta är chockerande siffror. Man hoppas att dessa fakta ska leda till beslut av regeringar och industrier för att minska föroreningar och sjukdomar.
GillaGilla
Låt mig ta ett exempel som förtydligar!
Ta rapsolja som används i matlagnings program och som livsmedelsindustrin älskar att få sälja till kund och som är så bra för sin höga tillagningstemperatur – fritering m.m.
För mig är rapsolja ett DRIVMEDEL och inget man äter eller andas in vid matlagning.
Inte undra på att kancerforskningen inte lyckats bättre med de senaste 20 årens forskning när vi ska ersätta animaliskt fett med drivmedel!
GillaGillad av 1 person
”Växthuseffekten” har nu drabbat Chiles huvudstad med full kraft.
Snöfallet är det ymnigaste sedan 1971, säger expertis till La Tercera.
Temperaturerna det senaste dygnet uppges ha rört sig mellan noll och 9,5 grader.
https://www.svd.se/rekordkyla-och-sno-i-chile
Hur bortförklarar Johan Rockström och de andra ”experterna” rekordkylan som drabbat Chile ?
GillaGillad av 1 person
I Kina arbetar man och snackar inte så mycket. 25 mil nordväst om Beijing har man satt upp ca 4-5 km2 solceller. Området ser ut att kunna rymma 25-30 km2 celler, lite söder där om finns några vindkraftverk som ser ut att kunna bli fler betydligt fler. Man arbetar säkerligen på att försöka minska de fatala luftproblemen i huvudstaden. Det är bara ett exempel då jag glodde på Google Earth för att se var en lämplig plats i närheten av Beijing skulle vara för en solelspark. Träff direkt.
Fler projekt är säkerligen i gång på andra håll och man vill kunna erbjuda avgasfri el när personbilarna elektrifieras.
Bortsett från det är man i full färd med att stänga kolkraftverken och gå över till gas. Vilket kommer att ha en gynnsam effekt på storstädernas luftkvalitetsproblem.
Tyskland som är på väg att fasa ut kärnenergin har stora kommande behov av gas. Nordstream 1 och kommande 2 är nödvändigt för att klara energiförsörjningen när kärnkraften avvecklas. Turkstream som projekteras kommer att förse Balkan och Italien med rysk gas. Så man förstår Jänkarnas jämmer när de inte får vara med och dela på kakan. Sina allierade i Mellanöstern fick inte dra sin ledning via Syrien och därför måste Assad avsättas. Qatar väljer att närma sig Iran som fick USA och resten av gulfstaterna att se rött. Vi kanske till och med får se en Iranstream till Europa via Turkiet. Fast då lär Washington få spader.
Dispyterna om Sydkinesiska sjön där man tror att det ska finnas enorma gas och oljefyndigheter ser Kina till att bevaka. Öarna fick kineserna tillbaka av världssamfundet efter Japans ockupation under andra världskriget. Även i Takla Makan öknen i nordvästra Kina har man hittat stora gas och oljeförekomster.
Bankirerna i väst håller på att förlora kontrollen över energiförsörjningen, därav demoniseringen av Kina, Ryssland och Iran. Qatar får smäll på fingrarna för att inte hålla sig på rätt sida. Turkiet har hamnat i kylskåpet efter ha slängt ut IMF och tagit lån av Qatar. Alltså det gamla vanliga kampen om pengar och det mest åtråvärda MAKT.
Framtiden ser ut att energiförsörjas med gas, sol och vindkraft i takt med att kärnkraft och kol fasas ut. Även vi, kan med fördel använda gas när kärnenergin gjort sitt. Om inte något nytt revolutionerande koncept dyker upp på arenan som gör alla nuvarande system obsoleta.
GillaGilla
Solenergi och solpaneler på tak tror jag på. Skönt om vi kunde frigöra oss från de människofientliga oljestaterna i MENA! Men vindkraft? Det är ju en vederstygglighet i naturen. Men de ändrar ju också luftströmmarna, hur påverkar de vädret om de är många? Vet vi något om det?
GillaGilla
Till Kjell Lindmark
16 juli, 2017 kl. 11:26
Australierna kom över en viktig svensk ubåtskomponent och sände den till Usa. ”Yoda” på Pentagon var intresserad av vår teknik.
Hur de fick tag på komponenten vet jag inte. Kom den från Singapore? Jag tror de köpte ubåtar på 90talet.
GillaGilla
Sverige sitter ju redan i Washingtons innerficka så det spelar ingen roll. Singapore och Japan har stirling drivna u-båtar förutom Sverige. Svenska marinen har till och med samövat med sin jänkarna.
GillaGilla
Vi gjorde bra ifrån oss när vi samövade, men det är känsligt att komma så nära en stormakt. Jag tycker vi slarvar bort viktig teknik. Ryssland ska sälja luftvärnet S-400 till Turkiet och några tycker att det är dumt. Spridningsrisken är stor.
Det handlar om mer än Stirling och vi ska skydda vår spjutspetsteknik. Tack för informationen om Japan.
GillaGilla
Det finns en blog som många kan tycka vara jobbig eftersom den innehåller så mycket fakta och sammanställningar,
http://euanmearns.com/co2-intensity-of-electric-cars/
Detta hade jag ingen aning om:
”In the UK electric cars are subsidised to the tune of £4,500 and in the USA by $10,000+. These subsidies are paid in the belief that reducing CO2 emissions is worth paying for and it is alleged that EVs have low to zero CO2 emissions.”
GillaGilla
Enkelt sagt kan man säga att det finns inget klimathot, det finns bara ett problem och det är att vi förgiftar vårt jordklot, människor, djur och natur. Klimathotet är ett påhittat skatteförtryck
GillaGillad av 1 person
World Without Oil – Documentary
The World In 2050
[The Real Future Of Earth] – Full BBC Documentary 2017
GillaGilla